Ga uit van 90kmh inderdaad, ik rij vaak overigens wat harder. Want dat sukkelen vind ik maar niets

, toch zit ik gemiddeld gezien over een dagtrip eigenlijk altijd in de bandbreedte die caravantrekker opgeeft.
De snelheid stem ik een beetje af op mijn volgende laadstop, als ik geladen heb laat ik de Tesla navi mijn volgende stop uitrekenen, en kijk ik ook meteen even snel welke snellaad alternatieven er zijn, voor een scenario waar het verbruik erg tegenvalt bijv. door tegenwind of meevalt bijv. door langzaam rijdend verkeer. Zo had ik van Slowakije naar Slovenië, een stretch van 200km zonder alternatieven, je weet dan dat je spaarzaam moet zijn. Gelukkig zijn dit soort situaties in Europa tegenwoordig eigenlijk niet meer aan de orde.
Wanneer ik ga rijden na een laadstop en de auto al aangeeft dat ik bijv. met 25% aankom dan voer ik de snelheid dusdanig op dat ik altijd tussen de 5-10% aankom. Dit geeft als voordeel dat je lekker actief kan rijden, de vmax omhoog gaat en bij problemen onderweg je altijd tempo kan minderen om zo meer marge te creëren.
Daarnaast heb je dan meteen je alternatieve scenario's in je hoofd zodat je ook weet wat de mogelijkheden zijn als het anders gaat dan je hebt gepland. Houdt er wel rekening mee dat het verbruik heel onvoorspelbaar kan zijn omdat zaken als tegenwind een grote impact kunnen hebben, helemaal als je boven de 100 gaat rijden.
ABPR heb ik wel meerdere keren geprobeerd te gebruiken voor de reisplanning maar dat werkte nooit echt naar wens, het is wel fijn om er aanhanger vriendelijke laadplekken mee te zoeken.
Maak niet de fout die ik als rookie op de eerste sleurhut vakantie maakte, om je volgende laadstop /plek met de natte vinger te berekenen op basis van je verbruik, en je benodigde radius tot de laadstop. Deze methode houdt namelijk geen rekening met het scenario dat een snellader bovenaan de berg op staat, en het verbruik met de hut berg op kan nogal en wat tegenwind schrikbarend zijn

(uiteindelijk met 0% aangekomen).
Het is even een kwestie van gevoel krijgen met het verbruik van de combinatie. Ik kijk er met de vakanties eigenlijk amper meer na om. Afgelopen jaar een rondje Engeland - Schotland gedaan

.
[
Voor 16% gewijzigd door
revolution-nl op 11-11-2025 16:15
]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler