• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik krijg mijn Tesla morgen maar wat fijn, dit wist ik niet. Bij mijn ioniq 5 moet dit om 20 seconden wel. Kun je letterlijk je handen van het stuur houden of komt de camera dan in actie?
Handen aan het stuur houden is wel verplicht ja, volgens mij wordt dit overdag gezien door de binnencamera. Ik moet er wel bij opmerken dat het van software versie naar software versie nog wel eens wil veranderen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Tdem schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Snelheidsmeldingen staan automatisch aan bij start van elke rit. Je zet ze uit door op het verkeersbord met de maximum snelheid te tikken.
Dan weet je ook meteen waar die vingerafdrukken aan de achterkant van het scherm vandaan komen: om tijdens het rijden wat stabieler met je duim te kunnen mikken ;)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:34
@Strijpje Je kan het permanent uitzetten met een Enhance Commander.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:20:
@Strijpje Je kan het permanent uitzetten met een Enhance Commander.
Goed om te weten! De Commander staat al op het Black Friday lijstje :).
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik krijg mijn Tesla morgen maar wat fijn, dit wist ik niet. Bij mijn ioniq 5 moet dit om 20 seconden wel. Kun je letterlijk je handen van het stuur houden of komt de camera dan in actie?
Met de interieurcamera aan moet je zeker je handen aan het stuur houden. En ogen op de weg. Even op het scherm (kijken) is vrij snel een ban. Met de camera dicht (geen idee of dat uberhaupt nu nog mag?) krijg je ook vrij snel een waarschuwing dat je handen aan het stuur moeten. Met camera hoef je minder te doen mits je handen maar het stuur vasthouden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-11 19:35
Inspired schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Met de interieurcamera aan moet je zeker je handen aan het stuur houden. En ogen op de weg. Even op het scherm (kijken) is vrij snel een ban. Met de camera dicht (geen idee of dat uberhaupt nu nog mag?) Krijg je ook vrij snel een waarschuwing dat je handen aan het stuur moeten. Met camera hoef je minder te doen mits je handen maar het stuur vasthouden.
Oh wow, zelfs op de navigatie/scherm kijken is een ban? Daar staat ook je snelheid op toch? :+

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:16
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Oh wow, zelfs op de navigatie/scherm kijken is een ban? Daar staat ook je snelheid op toch? :+
nee langdurig echt focus op het scherm.

Interieur camera afplakken werkt prima. Ik heb liever een hand op mijn stuur dan die idiote ban. Ook als ik autopilot aan heb, en dan bv een broodje pak etc, dan wil ik juist de AP aan voor de veiligheid. Met camera aan krijg ik 99% zeker gepiep. Moet ik dan op een lange rit ook nog een lader zoeken of weet ik veel wat op het scherm. of ff muziek zoeken, dan heb ik 100% zeker een ban.
Zonder camera gaat het perfect

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Tweakx
  • Laatst online: 04-11 19:35
anti elppa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Interieur camera afplakken werkt prima. Ik heb liever een hand op mijn stuur dan die idiote ban. Ook als ik autopilot aan heb, en dan bv een broodje pak etc, dan wil ik juist de AP aan voor de veiligheid. Met camera aan krijg ik 99% zeker gepiep. Moet ik dan op een lange rit ook nog een lader zoeken of weet ik veel wat op het scherm. of ff muziek zoeken, dan heb ik 100% zeker een ban.
Thanks! Zal beide proberen

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Even een vraagje van een voormalig Y bezitter;

De meest basic model 3, hoeveel speakers heeft deze nu? Ik kan het niet goed vinden op de tesla site. Daar hebben ze het over tot 17 speakers..

Zoek weer een ev als tweede auto, wilde eerst voor een id7 gaan (private lease),maar een model 3 is wel erg gunstig geprijsd nu.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 17:53
@baddon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:37:
Na heel wat negatieve berichten te lezen hier bij dezen mijn impressie van EAP op een 2024 MYP (HW3).

Op de autoweg rij vrijwel altijd met autopilot en dus in mijn geval EAP. Het systeem is zeker niet feilloos maar je leert er mee omgaan. Ik vind het een stuk minder vermoeiend rijden dan TACC of handmatig rijden.

- ik heb nog niet meegemaakt dat EAP wil inhalen terwijl het niet kon. Wat wel kan gebeuren is dat tijdens de inhaalactie deze wordt afgebroken omdat er achter of voor je iets gebeurt. Dan stuurt hij aggressief terug naar de baan waar je vandaan kwam.

- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe.

- zoals hier al vele malen vermeld spitsstroken worden niet begrepen hier gebruik ik geen autopilot. Het gaat vaak mis zodra de belijning dwars over de spitsstrook gaat. Maar ook op de strook naast de spitsstrook kan het misgaan als er iemand invoegt en daarbij naast je op de spitsstrook komt. Ik denk dat de autopilot dan denkt dat iemand van de vluchtstrook jouw baan op komt.

- zodra medeweggebruikers op de markering rijden richting jouw auto kan je een flinke rem actie verwachten. Soms is deze actie later dan je zou denken. Ook hier raak je gewend aan: mijn voet staat meestal klaar om dan alsnog te accelereren.

- zonnebril is handig als je geen waarschuwingen wil krijgen dat je te lang naar het auto scherm kijkt.

- de automatische inhaalactie van EAP heeft ruimte nodig. Als het druk is gaat automatisch inhalen niet lukken.

- grootste probleem is dat je als chauffeur kan inschatten dat er een actie komt van de autopilot maar passagiers niet. Als passagiers slapen zet ik de autopilot vaak uit om remacties/stuur bewegingen te voorkomen.
Ik heb ook een MYLR 2024 met HW3 en FSD. Mijn ervaringen zijn exact zoals die van jou. Ik gebruik FSD zodra het kan, en vind het gewoon heel relaxed rijden, zeker op lange afstanden. Ja soms doet FSD wat rare acties, zoals afremmen zonder zichtbare reden, maar echt gevaarlijk wordt het in mijn ogen nooit.

Wat ik wél gevaarlijk vind is wat jij ook al beschrijft: "- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe."

Ik heb nog nooit afgewacht of de wagen uiteindelijk zélf terugstuurt, maar altijd gewoon door FSD heen getrokken om de uitvoegstrook weer te verlaten, en dat gaat dan inderdaad niet soepel. Ik snap sowieso niet waarom de wagen probeert uit te voegen want ik heb NAP nooit aan (Navigate by Autopilot). En het is ook niet zo dat als je op een 3-baans weg van baan 1 naar 2 wilt op AP de wagen dan direct door vliegt naar baan 3, dus waarom wél de uitvoegstrook proberen als die er toevallig is op het punt waar je slechts van baan 2 naar 1 wilt?

[ Voor 3% gewijzigd door balblas op 14-10-2025 19:59 ]

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Willianv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:45:
Even een vraagje van een voormalig Y bezitter;

De meest basic model 3, hoeveel speakers heeft deze nu? Ik kan het niet goed vinden op de tesla site. Daar hebben ze het over tot 17 speakers..

Zoek weer een ev als tweede auto, wilde eerst voor een id7 gaan (private lease),maar een model 3 is wel erg gunstig geprijsd nu.
Er staat redelijk duidelijk 9 inmiddels.

Maurice- in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@Inspired dank! Snap alleen niet waarom ik dat zelf niet gevonden kreeg op de tesla site. Misschien omdat ik een ipad gebruik?

Het twijfelen gaat nog even door.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Met zonnebril heb ik overigens minder last maar
knettergek wordt je van die interieurcamera inderdaad, ik heb standaard het schuifje dicht van de webcam cover.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:12
Ik zit nog even te twijfelen om eigen risico van de all-risk verzekering omhoog te gooien. Heb die nu op 250,- maar als ik hem naar de max (1000,-) zet, scheelt me dat 40 euro per maand.

Het lijkt me dat reparaties onder de 1000,- je sowieso uit eigen zak betaald omdat je anders je schadevrije jaren verliest. Hoe doen jullie dat? Of is hier een goede vuistregel voor wat slim is.

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-11 20:31
TDCCBB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Heb je deze afspraak al gehad? Ben benieuwd naar de bevindingen.
Ik heb 'm verzet naar volgende week. Ik heb al een kostenraming ontvangen (7 euro) met de volgende punten/werkzaamheden:

General Diagnosis
Correctie: Perform Post-Repair Validation Test Drive
Correctie: Suspension - Rear - Check Torque
Correctie: Suspension - Front (Check Torque)
Correctie: Check Tire Tread Depth
Perform Visual Quality Check

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:51:
Ik zit nog even te twijfelen om eigen risico van de all-risk verzekering omhoog te gooien. Heb die nu op 250,- maar als ik hem naar de max (1000,-) zet, scheelt me dat 40 euro per maand.

Het lijkt me dat reparaties onder de 1000,- je sowieso uit eigen zak betaald omdat je anders je schadevrije jaren verliest. Hoe doen jullie dat? Of is hier een goede vuistregel voor wat slim is.
100%
Als je 1000 euro eigenrisico goed kan opbrengen dan lijkt mij dit een hele logische risico afweging,

ik zou het zelf ook op deze manier doen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:14
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:51:

Dat lijkt inderdaad een gunstige manier. Alleen WA + beperkt casco verzekeren scheelt nóg meer. Daar ga je, denk ik, ook nóg defensiever van rijden 😁

• nDirect090
revolution-nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

100%
Als je 1000 euro eigenrisico goed kan opbrengen dan lijkt mij dit een hele logische risico afweging,

ik zou het zelf ook op deze manier doen.
Thanks, ja het blijft een hap natuurlijk maar ik heb het staan.

• nDirect090
nerovectra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Dat lijkt inderdaad een gunstige manier. Alleen WA + beperkt casco verzekeren scheelt nóg meer. Daar ga je, denk ik, ook nóg defensiever van rijden 😁
Haha fair enough, misschien straks als die ouder is dan 5 jaar/of iig het niet meer waard is om hem in de all-risk te hebben.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-11 21:26
Er was eerder nog discussie over of je bij een huidige bestelling van een Model Y AWD een LG 5M „M53“ ~85 kWh batterij krijgt of een LG 5L „M50F“ ~79 kWh batterij.
Ik heb net de RDW-data bekeken: de laatste Model Y die met de oude batterij (Y5LD) is geregistreerd, was op 30 september. Sindsdien zijn alle auto's geregistreerd met de nieuwe batterij (YS5MD), inmiddels bijna 300 stuks.
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Thanks, ja het blijft een hap natuurlijk maar ik heb het staan.
Behoorlijk verschil, waar heb je hem verzekerd?

[ Voor 23% gewijzigd door wouter.N op 14-10-2025 21:58 ]

• nerovectra
  • Laatst online: 09:14
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Haha fair enough, misschien straks als die ouder is dan 5 jaar/of iig het niet meer waard is om hem in de all-risk te hebben.
Tegen die tijd heb je zó lang schadevrij gereden dat allrisk dekking je bijna niets extra's meer kost 😉

• nDirect090
wouter.N schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:57:

[...]

Bij a.s.r. Inderdaad flink verschil, anderzijds moet je 2+ jaar schadevrij rijden om voordeel eruit te halen
Willianv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:17:
@Inspired dank! Snap alleen niet waarom ik dat zelf niet gevonden kreeg op de tesla site. Misschien omdat ik een ipad gebruik?

Het twijfelen gaat nog even door.
Site is ook niet mega duidelijk imho. Een goed overzicht is lastig te vinden. Ben persoonlijk ook fan van een ouderwetse PDF met uitvoeringen en verschillen. :)

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
LastSamurai schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:32:
Heeft UWB meerwaarde ? Ik heb nu een Pixel7 zonder UWB. Maar wat zou ik extra kunnen doen als ik UWB had gehad ?
Ik kom van een pixel 7 en heb nu pixel 10 pro.
Enige meerwaarde van UWB is dat je kofferbak vanzelf open gaat zodra je 3 tellen achter je auto staat. Eerlijk gezegd werkt deze functie niet 100%. Bij Samsung of apple weet ik niet.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
Ik vind die functie altijd een beetje irritant. Als ik het nodig heb dan werkt het niet altijd direct terwijl als ik bijvoorbeeld bij een laadpaal bezig ben de klep open gaat…

(Apple gebruiker)

[ Voor 5% gewijzigd door SL65 op 15-10-2025 07:47 ]

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fco1nRBnhtKwcFPt5c2N5zVSnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDhxB1D2uCBLxB7CBVEmlHKt.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren een tesla opgehaald! Nu direct een screen protector erop, van Spigen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de lucht uit de randen weg te halen. Ik heb er 2 schrapers bij gekregen, maar betwijfel of ik een nieuwe set moet bestellen (helaas best duur) en opnieuw moet proberen of dat deze nog te redden valt. Iemand met geweldige tips hier?

• GarageGoblin
Ik zie nu dat stap 1: "cleaning wipe"
Bestaat uit 2 stappen. Ik heb alleen het vochtige doekje gebruikt, niet de droge doek (zie die nu pas). Beetje jammer dit..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhliEKSU8fpyr5FPOW2FYHBfOSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rk8oYlF9neKIMlk9szf2EFb.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
GarageGoblin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:13:
[Afbeelding]

Gisteren een tesla opgehaald! Nu direct een screen protector erop, van Spigen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de lucht uit de randen weg te halen. Ik heb er 2 schrapers bij gekregen, maar betwijfel of ik een nieuwe set moet bestellen (helaas best duur) en opnieuw moet proberen of dat deze nog te redden valt. Iemand met geweldige tips hier?
Niet nodig en als je problemen krijgt met je scherm en ze weten van de protector vervalt je garantie.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Kom op, je bent aan het autorijden. Ogen op de weg is normaal, en langdurig ergens anders naar kijken is onverantwoord ook al lijkt AP het goed te doen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tdem
  • Niet online
[Afbeelding]

In de handleiding van Tesla staat dat je geen screenprotector mag gebruiken.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:02
GarageGoblin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:17:
Ik zie nu dat stap 1: "cleaning wipe"
Bestaat uit 2 stappen. Ik heb alleen het vochtige doekje gebruikt, niet de droge doek (zie die nu pas). Beetje jammer dit..[Afbeelding]
Even verder niets aan doen en een dagje laten hechten. Nu zit er teveel vocht onder.
Af en toe proberen de lucht er verder onderuit te strijken en mogelijk komt het nog goed.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11 17:21
Ik was benieuwd heeft er al iemand de nieuwe blauwe kleur gezien van de Model Y? In het verleden waren er altijd proefstukken aanwezig in de showroom echter zijn die er ook niet meer. Heb we interesse in de blauwe maar zou het toch graag eens in het echt zien

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 15:43

me1299

$ondertitel

Gekke henk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:59:
Ik was benieuwd heeft er al iemand de nieuwe blauwe kleur gezien van de Model Y? In het verleden waren er altijd proefstukken aanwezig in de showroom echter zijn die er ook niet meer. Heb we interesse in de blauwe maar zou het toch graag eens in het echt zien
Ik kan mij niet voorstellen dat die al in het wild gespot kan worden.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• anti elppa
daemonix schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:36:
[...]

Kom op, je bent aan het autorijden. Ogen op de weg is normaal, en langdurig ergens anders naar kijken is onverantwoord ook al lijkt AP het goed te doen.
knip

Een broodje pakken of een muziek nr zoeken is normaal. Navigatie invoeren. Jij snuit nooit je neus? Of ff een zonnebril uit de middenconsole pakken? Gok dat mensen die roken hetzelfde gezeik hebben. Juist voor dit soort zaken is AP perfect, en imo voor een groot deel bedoelt. En het werkte dus ook perfect, tot tesla die camera ging gebruiken 1,5 tot 2 jaar terug.
Kijk, en wat ik dus niet bedoel is dat je lekker met je telefoon aan de gang gaat. Daar ben ik vel op tegen. En wat ik doe is ook maar heel kort. Maar blijkbaar te lang voor dat systeem. Maak er 20sec van, en mij hoor je niet meer klagen

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 15-10-2025 09:38 . Reden: Onnodig ]

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
wouter.N schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:57:
Er was eerder nog discussie over of je bij een huidige bestelling van een Model Y AWD een LG 5M „M53“ ~85 kWh batterij krijgt of een LG 5L „M50F“ ~79 kWh batterij.
Ik heb net de RDW-data bekeken: de laatste Model Y die met de oude batterij (Y5LD) is geregistreerd, was op 30 september. Sindsdien zijn alle auto's geregistreerd met de nieuwe batterij (YS5MD), inmiddels bijna 300 stuks.

[...]

Kun je dit ook zien voor de Model3. En is er al bekend of de autos die nu geleverd worden weer met stalk zijn?

• GarageGoblin
Tdem schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:38:
[...]

In de handleiding van Tesla staat dat je geen screenprotector mag gebruiken.
Dan denk ik dat dit ook niet mag! (S3XY knob installeren). HahaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOvL2bnvfZ3GCwd5-zRz2KxJsOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zinUjnquCqfNRPHkfI7NYsM0.jpg?f=fotoalbum_large

• GarageGoblin
RaRo74 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Even verder niets aan doen en een dagje laten hechten. Nu zit er teveel vocht onder.
Af en toe proberen de lucht er verder onderuit te strijken en mogelijk komt het nog goed.
Thanks! Ga het proberen

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

revolution-nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Met zonnebril heb ik overigens minder last maar
Dan ziet de camera je ogen niet. Ik wil het niet als tip geven, maar zo'n spiegelende zonnebril staat wel heel cool.

Signatures zijn voor boomers.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02

HellBeast

Oh My GoT!

GarageGoblin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Dan denk ik dat dit ook niet mag! (S3XY knob installeren). Haha[Afbeelding]
Ik krijg een Lease MY Juniper. Ben aan het twijfelen om dit te installeren. In de algemene voorwaarden staat expliciet: “Tesla is not responsible for damage or malfunctions caused by non-Tesla approved accessories or modifications.”Dus als je een storing krijgt die verband houdt met de installatie, kan Tesla weigeren dit onder garantie te repareren.

Maar het is wel heel erg gaaf....

Beauty is in the eye of the beerholder

• Tdem
  • Niet online
[...]

Lol, ziet er heftig uit. Maar blijkbaar staan ze het wel toe.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:27
Mijn ervaring tot zover is dat ze allemaal uitsteken, en allemaal je velgen beschadigen. Ik heb op mijn vorige Y 3 maanden met zulke zwarte doppen rondgereden, en ondanks het foam dat er in die doppen zat, zat er na 10k km een waas aan krasjes rondom op de velgen.

Misschien met een extra beschermlaagje tussen de dop en velg. (in mijn naïviteit heb ik die niet geïnstalleerd, zat er wel bij, maar stond op de verpakking dat dat alleen voor de "21" arachnid velgen was (wat zo'n rolletje in een doos met 21" doppen doet geen idee.)

De enige doppen tot zover die mijn velgen écht heel laten zijn de HALOBLK's maar dat moet wel je smaak zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 15-10-2025 10:18 ]

• anti elppa
[...]

nice. Toen ik mijn Chinese stalks installeerde lag de auto ook helemaal overhoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8qE-_m7HQdecuMPLp58KFE4JWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrt0nqdeGPMZgfHKrRjd9UML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u61mnvlM30CbNtTsokDeyoRwKHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CCY180MXfSgPHQFXS6tILGR.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
Gekke henk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:59:
Gezien de verkoopaantallen van de "oude blauw" op de Y (+- 3% van alles dit jaar in NL), zal het nog wel even duren voor je er eentje in het wild ziet :9.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:21
HellBeast schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Ik krijg een Lease MY Juniper. Ben aan het twijfelen om dit te installeren. In de algemene voorwaarden staat expliciet: “Tesla is not responsible for damage or malfunctions caused by non-Tesla approved accessories or modifications.”Dus als je een storing krijgt die verband houdt met de installatie, kan Tesla weigeren dit onder garantie te repareren.

Maar het is wel heel erg gaaf....
Ik ben wachtende op mijn MY ook via lease, maar die commander ligt al klaar.
Er zijn zoveel commanders geinstalleerd dat als die echt voor storingen zouden zorgen dan waren de waarschuwingen wel specifieker. En ik zie op X dat er tussen Tesla en Enhauto ook samenwerking is, die zou er ook niet zijn als de auto's echt problemen gaan vertonen.

En daarnaast zijn die meldingen van ISA echt irritant. En is de mogelijkheid om ze via commander uit te zetten 1 van de redenen om een MY te nemen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:34
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Ik ben wachtende op mijn MY ook via lease, maar die commander ligt al klaar.
Er zijn zoveel commanders geinstalleerd dat als die echt voor storingen zouden zorgen dan waren de waarschuwingen wel specifieker. En ik zie op X dat er tussen Tesla en Enhauto ook samenwerking is, die zou er ook niet zijn als de auto's echt problemen gaan vertonen.

En daarnaast zijn die meldingen van ISA echt irritant. En is de mogelijkheid om ze via commander uit te zetten 1 van de redenen om een MY te nemen.
Klopt, maar een officieel akkoord van Tesla of een leasemaatschappij ga je nooit krijgen. Wat dat betreft is het simpel, je bent gebruiker en meer dan rijden en wassen mag je niet doen.
Zelfs het vervangen van ruitenwissers mogen wij officieel niet zelf doen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• LastSamurai
Tommie12 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Klopt, maar een officieel akkoord van Tesla of een leasemaatschappij ga je nooit krijgen. Wat dat betreft is het simpel, je bent gebruiker en meer dan rijden en wassen mag je niet doen.
Zelfs het vervangen van ruitenwissers mogen wij officieel niet zelf doen...
Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant is er geen hond die het controleert.
Ik had op mijn vorige auto de remklauwen rood gespoten. De auto is opgehaald door een werkstudent en ik heb er nooit iets over gehoord. Vroeger ook complete VDO Dayton systemen en Nokia carkits ingebouwd. Als je voor inleveren alles er weer netjes uithaalt dan kraait er geen haan naar.
Maar we dwalen af :)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant is er geen hond die het controleert.
Ik had op mijn vorige auto de remklauwen rood gespoten. De auto is opgehaald door een werkstudent en ik heb er nooit iets over gehoord. Vroeger ook complete VDO Dayton systemen en Nokia carkits ingebouwd. Als je voor inleveren alles er weer netjes uithaalt dan kraait er geen haan naar.
Maar we dwalen af :)
Ik ben dan ook niet zo bang dat de Sexy commander een probleem veroorzaakt, eerder dat een onhandige installateur iets van schade veroorzaakt... (een collega monteerde ooit een radio zelf in zijn nieuwe bedrijfsauto en slaagde er in om de hele bedrading in het dashboard op te laten roken... dat was niet goedkoop)
Nu is de commander installeren electrisch niks meer dan een paar stekkers in steken, maar je zal maar met een schroevendraaier het interieur beschadigen of 'uitschieten' in een bundel bekabeling...
Worst-case scenario natuurlijk...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MagicLegend
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:22

MagicLegend

The One and Only

Tommie12 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

Ik ben dan ook niet zo bang dat de Sexy commander een probleem veroorzaakt, eerder dat een onhandige installateur iets van schade veroorzaakt... (een collega monteerde ooit een radio zelf in zijn nieuwe bedrijfsauto en slaagde er in om de hele bedrading in het dashboard op te laten roken... dat was niet goedkoop)
Nu is de commander installeren electrisch niks meer dan een paar stekkers in steken, maar je zal maar met een schroevendraaier het interieur beschadigen of 'uitschieten' in een bundel bekabeling...
Worst-case scenario natuurlijk...
"Gebruiksschade" ;)

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11 17:21
Mar.tin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Gezien de verkoopaantallen van de "oude blauw" op de Y (+- 3% van alles dit jaar in NL), zal het nog wel even duren voor je er eentje in het wild ziet :9.
Ja verwacht ook niet dat deze snel zichtbaar zijn maar toch raar dat ze in de showroom niet eens een proefvak hebben liggen... Hadden ze vroeger wel van alle kleuren. Maar zijn ze volledig mee gestopt ze wachten tot het model in de showroom staat

• pdidi
  • Niet online
Glaxo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Kun je dit ook zien voor de Model3. En is er al bekend of de autos die nu geleverd worden weer met stalk zijn?
De M3's die tot vandaag zijn uitgeleverd hebben nog geen stalk. Die komen pas met VC48. Sterker nog, zelfs gisteren werden er nog M3 LR RWD's uitgeleverd zowel met de oude accu als nieuwe accu. Check bv JHF69T (oud) en JHN85S (nieuw). Als je er nu 1 besteld krijg je wel gegarandeerd een nieuwe accu, bumpcamera (en wschl ook de stalk, maar dat staat nergens nog expliciet behalve een foto van de UK versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwdOSxlYpu8sHV5GkHUMa9rzZls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFEl28BAMzOZqEjWOF3hRUP9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door pdidi op 15-10-2025 10:19 ]

• Antekw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-11 19:34
Goedemorgen,

Mijn zoontje wil heel graag een keer overnachten in de Tesla (Y). In het kader van alles voor de kids ben ik aan het overwegen een matras te kopen en een vader-zoon (8 jaar) roadtrip te plannen

Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met het overnachten in een Tesla? Mag je zomaar ergens 'overnachten' of zijn hier regels aan verbonden? Hoe hebben jullie dit ervaren en wat was de bestemming?

Ik weet dat het comfortabeler is om een hotel te boeken maar het hele idee van de roadtrip en het slapen in de auto zie ik als een unieke ervaring en weer eens iets anders dan een mainstream nachtje weg.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Antekw schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:44:
Goedemorgen,

Mijn zoontje wil heel graag een keer overnachten in de Tesla (Y). In het kader van alles voor de kids ben ik aan het overwegen een matras te kopen en een vader-zoon (8 jaar) roadtrip te plannen

Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met het overnachten in een Tesla? Mag je zomaar ergens 'overnachten' of zijn hier regels aan verbonden? Hoe hebben jullie dit ervaren en wat was de bestemming?

Ik weet dat het comfortabeler is om een hotel te boeken maar het hele idee van de roadtrip en het slapen in de auto zie ik als een unieke ervaring en weer eens iets anders dan een mainstream nachtje weg.
Tof idee. Je mag in weinig landen tegenwoordig meer wildkamperen. In Scandinavië bijvoorbeeld wel, maar er zijn logischerwijs wel een paar regels, die kun je makkelijk vinden online. Ik heb het overwogen met de Model 3 op een roadtrip naar Scandinavië (in de winter), maar zonder de klepopening van de Y is het stikonhandig in- en uitstappen, zeker als je groot/lang bent. Check deze roadtrip sowieso even: https://www.polarsteps.co...EB-44DA-A633-EAD222BB95D0

Er zijn best wel veel ervaringen te vinden online op Tesla fora, ook met reviews van verschillende matrassen. Voor de Y is iets meer keuze. Houd vooral rekening met het feit dat als je een matras achterin hebt en je overnacht met twee man, je weinig ruimte overhoudt voor je bagage. In je eentje kun je de helft van het matras gebruiken als opslag. Voor een paar dagen is dat prima te doen, maar voor leuk wildkamperen ben je al snel even onderweg (Zweden, Noorwegen, Finland, de Baltische staten). Anders ben je afhankelijk van campings, wat niet erg hoeft te zijn op vrij korte afstand (Ardennen, Eifel).

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02

HellBeast

Oh My GoT!

Goedemorgen,

Dat ligt een beetje aan waar je naartoe gaat. In NL mag je niet wildcamperen (alleen op een camping/campeerplaats), maar in landen als Duitsland of Scandinavie zijn ze soepeler en mag je 1 nacht overnachten op een plek. De Tesla heeft Camp mode, dan houdt ie de temperatuur, ventilatie en verlichting netjes aan zonder dat alles uitvalt. Zou dan wel een plek uitzoeken vlakbij een charger. Op YT zie je vaak overnachtingsvideo's in Tesla's. Als je die nog niet gezien hebt, dan zou ik daar een kijkje nemen. Wat ze daar wel vaak doen is de ramen (en het glazen dak) blinderen.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Mar.tin
Goedemorgen,

Gewoon een camping boeken, wel zo veilig, en comfortabel met een toilet en douches in de buurt. Zó groot is zo'n auto niet. ;). En kost ook niet de hele wereld.
Afhankelijk van je activiteiten / verblijfsduur kan een paar stoelen en een klein partytentje comfortabel zijn.
Ik zou zelf, zéker met een klein kind niet zomaar ergens op een parkeerplaats gaan staan.
Ben het wel van plan aankomende zomer richting noordkaap om dan op parkeerplaatsen te overnachten, vorige keer (2023) bevielen de hotels die ik had geboekt niet fantastisch.

Vergeet naast een luchtbed (een normaal (2 persoons) luchtbed past ook prima overigens hoor.) de raambedekking niet.

Ik heb half september voor het eerst een weekeindje in mijn Y gekampeerd, beviel heul goed. Snachts lekker warm (het koelde daar in het dal al af tot 2c snachts). We komen al bijna 20 jaar op die camping en heb het tot nu toe elk jaar koud gehad in de tent snachts :+.

• LastSamurai
Gekke henk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

Ja verwacht ook niet dat deze snel zichtbaar zijn maar toch raar dat ze in de showroom niet eens een proefvak hebben liggen... Hadden ze vroeger wel van alle kleuren. Maar zijn ze volledig mee gestopt ze wachten tot het model in de showroom staat
Eens Een paar jaar geleden hingen de kleurstalen aan de wand in de showroom. Ideaal. Nu hadden ze van elke kleur een auto rijden, maar ja, als die net weg is....

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Maar aan de commander heb je nog iets, voor een protector is geen denkbaar scenario waar dat voor voordelen zorgt. (Voor het scherm achter is nog wat te zeggen als daar kindervoeten tegenaan trappen.)

• Mar.tin
[Afbeelding]

Laat die spiegelige bende toch gewoon achterwege ;), zou er hooguit eentje op het achterscherm plakken waar je je niet constant zit te irriteren aan hoe spiegelig dat grote scherm is ;)

• LastSamurai
Mar.tin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Laat die spiegelige bende toch gewoon achterwege ;), zou er hooguit eentje op het achterscherm plakken waar je je niet constant zit te irriteren aan hoe spiegelig dat grote scherm is ;)
Als het je eigen auto is dan snap ik wel dat je een beetje zuinig op dat scherm bent. Ik heb ook altijd een screenprotector op mn telefoon.

• anti elppa
Mar.tin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Heb ook nooit begrepen waarom mensen een screen protector plakken in M3. En dat is dan nog afgezien dat het niet toegestaan ivm garantie door tesla.
Heb in 6 jaar nog nooit een krasje of iets op mijn scherm gezien. Stel je gebruikt je auto als bouwbus, ja dan kan ik het me voorstellen. Maar bij normaal gebruik komt er echt geen kras op je scherm

• anti elppa
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Als het je eigen auto is dan snap ik wel dat je een beetje zuinig op dat scherm bent. Ik heb ook altijd een screenprotector op mn telefoon.
1 van mijn M3's is prive. En ook daar heb ik het niet op. Hoe kan je nu een telefoon vergelijken met een vast scherm in een auto. Die telefoon vliegt overal door de kamer, zit in je zak, valt, schuift over de tafel etc. Allemaal zaken die je met het scherm in de auto niet echt kan doen

• Mar.tin
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Ik begrijp de impuls om het te beschermen heel goed, ik heb nog nooit een auto van "een ander" (lease, bank, werkgever etc) gehad, dus ben zelf ook zuinig op mijn eigen spulletjes.
Inmiddels wel een protector of 10 geprobeerd. Het is allemaal spiegelige bende, waar het scherm van de auto zonder iets nauwelijks spiegelt.

De matte protectoren gaan soort van "gloeien" als er zon op schijnt waardoor het hele scherm overdreven gesteld "onleesbaar" wordt als er zon op valt.
De glimmende protectoren reflecteren zonder utizndering als een malle, tenminste die van Spigen en een 8-tal andere merken :+

Ik ga me niet elke dag kapot zitten storen aan reflecties voor de nabij 0 kans dat er een barst in komt. :)

(Daarnaast is een scherm zó vervangen, en zijn ze tweedehands rondom de €200,- dat vind ik niet onredelijk voor een dergelijk onderdeel.)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 15-10-2025 11:34 ]

• LastSamurai
anti elppa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

1 van mijn M3's is prive. En ook daar heb ik het niet op. Hoe kan je nu een telefoon vergelijken met een vast scherm in een auto. Die telefoon vliegt overal door de kamer, zit in je zak, valt, schuift over de tafel etc. Allemaal zaken die je met het scherm in de auto niet echt kan doen
Vorig jaar aluminium profielen vervoerd in de ID4. Tijdens het remmen schoof er 1 naar voren. Kras in mn scherm. Toen wilde ik dat ik een protector had. Gelukkig geen verdere schade aan het scherm.
Was een lompe actie van mij. Had beter moeten vastzetten.

• anti elppa
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Vorig jaar aluminium profielen vervoerd in de ID4. Tijdens het remmen schoof er 1 naar voren. Kras in mn scherm. Toen wilde ik dat ik een protector had. Gelukkig geen verdere schade aan het scherm.
tja das dat bouwbus verhaal. Ik heb altijd een grote handdoek achterin liggen mocht ik iets in de bouwmarkt moeten halen.
Want vraag me af of met de actie die jij had, een protector genoeg is.

• Mar.tin
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

In principe zou een alu profiel het tesla scherm niet moeten kunnen krassen aangezien daar glas overheen zit en geen kunstof. :). Nog steeds voorzichtig mee zijn natuurlijk.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-11 23:05

bert pit

asdasd

Jerry- schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:26:
Iemand tips omtrent het kiezen van de juiste winterbanden voor de M3 Nova 19 inch? Ik wil sowieso een maatje breder zodat de velgen niet uitsteken en daarmee niet beschadigen, dus 245/40 R19.
Het hangt van je rijstijl af. Voor een rustige aangepaste rijstijl en voldoende grip op nat of besneeuw wegdek is een Michelin Crossclimate prima, of de continental variant. Wil je maximale performance in de sneeuw of woon je in Canada of soortgelijk, dan zul je naar een echte winterband moeten kijken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-11 21:20
anti elppa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

tja das dat bouwbus verhaal. Ik heb altijd een grote handdoek achterin liggen mocht ik iets in de bouwmarkt moeten halen.
Want vraag me af of met de actie die jij had, een protector genoeg is.
Het kan net het verschil zijn dat er voor zorgt dat de kras alleen in de protector blijft. Die plak je zo een nieuwe.
Nee, ik heb er niets op geplakt, maar een onderdeel van het takenpakket van de auto is wel de bouwmarkt tripjes, dat krijg je als je zelf veel in huis verbouwt. Dus het is wel goed opletten, al is het alleen al bij het naar binnen steken van lange dingen. Ik probeer de meeste zooi weer langs het scherm naar beneden te laten steken.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-11 12:05

Shiro

Serenity

[Afbeelding]

Ik heb zelf ook de spigen voorop zitten, maar geen enkele problemen met installeren, denk ook niet dat het komt doordat je alleen de natte doek hebt gebruikt. Is de scherm of screenprotector wel helemaal vlak? Zou eerder denken dat 1 van die 2 een bolling heeft waardoor het niet goed aansluit.

Juniper RWD

• pdidi
  • Niet online
Die discussie over wel of geen screen protector komt hier vaak langs, terwijl er toch echt duidelijk in de handleiding staat waarom je het niet moet doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/063G3HLnNG64Gcu3PTueRZ9SlOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nW7u6w82KlmjLOZEwrgOMiSj.png?f=user_large

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
pdidi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:35:
Die discussie over wel of geen screen protector komt hier vaak langs, terwijl er toch echt duidelijk in de handleiding staat waarom je het niet moet doen

[Afbeelding]
Waarom zou je uberhaupt dit doen, beetje zuinig zijn op je spullen, af en toe met een microvezeldoekje schoonmaken, blijft als nieuw.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18
pdidi schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:35:

[Afbeelding]
Ik heb na bijna een jaar nog de fabrieks-af-screenprotector er nog opzitten :+

• Mar.tin
jongetje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Ik heb na bijna een jaar nog de fabrieks-af-screenprotector er nog opzitten :+
Soms heb je van die momenten dat het jammer is dat Tweakers geen downvote knop heeft :+ O+

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:19
bert pit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Het hangt van je rijstijl af. Voor een rustige aangepaste rijstijl en voldoende grip op nat of besneeuw wegdek is een Michelin Crossclimate prima, of de continental variant. Wil je maximale performance in de sneeuw of woon je in Canada of soortgelijk, dan zul je naar een echte winterband moeten kijken.
All seasons zijn toch vooral om geen wissel te hebben? Ik vind de crossclimates geen lekkere band voor in de zomer (jaren mee gereden op laatste ICE). Als je banden wisselt en je rijdt in de bergen in de winter dan zou ik zeker voor een 'pure/echte' winterband gaan. Zelf heb ik een set Hankook winter icept evo 3 op de M3P. Met sneeuw van een steile bergweg af gaat dat maar net. Hangt allemaal af van de omstandigheden. Je kunt natuurlijk ook crossclimates nemen en setje kettingen voor als het echt moet. Soms zelfs verplicht ook met 4WD.

In Canada / Noorwegen buiten de steden rijden ze vaak op studded tires in de winter.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:51
Davidas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Waarom zou je uberhaupt dit doen, beetje zuinig zijn op je spullen, af en toe met een microvezeldoekje schoonmaken, blijft als nieuw.
Ik heb de screenprotector van Spigen op scherm zitten omdat deze veel schittering/reflectie wegneemt. Niet omdat ik onvoorzichtig ben.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-11 21:13
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Ik heb de screenprotector van Spigen op scherm zitten omdat deze veel schittering/reflectie wegneemt. Niet omdat ik onvoorzichtig ben.
Ik heb daarom gelijk een swivel mount geinstalleerd. Door de weerspiegeling zag ik werkelijk niks toen het scherm allen recht kon staan. Beste mod ooit!

• LastSamurai
shinken82 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb daarom gelijk een swivel mount geinstalleerd. Door de weerspiegeling zag ik werkelijk niks toen het scherm allen recht kon staan. Beste mod ooit!
Ja, daar denk ik ook wel eens aan. Welke heb je ? En is dat veel werk om te installeren ?

• jheerink14
  • Laatst online: 05-11 22:25
Goedemorgen,

Wij hebben het al 1 of 2 keer gedaan. Super simpel. Goedkoop alternatief een luchtbed van de action (2 persoons) Als je hem niet te hard opblaast vormt hij zich met de wielbakken. Kost iets van €15 ofzo. Electrische pomp op de aanstekeroplader en we hebben een blindeer setje van Alie gekocht. Wij hebben overnacht op een camperplaats, zijn er diverse in NL waar die mogen overnachten, maar inderdaad toilet etc, is lastig.

• pdidi
  • Niet online
jheerink14 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Wij hebben het al 1 of 2 keer gedaan. Super simpel. Goedkoop alternatief een luchtbed van de action (2 persoons) Als je hem niet te hard opblaast vormt hij zich met de wielbakken. Kost iets van €15 ofzo. Electrische pomp op de aanstekeroplader en we hebben een blindeer setje van Alie gekocht. Wij hebben overnacht op een camperplaats, zijn er diverse in NL waar die mogen overnachten, maar inderdaad toilet etc, is lastig.
Toilette im Tesla

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-11 21:13
LastSamurai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Ja, daar denk ik ook wel eens aan. Welke heb je ? En is dat veel werk om te installeren ?
Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/dra...ering/dp/B0DHGM1S8B/?th=1

En nee, het is niet moeilijk. Ik ben goed met het bouwen van PC's, maar ik ben totaal geen klusser. Zelfs mij is het gelukt. Je hebt alleen een ratelsleutel nodig om de 2 orginele bouten makkelijk eruit te schroeven. Je krijgt alle tools erbij die je nodig hebt, maar daarmee kreeg ik met geen mogelijkheid de bouten eruit, maar met mijn eigen ratelsleutel lukte het wel.

Ik schrok wel toen ik klaar was en de scherm weer aanzette, de scherm niet meer reageerde...........gelukkig moest ik alleen de auto even resetten en de scherm deed het weer.......

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-11 16:21
Mar.tin schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Het goedkoopst is je er gewoon niet aan storen :9,

https://parts.tesla.com/n...89-4658-ae9f-8fd8fcb82331

of eens in de zoveel tijd vervangen, of een nette van de sloop.

Alles waar schoenen overheen gaan zal krassen op den duur denk ik. Je kunt het ook nog beplakken met naaldvilt / stof. Of gewoon wrappen. Het paneel is er met 3x goed trekken vanaf dus het komt allemaal niet super nauw.
Past het paneel van de highland niet? Die is met stof bekleed.

• wouter.N
  • Laatst online: 05-11 21:26
Glaxo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Heb even geen tijd om er uitgebreid naar te kijken, maar hier staan de accu types: https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641 en hier kan je de RDW data raadplegen https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/explore. Dan is het qua accu types in wedergeval snel uit te zoeken.

• pdidi
  • Niet online
janger12 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:33:
[...]
Ik heb vorige week een serviceverzoek bij Tesla ingediend voor de radio (verkeersinformatie/traffic announcements uitschakelen) en zojuist een bericht ontvangen dat ze het hebben onderzocht en dat het op dit moment niet mogelijk is om er iets aan te doen en er gewacht moet worden op toekomstige softwareupdates... :? Dus misschien is het toch niet meer mogelijk om dit uit te laten schakelen op recente softwareversies?
Ik lees op TFF dat er sinds 2025.38 meer mensen melden dat Traffic Announcement ineens aan staat. Nu nog een schuifje om het aan/uit te zetten

• Strijpje
  • Laatst online: 03:56
Mocht iemand het nog interesseren- vandaag werd ik gebeld door Tesla over de proefrit, en ze bevestigen dat in de nieuwe M3’s de normale richtingaanwijzer er weer op zit.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:51
Strijpje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:09:
Mocht iemand het nog interesseren- vandaag werd ik gebeld door Tesla over de proefrit, en ze bevestigen dat in de nieuwe M3’s de normale richtingaanwijzer er weer op zit.
Daar bestond toch helemaal geen onduidelijkheid over?

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-11 15:07
Goedemorgen,

Wij hebben een keer een halve nacht in de Y doorgebracht omdat er een enorme hagelbui over de Veluwe trok na een hete dag en we vreesden dat onze tent een gatenkaas zou worden. 2persoons tent matras in de Y geschoven, genoeg om met zn 4en (2 kleine kids) veilig te liggen tijdens de hoosbui. Vond wel het klimaat erg beklemmend worden na een tijd, was een verademing om 2e helft vd nacht weer gewoon in de tent te mogen slapen.

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-10 11:40
r0bb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Wij hebben een keer een halve nacht in de Y doorgebracht omdat er een enorme hagelbui over de Veluwe trok na een hete dag en we vreesden dat onze tent een gatenkaas zou worden. 2persoons tent matras in de Y geschoven, genoeg om met zn 4en (2 kleine kids) veilig te liggen tijdens de hoosbui. Vond wel het klimaat erg beklemmend worden na een tijd, was een verademing om 2e helft vd nacht weer gewoon in de tent te mogen slapen.
Dan heb je zeker geen camp mode aangezet want dan hèb ik nergens last van.

• andy88
  • Nu online
Ik heb onlangs een model 3 gekocht (tweedehands, 2019) maar krijg op geen enkele manier meldingen van flitsers ingeschakeld.

Ik heb premium connectivity en het vinkje ‘Snelheidscamera geluidssignaal’ aangezet. Ondanks dat geen meldingen bij vaste flitspalen en trajectcontroles. Mis ik iets?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-11 23:03
andy88 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:59:
Ik heb onlangs een model 3 gekocht (tweedehands, 2019) maar krijg op geen enkele manier meldingen van flitsers ingeschakeld.

Ik heb premium connectivity en het vinkje ‘Snelheidscamera geluidssignaal’ aangezet. Ondanks dat geen meldingen bij vaste flitspalen en trajectcontroles. Mis ik iets?
Je krijgt de meldingen enkel als je op navigatie rijdt.

• pdidi
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:10:
[...]
Daar bestond toch helemaal geen onduidelijkheid over?
Ik kan het nergens op de Nederlandse website van Tesla vinden. Past prima bij de eerdere bevinding van @Inspired dat de website van Tesla behoorlijk onoverzichtelijk is. Het lijkt haast een bewuste keuze om zo min mogelijk doorzoekbare informatie te hebben over uitrusting en prijzen. De mooie vergelijkingen die er nu op staan tussen de verschillende modellen kun je over een paar maanden ook nooit meer terugvinden

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-11 23:05

bert pit

asdasd

Eisbar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

All seasons zijn toch vooral om geen wissel te hebben? Ik vind de crossclimates geen lekkere band voor in de zomer (jaren mee gereden op laatste ICE). Als je banden wisselt en je rijdt in de bergen in de winter dan zou ik zeker voor een 'pure/echte' winterband gaan. Zelf heb ik een set Hankook winter icept evo 3 op de M3P. Met sneeuw van een steile bergweg af gaat dat maar net. Hangt allemaal af van de omstandigheden. Je kunt natuurlijk ook crossclimates nemen en setje kettingen voor als het echt moet. Soms zelfs verplicht ook met 4WD.

In Canada / Noorwegen buiten de steden rijden ze vaak op studded tires in de winter.
Ik gebruik ze al jaren als winterband voor de wintersport en slechte weersomstandigheden. Kettingen moeten altijd mee.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:26
[...]

Zonde dat je denkt dat dit normaal is. Als je camp mode aan hebt blijft het 17, 18 of 19 graden of wat je ook maar instelt continue. Dus aangenaam. Geen last van beklemmend klimaat anders heb je 't te warm staan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• pjot1
  • Niet online
Iemand zn 3 gepimpt? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B74aT0kSdtdgO39-4HIOftj1-Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/48WIJQSbPYTT5FvEuBbKzoZd.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-11 08:32
Welke doppen zijn dit? En klopt het dat deze over de velg zitten?

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:41
Dit moet echt de snelste Tesla ooit zijn.
- 4 uitlaatpijpen - Check
- Gigantische spoiler - Check
- en een rode is altijd sneller - Check
- zo laag dat je dwars over een verkeersdrempel moet - Check
Waarschijnlijk ook nog eens 18 versnellingen

[ Voor 5% gewijzigd door silencedead op 16-10-2025 06:52 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
Alleen de richtingaanwijzer stalk? Ik wil ook de rechter stalk terug voor de bediening van de motor [P N D R] en de autopilot

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
[...]

Interessant om met een hagelbui onder een glazen dak te gaan liggen in plaats van een tent. Ik zou het precies andersom doen ;)

Ken iemand die in italie zijn MY total loss had gekregen door een hagelbui - dak was helemaal aan gruzelementen, net als zijn voorruit. (en zijn caravan trouwens)

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:02
Wiz_Kid schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:39:
[...]

Welke doppen zijn dit? En klopt het dat deze over de velg zitten?
Ja klopt en vallen over de velgrand heen waardoor betere bescherming tegen te hoge stoepranden :*)
Ofwel, ze hebben de Tesla Gemini doppen iets vergroot maar qua vormgeven hetzelfde gehouden.

RaRo74 in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• pdidi
  • Niet online
silencedead schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:51:
[...]

Dit moet echt de snelste Tesla ooit zijn.
- 4 uitlaatpijpen - Check
- Gigantische spoiler - Check
- en een rode is altijd sneller - Check
- zo laag dat je dwars over een verkeersdrempel moet - Check
Waarschijnlijk ook nog eens 18 versnellingen
Striping - Check
Geluid uit de uitlaten - Check
Was eerst groen wrapped. Hier een hele fotoreportage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OjjwBfCgykvCG-lau84H0AvoTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouzEf4QlasUDxPN45gCHvw69.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 16-10-2025 08:43 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Normaal issie nog nooit geweest, het is altijd al zo’n “blobby knop” richtingaanwijzer geweest. Hij blijft niet staan in de richting die je hebt aangegeven zegmaar. Soms verlang ik daar wel eens terug naar. Die auto-off werkt beperkt (80-90% zoals alle AI/LLM shizzle), en zonder is het dus niet fijn omdat die stalk niet blijft staan. Allemaal net niet.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11 20:39
pdidi schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Striping - Check
Geluid uit de uitlaten - Check
Was eerst groen wrapped. Hier een hele fotoreportage
[Afbeelding]
Een uitlaat op je Model 3. Wat een ongelooflijke pauper ben je dan. :+

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
_eLMo_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Normaal issie nog nooit geweest, het is altijd al zo’n “blobby knop” richtingaanwijzer geweest. Hij blijft niet staan in de richting die je hebt aangegeven zegmaar. Soms verlang ik daar wel eens terug naar. Die auto-off werkt beperkt (80-90% zoals alle AI/LLM shizzle), en zonder is het dus niet fijn omdat die stalk niet blijft staan. Allemaal net niet.
Inderdaad het automatisch uitschakelen van de knipperlichten werkt niet altijd, heeft te maken met het draaien van het stuur. Aan een rotonde die ik vaak neem moet ik altijd wat overdreven terugsturen om hem automatisch uit te schakelen. Hij doet het niet bij zowel de knoppen als Enhance stalk, maar ik vermoed dat het met de Tesla algemeen te maken heeft en niet zozeer bij de M3H's.
Pagina: 1 ... 141 ... 152 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: