• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:45
nerovectra schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Is dit sarcasme?

Dat is namelijk heel logisch. Omdat ze in het verleden reclame maakten dat ze je autoverzekering 20% goedkoper zouden doen. Waar ze in werkelijkheid niet hetzelfde bieden voor minder, maar juist minder voor minder. Inmiddels onder druk van de AFM is die slogan aangepast naar dat ze je premie met 20% verlagen. En daarbij uitsluitend de krenten uit de pap vissen. En het is natuurlijk heel raar om alleen hoger opgeleiden te "accepteren". Wellicht weet iemand daar de businesscase van?
Zou je “minder voor minder” kunnen toelichten? Oprechte interesse.

WA = WA in mijn ogen.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:12
Waarschijnlijk dat er gedoe komt zodra je ze nodig hebt, dus dat je overal achteraan moet in plaats van dat zij iets voor jou doen.

Wat mij opviel is dat verhaalbijstand en pechhulp optionele extra's zijn (zelfs op de all risk verzekering), bij mijn huidige verzekeraar (ZLM) is verhaalbijstand en hulp in het buitenland standaard bij all risk. Ook krijg je pechhulp als je met je EV met een lege accu staat, ze zijn ook nog een tientje p/m goedkoper :+

[ Voor 10% gewijzigd door antoine_ op 02-10-2025 14:41 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:36
radeoxx schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

WA = WA in mijn ogen.
Nee, ik heb er geen ervaring mee. Een verzekeraar die op deze manier reclame maakt, zou ik niet zo gauw voor kiezen. Maar Google gerust, zou ik zeggen.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:10
Eisbar schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:13:
Nog eentje dan: Uit de APK kwam ook speling in de fuseekogels van de onderste draagarmen voor. Ik heb dit ingeschoten bij Tesla en hoop dat ze vervanging onder garantie doen. Auto heeft pas 45k gereden en is over twee weken 4 jaar oud.
Vraag: mag ik verwachten dat dit onder garantie gebeurd? Wat zijn jullie ervaringen?
Update:
Lower lateral & Compliance armen voor zijn onder garantie vervangen. In 2 uur geregeld door Tesla Purmerend. Ik hoop wel dat ik nu niet gedoe met de andere armen ga krijgen want de garantie termijn is inmiddels verlopen begin deze week.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:26
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Ook als de verlichting niet actief is? Ik dacht dat er dan niets oppopt. Maar inderdaad zijn koplampen wel fijn op N-wegen zonder vangrail. In de VS werkt het headlight comment wel, vandaar mijn verbazing.
Volgens mij staat er, als je automatische verlichting hebt ingeschakeld, dan een greyed out-verlichtingsplaatje met de "a" erin waar je op kan drukken.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
antoine_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
Waarschijnlijk dat er gedoe komt zodra je ze nodig hebt, dus dat je overal achteraan moet in plaats van dat zij iets voor jou doen.

Wat mij opviel is dat verhaalbijstand en pechhulp optionele extra's zijn (zelfs op de all risk verzekering), bij mijn huidige verzekeraar (ZLM) is verhaalbijstand en hulp in het buitenland standaard bij all risk. Ook krijg je pechhulp als je met je EV met een lege accu staat, ze zijn ook nog een tientje p/m goedkoper :+
ZLM is idd een fijne verzekeraar, maar neemt alleen klanten aan die in Zeeland of Noord-Brabant Wonen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 13:43
Eisbar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Update:
Lower lateral & Compliance armen voor zijn onder garantie vervangen. In 2 uur geregeld door Tesla Purmerend. Ik hoop wel dat ik nu niet gedoe met de andere armen ga krijgen want de garantie termijn is inmiddels verlopen begin deze week.
Ik heb ook goede ervaring met Tesla Purmerend.

• Vlatje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-10 22:31
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een week de nieuwe model y juniper long range. Super auto.
Nu sluit mijn auto niet altijd automatisch wanneer ik wegloop. De wegloop vergrendeling staat aan. Er is dan ook geen reactie in de tesla app. Ook het koffer sluit niet altijd wanneer ik op het knopje druk.
Ik heb al een reset gedaan middels de 2 knoppen op het stuur.
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast bedankt

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:01
Vlatje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:04:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een week de nieuwe model y juniper long range. Super auto.
Nu sluit mijn auto niet altijd automatisch wanneer ik wegloop. De wegloop vergrendeling staat aan. Er is dan ook geen reactie in de tesla app. Ook het koffer sluit niet altijd wanneer ik op het knopje druk.
Ik heb al een reset gedaan middels de 2 knoppen op het stuur.
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast bedankt
Over de kofferbak kan ik niks zeggen, dat probleem heb ik nooit gehad. Maar de wegloopvergrendeling wel. Dat probleem had mijn vrouw ook, maar ik niet. Nu is het toevallig ook nog eens zo dat ik recent mijn oude telefoon heb door gegeven aan mijn vrouw, en ik een nieuwe. Oftewel, exact dezelfde telefoon werkte de wegloopvergrendeling eerst helemaal prima, maar daarna niet meer. Daarnaast ook weer een compleet nieuwe telefoon, ook geen enkel probleem.
Mijn conclusie was dat het aan instellingen moet liggen, waarschijnlijk Bluetooth instellingen. Ik heb toen alles exact zitten vergelijken met mijn instellingen en daarna leek het te werken. Wat het precies was weet ik niet, alleen dat het bij ons een instelling op de iPhone was.

• PlannedObsol
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:55
PlannedObsol schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:18:
De Model 3 genaamd Gloepertie heeft z'n naam eer aan gedaan. Inmiddels 2.5 week oud tijdens mijn 4de rit stond de auto letterlijk stil. Melding DI_a137 bij 1487 km....
Vandaag om 12:00 de melding dat de M3 weer gereed is en heb de leen MY weer omgeruild voor m'n eigen M3 :) Zoals verwacht was melding DI_a137 gerelateerd aan de inverter, deze is inderdaad vervangen en 4-wiel uitlijning is uitgevoerd. Alles via de app is even wennen, maar de service is uitstekend.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zie de Junipers nu wat vaker staan in het wild en het valt me op dat ze op een -of-andere-manier minder massief ogen dan de pre-facelift.
radeoxx schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:14:

WA = WA in mijn ogen.
https://letmegooglethat.com/?q=ACM+PROMOVENDUM+BOETE
CAK Dordrecht en haar dochterondernemingen zijn onder meer bekend van verzekeringen onder de labels Promovendum en Besured. De informatie die zij over verschillende verzekeringen aan hun klanten gaven, was op belangrijke punten onduidelijk, onjuist en misleidend.

Zo werden verzekeringsvoorwaarden tussentijds op zo’n manier aangepast dat dit niet opviel bij de klant en werd bijvoorbeeld een forse verhoging van de premie voor een autoverzekering bewust vaag gecommuniceerd, zodat zo min mogelijk klanten de verzekering zouden opzeggen. Ook nam Promovendum....
https://www.afm.nl/nl-nl/...eronderneming-promovendum

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Volgens mij staat er, als je automatische verlichting hebt ingeschakeld, dan een greyed out-verlichtingsplaatje met de "a" erin waar je op kan drukken.
Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet gebruikt en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken om snel het verlichtings menu te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 16:46 ]

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Heb dat zelf niet gebruikt nog, omdat de achterlichten standaard aan staan bij DRL en ik na de mist wegreed.
De achterlichten bij de Legacy Model Y (en Model 3?) staan niet aan als je alleen dagrijverlichting aan hebt staan. Ik meen dat dat alleen voor de M3H en Juniper het geval is

• Rogar
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet aan hebt staan en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken
Bij mijn Model 3 Highland is blauw icoontje met A adaptief grootlicht en grijs icoontje met A adaptief licht en altijd zichtbaar in mijn beleving. Maar misschien ook weer een verschil tussen oude en nieuwe Model 3?

• Rogar
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

De achterlichten bij de Legacy Model Y (en Model 3?) staan niet aan als je alleen dagrijverlichting aan hebt staan. Ik meen dat dat alleen voor de M3H en Juniper het geval is
Ik rijd de Highland inderdaad, jammer dat ze dat niet achteraf ook bij de oude modellen implementeren. Al die verschillen is toch onnodig?

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:39

djbarney

XBL: DeejayBarney

Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Bij mijn Model 3 Highland is blauw icoontje met A adaptief grootlicht en grijs icoontje met A adaptief licht en altijd zichtbaar in mijn beleving. Maar misschien ook weer een verschil tussen oude en nieuwe Model 3?
bij mijn m3 highland is het inderdaad alleen zichtbaar als icoontje als je die automatisch groot licht / matrix functie aan hebt staan. die vind ik niet goed genoeg werken en staat dus uit, en ik heb me vaak genoeg geergergd aan het feit dat dan die shortcut er niet is en je inderdaad t menu in moet

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Volgens mij betekent het iets anders: Als het icoontje blauw is dan is het Groot licht ook echt aan. Als het icoontje grijs is, dan is het Groot licht uit, maar is automatisch groot licht ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWU2gKYeWVMHhO-Xlc-sx4MQzfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8KP8UXW2TxYFddIiYGs8UqlK.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 16:54 ]

• Rogar
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Volgens mij betekent het iets anders: Als het icoontje blauw is dan is het Groot licht ook echt aan. Als het icoontje grijs is, dan is het Groot licht uit, maar is automatisch groot licht ingesteld
Hmm, nu begin ik toch te twijfelen. Als ik de handleiding lees, lijkt het erop dat 'ie ook zichtbaar is als het licht uit staat.
Een groene ronde vorm met vijf horizontale, hellende lijnen die eruit komen
Het dimlicht is ingeschakeld.
Een blauwe ronde vorm met vijf horizontale lijnen die eruit komen
Gaat branden wanneer het grootlicht is ingeschakeld maar Adaptieve koplampen is uitgeschakeld of Adaptieve koplampen is ingeschakeld maar tijdelijk niet beschikbaar is.
Een blauwe ronde vorm met een A in het midden en vijf horizontale, hellende lijnen die eruit komen
Grootlicht is momenteel ingeschakeld en Adaptieve koplampen is gereed om het automatisch aan te passen afhankelijk van of de Model 3 een tegemoetkomend voertuig detecteert.
Een grijze ronde vorm met een A in het midden en vijf horizontale lijnen die eruit komen
Adaptieve koplampen is ingeschakeld maar het grootlicht is uit. Dit komt mogelijk doordat licht vóór de Model 3 wordt gedetecteerd of omdat het overdag is (of 's nachts, maar dat er voldoende omgevingslicht is, zoals op een parkeerterrein).

• hopperderhop1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-11 14:20
ZeRoC00L schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Ja, als je minder stroom krijgt dan duurt het laden langer.
Zo ver was ik nog net :P , ging er meer om dat er steeds een andere output wordt gegeven. Maar begreep al dat dat vaker voorkomt...

• Rogar
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]
Ja en dan is het grijze icoontje dus ook zichtbaar lijkt de tekst te impliceren.

Haal je adaptieve verlichting en automatisch grootlicht niet door elkaar? Dat zijn twee verschillende functies toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Rogar op 02-10-2025 16:57 ]

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Ja en dan is het grijze icoontje dus ook zichtbaar lijkt de tekst te impliceren.
Het verwarrende van Tesla is dat ze de funktie "Adaptieve koplampen" gekoppeld hebben aan "Automatisch Groot Licht". Als je "Adaptieve koplampen" aanzet, krijg je daar ongevraagd "Automatisch Groot Licht" bij. Zet "Adaptieve koplampen" maar eens uit, dan zul je zien dat het grijze Groot Licht icoontje er ook niet meer is.
Ik zie net je edit: Het zijn inderdaad 2 verschillende functies, maar je kunt ze niet afzonderlijk aan of uitzetten. Sterker nog, "Adaptieve koplampen" werkt ook (in mindere mate) met dimlichten

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 17:05 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Aantal panelen dat gespoten of vervangen moest worden, rand rond het wiel en bij mij nog de een van de wiel covers vervangen. Ik denk dat vooral de plek met meerdere verschillende delen het duur maakt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Ik rijd de Highland inderdaad, jammer dat ze dat niet achteraf ook bij de oude modellen implementeren. Al die verschillen is toch onnodig?
Ik zie nu trouwens in de Owners Manual van zowel de M3H als de Juniper dat ook die geen achterlichten aan hebben staan als alleen de dagrijverlichting is ingeschakeld. Misschien dat de Owners Manual niet klopt (dat zou overigens niet de eerste keer zijn) maar misschien goed om nog eens te double checken. Ik zal zelf ook nog eens mijn MY '24 checken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQtfMeegVh3TswgP3SN0WOHH7cE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sRk9jxzbIgPUrCp0BivL33zc.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 17:35 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:35
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet gebruikt en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken om snel het verlichtings menu te krijgen
Dat dacht ik dus ook. Heb die frustratie hier eerder ge-uit en toen kwamen dezelfde oplossingen maar volgens mij valt er niets te klikken als je geen automatisch grootlicht aan hebt. Nu weer te donker om te testen.. |:( Maar goed, feit blijft dat een voice control voor zoiets gewoon zou moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Maurice- op 02-10-2025 18:22 ]

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:17
De geupdate Model 3 is er in Azië. Zal niet lang duren voordat we hier ook de update krijgen.

Nieuw accupakket, camera in de voorbumper, stalk keert ook hier terug, en geen logo meer op de frunk.

M3P 24'

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:50
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:52:
More affordable Tesla Model Y Standard leaked on the website!

✅ Called Model Y Standard
✅ $39,990 starting price
✅ Redesigned front fascia
✅ Single-part headlights
✅ Front bumper camera
✅ No front light bar
✅ No glass roof (“closed glass roof”)
✅ New 18” Aperture wheels
✅ Basic interior
✅ Manually adjustable steering wheel
✅ Textile décor
✅ 15.4” front touchscreen
✅ No second-row touchscreen
✅ Manually adjustable second-row air vents
✅ Particulate filter (no HEPA filter)
✅ 75 cu. ft. cargo space (-1 cu. ft.)

[Afbeelding]
https://x.com/TeslaNewswi..._OlNMq8RfvjnN-ZHHWHA&s=19

En een video
Ik geloof dat ik het neusje mooier vind dan de Juniper.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
Wat nou “WLTP” is onhaalbaar :+

Model Y RWD, afgelopen zaterdag opgehaald.

Nu een 0-100 superchargetestje. Valt tot zover niet tegen t.o.v. mijn vorige Y uit 2024 met BYD accu :)

0-67% in 20 minuten (46kWh uit de paal gehaald, 138kW gemiddeld dus)

0-90% in 35 minuten, waarbij er 61kWh uit de paal gekomen is. Dat was een 0-100 laadsessie (38 minuten) voor mijn BYD Y waarbij er toen 53kWh in de accu gegaan is, en nu zit ik al op 55kWh de accu in.

Netto kan ik tot zover wel concluderen dat er weinig mis lijkt met het CATL 64kWh pakket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am9eDtIdBqWZflQuUJuT_WL1E6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QbXyjntO5NOR35o3PDHq81H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81YkvPSNuC3OLRYiJslndWuqQBU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aOfd6Xv3OZ1KxQXFXjsxdgX4.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2025 18:52 ]

• pdidi
  • Niet online
Vissa66 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:23:
De geupdate Model 3 is er in Azië. Zal niet lang duren voordat we hier ook de update krijgen.

Nieuw accupakket, camera in de voorbumper, stalk keert ook hier terug, en geen logo meer op de frunk.
Nieuw accupakket? Ook in China hebben ze toch pas sinds een paar maanden de LFP CATL 6M voor de Standard Range en de net nieuwe NMC LG 5M voor de Long Range?

• Rogar
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:32:
[...]

Ik zie nu trouwens in de Owners Manual van zowel de M3H als de Juniper dat ook die geen achterlichten aan hebben staan als alleen de dagrijverlichting is ingeschakeld. Misschien dat de Owners Manual niet klopt (dat zou overigens niet de eerste keer zijn) maar misschien goed om nog eens te double checken. Ik zal zelf ook nog eens mijn MY '24 checken

[Afbeelding]
Verkeerde quote; reactie op de gekke lampen: Echt onlogisch, maar je hebt gelijk! Net getest 😃

• Rogar
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Heb die frustratie hier eerder ge-uit en toen kwamen dezelfde oplossingen maar volgens mij valt er niets te klikken als je geen automatisch grootlicht aan hebt. Nu weer te donker om te testen.. |:( Maar goed, feit blijft dat een voice control voor zoiets gewoon zou moeten werken.
Nee echt raar… dan moet je idd het menu in

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Als je geen Adaptieve verlichting wilt gebruiken, kun je nog steeds het verlichtingsmenu tevoorschijn krijgen door met groot licht te seinen. Het is zelfs een feature:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjaVPiU9N5ztS01h0lSPaxmUTp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RHvC1pmb06OYKlJQ2A2zWtHU.png?f=user_large

EDIT: Ik heb goed nieuws voor je. Je kunt de verlichting aanzetten met het stem commando "Koplampen Aan"

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 19:09 ]

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:37:
Wat nou “WLTP” is onhaalbaar :+

Model Y RWD, afgelopen zaterdag opgehaald.

Nu een 0-100 superchargetestje. Valt tot zover niet tegen t.o.v. mijn vorige Y uit 2024 met BYD accu :)

0-67% in 20 minuten (46kWh uit de paal gehaald, 138kW gemiddeld dus)
[Afbeelding][Afbeelding]
En dat met de verwarming op 22°C, stuurverwarming en stoelverwarming aan 8)7

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

En dat met de verwarming op 22°C, stuurverwarming en stoelverwarming aan 8)7
Ik had het koud, nog niets gegeten vandaag :+

Inmiddels op 95% na 40 minuten met nog 5 minuten te gaan volgens de auto. (Er gaat maar 33kW in dus zou kunnen)

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2025 18:56 ]

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-10 13:27
Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel) 8)7 . Ik geef het denk ik maar op, blijkbaar is autopilot gewoon onbruikbaar in de file.
Ik heb vandaag weer het privilege gehad om 2 uur lang op de A12 te mogen rollen op weg naar huis, waarvan 1,5 uur in de file. Genoeg situaties en momenten om te experimenteren dus.

Als het verkeer niet frequent hoeft te stoppen is autopilot op chill mode, max snelheid 100+ en volgafstand op 4 achter een vrachtwagen heerlijk. Het lijkt sowieso alsof de auto beter afstand kan inschatten bij een vrachtwagen, en het is ook erg fijn dat een vrachtwagen niet razendsnel optrekt en ook nog eens veel minder tot absolute stilstand komt. Kan dit zeker aanbevelen. Als echter zelfs de vrachtwagen vaak moet stoppen is het minder, want hij heeft nog steeds de neiging om te hard op te trekken en hard te remmen (maar wel minder dan achter een personenauto). Daarbij wordt het ook eerder geaccepteerd dat men wat meer ruimte laat achter een vrachtwagen (vanwege zicht etc.), dus de auto's achter je worden ook minder nerveus van de open ruimte die autopilot creërt.

Als er echter geen mogelijkheid is om een vrachtwagen te vinden bijvoorbeeld omdat je links moet voorsorteren of omdat anderen zich tussen jou en je geliefde vrachtwagen wriemelen, dan is het weer minder relaxed. Volgafstand van 4 werkt ook erg op de zenuwen van auto's achter je dan, en auto's uit andere banen proberen met een soort snoekduik zich voor je auto te werpen. Uiteraard begint de auto dan ook als een soort kamikazepiloot op de auto voor je af te razen om vervolgens de persoon achter je mooi te verrassen met keihard remmen. Wat een iets beter alternatief dan handmatig rijden in dit geval is, is om autopilot op 5 km/u te zetten en gewoon voor de rest wel het gaspedaal te bedienen. Dan hoef je niet zelf te sturen en trekt de auto bij beweging vanzelf op en moet je vervolgens wel zelf gas bijgeven en ook netjes de auto laten vertragen. Als autopilot aanstaat dan maakt de auto ook niet meer een mooie limo stop zoals gewoonlijk maar knalt hij gewoon direct op de rem als je het pedaal loslaat, dus dat is wel jammer. Ook begint het scherm super irritant blauw te knipperen als je lange tijd zelf het gaspedaal bedient, maar na een tijdje gaat dat weg, totdat je weer tot stilstand komt en het weer opnieuw begint als je gaat rijden.

Op zich is het zo wel redelijk te doen, zou natuurlijk mooi zijn als de auto ietsjes assertiever (op de goeie manier) zou rijden zoals ikzelf zou doen, maar zolang ik relaxed achter het stuur kan zitten ben ik al redelijk tevreden. Ik heb ook voor de gein op het gedeelte van mijn rit waar geen file was gewoon autopilot aangezet achter een vrachtwagen. Dat scheelt ook wel echt een hoop frustratie na een werkdag, ik denk dat ik dat vaker ga doen als het druk op de weg is en ik van kantoor kom.

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-10 13:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U377UQC8NYN3UuRf4dy-TLca8_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nnLhaaHSVFSkvqeBYWsVPb3Y.png?f=fotoalbum_large

Hier nog bonusstatistieken van mijn rit.

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-11 06:35
radeoxx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:04:
Voor mij is het echt onbegrijpelijk waarom niet iedereen inmiddels bij promovendum zit....
20% korting gegarandeerd
https://www.promovendum.nl/autoverzekering/korting
Misschien omdat niet iedereen hoog is opgeleid?

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
Ben wat nieuw in de wereld van Tesla, maar mogelijk ga ik de nieuwe Tesla Model Y RWD op mijn lease shortlist zetten. De huidige Skoda Enyaq moet er volgend jaar uit.

Zit alleen te dubben over rijsystemen, of die de 3800,- euro waard is. Of dat ik dat bedrag beter kan steken in een kleurtje en een velg.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• TheBruce
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Schrobz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:45:
[...]

Vorig jaar september mijn lease sept. 2019 SR+ particulier overgenomen en bij de ANWB verzekerd. Geen verplichting voor tracking systeem.
Sinds juni 2023 mijn M3 verzekerd bij de ANWB zonder tracking verplichting.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wicked-Game schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:48:
Ben wat nieuw in de wereld van Tesla, maar mogelijk ga ik de nieuwe Tesla Model Y RWD op mijn lease shortlist zetten. De huidige Skoda Enyaq moet er volgend jaar uit.

Zit alleen te dubben over rijsystemen, of die de 3800,- euro waard is. Of dat ik dat bedrag beter kan steken in een kleurtje en een velg.
Zonde van het geld om dat in rijhulpsystemen te steken bij Tesla. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Eisbar
  • Registratie: September 2022

Enhanced is het niet waard wat mij betreft. Summon werkt bijna nooit meer zonder de sonar sensoren en omdat je in Europa elke baanwissel moet bevestigen en de mad Max optie er niet meer is gebruik ik het zelf zelden. Auto is veel te traag / conservatief in banen wisselen om bruikbaar te zijn.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28

Volgens mij is de consensus dat je beter voor een paar honderd euro de S3XY-buttons kan kopen zodat Autopilot automatisch weer aan gaat na een rijstrookwissel. Andere extra functies in het EAP pakket zijn niet de moeite waard. Maar correct me if i'm wrong...

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-10 09:49
Model Y E41

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBDMzbnAU__7BVQSUn-VkV2oWjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOUh3EeX7UXLnwS55Y1uL7w0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v6-KXMRenaYsYDlj_goknnF_e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2Ei2dCey2e9rADe2xLz1MXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xRYDabCvZIZFXwkQY34j6qbhN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB1JUTUgQvCtSfkSvDphjwc0.jpg?f=fotoalbum_large

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:04
Als dit de Juniper was geweest vorig jaar, had ik het echt jammer gevonden dat ik nog met het oud model rij.
Deze ziet er echt een stuk beter uit zo!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:06
LuPo schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:44:
[...]

Volgens mij is de consensus dat je beter voor een paar honderd euro de S3XY-buttons kan kopen zodat Autopilot automatisch weer aan gaat na een rijstrookwissel. Andere extra functies in het EAP pakket zijn niet de moeite waard. Maar correct me if i'm wrong...
Daar is al veel over gediscussieerd. :) Voor mij, ik heb EAP genomen eigenlijk enkel voor het automatisch parkeren. Dat werkt pirma en gebruik het heel frequent.

• MagicLegend
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:24

MagicLegend

The One and Only

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WHMBbQNIjmMUdqZ2yd40egl47o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCsuHuNXnkmmmkxaMKpgg1LC.png?f=fotoalbum_large

En ook in de Nederlandse configurator is de front-bumper camera zichtbaar voor de Model 3. Ook is het front logo nu zwart in plaats van zilver. Nog geen vermelding van de stalk voor zo ver ik heb kunnen vinden... -O-

• Maurice-
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:46:
[Afbeelding]

En ook in de Nederlandse configurator is de front-bumper camera zichtbaar voor de Model 3. Ook is het front logo nu zwart in plaats van zilver. Nog geen vermelding van de stalk voor zo ver ik heb kunnen vinden... -O-
De achterletters lijken ook zwart. Als dat zo is ga ik voor een retrofit (Ali letters zijn te dik en plastidip is 2 keer niet mooi uitgepakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdV1ymMCp2OT2JtfutGOxY5tl9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dXW537jsvP26Xu6OmV3mOjt6.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice- op 03-10-2025 09:05 ]

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:54
Het lijkt erop alsof ze de standaard audio hebben gedowngraded van 9 naar 7 speakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0rkSophoDY5dPUtyicOG9DtgCQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zTqj2rJfnTjqRdnFGQzpyJ3Y.png?f=fotoalbum_large

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59
TheBruce schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Sinds juni 2023 mijn M3 verzekerd bij de ANWB zonder tracking verplichting.
oh? Ik moest nog wel zo'n vreselijk ding inbouwen, misschien net duurder (rwd LR van geloof 46k toen)

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
LuPo schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:44:
[...]

Duidelijk, had inderdaad al gelezen over de s3xy commander. Ik vind alleen die knopjes niet zo. Zag we dat ze nu een draaiknop console hebben. Misschien zoiets overwegen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:45
Wicked-Game schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Duidelijk, had inderdaad al gelezen over de s3xy commander. Ik vind alleen die knopjes niet zo. Zag we dat ze nu een draaiknop console hebben. Misschien zoiets overwegen.
Die Buttons plaats je geheel uit het zicht en hebben elk een driedubbele functie :*)

Uit het zicht achter het stuur, achter de tablet, onder de middenconsole links en rechts.

Voor mij geen Knob.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
djbarney schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

bij mijn m3 highland is het inderdaad alleen zichtbaar als icoontje als je die automatisch groot licht / matrix functie aan hebt staan. die vind ik niet goed genoeg werken en staat dus uit, en ik heb me vaak genoeg geergergd aan het feit dat dan die shortcut er niet is en je inderdaad t menu in moet
Gewoon een tikje met de linker hendel naar voor. Dan gaat ie uit. Nog een tikje en hij gaat weer aan. Simpeler kan het niet. Ik zet het altijd uit in de bebouwde kom.
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Het verwarrende van Tesla is dat ze de funktie "Adaptieve koplampen" gekoppeld hebben aan "Automatisch Groot Licht". Als je "Adaptieve koplampen" aanzet, krijg je daar ongevraagd "Automatisch Groot Licht" bij. Zet "Adaptieve koplampen" maar eens uit, dan zul je zien dat het grijze Groot Licht icoontje er ook niet meer is.
Ik zie net je edit: Het zijn inderdaad 2 verschillende functies, maar je kunt ze niet afzonderlijk aan of uitzetten. Sterker nog, "Adaptieve koplampen" werkt ook (in mindere mate) met dimlichten
De led matrix werkt alleen icm groot licht hoor. Wat je waarschijnlijk bedoelt is het meesturen van de lichtbundel met de stuurbewegingen icm dimlicht.

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

Barse87 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:26:
Het lijkt erop alsof ze de standaard audio hebben gedowngraded van 9 naar 7 speakers:

[Afbeelding]
Inderdaad, en de stoelkoeling lijkt ook verdwenen uit alle modellen behalve de performance, dat vind ik wel heel erg jammer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vjUFZxX_F-0u4cR3i7lt09oryA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygsOqDRnNqVFzyiRwFd8yj8L.png?f=fotoalbum_large

Als dit klopt dan heb toch wel flink spijt dat ik heb gewacht met m'n bestelling, deze strip van features had ik niet verwacht :-(

Edit:

Al staat het nog wel heel prominent en expliciet op de productpagina, irritant dat deze paginas niet in de Wayback Machine staan om even te checken... Ik heb Tesla doodleuk even gemaild, ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKUxXoGK6hYcLhIe_Clqq9lztVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0OUFyrGCnnHg1ufPAIv1zM6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MagicLegend op 03-10-2025 10:12 ]

• pdidi
  • Niet online
djbarney schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Zoals ik eerder poste kun je de dimlichten ook aanzetten met het stem commando "Koplampen Aan"

• pdidi
  • Niet online
fisherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

De led matrix werkt alleen icm groot licht hoor. Wat je waarschijnlijk bedoelt is het meesturen van de lichtbundel met de stuurbewegingen icm dimlicht.
Ik bedoelde oa het meesturen, maar voor zover ik weet gaat dat via het extra aanzetten van ledjes in de matrix. Zie ook de manual dat Adaptieve Verlichting (lees: de LED Matrix) ook werkt met alleen dimlicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4mZBxs53RvF1e2ELRt34Z7D_zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9t1MDOx3bmmJpN9ugNTRCzrc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door pdidi op 03-10-2025 10:21 ]

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:39

djbarney

XBL: DeejayBarney

fisherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Gewoon een tikje met de linker hendel naar voor. Dan gaat ie uit. Nog een tikje en hij gaat weer aan. Simpeler kan het niet. Ik zet het altijd uit in de bebouwde kom.
In de highland zit natuurlijk niet standaard een linker hendel, dus dat word lastig. Wat wel kan is de groot licht button op t stuur aantikken, dan flitst ie groot licht, en krijg je ook het icoontje op t scherm waarmee je dan via de scherm shortcut de boel kan instellen. maar of het nou handig is om elke keer andere bestuurders te verblinden met onnodige flitsen.. nee niet echt :)

die voicecommand heeft voorheen nooit gewerkt bij mij, maar zal dat weer ns proberen

[ Voor 6% gewijzigd door djbarney op 03-10-2025 10:16 ]

• pdidi
  • Niet online
djbarney schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
die voicecommand heeft voorheen nooit gewerkt bij mij, maar zal dat weer ns proberen
Net geprobeerd in mijn MY '24 en stem commando "Koplampen aan" werkt. Ook voor @Maurice-

• pdidi
  • Niet online
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Inderdaad, en de stoelkoeling lijkt ook verdwenen uit alle modellen behalve de performance, dat vind ik wel heel erg jammer:

[Afbeelding]

Als dit klopt dan heb toch wel flink spijt dat ik heb gewacht met m'n bestelling, deze strip van features had ik niet verwacht :-(

Edit:

Al staat het nog wel heel prominent en expliciet op de productpagina, irritant dat deze paginas niet in de Wayback Machine staan om even te checken... Ik heb Tesla doodleuk even gemaild, ben benieuwd.

[Afbeelding]
Ze zijn vlgs mij nog druk bezig met het aanpassen van de website

• MeneerK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-10 18:30
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]
Ik denk het overigens niet als ik naar dit plaatje kijk. Enige wat benoemd is zijn de toevoegingen. Dan lijkt het me niet dat ze niet benoemen dat ze iets weghalen. Anders is het hele slechte marketing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMAB-Xsw2aZRCYTzm09d1bOE0-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BUkMXKH8x0TwZ0PuVI9YHmlA.webp?f=fotoalbum_large

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

MeneerK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Ik denk het overigens niet als ik naar dit plaatje kijk. Enige wat benoemd is zijn de toevoegingen. Dan lijkt het me niet dat ze niet benoemen dat ze iets weghalen. Anders is het hele slechte marketing.

[Afbeelding]
Tuurlijk benoemen ze dat niet, zo werkt marketing. Alleen benadrukken wat voor nieuwe shiny features je hebt, en de rest in de voetnoot.

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

En inmiddels al antwoord van Tesla, loos alarm:
Dank voor je bericht. Dit heeft niets te maken met een Model 3 refresh. Het betreft een update van de website die het eenvoudiger maakt om de verschillende varianten van de Model 3 te vergelijken. Bij de Model Y was deze functie al beschikbaar na de refresh, en nu is dit ook eindelijk voor de Model 3 doorgevoerd. De informatie is momenteel wat onduidelijk weergegeven, bedankt dat je dit hebt aangegeven. Ik zal dit doorgeven aan de juiste afdeling. Stoelverwarming en ventilatie zijn gewoon aanwezig op deze modellen.
Ze hebben allemaal gewoon nog stoelventilatie *O*

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:43
dimocash schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Ik kan zo ook enkele opnoemen die altijd de snelheid aanpassen.
A9 bij Amstelveen
De weg tussen Harderwijk en Lelystad/Zeewolde bij de brug en voorbij het verkeerslicht
dit is al zo sinds ik deze auto heb.

Is niet random, iets triggert de auto op juist die plekken
Ik heb de A9 op video gezet, daar gaat de auto naar 40km/u. Onbegrijpelijk.

YouTube: 3 October 2025 (sorry voor de herrie)

Gisteren mijn Model 3 met 213k op de teller aangeboden voor APK en airco service. Remschijven zijn verroest en moeten vervangen of afgedraaid worden (ze gaan dat laatste doen) inclusief nieuwe blokken, toch best zonde voor een feature die je (haast) niet gebruikt 😉

• pdidi
  • Niet online
HeldereM schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Dat zal wel komen doordat daar de grootste bouwput van Nederland is, incl verlegde snelweg. Ik denk dat je GPS even dacht dat je op de pal ernaast liggende 30km weg reed (waar de snelweg naartoe is geschoven)

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
HeldereM schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

YouTube: 3 October 2025 (sorry voor de herrie)

Gisteren mijn Model 3 met 213k op de teller aangeboden voor APK en airco service. Remschijven zijn verroest en moeten vervangen of afgedraaid worden (ze gaan dat laatste doen) inclusief nieuwe blokken, toch best zonde voor een feature die je (haast) niet gebruikt 😉
Dat komt waarschijnlijk door de omlegging van de weg. Maar A9 andere kant op, ri Almere heb ik dat zelfde - altijd nadat je van de A2 naar de A9 draait, net nadat de AP terug naar 100km/h gaat komt de afslag 4 banen naar rechts voor de IKEA en BAM! In de ankers voor de bocht / afrit (40km/h). Elke dag opnieuw. Sommige FW versies lost het op, andere brengen het weer terug. 2025.32.7 lost het niet op.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:36
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:46:
En ook in de Nederlandse configurator is de front-bumper camera zichtbaar voor de Model 3.
Hopelijk is die ook achteraf een beetje eenvoudig te plaatsen voor niet al teveel geld, lijkt me wel een handige toevoeging

• fisherman
djbarney schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

In de highland zit natuurlijk niet standaard een linker hendel, dus dat word lastig. Wat wel kan is de groot licht button op t stuur aantikken, dan flitst ie groot licht, en krijg je ook het icoontje op t scherm waarmee je dan via de scherm shortcut de boel kan instellen. maar of het nou handig is om elke keer andere bestuurders te verblinden met onnodige flitsen.. nee niet echt :)

Lijkt me niet fijn om iedere keer te moeten seinen met groot licht om de setting te veranderen.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:41
this schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

Als dit de Juniper was geweest vorig jaar, had ik het echt jammer gevonden dat ik nog met het oud model rij.
Deze ziet er echt een stuk beter uit zo!
Helemaal mee eens. Vind hem eigenlijk wel mooier zo dan de Juniper.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:43
pdidi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Dat zal wel komen doordat daar de grootste bouwput van Nederland is, incl verlegde snelweg. Ik denk dat je GPS even dacht dat je op de pal ernaast liggende 30km weg reed (waar de snelweg naartoe is geschoven)
Dat is natuurlijk leuk en aardig maar ik heb reeds (zoveel mogelijk) uitstaan dat ie de snelheid zelf aan mag passen, dat doet autopilot echter nog steeds via de bochtenassistent (waarna de oude snelheid ook niet altijd weer hersteld wordt na de bocht). Daarnaast ziet de auto toch met z'n camera's dat er op een duidelijk op een snelweg gereden wordt? Al met al is het behoorlijk behelpen met de cruise control.

• pdidi
  • Niet online
HeldereM schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Dat is natuurlijk leuk en aardig maar ik heb reeds uitstaan dat ie de snelheid zelf aan mag passen
Niet zeker wat je hier mee bedoeld. Als je de AP instelling "Snelheidslimiet of Huidige snelheid" bedoeld: die is alleen bij inschakeling van AP/TACC relevant

• Mar.tin
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/BSYsCfLCXT

Zie net op Reddit deze voorbij komen, 360 graden view!

Hopen dat dat Soon™ in een update zit dan :D

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/model-y-juniper-camera-ui-looks-different-than-ours-v0-c0taolxwkvsf1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=902857f68d90fce18d6b2bca9e423248c52d1342

Edit: @pdidi maakt ons gezamelijk geluk kleiner, het is een aftermarket optie ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 03-10-2025 14:29 ]

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:49
Mar.tin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:

[Afbeelding]
Zou wel erg gaaf zijn. Hoop wel voor alle modellen en niet alleen voor de nieuwste 3 en Y. Mss komt het wel met de holiday update.

Edit: men zegt al op Reddit dat het niet mogelijk is voor modellen zonder bumper camera........jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door shinken82 op 03-10-2025 13:35 ]

• ACE777
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een tesla model 3 lease voor levering rond 31 oktober tot 14 november, is het serieus dat ze de ventilated seats en 2 speakers hebben verwijderd.......

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

ACE777 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:37:
Ik heb een tesla model 3 lease voor levering rond 31 oktober tot 14 november, is het serieus dat ze de ventilated seats en 2 speakers hebben verwijderd.......
2 speakers, ja, geventileerde stoelen, nee.
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:47:
En inmiddels al antwoord van Tesla, loos alarm:

[...]

Ze hebben allemaal gewoon nog stoelventilatie *O*

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-10 11:40
Ik ben al een hele poos aan het wachten op de model Y 0% financial lease. Heb m’n model 3 ook gekocht hiermee. Bevalt goed. Wil er een Y bij.

Staat helaas nog steeds 30 september lease rente tarieven op en ook nog steeds geen nieuwe actie bij tesla. Iemand een idee hoe dit geupdate word?

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:

[Afbeelding]
Is een aftermarket dingetje: https://moredem.com/

• arenddekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 10:02
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

2 speakers, ja, geventileerde stoelen, nee.

[...]
Ben benieuwd welke speakers dat zijn. Ik kan namelijk niets vinden.

• Mar.tin
;( Maar, maar ik wil échte 360,- van Tesla

• davey28
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-11 08:09
Zojuist een belletje gehad van tesla. Alles even dubbelchecken. Gaven aan dag mn m3p van de nieuwe batch is met stalk en front camera en betere accu.

Kan niet wachten

• Tesio
  • Laatst online: 18:37
Ik overweeg om een MY RWD zakelijk te gaan leasen. Het liefst dit jaar, ivm de bijtelling. Staat de levertijd nog steeds een beetje op max. 4 weken? Ik wil zo lang mogelijk wachten op evt. kortingen. Iemand recente ervaring met de levertijd van het (zakelijk) lease dan wel de aanschaf van een MY RWD?

• tism30
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:56
RigolleM schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb een serviceverzoek ingeschoten en gisteren hebben ze het aangepast. Vandaag terugrit Maastricht -> Gent (België) en geen enkel verkeersinformatie berichtgeving meer gehad _/-\o_
Mag ik vragen welke exacte tekst je hiervoor hebt gebruikt? Ik heb ook een serviceverzoek ingediend en kreeg de melding dat dit nu niet opgelost kon worden en dat ik moest wachten op een softwareupdate.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
Tesio schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:35:
Ik overweeg om een MY RWD zakelijk te gaan leasen. Het liefst dit jaar, ivm de bijtelling. Staat de levertijd nog steeds een beetje op max. 4 weken? Ik wil zo lang mogelijk wachten op evt. kortingen. Iemand recente ervaring met de levertijd van het (zakelijk) lease dan wel de aanschaf van een MY RWD?
Ehhh volgens mij staat dit hele topic vol met levertijden van allemaal verschillende modellen. Daarbij staat de geschatte levertijd gewoon op de Tesla website bij het model dat je kiest.

Maar hoezo wachten op kortingen? Als je leased dan maakt een korting toch niet uit, dan betaal je (eventueel) bijtelling over de cataloguswaarde en een leaseprijs waarin de aankoop + afschrijving + verzekering + onderhoud + wegenbelasting (en eventueel winterbanden, vervangend vervoer etc.) zit.

De Long Range achterwiel aangedreven Y staat nu al dat deze pas in december wordt geleverd dus zou ik niet te lang mee wachten.

• Tesio
  • Laatst online: 18:37
Zijn kortingen nooit van toepassing op zakelijke lease? In dien dit (soms) wel het geval is, dan schaft de leasemaatschappij de auto toch goedkoper aan en dat zie ik weer terug in het leasebedrag?

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:38
radeoxx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:04:
Voor mij is het echt onbegrijpelijk waarom niet iedereen inmiddels bij promovendum zit....
20% korting gegarandeerd
https://www.promovendum.nl/autoverzekering/korting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rc4vYHP0vimOtuz_n3kUuQ3SpI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mq8d8HFYA51icvrILc71xCLG.png?f=user_large

Daarom niet.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
Tesio schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:41:
Zijn kortingen nooit van toepassing op zakelijke lease? In dien dit (soms) wel het geval is, dan schaft de leasemaatschappij de auto toch goedkoper aan en dat zie ik weer terug in het leasebedrag?
Dat gaat niet vanzelf kan ik zeggen. Afgelopen april de Model Y besteld bij de leasemaatschappij, toevallig een week later kijken in de configurator en was er een actie en flink goedkoper. Gelukkig wilde de lm de bestelling aanpassen en dat kon omdat ik nog een vraag had uitstaan en hij nog niet doorgezet was gelukkig.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
Je weet toch niet wat de leasemaatschappij betaald voor je auto? Dat is iets tussen de leasemaatschappij en Tesla (of een andere auto importeur/dealer).
Daarnaast kan het best zo zijn dat degene die de korting wel doorberekend weer een hoger bedrag aan afschrijving rekent. Oftewel, ik zou gewoon bestellen wanneer je er klaar voor bent en als het binnen je leasebudget valt er niet ingewikkeld over doen. Een paar duizend euro is namelijk tientjes werk per maand over een contract van 4 of 5 jaar.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
RF1000 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:41:
Sinds deze week al 3x geen gps ontvangst bij uitrijden van een garage. Duurt heel lang (15 min tot een paar uur) eer de locatie weer correct is.
En net was de rijrichting niet correct. Rij naar het zuiden, op de kaart gaat de auto naar het westen.
Heb al een reset geprobeerd mbv de 2 scroll wieltje maar dat heeft niet geholpen.

Meer met deze issue?
Fw 2025.32.3.1
Ondertussen contact gehad met Tesla. zie onderstaande chatberichten. Bleek dus uiteindelijk een brakke externe harddisk te zijn (of de housing van aliexpress of anders de Samsung 870 Evo SSD??) die blijkbaar stoorde op het gps signaal. De 30ste losgekoppeld en het signaal verbeterde. Iemand advies voor een goede external case of SSD?

PS. uiteraard werden de S3XY componenten er ook nog even bijgehaald...
Ik heb de voertuiglogs van de afgelopen 30 dagen bekeken en kan bevestigen dat het GPS-signaal voortdurend onder het nominale bereik ligt. Ik vermoed dat er sprake is van een signaalverstoring door een lokale bron bij het voertuig. 
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor mogelijke interferentie met het GPS-signaal. Kun je de onderstaande vragen beantwoorden en/of de gevraagde acties uitvoeren:
1. Heb je USB-apparaten aangesloten op je voertuig, zoals harde schijven, opladers of USB-hubs, vooral in het handschoenenkastje? Zo ja, koppel deze dan los en voer een testrit uit van minimaal 10 minuten. Geef me daarna de datum en tijd van de testrit, zodat ik de voertuiglogs opnieuw kan bekijken. 
2. Heb je modificaties van derden geïnstalleerd in je voertuig, zoals S3XY-knoppen, S3XY-stalks, The Commander of andere aanpassingen?
I can see that the GPS signal has significantly improved since 30th September (around 19:00). It is now within the nominal range and should not cause any GPS marker inaccuracy. Here it looks that the hard drive connected in close distance from the car computer was the main cause of the signal interference. However on M32024+ without any modifications we still can observe a slightly higher signal values - not much higher, just couple dBs.
We can't tell customers to not use 3rd party modifications, we can only advice. However, these devices are interfering quite a lot in CAN architecture and the ones that you are using specifically, also interfere with Autopilot computer. I am seeing multiple different effects and failure modes on customers cars that use those devices and I would personally always recommend to not install those.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:01
tism30 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Mag ik vragen welke exacte tekst je hiervoor hebt gebruikt? Ik heb ook een serviceverzoek ingediend en kreeg de melding dat dit nu niet opgelost kon worden en dat ik moest wachten op een softwareupdate.
Ik kan het servicebezoek bericht niet meer openen, maar ik heb iets ingegeven in de trend van 'TA-informatie', dat ik niet meer wenste.

• Peejay1704
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:46
Kan het zijn dat sinds een van de laatste updates de informatie over trajectcontroles (hoe ver het nog is, wat je gemiddelde snelheid is …) niet meer getoond wordt? Nog iemand dit al opgevallen?
Mar.tin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

;( Maar, maar ik wil échte 360,- van Tesla
Dat plaatje is ook niet echt van Tesla. Zie ook de comments.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• fisherman
Een huurauto is niet van jezelf en dus krijg je zelf de korting ook niet. Die kortingen krijg je alleen als je hem zelf koopt.
Nu krijgt de partij die de auto koopt de korting, daar merk je als huurder van de auto niets van.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:55
fisherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Een huurauto is niet van jezelf en dus krijg je zelf de korting ook niet. Die kortingen krijg je alleen als je hem zelf koopt.
Nu krijgt de partij die de auto koopt de korting, daar merk je als huurder van de auto niets van.
Tenzij ze de ze korting gebruiken om lease tarieven te verlagen en daarmee meer contracten af te sluiten.

• Sagres88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:38
tism30 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Same here, ik heb omschreven dat onafhankelijk van geselecteerde bron de NPO Radio 1 verkeersinformatie door de bron komt. Ook benoemd dat dit bijzonder irritant is.

Na twee dagen reactie dat het voor mijn auto aangepast is in de configuratie. Ik heb nog niet kunnen testen..

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
HeldereM schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Dat is natuurlijk leuk en aardig maar ik heb reeds (zoveel mogelijk) uitstaan dat ie de snelheid zelf aan mag passen, dat doet autopilot echter nog steeds via de bochtenassistent (waarna de oude snelheid ook niet altijd weer hersteld wordt na de bocht). Daarnaast ziet de auto toch met z'n camera's dat er op een duidelijk op een snelweg gereden wordt? Al met al is het behoorlijk behelpen met de cruise control.
Die instelling heeft alleen effect op het bepalen welke snelheid de auto gaat rijden als je de cruise of autopilot aanzet. En je bepaalt daarmee eigenlijk of de auto mag accelereren tot de maximumsnelheid bij het inschakelen (met een eventuele marge) of niet. Als je daar al boven zit dan pakt hij al je huidige snelheid.

Na het aanzetten gedraagt CC/AP zich hetzelfde, ongeacht waarop je die instelling hebt staan.

• pdidi
  • Niet online
Er werd al vermoed dat Tesla een copy/paste fout had gemaakt omdat de Model 3 Performance met de nieuwe LG 5M accu net als zijn voorganger 460pk zou hebben. Ze hebben het nu idd aangepast naar 500+ pk. Voor de Model Y Performance zal wschl hetzelfde gelden (zelfde accu, zelfde DU's)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvGOTKBGFHORKYTzzK6XYT41VX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWqQaCfP1MZo49INagqvdqt5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 03-10-2025 21:12 ]

• fisherman
megabeat schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Tenzij ze de ze korting gebruiken om lease tarieven te verlagen en daarmee meer contracten af te sluiten.
huurtarieven zijn gewoon gespecificeerd voor een bepaald model door de verhuurder. Daar gaat een korting niets aan veranderen.

• Barse87
Richtingaanwijzer stalk is nu in de store te bestellen: €660…😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbNesHo1StrlrQI5Oj4j35rdKK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/goNVY0uIgwjPInIFG1fV6KSV.png?f=fotoalbum_large

• pdidi
  • Niet online
Barse87 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:16:
Richtingaanwijzer stalk is nu in de store te bestellen: €660…😬

[Afbeelding]
Zo te zien met aangepaste stuurknoppen, maar of het een compleet nieuw stuur is staat er niet bij (dat stond wel op de Chinese website)

• Barse87
pdidi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Zo te zien met aangepaste stuurknoppen, maar of het een compleet nieuw stuur is staat er niet bij (dat stond wel op de Chinese website)
Daar ga ik wel vanuit. Vind het wel heel duur, had eerder op de helft van het bedrag gehoopt. Dit heb ik er niet voor over…
Ik hou mijn hart vast voor wat een eventuele frontcamera retrofit dan gaat kosten….

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:50
pdidi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Ik zou de knoppen op het stuur niet kwijt willen. In veel situaties is dat fijner, en soms is het lastig.

• Maurice-
Barse87 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:25:
[...]

Daar ga ik wel vanuit. Vind het wel heel duur, had eerder op de helft van het bedrag gehoopt. Dit heb ik er niet voor over…
Ik hou mijn hart vast voor wat een eventuele frontcamera retrofit dan gaat kosten….
In China kost het €300, vind dat wel een enorm verschil voor eenzelfde retrofit. Maar goed om te weten, dan ga ik voor een Enhance stalk met black friday :w
Pagina: 1 ... 133 ... 151 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: