SirLct schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:22:
Even iets anders dan de Model Y Standard....
Heb recent nog de Model Y Performance gereden.
Reden: mijn Model 3 Performance uit 2021 moet binnenkort uit de lease dus op zoek naar vervanger
Bevindingen:
Rijden
Mwah. Ik heb hiervoor ook de Model 3 Highland Performance gereden en die was echt fantastisch. Ten opzichte van de oude M3P is het echt een stuk verbeterd, niet alleen in comfort, maar vooral hoe gek hij bochtenwerk kan doen. Mijn M3P is al best goed, met af en toe wat understeer, maar de M3P Highland is echt een beest. Met die verwachting ging ik dus de MYP Juniper proberen en ik was wel echt teleurgesteld. Het is waarschijnlijk beter dan de oude MYP maar zelfs mijn huidige M3P is beter in bijna alle opzichten. Ik denk de enige verbetering is dat ie iets comfortabeler is. Maar hij leunt veel meer id bochten en voelt echt niet lichtvoetig. Uit eindelijk is een auto van 2.1 ton toch gewoon 300kg zwaarder dan mn auto en dat voel je echt. Hoe goed de adaptief onderstel ook is.
Performance
Ook hier zwaar teleurgesteld. Ik heb dragy mee en ik meet 4.1, 4.2, soms 4.3s. Oke, tesla had mij de auto gegeven met 35% dus dat is niet ideaal. Ik heb zelfs naar een supercharger gereden binnen de proefrit tijd, naar 60% geladen en tjah, beter dan 4.02s krijg ik het niet. Ook de launch control geprobeerd en krijg juist 4.1s ipv 4.02s met gewoon eigen launch (wat een stom systeem is het ook nog, want 9 vd 10x krijg je juist melding "rem en gas tegelijk ingedrukt, vermogen beperkt" terwijl dat godverdomme hoe de launch control moet worden geactiveerd

) Ik zou nog mss een keer langs en de verkoper zou het wel met 100% meegeven. Maar mn eerste indruk is matig. Want ik heb best veel verwacht van de nieuwe batterij. Maar lijkt alsof het gewoon zelfde discharge capaciteit heeft als de oude LG batterij. Ik kom van M3P met Pana batterij en je merk echt de "sloomheid" in het eerste 0.5s van de acceleratie. Je krijgt niet de "jolt" van een echte performance tesla.
Begrijp me niet verkeerd. Dit is allemaal relatief. Kom je van een SR of zelfs een AWD zou je merken dat het echt sneller is. Maar kom je van een M3P dan is dit toch allemaal net niet fel genoeg. Is te verwachten zou je zeggen, want het is zwaarder, groter, etc, maar ik had denk ik te hoge verwachting van de nieuwe batterij.
Looks
Is wel goed dat Tesla de P modellen nu beter onderscheiden maar uit eindelijk is het nog steeds meh. En dat ze het met glimmende zwarte plastic doet.... Hoe aliexpres wil je het hebben.
Ik ben dus niet echt onder de indruk. De velgen van Highland M3P is ook veel mooier in mijn optiek.
Conclusie
Ik ben teleurgesteld maar ik zou waarschijnlijk toch voor die gaan.
Want van WAF en wat hobby projecten heb ik grotere auto nodig en ook nog perse met trekhaak (blijft jammer dat M3P maar 500kg mag trekken) en voor de prijs is het weinig andere concurrent die zoveel biedt.
Maar.. blijft jammer.
<end rant>