@baddon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:37:
Na heel wat negatieve berichten te lezen hier bij dezen mijn impressie van EAP op een 2024 MYP (HW3).
Op de autoweg rij vrijwel altijd met autopilot en dus in mijn geval EAP. Het systeem is zeker niet feilloos maar je leert er mee omgaan. Ik vind het een stuk minder vermoeiend rijden dan TACC of handmatig rijden.
- ik heb nog niet meegemaakt dat EAP wil inhalen terwijl het niet kon. Wat wel kan gebeuren is dat tijdens de inhaalactie deze wordt afgebroken omdat er achter of voor je iets gebeurt. Dan stuurt hij aggressief terug naar de baan waar je vandaan kwam.
- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe.
- zoals hier al vele malen vermeld spitsstroken worden niet begrepen hier gebruik ik geen autopilot. Het gaat vaak mis zodra de belijning dwars over de spitsstrook gaat. Maar ook op de strook naast de spitsstrook kan het misgaan als er iemand invoegt en daarbij naast je op de spitsstrook komt. Ik denk dat de autopilot dan denkt dat iemand van de vluchtstrook jouw baan op komt.
- zodra medeweggebruikers op de markering rijden richting jouw auto kan je een flinke rem actie verwachten. Soms is deze actie later dan je zou denken. Ook hier raak je gewend aan: mijn voet staat meestal klaar om dan alsnog te accelereren.
- zonnebril is handig als je geen waarschuwingen wil krijgen dat je te lang naar het auto scherm kijkt.
- de automatische inhaalactie van EAP heeft ruimte nodig. Als het druk is gaat automatisch inhalen niet lukken.
- grootste probleem is dat je als chauffeur kan inschatten dat er een actie komt van de autopilot maar passagiers niet. Als passagiers slapen zet ik de autopilot vaak uit om remacties/stuur bewegingen te voorkomen.
Ik heb ook een MYLR 2024 met HW3 en FSD. Mijn ervaringen zijn exact zoals die van jou. Ik gebruik FSD zodra het kan, en vind het gewoon heel relaxed rijden, zeker op lange afstanden. Ja soms doet FSD wat rare acties, zoals afremmen zonder zichtbare reden, maar echt gevaarlijk wordt het in mijn ogen nooit.
Wat ik wél gevaarlijk vind is wat jij ook al beschrijft: "- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe."
Ik heb nog nooit afgewacht of de wagen uiteindelijk zélf terugstuurt, maar altijd gewoon door FSD heen getrokken om de uitvoegstrook weer te verlaten, en dat gaat dan inderdaad niet soepel. Ik snap sowieso niet waarom de wagen probeert uit te voegen want ik heb NAP nooit aan (Navigate by Autopilot). En het is ook niet zo dat als je op een 3-baans weg van baan 1 naar 2 wilt op AP de wagen dan direct door vliegt naar baan 3, dus waarom wél de uitvoegstrook proberen als die er toevallig is op het punt waar je slechts van baan 2 naar 1 wilt?
[
Voor 3% gewijzigd door
balblas op 14-10-2025 19:59
]
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR