Model y standaard heeft elektrisch inklapbare spiegels en draadloos opladen is ook aanwezig evenals lane assist.
Model y standaard heeft elektrisch inklapbare/uitklapbare spiegels en twee plekken om draadloos op te laden. Verder ook lane assist. Kijk vooral de Europese review test op YouTube.Stevie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:47:
[...]
Hmmm, ik heb hem net ook bekeken, de standard (showmodel is sinds deze week present in Groningen).
Ik had eerder een Amerikaanse review online bekeken over de nieuwe standard uitvoering en daarin gaven ze aan dat de buitenspiegels niet elektrisch inklapbaar zijn. Nu las zojuist weer elders dat de Europa versie dat wél heeft. Weet jij toevallig of de spiegels nou wel of niet elektrisch inklapbaar zijn? Ik trek het (te) matig als je kofferbak wél elektrisch is maar je spiegels niet. Idem met het ontbreken draadloos laden van telefoon: dat is ook niet aanwezig in de standard? Weet je dat toevallig? Haha.
Ik ben er nog niet zo goed over uit of ik nou een flinke uitvoering BMW 530 neem uit 2022 of een nieuwe Tesla Y die voor mijn gevoel net iets teveel is uitgekleed (maar ergens is het ook wel weer acceptabel, haha). En ik vind wit niet mooi dus dan komt er toch weer €1500,- bovenop voor een andere 'standaard' kleur.
Lastige markt zeg, want alle tweedehandsjes en dan iets luxer / premium gaat al snel richting de 30 - 35.000. En dan zit een nieuwe Tesla model Y standard daar te dichtbij....
Zekers, kun je ook zien bij parts list als je vin nummer ingeeft. Ik heb vin 663 en zwarte logo's, stalk en front bumper camera. Vrijdag weet ik het zeker.nigelkoolmees schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:41:
Kan iemand hier bevestigen, die recent een nieuwe Model 3 heeft opgehaald, dat de emblemen/logo's voor-en achter zwart zijn i.p.v. chroom?
Vanaf 655 is het zwart.nigelkoolmees schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:41:
Kan iemand hier bevestigen, die recent een nieuwe Model 3 heeft opgehaald, dat de emblemen/logo's voor-en achter zwart zijn i.p.v. chroom?
En vanmorgen weer verwelkomd met de volgende nieuwe melding.
Dus maar weer een serviceverzoek aangemaakt.
Nu de auto aan de 11kw lader gehangen maar het laden stort al vrij snel in na 1000w laden.
Auto is 26% vol en laden stopt….
Dus weer eens kijken hoe dit gaat lopen.
En tijdens het rijden kwam deze er ook nog bij:BMS_a074
Maximaal batterijniveau afgenomen
Rijden OK - Service plannen
Tesla gebeld en die zeggen dat waarschijnlijk de hoogspanningsbatterij die aan het overlijden is.BMS_a079
Opladen niet mogelijk - Maximaal laadniveau
bereikt
Maximaal batterijniveau afgenomen
Nu de auto aan de 11kw lader gehangen maar het laden stort al vrij snel in na 1000w laden.
2021 model?Crxtreem schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:05:
[...]
En tijdens het rijden kwam deze er ook nog bij:
[...]
Tesla gebeld en die zeggen dat waarschijnlijk de hoogspanningsbatterij die aan het overlijden is.
Inmiddels 3 laadsessies aan verschillende palen verder geen issues meer gehadJurbatov schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:19:
[...]
Mijn laadpaal zit op 7.1.6 built 4345, mijn auto op 2025.38.6. Mijn laadpaalbeheerder gaf aan dat laadpaal 7.2 wat issues met P1 uitlezen had en hij dus niet heeft geupgradet. Nu lijkt nieuwe 7.3 versie volgens hem wel stabiel op P1 vlak, hopelijk helpt het ook met mijn laadperikelen.
[...]
Ja dit is een goed idee van je. Ga ik even testen als mijn ouders langskomen, en zelf bij andere Alfen paal laden.
[...]
Maar had je die ene keer met .8 het probleem nog?
Onder de achterbank (Rechtsachter) zit een stekker als je die 5 minuten loshaalt dan kan je weer eventjes opladen, ik heb dit ook gehad.Crxtreem schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:05:
[...]
En tijdens het rijden kwam deze er ook nog bij:
[...]
Tesla gebeld en die zeggen dat waarschijnlijk de hoogspanningsbatterij die aan het overlijden is.
Nee long range uit 2019.Justin4711 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:31:
[...]
Onder de achterbank (Rechtsachter) zit een stekker als je die 5 minuten loshaalt dan kan je weer eventjes opladen, ik heb dit ook gehad.
Hij staat nu bij Tesla.
Ze gaan een diagnose stellen maar hoogstwaarschijnlijk is het de hoogspanningsaccu.
Maar volgens hun zit dat in de garantie van Tesla dus nu rij ik met een Model Y performance.
Hoe lang het gaat duren konden ze nog niet vertellen dus we wachten wel af.
@CrxtreemCrxtreem schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:08:
[...]
[...]
Nee long range uit 2019.
Hij staat nu bij Tesla.
Ze gaan een diagnose stellen maar hoogstwaarschijnlijk is het de hoogspanningsaccu.
Maar volgens hun zit dat in de garantie van Tesla dus nu rij ik met een Model Y performance.![]()
Hoe lang het gaat duren konden ze nog niet vertellen dus we wachten wel af.
Dat is best jammer. M3 2019 LR
Hoeveel kilometers had je erop zitten tot nu toe?
En wss net voor de 2e keer APK gekeurd? Sterkte.
Fijn dat Tesla iig wel een loaner aanbieden.
[ Voor 4% gewijzigd door dr.nld op 14-11-2025 09:27 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019
Als het grantiegevalletje is kan het nog wel eens voordelig uitpakken. Weet niet of ze nieuwe of refurbished accu's plaatsen.dr.nld schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:43:
[...]
Hoeveel kilometer had je erop zitten tot nu toe?
Fijn dat Tesla iig een loaner aanbieden.
Refurbished met de garantie dat je minstens dezelfde SOH krijgt als je oude batterij.gjcvro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:13:
[...]
Als het grantiegevalletje is kan het nog wel eens voordelig uitpakken. Weet niet of ze nieuwe of refurbished accu's plaatsen.
Waarom wil i(bijna) iedereen Apple play of Android auto?turkeyhakan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:03:
Komt er dan toch Apple Carplay naar Tesla?:
https://www.macrumors.com...a-to-add-carplay-support/
De navigatie van de tesla is goed genoeg.
En naast bellen wat ook zeer goed via de tesla gaat gebruik ik geen apps.
Spotify dan van tesla en TuneIn.
Op mijn vorige vag had ik het ook maar gebruikte het in het begin om te kijken of wat is maar na de eerste vakantie nooit meer gebruikt en dan is de vag navigatie niet zo goed.
Dat was in geval van @Crxtreem 26%...Fire69 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:18:
[...]
Refurbished met de garantie dat je minstens dezelfde SOH krijgt als je oude batterij.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
De navigatie waarschuwt wel erg laat voor afslagen en omdat je ook geen hud hebt waarin je gewaarschuwd wordt is dat best lastig. Steeds naar het scherm draaien/kijken om te zien hoe de route loopt. Of is er ergens een instelling voor vroegereSpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
Waarom wil i(bijna) iedereen Apple play of Android auto?
Op mijn vorige vag had ik het ook maar gebruikte het in het begin om te kijken of wat is maar na de eerste vakantie nooit meer gebruikt en dan is de vag navigatie niet zo goed.
meldingen?
Dat zou zalig zijn! Zijn er nog andere bronnen? Want Mark Gurman zit er dan wel vaak juist op, niet al zijn geruchten zijn effectief uitgekomen.turkeyhakan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:03:
Waar lees je dit? Ik heb gezocht in dit topic op zijn posts maar lees nergens iets over degradatie.
Even voor de zekerheid: SOH betekent state of health niet state of charge. (SOC).
[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 13-11-2025 19:03 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik overweeg EAP. Maar automatisch inhalen. Is dat echt automatisch zonder richtingaanwijzer te bedienen?
Enige wat ik kan bedenken was whatsapp met het voorlezen van berichten en dan berichten sturen, gebruikte dat voorheen vaak. Verder leuk voor Waze en Flitsmeister maar niet heel spannend vanwege de standaard navigatie. Vergeleken met veel andere merken is de software verder prima, dus dan voegt CarPlay niet veel extra’s toe.SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
Ondanks dat de navigatie van Tesla zeer goed is, is Waze wel nog een pak beter als het gaat over drukte voorspellen. En Waze is vaak eerder op de hoogte van wegversperringen.SL65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:05:
[...]
Enige wat ik kan bedenken was whatsapp met het voorlezen van berichten en dan berichten sturen, gebruikte dat voorheen vaak. Verder leuk voor Waze en Flitsmeister maar niet heel spannend vanwege de standaard navigatie. Vergeleken met veel andere merken is de software verder prima, dus dan voegt CarPlay niet veel extra’s toe.
En daarnaast geeft Waze ook flitsers weer.
Ik zou apple carplay alleen al willen voor google maps navigatie. Vind die toch echt wel beter dan Tesla’s navigatie.
Ik krijg soms echt de meest vervelende routes van Tesla, terwijl ik dat gevoel met google maps nooit heb gehad.
Verder ook geen reden voor apple car play. Maar dat het een optie is lijkt me nice.
Aanvullend: ook de maximale snelheid zit er vaak naast. Tesla geeft 50 aan terwijl in flitsmeister bv wel al 80 staat.
Ik krijg soms echt de meest vervelende routes van Tesla, terwijl ik dat gevoel met google maps nooit heb gehad.
Verder ook geen reden voor apple car play. Maar dat het een optie is lijkt me nice.
Aanvullend: ook de maximale snelheid zit er vaak naast. Tesla geeft 50 aan terwijl in flitsmeister bv wel al 80 staat.
[ Voor 15% gewijzigd door nDirect090 op 13-11-2025 19:13 ]
Huh? Het is toch alleen maar positief als er meer functionaliteit komt in de Tesla?
Je bent niet verplicht om het te gebruiken.
Je bent niet verplicht om het te gebruiken.
Uh nee. De navi is zeker niet goed genoeg voor mij.SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
- Wegafsluitingen weet hij vaak niet/te laat.
- In Frankrijk en Spanje vage routes en onduidelijke informatie bij afslagen.
- Niet kunnen plannen van een rit met 3rd party laders.
- Flitsers zeer beperkt.
- Niet echt een navi issues maar schakelen bij ander land soms nog steeds dramatisch.
- Berperkte file info.
Ik gebruik op lange ritten altijd Waze.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, je zet de pinker, en als er heel veel plaats is, en de belijning is heel,goed, dan kan het dat de auto van rijstrook wisselt (en soms een fantoomremming doet).Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:03:
Ik overweeg EAP. Maar automatisch inhalen. Is dat echt automatisch zonder richtingaanwijzer te bedienen?
Bespaar je dat geld. Ik heb er spijt van.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Was natuurlijk als grap bedoeld omdat de auto van @Crxtreem stopte bij 26%.radeoxx schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:02:
[...]
Waar lees je dit? Ik heb gezocht in dit topic op zijn posts maar lees nergens iets over degradatie.
Even voor de zekerheid: SOH betekent state of health niet state of charge. (SOC).
Maar nu je dit zo zegt. Weet iemand hoe de SOH bepaald wordt? Aangezien de accu stuk is, of wordt dit achterhaald dmv opgeslagen data?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Omdat podcasts slecht weergegeven worden en de auto niet onthoudt waar je gestopt bent, de navigatiekaarten maanden achter lopen, de kaarten uit vallen als je de grens over gaat….SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
Die garantie krijg je volgens mij niet. Tenminste, er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een mindere accu krijgen. Is ook lastig aantonen wat je degradatie was met een accu die kapot is.Fire69 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:18:
[...]
Refurbished met de garantie dat je minstens dezelfde SOH krijgt als je oude batterij.
PodimoSpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
Dan zal het wel weer alleen Apple carplay worden. Jammer.turkeyhakan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:03:
Jammer als ze CarPlay toevoegen. Ben bang dat hun eigen software achter blijft dan met features.
Hoe bedoel je? Kans dat ze stoppen met het verder ontwikkelen van de software?gjcvro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:48:
[...]
Dan zal het wel weer alleen Apple carplay worden. Jammer.
Bloomberg heeft er een uitgebreid artikel over. Volgens hun wordt Carplay een window in het Tesla scherm. Voor navigatie (met FSD) blijft de Tesla navigatie gebruikt wordenMasterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:56:
Jammer als ze CarPlay toevoegen. Ben bang dat hun eigen software achter blijft dan met features.
Geen android.SL65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:56:
[...]
Hoe bedoel je? Kans dat ze stoppen met het verder ontwikkelen van de software?
Help mij even. Je moet daar dus een iPhone voor hebben, een Android lukt daarbij niet, correct? Of is Apple CarPlay een iPhone-omgeving op zichzelf?
Apple car play werkt enkel met een iphone….flupp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:39:
Help mij even. Je moet daar dus een iPhone voor hebben, een Android lukt daarbij niet, correct? Of is Apple CarPlay een iPhone-omgeving op zichzelf?
Inderdaad jammer maar je zou dan een oude iPhone in je dashboardkastje kunnen laten met een goedkoop internetabonnement..gjcvro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:48:
[...]
Dan zal het wel weer alleen Apple carplay worden. Jammer.
Knip
[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 13-11-2025 22:24 . Reden: Offtopic ]
Ja precies, dan zit je qua investering rond de 55.000. Het gekke is dat ik langzaam aan ook steeds iets wat omhoog werd getilt qua portomonnee opentrekken (een model 3 overwegen met inruilkorting zit je rond de €36.000. Dan toch wel besluiten dat die te krap is met drie kids dus dan een 530 bekijken voor rond de 37.000. Dan toch erachter komen dat hybride veel kofferbak kost / tco hoog vs een ev. Dan toch weer terug naar Tesla, erachter komen dat de uitvoering die je op het oog had voor 46.000 nu ineens een premium is voor 51.000 en de nieuwe standard juist weer goedkoper etc etc etc. om vervolgens 24 uur het idee te hebben dat 51.000 nog steeds een prima is deal is etc).n0hh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:00:
[...]
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor de MY LR AWD. We hebben een '22 X5 45e overwogen. Is qua aanschaf iets duurder (afhankelijk van hoe aangekleed) maar wel een stuk imposanter. Echter qua ruimte absoluut minder van een MY. En met twee jonge kinderen kunnen we alle ruimte goed gebruiken. Oh, en nog belangrijker, TCO voor ons is bijna factor 2 t.o.v. de MY... We komen van een 4 GC.
Het nadeel wat ik ergens 'voel' aankomen is de enorme en interessante concurrentie van BYD, Xiaomi etc. BYD komt qua rijcomfort nog niet in de buurt van Tesla (vind ik) dusTesla wint het momenteel stiekem toch nog wel een beetje qua range, rijeigenschappen en prijs, maar het kantelpunt is wel heel erg dichtbij dat Tesla het gaat verliezen. In de zin van: over 2 jaar kan je voor 45.000 een flinke premium EV krijgen met een wlpt range van 700 / 750km. Die strijd is al een tijdje bezig maar het gaat nu wel echt hard. Ook met de opkomende showrooms van BYD etc.
En als je dan kijkt naar die Xiaomi YU7: poeh, als dat onder de 50k op de Europese markt komt: dat ding is groter dan een model Y, extreem premium looks, behoorlijke range en ziet er behoorlijk knap uit (vind ik). Wellicht zitten er wel veel bugs en gedoe in, maar ik geloof er wel in dat de Chinezen dat vrij snel goed voor elkaar gaan krijgen (het is insane wat ze daar kunnen produceren en hoe goed de kwaliteit is).
Om die reden durf ik ook bijna de investering bijna niet te doen / twijfel, haha.
We hebben vandaag een model Y occasion gereden, ook een AWD long range in de hoop wat afschrijving te ontlopen mocht bovenstaande uitkomen (ik wil dan wel all-in gaan op die YU7 dan hahahah).
Maar, die occasion kost toch nog minstens 30k terwijl de nieuwe Model Y standaard dan 'maar' 10k er bovenop is. Voelt toch ook wel een beetje vreemd...
Ik kan maar geen keuze maken ;-).
Als je geen Tesla meer rijdt maar een ander merk, dan verlang je terug naar de goede software van Tesla. Helaas moet je eerst het "andere" ervaren om het oude te waarderen. Ik ben het dus met je eens, waarom zou je Apple of Android carplay willen die helemaal niet jouw Tesla kunnen aansturen qua laden voorverwarmen etc.SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:
[...]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Het is gewoon een venster binnen de Apple software en je kunt gewoon naar je eigen auto menu. Het is niet het een of het ander.CEdS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:58:
[...]
Als je geen Tesla meer rijdt maar een ander merk, dan verlang je terug naar de goede software van Tesla. Helaas moet je eerst het "andere" ervaren om het oude te waarderen. Ik ben het dus met je eens, waarom zou je Apple of Android carplay willen die helemaal niet jouw Tesla kunnen aansturen qua laden voorverwarmen etc.
Over een aantal maanden ga ik een nieuwe (occasion) elektrische auto aanschaffen.
Nu zit ik mijzelf dus te orienteren op een model 3. De keuze is een beetje een SR uit 2021+ of een Performance uit 2019-2020. Gezien de facelift kost zo'n performance evenveel als een SR uit 2021-2022, dus ben ik geneigd toch maar voor een 2019 performance te gaan.
Nu zit ik een beetje te zoeken op marktplaats en het valt me op dat echt bar weinig garage bedrijven een SOH aangeven in de advertentie. Hoe staan jullie hierin? Is er een reden dat bedrijven dat niet doen? Zit er een foutmarge in die apparaten of hebben die garages gewoon geen diagnostisch apparaat in huis?
Op dit moment (als leek) zou ik dus gewoon alle advertenties zonder SOH overslaan omdat ik dan geen flauw idee heb of dat ding nog 80% heeft of 93%. Is dat een logische conclusie?
Ook overweeg ik de occasion bij Tesla zelf te halen, eentje als:
https://www.tesla.com/nl_...YJ3E7EC1MF964642#overview
of
https://www.tesla.com/nl_NL/m3/order/5YJ3E7EC7LF581948
Maar ook daar wordt niks gezegd over de SOH van de batterij..
Nu zit ik mijzelf dus te orienteren op een model 3. De keuze is een beetje een SR uit 2021+ of een Performance uit 2019-2020. Gezien de facelift kost zo'n performance evenveel als een SR uit 2021-2022, dus ben ik geneigd toch maar voor een 2019 performance te gaan.
Nu zit ik een beetje te zoeken op marktplaats en het valt me op dat echt bar weinig garage bedrijven een SOH aangeven in de advertentie. Hoe staan jullie hierin? Is er een reden dat bedrijven dat niet doen? Zit er een foutmarge in die apparaten of hebben die garages gewoon geen diagnostisch apparaat in huis?
Op dit moment (als leek) zou ik dus gewoon alle advertenties zonder SOH overslaan omdat ik dan geen flauw idee heb of dat ding nog 80% heeft of 93%. Is dat een logische conclusie?
of
[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 14-11-2025 00:52 ]
Je kan bij een Tesla sales advisor je vraag stellen over SOH. Die witte performance ziet er goed uit. Je krijgt alle benodigde laadkabels erbij. De frunk mist een mat zie ik en de velg rechtsvoor een klein krasje linksonder. Kun je ook de sales advisor vragen dat te laten oplossen. Da's alles.Valandin schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:26:
Over een aantal maanden ga ik een nieuwe (occasion) elektrische auto aanschaffen.
of
@Valandin als je kijkt bij een auto kun je altijd kijken welke range hij weergeeft bij wel percentage. Bij een Tesla kun je daarmee een goede indicatie krijgen van de degradatie.
Bv. Performance 2019 met 350km bij 80% is 438 bij 100%. Obv de EPA van 499km zit die dan rond de 12% degradatie.
Bv. Performance 2019 met 350km bij 80% is 438 bij 100%. Obv de EPA van 499km zit die dan rond de 12% degradatie.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 14-11-2025 06:52 ]
Als dat je enige argument is, is dat wel wat karig om Apple Carplay af te schrijven. Voor die enkele keren dat je naar een snellader wilt navigeren kan je gerust nog altijd de native navigatie gebruiken.CEdS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:58:
[...]
Als je geen Tesla meer rijdt maar een ander merk, dan verlang je terug naar de goede software van Tesla. Helaas moet je eerst het "andere" ervaren om het oude te waarderen. Ik ben het dus met je eens, waarom zou je Apple of Android carplay willen die helemaal niet jouw Tesla kunnen aansturen qua laden voorverwarmen etc.
Omdat die kaarten niet donker gaan bij het rijden over een grens, omdat een podcast niet elke keer opnieuw begint, en omdat de kaarten van waze of google veel sneller up to date zijn.CEdS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:58:
[...]
Nee, ik vind de software van Tesla niet zo superieur. (En ik hoef geen scheetgeluiden of lightshow)
De software moet je liggen denk ik.Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:52:
[...]
Omdat die kaarten niet donker gaan bij het rijden over een grens, omdat een podcast niet elke keer opnieuw begint, en omdat de kaarten van waze of google veel sneller up to date zijn.
Nee, ik vind de software van Tesla niet zo superieur. (En ik hoef geen scheetgeluiden of lightshow)
Ik heb zelf ervaren dat de interface/software van Tesla mij helemaal niet ligt.
Ik irriteerde mij dood aan van alles maar anderen zweren erbij.
Het enige wat je wel weet is dat als iets niet werkt in de Tesla software er een kans bestaat dat het ooit gefixed wordt of er functionaliteit toegevoegd gaat worden. Dat eerste puntje wil nog weleens gebeuren bij andere merken maar functionaliteit toevoegen doet er geen 1 is mijn ervaring.
Dat is wat mij betreft (in mijn ogen) het enige voordeel van die Tesla software al speelt dat dus ook in mindere maten bij andere merken omdat ze Apple CarPlay of Android Auto hebben en zolang je telefoon dus up-to-date is, je ook die nieuwe functionaliteit krijgt.
Je focust je alleen op de negatieve zaken lijkt wel. Er is zeker genoeg ruimte voor verbetering. Maar de software is wel echt prima. Ik rijd ook regelmatig de grens over tussen NL en BE en de verbinding is bij mij wel snel terug en daardoor ook gewoon heel de tijd kaarten in beeld. Podcasts in de Spotify app gaan bij mij wel gewoon verder bij waar ik gestopt was. Kaarten zijn prima up to date. Niet zo direct als Google Maps of Waze, maar is dat eerlijk vergelijk? Ik stoor me er niet aan.Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:52:
[...]
Omdat die kaarten niet donker gaan bij het rijden over een grens, omdat een podcast niet elke keer opnieuw begint, en omdat de kaarten van waze of google veel sneller up to date zijn.
Heb een Ford met nog Android Auto. Wat een drama. Klein scherm. Time outs bij typen die je met een geluidje er weer op attenderen dat je mag typen. Dat leidt ook af. Tijdens rijden soms alleen stembediening beschikbaar. Bugs in Waze. Informatiedichtheid laag. Wil ik de radio bedienen moet ik terug naar de Ford interface dus zie niets meer van de navigatie (want Android Auto). Ik kan alleen uitgaand bellen, ingaand hoor ik de andere kant niet en zij mij ook niet. Die big gaat nooit meer opgelost worden natuurlijk. Ook positieve zaken natuurlijk, het is fijn dat dit nog allemaal kan in een auto uit 2017.
Tja, en Apple car play doet het echt meer dan prima in onze Polo van 2017.GekkeRipper schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:20:
[...]
Je focust je alleen op de negatieve zaken lijkt wel. Er is zeker genoeg ruimte voor verbetering. Maar de software is wel echt prima. Ik rijd ook regelmatig de grens over tussen NL en BE en de verbinding is bij mij wel snel terug en daardoor ook gewoon heel de tijd kaarten in beeld. Podcasts in de Spotify app gaan bij mij wel gewoon verder bij waar ik gestopt was. Kaarten zijn prima up to date. Niet zo direct als Google Maps of Waze, maar is dat eerlijk vergelijk? Ik stoor me er niet aan.
Heb een Ford met nog Android Auto. Wat een drama. Klein scherm. Time outs bij typen die je met een geluidje er weer op attenderen dat je mag typen. Dat leidt ook af. Tijdens rijden soms alleen stembediening beschikbaar. Bugs in Waze. Informatiedichtheid laag. Wil ik de radio bedienen moet ik terug naar de Ford interface dus zie niets meer van de navigatie (want Android Auto). Ik kan alleen uitgaand bellen, ingaand hoor ik de andere kant niet en zij mij ook niet. Die big gaat nooit meer opgelost worden natuurlijk. Ook positieve zaken natuurlijk, het is fijn dat dit nog allemaal kan in een auto uit 2017.
Wat betreft je eerlijk vergelijk… ik betaal 10€ pm voor premium connectivity en heb kaarten die maanden achter lopen. Waarom kan waze dat wel, en het is gratis….
Als waze op mijn Tesla scherm draait, dan ga ik het direct terug gebruiken.
Ik heb een andere ervaring met de CPO sales: ik vond dat ze echt weinig konden zeggen over de wagen en vooral pushten naar de aankoop van een nieuwe.ReconE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:38:
[...]
Je kan bij een Tesla sales advisor je vraag stellen over SOH. Die witte performance ziet er goed uit. Je krijgt alle benodigde laadkabels erbij. De frunk mist een mat zie ik en de velg rechtsvoor een klein krasje linksonder. Kun je ook de sales advisor vragen dat te laten oplossen. Da's alles.
Ik had volgende vragen telefonisch gesteld:
- Uitdraai van de wagen (wat er net hersteld of aangepast is tijdens het CPO process, of de draagarmen al vervangen waren, SOH) "nee een uitdraai kan niet"
- Heeft deze wagen de matrix lampen? "euhm dat kan, dat weet ik niet"
- Wat is het winter pakket juist bij deze wagen "euhm, dat hangt van model tot model af"
- Testrit? "Nee, kan niet."
"Maar heeft u al gehoord van de intressante acties bij de aankoop van een nieuwe model 3?"
Volgens mij is dit niet helemaal waar en iig veranderd in de laatste SW-versies. De maximale range neemt degradatie mee, maar ook je rijstijl en verbruik de afgelopen N km's (en als het koud(er) wordt, gaat je verbruik omhoog). Zomaar extrapoleren zit er niet meer bij naar mijn mening.Inspired schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:50:
@Valandin als je kijkt bij een auto kun je altijd kijken welke range hij weergeeft bij wel percentage. Bij een Tesla kun je daarmee een goede indicatie krijgen van de degradatie.
Véél vaker dan het geval was. Nu echt heel vaak dat mijn TACC naar 125 will accelereren terwijl het niet tussen 19:00-06:00 is en we niet op de afsluitdijk rijden.nDirect090 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:09:
Heel first-world-problem, maar wèl een problem... :-)
Bij mij wordt de podcast gewoon hervat waar ik was, ook nog -5 sec zodat ik even herinnerd wordt waar ik echt was.Tommie12 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:13:
[...]
en de auto niet onthoudt waar je gestopt bent,
Wel enkel de standard range denk ik. Rest is hetzelfde gebleven als ik me goed herinner.Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:43:
Model 3 is 2000,-€ duurder geworden.
Afgelopen woensdag zijn dan mijn 4 jaar oude Michelin Sport EV banden (fabriek af, 255/40/R20) vervangen door dezelfde banden, maar nu de 'T2' generatie (eerste was T0). Ik weet niet zeker hoeveel te danken is aan gewoon nieuw rubber en hoeveel aan de 2 generaties tussen de T0 en de T2 (Michelin zelf geeft aan aandacht besteed te hebben aan de compound mbt grip en geluidsreductie), maar mijn Model Y is nu aanzienlijk stiller. En het is niet een placebo: mijn vrouw en kinderen die met mij mee reden de volgende dag merkten allen het zelf ook op (zonder dat ik het vermeld had). Tot 50 km/h hoor je de auto zo goed als niet van binnen (op asfalt uiteraard) Bochten zijn ook een stuk strakker (voelbaar).
Voorlopig kan ik weer voort in ieder geval. APK staat voor 15-12 in de planning; benieuwd wat daar uit gaat komen (of eerder: niet
)
Voorlopig kan ik weer voort in ieder geval. APK staat voor 15-12 in de planning; benieuwd wat daar uit gaat komen (of eerder: niet
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 14-11-2025 09:05 ]
Erg veel geklaag over software van Tesla hier, dat wekt toch wel mijn verbazing. Mijn broer rijdt een gloednieuwe Land Rover Defender. Prachtbak, mooi scherm, maar verre van intuïtief. Daarnaast tal van bugs en kleine probleempjes. En natuurlijk zijn er OTA updates, maar reken er niet te veel op, die komen zelden en lossen nog minder vaak ook daadwerkelijk iets op. Mijn vader rijd in een Volvo XC60 T8, ook een echte prachtbak. Maar Precies hetzelfde probleem. Een andere broer in een X3 uit 2021. Ook heel mooi, maar daar is de software al helemaal niet om over naar huis te schrijven.
Al met al heeft Tesla genoeg te verbeteren aan zijn software, maar ik vind het toch wat karig om de software van Tesla slecht te noemen. De software kan altijd beter, maar door de bank genomen is het een van de allerbeste, zo niet, de allerbeste.
Dat gezegd hebbende, Apple Carplay zou ik ook HEEL blij mee zijn. Ik mis ook Waze in de auto. De navigatie van Apple is goed, maar Waze is absoluut beter.
Al met al heeft Tesla genoeg te verbeteren aan zijn software, maar ik vind het toch wat karig om de software van Tesla slecht te noemen. De software kan altijd beter, maar door de bank genomen is het een van de allerbeste, zo niet, de allerbeste.
Dat gezegd hebbende, Apple Carplay zou ik ook HEEL blij mee zijn. Ik mis ook Waze in de auto. De navigatie van Apple is goed, maar Waze is absoluut beter.
Dat deed die bij mij vroeger ook, maar sinds een maand of 2 niet meer.Heinemancp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:48:
[...]
Bij mij wordt de podcast gewoon hervat waar ik was, ook nog -5 sec zodat ik even herinnerd wordt waar ik echt was.
Ik begrijp exact wat je bedoelt!Stevie_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:22:
[...]
Het nadeel wat ik ergens 'voel' aankomen is de enorme en interessante concurrentie van BYD, Xiaomi etc. BYD komt qua rijcomfort nog niet in de buurt van Tesla (vind ik) dusTesla wint het momenteel stiekem toch nog wel een beetje qua range, rijeigenschappen en prijs, maar het kantelpunt is wel heel erg dichtbij dat Tesla het gaat verliezen. In de zin van: over 2 jaar kan je voor 45.000 een flinke premium EV krijgen met een wlpt range van 700 / 750km. Die strijd is al een tijdje bezig maar het gaat nu wel echt hard. Ook met de opkomende showrooms van BYD etc.
En als je dan kijkt naar die Xiaomi YU7: poeh, als dat onder de 50k op de Europese markt komt: dat ding is groter dan een model Y, extreem premium looks, behoorlijke range en ziet er behoorlijk knap uit (vind ik). Wellicht zitten er wel veel bugs en gedoe in, maar ik geloof er wel in dat de Chinezen dat vrij snel goed voor elkaar gaan krijgen (het is insane wat ze daar kunnen produceren en hoe goed de kwaliteit is).
Om die reden durf ik ook bijna de investering bijna niet te doen / twijfel, haha.
We hebben vandaag een model Y occasion gereden, ook een AWD long range in de hoop wat afschrijving te ontlopen mocht bovenstaande uitkomen (ik wil dan wel all-in gaan op die YU7 dan hahahah).
Maar, die occasion kost toch nog minstens 30k terwijl de nieuwe Model Y standaard dan 'maar' 10k er bovenop is. Voelt toch ook wel een beetje vreemd...
Ik kan maar geen keuze maken ;-).
Je moet sowieso een keuze maken waar jij achter staat. Wat je helaas zult moeten accepteren, is dat zodra je een keuze hebt gemaakt, je (kort) daarna modellen zult zien die technisch beter zijn. Bijvoorbeeld: naast de X5 hebben we ook gekeken naar de Xpeng G9. Onze absolute nummer één. Een superieure auto qua techniek (accu, laadsnelheid, snufjes, luxe) die Tesla, en zeker BMW, nu al overstijgt. Laat staan over een paar jaar.
Maar mijn grootste zorg is: bestaat dat merk over een paar jaar nog? En dan gaat het mij nog niet eens om de restwaarde, maar meer om onderhoud, reserveonderdelen, updates enz. Dat Tesla over een paar jaar verdwenen is, kan ook, maar die kans acht ik kleiner dan bij Xpeng of Xiaomi (of een van de andere ~150 Chinese automerken). Daarom toch voor de Tesla gegaan. Temper overigens wel je verwachtingen v.w.b. prijs. Die G9 kost in China ook "maar" 30k en is hier het dubbele. Iets met heffingen..
Het restwaarderisico is overigens eenvoudig te mitigeren: gewoon langer blijven rijden
Met je eens dat de range (op het main scherm waar je kan wisselen tussen percentage en km) niet super betrouwbaar is, echter is deze wel heel stabiel en neemt zover ik weet niet de rijstijl of weer mee.Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:34:
[...]
Volgens mij is dit niet helemaal waar en iig veranderd in de laatste SW-versies. De maximale range neemt degradatie mee, maar ook je rijstijl en verbruik de afgelopen N km's (en als het koud(er) wordt, gaat je verbruik omhoog). Zomaar extrapoleren zit er niet meer bij naar mijn mening.
Wel is de range in de app energie met groene icoon berekend op je rijstijl.
Ik heb gisteren voor het eerst een lange rit gemaakt in mijn nieuwe Model Y Juniper RWD SR (De premium versie). Viel mij helemaal niet tegen! Met 97% vertrokken van huis naar Zwolle (140km) en daar aankomen met 67% batterij. Nieteens zo heel rustig gereden, maar ook niet als een bejaarde. Wanneer hij volledig is opgeladen geeft de auto aan dat er 430 km range is en als ik dat zo beoordeel, dan klopt dat ook wel (als de omstandigheden normaal zijn). Straks met de winterkou zal het wel iets minder zijn.
Beauty is in the eye of the beerholder
De teller staat nog niet op 95000Km dus niet echt veel gelopen.dr.nld schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:43:
[...]
@Crxtreem
Hoeveel kilometers had je erop zitten tot nu toe?
Fijn dat Tesla iig wel een loaner aanbieden.
Als er uit de diagnose komt dat het de accu is dan wordt dit onder garantie vervangen.
Hoe lang het gaat duren konden ze niet vertellen maar ik wordt op de hoogte gehouden via de app.
Ik weet ook nog niet wat voor accu ik terug krijg, maar ik ga er vanuit dat mijn range hetzelfde blijft.
Ik had wel dat hij de afgelopen weken met het "koeler" weer met 80% maar 300Km ver kon.
Dus ik weet niet of dit al een voorteken was het stuk gaan van de accu of dat de 2019 al zo snel last heeft van de kou.
Een maandje geleden was dit nog 360+ Km.
We gaan het zien, ik ga ervanuit dat het netjes geregeld wordt.
Tot nu toe tevreden over hoe Tesla het oppakt.
Je kunt sinds enige tijd kiezen toch? Dus er is nog een optie voor rated range afaik.Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:34:
[...]
Volgens mij is dit niet helemaal waar en iig veranderd in de laatste SW-versies. De maximale range neemt degradatie mee, maar ook je rijstijl en verbruik de afgelopen N km's (en als het koud(er) wordt, gaat je verbruik omhoog). Zomaar extrapoleren zit er niet meer bij naar mijn mening.
Ik heb in september mijn zwarte tesla pas geactiveerd om te kunnen laden bij derden. Nog nooit gedaan overigens.
Nu staat mij Tesla bij de schadehersteller en heb ik een Opel meegekregen, mijn vraag is kan ik nu ook met die auto bij Tesla snelladen?
Nu staat mij Tesla bij de schadehersteller en heb ik een Opel meegekregen, mijn vraag is kan ik nu ook met die auto bij Tesla snelladen?
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Top. Dat is echt een hele goede om te onthouden!Inspired schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:50:
Dan zul je apart via de Tesla app moeten laden. Met een pasje kun je niet laden bij Tesla en de Opel zal hij niet herkennen.bert pit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:38:
Ik heb in september mijn zwarte tesla pas geactiveerd om te kunnen laden bij derden. Nog nooit gedaan overigens.
Op de website van tesla zie ik dat de model 3 2000 euro duurder is geworden. Ook de huurkoop actie met 1.0% procent lijkt te zijn verdwenen.
Dat geldt alleen voor de goedkoopste versie. Alle andere versies hebben die optie nog wel (en zijn volgens mij ook niet duurder geworden).Glaxo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:00:
Op de website van tesla zie ik dat de model 3 2000 euro duurder is geworden. Ook de huurkoop actie met 1.0% procent lijkt te zijn verdwenen.
Sinds welke versie is dit dan volgens jou? Mijn auto geeft nog steeds de statistische rated range weer gebaseerd op de netto beschikbare accucapaciteit zoals dat altijd het geval is geweest.Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:34:
[...]
Zomaar extrapoleren werkt dan zeker wel.
Mogelijk ruimte maken van de goedkopere standard, ben benieuwd of de Premium 60kWh ook het veld moet ruimen voor de Standard en dat de Premium begint bij de LR RWDMasterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:43:
Model 3 is 2000,-€ duurder geworden.
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2025 11:06 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De 5000 euro extra inruil is ook verdwenen. Feitelijk is de 3 nu dus 7000 euro duurder geworden. Zou dit betekenen dat er nu toch een 3 standaard zal gaan komen?Glaxo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:00:
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik zie niet direct dat ik die mogelijkheid heb, moet ik dan een abo afsluiten, of mis ik iets?Inspired schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:55:
[...]
Dan zul je apart via de Tesla app moeten laden. Met een pasje kun je niet laden bij Tesla en de Opel zal hij niet herkennen.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Nee, gewoon naar Charge your other EV in de app. Dan kun je gewoon via CC betalen.bert pit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:53:
[...]
Ik zie niet direct dat ik die mogelijkheid heb, moet ik dan een abo afsluiten, of mis ik iets?
Waarschijnlijk inderdaad ruimte maken voor de standard.EDB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:31:
[...]
De 5000 euro extra inruil is ook verdwenen. Feitelijk is de 3 nu dus 7000 euro duurder geworden. Zou dit betekenen dat er nu toch een 3 standaard zal gaan komen?
De MY standard is nu de goedkoopste Tesla.
Wel apart, ik weet zeker dat vanmorgen de korting nog online stond. En ik zie nou dat de Y standard zelfs een grotere range heeft dan de 3.
554 is meer dan 534 toch?gjcvro schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:09:
[...]
Waarschijnlijk inderdaad ruimte maken voor de standard.
Wel apart, ik weet zeker dat vanmorgen de korting nog online stond. En ik zie nou dat de Y standard zelfs een grotere range heeft dan de 3.
Dat is met 19 inch. Op 18 inch komt hij wel degelijk verder.
Korting stond toen inderdaad nog online, maar daarvoor moet je hem voor 31/12 hebben. Leverdatum staat nu op januari (en daarnet nog op februari-maart, het gaat snelgjcvro schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:09:
[...]
Waarschijnlijk inderdaad ruimte maken voor de standard.
[ Voor 15% gewijzigd door Sprinkler98 op 14-11-2025 13:12 ]
Denk dat je ook aardig snel moet bestellen als je nog geïnteresseerd bent in een model y AWD voor een levering in december.
Dat er geld betaald moet worden bij Tesla is inderdaad wel schraal. Ook best een fors bedrag.Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:24:
[...]
Tja, en Apple car play doet het echt meer dan prima in onze Polo van 2017.
Wat betreft je eerlijk vergelijk… ik betaal 10€ pm voor premium connectivity en heb kaarten die maanden achter lopen. Waarom kan waze dat wel, en het is gratis….
Als waze op mijn Tesla scherm draait, dan ga ik het direct terug gebruiken.
Het viel mij net ook op. Ik heb toevvallig vanmorgen nog een inruilvoorstel aangevraagd (voordat ik dit zag).gewoon om eens te kijken wat ik zou moeten bijleggen voor een nieuwe.Sprinkler98 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:10:
[...]
Korting stond toen inderdaad nog online, maar daarvoor moet je hem voor 31/12 hebben. Leverdatum staat nu op januari (en daarnet nog op februari-maart, het gaat snel) dus eigenlijk is de voorwaarde voor de korting dan onmogelijk door de latere levertijd. Vermoedelijk daarom weg. Mogelijks zal de standard er inderdaad aankomen, maar met de prijsstijging én de inruilbonus weg zal je dan misschien zelfs meer betalen dan een paar weken terug voor een 'gewone' M3.
Schandalig laag, zelfs als de (afgeschafte) bonus er bij opgeteld zou zijn. €23.300 voor een 2024 model M3 van eind '23 met 64000 km, dat is zo'n 10.000 euro per jaar aan afschrijving. Ik wist dat het veel zou zijn, maar dit is wel extreem. Dat wordt oprijden dus.
Ik heb ondertussen geleerd dat een nieuwe auto de allerslechtste investering is die je kunt doenThe_Haunted schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:44:
[...]
Het viel mij net ook op. Ik heb toevvallig vanmorgen nog een inruilvoorstel aangevraagd (voordat ik dit zag).gewoon om eens te kijken wat ik zou moeten bijleggen voor een nieuwe.
Schandalig laag, zelfs als de (afgeschafte) bonus er bij opgeteld zou zijn. €23.300 voor een 2024 model M3 van eind '23 met 64000 km, dat is zo'n 10.000 euro per jaar aan afschrijving. Ik wist dat het veel zou zijn, maar dit is wel extreem. Dat wordt oprijden dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Sprinkler98 op 14-11-2025 13:51 ]
Niet altijd waar. Ik hoef maar €3800 bij te betalen na bijna een jaar en 20k km. En zo zijn er hier wel meer waar een Tesla + inruilbonus voor goed voorstel heeft gezorgd.Sprinkler98 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb ondertussen geleerd dat een auto de allerslechtste investering is die je kunt doen. Ofwel je verlies slikken (wat ik nu bij inruil van mijn BMW ga doen), of oprijden... Een goede zaak doe je hier nooit aan.
Dus je uiteindelijke inruilwaarde is €28.300 als je een nieuwe zou bestellen? Vind dat best netjes, dat zou een handelaar er zeker niet voor geven.The_Haunted schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:44:
[...]
Het viel mij net ook op. Ik heb toevvallig vanmorgen nog een inruilvoorstel aangevraagd (voordat ik dit zag).gewoon om eens te kijken wat ik zou moeten bijleggen voor een nieuwe.
Klopt, een handelaar wil minimaal 5000 euro marge. Maar ooit, toen ik nog Alfa Romeo reed, schreef ik zowel procentueel als absoluut veel minder af als dit, ook in 2 jaar. (en ja, ik ben zo 'n gek die nieuwe Alfa's kocht, 1 Mito en 2 Giulietta's)Maurice- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:53:
[...]
Niet altijd waar. Ik hoef maar €3800 bij te betalen na bijna een jaar en 20k km. En zo zijn er hier wel meer waar een Tesla + inruilbonus voor goed voorstel heeft gezorgd.
In 2 jaar 50% afschrijving is zelfs voor een Jaguar of Maserati veel en die zijn berucht
[ Voor 6% gewijzigd door The_Haunted op 14-11-2025 14:09 ]
IDD, die scheetgeluiden zijn op dag 1 grappig.....maar niet meer dan dat.Tommie12 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:52:
[...]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Het hangt helemaal af van de mindset waarmee je een auto koopt. Het is doorgaans geen investering die financieel groeit in waarde, maar wel een investering in vrijheid, comfort en plezier. Iedereen moet voor zichzelf nagaan wat dat mag kostenSprinkler98 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb ondertussen geleerd dat een nieuwe auto de allerslechtste investering is die je kunt doen. Ofwel je verlies slikken (wat ik nu bij inruil van mijn BMW ga doen, gelukkig heb ik die tweedehands gekocht, want het verlies tussen nieuwprijs en huidige waarde is om van te huilen), of oprijden... Een goede zaak doe je hier nooit aan.
Nu vermoed ik dat de afschrijving op een EV in het huidige (belasting)klimaat wel hoger is dan een traditionele brandstof/hybride auto, maar bespaar je weer aanzienlijk op gebruikskosten (mits je thuis kunt laden).
Ik kan de bron niet meer vinden. Maar ik meen het ergens gelezen te hebben en na een quick search, lees ik ook dat andere mensen dit ervaren. Anyway, ikzelf ben van 371@80% gegaan naar 362@80% in 2.5mnd en kan niet geloven dat mijn accu zo snel zou degraderen. Deze verandering lijkt samen te vallen met andere bestuurder (ik; 2e-hands gehocht paar maanden geleden) en temperatuur (gaat omlaag).revolution-nl schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:04:
[...]
Sinds welke versie is dit dan volgens jou? Mijn auto geeft nog steeds de statistische rated range weer gebaseerd op de netto beschikbare accucapaciteit zoals dat altijd het geval is geweest.
Zomaar extrapoleren werkt dan zeker wel.
[...]
Mogelijk ruimte maken van de goedkopere standard, ben benieuwd of de Premium 60kWh ook het veld moet ruimen voor de Standard en dat de Premium begint bij de LR RWD
Ik neem dit mee in de volgende onderhandelingen met vrouwliefn0hh schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:17:
[...]
Het hangt helemaal af van de mindset waarmee je een auto koopt. Het is doorgaans geen investering die financieel groeit in waarde, maar wel een investering in vrijheid, comfort en plezier. Iedereen moet voor zichzelf nagaan wat dat mag kosten
Nu vermoed ik dat de afschrijving op een EV in het huidige (belasting)klimaat wel hoger is dan een traditionele brandstof/hybride auto, maar bespaar je weer aanzienlijk op gebruikskosten (mits je thuis kunt laden).
Bij mij heeft het gewerkt! Succes!Sprinkler98 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:38:
[...]
Ik neem dit mee in de volgende onderhandelingen met vrouwlief
Dat kan met een nieuwe regering ook zomaar weer veranderen. Daarnaast speelt in ons geval huurkoop bijv ook mee. Kopen tegen 0.99% rente is dikke prima.n0hh schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:17:
[...]
Het hangt helemaal af van de mindset waarmee je een auto koopt. Het is doorgaans geen investering die financieel groeit in waarde, maar wel een investering in vrijheid, comfort en plezier. Iedereen moet voor zichzelf nagaan wat dat mag kosten
Het is echt een statisch gegeven de netto capaciteit kan fluctueren doordat bijv. koude of het BMS wat net andere uitleest doordat deze bijv. net een calibratie heeft uitgevoerd.Anteros schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:24:
[...]
Ik kan de bron niet meer vinden. Maar ik meen het ergens gelezen te hebben en na een quick search, lees ik ook dat andere mensen dit ervaren. Anyway, ikzelf ben van 371@80% gegaan naar 362@80% in 2.5mnd en kan niet geloven dat mijn accu zo snel zou degraderen. Deze verandering lijkt samen te vallen met andere bestuurder (ik; 2e-hands gehocht paar maanden geleden) en temperatuur (gaat omlaag).
Met apps als Tessie kan je dat mooi terugzien.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Maar als je voor je huidige auto €28.300 krijgt en een nieuwe kostte tot vanochtend €41.290 in zwart, blauw, rood (en wit nog minder) is dat toch een afschrijving van zo'n 30%?The_Haunted schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:06:
[...]
Klopt, een handelaar wil minimaal 5000 euro marge. Maar ooit, toen ik nog Alfa Romeo reed, schreef ik zowel procentueel als absoluut veel minder af als dit, ook in 2 jaar. (en ja, ik ben zo 'n gek die nieuwe Alfa's kocht, 1 Mito en 2 Giulietta's)
In 2 jaar 50% afschrijving is zelfs voor een Jaguar of Maserati veel en die zijn berucht
Als ik op gaspedaal een 2023 Giulia zoek tot 55k km is de afschrijving bij allemaal meer dan dat en dan heb je het over verkoopprijzen, de inkoop ligt dan een stuk lager.
Oké, ik wist niet dat je al contact had gehad met sales. Jammer dat je vragen niet beantwoord zijn. Ik heb heb sales niet veel gevraagd over mijn occasion M3 2019, gewoon gekocht, wel veel ditjes en datjes onder garantie laten oplossen. Vandaag nog een krakende rijderstoel, nieuwe knipperlichtstalk, los nummerbord. Ik moet nog condens in achterlicht laten oplossen. Allemaal gratis gefixt en vervangen. Dat kost wel wat vrije tijd bij een service center, mocht je dit niet hebben, dan beter een nieuwe kopenSparco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:27:
[...]
Ik heb een andere ervaring met de CPO sales: ik vond dat ze echt weinig konden zeggen over de wagen en vooral pushten naar de aankoop van een nieuwe.
Ik had volgende vragen telefonisch gesteld:
- Uitdraai van de wagen (wat er net hersteld of aangepast is tijdens het CPO process, of de draagarmen al vervangen waren, SOH) "nee een uitdraai kan niet"
- Heeft deze wagen de matrix lampen? "euhm dat kan, dat weet ik niet"
- Wat is het winter pakket juist bij deze wagen "euhm, dat hangt van model tot model af"
- Testrit? "Nee, kan niet."
"Maar heeft u al gehoord van de intressante acties bij de aankoop van een nieuwe model 3?"
De batterij van mijn AWD is niet super geweldig, 300 km range van 90% naar 10%, maar ben tevreden. Succes met de keuze!
Ik ga nu uit van 23300 omdat de bonus er niet meer is (in tegenstelling tot het offerte mailtje, die heeft het over 5000 euro bonus mits je voor 24-12 bestelt)Maurice- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:50:
[...]
Maar als je voor je huidige auto €28.300 krijgt en een nieuwe kostte tot vanochtend €41.290 in zwart, blauw, rood (en wit nog minder) is dat toch een afschrijving van zo'n 30%?
Als ik op gaspedaal een 2023 Giulia zoek tot 55k km is de afschrijving bij allemaal meer dan dat en dan heb je het over verkoopprijzen, de inkoop ligt dan een stuk lager.
destijds was ie geloof ik 41990, dus ongeveer 45% afschrijving
Alleen op de long range toch? Die is dan goedkoper dan de standard range.The_Haunted schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:18:
Ik zie nu dat de 5000 euro weer terug op de site staat
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Niet helemaal eerlijk om die €5k niet mee te rekenen gezien dat gewoon in het bod wordt meegenomen en je hierin volledig wordt ontzorgt. De afschrijving is dus 32% wat helemaal niet slecht is. Als "normaal" wordt 15-20% in het eerste jaar en 10-15% in de jaren erna gezien waarbij marge auto's ook nog minder opleveren bij verkoop.The_Haunted schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:11:
[...]
Ik ga nu uit van 23300 omdat de bonus er niet meer is (in tegenstelling tot het offerte mailtje, die heeft het over 5000 euro bonus mits je voor 24-12 bestelt)
destijds was ie geloof ik 41990, dus ongeveer 45% afschrijving
Klopt, de 5000 was toch echt even verdwenen. Nu ie terug is klopt de 32% weer wel. Alleen jammer van de 2000 euro prijsverhoging, maar die staat los van de afschrijving natuurlijk.Maurice- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:37:
[...]
Niet helemaal eerlijk om die €5k niet mee te rekenen gezien dat gewoon in het bod wordt meegenomen en je hierin volledig wordt ontzorgt. De afschrijving is dus 32% wat helemaal niet slecht is. Als "normaal" wordt 15-20% in het eerste jaar en 10-15% in de jaren erna gezien waarbij marge auto's ook nog minder opleveren bij verkoop.
Straks eens even met de baas overleggen of een leuke nieuwe preconfigured iets is...nieuw met 19" velgen voor iets minder als een "kale". Of met een wit interieur...
En op voorraadmodellen zijn nu precies 2000€ afgeprijsd😂
Ik zat nog te twijfelen maar nu is het telaat voor mij. Quicksilver rwd levertijd is in jan 2026 en 2kduurder.Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:57:
En op voorraadmodellen zijn nu precies 2000€ afgeprijsd😂
Helaas.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.