Gewoon doen, andere kleuren hebben je dus niet overtuigd.boudwerter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:02:
Niemand de Marine blue in het wild vastgelegd? Ik overweeg te bestellen maar helaas nog niet live gezien.
Alleen heb ik nog een wederhelft die ook meent een mening te moeten hebben 😉njiwedu0b schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:17:
[...]
Gewoon doen, andere kleuren hebben je dus niet overtuigd.
1. Die instelling heeft alleen effect op welke snelheid er gereden moet worden als je AP aan zet. Moet hij doorgaan op huidige snelheid of mag hij versnellen tot de maximumsnelheid (+ ingestelde marge)? Dat is wat die instelling doet. Als je al boven de maximum snelheid zit, dan zit er geen verschil in beide instellingen. Dan is het altijd huidige snelheid.Sand0rf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:50:
Ik heb de autopilot ingesteld op huidige snelheid ipv maximum snelheid aangezien die heel vaak niet klopt. Waarom doet AP dan alsnog elke keer onterecht de snelheid aanpassen en weigert dan mijn handmatige aanpassen (vb N weg met 80, willekeurig ineens naar 50 en dan niet meer harder dan 60 willen). Heel irritant en ook nog eens gevaarlijk met achterliggers![]()
2. Het gedrag dat je beschrijft gebeurt wanneer de Tesla denkt dat je op een weg rijdt die ook toegankelijk is voor fietsers/voetgangers. Dan is AP begrenst op max snelheid + 10. Ligt er toevallig een weg naast die dat is en denkt hij dat je daar bent? Dit gedrag is niet instelbaar trouwens.
Je kunt altijd omruilen als het tegenvalt.boudwerter schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Alleen heb ik nog een wederhelft die ook meent een mening te moeten hebben 😉
Ik bedoel je wederhelft dus he, niet de auto natuurlijk
Dat is enkel de eerste keer, als ik het me goed herinner moet je in de app de eerste keer op betalen klikken en gebeurd het erna automatischMalfunctions schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Wat ik wel raar vind is dat we een creditcard als betaalmiddel hebben toegevoegd in de app, maar dat we kennelijk nog handmatig de betaling moeten verrichten na het laden. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het automatisch afgeschreven zou worden. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Er stond nu in de app dat laden bij een SC geblokkeerd was totdat het openstaande saldo was betaald. Dat automatiseren is wel wenselijk.
PSN ID: Svennie-NL
Nu het buiten begint af te koelen merk ik dat ik de auto steeds meer verbruikt. Ik heb geen oprit en ben gebonden aan openbare laadpalen.
Nu heb ik vaker gelezen dat wanneer je de auto voorverwarmt het aardig wat scheelt in verbruik. Mijn vraag is hoe doen jullie dat wanneer de auto niet ingeplugd is? Is het gewoon een kwestie van de ventilatie/verwarming aanzetten? En doen jullie dit alleen voor lange ritten of ook korte ritten?
Nu heb ik vaker gelezen dat wanneer je de auto voorverwarmt het aardig wat scheelt in verbruik. Mijn vraag is hoe doen jullie dat wanneer de auto niet ingeplugd is? Is het gewoon een kwestie van de ventilatie/verwarming aanzetten? En doen jullie dit alleen voor lange ritten of ook korte ritten?
Ja, je kan in de app gewoon de verwarming aanzetten en zo voorverwarmen. Of je dat doet voor alleen korte of lange ritten is toch heel persoonlijk. Ik vond t wel in de kou altijd wel fijn dat ie al warm wasBobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Nu het buiten begint af te koelen merk ik dat ik de auto steeds meer verbruikt. Ik heb geen oprit en ben gebonden aan openbare laadpalen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Alles wat de aankoop versnelt (prijsverlaging, gunstige rente, etc) heeft volgens mij te maken met supply and demand. Ofwel als het parkeerterrein bij Tesla vol staat volgen de aanbiedingen.Sunri5e schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:41:
Ik ben benieuwd of de Model Y Standaard aankomende weken in de financial lease van 6.99 procent naar een lager percentage gaan zakken... Iemand een idee hoe dat voorgaande jaren ging? Nu is een Premium AWD in de maand even duur omdat deze 0,0 procent rente heeft momenteel.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Doe ik niet. Tenzij ik er een paar minuten van te voren aan denk en hij is ingeplugd.Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Het principe is als volgt: de auto gebruikt de eerste km's meer energie om op te warmen. Het warm houden kost minder energie. Vandaar dat een korte rit meer energie kost dan een lange rit.
Het voordeel van voorverwarmen is dat de energie uit het net komt in plaats van uit de batterij. Je hebt dan niet te maken met laadverlies van de batterij, maar wel weer warmteverlies als je niet direct gaat rijden.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Thanks. De conclusie is dus eigenlijk dat voorverwarmen alleen zin heeft wanneer je de auto kunt verwarmen met energie uit het net / wanneer deze ingeplugd is.bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Doe ik niet. Tenzij ik er een paar minuten van te voren aan denk en hij is ingeplugd.
Het principe is als volgt: de auto gebruikt de eerste km's meer energie om op te warmen. Het warm houden kost minder energie. Vandaar dat een korte rit meer energie kost dan een lange rit.
Het voordeel van voorverwarmen is dat de energie uit het net komt in plaats van uit de batterij. Je hebt dan niet te maken met laadverlies van de batterij, maar wel weer warmteverlies als je niet direct gaat rijden.
Nee. Het hangt er van af hoe ver je moet gaan rijden.Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Thanks. De conclusie is dus eigenlijk dat voorverwarmen alleen zin heeft wanneer je de auto kunt verwarmen met energie uit het net / wanneer deze ingeplugd is.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, voorverwarmen scheelt in verbruik, maar het verbruik wat je in de auto ziet meet alleen het verbruik van de aandrijving, niet van de verwarming.Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
De kW's die je gebruikt om voor te verwarmen verbruik je anders als je gaat rijden, dus je maakt jezelf wat wijs als je denkt dat het totale stroomverbruik lager zal zijn als je voorverwarmt.
Het enige voordeel dat je kunt hebben is dat je aan een laadpaal voorverwarmt en dat je daardoor met een warme auto vertrekt en dus meer range hebt. Maar dat is marginaal en kan alleen van belang zijn als je niet kan bijladen als je accu leeg raakt rijdens de eerste rit.
En ik maak me sterk dat voorverwarmen juist voor een hoger totaal stroomverbruik zorgt.
Dat is hetzelfde als een benzineauto die je een kwartier van te voren stationair aanzet om alvast voor te verwarmen. Ja, dan stap je in een warme auto in maar het zorgt alleen maar voor een hoger verbruik.
Signatures zijn voor boomers.
Dat voorverwarmen (van de batterij, daar gaat het om) kost natuurlijk ook energie dus zuiniger wordt je auto niet. Het voordeel zit in dat je stroom uit de laadpaal gebruik en je nog de volledige capaciteit hebt om dan (wat zuiniger) te rijden. Is alleen handig voor lange ritten. Zeker omdat het onderaan de streep gewoon geld kost.Bobo221 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Dit is niet mijn ervaring met het weergegeven verbruik in de auto.Maasluip schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Ja, voorverwarmen scheelt in verbruik, maar het verbruik wat je in de auto ziet meet alleen het verbruik van de aandrijving, niet van de verwarming.
En ik maak me sterk dat voorverwarmen juist voor een hoger totaal stroomverbruik zorgt.
Het verbruiksgetal in de auto deelt de totale stroom die uit de accu komt door de snelheid. (10kW / 100km/u = 100Wh/km). Dit doet de auto enkel in beweging, dus alle verbruik bij stilstand telt dus niet mee.
Dat is in elk geval mijn bevinding na het vergelijken van wat er aan instant-getal in ScanMyTesla voorbij komt, en wat de auto weergeeft in zowel de Energy grafiek als zijn gemiddelden.
Mijn vermoeden wordt gesterkt doordat er een specifiek verbruiksveld in SMT is voor Stationary kWh, dat bijtelt wanneer de auto stil staat (zowel in D als in P)
Voordeel aan voorverwarmen aan de paal is dat je die kWh's niet uit je accu hoeft te halen, en dus geen "extra degradatie" maakt. Hoe nihil die ook mag zijn.
Bijkomend voordeel (tenminste voorzover ik heb gemerkt) is dat als hij aan een stekker hangt hij ook eerder de accu wat warmte toe zal stoppen.
Hij heeft vanmorgen een half uurtje de accu staan voorverwarmen bij mij, terwijl ik 'm dat zonder stekker erin niet (zo snel) zie doen. Immers was het buiten gewoon 11c, niet écht fris.
Ik ben het overigens wel eens dat voorverwarmen het totale verbruik (uit de muur zeg maar) verhoogt. Immers kun je ook opwarmen tijdens het rijden
[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 28-10-2025 10:02 ]
Is die mobiele connector aan te raden naast de wall connector, of gebruik je die in de praktijk niet?
Zal compleet afhangen van je gebruiksprofiel. Ik heb 'm misschien 2x gebruikt de afgelopen 3 jaar / 150.000km om op een plek te laden waar even niets anders was. (Huisje CenterParcs / parkeerplaats van een hotel in Noorwegen waar wél van die standkachelstekkers warenboudwerter schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:15:
Is die mobiele connector aan te raden naast de wall connector, of gebruik je die in de praktijk niet?
Als je vaker op plekken komt waar geen laadinfrastructuur is kan het samen met een goede (2,5mm²+) verlengkabel een topding zijn. Op de plekken waar ik doorgaans kom is de laadinfra overwegend prima op orde. Je merkt dat het de afgelopen pakweg 7 jaar die ik nu BEV rijd fors beter is geworden, eigenlijk is vrijwel overal wel een laadmogelijkheid in de buurt tegenwoordig (op de plekken waar ik op vakantie ga tenminste, dat is ofwel bungalowparken ofwel roadtrips door europa).
Alle Centerparcsen bijvoorbeeld hebben ruim laadpalen tegenwoordig. Komend weekeing zaterdag / zondag even op en neer naar de Gigafactory in Grunheide, daar zit een supercharger, bij mijn hotel zit een supercharger, Fastned en AC laadpalen. Eind November naar Europapark, daar zitten ook op alle parkeerplaatsen laadpalen, en een supercharger om de hoek. Je merkt dat BEV rijden écht gemeengoed begint te worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Mar.tin op 28-10-2025 11:28 ]
Volgens de auto is het buiten nu 39 graden. Binnen word het dus niet meer warm. Reset heeft niet geholpen. Tempratuur sensor overleden. Iemand hier dat eerder gehad? Kunnen ze dat aan huis fixen? zit nog net in de garantie.
Het komt wel eens voor ja.Wouter36 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:29:
Volgens de auto is het buiten nu 39 graden. Binnen word het dus niet meer warm. Reset heeft niet geholpen. Tempratuur sensor overleden. Iemand hier dat eerder gehad? Kunnen ze dat aan huis fixen? zit nog net in de garantie.
De overige vragen kan alleen Tesla je beantwoorden. Service aan huis is ook erg afhankelijk van beschikbaarheid namelijk. (Vorig jaar moest ik met mijn Y naar een SC voor de trekhaak. Nu, een jaar later, komen ze het op de oprit doen.)
Gauw een serviceverzoek inschieten voor je buiten garantie bent
Hoe gaat het eigenlijk met serviceverzoeken inschieten vlak voor het einde van de garantie?
Bijvoorbeeld: je garantie loopt over een maand af, maar je maakt een afspraak voor de draagarmen te vervangen en je kan pas over twee maanden langskomen (door leveringstijden onderdelen of drukte bij Tesla zelf)? Wordt hier lastig over gedaan?
Bijvoorbeeld: je garantie loopt over een maand af, maar je maakt een afspraak voor de draagarmen te vervangen en je kan pas over twee maanden langskomen (door leveringstijden onderdelen of drukte bij Tesla zelf)? Wordt hier lastig over gedaan?
Bedankt voor je reactie. Nee het is bijvoorbeeld op de N219 bij Zevenhuizen (https://maps.app.goo.gl/8LzE6RuYz7EAVRmf9?g_st=ipc), geen fietspad of iets in de buurtxFeverr schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
2. Het gedrag dat je beschrijft gebeurt wanneer de Tesla denkt dat je op een weg rijdt die ook toegankelijk is voor fietsers/voetgangers. Dan is AP begrenst op max snelheid + 10. Ligt er toevallig een weg naast die dat is en denkt hij dat je daar bent? Dit gedrag is niet instelbaar trouwens.
/post
Hoi allen, inmiddels rijd ik nu een maand rond in de Model Y Juniper. Nu een paar keer 's nachts gereden en het is mij opgevallen dat ik vaak wordt geseind door tegemoetkomende vrachtwagens (op snelwegen, dus niet op een tweebaansweg). Ik rijd met adaptieve koplampen aan, dus met het groot licht dat zichzelf aanpast op tegemoetkomend verkeer. Ik moet zeggen dat ik vind dat het grootlicht erg fel is, de verkeersborden lichten superfel op in het donker, bijna verblindend. Ervaren meer mensen dit (felheid en de seinende vrachtwagens)?
Hier ook met Juniper. Ik hou van goed licht, maar wat me vooral stoort is dat het systeem instabiel is. Het gaat constant aan en uit — het lijkt alsof het systeem te veel twijfelt. Als het dan toch niet stabiel werkt, heb ik liever dat het een paar minuten niets probeert, in plaats van elke seconde te schakelen.
Seinen van andere weggebruikers heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt.
hopperderhop1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:13:
Hoi allen, inmiddels rijd ik nu een maand rond in de Model Y Juniper. Nu een paar keer 's nachts gereden en het is mij opgevallen dat ik vaak wordt geseind door tegemoetkomende vrachtwagens (op snelwegen, dus niet op een tweebaansweg). Ik rijd met adaptieve koplampen aan, dus met het groot licht dat zichzelf aanpast op tegemoetkomend verkeer. Ik moet zeggen dat ik vind dat het grootlicht erg fel is, de verkeersborden lichten superfel op in het donker, bijna verblindend. Ervaren meer mensen dit (felheid en de seinende vrachtwagens)?
[ Voor 3% gewijzigd door royalt123 op 28-10-2025 12:19 ]
Thanks, GPT?royalt123 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:19:
Hier ook met Juniper. Ik hou van goed licht, maar wat me vooral stoort is dat het systeem instabiel is. Het gaat constant aan en uit — het lijkt alsof het systeem te veel twijfelt. Als het dan toch niet stabiel werkt, heb ik liever dat het een paar minuten niets probeert, in plaats van elke seconde te schakelen.
---
Laat me weten of je het formeler, technischer of juist luchtiger wilt maken.
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 28-10-2025 12:22 ]
Zoals ik het begrepen heb gaat het op datum of kilometerstand van het maken van de afspraak.Sparco schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:08:
Hoe gaat het eigenlijk met serviceverzoeken inschieten vlak voor het einde van de garantie?
Ja dat ervaar ik ook, ik rijd ook vaak in het donker over een tweebaansweg met aan de ene kant een kanaal en de andere kant bosjes. Dan gaat de verlichting aan en uit, bijna knipperend. Zeer irritant.royalt123 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Ik ben heel benieuwd, mijn Spotify moet nog steeds lang nadenken namelijk om het volgende nummer af te spelen. Met het premium connectivity abonnement.EVOTWEAKERS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 01:40:
[...]
Inzake die modem 4G / 5G ik ben momenteel in gesprek met Tesla want ik vind het anno 2025 echt niet kunnen dat er geen 5G modem in de nieuwe tesla model y’s zit!
Beelden van Marine Blue kleur!
YouTube: Driving Tesla Model Y Performance 2026 - No Comment!
en meer beelden:
YouTube: Tesla Model Y Performance 2026
@boudwerter
en meer beelden:
@boudwerter
[ Voor 31% gewijzigd door SquareOne op 28-10-2025 13:36 ]
Twijfel.... Ultra Red + Wit interieur of de Marine Blue + Wit interieurSquareOne schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:33:
en meer beelden:
@boudwerter
Weten jullie waarom rood een stuk duurder is?
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 28-10-2025 13:58 ]
Omdat het de mooiere kleur isturkeyhakan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Twijfel.... Ultra Red + Wit interieur of de Marine Blue + Wit interieur
Dat rood is nogal speciaal en bevat blijkbaar meer kleurlagen.turkeyhakan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Twijfel.... Ultra Red + Wit interieur of de Marine Blue + Wit interieur
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij is dit geen Marine Blue, maar good old Deep Blue MetallicSquareOne schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:33:
en meer beelden:
@boudwerter
Je kunt met adaptieve koplampen rijden en automatisch grootlicht uitzetten door het grootlicht knopje op het stuur ingedrukt te houdenhopperderhop1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:13:
Kijk, dat heb ik nog niet geprobeerd. Blijft die instelling geldig of moet je dat iedere keer uitzetten?pdidi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:08:
[...]
Je kunt met adaptieve koplampen rijden en automatisch grootlicht uitzetten door het grootlicht knopje op het stuur ingedrukt te houden
Als het erg koud is heeft voorverwarmen van de batterij het voordeel dat regeneratie meteen volledig werkt. Uit ervaring zeker aan te bevelen als je op wintersport lange tijd boven op de berg staat geparkeerd en dan naar beneden gaatMaasluip schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Ja, voorverwarmen scheelt in verbruik, maar het verbruik wat je in de auto ziet meet alleen het verbruik van de aandrijving, niet van de verwarming.
De kW's die je gebruikt om voor te verwarmen verbruik je anders als je gaat rijden, dus je maakt jezelf wat wijs als je denkt dat het totale stroomverbruik lager zal zijn als je voorverwarmt.
Het enige voordeel dat je kunt hebben is dat je aan een laadpaal voorverwarmt en dat je daardoor met een warme auto vertrekt en dus meer range hebt. Maar dat is marginaal en kan alleen van belang zijn als je niet kan bijladen als je accu leeg raakt rijdens de eerste rit.
Dat is hetzelfde als een benzineauto die je een kwartier van te voren stationair aanzet om alvast voor te verwarmen. Ja, dan stap je in een warme auto in maar het zorgt alleen maar voor een hoger verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 28-10-2025 15:21 ]
Als je dat tijdens het rijden doet, blijft die daarna altijd uit (tenminste in mijn MY '24)hopperderhop1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
Kijk, dat heb ik nog niet geprobeerd. Blijft die instelling geldig of moet je dat iedere keer uitzetten?
Zo te zien staat er een software update klaar, kan je die eerst proberen te installeren? Lijkt me een software issue, wellicht lost die update het op (of de restart die de update doet)mca2 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:32:
Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
[Afbeelding]
En anders een softreset:
1. Zet de auto in P (Park).
2. Houd beide scrollwieltjes op het stuur tegelijk ingedrukt.
3. Blijf vasthouden totdat het scherm zwart wordt (na ±10 seconden).
Na de restart kijken of het weer goed is.
Beauty is in the eye of the beerholder
Soft (is er ook een hard?) reset was de fix, thanks!HellBeast schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:35:
En anders een softreset:
Dit kan ook rijdendHellBeast schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:35:
En anders een softreset:
Zeker!mca2 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Soft (is er ook een hard?) reset was de fix, thanks!
Zet de auto in Park (P).
Zet de klimaatregeling uit.
Ga naar: Voertuig > Service > Voertuig uitzetten (Power Off)
Wacht minstens 3–5 minuten zonder iets aan te raken: Geen deur openen,
niet op rem of stuurknoppen drukken, niet via de app verbinden
Na 5 minuten druk je op de rempedaal om het systeem weer te starten.
Als je nog zuiniger wilt rijden moet je er 18" onder leggen. Dat is blijkbaar de belangrijkste reden dat de Model Y Standard een hogere WLTP heeft van 535km. Met 19" Crossflow-velgen blijkt dat de WLTP 505km isMar.tin schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:25:
Vandaag een maandje verder met mijn Model Y RWD. Ruim 4000km gemaakt. Heerlijke auto.
100% range is al iets gezakt van 435km naar 430km nu net. Niet geheel onverwacht aangezien LFP doorgaans een procent of 5 degradeert in het eerste jaar. En deze wagen duidelijk minder top-buffer heeft dan mijn vorige 2024 Y RWD met BYD pakket.
Gemiddeld verbruik is inmiddels van 111Wh/km omhooggekropen naar 118Wh/km. Niet geholpen door 500km 130km/h rijden in Frankrijk vorige week. Hopelijk met mijn nieuwe wieldopjes weer wat verlagen de komende weken. Dit weekeind even een bezoekje plegen aan de fabriek in Grunheide.
![]()
Vergeleken met mijn oude Y een stuk stiller, comfortabeler en luxer aanvoelend. Enige dat ik écht mis is TACC, voornamelijk in de bebouwde kom.
Komende woensdag komt Tesla er een trekhaak onder sleutelen. En dan over 3 weken even het winterrubber eronder
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het is veiliger als je stopt, maar je hebt gelijk.
Haha klopt ja, maar hij is bij mij ook wel eens al rijdend op zwart gesprongen en heeft zichzelf toe gereset. Vond het toen gevaarlijker om op de vluchtstrook te gaan staan en voor ik bij de volgende afrit was, was alles weer normaal. Het gekke is dat de essentiële dingen wel blijven werken, bijv. knipperlicht en de geluidjes daarvan.HellBeast schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Het is veiliger als je stopt, maar je hebt gelijk.
En vergeet niet de batterij NIET vol te laden op de berg. 80% of zo max anders heb je heel snel geen regeneratie meer.pdidi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
Als het erg koud is heeft voorverwarmen van de batterij het voordeel dat regeneratie meteen volledig werkt. Uit ervaring zeker aan te bevelen als je op wintersport lange tijd boven op de berg staat geparkeerd en dan naar beneden gaat
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dit inderdaad. En dan merk je ook hoeveel de auto meeremt met regenereren. Het is niet leuk om op alleen je remmetjes een berg af te rijden. Je schijven zijn wel gelijk lekker schoon.daemonix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
En vergeet niet de batterij NIET vol te laden op de berg. 80% of zo max anders heb je heel snel geen regeneratie meer.
Ik lees dit en dacht meteen weer aan de piepende remmen toen ik op de zaak aankwam vanmorgen... Het is weer vochtig(er) en moet ze weer even gebruiken denk ik.LastSamurai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Dit inderdaad. En dan merk je ook hoeveel de auto meeremt met regenereren. Het is niet leuk om op alleen je remmetjes een berg af te rijden. Je schijven zijn wel gelijk lekker schoon.
Er is nog een reset methode door hoogvolt te ontkoppelen aan laagvolt door een stekker onder de achterbank los te maken, maar die procedure is niet echt aan te raden voor iedereenHellBeast schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Zeker!
Zet de auto in Park (P).
Zet de klimaatregeling uit.
Ga naar: Voertuig > Service > Voertuig uitzetten (Power Off)
Wacht minstens 3–5 minuten zonder iets aan te raken: Geen deur openen,
niet op rem of stuurknoppen drukken, niet via de app verbinden
Na 5 minuten druk je op de rempedaal om het systeem weer te starten.
Al wat vernomen? Ben benieuwd hoe snel dit gaat. Denk dat ze een bulk aan aanvragen hebben.aschja schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:39:
We did it! Ik vind het wel een beetje spannend. Huurkoop 0,99%. Nu afwachten of Findio akkoord geeft. Heb nog een private lease wagen namelijk.
Iemand ervaring of ze nog documenten gaan opvragen, want ik heb alleen maar info hoeven invullen.
[Afbeelding]
Findio kwam met een offerte binnen een dag. Heb gisteren de documentatie aangeleverd. Ik wacht op goedkeuring.Masterchiev schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Al wat vernomen? Ben benieuwd hoe snel dit gaat. Denk dat ze een bulk aan aanvragen hebben.
Bij mij was de goedkeuring binnen een dag binnen. Vorige week donderdag in de middag aangeleverd, vrijdagochtend akkoord binnen.aschja schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:39:
We did it! Ik vind het wel een beetje spannend. Huurkoop 0,99%. Nu afwachten of Findio akkoord geeft. Heb nog een private lease wagen namelijk.
Iemand ervaring of ze nog documenten gaan opvragen, want ik heb alleen maar info hoeven invullen.
[Afbeelding]
Zojuist akkoord hier. Binnen 24u.aschja schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:55:
[...]
Findio kwam met een offerte binnen een dag. Heb gisteren de documentatie aangeleverd. Ik wacht op goedkeuring.
Mooie deal 0.99% rente huurkoop met vrije aflossing.
De performance is toch nooit leverbaar geweest in Deep Blue Metallic?pdidi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:04:
[...]
Volgens mij is dit geen Marine Blue, maar good old Deep Blue Metallic
Deze kleur ziet er ook veel donkerder uit dan Deep Blue Metallic.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/kIvdNLQwZlBmwSvC2EXbxA2x.jpg?f=fotoalbum_large)