• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
flupp schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Er zit geen neep in, en de lak is niet beschadigd. Dus jazeker, ik heb daar een goed oog in.
Dank voor het bekijken. Ik snap dat ik er geen rechten aan kan ontlenen :).

Heb twee offertes opgevraagd bij schadebedrijven. Zal het laten weten zodra ik iets hoor. Wie weet helpt dat anderen weer die in de toekomst iets soortgelijks overkomt.

Mocht iemand nog een kleine zelfstandige wizard weten…

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:53
Tdem schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:57:
Deze week drukte ik thuis met een vermoeid hoofd op gas, i.p.v. de rem in. Boem, tegen onze laadpaal gereden. In de achterklep zit nu een afdruk van de stekker. Er is geen lakschade. Gaat om het gebied binnen de rode cirkel, de witte kras rechts is reflectie van het licht.

Model 3 is pas een maar maanden oud. Kan echt wel janken...

Iemand een idee wat repareren kost? Of een goed adresje? Wil het graag buiten de verzekering om regelen.

[Afbeelding]
gjcvro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:52:
[...]

Met die scherpe knik in een ronding? Dan heb je wel een echte artiest nodig die er langs binnen bij kan. Ik zou weinig hoop hebben.
Is wel mogelijk om te fixen. Zou gewoon even naar een aantal autoschade bedrijven gaan en even vragen wie het kan fixen.

Iemand op Reddit heeft hetzelfde gehad:
https://imgur.com/a/etVQTbD/

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Maar waarom zou je naar een dure keuringsinstantie gaan als het ook goedkoper kan?
Ik dacht juist gelezen te hebben dat Tesla alleen het broodnodige checkte en dus juist niet duur zou zijn

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 23:20
shinken82 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Mss later, vanwege de Nederlandse taal? Is er bevestiging dat andere Europese landen daadwerkelijk Grok hebben?
Volgens Grok, zelf heeft Dutisland het ook al. Hij zegt ook dat het meer te maken heeft digital services act gxpr-achtige zaken. EU geneuzel dus. En wellicht Anti Musk/ Tesla sentiment, waar ik in dit topic niet over mag praten.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:51
boekhour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:55:
[Afbeelding]

Welke kneusr heeft dit besloten, zie de melding linksonder. Net een grote nieuwe update 2025.38 uit. Kennelijk heeft de rest van Europa nu wel Grok. Wie heeft er meer info, welke instantie gaat hierover?
Heb je zelf al bronnen geraadpleegd voordat je hier iets komt roepen? Er is mij niets bekend van dat grok in EU live is. Volg het toch best goed. Dus Amerika heeft het bij mijn weten net zoals het hiervoor was.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MeneerK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-10 18:30
Ik zie nu op de website van Tesla dat de RWD niet meer leverbaar is. De Standard is daarvoor in de plek gekomen.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-11 08:14
MeneerK schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:40:
Ik zie nu op de website van Tesla dat de RWD niet meer leverbaar is. De Standard is daarvoor in de plek gekomen.
En de RWD LR heet nu Premium. De oude RWD lijkt (voor nu) helemaal geschrapt.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:57
Tesio schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

En de RWD LR heet nu Premium. De oude RWD lijkt (voor nu) helemaal geschrapt.
MeneerK schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:40:
Bij de Model Y inderdaad. De model 3 is nog gewoon als Premium RWD beschikbaar.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:45:
[...]

[...]

Bij de Model Y inderdaad. De model 3 is nog gewoon als Premium RWD beschikbaar.
En nu toch ineens weer 9 ipv 7 speakers :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnErqWlJAo7WmseOp-o8CS8YXB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNW6pbI9KbPKp2B6YhXmI9b7.jpg?f=fotoalbum_large

• adjego
Maurice- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

En nu toch ineens weer 9 ipv 7 speakers :+

[Afbeelding]
En ventilatie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/724jDAVBOS-BZpa88JaUWqUc2KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLrIdhdhuXca9oofqDYcV9Ob.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door adjego op 10-10-2025 07:53 ]

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:20
Voor <40k is die MY Standard toch een hele mooie optie voor mensen die niet zoveel geven om de extra's op de modellen erboven, maar toch een meer dan prima grote EV willen voor ,,weinig''. :)

M3P 24'

• adjego
Vissa66 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:57:
Voor <40k is die MY Standard toch een hele mooie optie voor mensen die niet zoveel geven om de extra's op de modellen erboven, maar toch een meer dan prima grote EV willen voor ,,weinig''. :)
Zeker zo, en ik had ook wel verwacht dat ze de Premium RWD (Niet LR) voor de Model Y zouden weglaten, want die heeft minder range dan de "standard" nu heeft.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11 20:39
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Zeker zo, en ik had ook wel verwacht dat ze de Premium RWD (Niet LR) voor de Model Y zouden weglaten, want die heeft minder range dan de "standard" nu heeft.
Ik baal hier wel stevig van. Ik vind de Standard wel heel erg uitgekleed aanvoelen.

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-11 11:06
Ik heb vorige week de Model Y SR RWD besteld, ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Straks maar eens even bellen

• Maurice-
En alsnog standaard rijker uitgerust dan de gemiddelde Duitser. Voor huidige Tesla rijders waarschijnlijk niet interessant maar als je overstapt een mooie optie.

Dit niet eerder gelezen:
Uitrusting beter dan in Amerika
Ten opzichte van de eerder gepresenteerde Amerikaanse versie is de uitrusting van de Europese Model Y Standard duidelijk beter. Zo heeft 'onze' variant wel elektrisch inklapbare buitenspiegels, wel een FM-radio en wel Autopilot, dus met automatisch sturen.
https://www.autoweek.nl/a...-bereik-voor-minder-geld/

[ Voor 33% gewijzigd door Maurice- op 10-10-2025 08:12 ]

Zou wel graag eens een review zien met bv de Ioniq 5 voor 37500,-. Voor mijn gevoel net iets meer auto dan de uitgeklede Model Y.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• adjego
Maurice- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:05:
[...]

En alsnog standaard rijker uitgerust dan de gemiddelde Duitser. Voor huidige Tesla rijders waarschijnlijk niet interessant maar als je overstapt een mooie optie.

Dit niet eerder gelezen:

[...]

https://www.autoweek.nl/a...-bereik-voor-minder-geld/
Ik zie ook dat het een andere pack is voor de standaard. Want deze heeft maximaal 175 KW laadsnelheid, waarbij de "Standard" in Amerika 225 KW als laadsnelheid krijgt.

• Maurice-
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

Ik zie ook dat het een andere pack is voor de standaard. Want deze heeft maximaal 175 KW laadsnelheid, waarbij de "Standard" in Amerika 225 KW als laadsnelheid krijgt.
Ja omdat de VS geen LFP gebruikt en gebruikte ivm de importheffing.

• adjego
Maurice- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Ja omdat de VS geen LFP gebruikt en gebruikte ivm de importheffing.
Nee dat stukje ken ik maar had verwacht initieel dat ze het met dit model gelijk zouden trekken maar aangezien deze natuurlijk in Duitsland gemaakt wordt, hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn. Ook goed dat er wel gewoon AP op zit. Overigens had ik ook gezien al in het overzicht dat hij wel elektrisch inklapbare spiegels krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door adjego op 10-10-2025 08:19 ]

• Maurice-
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Nee dat stukje ken ik maar had verwacht initieel dat ze het met dit model gelijk zouden trekken maar aangezien deze natuurlijk in Duitsland gemaakt wordt, hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn. Ook goed dat er wel gewoon AP op zit.
Toch wel spijtig dat je nu geen LFP kunt krijgen als "Premium". Op allerlei vlakken (maar vooral het ontbreken van kobalt) toch een fijn pack en voor Nederland ruim voldoende.
M3lvinG schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:03:
Ik heb vorige week de Model Y SR RWD besteld, ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Straks maar eens even bellen
Heel raar dat ze dat model killen. Ik zou zelf geen uitgeklede Y nemen en de premium is voor velen (en voor ons als tweede auto) overkill. Als ik zie wat andere merken aanbieden voor 40/45k dan gaat het geen Y worden als tweede auto.

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
In de laatste update 2025.38 zijn er nu ook 3D kaarten en gebouwen, ziet er wel nice uit.

https://www.notateslaapp....ps-in-update-202538-video

[ Voor 5% gewijzigd door Pieterve op 10-10-2025 08:44 ]

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-10 13:49
Pieterve schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:44:
In de laatste update 2025.38 zijn er nu ook 3D kaarten en gebouwen, ziet er wel nice uit.

https://www.notateslaapp....ps-in-update-202538-video
Heb de update nog niet binnen... Jij wel?

• JayJavier
Maurice- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Toch wel spijtig dat je nu geen LFP kunt krijgen als "Premium". Op allerlei vlakken (maar vooral het ontbreken van kobalt) toch een fijn pack en voor Nederland ruim voldoende.
Ik ben dan toch wel blij dat ik, op het nippertje, de SR RWD vorige week heb opgehaald. In 2019 kocht ik mijn eerste Model 3 en kwam op een maandag de showroom binnen om een LR RWD te bestellen en die was letterlijk die ochtend uit de line-up gehaald... Toen net misgegrepen. Nu niet.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:51
aschja schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Ik baal hier wel stevig van. Ik vind de Standard wel heel erg uitgekleed aanvoelen.
Eens. Het gat is wel heel groot. Ik heb een RWD SR gekozen omdat het prijsverschil tussen de SR en LR 100 euro per maand was. 1200 euro per jaar terwijl ik die actieradius alleen op vakantie zou gebruiken.
Daarom dus een SR.

Maar met de huidige opties zou ik dan toch voor de LR gaan omdat ik de standard wel HEEL kaal vind....

Dus ergens ook wel weer slim van Tesla, om zo meer mensen de LR te laten kopen.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 21:39
Heeft deze dan ook de stalk? Ik zie op 18inch 554km als WLTP…
In BE momenteel extra 5k bonus, toch wel heel aantrekkelijk als tweede wagen. Toch maar de Passat GTE inruilen? :(

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik baal stevig van de nieuwe versies…. Mis echt de RWD. Denk niet dat ik nog een nieuwe bestelling zal plaatsen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik vind het maar een matige deal, als je ziet wat je voor 5k allemaal moet inleveren t.o.v. de premium. Het ontbreken van autosteer is onbegrijpelijk.

Het afstoten van de MY Premium LFP RWD laat een gigantisch gat open, ik denk dat ze dit sales gaat kosten. Ik zou niet in de markt zijn voor de MY Standard maar wel voor de MY Premium RWD

De M3 standaard snap ik beter, maar ook daar is het gebrek aan autosteer voor mij een echte dealbreaker.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2025 09:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Ik vind het maar een matige deal, als je ziet wat je voor 5k allemaal moet inleveren t.o.v. de premium. Het ontbreken van autosteer is onbegrijpelijk.
Het verschil met de vorige SR RWD is 6k. Autosteer zit er in Europa nog wel in. En de elektrisch inklapbare spiegels blijven in Europa ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owSnmBMUSbiZxRCkiET42im6Vts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaQ4FZuRDPMXslNUqDkGVvBj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door pdidi op 10-10-2025 09:28 ]

• JayJavier
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:59:
Ik baal stevig van de nieuwe versies…. Mis echt de RWD. Denk niet dat ik nog een nieuwe bestelling zal plaatsen.
Er zijn nog een aantal voorraadmodellen te verkrijgen. https://www.tesla.com/nl_...y/new/my?PaymentType=cash

Ook de SR RWD die nu dus uit de line-up is.

• Masterchiev
  • Nu online
JayJavier schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Er zijn nog een aantal voorraadmodellen te verkrijgen. https://www.tesla.com/nl_...y/new/my?PaymentType=cash

Ook de SR RWD die nu dus uit de line-up is.
Had graag nieuw gekocht. Ondanks dat ik nog niets heb aangekocht voel ik mij aardig bekocht haha.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:28
revolution-nl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:07:
[...]
als je ziet wat je voor 5k allemaal moet inleveren t.o.v. de premium. Het ontbreken van autosteer is onbegrijpelijk.
het verschil is in europa 11k? en in Europa is er bij elke versie standaard autopilot.

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:33
Dus helemaal geen LFP batterij meer voor Model Y in Europa?! Ik vond het juist gemakkelijk om altijd tot 100% te kunnen laden.
De eerdere LFP bruto 64kWh batterij heeft een WLTP bereik van 500km. Deze Standard heeft een bereik van 534km, dus met een batterij van rond de 69kWh, moet wel NMC zijn, want LFP met 69kWh past niet in de Y op dit moment.

• adjego
locatielocatie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:30:
Dus helemaal geen LFP batterij meer voor Model Y in Europa?! Ik vond het juist gemakkelijk om altijd tot 100% te kunnen laden.
De eerdere LFP bruto 64kWh batterij heeft een WLTP bereik van 500km. Deze Standard heeft een bereik van 534km, dus met een batterij van rond de 69kWh, moet wel NMC zijn, want LFP met 69kWh past niet in de Y op dit moment.
In Europa is het nog wel de LFP, want hij heeft een 175 KW snellaad snelheid. Verwacht niet dat hier de pack in zit die ze in USA gebruiken.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:51
locatielocatie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:30:
Kan ook de LFP batterij zijn en betere efficiency. De standard heeft 18"wielen met dichte covers dat zal best wel wat effect hebben.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LigeTRy schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

het verschil is in europa 11k? en in Europa is er bij elke versie standaard autopilot.
Je hebt gelijk ik had US informatie De MY Standard zou ik niet voor in de markt zijn, wat een schraal apparaat met alle versoberingen en die kruiwagen wielen die je niet kan upgraden, het lijkt wel een uitgeklede Skoda :X Tesla onwaardig.

De MY Premium RWD -LFP zat in een ideaal segment qua pricing en premium beleving.
Dit gaat ze sales kosten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pdidi
  • Niet online
Nieuwe kleur Marine Blue voor de Premium MY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5c40QYExrqr7-U0vrn7ZJNG7MZ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wAsWQoGfDyGVP2a5d5mvqP63.jpg?f=user_large

• hansvanhengel
  • Laatst online: 04-11 16:11
Nu een aantal filmpjes bekeken over de Model Y Standard. Als ik het goed begrijp is onderstaand lijstje wat er allemaal ontbreekt/anders is;
- Geen doorlopende lichtbalk voor
- Geen doorlopende lichtbalk achter
- Geen adaptieve matrix koplampen
- Geen HEPA filter
- Sterk goedkopere frunk
- Frunk NIET waterdicht
- Enkel glas ipv dubbel glas, zowel voor als achter
- Aangepaste voorbumper -> luchtinlaat voor ontbreekt
- Andere kofferbakruit, loopt rond af ipv hoek bij de spoiler
- Geen panoramadak (wel glazen dak, maar dicht gemaakt met stof)
- Geen hoedenplank
- Geen elektrisch inklapbare 2e zitrij
- Bekerhouders 2e zitrij sterk vereenvoudigd
- Veel bakjes zijn volledig plastic van binnen ipv met stof ingelegd
- Geen elektrisch inklapbare spiegels
- Kleinere wielen/velgen 18"
- Passieve dempers ipv frequentie afhankelijke dempers
- Geen AM/FM radio antenne
- Geen achterste 8" display
- Geen stoelventilatie voor
- Geen stoelverwarming achter
- Stoelen deels stof ipv leer
- Audio slechts 7 speakers ipv 9 of 15
- Minder sfeerverlichting
- Stuurkolom handmatig
- Middenconsole open ipv bakje
- Geen autosteer -> In nederland misschien wel?
- WLTP naar 534km
- Piek laadsnelheid naar 225kw 175kw
- Snelheid van 0-100 in 7,2 seconde
- Stalk voor richtingaanwijzers

Om heel eerlijk te zijn? Ik vind het een schrikbarend grote lijst. Heel aantal doet me niks. Klein aantal vind ik zelfs iets beter. Maar ook echt een groot aantal die ik niet begrijp en gewoon niet wil missen. Bijvoorbeeld de frunk, waarom is die zo goedkoop en niet waterdicht en zelfs iets kleiner? Gek genoeg is dit de eerste keer dat ik bij mezelf denk; nu zou ik wel graag een optielijst zien en zelf aantal opties toch weer aan willen zetten. Het idee is namelijk wel top.

• pdidi
  • Niet online
hansvanhengel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:35:
Nu een aantal filmpjes bekeken over de Model Y Standard. Als ik het goed begrijp is onderstaand lijstje wat er allemaal ontbreekt/anders is;
- Geen HEPA filter
- Sterk goedkopere frunk
- Frunk NIET waterdicht
- Geen hoedenplank
- Stuurkolom handmatig
- WLTP naar 534km
- Piek laadsnelheid naar 225kw

Om heel eerlijk te zijn? Ik vind het een schrikbarend grote lijst. Heel aantal doet me niks. Klein aantal vind ik zelfs iets beter. Maar ook echt een groot aantal die ik niet begrijp en gewoon niet wil missen. Bijvoorbeeld de frunk, waarom is die zo goedkoop en niet waterdicht en zelfs iets kleiner? Gek genoeg is dit de eerste keer dat ik bij mezelf denk; nu zou ik wel graag een optielijst zien en zelf aantal opties toch weer aan willen zetten. Het idee is namelijk wel top.
Wel Autosteer, wel elektrisch inklapbare spiegels, laadsnelheid blijft 175kWh

• locatielocatie
LastSamurai schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Kan ook de LFP batterij zijn en betere efficiency. De standard heeft 18"wielen met dichte covers dat zal best wel wat effect hebben.
Ah ok, dan is het misschien de moeite waard om mijn LFP RWD met 18 inch wielen te voorzien. Scheelt weer 34km in rijbereik.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:40
Toch zonde dat er nu allerlei versies worden geïntroduceerd. Ik was altijd wel fan van het hele concept. Je kiest een motor, kleur en velgen en de rest is eigenlijk standaard. Qua productie efficiëntie ook erg makkelijk. Ja je auto is niet uniek maar goed dat is in deze prijs klassen toch niet zo spannend.

Nu krijg je toch weer dat je bepaalde pakketten/uitvoeringen moet gaan kiezen (al is het nog vrij simpel). Gelukkig nog niet die ellenlange optielijsten als menig Duitser. Als het kon waren de stoelen daar nog een extra…

Had meer gehoopt op een kleine hatchback als goedkoper model maar dan wel met alle zaken er standaard op.

[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 10-10-2025 09:40 ]

• adjego
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho41hAIDr5qn3aJeV2nImr15YxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yxUhNCXl96KbeEsOFgvHAnuf.png?f=user_large

Dit is het overzicht van de spec, en daar wordt 175 kW genoemd als max snelladen. Dit zegt mij dat het nog een LFP pack is.

• JayJavier
locatielocatie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Ah ok, dan is het misschien de moeite waard om mijn LFP RWD met 18 inch wielen te voorzien. Scheelt weer 34km in rijbereik.
34KM WLTP extra bereik. Dus dan zal in praktijk ± 20km extra range zijn. Ik laat de 19" daarvoor gewoon onder mijn SR RWD liggen. Weegt niet op tegen kosten van nieuwe velgen e.d.

• JayJavier
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:40:
[Afbeelding]

Dit is het overzicht van de spec, en daar wordt 175 kW genoemd als max snelladen. Dit zegt mij dat het nog een LFP pack is.
Waarschijnlijk is dit exact hetzelfde accupakket als de SR RWD alleen een hogere WLTP range vanwege de 18" velgen ipv 19". Overigens vooralsnog erg tevreden met de LPF batterij!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansvanhengel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:35:
- Geen HEPA filter
- Sterk goedkopere frunk
- Frunk NIET waterdicht
- Geen hoedenplank
- Stuurkolom handmatig
- WLTP naar 534km
- Piek laadsnelheid naar 225kw

Inderdaad met een prijs van 35k - 36k voor de MY Standard en het behouden van de MY Premium RWD -LFP hadden ze een hele mooie line-up gehad en was de versobering van deze budget knaller te verantwoorden geweest.

• JayJavier
revolution-nl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Inderdaad met een prijs van 35k - 36k voor de MY Standard en het behouden van de MY Premium RWD -LFP hadden ze een hele mooie line-up gehad en was de versobering van deze budget knaller te verantwoorden geweest.
Ik vermoed dat een van de redenen om dit niet te doen zou zijn dat de net gelanceerde versie meer rijbereik heeft dan de oude SR RWD. Daarnaast wordt het gat te klein qua prijsstelling (€ 39,9k vs € 44,9k). Beste bang for buck zat hem dan toch in de SR RWD.

• Masterchiev
  • Nu online
Heeft de nieuwe standard wel die twee extra ruimtes onder de vloer in de achterbak?

• hansvanhengel
JayJavier schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Ik vermoed dat een van de redenen om dit niet te doen zou zijn dat de net gelanceerde versie meer rijbereik heeft dan de oude SR RWD. Daarnaast wordt het gat te klein qua prijsstelling (€ 39,9k vs € 44,9k). Beste bang for buck zat hem dan toch in de SR RWD.
Voor mijn gevoel is dat inderdaad het probleem. De RWD SR Premium zou dan voor 45k de andere er uit concurreren? Te goede prijsoptie.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SL65 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:38:
Toch zonde dat er nu allerlei versies worden geïntroduceerd. Ik was altijd wel fan van het hele concept. Je kiest een motor, kleur en velgen en de rest is eigenlijk standaard. Qua productie efficiëntie ook erg makkelijk. Ja je auto is niet uniek maar goed dat is in deze prijs klassen toch niet zo spannend.

Nu krijg je toch weer dat je bepaalde pakketten/uitvoeringen moet gaan kiezen (al is het nog vrij simpel). Gelukkig nog niet die ellenlange optielijsten als menig Duitser. Als het kon waren de stoelen daar nog een extra…

Had meer gehoopt op een kleine hatchback als goedkoper model maar dan wel met alle zaken er standaard op.
Het concept (zeker in het begin) was natuurlijk om de productielijn zo optiemaal te maken, iedere aanpassing aan een individuele auto is lastig(er) in een straat. Maar zeker nu Tesla dit beter onder controle heeft zal het ook makkelijker zijn voor ze om aanpassingen per auto te maken.
Al denk ik dat ze nog even vasthouden aan 'we maken wat we denken dat er gekocht gaat worden'.
Ipv de traditionele merken waar je een productieslot 'koopt' en alle componenten/opties precies op dat moment in de fabriek aanwezig zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:51
pdidi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Het verschil met de vorige SR RWD is 6k. Autosteer zit er in Europa nog wel in. En de elektrisch inklapbare spiegels blijven in Europa ook
[Afbeelding]
5K volgens mij, de oude was 44.990 vanaf. Deze is 39.990 = 5k.

Tenminste, mijn cataloguswaarde is €46290 incl €1300,- blauwe lak.

Ik ben (voor de verandering) eens heel gelukkig met het moment dat ik mijn auto gekocht heb. De Standard vind ik écht te kaal, en een NMC pack wil ik niet (al dan niet vanwege de belabberde laadcurve).
En de nieuwe blauw vind ik ook niet alles :+.

Ik zal d'r maar zuinig op zijn, want het lijkt écht een unicorn te zijn. Ben benieuwd of het Tesla extra aantallen gaat brengen, aangezien de mix LR / RWD dit jaar al best wel royaal was ten faveure van de LR modellen.

• locatielocatie
Als over een half jaar weer een inruilkorting actie komt van 4k, dan wordt de Standard dus 40k-4k inruilkorting = 36k euro! Wat een deal zou dat zijn!

En de Model 3 Standard zie ik nog niet op de NL tesla website staan, zou die 35k euro zijn? (met inruilkorting richting 30k in de toekomst?) Wow.

• hansvanhengel
pdidi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Wel Autosteer, wel elektrisch inklapbare spiegels, laadsnelheid blijft 175kWh
Aangepast, wel grappig. In de EU krijgen wij dus toch een net iets andere auto, Ook die batterij vraag ik me even af hoe dat zit.

• adjego
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:48:
Heeft de nieuwe standard wel die twee extra ruimtes onder de vloer in de achterbak?
In dit filmpje nog wel:

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Aangepast, wel grappig. In de EU krijgen wij dus toch een net iets andere auto, Ook die batterij vraag ik me even af hoe dat zit.
In de EU hebben we niet het "nadeel" dat er hevige tarieven zitten op LFP accu's waardoor ze hier een "goedkoper" pakket eronder kunnen rammen in plaats van een licht uitgekleed LR pakket.

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

De EU BEV markt is ook een flink stukje competetiever dan die in de VS in de lagere segmenten, veel chineze merken doen niets in de VS, en als je in de prijsklasse van de Y gaat kijken zijn er ook een boel kapers op de kust.

Een deel van de wijzigingen zou wmb prima kunnen in de EU, als het een beetje aankoop zou schelen, probleem is dat het allemaal naar mijn gevoel niet optelt tot €5k aan besparing op productie.

Gevoelsmatig:
Stoelknoppen: €20,-, misschien iets meer als je bekabeling die nu niet hoeft te bestaan meerekent.
Klapspiegels: €10-20, wederom misschien iets meer als je ook bekabeling meerekent.
Sfeerverlichting +- €3 per lampje?
Stoelventilatie €5-10 per stoel
Stoelverwarming achter: €40-60?
Elektrische stuurverstelling: €50?
AutoSteer: €0,- alle overige hardware is aanwezig.
Gelaagd glas: €?? €30?
Tweede scherm €30?
AM/FM radio €10? aan hardware?
Stoffen interieur: €?? Zal het écht geld schelen, of is het meer feeling.
Wielen zal het meest bijdragen denk ik aangezien het nu gestanst staal is + wieldop, wellicht €50-100 per wiel?
Kleinere accu (69 vs 85kWh: €50-100 per kWh dus pakweg €1000-1500
Minder kleurkeuze: Efficiëntieverhoging, maargoed, blauw is ook al weg voor de andere wagens.
Frunk anders: €30?

Samen opgeteld: pakweg 1750 aan besparingen. Zelfs tegen het dubbele van dat bedrag kom je nog niet aan de 5k dus het komt óók uit de marge deels vermoed ik.
Wat in het kostenbesparingsstukje deels vergeten wordt is dat bepaalde componenten nu niet ingebouwd hoeven te worden (dus je bespaart dan op personeelskosten) en dat risico op garantiewerk kleiner wordt.

Maar klopt dat het meer gevoelsmatig een groter verschil moet zijn zodat je toch makkelijker de neiging krijgt om naar het duurdere model over te stappen (nadat je een korte proefrit hebt gehad en helemaal weg bent van het rijgedrag). Meer het idee van de eerdere iphone van 64gb basis waarbij je dan altijd toch voor een stapje hoger ging uiteindelijk.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
Y AWD nu ook 0,99% rente bij Prive Huurkoop.

Lekker!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

5K volgens mij, de oude was 44.990 vanaf. Deze is 39.990 = 5k.

Tenminste, mijn cataloguswaarde is €46290 incl €1300,- blauwe lak.

Ik ben (voor de verandering) eens heel gelukkig met het moment dat ik mijn auto gekocht heb. De Standard vind ik écht te kaal, en een NMC pack wil ik niet (al dan niet vanwege de belabberde laadcurve).
En de nieuwe blauw vind ik ook niet alles :+.

Ik zal d'r maar zuinig op zijn, want het lijkt écht een unicorn te zijn. Ben benieuwd of het Tesla extra aantallen gaat brengen, aangezien de mix LR / RWD dit jaar al best wel royaal was ten faveure van de LR modellen.
39990 incl afleverkosten van 1k. De SR RWD was 45990 incl afleverkosten van 1k. Toch? Fiscale waarde MY Standaard is 38990

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Napsju schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:57:
Y AWD nu ook 0,99% rente bij Prive Huurkoop.
Bijzonder dat de andere types niet mee doen met die actie

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
Mar.tin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:51:
[...]
Ik ben (voor de verandering) eens heel gelukkig met het moment dat ik mijn auto gekocht heb.
[ ...]

Ik zal d'r maar zuinig op zijn, want het lijkt écht een unicorn te zijn.
Over 2 jaar ziet de wereld er weer anders uit met weer andere configuraties en specificaties.

Snap wel dat een goedkoper model particulieren sneller over de streep trekt. Toen ik 10 jaar geleden mijn Octavia configureerde bij de dealer stond er ook eennkale basis versie. Deze scheelde een paar 100 euro in prijs maar had stalen velgen met wielkappen, geen regensensor, geen verwarmde spiegels, geen navigatie en nog wat dingen die wel op de businessline zaten. De verkoper gaf aan dat er mensen zijn die voor een paar honderd euro goedkoper uit te zijn dat er niet voor over hebben. Gezien de meeste autos geen panoramadak hebben, geen geventileerde stoelen etc. zullen veel mensen dat veel minder snel missen. En dan is een paar duizend euro minder uitgeven best aantrekkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 10-10-2025 10:14 ]

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-10 19:32
Even een vraag over het opladen.

Ik laad nog niet thuis op, maar dat ga ik wel doen. Heb een LR M3 RWD uit 2023. Nou vind het nogal verwarrend wat de beste manier van opladen is.

Voor zover ik begrijp laat je de batterij niet onder 20% komen. Kan het geen kwaad en is het zelfs goed om de batterij tot 80% op te laden en niet verder. Alleen begrijp ik niet waarom het goed is om de Tesla aan het stroom/oplader te laten als je de auto niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rvbAGRDwDy6vwjfcyirdJj4Tl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zckth6Oi1U9nNnJTo3yX50e0.jpg?f=fotoalbum_large

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:26
bestbeforeee schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:22:
Even een vraag over het opladen.

Ik laad nog niet thuis op, maar dat ga ik wel doen. Heb een LR M3 RWD uit 2023. Nou vind het nogal verwarrend wat de beste manier van opladen is.

Voor zover ik begrijp laat je de batterij niet onder 20% komen. Kan het geen kwaad en is het zelfs goed om de batterij tot 80% op te laden en niet verder. Alleen begrijp ik niet waarom het goed is om de Tesla aan het stroom/oplader te laten als je de auto niet gebruikt.

[Afbeelding]
Als je aan de lader houd dan is de idle drain en eventueel alle andere stroomslurpers zoals sentry en voorverwarmen of koelen niet afhankelijk van de pack maar pakt direct energie uit stekker. Dus je pack wordt minder belast en je hebt meer range omdat je bv kunt voorverwarmen zonder dat je soc omlaag gaat.

• aschja
DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

Bijzonder dat de andere types niet mee doen met die actie
Daar zit ik op te wachten eigenlijk.

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 18:50

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Ben benieuwd of de Model 3 standard ook naar NL komt. De Y standard is nu beschikbaar zie ik

• Mar.tin
jongetje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Over 2 jaar ziet de wereld er weer anders uit met weer andere configuraties en specificaties.

Snap wel dat een goedkoper model particulieren sneller over de streep trekt. Toen ik 10 jaar geleden mijn Octavia configureerde bij de dealer stond er ook eennkale basis versie. Deze scheelde een paar 100 euro in prijs maar had stalen velgen met wielkappen, geen regensensor, geen verwarmde spiegels, geen navigatie en nog wat dingen die wel op de businessline zaten. De verkoper gaf aan dat er mensen zijn die voor een paar honderd euro goedkoper uit te zijn dat er niet voor over hebben. Gezien de meeste autos geen panoramadak hebben, geen geventileerde stoelen etc. zullen veel mensen dat veel minder snel missen. En dan is een paar duizend euro minder uitgeven best aantrekkelijk.
Oh tuurlijk, er is vast een markt voor. Ik ben voor mijn eigen use-case erg gelukkig met het model dat ik heb, Heb vorig jaar de SEPP laten schieten omdat ik graag een blauwe wilde, dus het gaat mij zéker niet alleen om het geld. En gelukkig heb ik ook die financiële vrijheid om hem "gewoon" te kopen zonder daar al te lang over na te hoeven denken. O+.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-10 19:32
megabeat schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Als je aan de lader houd dan is de idle drain en eventueel alle andere stroomslurpers zoals sentry en voorverwarmen of koelen niet afhankelijk van de pack maar pakt direct energie uit stekker. Dus je pack wordt minder belast en je hebt meer range omdat je bv kunt voorverwarmen zonder dat je soc omlaag gaat.
Ah zo. Ik dacht hoe vaker opladen, hoe vaker de batterij belast wordt en des te meer degradatie. Al de meer reden om de auto elke dag/zoveel mogelijk aan de lader te houder.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05

MazeWing

The plot thickens...

De model Y standaard is een opeenstapel van zeer vreemde en soms zelfs onbegrijpelijke besluiten.

De huidige RWD was voor veel mensen die perfecte “sweet spot” van functies (lees: praktisch alles standaard) en range. Wilde je meer range dan gingen voor de RWD LR of de wat luxere uitgevoerde LR.
Nu is er een bijna onoverbrugbaar gat ontstaan tussen de standaard, die wel heel karig is en de LR.

Als er naast de standaard en LR nog de “oude” RWD was dan was het nog niet zo erg. Nu ontbreekt er gewoon iets in het segment tussen de 40-50K. Dit gaat ze waarschijnlijk heel veel verkopen kosten…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-11 15:02
Recentelijk heb ik een MY RWD LR (Juniper) in ontvangst genomen, momenteel zit ik nog in de 14 dagen herroepingsrecht. Op basis dat hij nu "premium" is, wat zouden jullie doen, retourneren en nieuwe bestellen?
EVOTWEAKERS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:11:
Recentelijk heb ik een MY RWD LR (Juniper) in ontvangst genomen, momenteel zit ik nog in de 14 dagen herroepingsrecht. Op basis dat hij nu "premium" is, wat zouden jullie doen, retourneren en nieuwe bestellen?
Is er veel verschil dan? Je kunt altijd om korting vragen. Ze zitten zelf ook niet te wachten op weer een "demo" model.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-10-2025 11:14 ]

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-11 23:52
Je hebt toch gewoon een "premium" variant?

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-11 15:02
Ja de battery is in de tussentijd 3-8% geupgraded, er zit een TCU in van GEN I en dan de badge op de achterzijde zegt "Long Range", dat wordt waarschijnlijk "Premium" Dit voor verkoop over x-jaar. (momenteel in gesprek met tesla).

• adjego
Uh, de LR die je nu kan kopen is exact dezelfde als die je nu hebt, met nog steeds minder speakers dan een AWD. Dus lijkt me het meest onlogische wat je kunt doen O-)

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:38
Ik moet over een maandje mijn 2020 M3 inleveren bij de leasemij.
Nu zit er wel wat lakschade her en der dus ik dacht laat ik zo’n lakstift bestellen.
Kwam uit bij Teslaunch, blijkt gewoon dropship uit China te zijn. Iemand ervaring met de kwaliteit van deze lakstiften?
En de levertermijn ervan?

• aschja
MY Standard 1906kg
MY premium Long Range 1901kg

Schiet mij maar lek. Heel de auto uitkleden plus een kleinere batterij en zwaarder zijn dan de longrange.

• pdidi
  • Niet online
adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Uh, de LR die je nu kan kopen is exact dezelfde als die je nu hebt, met nog steeds minder speakers dan een AWD. Dus lijkt me het meest onlogische wat je kunt doen O-)
Hij heeft waarschijnlijk nog de YS5LR gekregen met de kleinere LG 5L 79kWh batterij en niet de YS5MR die de LG 5M 85kWh accu kreeg. De Model Y Premium RWD wordt vanaf nu alleen nog maar met de LG 5M geleverd.
Edit: niet helemaal waar wat ik net schreef. Ook de Model Y Premium RWD kan nog zowel met LG 5L (WLTP 622km) als LG 5M (WLTP 660km) geleverd worden. Dus nog steeds een loterij

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 10-10-2025 11:59 ]

• pdidi
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:46:
MY Standard 1906kg
MY premium Long Range 1901kg

Schiet mij maar lek. Heel de auto uitkleden plus een kleinere batterij en zwaarder zijn dan de longrange.
LFP accu's zijn veel zwaarder dan NMC accu's

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:29
Wie de Model Y Premium AWD wil halen is nu denk ik het moment want hij zit opeens binnen de actie van 0.99% rente obv huurkoop. kan een foutje zijn maar echt een goede deal.
snip: dit is niet de bedoeling

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/afFLzju.png

[ Voor 38% gewijzigd door We Are Borg op 10-10-2025 12:03 ]

Life is too short to drive boring cars

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10

Damian

Insane Obtrusion

Morales79 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:33:
Ik moet over een maandje mijn 2020 M3 inleveren bij de leasemij.
Nu zit er wel wat lakschade her en der dus ik dacht laat ik zo’n lakstift bestellen.
Kwam uit bij Teslaunch, blijkt gewoon dropship uit China te zijn. Iemand ervaring met de kwaliteit van deze lakstiften?
En de levertermijn ervan?
Tesland, Teslaunch, Tesla-stuff enz zijn allemaal site die je als de pest moet vermijden. Verkopen AliExpres zooi voor zwaar overdreven prijzen.

Ik heb mijn lakstift gehaald bij 123autolakken.nl. Tesla lak bestaat uit meerdere lagen en je krijgt daar netjes al die lagen in een stiftje.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Masterchiev
  • Nu online
Net contact gehad met tesla ( ze worden plat gebeld vertelde ze met klachten ) maar alleen in de standaard range zit een LFP accu.

• aschja
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:52:
Net contact gehad met tesla ( ze worden plat gebeld vertelde ze met klachten ) maar alleen in de standaard range zit een LFP accu.
Wat voor klachten?

• aschja
pdidi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

LFP accu's zijn veel zwaarder dan NMC accu's
Got it. Is voor de wegenbelasting wel belangrijk in ons geval.

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21
SirLct schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:51:
Wie de Model Y Premium AWD wil halen is nu denk ik het moment want hij zit opeens binnen de actie van 0.99% rente obv huurkoop. kan een foutje zijn maar echt een goede deal.
Knip

[Afbeelding]
Wel zo netjes om even te melden dat je je eigen referal in de link plaatst :)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 13:06 . Reden: Dan moet je de ref link ook niet in je quote laten staan ;) ]

• Masterchiev
  • Nu online
Dat de SR is verdwenen.

Ik vind persoonlijk ook die standard een beetje de Aldi van de Tesla’s aanvoelen. Is het net niet.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10

Damian

Insane Obtrusion

Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Dat de SR is verdwenen.

Ik vind persoonlijk ook die standard een beetje de Aldi van de Tesla’s aanvoelen. Is het net niet.
Aldi onder de Tesla, maar nog steeds zoveel gigantisch meer bang for buck vergelen met auto's in dezelfde prijsklasse!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• SirLct
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Dat de SR is verdwenen.

Ik weet het niet, want zelfs de standard heeft toch gewoon opties waar je allemaal moet vinken bij andere merken.
Zaken als:
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming
- "Grote navi" want ja, bij andere merken krijg je standard gewoon een mini scherm
- Elektrische stoel (ja zelfs de standard is met elektrische verstelbare rugleuning)
- Autopilot (Adaptief cruise + lane keep) dat is bij andere merken 9 van de 10 keer toch opties
- Achteruitrijcamera (en ook voorin), yep bij anderen ook vaak opties
- Draadloze telefoonladers, ook opties

Ik vind voor 40k weinig andere auto's die zo "compleet" is.
Wat "compleet" betekent is dus relatief.

• Masterchiev
  • Nu online
SirLct schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Ik weet het niet, want zelfs de standard heeft toch gewoon opties waar je allemaal moet vinken bij andere merken.
Zaken als:
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming
- "Grote navi" want ja, bij andere merken krijg je standard gewoon een mini scherm
- Elektrische stoel (ja zelfs de standard is met elektrische verstelbare rugleuning)
- Autopilot (Adaptief cruise + lane keep) dat is bij andere merken 9 van de 10 keer toch opties
- Achteruitrijcamera (en ook voorin), yep bij anderen ook vaak opties
- Draadloze telefoonladers, ook opties

Ik vind voor 40k weinig andere auto's die zo "compleet" is.
Wat "compleet" betekent is dus relatief.
Klopt maar iedereen ziet “je hebt de goedkope tesla”. Niet dat het mij persoonlijk wat uitmaakt maar die uitsluiting is opmerkelijk. Daarnaast zijn er nu merken waarbij tesla de deur zelf opent zoals de Xpeng G6. Die is 44k met alles erop en eraan. Blijft een rare keuze dit voor mijn gevoel en niet eerder gezien bij tesla.

• SquareOne
  • Nu online
Misschien gaan ze de premium LR wel laten zakken in prijs. Iedereen weer blij.

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-11 12:18
SirLct schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:51:
[mbr]snip: dit is niet de bedoeling [/]

[Afbeelding]
Alleen bij 60 maanden of minder

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

• SirLct
Simone2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Alleen bij 60 maanden of minder
Ja maar bij de andere modellen geldt gewoon de normale rente.
Deze 0.99% was alleen voor model 3 geweest.

• Simone2011
SirLct schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Ja maar bij de andere modellen geldt gewoon de normale rente.
Deze 0.99% was alleen voor model 3 geweest.
Ja ik wacht eigenlijk op de andere modellen met deze rente

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

• Masterchiev
  • Nu online
Simone2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Ja ik wacht eigenlijk op de andere modellen met deze rente
Kan je vervroegd aflossen op die huurkoop?

• SirLct
Even iets anders dan de Model Y Standard....

Heb recent nog de Model Y Performance gereden.
Reden: mijn Model 3 Performance uit 2021 moet binnenkort uit de lease dus op zoek naar vervanger

Bevindingen:
Rijden
Mwah. Ik heb hiervoor ook de Model 3 Highland Performance gereden en die was echt fantastisch. Ten opzichte van de oude M3P is het echt een stuk verbeterd, niet alleen in comfort, maar vooral hoe gek hij bochtenwerk kan doen. Mijn M3P is al best goed, met af en toe wat understeer, maar de M3P Highland is echt een beest. Met die verwachting ging ik dus de MYP Juniper proberen en ik was wel echt teleurgesteld. Het is waarschijnlijk beter dan de oude MYP maar zelfs mijn huidige M3P is beter in bijna alle opzichten. Ik denk de enige verbetering is dat ie iets comfortabeler is. Maar hij leunt veel meer id bochten en voelt echt niet lichtvoetig. Uit eindelijk is een auto van 2.1 ton toch gewoon 300kg zwaarder dan mn auto en dat voel je echt. Hoe goed de adaptief onderstel ook is.
Performance
Ook hier zwaar teleurgesteld. Ik heb dragy mee en ik meet 4.1, 4.2, soms 4.3s. Oke, tesla had mij de auto gegeven met 35% dus dat is niet ideaal. Ik heb zelfs naar een supercharger gereden binnen de proefrit tijd, naar 60% geladen en tjah, beter dan 4.02s krijg ik het niet. Ook de launch control geprobeerd en krijg juist 4.1s ipv 4.02s met gewoon eigen launch (wat een stom systeem is het ook nog, want 9 vd 10x krijg je juist melding "rem en gas tegelijk ingedrukt, vermogen beperkt" terwijl dat godverdomme hoe de launch control moet worden geactiveerd 8)7 ) Ik zou nog mss een keer langs en de verkoper zou het wel met 100% meegeven. Maar mn eerste indruk is matig. Want ik heb best veel verwacht van de nieuwe batterij. Maar lijkt alsof het gewoon zelfde discharge capaciteit heeft als de oude LG batterij. Ik kom van M3P met Pana batterij en je merk echt de "sloomheid" in het eerste 0.5s van de acceleratie. Je krijgt niet de "jolt" van een echte performance tesla.
Begrijp me niet verkeerd. Dit is allemaal relatief. Kom je van een SR of zelfs een AWD zou je merken dat het echt sneller is. Maar kom je van een M3P dan is dit toch allemaal net niet fel genoeg. Is te verwachten zou je zeggen, want het is zwaarder, groter, etc, maar ik had denk ik te hoge verwachting van de nieuwe batterij.
Looks
Is wel goed dat Tesla de P modellen nu beter onderscheiden maar uit eindelijk is het nog steeds meh. En dat ze het met glimmende zwarte plastic doet.... Hoe aliexpres wil je het hebben.
Ik ben dus niet echt onder de indruk. De velgen van Highland M3P is ook veel mooier in mijn optiek.
Conclusie
Ik ben teleurgesteld maar ik zou waarschijnlijk toch voor die gaan. 8)7
Want van WAF en wat hobby projecten heb ik grotere auto nodig en ook nog perse met trekhaak (blijft jammer dat M3P maar 500kg mag trekken) en voor de prijs is het weinig andere concurrent die zoveel biedt.
Maar.. blijft jammer. :+
<end rant>

• Simone2011
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Kan je vervroegd aflossen op die huurkoop?
Op mijn huidig auto wel zonder kosten

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11 15:32
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:52:
Dat is gewoon echt kut dat ze nu geen Premium meer verkopen RWD met LFP.

Dat is namelijk het model waar ik dan voor zou gaan. Beetje jammer Tesla!!!!!

En wat nog steeds kut is, is dat performance model 3 geen trekhaak heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 10-10-2025 12:39 ]

• pdidi
  • Niet online
Masterchiev schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Klopt maar iedereen ziet “je hebt de goedkope tesla”. Niet dat het mij persoonlijk wat uitmaakt maar die uitsluiting is opmerkelijk. Daarnaast zijn er nu merken waarbij tesla de deur zelf opent zoals de Xpeng G6. Die is 44k met alles erop en eraan. Blijft een rare keuze dit voor mijn gevoel en niet eerder gezien bij tesla.
Qua lease (iig bij Athlon) is de Model Y veel gunstiger dan de Xpeng G6. De MY Premium RWD (WLTP 660km) is daar 677 euro, terwijl de Xpeng G6 Standard Range (WLTP 435km) 637 euro.
In de lease gaat de Standard een klapper worden. De "oude" SR RWD was 578 euro. De nieuwe MY Standaard wordt 6k goedkoper. Dan zal die verwacht ik 478 euro worden.
@SirLct de nieuwe packs zijn zeker niet beter. Merk overigens zelf op mijn YP dat velgen ook veel doen. Met 19 inch heb je meer performance. Weet niet hoe zwaar de velgen van de nieuwe P zijn. De oude zijn mega zwaar. Op 19 rijdt het echt veel leuker. Grappige is ook dat ABS etc wat minder snel ingrijpt. Zelfs zonder track mode kun je wat spelen.

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:47:
@SirLct de nieuwe packs zijn zeker niet beter.
Tov de LG 5L is de LG 5M qua performance zeker beter en benaderen ze de US Panasonic accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDE4VSbYf2h3_DX2GZufJK7V0Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdUOn03wn6YJld3d4eqH74GL.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

[ Voor 46% gewijzigd door pdidi op 10-10-2025 12:53 ]

pdidi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Tov de LG 5L is de LG 5M qua performance zeker beter en benaderen ze de US Panasonic accu
[Afbeelding]
Bron
Mja, hier kun je niet echt uit afleiden of het bijna hetzelfde is als de Pana's. Kijk ook naar SuC snelheid. Weet niet of de nieuw LG beter is maar mijn LG is gewoon jammer als je van een Pana komt. Komt bij dat elk merk sprongen maakt qua snelladen behalve Tesla. Een 2019 model laad sneller dan een 2026 model.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 10-10-2025 12:57 ]

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Mja, hier kun je niet echt uit afleiden of het bijna hetzelfde is als de Pana's. Kijk ook naar SuC snelheid. Weet niet of de nieuw LG beter is maar mijn LG is gewoon jammer als je van een Pana komt.
SuC is idd niet veel verbeterd, maar wat de nieuwe LG 5M echt veel beter maakt is dat deze ook bij lagere SoC nog sterk performed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gkIBpm0l4m_Gm-Gh_snw5HS8zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOqGdOmCeqkENLILgHKhMoff.png?f=fotoalbum_large

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:43
Net als vele hier, ik ben maar wat blij dat ik nu de model Y Juniper SR al binnen heb.
Als deze er niet meer zou zijn, ging ik toch echt richting de G6.

Ik zat al te twijfelen nu, maar door de duurdere prijs in lease toch geswitcht.

• Masterchiev
  • Nu online
Rob-T6 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:12:
Net als vele hier, ik ben maar wat blij dat ik nu de model Y Juniper SR al binnen heb.
Als deze er niet meer zou zijn, ging ik toch echt richting de G6.

Ik zat al te twijfelen nu, maar door de duurdere prijs in lease toch geswitcht.
Voor mij wordt het een privé aankoop. Ff 5k meer uit me zak geklopt als ik premium wil haha
Pagina: 1 ... 138 ... 152 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: