Misschien dat dat in Android anders is geregeld in iOS dan.
Misschien niet hetzelfde, maar bij ons was het de luidspreker achter het display die lawaai maakte en vervangen door Tesla.Alper587 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:31:
Zijn er hier toevallig Model 3 Highland of Model Y Juniper eigenaren die ook een hoge piep (coil whine, spoelgeluid, fluiten) horen welke afkomstig is van achter het stuur (dus alléén binnen de auto). Deze hoge piep kan beïnvloedt worden door met helderheid van het scherm te spelen, op 50% helderheid maakt hij het meeste geluid en op 0% of 100% het minste. Als het stil is, dus zonder airco of muziek hoor je hem het beste maar ook bij lage volume. Dit is echt mega irritant, alsof de auto Tinnitus heeft.
Ik heb het al bij het servicepunt laten nakijken, ze hebben het scherm vervangen met een nieuwe maar toch bleef hij piepen/fluiten dus oude scherm is weer teruggeplaatst. Ook zouden ze mijn scherm in een andere auto getest hebben (ook een highland) en dat de piep daar ook aanwezig is. Ze zeggen dat ze het niet op kunnen lossen. Moet ik mij hierbij neerleggen of doorgaan met vragen om een oplossing?
De legacy Model Y's geleverd vanaf medio 2024 waren al aangepast voor de nieuwe EPA regels. Mijn RWD met BYD accu was al aangepast van 136,1Wh/km (Model Y's van voor medio 2024) naar 142,5Wh/km (volgens mij was dat bij jouw BYD ook al het geval). Of zijn de EPA regels in 2025 voor de Juniper weer aangepast?Mar.tin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]
EPA regels / testmethode zijn veranderd tussendoor. De Model 3 Highland is er ook niet op vooruitgegaan in range. Getuige ook dat de "oude" highland met 60kWh LFP nog steed 434 ish km rated had op 100%.
En imho was de 136 nogwat Wh/km voor de BYD Y nogal bescheiden. Ik zat op 132,9Wh/km na 42.000km / 1 jaar. En dat is met rijgedrag overwegend op standje kruik. M.u.v. vakanties waar er in DE incidenteel wel lekker doorgeblazen werd
Edit: Standen van mijn 2024 BYD RWD Y met inleveren afgelopen zaterdag:
[Afbeelding]
Met mijn nieuwe Y zit ik na 601 km nu op 113 Wh/km. Dat was 116Wh/km in mijn oude Y op dezelfde kmstand en een wéék eerder in het jaar.
Hoe dan...? Voor mijn gevoel rij ik ook echt netjes en rustig, maar dit zijn verbruikscijfers die ik met mijn M3 RWD uit 2023 zelfs niet haalde.Mar.tin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]
EPA regels / testmethode zijn veranderd tussendoor. De Model 3 Highland is er ook niet op vooruitgegaan in range. Getuige ook dat de "oude" highland met 60kWh LFP nog steed 434 ish km rated had op 100%.
En imho was de 136 nogwat Wh/km voor de BYD Y nogal bescheiden. Ik zat op 132,9Wh/km na 42.000km / 1 jaar. En dat is met rijgedrag overwegend op standje kruik. M.u.v. vakanties waar er in DE incidenteel wel lekker doorgeblazen werd
[Afbeelding]
Met mijn nieuwe Y zit ik na 601 km nu op 113 Wh/km. Dat was 116Wh/km in mijn oude Y op dezelfde kmstand en een wéék eerder in het jaar.
Het interessante is dat Tesla EAP als optie verwijderd voor HW4 auto's waar FSD Supervised beschikbaar is (zoals recent in Australië). Dat, in combinatie met het hoogst speculatieve gerucht dat FSD 14 zonder SIM de Basic Autopilot gaat vervangen, zou een reden kunnen zijn waarom ze dat doen. EAP (auto Lane Change icm Navigate On Autopilot) zou anders wel veel op FSD-S gaan lijkenFire69 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:31:
[...]
Zou Tesla hun EAP aanpassen hierop? Dan overweeg ik wel nog op die aan te schaffen
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 30-09-2025 14:51 ]
Ik rijd rustig, 90+% van mijn km's zijn achter een vrachtwagen op AP aan rijden. Ik rijd dit traject (Apeldoorn - Nieuwegein) nu een jaar of 15 vrijwel dagelijks, en inhalen en linksrijden heeft vooral effect op mijn bloeddruk, en scheelt me misschien 5 minuten als het mee zit. Het is véél 2-baans, relatief veel file. Of binnendoor (Apeldoorn > Ede > Nieuwegein) allemaal 80. Dus dan is het "makkelijk" om zuinig te rijden.hansvanhengel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:35:
[...]
Hoe dan...? Voor mijn gevoel rij ik ook echt netjes en rustig, maar dit zijn verbruikscijfers die ik met mijn M3 RWD uit 2023 zelfs niet haalde.
Banden meestal op 3,1-3,3 bar afhankelijk van het weer.
Mijn gemiddeld verbruik over 90k km's in mijn 2022 Model 3 RWD was 122Wh/km
Alleen op vakantiereisdagen als het verkeer het toelaat in DE raus ik lekker door.
Dus trek je er niet te veel van aan. Ik maak vrij veel km's op drukke momenten, en rijd daardoor overwegend rustig.
Was het bij mij ook maar een speaker... Deze lijkt niet van een speaker te komen, als ik de helderheid van het scherm aanpas, bijv. op 100% zet dan wordt het minder, op 50% en alles daartussen is het duidelijk hoorbaar. Het is dat zelfde hoge piepgeluid dat uit je laptoplader komt wanneer er een spoeltje stuk is.mv_ak schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:13:
[...]
Misschien niet hetzelfde, maar bij ons was het de luidspreker achter het display die lawaai maakte en vervangen door Tesla.
Ik vind het een goede vraag, weet niet precies wat de testroutine is in de VS wat dat betreft, of ze daar voor elk modeljaar opnieuw moeten testen ondanks dat er "niets" wijzigt, of dat ze voortborduren op de oude tests, net als dat in de EU niet gebeurt voor een nieuw jaar, en alleen bij een facelift vzviw.pdidi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:18:
[...]
De legacy Model Y's geleverd vanaf medio 2024 waren al aangepast voor de nieuwe EPA regels. Mijn RWD met BYD accu was al aangepast van 136,1Wh/km (Model Y's van voor medio 2024) naar 142,5Wh/km (volgens mij was dat bij jouw BYD ook al het geval). Of zijn de EPA regels in 2025 voor de Juniper weer aangepast?
In alle gevallen zou een hertest van de EPA op een later (recent) moment geen lager verbruikscijfer op kunnen leveren voor dezelfde auto, dus dat is nog een raadseltje. (tenzij je een Taycan hebt, dan is het gunstig
Zal afhangen van waar je rijdt. Ik rijd (vrijwel) alleen maar snelweg, heb nog nooit problemen gehad zonder de flappen, en ook de 3 van de ouders ziet er na 325k km nog netjes uit. Onderstaand wat plaatjes die ik net geschoten heb. Maakt ook voornamelijk snelwegkm'sGarageGoblin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:44:
Zien jullie die spatlappen als een echte must of is het voor de gemiddelde gebruiker die niet super erg op steenslag kijkt het niet nodig? Twijfel of ik ze ook ga halen, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat ze er opgezeten hadden als het belangrijk zou zijn. Vermoed ook dat ze effect op de range hebben.
En volgens de theorie van @Gfewjf krijgen we morgen dus allemaal nieuwe datums? Ben benieuwd.
Een 2019 Model 3 LR AWD, heeft heel europa wel gezien
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Afgelopen zaterdag afgeleverde Model Y RWDMar.tin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:04:
[...]
EPA rated consumption is 147,5 inderdaad (zal wel een afrondingkje zijn, heb maar 1 foto, van 97,8Wh/km = 49,7 Wh/km lager dan rated)
Heb hem nog niet op 100% gehad (was 99% met afhalen).
ScanMyTesla geeft 435km aan als Full Rated Range met 64,5kWh als Nominal Full Pack. En minder nuttig: Full pack when new 63,5kWh.
Hij is met een paar uur 100% dus dan weten we meer.
435 * 0,1476 = 64,2kWh in elk geval.
Ik ben vooral nieuwschierig nu of hij hetzelfde doet als mijn Oude 60kWh CATL uit mijn '22 Model 3 (lang calibreren op 101%, en dan ook steevast +- 0,9kWh bóven de Nominal Full Pack laden.
Energy buffer stond op een astronomisch hoge 7kWh, nu nog op 6,38, dus gaat de goede kant op.
Later deze week even een 0-100% Superchargesessie doen, kijken of deze dat ook in 38 minuten doet.
Laadefficientie lijkt on-par met het oude model:
11.158 W in de meterkast, 10,400W de accu in. 93,2% efficiënt. Er komt ook nog 155W uit de DC-DC omvormer. Vermoedelijk puur om het laden te ondersteunen. Maar als we die meerekenen als "gaat de accu in" heb je het over een omvormingsefficiëntie van 94,5%.
Accu nu net voor het éérst volgeladen. 435km Rated range bij 100%, 64,6kWh Nominal Full Pack, Buffer van 7kWh naar 2,89kWh gedaald.
Grappig genoeg trekt hij deze accu niet even naar 404V zoals hij dat bij het BYD pakket wel doet, maar stopt op 373V met een belachelijke onbalans die normaal lijkt te zijn bij het einde van een LFP laadsessie (388mV), die inmiddels al weer bijna weg is.
:strip_exif()/f/image/Jp3poo2I63ufBKKhrXiZRQko.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar lijkt het dan wel op ja, mooi balenRogar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:11:
[...]
Misschien dat dat in Android anders is geregeld in iOS dan.
Ik had na 1000km al een steenslag op de linkse achterdeur. Heb ik ontdekt toen ik de PPF aan het plakken wasGarageGoblin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:44:
Zien jullie die spatlappen als een echte must of is het voor de gemiddelde gebruiker die niet super erg op steenslag kijkt het niet nodig? Twijfel of ik ze ook ga halen, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat ze er opgezeten hadden als het belangrijk zou zijn. Vermoed ook dat ze effect op de range hebben.
En volgens de theorie van @Gfewjf krijgen we morgen dus allemaal nieuwe datums? Ben benieuwd.
Als die reparatie door een pechhulp gedaan is, dan is dat van buitenaf geweest. Om van binnenuit te repareren moet je de band van de velg halen namelijk.mv_ak schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:32:
[...]
Bedankt voor de aanvulling.
Het gaat hier om een lease auto, en het oplossen van de lekke band verliep niet via Tesla maar via de lease maatschappij die aangaf na het zetten van de prop nog apart bij de banden garage langs te gaan. Ik ga wel even checken of inderdaad van binnenuit is gerepareerd want ja bij volle belasting en hoge snelheid op de autobahn wil je geen risico lopen...maar ga er wel vanuit dat het gebeurt is zoals het hoort (paraplu).
Niet alleen is reparatie van binnenuit noodzakelijk voor veiligheid, maar ook kunnen ze alleen van binnenuit controleren of de band niet teveel schade heeft om ermee door te kunnen blijven rijden.
Bizar die lage verbruikscijfers, netjes hoor. Ik zit op 170-180 Wh/km maar rij vaak op de snelweg 130-135 kmp/h op het linkerbaantje.Mar.tin schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb tot en met december nog gratis laden bij Tesla. Daarna misschien maar wat zuiniger gaan rijden
Lastig, hier hebben ze het er ook over: https://www.reddit.com/r/...ering_wheel_high_pitched/Alper587 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:48:
[...]
Was het bij mij ook maar een speaker... Deze lijkt niet van een speaker te komen, als ik de helderheid van het scherm aanpas, bijv. op 100% zet dan wordt het minder, op 50% en alles daartussen is het duidelijk hoorbaar. Het is dat zelfde hoge piepgeluid dat uit je laptoplader komt wanneer er een spoeltje stuk is.
Misschien dat deze post je verder help. Iets met de ventilator van de TemperatuursensorAlper587 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:48:
[...]
Was het bij mij ook maar een speaker... Deze lijkt niet van een speaker te komen, als ik de helderheid van het scherm aanpas, bijv. op 100% zet dan wordt het minder, op 50% en alles daartussen is het duidelijk hoorbaar. Het is dat zelfde hoge piepgeluid dat uit je laptoplader komt wanneer er een spoeltje stuk is.
Toevallig begin deze maand hoor ik een fluitgeluid als ik op de snelweg rij en mijn gaspedaal loslaat. Ik weet niet of dit hetzelfde geluid is als jij bedoelt. Het is in ieder geval niet stored maar wel opvallend.Alper587 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:31:
Zijn er hier toevallig Model 3 Highland of Model Y Juniper eigenaren die ook een hoge piep (coil whine, spoelgeluid, fluiten) horen welke afkomstig is van achter het stuur (dus alléén binnen de auto). Deze hoge piep kan beïnvloedt worden door met helderheid van het scherm te spelen, op 50% helderheid maakt hij het meeste geluid en op 0% of 100% het minste. Als het stil is, dus zonder airco of muziek hoor je hem het beste maar ook bij lage volume. Dit is echt mega irritant, alsof de auto Tinnitus heeft.
Ik heb het al bij het servicepunt laten nakijken, ze hebben het scherm vervangen met een nieuwe maar toch bleef hij piepen/fluiten dus oude scherm is weer teruggeplaatst. Ook zouden ze mijn scherm in een andere auto getest hebben (ook een highland) en dat de piep daar ook aanwezig is. Ze zeggen dat ze het niet op kunnen lossen. Moet ik mij hierbij neerleggen of doorgaan met vragen om een oplossing?
:strip_exif()/f/image/WZadYMb5VER4YJ6cAZRAlECR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/spxyPW0c8iIrwXWwTmi35Lzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Onhandige verhuisactie hier met mijn model Y Juniper. Metalen onderkant van het bed plat in de kofferbak gelegd en met beide voorstoelen een stuk naar voren paste dit precies. Bleek helaas dat de preset van de bestuurdersstoel niet goed was opgeslagen en deze vervolgens een paar cm naar achteren schoof. Gevolg dat het bed naar achteren gedrukt werd. Gelukkig niks echt kapot. Wel is het linkerdeel van de achterste rand door de druk van het bed losgeraakt en omhoog gekomen. Van alles geprobeerd om deze terug naar beneden vast te klikken, maar dit lukt helaas niet. Aan de rechterkant sluiten de naden nog keurig op elkaar aan, maar links dus niet meer. Uiteraard geen big issue, maar misschien heeft iemand ooit hetzelfde aan de hand gehad en is het makkelijk te fixen...?
PS: de goede stand van de stoel nu keurig als "Verhuisprofiel" opgeslagen, zonder Easy Entry uiteraard.
Vorig jaar september mijn lease sept. 2019 SR+ particulier overgenomen en bij de ANWB verzekerd. Geen verplichting voor tracking systeem.Eisbar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:55:
Iemand ervaring met vervallen van de verplichting van een tracking systeem door de verzekering? Mijn verzekeraar (=ANWB) blijft het maar verplichten ondanks dat de auto inmiddels 4 jaar oud is en 50% van zijn waarde heeft verloren. Ook willen ze niet zeggen wanneer en of de tracking verplichting wel vervalt in de toekomst.
SR+ sept 2019 wit
Stap gewoon over naar een fatsoenlijke verzekeraar.Eisbar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:55:
Iemand ervaring met vervallen van de verplichting van een tracking systeem door de verzekering? Mijn verzekeraar (=ANWB) blijft het maar verplichten ondanks dat de auto inmiddels 4 jaar oud is en 50% van zijn waarde heeft verloren. Ook willen ze niet zeggen wanneer en of de tracking verplichting wel vervalt in de toekomst.
Voor mij is het echt onbegrijpelijk waarom niet iedereen inmiddels bij promovendum zit....
20% korting gegarandeerd
https://www.promovendum.nl/autoverzekering/korting
20% korting gegarandeerd
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Omdat:radeoxx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:04:
Voor mij is het echt onbegrijpelijk waarom niet iedereen inmiddels bij promovendum zit....
20% korting gegarandeerd
(M3H RWD LR, Dus niet eens een AWD)Het vermogen van de auto valt niet binnen de acceptatiecriteria.
[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 30-09-2025 23:10 ]
Hmm
Mijn M3 (2019) RWD LR is er wel verzekerd. Alleen WA, € 21,26 per maand.
MAAR ik herinner me wel toen ik wat jonger was, (<30) ik daar inderdaad niet kon verzekeren voor deze wagen. Misschien kun je het toch telefonisch eens proberen? Niet geschoten is altijd mis.
Persoonlijke ervaring:radeoxx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:04:
20% korting gegarandeerd
Bij schade kun je haast nergens terecht
Die 20% trekken ze een jaar later weer recht
Bij schade waardeloze afhandeling, geen updates en niet bereikbaar.
Dus 1 jaar leuk zolang je niet met claims te maken krijgt.
Geen schade rijden dus.Vendetta_X schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:11:
[...]
Persoonlijke ervaring:
Overigens als de tegenpartij schade veroorzaakt mag je overal naar toe. Daar hebben ze niets over te zeggen.
De 30 ben ik al heel wat jaartjes geleden gepasseerdradeoxx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:11:
[...]
Hmm
Mijn M3 (2019) RWD LR is er wel verzekerd. Alleen WA, € 21,26 per maand.
MAAR ik herinner me wel toen ik wat jonger was, (<30) ik daar inderdaad niet kon verzekeren voor deze wagen. Misschien kun je het toch telefonisch eens proberen? Niet geschoten is altijd mis.
Ik heb juist goede ervaringen mer promovendum icm schade. Met mijn vorige auto een keer een fietser aangereden. Fietser kwam van links. Maar goed, ik ben netjes geholpen en de auro is gemaakt zonder dat ik meer premie moest betalen.Vendetta_X schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:11:
[...]
Persoonlijke ervaring:
Wellicht is dat met een Tesla anders. Ik ben overgestapt naar een andere verzekering vanwege het panoramadak. Niet vanwege de service dus.
Ik heb een gewone RWD die was in eerste instantie dus gewoon verzekerd bij Promovendum.
Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel)Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:08:
[...]
Ik ga deze week maar weer eens experimenteren, wellicht met een max snelheid van 10 of 15.

Kun je misschien een foutrapport maken via een stemcommando? Voor je rit "alle data delen met Tesla" aanzetten. Probleem afwachten. Na dat harde optrekken stemcommando geven, beginnen met "Probleem melden." Dus: "Probleem melden, hard optrekken van zojuist was onnodig".Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel). Ik geef het denk ik maar op, blijkbaar is autopilot gewoon onbruikbaar in de file.
Als je zo niet meldt, denkt iedereen bij Tesla dat het goed werkt.
Dit heb ik afgelopen acht maanden dat ik de auto bezit al tientallen keren gedaan.
Al meerdere keren gemerkt dat de ap/eap problemen die ik gemeld heb, worden opgelost met updates.
Niet alles trouwens: met invoegen vanaf de A15 naar de A2 crasht de ap, meerdere keren gemeld, afremmen bij knooppunten lijkt een feature, geen bug. Laatste maanden was het inspreken van een foutrapport buggy.
Nou ja, ik blijf melden, want niet melden, betekent geen oplossing. Succes en hou vol!
Heb je obstacle aware acceleration wel aan staan?Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
Nou ik heb geëxperimenteerd, en als ik de max snelheid op 10 km/u bijvoorbeeld zet (op chill mode met fatsoenlijke volgafstand), dan trekt hij dusdanig hard op dat hij boven de 10 km/u uitkomt (maar niet veel). Ik geef het denk ik maar op, blijkbaar is autopilot gewoon onbruikbaar in de file.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zal wat zijn haha. Zelfs de autopilot van mijn tweede auto, MG zs EV, doet het beter dan mijn model y. Automatisch rijstrook wissel en daarna weer autopilot aan. Zelf file rijden, wel stuur vasthouden. Maar ik had toch echt meer verwacht van de model y jupiner die ik nu 3 weken bezit. Hoop dat tesla snel met een software update komt.Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
Dat vind ik in het algemeen met AP, dat die vanuit stilstand veel te fors optrekt en dan ook direkt weer erg moet inhouden (lijkt als remmen maar dat is het niet volgens het balkje op het scherm). Iets wat er ook al jaren in zit.Kekboi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:01:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Bij mij wel, en dat werkt ook (het moet heten: obstacle aware NON acceleration, want de auto accelereert niet of minder als hij een obstakel ziet).daemonix schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Heb je obstacle aware acceleration wel aan staan?
Signatures zijn voor boomers.
Goedemorgen,
2 jaar terug van een tesla afgestapt(slechtste keus ooit) nu mag ik weer een nieuwe auto uitzoeken en wordt als het goed is wordt vandaag mijn nieuwe tesla door de leasemaatschappij besteld. Nu staat er bij levering Nov/Dec, wat is jullie ervaring, wordt deze dan nog dit jaar geleverd?
Alvast dank!
Gr,
Davey
2 jaar terug van een tesla afgestapt(slechtste keus ooit) nu mag ik weer een nieuwe auto uitzoeken en wordt als het goed is wordt vandaag mijn nieuwe tesla door de leasemaatschappij besteld. Nu staat er bij levering Nov/Dec, wat is jullie ervaring, wordt deze dan nog dit jaar geleverd?
Alvast dank!
Gr,
Davey
Vermoedelijk wel als alles mee zit. Maar er is een kans dat je pas januari kan worden. Gokje.davey28 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:51:
Goedemorgen,
Alvast dank!
Gr,
Davey
Yes staat aan, als een fietser een halve kilometer verderop oversteekt begint hij al te remmen.daemonix schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Heb je obstacle aware acceleration wel aan staan?
Om maar weer eens een oude koe uit de sloot te halen. Gisteren met plotselinge zeer dichte mist geen mogelijkheid om met voice comment de dimverlichting in te schakelen (overigens dacht blijkbaar niemand met een moderne auto erover na want iedereen reed met DRL). Dat je in zo'n situatie het menu in moet blijf ik toch gevaarlijk vinden, zeker omdat het zelden nodig is.
Vrijwel zeker hoor. Tesla zal er ook alles aan doen om voor einde boekjaar te leveren. Had je een andere EV of terug naar ICE? Mijn proefritten en huur van andere EVs waren totnogtoe teleurstellend (matig rijgedrag, lompe regen en qua software erg onhandig). ICE is gewoon niet meer te doen na 7 jaar Tesladavey28 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:51:
Goedemorgen,
Alvast dank!
Gr,
Davey
Als je op je verlichting klikt linksbovenin, krijg je meteen eronder een pop-up van de opties? Of bedoelde je dat al?Maurice- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:14:
Om maar weer eens een oude koe uit de sloot te halen. Gisteren met plotselinge zeer dichte mist geen mogelijkheid om met voice comment de dimverlichting in te schakelen (overigens dacht blijkbaar niemand met een moderne auto erover na want iedereen reed met DRL). Dat je in zo'n situatie het menu in moet blijf ik toch gevaarlijk vinden, zeker omdat het zelden nodig is.
Heb dat zelf niet gebruikt nog, omdat de achterlichten standaard aan staan bij DRL en ik na de mist wegreed. Maar met mist je voorkant ook volledig aan is wel handig ja en dat moet wel handmatig dan.
[ Voor 13% gewijzigd door Rogar op 01-10-2025 11:34 ]
Dank je wel, ik ben heel benieuwd.Eisbar schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
Vrijwel zeker hoor. Tesla zal er ook alles aan doen om voor einde boekjaar te leveren. Had je een andere EV of terug naar ICE? Mijn proefritten en huur van andere EVs waren totnogtoe teleurstellend (matig rijgedrag, lompe regen en qua software erg onhandig). ICE is gewoon niet meer te doen na 7 jaar Tesla
Ik moest helaas goedkoper gaan rijden, toen kreeg ik weer een benzine auto onder m'n kont. Het heeft heel lang geduurd voordat ik daar weer aan gewend was.
Kan niet wachten om weer in een Tesla te mogen rijden, dat is toch het fijnste wat ik ooit heb mogen rijden tot nu toe.
Ik heb deze week een Tesla model Y SR besteld. Levertijd volgens Tesla is 4 weken. Dus ik denk dat je nu nog wel veilig zit.
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik heb met veel mazzel een Model 3 Performance in Ultra Red mogen bestellen. Misschien dat die in mindere aantallen binnenkomen
Als je stalks hebt kan je toch gewoon de hendel even naar je toe halen en dan met het knipperen van het groot licht kan je je lichten toch gewoon instellen?Maurice- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:14:
Zonder stalks is het een knopske op het stuur, met hetzelfde effectDaniel. schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Als je stalks hebt kan je toch gewoon de hendel even naar je toe halen en dan met het knipperen van het groot licht kan je je lichten toch gewoon instellen?
Ah helemaal niet het menu in dus. Heb alleen ervaring met de oude M3.Mar.tin schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Zonder stalks is het een knopske op het stuur, met hetzelfde effect
Niet persé ook al is het via het menu ook maar 2 kliks, dus het scheelt 1 touchscreen klik, maar netto scheelt het geen kliks.Daniel. schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:40:
[...]
Ah helemaal niet het menu in dus. Heb alleen ervaring met de oude M3.
Toen ik afgelopen begin mei mijn M3H bestelde wilde ik dat die perse geleverd zou worden op 25 juni ivm aflopen lease contract vorige auto. Mij werd verzekerd dat dat geen probleem zou zijn.davey28 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:51:
Goedemorgen,
Alvast dank!
Gr,
Davey
2 Dagen later werd ik gebeld dat mijn auto klaarstond... Oh... Euh leuk. Maar dat is een beetje te vroeg, dus ik wil hem nog niet.
Vervolgens werd mijn app geupdate met een levertijd van tussen augustus en december en had ik een paar onzekere weken. Wel nog 1 of 2 keer gebeld met Tilburg waar ik te horen kreeg dat het waarschijnlijk toch wel ging lukken. Maar daarna werd de datum in de app nogmaals verschoven naar tussen oktober en januari 🤔
Uiteindelijk kreeg ik minder dan een week voor levering het ophaalbericht en kon ik hem precies op 25 juni in ontvangst nemen.
:strip_exif()/f/image/erenM7a4IFUjN5NZ89sKEzQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand heeft geprobeerd te file parkeren naast onze y juniper. Vergeten een briefje achter te laten…
[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 01-10-2025 15:48 ]
Balen joh! Nooit leuk en geeft altijd gedoe.WouterL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:39:
Iemand heeft geprobeerd te file parkeren naast onze y juniper. Vergeten een briefje achter te laten…is zoiets een beetje voor een normale prijs weer mooi te krijgen?
Ziehier weer een mooie reden om sentry mode aan te hebben staan
Ik heb daarentegen geen antwoord op je vraag...
[ Voor 5% gewijzigd door Fishbeast op 01-10-2025 15:47 ]
@WouterL
Probeer eens met een fijn polijstmiddel. Als de kras niet helemaal door de lak zit kan het lukken.
En anders met een zwarte lakstift en daarna goed polijsten. Dat zal niet totaal onzichtbaar zijn, maar wel goedkoop.
Wil je het perfect, dan is spotrepair misschien een optie, en anders moeten ze 1 paneel spuiten.
De plastic rand kan je apart kopen, maar eens wat warm maken kan je proberen.
Probeer eens met een fijn polijstmiddel. Als de kras niet helemaal door de lak zit kan het lukken.
En anders met een zwarte lakstift en daarna goed polijsten. Dat zal niet totaal onzichtbaar zijn, maar wel goedkoop.
Wil je het perfect, dan is spotrepair misschien een optie, en anders moeten ze 1 paneel spuiten.
De plastic rand kan je apart kopen, maar eens wat warm maken kan je proberen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het ziet er op de foto vrij oppervlakkig uit, maar dat kan vertekenen. Stelregel is, als je het paneel nat maakt en de krassen verdwijnen dan zitten ze niet in de laklaag en zijn ze nog te herstellen. Dat kan een goede detailer dan een heel eind opknappen.WouterL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Iemand heeft geprobeerd te file parkeren naast onze y juniper. Vergeten een briefje achter te laten…is zoiets een beetje voor een normale prijs weer mooi te krijgen?
M3P 24'
Van onze M3 2019 kentekenplaathouder, valt er af aan 1 kant, als we de kofferbak sluiten.
Echt een mechanisme van niks. In de kofferklep zitten 2 grotere gaten en daarin wordt de kentekenplaathouder gedrukt. Die heeft weer 2 driekhoekige palletjes. Niet echt een duurzame oplossing, was vanmorgen nog van plan naar Partspoint te rijden... maar er zitten geen schroefgaatjes in mijn klep.
Voor gemak dacht ik vandaag een afspraak te maken bij een Tesla Service Centrum. Vanmorgen voor openingstijd een verzoek gedaan via de app. Einde dag nog geen voorstel terug om tot een duurzame oplossing te komen. Ga zelf niet boren in mijn achterklep.
Echt een mechanisme van niks. In de kofferklep zitten 2 grotere gaten en daarin wordt de kentekenplaathouder gedrukt. Die heeft weer 2 driekhoekige palletjes. Niet echt een duurzame oplossing, was vanmorgen nog van plan naar Partspoint te rijden... maar er zitten geen schroefgaatjes in mijn klep.
Voor gemak dacht ik vandaag een afspraak te maken bij een Tesla Service Centrum. Vanmorgen voor openingstijd een verzoek gedaan via de app. Einde dag nog geen voorstel terug om tot een duurzame oplossing te komen. Ga zelf niet boren in mijn achterklep.
![]() | ![]() |
[ Voor 41% gewijzigd door dr.nld op 01-10-2025 17:16 . Reden: Fotootjes toegevoegd achterklep en eerder geleverde kentekenplaathouder ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Vanmorgen een aardige noodstop moeten maken omdat een fietster met capuchon de weg over stak.
Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof de auto anders reageert dan mijn vorige auto's.
Bij vorige auto's voel je echt het rempedaal pulserend tikken omdat de abs in werking treed.
Maar bij de Tesla heb ik dit gevoel niet en lijkt het of hij eerder blokkeert dan rolt.
Is dit anders geregeld bij Tesla of werkt mijn abs niet zoals het hoort?
Mijn kentekenplaten zitten met het inbouwframe best wel los van de randen.
Het zwarte gedeelte wat aan de achterklep zit heeft een soort bolling en mijn kentekenplaat niet.
dus het lijkt alsof hij er ieder moment vanaf kan vallen.
Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof de auto anders reageert dan mijn vorige auto's.
Bij vorige auto's voel je echt het rempedaal pulserend tikken omdat de abs in werking treed.
Maar bij de Tesla heb ik dit gevoel niet en lijkt het of hij eerder blokkeert dan rolt.
Hier ben ik wel even benieuwd naar hoe ze dit monteren.dr.nld schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:44:
Van onze M3 2019 kentekenplaathouder, valt er af aan 1 kant, als we de kofferbak sluiten.
Mijn kentekenplaten zitten met het inbouwframe best wel los van de randen.
Het zwarte gedeelte wat aan de achterklep zit heeft een soort bolling en mijn kentekenplaat niet.
dus het lijkt alsof hij er ieder moment vanaf kan vallen.
[ Voor 54% gewijzigd door Crxtreem op 01-10-2025 16:53 ]
Capuchon in de zin van dat ze je daardoor niet zag?Crxtreem schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:51:
Vanmorgen een aardige noodstop moeten maken omdat een fietster met capuchon de weg over stak.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ja klopt. gewoon zonder links/rechts kijken een weg opfietsen waar je 60 mag.RaRo74 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:57:
[...]
Capuchon in de zin van dat ze je daardoor niet zag?
Stond wel op tijd stil maar meisje fietste gewoon op haar dooie gemakje door alsof er niets was gebeurd.

Ik heb een vraag aan andere nieuwe eigenaars van de Model Y LR RWD Juniper: welke batterij zit erin bij jullie (en waar kan ik dat vinden), op het envelopje met de sleutelkaarten van Tesla die ik gisteren ontving in Tilburg staat bij mij Battery BT43. Chatgpt roept dat dat een standard range batterij is.... Verder heb ik via het service menu het modem gecheckt, dat blijkt de AG525RGL te zijn oftewel een 4g/LTE modem. Hoe is dat bij de anderen? Ik dacht namelijk dat Tesla dit jaar al ging leveren met het 5g modem... Spotify blijft namelijk vaak hangen en bij doorzappen naar de volgende track moet ie lang nadenken. Oftewel ik vind het allemaal erg traag. Benieuwd naar de andere ervaringen
De BT43 is de Long Range LG 5L accu met netto 79kWh. Als het goed is staat op je kentekenbewijs bij Variant YS5LRhopperderhop1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:41:
Ik heb een vraag aan andere nieuwe eigenaars van de Model Y LR RWD Juniper: welke batterij zit erin bij jullie (en waar kan ik dat vinden), op het envelopje met de sleutelkaarten van Tesla die ik gisteren ontving in Tilburg staat bij mij Battery BT43. Chatgpt roept dat dat een standard range batterij is.... Verder heb ik via het service menu het modem gecheckt, dat blijkt de AG525RGL te zijn oftewel een 4g/LTE modem. Hoe is dat bij de anderen? Ik dacht namelijk dat Tesla dit jaar al ging leveren met het 5g modem... Spotify blijft namelijk vaak hangen en bij doorzappen naar de volgende track moet ie lang nadenken. Oftewel ik vind het allemaal erg traag. Benieuwd naar de andere ervaringen
Ja klopt, YS5LR staat er! Dus wel gewoon de LR batterij erin gelukkig. Ik ben nog vrij onervaren met elektrische auto's. De auto is nu aan het laden bij een openbare laadpaal. Hij begon met 16A en dat duurde 4 uur. Nu is het opeens 12A en duurt het 5 uur. Is dat normaal?pdidi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:12:
[...]
De BT43 is de Long Range LG 5L accu met netto 79kWh. Als het goed is staat op je kentekenbewijs bij Variant YS5LR
Ik heb wel eens een dergelijke situatie gehad, waarbij de auto eerder ingreep dan ik. Toen ik wilde remmen was het rempedaal al naar beneden en voelde ik het wel trillen.Crxtreem schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Ja, als je minder stroom krijgt dan duurt het laden langer.hopperderhop1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Ja klopt, YS5LR staat er! Dus wel gewoon de LR batterij erin gelukkig. Ik ben nog vrij onervaren met elektrische auto's. De auto is nu aan het laden bij een openbare laadpaal. Hij begon met 16A en dat duurde 4 uur. Nu is het opeens 12A en duurt het 5 uur. Is dat normaal?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Heeft iemand al meer gehoord over levering van de 6 persoons Model Y (L) in Nederland? Lijkt mij een ideale auto, maar bij levering in 2026 vervalt het bijtellingsvoordeel.
[quote]hopperderhop1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:41:
[ Voor 90% gewijzigd door peerke 1960 op 01-10-2025 22:22 ]
Herkenbaar, ook meegemaakt. Meisje reed de kruising op zonder te kijken naar het verkeer, telefoon was belangrijker. Ik heb haar proberen aan t spreken maar dit kwam niet binnen bij haar gezien de dikke vinger die ik kreeg. Tja als het fout was gegaan was ik de sjaak geweest, ook al reed ik op een voorrangsweg. Om het positief af te sluiten, de Tesla remde als een malleCrxtreem schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:03:
[...]
Ja klopt. gewoon zonder links/rechts kijken een weg opfietsen waar je 60 mag.
Stond wel op tijd stil maar meisje fietste gewoon op haar dooie gemakje door alsof er niets was gebeurd.
Kan, vaak ligt dit aan de laadpaal. Wanneer ik thuis laad en en gebruik in huis ook veel prik dan verlaagt mn paal het amperage ook.hopperderhop1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Ja klopt, YS5LR staat er! Dus wel gewoon de LR batterij erin gelukkig. Ik ben nog vrij onervaren met elektrische auto's. De auto is nu aan het laden bij een openbare laadpaal. Hij begon met 16A en dat duurde 4 uur. Nu is het opeens 12A en duurt het 5 uur. Is dat normaal?
Openbare palen zijn eigenlijk zonder uitzondering afgezekerd op 3 fasen 25A, dus als de andere stekker in gebruik is dan krijgt de ene 13A en de ander 12Ahopperderhop1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Of je kan op het 'knopje' van de verlichting duwen (icoontje onder je snelheid).Daniel. schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Als je stalks hebt kan je toch gewoon de hendel even naar je toe halen en dan met het knipperen van het groot licht kan je je lichten toch gewoon instellen?
Dan opent het snelmenu van de verlichting en daar kan je ook verder.
Dan moet je niet knipperen met je lichten en ook niet heel het menu doorlopen.
Heel snel en eenvoudig gevonden zo.
Edit: Rogar had het blijkbaar ook al geplaatst, berichtje gemist.
Rogar schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Als je op je verlichting klikt linksbovenin, krijg je meteen eronder een pop-up van de opties? Of bedoelde je dat al?
Heb dat zelf niet gebruikt nog, omdat de achterlichten standaard aan staan bij DRL en ik na de mist wegreed. Maar met mist je voorkant ook volledig aan is wel handig ja en dat moet wel handmatig dan.
[ Voor 31% gewijzigd door sonina op 01-10-2025 23:15 ]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.