Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 13:34
CrashOne schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:40:
Klopt het dat de NL/EU variant van de Model Y geen noodontgrendeling heeft bij de achterportieren? Ik heb daar een plaatje zitten wat vast lijkt te zitten ipv een klepje.
Ik gok dat ze de oplossing uit de highland overnemen. Daar zit onderin het deurvak een luikje met daaronder een lusje/kabeltje waar je aan moet trekken.
Als je onderste boven in het water zit ga je dus wel ff moeten zoeken… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-05 08:42
Smobbo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Ik gok dat ze de oplossing uit de highland overnemen. Daar zit onderin het deurvak een luikje met daaronder een lusje/kabeltje waar je aan moet trekken.
YouTube: Model Y Rear Door Emergency Release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:25
GekkeRipper schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Daar ben ik niet bekend mee. Bedoel je met 2024 Y letterlijk dat of de aankomende Juniper 2025 Y? Daar wordt wel een beter onderstel verwacht.
2024 MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Als je in het water zit en je ramen gaan niet meer open dan is het sowieso einde oefening.
Die deur ga je niet open krijgen voor het te laat is en de ramen zijn er niet uit te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 15:30
Ga er even over denken, is bijna 2 uur rijden voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07

s3n

Damian schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Tja ze hebben een weg gekozen. Ik denk wel dat ze met High Fidelity Park Assist een goede weg ingeslaan zijn. Ze blijven kiezen voor de AI oplossing op basis van Vision, en daar is nog wel wat ontwikkeling in nodig voordat het 100% goed bruikbaar is. Ik ben in ieder geval al behoorlijk onder de indruk wat ze met de eerste iteratie van HFPA voor elkaar krijgen.
Daar ben ik bang voor. De laatste update van gisteren heeft mijn ruitenwisser weer gesloopt. Gisteravond net zolang doorgereden tot ik amper nog iets zag en toch maar zelf op het knopje gedrukt.

De afgelopen maanden was het redelijk. Toen ik de auto net had gingen de ruitenwissers aan als de auto in de zon stond, dus ook als er net een Saharazand storm overheen was geweest met als gevolg dat ik de nodige krassen op het raam heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39
De nieuwe Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive heeft als First Edition een fiscale vanafprijs – dus exclusief kosten rijklaarmaken – van €60.990. Tellen we daar de kosten rijklaarmaken bij op, die bij de uitgaande Model Y €1.000 bedragen, dan komen we op een prijs van €61.990. Daarmee kost de nieuwe Model Y All-Wheel Drive Long Range dus €9.000 meer dan de uitgaande variant, al kun je ze natuurlijk niet volledig met elkaar vergelijken. Voor bijna 62 mille krijg je ditmaal namelijk de First Edition.

...

De Model Y First Edition heeft in Australië in elk geval 'Acceleration Boost', dat een snellere 0-100-tijd mogelijk maakt. De Long Range All-Wheel Drive First Edition bereikt met Acceleration Boost in slechts 4,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/h. Wie die modus niet activeert, is overigens ook rap zat (4,8 seconden). De First Edition brengt verder standaard 20-inch wielen, een speciale badge op de achterklep, First Edition-instaplijsten, First Edition-projectie op de grond bij het openen van de portieren, een First Edition-opschrift op de middenconsole én – als je voor het zwarte interieur gaat – vegan suède afwerking.

Autoweek: Vernieuwde Tesla Model Y: voorlopig flink aan de prijs

[ Voor 62% gewijzigd door Maurice- op 16-01-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Tesla voert continue wijzigingen door maar als er een groot verschil is dan is dat meestal wel bekend online. Kennelijk is er eind 2022 een wijziging doorgevoerd aan de Model Y om een comfortabeler onderstel te hebben. Sindsdien niet meer. https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/Of6GpgSzDh

Nogmaals de link zelf doorgenomen. De ene zegt vanaf eind 22. De ander midden 23 en weer een ander zegt eind 23 is het aangepast. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door GekkeRipper op 16-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
this schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Zijn er verschillen in vering bij model Y 2023 tov 2024?
Ik kom van een M3 2020 (eerste generatie facelift) naar een MY 2024 en ik merk nu niet zo grote verschillen qua vering. Rekening houdend met dat het een sedan naar SUV is.
Bijvoorbeeld, de autostrade in België, de E17 tussen Gent en Sint-Niklaas. Op het meest linkse rijvak begint de Tesla wel serieus te stuiteren. Zowel de oude M3 als de nieuwe MY hebben er last van.
Ik heb dat met elke weg in België. :X

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:38
GekkeRipper schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Tesla voert continue wijzigingen door maar als er een groot verschil is dan is dat meestal wel bekend online. Kennelijk is er eind 2022 een wijziging doorgevoerd aan de Model Y om een comfortabeler onderstel te hebben. Sindsdien niet meer. https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/Of6GpgSzDh

Nogmaals de link zelf doorgenomen. De ene zegt vanaf eind 22. De ander midden 23 en weer een ander zegt eind 23 is het aangepast. 8)7
Ik heb een MY van 03/23, en die heeft zeker het iets zachtere onderstel.

Maar eerlijk, dat is geen innovatie, dat is kiezen voor een iets zachtere veer en bijpassende demper.
Dingen die legacy auto wel al decennia onder de knie heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:01
Klopt het dat de NL/EU variant van de Model Y geen noodontgrendeling heeft bij de achterportieren? Ik heb daar een plaatje zitten wat vast lijkt te zitten ipv een klepje.
De Model Y heeft gelukkig wel een handmatige noodontgrendeling in de achterportieren, maar dit is onmogelijk zonder gereedschap open te krijgen zoals ik zojuist heb ervaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-a-NNiAH1uLswrcmIhj1y4v4KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDpqZQcnVvFInBsdBc3EsjpI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit klepje zorgt ervoor dat de ruimte van de noodontgrendeling is afgedekt maar heeft gereedschap nodig om eruit gehaald te worden.
Bij openen vind je met geluk en zoeken een wit schuimen 'label', waar het lusje van de noodontgrendeling is ingepakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMjmMp73HBDRhwBhI9JqAM2ZmCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc1M6WCZD8JcJTDr6jF6rzyF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het schuim er van af gehaald en een extra koortje eraan gehangen, zodat de noodontgrendeling ook te gebruiken is zonder het klepje eerst eruit te halen. Dit betreffende item vind je hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIQO-iPRsxpgY5H99olyrEZ9LXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5sGBWW56me6xNdKTLiYDsZ8.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat er klittenband op de achterkant van het koortje zit kun je deze op elk gewenste positie neerleggen. Vooral met kinderen is het misschien wel handig om het iets beter te verbergen, al moet je er alsnog best hard aan trekken voordat de noodontgrendeling z'n werk doet.

Mijn insziens onacceptabel hoe Tesla dit heeft gedaan. In een noodsituatie zit je op de achterbank flink in de problemen als er geen langer koort aan zit.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:01
Dit filmpje is van de US versie, blijkbaar hebben ze het in de EU een stuk moeilijker gemaakt 8)7

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
wij hebben op onze model 3 2023 ook velg schade nadat mijn vrouw schrok van een BMW die tegen het verkeer in crosste en een rand raakte. Ik rijd zonder die doppen omdat ik de velgen wel mooi vind, maar nu dus wat minder...
Nu lees ik over velg reparaties en dat die rond de 100-150 kosten, hebben mensen daar ervaring mee qua kwaliteit en kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Zou 'alcantara' een beschermde naam zijn? Want alcantara zou ik eigenlijk wel beschrijven als vegan suede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:11:
De 'oude 3' had nog wat problemen die in de Y al opgelost waren. De vering was al wat zachter...
Een harde vering is niet direct een probleem, maar eerder een eigenschap van de auto. Er zijn namelijk ook mensen die een hardere vering juist fijner vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Roenie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:02:
[...]
Een harde vering is niet direct een probleem, maar eerder een eigenschap van de auto. Er zijn namelijk ook mensen die een hardere vering juist fijner vinden.
Er is nog een verschil tussen goede harde vering en slechte harde vering. En Tesla neigt eerder naar het laatste. Zeker bij de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 18:48
Maurice- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:09:
De nieuwe Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive heeft als First Edition een fiscale vanafprijs – dus exclusief kosten rijklaarmaken – van €60.990. Tellen we daar de kosten rijklaarmaken bij op, die bij de uitgaande Model Y €1.000 bedragen, dan komen we op een prijs van €61.990. Daarmee kost de nieuwe Model Y All-Wheel Drive Long Range dus €9.000 meer dan de uitgaande variant, al kun je ze natuurlijk niet volledig met elkaar vergelijken. Voor bijna 62 mille krijg je ditmaal namelijk de First Edition.

...

De Model Y First Edition heeft in Australië in elk geval 'Acceleration Boost', dat een snellere 0-100-tijd mogelijk maakt. De Long Range All-Wheel Drive First Edition bereikt met Acceleration Boost in slechts 4,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/h. Wie die modus niet activeert, is overigens ook rap zat (4,8 seconden). De First Edition brengt verder standaard 20-inch wielen, een speciale badge op de achterklep, First Edition-instaplijsten, First Edition-projectie op de grond bij het openen van de portieren, een First Edition-opschrift op de middenconsole én – als je voor het zwarte interieur gaat – vegan suède afwerking.

Ik heb het oude model december 2024: 7-zits AWD dual motor, QS, zwart interieur, Induction velgen en trekhaak met 0% financiering en aanbetaling van 1500 euro. Totaalprijs was 62.000 euro. Dan is het nieuwe model wel flink aan de prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:54
Heren van dit fantastische topic. Kunnen jullie mij helpen met het volgende:

Ik rij een M3 highland (lease) van de zaak. Nu hebben wij als grotere aannemer een deal met shell en heeft iedereen een shell recharge laadpas. Echter is er vanuit directie besloten niet meer te mogen declareren zodra je ergens ander hebt geladen/getankt dan dat de shell pas toelaat.

Nu ga ik over een maandje naar Sölden en ben op zoek naar de comfortabelste manier van reizen en laden. Wordt overigens mijn eerste lange rit. Nu heb ik ABRP ontdekt en hierin kan je uitsluiten/verkiezen.
Nu heb ik als voorbeeld Superchargers van Tesla uitgesloten. Dan laat hij netjes Fastned en Ionity zien bijvoorbeeld. Deze mogen allemaal met de Shell pas. Zoals nog circa 200 aanbieders.

Hoe plan ik met de Tesla navigatie het makkelijkste de rit. Ik dacht zelf aan deze manier.
1. Route plannen in ABRP
2. Adres van eerste stop uit ABRP overnemen in de Tesla navigatie.
3. TIjdens laadsessie eerste stop, de 2de stop invoeren enz. enz....
4. Enhance Commander kopen voor de zekerheid om handmatig pre-conditioning aan te zetten mocht een laad aanbieder dit niet hebben gekoppeld met Tesla. Fastned/Ionity enz werkt dit wel overigens.

Of hebben jullie een beter idee. Ook nog geprobeerd om vanuit ABRP de geplande route naar de Tesla App te verzenden om deze vervolgens naar de auto te sturen. Dit lukt niet.
Van ABRP naar google maps app werkt wel. Vervolgens naar de Tesla app ook. Maar de laad adressen gaan niet mee en de Tesla navigatie in de auto plant de route dan gewoon weer met superchargers.

Ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
tinusterror schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:16:

Ik rij een M3 highland (lease) van de zaak. Nu hebben wij als grotere aannemer een deal met shell en heeft iedereen een shell recharge laadpas. Echter is er vanuit directie besloten niet meer te mogen declareren zodra je ergens ander hebt geladen/getankt dan dat de shell pas toelaat.

Nu ga ik over een maandje naar Sölden en ben op zoek naar de comfortabelste manier van reizen en laden. Wordt overigens mijn eerste lange rit. Nu heb ik ABRP ontdekt en hierin kan je uitsluiten/verkiezen.
Nu heb ik als voorbeeld Superchargers van Tesla uitgesloten. Dan laat hij netjes Fastned en Ionity zien bijvoorbeeld. Deze mogen allemaal met de Shell pas. Zoals nog circa 200 aanbieders.

Hoe plan ik met de Tesla navigatie het makkelijkste de rit. Ik dacht zelf aan deze manier.
1. Route plannen in ABRP
4. Enhance Commander kopen voor de zekerheid om handmatig pre-conditioning aan te zetten mocht een laad aanbieder dit niet hebben gekoppeld met Tesla. Fastned/Ionity enz werkt dit wel overigens.

Of hebben jullie een beter idee. Ook nog geprobeerd om vanuit ABRP de geplande route naar de Tesla App te verzenden om deze vervolgens naar de auto te sturen. Dit lukt niet.
Van ABRP naar google maps app werkt wel. Vervolgens naar de Tesla app ook. Maar de laad adressen gaan niet mee en de Tesla navigatie in de auto plant de route dan gewoon weer met superchargers.

Je kunt ook zelf de hele route inclusief stops aanmaken in de tesla app/onboard. Door gewoon stops toe te voegen aan je route, dat maakt het misschien een stuk makkelijker dan proberen te verzenden

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 13:49

Ik ga altijd langs de tesla superchargers en betaal het laden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
this schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:11:
[...]Er is nog een verschil tussen goede harde vering en slechte harde vering. En Tesla neigt eerder naar het laatste. Zeker bij de oudere modellen.
Het is niet te vergelijken met mijn ICE roadster, maar ik vind de vering ook niet echt slecht. Zelf heb ik liever de Tesla vering (2019) dan een 'Franse' vering. Al is dat weer een ander uiterste uiteraard. Maar goed, het stoort mij in ieder geval niet, dus ik zou dat niet als een probleem zien. Het blijft voor een groot deel persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:37
Nu hebben wij als grotere aannemer een deal met shell en heeft iedereen een shell recharge laadpas. Echter is er vanuit directie besloten niet meer te mogen declareren zodra je ergens ander hebt geladen/getankt dan dat de shell pas toelaat.
Je werkgever moet wel een hele goede deal hebben met Shell aangezien SuC heel veel goedkoper zijn dan een FastNed of Ionity laadpaal. Mijn baas is maar wat blij als ik bij een SuC laadt en dan het bonnetje declareer....

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
SpikeHome schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik ga altijd langs de tesla superchargers en betaal het laden zelf.
Dit. Die 50 euro laden op zo'n ritje naar Oostenrijk doet het ook niet op het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:54
Sand0rf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Je werkgever moet wel een hele goede deal hebben met Shell aangezien SuC heel veel goedkoper zijn dan een FastNed of Ionity laadpaal. Mijn baas is maar wat blij als ik bij een SuC laadt en dan het bonnetje declareer....
Ja dat gaf ik dus ook aan. Echter als alle gebruikers gaan declareren gaat dit intern extra kosten opleveren voor de boekhouder en project adminstateur enz..
Eddos schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Dit. Die 50 euro laden op zo'n ritje naar Oostenrijk doet het ook niet op het totaal.
Eens dat is het ook hoor. Is echt een principe kwestie geworden. Zoals Sand0rf ook schrijft. €0.79 cent gem langs de weg en bij SUC's €0.24. ik zou het wel weten als werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
ChopinChopin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Het klopt niet helemaal wat je zegt zolang het gaat om FSD-supervised, maar de materie is dan ook best complex.

FSD supervised wordt niet gezien als ADS (zelfrijdend systeem), maar als rijtaakondersteuning. Deze systemen vallen onder DCAS: Regulation No. 171 defines DCAS as systems which assist the driver in controlling the longitudinal and lateral motion of the vehicle on a sustained basis, while not taking over the entire driving task. DCAS are categorized as Automated Driving Systems corresponding to SAE Level 2..

De planning die je laat zien komt uit een beleidskompas van de rijksoverheid gericht op ADS. Dat betreft de volgende stap, dus volwaardig FSD (unsupervised). Een fabrikant kan op dit moment al ADS testen onder Europese regelgeving voor een prototype. Medio 2027 wordt nog meer testruimte gezocht zodat testen met maatschappelijke leerbehoeften gefaciliteerd kunnen worden voor bijvoorbeeld overheden, bedrijven en kennisinstellingen. De planning ziet toe op een onderdeel in het proces tot marktintroductie van ADS. Dus niet voor FSD-supervised.
Ok, website van Verantwoorde Introductie Automatische Voertuigen (VIAV) vermeldt nl alleen maar dat er een ADAS Alliantie is, geen ADS. Maar wat is dan de planning voor FSD Supervised testing? En dan vooral voor Hands-off system-initiated manoeuvres (SIM) op niet-snelwegen? Want de last-minute zorgen die NL (en UK, SE en NO) nu ter tafel hebben gebracht gaan zelfs alleen nog maar over introductie van SIM op snelwegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sawtomyer
Tesla zij-aanzicht facelift

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DX4ilHuFjiGtqn6RTyj5OvDlcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgApfVhFTxz0g12M6xbeE98d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:09:

...

Als Autoweek zo goed geïnformeerd is, verbaasd het mij wel dat ze het First Edition noemen, terwijl het de Launch Series heet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:52
[...]

Ik heb eens teruggekeken toen ik in 2020 nog mijn M3LR had en naar Flachau ben gereden (1000 km). Met 50 euro redde ik het niet toen hoor, eerder 150 euro totaal heen en terug. Nu heb ik altijd wel last van en zware voet in Duitsland. 5x geladen onderweg. Baas betaalde wel netjes ;-)

Ik ben ondertussen (na een keer of 4 met de tesla naar de wintersport) al zo ver dat ik met mijn A6 hybride naar Oostenrijk rijd voor de ruimte, aantal tankstops (1x) en om het tempo erin te houden. Ik zat toch in mijn M3 na elke 200-250 km mijn stops te managen: met welke snelheid haal ik welke Supercharger en welke niet. Dan maar wat meer euro's er tegenaan en betalen voor de benzine. Wintersporten is sowieso al een dure aangelegenheid..... Laatste keer zat ik me ook te ergeren aan de BMW's en KIA's bij de superchargers. Exclusiviteit voor Tesla's is helaas weg. Maar ik besef dat ik de luxe heb dat ik die keuze kan maken.

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vandaag heb ik de Tesla Raw Data file bekeken, verzocht bij Tesla nav een aanrijding met een Tesla van een collega, via: https://www.tesla.com/nl_nl/support/privacy#request-copy

WaauuW wat een mooie complete aangeleverde files!
Er is volgens mij echt geen enkel ander (mainstream) merk dat dit doet! Wat een service. Wat een aanwinst bij aanrijdingen, voor onderzoek (politie) etc!
Klasse!!!!

Mappen met account details, communication logs (werkelijk elke chat die je ooit met Tesla hebt gehad etc), volledige service history, Event Data Recorder, vehicle warranties, Volledige vehicle data in csv, prachtig PDF rapport met alle data in grafieken etc,
Én een map met volledige camera recordings voorafgaande aan het ongeval.
Daar in zitten ALLE camera's: Backup, Fisheye, LeftPillar, LeftRepeater, Main, Narrow, RightPillar en RightRepeater.

Ik zag dus alle beelden, vanuit alle hoeken, nét voor/tot aan de aanrijding.
Dat zijn er dus meer dan je zelf lokaal via de dashcam player kan zien!?

Hoe werkt dat? Worden ál die camera clips dan automatisch geüpload ná een aanrijdings-registratie?
Zulks is zeker niet zelf lokaal te downloaden/bekijken als het niet om een ongeval gaat maar als je bijv. alleen even zou willen zien wie een winkelwagentje tegen je Tesla heeft geparkeerd? (zo maar een voorbeeld... Ik weet niet welke regels er zijn om deze gegevens bij Tesla te mogen krijgen)

En verder: Uit al deze data, zeker de losse riante csv, is zo veel te halen. Bijvoorbeeld wanneer/of je je knipperlicht wel aangezet hebt, voorafgaande aan de aanrijding (in bovenstaande zaak is dit hele waardevolle extra info geweest!).

Maar wat ik wel mis is een 'overlay'... Dus zou je alle data zoals gps coördinaties, snelheid, datum, tijdstip, etc ook als overlay op de films kunnen leggen?
En is er ook software die de route/kaart helemaal mee laat lopen? Zoiets had ik vroeger bijv. bij mijn vorige BlackVue dashcams...

Of is dit niet mogelijk met de door Tesla beschikbaar gestelde data en had hier voor iets als Teslamate/Tessie mee moeten draaien?

Wil sowieso zelf denk ik toch ook maar Teslamate of Tessie gaan draaien op mijn Synology Nas. Toch wel ernstig handig om achteraf routes/snelheden etc aan te tonen...
Maar de voor en nadelen; wil geen extra slaapverbruik/niet in slaapstand gaan, en begreep dat de data vanuit Tesla Api beperkt zou gaan worden/extra geld zou gaan kosten oid, moet ik nog even uitzoeken.
Op die vragen kom ik later hier nog wel terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 16-01-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Snarf70 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Ik zat toch in mijn M3 na elke 200-250 km mijn stops te managen: met welke snelheid haal ik welke Supercharger en welke niet.
Dat doet de Tesla navigatie toch geheel automatisch voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dat klepje heb ik dus niet, er ligt ook niks boven op, er zit alleen iets van een vierkantje wat er volgens mij niet uit kan.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:11
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:50:
[...]

99,9% kans heb jij de Juniper.

Berlijn gaat deze maand nog de nieuwe beginnen te produceren, en ik geloof nooit dat ze de jouwe ergens op stock gaan houden.
De datum van week 26 zegt niks. Pas na half Maart wordt jouw order echt ingezet, en als dan de productie de vraag kan volgen heb je gewoon een paar weken later je auto.
Dat zou stiekem toch wel heel mooi zijn!

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pdidi schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Dat doet de Tesla navigatie toch geheel automatisch voor je?
Ja, zo lang je in landen rijdt met snelheidsbeperkingen van 100-120 of 130 lukt dat prima.

Maar in Duitsland kan het enorm gaan af wijken als je wat door duwt.
Wat ik doe is telkens een 'doellader' kiezen op bv 220km, en dan begin ik te rijden. De GOM geeft dan aan met welk percentage ik ga aan komen. Zo lang dat boven de 5% zit duw ik door binnen de grenzen van het veilig rijden. Go with the flow, maar dan wel op het linkse rijvak. En als ik dan zie dat het percentage begint te zakken maak ik de keuze tussen :
- ofwel eerder laden, en nog steeds snel rijden
- snelheid minderen naar 130 en proberen aan te komen met 2-5%.

Dikwijls heb je in je laadplanning ook stops van 15minuten waar het systeem verwacht dat je met 50% terug gaat rijden. Dat lukt soms, maar als er een lunch bij komt, dan vertrek je met 80%, en dan is de planning voor de volgende stop toch weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bint schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Dat zou stiekem toch wel heel mooi zijn!
Ja, ik help je hopen. Ondertussen lees je wel dat de prijs omhoog is, en mogelijk krijg je van de leasemaatschappij een nieuwe maandprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Ja, zo lang je in landen rijdt met snelheidsbeperkingen van 100-120 of 130 lukt dat prima.

Wat ik doe is telkens een 'doellader' kiezen op bv 220km, en dan begin ik te rijden. De GOM geeft dan aan met welk percentage ik ga aan komen. Zo lang dat boven de 5% zit duw ik door binnen de grenzen van het veilig rijden. Go with the flow, maar dan wel op het linkse rijvak. En als ik dan zie dat het percentage begint te zakken maak ik de keuze tussen :

Dikwijls heb je in je laadplanning ook stops van 15minuten waar het systeem verwacht dat je met 50% terug gaat rijden. Dat lukt soms, maar als er een lunch bij komt, dan vertrek je met 80%, en dan is de planning voor de volgende stop toch weer anders.
Dit dus. Ik deed precies hetzelfde. Ook wel eens met 1% aangekomen, en dan begin je toch een beetje te zweten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 18:09

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik vind de neus mooier, maar de kont zeker niet

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Snarf70 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit dus. Ik deed precies hetzelfde. Ook wel eens met 1% aangekomen, en dan begin je toch een beetje te zweten ;-)
Heb ik ook al gedaan, maar durfde het niet schrijven. Doe ik alleen als ik zonder passagiers rij.

Uit de filmpjes van Bjorn weet ik dat je na 0% nog ca 20km verder geraakt met de Y, dus naar 1% wil ik wel mikken. (bij goed weer in de zomer en als ik alleen ben... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Uit de filmpjes van Bjorn weet ik dat je na 0% nog ca 20km verder geraakt met de Y
In normale modus of limp modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarf70
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Heb ik ook al gedaan, maar durfde het niet schrijven. Doe ik alleen als ik zonder passagiers rij.

Uit de filmpjes van Bjorn weet ik dat je na 0% nog ca 20km verder geraakt met de Y, dus naar 1% wil ik wel mikken. (bij goed weer in de zomer en als ik alleen ben... )
Mijn vrouw slaapt altijd in de auto met lange ritten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:23
[...]

50 euro extra?

Ik ben net terug uit Oostenrijk, ruim 2000 km totaal wat 170 euro aan laadkosten heeft gekost bij SuC's.

Tegenwoordig is het 45 cent / kWh in Duitsland.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:43:
[...]

In normale modus of limp modus?
Nu geen tijd om het uit te zoeken, maar hier gebeurt het.

YouTube: I drove Tesla Model Y Performance until the battery died

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
tinusterror schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:58:
[...]
Zoals Sand0rf ook schrijft. €0.79 cent gem langs de weg en bij SUC's €0.24. ik zou het wel weten als werkgever.
Niet in Duitsland. De meeste SuC's zijn 44 of 45 cent geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Doorduwen in Duitsland... Dan denk ik dat je niet gebonden bent aan schoolvakanties of 's nachts rijdt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Snarf70 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb eens teruggekeken toen ik in 2020 nog mijn M3LR had en naar Flachau ben gereden (1000 km). Met 50 euro redde ik het niet toen hoor, eerder 150 euro totaal heen en terug. Nu heb ik altijd wel last van en zware voet in Duitsland. 5x geladen onderweg. Baas betaalde wel netjes ;-)

Ik ben ondertussen (na een keer of 4 met de tesla naar de wintersport) al zo ver dat ik met mijn A6 hybride naar Oostenrijk rijd voor de ruimte, aantal tankstops (1x) en om het tempo erin te houden. Ik zat toch in mijn M3 na elke 200-250 km mijn stops te managen: met welke snelheid haal ik welke Supercharger en welke niet. Dan maar wat meer euro's er tegenaan en betalen voor de benzine. Wintersporten is sowieso al een dure aangelegenheid..... Laatste keer zat ik me ook te ergeren aan de BMW's en KIA's bij de superchargers. Exclusiviteit voor Tesla's is helaas weg. Maar ik besef dat ik de luxe heb dat ik die keuze kan maken.
Vorig jaar maart betaalde ik heen naar Flachau en terug 147,19 euro. Alles bij SuC's.
Ca. 2000 km totaal.

Net terug uit Oostenrijk en totaal geen stress. Er zijn weer volop SuC's bijgekomen en zag juist 95 procent Tesla staan met af en toe een verdwaalde VW. Andere merken stonden veelal bij de concurrent te laden.
Viel ook nu weer enorm mee en de rit was even snel als een dikke fossiele Merc die gelijk vertrokken was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
ndjong schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Als je in het water zit en je ramen gaan niet meer open dan is het sowieso einde oefening.
Die deur ga je niet open krijgen voor het te laat is en de ramen zijn er niet uit te tikken.
Schijnbaar kun je alle zijramen naar buiten duwen waardoor ze uit de onderste sponning en bevestiging breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
RaRo74 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Niet in Duitsland. De meeste SuC's zijn 44 of 45 cent geworden.
Dat is inderdaad een groot verschil met Frankrijk, waar ik gemiddeld 33ct heb betaald

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:58
Plaatje van Reddit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/yes-please-v0-v47d232p8dde1.jpg?width=1536&format=pjpg&auto=webp&s=828f9f8b5293d5213e6c5a7aa0bbdeb1a035b376

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pdidi schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Doorduwen in Duitsland... Dan denk ik dat je niet gebonden bent aan schoolvakanties of 's nachts rijdt
Gewoon 's avonds na 19h of in het weekend op sommige stukken buiten de vakanties. Laatste trip was een bedrijfstrip. Heen in de week na 17h, en terug op een zaterdagmiddag.

Ik ga zeker niet beweren continu 200+ gereden te hebben, maar de 150 en 160 stond vaak op het scherm.
Topsnelheid is overigens 222, en bergop of bergaf maakt geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 18:09

Mad-Matt

TheDoctor#2181

adjego schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Ja, je moet hem eerst als sleutel toevoegen.
Dat ging ook enorm soepel, wat een geweldige auto O+

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:28

sphere

Debian abuser

Jammer heb wit besteld, maar als de kleur upgrade gratis is wil ik ook wel wat anders :9

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 00:22
Jochemp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Dit filmpje is van de US versie, blijkbaar hebben ze het in de EU een stuk moeilijker gemaakt 8)7
Ik zou die in de VS ook niet open kunnen maken zonder gereedschap. En al helemaal niet in een noodgeval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 14:20
Vanaf morgen waarschijnlijk de eigenaar van een model 3 2020 facelift in deep blue.

Ga proberen om de velgen gewisseld te krijgen, die zijn wel flink beschadigd. Anders in de toekomst een nieuw setje halen in het zwart.

Mede door dit forum enorm veel tips en informatie verkregen dus mijn dank.

Mochten er nog last minute tips zijn dan hoor ik ze graag natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Lijkt vast te zitten. Die krijg je echt niet met je handen los. Schroevendraaier vanaf de zijkant erin en dan eruit wippen. Ik zou van die trekkoordjes bij ome ali bestellen en eraan vastmaken, heb ik wel gedaan toevallig vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Ik heb een MY van 03/23, en die heeft zeker het iets zachtere onderstel.

Maar eerlijk, dat is geen innovatie, dat is kiezen voor een iets zachtere veer en bijpassende demper.
Dingen die legacy auto wel al decennia onder de knie heeft.
Je hebt mij niet horen zeggen dat het innovatie is. Ik reageerde eerder op een vergelijk van oude Model 3 en nieuwere model Y. Dat was niet heel duidelijk naar mijn mening. Dus ik gaf aan dat zowel de Model 3 als de Y ooit een zachter afgestemd onderstel gekregen hebben.

Legacy auto past soms ook een ander onderstel toe na kritiek. Zo is mijn Focus RS bij de launch bekritiseerd om het te harde onderstel. Vervolgens is in zowel 2017 als in 2018 de boel wat zachter gemaakt dmv andere hardware.

Tevens staat Audi er ook om bekend te harde maar toch eigenlijk net niet sportieve onderstellen te leveren op de S line.

Het is maar net wat je referentiekader is hoe je iets ervaart qua hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonmob
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:56
GekkeRipper schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Daar ben ik niet bekend mee. Bedoel je met 2024 Y letterlijk dat of de aankomende Juniper 2025 Y? Daar wordt wel een beter onderstel verwacht.
De oude Y Rwd SR nog niet maar de long range heeft wel het nieuwe onderstel net als de 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Lijkt net alsof de achteruit niet getint is bij de pre facelift of een stuk minder?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
sphere schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Jammer heb wit besteld, maar als de kleur upgrade gratis is wil ik ook wel wat anders :9
Dat staat er niet.
Er staat dat ls je de blauwe variant hebt besteld je de nieuwe kleur blauw krijgt.
En dat je eenmalig de kleur van je bestelling kunt aanpassen, niet dat dit kosteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 23:50
Het onderstel van onze Y (SR 2024) geeft wel erg veel discomfort tot punt dat er echt gewoon wat misselijk en vermoeid van raak van het continue gehobbel. Ik en passagiers voelen echt in ons lichaam het schokkerige.

Kunnen andere banden mss helpen?
Twijfel zelfs om 'm weer te verkopen, maar dat is ook geld weggooien dus mss voor hetzelfde geld zijn er upgrades mogelijk die het comfortabeler maken zonder garantie te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hertog_Martin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:25:
Het onderstel van onze Y (SR 2024) geeft wel erg veel discomfort tot punt dat er echt gewoon wat misselijk en vermoeid van raak van het continue gehobbel. Ik en passagiers voelen echt in ons lichaam het schokkerige.

Twijfel zelfs om 'm weer te verkopen, maar dat is ook geld weggooien dus mss voor hetzelfde geld zijn er upgrades mogelijk die het comfortabeler maken zonder garantie te verliezen.
Welke velgen en banden heb je? En wat is je bandendruk?

Ik rij met de 19' Gemini met 2.9 Bar, en vind dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 20:18

Ik had ook hetzelfde, reed met een druk van 3.1. DIt verlaagd naar 2.8 en je merkt best wel een verschil. Geen idee wat het effect is op de range, maar die paar kilometers extra kunnen mij een worst wezen. Dit rijdt plezieriger. Het gaat om de 19inch velgen in mijn geval

Heb last van iets anders, namelijk druk in mijn oren/hoofd tijdens het rijden. Het zou wellicht te maken hebben met de achterklep die niet goed aansluit, begin volgende maand een uitgebreid onderzoek bij een Service center staan. Iemand anders last van oordruk/hoofdpijn in de auto?

[ Voor 16% gewijzigd door Neco75 op 17-01-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 19:56

RvV

Op 3.0 vind in het allemaal prima. Zo lang je maar op normaal asfalt zit. Ik heb altijd auto's met een sportonderstel gereden en daarom vind ik het helemaal nog niet zo extreem hard.
Van die kinderkopjes/kasseien zijn wel echt verschrikkelijk in de Y. Gelukkig kom ik die bijna nooit tegen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74

Inderdaad de bandspanning verlagen en dat scheelt veel in comfort dus probeer gerust 2.7 of 2.8 uit.
Het verbruik zal iets stijgen maar dat is een keuze.

Zelf zit ik met de model Y op 3.1 en bevalt uitstekend.

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 17-01-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 23:50
Tommie12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Welke velgen en banden heb je? En wat is je bandendruk?

Ik rij met de 19' Gemini met 2.9 Bar, en vind dat prima.
19" Hankook Ventus S1 Evo3. Op alle bandenspanningen, heb bewust niet de banden opgepompt om te kijken of het dan beter is maar zelfs op 2.6 bar is het nog.

Misschien eens laten checken of een andere Y proefrijden.

En is op gewoon asfalt. Maar twijfel ook of nou oneffenheden in de weg voel of van de auto zelf. Het is een vrij continu schokkend gevoel. M'n Model 3 is een stuk comfortabeler.

[ Voor 16% gewijzigd door Hertog_Martin op 17-01-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Hertog_Martin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:41:
[...]

19" Hankook Ventus S1 Evo3. Op alle bandenspanningen, heb bewust niet de banden opgepompt om te kijken of het dan beter is maar zelfs op 2.6 bar is het nog.

Misschien eens laten checken of een andere Y proefrijden.
Die banden heb ik ook als zomerband en merk er niets aan.
Dan lijkt er inderdaad iets mis te zijn met je banden.

Proefrijden in een andere en vergelijken zegt mogelijk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Neco75 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Heb last van iets anders, namelijk druk in mijn oren/hoofd tijdens het rijden. Het zou wellicht te maken hebben met de achterklep die niet goed aansluit, begin volgende maand een uitgebreid onderzoek bij een Service center staan. Iemand anders last van oordruk/hoofdpijn in de auto?
Dat is hier in het verleden wel eens langs gekomen en toen was het inderdaad de achterklep die niet goed aansluit. Je kan dat volgens mij op de nieuwe modellen ook nog wel enigszins zelf afstellen door aan de rubberen bumpers te draaien. Let wel op dat je ze niet te ver indraait, want dan kan je de lak beschadigen met het dichtdoen van de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34

Zeker even de banden/wielen na laten kijken. De RWD die we november geleverd kregen had ook veel last van trillingen (Hankook 19inch). met name rond 50kmh en 120kmh. Dacht eerst dat het mogelijk aan lang stilstaan lag. Maar naar 1000km nog steeds trillingen. Na wisselen naar winterbanden getril verholpen. Moet dus aan banden of onbalans in het wiel gelegen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Dat is hier in het verleden wel eens langs gekomen en toen was het inderdaad de achterklep die niet goed aansluit. Je kan dat volgens mij op de nieuwe modellen ook nog wel enigszins zelf afstellen door aan de rubberen bumpers te draaien. Let wel op dat je ze niet te ver indraait, want dan kan je de lak beschadigen met het dichtdoen van de klep.
Mogelijk handig filmpje
YouTube: How to fix wind buffeting noise (and feeling) on Tesla and other hat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Schwarz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Zeker even de banden/wielen na laten kijken. De RWD die we november geleverd kregen had ook veel last van trillingen (Hankook 19inch). met name rond 50kmh en 120kmh. Dacht eerst dat het mogelijk aan lang stilstaan lag. Maar naar 1000km nog steeds trillingen. Na wisselen naar winterbanden getril verholpen. Moet dus aan banden of onbalans in het wiel gelegen hebben.
Zijn de velgen + banden gewisseld, of alleen de banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
mjvdzwet schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Zijn de velgen + banden gewisseld, of alleen de banden?
Alleen banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Als ik afrem vanaf 8kmp/h naar 0 dan hoor ik altijd een soort brom in mijn Model Y RDW uit 2024. Is dit bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Het Duitse bedrijf Reifen Reber heeft een speciale set op maar ontwikkeld ism Koni.
Zoek maar eens op youtube. Dan zie en hoor je echt wat een bizar mooi verschil. Wat een comfort. Wat een controle. Icm zelfde rijhoogte of lager indien gewenst.
Het Duitse TFF forum staat er ook vol mee.
Louter positief.

https://www.reber-reifenh...ung/koni-komfortvariante/

Voor mij nog net een tikkie prijzig, maar ik overweeg het wel...

Voorbeelden (maar er is nog véél meer op YT te vinden):

YouTube: Tesla Model Y Fahrwerks-Upgrade: Koni+ bei Reber - Lohnt sich der Um...

YouTube: Ultimativer Komforttest: 4000€ Öhlins vs 1500€ Koni Fahrwerk für das...
RvV schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:38:
Op 3.0 vind in het allemaal prima. Zo lang je maar op normaal asfalt zit. Ik heb altijd auto's met een sportonderstel gereden en daarom vind ik het helemaal nog niet zo extreem hard.
Van die kinderkopjes/kasseien zijn wel echt verschrikkelijk in de Y. Gelukkig kom ik die bijna nooit tegen.
Nou idd. Op glad wegdek is mijn 2024 MY gewoon echt héél erg goed. Maar op klinkertjes etc komt er altijd wel een trilling in waardoor ik irritante rammel geluiden ga horen (vooral achterin), die ik nog aan het opsporen/oplossen ben...
Demping (vooral achter) is gewoon nog niet zo goed.
Mijn vorige A4 S-Line was bijv ook stug. Maar ging niet over in irritante resonanties/rammels.

Ik zou die Reifen Reber Koni op maat set echt wel willen. Als je in films ziet en hoort wat een verschil dat maakt...

----------------------------------------------------------------------
Wat is er speciaal aan de Koni Special Active Reber variant
Bij het ontwikkelen van dempingseigenschappen leidt het altijd tot een compromis. Met KONI's gepatenteerde FSD Technologie (standaard voor de Special Active demper) is het compromis aanzienlijk kleiner dan bij KONI's concurrenten. Voor de standaard KONI Special Active schokdempers was het doel van KONI om de rijeigenschappen van een BMW 3 Serie E46 te overtreffen en tegelijkertijd het comfort te verbeteren.

Samen met bandenwinkel Reber heeft KONI voor deze Tesla voertuigen een set schokdempers ontwikkeld, waarbij we verbeterd comfort als hoofddoel hebben gesteld. Met deze comfortdempingskarakteristiek moesten we minimale verliezen in het rijgedrag accepteren. Toch heeft het comfort hier enorm van geprofiteerd. Vooral voor bestuurders die een Mercedes of Audi hebben ingeruild voor bijvoorbeeld een Tesla, is de Reber-variant degene die een flinke verhoging van het comfort biedt.

[ Voor 39% gewijzigd door Allewijn op 17-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 22:18
Oekol schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:24:
[...]

De kont vind ik nu mooi. Die wordt me toch een partij lelijk. Het raam is ook rechthoekig geworden achter, ziet er zo gek uit...

[Afbeelding]
De achterklep opbouwen uit verschillende panelen is een hele slimme wijziging om repareerbaarheid te vereenvoudigen. Ik heb een lichte aanrijding achterop gehad, en €10k schade. Verzekerd gelukkig, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat veel Tesla's hier enorm van zullen opknappen. Ik vind hem ook erg stuiterig. Maar. De garantie vervalt als je iets aanpast aan de ophanging. Is dat het je waard?
Ik weet niet of dit gaat over de 'totale' garantie (tot 80.000km), of de garantie tot 190.000km. Bij auto's die al wat meer ervaring hebben kun je het wellicht doen zonder garantie te verliezen.
Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
DaCoTa schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:41:
[...]

De achterklep opbouwen uit verschillende panelen is een hele slimme wijziging om repareerbaarheid te vereenvoudigen. Ik heb een lichte aanrijding achterop gehad, en €10k schade. Verzekerd gelukkig, maar toch.
Slim maar ik vind het niet smoelen. De Y was al niet de meest elegante auto (al kan ik de achterkant wel waarderen) Door de ruit nu rechte hoeken te geven wordt de auto nog breder en lomper dan hij al is. Ook door eht verplaatsen van de kenteken naar de bumper krijg je een kale kont en wordt ook dit nog massiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:02
Voordat ik er zelf een studie op los laat, zijn er aanbevelingen voor zowel zomer als winterbanden, 19”?
Net als bij voorgaande auto’s van plan om zelf de wisse te doen, de krik volstaat nog en nieuwe jack pads onderweg.
Sinds gisteren de auto en zag in menu dat banden voor-achter wissel ook niet gedaan is, beetje slordig van verkopende partij, alsmede dat ruitenwisservloeistof laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Blasterxp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Ik denk dat veel Tesla's hier enorm van zullen opknappen. Ik vind hem ook erg stuiterig. Maar. De garantie vervalt als je iets aanpast aan de ophanging. Is dat het je waard?[...]
Ik rij in een 2019 SR+ op harde banden. Laatst zat ik in een Duster. Man, wat een afschuwelijk zweverig rijgedrag. Je zou bijv. denken dat zo'n hoge auto makkelijk wat drempels kan nemen, maar sommigen waren echt niet te doen. Liever een strak rigide onderstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sawtomyer
Kontje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORUsi9wYMYYy5kVWISAx24IMMaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF2AKLFlnxbwKKyU18nt1VVO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon al niet opmaken waarom ik vond dat de nieuwe 20 inch velg kleiner overkomt tov de oude velgen. Ik denk nu te weten waardoor dit komt. Een subtiele wijziging: doordat het zichtbare deel van de wielkast nu een ribbel heeft, neemt de afstand tussen de band en wielkast optisch gezien toe. Hierdoor wijzigt de "stance" van de auto, deze lijkt nu hoger van de grond af te staan. Een voor mij nadelig gevolg is dat de wielen hierdoor kleiner ogen want de ruimte tussen de wielkast en band neemt optisch gezien toe.

[ Voor 40% gewijzigd door sawtomyer op 17-01-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

NiroNiro schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Lijkt vast te zitten. Die krijg je echt niet met je handen los. Schroevendraaier vanaf de zijkant erin en dan eruit wippen. Ik zou van die trekkoordjes bij ome ali bestellen en eraan vastmaken, heb ik wel gedaan toevallig vorige week.
Ik heb ze ook al liggen met het idee dat dat "klepje" makkelijk los zou gaan. Dit weekend maar eens proberen los te krijgen :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:08
Ik maak bluetooth verbinding tussen mijn Iphone 12 en Model 3 highland RWD. Elke keer als ik Siri aanroep op de Iphone gaat de Tesla de muziek op pauze zetten en krijg ik onderstaande pop up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEiwGvPutXJqZm3yiiOldZ4av1Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0iuJN2TUp5g64vZbbLzLgRUn.png?f=user_large

Iemand die weet wat ik anders moet instellen zodat bij hi Siri deze pop up niet krijg?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:35
Moet zeggen dat er erg te spreken ben over de lichtsensor in mijn Model Y.

Bizar hoeveel auto’s er overdag rond rijden met dit mistig weer en alleen aan de voorkant hun dagrijverlichting aan hebben. (Ongelofelijk dat mensen hier zelf niet bij stil staan om te kijken of de lampen wel aan staan)

Steeds zie ik dat overdag met mistig weer mijn auto al zelf zijn lampen aan heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:42
schumi1986 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:01:

Bizar hoeveel auto’s er overdag rond rijden met dit mistig weer en alleen aan de voorkant hun dagrijverlichting aan hebben. (Ongelofelijk dat mensen hier zelf niet bij stil staan om te kijken of de lampen wel aan staan)

Steeds zie ik dat overdag met mistig weer mijn auto al zelf zijn lampen aan heeft
Viel me ook al op de afgelopen dagen, ook andere EV's van Volkswagen bijvoorbeeld waar de verlichting gewoon niet aanslaat op de mist.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 22-05 13:34

1. Route plannen in ABRP

Het betere idee is even voorrekenen hoeveel geld je bespaart door bij de superchargers te laden voor een veel lager tarief en dan voor te stellen om dat in 1x te declareren.
Bij mijn werkgever is het uiteindelijke doel om financieel gezonde beslissingen te nemen, dat zou bij jouw bedrijf toch ook ergens in het business plan moeten staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Laatst online: 16:59
Mijn MY wil thuis ondanks het 3-fase laadpunt niet meer hoger dan 8A laden. Auto en laadpunt gereset, maar geen verschil. Herkent iemand dit?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
Gommert69 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:46:
Mijn MY wil thuis ondanks het 3-fase laadpunt niet meer hoger dan 8A laden. Auto en laadpunt gereset, maar geen verschil. Herkent iemand dit?
Laadpaal met load balancing en hoge verbruikers draaien in huis toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
3-fase laadpunt, maar hoe zijn de instellingen van het laadpunt? Ik kan de mijne ook op max 5A zetten als ik zou willen (of 32A en dan klapt de hoofdzekering). Dan laad je wel over 3-fases, maar nog steeds niet snel.

Sterker nog, als de loadbalancing om de een of andere reden niet meer goed werkt, dan valt die zelfs terug op 5A over 3 fases.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 17-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
schumi1986 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:01:

Dat viel mij ook al op hoewel ik heel af en toe ook handmatig moet inschakelen omdat het toch nog wat te mistig of donker is. maar over het algemeen werkt dit uitstekend.

Mensen zijn niet meer bezig met autorijden en hebben gewoonweg niet door dat ze ongezien door het verkeer gaan zonder verlichting of slechts met DLR. Ook na wat gesein of nieuwe knipperfunctie van Enhauto hebben ze totaal niet door waar het om gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ik mag ook een keer een onregelmatigheid melden :*)

De afgelopen weken heb ik dagelijks zonder een route in te geven of ingegeven te hebben dat mijn navigatie mij hoe dan ook naar de SuC in Weert wil leiden om daar op te laden.
Heel vreemd en ondanks beëindigen moet ik iedere dag van de navigatie weer naar Weert om op te laden. Dat terwijl ik niet eens navigatie heb ingesteld, richting Weert moet of laat staan dat ik uit de buurt van Weert kom.

Ook heb ik voldoende lading en zo zat ik net nog op 54%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76qSeVyG-rgDgK6dox9OICl0iEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZZjerYohx7LuNGVvfR9GEz3v.png?f=fotoalbum_large

Geen groot probleem maar wel vreemd. Herkenbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gommert69
  • Laatst online: 16:59
Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:01:
3-fase laadpunt, maar hoe zijn de instellingen van het laadpunt? Ik kan de mijne ook op max 5A zetten als ik zou willen (of 32A en dan klapt de hoofdzekering). Dan laad je wel over 3-fases, maar nog steeds niet snel.
Sterker nog, als de loadbalancing om de een of andere reden niet meer goed werkt, dan valt die zelfs terug op 5A over 3 fases.
Oeps! Toen ik in je antwoord het woord loadbalancing las, bedacht ik me dat ik laatst wat werkzaamheden aan de meterkast heb verricht. Ik was het 4 aderige kabeltje vergeten in de loadbalancing module terug te prikken.
7(8)7

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:20:

De afgelopen weken heb ik dagelijks zonder een route in te geven of ingegeven te hebben dat mijn navigatie mij hoe dan ook naar de SuC in Weert wil leiden om daar op te laden.
Heel vreemd en ondanks beëindigen moet ik iedere dag van de navigatie weer naar Weert om op te laden. Dat terwijl ik niet eens navigatie heb ingesteld, richting Weert moet of laat staan dat ik uit de buurt van Weert kom.

[Afbeelding]

Heb je toevallig Selecteer Aankomstpercentage instellen (indien beschikbaar) en gebruik de schuifregelaar om de gewenste hoeveelheid energie bij aankomt te bepalen ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 09:46
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:20:

[Afbeelding]

Wat ik interessant vind ik dat de Android app nog steeds niet de clips weergeeft van sentry, terwijl dat op de iOS toestellen dus wel zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
Heinemancp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Wat ik interessant vind ik dat de Android app nog steeds niet de clips weergeeft van sentry, terwijl dat op de iOS toestellen dus wel zo is.
Klopt, werkt echt fantastisch, ook vanuit de app kun je gelijk clips verwijderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:38
Hongy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:58:
Ik maak bluetooth verbinding tussen mijn Iphone 12 en Model 3 highland RWD. Elke keer als ik Siri aanroep op de Iphone gaat de Tesla de muziek op pauze zetten en krijg ik onderstaande pop up.

[Afbeelding]

Iemand die weet wat ik anders moet instellen zodat bij hi Siri deze pop up niet krijg?
Niet, geloof ik. Siri gebruikt de microfoon (duh!) en aangezien je verbonden bent via Bluetooth zal dat via de Tesla verlopen. Die ziet het actief gaan van de microfoon als oproep. Dit is niet anders dan in andere auto's overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Oke, het begint met de TACC en Autopilot inmiddels wel echt kneiterirritant te worden met al die automatisch veranderende snelheden. Ik reed gisteren op de flyover van de A20 naar de A16 en daar is het i.v.m. wegwerkzaamheden 70 km/h en er staat tijdelijk een vaste flitser. Matrixborden, extra fysieke borden, gele strepen, superduidelijk.

Ik zet de TACC op 70 exact en precies voor de flitspaal springt ineens de TACC uit het niets naar 130 km/h. Normaal accelereert dat ding supertraag, nu voelde ik echt een duw in de rug. Ik was denk ik / hopelijk net op tijd met remmen, maar ik snap er geen ene ***** van. Je mag daar normaal sowieso maar 100 km/h, het is nooit 130 km/h geweest, ook niet 's nachts, en ik reed ervoor het hele stuk 120 km/h op de TACC. Die 130 km/h heb ik de hele rit ervoor nooit ingevoerd.

En dit is geen uitzondering, ik heb inmiddels zóveel plekken waarvan ik weet dat hij naar een idiote snelheid springt. Je mag er 100 km/h, nul auto's in de buurt, springt hij naar 70 of 80 km/h, of juist andersom, je mag ergens 80 km/h en dan springt hij ineens naar 100 km/h.

Ik ga denk ik gewoon een keer een service request indienen. Wat een gekloot, ik hou verdomme niet voor niets een snelheid aan op de TACC.

Kutauto. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
RaRo74 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:01:
Na een week dagelijks in mYn Tesla gereden te hebben valt me veel mee.

Maanden heb ik meegelezen en de horrorverhalen alhier meegekregen dus had ik eigenlijk al wel wat ergernis verwacht.
Uiteindelijk toch voor Tesla gekozen en niet een ander merk.

- Geen ruitenwissers die voortdurend aanblijven. Auto stand doet het prima bij regen en sneeuw.
- TACC voldoet eigenlijk al prima maar AP is nog mooier.
- Geen waarschuwingen gezien of gehad bij gebruik van AP maar toch regelmatig instellingen op het scherm aangepast.
- Minimale volgstand 2 past zichzelf goed aan op de snelheid en wie deze afstand te groot vind en bang is dat iemand er tussenschiet bij een afslag moet anderen maar eens vragen of ze zich niet schuldig maken aan bumperkleven ;-)
- Geen irritante piepjes, geluiden of waarschuwingen. Wel op aanraden van jullie vanaf het begin de hulp van Joe ingeroepen maar volgens mij dempt dat alleen maar de geluiden wat.
- Achterraam een brievenbus en onbruikbaar? Geen last van en voldoende zicht. Misschien omdat ik vrij lang ben waardoor de zichtlijn nagenoeg horizontaal is.
- Fysieke knoppen mis ik geen moment en daar was ik op voorhand al op ingesteld. De vorige EV moest ook al veel via het scherm.
- iPhone blijkt prima draadloos op te laden en een laadkabel is niet nodig. De telefoon ligt op een prima plek om FM meldingen te kunnen zien.
- (nog)Geen fantoomremmerij gehad.

Mis ik nog een ergernis?
Nu precies een jaar later en 38.688 kilometer verder zou ik niet nog eens voor dit model kiezen!!
Nu zou ik voor het nieuwe Model Y kiezen want die kan alleen nog maar veel beter zijn :*) :*) :*)

Wat een fijne auto zeg!

Opvallend dat ik al vrij snel in januari 2024 steenslag puntjes in de lak had en daarna eigenlijk niet veel meer. Lijkt haast wel of de lak harder of juist flexibeler is geworden na verloop van tijd.
Krasstraat heb ik trouwens nog steeds niet gezien en af en toe afspuiten met om de paar maanden een handwas volstaat prima.

Velgen zijn dusver nog onbeschadigd maar het is voortdurend oppassen omdat het een breed ding is en je moet geen haast hebben. Grootste nadeel dusver en ik hoop op een kleine Tesla voor erbij in de toekomst voor het gooi en smijtwerk. Laat die Model 2 maar komen :P

Trekhaak heb ik later besteld en die hebben ze voor de deur er binnen een uur ondergeklust. Prima trekvoertuig en ook bij deze EV merk ik weinig dat er iets achterhangt.

1 melding gedaan bij Tesla waardoor ze snel het stuur onder garantie zijn komen vervangen omdat de bekleding links wat losliet.
Ik moet nog een keer een melding doen van de bestuurdersstoel waarvan de linkerwang wat rimpelt. Komt nog wel.

Naast ruitensproeivloeistof bijvullen en banden op niveau houden was dat het verder wel.
Dat terwijl ik met iedere andere EV al twee keer 4 uur baij de garage had gestaan voor een onderhoudsbeurt |:(

AP gebruik ik het meest TACC af en toe. AP is ook heerlijk in de file.
AP en TACC heb ik trouwens niet durven gebruik op vol besneeuwde bergwegen in Oostenrijk met tegenliggers. Ik heb het niet eens geprobeerd vanwege de horror fantoomremmerij wat ik hier wel eens lees.

Over volle sneeuw rijden bergpas op bergpas af met echte A merk sneeuwbanden gaat prima. Bijna 2 weken dagelijks en gewoon rustig rijden. Ook nu weer lagen de sneeuwkettingen voor de show nieuw te wezen in de frunk.
Dagelijks voorverwarmen is fantastisch en de sneeuw verdwijnt letterlijk voor de zon om daarna met 98% de pas af te dalen en dan werkt regen-remmen nog prima wanneer het echt stijl naar beneden gaat.
99% was geen goed idee en vanaf daar stopt regen waardoor de fysieke remmen nodig zijn om die zware bak af te remmen :o Afrader!

Dusver 1 jaar after 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 19:56

RvV

RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Opvallend dat ik al vrij snel in januari 2024 steenslag puntjes in de lak had en daarna eigenlijk niet veel meer. Lijkt haast wel of de lak harder of juist flexibeler is geworden na verloop van tijd.
Krasstraat heb ik trouwens nog steeds niet gezien en af en toe afspuiten met om de paar maanden een handwas volstaat prima.
Hier ook een jaar verder. Die van mij heb ik ook in jan 2024 opgepikt en had de eerste 1000km al wat putjes in de neus zitten. Toen had ik al zoiets van: "Shit, als het al zo begint, dan ziet het er over een jaar dus helemaal niet meer uit".
Later heb ik zitten denken...zou het niet zo zijn geweest dat er in jan/feb gewoon veel slijtage aan het asfalt is geweest waardoor er zoveel steenslag kwam? Want de rest van het jaar is er bij mij eigenlijk ook niets meer bij gekomen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
sawtomyer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
Kontje

[Afbeelding]

Ik kon al niet opmaken waarom ik vond dat de nieuwe 20 inch velg kleiner overkomt tov de oude velgen. Ik denk nu te weten waardoor dit komt. Een subtiele wijziging: doordat het zichtbare deel van de wielkast nu een ribbel heeft, neemt de afstand tussen de band en wielkast optisch gezien toe. Hierdoor wijzigt de "stance" van de auto, deze lijkt nu hoger van de grond af te staan. Een voor mij nadelig gevolg is dat de wielen hierdoor kleiner ogen want de ruimte tussen de wielkast en band neemt optisch gezien toe.
De extra schaduw onderaan de achterbumper geeft een beetje een vertekend beeld van het geheel.

Bij alle afbeeldingen denk ik, wat een saai model is de Y geworden. Echt een Chinees model . Doe mij het oude/huidige model maar.
Ik ga het maar in het echt beoordelen denk ik, want ik krijg nu echt een 13-in-een-dozijn gevoel.
Zo heb ik liever het oude model nog.

En heb ergens nog de hoop dat je ook het bestaande model nog (evt. met korting) kan krijgen.
Die vind ik qua looks toch echt nog beter.

Edit 1:

Is er hier iemand met een model Y die plek heeft (getest) voor 3 kinderen achterin?
Bij voorkeur met 1 maxi Cosi en 2 autostoelen. Of 1 maxi Cosi, 1 auto stoel en 1 zitverhoger?

[ Voor 6% gewijzigd door Novadecasa op 17-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 09:04
Heb zojuist mijn Model 3 in ontvangst genomen, zag dat er nog een profiel ingelogd stond. Dacht hem er wel even uit te gooien met een factory reset, daar vraagt hij echter om een Tesla account. Hoe omzeil ik dat en kan ik de gegevens van de vorige berijder er uit gooien en een factory reset doen?

Ongelofelijk overigens dat mensen hun auto zo klakkeloos inleveren. Zo veel persoonlijke informatie die nog achterblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R-R-L schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:29:
Heb zojuist mijn Model 3 in ontvangst genomen, zag dat er nog een profiel ingelogd stond. Dacht hem er wel even uit te gooien met een factory reset, daar vraagt hij echter om een Tesla account. Hoe omzeil ik dat en kan ik de gegevens van de vorige berijder er uit gooien en een factory reset doen?

Ongelofelijk overigens dat mensen hun auto zo klakkeloos inleveren. Zo veel persoonlijke informatie die nog achterblijft...
Neem aan dat je dat hoofdaccount? Of overschreven naar een ander hoofdaccount?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 21-05 20:04
BigSmurf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:17:
Oke, het begint met de TACC en Autopilot inmiddels wel echt kneiterirritant te worden met al die automatisch veranderende snelheden.
Heel herkenbaar! Die automatische snelheidwijzigingen zijn voor mij ook het grootste irritatiepunt aan de auto (Model 3). Sowieso is de ACC eigenlijk de slechtste die ik ooit gehad heb in de diverse andere auto's die ik rijd en gereden heb. In tegenstelling tot de ACC is de auto-steer dan wel weer goed voor elkaar (todat je moet wisselen van rijbaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Davidas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Heb je toevallig Selecteer Aankomstpercentage instellen (indien beschikbaar) en gebruik de schuifregelaar om de gewenste hoeveelheid energie bij aankomt te bepalen ingesteld?
Die functie heb ik nog niet kunnen vinden en dus ook niet gebruikt.
Ik heb net wel automatische navigatie op de tablet voor de zekerheid uitgezet en mogelijk zit daar ergens een foutje in combinatie met de agenda. Ook die gebruik ik niet en bij mijn weten heb ik nooit mijn agenda gekoppeld.

Pagina: 1 ... 14 ... 76 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: