shinken82 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:16:
[...]
Er zijn aardig wat zaken veranderd met de Standard tov de huidige RWD. Denk dus niet dat Tesla de huidige RWD zomaar kunnen vervangen met de Standard, dan jagen ze alleen maar potentiele klanten weg:
Geen stoelknoppen
Geen klapspiegels
Geen sfeerverlichting
Geen stoelventilatie
Geen stoelverwarming achter
Geen elektrische stuur verstelling
Geen auto steering
Geen gelaagd glas achter
Geen tweede scherm achter
Geen AM/FM radio
Half vegan leder, half stoffen interieur
Andere wielen
Langzamer laden
Minder keuze in carrosserie kleuren
Maar krijgt wel een grotere range ivm met een NCM 69 kWh accu.
In Amerika is hij $5500 goedkoper, maar dat is vergeleken met de LR RWD.
Het weghalen van de huidge RWD zou ik idd jammer vinden. In Amerika hebben ze nu weer 4 uitvoeringen om te kiezen. Hier in Europa hebben we al 4, worden het er nu 5? Lijkt mij wel veel en mss te verwarrend.
Ik gok zelf dat we dan krijgen:
Standard RWD €34.990-36.990
Premium RWD voor €39.990
enz.
Ben benieuwd wat Tesla gaat doen hier in Europa.
De EU BEV markt is ook een flink stukje competetiever dan die in de VS in de lagere segmenten, veel chineze merken doen niets in de VS, en als je in de prijsklasse van de Y gaat kijken zijn er ook een boel kapers op de kust.
Een deel van de wijzigingen zou wmb prima kunnen in de EU, als het een beetje aankoop zou schelen, probleem is dat het allemaal naar mijn gevoel niet optelt tot €5k aan besparing op productie.
Gevoelsmatig:
Stoelknoppen: €20,-, misschien iets meer als je bekabeling die nu niet hoeft te bestaan meerekent.
Klapspiegels: €10-20, wederom misschien iets meer als je ook bekabeling meerekent.
Sfeerverlichting +- €3 per lampje?
Stoelventilatie €5-10 per stoel
Stoelverwarming achter: €40-60?
Elektrische stuurverstelling: €50?
AutoSteer: €0,- alle overige hardware is aanwezig.
Gelaagd glas: €?? €30?
Tweede scherm €30?
AM/FM radio €10? aan hardware?
Stoffen interieur: €?? Zal het écht geld schelen, of is het meer feeling.
Wielen zal het meest bijdragen denk ik aangezien het nu gestanst staal is + wieldop, wellicht €50-100 per wiel?
Kleinere accu (69 vs 85kWh: €50-100 per kWh dus pakweg €1000-1500
Minder kleurkeuze: Efficiëntieverhoging, maargoed, blauw is ook al weg voor de andere wagens.
Frunk anders: €30?
Samen opgeteld: pakweg 1750 aan besparingen. Zelfs tegen het dubbele van dat bedrag kom je nog niet aan de 5k dus het komt óók uit de marge deels vermoed ik.