Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:57
aschja schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Helemaal mee eens. Ben er ook nog niet helemaal uit. Maak me het meeste druk op die achterlijke parkeergarage op mn werk waar parkeersensoren heel erg van pas komen. Hoe werkt dit bij een Tesla als bijv rechtsvoor dicht bij de muur komt?
Je hoort een beeb! en op het display word de muur rechtsvoor rood?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:47
Devian schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Je hoort een beeb! en op het display word de muur rechtsvoor rood?
Ja, maar dan kun je 5 of 25 cm ruimte hebben.. dat is de gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:53

Shiro

Serenity

[...]

Helemaal mee eens. Ben er ook nog niet helemaal uit. Maak me het meeste druk op die achterlijke parkeergarage op mn werk waar parkeersensoren heel erg van pas komen. Hoe werkt dit bij een Tesla als bijv rechtsvoor dicht bij de muur komt?
Op mijn Juniper zet ik de bumpercamera voor aan, pal voor je is prima, maar om eerlijk te zijn kan ik daar nog steeds voor geen meter mee inschatten hoe dicht de zijkanten tegen iets aanzit, moet denk ik nog de handigheid in vinden… mis de parkeersensoren wel dus.

Juniper RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dijkmans93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-10 10:45
[...]

Achteruit inparkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:43
Is er bij iemand al bekend of de AP->TACC hervatting zoals op de Juniper ontbreekt na baanwissel, ook afwezig is op de "nieuwe" M3 of wanneer je je stalk via de officiële weg laat retrofitten icm een nieuw stuurlayout?

@pdidi jij bent vaak goed op de hoogte van Chinese handleidingen, daar is het al langer mogelijk O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Maurice- op 17-10-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:31
Dat doe ik sowieso altijd. Er zitten wat bochtjes in de garage die ik lastig vind. Kan nooit zo goed inschatten hoeveel ruimte ik tussen de neus en de muur heb bij het indraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:20:
Is er bij iemand al bekend of de AP->TACC hervatting zoals op de Juniper ontbreekt na baanwissel, ook afwezig is op de "nieuwe" M3 of wanneer je je stalk via de officiële weg laat retrofitten icm een nieuw stuurlayout?

@pdidi jij bent vaak goed op de hoogte van Chinese handleidingen, daar is het al langer mogelijk O-)
In de Chinese Owners Manual is de stalk voor de richtingaanwijzer idd al opgenomen (ook de buttons staan er nog in). En iets verder staat nog steeds (Autopilot heet in China Assisted Driving):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHA2RSuEVBzcU1MWMQnAxMCjoRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6cdsJuTxdxJVKFvbcTSrBb5k.png?f=fotoalbum_large

Om de feestvreugde iets te temperen: het zou niet de eerste keer zijn dat er iets verkeerds in een Owners Manual heeft gestaan

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-10-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:41
Maurice- schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Ja, gaan we allebei de bestelknop indrukken? :P

Had het zelf gemist maar de LFPx 64,5kWh is gemeen goed geworden dus nog een argument om te upgraden. Wel spijtig dat de sprint niet is veranderd want dat was bij de YJ wel het geval met 5,9 (maar nu niet meer met de afgeknepen Standard 7,1 en -20pk).
Dacht dat je al besteld had 😝. Sneller dan 6.1 zal leuk zijn maar ik kan er mee leven.

Ik moet even nog een paar nachtjes over slapen. Het is een luxe een probleem. Mn huidige M3h werkt goed alleen mis ik de stalks. De stalks kan ik later bijkopen voor 660 euro zodra er voorraad is. Of ik tik 6k extra af en krijg ene nieuwe M3h voor terug met stalks, quick silver, voorbumper camera etc.

Moeilijk moeilijk moeilijk. Als tesla nog iets erbij geeft zal de keus makkelijker maken 😝.

[ Voor 3% gewijzigd door Jmtpes op 17-10-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:35
pdidi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Ik vind 12k meerprijs voor een ID.7 AWD wel erg veel
Sorry vergeten te vermelden dat wij dan niet voor een id 7 Awd gaan maar gewoon voor de rwd. Awd is leuk maar in ons geval geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:38
Ik reed gister over de autobahn en het viel me op dat mijn M3H rwd sr een top had van 203km/h. Ik meen me te herinneren dat dit eerder 201km/h was.
Een zelfde iets met de range bij 100%. Die was in het begin van 438km naar 429km gezakt, maar sinds een paar maanden lijkt dit juist weer op te lopen, inmiddels heb ik alweer 434km gezien.
Zal beide waarschijnlijk puur een software dingetje zijn, maar wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:20
gjcvro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:42:
[...]

Ja, maar dan kun je 5 of 25 cm ruimte hebben.. dat is de gok.
Vroegha hadden we geen parkeersensoren en konden we ook voor- of achteruit parkeren tot op 1 cm van de muur. Enige voordeel die ik nu heb t.o.v. vroegha is dat ik nu gewaarschuwd wordt voor obstakels die ik niet gezien heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
aschja schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Dat doe ik sowieso altijd. Er zitten wat bochtjes in de garage die ik lastig vind. Kan nooit zo goed inschatten hoeveel ruimte ik tussen de neus en de muur heb bij het indraaien.
Wat je kunt doen is een kartonnen doos voor die muur zetten en als die begint te bewegen, ben je er.. Of gewoon isimo plaat tegen uw muur bevestigen, heb je ook wat speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nDirect090 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Ik ben daar niet helemaal bekend mee, maar hoe zou ik dat kunnen aanpakken? Ik wist niet dat zoiets bestond.

Ik heb geen schade oid. Het gaat gewoon puur over het afsluiten van de verzekering eigenlijk.
Je verzekeringen lopen dan via een tussenpersoon, een adviseur eigenlijk. Die regelt alles qua afsluiten, adviseert je over voorwaarden en regelt ook alles met de verzekeraar bij schade. Ik vind het vooral makkelijk, want zelf doen is vaak wel iets goedkoper, maar in dit geval kan ik me voorstellen dat een adviseur je kan helpen om een goede verzekering te vinden. Zo’n tussenpersoon vind je ongetwijfeld ook bij jou in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
silencedead schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:41:
Een zelfde iets met de range bij 100%. Die was in het begin van 438km naar 429km gezakt, maar sinds een paar maanden lijkt dit juist weer op te lopen, inmiddels heb ik alweer 434km gezien.
Maakt dit dan zoveel uit? Of moet je voor woon/werk 438km rijden?
Bij mij staat deze continue of SoC % en af en toe klik ik er eens op om te zien hoever ik nog geraak met mijn huidige SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ik reed gister over de autobahn en het viel me op dat mijn M3H rwd sr een top had van 203km/h. Ik meen me te herinneren dat dit eerder 201km/h was.
Waarschijnlijk is je BMS een keer goed gekalibreerd geworden (tijdje op 100%, daarna goed ontladen, en dit nog een keer). Daarnaast heb jij een auto met een officiële EPA range (dat geldt niet voor alle Tesla's) die was 438km. Maar volgens de Tesla verbruiks cijfers zou dat eigenlijk 446km moeten zijn (62kWh accu gedeeld door nominaal verbruik van 139Wh/km). Dus lijkt erop dat ze dat gaande weg zijn gaan gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
RigolleM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Vroegha hadden we geen parkeersensoren en konden we ook voor- of achteruit parkeren tot op 1 cm van de muur. Enige voordeel die ik nu heb t.o.v. vroegha is dat ik nu gewaarschuwd wordt voor obstakels die ik niet gezien heb :+
Vroegah hadden we bumpers die niet volledig meegespoten waren en liefst nog met een paar rubber blokken of een veer mechanisme en vroegah ging het net zo vaak mis als nu alleen boeide niemand het echt. Vroegah waren de auto's ook half zo groot binnen dezelfde maat parkeerplaatsen als we nu hebben dus er was nog al wat verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
RigolleM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Wat je kunt doen is een kartonnen doos voor die muur zetten en als die begint te bewegen, ben je er.. Of gewoon isimo plaat tegen uw muur bevestigen, heb je ook wat speelruimte.
Ik denk niet dat mijn werkgever dat gaat waarderen? haha.. De garage is niet bij mij thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

De motorkap van de Model Y is voor de bestuurder moeilijk te zien, helemaal als je graag wat lager zit (het is al een hoge auto en hoog zitten is dan een beetje op de bok zitten). Ik ben zelf redelijk lang, dus heb het probleem niet zo. Maar als inleer workaround zou je een parkeerprofiel kunnen aanmaken die de stoel wat hoger zet tijdens het parkeren

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 18-10-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
gjcvro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Vroegah hadden we bumbers die niet volledig meegespoten waren en liefst nog met een paar rubber blokken of een veer mechanisme en vroegah ging het net zo vaak mis als nu alleen boeide niemand het echt. Vroegah waren de auto's ook half zo groot binnen dezelfde maat parkeerplaatsen als we nu hebben dus er was nog al wat verschil.
Ik heb vroegha met auto's gereden zonder parkeersensoren waarvan de bumpers ook al volledig ingespoten waren, kan het mij nog zeer goed herinneren want ik had ooit op zo'n stom betonnen blokje gereden (die ik niet gezien had) en dat heeft mij aardig wat centjes gekost.

Het was een Volkswagen Passat uit 2010, die was 3 cm minder breedt dan mijn M3H, dus zoveel verschil maakte dat ook niet uit.

En mijn muur in mijn garage staat nog altijd even dicht als vroegha, en mijn garagepoort is ook nog altijd even breedt.

Mijn punt was, dankzij parkeersensoren en achteruitkijkcamera's kan men niet meer deftig parkeren, wanneer de hulpsystemen eens afwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik ben niet zozeer op zoek naar de goedkoopste auto. Het is leuk voor die mensen dat Tesla er alles zoveel mogelijk afsloopt. De volgende keer wil ik echter weer gewoon parkeersensoren/regensensor/radar/TPMS. Dan maar wat meer kwijt. Het blijft allemaal obv mijn ervaringen minder. Vaak werkt het prima maar ook best vaak niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
RigolleM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Ik heb vroegha met auto's gereden zonder parkeersensoren waarvan de bumpers ook al volledig ingespoten waren, kan het mij nog zeer goed herinneren want ik had ooit op zo'n stom betonnen blokje gereden (die ik niet gezien had) en dat heeft mij aardig wat centjes gekost.

Het was een Volkswagen Passat uit 2010, die was 3 cm minder breedt dan mijn M3H, dus zoveel verschil maakte dat ook niet uit.

En mijn muur in mijn garage staat nog altijd even dicht als vroegha, en mijn garagepoort is ook nog altijd even breedt.

Mijn punt was, dankzij parkeersensoren en achteruitkijkcamera's kan men niet meer deftig parkeren, wanneer de hulpsystemen eens afwezig zijn.
Ik weet bijna zeker dat het zicht rondom je passat vele malen beter is als het zicht rondom je M3 vanuit je stoel. Ook de doosstructuur tov de vloeiende lijnen van de M3 helpt

En die sensoren zijn niet bedacht omdat men toen al als een pro kon parkeren, ook toen ging het vaak mis. en 3 cm.. bij een paaltje is 3 cm al het verschil tussen geen schade en een compleet opengehaalde zijkant.

Alle beetjes helpen, net als de aanwezigheid van goed zicht of betrouwbare digitale systemen. Ik vind heel veel dingen fijn aan de M3, maar zicht rondom in de spiegels en betrouwbare afstand indicatie tot mijn omgeving is matig.

En het voordeel van een mening is: die mag ik hebben en uitspreken. Ander voordeel is: je mag het er niet mee eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:33
Maurice- schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:20:

Toevallig heb ik er gisteren over gebeld met Tesla. Volgens de meneer aan de andere kant van de lijn heeft de M3 de AP->TACC functie nog wel. De juniper inderdaad niet en gaat er mogelijk ook niet komen. Het enige wat hij kon doen was een melding maken naar het hoofdkantoor. Mijn tip voor mensen met een juniper: blijven melden dat die functie er toch moet komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bigger schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Toevallig heb ik er gisteren over gebeld met Tesla. Volgens de meneer aan de andere kant van de lijn heeft de M3 de AP->TACC functie nog wel. De juniper inderdaad niet en gaat er mogelijk ook niet komen. Het enige wat hij kon doen was een melding maken naar het hoofdkantoor. Mijn tip voor mensen met een juniper: blijven melden dat die functie er toch moet komen!
Wat het helemaal zuur maakt: De aller eerste Junipers hadden wel de single/double klik, getuige de post destijds. Ik heb toevallig ook nog de eerst gepubliceerde Owners Manual 2025.2 van de Juniper waar ook gewoon in stond dat dit beschikbaar was. Het is er echt bewust uitgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:45
Even nieuwsgierig, hoe is de wegligging bij die snelheid?

Vorige week stukken in de regio Frankfurt met 150/160 kmh gereden op de Autobahn en het verbaasde mij dat de geschatte resterende batterij (%) bij aankomst (in Nederland) niet wezenlijk daalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:27
pdidi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

De motorkap van de Model Y is voor de bestuurder moeilijk te zien, helemaal als je graag wat lager zit (het is al een hoge auto en hoog zitten is dan een beetje op de bok zitten). Ik ben zelf redelijk lang, dus heb het probleem niet zo. Maar als inleer workaround zou je een parkeerprofiel kunnen aanmaken die de stoel wat hoger zet tijdens het parkeren
Ik ben 1,80 en heb de stoel echt hoog zitten. Maar ik zie helemaal niks. Ik herken het probleem in parkeergarages wel. Vaak “zien” de camera’s dan ook spoken waardoor je vrijwel niet uit kunt gaan van de waarschuwingssystemen. Ik vind in krappe parkeergarage met bochtjes rijden dan ook best wel “spannend”. Ik rijd er wel wekelijks in vanwege werk trouwens. Het went wel.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 18-10-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 18:59
Jmtpes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]

Dacht dat je al besteld had 😝. Sneller dan 6.1 zal leuk zijn maar ik kan er mee leven.

Ik moet even nog een paar nachtjes over slapen. Het is een luxe een probleem. Mn huidige M3h werkt goed alleen mis ik de stalks. De stalks kan ik later bijkopen voor 660 euro zodra er voorraad is. Of ik tik 6k extra af en krijg ene nieuwe M3h voor terug met stalks, quick silver, voorbumper camera etc.

Moeilijk moeilijk moeilijk. Als tesla nog iets erbij geeft zal de keus makkelijker maken 😝.
Ik speel met hetzeflde...gekkenwerk eigenlijk maar toch haha (moet ook nieuwe banden binnenkort, girl math ;)). Ik zit alleen met die subsidie, die moet je terugbetalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Ik ben niet zozeer op zoek naar de goedkoopste auto. Het is leuk voor die mensen dat Tesla er alles zoveel mogelijk afsloopt. De volgende keer wil ik echter weer gewoon parkeersensoren/regensensor/radar/TPMS. Dan maar wat meer kwijt. Het blijft allemaal obv mijn ervaringen minder. Vaak werkt het prima maar ook best vaak niet.
Wel goed checken wanneer die parkeersensoren aan gaan. My good old golfje 6 heeft mooi parkeersensoren voor, maar die gaan pas aan als je eerst stil hebt gestaan. Dat is pas irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:17
WouterL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb 1,80 en heb de stoel echt hoog zitten. Maar ik zie helemaal niks. Ik herken het probleem in parkeergarages wel. Vaak “zien” de camera’s dan ook spoken waardoor je vrijwel niet uit kunt gaan van de waarschuwingssystemen. Ik vind in krappe parkeergarage met bochtjes rijden dan ook best wel “spannend”. Ik rijd er wel wekelijks in vanwege werk trouwens. Het went wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PryB9wx8ClKFV5A33AiOxizG5UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGJDBqsNvFI8mUBSPXY1emg8.jpg?f=fotoalbum_large

Herken het, heb toch ook nog altijd een beetje angst om hier in de parkeergarage bij werk te parkeren. Juist omdat de eerste verdiepingen al auto’s geparkeerd staan en je de bocht niet lekker ruim kan nemen.

Eerlijk is eerlijk, ik moet met de Tesla er nog in. Maar vond de bochten al krap met een mx5.. dat is echt een mini auto vergeleken met de tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:17
BigSmurf schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:56:
[...]
Je verzekeringen lopen dan via een tussenpersoon, een adviseur eigenlijk. Die regelt alles qua afsluiten, adviseert je over voorwaarden en regelt ook alles met de verzekeraar bij schade. Ik vind het vooral makkelijk, want zelf doen is vaak wel iets goedkoper, maar in dit geval kan ik me voorstellen dat een adviseur je kan helpen om een goede verzekering te vinden. Zo’n tussenpersoon vind je ongetwijfeld ook bij jou in de buurt.
Nooit geweten! Ik ga me er in verdiepen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buckshot030
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-10 11:38
Ik heb vorige maand een M3H besteld, en deze zou als het goed is met een front bumper camera moeten komen. Nu lees ik online dat iedereen hyped is over deze toevoeging, maar kan ik niet echt vinden waarom. Ik hoop dat het de problemen die sommigen met autopilot ervaren zal wegnemen. Zijn er mensen die nu de Y Juniper hebben en die een verbetering merken tov de oude autopilot zonder bumper camera? Of weet iemand waarom dit zo'n gigantische verbetering lijkt te zijn, naast dat je voor je de stoeprand kan zien :0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pdidi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Wel goed checken wanneer die parkeersensoren aan gaan. My good old golfje 6 heeft mooi parkeersensoren voor, maar die gaan pas aan als je eerst stil hebt gestaan. Dat is pas irritant
Lijkt me sterk dat dit tegenwoordig nog een issue is. De Golf 7 van mijn vrouw heeft dit iig niet. De parkeersensoren, radar en regensensor zijn echt een verademing. Qua rijden verder niet overigens. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
buckshot030 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:37:
Ik heb vorige maand een M3H besteld, en deze zou als het goed is met een front bumper camera moeten komen. Nu lees ik online dat iedereen hyped is over deze toevoeging, maar kan ik niet echt vinden waarom. Ik hoop dat het de problemen die sommigen met autopilot ervaren zal wegnemen. Zijn er mensen die nu de Y Juniper hebben en die een verbetering merken tov de oude autopilot zonder bumper camera? Of weet iemand waarom dit zo'n gigantische verbetering lijkt te zijn, naast dat je voor je de stoeprand kan zien :0
Volgens Google doet de AP er (nog) niks mee. Hij is met name geplaatst omdat parkeersensoren toevoegen teveel gezichtsverlies is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
ChromeFR schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ik speel met hetzeflde...gekkenwerk eigenlijk maar toch haha (moet ook nieuwe banden binnenkort, girl math ;)). Ik zit alleen met die subsidie, die moet je terugbetalen toch?
Waar twijfel jij aan? Nu ben ik ook benieuwd naar jouw situatie.
Wat betreft de subsidie, zolang je een nieuw EV haalt van Max 45000 euro en netjes doorgeeft hoef je geen subsidie terug te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-10 12:55

mso

Ik vroeg mij uit interesse af of er überhaupt al iemand de nieuwe goedkopere standard range model 3 of model y heeft besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
mso schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:28:
Ik vroeg mij uit interesse af of er überhaupt al iemand de nieuwe goedkopere standard range model 3 of model y heeft besteld?
Maar mijn weten is de model 3 standard tot nu toe alleen verkrijgbaar in USA. Ik ben ook benieuwd naar de standard Y qua materiaal gebruik etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
[...]

Ik zeg doen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxCxKQBUGagUBvpAwUuMu1JYrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtQT9PhLODFan3asHqxcizEa.jpg?f=fotoalbum_tile
3e Tesla is 34 maanden. Zolang je snel wisselt valt de afschrijving wel mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
[...]

Bij Private lease niet. Bij koop weet ik even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
aschja schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Bij Private lease niet. Bij koop weet ik even niet.
Bij private lease en koop allebei wel. Ik had 2j geleden nog subsidie gehad bij het wisselen van auto bij private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Jmtpes schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Bij private lease en koop allebei wel. Ik had 2j geleden nog subsidie gehad bij het wisselen van auto bij private lease.
Ik bedoel als je je auto tijdens de loop van de subsidie private lease inlevert, hoef je de subsidie van de maanden die al ontvangen hebt niet terug te betalen. Het resterende kan tegen voorwaarden worden meegenomen. Als je niet aan die voorwaarden voldoet, vervalt de rest van de subsidie. Ik heb dit uitgevraagd bij de RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
aschja schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Ik bedoel als je je auto tijdens de loop van de subsidie private lease inlevert, hoef je de subsidie van de maanden die al ontvangen hebt niet terug te betalen. Het resterende kan tegen voorwaarden worden meegenomen. Als je niet aan die voorwaarden voldoet, vervalt de rest van de subsidie. Ik heb dit uitgevraagd bij de RVO.
Klopt daar heb je gelijk in. Ik had je post verkeerd gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
nosuchuser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Gewoon goed, blijft strak op de weg liggen. Enige waar je op moet letten dat je al snel je voetrem moet gebruiken i.p.v. regeneratief remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
RigolleM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Maakt dit dan zoveel uit? Of moet je voor woon/werk 438km rijden?
Bij mij staat deze continue of SoC % en af en toe klik ik er eens op om te zien hoever ik nog geraak met mijn huidige SoC.
Nee, maakt me helemaal geen ene ... uit. Ook bij mij staat die op %, maar blader eens terug in dit topic en er werd toen door enkele veel waarde gehecht aan dit getal om de degradatie te bepalen. Ik betwijfel de waarde hiervan (voor zover die al nauwkeurig te bepalen was hiermee) nu helemaal als Tesla middels updates wat aan verandert.

Betere kalibratie geloof ik bijna niet, mijn rij/laad gedrag is niet verandert. Wordt regelmatig tot 20-30% leeggereden en tot 100% geladen. Op vakanties wel enkele keren tot rond de 10% leeggereden maar zowel voor als na mijn vakantie is de weergegeven epa range hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
nosuchuser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Vorige week stukken in de regio Frankfurt met 150/160 kmh gereden op de Autobahn en het verbaasde mij dat de geschatte resterende batterij (%) bij aankomst (in Nederland) niet wezenlijk daalde.
Gaat prima. Zeker ivm M3 pre highland. Als ik met mijn M3LR 2019 boven de 200 kom voelt het allemaal enorm zenuwachtig. Nooit verder gegaan dan 220. Vond het namelijk niet oke voelen.
Met mijn M3P 2024 is boven de 200 gevaarlijk makkelijk/ stabiel en comfortabel. P heeft natuurlijk wel andere ophanging, remmen en die spoiler. Dat zal zeker helpen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:25
Mijn automatische groot licht tijdens auto pilot schijnt af en toe medeweggebruikers alsnog in de ogen of van achteren. Het is soms een fractie van een seconde als de tesla de opkomende auto niet ziet door de vangrail oid (delen afsluitdijk zijn de vangrails hoger en gebeurt het vaker), maar heb t ook wel meegemaakt dat de auto een vrachtwagen niet goed zag.

Zelf ook wel last van bij tegenliggers waar het automatisch grootlicht niet goed werkt. Ik knipper zelf altijd even als het gebeurt. Gevaarlijk en onnodige feature vind ik het überhaupt.

Is er echt niet een manier om op AP te rijden en het automatisch groot licht uit te schakelen?

M3H 2024 zonder de extra camera en zonder radar.

[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 18-10-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Belecthor schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:29:
Mijn automatische groot licht tijdens auto pilot schijnt af en toe medeweggebruikers alsnog in de ogen of van achteren. Het is soms een fractie van een seconde als de tesla de opkomende auto niet ziet door de vangrail oid (delen afsluitdijk zijn de vangrails hoger en gebeurt het vaker), maar heb t ook wel meegemaakt dat de auto een vrachtwagen niet goed zag.

Zelf ook wel last van bij tegenliggers waar het automatisch grootlicht niet goed werkt. Ik knipper zelf altijd even als het gebeurt. Gevaarlijk en onnodige feature vind ik het überhaupt.

Is er echt niet een manier om op AP te rijden en het automatisch groot licht uit te schakelen?

M3H 2024 zonder de extra camera en zonder radar.
Het kan met de Enhance Commander.
Hiermee kan je het grootlicht onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Wat ik niet zo goed begrijp is met de introductie van de LG 5M accus dat Tesla weer teruggrijpt naar NMC. Naar mijn weten is LFP beter te laden tot 100%. Maar alle EVs hebben bruto netto capaciteit. Waarom zou je NMC maar tot 80% volladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:48
Ik wil graag iets doen tegen de klassieke lakschade die ontstaat bij de achterwielen. Op mijn zwarte 2024 Y (oude model) is daar al veel steenslag e.d. te zien aan beide kanten. Ik heb het folie van Tesla al in huis.
Maar de vraag is nu: is 'spot repair' de beste optie om de lak te herstellen, of is een soort lak stift een betere optie?
Bij spot repair wordt een stuk van de lak weg geschuurd als het ware en opnieuw gespoten. Enige nadeel daarvan is dat je heel licht kleurverschil tussen de gespoten en ongespoten delen zou kunnen zien is mij verteld bij het opstellen van de offerte.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
stijnos1991 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:15:
Ik wil graag iets doen tegen de klassieke lakschade die ontstaat bij de achterwielen. Op mijn zwarte 2024 Y (oude model) is daar al veel steenslag e.d. te zien aan beide kanten. Ik heb het folie van Tesla al in huis.
Maar de vraag is nu: is 'spot repair' de beste optie om de lak te herstellen, of is een soort lak stift een betere optie?
Bij spot repair wordt een stuk van de lak weg geschuurd als het ware en opnieuw gespoten. Enige nadeel daarvan is dat je heel licht kleurverschil tussen de gespoten en ongespoten delen zou kunnen zien is mij verteld bij het opstellen van de offerte.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
De PPF folie gaat ook kleurverschil geven.
Een mooi resultaat met lakstiften is best een werkje. Sowieso de kleur- en blankelaklaag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aschja schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:36:
Wat ik niet zo goed begrijp is met de introductie van de LG 5M accus dat Tesla weer teruggrijpt naar NMC. Naar mijn weten is LFP beter te laden tot 100%. Maar alle EVs hebben bruto netto capaciteit. Waarom zou je NMC maar tot 80% volhouden?
Long Range modellen hebben altijd al NMC/NCA gehad. De Standard Range hebben al een tijd LFP en dit is toch nog steeds zo? Het hele 100% verhaal is ook wat overdreven imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:22
Op zoek naar tips voor route planning van wat langere trips.
Het navigatiesysteem in de tesla is prima maar plant alleen maar tesla superchargers in. Dat is een grote beperking en ik wil gebruik maken van alle merken laders.
Er zijn wat 3rd party aanbieders (fastned, anwb) maar dat is het ook niet: dat is een stuk meer werk en deze apps bieden weinig opties voor alternatieve routes igv wegwerkzaamheden.

Het liefst gebruuk ik alleen het tesla navigatiesysteem. Iemand tips?

Nb. Ik weet van de optie om ook andere merken laders te "zien" in de tesla app, maar ook als die aan staat wordt de route toch berekend met alleen tesla superchargers.

[ Voor 15% gewijzigd door BPTBPTBPT op 19-10-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:48
mjvdzwet schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

De PPF folie gaat ook kleurverschil geven.
Een mooi resultaat met lakstiften is best een werkje. Sowieso de kleur- en blankelaklaag nodig.
Dan lijkt spot repair mij de beste optie in combinatie met PPF. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:02
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:26:
Het navigatiesysteem in de tesla is prima maar plant alleen maar tesla superchargers in. Dat is een grote beperking en ik wil gebruik maken van alle merken laders.
Er zijn wat 3rd party aanbieders (fastned, anwb) maar dat is het ook niet: dat is een stuk meer werk en deze apps bieden weinig opties voor alternatieve routes igv wegwerkzaamheden.

Nb. Ik weet van de optie om ook andere merken laders te "zien" in de tesla app, maar ook als die aan staat wordt de route toch berekend met alleen tesla superchargers.
Sinds een paar updates geleden kan Tesla indien geeenst 3rd party laders inplannen?

Is bij mij een optioneel vinkje bij de navigatie instellingen. Heb het nog niet gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro

Waarom wil je per se ook andere laders gebruiken? Zijn die te weinig beschikbaar op jouw reis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
gjcvro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Waarom wil je per se ook andere laders gebruiken? Zijn die te weinig beschikbaar op jouw reis?
Meerdere redenen voor maar dat is niet een discussie die ik nu wil opwerpen. Weet je hoe ik alle merken laadpalen kan laten terugkomen in de route planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Meerdere redenen voor maar dat is niet een discussie die ik nu wil opwerpen. Weet je hoe ik alle merken laadpalen kan laten terugkomen in de route planning?
Dat kan niet.

Je kunt wel andere laders tonen en zoeken via de navigatie (extra stop en dan de tab opladen) maar automatisch plannen gaat niet. Dan moet je zelf naar de stops navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja

ABRP - ABetterRoutePlanner. Qua kosten zijn de superchargers wel een dikke pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Ik was gewoon nieuwsgierig naar het waarom, maar prima dat je het er verder niet over wil hebben.
Verder kan ik je niet helpen, zou inderdaad uitwijken naar abrp, die komt denk ik nog het dichtste bij vwb planning. Dacht zelfs dat je die via de browser kon gebruiken op het scherm? Zal niet 100% werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
jongetje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:44:
[...]

Dat kan niet.

Je kunt wel andere laders tonen en zoeken via de navigatie (extra stop en dan de tab opladen) maar automatisch plannen gaat niet. Dan moet je zelf naar de stops navigeren.
Dank, ik was er al bang voor.
Toch even waarom ik alle laders zou willen zien en niet alleen die van tesla:

-betere en natuurlijkere route versus een gekunstelde "route langs de tesla superchargers"
-voor tesla chargers moet je altijd van de snelweg af, kost vaak maar 3 mins maar je moet ook weer terug de snelweg op, dus toch 6-10 mins extra om te laden
-sommige tesla laders hebben geen toiletten of restauratie in de buurt (en dat is ook niet altijd op voorhand duidelijk)
-vaak als er wel een restauratie is, is het een best eindje lopen. Of je moet eerst een drukke weg oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

-betere en natuurlijkere route versus een gekunstelde "route langs de tesla superchargers"
-voor tesla chargers moet je altijd van de snelweg af, kost vaak maar 3 mins maar je moet ook weer terug de snelweg op, dus toch 6-10 mins extra om te laden
-sommige tesla laders hebben geen toiletten of restauratie in de buurt (en dat is ook niet altijd op voorhand duidelijk)
-vaak als er wel een restauratie is, is het een best eindje lopen. Of je moet eerst een drukke weg oversteken.
Wij pakken tegenwoordig op vakantie alleen nog maar Tesla laders als we echt even willen stoppen en bijv. een keer van 5->100% kunnen laden gezien we dan toch genoeg tijd hebben, of als ze direct aan de route liggen. Dan is de lage kWh prijs fijn.

Als je op een rit van/naar Zuid Frankrijk of Italië iedere keer de Tesla laders pakt kost dat opgeteld heel veel extra tijd vs laders die direct aan de route liggen en komen we ook op het punt dat een extra overnachting nodig is. Op vakantie vinden wij daarom een kortere (reis)tijd vaak belangrijker dan een lagere kWh-prijs.

Wel zijn de Tesla laders doorgaans nog steeds het meest betrouwbaar, er is er altijd wel 1 vrij, etc. en daar kunnen de andere merken vaak nog steeds wel iets van leren.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Taro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Wij pakken tegenwoordig op vakantie alleen nog maar Tesla laders als we echt even willen stoppen en bijv. een keer van 5->100% kunnen laden gezien we dan toch genoeg tijd hebben, of als ze direct aan de route liggen. Dan is de lage kWh prijs fijn.

Als je op een rit van/naar Zuid Frankrijk of Italië iedere keer de Tesla laders pakt kost dat opgeteld heel veel extra tijd vs laders die direct aan de route liggen en komen we ook op het punt dat een extra overnachting nodig is. Op vakantie vinden wij daarom een kortere (reis)tijd vaak belangrijker dan een lagere kWh-prijs.

Wel zijn de Tesla laders doorgaans nog steeds het meest betrouwbaar, er is er altijd wel 1 vrij, etc. en daar kunnen de andere merken vaak nog steeds wel iets van leren.
Eens!!

Maar hoe plannen jullie de rit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:49
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Afgelopen zomer vanuit NL naar Cornwall (Zuid-West Engeland) gereden. Tesla de route laten bepalen, dus alleen Superchargers. Gewoon makkelijk. 100% geen gedoe met laadpassen of iets dergelijks. Goedkoop (heb 1 jr gratis laden bij SuC). En de laders stonden altijd wel naast een hotel of ander restaurant met toilet. Vaak hadden die faciliteiten ook speciale aanbiedingen voor Tesla rijders. Ja we moesten wel telkens de snelweg af. Kost inderdaad 2-4 minuten extra ‘reistijd’, maar voordat het hele reisgezelschap had gedronken, geplast etc. was de Tesla al meer opgeladen dan voor de reis nodig was. Die paar minuutjes waren verwaarloosbaar. Het is immers vakantie. Bovendien was het in ons geval veeeel rustiger rondom die superchargers dan menig tankstation langs de snelweg.

Edit: oh ja, we reden in een Model Y LR RWD 12-2024.

[ Voor 3% gewijzigd door Flatwhite op 19-10-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Eens!!

Het enige dat wij doen is via ABRP kijken hoe lang de rit ongeveer duurt zodat we op tijd vertrekken en of er op de eindbestemming wel/niet geladen kan worden, zodat we bij de laatste lader de auto even iets voller kunnen gooien als dat nodig is.

Waar we gaan laden plannen we niet, we stappen gewoon in en voeren de eindbestemming in zonder automatisch laders toe te laten voegen en gaandeweg zien we het dan wel. Vaak is de blaas van 1 van de kinderen de trigger om op de kaart te kijken wat de eerstvolgende optie is. We rijden inmiddels >6 jaar elektrisch, in 2020 ook een rondreis in Toscane gedaan met de toenmalige M3P en dat ging toen al prima, tegenwoordig is het allemaal nog beter geregeld.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nosuchuser

Ik had laatst in het buitenland een soortgelijke behoefte, wilde primair bij Ionity laden (lagere tarieven bij een abo dat je maandelijks kunt opzeggen en ze hebben laders direct aan de snelweg). Ik heb het aangepakt door handmatig een route te plannen en specifieke Ionity laders in de route in te plannen.
De batterij werd ook bij naderen van deze laders voorverwarmd.

Wel het automatisch inplannen van laadstops in de navigatie uitschakelen, anders zitten er alsnog “willekeurige” stops bij SuC’s in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Taro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Het enige dat wij doen is via ABRP kijken hoe lang de rit ongeveer duurt zodat we op tijd vertrekken en of er op de eindbestemming wel/niet geladen kan worden, zodat we bij de laatste lader de auto even iets voller kunnen gooien als dat nodig is.

Waar we gaan laden plannen we niet, we stappen gewoon in en voeren de eindbestemming in zonder automatisch laders toe te laten voegen en gaandeweg zien we het dan wel. Vaak is de blaas van 1 van de kinderen de trigger om op de kaart te kijken wat de eerstvolgende optie is. We rijden inmiddels >6 jaar elektrisch, in 2020 ook een rondreis in Toscane gedaan met de toenmalige M3P en dat ging toen al prima, tegenwoordig is het allemaal nog beter geregeld.
Ik doe het exact hetzelfde op lange vakantie reizen (ook al meer dan 6 jaar). De gene die niet aan het sturen is zoekt gewoon ff wat op op het moment dat we denken, over 20min willen we wel ff stoppen.
En heel eerlijk, in west europa kan je (zeker ivm 6 jaar terug), erg vaak gewoon op de hoofdsnelwegen gewoon bij een tankstation laders vinden.
Wij hebben ook geen kinderen dus rijden altijd buiten het seizoen. Dan werkt dat prima

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
BPTBPTBPT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Eens!!

Je kan in ABRP uw voorkeursroute met persoonlijke laadplanning syncen naar Google Maps en via GM kan je die delen met de Tesla. Maak uw route rustig achter uw PC in ABRP, als je klaar bent open je deze op de smartphone en kan je syncen met GM.
Mijn ervaring is dat dit perfect lukt voor de eerste stop, maar daarna bepalen andere factoren waar je gaat laden, en blijft er nog weinig over van de laadplanning.
In Frankrijk kan je bijna overal laden dus heb je niet echt een laadplanning nodig, maar wijk je af van de populairste autostrades dan kan je best eens op voorhand kijken waar een laadstation is.
In mijn Volvo XC40 Recharge tijdperk maakten we gebruik van de app ChargingTime, daar kan je wat voorkeuren instellen (bv. hoeveel laadpunten, enkel 300kW laders, provider,...) maar kan je ook de bezetting zien. Mijn vrouw (bijrijder) startte die dan een 30' op voorhand op en dan stelde ze in de navigatie het laadpunt in.
Enige vraag waar ik niet kan op antwoorden als je een niet-Tesla SuC instelt of de Tesla begint voor te verwarmen? In de zomer is dat niet echt een probleem, maar als het wat kouder wordt kom je graag met een voorverwarmde batterij aan bij een laadstation. Ik kan wel via Enhance commander de preconditie manueel opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 19-10-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nosuchuser
RigolleM schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

(…)
Enige vraag waar ik niet kan op antwoorden als je een niet-Tesla SuC instelt of de Tesla begint voor te verwarmen? (…)
Recentelijk in mijn M3H de ervaring gehad dat ik wel de meldingen zag dat de auto dit deed bij non-Tesla fastchargers. Ik had enkel de indruk dat dit minder intensief gebeurde dan wanneer er SuC zijn ingepland (meldingen waren minder vaak en minder lang). Ook de overall laad snelheid lijkt beter bij SuC (heb geen curves beschikbaar), maar in sommige gebieden (rond en onder de Alpen bijvoorbeeld) en in sommige situaties is het prettig als je niet enkel op het SuC netwerk hoeft te vertrouwen, waardoor hoewel minder, een iets lagere laadsnelheid nog steeds acceptabel is zonder dat het behelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
PixelPusher schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:38:
Even een kort veslagje over mijn recente inruilactie.

Mijn Model 3 2022 kreeg een initieel inruilbod van 19.500 maar is later verhoogd naar 21.500.
Met de 4.000 euro extra inruil (dit vond in augustus plaats) kwam ik dus op een totale inruil van 25.500 uit.

De Model 3 die ik heb ingeruild is niet direct bij Tesla in het occasion aanbod beland maar staat nu al ruim 2 maanden aangeboden bij een autohandelaar voor 24.995, dus minder dan wat ik ervoor gekregen heb.
Al met al ben ik achteraf dus blij dat ik hem via de inruil ben kwijtgeraak en niet moeilijk heb zitten doen met particuliere verkoop.
Hoe komt het dat je inruilbod opeens is verhoogd met 2000 euro? Moest je zelf moeite voor doen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:57
mso schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:28:
Ik sta echt op het punt het te doen (huurkoop tegen 0,99%) maar twijfel nog vanwege het volgende:
- exterieur vind ik stiekem minder mooi dan de “kikker”
- wilde voor de black/white interieur gaan maar door die geventileerde stoelen (lees: honderden gaatjes) gaat daar geheid binnen no-time viezigheid in zitten. Al die youtube filmpjes waar alles er makkelijk vanaf gaat met babydoekjes gaan niet over deze stoelen, typisch
- elk moment kan de goedkopere instapmodel uitgebracht worden en dat gaat geheid wat doen met de prijzen. Ook had iemand op dit forum gezegd dat ze vaak tegen eind vh jaar nog met extra deals komen om hun cijfers op te krikken.

Jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Maurice- schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Ik zeg doen ;)
[Afbeelding]
3e Tesla is 34 maanden. Zolang je snel wisselt valt de afschrijving wel mee :*)
Goed bezig 🙂

Hoe oud was je vorige M3h, welk versie heb je en hoeveel km stond op de teller? Hoeveel inruil biedt Tesla?

Ik zit echt nog in twijfel modus 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:33
pdidi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Wat het helemaal zuur maakt: De aller eerste Junipers hadden wel de single/double klik, getuige de post destijds. Ik heb toevallig ook nog de eerst gepubliceerde Owners Manual 2025.2 van de Juniper waar ook gewoon in stond dat dit beschikbaar was. Het is er echt bewust uitgehaald
Dat betekent dus ook dat ze het weer kunnen toevoegen. Dat is wat de meneer van de klantenservice ook zei. Ze kunnen alleen meldingen doorgeven, maar hoe meer meldingen/klachten ze krijgen hoe groter de kans dat het toch weer toegevoegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bigger schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Dat betekent dus ook dat ze het weer kunnen toevoegen. Dat is wat de meneer van de klantenservice ook zei. Ze kunnen alleen meldingen doorgeven, maar hoe meer meldingen/klachten ze krijgen hoe groter de kans dat het toch weer toegevoegd gaat worden.
Ik help het je hopen. In landen met FSD Supervised hebben ze hetzelfde geintje uitgehaald maar dan voor alle Tesla's: als FSD aan staat en je grijpt in met een stuurbeweging dan kun je ook niet meer instellen dat TACC aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Jmtpes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Goed bezig 🙂

Hoe oud was je vorige M3h, welk versie heb je en hoeveel km stond op de teller? Hoeveel inruil biedt Tesla?

Ik zit echt nog in twijfel modus 😅.
M3RWD QS 15-12-'24 17.400 €37.200. Dus in mijn geval €4k bijbetalen voor een nieuwe in DB. Het voelt wel gek om zo'n nieuwe auto weer in te ruilen maar voor dit geld.. Volgens de ANWB koerslijst is mijn huidige auto bij inruil nu €26.500 waard, nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Maurice- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

M3RWD QS 15-12-'24 17.400 €37.200. Dus in mijn geval €4k bijbetalen voor een nieuwe in DB. Het voelt wel gek om zo'n nieuwe auto weer in te ruilen maar voor dit geld.. Volgens de ANWB koerslijst is mijn huidige auto bij inruil nu €26.500 waard, nogal een verschil.
Best vergelijkbaar met mijn M3h SG, 17800km €36100. Slechts 3mnd ouder dan jouw auto.

5900 bijbetalen voor een nieuwe M3h QS. Of ik neem blauw en betaal 5100 bij.

Fyi: aangezien de cataloguswaarde omlaag gaat naar 42k dan ga ik 3-4 euro minder per maand premie betalen 😝.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Jarus20 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ik weet niet of je daar hier over mag commentaar geven, maar in welke opzichten bedoel je dan vergeleken met Tesla? Het gaat dan enkel over het multimedia scherm?
Laat ik het vanuit Tesla kant beantwoorden dan; het infotainment is zowel qua snelheid als logica bij Tesla onovertroffen. Hier kunnen anderen nog echt veel van leren.
De Tesla app is echt heel erg goed en betrouwbaar. Veel uitgebreider ook dan andere apps die ik heb gezien.
Op gebied van efficientie loopt Tesla volgens mij nog voor op anderen, en dan doel ik op de drive train. Dit is echt helemaal op orde. Ook fijn is de standaard aanwezige warmtepomp.
Aan alles kan je merken dat de benadering van Tesla op het ontwikkelen van een auto anders is dan hoe een regulier merk een auto ontwikkeld.

Maar een rijdende computer waarbij ze dmv software continue zaken aanpassen moet je wel liggen. Snap best dat het voor velen misschien een stap te ver is komende vanuit een brandstof auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:52
pdidi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Precies dit heb ik ook gedaan. De ingang van de parkeergarage op het werk is echt heel smal met hoge stoepranden. Dus heb een profiel “Parkeergarage” die mijn stoel helemaal naar boven en rechtop zet en m’n spiegels naar beneden.

Zit in m’n normale positie namelijk op de laagst mogelijke stand, dus de switch naar een ander profiel is daarmee ideaal.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: