Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:41
Maurice- schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:34:
[...]

In China kost het €300, vind dat wel een enorm verschil voor eenzelfde retrofit. Maar goed om te weten, dan ga ik voor een Enhance stalk met black friday :w
Met een commander en 1 stalk ben je al een stuk goedkoper uit en kun je heeeeeel veel meer leuke en handige dingen mee! Plus de stalk van Enhance is helemaal naar wens te programmeren. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vissa66 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:18:
[...]

Met een commander en 1 stalk ben je al een stuk goedkoper uit en kun je heeeeeel veel meer leuke en handige dingen mee! Plus de stalk van Enhance is helemaal naar wens te programmeren. :)
Maar als er iets gebeurt ligt de bewijslast bij jou dat het niet veroorzaakt is door de commander. Je zit rechtstreeks op de canbus te rommelen, misschien toch een minder goed idee.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Peejay1704 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:59:
Kan het zijn dat sinds een van de laatste updates de informatie over trajectcontroles (hoe ver het nog is, wat je gemiddelde snelheid is …) niet meer getoond wordt? Nog iemand dit al opgevallen?
Ja viel me ook op. Paar updates terug veranderd helaas. Was een mooie feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:22
Barse87 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:16:
Richtingaanwijzer stalk is nu in de store te bestellen: €660…😬

[Afbeelding]
660 euro is wel pittig. Ik heb nog wat tesla tegoed over maar alsnog moet ik flink bijlappen.
Een twijfel gevalletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:36
Kan het zijn dat sinds een van de laatste updates de informatie over trajectcontroles (hoe ver het nog is, wat je gemiddelde snelheid is …) niet meer getoond wordt? Nog iemand dit al opgevallen?
Afgelopen dinsdag werkte het hier nog. Ik zit op 2025.32.7, dus vrij recent.

Is jouw premium subscription toevallig niet vervallen? Want dat is nodig voor die feature.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
daemonix schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 00:40:
[...]

Maar als er iets gebeurt ligt de bewijslast bij jou dat het niet veroorzaakt is door de commander. Je zit rechtstreeks op de canbus te rommelen, misschien toch een minder goed idee.
noem nu dan eens 1 case waarbij er iemand voor de rechter terecht gekomen is of waar de verzekering niet uitkeerd? Voor zover ik weet, allemaal onnodige bangmakerij.
Dit word zo ongekend veel gedaan, ook bij niet tesla's (al is het maar om uit te lezen van de accu, foutcodes), en bij mijn weten is het nooit fout gegaan.
Ik rijd iig al meer dan een jaar met chinese stalks rond in mijn M3P, werkt perfect. En ja die zitten oook gewoon op de canbus

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
anti elppa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

noem nu dan eens 1 case waarbij er iemand voor de rechter terecht gekomen is of waar de verzekering niet uitkeerd? Voor zover ik weet, allemaal onnodige bangmakerij.
Dit word zo ongekend veel gedaan, ook bij niet tesla's (al is het maar om uit te lezen van de accu, foutcodes), en bij mijn weten is het nooit fout gegaan.
Ik rijd iig al meer dan een jaar met chinese stalks rond in mijn M3P, werkt perfect. En ja die zitten oook gewoon op de canbus
Ik weet niet of onderstaande statement van een Tesla medewerker waar is (zie post), maar mocht iemand serieuze problemen hebben met AP dan zou je altijd eerst kunnen proberen de commander te ontkoppelen.

"these devices are interfering quite a lot in CAN architecture and the ones that you are using specifically, also interfere with Autopilot computer. I am seeing multiple different effects and failure modes on customers cars that use those devices and I would personally always recommend to not install those"

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 04-10-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
pdidi schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:12:
[...]

Ik weet niet of onderstaande statement van een SeC medewerker waar is (zie post), maar mocht iemand serieuze problemen hebben met AP dan zou je altijd eerst kunnen proberen de commander te ontkoppelen.

"these devices are interfering quite a lot in CAN architecture and the ones that you are using specifically, also interfere with Autopilot computer. I am seeing multiple different effects and failure modes on customers cars that use those devices and I would personally always recommend to not install those"
ik heb geen commander, en ook geen problemen

en sowieso, een medewerker van tesla gaat natuurlijk niet zeggen dat een commander perfect is en aanraden het te kopen. Zeker niet in een USA bedrijf.
En dan nog, jou beschreven verhaal gaat nog helemaal niet over aansprakelijkheid bij ongevallen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
anti elppa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

ik heb geen commander, en ook geen problemen
Ik ook beide niet, N=2
Was ook niet zozeer voor jou, maar voor "iemand" die commander heeft icm AP issues. Wellicht een verklaring voor de grote variatie in ervaringen in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:27
Vendetta_X schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 00:55:
[...]

Trajectcontroles met 2025.32.7 werkte deze week nog perfect, zowel afstand en gemiddelde snelheid waren zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
RigolleM schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Trajectcontroles met 2025.32.7 werkte deze week nog perfect, zowel afstand en gemiddelde snelheid waren zichtbaar.
werkt hier ook nog prima idd. 0 problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:26
Je hebt wel je navigatie aanstaan? Zonder werkt het niet maar met werkt het bij mij prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 14:39
Barse87 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:16:
Richtingaanwijzer stalk is nu in de store te bestellen: €660…😬

[Afbeelding]
Nice, dit ga ik doen. Een nieuw stuur is erg welkom, want afhankelijk van de schermhelderheid komt er een piep uit het stuur! Dat is hopelijk opgelost hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23
Ik rijd nu een kleine twee jaar in een MY LR incl FSD. De auto is enorm praktisch met grote laadruimte, goede range, snel laden en fijne software maar mijn hemel wat is die auto pilot slecht! Tot op het gevaarlijke af :(

De 'keep your lane' autopilot gebruik ik al helemaal niet meer maar ook de adaptive cruise control is levensgevaarlijk. Out of the blue niet 130 ('s avonds na 1900) maar opeens de snelheid naar 100 en hard afremmen, of gewoon hard afremmen. En gisteren werd het zeer gevaarlijk toen ik met een hand losjes aan het stuur op de spitsstrook (vluchtstrook) naar A'dam reed via de A1. Ik reed met ACC en geen AP en toch bedacht de auto de lijnen van de afrit te moeten volgen. Gevolgen een flinke zwieper want afremmen deed de auto dan weer niet. Ik kon het nog maar net opvangen en voorkomen dat we de berm in verdwenen.

Is dit een feature die meer mensen hebben of heb ik een maandagochtend exemplaar?

Oja, die regensensor trouwens... niet normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:22
RFAMLK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Nice, dit ga ik doen. Een nieuw stuur is erg welkom, want afhankelijk van de schermhelderheid komt er een piep uit het stuur! Dat is hopelijk opgelost hiermee.
Wil je ook je ervaringen met ons delen als je de stuur hebt besteld? Ik zit nog in twijfelfase 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:45
mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
Ik rijd nu een kleine twee jaar in een MY LR incl FSD. De auto is enorm praktisch met grote laadruimte, goede range, snel laden en fijne software maar mijn hemel wat is die auto pilot slecht! Tot op het gevaarlijke af :(

De 'keep your lane' autopilot gebruik ik al helemaal niet meer maar ook de adaptive cruise control is levensgevaarlijk. Out of the blue niet 130 ('s avonds na 1900) maar opeens de snelheid naar 100 en hard afremmen, of gewoon hard afremmen. En gisteren werd het zeer gevaarlijk toen ik met een hand losjes aan het stuur op de spitsstrook (vluchtstrook) naar A'dam reed via de A1. Ik reed met ACC en geen AP en toch bedacht de auto de lijnen van de afrit te moeten volgen. Gevolgen een flinke zwieper want afremmen deed de auto dan weer niet. Ik kon het nog maar net opvangen en voorkomen dat we de berm in verdwenen.

Is dit een feature die meer mensen hebben of heb ik een maandagochtend exemplaar?

Hier nog steeds nergens last van en gebruik juist AP alleen maar meer een meer. Elke weg, zelfs binnen de bebouwde kom met links en rechts witte lijnen doet AP perfect.

Spitsstrook is een bekend verhaal en die mijd ik met AP vanwege de schuine lijnen.
Meestal is het zo druk dat ik sowieso een baantje verder naar links rijd waardoor ook geen last.

Camera regensensor werkt ook perfect!

Kan het zijn dat je je HW4 hebt? Lees opvallend vaak dat die last van dit soort perikelen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door RaRo74 op 04-10-2025 10:04 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
Maurice- schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

De achterletters lijken ook zwart. Als dat zo is ga ik voor een retrofit (Ali letters zijn te dik en plastidip is 2 keer niet mooi uitgepakt).

[Afbeelding]
De parts catalog van de "vernieuwde" M3 is bijgewerkt, zwarte logo's zijn beschikbaar. REAR TESLA CHARACTERS BADGE - CARBON BLACK
1694512-00-E

De speaker lineup is niet veranderd, ben benieuwd of 9 naar 7 speakers wel correct is. Ongeventileerde stoelen staan er ook niet in dus klopt inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:56
RaRo74 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Hier nog steeds nergens last van en gebruik juist AP alleen maar meer een meer. Elke weg, zelfs binnen de bebouwde kom met links en rechts witte lijnen doet AP perfect.

Spitsstrook is een bekend verhaal en die mijd ik met AP vanwege de schuine lijnen.
Meestal is het zo druk dat ik sowieso een baantje verder naar links rijd waardoor ook geen last.

Kan het zijn dat je je HW4 hebt? Lees opvallend vaak dat die last van dit soort perikelen hebben.
Hier heb ik hw3 maar de regensensor is ook wel om te huilen hoor. Uit het niets gaat de ruitenwisser opeens aan. Vind ik nog niet eens heel erg, maar als het vervolgens dan kei hard gaat regenen. Moet ik hem zelf activeren.. of harder zetten handmatig omdat ik anders echt niets zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
nDirect090 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Hier heb ik hw3 maar de regensensor is ook wel om te huilen hoor. Uit het niets gaat de ruitenwisser opeens aan. Vind ik nog niet eens heel erg, maar als het vervolgens dan kei hard gaat regenen. Moet ik hem zelf activeren.. of harder zetten handmatig omdat ik anders echt niets zie.
Ik ben vorige week meegereden met een nieuwe ford Capri, en kreeg spontaan heimwee naar de Tesla ruitenwissers.. Waar die heel af en toe spontaan zwiepen, deed die Ford het zo'n beetje elke 10 minuten, op een (nagenoeg) droge dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:36
Maurice- schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

De parts catalog van de "vernieuwde" M3 is bijgewerkt, zwarte logo's zijn beschikbaar. REAR TESLA CHARACTERS BADGE - CARBON BLACK
1694512-00-E

De speaker lineup is niet veranderd, ben benieuwd of 9 naar 7 speakers wel correct is. Ongeventileerde stoelen staan er ook niet in dus klopt inderdaad niet.
Thanks. Eens kijken hoe je dat kan bestellen. Mijn M3P in QS zou ik mooier vinden met zwarte logo’s, maar die dikke aftermarket vind ik maar niks.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-10 12:50
Ik had het idee dat het er alleen staat als je niet op TACC / AP rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
Broodro0ster schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Thanks. Eens kijken hoe je dat kan bestellen. Mijn M3P in QS zou ik mooier vinden met zwarte logo’s, maar die dikke aftermarket vind ik maar niks.
Je kunt er een service request voor aanmaken. Ze zitten op een folie dus zelf netjes plakken is een werkje, het SeC heeft er een mal voor dus voor hen fluitje van een cent (maar waarschijnlijk rekenen ze meer ;) ). Letters kosten €32,06 inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:18

bert pit

asdasd

Zijn er meer mensen die momenteel last hebben van een 'rood stuur' bij het inrijden van een tunnel met de AP aan? Even later kan de AP weer ingeschakeld worden.
Het is me eerder nooit opgevallen. Het doet zich voor sinds de laatste update een paar weken terug 2025.32.6.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
RaRo74 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ik reed op ACC, dat is het absurde. AP begin ik niet meer aan, dat is helemaal vragen om problemen.

Geen idee welke hw versie ik heb (levering eind 2023). Maar de regensensor is waardeloos. Op zich prima als hij dan gewoon standaard uitstaat maar op ACC staat hij default aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-10 12:55
HeldereM schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Dat is natuurlijk leuk en aardig maar ik heb reeds (zoveel mogelijk) uitstaan dat ie de snelheid zelf aan mag passen, dat doet autopilot echter nog steeds via de bochtenassistent (waarna de oude snelheid ook niet altijd weer hersteld wordt na de bocht). Daarnaast ziet de auto toch met z'n camera's dat er op een duidelijk op een snelweg gereden wordt? Al met al is het behoorlijk behelpen met de cruise control.
Is dat de vochtassistent die deze snelheid opeens verlaagt? Nu ik er over nadenk is het inderdaad wel altijd in bochten (ook de hele lichte bochten die je eigenlijk niet als bocht zou beschrijven) dat het voorkomt.
Ik vind het wel ongelofelijk gevaarlijk dat deze zonder boe of ba de snelheid terugzet na de bocht.
Dus ik heb het al voorgehad dat ik op de snelweg rij waar je 90km/u mag en ik TACC ingesteld heb op 95km/u, er is een afrit/bocht, de TACC gaat zelf naar 70km/u.
Ik pas de TACC in de bocht aan naar 75km/u. En dan wanneer de bocht voorbij is, gaat die gewoon leuk naar 120km/u. Terwijl je niet eens 120 mag!
Ongelofelijk gevaarlijk gedoe.
Ik snap waar die 120km/u vandaan komt, de Tesla vergist zich wel redelijk vaak in de snelheidslimieten en gokt er dan maar wat op los. En op de autostrade ga je nu eenmaal 120km/u gokken.
Maar ik vind het helemaal niet oké dat nadat ik de TACC zelf aangepast heb, dat de Tesla zomaar besluit om 120 op te zetten.
En ik ben dit al op verschillende plaatsen tegengekomen. Thank god nog nooit op een plaats met een flitspaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
Ik reed op ACC, dat is het absurde. AP begin ik niet meer aan, dat is helemaal vragen om problemen.
Tesla heeft geen ACC, enkel TACC. Hij gebruikt dus sowieso de cameras als je op 'CC' rijdt, het enige dat AP extra doet is Autosteer om je binnen de lijnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Fire69 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[quote]mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
[...]

Tesla heeft geen ACC, enkel TACC. Hij gebruikt dus sowieso de cameras als je op 'CC' rijdt, het enige dat AP extra doet is Autosteer om je binnen de lijnen te houden.
Pff ACC, TACC, punt is dat dat ding niet aan mijn stuur moet gaan draaien en mij de berm in te laten schieten met 100kmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Pff ACC, TACC, punt is dat dat ding niet aan mijn stuur moet gaan draaien en mij de berm in te laten schieten met 100kmu
Dat doet hij in principe niet. Je reed niet toevallig op zo'n Nederlands spitsstrook ding? Die snapt hij soms niet en misschien dat dan de Emergency Lane Departure Avoidance tussenkwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:18

bert pit

asdasd

Levensgevaarlijk vind ik te sterk uitgedrukt. E zijn situaties waar je AP beter niet kunt gebruiken, maar als je weet waar het wel kan (snelweg en anderen goed belijnde wegen), werkt het doorgaans prima. Weet je zeker dat je niet aan het navigeren was? Want dan kan de auto die rechtsaf wil vreemd gaan doen als jij rechtdoor stuurt. Soms wordt de navigatie vanzelf aangezet... spooky.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 16:43

Cordon

Lievelings jankert

Maar het stuk Hilversum en Naarden is sowieso een no-go qua autopilot, als je denkt op de spitsstrook te blijven. Zoveel lijnen die alle kanten op gaan. Daarom ben ik daar altijd een notoire middenbaan plakker, zodat ik gewoon lekker autopilot kan gebruiken ook al is de spitsstrook open. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Leest er ook iemand wat ik schrijf? Ik gebruikte GEEN auto pilot!

Hij stond op (T)ACC en klaarblijkelijk kun je die ook al niet vertrouwen want die pakte de uitvoegstrook (vluchtstrook==spitsstrook) lijnen op. Als hij had geremd en mij had laten uitvoegen dan had ik er nog enigszins begrip voor kunnen opbrengen. Maar een ruk aan het stuur geven en mij met 100kmu de berm insturen is gewoon levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejay1704
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:31
Vendetta_X schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 00:55:
[...]

Ben jij Belg of Nederlander? Mss hebben ze het wel gedeactiveerd in België om een of andere wettelijke reden, aangezien velen hier de feature nog steeds zien.

Ik heb alleszins helemaal niks veranderd en betaal nog steeds voor Premium.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:56
gjcvro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Ik ben vorige week meegereden met een nieuwe ford Capri, en kreeg spontaan heimwee naar de Tesla ruitenwissers.. Waar die heel af en toe spontaan zwiepen, deed die Ford het zo'n beetje elke 10 minuten, op een (nagenoeg) droge dag.
Kan nog erger dus :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:07:

Hij stond op (T)ACC en klaarblijkelijk kun je die ook al niet vertrouwen want die pakte de uitvoegstrook (vluchtstrook==spitsstrook) lijnen op. Als hij had geremd en mij had laten uitvoegen dan had ik er nog enigszins begrip voor kunnen opbrengen. Maar een ruk aan het stuur geven en mij met 100kmu de berm insturen is gewoon levensgevaarlijk.
Ja, iemand las dat, heb jij die reactie gelezen?
Fire69 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Dat doet hij in principe niet. Je niet niet toevallig op zo'n Nederlands spitsstrook ding? Die snapt hij soms niet en misschien dat dan de Emergency Lane Departure Avoidance tussenkwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:27
Peejay1704 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Ben jij Belg of Nederlander? Mss hebben ze het wel gedeactiveerd in België om een of andere wettelijke reden, aangezien velen hier de feature nog steeds zien.

Ik heb alleszins helemaal niks veranderd en betaal nog steeds voor Premium.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ben Belg en ik heb donderdag nog een traject controle gehad en het werkte nog allemaal zoals voordien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45

Heb t ook wel eens in de m3h op nl vluchtstroken. Zelfs met lane assist uit blijft hij t regelmatig doen(die kan dus nooit helemaal uit).
Handjes los met tacc op een vluchtstrook is wel gedurfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:02

De situatie zoals jij m schetst heb ik nog niet gehad/eerder gehoord maar das wel f schrikken ja. Je kan overwegen een melding ervan te maken bij RDW en/of Tesla.

Autopilot kan sowieso zeer gevaarlijk zijn en TACC valt me ook zwaar tegen, vooral met filerijden. Er is voor mijn MYJ ten opzichte van mijn vorige M3 2019 weinig ten goede veranderd voor wat betreft tacc/ap. Over een periode van 6 jaar! Valt me wel tegen, aan de data die ze binnen krijgen zal het niet liggen. Je leert er wel (en dus vaak niet) mee rijden maar dat lost het probleem niet op. Ironisch genoeg lijkt het erop dat FSD stack de oplossing moet gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Peejay1704 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Gisteren nog meerdere traject-controles gehad op het scherm, route van Geel naar Gent. Ik zit op 2025.32.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
Sinds kort ook een tesla rijder. Bij gebruik van sentry mode krijg ik bij regen tientallen clips per uur. Niet echt handig. Is dat nog aan te passen wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kingsolo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:15:
Sinds kort ook een tesla rijder. Bij gebruik van sentry mode krijg ik bij regen tientallen clips per uur. Niet echt handig. Is dat nog aan te passen wellicht?
Ja, sentry mode niet gebruiken. Die is redelijk zinloos. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik had navigatie aan, toevallig ook problemen op de A4 van Noord naar Zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:55
daemonix schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Ja, sentry mode niet gebruiken. Die is redelijk zinloos. ;)
Heb mijne ook ingesteld om pas op te nemen bij aanraking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik gebruikte al lange tijd de adaptieve cruisecontrol niet omdat de Y abrupt remde maar ook als een idioot accelereerde om er vervolgens kots misselijk van te worden.

Vandaag in de file heb ik de gok weer gevaagd; het is Tesla gelukt om smooth af te remmen alsook geleidelijk weer te versnellen. Was echt een fijne rit in de file 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
wootahH schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Heb t ook wel eens in de m3h op nl vluchtstroken. Zelfs met lane assist uit blijft hij t regelmatig doen(die kan dus nooit helemaal uit).
Handjes los met tacc op een vluchtstrook is wel gedurfd.
Ja lijkt erop dat hij altijd mee wil blijven denken. En handjes had ik niet los maar gewoon een hand losjes op het stuur. Bij gewoon normaal rechtuit rijden was dat tot nu toe altijd meer dan genoeg.
mvoit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

De situatie zoals jij m schetst heb ik nog niet gehad/eerder gehoord maar das wel f schrikken ja. Je kan overwegen een melding ervan te maken bij RDW en/of Tesla.

Autopilot kan sowieso zeer gevaarlijk zijn en TACC valt me ook zwaar tegen, vooral met filerijden. Er is voor mijn MYJ ten opzichte van mijn vorige M3 2019 weinig ten goede veranderd voor wat betreft tacc/ap. Over een periode van 6 jaar! Valt me wel tegen, aan de data die ze binnen krijgen zal het niet liggen. Je leert er wel (en dus vaak niet) mee rijden maar dat lost het probleem niet op. Ironisch genoeg lijkt het erop dat FSD stack de oplossing moet gaan zijn.
Rijd er pas 2 jaar in maar heb ik heb inderdaad het idee dat er weinig vooruit gang zit in de ACC/AP. Lijkt een beetje de wet van de remmende voorsprong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
beyazz06 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:52:
Ik gebruikte al lange tijd de adaptieve cruisecontrol niet omdat de Y abrupt remde maar ook als een idioot accelereerde om er vervolgens kots misselijk van te worden.

Vandaag in de file heb ik de gok weer gevaagd; het is Tesla gelukt om smooth af te remmen alsook geleidelijk weer te versnellen. Was echt een fijne rit in de file 😄
Hoe doe je dat? Ik heb vrijdag volgafstand 5 geprobeerd zoals iemand hier voorstelde maar dat werkt niet. Nog steeds komt de tesla als een raket uit de startblokken om vervolgens af te remmen.

Het is alsof hij altijd op dezelfde manier accelereert als dat moet. En dat een seconde later pas de afstand weer gecheckt wordt, die is dan veel te kort, en dan de rem bedient. Want als de auto voor mij wel snel weg is en kan doorrijden, dan is het prima. En verandert het na die eerste seconde in een oude dame qua acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
mca2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Ja lijkt erop dat hij altijd mee wil blijven denken. En handjes had ik niet los maar gewoon een hand losjes op het stuur. Bij gewoon normaal rechtuit rijden was dat tot nu toe altijd meer dan genoeg.

[...]

Rijd er pas 2 jaar in maar heb ik heb inderdaad het idee dat er weinig vooruit gang zit in de ACC/AP. Lijkt een beetje de wet van de remmende voorsprong
Nouja, het is inderdaad letterlijk de wet. Want Tesla is niet toegestaan in de EU on af te wijken van de standaard wat LKAS doet. Dat zorgt bij heel veel autos voor levensgevaarlijke situaties als ze een spitsstrook niet juist herkennen, Tesla doet niks anders dan uitvoeren wat ze moeten. Ik weet vrij zeker dat wat jou is overkomen, ook was gebeurd in een ander merk moderne auto met LKAS actief. Inmiddels doen feitelijk al die systemen allemaal hetzelfde. Anders gezegd; in de EU doet Tesla niks bijzonders meer, vrijwel iedere 2025 auto kan een beetje tussen de lijntjes hangen als die lijntjes maar simpel zijn.

Er zijn natuurlijk twee oplossingen denkbaar. Aan de ene kant kan je zeggen dat Tesla ook gewoon een 'domme' ACC moet hebben, en dat je dus kan kiezen tussen ACC, TACC en AP. Dat zou in de praktijk zeker handig zijn.
Maarja vanaf de andere kant van de oceaan is het, gecombineerd met waar Tesla voor staat, logischer om te zeggen: 'we maken 1 optie die gewoon goed werkt, en als dat niet goed genoeg is, dan moet die optie beter werken'. En dat is natuurlijk ook de reden waarom je in de nieuwe Y Juniper überhaupt maar 1 optie hebt op je stuur (op oudere modellen kan je met 1x of 2x trekken nog 'kiezen' tussen TACC en FSD).

FSD is iig voor Tesla de oplossing, maarja dat mag dus niet in de EU. Al zijn er wel ontwikkelingen rondom SIM's op snelwegen, die zijn sinds vorige week toegestaan namelijk. En komt volgende week de FSD14 stack uit in de continenten waar het wel is toegestaan. Er is veel wensdenken online dat FSD14 voor snelwegen naar de EU komt vanwege die UN171 regelgeving update, maar persoonlijk vrees ik dat Tesla er nog steeds niet uit is met de UNECE en de RDW. Musk beweert nog steeds dat de EU dit jaar nog FSD gaat zien, maargoed, dat zou een half jaar geleden al zijn natuurlijk...

Ow, en dat het 'lijkt alsof er al 2 jaar niks gebeurd', dat is gewoon een feit. Autopilot wordt niet meer doorontwikkeld, Tesla zit 100% op FSD qua ontwikkeling. Er gaat helemaal niks veranderen aan je rijhulpsystemen zolang FSD wordt verboden.
mvoit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:01:
Er is voor mijn MYJ ten opzichte van mijn vorige M3 2019 weinig ten goede veranderd voor wat betreft tacc/ap. Over een periode van 6 jaar! Valt me wel tegen, aan de data die ze binnen krijgen zal het niet liggen.
Die data wordt wel degelijk gebruikt getuige de talloze FSD demo video's die Tesla heeft gedeeld. Echter, er is nog geen consument in de EU die er gebruik van mag maken.
Ironisch genoeg lijkt het erop dat FSD stack de oplossing moet gaan zijn.
Wat is daar ironisch aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 04-10-2025 23:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
xFeverr schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

Hoe doe je dat? Ik heb vrijdag volgafstand 5 geprobeerd zoals iemand hier voorstelde maar dat werkt niet. Nog steeds komt de tesla als een raket uit de startblokken om vervolgens af te remmen.

Het is alsof hij altijd op dezelfde manier accelereert als dat moet. En dat een seconde later pas de afstand weer gecheckt wordt, die is dan veel te kort, en dan de rem bedient. Want als de auto voor mij wel snel weg is en kan doorrijden, dan is het prima. En verandert het na die eerste seconde in een oude dame qua acceleratie.
Ik heb niets bijzonders gedaan dan cruisecontrol te activeren. Wel alle updates binnen, Model Y "24 met ik geloof HW3.

Vrouwlief was ook positief verrast, die dacht dat ik aan het "sturen" was 😇
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: