Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel)

. Ik geef het denk ik maar op, blijkbaar is autopilot gewoon onbruikbaar in de file.
Ik heb vandaag weer het privilege gehad om 2 uur lang op de A12 te mogen rollen op weg naar huis, waarvan 1,5 uur in de file. Genoeg situaties en momenten om te experimenteren dus.
Als het verkeer niet frequent hoeft te stoppen is autopilot op chill mode, max snelheid 100+ en volgafstand op 4 achter een vrachtwagen heerlijk. Het lijkt sowieso alsof de auto beter afstand kan inschatten bij een vrachtwagen, en het is ook erg fijn dat een vrachtwagen niet razendsnel optrekt en ook nog eens veel minder tot absolute stilstand komt. Kan dit zeker aanbevelen. Als echter zelfs de vrachtwagen vaak moet stoppen is het minder, want hij heeft nog steeds de neiging om te hard op te trekken en hard te remmen (maar wel minder dan achter een personenauto). Daarbij wordt het ook eerder geaccepteerd dat men wat meer ruimte laat achter een vrachtwagen (vanwege zicht etc.), dus de auto's achter je worden ook minder nerveus van de open ruimte die autopilot creërt.
Als er echter geen mogelijkheid is om een vrachtwagen te vinden bijvoorbeeld omdat je links moet voorsorteren of omdat anderen zich tussen jou en je geliefde vrachtwagen wriemelen, dan is het weer minder relaxed. Volgafstand van 4 werkt ook erg op de zenuwen van auto's achter je dan, en auto's uit andere banen proberen met een soort snoekduik zich voor je auto te werpen. Uiteraard begint de auto dan ook als een soort kamikazepiloot op de auto voor je af te razen om vervolgens de persoon achter je mooi te verrassen met keihard remmen. Wat een iets beter alternatief dan handmatig rijden in dit geval is, is om autopilot op 5 km/u te zetten en gewoon voor de rest wel het gaspedaal te bedienen. Dan hoef je niet zelf te sturen en trekt de auto bij beweging vanzelf op en moet je vervolgens wel zelf gas bijgeven en ook netjes de auto laten vertragen. Als autopilot aanstaat dan maakt de auto ook niet meer een mooie limo stop zoals gewoonlijk maar knalt hij gewoon direct op de rem als je het pedaal loslaat, dus dat is wel jammer. Ook begint het scherm super irritant blauw te knipperen als je lange tijd zelf het gaspedaal bedient, maar na een tijdje gaat dat weg, totdat je weer tot stilstand komt en het weer opnieuw begint als je gaat rijden.
Op zich is het zo wel redelijk te doen, zou natuurlijk mooi zijn als de auto ietsjes assertiever (op de goeie manier) zou rijden zoals ikzelf zou doen, maar zolang ik relaxed achter het stuur kan zitten ben ik al redelijk tevreden. Ik heb ook voor de gein op het gedeelte van mijn rit waar geen file was gewoon autopilot aangezet achter een vrachtwagen. Dat scheelt ook wel echt een hoop frustratie na een werkdag, ik denk dat ik dat vaker ga doen als het druk op de weg is en ik van kantoor kom.