Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
nerovectra schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Is dit sarcasme?

Dat is namelijk heel logisch. Omdat ze in het verleden reclame maakten dat ze je autoverzekering 20% goedkoper zouden doen. Waar ze in werkelijkheid niet hetzelfde bieden voor minder, maar juist minder voor minder. Inmiddels onder druk van de AFM is die slogan aangepast naar dat ze je premie met 20% verlagen. En daarbij uitsluitend de krenten uit de pap vissen. En het is natuurlijk heel raar om alleen hoger opgeleiden te "accepteren". Wellicht weet iemand daar de businesscase van?
Zou je “minder voor minder” kunnen toelichten? Oprechte interesse.

WA = WA in mijn ogen.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:55
Waarschijnlijk dat er gedoe komt zodra je ze nodig hebt, dus dat je overal achteraan moet in plaats van dat zij iets voor jou doen.

Wat mij opviel is dat verhaalbijstand en pechhulp optionele extra's zijn (zelfs op de all risk verzekering), bij mijn huidige verzekeraar (ZLM) is verhaalbijstand en hulp in het buitenland standaard bij all risk. Ook krijg je pechhulp als je met je EV met een lege accu staat, ze zijn ook nog een tientje p/m goedkoper :+

[ Voor 10% gewijzigd door antoine_ op 02-10-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:26
radeoxx schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

WA = WA in mijn ogen.
Nee, ik heb er geen ervaring mee. Een verzekeraar die op deze manier reclame maakt, zou ik niet zo gauw voor kiezen. Maar Google gerust, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:19
Eisbar schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:13:
Nog eentje dan: Uit de APK kwam ook speling in de fuseekogels van de onderste draagarmen voor. Ik heb dit ingeschoten bij Tesla en hoop dat ze vervanging onder garantie doen. Auto heeft pas 45k gereden en is over twee weken 4 jaar oud.
Vraag: mag ik verwachten dat dit onder garantie gebeurd? Wat zijn jullie ervaringen?
Update:
Lower lateral & Compliance armen voor zijn onder garantie vervangen. In 2 uur geregeld door Tesla Purmerend. Ik hoop wel dat ik nu niet gedoe met de andere armen ga krijgen want de garantie termijn is inmiddels verlopen begin deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Ook als de verlichting niet actief is? Ik dacht dat er dan niets oppopt. Maar inderdaad zijn koplampen wel fijn op N-wegen zonder vangrail. In de VS werkt het headlight comment wel, vandaar mijn verbazing.
Volgens mij staat er, als je automatische verlichting hebt ingeschakeld, dan een greyed out-verlichtingsplaatje met de "a" erin waar je op kan drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
antoine_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
Waarschijnlijk dat er gedoe komt zodra je ze nodig hebt, dus dat je overal achteraan moet in plaats van dat zij iets voor jou doen.

Wat mij opviel is dat verhaalbijstand en pechhulp optionele extra's zijn (zelfs op de all risk verzekering), bij mijn huidige verzekeraar (ZLM) is verhaalbijstand en hulp in het buitenland standaard bij all risk. Ook krijg je pechhulp als je met je EV met een lege accu staat, ze zijn ook nog een tientje p/m goedkoper :+
ZLM is idd een fijne verzekeraar, maar neemt alleen klanten aan die in Zeeland of Noord-Brabant Wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:49
Eisbar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Update:
Lower lateral & Compliance armen voor zijn onder garantie vervangen. In 2 uur geregeld door Tesla Purmerend. Ik hoop wel dat ik nu niet gedoe met de andere armen ga krijgen want de garantie termijn is inmiddels verlopen begin deze week.
Ik heb ook goede ervaring met Tesla Purmerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlatje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:05
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een week de nieuwe model y juniper long range. Super auto.
Nu sluit mijn auto niet altijd automatisch wanneer ik wegloop. De wegloop vergrendeling staat aan. Er is dan ook geen reactie in de tesla app. Ook het koffer sluit niet altijd wanneer ik op het knopje druk.
Ik heb al een reset gedaan middels de 2 knoppen op het stuur.
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:18
Vlatje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:04:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een week de nieuwe model y juniper long range. Super auto.
Nu sluit mijn auto niet altijd automatisch wanneer ik wegloop. De wegloop vergrendeling staat aan. Er is dan ook geen reactie in de tesla app. Ook het koffer sluit niet altijd wanneer ik op het knopje druk.
Ik heb al een reset gedaan middels de 2 knoppen op het stuur.
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Alvast bedankt
Over de kofferbak kan ik niks zeggen, dat probleem heb ik nooit gehad. Maar de wegloopvergrendeling wel. Dat probleem had mijn vrouw ook, maar ik niet. Nu is het toevallig ook nog eens zo dat ik recent mijn oude telefoon heb door gegeven aan mijn vrouw, en ik een nieuwe. Oftewel, exact dezelfde telefoon werkte de wegloopvergrendeling eerst helemaal prima, maar daarna niet meer. Daarnaast ook weer een compleet nieuwe telefoon, ook geen enkel probleem.
Mijn conclusie was dat het aan instellingen moet liggen, waarschijnlijk Bluetooth instellingen. Ik heb toen alles exact zitten vergelijken met mijn instellingen en daarna leek het te werken. Wat het precies was weet ik niet, alleen dat het bij ons een instelling op de iPhone was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlannedObsol
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:47
PlannedObsol schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:18:
De Model 3 genaamd Gloepertie heeft z'n naam eer aan gedaan. Inmiddels 2.5 week oud tijdens mijn 4de rit stond de auto letterlijk stil. Melding DI_a137 bij 1487 km....
Vandaag om 12:00 de melding dat de M3 weer gereed is en heb de leen MY weer omgeruild voor m'n eigen M3 :) Zoals verwacht was melding DI_a137 gerelateerd aan de inverter, deze is inderdaad vervangen en 4-wiel uitlijning is uitgevoerd. Alles via de app is even wennen, maar de service is uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zie de Junipers nu wat vaker staan in het wild en het valt me op dat ze op een -of-andere-manier minder massief ogen dan de pre-facelift.
radeoxx schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:14:

WA = WA in mijn ogen.
https://letmegooglethat.com/?q=ACM+PROMOVENDUM+BOETE
CAK Dordrecht en haar dochterondernemingen zijn onder meer bekend van verzekeringen onder de labels Promovendum en Besured. De informatie die zij over verschillende verzekeringen aan hun klanten gaven, was op belangrijke punten onduidelijk, onjuist en misleidend.

Zo werden verzekeringsvoorwaarden tussentijds op zo’n manier aangepast dat dit niet opviel bij de klant en werd bijvoorbeeld een forse verhoging van de premie voor een autoverzekering bewust vaag gecommuniceerd, zodat zo min mogelijk klanten de verzekering zouden opzeggen. Ook nam Promovendum....
https://www.afm.nl/nl-nl/...eronderneming-promovendum

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Volgens mij staat er, als je automatische verlichting hebt ingeschakeld, dan een greyed out-verlichtingsplaatje met de "a" erin waar je op kan drukken.
Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet gebruikt en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken om snel het verlichtings menu te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Heb dat zelf niet gebruikt nog, omdat de achterlichten standaard aan staan bij DRL en ik na de mist wegreed.
De achterlichten bij de Legacy Model Y (en Model 3?) staan niet aan als je alleen dagrijverlichting aan hebt staan. Ik meen dat dat alleen voor de M3H en Juniper het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet aan hebt staan en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken
Bij mijn Model 3 Highland is blauw icoontje met A adaptief grootlicht en grijs icoontje met A adaptief licht en altijd zichtbaar in mijn beleving. Maar misschien ook weer een verschil tussen oude en nieuwe Model 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

De achterlichten bij de Legacy Model Y (en Model 3?) staan niet aan als je alleen dagrijverlichting aan hebt staan. Ik meen dat dat alleen voor de M3H en Juniper het geval is
Ik rijd de Highland inderdaad, jammer dat ze dat niet achteraf ook bij de oude modellen implementeren. Al die verschillen is toch onnodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:52

djbarney

XBL: DeejayBarney

Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Bij mijn Model 3 Highland is blauw icoontje met A adaptief grootlicht en grijs icoontje met A adaptief licht en altijd zichtbaar in mijn beleving. Maar misschien ook weer een verschil tussen oude en nieuwe Model 3?
bij mijn m3 highland is het inderdaad alleen zichtbaar als icoontje als je die automatisch groot licht / matrix functie aan hebt staan. die vind ik niet goed genoeg werken en staat dus uit, en ik heb me vaak genoeg geergergd aan het feit dat dan die shortcut er niet is en je inderdaad t menu in moet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Volgens mij betekent het iets anders: Als het icoontje blauw is dan is het Groot licht ook echt aan. Als het icoontje grijs is, dan is het Groot licht uit, maar is automatisch groot licht ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWU2gKYeWVMHhO-Xlc-sx4MQzfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8KP8UXW2TxYFddIiYGs8UqlK.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Volgens mij betekent het iets anders: Als het icoontje blauw is dan is het Groot licht ook echt aan. Als het icoontje grijs is, dan is het Groot licht uit, maar is automatisch groot licht ingesteld
Hmm, nu begin ik toch te twijfelen. Als ik de handleiding lees, lijkt het erop dat 'ie ook zichtbaar is als het licht uit staat.
Een groene ronde vorm met vijf horizontale, hellende lijnen die eruit komen
Het dimlicht is ingeschakeld.
Een blauwe ronde vorm met vijf horizontale lijnen die eruit komen
Gaat branden wanneer het grootlicht is ingeschakeld maar Adaptieve koplampen is uitgeschakeld of Adaptieve koplampen is ingeschakeld maar tijdelijk niet beschikbaar is.
Een blauwe ronde vorm met een A in het midden en vijf horizontale, hellende lijnen die eruit komen
Grootlicht is momenteel ingeschakeld en Adaptieve koplampen is gereed om het automatisch aan te passen afhankelijk van of de Model 3 een tegemoetkomend voertuig detecteert.
Een grijze ronde vorm met een A in het midden en vijf horizontale lijnen die eruit komen
Adaptieve koplampen is ingeschakeld maar het grootlicht is uit. Dit komt mogelijk doordat licht vóór de Model 3 wordt gedetecteerd of omdat het overdag is (of 's nachts, maar dat er voldoende omgevingslicht is, zoals op een parkeerterrein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopperderhop1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:36
ZeRoC00L schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Ja, als je minder stroom krijgt dan duurt het laden langer.
Zo ver was ik nog net :P , ging er meer om dat er steeds een andere output wordt gegeven. Maar begreep al dat dat vaker voorkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]
Ja en dan is het grijze icoontje dus ook zichtbaar lijkt de tekst te impliceren.

Haal je adaptieve verlichting en automatisch grootlicht niet door elkaar? Dat zijn twee verschillende functies toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Rogar op 02-10-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Ja en dan is het grijze icoontje dus ook zichtbaar lijkt de tekst te impliceren.
Het verwarrende van Tesla is dat ze de funktie "Adaptieve koplampen" gekoppeld hebben aan "Automatisch Groot Licht". Als je "Adaptieve koplampen" aanzet, krijg je daar ongevraagd "Automatisch Groot Licht" bij. Zet "Adaptieve koplampen" maar eens uit, dan zul je zien dat het grijze Groot Licht icoontje er ook niet meer is.
Ik zie net je edit: Het zijn inderdaad 2 verschillende functies, maar je kunt ze niet afzonderlijk aan of uitzetten. Sterker nog, "Adaptieve koplampen" werkt ook (in mindere mate) met dimlichten

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Aantal panelen dat gespoten of vervangen moest worden, rand rond het wiel en bij mij nog de een van de wiel covers vervangen. Ik denk dat vooral de plek met meerdere verschillende delen het duur maakt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Ik rijd de Highland inderdaad, jammer dat ze dat niet achteraf ook bij de oude modellen implementeren. Al die verschillen is toch onnodig?
Ik zie nu trouwens in de Owners Manual van zowel de M3H als de Juniper dat ook die geen achterlichten aan hebben staan als alleen de dagrijverlichting is ingeschakeld. Misschien dat de Owners Manual niet klopt (dat zou overigens niet de eerste keer zijn) maar misschien goed om nog eens te double checken. Ik zal zelf ook nog eens mijn MY '24 checken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQtfMeegVh3TswgP3SN0WOHH7cE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sRk9jxzbIgPUrCp0BivL33zc.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Dat greyed-out-verlichtings icoontje is voor automatisch Groot licht. Als je dat niet gebruikt en je verlichting staat niet aan, dan zie je op het touchscreen geen verlichting icoontje waar je op kunt klikken om snel het verlichtings menu te krijgen
Dat dacht ik dus ook. Heb die frustratie hier eerder ge-uit en toen kwamen dezelfde oplossingen maar volgens mij valt er niets te klikken als je geen automatisch grootlicht aan hebt. Nu weer te donker om te testen.. |:( Maar goed, feit blijft dat een voice control voor zoiets gewoon zou moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Maurice- op 02-10-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:17
De geupdate Model 3 is er in Azië. Zal niet lang duren voordat we hier ook de update krijgen.

Nieuw accupakket, camera in de voorbumper, stalk keert ook hier terug, en geen logo meer op de frunk.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:52:
More affordable Tesla Model Y Standard leaked on the website!

✅ Called Model Y Standard
✅ $39,990 starting price
✅ Redesigned front fascia
✅ Single-part headlights
✅ Front bumper camera
✅ No front light bar
✅ No glass roof (“closed glass roof”)
✅ New 18” Aperture wheels
✅ Basic interior
✅ Manually adjustable steering wheel
✅ Textile décor
✅ 15.4” front touchscreen
✅ No second-row touchscreen
✅ Manually adjustable second-row air vents
✅ Particulate filter (no HEPA filter)
✅ 75 cu. ft. cargo space (-1 cu. ft.)

[Afbeelding]
https://x.com/TeslaNewswi..._OlNMq8RfvjnN-ZHHWHA&s=19

En een video
Ik geloof dat ik het neusje mooier vind dan de Juniper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
Wat nou “WLTP” is onhaalbaar :+

Model Y RWD, afgelopen zaterdag opgehaald.

Nu een 0-100 superchargetestje. Valt tot zover niet tegen t.o.v. mijn vorige Y uit 2024 met BYD accu :)

0-67% in 20 minuten (46kWh uit de paal gehaald, 138kW gemiddeld dus)

0-90% in 35 minuten, waarbij er 61kWh uit de paal gekomen is. Dat was een 0-100 laadsessie (38 minuten) voor mijn BYD Y waarbij er toen 53kWh in de accu gegaan is, en nu zit ik al op 55kWh de accu in.

Netto kan ik tot zover wel concluderen dat er weinig mis lijkt met het CATL 64kWh pakket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am9eDtIdBqWZflQuUJuT_WL1E6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QbXyjntO5NOR35o3PDHq81H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81YkvPSNuC3OLRYiJslndWuqQBU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aOfd6Xv3OZ1KxQXFXjsxdgX4.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Vissa66 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:23:
De geupdate Model 3 is er in Azië. Zal niet lang duren voordat we hier ook de update krijgen.

Nieuw accupakket, camera in de voorbumper, stalk keert ook hier terug, en geen logo meer op de frunk.
Nieuw accupakket? Ook in China hebben ze toch pas sinds een paar maanden de LFP CATL 6M voor de Standard Range en de net nieuwe NMC LG 5M voor de Long Range?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:32:
[...]

Ik zie nu trouwens in de Owners Manual van zowel de M3H als de Juniper dat ook die geen achterlichten aan hebben staan als alleen de dagrijverlichting is ingeschakeld. Misschien dat de Owners Manual niet klopt (dat zou overigens niet de eerste keer zijn) maar misschien goed om nog eens te double checken. Ik zal zelf ook nog eens mijn MY '24 checken

[Afbeelding]
Verkeerde quote; reactie op de gekke lampen: Echt onlogisch, maar je hebt gelijk! Net getest 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Heb die frustratie hier eerder ge-uit en toen kwamen dezelfde oplossingen maar volgens mij valt er niets te klikken als je geen automatisch grootlicht aan hebt. Nu weer te donker om te testen.. |:( Maar goed, feit blijft dat een voice control voor zoiets gewoon zou moeten werken.
Nee echt raar… dan moet je idd het menu in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Als je geen Adaptieve verlichting wilt gebruiken, kun je nog steeds het verlichtingsmenu tevoorschijn krijgen door met groot licht te seinen. Het is zelfs een feature:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjaVPiU9N5ztS01h0lSPaxmUTp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RHvC1pmb06OYKlJQ2A2zWtHU.png?f=user_large

EDIT: Ik heb goed nieuws voor je. Je kunt de verlichting aanzetten met het stem commando "Koplampen Aan"

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 02-10-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:37:
Wat nou “WLTP” is onhaalbaar :+

Model Y RWD, afgelopen zaterdag opgehaald.

Nu een 0-100 superchargetestje. Valt tot zover niet tegen t.o.v. mijn vorige Y uit 2024 met BYD accu :)

0-67% in 20 minuten (46kWh uit de paal gehaald, 138kW gemiddeld dus)
[Afbeelding][Afbeelding]
En dat met de verwarming op 22°C, stuurverwarming en stoelverwarming aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
pdidi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

En dat met de verwarming op 22°C, stuurverwarming en stoelverwarming aan 8)7
Ik had het koud, nog niets gegeten vandaag :+

Inmiddels op 95% na 40 minuten met nog 5 minuten te gaan volgens de auto. (Er gaat maar 33kW in dus zou kunnen)

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:14
Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel) 8)7 . Ik geef het denk ik maar op, blijkbaar is autopilot gewoon onbruikbaar in de file.
Ik heb vandaag weer het privilege gehad om 2 uur lang op de A12 te mogen rollen op weg naar huis, waarvan 1,5 uur in de file. Genoeg situaties en momenten om te experimenteren dus.

Als het verkeer niet frequent hoeft te stoppen is autopilot op chill mode, max snelheid 100+ en volgafstand op 4 achter een vrachtwagen heerlijk. Het lijkt sowieso alsof de auto beter afstand kan inschatten bij een vrachtwagen, en het is ook erg fijn dat een vrachtwagen niet razendsnel optrekt en ook nog eens veel minder tot absolute stilstand komt. Kan dit zeker aanbevelen. Als echter zelfs de vrachtwagen vaak moet stoppen is het minder, want hij heeft nog steeds de neiging om te hard op te trekken en hard te remmen (maar wel minder dan achter een personenauto). Daarbij wordt het ook eerder geaccepteerd dat men wat meer ruimte laat achter een vrachtwagen (vanwege zicht etc.), dus de auto's achter je worden ook minder nerveus van de open ruimte die autopilot creërt.

Als er echter geen mogelijkheid is om een vrachtwagen te vinden bijvoorbeeld omdat je links moet voorsorteren of omdat anderen zich tussen jou en je geliefde vrachtwagen wriemelen, dan is het weer minder relaxed. Volgafstand van 4 werkt ook erg op de zenuwen van auto's achter je dan, en auto's uit andere banen proberen met een soort snoekduik zich voor je auto te werpen. Uiteraard begint de auto dan ook als een soort kamikazepiloot op de auto voor je af te razen om vervolgens de persoon achter je mooi te verrassen met keihard remmen. Wat een iets beter alternatief dan handmatig rijden in dit geval is, is om autopilot op 5 km/u te zetten en gewoon voor de rest wel het gaspedaal te bedienen. Dan hoef je niet zelf te sturen en trekt de auto bij beweging vanzelf op en moet je vervolgens wel zelf gas bijgeven en ook netjes de auto laten vertragen. Als autopilot aanstaat dan maakt de auto ook niet meer een mooie limo stop zoals gewoonlijk maar knalt hij gewoon direct op de rem als je het pedaal loslaat, dus dat is wel jammer. Ook begint het scherm super irritant blauw te knipperen als je lange tijd zelf het gaspedaal bedient, maar na een tijdje gaat dat weg, totdat je weer tot stilstand komt en het weer opnieuw begint als je gaat rijden.

Op zich is het zo wel redelijk te doen, zou natuurlijk mooi zijn als de auto ietsjes assertiever (op de goeie manier) zou rijden zoals ikzelf zou doen, maar zolang ik relaxed achter het stuur kan zitten ben ik al redelijk tevreden. Ik heb ook voor de gein op het gedeelte van mijn rit waar geen file was gewoon autopilot aangezet achter een vrachtwagen. Dat scheelt ook wel echt een hoop frustratie na een werkdag, ik denk dat ik dat vaker ga doen als het druk op de weg is en ik van kantoor kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U377UQC8NYN3UuRf4dy-TLca8_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nnLhaaHSVFSkvqeBYWsVPb3Y.png?f=fotoalbum_large

Hier nog bonusstatistieken van mijn rit.
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: