Ik heb de eerste 6000 km op de M3H RWD die ik als leaseauto mag rijden er op zitten. Ik heb de auto laten leveren met EAP.
Ondertussen heb ik met belangstelling hier de discussies gevolgd.
EAP gebruik ik niet meer, te nerveus en levensgevaarlijk, een aantal ingrepen gehad waarbij Tesla alarmsignalen afgeeft waardoor jezelf, rijdend op de snelweg, van schrikt, laat staan de passagiers in je auto. 
Alleen rijdend met EAP is in de basis leuk, maar bij drukker verkeer irriteer je medeweggebruikers doordat rijbaanwissels zo langzaam gaan. En situaties mogen voor EAP niet te complex zijn. Daarmee heeft EAP naar mijn mening geen praktische (en veilige) toepassing op Europese wegen.
Zelfs TACC zet ik met enige regelmaat uit daar waar je in andere autos met ACC gewoon op cruise control rijdt. De auto gaat zonder enige reden flink in de ankers wanneer je met maximale snelheid op rechte stukken snelweg rijdt, mijn vrouw die op de bijrijdersstoel zit zie ik in mijn ooghoeken in de gordel hangen om vervolgens, omdat je de auto corrigeert en laat accelereren, weer de stoel in drukt. Daarnaast maak ik met regelmaat mee dat de TACC onverwacht afremt wanneer een vrachtwagen die schuin voor je rijdt meer richting de baanlijn naast mij opschuift, daar waar je als menselijke bestuurder nog alleen maar alert zou zijn en mogelijk enkel een beetje meer binnen je eigen baan zou opschuiven. 
De ervaring die @
mca2  met TACC eergisteren deelde, heb ik niet, maar past in het plaatje als je meer ervaringen leest en de nukken die ik zelf ervaar.
Ik kom van een VW BEV en ergerde mij de software implementatie en gedrag van dat systeem, maar inmiddels ben ik van mening dat dat systeem beter functioneerde dan van de Tesla die ik nu rijd. De vooruitstrevende reputatie die Tesla heeft is, zoals ik die ervaar, niet terecht. Ik vermoed dat ze ofwel inmiddels zijn ingehaald door de concurrentie en/of dat de reputatie gebaseerd is op marketingpraat (beloftes en uitspraken van Musk) en minder op feiten.
Om mijn oordeel op deze auto af te ronden:
- mis ik echte parkeersensoren
- is het gebrek aan stalks vaak prettig, maar richting aangeven bij het verlaten van rotondes is nog steeds niet intuïtief 
- past TACC de ingestelde snelheid soms willekeurig aan, dit is vaak niet na te volgen (ik heb ‘em niet ingesteld op de max toegestane snelheid)
- is een display achter het stuur een gemis; om goed te kijken naar de boordcomputer draai je eigenlijk meer dan wenselijk weg van de richting waar je eigenlijk naar zou willen kijken (nl de weg)
- heeft het mij aardig wat tijd gekost om een stoelpositie te vinden die mij geen schouderpijn gaf, maar nog steeds is het niet altijd ideaal (ik ben niet de standaard lange Nederlander)
- vind ik het een gemis dat ik niet in de navigatie kan zien hoe laat ik op mijn eindbestemming kom (wanneer een laad- of tussenstop is ingepland) en hoeveel en waarom er vertraging is op mijn route
- mis ik verkeersinformatiemeldingen via de radio (heb ik een instelling gemist?)
- vind ik de wijze waarop Tesla SuC inplant fijn, fijner dan in mijn eerder BEV want het netwerk is betrouwbaarder. Enkel ben ik nu in een regio van Europa waar SuC (en laadpunten in het algemeen) minder aanwezig zijn en gisteren kon ik een 3rd party snellader selecteren, waar de criteria vanuit Tesla hoog zouden zijn, maar die laadvoorziening was volledig spanningsloos. Uiteindelijk heb ik via een 3rd party app naar een andere snellader kunnen navigeren om te kunnen laden.
- respons van regensensor en adaptief groot licht is niet zoals je zou verwachten en zoals meerdere hier gemeld hebben
Ik had een technisch vooruitstrevende auto verwacht, maar de Tesla maakt dit niet waar, het is vaak net niet, of er is wegbezuinigd (enkel cameras, niet langer Lidar). Mocht ik weer in de markt zijn voor een leaseauto, dan zou ik mij mogelijk meer gaan oriënteren op een automerk met oplossingen die misschien wat conservatiever zijn, maar wel goed uitontwikkeld.