Straf dat je daar 10 plusjes voor krijgt. Dat een ander asociaal doet, hoeft toch niet te betekenen dat jouw asociaal gedrag oké is?Maurice- schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Vrachtwagenchauffeurs als in degenen die de godganse dag naar bekenden in de tegenovergestelde richting met 134 schijnwerpers en knipperlichten seinen waardoor je zelf een halve minuut sterretjes ziet?!
Wel CCS stekkers en 130KW laders zie ik, dus op zich kan je daar in Kitzbuhel wel laden. Geen idee of het gedeelde laders zijn. In Zwitserland heb je nog 120KW Tesla laders. Daar laad ik soms, gaat wel iets langzamer, maar die 120 KW houdt langer aan, dus als je tot 80 % laadt duurt het niet veel langer. Alleen als je kiest voor minder lading dan ben je sneller klaar met een 250KV lader.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Kitzbuhel.
https://share.google/qVXSa680fcfyyvbCj
Zoals gezegd nu geen punt, maar als je op doorreis bent en aankomt met 5% is het flink balen, dus ben benieuwd hoe ik dit had kunnen zien.
Dit is een laadpunt met V2 laders waarbij er 'gewoon' een CCS2 kabel bij zit. Heb je wel goed gekeken?gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Kitzbuhel.
https://share.google/qVXSa680fcfyyvbCj
Zoals gezegd nu geen punt, maar als je op doorreis bent en aankomt met 5% is het flink balen, dus ben benieuwd hoe ik dit had kunnen zien.
Zelfs op de foto's die ik online bekijk zie ik een CCS2 kabel in de auto's steken en ook via supercharge.info zie ik dat er gewoon CCS2 aanwezig is te zijn met type 2 kabels:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik had alleen type2 en nacs, bij de andere 2 zag het er hetzelfde uit. Ik heb daar alleen niet de stekkers er uit getrokken om te kijken.Mackeessie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:43:
[...]
Wel CCS stekkers en 130KW laders zie ik, dus op zich kan je daar in Kitzbuhel wel laden. Geen idee of het gedeelde laders zijn. In Zwitserland heb je nog 120KW Tesla laders. Daar laad ik soms, gaat wel iets langzamer, maar die 120 KW houdt langer aan, dus als je tot 80 % laadt duurt het niet veel langer. Alleen als je kiest voor minder lading dan ben je sneller klaar met een 250KV lader.
[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 29-10-2025 21:53 ]
Er staat hier 3 MY 2 MY en 1 MX te laden, met de CCS2 kabel.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:51:
[...]
Ik had alleen type2 en nacs, bij de andere 2 zag het er hetzelfde uit. Ik heb daar alleen niet de stekkers er uit getrokken om te kijken.
Ben je niet in de war met een ander station?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kijk eens beter naar die achterste..Oekol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:54:
[...]
Er staat hier 3 MY te laden, met de CCS2 kabel.
Ben je niet in de war met een ander station?
[Afbeelding]
Dat is een x, en volgens mij zonder adapter, en dat was de stall die ik heb gekozen.
[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 29-10-2025 21:57 ]
En dan die voorste twee overslaan? Dat iemand een type 2 in zijn auto steekt omdat die blijkbaar niet weet wat het verschil is neemt toch niet weg dat die voorste twee een CCS2 kabel zijn?gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:56:
[...]
Kijk eens beter naar die achterste..
Dat is een x, en volgens mij zonder adapter, en dat was de stall die ik heb gekozen.
Ja, dat is altijd bij een V2 lader, die heeft 2 kabels, 1met CCSgjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:56:
[...]
Kijk eens beter naar die achterste..
Lees ff terug, ik schrijf dat ik bij die stall een type2 had en nacs. De andere leken vanaf een afstandje hetzelfde te zijn, dus heb ik niet meer de moeite genomen om die stekker er uit te trekken. Ik was zag maar te stomverbaasd darpt er nog ergens nacs zat. Maar het zou dan inderdaad kunnen dat de eerste 2 wel ccs2 zijn, de derde niet. Vandaar ook de verwarring.Oekol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
En dan die voorste twee overslaan? Dat iemand een type 2 in zijn auto steekt omdat die blijkbaar niet weet wat het verschil is neemt toch niet weg dat die voorste twee een CCS2 kabel zijn?
Nee dus, 1 type2 en 1 nacs. Maar dan ws alleen de achterste.Mackeessie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Ja, dat is altijd bij een V2 lader, die heeft 2 kabels, 1met CCS
Nee, die x heeft nog de originele nacs poort gebruikt met de kabel die daar hangt.Oekol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
En dan die voorste twee overslaan? Dat iemand een type 2 in zijn auto steekt omdat die blijkbaar niet weet wat het verschil is neemt toch niet weg dat die voorste twee een CCS2 kabel zijn?
Ik vraag het mij af. Sowieso een V2 lader heeft CCS2 en type 2 kabel. Wat supercharge.info ook aangeeft x3.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Lees ff terug, ik schrijf dat ik bij die stall een type2 had en nacs. De andere leken vanaf een afstandje hetzelfde te zijn, dus heb ik niet meer de moeite genomen om die stekker er uit te trekken. Ik was zag maar te stomverbaasd darpt er nog ergens nacs zat. Maar het zou dan inderdaad kunnen dat de eerste 2 wel ccs2 zijn, de derde niet. Vandaar ook de verwarring.
Vroeg me af of er überhaupt ergens afgezien van Amerika NACS laadpalen zijn in EU, ChatGPT zegt van niet. Als ik op supercharge.info selecteer op NACS en Europe krijg ik welgeteld 0 stations.
Heeft tesla snelladers in EU met een NACS aansluiting?
Kort gezegd: nee, vooralsnog zijn er geen reguliere Tesla-Superchargers in Europa met standaard een NACS-aansluiting beschikbaar voor algemene EV’s.
Goed, hoe heet dan de poort op een Model s/x?Oekol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Ik vraag het mij af. Sowieso een V2 lader heeft CCS2 en type 2 kabel. Wat supercharge.info ook aangeeft x3.
Vroeg me af of er überhaupt ergens afgezien van Amerika NACS laadpalen zijn in EU, ChatGPT zegt van niet. Als ik op supercharge.info selecteer op NACS en Europe krijg ik welgeteld 0 stations.
Heeft tesla snelladers in EU met een NACS aansluiting?
Kort gezegd: nee, vooralsnog zijn er geen reguliere Tesla-Superchargers in Europa met standaard een NACS-aansluiting beschikbaar voor algemene EV’s.
Edit laat verder ook maar, ik weet waar ik mee in mijn handen heb gestaan, maar blijkbaar weet chatgpt het beter, zoals bekend maakt die nooit fouten.
[ Voor 10% gewijzigd door gjcvro op 29-10-2025 22:15 ]
Het verschil is dat je het met je automatisch grootlicht niet expres doet maar de beroepschauffeurs daarentegen wél.this schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Straf dat je daar 10 plusjes voor krijgt. Dat een ander asociaal doet, hoeft toch niet te betekenen dat jouw asociaal gedrag oké is?
Over die Model 2 was je in het verleden anders behoorlijk stellig. Maar ik vind het wel bijzonder dat je een auto zoekt voor €20k maar een proefrit maakt in wagen van €58k.DeJurist schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:44:
[...]
Ten eerste is dit de tweede keer dat ik een proefrit in een Tesla heb gemaakt. Ten tweede is het kopen van een auto niet te vergelijken met boodschappen doen - ik neem daar bewust de tijd voor. Ten derde heb ik nooit gezegd dat ik een Model 2 wil kopen, want die auto zal nooit uitkomen. Ik zou er wellicht interesse in hebben gehad als die daadwerkelijk had bestaan. En ten slotte gaat het je helemaal niets aan of ik één of meerdere proefritten maak. Non of your business.
Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb begrepen dat de AWD 2 versterkers heeft waarvan 1 voor de sub. Dus dan is de vraag, is de eerste versterker dezelfde in de standaard/LR versie met dus een aansluitingsmogelijkheid voor de sub-versterker via een lijningang. Misschien dat schema's hierover uitsluitsel geven? Staan de service manuals online?Doubjj20 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:44:
[...]
weet iemand of het wel mogelijk is om los een subwoofer aan te sluiten die dan niet via het scherm te bedienen is?
Hoeft niet een originele sub van Tesla te zijn.
Ik had na 2 weken al steenslag op de linkse achterdeur. Ontdekt toen ik de ppf aan het plaatsen wasSypheron schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:13:
Ben inmiddels ook in de markt voor een nieuwe MY AWD LR. Ben echter nog aan het twijfelen over de kleur. Wit, Quicksilver of Stealth Grey. Vind zwart een erg mooie kleur icm het contrast van de lichtbalk en het achterlicht, maar vanwege steenslag lijkt zwart (en waarschijnlijk ook Stealth Grey) mij geen wijze keuze.
Ik ben niet voornemens om mudflaps of ppf te plaatsen, ben vooral even nieuwsgierig naar de mensen met een MY Juniper in Quicksilver die ook geen mudflaps en ppf hebben hoe het daar gaat met de steenslag schade en in hoeverre dit echt zichtbaar is?
Ik zou de ppf en mudflaps dus zeker wel aanraden.
In Europa heeft er nooit een NACS connector op gezeten. Het was altijd type2 die misbruikt werd om ook DC te laden.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:11:
[...]
Goed, hoe heet dan de poort op een Model s/x?
Type2 is dus de normale poort voor AC 3-fasen laden.
Superchargers hadden in den beginne dus ook alleen een type2 kabel. Later toen de Model 3 uit kwam werden ze uitgerust met een type2 kabel voor de oudere Model S/X en een CCS2 kabel voor de Model 3.
NACS in Europa? Nee, dan moet je fotografisch bewijs geven voordat ik dat geloof.
Signatures zijn voor boomers.
'T zal. Dan heb ik me vergist, of de halve stekker was er afgebroken.Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:23:
[...]
In Europa heeft er nooit een NACS connector op gezeten. Het was altijd type2 die misbruikt werd om ook DC te laden.
Type2 is dus de normale poort voor AC 3-fasen laden.
Superchargers hadden in den beginne dus ook alleen een type2 kabel. Later toen de Model 3 uit kwam werden ze uitgerust met een type2 kabel voor de oudere Model S/X en een CCS2 kabel voor de Model 3.
NACS in Europa? Nee, dan moet je fotografisch bewijs geven voordat ik dat geloof.
Idd. Zelfs met inhalen. Blijf lekker met de matrix rijden. Goedgekeurd door de rdw. Sein altijd vriendelijk terug.Maurice- schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Vrachtwagenchauffeurs als in degenen die de godganse dag naar bekenden in de tegenovergestelde richting met 134 schijnwerpers en knipperlichten seinen waardoor je zelf een halve minuut sterretjes ziet?!
De Model X kan zoals je weet ook met een type 2 opladen.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:11:
[...]
Goed, hoe heet dan de poort op een Model s/x?
Edit laat verder ook maar, ik weet waar ik mee in mijn handen heb gestaan, maar blijkbaar weet chatgpt het beter, zoals bekend maakt die nooit fouten.
Ik heb precies hetzelfde probleem, hoor graag of je probleem hiermee is opgelost maar ik geef het mijn twijfels... Ik wil er nog even mee wachten en Tesla de gelegenheid geven om dit probleem gratis op te lossen ipv 660 euro voor een auto met nog geen 1200km op de teller.RFAMLK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Nice, dit ga ik doen. Een nieuw stuur is erg welkom, want afhankelijk van de schermhelderheid komt er een piep uit het stuur! Dat is hopelijk opgelost hiermee.
[ Voor 16% gewijzigd door Alper587 op 29-10-2025 22:39 ]
Nou, deze review vermeldt ook de slechte staat van de stekkersgjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
'T zal. Dan heb ik me vergist, of de halve stekker was er afgebroken.
Heb nog eens plaatjes zitten bekijken, maar het enige wat ik me nog voor kan stellen is dat de ccs deels afgebroken was of zo. Was echt een rare stekker voor zover ik het me nog voor de geest kan halen. Was ook al gehaast omdat ik door wilde naar huis, dus uiteindelijk ook maar half gekeken en aangenomen dat het dan zo'n nacs moest zijn. Toch nog eens een keer goed kijken als ik er toevallig nog een keer in de buurt kom.Oekol schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:35:
[...]
De Model X kan zoals je weet ook met een type 2 opladen.
Het gaat mij niet zozeer om de steenslag, maar om de zichtbaarheid van de steenslag.Fire69 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:22:
[...]
Ik had na 2 weken al steenslag op de linkse achterdeur. Ontdekt toen ik de ppf aan het plaatsen was
Ik zou de ppf en mudflaps dus zeker wel aanraden.
Een auto is een gebruiksvoorwerp, die zal hoe dan ook op verschillende manieren beschadigd raken.
Ik kan wel ppf blijven plakken, want is het niet bij de achterdeur, dan is het wel op de voorbumper of ergens anders. Maar de kosten versus de baten wegen dat voor mij echt niet af. Ik ben vooral op zoek naar hoe dit cosmetisch zo min mogelijk opgemerkt kan worden. Vandaar dat ik mij afvraag hoe goed dat de steenslag zichtbaar is op een Quicksilver in vergelijking met een donkere of witte kleurstelling.
Ik ben daar nooit stellig over geweest KnipMaurice- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:16:
[...]
Over die Model 2 was je in het verleden anders behoorlijk stellig. Maar ik vind het wel bijzonder dat je een auto zoekt voor €20k maar een proefrit maakt in wagen van €58k.
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 30-10-2025 10:00 . Reden: Erg onaardig ]
Wat zij doen maakt niet uit, het gaat er om wat jij doet als je merkt dat je grootlicht anderen stoort.Maurice- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Het verschil is dat je het met je automatisch grootlicht niet expres doet maar de beroepschauffeurs daarentegen wél.
Natuurlijk is het een sigaar uit eigen doos. Daarom zijn ze ook afgestapt van harde korting.SirMemeAlot schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:51:
Had een inruil verzoek gedaan bij Tesla, maar het lijkt bijna alsof die inruil premie een sigaar uit eigen doos is. Ze bieden echt ongeveer 5000 euro dan ik zou verwachten op basis van rondje op marktplaats en andere dealers (waarbij ik dan al uit ga van lagere waarde dan die daar verkocht wordt uiteraard).
Ik kan de auto beter nog verkopen via marktplaats. Snap ergens wel dat Tesla waarschijnlijk niet echt op andere auto’s zit te wachten maar zou dat dan gewoon zeggen, dit voelt meer een ‘slap in the face’.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je ging toch voor een Leapmotor B10?DeJurist schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 04:30:
[...]
Ik ben daar nooit stellig over geweestit kunnen. Richt je vooral op jezelf in plaats van op anderen.
DeJurist in "Het grote LEAPMOTOR B10 topic"
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 30-10-2025 10:00 . Reden: Quote knip ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
LuPo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:01:
[...]
Je ging toch voor een Leapmotor B10?
DeJurist in "Het grote LEAPMOTOR B10 topic"
Knip Ik heb deze auto voor mijn vriendin gekocht. KnipDeJurist schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:05:
Mijn partner stond op het punt om de Firefly te bestellen, maar uiteindelijk is het de LEAPMOTOR B10 geworden. Die biedt meer ruimte én is €2.500 goedkoper. Dat neemt niet weg dat de Firefly ook een uitstekende auto is. Het verbaast me trouwens dat het hier zo stil is in dit topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 30-10-2025 08:43 . Reden: Onnodige manier van reageren die compleet de plank misslaat ook nog ]
Wat vinden jullie van die Standard Y? Hij oogt als een ideale bedrijfsauto. Maar wat hem vrees ik minder gaat maken dan bijvoorbeeld een "standaard" Ev3 is dat deze als "Schraal" gaat worden ontvangen. Een beetje de kale bedrijfsvariant.
Zet ze dan eens naast elkaar, en concludeer dan nog eens welke van de 2 schraal is.twowheeler schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
Wat vinden jullie van die Standard Y? Hij oogt als een ideale bedrijfsauto. Maar wat hem vrees ik minder gaat maken dan bijvoorbeeld een "standaard" Ev3 is dat deze als "Schraal" gaat worden ontvangen. Een beetje de kale bedrijfsvariant.
Ja ik kan naar de harde cijfers kijken, maar waar het me om gaat is dat het zichbaar is. Mensen zijn hiervoor gevoelig (we hebben niet voor niks uitvoeringen of motorinhoud op auto's geplakt).gjcvro schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Zet ze dan eens naast elkaar, en concludeer dan nog eens welke van de 2 schraal is.
De nieuwe Y is nu zo uitgesproken basis om te zien, vraag me af of mensen dit willen uitstralen als je het bij een elroq bijvoorbeeld bijna niet ziet. Dat het technisch nog steeds een vette bak is staat buiten kijf. Een beetje als bij Dacia: Er was geen twijfel over dat die auto goedkoper was dan andere. Dat was duidelijk te zien.
Ik zou persoonlijk, als liefhebber, liever iets anders kiezen als ik enkel de standard mag.
[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 30-10-2025 08:56 ]
Technisch een goede auto. Zeker voor dat geld.twowheeler schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
Jammer dat ie niet in een kleur leverbaar is, dat vind ik het enige nadeel.
Ja, de luxe is er een beetje af, maar je kan prima met de hand je achterbank neerklappen enzo.
Ja dat vindt ik het minst boeiend. De uitstraling, glazen dak (wat er wel nog is) en stoelbediening vindt ik een groter gemis. Had net zo goed mechanisch op de stoel gekunt, maar dat zorgde waarschijnlijk voor een duurdere stoel. De stoffen bekleding is wel positief eigenlijk! Dat schermpje achter kan me gestolen worden (geen kinderen).LastSamurai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Technisch een goede auto. Zeker voor dat geld.
Jammer dat ie niet in een kleur leverbaar is, dat vind ik het enige nadeel.
Ja, de luxe is er een beetje af, maar je kan prima met de hand je achterbank neerklappen enzo.
Vermogen verschil en de looks, dat zijn voor mij de dealbreakers eigenlijk.
Hoi,
Iemand recentelijk een Model 3 in ontvangst mogen nemen met de nieuwe voorcamera, zwarte logo’s en/of de stalk terug?
Iemand recentelijk een Model 3 in ontvangst mogen nemen met de nieuwe voorcamera, zwarte logo’s en/of de stalk terug?
Tja, bij mij was het nog maar 1 inslag, maar het was wel direct een wit vlekje (zichtbaar als je weet dat het er is).Sypheron schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:27:
[...]
Het gaat mij niet zozeer om de steenslag, maar om de zichtbaarheid van de steenslag.
Een auto is een gebruiksvoorwerp, die zal hoe dan ook op verschillende manieren beschadigd raken.
Ik kan wel ppf blijven plakken, want is het niet bij de achterdeur, dan is het wel op de voorbumper of ergens anders. Maar de kosten versus de baten wegen dat voor mij echt niet af. Ik ben vooral op zoek naar hoe dit cosmetisch zo min mogelijk opgemerkt kan worden. Vandaar dat ik mij afvraag hoe goed dat de steenslag zichtbaar is op een Quicksilver in vergelijking met een donkere of witte kleurstelling.
Na een tijd gaat het er waarschijnlijk ongeveer zo uit zien:
https://teslamotorsclub.c...1626298296188-png.684576/
(dit is Stealth Grey denk ik, maar het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn)
Plus je hele auto (stuur) wordt overhoop gehaald met alle risico op schade en Tesla service centers kennende gaan ze gegarandeerd iets anders beschadigen tijdens montage of demontage. Ik heb het besteld maar daarna weer geannuleerd.Jmtpes schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 01:36:
[...]
660 euro is wel pittig. Ik heb nog wat tesla tegoed over maar alsnog moet ik flink bijlappen.
Een twijfel gevalletje.
Wel jammer dat je niet gewoon aanspraak doet op de garantie en in plaats daarvan extra gaat betalen (660 euro!) om het probleem op te lossen. Nu maak je het jouw probleem terwijl Tesla dit gewoon op moet lossen.RFAMLK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Nice, dit ga ik doen. Een nieuw stuur is erg welkom, want afhankelijk van de schermhelderheid komt er een piep uit het stuur! Dat is hopelijk opgelost hiermee.
Heb je geen service aanvraag ingediend over de piep? Ik wel en ik zal hier achteraan blijven gaan tot die stomme piep eruit is....
[ Voor 15% gewijzigd door Alper587 op 30-10-2025 10:59 ]
N=1. In mijn huidige en vorige Tesla is de bestuurdersstoel gedemonteerd geweest en zonder schade teruggeplaatst. Als je in de instructievideo's ziet hoe moeilijk dit met 2 man is door de draaihoek is wel duidelijk hoe voorzichtig dit wordt gedaan.Alper587 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Plus je hele auto (stuur) wordt overhoop gehaald met alle risico op schade en Tesla service centers kennende gaan ze gegarandeerd iets anders beschadigen tijdens montage of demontage. Ik heb het besteld maar daarna weer geannuleerd.
Je stelt de stoel toch 1 keer in en dan vliegt ie naar je positie als je instapt. Ik zit bijna nooit aan die fysieke knoppen.twowheeler schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Ja dat vindt ik het minst boeiend. De uitstraling, glazen dak (wat er wel nog is) en stoelbediening vindt ik een groter gemis. Had net zo goed mechanisch op de stoel gekunt, maar dat zorgde waarschijnlijk voor een duurdere stoel. De stoffen bekleding is wel positief eigenlijk! Dat schermpje achter kan me gestolen worden (geen kinderen).
Vermogen verschil en de looks, dat zijn voor mij de dealbreakers eigenlijk.
Dat vermogen is toch meer dan genoeg, hoeveel pk heb je nodig om mee te komen? En ik vind die lampen mooier dan die strips op de premium versie.
(En dat dak is van glas en goedkoper omdat er geen speciale coating tegen de zon inzit. En zo hoeven ze geen aparte constructie te maken voor een stalen dak, dat zou dan juist duurder worden).
Het grootste nadeel zou ik de niet waterdichte frunk vinden. Maar 11k verschil is ook gewoon veel geld....
Ik las hier hele grote verschillen, dus dacht ik meld het evenLuckeh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
FYI; die 700 euro was ik ook kwijt voor een zeer vergelijkbare schade (wel via verzekering tegenpartij). Ik heb wel een miniem kleurverschil als je goed kijkt.
Ik zou dan wel weer interesse hebben in de stalks met behoud van het huidige stuur, dan heb ik gewoon lekker de knoppen op het stuur, en heeft vrouwlief de stalk terug.RFAMLK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Ik snap niet waarom ze de richtingaanwijzers van het stuur hebben gehaald bij terugbrengen van de stalk. Ik vind het stalkless design zoveel comfortabeler. Waarom niet gewoon beide, dan is er voor ieder wat wils, ook veel intuïtieve. Als ik nu van een Highland in een Juniper stap ben ik direct van slag door de andere layout op het stuur. Lijkt mij bijzonder irritant als je vaak van auto wisselt.
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 30-10-2025 11:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb het geprobeerd weer, zodra ik de knop licht op mijn stuur ik druk (kort of lang) voer ik groot licht. Wat niet wenselijk is tijdens het rijden, dus in ook in een parkeergarage geprobeerd. Er komt wel een popup op mijn scherm maar daar ik alleen de adaptieve lichten uitzetten. Via het menu heb ik ook gekeken welke mogelijkheden er zijn. Groot licht an sich kan niet uit, alleen maar adaptieve lichten. Dus dan ben ik vrachtwagenchauffeurs niet meer tot last, maar mis ik wel mijn bochtenverlichting. Er lijkt dus niet een optie te zijn om enkel je bochtenverlichting aan te hebben en je automatische grootlicht altijd uit te hebben. Is dat wat anderen ook ervaren?pdidi schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Heb je wel het vinkje bij Adaptieve koplampen aan staan (Bediening > Verlichting > Adaptieve koplampen)? Ik moet je wel meegeven dat de Tesla handleiding ook hier niet uitblinkt in duidelijkheid
Voor nu heb ik de stuur uit mn hoofd gezet. Misschien ga ik voor een nieuwe model 3 icm 5k bonusAlper587 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Plus je hele auto (stuur) wordt overhoop gehaald met alle risico op schade en Tesla service centers kennende gaan ze gegarandeerd iets anders beschadigen tijdens montage of demontage. Ik heb het besteld maar daarna weer geannuleerd.
Gisteren naar de Ardennen geweest. Op de terug weg zouden we met 10% SOC aankomen bij de supercharger. 30min voor aankomst bij de supercharger hadden we nog 19% batterij en terug geen batterij verwarming.
Dan maar de S3XY app gebruikt om voor te verwarmen 20min voor aankomst. Batterij zat op 48°C en we kregen maar 170kW op een V3 lader. Het was vrij druk, dus ik vermoed dat de lader niet sneller kon.
Nu vraag ik me af als Tesla gewoon niet verwarmd als je onder de 20% SOC geraakt of zou die weten dat het zo druk was aan de SuperCharger?
Als ik vanaf mijn oprit naar een 3rd party laadpaal navigeer in de buurt waar hij de bezetting niet van kent, gaat ie ook niet voorverwarmen. Boven de 20% wel.
Dan maar de S3XY app gebruikt om voor te verwarmen 20min voor aankomst. Batterij zat op 48°C en we kregen maar 170kW op een V3 lader. Het was vrij druk, dus ik vermoed dat de lader niet sneller kon.
Nu vraag ik me af als Tesla gewoon niet verwarmd als je onder de 20% SOC geraakt of zou die weten dat het zo druk was aan de SuperCharger?
Als ik vanaf mijn oprit naar een 3rd party laadpaal navigeer in de buurt waar hij de bezetting niet van kent, gaat ie ook niet voorverwarmen. Boven de 20% wel.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Leuk speculatief item op Not a Tesla App: Is Autopilot Merging With FSD?
Moeilijkheid in Europa zal zijn dat FSD als systeem (nog) niet is goedgekeurd, ook niet voor Basic Autopilot
Moeilijkheid in Europa zal zijn dat FSD als systeem (nog) niet is goedgekeurd, ook niet voor Basic Autopilot
Nog niemand. Ik neem even voor het gemak aan dat ik ook in de eerste batch zit, en ik mag maandag 10 november m'n auto ophalennigelkoolmees schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:39:
Hoi,
De OG X en S modellen laadden met een aangepaste Type 2 stekker, die past dus niet op alle andere type 2 stekkers.gjcvro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:17:
[...]
Heb nog eens plaatjes zitten bekijken, maar het enige wat ik me nog voor kan stellen is dat de ccs deels afgebroken was of zo. Was echt een rare stekker voor zover ik het me nog voor de geest kan halen. Was ook al gehaast omdat ik door wilde naar huis, dus uiteindelijk ook maar half gekeken en aangenomen dat het dan zo'n nacs moest zijn. Toch nog eens een keer goed kijken als ik er toevallig nog een keer in de buurt kom.
Het station waar jij naar refereert is in principe een V2 station, daar zouden in principe 2 snoeren aan moeten hangen 1 met die oude Type 2 "DC" stekker. Dat is dus geen NACS, maar wel een Tesla specifiek stekkertje van uitstervend ras. En een CCS stekker, ook die qua ontwerp afwijkend van wat je gewend bent wellicht, maar is gewoon CCS.
Ik kan me voorstellen dat er wellicht een stekker stuk was en ze (tijdelijk) het CCS snoer gedemonteerd hebben totdat ze er nieuwe palen neerzetten aangezien Tesla hard bezig is om alle V2's te upgraden naar V3.5 / V4.
Het kan dus best zijn dat de stekker die je vast had niet paste in je auto.
Vzviw optimaliseert de auto gewoon op basis van de verwachte laadsnelheid. Handmatig voorverwarmen zal dan ook maar beperkt nuttig zijn. Ik had bij mijn tripje laatst nog dat hij (heel eventjes) voorverwarmde voor mijn aankomst met 7%, maar dat is een RWD Y van een maand oud. Dus of dat voor jouw performance pakket hetzelfde geldt durf ik niet te zeggenBroodro0ster schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:37:
Gisteren naar de Ardennen geweest. Op de terug weg zouden we met 10% SOC aankomen bij de supercharger. 30min voor aankomst bij de supercharger hadden we nog 19% batterij en terug geen batterij verwarming.
Uiteindelijk na 426km met nog 10% in het pakket daar aangekomen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 32% gewijzigd door Mar.tin op 30-10-2025 13:25 ]
Hoe kun je seinen als je al groot licht aan hebt.Masterchiev schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:32:
[...]
Idd. Zelfs met inhalen. Blijf lekker met de matrix rijden. Goedgekeurd door de rdw. Sein altijd vriendelijk terug.
Als het mij verblindt dan krijg je groot licht van mij. Als je vindt dat dat niet uit hoeft dan krijg je groot licht tot je mij gepasseerd bent.
Want. Ik. Zie. Niets.
Automatisch grootlicht, en zelfs die matrixlichten is echt het slechtste wat ze verzonnen hebben. Leuk voor een lege weg, maar met tegenliggers is het gewoon een dikke middelvinger naar je tegenligger toe.
Leuk man gefeliciteerd!MagicLegend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Nog niemand. Ik neem even voor het gemak aan dat ik ook in de eerste batch zit, en ik mag maandag 10 november m'n auto ophalenIk heb nog niemand gelezen die 'm volgende week al mag halen. Maar https://dontasktoask.com, wat wil je weten?
Ik heb gisteren ook mijn Tesla M3P besteld en vroeg me af of deze dan geleverd zou worden met voorcamera + stalk en eventueel nieuwe zwarte emblemen.
Kort na m'n originele post gebeld met Tesla en die gaven aan dat de voorcamera en de stalk er sowieso op zitten en dat hij geleverd wordt medio december, hij kon niets zeggen over de zwarte emblemen helaas.
Nu doe je net alsof het heel slecht werkt, mijn ervaring is anders. Alleen het af en toe enorm overbelichten van verkeersborden is irritant. Reed recent achter een VAG auto ‘s nachts die exact hetzelfde gedrag vertoonde met het overbelichten van verkeersborden in een dorp, geen idee hoe dat bij andere merken is.Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Hoe kun je seinen als je al groot licht aan hebt.
Als het mij verblindt dan krijg je groot licht van mij. Als je vindt dat dat niet uit hoeft dan krijg je groot licht tot je mij gepasseerd bent.
Want. Ik. Zie. Niets.
Automatisch grootlicht, en zelfs die matrixlichten is echt het slechtste wat ze verzonnen hebben. Leuk voor een lege weg, maar met tegenliggers is het gewoon een dikke middelvinger naar je tegenligger toe.
Thanks! Nog 11 lange dagen wachten...nigelkoolmees schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Leuk man gefeliciteerd!
Ik heb gisteren ook mijn Tesla M3P besteld en vroeg me af of deze dan geleverd zou worden met voorcamera + stalk en eventueel nieuwe zwarte emblemen.
Kort na m'n originele post gebeld met Tesla en die gaven aan dat de voorcamera en de stalk er sowieso op zitten en dat hij geleverd wordt medio december, hij kon niets zeggen over de zwarte emblemen helaas.
Er zijn wat mogelijke manieren om dat te checken. Het plaatje van je auto in de app bijvoorbeeld; daar is de camera soort van op zichtbaar, en is ook de kleur van de badge anders. Een andere manier is door je VIN (die je in de API hebt staan; een mede-tweaker heeft daar een site voor: https://tesla-status.mrproper.dev/. Een stukje naar boven staat een dummy-uitleg hoe je hier op in moet loggen) in de parts catalog te gooien:
/f/image/cGoz3CiYERgCPlSExwwfBImc.png?f=fotoalbum_large)
Neem het met een korreltje zout, maar het lijkt wel te kloppen. Als ik mijn VIN daar in gooi dan staat er een bolletje bij het typenummer van de stuurkolom met richtingaanwijzer.
Ja, daar gaat het meestal goed..SL65 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:01:
Dat zou toch mooi zijn. Als ik de beelden uit de VS zie dan voelt het hier redelijk primitief…
:strip_exif()/f/image/vm52AhcO2tuAavzXEFXCSMj7.jpg?f=fotoalbum_large)
https://x.com/HonestEVs/s...1WyWgx2q53VkC38s2fNA&s=19
Had net iets opmerkelijks..
Gezien ik op sollicitatie gesprek moest heb ik na parkeren van mijn tesla bluetooth uitgezet omdat anders berichten op mn horloge aankomen wat afleid.
Na het gesprek stap ik in de auto, rijd aan en ongeveer halverwege de terugweg kom ik erachter dat bluetooth nog uit staat op mn telefoon.
Dus blijkbaar kon ik zomaar instappen en gaan rijden in mn tesla zonder dat telefoon met de auto verbonden was, dat kan normaal gesproken toch niet?
Gezien ik op sollicitatie gesprek moest heb ik na parkeren van mijn tesla bluetooth uitgezet omdat anders berichten op mn horloge aankomen wat afleid.
Na het gesprek stap ik in de auto, rijd aan en ongeveer halverwege de terugweg kom ik erachter dat bluetooth nog uit staat op mn telefoon.
Dus blijkbaar kon ik zomaar instappen en gaan rijden in mn tesla zonder dat telefoon met de auto verbonden was, dat kan normaal gesproken toch niet?
Ik vind dit nogal een overdreven reactie. Onnodig grootlicht is inderdaad vervelend, maar ik rij al 25 jaar zonder ooit “niks” te kunnen zien. Als ik tijdelijk "verblind" word, of dat nu door grootlicht (of de zon komt), dan focus ik liever op veilig blijven dan op “terugpakken”.Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Want. Ik. Zie. Niets.
Bovendien: verplaats je eens in de ander. Misschien rijdt iemand in een leenauto, of staat die (RDW-goedgekeurde) automatische stand gewoon aan zonder dat ze het doorhebben. Dan help je de situatie niet door zelf ook maar even te gaan verblinden, daarmee breng je juist anderen onnodig in gevaar.
Uiteindelijk is het ironisch: jij seint bewust met grootlicht, terwijl de ander een goedgekeurde functie gebruikt. Wie is er dan eigenlijk fout bezig?
Heb je een iPhone? Heb je bluetooth vanuit het control center uitgezet tot een wit symbooltje? Dan stond bluetooth niet uit.Tweakarim schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:50:
Los daarvan, waarom zet je je telefoon niet gewoon op stil? Dan krijg je toch ook geen meldingen meer?
Door kort op het licht knopje op het stuur te drukken (of als je de licht hendel hebt die naar je toe te trekken). Als je op dat moment adaptief groot licht aan hebt wat deels is uitgeschakeld door een tegenligger, dan gaat het groot licht volledig aanMaasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Ik snap niet hoe je dit als argument kunt gebruiken. Mijn groot licht is ook RDW goedgekeurd. Maar artikel 35a lid 1 van de RVV zegtbig_one schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
die (RDW-goedgekeurde) automatische stand
Dat overruled volstrekt welke RDW goedgekeurde verlichting je ook op je auto mag hebben.De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden
Als het mij verblindt dan zet ik mijn groot licht aan zodat ik mogelijk wel nog iets kan zien. Jammer voor jou, dan zet je jouw verblindende lichten maar uit.
Sorry hoor, maar die egocentrische gedachte van "het is door het RDW goedgekeurd dus ik zet het aan en de tegenligger heeft het maar te slikken" snap ik echt niet. Ik snap werkelijk niet hoe je zo kunt denken.
Mooi! Welke kleur en interieur ben je gegaan?nigelkoolmees schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Leuk man gefeliciteerd!
Ah top, dat is een goede tip!MagicLegend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Thanks! Nog 11 lange dagen wachten...![]()
Er zijn wat mogelijke manieren om dat te checken. Het plaatje van je auto in de app bijvoorbeeld; daar is de camera soort van op zichtbaar, en is ook de kleur van de badge anders. Een andere manier is door je VIN (die je in de API hebt staan; een mede-tweaker heeft daar een site voor: https://tesla-status.mrproper.dev/. Een stukje naar boven staat een dummy-uitleg hoe je hier op in moet loggen) in de parts catalog te gooien:
[Afbeelding]
Neem het met een korreltje zout, maar het lijkt wel te kloppen. Als ik mijn VIN daar in gooi dan staat er een bolletje bij het typenummer van de stuurkolom met richtingaanwijzer.
Ik heb nog geen VIN toegewezen gekregen, dus daar wacht ik nog even op. Ik zie wel inderdaad het zwarte embleem op de preview van de auto staan, maar dat zag ik twee weken geleden ook en toen zei de verkoper dat die er waarschijnlijk niet op zou zitten.
Even afwachten dan maar.
Indien iPhone lijkt het me een stuk makkelijker om gewoon een do-not-disturb focus aan te zetten, maar wie ben ik.Tweakarim schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:50:
Daarnaast, als je via control center bluetooth uitzet gaat het niet écht uit.
Lekker basic, kleur Pearle White en interieur zwart. Was tussen de QuickSilver en de Pearle White, maar de grote bazin vind wit mooier. Zat ook te twijfelen over het witte interieur, maar met het idee dat onze hond aardig vaak in de auto mee is, geen goed idee denk ik.Boy1308 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
Mooi! Welke kleur en interieur ben je gegaan?
Als de leverdatum bekend is een ceramic coating inplannen en hopelijk blijft hij dan ook redelijk makkelijk schoon.
Mijn ervaring is dat het vooral op lange afstanden slecht werkt, dus als er een tegenligger aan komt of als je achter iemand rijdt.Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Want. Ik. Zie. Niets.
Als de matrix lampen op grootlicht staan en hun werk doen (dus een boog vormen om een auto), dan kun je nog steeds seinen want dan overrule je de "boog" :-)
Ik ervaar dit echt compleet anders. Werkt hier heel goed juist en krijg nooit een seintje dat ik iemand verblind. Alleen de reflectie op verkeersborden is soms wat heftig.Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
nigelkoolmees schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:13:
[...]
Ah top, dat is een goede tip!
Ik heb nog geen VIN toegewezen gekregen, dus daar wacht ik nog even op. Ik zie wel inderdaad het zwarte embleem op de preview van de auto staan, maar dat zag ik twee weken geleden ook en toen zei de verkoper dat die er waarschijnlijk niet op zou zitten.
Even afwachten dan maar.
Hmm, interessant dat je nog niks hebt toegewezen hebt gekregen. Wanneer heb je besteld, en welke ETA staat er in de API/app?nigelkoolmees schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Lekker basic, kleur Pearle White en interieur zwart.
Misschien gebruikt ie de UWB chip ipv bluetooth?Tweakarim schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:50:
Bij een grotere middenberm hebben (bij mij in ieder geval) tegemoetkomende vrachtwagens last er van. Ik zoek daarom een modus dat ik die grootlicht optie uit kan zetten en de bochtenverlichting aan kan laten. Tot nu toe heb ik veel knopjes geprobeerd maar niet gelukt...Rogar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Ik ervaar dit echt compleet anders. Werkt hier heel goed juist en krijg nooit een seintje dat ik iemand verblind. Alleen de reflectie op verkeersborden is soms wat heftig.
volgens mij was laatst de conclusie hier dat die twee functies aan elkaar gekoppeld zitten. Maar correct me if I'm wrong.hopperderhop1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
Bij een grotere middenberm hebben (bij mij in ieder geval) tegemoetkomende vrachtwagens last er van. Ik zoek daarom een modus dat ik die grootlicht optie uit kan zetten en de bochtenverlichting aan kan laten. Tot nu toe heb ik veel knopjes geprobeerd maar niet gelukt...
Ah kijk in de link die je stuurde zie ik wel een VIN staan!MagicLegend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:33:
[...]
[...]
Hmm, interessant dat je nog niks hebt toegewezen hebt gekregen. Wanneer heb je besteld, en welke ETA staat er in de API/app?
In de app zelf alleen nog niet. Dat is al snel dan, gistermiddag om 16:00 besteld.
Rare website, ik zie mijn kleur er niet tussen staan, geen Pearl White Multi-Coat.Damian schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
Tesland, Teslaunch, Tesla-stuff enz zijn allemaal site die je als de pest moet vermijden. Verkopen AliExpres zooi voor zwaar overdreven prijzen.
Ik heb mijn lakstift gehaald bij 123autolakken.nl. Tesla lak bestaat uit meerdere lagen en je krijgt daar netjes al die lagen in een stiftje.
Die hele discussie over automatisch groot licht is hilarisch. Als je ook maar een paar keer 's avonds op provinciale of waterschapswegen rijdt, dan weet je hoe ontiegelijk ruk dat bij elke Tesla (maar ook bij veel andere merken) werkt. Als berijder is het heel fijn, maar als tegenligger is het ronduit huilen.
Je kan overal je kleur bestellen, kleurcode van de Pearl White is: PPSW.Alper587 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Rare website, ik zie mijn kleur er niet tussen staan, geen Pearl White Multi-Coat.
Heb zelf bij https://www.twimva-autolakken.com/ een lakstift en blanke lak vandaan. Nog goedkoper ook.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
edit
[ Voor 98% gewijzigd door Alper587 op 30-10-2025 17:47 ]
Nee, ik bedoel letterlijk zet ze eens naast elkaar. Een standaard ev3 puilt ook niet uit van luxe uitstraling in mijn ogen.twowheeler schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:55:
[...]
Ja ik kan naar de harde cijfers kijken, maar waar het me om gaat is dat het zichbaar is. Mensen zijn hiervoor gevoelig (we hebben niet voor niks uitvoeringen of motorinhoud op auto's geplakt).
De nieuwe Y is nu zo uitgesproken basis om te zien, vraag me af of mensen dit willen uitstralen als je het bij een elroq bijvoorbeeld bijna niet ziet. Dat het technisch nog steeds een vette bak is staat buiten kijf. Een beetje als bij Dacia: Er was geen twijfel over dat die auto goedkoper was dan andere. Dat was duidelijk te zien.
Ik zou persoonlijk, als liefhebber, liever iets anders kiezen als ik enkel de standard mag.
Misschien een kwestie van afstelling. Ik krijg nooit reacties van tegenliggers met adaptieve matrixlichten aan. Ik zie netjes de bundel zich aanpassen als er tegenliggers aankomen of als ik een voor mij rijdende auto nader. Zelfs bij gewoon dimlicht zie ik de bundel zich aanpassen bij naderen voorliggers. Ik heb een Model Y mei 2023.Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Want. Ik. Zie. Niets.
Vraagje, wij hebben de Y (2023 AWD) met zwarte 20inch induction velgen. Mijn vrouw vond ze mooier met een zilveren rand er om heen, dus daar heeft ze ook voor gezorgd. Is dit nog ergens te repareren?
En voor rijcomfort en range wil ik een maat kleiner met wieldoppen. Zijn dat de Gemini velgen?
En voor rijcomfort en range wil ik een maat kleiner met wieldoppen. Zijn dat de Gemini velgen?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/s7cwugBjwHiobIV5zUQHJ1m1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oITsPKSN2GxmAPMmA7Kh9gQC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3RBbZp5Or5GVQdytnViAfeZc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PdqOD7bLhkM86xrOeFUj18ht.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Ah7AUDsBT2Qekw07kuC8KWdp.png?f=fotoalbum_large)