Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Is het mogelijk om snel het Emergency Lane Departure Avoidance uit te zetten?
Het werkt namelijk vrij vervelend in de 2e straat waar ik rij.
Dit is namelijk een weg met dubbele betonbaan (1 in elke rijrichting) met witte lijnen aan de buitenzijde, maar geen lijn in het midden. De Tesla denkt dat dit een zeer brede rijstrook is, waardoor hij begint te piepen als ik eigenlijk netjes in het midden van mijn betonstrook rij. Maar dus zeer dicht tegen de rechtse witte lijn, wat gewoon moet op deze baan. Zeer vervelend.

Nu moet ik menu openen, in Autopilot menu gaan, naar beneden scrollen, schuifje van de optie verzetten, nog eens op Disable tikken en dan scherm weer sluiten. Vind ik veel te omslachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:08
Heinemancp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Wat ik interessant vind ik dat de Android app nog steeds niet de clips weergeeft van sentry, terwijl dat op de iOS toestellen dus wel zo is.
Ja en weer leuke extra functie :)
Komt vast nog wel voor Android.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
Inspired schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Neem aan dat je dat hoofdaccount? Of overschreven naar een ander hoofdaccount?
Staan de naam van een man en vrouw in, zijn profiel was actief. Ik ga er vanuit dat dat ook het hoofdaccount is.
Gekeken naar de optie om mijzelf als gebruiker aan te melden, maar dat moet dan ook via datzelfde account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
RvV schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Hier ook een jaar verder. Die van mij heb ik ook in jan 2024 opgepikt en had de eerste 1000km al wat putjes in de neus zitten. Toen had ik al zoiets van: "Shit, als het al zo begint, dan ziet het er over een jaar dus helemaal niet meer uit".
Later heb ik zitten denken...zou het niet zo zijn geweest dat er in jan/feb gewoon veel slijtage aan het asfalt is geweest waardoor er zoveel steenslag kwam? Want de rest van het jaar is er bij mij eigenlijk ook niets meer bij gekomen.
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Vandaar dat ik vandaag bij het afspuiten weer een inventarisatie witte grondlak puntjes heb gedaan en dan maart nog maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Franciesco schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Heel herkenbaar! Die automatische snelheidwijzigingen zijn voor mij ook het grootste irritatiepunt aan de auto (Model 3). Sowieso is de ACC eigenlijk de slechtste die ik ooit gehad heb in de diverse andere auto's die ik rijd en gereden heb. In tegenstelling tot de ACC is de auto-steer dan wel weer goed voor elkaar (todat je moet wisselen van rijbaan).
Totaal geen last van en wat een verschil. Dat ondanks in heel NL afcross.

Wel een ander irritatie dat bij een dubbele uitvoegstrook AP voor de linker uitvoegstrook wil kiezen terwijl ik juist uiterst rechts wil rijden omdat het daar vrij is. Vervolgens stopt AP vanwege besluitloosheid.
Ach, ook daar is wel rekening mee te houden en AP Enhauto niet gebruiken bij het uitvoegen zal ook schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
R-R-L schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:29:
Heb zojuist mijn Model 3 in ontvangst genomen, zag dat er nog een profiel ingelogd stond. Dacht hem er wel even uit te gooien met een factory reset, daar vraagt hij echter om een Tesla account. Hoe omzeil ik dat en kan ik de gegevens van de vorige berijder er uit gooien en een factory reset doen?

Ongelofelijk overigens dat mensen hun auto zo klakkeloos inleveren. Zo veel persoonlijke informatie die nog achterblijft...
De oude berijder moet de auto uit zijn account verwijderen, en aan jouw account toevoegen. Of als het om lease gaat moet de LM dit voor je kunnen doen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 09:14
adjego schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:44:
[...]

De oude berijder moet de auto uit zijn account verwijderen, en aan jouw account toevoegen. Of als het om lease gaat moet de LM dit voor je kunnen doen.
Zal Tesla ook vast voor je kunnen doen als je eigendomsbewijs meestuurt.

Teslamate geeft bij mij de verkeerde batterijgrootte (66kWh voor RWD). Waarschijnlijk is hij in de war doordat ik nu op winterbanden rij van een inch kleiner en mn bereik ineens groter is (ook in de auto zelf aangegeven).
Is dit een known issue van Teslamate? Ik zie geen issues hieromtrent op GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
adjego schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:44:
[...]
kwaazaar schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Geluk dan dat het een occassionlease is, twee paarden om op te wedden. Gok echter dat Tesla zelf er het verste mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 13:11
kwaazaar schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Teslamate geeft bij mij de verkeerde batterijgrootte (66kWh voor RWD). Waarschijnlijk is hij in de war doordat ik nu op winterbanden rij van een inch kleiner en mn bereik ineens groter is (ook in de auto zelf aangegeven).
Is dit een known issue van Teslamate? Ik zie geen issues hieromtrent op GH.
Is dat niet verboden om met banden met andere rijomtrekken dan de originele rond te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 15:23
Franciesco schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Heel herkenbaar! Die automatische snelheidwijzigingen zijn voor mij ook het grootste irritatiepunt aan de auto (Model 3). Sowieso is de ACC eigenlijk de slechtste die ik ooit gehad heb in de diverse andere auto's die ik rijd en gereden heb. In tegenstelling tot de ACC is de auto-steer dan wel weer goed voor elkaar (todat je moet wisselen van rijbaan).
Die automatische snelheidswijzigingen zijn bij mij nog vrij beperkt (het gebeurt echt alleen op specifieke locaties zoals op de A2 bij Best.

Mijn woon-werk route is 90% snelweg waarvan de spitsstrook op zowel de heen en terugweg open is.

TACC en AP zijn hierdoor dus beide totaal waardeloos. Het liefst heb ik gewoon een "domme" cruisecontrol voor dit soort wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:20
Is er iemand die kan bevestigen dat bij het bestellen van een nieuw Model Y op de Tesla-website automatisch de 2025-versie wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 09:14
this schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Is dat niet verboden om met banden met andere rijomtrekken dan de originele rond te rijden?
Zelfde omtrek, maar bereik wijzigt als je bandentype op 18" Photons met winterbanden instelt, ipv 19" Novas op zomerbanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-09 15:29
EVOTWEAKERS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:14:
Is er iemand die kan bevestigen dat bij het bestellen van een nieuw Model Y op de Tesla-website automatisch de 2025-versie wordt geleverd?
Als jij het nu is probeert voor ons, dan kun jij het ons laten weten..

Maar nee, de nieuwe versie is alleen nog in china aangekondigd en niet in eu/vs. Dus die kans/zekerheid kan niemand je geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Tesla zelf?
Even bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BigSmurf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:17:
Oke, het begint met de TACC en Autopilot inmiddels wel echt kneiterirritant te worden met al die automatisch veranderende snelheden. Ik reed gisteren op de flyover van de A20 naar de A16 en daar is het i.v.m. wegwerkzaamheden 70 km/h en er staat tijdelijk een vaste flitser. Matrixborden, extra fysieke borden, gele strepen, superduidelijk.

Ik zet de TACC op 70 exact en precies voor de flitspaal springt ineens de TACC uit het niets naar 130 km/h. Normaal accelereert dat ding supertraag, nu voelde ik echt een duw in de rug. Ik was denk ik / hopelijk net op tijd met remmen, maar ik snap er geen ene ***** van. Je mag daar normaal sowieso maar 100 km/h, het is nooit 130 km/h geweest, ook niet 's nachts, en ik reed ervoor het hele stuk 120 km/h op de TACC. Die 130 km/h heb ik de hele rit ervoor nooit ingevoerd.

En dit is geen uitzondering, ik heb inmiddels zóveel plekken waarvan ik weet dat hij naar een idiote snelheid springt. Je mag er 100 km/h, nul auto's in de buurt, springt hij naar 70 of 80 km/h, of juist andersom, je mag ergens 80 km/h en dan springt hij ineens naar 100 km/h.

Ik ga denk ik gewoon een keer een service request indienen. Wat een gekloot, ik hou verdomme niet voor niets een snelheid aan op de TACC.

Kutauto. 8)7
Heb je al geprobeerd om AP te wisselen tussen "Snelheidslimiet" en "Huidige snelheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik lees dat de nieuwe versie (in het begin) duurder zou zijn, dus ik betwijfel het.
https://www.autoweek.nl/a...lopig-flink-aan-de-prijs/

Maar het kan ook zo zijn dat als de huidige stock op is, je toch een nieuwe krijgt aan dezelfde prijs. Geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris_147 op 17-01-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 30-09 15:26
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Totaal geen last van en wat een verschil. Dat ondanks in heel NL afcross.
Houden zo dan :)

Ik heb het eigenlijk elke lange snelwegrit wel meerdere keren. Soms relatief onschuldig zoals 90 of 100km/h gaan rijden ipv b.v. de 103km/h die ik ingesteld heb. Andere keren juist een flinke vertraging naar 80 oid wat helemaal niet hoeft maar ook 130 ipv 100km/h waar dit niet mag etc. In binnen- en buitenland trouwens en soms op de meest ongelukkige plekken zoals het moment waar twee snelwegen samen komen en de auto dan doodleuk van 100 naar 130km/h gaat versnellen.

En daarnaast af en toe fantoom remacties of meldingen dat de snelheid omlaag gaat vanwege beperkt zicht terwijl het zicht prima is. Dit laatste overigens vooral het eerste half uur, daarna is dat opvallend minder. Misschien door wegtrekkende condens bij de camera ofzo.

Op wegen met de belijning aan de buitenzijdes weet ik dat de ACC beter niet aangezet kan worden. Want dan remt de auto bij vrijwel elke tegenligger. Maar jammer blijft dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Chris_147 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Ik lees dat de nieuwe versie (in het begin) duurder zou zijn, dus ik betwijfel het.

Maar het kan ook zo zijn dat als de huidige stock op is, je toch een nieuwe krijgt aan dezelfde prijs. Geen idee.
Ik weet niet welke samenstelling je hebt besteld.
Maar ik wil een MY LR AWD en ze hebben tegen mij gezegd dat als ik nu bestel dat ik ongeacht kleur, bekleding, velg of trekhaak nog een huidig model krijg.
Ze hebben van alle varianten namelijk nog voorraad, in NL of DE staan er nog genoeg om de komende maand(en) uit te leveren.

Misschien dat het voor SR, RWD of performance anders is. Maar dat weet ik niet.

Ze zeggen nu wel dat je weer korting krijgt op de AWD modellen omdat die blijkbaar het meest op voorraad staan.
Dus als ik die nu kan krijgen voor €51k ipv een nieuwe voor €60k+ dan denk ik dat ik toch voor het huidige model ga. Scheelt volgens mij ook weer 100 euro netto bijtelling per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 18:57
Dn Tinus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Dus als ik die nu kan krijgen voor €51k ipv een nieuwe voor €60k+ dan denk ik dat ik toch voor het huidige model ga. Scheelt volgens mij ook weer 100 euro netto bijtelling per maand
De fiscale waarde van de auto veranderd toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:48:
[...]

De fiscale waarde van de auto veranderd toch niet?
Nee dat klopt, maar volgens mij zou de juniper €9k extra kosten. Dus dat scheelt die 100 euro netto bijtelling per maand.
En dat hij nu met korting verkrijgbaar is zal met name voor de leaseprijs een verschil maken.
Dus dat is weer gunstig voor de zaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Heb je al geprobeerd om AP te wisselen tussen "Snelheidslimiet" en "Huidige snelheid"?
Yep. Tot in den treuren alle mogelijke verschillende instellingen geprobeerd. Dat doet wel iets met het instellen van de TACC/AP, maar niks met die wisselingen in snelheid op random punten, dat lijkt puur op basis van de kaart. Ik ben echt superblij met de M3 in allerlei opzichten, maar ik vloek vaker in een week op de TACC dan in m'n hele leven op andere CC's bij elkaar. Pure ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik heb afgelopen december de 2025 versie geleverd gekregen dus neem aan dat ze jou geen ouder model gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Dn Tinus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Nee dat klopt, maar volgens mij zou de juniper €9k extra kosten. Dus dat scheelt die 100 euro netto bijtelling per maand.
En dat hij nu met korting verkrijgbaar is zal met name voor de leaseprijs een verschil maken.
Dus dat is weer gunstig voor de zaak
Wat is eigenlijk de huidige Y Performance fiscaal ? daar zit volgens mij nog een verschil in.
Zie het niet terug als je bij de inventory modellen gaat kijken.

Zie er namelijk nu 1 die is met korting 56k, dat is wel interessant voor de zaak maar weet dan niet wat het met mijn bijtelling doet (waarde staat er niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:36
Chris_147 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:35:
Het werkt namelijk vrij vervelend …

Nu moet ik menu openen, in Autopilot menu gaan, naar beneden scrollen, schuifje van de optie verzetten, nog eens op Disable tikken en dan scherm weer sluiten. Vind ik veel te omslachtig!
Misschien kun je ‘t een en ‘t ander met de aanpassingsmogelijkheden van het linker scroll-wieltje?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb afgelopen december de 2025 versie geleverd gekregen dus neem aan dat ze jou geen ouder model gaan leveren.
de 2025 =/= juniper

modeljaar 2025 wordt volgens mij al langer uitgegeven.
Maar vraag is (om verwarring te voorkomen) @EVOTWEAKERS of je dit bedoelt. Of verwacht dat de je de juniper krijgt.

Laatste hangt denk ik nog beetje af van wat voorraden. En wanneer hij exact uitkomt.
Maar kans wordt wel groot. Destijds is bij veel collega's hun model3 geannuleerd en een uur later vervangen door de highland.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[Nevermind, al gevonden]

[ Voor 94% gewijzigd door Bulldog op 17-01-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:10
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Opvallend dat ik al vrij snel in januari 2024 steenslag puntjes in de lak had en daarna eigenlijk niet veel meer. Lijkt haast wel of de lak harder of juist flexibeler is geworden na verloop van tijd.
Krasstraat heb ik trouwens nog steeds niet gezien en af en toe afspuiten met om de paar maanden een handwas volstaat.

1 melding gedaan bij Tesla waardoor ze snel het stuur onder garantie zijn komen vervangen omdat de bekleding links wat losliet.
Ik moet nog een keer een melding doen van de bestuurdersstoel waarvan de linkerwang wat rimpelt. Komt nog wel.

Over volle sneeuw rijden bergpas op bergpas af met echte A merk sneeuwbanden gaat prima. Bijna 2 weken dagelijks en gewoon rustig rijden. Ook nu weer lagen de sneeuwkettingen voor de show nieuw te wezen in de frunk.
Dagelijks voorverwarmen is fantastisch en de sneeuw verdwijnt letterlijk voor de zon om daarna met 98% de pas af te dalen en dan werkt regen-remmen nog prima wanneer het echt stijl naar beneden gaat.
99% was geen goed idee en vanaf daar stopt regen waardoor de fysieke remmen nodig zijn om die zware bak af te remmen :o Afrader!

Dusver 1 jaar after 8)
Ik herken mij in het verhaal dat het lak na verloop van tijd lijkt uit te harden.

Van de rimpel op de stoel, dit lijkt me gewoon gebruikersschade. Maar goed laat maar even weten of je hier garantie op kunt claimen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
sawtomyer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Ik herken mij in het verhaal dat het lak na verloop van tijd lijkt uit te harden.

Van de rimpel op de stoel, dit lijkt me gewoon gebruikersschade. Maar goed laat maar even weten of je hier garantie op kunt claimen. ;-)
Dit was eigenlijk al vrij snel en dat zonder overgewicht of lomp op de stoel ploffen.
Ik had het eindelijk al eerder moeten melden maar ach, dan lees ik hier weer wat topic om me op te beuren en valt het eigenlijk allemaal best wel mee ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbyEml_vvgY-_9cFcMUdoMWpNqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwMwl27kdWV7COyUOZFHRjAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
Toch een 2019 model geworden. De auto waar we voor gingen kijken was op zijn zacht gezegd uitgeleefd.

Nu een 2019 long range in het wit, 78K op de teller.

Rustig alles uitvogelen nu. Wat een opties haha.
dChained schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:25:
Vanaf morgen waarschijnlijk de eigenaar van een model 3 2020 facelift in deep blue.

Ga proberen om de velgen gewisseld te krijgen, die zijn wel flink beschadigd. Anders in de toekomst een nieuw setje halen in het zwart.

Mede door dit forum enorm veel tips en informatie verkregen dus mijn dank.

Mochten er nog last minute tips zijn dan hoor ik ze graag natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Ethirty

Who...me?

Chris_147 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:35:
Het werkt namelijk vrij vervelend in de 2e straat waar ik rij.
Dit is namelijk een weg met dubbele betonbaan (1 in elke rijrichting) met witte lijnen aan de buitenzijde, maar geen lijn in het midden. De Tesla denkt dat dit een zeer brede rijstrook is, waardoor hij begint te piepen als ik eigenlijk netjes in het midden van mijn betonstrook rij. Maar dus zeer dicht tegen de rechtse witte lijn, wat gewoon moet op deze baan. Zeer vervelend.

Klagen mag in Brussel. En als je er dan toch bent, vraag dan gelijk even of dat ISA weer weg mag :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 10:22
Ethirty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:37:
[...]

Klagen mag in Brussel. En als je er dan toch bent, vraag dan gelijk even of dat ISA weer weg mag :P
ISA melding muten krijg je gratis bij enhance commander…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Dit was eigenlijk al vrij snel en dat zonder overgewicht of lomp op de stoel ploffen.
Ik had het eindelijk al eerder moeten melden maar ach, dan lees ik hier weer wat topic om me op te beuren en valt het eigenlijk allemaal best wel mee ;-)

[Afbeelding]
Ik zou er sowieso een service request voor inschieten. Wie weet krijg je wel een nieuwe hoes...
Zo ja, hou ons dan op de hoogte. Mijn 03-2024 MY met 16k heeft ook een kleine plooiing gekregen daar. Absoluut nog niet zo 'erg' als bij jou, maar wie weet...

Verder: als Tesla het niet onder garantie op wil lossen, dan zou je eens met een fohn kunnen proberen.
Bij vorige auto's met écht leder deed ik dit vaker (een ver föhn) en dan trokken de rimpels echt een enorm eind weg. Hielp altijd! Op dit nep-leer zou ik wel ietsjes voorzichtiger zijn qua temp, dus niet gelijk met een verf-fohn, tenzij je hem qua temp kan regelen, beginnende op ~100 graden en stapsgewijs omhoog.
Ik denk serieus dat dit het oplost.

Bekijk het YT filmpje maar eens wat ik hieronder zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 17-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Dat is hier in het verleden wel eens langs gekomen en toen was het inderdaad de achterklep die niet goed aansluit. Je kan dat volgens mij op de nieuwe modellen ook nog wel enigszins zelf afstellen door aan de rubberen bumpers te draaien. Let wel op dat je ze niet te ver indraait, want dan kan je de lak beschadigen met het dichtdoen van de klep.
Je moet opletten dat je niet verkeerd om denkt. Het gaat vaak juist om de rubbers wat uitdraaien zodat de achterklep niet meer trilt. Ik zat ook met het rubbers indraaien zodat het rubber om de klep beter aansluit, maar dat is dus niet het probleem. De hele achterklep trilt wat bij bepaalde snelheden wat een dreunend gevoel op je oren geeft. Rubbers wat verder uitdraaien zodat de klep minder kan bewegen als hij het slot vasttrekt en je bent er van af. En dus is er geen lak probleem, de kier wordt juist iets groter.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Allewijn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Ik zou er sowieso een service request voor inschieten. Wie weet krijg je wel een nieuwe hoes...
Zo ja, hou ons dan op de hoogte. Mijn 03-2024 MY met 16k heeft ook een kleine plooiing gekregen daar. Absoluut nog niet zo 'erg' als bij jou, maar wie weet...

Verder: als Tesla het niet onder garantie op wil lossen, dan zou je eens met een fohn kunnen proberen.
Bij vorige auto's met écht leder deed ik dit vaker (een ver föhn) en dan trokken de rimpels echt een enorm eind weg. Hielp altijd! Op dit nep-leer zou ik wel ietsjes voorzichtiger zijn qua temp, dus niet gelijk met een verf-fohn, tenzij je hem qua temp kan regelen, beginnende op ~100 graden en stapsgewijs omhoog.
Ik denk serieus dat dit het oplost.

Bekijk het YT filmpje maar eens wat ik hieronder zet.
Ik zal een request indienen en hier verslag uitbrengen.

Föhnen gaf de monteur die het stuur kwam vervangen ook aan maar ook gelijk met de mededeling dat het dan even weg zou blijven. Geen blijvende oplossing dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:41

JanJeen

3315Wp

De kunstlederen bekleding in de Tesla is van Polyurethaan gemaakt, een thermoharder. Ik denk niet dat hitte bevordelijk is.

Vinly (PVC, polyvinylchloride) is een compleet ander type kunststof. Het is een thermoplast, het kan smelten. Pvc heeft de eigenschap dat het onder warmte (enigzins) terugkeert naar de oorsprongelijke positie, wat in het filmpje goed te zien is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:18
Gister mn M3H LR AWD opgehaald. Komende uit een MY2020 LR best een grote stap vooruit. Auto voelt een stuk steviger en is stiller.

Ook opvallend dat HW4 veel beter file rijdt dan HW3. De schrokken tussen stilstaan en rijden zijn veel minder. Ook lijkt het uitschakelen van het knipperlicht na een rotonde oid beter te werken.

Knipperlicht bediening zelf is nog even wennen. Tig keer is mn vinger al naar die hendel gegaan die er niet meer is :) maar dat komt vast goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 13:53
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gehad en een nieuwe onderste zitting gekregen (seat assembly). Stuur materiaal liet ook los en ook een nieuw stuur gekregen. Beide onder garantie.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hongy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:47:
[...]

ISA melding muten krijg je gratis bij enhance commander…
Weet ik. Moet die van mij nog ombouwen naar de deurstijl. Maar het weer…

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
pretpik schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Ik heb dit ook gehad en een nieuwe onderste zitting gekregen (seat assembly). Stuur materiaal liet ook los en ook een nieuw stuur gekregen. Beide onder garantie.
Dat geeft hoop :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 14:47
Zijn hier Tweakers die de Model3 als een gezinsauto gebruiken? Ik heb momenteel een oudere V60 die erg duur qua onderhoud begint te worden. Gezien de relatief betaalbare Model 3's op de markt zit ik te twijfelen om er een aan te schaffen en de V60 de deur uit te doen. Uiteraard zou een Y nog beter zijn, maar daar hangt ook een compleet ander prijskaartje aan. Ik rij maar 10k per jaar, dus dat is het voor ons niet waard. Online vind ik veel meningen van mensen dat het prima gaat, maar soms heb ik het idee dat men het ook voor zichzelf goed praat.

Overigens is qua liters de kofferbak ruimte vrij gelijk (beide rond de 430 liter, en bij de 3 nog een frunk), maar het is natuurlijk een stuk latiger om grotere spullen in een Model3 te krijgen met de lagere achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:59:
Zijn hier Tweakers die de Model3 als een gezinsauto gebruiken? Ik heb momenteel een oudere V60 die erg duur qua onderhoud begint te worden. Gezien de relatief betaalbare Model 3's op de markt zit ik te twijfelen om er een aan te schaffen en de V60 de deur uit te doen. Uiteraard zou een Y nog beter zijn, maar daar hangt ook een compleet ander prijskaartje aan. Ik rij maar 10k per jaar, dus dat is het voor ons niet waard. Online vind ik veel meningen van mensen dat het prima gaat, maar soms heb ik het idee dat men het ook voor zichzelf goed praat.

Overigens is qua liters de kofferbak ruimte vrij gelijk (beide rond de 430 liter, en bij de 3 nog een frunk), maar het is natuurlijk een stuk latiger om grotere spullen in een Model3 te krijgen met de lagere achterklep.
2 kids van 4 jaar oud of 4 tieners? Maakt nogal een verschil. En wat doe je met vakanties? Wij hadden een 3 met twee jonge kids. Ging meer dan prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Chris_147 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Mijn vader stuurde me ook net dit artikel door.
Ik vraag me af van waar ze die prijzen halen.

Op de Australische site is de LR ongeveer 80K AUD. Dat is een goeie €48K.
In België kost de LR nu €53K.

Ik veronderstel dat het gewoon de meerprijs is voor de acceleration boost en de 20" wielen?

Lijkt me dat anders hun verkoopscijfers serieus gaan inzakken als de prijzen echt zo omhoog gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 14:47
Inspired schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:01:
[...]

2 kids van 4 jaar oud of 4 tieners? Maakt nogal een verschil. En wat doe je met vakanties? Wij hadden een 3 met twee jonge kids. Ging meer dan prima.
Goed punt inderdaad. Kleine kinderen van 1 en 4. We gaan wel regelmatig op vakantie naar Frankrijk etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peligro2k schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Goed punt inderdaad. Kleine kinderen van 1 en 4. We gaan wel regelmatig op vakantie naar Frankrijk etc.
Bij ons waren ze uit de luiers/buggy. Dat scheelt wel wat. Maar op zich moet het prima kunnen. Voor de drie hadden we een A4 Avant met dakkoffer helemaal vol. Met minder ruimte kan het eigenlijk ook prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Inspired schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Nou, je loopt met drie kinderen wel aardig te klooien met zitverhogers. Dat is denk ik wel universeel, in mijn vorige Opel Ampera (Chevvy Bolt) had ik daar ook last van.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
peligro2k schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Denk dat het moeilijk voor een ander blijft om daar antwoord op te geven, De 1 kan uit met een twingo en een gezin, de ander komt in een VW passat nog ruimte tekort.

Waar je vooral over na moet denken is dat de ruimte in de V60 beduidend anders is dan die in de 3. Ik rij zelf regelmatig op en neer naar de bouwmarkt ivm een verbouwing en toch al een paar keer de Kia Niro gepakt, omdat het daar zo in schuift, terwijl ik het met geen mogelijkheid in de 3 krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:28
Zijn hier Tweakers die de Model3 als een gezinsauto gebruiken? [...]
Nu met iets meer dan 5 jaar. Mijn dochter is 7 en mijn zoontje 2.5 jaar. Met drie kinderen had ik het niet gedaan, maar met 2 is het prima.

Had een andere auto beter geweest? Ja. Ik was serieus de Renault Scenic E-tech aan het overwegen als leaseauto, maar de model 3 kon ik goedkoop overnemen, dus dat was een no-brainer.

Overigens was de keuze voor een andere auto vooral omdat mijn zoontje een beperking heeft en mogelijk de komende 3 jaar of langer niet zelf kan lopen. Dat betekent dus veel de auto in en uit tillen en dan is een lage auto zoals de model 3 wat lastiger. Zeker nu die de 15kg nadert. Maar daar zullen de meesten gelukkig geen last van hebben :) (en voor nu werkt de model 3 nog)

Wij zijn wel ASAP overgestapt op een buggy, aangezien een kinderwagen (1 waar je een eigen op kan zetten) vaak veel meer rukt e innemen.

Op vakantie ervaar ik geen issues. Reizen naar vakanties in Frankrijk zijn met een SR+ wat langer omdat je toch elke 2 uur stilstaat, maar met jonge kinderen is dat toch ook wel weer fijn. Nog nooit zo relaxed aangekomen door het vele benen strekken en even bij de Macdonald's wat eten/drinken.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 18-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Nou, je loopt met drie kinderen wel aardig te klooien met zitverhogers. Dat is denk ik wel universeel, in mijn vorige Opel Ampera (Chevvy Bolt) had ik daar ook last van.
Hij heeft geen drie kids toch? Wij ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Fire69 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik veronderstel dat het gewoon de meerprijs is voor de acceleration boost en de 20" wielen?

Lijkt me dat anders hun verkoopscijfers serieus gaan inzakken als de prijzen echt zo omhoog gaan...
Ik denk dat het gewoon is om de vraag in de huidige nog op te krikken. Zo gauw de stock op is, zal de prijs dalen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Maar je kunt niet zomaar omrekenen van Australische dollars naar euro's in België. Daarvoor zitten er teveel verschillen.

De launch edition is niet de basisprijs uiteraard. Ik vond dit artikel over de vanaf prijzen:
The RWD sees a price increase of $7500 compared to the pre-update model, while the Long Range AWD is up $3500.
zij hebben het over AWD LR vanaf AUD 73.400. Niet die AUD 80k van de launch edition, maar dus wel een hogere prijs dan het huidige model.

Tesla zal eerst de voorraad pre-update willen verkopen, dan de opgespaarde vraag naar de Juniper 'uitmelken' en uiteindelijk kijken naar de juiste prijs en benodigde kortingen om vraag en productie in balans te brengen.

Als een van de eersten de Juniper willen rijden is misschien het minst voordelig. Als je de oude bestelt met een korting heb je een goede deal en heel misschien de mazzel dat ie wordt omgeruild voor een Juniper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Laatst online: 24-09 17:16
Iemand enig idee hoe ik deze laadmat er uit krijg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/japfaZolTG3Oe-o1ghI2hosm98A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7kwk59VCbgXemHGmcCfetQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:03
bilgy_no1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Maar je kunt niet zomaar omrekenen van Australische dollars naar euro's in België. Daarvoor zitten er teveel verschillen.

De launch edition is niet de basisprijs uiteraard. Ik vond dit artikel over de vanaf prijzen:

[...]

zij hebben het over AWD LR vanaf AUD 73.400. Niet die AUD 80k van de launch edition, maar dus wel een hogere prijs dan het huidige model.
YouTube: Tesla Model Y Juniper price revealed - gets BIG range and power boost

Deze Australiër zegt dat de prijs eigenlijk hetzelfde is als ervoor. De Launch-editie is duurder, maar je krijgt dan wel de boost, 20" wielen, kleurkeuze, badges,... erbij.

Ik veronderstel dus toch dat Autoweek.nl hun prijsvergelijk niet helemaal correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zerocool schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:34:
Iemand enig idee hoe ik deze laadmat er uit krijg?
[Afbeelding]
Zit geplakt. Eruit trekken dus. Maar waarom? Heb je het orginele stuk rubber nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 08:29
Ik heb afgelopen maanden mijn pijlen gericht op de nieuwe Model Y Long Range RWD.

Ik weet dat het lastig te bepalen is, maar is de verwachting dat deze versie dit jaar nog beschikbaar komt?

De verschillende versies worden bij Tesla altijd onregelmatig geleverd.
Ik twijfel dan eventueel nog over de RWD-versie...

Wat zal de volgorde worden welke tesla gaat hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals je zelf ook zegt, lastig te bepalen.

Ik verwacht zelf dat de lr rwd later zal komen, zodat je eerder de LR AWD gaat aanschaffen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Alenji schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:52:
Dat zijn dan M3's die ook op naam van het bedrijf nu staan lijkt mij toch?
Veel auto's vallen daar dan niet meer onder.
Ter verduidelijking: heb mijn ex-lease Tesla gekocht bij een vakgarage. En bij de oplevering ter plekke via de Tesla-app de auto instantly over kunnen zetten van hun Tesla-account naar mijn Tesla-account. En daarbij dus de foto van het tenaamstellingsbewijs kunnen gebruiken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ZeRoC00L schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:48:
Zoals je zelf ook zegt, lastig te bepalen.

Ik verwacht zelf dat de lr rwd later zal komen, zodat je eerder de LR AWD gaat aanschaffen.
Zou het zelfs onzeker zijn of 2025 dit gaat worden? of zou 2025 wel passen kijkend naar afgelopen jaren bij tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 13:54

Hangt er vanaf wat je allemaal meezeult. Je zal iets bugaboo achtigs hebben, dat is de grootste bottleneck. Een buggy en andere meuk kun je makkelijk kwijt bij de voeten van je kinderen ivm geen middentunnel. Ik zou proefrijden en even testen hoeveel ruimte je over houdt voor je vakantiespullen als je alles er in hebt wat je op een dagje weg mee zou nemen. Ik vermoed dat er misschien meer/evenveel in kan dan de V60. Als je de ruimte achter de voorstoelen goed weet te benutten. En qua vakantie laden is dat prima te doen tegenwoordig. Wij zijn 2 jaar terug met de Fat Etron-50 naar de Provence geweest, 2 dagen heen, 1 terug , nog nooit zo uitgerust thuisgekomen door alle pauzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pitchdown schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Zou het zelfs onzeker zijn of 2025 dit gaat worden? of zou 2025 wel passen kijkend naar afgelopen jaren bij tesla?
Die LR RWD is volgens mij pas na 3 jaar of zo geïntroduceerd. Grote kans dat deze voorlopig helemaal niet leverbaar gaat worden en dat je uit 2 smaken kan kiezen. Die Performance komt ook pas later.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@voog het zal aan mij liggen maar met twee volwassenen en twee kinderen hebben we die ruimte bij de voeten nog neit nodig gehad.
In de achterbak hebben wij op vakantie 1 grote koffer en twee kinderkoffers, een buggy, een grote wandelrugzak met geïntegreerd zitje, een pak luiers en een tas met random zooi. Voor in de frunk al het eten wat we niet eenvoudig in het buitenland kunnen vinden en niet zonder willen zitten.

In de cabine zelf is het vooral entertainment, wat drinken, snacks en een luiertas. Vrij standaard eigenlijk.

De buggy (easywalker jackey xl) was nog wel de grootste winst in ruimte. De kinderwagen daarvoor met maxicosi adapter enz was echt gigantisch vergeleken daarmee, maar die zal hij met twee jaar wel al niet meer gebruiken neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ethirty schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Die LR RWD is volgens mij pas na 3 jaar of zo geïntroduceerd. Grote kans dat deze voorlopig helemaal niet leverbaar gaat worden en dat je uit 2 smaken kan kiezen. Die Performance komt ook pas later.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. En normale RWD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dChained
  • Laatst online: 02-09 12:27
BamSlam_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Ter verduidelijking: heb mijn ex-lease Tesla gekocht bij een vakgarage. En bij de oplevering ter plekke via de Tesla-app de auto instantly over kunnen zetten van hun Tesla-account naar mijn Tesla-account. En daarbij dus de foto van het tenaamstellingsbewijs kunnen gebruiken. d:)b
Gister 1 aangekocht, foto van tenaamstellingscode werd direct geaccepteerd. Werkte prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiBa007
  • Laatst online: 18-08 06:47

Hier model 3 met twee (jonge) tieners. Gaat perfect. Vorige zomer naar Oostenrijk gereden, was wat plannen ivm bagage maar verder zeker geen ongemakken. Ik zou wel één zoeken met trekhaak. Dan heb je de mogelijkheid om een koffer of fietsdrager te gebruiken. We komen van een peugeot 5008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Laatst online: 24-09 17:16
Inspired schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Zit geplakt. Eruit trekken dus. Maar waarom? Heb je het orginele stuk rubber nog?
Omdat hij niet werkt, telefoon laad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zerocool schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Omdat hij niet werkt, telefoon laad niet
Ah. Ja, dan snap ik het. :) Ze hebben wel gewerkt? Of heb je de auto net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 13:54
Caelorum schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:29:
@voog het zal aan mij liggen maar met twee volwassenen en twee kinderen hebben we die ruimte bij de voeten nog neit nodig gehad.
In de achterbak hebben wij op vakantie 1 grote koffer en twee kinderkoffers, een buggy, een grote wandelrugzak met geïntegreerd zitje, een pak luiers en een tas met random zooi. Voor in de frunk al het eten wat we niet eenvoudig in het buitenland kunnen vinden en niet zonder willen zitten.

In de cabine zelf is het vooral entertainment, wat drinken, snacks en een luiertas. Vrij standaard eigenlijk.

De buggy (easywalker jackey xl) was nog wel de grootste winst in ruimte. De kinderwagen daarvoor met maxicosi adapter enz was echt gigantisch vergeleken daarmee, maar die zal hij met twee jaar wel al niet meer gebruiken neem ik aan.
Hij heeft een kind van 1 (en 4) dan gebruik je toch nog iets van een bugaboo? Daarnaast geef ik toch gewoon aan dat ik verwacht dat hij minimaal evenveel, zo niet meer ruimte heeft dan de V60 doordat je daar een buggy kwijt kan? Je onderschrijft mijn punt alleen maar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
voog schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:20:
[...]
Hij heeft een kind van 1 (en 4) dan gebruik je toch nog iets van een bugaboo? Daarnaast geef ik toch gewoon aan dat ik verwacht dat hij minimaal evenveel, zo niet meer ruimte heeft dan de V60 doordat je daar een buggy kwijt kan? Je onderschrijft mijn punt alleen maar..
Ik geef alleen maar aan dat ik zelfs toen ik nog geen buggy had die ruimte in de cabine niet nodig had. Verder helemaal met je eens hoor. (En ik had in mijn hoofd 2 jaar, maar met 1 zit je nog met een wandelwagen idd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotcha_NL
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-07 17:26
Is deze hoeveelheid degradatie (6,7%) van de accu normaal na 1,5 jaar? Model Y LR augustus 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIomqiAtcH15RLIrNEEHxAhATcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcKVjnOInWVMZi2bq3m0xhsa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
Gotcha_NL schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:39:
Is deze hoeveelheid degradatie (6,7%) van de accu normaal na 1,5 jaar? Model Y LR augustus 2023

[Afbeelding]
Zelfde kilometerstand, auto van Maart 2023, range volgens de display bij 100% is nu 499km, en dat was 530, dus 5,4% degradatie.

Het was voor de kerstvakantie bijna 6%, maar een paar ritten tot 8% en 2 keer geladen tot 98%, en ik heb een paar km range gewonnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

[Afbeelding]
Mijn Y LR is van augustus 2023 met 14k erop volgens teslamate 2,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07

[Afbeelding]
Sowieso zie ik de laatste maanden op die afbeelding wat meer afname, maar dat kan ook het wintereffect zijn. De enige goede manier om degeneratie op accuniveau vast te stellen is in het service menu de accutest uit te voeren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 13:11

Kleine 2 jaar met model 3 gereden terwijl ik 2 kinderen had van 0 jaar tot bijna 3 jaar.
Dat ging perfect. Niet altijd even handig, maar het ging altijd.
Zorg wel dat je buggy/buggies goed past in de koffer. De koffer is enorm ruim, maar de afmetingen hebben wel hun beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondbdws
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 01:29
Vraagje,

Sinds 16 december staat mijn Tesla model 3 uit 2020 bij de Tesla service center, vanwege deze foutmelding: AVCFRONT_a159_coolant ValveFault

Ik heb deze occasion in oktober gekocht bij Tesla. Dus ik heb tot oktober dit jaar nog beperkte garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q3edcc7KKsufuWSgXYPSb8TK_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYUNiJnylmHJLkcuOXngsJw5.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla heeft inmiddels zowel de Super Bottle als de BCM vervangen, maar helaas blijft de foutmelding nog steeds verschijnen.

Tesla Sec heeft aangegeven dat zij inmiddels hulp hebben ingeschakeld van de regionale support en een Tesla Engineer op afstand. Het lijkt erop dat het probleem voorlopig niet kan worden opgelost. Zij gaven aan dat het een vaag probleem is die zij niet 123 kunnen oplossen.

Ik vraag me af hoelang dit mag duren? Maanden? Jaren? Heb ik recht op een ander vorm van een compensatie? :/ Hebben jullie ook soortgelijke problemen ervaren?

Gelukkig mag ik gebruik maken van hun leenauto, maar ik heb liever mijn eigen auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat er hier veel zijn die prima met de Model 3 en kids op pad zijn geweest, maar persoonlijk moet ik er niet aan denken met die brievenbus-kofferbak te moeten leven. Ik heb het wel eens meegemaakt bij de Model 3 van een vriend, maar het was mij veel te onhandig.

Ik heb maar een kind, maar ik heb wel regelmatig dat ik wat spullen achterin heb. Die grote klep van de Y maakt het leven dan een heel stuk prettiger.

Als prijs een ding is dan zou je ook kunnen kijken naar een Niro uit 2019/20. Daar zijn er ook veel ex-lease van te vinden en dan kun je tenminste makkelijk bij je spullen. Kona kan ook, maar heeft een net iets kleinere koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-09 08:44

Hier een model 3 highland. Als je twijfelt tussen de oude 3 en de Y, dan zou ik zonder twijfel voor de Y gaan. Twijfel je tussen de highland 3 en de Y, dan zou ik een proefrit maken kort na elkaar met beide. De highland is echt heel goed en qua vering, stilte aan boord en rijgedrag bijna een andere klasse dan de Y. De hoeveelheid ruimte en de opening van de kofferbak zijn logischer bij de Y en dat is een groot gemis op de 3.

Het is vooral irritant met de kinderwagen. Die neemt veel ruimte in en is qua dimensies gewoon onhandig. Ik had een station hiervoor en dat was veel prettiger. Ondanks dat nadeel is het wel prima te doen met weekenden weg, al ben ik wel huiverig voor de zomervakantie en overweeg een dakkoffer. Terugkijkend had ik wel een trekhaak genomen, maar geen spijt van het niet nemen van de Y.

Overigens is de 3 ook gewoon een D-segment auto met een flinke bult ruimte, het is zoals je beschrijft vooral de grootte van de kofferbakopening. Als je wilt kamperen is een klein karretje wellicht een optie; kun je ook veel spullen in kwijt (wel irritant bij superchargers).

[ Voor 18% gewijzigd door Belecthor op 18-01-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Belecthor schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:11:
Terugkijkend had ik wel een trekhaak genomen
Dat kan alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
raymondbdws schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Ik vraag me af hoelang dit mag duren? Maanden? Jaren? Heb ik recht op een ander vorm van een compensatie? :/ Hebben jullie ook soortgelijke problemen ervaren?

Gelukkig mag ik gebruik maken van hun leenauto, maar ik heb liever mijn eigen auto. :)
[...]
Ik vind een maand (met daarin veel feestdagen) nog wel meevallen. En je compensatie is die leenauto waardoor je op je eigen auto geen km;s maakt. Tenzij je een veel slechtere auto hebt waarmee je je gezin niet mee kunt nemen of niet op vakantie kunt wat wel met je eigen auto zou kunnen bijvoorbeeld.

Ik heb een auto weleens 3 maanden bij de garage gehad vanwege software issues. Persoonlijk vervelend maar ik had een ok leenauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:42
Vraagje,

Sinds 16 december staat mijn Tesla model 3 uit 2020 bij de Tesla service center, vanwege deze foutmelding: AVCFRONT_a159_coolant ValveFault

Ik heb deze occasion in oktober gekocht bij Tesla. Dus ik heb tot oktober dit jaar nog beperkte garantie.

[Afbeelding]

Tesla heeft inmiddels zowel de Super Bottle als de BCM vervangen, maar helaas blijft de foutmelding nog steeds verschijnen.

Tesla Sec heeft aangegeven dat zij inmiddels hulp hebben ingeschakeld van de regionale support en een Tesla Engineer op afstand. Het lijkt erop dat het probleem voorlopig niet kan worden opgelost. Zij gaven aan dat het een vaag probleem is die zij niet 123 kunnen oplossen.

Alle issues zijn op te lossen, dus ook deze. Dat het héél lang kan duren weten veel autobezitters. Het komt dus aan op wat jij acceptabel vindt, en/of de conclusie die Tesla trekt als zij herstel niet meer zouden zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik begrijp dat FSD nog niet werkt in Nederland (Europa?). Maar hoe zit het met bijvoorbeeld automatisch parkeren, zit er verschil tussen de mogelijkheden bij AP/EAP/FSD? Werkt dit wel gewoon in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
Ik begrijp dat FSD nog niet werkt in Nederland (Europa?). Maar hoe zit het met bijvoorbeeld automatisch parkeren, zit er verschil tussen de mogelijkheden bij AP/EAP/FSD? Werkt dit wel gewoon in Nederland?
EAP werkt in Nederland met automatisch parkeren.
Automatische baanwissel werk soms en summon slaat nergens op in Europa.

FSD wacht op Europese regelgeving.

Dus voor €3800 krijg je autopark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:39:
[...]

EAP werkt in Nederland met automatisch parkeren.
Automatische baanwissel werk soms en summon slaat nergens op in Europa.

FSD wacht op Europese regelgeving.

Dus voor €3800 krijg je autopark.
Ik kijk naar de tweedehands markt en probeer in te schatten wat ik wel/niet belangrijk vind. Dat automatisch parkeren lijkt mij wel ideaal, maar werkt dat dan ook een beetje op een M3 met HW3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Had autoparkeren op de vorige 2 auto's.
Je gebruikt dit echt heel weinig in mijn ervaring. Zelf ben je gewoon beter en sneller.
De meeste keren dat ik het gebruikte was als "demo" van dat het kan.

Persoonlijk zou ik me daar dus niet op focussen.
Voornaamste voor mij bij EAP is dat AP er op blijft bij baanwissel. Vind dat met AP echt super irritant dat je constant AP weer aan moet zetten.
Maar ook daar hoef je geen 3800 voor uit tegeven als je een commander haalt.

Wat ik nog wel zou kunnen waarderen is als je de auto remote naar voren (of achteren) kan laten riijden.
Soms echt heel krappe ruimtes (zeker als de persoon naast je niet kan parkeren :-) )
Maar ook dat is me niet veel geld waard.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik kijk naar de tweedehands markt en probeer in te schatten wat ik wel/niet belangrijk vind. Dat automatisch parkeren lijkt mij wel ideaal, maar werkt dat dan ook een beetje op een M3 met HW3?
Als je het er op zit zonder noemenswaardige meerprijs dan is EAP het misschien waard. Voor het heractiveren van de AP can je een commander aanschaffen, maar kost je een kleine €200.

Over automatisch inparkeren ben ik het eens met mijn voorganger... had dit op mijn Toyota C-HR, in de 7.5 jaar dat ik de auto had, denk 5x echt gebruikt... daarvan ging het dan 2x "mis" en moest je het alsnog zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@DarkSide ok dus wat dat betreft zeg je eigenlijk, het maakt weinig uit?

Ik kan niet goed inschatten wanneer FSD wel iets gaat doen in NL. Ik denk dat als ik nu een M3 koop met zo'n 100 dkm en hij bevalt en houdt zich goed, we hier misschien nog wel 8 jaar in kunnen blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:58:
@DarkSide ok dus wat dat betreft zeg je eigenlijk, het maakt weinig uit?

Ik kan niet goed inschatten wanneer FSD wel iets gaat doen in NL. Ik denk dat als ik nu een M3 koop met zo'n 100 dkm en hij bevalt en houdt zich goed, we hier misschien nog wel 8 jaar in kunnen blijven rijden.
Je kan EAP en FSD altijd achteraf in de auto aanschaffen tegen de dan geldende prijs.

Mogelijk komen er ook maand abonnementen zoals in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Je kan EAP en FSD altijd achteraf in de auto aanschaffen tegen de dan geldende prijs.

Mogelijk komen er ook maand abonnementen zoals in de USA.
Ja ok, maar om bijna 8000 euro uit te geven voor een auto van ~20k vind ik niet helemaal in verhouding staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Ja ok, maar om bijna 8000 euro uit te geven voor een auto van ~20k vind ik niet helemaal in verhouding staan.
Ik weet niet hoeveel je per jaar gaat rijden, maar ik gok dat de "nieuwste" FSD van over 5 jaar vast niet gaat werken met oudere hardware. Tesla heeft dan vast iets nieuws, of de EU stelt aanvullende eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 07:35
DarkSide schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:02:
[...]

de 2025 =/= juniper

modeljaar 2025 wordt volgens mij al langer uitgegeven.
Maar vraag is (om verwarring te voorkomen) @EVOTWEAKERS of je dit bedoelt. Of verwacht dat de je de juniper krijgt.

Laatste hangt denk ik nog beetje af van wat voorraden. En wanneer hij exact uitkomt.
Maar kans wordt wel groot. Destijds is bij veel collega's hun model3 geannuleerd en een uur later vervangen door de highland.
2025 is geen “Juniper”.

Tesla werkt met modeljaren. Zo vaak rond november wordt in de bestelling Model Y 2025 benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 30-09 13:05

Nu bijna 6 jaar met een model 3 onderweg (eerste lease van begin 2019 tot begin 2024 en toen de highland als opvolger). Kinderen zijn nu 5 en 8, gaat voor ons helemaal prima.
Ik kan me voorstellen dat je met lange tieners op een gegeven moment de achterbank wat krap gaat vinden, maar ik zit er met mijn 1.80m ook nog prima, dus dat zal voor ons wel loslopen.

Met 10k per jaar rij je waarschijnlijk veel kleine stukjes en een keer een vakantie ofzo? Voor ons gaat dat ook prima, maar als je ver wil zou ik wel voor een LR versie kijken, die kosten 2e hands nu maar een paar duizend meer dan de SR+ en dan heb je wat meer marge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Met de 2019 Model 3's kan je achteraf alleen een haak laten installeren waar je een fietsendrager op kan plaatsen. Die modellen hebben standaard geen trekgewicht meegekregen bij de RDW. Alleen als je destijds affabriek de trekhaak nam (kon pas vanaf 2e helft 2019) kreeg die ook een trekgewicht mee in de papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Beekforel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik zou hier echt geen euro extra voor betalen.
FSD zal überhaupt nog jaren op zich gaan laten wachten in Europa, dus als je er ca. 8 jaar mee verwacht te gaan rijden dan zou je misschien (optimistisch!) in het laatste jaar denken dat FSD de moeite waard zou kunnen zijn, maar dan is de HW3 configuratie vast niet voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Smobbo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik zou hier echt geen euro extra voor betalen.
FSD zal überhaupt nog jaren op zich gaan laten wachten in Europa, dus als je er ca. 8 jaar mee verwacht te gaan rijden dan zou je misschien (optimistisch!) in het laatste jaar denken dat FSD de moeite waard zou kunnen zijn, maar dan is de HW3 configuratie vast niet voldoende...
Vind het opvallend dat er in Tesla Model 3 occasion kopen toch best wat waarde aan gehecht wordt.

Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar een LR en FSD geen must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Smobbo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Met de 2019 Model 3's kan je achteraf alleen een haak laten installeren waar je een fietsendrager op kan plaatsen. Die modellen hebben standaard geen trekgewicht meegekregen bij de RDW. Alleen als je destijds affabriek de trekhaak nam (kon pas vanaf 2e helft 2019) kreeg die ook een trekgewicht mee in de papieren.
Dat klopt, ik had alleen goed gelezen en de post begon met "Hier een model 3 highland" en daar kan het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
gjcvro schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Dat klopt, ik had alleen goed gelezen en de post begon met "Hier een model 3 highland" en daar kan het wel.
Ah, ik koppelde het aan de berichten van @peligro2k, foutje moet kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:15
Ik ben weer terug uit de sneeuw, tripreport heb ik hier geschreven:

LigeTRy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Nog wat model 3 (2024 RWD) specifieke aanvullingen:
  • Wees niet eigenwijs en volg de tesla navigatie, dat voorkomt drukte/wachttijden
  • Ook in de winter is het echt een topauto, verbruik is helemaal niet zoveel hoger dan in de zomer (wel preconditioned)
  • Ik heb wel een keer ruzie gehad met de rijbaanoverschreiding, die bleef 20 seconde lang corrigeren terwijl ik in het midden van de baan reed, ik geef een vieze camera de schuld
  • Als je met 4 man en lading in de auto zit, zijn sommige drempeltjes in de woonwijk wat te hoog
  • Ik blijf de matrix grootlicht vereiste voor autosteer stom vinden, daardoor gebruik ik autosteer in de nacht bijna niet
  • De defrost functie kost redelijk wat batterij, je kan je afvragen of het 2 euro aan stroom waard is om niet te krabben

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 19-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
Vraagje,

[Afbeelding]

Ze zijn toch zo netjes om je een ruilauto te geven. Dan verslijt je toch niet je eigen batterij en banden…

En … ja wat is een redelijke termijn als je ondertussen niet echt kan spreken over extra kosten?
Nu is het waarschijnlijk ook zo dat er tussen 20 december en 4 Januarie niet veel gebeurd is door de kerstvakantie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:43
Sinds een paar dagen erg veel foutmeldingen.
Adaptieve koplampen werken niet. Cruise Control werkt niet. Sentry mode gaat vanzelf uit vanwege een error.
Camera's staan op zwart bij achteruitrijden, dodehoek camera's op zwart bij geven richting........

En kan pas een datum krijgen bij een service center na 31 dagen..................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:18
shinken82 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:23:
Sinds een paar dagen erg veel foutmeldingen.
Adaptieve koplampen werken niet. Cruise Control werkt niet. Sentry mode gaat vanzelf uit vanwege een error.
Camera's staan op zwart bij achteruitrijden, dodehoek camera's op zwart bij geven richting........

En kan pas een datum krijgen bij een service center na 31 dagen..................
Model 3 Highland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:43
Nee, een 3 uit 2021.
Pagina: 1 ... 15 ... 132 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: