Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Strijpje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Heb afgelopen week proefrit gedaan (m3) en werd binnen no time gek door al die toeters en bellen (snelheid?). Ik neem aan dat het allemaal standaard uitgezet kan worden want als het zo moet ga ik nog liever voor een ouder model
Dat komt helaas ook deels hierdoor: https://nos.nl/artikel/25...ard-rijden-en-zwarte-doos

Vreselijk irritant en moet elke keer opnieuw worden uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Strijpje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Heb afgelopen week proefrit gedaan (m3) en werd binnen no time gek door al die toeters en bellen (snelheid?). Ik neem aan dat het allemaal standaard uitgezet kan worden want als het zo moet ga ik nog liever voor een ouder model
Snelheidsmeldingen staan automatisch aan bij start van elke rit. Je zet ze uit door op het verkeersbord met de maximum snelheid te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik krijg mijn Tesla morgen maar wat fijn, dit wist ik niet. Bij mijn ioniq 5 moet dit om 20 seconden wel. Kun je letterlijk je handen van het stuur houden of komt de camera dan in actie?
Handen aan het stuur houden is wel verplicht ja, volgens mij wordt dit overdag gezien door de binnencamera. Ik moet er wel bij opmerken dat het van software versie naar software versie nog wel eens wil veranderen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Tdem schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Snelheidsmeldingen staan automatisch aan bij start van elke rit. Je zet ze uit door op het verkeersbord met de maximum snelheid te tikken.
Dan weet je ook meteen waar die vingerafdrukken aan de achterkant van het scherm vandaan komen: om tijdens het rijden wat stabieler met je duim te kunnen mikken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:20
@Strijpje Je kan het permanent uitzetten met een Enhance Commander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:20:
@Strijpje Je kan het permanent uitzetten met een Enhance Commander.
Goed om te weten! De Commander staat al op het Black Friday lijstje :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik krijg mijn Tesla morgen maar wat fijn, dit wist ik niet. Bij mijn ioniq 5 moet dit om 20 seconden wel. Kun je letterlijk je handen van het stuur houden of komt de camera dan in actie?
Met de interieurcamera aan moet je zeker je handen aan het stuur houden. En ogen op de weg. Even op het scherm (kijken) is vrij snel een ban. Met de camera dicht (geen idee of dat uberhaupt nu nog mag?) krijg je ook vrij snel een waarschuwing dat je handen aan het stuur moeten. Met camera hoef je minder te doen mits je handen maar het stuur vasthouden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Inspired schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Met de interieurcamera aan moet je zeker je handen aan het stuur houden. En ogen op de weg. Even op het scherm (kijken) is vrij snel een ban. Met de camera dicht (geen idee of dat uberhaupt nu nog mag?) Krijg je ook vrij snel een waarschuwing dat je handen aan het stuur moeten. Met camera hoef je minder te doen mits je handen maar het stuur vasthouden.
Oh wow, zelfs op de navigatie/scherm kijken is een ban? Daar staat ook je snelheid op toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:31
Tweakx schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Oh wow, zelfs op de navigatie/scherm kijken is een ban? Daar staat ook je snelheid op toch? :+
nee langdurig echt focus op het scherm.

Interieur camera afplakken werkt prima. Ik heb liever een hand op mijn stuur dan die idiote ban. Ook als ik autopilot aan heb, en dan bv een broodje pak etc, dan wil ik juist de AP aan voor de veiligheid. Met camera aan krijg ik 99% zeker gepiep. Moet ik dan op een lange rit ook nog een lader zoeken of weet ik veel wat op het scherm. of ff muziek zoeken, dan heb ik 100% zeker een ban.
Zonder camera gaat het perfect

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
anti elppa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Interieur camera afplakken werkt prima. Ik heb liever een hand op mijn stuur dan die idiote ban. Ook als ik autopilot aan heb, en dan bv een broodje pak etc, dan wil ik juist de AP aan voor de veiligheid. Met camera aan krijg ik 99% zeker gepiep. Moet ik dan op een lange rit ook nog een lader zoeken of weet ik veel wat op het scherm. of ff muziek zoeken, dan heb ik 100% zeker een ban.
Thanks! Zal beide proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Even een vraagje van een voormalig Y bezitter;

De meest basic model 3, hoeveel speakers heeft deze nu? Ik kan het niet goed vinden op de tesla site. Daar hebben ze het over tot 17 speakers..

Zoek weer een ev als tweede auto, wilde eerst voor een id7 gaan (private lease),maar een model 3 is wel erg gunstig geprijsd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:01
@baddon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:37:
Na heel wat negatieve berichten te lezen hier bij dezen mijn impressie van EAP op een 2024 MYP (HW3).

Op de autoweg rij vrijwel altijd met autopilot en dus in mijn geval EAP. Het systeem is zeker niet feilloos maar je leert er mee omgaan. Ik vind het een stuk minder vermoeiend rijden dan TACC of handmatig rijden.

- ik heb nog niet meegemaakt dat EAP wil inhalen terwijl het niet kon. Wat wel kan gebeuren is dat tijdens de inhaalactie deze wordt afgebroken omdat er achter of voor je iets gebeurt. Dan stuurt hij aggressief terug naar de baan waar je vandaan kwam.

- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe.

- zoals hier al vele malen vermeld spitsstroken worden niet begrepen hier gebruik ik geen autopilot. Het gaat vaak mis zodra de belijning dwars over de spitsstrook gaat. Maar ook op de strook naast de spitsstrook kan het misgaan als er iemand invoegt en daarbij naast je op de spitsstrook komt. Ik denk dat de autopilot dan denkt dat iemand van de vluchtstrook jouw baan op komt.

- zodra medeweggebruikers op de markering rijden richting jouw auto kan je een flinke rem actie verwachten. Soms is deze actie later dan je zou denken. Ook hier raak je gewend aan: mijn voet staat meestal klaar om dan alsnog te accelereren.

- zonnebril is handig als je geen waarschuwingen wil krijgen dat je te lang naar het auto scherm kijkt.

- de automatische inhaalactie van EAP heeft ruimte nodig. Als het druk is gaat automatisch inhalen niet lukken.

- grootste probleem is dat je als chauffeur kan inschatten dat er een actie komt van de autopilot maar passagiers niet. Als passagiers slapen zet ik de autopilot vaak uit om remacties/stuur bewegingen te voorkomen.
Ik heb ook een MYLR 2024 met HW3 en FSD. Mijn ervaringen zijn exact zoals die van jou. Ik gebruik FSD zodra het kan, en vind het gewoon heel relaxed rijden, zeker op lange afstanden. Ja soms doet FSD wat rare acties, zoals afremmen zonder zichtbare reden, maar echt gevaarlijk wordt het in mijn ogen nooit.

Wat ik wél gevaarlijk vind is wat jij ook al beschrijft: "- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe."

Ik heb nog nooit afgewacht of de wagen uiteindelijk zélf terugstuurt, maar altijd gewoon door FSD heen getrokken om de uitvoegstrook weer te verlaten, en dat gaat dan inderdaad niet soepel. Ik snap sowieso niet waarom de wagen probeert uit te voegen want ik heb NAP nooit aan (Navigate by Autopilot). En het is ook niet zo dat als je op een 3-baans weg van baan 1 naar 2 wilt op AP de wagen dan direct door vliegt naar baan 3, dus waarom wél de uitvoegstrook proberen als die er toevallig is op het punt waar je slechts van baan 2 naar 1 wilt?

[ Voor 3% gewijzigd door balblas op 14-10-2025 19:59 ]

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willianv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:45:
Even een vraagje van een voormalig Y bezitter;

De meest basic model 3, hoeveel speakers heeft deze nu? Ik kan het niet goed vinden op de tesla site. Daar hebben ze het over tot 17 speakers..

Zoek weer een ev als tweede auto, wilde eerst voor een id7 gaan (private lease),maar een model 3 is wel erg gunstig geprijsd nu.
Er staat redelijk duidelijk 9 inmiddels.

Maurice- in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@Inspired dank! Snap alleen niet waarom ik dat zelf niet gevonden kreeg op de tesla site. Misschien omdat ik een ipad gebruik?

Het twijfelen gaat nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

anti elppa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Met zonnebril heb ik overigens minder last maar
knettergek wordt je van die interieurcamera inderdaad, ik heb standaard het schuifje dicht van de webcam cover.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:47
Ik zit nog even te twijfelen om eigen risico van de all-risk verzekering omhoog te gooien. Heb die nu op 250,- maar als ik hem naar de max (1000,-) zet, scheelt me dat 40 euro per maand.

Het lijkt me dat reparaties onder de 1000,- je sowieso uit eigen zak betaald omdat je anders je schadevrije jaren verliest. Hoe doen jullie dat? Of is hier een goede vuistregel voor wat slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:05
TDCCBB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Heb je deze afspraak al gehad? Ben benieuwd naar de bevindingen.
Ik heb 'm verzet naar volgende week. Ik heb al een kostenraming ontvangen (7 euro) met de volgende punten/werkzaamheden:

General Diagnosis
Correctie: Perform Post-Repair Validation Test Drive
Correctie: Suspension - Rear - Check Torque
Correctie: Suspension - Front (Check Torque)
Correctie: Check Tire Tread Depth
Perform Visual Quality Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:51:
Ik zit nog even te twijfelen om eigen risico van de all-risk verzekering omhoog te gooien. Heb die nu op 250,- maar als ik hem naar de max (1000,-) zet, scheelt me dat 40 euro per maand.

Het lijkt me dat reparaties onder de 1000,- je sowieso uit eigen zak betaald omdat je anders je schadevrije jaren verliest. Hoe doen jullie dat? Of is hier een goede vuistregel voor wat slim is.
100%
Als je 1000 euro eigenrisico goed kan opbrengen dan lijkt mij dit een hele logische risico afweging,

ik zou het zelf ook op deze manier doen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:51:

Dat lijkt inderdaad een gunstige manier. Alleen WA + beperkt casco verzekeren scheelt nóg meer. Daar ga je, denk ik, ook nóg defensiever van rijden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
revolution-nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

100%
Als je 1000 euro eigenrisico goed kan opbrengen dan lijkt mij dit een hele logische risico afweging,

ik zou het zelf ook op deze manier doen.
Thanks, ja het blijft een hap natuurlijk maar ik heb het staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
nerovectra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Dat lijkt inderdaad een gunstige manier. Alleen WA + beperkt casco verzekeren scheelt nóg meer. Daar ga je, denk ik, ook nóg defensiever van rijden 😁
Haha fair enough, misschien straks als die ouder is dan 5 jaar/of iig het niet meer waard is om hem in de all-risk te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:31
Er was eerder nog discussie over of je bij een huidige bestelling van een Model Y AWD een LG 5M „M53“ ~85 kWh batterij krijgt of een LG 5L „M50F“ ~79 kWh batterij.
Ik heb net de RDW-data bekeken: de laatste Model Y die met de oude batterij (Y5LD) is geregistreerd, was op 30 september. Sindsdien zijn alle auto's geregistreerd met de nieuwe batterij (YS5MD), inmiddels bijna 300 stuks.
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Thanks, ja het blijft een hap natuurlijk maar ik heb het staan.
Behoorlijk verschil, waar heb je hem verzekerd?

[ Voor 23% gewijzigd door wouter.N op 14-10-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
nDirect090 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Haha fair enough, misschien straks als die ouder is dan 5 jaar/of iig het niet meer waard is om hem in de all-risk te hebben.
Tegen die tijd heb je zó lang schadevrij gereden dat allrisk dekking je bijna niets extra's meer kost 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
wouter.N schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:57:

[...]

Behoorlijk verschil, waar heb je hem verzekerd?
Bij a.s.r. Inderdaad flink verschil, anderzijds moet je 2+ jaar schadevrij rijden om voordeel eruit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willianv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:17:
@Inspired dank! Snap alleen niet waarom ik dat zelf niet gevonden kreeg op de tesla site. Misschien omdat ik een ipad gebruik?

Het twijfelen gaat nog even door.
Site is ook niet mega duidelijk imho. Een goed overzicht is lastig te vinden. Ben persoonlijk ook fan van een ouderwetse PDF met uitvoeringen en verschillen. :)

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: