Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:26
turkeyhakan schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:44:
[...]

:-) Klopt. Ik vind het bijzonder en ik ga serieus overwegen om naar een benzinewagen te kijken over 1.5 jaar. Als een 330e tenminste nog te betalen is met al die nieuwe regelgeving.
Kijk, dat is nou de juiste instelling! _/-\o_ _/-\o_
Elk excuus aangrijpen om weer terug te gaan naar de aloude benzine/dieselstoker.
Is het niet de range, dan is het wel dat de auto slimmer is dan zijn berijder.

(ver) Boven de 80% laden is gewoon niet handig, kost onevenredig veel tijd, en is dermate frustrerend voor degene die op je staat te wachten, want het wordt alleen gerekend op het moment dat het erg druk is bij het laafstation. Is ongeveer hetzelfde als dat jij lekker bij de kassa uitgebreid met de kassière het weer staat te bespreken terwijl je contant in muntgeld voor 100 euro af staat te rekenen. Dan vind ik ook dat je 10% meer moet betalen voor je boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:38
PPF had ik ook al naar gekeken, maar ik vind het lastig om te bepalen welke handig is. Er zijn bijzonder veel mogelijkheden. Toevallig nog tips voor een goede kwaliteit aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hansvanhengel schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:45:
Afgelopen zaterdag heb ik dan eindelijk, na maanden twijfelen, ook een model Y juniper mogen ophalen. Een demo model LR AWD, met maar 3k kilometers uit mei 2025.

Nu heb ik een paar kleine vraagjes, wellicht dat meer mensen hier tegen aan lopen. Ik had geen keuze in kleur, dus het is een Solid Black geworden. Nu is zwart al lastig schoon houden natuurlijk, maar ik begreep ook nog eens dat de Solid Black kwetsbaarder is dan de nieuwe Diamon Black. Weet iemand daar meer over? En zijn er tips om deze lak netjes te houden?

Iets totaal anders, mijn dashboardkastje wil soms niet open. Als ik dan tegelijk met het knopje voorzichtig via de zijkant trek komt hij wel mee. Dan gaat het even goed, maar na een poosje niet meer. Op zich kom ik er bijna nooit en is het geen issue, maar vind het toch vervelend, weet iemand een permanente fix? Het kan natuurlijk via Tesla Service, maar wellicht dat iemand hier een makkelijke oplossing weet.
Naar mijn ervaring is het onzin. De lak is prima maar je moet hem wel een aantal maanden laten uitharden voordat je hem door de wasstraat haalt. Geen kras, geen ander ding te zien, gewoon strak in de lak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:05:
[...]

Welke volgafstand hanteer je? En welke maximum snelheid heb je ingesteld, gewoon 100?
Stand 2, en 100 totdat hij hem zelf aanpast aan de hand van de matrix borden. En wel obstacle aware acceleration aan (misschien is dat de truc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:00:
Ik heb het niet over Tesla, maar in het algemeen. Die bronnen gaan ook niet alleen over Tesla. Ik verwacht dat bij Tesla het percentage huur nog wat hoger zal liggen, maar ook dat het percentage particuliere koop (dus niet huur of leen) hoger zal liggen dan bij andere merken. Dat zal voor veel EV's zo zijn. Als particulier is het zoals je weet behoorlijk aantrekkelijk om een EV te kopen voor diegenen die in de markt zijn om dat te kunnen betalen.
Jammer dat ze geen echt onderscheid maken in die onderzoeken tussen EV en ICE.
Ik vond nog dit artikel (achter betaalmuur). Geen 35% wat ik eerder beweerde :o. Over de periode Jan-Jul 2024 was 25% particuliere koper. Over dezelfde periode in 2025 was het 20% (Musk effect?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaAnZQCvBYLMim6tmMcJfbvoVvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2CLwHMmhZVvzG26KpT9q0hx3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door pdidi op 29-09-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:17
https://gocar.be/nl/auton...-mode-binnenkort-verboden

Hopelijk gaan ze toch een manier vinden om Sentry te houden in Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:38
Pieterve schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:12:

Typisch geval van Europese wetgeving die volledig zijn doel mist. Ergens begrijp ik de insteek wel, wellicht dat er wat aangepast moet worden, maar volledig verbieden zou bijzonder kortzichtig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
hansvanhengel schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:45:
Iets totaal anders, mijn dashboardkastje wil soms niet open. Als ik dan tegelijk met het knopje voorzichtig via de zijkant trek komt hij wel mee. Dan gaat het even goed, maar na een poosje niet meer. Op zich kom ik er bijna nooit en is het geen issue, maar vind het toch vervelend, weet iemand een permanente fix? Het kan natuurlijk via Tesla Service, maar wellicht dat iemand hier een makkelijke oplossing weet.
Dat is een gekend probleem en Tesla heeft er een gratis fix voor.
Basically steken ze er gewoon wat plastic tussen zodat de magneten minder kracht zetten. Dat zou je in principe zelf kunnen doen als je niet naar een service center wil gaan hiervoor.
xFeverr schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:01:
[...]
Nou, dan mogen ze er nog wel werk in steken. Ik heb EAP en die doet dus nu toestemming vragen om een rijstrookwissel te doen. En ik denk dat ik die voor de helft van de tijd weiger en weg druk. Moet er niet aan denken dat de wagen dat zelf gaat doen met de software die er nu in zit.
Absoluut niet bevestigd, maar (in Amerika tenminste) zou met FSD V14 de Autopilot vervangen worden door de FSD software:
https://www.reddit.com/me...2dd0b7fff4f6d9d014e660ace

Leuk :/
Mogen after-market dashcams dan ook niet meer?

[ Voor 41% gewijzigd door Fire69 op 29-09-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Openbare ruimte niet filmen? Iedereen die zijn telefoon dus in de openbare ruimte gebruikt om iets te filmen is dus illegaal? Faan ze telefoons derhalve ook verbieden?

En nee, dit is niet het gevolg van Europese wetgeving maar van een verkeerde uitleg van de regels in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:36
jongetje schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:16:
[...]

Alleen omdat een Tesla SUC je op 80procent kan zetten? Tijdens mijn vakantieritten ging ik ook bijna niet over de 80 procent heen, dan ging de snelheid zo naar beneden dat het gewoon veel tijd kost om op 90 of 100 procent te raken. Het is juist sneller om voor de 80 procent door te rijden en juist te gaan laden onder de 20 of 15 procent. Wat ik trouwens niet een redde met mijn Y RDW LR omdat voor die tijd een plas of eet stop nodig was. En dan heb ik met 150 (waar het mocht) door Duitsland gereden.
Zelfde hier. Ik probeer zoveel mogelijk tot 5-15% te rijden. Met lage % is er geen voorverwarming van de batterij meer, maar ik moet zeggen dat ik in de praktijk beperkt nut daarvan gezien heb. Ook onverwarmd zit je binnen een paar minuten op 200-250 kW. Daarna je ding doen en als ie dan bij terugkomst nog steeds met meer dan 100 kW laadt wacht ik nog even, anders is het vertrekken naar de volgende. Bij een S of X zit je dan boven de 70%, bij een 3 of Y zo rond de 65%. En ik vermijd v2 laders (die met twee stekkers) die maar 150 kW geven en in duos balancen ipv in quads. Natuurlijk ook wel eens naar 80-90% als je de tijd hebt of per se een bepaalde lader wil halen of om ergens aan te komen met nog 50%+ batterij als daar geen lader is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:29
Fire69 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:20:
Absoluut niet bevestigd, maar (in Amerika tenminste) zou met FSD V14 de Autopilot vervangen worden door de FSD software:
https://www.reddit.com/me...2dd0b7fff4f6d9d014e660ace
Hoewel ik alles gekruisd en afgeklopt heb wat er mogelijk is, houd ik m'n hart niet vast. Hetzelfde werd gezegd voor FSD12 en 13 dat de legacy AP code dan eindelijk vervangen zou worden voor wat moderners.

Het zou tijd worden imho, want whatever er nu draait op HW4, het is een samengeraapt zooitje bagger. Ik heb Jan'23 - Sept 24 een 2022 Model 3 RWD gereden voor 90k km. HW3 was best goed. Reed in elk geval gewoon overal in het midden, incl op de N-wegen die ik rijd (Specifiek de N302 Apeldoorn - Ede rijd ik veel). Had wél de nukken van hard optrekken in fileverkeer al.

Sept24 - Sept25 een 2024 Y RWD gereden, die ging incidenteel gewoon op de middenstreep rijden op diezelfde N-weg. Meermaals camera's gecalibreerd, zelfs een keertje voor bij Tesla geweest. Lijkt een producteigenschap.
Tussendoor 2x een proefrit gemaakt in een Y juniper, die deden het ook.

Afgelopen zaterdag mijn Nieuwe Y opgehaald, vanmorgen weer binnendoor gereden naar Ede, exact hetzelfde als mijn "oude" Y, soms paniekremmen voor tegenliggers (terwijl er een dubbele streep ligt), incidenteel op de middenstreep rijden, etc.

Ik concludeer (opnieuw) de Legacy AP stack op HW4 is een aan elkaar geknutseld zooitje software in afwachting van vernieuwing door de FSD stack.

Daarnaast concludeer ik dat het (effectief) ontbreken van TACC een gemis is doordat de "single click activation" erdoorheengedrukt is door Tesla.

Gelukkig is het verder een fijne auto :). Jammer genoeg door allerlei verplichtingen komend weekeind geen tijd om er even mee naar Grunheide te rijden, was eigenlijk wel het plan. Maar hij is een maand later dan ik verwacht had :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 29-09-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Zijn hier mensen die TACC/Autopilot in de file gebruiken? Zo ja, hoe is dat? Bij mij is het in ieder geval echt volkomen ondragelijk in mijn Model Y juniper. Als het verkeer traag rijdt zonder te stoppen werkt het fantastisch, maar zodra het starten en stoppen is, begint hij als een gek op te trekken en vervolgens keihard af te remmen. Ik heb al geprobeerd met chill mode, grotere volgafstand, maximum snelheid van 40. Niets lijkt te werken hier, het enige wat verschil lijkt te maken is de bestuurder voor me, des te minder die tot volledige stilstand komt, des te beter dat autopilot volgt. Ik vind het wel erg teleurstellend hoe slecht het werkt in de file, zeker gezien je in het Nederlandse verkeer tegenwoordig meer dan 50% van je rit in de file zit als je naar kantoor moet. Zijn er meer mensen met dit probleem? Hebben mensen een oplossing? Online lees ik hier en daar wel dat er wat mensen zijn met dezelfde issues, maar ook veel die ze niet hebben. Ik vind het echter een enorme domper dat het zo slecht is momenteel. In de tussentijd dan maar wachten tot fsd goedgekeurd wordt en dat autopilot wordt overgezet op die stack, a man can dream...
Je kan met je gaspedaal de angel er uit halen. Als de auto remt, heel licht gasgeven zodat de auto nog steeds remt, maar dan op een fatsoenlijk snelheid. Wel even goed op de auto voor je letten uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:57:
@Kekboi Mijn Y 2024 RWD gedraagt zich uitstekend in de file met zowel TACC als AP. Staat wel op chill mode. Files zijn prima te doen.
Heb je HW3 of HW4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vendetta_X schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
Gister een verkeerde keycard meegekregen bij parkeerservice. Ik heb nu dus 2 teslas, weet alleen niet welke xD
Hoe risicovol is dit? Heb de missende kaart verwijderd. Kan ik de andere kaart toevoegen zonder dat ik opeens gegevens deel met de eigenaar? Ik wacht nog op een oplossing van het bedrijf, maar heb liever niet dat iemand er met de auto vandoor gaat.

Vraag 2: aan de bestuurderszijde kan ik de deur niet mechanisch openen. Doe ik iets fout? Passagiers zijde werkt wel.

Vraag 3: Sentry mode gaat steeds uit en er wordt niets opgeslagen. Accu is vol genoeg, opnemen met camera staat aan. Stick is leeg.
Nog ervaringsdeskundigen die me met bovenstaande kunnen helpen?

Voor vraag 3 de stick geformatteerd. Heeft nu 1x wat opgeslagen. Ik moet na elke rit Sentry weer aanzetten en ook na updates. Ik neem aan dat dat logisch is? Lijkt nu iig niet meer automatisch te stoppen op bovenstaande na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:38
Vendetta_X schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
[...]

Voor vraag 3 de stick geformatteerd. Heeft nu 1x wat opgeslagen. Ik moet na elke rit Sentry weer aanzetten en ook na updates. Ik neem aan dat dat logisch is? Lijkt nu iig niet meer automatisch te stoppen op bovenstaande na dan.
ik vermoed dat je bij het openen een ander bestuurder profiel laad, en dat je die wijziging niet opslaat in je proefiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Vendetta_X schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
[...]

Als je Sentry aanzet via de app dan moet je dat idd na iedere rit weer opnieuw aanzeten. Als je het via het touchscreen doet blijft het permanent aan. Dat wordt echter opgeslagen per profiel. Als je meerdere profielen gebruikt moet je dat voor ieder profiel aanpassen. Verder neem ik aan dat je geen vinkjes aan hebt staan bij de Exclusief locaties (thuis, werk, favorieten)

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 29-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
Vendetta_X schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
Gister een verkeerde keycard meegekregen bij parkeerservice. Ik heb nu dus 2 teslas, weet alleen niet welke xD
Hoe risicovol is dit? Heb de missende kaart verwijderd. Kan ik de andere kaart toevoegen zonder dat ik opeens gegevens deel met de eigenaar? Ik wacht nog op een oplossing van het bedrijf, maar heb liever niet dat iemand er met de auto vandoor gaat.
Als je de verkeerde (oude) kaart verwijderd hebt uit de auto is er niets aan de hand voor jou. Jij kan mogelijk nog wel andermans auto openen met de kaart die je nu hebt :+. De kaart wordt lokaal gekoppeld aan de auto namelijk.

Goed om te weten is dat je pasjes ook een naam kan geven, en deze naam meereist met de pas. Dus als je je kenteken inklopt in dat veld, kan een ander die je pas koppelt aan zijn auto zien welke naam eraan hing.

Mijn pasje "Martin" is in alle wagens waar ik hem koppel dus ook "Martin" zonder dat ik dit telkens opnieuw instel.
Ik heb 1 pasje waarmee ik mijn eigen auto, die van moeders, vaders en die van t werk kan openen. De meegeleverde sleutels zitten nog ongebruikt in hun mapje thuis ergens. :+ (Die van mijn ingeleverde Y heb ik ook ongebruikt ingeleverd :+)
Vraag 2: aan de bestuurderszijde kan ik de deur niet mechanisch openen. Doe ik iets fout? Passagiers zijde werkt wel.
Als het op dezelfde manier links niet werkt als rechts is het tijd voor een serviceverzoekje lijkt me.
Vraag 3: Sentry mode gaat steeds uit en er wordt niets opgeslagen. Accu is vol genoeg, opnemen met camera staat aan. Stick is leeg.
Stick even formatteren? En als dat niet werkt is het tijd voor een nieuwe stick. Sentry sloopt er nog wel eens eentje.
Sentry moet je in de auto aanzetten als je wil dat het aan blijft staan, daarnaast is het profiel-afhankelijk. Als je partner het uit heeft staan en die heeft er als laatste in gereden dan staat het dus uit. (of als die bijvoorbeeld een ander thuisadres heeft ingesteld staan, en het daar uitsluit van werken, dan staat het dus ineens op jouw oprit ook uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 29-09-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:21:
[...]

Openbare ruimte niet filmen? Iedereen die zijn telefoon dus in de openbare ruimte gebruikt om iets te filmen is dus illegaal? Faan ze telefoons derhalve ook verbieden?
En wat dacht je van alle camera's die tegenwoordig aan de gevels van huizen hangen (deurbellen en CCTV)... een wandeling door de straat naar de bakker maakt dat ik door tenminste 30 camera's opgemerkt ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:59
Daar zal het verschil niet in liggen. De Tesla reageert gewoon heel erg afhankelijk van welke soort file het is.
Dus als je daarover wil discussiëren, moet je eigenlijk met zekerheid weten dat het type file ook exact hetzelfde is.
Ik heb het enkel voor in files waar er volledig tot stilstand gereden wordt en de auto voor je traag optrekt.

Ik heb trouwens een handige tip gelezen hierover, je kan de CC snelheid gewoon zodanig laag zetten waardoor de auto geen kans krijgt om knijterhard op te trekken.
Dit is wel niet praktisch als de file hele tijd van 0km/u naar 50km/u gaat bv. Je moet echt zo'n stapvoetse file hebben hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door this op 29-09-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Fishbeast schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:13:
[...]

En wat dacht je van alle camera's die tegenwoordig aan de gevels van huizen hangen (deurbellen en CCTV)... een wandeling door de straat naar de bakker maakt dat ik door tenminste 30 camera's opgemerkt ben...
Dit is toch een gedoogbeleid? AFAIK mag dit gewoon niet. Tenzij er heel duidelijk aangegeven staat dat je gefilmd wordt.
Trouwens dit zijn stilstaande camera's, telefoons vallen onder een andere soort regeling.
Tesla's die geparkeerd staan, vallen ook onder stilstaande camera's.

[ Voor 15% gewijzigd door this op 29-09-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
this schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Dit is toch een gedoogbeleid? AFAIK mag dit gewoon niet. Tenzij er heel duidelijk aangegeven staat dat je gefilmd wordt.
Klopt. De openbare ruimte mag in principe niet gefilmd worden. Iets wat in onze straat moeiljk is te bewerkstelligen vanwege de relatief kleine voortuinen.
Maar, daarom vind ik dat het evt. verbieden van de sentrymode tijdens parkeren het niet zou halen als je het aanvecht, vanwege het precedent dat alle gevelcamera's hebben geschapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40

HellBeast

Oh My GoT!

daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:10:
[...]

Naar mijn ervaring is het onzin. De lak is prima maar je moet hem wel een aantal maanden laten uitharden voordat je hem door de wasstraat haalt. Geen kras, geen ander ding te zien, gewoon strak in de lak.
Als hij uit mei 2025 is, dan heeft hij die periode al gehad.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Trouwens dit zijn stilstaande camera's, telefoons vallen onder een andere soort regeling.
Tesla's die geparkeerd staan, vallen ook onder stilstaande camera's.
Je moet eens kijken hoe snel de politie aan je deur staat om te vragen of ze de beelden mogen bekijken als er iets in je buurt gebeurt is, en hoe blij ze zijn met de informatie.

Volgens mij was er zelfs een website waarop je aan kon geven dat je een camera hebt en hoe lang je de beelden bewaart, zodat ze in geval van een onderzoek snel konden achterhalen waar beelden te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:21:
[...]

En nee, dit is niet het gevolg van Europese wetgeving maar van een verkeerde uitleg van de regels in Belgie.
Ik denk idd dat het artikel zelf al het antwoord geeft:

"Op zijn website wast Tesla de handen in onschuld en stelt het dat de naleving van de lokale wetgeving volledig de verantwoordelijkheid van de gebruiker is"

Er staat inderdaad in de Owners Manual:

"U bent zelf volledig verantwoordelijk voor het raadplegen en naleven van alle lokale regels en eigendomsbeperkingen met betrekking tot het gebruik van camera's."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:46
Pierz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:22:
[...]

Je kan met je gaspedaal de angel er uit halen. Als de auto remt, heel licht gasgeven zodat de auto nog steeds remt, maar dan op een fatsoenlijk snelheid. Wel even goed op de auto voor je letten uiteraard ;)
Probleem is eerder dat de auto in 0.1 sec van 0 naar 16 optrekt en daardoor zo hard moet remmen. Het remmen minder abrupt maken zou ervoor zorgen dat ik bij de persoon voor me op de achterbank terechtkom. Ik snap gewoon niet waarom hij zo absurd snel optrekt telkens. Overigens is het optrekken te beperken door zelf het pedaal in te drukken zodat hij je eigen aangegeven kracht gebruikt, maar dat gaat het principe van cruise control tegen helaas.

Ik benijd iedereen waar autopilot in de file wel goed lijkt te werken, maar het verbaasd me enigszins dat in al die jaren er nog geen doorslaggevend antwoord is gevonden waarom het voor de een werkt en voor de ander niet. Ik ga deze week maar weer eens experimenteren, wellicht met een max snelheid van 10 of 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
pdidi schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:02:
[...]

Ik denk idd dat het artikel zelf al het antwoord geeft:

"Op zijn website wast Tesla de handen in onschuld en stelt het dat de naleving van de lokale wetgeving volledig de verantwoordelijkheid van de gebruiker is"

Er staat inderdaad in de Owners Manual:

"U bent zelf volledig verantwoordelijk voor het raadplegen en naleven van alle lokale regels en eigendomsbeperkingen met betrekking tot het gebruik van camera's."
Dat is niet je handen wassen in onschuld, maar gewoon aangeven dat het altijd nog je eigen verantwoording is om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:08:
[...]

Probleem is eerder dat de auto in 0.1 sec van 0 naar 16 optrekt en daardoor zo hard moet remmen. Het remmen minder abrupt maken zou ervoor zorgen dat ik bij de persoon voor me op de achterbank terechtkom. Ik snap gewoon niet waarom hij zo absurd snel optrekt telkens. Overigens is het optrekken te beperken door zelf het pedaal in te drukken zodat hij je eigen aangegeven kracht gebruikt, maar dat gaat het principe van cruise control tegen helaas.

Ik benijd iedereen waar autopilot in de file wel goed lijkt te werken, maar het verbaasd me enigszins dat in al die jaren er nog geen doorslaggevend antwoord is gevonden waarom het voor de een werkt en voor de ander niet. Ik ga deze week maar weer eens experimenteren, wellicht met een max snelheid van 10 of 15.
Bij mij werkt het ook niet lekker, maar door 1 pedal drive vind ik het al lang niet meer zo'n ellende als met een kruipende automaat, of nog erger een schakelbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:16
Bij mij werkt TACC ook niet lekker in de file, precies hetzeflde euvel. Was ook een klacht van een vriend van me die sinds kort een 2019 Model 3 heeft.
Ik denk dat het komt door de manier waarop de camera's afstanden berekenen.
Dat in combinatie met het weigeren van het maken van updates op de AP stack.

Ik ben overigens wel bang dat als FSD eenmaal beschikbaar is, dat AP voor altijd dit blijft, terwijl ze TACC dan makkelijk een stuk comfortabeler zouden kunnen maken.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:26

Damian

Insane Obtrusion

Ik vind hem prima werken in de file hoor, 2019 Model 3.

Denk dat juist de radar modellen het beter doen dan de Vision Only varianten.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Damian schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:25:

Nee hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Damian schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:25:

Ook hier werkt het uitstekend via Vision :*)

Tegenwoordig alle wegen met aan beide kanten belijning op AP. Ook binnen de bebouwde kom en werkt prima.

Op de snelweg in de file heel af en toe AP uit om wat meer naar links te willen voor motorrijders die tussendoor komen maar zelfs dat hoeft niet altijd omdat er voldoende ruimte is voor de dikste motor wanneer Tesla perfect tussen de lijnen centreert.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nappa_da_king
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
hansvanhengel schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:07:
[...]

PPF had ik ook al naar gekeken, maar ik vind het lastig om te bepalen welke handig is. Er zijn bijzonder veel mogelijkheden. Toevallig nog tips voor een goede kwaliteit aanbieder?
Ik kan niet zo 123 vinden of het zo gedeeld mag worden volgens de regels maar ik heb hele goeie ervaringen met Ride&Shine in Moordrecht. Mijn M3 heb ik daar in de coating laten zetten, zag er bij verkoop na 4,5 jaar nog perfect uit. Wel netjes (minstens) 1x per maand gewassen. Beviel zo goed dat ik mijn MY Juniper daar in augustus heb gebracht voor full body PPF met coating. Nog weinig echte ervaring daar mee natuurlijk aangezien het er net een maand opzit :)

Ze zijn zeker niet de goedkoopste partij maar ze staan wel voor hun werk en de producten en ik kan ze dan ook van harte aanbevelen.

Overigens of full body PPF nou nuttig is, is een andere discussie. Ik denk zelf van niet (overspuiten na 4 jaar ligt qua prijs wellicht in de buurt) maar ik heb ervoor gekozen vanwege de vele snelwegkilometers die ik maak en stukje gemoedrust voor wanneer ik de auto op een drukke parkeerplaats/supercharger moet zetten. Mensen die dan onbewust met hun jas of tas langsop lopen levert toch minder snel een (blijvende) kras op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:50
Ik zit er wel eens aan te denken om een slipcursus te nemen. (in het verleden eens een uurtje wat gegleden in Lelystad). Nu vroeg ik me alleen af of een reguliere slipcursus wel wat toevoegt wanneer je in een EV rijdt.
Hoe je moet reageren in een slip lijkt me namelijk wel wat anders dan bij bijvoorbeeld een handbak ICE.
Iemand hier toevallig goede ervaringen met slipcursussen? Eventueel gericht op EVs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:59
Mar.tin schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:14:
[...]
...
Sept24 - Sept25 een 2024 Y RWD gereden, die ging incidenteel gewoon op de middenstreep rijden op diezelfde N-weg.
...
(terwijl er een dubbele streep ligt), incidenteel op de middenstreep rijden, etc.
...
Denk zelf dat die bij dubbele streep de buitenste streep pakt, dan zie ik dat soort gedrag ook wel dat die te dicht naar het midden gaat rijden. Dan zit er niets anders op dan zelf maar te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:08:
[...]

Dat hele harde optrekken doet hij sinds enkele updates minder volgens mij. Dus je zou weer eens een poging kunnen wagen. Niet vermeld maar waarschijnlijk wel belangrijk: ik heb in de file de volgafstand op 5 staan en ik rijd in chill mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:01
Pierz schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:53:
[...]

Dat hele harde optrekken doet hij sinds enkele updates minder volgens mij. Dus je zou weer eens een poging kunnen wagen. Niet vermeld maar waarschijnlijk wel belangrijk: ik heb in de file de volgafstand op 5 staan en ik rijd in chill mode.
op 2025.32.x doet hij dat snel optrekken + remmen gewoon, vrijdag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:48
Onlangs stapte ik in de Model 3 en kreeg ik allemaal meldingen op het scherm over lage bandenspanning (0.3 bar). Spijker in de band.. Lekker weer :+

Tesla gebeld en binnen een paar uur stond er een autoambulance voor de deur en is de Tesla opgehaald. Aangegeven dat ik dan liever beide banden vervang ivm ongelijke slijtage. Kon de auto de volgende dag weer in Zwolle ophalen. Prima service!

Al met al wel bijna 600,- afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heinemancp schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:55:
[...]

op 2025.32.x doet hij dat snel optrekken + remmen gewoon, vrijdag nog.
Hier op 2025.32.6 geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
Interessant, ik heb zelf mijn auto pas 1,5 week (splinternieuwe model y). Ik zie wel dat mijn firmware 2025.26.300.1 is, dus ik kan nog wel even proberen te updaten in de hoop dat het beter wordt, maar ik ga er niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:18:
Interessant, ik heb zelf mijn auto pas 1,5 week (splinternieuwe model y). Ik zie wel dat mijn firmware 2025.26.300.1 is, dus ik kan nog wel even proberen te updaten in de hoop dat het beter wordt, maar ik ga er niet vanuit.
Dat kun je niet zelf beïnvloeden. Geduld, je rijdt eerst een aantal weken op de standaard firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:21:
[...]

Dat kun je niet zelf beïnvloeden. Geduld, je rijdt eerst een aantal weken op de standaard firmware.
Niks is zeker, ik had eind vorig jaar meteen de eerste week al een update te pakken. (M3H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
Lynix schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:
Onlangs stapte ik in de Model 3 en kreeg ik allemaal meldingen op het scherm over lage bandenspanning (0.3 bar). Spijker in de band.. Lekker weer :+

Tesla gebeld en binnen een paar uur stond er een autoambulance voor de deur en is de Tesla opgehaald. Aangegeven dat ik dan liever beide banden vervang ivm ongelijke slijtage. Kon de auto de volgende dag weer in Zwolle ophalen. Prima service!

Konden ze de band niet proppen? Dat is bij onze tesla juniper gedaan on the road, en nadien laten checken bij een bandenboer. Ging ook om een spijker in de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:18:
Het ligt gewoon aan de exacte omstandigheden in de file. Als je daar niet op let, kan je denken dat het opeens opgelost is. Of dat het probleem opeens ontstaan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33
Schwarz schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:31:
Ik zit er wel eens aan te denken om een slipcursus te nemen. (in het verleden eens een uurtje wat gegleden in Lelystad). Nu vroeg ik me alleen af of een reguliere slipcursus wel wat toevoegt wanneer je in een EV rijdt.
Hoe je moet reageren in een slip lijkt me namelijk wel wat anders dan bij bijvoorbeeld een handbak ICE.
Iemand hier toevallig goede ervaringen met slipcursussen? Eventueel gericht op EVs?
Ik krijg m'n M3 niet overdwars, hoe erg ik mijn best ook doe :'( Wereld van verschil met de voorgaande RWD BMW's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
gjcvro schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:34:
[...]

Niks is zeker, ik had eind vorig jaar meteen de eerste week al een update te pakken. (M3H)
Het is wel een zekerheid dat je zelf de upgrade niet kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
Maurice- schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:59:
[...]

Ik krijg m'n M3 niet overdwars, hoe erg ik mijn best ook doe :'( Wereld van verschil met de voorgaande RWD BMW's.
Als je een commander hebt kun je volgens mij driftmode aanzetten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:00

RoofTurkey

PredatorKalkoen

[...]

Beetje nattigheid doet wonderen ;) . Maar uit ervaring kan ik zeggen dat bij de Dual Motor (MYP) het heel makkelijk op te vangen is. Stuur richten waar je heen wilt en alleen wat gas minderen eventueel (helemaal loslaten is niet fijn ivm regeneratie die het gewicht heel vlot naar voren duwt waardoor de kont eventjes nog losser wordt). Bij de M3 RWD die ik heb proefgereden was het effectief hetzelfde, maar dan iets rustiger omdat de voorwielen geen aandrijving hebben om hem rechtuit te zetten. De automatische systemen regelen verder dat de tractie goed verdeeld wordt en met de remmen wordt er per band wat bijgestuurd.

Volgens mij kun je in Lelystad ook slipcursussen van de ANWB doen waarbij je met je eigen auto de baan op mag, dat is wellicht een aanrader als je het niet op de openbare weg voor het eerst wilt meemaken :9 .

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

snip: zie topicwarning

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
QuestionMarc schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:21:
Bij mij werkt TACC ook niet lekker in de file, precies hetzeflde euvel. Was ook een klacht van een vriend van me die sinds kort een 2019 Model 3 heeft.
Ik denk dat het komt door de manier waarop de camera's afstanden berekenen.
Dat in combinatie met het weigeren van het maken van updates op de AP stack.

Ik ben overigens wel bang dat als FSD eenmaal beschikbaar is, dat AP voor altijd dit blijft, terwijl ze TACC dan makkelijk een stuk comfortabeler zouden kunnen maken.
Het zijn ook andere zaken die het rijden ermee lastig maken. Als auto's verderop stil staan (en die auto's al op je scherm staan, dus hij ziet ze ook gewoon) en jij komt eraan met wat hogere snelheid (omdat het net een paar 100 meter door kon rijden) dan remt de auto ook gewoon veel en veel te laat. Het systeem anticipeert dus totaal niet goed en het lijkt steeds alsof het systeem totaal verrast wordt dat er een auto zo dichtbij is.

Terwijl, nogmaals, die auto al lang en breed op de visualisatie staat. En ik als menselijke bestuurder al laaaaaaaaaang aan het vertragen was ipv op de voorligger afstormen en vol in de ankers vliegen.

Het wordt echt hoog nodig tijd voor goede updates hiervoor. Dit is gewoon onacceptabel zoals het nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
[...]

Met mijn M3P trackmode, driftmode, ongekend simpel, zelfs op droog wegdek

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
Kan het niet vinden dus daarom de vraag: kan Waze geen geluid afspelen zoals Flitsmeister dat wel kan?
Volgens google moet er de optie zijn 'Afspelen als bluetooth-gesprek' https://support.google.com/waze/answer/10049951?hl=nl , maar deze kom ik niet tegen, ook niet als ik in de auto zit en via BT geconnect ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33
anti elppa schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:19:
[...]

Met mijn M3P trackmode, driftmode, ongekend simpel, zelfs op droog wegdek
Ja dan moet je dus bewust naar driftmode. Je komt niet zomaar overdwars te staan met "normaal" weggedrag. Met andere RWD auto's voelde ik het kontje regelmatig op een afrit of natte rotonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Schwarz schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:31:
Met een vorige voorwiel aangedreven EV kon ik de banden oproken of ging deze in de bochten overdwars rechtdoor.

Met Tesla dacht ik hee leuk! Weer eens een achterwielaadrijver met veel PK's om overmoedig te kunnen doen.
De praktijk leert dat ik dat al jaren geleden achter me heb gelaten en die enkele keer om leuk door een bocht of uit de bocht te komen is aardig teleurstellend. Niks geen slip, onder-overstuur of merkbaar ingrijpen van het voertuig.
Voorzichtige pogingen om bij een nat wegdek de achterkant uit te laten breken lukt ook niet. Misschien geef ik wel te weinig stroom en ben ik niet dapper genoeg.

Besneeuwde bergpassen, zonder sneeuwkettingen, berg op of berg af maakt allemaal niet uit en in mijn geval kan ik dan zo hard gaan als ik durf (heel voorzichtig dus). Nog nooit meegemaakt dat ik dan het idee had de controle te verliezen.
Dusver niks geen slip of drift capriolen.

Ach, ik ga het wel weer eens een keer proberen bij sneeuwval op een lege parkeerplaats.
Tabletknopjes om her en der wat uit te zetten heb alvast weten te vinden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:02:
[...]

Als je een commander hebt kun je volgens mij driftmode aanzetten :*)
Toch niet bij een RWD? Of tegenwoordig wel?
Ik heb namelijk een Commander :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:59:
[...]

Het is wel een zekerheid dat je zelf de upgrade niet kan beïnvloeden.
Ook niet helemaal waar 8) Je kunt het wel degelijk beïnvloeden, volgens mij is er een optie "early updates" die je aan kunt zetten, daarmee beïnvloed je het al, en de andere kant op, als je zorgt dat de auto geen wifi of 4g heeft, zul je nooit een update krijgen, dus ja, je kunt het wel zelf beinvloeden. :+

Maar nee, je kunt niet geforceerd zelf de laatste versie opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:32
Lynix schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:

Ik had 2 weken terug ook een schroef in de band.

Euromaster opgebeld, kon er gelijk heen. Auto ernaartoe gestrompeld. Prop erin. €40 betaald.

Prima service! De auto stond binnen een uur weer voor de deur.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kekboi
RaRo74 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:
[...]

Toch niet bij een RWD? Of tegenwoordig wel?
Ik heb namelijk een Commander :9
Die van mij is ook RWD en ik heb daar de optie om drift mode aan te zetten. Met drift mode pro zet je bij AWD ook nog eens de motor van de voorwielen uit, maar dat is dus niet nodig bij ons. Verder zet het wat traction control en stability dingen uit. Zou gewoon moeten werken bij jou dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Kekboi schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:02:
[...]

Die van mij is ook RWD en ik heb daar de optie om drift mode aan te zetten. Met drift mode pro zet je bij AWD ook nog eens de motor van de voorwielen uit, maar dat is dus niet nodig bij ons. Verder zet het wat traction control en stability dingen uit. Zou gewoon moeten werken bij jou dus!
Leuk!
Net even gekeken en inderdaad, staat er nu ook tussen voor RWD. Gelijk maar even onder een sneltoets gezet :P

Zal het binnenkort eens testen op eigen terrein in de vorm van een grote parkeerplaats zonder obstakels :*)
Op openbare weg ga ik niet durven of willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:48
mv_ak schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:52:
[...]

Konden ze de band niet proppen? Dat is bij onze tesla juniper gedaan on the road, en nadien laten checken bij een bandenboer. Ging ook om een spijker in de band.
Geen idee, hij heeft het er niet over gehad. Ik had een foto gestuurd via de app en de band kon niet gerepareerd worden omdat de spijker aan de rand van de band zat en niet in het middenstuk.

Had wel een offerte gefixt via Kwikfit en was het bedrag ongeveer hetzelfde als bij Tesla, alleen haalt Tesla de auto kosteloos op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:39
xFeverr schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:16:
[...]

Het zijn ook andere zaken die het rijden ermee lastig maken. Als auto's verderop stil staan (en die auto's al op je scherm staan, dus hij ziet ze ook gewoon) en jij komt eraan met wat hogere snelheid (omdat het net een paar 100 meter door kon rijden) dan remt de auto ook gewoon veel en veel te laat. Het systeem anticipeert dus totaal niet goed en het lijkt steeds alsof het systeem totaal verrast wordt dat er een auto zo dichtbij is.

Terwijl, nogmaals, die auto al lang en breed op de visualisatie staat. En ik als menselijke bestuurder al laaaaaaaaaang aan het vertragen was ipv op de voorligger afstormen en vol in de ankers vliegen.

Het wordt echt hoog nodig tijd voor goede updates hiervoor. Dit is gewoon onacceptabel zoals het nu werkt.
gebeurt dit dan ook in chill mode met distance 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:35
daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:21:
[...]

Nee hoor, mijn auto is 2 weken geleden geleverd. Na 1 week kreeg ik versie 32.6 ota.
Heb wel de optie "early updates" aanstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door portefam op 29-09-2025 19:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Lynix schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:54:
[...]

Geen idee, hij heeft het er niet over gehad. Ik had een foto gestuurd via de app en de band kon niet gerepareerd worden omdat de spijker aan de rand van de band zat en niet in het middenstuk.

Had wel een offerte gefixt via Kwikfit en was het bedrag ongeveer hetzelfde als bij Tesla, alleen haalt Tesla de auto kosteloos op.
Prop is sowieso iets dat je eigenlijk niet moet willen. Helemaal niet bij een Tesla.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:34:
[...]

Prop is sowieso iets dat je eigenlijk niet moet willen. Helemaal niet bij een Tesla.
"prop" of een "paraplu" (zoals het hoort)?

Reparatie van buitenaf = tijdelijke noodreparatie en wordt prop genoemd.

Na het verwijderen van de noodprop kan er van binnenuit de band worden gerepareerd = een veilige permanente reparatie geschikt voor iedere reguliere autoband en wordt paraplu genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 29-09-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:36
mv_ak schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:52:
[...]

Eigen auto of huurauto?
Bij een eigen auto zou ik altijd 2 nieuwe bandjes nemen. Is me al een keer of 3 overkomen en dus ook direct laten vervangen per 2. Van huurauto's hoor je weleens dat ze niet gelijk vervangen mogen worden als ze gerepareerd kunnen worden.
Een prop is sowieso iets waar je nooit permanent mee door wil rijden. Een echte reparatie is altijd van binnenuit. Een prop wordt er van buitenaf ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
fisherman schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:10:
[...]

Eigen auto of huurauto?
Bij een eigen auto zou ik altijd 2 nieuwe bandjes nemen. Is me al een keer of 3 overkomen en dus ook direct laten vervangen per 2. Van huurauto's hoor je weleens dat ze niet gelijk vervangen mogen worden als ze gerepareerd kunnen worden.
Een prop is sowieso iets waar je nooit permanent mee door wil rijden. Een echte reparatie is altijd van binnenuit. Een prop wordt er van buitenaf ingedrukt.
Bedankt voor de aanvulling.
Het gaat hier om een lease auto, en het oplossen van de lekke band verliep niet via Tesla maar via de lease maatschappij die aangaf na het zetten van de prop nog apart bij de banden garage langs te gaan. Ik ga wel even checken of inderdaad van binnenuit is gerepareerd want ja bij volle belasting en hoge snelheid op de autobahn wil je geen risico lopen...maar ga er wel vanuit dat het gebeurt is zoals het hoort (paraplu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mv_ak schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:32:
[...]

Bedankt voor de aanvulling.
Het gaat hier om een lease auto, en het oplossen van de lekke band verliep niet via Tesla maar via de lease maatschappij die aangaf na het zetten van de prop nog apart bij de banden garage langs te gaan. Ik ga wel even checken of inderdaad van binnenuit is gerepareerd want ja bij volle belasting en hoge snelheid op de autobahn wil je geen risico lopen...maar ga er wel vanuit dat het gebeurt is zoals het hoort (paraplu).
Onlangs nog bij Euromaster geweest vanwege een schroef in een van de banden van m’n Model Y.

De beste man vertelde mij dat ze geen prop (meer) gebruiken maar de band van binnenuit repareren met een paraplu.

Ik heb vanuit de wachtruimte mee kunnen kijken en heb inderdaad gezien dat ze de band van binnenuit gerepareerd hebben.

Als je onderweg met een lekke band staat willen ze nog wel eens een prop gebruiken, zodat je vervolgens nog wel naar de dealer of bandenboer kunt rijden voor een fatsoenlijke reparatie of nieuwe band.
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: