mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Ja lijkt erop dat hij altijd mee wil blijven denken. En handjes had ik niet los maar gewoon een hand losjes op het stuur. Bij gewoon normaal rechtuit rijden was dat tot nu toe altijd meer dan genoeg.
[...]
Rijd er pas 2 jaar in maar heb ik heb inderdaad het idee dat er weinig vooruit gang zit in de ACC/AP. Lijkt een beetje de wet van de remmende voorsprong
Nouja, het is inderdaad letterlijk de wet. Want Tesla is niet toegestaan in de EU on af te wijken van de standaard wat LKAS doet. Dat zorgt bij heel veel autos voor levensgevaarlijke situaties als ze een spitsstrook niet juist herkennen, Tesla doet niks anders dan uitvoeren wat ze moeten. Ik weet vrij zeker dat wat jou is overkomen, ook was gebeurd in een ander merk moderne auto met LKAS actief. Inmiddels doen feitelijk al die systemen allemaal hetzelfde. Anders gezegd; in de EU doet Tesla niks bijzonders meer, vrijwel iedere 2025 auto kan een beetje tussen de lijntjes hangen als die lijntjes maar simpel zijn.
Er zijn natuurlijk twee oplossingen denkbaar. Aan de ene kant kan je zeggen dat Tesla ook gewoon een 'domme' ACC moet hebben, en dat je dus kan kiezen tussen ACC, TACC en AP. Dat zou in de praktijk zeker handig zijn.
Maarja vanaf de andere kant van de oceaan is het, gecombineerd met waar Tesla voor staat, logischer om te zeggen: 'we maken 1 optie die gewoon goed werkt, en als dat niet goed genoeg is, dan moet die optie beter werken'. En dat is natuurlijk ook de reden waarom je in de nieuwe Y Juniper überhaupt maar 1 optie hebt op je stuur (op oudere modellen kan je met 1x of 2x trekken nog 'kiezen' tussen TACC en FSD).
FSD is iig voor Tesla de oplossing, maarja dat mag dus niet in de EU. Al zijn er wel ontwikkelingen rondom SIM's op snelwegen, die zijn sinds vorige week toegestaan namelijk. En komt volgende week de FSD14 stack uit in de continenten waar het wel is toegestaan. Er is veel wensdenken online dat FSD14 voor snelwegen naar de EU komt vanwege die UN171 regelgeving update, maar persoonlijk vrees ik dat Tesla er nog steeds niet uit is met de UNECE en de RDW. Musk beweert nog steeds dat de EU dit jaar nog FSD gaat zien, maargoed, dat zou een half jaar geleden al zijn natuurlijk...
Ow, en dat het 'lijkt alsof er al 2 jaar niks gebeurd', dat is gewoon een feit. Autopilot wordt niet meer doorontwikkeld, Tesla zit 100% op FSD qua ontwikkeling. Er gaat helemaal niks veranderen aan je rijhulpsystemen zolang FSD wordt verboden.
mvoit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:01:
Er is voor mijn MYJ ten opzichte van mijn vorige M3 2019 weinig ten goede veranderd voor wat betreft tacc/ap. Over een periode van 6 jaar! Valt me wel tegen, aan de data die ze binnen krijgen zal het niet liggen.
Die data wordt wel degelijk gebruikt getuige de talloze FSD demo video's die Tesla heeft gedeeld. Echter, er is nog geen consument in de EU die er gebruik van mag maken.
Ironisch genoeg lijkt het erop dat FSD stack de oplossing moet gaan zijn.
Wat is daar ironisch aan?
[
Voor 17% gewijzigd door
Richh op 04-10-2025 23:08
]