Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Inspired schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Vind je? Er is altijd wel een demo auto te koop met <1000km voor een 41/42/43k. De kale Y RWD zou mij geen 40k waard zijn.
Idd, Hier gaat Tesla de weg op van BMW en Merc. Een vanafprijs, maar dan voor een auto die zo kaal is dat niemand die nog wil.
Feit is, Elon heeft een 'klein' model beloofd voor ca 25k, en daar zijn we ver van verwijderd.
Wanneer komt de Tesla 'Polo'? Dat zou een kaskraker kunnen worden, maar het lukt ze niet. De chinezen gaan dat marktsegment in nemen en niet meer los laten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is toch slim/logisch dat Tesla deze stap naar goedkopere modellen maakt ?

Alle automerken hebben toch een kaal model, waarna je gaat bijplussen qua opties/andere uitvoering om een beetje leuk uit te komen.
De reden dat iedereen het niets vind is dat Tesla dit tot nu toe nog niet heeft gedaan, omdat er genoeg vraag was. We zullen zien of er vraag naar de 3/y standaard gaat zijn in Q4.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:12
Inspired schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Voor 30k zou ik de kale Y RWD best overwegen als tweede auto. Denk alleen dat dit het antwoord is op de kortingen die ze nu steeds moeten geven om de verkoop op niveau te houden. Straks is er altijd een korting maar dan krijg je een goedkopere auto.
Dus daarmee volgen ze niet meer het business model van een EV met (bijna) alle opties, zoals de chinezen nog wel doen. Op die opties zit relatief veel marge, dus kon goedkoop meegegeven worden aan de klant en omdat ieder model die opties heeft ook nog eens goedkoop te produceren in serie.

Nu dus een standaard model, maar waarschijnlijk niet zoals andere autobouwers een waslijst aan opties die je kunt aanvinken. Behalve de hoedeplank dan. Het wordt ‘standaard’ met wel/niet premium pakket = de premium versie. Misschien kunnen ze het prijsverschil tussen de standaard en premium daarmee beperkt houden. Ik verwacht dat de premium versie wel in prijs zal stijgen met minder kortingen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Richh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:03:
Met veel besparingen kan ik wel leven op de goedkopere Y... Maar komop, geen elektrische spiegels, geen matrix LED, geen isolatieglas, mindere ophanging?
Waarom zou je dan niet gewoon voor de oude Y gaan? Die heeft wél elektrische spiegels. En overigens ook nog basic autopilot. Vind het bizar dat Tesla een auto levert zonder LKAS in de VS (dat is in de EU niet toegestaan :P).

Ook wel benieuwd hoe het zit met het dak van de "Model Y Poor". Van buiten is dat glas, maar van binnen is er een stoffen bekleding. Zou je die eruit kunnen knippen waarna je alsnog een glazen dak hebt? :P

Ow, en de Model Y "Premium" RWD komt nog steeds zonder subwoofer? |:(
Denk eigenlijk dat het goedkoper en minder isolerend en geluidswerend glas is. Vandaar die stoffen laag, als je die weghaalt haal je heel wat warmte, kou en geluid binnen wellicht?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Is dit artikel over V2G support hier langsgekomen? Ik kan geen referenties vanuit Tesla zelf vinden, maar onderwerp is interessant.
https://www.teslaacessori...rwxgz14LhcRLrab-Ml2mgJP14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
arjandijk162 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:24:
Is dit artikel over V2G support hier langsgekomen? Ik kan geen referenties vanuit Tesla zelf vinden, maar onderwerp is interessant.
https://www.teslaacessori...rwxgz14LhcRLrab-Ml2mgJP14
Niet bewust, maar de Model Y Performance in de US krijgt wel de V2L / V2H mogelijkheid.
https://www.teslarati.com...ler-feature-beyond-speed/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Eisbar schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

Dank je. Waar staat deze info? Eerder gezien maar kan niet terugvinden. Verschil tussen EPA wh/km en nominal rated is geloof ik energieverlies bij het laden en misschien stand by? 17% is wel fors.
Ik ga in het weekend wel een battery health check doen. Benieuwd wat daar uit komt.
NB was vlak nadat ik de 'nieuwe' batterij kreeg in 2023 de range minder, het duurde een aantal cycles om naar 5% degradation op te klauteren. Precies wat je verwacht als het BMS de nieuwe batterij leert kennen.
Veel batterij info kun je op TFF terugvinden. Er is ook al jaren een groot thema over issues met het vervangen van kapotte Panasonic batterijen voor de M3P's uit 2021/2022. Vandaar dat ik eerder vroeg of je zeker weet of je weer een Panasonic 3L hebt teruggekregen, want velen hebben (zonder dat Tesla het had gemeld) een kleinere LG 5L gekregen

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 08-10-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
ZeRoC00L schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Niet bewust, maar de Model Y Performance in de US krijgt wel de V2L / V2H mogelijkheid.
https://www.teslarati.com...ler-feature-beyond-speed/
Het artikel gaat over bestaande Tesla's, die van jou over nieuw MY's. Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Vind het bizar dat Tesla een auto levert zonder LKAS in de VS (dat is in de EU niet toegestaan :P).
Is Rijstrook overschrijdingspreventie (in noodgevallen) niet de LKAS van Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
[mini-rant]
Voor een bedrijf dat zélf vooral via chats in apps bereikbaar is, willen ze wel érg graag bellen hoor.
Gister trekhaak besteld voor op mijn Y, alleen maar afspraken precies in de herfstvakantie mogelijk. Ik een berichtje gedaan dat ik graag data in de week erna heb.

Vanmorgen niet minder dan 3! belletjes achter elkaar tijdens een vergadering.
Met daarna een berichtje dat ze in de week erna een momentje gepland hebben.

Reageer gewoon op mijn berichtje, jullie willen persé graag via dat systeem werken, ga me voor zo iets simpels dan niet zo vaak achter elkaar bellen als het ook 3 regels tekst kan zijn :9.
[/mini-rant]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
En overigens ook nog basic autopilot. Vind het bizar dat Tesla een auto levert zonder LKAS in de VS (dat is in de EU niet toegestaan :P).
De EU verplicht enkel Emergency Lane Keeping Systems (ELKS), wat een combinatie is van lane departure warning systems (LDWS) en corrective directional control functions (CDCF).

Er is dus enkel een verplichting om in te grijpen van zodra van het rijvak wordt afgeweken. Een actieve LKAS zoals Autopilot/Autosteer is helemaal niet vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:47
Even een totaal andere vraag. Ik heb mijn m3p via independer bij a.s.r. Verzekerd. Alleen nu bij de afschrijving staat er “model 3 long range awd”.

Zou dat kunnen komen dat ze performance niet kennen? De mijne komt wel vanuit duitsland. Anders neem ik sws nog wel even contact met ze op, maar dacht wellicht hebben jullie gelijksoortige ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
nDirect090 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:50:
Even een totaal andere vraag. Ik heb mijn m3p via independer bij a.s.r. Verzekerd. Alleen nu bij de afschrijving staat er “model 3 long range awd”.

Zou dat kunnen komen dat ze performance niet kennen? De mijne komt wel vanuit duitsland. Anders neem ik sws nog wel even contact met ze op, maar dacht wellicht hebben jullie gelijksoortige ervaringen
Hoe staat ie bij de RDW geregistreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:00
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Idd, Hier gaat Tesla de weg op van BMW en Merc. Een vanafprijs, maar dan voor een auto die zo kaal is dat niemand die nog wil.
Feit is, Elon heeft een 'klein' model beloofd voor ca 25k, en daar zijn we ver van verwijderd.
Wanneer komt de Tesla 'Polo'? Dat zou een kaskraker kunnen worden, maar het lukt ze niet. De chinezen gaan dat marktsegment in nemen en niet meer los laten.
Is een kleine auto niet een West-Europese niche? Vanuit de onderbuik (en eigen reizen) heb ik niet het idee dat deze auto's goed verkocht worden in het Midden-Oosten, de VS en Azië (waar een Europese sedan bijna altijd een L-uitvoering heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Er lijken nu inderdaad wat modellen te zijn die je kunt kopen voor 25K, maar tegen de tijd dat het meer moet worden dan een luxe/grotere biro loopt de prijs weer heel snel richting de 30k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
Maurice- schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Is een kleine auto niet een West-Europese niche? Vanuit de onderbuik (en eigen reizen) heb ik niet het idee dat deze auto's goed verkocht worden in het Midden-Oosten, de VS en Azië (waar een Europese sedan bijna altijd een L-uitvoering heeft).
Ehhh in Japan en Zuid-Korea rijden heel veel van die kleine vierkantje stadswagentjes rond. Best geinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:13
[...]

Ik heb in Japan héél veel kei cars gezien, is ook nodig met die smalle straatjes en weinig parkeerruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Het lastige van een 25k wagen is dat er op een gegeven moment weinig is om nog uit te kleden aan een auto als je geen extreme concessies wil doen. Je ziet vooral met de Y in de VS dat ze al vrij extreme dingen moeten uithalen om er 5k af te krijgen.

Misschien dat t met een LFP pakket (zonder de TrumpTarieven) nog eens 1-2k kan schelen in de VS, maar dan heb je het een heel eind gehad denk ik. Accucapaciteit kost nu eenmaal pakweg €50-100 / kWh. Dus die accu kost in alle gevallen €3-6k voor 60kWh (wat een mooi "minimum" is denk ik), en dan moet je de rest van de auto nog bouwen, én er geld aan overhouden.

De auto fysiek kleiner maken zal maar beperkt schelen in de kosten, immers de basis moet je alsnog hebben, camera's, warmtepomp, motor, wielen, scherm, stoelen, etc. Zelfs als je een klein model maakt met maar 30kWh accu bespaar je "maar" €1500,- en heb je een rukproduct met gevoelsmatig te weinig range, tenzij je t ding extreem zuinig weet te maken.

Tesla's selling point is naar mijn mening overwegend véél value for money, rijk aangekleed, veel zaken die elders een optie zijn gewoon standaard. Je ziet het sentiment rondom de Standard Y en 3 al een beetje dat ze "te kaal" zijn (voor het geld), laat staan als je een nog kalere wagen maakt, want als je nog 10k moet besparen, blijft er "niets" over, of je moet allerlei bespoke onderdelen gaan maken van de zaken die je nu juist lekker in bulk doet, kleinere motoren, differentielen etc, en ook dat is niet gratis, en dan is de vraag of je serieus bespaart per unit.

Ik zeg niet dat t niet gebeurt, maar ik denk wel dat het erg moeilijk is zonder afbreuk te doen aan het merk dat je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Promotioneel schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

De EU verplicht enkel Emergency Lane Keeping Systems (ELKS), wat een combinatie is van lane departure warning systems (LDWS) en corrective directional control functions (CDCF).

Er is dus enkel een verplichting om in te grijpen van zodra van het rijvak wordt afgeweken. Een actieve LKAS zoals Autopilot/Autosteer is helemaal niet vereist.
Mooi hè, al die afkortingen. Voor wie de draad kwijt is (correct me if I'm wrong):
- Je hebt LKA/LKAS: Lane Keeping Assist System wat een SAE Level 1 systeem is wat pas ingrijpt als je buiten je rijstrook dreigt te raken. Bij Tesla heet dit (Emergency) Lane Departure Avoidance
- Je hebt Active LKAS: Dat is het continu uitvoeren van LKAS meestal gecombineerd met Adaptive Cruise Control. Dit is een Level 1/2 systeem. Bij Tesla heet dat Autosteer
- Dan is er nog Active LKAS icm SIM (System Initiated Manoeuvres): Naast het actief binnen de lijntjes blijven ook zelfstandig lane changes uitvoeren. Dat wordt vaak aangeduidt met SAE Level 2+ (de bestuurder blijft verantwoordelijk) en heet bij Tesla FSD Supervised
- Finaly is er nog ALKS: Automated Lane Keeping System. Dat is de formele SAE Level 3 (de bestuurder mag wat anders gaan doen) en lijkt functioneel heel erg op de vorige. Tesla heeft op dit moment niet zo'n systeem. Mercedes wel: Drive Pilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Azie, Turkije, Brazilië, Noord Afrika en Europa zijn markten waar er veel kleine auto's rijden.
Die L-uitvoering is typisch voor China voor mensen die een chauffeur hebben. Dat is niet de hele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
Mar.tin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:39:
Het lastige van een 25k wagen is dat er op een gegeven moment weinig is om nog uit te kleden aan een auto als je geen extreme concessies wil doen. Je ziet vooral met de Y in de VS dat ze al vrij extreme dingen moeten uithalen om er 5k af te krijgen.

Misschien dat t met een LFP pakket (zonder de TrumpTarieven) nog eens 1-2k kan schelen in de VS, maar dan heb je het een heel eind gehad denk ik. Accucapaciteit kost nu eenmaal pakweg €50-100 / kWh. Dus die accu kost in alle gevallen €3-6k voor 60kWh (wat een mooi "minimum" is denk ik), en dan moet je de rest van de auto nog bouwen, én er geld aan overhouden.

De auto fysiek kleiner maken zal maar beperkt schelen in de kosten, immers de basis moet je alsnog hebben, camera's, warmtepomp, motor, wielen, scherm, stoelen, etc. Zelfs als je een klein model maakt met maar 30kWh accu bespaar je "maar" €1500,- en heb je een rukproduct met gevoelsmatig te weinig range, tenzij je t ding extreem zuinig weet te maken.

Tesla's selling point is naar mijn mening overwegend véél value for money, rijk aangekleed, veel zaken die elders een optie zijn gewoon standaard. Je ziet het sentiment rondom de Standard Y en 3 al een beetje dat ze "te kaal" zijn (voor het geld), laat staan als je een nog kalere wagen maakt, want als je nog 10k moet besparen, blijft er "niets" over, of je moet allerlei bespoke onderdelen gaan maken van de zaken die je nu juist lekker in bulk doet, kleinere motoren, differentielen etc, en ook dat is niet gratis, en dan is de vraag of je serieus bespaart per unit.

Ik zeg niet dat t niet gebeurt, maar ik denk wel dat het erg moeilijk is zonder afbreuk te doen aan het merk dat je bent.
Volgens mij is de standaard RWD 3 / Y juist erg rijk aangekleed. Daarom ook meeste waarde voor je geld. Daarnaast is het probleem met LFP dat het westen gewoon niet heeft ingezien dat het die kan op gaat. En meneer Musk ook niet zo zeer. Daarom vreemd waarom er amper LFP gemaakt word buiten China. Volgens mij iets van 90% van LFP komt uit China.. En straks de betere Natrium-Ion batterijen ook.

En wij het westen maar blijven leunen op NCM welke natuurlijk wel beter is in koud weer. Totdat je Natrium-Ion hebt welke nog beter is in koud weer. Dus ik zie echt een toekomst in ook opkomende nieuwe batterijen zoals de LFMP (LFP met mangaan) of evolutie van de Natrium-Ion welke nu al qua energiedichtheid de eerste paar generaties van LFP voorbij gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
olafmol schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Ehhh in Japan en Zuid-Korea rijden heel veel van die kleine vierkantje stadswagentjes rond. Best geinig.
Ben wel benieuwd naar de cijfers wereldwijd, een paar grote steden kunnen vertekenen. In China was in 2024 de nieuw verkochte verhouding (volgens ChatGPT :X ): 49,2% SUV en 46,1% sedan. Dan blijft er niet veel hatchback over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Azie, Turkije, Brazilië, Noord Afrika en Europa zijn markten waar er veel kleine auto's rijden.
Die L-uitvoering is typisch voor China voor mensen die een chauffeur hebben. Dat is niet de hele markt.
Cijfers?? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Immutable schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Daarom vreemd waarom er amper LFP gemaakt word buiten China. Volgens mij iets van 90% van LFP komt uit China.. En straks de betere Natrium-Ion batterijen ook.
Dat vond Musk ook, vandaar de mega deal afgelopen zomer met LG voor het bouwen van een LFP fabriek in US

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37
[...]

De model 3 en ook de Y zijn voor de meeste landen gewoon kleine auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Immutable schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is de standaard RWD 3 / Y juist erg rijk aangekleed. Daarom ook meeste waarde voor je geld. Daarnaast is het probleem met LFP dat het westen gewoon niet heeft ingezien dat het die kan op gaat. En meneer Musk ook niet zo zeer. Daarom vreemd waarom er amper LFP gemaakt word buiten China. Volgens mij iets van 90% van LFP komt uit China.. En straks de betere Natrium-Ion batterijen ook.

En wij het westen maar blijven leuen op NCM welke natuurlijk wel beter is in koud weer. Totdat je Natrium-Ion hebt welke nog beter is in koud weer. Dus ik zie echt een toekomst in ook opkomende nieuwe batterijen zoals de LFMP (LFP met mangaan) of evolutie van de Natrium-Ion welke nu al qua energiedichtheid de eerste paar generaties van LFP voorbij gaat!
Klopt, het is ook erg rijk aangekleed, maar vooral met zaken die marginaal kosten aan de productiekant. Ik vind het al knap dat ze er $5k vanaf hebben weten te "slopen". Dat is best een dobber denk ik.

Zélfs als je een accu weet te maken die maar $1k kost, heb je voor de Model 3 bijvoorbeeld dus nog steeds 6k aan besparingen nodig aan de inkoopkant. Waar ga je die vinden? Ga je dan inboeten op de veiligheid? Of een nieuwe AP computer bedenken die goedkoper is, en daar miljoenen / miljarden tegenaan smijten?

Tesla zet al best wel sterk in op less components is more imho, zéker als je de enorme kabelbendes ziet onder afdekkappen bij andere fabrikanten. En dan weet ik, ondanks de luxe, niet zo goed waar t nog vandaan moet komen zonder dat je legio onderdelen moet gaan maken specifiek voor die wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA3t557p62B4FeLfOXnTNY6Gn4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdXmxq0s8Cbo3AweevRGURuW.jpg?f=fotoalbum_large

Is de stoelbediening via het scherm (en het ontbreken van de knopjes) nu bij elke versie standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maar goed dat Tesla de Amerikaanse Model Y Standard in EPA range brengt en hier in WLTP. Want "onze" Model Y Standard zal met een EPA van max 437km in schril contrast staan tot de 516km van de Amerikaanse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
pdidi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:23:
Maar goed dat Tesla de Amerikaanse Model Y Standard in EPA range brengt en hier in WLTP. Want "onze" Model Y Standard zal met een EPA van max 437km in schril contrast staan tot de 516km van de Amerikaanse
Dus in Europa zal er een kleinere accu komen? Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IrvGotti
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:58
Ze hebben wel hun best gedaan om ook echt álles te downgraden.

“- Smaller storage space
- No paneling
- Lower-quality plastic
- No frunk lid insulation
- No lighting
- Likely not waterproof
- No water drain plug”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-mTqZB7yPAtxM7DdLw9Sczp6nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQe0YnjGJjj3zS0zPQPrVK2U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:04
gjcvro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 03:14:
[...]

Is dan nu eigenlijk de standard niet hetzelfde als wat hier (nog) de standard range is?
Want die is nu 5k goedkoper dan de LR RWD, als je die er onderuit haalt, en de standard aanbied voor 5k minder dan de LR RWD ga je er per saldo op achteruit, betaal je hetzelfde voor minder.

Ben benieuwd wat dit voor het aanbod in NL gaat betekenen.
Er zijn aardig wat zaken veranderd met de Standard tov de huidige RWD. Denk dus niet dat Tesla de huidige RWD zomaar kunnen vervangen met de Standard, dan jagen ze alleen maar potentiele klanten weg:

Geen stoelknoppen
Geen klapspiegels
Geen sfeerverlichting
Geen stoelventilatie
Geen stoelverwarming achter
Geen elektrische stuur verstelling
Geen auto steering
Geen gelaagd glas achter
Geen tweede scherm achter
Geen AM/FM radio
Half vegan leder, half stoffen interieur
Andere wielen
Langzamer laden
Minder keuze in carrosserie kleuren

Maar krijgt wel een grotere range ivm met een NCM 69 kWh accu.

In Amerika is hij $5500 goedkoper, maar dat is vergeleken met de LR RWD.
Het weghalen van de huidge RWD zou ik idd jammer vinden. In Amerika hebben ze nu weer 4 uitvoeringen om te kiezen. Hier in Europa hebben we al 4, worden het er nu 5? Lijkt mij wel veel en mss te verwarrend.
Ik gok zelf dat we dan krijgen:
Standard RWD €34.990-36.990
Premium RWD voor €39.990
enz.

Ben benieuwd wat Tesla gaat doen hier in Europa.

[ Voor 4% gewijzigd door shinken82 op 08-10-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
shinken82 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Er zijn aardig wat zaken veranderd met de Standard tov de huidige RWD. Denk dus niet dat Tesla de huidige RWD zomaar kunnen vervangen met de Standard, dan jagen ze alleen maar potentiele klanten weg:

Geen stoelknoppen
Geen klapspiegels
Geen sfeerverlichting
Geen stoelventilatie
Geen auto steering
Geen gelaagd glas achter
Geen AM/FM radio
Andere wielen
Langzamer laden

Het weghalen van de huidge RWD zou ik idd jammer vinden. In Amerika hebben ze nu weer 4 uitvoeringen om te kiezen. Hier in Europa hebben we al 4, worden het er nu 5? Lijkt mij wel veel en mss te verwarrend.
Premium RWD voor €39.990
enz.

De EU BEV markt is ook een flink stukje competetiever dan die in de VS in de lagere segmenten, veel chineze merken doen niets in de VS, en als je in de prijsklasse van de Y gaat kijken zijn er ook een boel kapers op de kust.

Een deel van de wijzigingen zou wmb prima kunnen in de EU, als het een beetje aankoop zou schelen, probleem is dat het allemaal naar mijn gevoel niet optelt tot €5k aan besparing op productie.

Gevoelsmatig:
Stoelknoppen: €20,-, misschien iets meer als je bekabeling die nu niet hoeft te bestaan meerekent.
Klapspiegels: €10-20, wederom misschien iets meer als je ook bekabeling meerekent.
Sfeerverlichting +- €3 per lampje?
Stoelventilatie €5-10 per stoel
Stoelverwarming achter: €40-60?
Elektrische stuurverstelling: €50?
AutoSteer: €0,- alle overige hardware is aanwezig.
Gelaagd glas: €?? €30?
Tweede scherm €30?
AM/FM radio €10? aan hardware?
Stoffen interieur: €?? Zal het écht geld schelen, of is het meer feeling.
Wielen zal het meest bijdragen denk ik aangezien het nu gestanst staal is + wieldop, wellicht €50-100 per wiel?
Kleinere accu (69 vs 85kWh: €50-100 per kWh dus pakweg €1000-1500
Minder kleurkeuze: Efficiëntieverhoging, maargoed, blauw is ook al weg voor de andere wagens.
Frunk anders: €30?

Samen opgeteld: pakweg 1750 aan besparingen. Zelfs tegen het dubbele van dat bedrag kom je nog niet aan de 5k dus het komt óók uit de marge deels vermoed ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
Mar.tin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

De EU BEV markt is ook een flink stukje competetiever dan die in de VS in de lagere segmenten, veel chineze merken doen niets in de VS, en als je in de prijsklasse van de Y gaat kijken zijn er ook een boel kapers op de kust.

Een deel van de wijzigingen zou wmb prima kunnen in de EU, als het een beetje aankoop zou schelen, probleem is dat het allemaal naar mijn gevoel niet optelt tot €5k aan besparing op productie.

Gevoelsmatig:
Stoelknoppen: €20,-, misschien iets meer als je bekabeling die nu niet hoeft te bestaan meerekent.
Klapspiegels: €10-20, wederom misschien iets meer als je ook bekabeling meerekent.
Sfeerverlichting +- €3 per lampje?
Stoelventilatie €5-10 per stoel
Stoelverwarming achter: €40-60?
Elektrische stuurverstelling: €50?
AutoSteer: €0,- alle overige hardware is aanwezig.
Gelaagd glas: €?? €30?
Tweede scherm €30?
AM/FM radio €10? aan hardware?
Stoffen interieur: €?? Zal het écht geld schelen, of is het meer feeling.
Wielen zal het meest bijdragen denk ik aangezien het nu gestanst staal is + wieldop, wellicht €50-100 per wiel?
Kleinere accu (69 vs 85kWh: €50-100 per kWh dus pakweg €1000-1500
Minder kleurkeuze: Efficiëntieverhoging, maargoed, blauw is ook al weg voor de andere wagens.
Frunk anders: €30?

Samen opgeteld: pakweg 1750 aan besparingen. Zelfs tegen het dubbele van dat bedrag kom je nog niet aan de 5k dus het komt óók uit de marge deels vermoed ik.
Zoiets kan je dus niet op gevoel berekenen............Of je weet de bedragen of je weet ze niet.
Klapspiegels kosten echt geen €10-20. Zelfs van de sloop kosten die dingen nog €400-500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
shinken82 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Zoiets kan je dus niet op gevoel berekenen............Of je weet de bedragen of je weet ze niet.
Klapspiegels kosten echt geen €10-20. Zelfs van de sloop kosten die dingen nog €400-500.
Een inkoopwaarde is heel wat anders dan een marktwaarde. En dan kun je het heel redelijk schatten, al dan niet royaal benaderen. Het moge duidelijk zijn dat er geen 5k aan besparingen aan de inkoopkant is voor Tesla.

Het enige verschil tussen spiegel A en spiegel B is grofweg een motor + kabels, het is niet alsof er geen spiegel aan de auto zit namelijk, dus je hebt het puur over het automatische inklapmechaniek vervangen door een stukje kunstof dat "klikt".

Laten we het eens heel royaal bekijken: €100,- per "ding" + €1500 voor de accu. Dan zit je op €3300. En er zijn plenty zaken waarvan ik toch wel redelijk zeker weet dat het geen €100,- scheelt omdat ze ze ook moeten vervangen door andere onderdelen.

Random 8" touchscreen: https://nl.aliexpress.com/item/1005008048792109.html €34,-
Geventileerde stoelhoes: https://nl.aliexpress.com/item/1005007196227825.html €40,-

Als dit prijzen zijn voor mij als consument, moet je bedenken hoe weinig je ervoor kan betalen als je er 100k+ per maand koopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Mar.tin op 08-10-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:14
Kunnen ze de stoffen stoelen ook op de premium aanbieden? Zelfs als het een optie tegen meerprijs is zou ik er nog voor gaan, vind dat vegan leer in de zomer een serieus nadeel. Helpt ook niet dat de auto thuis zo staat dat de zon vol op de voorruit staat te knetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]
Ik mis de "ten opzichte van wat", maar de Amerikaanse Model Y Standard RWD krijgt met 321mi toch een kleinere range dan de Amerikaanse Model Y Premium RWD met 357mi?
De MY Standard RWD is $5000 goedkoper tov. MY Premium RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik mis de "ten opzichte van wat", maar de Amerikaanse Model Y Standard RWD krijgt met 321mi toch een kleinere range dan de Amerikaanse Model Y Premium RWD met 357mi?
Vermoedelijk de europese LFP64 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Vermoedelijk de europese LFP64 :)
Daarom snap ik de hele discussie ook niet. Zowel in Amerika als in Europa is/wordt de Standaard versie van de Model Y 10% goedkoper dan de reeds bestaande goedkoopste versie. In Nederland zal de Standaard versie dus €39990 gaan kosten en maximaal de CATL 64kWh krijgen (mogelijk een geknepen Software Locked versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ach, voorlopig is het speculeren op veel vlakken wat er in Europa gaat gebeuren. Daarom gewoon geduld hebben en even afwachten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

R-R-L schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:04:
Kunnen ze de stoffen stoelen ook op de premium aanbieden? Zelfs als het een optie tegen meerprijs is zou ik er nog voor gaan, vind dat vegan leer in de zomer een serieus nadeel. Helpt ook niet dat de auto thuis zo staat dat de zon vol op de voorruit staat te knetteren.
Één van de redenen dat ik een zonnescherm op de voorruit doe in de zomer (standaard). Anders kan ik niet zitten c.q kan ik mijn stuur amper vasthouden (en ik heb persoonlijk twijfels over hoe goed het is dat het scherm zo vol in de zon staat de hele tijd. Ik snap dat de auto gemaakt is voor een zonniger klimaat, maar ergens voelt het niet goed)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Laatst online: 19:47
Mar.tin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Hoe staat ie bij de RDW geregistreerd?
Bij uitvoering staat 'PQP2S5N', maar kan daar verder niet iets van maken?

Edit:
Inmiddels contact gehad, blijkbaar toch iets fout in hun systeem. Verzekering is stopgezet, en opnieuw afgesloten. Blijkbaar nog 3 euro goedkoper ook, wat ik bijzonder vindt maar zou zijn door een lagere catalogusprijs. Dus ben benieuwd of straks op de afschrijving wel Performance staat.

[ Voor 38% gewijzigd door nDirect090 op 08-10-2025 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
Die frunk zonder de afdichting op de motorkap heeft de BMW i3 ook, dat wordt inderdaad vies/nat. Voor een laadkabel in een plastic tas niet zo'n probleem.

Zou me niet verbazen als dat glazen dak van de Standard afgekeurde ramen zijn die ze daarna ondoorzichtig hebben gemaakt. Een stalen paneel zou goedkoper zijn, behalve als je een raam kunt gebruiken dat je anders weg moet gooien. Geen gebroken ramen natuurlijk, maar ramen met een optisch probleem zoals kleurafwijking of belletjes er in bijvoorbeeld. Pure speculatie mijnerzijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Damian

Insane Obtrusion

mv_ak schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Géén electrisch inklapbare spiegels, en betalen voor de hoedeplank? Lijkt wel een Dacia.

En geen AM/FM, geen leer, geen autosteer, geen panoramadak etc. Echt een kale versie inderdaad.
Geen leer is voor mij een pluspunt. Ik vind dat pleather wat ze gebruiken maar niks. Ik heb gisteren de nieuwe Skoda Elroq van de buurman gezien, bwoah die stoelen wil ik ook!

Afbeeldingslocatie: https://aumcgogrzo.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/huiskeskokkeler-nl/05/51-skoda-elroq-2e763043.jpg

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ewrz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:03:
Die frunk zonder de afdichting op de motorkap heeft de BMW i3 ook, dat wordt inderdaad vies/nat. Voor een laadkabel in een plastic tas niet zo'n probleem.

Zou me niet verbazen als dat glazen dak van de Standard afgekeurde ramen zijn die ze daarna ondoorzichtig hebben gemaakt. Een stalen paneel zou goedkoper zijn, behalve als je een raam kunt gebruiken dat je anders weg moet gooien. Geen gebroken ramen natuurlijk, maar ramen met een optisch probleem zoals kleurafwijking of belletjes er in bijvoorbeeld. Pure speculatie mijnerzijds.
Een raam heeft als voordeel dat het dunner en vermoedelijk ook lichter is. Daarmee maak je dus meer hoofdruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:22

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Damian schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Geen leer is voor mij een pluspunt. Ik vind dat pleather wat ze gebruiken maar niks. Ik heb gisteren de nieuwe Skoda Elroq van de buurman gezien, bwoah die stoelen wil ik ook!

[Afbeelding]
mooie stoelen zeg!
Ben het met je eens, maar met 2 kleine monsters achterin is dat vegan-leer toch wel makkelijk

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37
Damian schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

[Afbeelding]
Dat lichte deel wordt wel heel snel vies volgens mij. Ik had in mijn vorige auto ook zo'n kleur stof en dat was heel vies geworden. Niet dat dat niet schoon te krijgen is, maar vergt wel meer onderhoud als je dat schoon wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
[...]

Geen stoelknoppen
Geen klapspiegels
Geen sfeerverlichting
Geen stoelventilatie
Geen auto steering
Geen gelaagd glas achter
Geen AM/FM radio
Andere wielen
Langzamer laden

Premium RWD voor €39.990
enz.

Volgens mij kan ik met 90% van die dingen prima leven zonder. Maar als ze inderdaad kunnen zakken tot de 35k zou dat mooi zijn, en als ze het niet doen ga je er eigenlijk op achteruit tov nu. Lees, nu koop je met de inruilkorting een RWD voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
gjcvro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Volgens mij kan ik met 90% van die dingen prima leven zonder. Maar als ze inderdaad kunnen zakken tot de 35k zou dat mooi zijn, en als ze het niet doen ga je er eigenlijk op achteruit tov nu. Lees, nu koop je met de inruilkorting een RWD voor hetzelfde geld.
De prijs van de huidige RWD short range kan wijzigen, maar die versie kan ook weg vallen.

Met veel van die dingen zou ik ook kunnen leven, alleen de AP vind ik nogal essentieel. En het verandert niks aan mijn aversie voor de CEO.

Ik had eigenlijk tegen deze tijd een 25000€ auto verwacht in de klasse ergens tussen een VW Golf of Polo. Daar had Tesla potten kunnen breken.
De besparingen nu vind ik nogal slap... die frunk die niet meer waterdicht is vind ik gewoon idioot....
En een glazen dat wat aan de binnenkant afgedekt is... lijkt me nogal raar om dat als besparing te verkopen. In elk geval, een glazen dak vind ik niks belangrijk, dat mag van mij direct gewoon metaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:14
Mad-Matt schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

mooie stoelen zeg!
Ben het met je eens, maar met 2 kleine monsters achterin is dat vegan-leer toch wel makkelijk
Dat is dan weer een van de weinige voordelen van dat nepleer, even een doekje er overheen en het is weer fris. Sowieso heeft dat minimalistische interieur qua schoonmaken zijn voordelen, rest van het schoonmaken is ook zo gedaan.
Behalve kindervingers op het dak dan. Doe nou nie-hieeet ;(
Notna schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Één van de redenen dat ik een zonnescherm op de voorruit doe in de zomer (standaard). Anders kan ik niet zitten c.q kan ik mijn stuur amper vasthouden (en ik heb persoonlijk twijfels over hoe goed het is dat het scherm zo vol in de zon staat de hele tijd. Ik snap dat de auto gemaakt is voor een zonniger klimaat, maar ergens voelt het niet goed)
Scherm voor de voorruit is geen gek idee. Intussen al wel een set zonneschermen voor het dak, dat scheelt ook al flink qua hitte in de auto. Idem voor de rolgordijntjes bij de achterdeuren, zijn meteen een mooi alternatief voor het laten tinten van de achterruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndevriess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:20
patrickt35 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Waarom zijn de remmen afgekeurd?
Voldeed de auto niet aan de remvertraging of waren de schijven/blokken visueel niet in orde?
Visueel niet in orde. Nog geen apk keuring gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P65yg5pa5YfCl4NhLQLiC7LQFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18WtgS3A2d8GsT6lrI7LZPyz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eskAmSqHq6q2YjHSNc5Wr6IO1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4n8rMYmW3Vx0yXqGGQFUyzvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b4nMEtkYtvBjzgGK_f03nfQcSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJdBRh0ntWq1A3MP1xWuDoVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3CL2jKYnaQ8Ohs9bJnK158tCDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqdMpUHRs6OTKTqRwggsFTWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZaEh1f0eS6K935raFOHEJrWTtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ68qdNVAvZ6Sjb1lVm6qdLu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:30
Zo op het eerste gezicht geen reden tot afkeur. Paar keer goed remmen en ze zijn voor het zicht weer schoon.
Ook geen ingesleten rand te zien of ze moeten al een keer eerder afgedraaid zijn waardoor ze niet meer aan de minimale dikte voldoen.

Ofwel, wanneer ze voldoen aan de minimale dikte die op de zijkant staat is er geen reden to afkeur.
Eventueel een paar nieuwe blokjes erin en je kunt er weer jaren tegen aan :*)
Ze worden vanzelf weer schoner bij wat meer remmen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Amerikaanse militairen gestationeerd in Duitsland mogen hun Cybertruck niet over laten komen. Meest bekende reden kenden we al (voldoet niet aan Europese veiligheidseisen) maar ook dat ze dan wel een heel herkenbare target worden. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
xFeverr schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:18:
De FM-radio is er zelfs uitgesloopt zo te zien. Zoveel moet dat toch niet kosten?
Plus dat ze in de USA geen DAB hebben. Het verwijderen van de AM/FM radio is dan ook wel een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Plus dat ze in de USA geen DAB hebben. Het verwijderen van de AM/FM radio is dan ook wel een dingetje
De meeste radio's voor iets langere afstanden zijn dan ook (bagger) AM radio's vanwege het veel grotere bereik van een AM zendmast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
Ik reed onlangs, naar aanleiding van service aan mijn eigen Model 3 Highland, in een Model 3 Highland van de salesafdeling. Een mooie zilvergrijze met zo’n 3000 km op de teller.

Wat me opviel: de navigatiestem klonk veel vriendelijker en natuurlijker dan in mijn eigen auto. Hoe zit dat? Komt dat doordat deze auto FSD heeft (en mijn Highland niet)? Of is de een jaar nieuwere versie gewoon voorzien van een andere stem, die niet beschikbaar is op mijn auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Laatst online: 18:19
ewrz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:03:

Het raam is volgens mij omdat ze de productie zo efficient mogelijk doen en alles er op het eind van bovenaf in kunnen zetten. Dat raam kan je als 1 van de laatste stappen in proces erin plakken. Met een stalen dak is dat geen optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
RaRo74 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Zo op het eerste gezicht geen reden tot afkeur. Paar keer goed remmen en ze zijn voor het zicht weer schoon.
Ook geen ingesleten rand te zien of ze moeten al een keer eerder afgedraaid zijn waardoor ze niet meer aan de minimale dikte voldoen.

Ofwel, wanneer ze voldoen aan de minimale dikte die op de zijkant staat is er geen reden to afkeur.
Eventueel een paar nieuwe blokjes erin en je kunt er weer jaren tegen aan :*)
Ze worden vanzelf weer schoner bij wat meer remmen.
Dit inderdaad, 5-10 stevige remacties van 80-10 km/u gaat het een heel eind oplossen. Liefst op rustige weg achteraf waar je daarna direct weer door kunt rijden zonder te stoppen, zodat ze meteen weer gelijkmatig afkoelen. Paar minuten rijden tussen de remacties in.

Beetje een probleem van goed anticiperend rijden, je remt dan maar zelden hard en dan gaan de remmen (zeker met een elektrische auto) ongelijkmatig afslijten of vast zitten.

Wekelijks even stevig remmen als je van de snelweg af komt voorkomt een hoop gedoe. Je hoeft niet de ABS in, maar hard genoeg remmen dat een tas van de stoel glijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:21
Das 100% zeker geen afkeur. Tip, zet gewoon ff aantal dagen je REGEN op low en rem af en toe eens stevig vanaf snelweg snelheden. Als je dat een week gedaan hebt zijn ze weer als nieuw.
Dit is absoluut nog niet afdraai, vervang waardig. Je kan ook een keer blokken links en rechts omwisselen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:03
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Chinese cultuur is ook flexen en laten zien dat ze iets meer hebben dan een ander. Vandaar de dure tassen met grote zichtbare logo’s zoals Louis Vuitton. Audi die met de A4L daar wel een markt in ziet maar het niet in de EU doet. Koop dan maar een A6 als je een grotere auto wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:11
De remmen van mijn 3P zien er ook zo uit. Met nog diepere groeven. Niks mis mee aldus Tesla.

Wel wat mis mee aldus mijzelf. In Duitsland merk je vooral dat je echt tekort komt en de remmen trillen enorm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik zou zeggen draai de "Brake Burnishing" in het service menu eens, die laat je een aantal keer optrekken en goed remmen zonder regeneratie om de remmen te poetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Bij APK is het niet toegestaan onderdelen van je auto te demonteren. Wanneer de vertraging op de remmenbank voldoet aan de eisen, is het ondanks de visuele staat gewoon goedkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
anti elppa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Das 100% zeker geen afkeur. Tip, zet gewoon ff aantal dagen je REGEN op low en rem af en toe eens stevig vanaf snelweg snelheden. Als je dat een week gedaan hebt zijn ze weer als nieuw.
Dit is absoluut nog niet afdraai, vervang waardig. Je kan ook een keer blokken links en rechts omwisselen
Deels met je eens. Remblokken moet je nooit wisselen. Een remblok slijt in op de schijf. Ga je deze plaatsen op een andere schijf, heb het veel kans dat het raakvlak van de blokken op de schijf minimaal is, waardoor je zeker weet dat je remvertraging niet meer voldoet aan de wettelijke eisen.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: