• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:14:
[...]

Dat komt omdat Tesla voor navigatie geen Google Maps gebruikt, maar de offline maps. Op dit moment wordt weer een nieuwe versie verspreid (EU-2025.14-15284) dus wellicht dat daar dan de nieuwe A16 in zit. De vorige kaart update werd in augustus verspreid, dus net voor de opening
Klopt, ik heb dat zelf ook. Een afrit is verlegd en volgens de kaart rij ik precies goed, maar de navigatie stuurt me over de oude wegen. Er lag een parallelweg, die moet ik volgen, dan via een brug over de autosnelweg en via een lus weer terug.
En 10 seconden later rij ik weer op het punt dat niet veranderd is en is alles weer ok.

Signatures zijn voor boomers.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:13:
[...]

Dat valt nog mee. Mijn 2019 M3 LR zou origineel iets van 490 km moeten hebben en die staat nu ook op 440 met 110k gereden.

Ben benieuwd hoeveel sneller zo'n lange rit is.
Vlgs ABRP zou ik er 2 tot 2,5 uur sneller over doen.....En dat klopt wel want nu moet ik minimaal 2 x laden maar vaak 3x, en dat laden is wat opbreekt, ca. 40 tot 50 minuten per keer. Ik weet dat het lang is maar ik ben het gewend.....Straks met de 3 zou 2x 10 minuten laden genoeg moeten zijn......we zullen het gaan ervaren :)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
Ik kreeg van een vriend een tip om bij TACC de afstand tussen je voorganger in te stellen op 6-7 auto's om te voorkomen dat hij extreem hard optrekt iedere keer als het verkeer weer gaat rijden.
Vandaag uitgetest en dit werkt! De auto trekt nu rustig op maar houdt een klein beetje meer afstand zonder te ver achter te gaan lopen.

• Sprinkler98
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-12-2025
Hallo iedereen, ik mag mijn Model 3 volgende week ophalen. Misschien een gekke vraag, maar gebruiken jullie de frunk vaak? Ik lees in de handleiding dat je die moet sluiten met je beide handen naast het centrale logo. Moet je er mee inzitten dat je de motorkap kan beschadigen bij het dichtklappen?

• QuestionMarc
Ik gebruik hem om mijn natte surfpak in op te bergen en met de vakanties.

Gewoon dicht duwen. Het is inderdaad niet de meest stevige 'motor' kap maar beschadigen zal hij niet.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
Sprinkler98 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:27:
Hallo iedereen, ik mag mijn Model 3 volgende week ophalen. Misschien een gekke vraag, maar gebruiken jullie de frunk vaak? Ik lees in de handleiding dat je die moet sluiten met je beide handen naast het centrale logo. Moet je er mee inzitten dat je de motorkap kan beschadigen bij het dichtklappen?
Ja heb daar altijd de laadkabel in liggen en met vakanties ook nog wel boodschappen of andere dingen. Ja beide handen (elke kant naast het logo) omdat je in theorie een deuk kan krijgen als je het hard op een plek dicht duwt. Ik vind de weerstand nog best aardig dus gebruik altijd twee handen.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40
Je kan hem niet dichtgooien (of dat heb ik nog niet geprobeerd). Sluiten tot die bijna in slot valt en dan dichtduwen langs boven op de klep.

Wij gebruiken die wel eens wel vaker voor bv. boodschappen wanneer we achteruit geparkeerd staan.

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-02 00:06

hdu

Laadkabel ligt er bij mij ook standaard in.
Daarnaast handig als je eten besteld en haalt om dat in de Frunk te doen... heb je niet een tijdje daarna nog de geur van bv. Pizza in de auto.
Ook handig naar de wintersport om zaken er in te doen die koel moeten blijven.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23

Damian

Insane Obtrusion

Ik gebruik de frunk nagenoeg nooit, alleen op vakantie.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hdu schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:43:
[...]

Daarnaast handig als je eten besteld en haalt om dat in de Frunk te doen...

[...]

Ook handig naar de wintersport om zaken er in te doen die koel moeten blijven.
Wordt je eten dan niet ook koud in de frunk?

• MagicLegend
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 13:48

MagicLegend

The One and Only

Maurice- schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:25:
[...]

Dan zou de richtingaanwijzer ook niet werken als dat zo was :+

Maar je ziet dus nog een dubbelklik mogelijkheid in het menu autopilot?
[Afbeelding]
Ik heb gisteren mijn M3 eindelijk opgehaald, inclusief stalk en front-camera. Ik kan helaas bevestigen dat de dubbel-klik optie inderdaad weg is. Wat verschrikkelijk irritant zeg, autopilot is praktisch onbruikbaar zo zonder je achterliggers (en jezelf) helemaal krankjorem te maken...

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-02 21:36
Maurice- schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:25:
[...]

Dan zou de richtingaanwijzer ook niet werken als dat zo was :+

Maar je ziet dus nog een dubbelklik mogelijkheid in het menu autopilot?
[Afbeelding]
Ik heb standaard AP, maar nog nooit gebruikt.
Bij de uitleg in menu staat nog dubbelklikken.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:01
Derk J schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb standaard AP, maar nog nooit gebruikt.
Bij de uitleg in menu staat nog dubbelklikken.
gok dat het om de nieuw geleverde M3's gaat.
Mijn 2019 en 2024 m3 is gewoon nog 2x klikken (vanmorgen nog gebruikt)

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49
Maasluip schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:11:
[...]

Wordt je eten dan niet ook koud in de frunk?
Er zit geen koeling in, of je het nu in de kofferbak of de frunk legt maakt niets uit (los van de geur). Die 5 minuten van de pizzaria/chinees naar huis blijft het wel warm...

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik gebruik de frunk regelmatig. Ik heb in ieder geval altijd het volgende mee: laadkabel, thuislader, flesjes water, paraplu, veiligheidsvestjes, 4 jack pads en zeep om je handen te wassen :-)

Bij mijn Y moest ik de klep inderdaad met twee handen dichtdoen. Bij mijn 3 hoeft dat niet, gewoon rustig neerleggen op het slot en dan onder het logo dichtdrukken (je zou 2 keer een klik moeten horen/voelen).

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 11-11-2025 10:05 ]

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:20
MagicLegend schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:17:
[...]

Ik heb gisteren mijn M3 eindelijk opgehaald, inclusief stalk en front-camera. Ik kan helaas bevestigen dat de dubbel-klik optie inderdaad weg is. Wat verschrikkelijk irritant zeg, autopilot is praktisch onbruikbaar zo zonder je achterliggers (en jezelf) helemaal krankjorem te maken...
:-( Jammer.

TACC en Autopilot vind ik al niet de sterkste eigenschappen van Tesla, maar op deze manier wordt het wel erg vervelend.

Vermoed dat ik straks voornamelijk nog TACC gebruik. Even kijken of de door andere aangedragen optie met 2 profielen enigszins fatsoenlijk werkt, maar dat is toch ook maar omslachtig.

iRacing Profiel

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
anti elppa schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:58:
[...]

Maar je zou verwachten als je de stengel en het 2026 stuur krijgt dat de software ook wordt aangepast naar 2026.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:02
Maurice- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:12:
[...]

Maar je zou verwachten als je de stengel en het 2026 stuur krijgt dat de software ook wordt aangepast naar 2026.
Misschien alleen de modellen met een front camera? Maar dat is maar speculatie vanuit mijn kant ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:59:
[...]

Er zit geen koeling in, of je het nu in de kofferbak of de frunk legt maakt niets uit (los van de geur). Die 5 minuten van de pizzaria/chinees naar huis blijft het wel warm...
Ik heb zo het idee dat er voor meer rijwind is en de frunk dus kouder is. Daarbij zet ik het meestal in de auto, niet in de kofferbak.

• turkeyhakan
Maasluip schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb zo het idee dat er voor meer rijwind is en de frunk dus kouder is. Daarbij zet ik het meestal in de auto, niet in de kofferbak.
De frunk is absoluut kouder dan de trunk (ervaringsdeskundige) 8)

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:53
Gister de knoop doorgehakt: een MY RWD standard besteld via de LM. Uiteindelijk heeft het verschil in prijs de doorslag gegeven (zie je toch elke maand terug: scheelt per maand ruim EUR 200), de voorkant vind ik mooier zonder dan met de led-balk, en veel van wat er dan "mist", mis ik niet echt. Ik kom nu van een ID.3 (2020) af, dus ik ga er sowieso flink op vooruit. Hopelijk schakelt de LM snel en wordt hij in dec-25 geleverd, anders wel even zuur.

Punten die ik wel minder vind zijn in feite alleen (i) de kleinere en vooral niet waterdichte frunk (maar wellicht de aftermarket?), (ii) de schokdemping (maar nogmaals, ik kom van een ID.3 (2020) af), (iii) de led-balk achterkant vond ik dan wel weer gaaf, en (iv) de 18" wielen. Plus het niet beschikbaar zijn van ultra-red..

Ik heb hem incl. trekhaak besteld. Enig idee of deze elektrisch inklapbaar is in deze variant?

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:19
Tesio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:37:
Ik heb hem incl. trekhaak besteld. Enig idee of deze elektrisch inklapbaar is in deze variant?
Die is in geen enkele variant elektrisch inklapbaar. Wel heel eenvoudig te plaatsen!

• Tesio
Promotioneel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:41:
[...]

Die is in geen enkele variant elektrisch inklapbaar. Wel heel eenvoudig te plaatsen!
Ik heb me weer eens goed ingelezen ;). Ik moet in de war zijn met de Xpeng G6.

Makkelijk te plaatsen, ja? Die vorige MY moest je wat hard plastic ofzo wegsnijden, geldt dat bij de Juniper niet meer?

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-02 15:18
Zou bij het instellen van de oplaadplanning wat op 17:15h om te stoppen niet zo zijn dat de tesla zelf de laadsnelheid instelt en aanpast om te zorgen dat de auto om 17:15h klaar is met laden? ik had dit zo ingesteld voor ik begon te laden om 09:30h en na een uur op de openbare laadpaal kreeg ik in de tesla app de melding dat de accu niet op tijd vol is om 17:15h. Toen de laadsnelheid op max gezet en was de tesla al om 16:15 klaar met laden.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:00
Derk J schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:40:
[...]

Alles mbt de hendel is nieuw, dus kapjes, stuur, module...

Knopjes op het stuur zijn dus verdwenen..
Compleet nieuwe stuur? Dan is 660 wel te doen. Mag je ook je oude stuur houden?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-02 23:33
Derk J schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:40:
[...]

Alles mbt de hendel is nieuw, dus kapjes, stuur, module...

Knopjes op het stuur zijn dus verdwenen..
En werkt bij jou double click voor autopilot nog?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• WesSamuel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-02 10:41
Woops, verkeerde topic. Excuses!

Helaas te maken met een gevalletje "gegokt en verloren". Gisteren heeft de LM de bestelling geplaatst voor de M3 LR RWD in pearl white. Gisteren een mail gekregen om mijn Tesla-account te activeren, direct gedaan en zag toen nog november-december als geschatte leveringsdatum staan. Helaas is dat vandaag aangepast naar 10 januari - 11 februari.

Voor nu even heel zuur.

[ Voor 5% gewijzigd door WesSamuel op 11-11-2025 12:39 . Reden: Woops, verkeerde topic. Excuses! ]

WesSamuel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:36:
Woops, verkeerde topic. Excuses!

Helaas te maken met een gevalletje "gegokt en verloren". Gisteren heeft de LM de bestelling geplaatst voor de M3 LR RWD in pearl white. Gisteren een mail gekregen om mijn Tesla-account te activeren, direct gedaan en zag toen nog november-december als geschatte leveringsdatum staan. Helaas is dat vandaag aangepast naar 10 januari - 11 februari.

Voor nu even heel zuur.
Er staan er genoeg te koop die snel leverbaar zijn; https://www.tesla.com/nl_NL/inventory/new/m3?TRIM=LRRWD

Als de LM wat flexibel is kunnen ze dat vast wel regelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-02 09:21
MagicLegend schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:17:
[...]

Balen.

Ik zou er om z'n minst een service request voor aanmaken. En dat geldt eigenlijk voor alle Juniper- en nieuwe M3-eigenaren: laten we ons zoveel mogelijk horen!

Bij mij gaven ze als reactie aan dat "deze functie is bedoeld om in uw voertuig zo te zijn". En ook dat mijn feedback is doorgestuurd naar het softwareteam, maar dat ze niet kunnen zeggen of en wanneer dit zal worden bijgewerkt.
Ik heb op zich niet veel hoop, maar niks laten horen is eigenlijk hetzelfde als accepteren.
Flail schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:06:
[...]

Balen.

Ik zou er om z'n minst een service request voor aanmaken. En dat geldt eigenlijk voor alle Juniper- en nieuwe M3-eigenaren: laten we ons zoveel mogelijk horen!

Bij mij gaven ze als reactie aan dat "deze functie is bedoeld om in uw voertuig zo te zijn". En ook dat mijn feedback is doorgestuurd naar het softwareteam, maar dat ze niet kunnen zeggen of en wanneer dit zal worden bijgewerkt.
Ik heb op zich niet veel hoop, maar niks laten horen is eigenlijk hetzelfde als accepteren.
En vermeld erbij dat je je bij de aankoop hebt gebaseerd op de Owners Manual waar vrolijk in staat (stond voor Juniper) dat de dubbelklik functionaliteit wel aanwezig zou zijn. En dat het tijdens de proefrit er ook op zat

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Cigarguy schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:12:
[...]

:-( Jammer.

TACC en Autopilot vind ik al niet de sterkste eigenschappen van Tesla, maar op deze manier wordt het wel erg vervelend.

Vermoed dat ik straks voornamelijk nog TACC gebruik. Even kijken of de door andere aangedragen optie met 2 profielen enigszins fatsoenlijk werkt, maar dat is toch ook maar omslachtig.
Is inderdaad wat omslachtiger, maar werkt wel prima in de praktijk is mijn ervaring!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 13:12
Hoe activeer je Autopilot zonder dubbeltik dan wel..?

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:31
Vraagje, ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik heb een paar maanden geleden een Alfen laadpaal laten plaatsen aan huis voor mijn Model Y. De eerste maanden verliep het opladen vlekkeloos. Echter sindskort als ik oplaad, gepland of gewoon direct, heeft de sessie continue onderbrekingen. Waardoor de auto 's nacht dus niet volledig is opgeladen.

Ik heb al nagevraagd aan mijn laadpaalbeheerder wat er mis gaat maar die kan niets zien en verwijst naar de auto. Bijgevoegd vind je een screenshot van de notificaties. Waar in de Tesla (app) kan ik terugvinden waardoor dit precies komt? Of iemand van jullie een idee? Of het beste even een support ticket aan te melden?

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kej-w9TNdvBwVqhkbtTsoEN3Jd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRyQuookVhqyJIuSu7U6Oycu.jpg?f=fotoalbum_large

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:59
Mijn laadkabel ligt er in. Grote kans dat die goor word als hij in de regen op de grond gelegen heeft. Dan gooi ik hem honderd keer liever in een plastic bak dan in de auto op je bekleding.
Dicht duwen lukt ook prima met een hand, gebeurd niets met je motorkap :)

• wootahH
  • Laatst online: 17:05
Flail schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:06:
[...]

Balen.

Snap wel dat ze het eruit halen. Onderdeel van de kostenbesparing en verminderen van klachten.
Het leuke was er al af door het verwijderen van alle stalks. Ik werd gek van het regelmatig niet registreren van 2x drukken met dat gare scrollwheel dat ik zelf al overgegaan was naar 1 keer klikken voor AP. Bij inhalen ga je toch al vaak wat sneller dus knipperen , het pedaal intrappen en gaan (soort automatise waar je weer aan went).
(Ps. Wat mij betreft ook allemaal achteruitgang op dat gebied, waar ze zichzelf niet populair mee maken)

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-02 09:30
Jurbatov schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:48:

Ik heb een paar maanden geleden een Alfen laadpaal laten plaatsen aan huis voor mijn Model Y. De eerste maanden verliep het opladen vlekkeloos. Echter sindskort als ik oplaad, gepland of gewoon direct, heeft de sessie continue onderbrekingen. Waardoor de auto 's nacht dus niet volledig is opgeladen.

Ik heb al nagevraagd aan mijn laadpaalbeheerder wat er mis gaat maar die kan niets zien en verwijst naar de auto. Bijgevoegd vind je een screenshot van de notificaties. Waar in de Tesla (app) kan ik terugvinden waardoor dit precies komt? Of iemand van jullie een idee? Of het beste even een support ticket aan te melden?

[Afbeelding]
Misschien eerst wat dingen uitsluiten? Haal de spanning eens van de Laadpaal door de aardlek in de meterkast uit en weer aan te zetten. Test het laden eens aan een andere (Alfen) laadpaal. Test eens met een andere EV aan jouw laadpaal (je kent vast wel iemand).

[ Voor 18% gewijzigd door joeri_berg op 11-11-2025 14:10 ]

• Gmorx
  • Laatst online: 14:29
Jurbatov schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:48:

Thanks!

[Afbeelding]
Hee.. ik ben ook in het bezit van een Alfen Single Pro en heb hier ook last van. Dit is bij mij sinds ik de auto heb geüpdatet naar 2025.38.8 en de laadpaal heb geüpdatet naar v7.3. Ik gok dat de autofirmware meer van invloed is dan de laadpaal. Welke firmware versie heeft jouw auto/laadpaal?

Welke versies heb jij?

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 07:25
Tesio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:37:
Gister de knoop doorgehakt: een MY RWD standard besteld via de LM.
Hmmm, ik heb hem net ook bekeken, de standard (showmodel is sinds deze week present in Groningen).

Ik had eerder een Amerikaanse review online bekeken over de nieuwe standard uitvoering en daarin gaven ze aan dat de buitenspiegels niet elektrisch inklapbaar zijn. Nu las zojuist weer elders dat de Europa versie dat wél heeft. Weet jij toevallig of de spiegels nou wel of niet elektrisch inklapbaar zijn? Ik trek het (te) matig als je kofferbak wél elektrisch is maar je spiegels niet. Idem met het ontbreken draadloos laden van telefoon: dat is ook niet aanwezig in de standard? Weet je dat toevallig? Haha.

Ik ben er nog niet zo goed over uit of ik nou een flinke uitvoering BMW 530 neem uit 2022 of een nieuwe Tesla Y die voor mijn gevoel net iets teveel is uitgekleed (maar ergens is het ook wel weer acceptabel, haha). En ik vind wit niet mooi dus dan komt er toch weer €1500,- bovenop voor een andere 'standaard' kleur.

Lastige markt zeg, want alle tweedehandsjes en dan iets luxer / premium gaat al snel richting de 30 - 35.000. En dan zit een nieuwe Tesla model Y standard daar te dichtbij... :').

[ Voor 5% gewijzigd door Stevie_ op 11-11-2025 14:48 ]

• Tesio
@Stevie_

De buitenspiegels zijn elektrisch inklapbaar vanaf het scherm, dit heb ik getest. Ik neem aan dat ze ook inklappen bij op slot gaan.

Of je draadloos kunt opladen, weet ik niet.

• QuestionMarc
Gmorx schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:40:
[...]

Hee.. ik ben ook in het bezit van een Alfen Single Pro en heb hier ook last van. Dit is bij mij sinds ik de auto heb geüpdatet naar 2025.38.8 en de laadpaal heb geüpdatet naar v7.3. Ik gok dat de autofirmware meer van invloed is dan de laadpaal. Welke firmware versie heeft jouw auto/laadpaal?

Welke versies heb jij?
Gewoon een Tesla wall connector installeren. Nooit ergens last van })

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:09
[...]

Welke versies heb jij?
Met 2025.38.6 heb ik hier ook last van bij openbare laadpalen (meerdere), na upgrade naar .8 en maar 1x geladen dus kan niet zeggen dat het is opgelost of niet.

Of het is toeval en mijn onboard lader of kabel is kapot.

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 15:05
Stevie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:47:
[...]
Ik ben er nog niet zo goed over uit of ik nou een flinke uitvoering BMW 530 neem uit 2022 of een nieuwe Tesla Y die voor mijn gevoel net iets teveel is uitgekleed (maar ergens is het ook wel weer acceptabel, haha). En ik vind wit niet mooi dus dan komt er toch weer €1500,- bovenop voor een andere 'standaard' kleur.

Lastige markt zeg, want alle tweedehandsjes en dan iets luxer / premium gaat al snel richting de 30 - 35.000. En dan zit een nieuwe Tesla model Y standard daar te dichtbij... :').
Wij zaten in een vergelijkbaar schuitje. Maak eens een TCO calculatie van die 5-serie. Ik kan je vertellen, dan is dat gat van ~5k zo gedicht ;) Wij hebben de rationele keuze gemaakt en gaan na ~10 jaar BMW de overstap maken naar een MY. Nu maar hopen dat we geen spijt krijgen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:54
Hier is de kogel door de kerk en hebben we een caravan aangeschaft :+ vorm en functie komen perfect bij elkaar: mijn vrouw vind de Eriba Touring 530 de mooiste caravan, ik zie het voordeel met stroomlijning. Komend jaar net geen 1000km weg naar Frankrijk mer de MY23 LR AWD, we gaan het meemaken. Vooral benieuwd naar de eerste rit om een beeld te krijgen van het bereik, om daar verder op te kunnen plannen. Caravantrekker.nl schijnt een goede referentiewaarde voor combinaties af te geven, we gaan het meemaken.

Gelijk al wel een paar handigheden aangeschaft, met het oog op het af en toe afkoppelen (hooguit bij 2 van de 5 beoogde laadstops nodig): 10cm 13-polige verlengkabel en karabijnhaak. We gaan ervaren of dat het proces minder frustrerend maakt. Daarnaast een optie erbij om tijdens het rijden de koelkast op gas te mogen laten draaien, dus is het gebrek aan spanning op pin 9 en 10 hopelijk geen probleem.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The__Virus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:14:
Hier is de kogel door de kerk en hebben we een caravan aangeschaft :+ vorm en functie komen perfect bij elkaar: mijn vrouw vind de Eriba Touring 530 de mooiste caravan, ik zie het voordeel met stroomlijning. Dit jaar net geen 1000km weg naar Frankrijk mer de MY23 LR AWD, we gaan het meemaken. Vooral benieuwd naar de eerste rit om een beeld te krijgen van het bereik, om daar verder op te kunnen plannen. Caravantrekker.nl schijnt een goede referentiewaarde voor combinaties af te geven, we gaan het meemaken.

Gelijk al wel een paar handigheden aangeschaft, met het oog op het af en toe afkoppelen (hooguit bij 2 van de 5 beoogde laadstops nodig): 10cm 13-polige verlengkabel en karabijnhaak. We gaan ervaren of dat het proces minder frustrerend maakt. Daarnaast een optie erbij om tijdens het rijden de koelkast op gas te mogen laten draaien, dus is het gebrek aan spanning op pin 9 en 10 hopelijk geen probleem.
Daar ga je veel plezier van hebben, sowieso qua efficiëntie. Onze caravan had geen Mover, deze wel direct geplaatst en gezien er toen toch een 12v systeem moest komen direct en wat grotere accu gekozen met 220v omvormer en zonnepaneel op het dak.

Op die manier hebben wij het probleem ondervangen van het 12v op pin 9 en 10, en hebben wij onderweg en op plekken zonder wallstroom toch een werkende koelkast en 220v, erg prettig qua flexibiliteit.

Die zelf getapte Nespresso onderweg, en een werkende WC onderweg is dan een mooie bijkomstigheid.
Wij trekken heel Europa door met de combi, gaat perfect!

De verbruiksschatting van caravantrekker is bij ons spot-on, daar kan je dus zeker vanuit gaan bij de reisplanning.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 07:25
n0hh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:12:
[...]

Wij zaten in een vergelijkbaar schuitje. Maak eens een TCO calculatie van die 5-serie. Ik kan je vertellen, dan is dat gat van ~5k zo gedicht ;) Wij hebben de rationele keuze gemaakt en gaan na ~10 jaar BMW de overstap maken naar een MY. Nu maar hopen dat we geen spijt krijgen.
Heb je de standard dan 'besteld'? En inderdaad, 5k verschil is makkelijk terug te verdienen met een splinternieuwe bak, daar ben ik mij absoluut van bewust, Maar een 530M sport met alle toeters en bellen is toch ook stiekem wel wat waard (maar meer een emotionele waarde. haha). De Tesla is best wel een puur rationele investering. Ook qua ruimte etc. natuurlijk top (al die hybrides levereren teveel in qua inhoud kofferbak dus je komt met een enorme sleurhut aanzetten maar technisch kan je er amper meer in kwijt dan de 320 (die hebben we nu....) / een oude v60 etc. : dat vind ik toch wel erg irritant).

Was die Xiaomi YU7 hier maar verkrijgbaar voor onder de €50.0000: dat had de keuze zoveeeeeel makkelijker gemaakt ;-).

[ Voor 3% gewijzigd door Stevie_ op 11-11-2025 15:38 ]

• The__Virus
revolution-nl schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:22:
[...]

Daar ga je veel plezier van hebben, sowieso qua efficiëntie. Onze caravan had geen Mover, deze wel direct geplaatst en gezien er toen toch een 12v systeem moest komen direct en wat grotere accu gekozen met 220v omvormer en zonnepaneel op het dak.

Op die manier hebben wij het probleem ondervangen van het 12v op pin 9 en 10, en hebben wij onderweg en op plekken zonder wallstroom toch een werkende koelkast en 220v, erg prettig qua flexibiliteit.

Die zelf getapte Nespresso onderweg, en een werkende WC onderweg is dan een mooie bijkomstigheid.
Wij trekken heel Europa door met de combi, gaat perfect!

De verbruiksschatting van caravantrekker is bij ons spot-on, daar kan je dus zeker vanuit gaan bij de reisplanning.
Dankjewel! Is denk ik bij 90km/u he? Heb je nog een specifiek verbruik bij 110km/u berekent wat je in ABRP daarbij gebruikt voor plannen?

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 15:05
Stevie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:36:
[...]

Heb je de standard dan 'besteld'? En inderdaad, 5k verschil is makkelijk terug te verdienen met een splinternieuwe bak, daar ben ik mij absoluut van bewust, Maar een 530M sport met alle toeters en bellen is toch ook stiekem wel wat waard (maar meer een emotionele waarde. haha). De Tesla is best wel een puur rationele investering. Ook qua ruimte etc. natuurlijk top (al die hybrides levereren teveel in qua inhoud kofferbak dus je komt met een enorme sleurhut aanzetten maar technisch kan je er amper meer in kwijt dan de 320 (die hebben we nu....) / een oude v60 etc. : dat vind ik toch wel erg irritant).
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor de MY LR AWD. We hebben een '22 X5 45e overwogen. Is qua aanschaf iets duurder (afhankelijk van hoe aangekleed) maar wel een stuk imposanter. Echter qua ruimte absoluut minder van een MY. En met twee jonge kinderen kunnen we alle ruimte goed gebruiken. Oh, en nog belangrijker, TCO voor ons is bijna factor 2 t.o.v. de MY... We komen van een 4 GC.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The__Virus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:50:
[...]

Dankjewel! Is denk ik bij 90km/u he? Heb je nog een specifiek verbruik bij 110km/u berekent wat je in ABRP daarbij gebruikt voor plannen?
Ga uit van 90kmh inderdaad, ik rij vaak overigens wat harder. Want dat sukkelen vind ik maar niets :D, toch zit ik gemiddeld gezien over een dagtrip eigenlijk altijd in de bandbreedte die caravantrekker opgeeft.

De snelheid stem ik een beetje af op mijn volgende laadstop, als ik geladen heb laat ik de Tesla navi mijn volgende stop uitrekenen, en kijk ik ook meteen even snel welke snellaad alternatieven er zijn, voor een scenario waar het verbruik erg tegenvalt bijv. door tegenwind of meevalt bijv. door langzaam rijdend verkeer. Zo had ik van Slowakije naar Slovenië, een stretch van 200km zonder alternatieven, je weet dan dat je spaarzaam moet zijn. Gelukkig zijn dit soort situaties in Europa tegenwoordig eigenlijk niet meer aan de orde.

Wanneer ik ga rijden na een laadstop en de auto al aangeeft dat ik bijv. met 25% aankom dan voer ik de snelheid dusdanig op dat ik altijd tussen de 5-10% aankom. Dit geeft als voordeel dat je lekker actief kan rijden, de vmax omhoog gaat en bij problemen onderweg je altijd tempo kan minderen om zo meer marge te creëren.
Daarnaast heb je dan meteen je alternatieve scenario's in je hoofd zodat je ook weet wat de mogelijkheden zijn als het anders gaat dan je hebt gepland. Houdt er wel rekening mee dat het verbruik heel onvoorspelbaar kan zijn omdat zaken als tegenwind een grote impact kunnen hebben, helemaal als je boven de 100 gaat rijden.

ABPR heb ik wel meerdere keren geprobeerd te gebruiken voor de reisplanning maar dat werkte nooit echt naar wens, het is wel fijn om er aanhanger vriendelijke laadplekken mee te zoeken.

Maak niet de fout die ik als rookie op de eerste sleurhut vakantie maakte, om je volgende laadstop /plek met de natte vinger te berekenen op basis van je verbruik, en je benodigde radius tot de laadstop. Deze methode houdt namelijk geen rekening met het scenario dat een snellader bovenaan de berg op staat, en het verbruik met de hut berg op kan nogal en wat tegenwind schrikbarend zijn :X (uiteindelijk met 0% aangekomen).

Het is even een kwestie van gevoel krijgen met het verbruik van de combinatie. Ik kijk er met de vakanties eigenlijk amper meer na om. Afgelopen jaar een rondje Engeland - Schotland gedaan :*).

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2025 16:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
[...]

Welke versies heb jij?
@Jurbatov

Ik heb dezelfde laadpaal, maar firmware daarvan zit nog onder de 7 versies . Ik las te veel issues hier op Tweakers dus maar niet ge-update, en ik heb de nieuwe features niet nodig.

Auto zit wel op 2025.38.8 , tot nu toe geen problemen bij het laden gehad.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Welke versies heb jij?
Ik heb zelf aardig wat zitten te klooien met de Alfen firmware, ik ben uiteindelijk uitgekomen op fw 7.1.6, deze werkt voor mijn situatie met de Model 3, HomeWizard P1 en zonneladen stabiel. Ook hier met 2025.38.8 geen problemen met laden.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2025 16:58 ]

• Hongy
anti elppa schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:58:
[...]

Dan is er dus een 2024/2025 highland op de weg die wel dubbelklik heeft en een 2026 highland die dat niet heeft. Zou dan ook verschillende softwareversies hebben. Vreemde keuze.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:55
pdidi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:33:
[...]

En vermeld erbij dat je je bij de aankoop hebt gebaseerd op de Owners Manual waar vrolijk in staat (stond voor Juniper) dat de dubbelklik functionaliteit wel aanwezig zou zijn. En dat het tijdens de proefrit er ook op zat
Ik denk dat het handiger is om het hier te melden (heb ik ook gedaan een paar maand geleden): https://ts.la/feedback
Deze site is gemaakt om zo'n dingen te melden, ik betwijfel of ze het via een service request altijd doorgeven naar hogerop.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hongy schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:48:
[...]

Dan is er dus een 2024/2025 highland op de weg die wel dubbelklik heeft en een 2026 highland die dat niet heeft. Zou dan ook verschillende softwareversies hebben. Vreemde keuze.
Eerder een vinkje dat bij de ene auto wel aan staat, bij ander modelnr niet. Ze zullen er niet een hele versie aan wijden.

• Derk J
Maurice- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:12:
[...]

Servicemedewerker legde uit dat de software die je al hebt opnieuw wordt geladen, omdat de nieuwe printplaat van je stuur/hendel herkent moet worden.

• Derk J
Jmtpes schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:31:
[...]

Compleet nieuwe stuur? Dan is 660 wel te doen. Mag je ook je oude stuur houden?
Oude stuur mocht ik houden.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 10:33
Ik merk tijdens het rijden met mijn splinternieuwe MY-RWD dat hij ‘hobbelt’.
Alsof de wielen niet goed gebalanceerd zijn. De frequentie gaat mee met de snelheid, dus het lijkt wel een rotatietrilling te zijn. Alsof je constant op een slecht wegdek rijdt.

Ik merkte het al bij het wegrijden uit Tilburg. Vandaag winterbanden laten monteren en 2x laten balanceren. En nóg heb ik niet dat gevoel dat ik over een biljartlaken rijdt, wat anderen wel ervaren en wat ik ook van een nieuwe auto verwacht.

De monteur bij de bandenzaak zei nog ‘typisch Tesla’, maar dat wil ik gewoon niet geloven.

Bandenspanning is al wat verlaagd. Geen oplossing.

Meer mensen hier die dit probleem herkennen en wellicht een oplossing gevonden hebben?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:00
Derk J schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:31:
[...]

Oude stuur mocht ik houden.
Klinkt goed, gaat mn zoontje leuk vinden met het oude stuur.
Wil je een foto maken van je nieuwe stuur? Ik ben wel benieuwd welke knoppen je nu hebt.

Alvast bedankt.

• gjcvro
  • Nu online
Danny the dog schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:01:
Alsof de wielen niet goed gebalanceerd zijn. De frequentie gaat mee met de snelheid, dus het lijkt wel een rotatietrilling te zijn. Alsof je constant op een slecht wegdek rijdt.

Ik merkte het al bij het wegrijden uit Tilburg. Vandaag winterbanden laten monteren en 2x laten balanceren. En nóg heb ik niet dat gevoel dat ik over een biljartlaken rijdt, wat anderen wel ervaren en wat ik ook van een nieuwe auto verwacht.

De monteur bij de bandenzaak zei nog ‘typisch Tesla’, maar dat wil ik gewoon niet geloven.

Bandenspanning is al wat verlaagd. Geen oplossing.

Meer mensen hier die dit probleem herkennen en wellicht een oplossing gevonden hebben?
Winterbanden op de originele velgen?

• Danny the dog
gjcvro schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:32:
[...]

Winterbanden op de originele velgen?
Ja, zowel met de zomer- als winterbanden op de originele 19” velg. Zelfde bandenmaat, merk, etc.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:49
Hier is de kogel door de kerk en hebben we een caravan aangeschaft :+ vorm en functie komen perfect bij elkaar: mijn vrouw vind de Eriba Touring 530 de mooiste caravan, ik zie het voordeel met stroomlijning. Komend jaar net geen 1000km weg naar Frankrijk mer de MY23 LR AWD, we gaan het meemaken. Vooral benieuwd naar de eerste rit om een beeld te krijgen van het bereik, om daar verder op te kunnen plannen. Caravantrekker.nl schijnt een goede referentiewaarde voor combinaties af te geven, we gaan het meemaken.

Prachtig ding, net opgezocht. Weegt 1500kg, dan houd je maar nog 100kg wat de model y mag trekken. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:23
warsame schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
[...]

Prachtig ding, net opgezocht. Weegt 1500kg, dan houd je maar nog 100kg wat de model y mag trekken. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.
Aardappels en water thuis laten, en dan komt het wel in orde.
Fietsen mee nemen wordt wel een dingetje…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Derk J
Jmtpes schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
[...]

Klinkt goed, gaat mn zoontje leuk vinden met het oude stuur.
Wil je een foto maken van je nieuwe stuur? Ik ben wel benieuwd welke knoppen je nu hebt.

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7IttXQSJpyUVs3ejV6JSmqDy1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGqv4UXTbetKwVcR8mzZVmeX.jpg?f=fotoalbum_large
Fire69 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat het handiger is om het hier te melden (heb ik ook gedaan een paar maand geleden): https://ts.la/feedback
Deze site is gemaakt om zo'n dingen te melden, ik betwijfel of ze het via een service request altijd doorgeven naar hogerop.
Krijg je dan ook een terugkoppeling?

• Fire69
pdidi schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:53:
[...]

Krijg je dan ook een terugkoppeling?
Ja, nog niet zo lang geleden.
Gewoon een generieke mail dat ze mijn feedback ontvangen hebben.

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44
warsame schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
[...]

Bedoel je niet dat het max laad gewicht 1500 kg is? Dus dat je de caravan niet zwaarder mag laden.
Wij hebben zelf een knaus sudwind met hetzelfde max laad gewicht en fietsen kunnen prima mee. We zetten de tassen met kleding wel altijd in de auto. Zo achter de tesla heb je echt af en toe geen idee dat er een caravan achter hangt 😁

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:49
Gekke henk schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:16:
[...]

Bedoel je niet dat het max laad gewicht 1500 kg is? Dus dat je de caravan niet zwaarder mag laden.
Wij hebben zelf een knaus sudwind met hetzelfde max laad gewicht en fietsen kunnen prima mee. We zetten de tassen met kleding wel altijd in de auto. Zo achter de tesla heb je echt af en toe geen idee dat er een caravan achter hangt 😁
Nee. Ik bedoelde eigenlijk dat de totale gewicht van de caravan 1500kg is en dat jij niet veel overoud met de model y qua trekgewicht. Dat je tot 1500kg de caravan kan lijkt me niet.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• gjcvro
  • Nu online
warsame schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:28:
[...]

Nee. Ik bedoelde eigenlijk dat de totale gewicht van de caravan 1500kg is en dat jij niet veel overoud met de model y qua trekgewicht. Dat je tot 1500kg de caravan kan lijkt me niet.
Ik dacht zo snel te zien een totaalgewicht van 1300kg Dat zou zijn caravan + lading.
Massa van het voertuig in rijklare toestand (-/+ 5%) (kg)* 996 (946 - 1046)*
Door de fabrikant opgegeven massa voor optionele uitrusting (kg)* 206
Technisch toelaatbare maximummassa (kg)* 1300

• The__Virus
Tommie12 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:35:
[...]

Aardappels en water thuis laten, en dan komt het wel in orde.
Fietsen mee nemen wordt wel een dingetje…
De fietsen gaan zeker mee :). Leeg is de caravan 1050kg. Door asverzwaring mag er nog 450kg mee. Daarnaast mag je ook nog de kogeldruk er vanaf halen. Dus dat moet allemaal lukken, dat gaan we lang niet allemaal nodig hebben denken we. Maar we gaan het meemaken, iig wel een keer wegen tevoren :).

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:11
Denk je wel aan het BE rijbewijs. Tesla Y 2448kg, in mijn geval met een boottrailer van 1500kg. Dan kom je al snel boven de 3500kg uit.

• adjego

Ga je ook voor een leuke kleurstelling? Ik kwam een tijd geleden dit tegen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D32sahLxdeojOH9T4Z9yIebdLRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9p0g0hM86R1I2WjAWjsXXFq8.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
adjego schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:09:
[...]

Ga je ook voor een leuke kleurstelling? Ik kwam een tijd geleden dit tegen ;)

[Afbeelding]
Die witte kleur komt niet helemaal overeen met de camper :-) Wel leuk bedacht!

Oh wacht, volgens mij is het een witte Model 3 met blauwe stickers 8)

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 12-11-2025 08:22 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
turkeyhakan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:22:
[...]
Oh wacht, volgens mij is het een witte Model 3 met blauwe stickers 8)
Zeker? Spiegels zijn blauw ;)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:59
Danny the dog schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:01:

Niet bij de Y gehad maar wel bij een Mercedes. Precies dezelfde kwaal, balanceren hielp niet. Bleek dat 1 van de banden niet goed rond was en een hobbel in het loopvlak had, was een productiefoutje.
Een goeie bandenboer moet dat kunnen zien.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:32
Ik ga volgende week mijn nieuwe M3 highland ophalen maar zou iemand me kunnen uitleggen wat er precies veranderd is mbt dubbelclick autopilot? Ik krijg de versie met stalk.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Hongy
Tasteless schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:18:
Ik ga volgende week mijn nieuwe M3 highland ophalen maar zou iemand me kunnen uitleggen wat er precies veranderd is mbt dubbelclick autopilot? Ik krijg de versie met stalk.
M3 Highland met AP dubbelklik. Auto schakelt bij dubbelklik Autosteer in en zo blijft de auto tussen de lijnen rijden. Bij knipperlicht aangeven en sturen naar de baan die je wil gaat Autosteer uit en rijd de auto verder op TACC op dezelfde snelheid die was ingesteld bij autosteer. Je moet dan weer sturen om binnen de lijnen te blijven.

M3 highland met AP enkelklik. Auto schakelt bij enkelklik Autosteer in en zo blijft de auto tussen de lijnen rijden. Bij knipperlicht aangeven en sturen naar de baan die je wil gaat Autosteer uit en moet je gas geven om op snelheid te blijven en sturen om binnen lijnen te blijven.

• LastSamurai
Wat doen jullie als de tesla naar de bandenboer moet ?

Ik blijf er wel bij maar niet dicht genoeg dat de telefoonsleutel werkt.
Ik dacht er aan om een keycard aan een nieuw profiel te koppelen en die af te geven.
Of zijn er betere manieren ?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:47:

Ik dacht er aan om een keycard aan een nieuw profiel te koppelen en die af te geven.
Ik geef de keycard af. Ze wisselen alleen je banden, ze gaan echt niet je settings lopen aanpassen. Of heb je een andere ervaring toen je in het verleden je sleutels afgaf?

[ Voor 7% gewijzigd door Myrdhin op 12-11-2025 10:52 ]

• daemonix
  • Niet online
Myrdhin schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:51:
[...]

Ik geef de keycard af. Ze wisselen alleen je banden, ze gaan echt niet je settings lopen aanpassen.
Idem hier. En ze gaan echt geen stuk rijden er mee. Meestal ga ik een rondje lopen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• LastSamurai
Myrdhin schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:51:
[...]

Ik geef de keycard af. Ze wisselen alleen je banden, ze gaan echt niet je settings lopen aanpassen. Of heb je een andere ervaring toen je in het verleden je sleutels afgaf?
Gaat om mn stoelinstellingen. Ik ben vrij lang en ze gaan zeker de stoel verschuiven.

• Myrdhin
daemonix schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:52:
[...]

Idem hier. En ze gaan echt geen stuk rijden er mee. Meestal ga ik een rondje lopen.
Nou ja, niet bij een bandenwissel. Maar de Model 3 van mij had een keertje onderhoud nodig en toen vond iemand het daar nodig om even erin te gaan rijden om de "acceleratie" te voelen en reed volgens Teslamate gewoon even ruim 100 op een 50km/u weg. Toen ik dat remote zag, gelijk even een belletje gedaan. "Ja ok meneer. Maar als er iets gebeurt dan betalen we gewoon de boete hoor!". Toen heb ik ze toch echt even op het hart gedrukt dat niet geen normale gang van zaken is en ze dit soort geintjes niet meer moeten flikken. Bij het ophalen van de auto fatsoenlijk excuus gekregen en de betreffende monteur is erop aangesproken. Ik zei nog "Zeg het de volgende keer gewoon even. ik wil best die persoon even meenemen in de auto hoor."

• Myrdhin
LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:52:
[...]

Gaat om mn stoelinstellingen. Ik ben vrij lang en ze gaan zeker de stoel verschuiven.
Zolang ze het niet opslaan is er niets aan de hand, maar als je geruster bent met een los profiel dan vooral doen. Het kost niet veel tijd.

• zwasie
  • Registratie: September 2013
LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:52:
[...]

Er is toch geen probleem dat hij de stoel aanpast om uw wagen veilig binnen te rijden enzo. Zolang ze die instelling niet bewaren onder je profiel is er toch geen issue.

En dat is de ervaring die ik heb. Ik geef de keycard mee en zie ze de stoel veranderen. Maar als de wagen klaar is , staat alles gewoon netjes zoals het daarvoor was.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Kingsolo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:05:
Denk je wel aan het BE rijbewijs. Tesla Y 2448kg, in mijn geval met een boottrailer van 1500kg. Dan kom je al snel boven de 3500kg uit.
B+ rijbewijs zal ook passen.

Wat is de prijs van rijbewijs B met code 96?

De kosten voor een B+ rijbewijs liggen rond de € 300,-. Dit rijbewijs is een alternatief voor het BE rijbewijs, waarbij je met een aanhanger mag rijden zolang het totale gewicht van de auto en aanhanger niet boven de 4.250 kg uitkomt.

• turkeyhakan

Keycard afgeven en auto in valet modus :-)

• The__Virus
Kingsolo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:05:
Gelukkig heb ik deze al. Mijn vrouw gaat er mee aan de gang :).
Ooit met een lichte V40 met zware caravan erachter gereden. BE toen gehaald, alhoewel die combinatie nog met B mocht. Een zwaardere veiligere stabielere auto ervoor maakt het veel veiliger en stabieler, maar blijkbaar vinden we dat spannender dan met een lichte auto ervoor waarbij je aan B genoeg hebt :P.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:32
Hongy schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:35:
[...]

M3 Highland met AP dubbelklik. Auto schakelt bij dubbelklik Autosteer in en zo blijft de auto tussen de lijnen rijden. Bij knipperlicht aangeven en sturen naar de baan die je wil gaat Autosteer uit en rijd de auto verder op TACC op dezelfde snelheid die was ingesteld bij autosteer. Je moet dan weer sturen om binnen de lijnen te blijven.

M3 highland met AP enkelklik. Auto schakelt bij enkelklik Autosteer in en zo blijft de auto tussen de lijnen rijden. Bij knipperlicht aangeven en sturen naar de baan die je wil gaat Autosteer uit en moet je gas geven om op snelheid te blijven en sturen om binnen lijnen te blijven.
Bedankt voor de uitleg. Man dit haalt de euforie wel een beetje weg. Was net zo blij dit ik het nieuwe model kreeg met Stalks……. 🫠

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• LastSamurai
zwasie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:03:
[...]

Er is toch geen probleem dat hij de stoel aanpast om uw wagen veilig binnen te rijden enzo. Zolang ze die instelling niet bewaren onder je profiel is er toch geen issue.

En dat is de ervaring die ik heb. Ik geef de keycard mee en zie ze de stoel veranderen. Maar als de wagen klaar is , staat alles gewoon netjes zoals het daarvoor was.
Zeker is dat geen enkel probleem. Alleen kan het zo zijn dat de stoelwijzigingen vanzelf worden opgeslagen ? Als ik mn stoel verschuif dan zie ik geen melding om op te slaan of niet, de stoel blijft daarna wel zo staan.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51

Felyrion

goodgoan!

LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:57:
[...]

Zeker is dat geen enkel probleem. Alleen kan het zo zijn dat de stoelwijzigingen vanzelf worden opgeslagen ? Als ik mn stoel verschuif dan zie ik geen melding om op te slaan of niet, de stoel blijft daarna wel zo staan.
Hoe zit dat eigenlijk. Ik had het idee dat elke wijziging automatisch werd opgeslagen. Daarom ben ik altijd bang om wat te veranderen, want ik heb nu een fijne positie gevonden :P
Kun je gewoon wat prutsen en dat hij dan teruggaat naar het vorige? Maar hoe sla je dan een nieuwe op als je dat wil?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Fire69
Felyrion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:02:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk. Ik had het idee dat elke wijziging automatisch werd opgeslagen. Daarom ben ik altijd bang om wat te veranderen, want ik heb nu een fijne positie gevonden :P
Kun je gewoon wat prutsen en dat hij dan teruggaat naar het vorige? Maar hoe sla je dan een nieuwe op als je dat wil?
Als je je stoel verzet krijg je op het scherm de vraag of je de nieuwe positie wil opslaan.
Reageer je daar niet op dan wordt het niet opgeslaan en volgende keer dat je profiel wordt geladen gaat hij naar de 'oude' positie.

• Danny the dog
LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:04:
[...]

Niet bij de Y gehad maar wel bij een Mercedes. Precies dezelfde kwaal, balanceren hielp niet. Bleek dat 1 van de banden niet goed rond was en een hobbel in het loopvlak had, was een productiefoutje.
Een goeie bandenboer moet dat kunnen zien.
Tja, ik denk ook dat het met de banden te maken moet hebben. Maar met splinternieuwe zomerbanden en vervolgens idem met splinternieuwe winterbanden? Dat is wel erg veel toeval…. Ik heb een service request uitstaan bij Tesla voor dit euvel, wellicht zijn er andere mogelijke oorzaken. Het irriteert me in ieder geval ontzettend. Inmiddels wat langere ritten gemaakt en het is constant aanwezig.

LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:57:
[...]

Klinkt alsof je nog geen bestuurdersprofiel hebt aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCjmQCsHutnn0wTVqG6750WkkP0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m6skytEfS5bsY06DmLtoOn1r.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 12-11-2025 13:47 ]

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:03

Laatste keer was het de telefoon afgeven omdat ik de keycard vergeten was. Toch even een raar gevoel. Scheelt dat ik vanuit de wachtruimte zicht had op de werkplaats, auto bleef na het uitstappen keurig ontgrendeld dus de telefoon lag er in. Dubbel bevestigd door het feit dat mijn horloge met de telefoon verbonden bleef.

Op andere momenten als de APK gewoon de keycard afgegeven zoals ik dat bij eerdere auto's ook met de sleutel deed. Ze schuiven hooguit de stoel naar voor of achter, daar had ik met de handmatige stoelen geen moeite mee en met elektrische al helemaal niet meer.

Qua service overigens kudo's voor Tesla Tilburg, na het vervangen van de onderste draagarmen hadden ze de auto aan de lader gezet, stukje extra service die sterk gewaardeerd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door R-R-L op 12-11-2025 13:40 ]

• Hongy
Tasteless schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:22:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Man dit haalt de euforie wel een beetje weg. Was net zo blij dit ik het nieuwe model kreeg met Stalks……. 🫠
De commander doet bij de highland met dubbelklik bij het wisselen van baan nadat knipperlicht uit gaat zelf weer autosteer activeren.

Bij de highland met enkelklik zal je daar straks eerst gas moeten geven terwijl knipperlicht nog aan staat en wanneer knipperlicht uit gaat dan zal de commander weer autosteer activeren net als nu bij de Juniper lijkt me.

Hopen dat het bij de highland met dubbelklik dit zo blijft en niet met een software update door tesla aangepast wordt naar enkelklik.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beetje raar verhaal met Tesla reparatie aan huis. Ik heb nu een MY20 M3 RWD die volgende week dinsdag wordt opgehaald omdat ik a.s. vrijdag een nieuwe M3 ga ophalen. Op display heb ik iedere keer als ik weg rij een waarschuwing "CCS fast charging not available" dus paar weken geleden afspraak gemaakt voor 11 Nov (eerste gelegenheid) tussen 12:30 - 16:30. Opladen met laadpaal gaat nog goed dus heb er niet veel last van en Superchargen ook niet nodig gehad.

Ik werd netjes op de hoogte gehouden door monteur wanneer hij hier zou zijn maar dat werd uiteindelijk 16:40 door drukte, prima verder. Maar binnen een paar minuten was hij weer weg want hij had niet veel tijd en nog andere klanten. En omdat de auto toch snel wordt ingeleverd mag LM zelf een afspraak maken volgens monteur, nadat auto is opgehaald. Bijzondere gang van zaken maar dit blijft iets tussen Tesla en LM dus benieuwd hoe het ophalen gaat...

• LastSamurai
pdidi schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:16:
[...]

Klinkt alsof je nog geen bestuurdersprofiel hebt aangemaakt.
[Afbeelding]
Zeker wel. Ik heb een Tesla profiel met een sleutel, net als mn vrouw en mn kinderen hebben lokale profielen.
Als ik mn stoel verschuif dan zie ik heel snel een groen vinkje bij mn profiel met synchroniseren maar geen mogelijkheid om wel of niet op te slaan.
Vandaar de vraag hoe je handig om kan gaan met bandenboeren en/of monteurs die ook de stoel gaan verschuiven.

• Tesio
smesjz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:28:
Beetje raar verhaal met Tesla reparatie aan huis. Ik heb nu een MY20 M3 RWD die volgende week dinsdag wordt opgehaald omdat ik a.s. vrijdag een nieuwe M3 ga ophalen. Op display heb ik iedere keer als ik weg rij een waarschuwing "CCS fast charging not available" dus paar weken geleden afspraak gemaakt voor 11 Nov (eerste gelegenheid) tussen 12:30 - 16:30. Opladen met laadpaal gaat nog goed dus heb er niet veel last van en Superchargen ook niet nodig gehad.

Ik werd netjes op de hoogte gehouden door monteur wanneer hij hier zou zijn maar dat werd uiteindelijk 16:40 door drukte, prima verder. Maar binnen een paar minuten was hij weer weg want hij had niet veel tijd en nog andere klanten. En omdat de auto toch snel wordt ingeleverd mag LM zelf een afspraak maken volgens monteur, nadat auto is opgehaald. Bijzondere gang van zaken maar dit blijft iets tussen Tesla en LM dus benieuwd hoe het ophalen gaat...
Zwart op wit vast laten leggen en niet meer aan denken.

• adjego
mv_ak schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:15:
[...]

B+ rijbewijs zal ook passen.

Wat is de prijs van rijbewijs B met code 96?

De kosten voor een B+ rijbewijs liggen rond de € 300,-. Dit rijbewijs is een alternatief voor het BE rijbewijs, waarbij je met een aanhanger mag rijden zolang het totale gewicht van de auto en aanhanger niet boven de 4.250 kg uitkomt.
Aangezien het examen exact hetzelfde is als het BE rijbewijs zou ik zelf nooit voor alleen het B+ rijbewijs kiezen. Daarnaast is dat bedrag wel erg laag. Het examen bij het CBR is zelfs even duur. Met BE ben je ook veel ruimer dus zou daar altijd voor kiezen.

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:31
[...]

Welke versies heb jij?
Mijn laadpaal zit op 7.1.6 built 4345, mijn auto op 2025.38.6. Mijn laadpaalbeheerder gaf aan dat laadpaal 7.2 wat issues met P1 uitlezen had en hij dus niet heeft geupgradet. Nu lijkt nieuwe 7.3 versie volgens hem wel stabiel op P1 vlak, hopelijk helpt het ook met mijn laadperikelen.
joeri_berg schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:09:
[...]

Misschien eerst wat dingen uitsluiten? Haal de spanning eens van de Laadpaal door de aardlek in de meterkast uit en weer aan te zetten. Test het laden eens aan een andere (Alfen) laadpaal. Test eens met een andere EV aan jouw laadpaal (je kent vast wel iemand).
Ja dit is een goed idee van je. Ga ik even testen als mijn ouders langskomen, en zelf bij andere Alfen paal laden.
megabeat schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:56:
[...]

Met 2025.38.6 heb ik hier ook last van bij openbare laadpalen (meerdere), na upgrade naar .8 en maar 1x geladen dus kan niet zeggen dat het is opgelost of niet.

Of het is toeval en mijn onboard lader of kabel is kapot.
Maar had je die ene keer met .8 het probleem nog?
LastSamurai schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:48:
[...]

Zeker wel. Ik heb een Tesla profiel met een sleutel, net als mn vrouw en mn kinderen hebben lokale profielen.
Als ik mn stoel verschuif dan zie ik heel snel een groen vinkje bij mn profiel met synchroniseren maar geen mogelijkheid om wel of niet op te slaan.
Vandaar de vraag hoe je handig om kan gaan met bandenboeren en/of monteurs die ook de stoel gaan verschuiven.
Krijg je nadat je je stoel hebt verzet wel de optie om je profiel te herstellen danwel op te slaan als je op je profiel naam klikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_pwhAR3rbDruK68oyHZE1fwuSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRoChdA1hiwAAvuVtQw0CQdu.png?f=fotoalbum_large

• nigelkoolmees
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:04
Kan iemand hier bevestigen, die recent een nieuwe Model 3 heeft opgehaald, dat de emblemen/logo's voor-en achter zwart zijn i.p.v. chroom?
Pagina: 1 ... 155 ... 211 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: