Via independer vergelijking bij abn terechtgekomen.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Ik ben nieuwsgierig kunnen jullie mij verlichten?![]()
(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen, oa dit is nieuw, lijkt alleen te gelden voor auto's >2023, klinkt een beetje eng, straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit?!?
Deze upgrade bouwt voort op de superieure bescherming tegen aanrijdingen van uw voertuig, waarbij nu Tesla Vision wordt gebruikt om enkele van de meest geavanceerde airbagprestaties te bieden bij een frontale aanrijding. Dankzij deze release, die voortbouwt op de door regelgevende instanties en in de branche erkende crashtests, kunnen de airbags voorin eerder worden geactiveerd om de inzittenden te beschermen, op een manier zoals alleen de geïntegreerde systemen van Tesla dat kunnen. Hierdoor wordt uw auto steeds veiliger.
Ik wacht denk ik nog maar even met updaten..
Deze upgrade bouwt voort op de superieure bescherming tegen aanrijdingen van uw voertuig, waarbij nu Tesla Vision wordt gebruikt om enkele van de meest geavanceerde airbagprestaties te bieden bij een frontale aanrijding. Dankzij deze release, die voortbouwt op de door regelgevende instanties en in de branche erkende crashtests, kunnen de airbags voorin eerder worden geactiveerd om de inzittenden te beschermen, op een manier zoals alleen de geïntegreerde systemen van Tesla dat kunnen. Hierdoor wordt uw auto steeds veiliger.
[ Voor 3% gewijzigd door Romius op 26-09-2025 09:53 ]
Dat zat al in 2025.32.3, dit is alweer een nieuwere versie.Romius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen
(Hoe denk je dat de airbags op dit moment worden getriggerd?)
ANWB - wel leeftijd beperking bestuurder minimaal 24 vanwege vermogen en verplichting inbouwen tracker voor diefstal dekking (M3P-2021). Prima tevreden maar ik heb nog geen claim in gediend. Kosten all risk EUR 86 pm (met 16 schadevrij)EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
[ Voor 5% gewijzigd door Eisbar op 26-09-2025 11:39 ]
Nou, niet met een camera systeem en een softwarematig algoritme lijkt mij.jongetje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:56:
[...]
Dat zat al in 2025.32.3, dit is alweer een nieuwere versie.
(Hoe denk je dat de airbags op dit moment worden getriggerd?)
Ik zit bij ANWB met allrisk voor 80 euro voor een M3P 2019 met alle opties. 13 schadevrije jaren.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Als ik kijk bij ASR betaal ik daar voor dezelfde auto 169 euro all-risk.
Allianz is 90 euro maar als ik ANWB nu doe betaal ik 125 euro. Waar dat verschil vandaan komt tussen nu afsluiten en een jaar geleden snap ik niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Daniel. op 26-09-2025 10:29 ]
https://x.com/tesla/status/1966359840286277934?s=46Romius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen, oa dit is nieuw, lijkt alleen te gelden voor auto's >2023, klinkt een beetje eng, straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit?!?![]()
De input vanuit Vision wordt alleen gebruikt om bij een impact sneller de airbags te activeren. "straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit" dit kan dus niet
Airbags worden geactiveerd op basis van de Restraint Control Module, onder de middenconsole. Die meet G-krachten en rotatie in allerlei richtingen. Sommige modellen hebben ook nog luchtdruksensoren in de deuren. Met Vision kan het systeem nog wat worden verbeterd en ge-finetuned.
Airbags die afgaan op basis van alleen Vision, dat zou geen heel goed idee zijn... ;-)
Airbags die afgaan op basis van alleen Vision, dat zou geen heel goed idee zijn... ;-)
Punctuality is the politeness of kings
Ik ben het eens dat EV lekker rijdt maar je snapt toch wel dat dit soort berichten nogal elitair en wereldvreemd overkomen. Dit is dezelfde brag als dat ik met mijn ICE auto in 2 minuten weer 1000km kan rijden. Overigens totaal niet herkenbaar, die banden moeten toch wel aardig shit zijn.Radiodurans schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:31:
Niets beters dan weer eens een fossiele auto rijden om te waarderen hoeveel technisch beter je EV is
Ik reed van de week in een gehuurde Audi A5 Sportback, na een tolpoort lag een mooi breed en leeg stuk snelweg voor mijn neus en ik kon het niet laten om ‘m even op z’n staart te trappen. Het regende echter flink maar ik dacht, er liggen prima zomerbanden op met goed profiel, dat moet kunnen. Na het gaspedaal volledig in te duwen moet je natuurlijk eerst een eeuwigheid wachten tot er eens wat power verschijnt. Maar waar ik van schrok was dat na elke shift van de automaat ik even totaal de grip verloor op de weg!Wat een middeleeuwse toestand
(Overigens heb ik dit gedrag ook nooit gezien bij de Subaru Outback atmosferische Boxer-6 AWD auto’s die ik gehad heb, het is waarschijnlijk een FWD + turbo ding, maar toch)
Enig idee hoe dit zou kunnen werken? Zou op basis van Vision de trigger voor de airbags al op scherp worden gezet? Of dat de threshold voor de G krachten wordt verlaagd?dreamscape schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:37:
Met Vision kan het systeem nog wat worden verbeterd en ge-finetuned.
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 26-09-2025 10:53 ]
Ik zou hooguit vermoeden dat er timings aangepast worden op basis van de locatie van de inzittenden in de cabine bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een "optimale" timing anders is afhankelijk van hoe je in je stoel zit, hoe je stoel ingesteld staat, hoe groot je bent etc.pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:48:
[...]
Enig idee hoe dit dan werkt? Zou op basis van Vision de trigger voor de airbags al op scherp worden gezet? Of dat de threshold voor de G krachten wordt verlaagd?
Het zit hem maar in miliseconde(n) verschil bij een Airbag of je voor je bakkes gemept wordt, of opgevangen wordt door een kussen.
Toch is dat niet wat er staat. Er staat "simpel" gezegd dat de airbags eerder afgaanMar.tin schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:54:
[...]
Ik zou hooguit vermoeden dat er timings aangepast worden op basis van de locatie van de inzittenden in de cabine bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een "optimale" timing anders is afhankelijk van hoe je in je stoel zit, hoe je stoel ingesteld staat, hoe groot je bent etc.
Het zit hem maar in miliseconde(n) verschil bij een Airbag of je voor je bakkes gemept wordt, of opgevangen wordt door een kussen.
Er staat niet-niet dat de timing aangepast wordt. éérder is ook 1ms.pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]
Toch is dat niet wat er staat. Er staat "simpel" gezegd dat de airbags eerder afgaan
Ik vind dat ze het ongelukkig omschrijven overigens. Het hele "Tesla Vision" heeft uit den beginne een beetje een slechte smaak in de mond van velen gebracht. En als je dan gaat "rommelen" aan dit soort systemen en "vision" noemt zonder precies uit te leggen wat je dan doet, dan krijg je mensen met angst en argwaan dat ze plots in een wolk airbag-rook zitten.
Terwijl in principe een airbag geen enkele zin heeft als de auto geen bepaalde deceleratie ervaart, immers dan is er niets af te remmen. Dus "éérder" zal in de orde van miliseconden ziten. Of in bepaalde twijfelgevallen. éérder kan zó veel betekenen.
Gaat hij in méér scenario's af? En daardoor "eerder"
Gaat hij éérder af tijdens de tijdslijn van een aanrijding?
Helaas kan alleen Tesla het verduidelijken
Bij Mercedes weet ik dat Pre-Safe bij een naderende botsing de gordelspanners activeert, het dak sluit en de stoelen rechtop zet, bij sportstoelen worden ook de wangen hard opgeblazen. Sommige mercedessen kunnen dan zelfs een bepaalde geluidstoon produceren om de oren van de inzittende te beschermen. Maar voor zover ik weet gaan er door Pre-Safe geen airbags eerder af.pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]
Toch is dat niet wat er staat. Er staat "simpel" gezegd dat de airbags eerder afgaan
Het is denk ik meer een voorbereiding op wat er kan komen.
Exact! Aangezien het airbag systeem onderdeel is van de typegoedkeuring denk ik dat er funtioneel niet zomaar iets mag wijzigen. En dan blijft alleen over dat tijdspanne tussen het moment dat het systeem besluit dat de airbags af moeten gaan en het daadwerkelijke opblazen van de airbag iets versneld kan/mag worden.Mar.tin schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:09:
[...]
Er staat niet-niet dat de timing aangepast wordt. éérder is ook 1ms.
Ik vind dat ze het ongelukkig omschrijven overigens. Het hele "Tesla Vision" heeft uit den beginne een beetje een slechte smaak in de mond van velen gebracht. En als je dan gaat "rommelen" aan dit soort systemen en "vision" noemt zonder precies uit te leggen wat je dan doet, dan krijg je mensen met angst en argwaan dat ze plots in een wolk airbag-rook zitten.
Terwijl in principe een airbag geen enkele zin heeft als de auto geen bepaalde deceleratie ervaart, immers dan is er niets af te remmen. Dus "éérder" zal in de orde van miliseconden ziten. Of in bepaalde twijfelgevallen. éérder kan zó veel betekenen.
Gaat hij in méér scenario's af? En daardoor "eerder"
Gaat hij éérder af tijdens de tijdslijn van een aanrijding?
Helaas kan alleen Tesla het verduidelijken
Je zit al een versie achter, zonet 2025.32.7 geïnstalleerd.. wederom kleine aanpassingen.Romius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen
Klopt het dat voor TACC and AP de afstand tot de voorligger maar tot '2' kan en niet naar '1'? Of is dat wel mogelijk als je op de autosnelweg rijdt? Geprobeerd op een 50 en 70km weg.
Dat klopt, is veranderd ten tijde van de introductie van "vision" (2022).RigolleM schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:00:
[...]
Je zit al een versie achter, zonet 2025.32.7 geïnstalleerd.. wederom kleine aanpassingen.![]()
Klopt het dat voor TACC and AP de afstand tot de voorligger maar tot '2' kan en niet naar '1'? Of is dat wel mogelijk als je op de autosnelweg rijdt? Geprobeerd op een 50 en 70km weg.
En aangezien het niet écht een vaste afstand is, en ook niet te relateren is aan seconden afstand, éérder aan tienden van een seconde afstand..., zou het wellicht goed zijn als ze weer eens vanaf 1 beginnen.
Ik heb op 80 wegen door de bossen heen regelmatig dat ik op maximaal (7) vind dat er nog steeds te weinig afstand is en ik zélf méér afstand ga houden.
Als mijn voorganger vol ankert voor een hert is tijdig stoppen én voorkomen dat de menschen die vinden dat op een donkere weg door de bossen 10-15 meter afstand zát is, mijn achterbak aan gort rijden vrijwel onmogelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door Mar.tin op 26-09-2025 12:10 ]
Gister een verkeerde keycard meegekregen bij parkeerservice. Ik heb nu dus 2 teslas, weet alleen niet welke xD
Hoe risicovol is dit? Heb de missende kaart verwijderd. Kan ik de andere kaart toevoegen zonder dat ik opeens gegevens deel met de eigenaar? Ik wacht nog op een oplossing van het bedrijf, maar heb liever niet dat iemand er met de auto vandoor gaat.
Vraag 2: aan de bestuurderszijde kan ik de deur niet mechanisch openen. Doe ik iets fout? Passagiers zijde werkt wel.
Vraag 3: Sentry mode gaat steeds uit en er wordt niets opgeslagen. Accu is vol genoeg, opnemen met camera staat aan. Stick is leeg.
Hoe risicovol is dit? Heb de missende kaart verwijderd. Kan ik de andere kaart toevoegen zonder dat ik opeens gegevens deel met de eigenaar? Ik wacht nog op een oplossing van het bedrijf, maar heb liever niet dat iemand er met de auto vandoor gaat.
Vraag 2: aan de bestuurderszijde kan ik de deur niet mechanisch openen. Doe ik iets fout? Passagiers zijde werkt wel.
Vraag 3: Sentry mode gaat steeds uit en er wordt niets opgeslagen. Accu is vol genoeg, opnemen met camera staat aan. Stick is leeg.
Stick is verkeerd geformatteerd of kapot. Je kunt veel beter een SSD gebruiken.Vendetta_X schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
ABN vanwege het panoramadak.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Neekarel_G_1981 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:58:
[Afbeelding]
Hoi ik zie al bijna 0,7% degradatie na 5000 km , als ik dat doortel , moet ik me dan zorgen maken?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat je je bij geen enkele moderne EV zorgen hoeft te maken over degradatie. De accu's gedragen zich allemaal ongeveer hetzelfde. Bovendien, mocht je een iets sneller degraderend exemplaar hebben, dan kun je er toch helemaal niets aan doen.karel_G_1981 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:58:
[Afbeelding]
Hoi ik zie al bijna 0,7% degradatie na 5000 km , als ik dat doortel , moet ik me dan zorgen maken?
Het eerste stukje degradatie gaat het snelst, is zeker niet lineair. Dus doorrekenen op die manier mag je niet doen.
Yes dacht ik al wel en ik zie nu dat anderen vergelijkbare scores hebben , de auto rijdt echt fantastisch en range tot nu toe boven verwachting , rij regelmatig lange stukken en ondanks dat ik de gewone rwd heb geen enkele keer het idee gehad dat ik tekort kwam ook door de geniale supercharger planning. Hou het in de gaten maar misschien ook de onwennigheid aan een EVsonina schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:44:
Het eerste stukje degradatie gaat het snelst, is zeker niet lineair. Dus doorrekenen op die manier mag je niet doen.
Ik kom vandaag pas achter de inruilactie, helaas te laat om nog een inruilrijs te krijgen (heb Tesla al gebeld). Is er kans dat er eind van het jaar weer een actie komt?
Dat weet je bij Tesla nooit.wouter.N schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:23:
Ik kom vandaag pas achter de inruilactie, helaas te laat om nog een inruilrijs te krijgen (heb Tesla al gebeld). Is er kans dat er eind van het jaar weer een actie komt?
64kWh? Wat voor auto is dit?karel_G_1981 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:58:
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als je het graag wil zou ik er gewoon vandaag voor gaan. De voorwaarden zijn duidelijk en het gebrek aan voorraad is niet jouw probleem.wouter.N schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:23:
Na nog een keer goed lezen wil je natuurlijk eerst weten wat het bod wordt. (Bij inruil van een Tesla zie je direct een inschatting op basis van je invoer). Je zou een gok kunnen wagen, in het slechtste geval waarbij het bod te laag is kost een annulering je €250.De Tesla inruilpremie is geldig voor voertuigen die zijn besteld op of na 16 augustus 2025 tot en met 27 september 2025
[ Voor 18% gewijzigd door Maurice- op 27-09-2025 13:48 ]
Een model 3 of Y met de nieuwe CATL 6M accu. Die is 64kwh en nieuw sinds april/mei als ik me niet vergis.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Netjes, toch weer 4kWh erbijBroodro0ster schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:50:
[...]
Een model 3 of Y met de nieuwe CATL 6M accu. Die is 64kwh en nieuw sinds april/mei als ik me niet vergis.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Sowieso zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft die kWh's. Verschillende sites geven verschillende waarden op. Zo heb ik deze pagina gevonden voor mijn M3 2019 AWD: https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-AWD. Die heeft het over 78,8 kWh bruto en 73,5 kWh netto bij aflevering. Heeft die site een beetje de juiste data?
Er is toch gewoon nog een inruilactie? Op https://www.tesla.com/nl_...y/new/my?PaymentType=cash kun je kijken voor een Model Y en voor een Model 3 is er ook op eigen configuratie een actie.wouter.N schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:23:
Tot en met vandaag bestellen kan nog. Als je een voorraadmodel pakt en aan de rechterzijde klikt op Besparingen bewerken zie je bij sommige modellen nog Tesla inruilpremie staan.
Als je daar dus gebruik van wil maken moet je vandaag bestellen. Haast is geboden!
De waardes op ev-database kloppen vaak niet (iig voor Tesla's). Op TFF is een veel beter overzicht. Jij hebt dus de Panasonic 3 met netto capaciteit van 78-79kWhRoenie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:11:
Sowieso zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft die kWh's. Verschillende sites geven verschillende waarden op. Zo heb ik deze pagina gevonden voor mijn M3 2019 AWD: https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-AWD. Die heeft het over 78,8 kWh bruto en 73,5 kWh netto bij aflevering. Heeft die site een beetje de juiste data?
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 27-09-2025 17:29 ]
Klopt slordige website , ook laadsnelheden kloppen niet .pdidi schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:01:
[...]
De waardes op ev-database kloppen vaak niet (iig voor Tesla's). Op TFF is een veel beter overzicht. Jij hebt dus de Panasonic 3 met netto capaciteit van 78-79kWh
De Model 3 genaamd Gloepertie heeft z'n naam eer aan gedaan. Inmiddels 2.5 week oud tijdens mijn 4de rit stond de auto letterlijk stil. Melding DI_a137 bij 1487 km. Gelukkig op een 50 km wegdeel maar helaas op een onhandige plek (t-splitsing). Gelukkig maar 2 kwade medeweggebruikers (dachten zeker dat ik van XR ben of zo), anderen vonden het wel grappig of wilden meehelpen, dus top. Lof voor oppakken van Tesla Service en SeC, hopelijk blijft het bij dit gevalletje. Plaatje bij het praatje:
Balen! Opvallend dat als je op deze foutcode zoekt dat het dan vaak net nieuwe betreft. Ook eerder in dit topicPlannedObsol schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:18:
De Model 3 genaamd Gloepertie heeft z'n naam eer aan gedaan. Inmiddels 2.5 week oud tijdens mijn 4de rit stond de auto letterlijk stil. Melding DI_a137 bij 1487 km. Gelukkig op een 50 km wegdeel maar helaas op een onhandige plek (t-splitsing). Gelukkig maar 2 kwade medeweggebruikers (dachten zeker dat ik van XR ben of zo), anderen vonden het wel grappig of wilden meehelpen, dus top. Lof voor oppakken van Tesla Service en SeC, hopelijk blijft het bij dit gevalletje. Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Ja, maar ze kunnen maandag pas de inruilwaarde geven. Dus dan zou ik moeten bestellen zonder de inruilwaarde te weten, dat is mij net een een te groot risico.JayJavier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:12:
[...]
Er is toch gewoon nog een inruilactie? Op https://www.tesla.com/nl_...y/new/my?PaymentType=cash kun je kijken voor een Model Y en voor een Model 3 is er ook op eigen configuratie een actie.
Tot en met vandaag bestellen kan nog. Als je een voorraadmodel pakt en aan de rechterzijde klikt op Besparingen bewerken zie je bij sommige modellen nog Tesla inruilpremie staan.
Als je daar dus gebruik van wil maken moet je vandaag bestellen. Haast is geboden!
Dus toch?!!WouterL schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:04:
De prijzen bij mij in de buurt van de sc (Hengelo) zijn best behoorlijk gestegen in prijs: van 32c naar 38c. Ook Enschede is iets omhoog gegaan.
Zag het in de Randstad ook stijgen, Rijswijk 0,39 Schiedam 0,38 Haarlem 0,42 !! , Badhoevedorp 0,44
Nu zal de Leaserijder zeggen “ maakt mij niet uit”, maar voor wie het zelf betaalt is 0,32 naar 0,42 toch 30% stijging!
Ik heb zoiets gehad in 2019 op de 2/3e dag. Kloenk en toen stond de auto stil. Destijds hadden ze uiteraard geen nieuwe drive unit op voorraad en meer dan een maand een leenauto gehad. Hopelijk hebben ze de zaakjes nu wat beter op orde. Daarna wel 5 jaar probleemloos kunnen rijden(op de draagarmen na natuurlijk)pdidi schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:49:
[...]
Balen! Opvallend dat als je op deze foutcode zoekt dat het dan vaak net nieuwe betreft. Ook eerder in dit topic
Wat was je bereik op het scherm bij 100% toen je hem kreeg?karel_G_1981 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:14:
[...]
Yes dacht ik al wel en ik zie nu dat anderen vergelijkbare scores hebben , de auto rijdt echt fantastisch en range tot nu toe boven verwachting , rij regelmatig lange stukken en ondanks dat ik de gewone rwd heb geen enkele keer het idee gehad dat ik tekort kwam ook door de geniale supercharger planning. Hou het in de gaten maar misschien ook de onwennigheid aan een EV
Volgens mij 458 , dus minder dan wltp vreemd genoeg, maar ik rij gek genoeg tot nu toe zuiniger dan geprognotiseerd dus die range neem ik met een korrel zout bovendien rij je nooit van 100 naar 0. Met een heel zuinige rijstijl in de zomer kun je het wltp bereik (502 km?) wel halen , maar heb hem gewoon op percentage gezet. Sentry mode is nog de grootste range killer is mijn ervaring als de wagen een paar dagen stilstaat .meestal rij ik gewoon op de adviezen van de planner. Dus af en toe 10 mins aan de supercharge. Heb geen enkele range angst ervaren, werkt echt goed.M3lvinG schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:57:
[...]
Wat was je bereik op het scherm bij 100% toen je hem kreeg?
Tip bestel de auto en koop een sloop auto voor een paar tientjes en ruil die in. Verkoop je eigen auto via een ander kanaalwouter.N schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:03:
[...]
Ja, maar ze kunnen maandag pas de inruilwaarde geven. Dus dan zou ik moeten bestellen zonder de inruilwaarde te weten, dat is mij net een een te groot risico.
Dat is exact wat ik gedaan heb. Mijn inruilauto heeft een waarde van €50…karel_G_1981 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:18:
[...]
Tip bestel de auto en koop een sloop auto voor een paar tientjes en ruil die in. Verkoop je eigen auto via een ander kanaal
Tesla doet niets met die auto’s , die verkopen ze direct weer door daarom duurt het even voor je eeen “aanbod” krijgt. Die auto wordt namelijk op een soort marktplaats voor handelaren gezet. De “inruilkorting” is een verkapte gewone korting maar doordat het inruil is blijft de catalogusprijs hetzelfde en heeft het in theorie op termijn geen effect op de restwaarde. Je moet “iets” inruilen maar wat dat is , is om het even. Je zal
Nooit een heel hoog bod krijgen, dat is de andere kant, maar dus wel die 5000 extra korting bij een M3
Nooit een heel hoog bod krijgen, dat is de andere kant, maar dus wel die 5000 extra korting bij een M3
De inruilkorting is geen verkapte korting. Ruil maar eens een auto met een autotelex waarde van 20k. Zonder deze actie krijg je 19 of 20k. Nu gaat de "korting" gewoon van het inruilvoorstel af. Netto blijft er misschien 1k over als je gelukt hebt.karel_G_1981 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:53:
Tesla doet niets met die auto’s , die verkopen ze direct weer door daarom duurt het even voor je eeen “aanbod” krijgt. Die auto wordt namelijk op een soort marktplaats voor handelaren gezet. De “inruilkorting” is een verkapte gewone korting maar doordat het inruil is blijft de catalogusprijs hetzelfde en heeft het in theorie op termijn geen effect op de restwaarde. Je moet “iets” inruilen maar wat dat is , is om het even. Je zal
Wel als je een oude auto inruilt (eentje van €500 op Marktplaats bijv). En je eigen auto verkoopt via een van de andere platformen. Super makkelijk en zo €4500 verdiend op een Model 3.Inspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:17:
[...]
De inruilkorting is geen verkapte korting. Ruil maar eens een auto met een autotelex waarde van 20k. Zonder deze actie krijg je 19 of 20k. Nu gaat de "korting" gewoon van het inruilvoorstel af. Netto blijft er misschien 1k over als je gelukt hebt.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ja, dan kunnen ze je niet belazeren.LuPo schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:20:
[...]
Wel als je een oude auto inruilt (eentje van €500 op Marktplaats bijv). En je eigen auto verkoopt via een van de andere platformen. Super makkelijk en zo €4500 verdiend op een Model 3.
Dat probeerde ik ook te zeggen. Je eigen auto ergens anders verkopen en een sloopauto inleveren . Het is zeker voor de M3 echt een top deal. (mijn persoonlijke mening) verbaas me dat ze niet over de toonbank vliegen momenteel.LuPo schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:20:
[...]
Wel als je een oude auto inruilt (eentje van €500 op Marktplaats bijv). En je eigen auto verkoopt via een van de andere platformen. Super makkelijk en zo €4500 verdiend op een Model 3.
Geen marketing, genoeg andere merken die stunten en uiteindelijk krijg je niet iedereen over de streep met korting. Helemaal niet als je dan zelf je eigen auto moet verkopen, en een brak moet kopen om in te ruilen. Ik snap het wel.karel_G_1981 schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:29:
[...]
Dat probeerde ik ook te zeggen. Je eigen auto ergens anders verkopen en een sloopauto inleveren . Het is zeker voor de M3 echt een top deal. (mijn persoonlijke mening) verbaas me dat ze niet over de toonbank vliegen momenteel.
Als je ziet hoe beroerd de verkopen waren in juli lijkt er wel een effect. Voor deze maand (met nog 2 werkdagen te gaan) staat de Model 3 op +317% en Model Y op +385% tov juli.Inspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:41:
[...]
Geen marketing, genoeg andere merken die stunten en uiteindelijk krijg je niet iedereen over de streep met korting. Helemaal niet als je dan zelf je eigen auto moet verkopen, en een brak moet kopen om in te ruilen. Ik snap het wel.
Over 1 / enkele maanden kijken bij Tesla heeft weinig zin. Veel is ook lease en daar krijg je geen korting. Zal vast effect hebben maar lijkt me minimaal.pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:25:
[...]
Als je ziet hoe beroerd de verkopen waren in juli lijkt er wel een effect. Voor deze maand (met nog 2 werkdagen te gaan) staat de Model 3 op +317% en Model Y op +385% tov juli.
Wil geen discussie nieuw leven inblazen maar toch merk ik in mijn sociale- en werkomgeving nog steeds de gevolgen van de opgelopen reputatieschade (ook bij collega's die voornemens waren een Tesla als opvolger te kiezen). Als men dan bij een ander merk enigszins vergelijkbare specs kan krijgen ligt daar de voorkeur.karel_G_1981 schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:29:
[...]
Dat probeerde ik ook te zeggen. Je eigen auto ergens anders verkopen en een sloopauto inleveren . Het is zeker voor de M3 echt een top deal. (mijn persoonlijke mening) verbaas me dat ze niet over de toonbank vliegen momenteel.
Zijn hier mensen die TACC/Autopilot in de file gebruiken? Zo ja, hoe is dat? Bij mij is het in ieder geval echt volkomen ondragelijk in mijn Model Y juniper. Als het verkeer traag rijdt zonder te stoppen werkt het fantastisch, maar zodra het starten en stoppen is, begint hij als een gek op te trekken en vervolgens keihard af te remmen. Ik heb al geprobeerd met chill mode, grotere volgafstand, maximum snelheid van 40. Niets lijkt te werken hier, het enige wat verschil lijkt te maken is de bestuurder voor me, des te minder die tot volledige stilstand komt, des te beter dat autopilot volgt. Ik vind het wel erg teleurstellend hoe slecht het werkt in de file, zeker gezien je in het Nederlandse verkeer tegenwoordig meer dan 50% van je rit in de file zit als je naar kantoor moet. Zijn er meer mensen met dit probleem? Hebben mensen een oplossing? Online lees ik hier en daar wel dat er wat mensen zijn met dezelfde issues, maar ook veel die ze niet hebben. Ik vind het echter een enorme domper dat het zo slecht is momenteel. In de tussentijd dan maar wachten tot fsd goedgekeurd wordt en dat autopilot wordt overgezet op die stack, a man can dream...
@Kekboi Mijn Y 2024 RWD gedraagt zich uitstekend in de file met zowel TACC als AP. Staat wel op chill mode. Files zijn prima te doen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Welke volgafstand hanteer je? En welke maximum snelheid heb je ingesteld, gewoon 100?daemonix schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:57:
@Kekboi Mijn Y 2024 RWD gedraagt zich uitstekend in de file met zowel TACC als AP. Staat wel op chill mode. Files zijn prima te doen.
Het percentage lease is voor Tesla ongeveer hetzelfde als voor alle andere nieuw geleverde auto's: 65% (althans in 2024, bron, bron). Dus toch nog 35% particuliere kopersInspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:26:
[...]
Over 1 / enkele maanden kijken bij Tesla heeft weinig zin. Veel is ook lease en daar krijg je geen korting. Zal vast effect hebben maar lijkt me minimaal.
Ik heb sinds de laatste update ineens op mijn model 3H dat de dagrijverlichting niet aangaat als ie op automatisch staat. Ik krijg deze alleen aan als ik m handmatig op de dagrijstand zet. Hebben meer mensen hier last van?
[ Voor 17% gewijzigd door Belecthor op 28-09-2025 13:25 ]
Ik zie daar geen cijfers per merk. Of kijk ik niet goed?pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:10:
[...]
Het percentage lease is voor Tesla ongeveer hetzelfde als voor alle andere nieuw geleverde auto's: 65% (althans in 2024, bron, bron). Dus toch nog 35% particuliere kopers
Iedereen heeft dit denk ik. Snap niet dat die AI niet kan zien dat je in een file rijdt en dat hij dan niet met 0/1 hoeft te rijden qua gas. Bij file gooi ik hem eraf.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Zijn hier mensen die TACC/Autopilot in de file gebruiken? Zo ja, hoe is dat? Bij mij is het in ieder geval echt volkomen ondragelijk in mijn Model Y juniper. Als het verkeer traag rijdt zonder te stoppen werkt het fantastisch, maar zodra het starten en stoppen is, begint hij als een gek op te trekken en vervolgens keihard af te remmen. Ik heb al geprobeerd met chill mode, grotere volgafstand, maximum snelheid van 40. Niets lijkt te werken hier, het enige wat verschil lijkt te maken is de bestuurder voor me, des te minder die tot volledige stilstand komt, des te beter dat autopilot volgt. Ik vind het wel erg teleurstellend hoe slecht het werkt in de file, zeker gezien je in het Nederlandse verkeer tegenwoordig meer dan 50% van je rit in de file zit als je naar kantoor moet. Zijn er meer mensen met dit probleem? Hebben mensen een oplossing? Online lees ik hier en daar wel dat er wat mensen zijn met dezelfde issues, maar ook veel die ze niet hebben. Ik vind het echter een enorme domper dat het zo slecht is momenteel. In de tussentijd dan maar wachten tot fsd goedgekeurd wordt en dat autopilot wordt overgezet op die stack, a man can dream...
Bij fsd is het al lang en breed opgelost, maar helaas zitten we in de EU op de eeuwenoude autopilot stack. Ik zie regelmatig andere junipers rijden in de file en die lijken ook gewoon handmatig te rijden. Toch ben ik wel benieuwd hoe het dan zit bij mensen waar het wel goed lijkt te werken. Fatsoenlijke autopilot in de file zou mijn reis een stuk rustgevender maken.Inspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:28:
[...]
Iedereen heeft dit denk ik. Snap niet dat die AI niet kan zien dat je in een file rijdt en dat hij dan niet met 0/1 hoeft te rijden qua gas. Bij file gooi ik hem eraf.
Die staan in de pdf:Inspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:27:
[...]
Ik zie daar geen cijfers per merk. Of kijk ik niet goed?
Mijn M3 2019 doet dit perfect, sloom meerijden, stop en go, alles. Heeft nog een radar.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
[ Voor 0% gewijzigd door ReconE op 28-09-2025 18:47 . Reden: Lidar naar radar gewijzigd. ]
Hi allemaal, ik wil een camping koelkastje in mijn vouwwagen voeden. Echter ik lees in de handleiding het volgende: "Opmerking: Pen 9 t/m 13 zijn niet actief en leveren geen hulpvoeding.".
Dat kan ik volgens mij geen koelkast voeden. Klopt dat? Of hebben mensen een andere ervaring met bijvoorbeeld een Model Y en een caravan?
Dat kan ik volgens mij geen koelkast voeden. Klopt dat? Of hebben mensen een andere ervaring met bijvoorbeeld een Model Y en een caravan?
Tesla heeft nooit lidar gehadReconE schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:35:
[...]
Mijn M3 2019 doet dit perfect, sloom meerijden, stop en go, alles. Heeft nog een lidar.
Ik zag onlangs dat het goed zou werken als je de max snelheid op 10km/h of zo zet. Zelf heb ik het nog niet kunnen testen.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Zijn hier mensen die TACC/Autopilot in de file gebruiken? Zo ja, hoe is dat? Bij mij is het in ieder geval echt volkomen ondragelijk in mijn Model Y juniper.
Iemand op de hoogte van wat de UNECE allemaal doet/beslist?
Blijkbaar is er sinds gisteren een nieuwe regel in voegen waarbij System Initiated Manoeuvres toegelaten zijn op de snelweg?
https://xcancel.com/seyesdotcom/status/1971503349762531556#m
Zou Tesla hun EAP aanpassen hierop? Dan overweeg ik wel nog op die aan te schaffen
Eerst het openstellen voor andere merken en nu dit? Waar gaat het naar toe? Idle fees na 100% begrijp ik volledig, maar waarom moet Tesla bepalen hoe lang ik mag laden??patrickt35 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:05:
Zoals eerder te lezen was zijn de prijzen per kw toch wel wat verhoogd. Verder valt mij op de congestiekosten.
€0,50 per minuut vanaf 80% laden.
[Afbeelding]
Misschien vanwege het doel van snelladers langs de snelweg: snel mensen weer met genoeg energie weer de weg op sturen (in plaats van gebruiken als goedkoop alternatief voor laadpalen)?turkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:56:
[...]
Eerst het openstellen voor andere merken en nu dit? Waar gaat het naar toe? Idle fees na 100% begrijp ik volledig, maar waarom moet Tesla bepalen hoe lang ik mag laden??
Volgens mij wordt dat alleen gedaan als het erg druk is bij het laadplein. Die laatste 20% duren dan dermate lang dat Tesla liever heeft dat je plaats maakt voor de volgende. Het is natuurlijk wel zo sociaal in zulke gevallen. Heeft misschien ook te maken met mensen die er naartoe aan het navigeren zijn. Tesla wil een goede wachttijd kunnen voorspellen.turkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:56:
[...]
Eerst het openstellen voor andere merken en nu dit? Waar gaat het naar toe? Idle fees na 100% begrijp ik volledig, maar waarom moet Tesla bepalen hoe lang ik mag laden??
Maar je bent vrij om ergens anders te laden hoor. Dat bepaalt Tesla niet voor je.
Er is niets vergelijkbaars voor die prijs. Snap ook wel dat ze het zo doen anders krijgen ze veel boze mensen die hun afschrijving zien verdubbelenInspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:41:
[...]
Geen marketing, genoeg andere merken die stunten en uiteindelijk krijg je niet iedereen over de streep met korting. Helemaal niet als je dan zelf je eigen auto moet verkopen, en een brak moet kopen om in te ruilen. Ik snap het wel.
Zelfde probleem hier met mijn Juniper... telkens heel hard remmen en heel hard optrekken... geen andere oplossing gevonden dan TACC/AP uitzettenKekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Steengoede auto’s en zeker met de korting veel scherper geprijsd dan de concurrentie, dus niet verbazingwekkend , heb zelf ook particulier gekocht.pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:10:
[...]
Het percentage lease is voor Tesla ongeveer hetzelfde als voor alle andere nieuw geleverde auto's: 65% (althans in 2024, bron, bron). Dus toch nog 35% particuliere kopers
Juli is elk jaar kut. Hetzelfde met de huizenmarkt, en allerlei andere takken van sport. Dus juli en september vergelijken is niet “eerlijk”.pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:25:
[...]
Als je ziet hoe beroerd de verkopen waren in juli lijkt er wel een effect. Voor deze maand (met nog 2 werkdagen te gaan) staat de Model 3 op +317% en Model Y op +385% tov juli.
Maar gistermorgen in Tilburg met mijn nieuwe Y ophalen werd wel duidelijk dat het een tijdje geleden is dat het zo druk was. En vorig jaar was ik op 19-09 de enige die kwam ophalen ergens in de middag en was de hal half leeg.
Dus het is zeker beter, maar het blijft bezien of dat voortduurt. Deze dagen zijn natuurlijk echt de eindekwartaalspush.
Ik dacht dat er net als bij idle fees wat “kleine lettertjes” zouden zijn, maar blijkbaar als je die melding ziet is hij van toepassing.turkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:56:
[...]
Terwijl je bij een <50% bezet superchargerstation rustig je hapje eten/drankje kunt opdrinken zonder kosten voor idle fees.
https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees
Zijn er al mensen die van hun lease maatschappij de overnameprijzen hebben gekregen voor de MIC model 3’s van december 2020?
"Who are you to wave your finger?"
Ah komop. Jij loopt lang zat mee dat je weet dat 80 tot 100 net zo 'snel' gaat als naar 80 toe. Dat is toch eeuwig zonde? Op een lange rit laden tot 100 is echt onzin. Overigens kan je heel vaak de 80% in je app verplaatsen naar 100 en laad die gewoon door.turkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:56:
[...]
De plek die jij bezet houdt kan commercieel gezien beter benut worden (want meer kWh te verkopen) en dat helpt de versnelling in het elektrisch rijden ook weer.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vanaf volgend jaar zullen de EV leaserijders 22% bijtelling moeten gaan betalen, dus komende 3 maanden zullen nog druk worden. Denk dat daarna de grote inkak gaat komenMar.tin schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:05:
[...]
Dus het is zeker beter, maar het blijft bezien of dat voortduurt. Deze dagen zijn natuurlijk echt de eindekwartaalspush.
Het echte percentage kopers ligt echt nog veel lager. Die 65 procent zijn inderdaad huurauto's via een werkgever.pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:10:
[...]
Maar de overige 35 procent zijn echt geen particuliere auro's.
Er zijn veel mensen die prive een auto huren en daarnaast zijn er veel mensen die om onbegrijpelijke redenen lenen voor iets als een auto.
Het werkelijke percentage kopers van een EV zal hetzelfde zijn als bij ICE. Dat ligt doorgaans rond de 5 procent van de totale markt.
Ik had ook gedacht dat er een groot deel Private lease zou zijn, maar Tesla komt niet eens voor in de top10fisherman schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
[...]
Het echte percentage kopers ligt echt nog veel lager. Die 65 procent zijn inderdaad huurauto's via een werkgever.
Er zijn veel mensen die prive een auto huren en daarnaast zijn er veel mensen die om onbegrijpelijke redenen lenen voor iets als een auto.
Het werkelijke percentage kopers van een EV zal hetzelfde zijn als bij ICE. Dat ligt doorgaans rond de 5 procent van de totale markt.
In die 35% zitten ook nog veel zakelijk aangeschafte auto's. Aantal particulieren dat een Tesla kocht in 2024 zal echt niet zo groot zijn idd.fisherman schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
[...]
Het echte percentage kopers ligt echt nog veel lager. Die 65 procent zijn inderdaad huurauto's via een werkgever.
Vergeet niet dat een deel van de bedrijven zelf een vloot heeft en niet samenwerkt met een leasemaatschappijInspired schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:58:
[...]
In die 35% zitten ook nog veel zakelijk aangeschafte auto's. Aantal particulieren dat een Tesla kocht in 2024 zal echt niet zo groot zijn idd.
Hoewel het voor zzp’ers niet makkelijker wordt gemaakt door wet DBA, misschien ook een klein deel die het zakelijk kopen, dus niet lease.fisherman schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
[...]
Ik was overigens al uit dat ik geen Tesla meer wou na mijn model 3 MiC met LFP. Had best wel veel issues mee, kraakjes en piepjes enzo…en toen Elon zich met politiek ging bemoeien al helemaal.
En toch een Juniper aangeschaft…met inruil van mijn model 3 hoefde ik maar 20.000 bij te leggen. Voor andere merken was dat moeilijk om te overtreffen. Ook als ik rond kijk qua prijs, ruimte en range zou ik niet veel verder komen dan een Xpeng G6 of een instap KIA EV6. Feit is gewoon dat andere merken niet zo efficiënt zijn als een Tesla, dat samen met de Super charge netwerk… welke merk zou ik met zoveel gemak kunnen rijden?
Vervloek ze overigens nog wel dat de rechter stalk weg is en je in een Juniper niet kan switchen tussen CC en AP… maar goed… als je kijkt wat je ervoor betaald…
Juniper RWD
Hah, heb jij mijn VRH en de inflatie plus indexatie van mijn salaris gezien? Ik heb het aankoopbedrag gewoon belegd gehouden en dat heeft toevallig ook nog eens uitstekend rendement gehad. Als ik de auto cash had betaald i.p.v. een huurkoop lening aangegaan had mij dat een flinke opportunity cost gekost.fisherman schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
en daarnaast zijn er veel mensen die om onbegrijpelijke redenen lenen voor iets als een auto.
Dat neerbuigende over ‘mensen die geld lenen voor een auto’
[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 28-09-2025 20:41 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
to be fair, dat roepen we al sinds eind 2019, nee vólgend jaar gaat het minder wordenpdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
[...]
Vanaf volgend jaar zullen de EV leaserijders 22% bijtelling moeten gaan betalen, dus komende 3 maanden zullen nog druk worden. Denk dat daarna de grote inkak gaat komen
Als ik vertegenwoordigers van leveranciers spreek: Ja de volgende wordt elektrisch, want dit was toen (2021-23) al nét aan de laatste ICE die ik nog "mocht".
Tesla laders zitten vaak niet langs de snelweg. Wel in de buurt.Roenie schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:33:
[...]
Misschien vanwege het doel van snelladers langs de snelweg: snel mensen weer met genoeg energie weer de weg op sturen (in plaats van gebruiken als goedkoop alternatief voor laadpalen)?
En bovendien: een vrachtwagen (aan beide kanten) voltanken duurt ook even. Je kan als tankstation toch niet bepalen dat je de ene kant maar mag voltanken en de andere kant niet?
Hier n model 3 uit '19.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Exact hetzelfde gevoel hier, letterlijk misselijkmakend.
En toch... Nooit mee een auto zonder AP
Tuurlijk mag dat wel. Als eigenaar van bedrijf X mag jij bepalen wat er wel en niet mag (binnen de regelgeving).turkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:10:
[...]
Tesla laders zitten vaak niet langs de snelweg. Wel in de buurt.
En bovendien: een vrachtwagen (aan beide kanten) voltanken duurt ook even. Je kan als tankstation toch niet bepalen dat je de ene kant maar mag voltanken en de andere kant niet?
Maar je mag gewoon volladen, alleen ga je dan extra betalenturkeyhakan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:10:
[...]
Tesla laders zitten vaak niet langs de snelweg. Wel in de buurt.
Ja hier net zo, in mijn 3 maanden oude M3. En het gekke is, als ik achter een auto rijd die voor een stoplicht moet stoppen en dan bij groen licht wegrijdt, dan trekt mijn auto zoooo ont-zet-tend traaaaaaaaaaagggg op, daar begrijp ik echt niks van.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Ik heb het hier ook al eerder geroepen; voor een merk die zijn cruise control "autopilot" noemt is het een flinke tegenvaller, zo slecht heb ik het in nog geen enkele auto, die ik gereden heb, meegemaakt.
Dat is een instelling.. weet ff niet precies hoe die heet maar dacht obstacle aware acceleration.. anders rear collision warning? Als je die uitzet kun je volle patatten bij je voorganger achterop knallen.. 😉renem schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:56:
[...]
Ja hier net zo, in mijn 3 maanden oude M3. En het gekke is, als ik achter een auto rijd die voor een stoplicht moet stoppen en dan bij groen licht wegrijdt, dan trekt mijn auto zoooo ont-zet-tend traaaaaaaaaaagggg op, daar begrijp ik echt niks van.
Ik heb het hier ook al eerder geroepen; voor een merk die zijn cruise control "autopilot" noemt is het een flinke tegenvaller, zo slecht heb ik het in nog geen enkele auto, die ik gereden heb, meegemaakt.
Het zal dan obstacle aware acceleration zijn, kan het nu ook niet testen want ik ben op vakantie. Maar ik zie het verschil niet tussen optrekken in een file of optrekken achter een andere auto die groen licht krijgt. Hij zou dan toch in beide gevallen hetzelfde moeten reageren?Gmorx schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:43:
[...]
Dat is een instelling.. weet ff niet precies hoe die heet maar dacht obstacle aware acceleration.. anders rear collision warning? Als je die uitzet kun je volle patatten bij je voorganger achterop knallen.. 😉
Jep, ik heb een Y uit december, dus een van de laatste niet-Junipers, maar ik heb precies hetzelfde. Met mach 5 optrekken en vol in de ankers vliegen. Ik sta vaak in de rij bij de Ketheltunnel en dat doe ik dan maar handmatig. Het is gewoon niet prettig, en als je passagiers hebt regent het terecht klachten.Kekboi schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
Ook leuk: je energie-app klaagt dat je te agressief optrekt en te veel het rempedaal gebruikt. Ja grapjas, dat doe jij dus.
Het is in de file dus onwerkbaar. Schijnbaar zijn de oudere wagens met radar daar een stuk beter in, maar die hebben wij helaas niet.
Nou, dan mogen ze er nog wel werk in steken. Ik heb EAP en die doet dus nu toestemming vragen om een rijstrookwissel te doen. En ik denk dat ik die voor de helft van de tijd weiger en weg druk. Moet er niet aan denken dat de wagen dat zelf gaat doen met de software die er nu in zit.Fire69 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:31:
[...]
Iemand op de hoogte van wat de UNECE allemaal doet/beslist?
Blijkbaar is er sinds gisteren een nieuwe regel in voegen waarbij System Initiated Manoeuvres toegelaten zijn op de snelweg?
https://xcancel.com/seyesdotcom/status/1971503349762531556#m
Zou Tesla hun EAP aanpassen hierop? Dan overweeg ik wel nog op die aan te schaffen
is 100% obstacle aware acc. heb die ellende ook direct uitgezet.renem schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:48:
[...]
Het zal dan obstacle aware acceleration zijn, kan het nu ook niet testen want ik ben op vakantie. Maar ik zie het verschil niet tussen optrekken in een file of optrekken achter een andere auto die groen licht krijgt. Hij zou dan toch in beide gevallen hetzelfde moeten reageren?
Zat zelf toen ik net mijn M3P had ook de eerste week te kloten. Mijn M3LR trok wel lekker op, heeeel raar. Toen ik een helder moment had dacht ik ineens aan die optie (die ik natuurlijk in mijn oude LR al lang uit had staan).
Waardeloze functie imo. snap niet dat het erin zit. Als je die functie nodig hebt, zou je geen rijbewijs moeten hebben
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
:-) Klopt. Ik vind het bijzonder en ik ga serieus overwegen om naar een benzinewagen te kijken over 1.5 jaar. Als een 330e tenminste nog te betalen is met al die nieuwe regelgeving.schumi1986 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:54:
[...]
Maar je mag gewoon volladen, alleen ga je dan extra betalen
Alleen omdat een Tesla SUC je op 80procent kan zetten? Tijdens mijn vakantieritten ging ik ook bijna niet over de 80 procent heen, dan ging de snelheid zo naar beneden dat het gewoon veel tijd kost om op 90 of 100 procent te raken. Het is juist sneller om voor de 80 procent door te rijden en juist te gaan laden onder de 20 of 15 procent. Wat ik trouwens niet een redde met mijn Y RDW LR omdat voor die tijd een plas of eet stop nodig was. En dan heb ik met 150 (waar het mocht) door Duitsland gereden.turkeyhakan schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:44:
[...]
:-) Klopt. Ik vind het bijzonder en ik ga serieus overwegen om naar een benzinewagen te kijken over 1.5 jaar. Als een 330e tenminste nog te betalen is met al die nieuwe regelgeving.
Afgelopen zaterdag heb ik dan eindelijk, na maanden twijfelen, ook een model Y juniper mogen ophalen. Een demo model LR AWD, met maar 3k kilometers uit mei 2025.
Nu heb ik een paar kleine vraagjes, wellicht dat meer mensen hier tegen aan lopen. Ik had geen keuze in kleur, dus het is een Solid Black geworden. Nu is zwart al lastig schoon houden natuurlijk, maar ik begreep ook nog eens dat de Solid Black kwetsbaarder is dan de nieuwe Diamon Black. Weet iemand daar meer over? En zijn er tips om deze lak netjes te houden?
Iets totaal anders, mijn dashboardkastje wil soms niet open. Als ik dan tegelijk met het knopje voorzichtig via de zijkant trek komt hij wel mee. Dan gaat het even goed, maar na een poosje niet meer. Op zich kom ik er bijna nooit en is het geen issue, maar vind het toch vervelend, weet iemand een permanente fix? Het kan natuurlijk via Tesla Service, maar wellicht dat iemand hier een makkelijke oplossing weet.
Nu heb ik een paar kleine vraagjes, wellicht dat meer mensen hier tegen aan lopen. Ik had geen keuze in kleur, dus het is een Solid Black geworden. Nu is zwart al lastig schoon houden natuurlijk, maar ik begreep ook nog eens dat de Solid Black kwetsbaarder is dan de nieuwe Diamon Black. Weet iemand daar meer over? En zijn er tips om deze lak netjes te houden?
Iets totaal anders, mijn dashboardkastje wil soms niet open. Als ik dan tegelijk met het knopje voorzichtig via de zijkant trek komt hij wel mee. Dan gaat het even goed, maar na een poosje niet meer. Op zich kom ik er bijna nooit en is het geen issue, maar vind het toch vervelend, weet iemand een permanente fix? Het kan natuurlijk via Tesla Service, maar wellicht dat iemand hier een makkelijke oplossing weet.
PPF en/of ceramische coating.hansvanhengel schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:45:
En zijn er tips om deze lak netjes te houden?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:43:
[...]
Ik had ook gedacht dat er een groot deel Private lease zou zijn, maar Tesla komt niet eens voor in de top10
[Afbeelding]
Ik heb het niet over Tesla, maar in het algemeen. Die bronnen gaan ook niet alleen over Tesla. Ik verwacht dat bij Tesla het percentage huur nog wat hoger zal liggen, maar ook dat het percentage particuliere koop (dus niet huur of leen) hoger zal liggen dan bij andere merken. Dat zal voor veel EV's zo zijn. Als particulier is het zoals je weet behoorlijk aantrekkelijk om een EV te kopen voor diegenen die in de markt zijn om dat te kunnen betalen.pdidi schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:43:
[...]
Ik had ook gedacht dat er een groot deel Private lease zou zijn, maar Tesla komt niet eens voor in de top10
[Afbeelding]
Jammer dat ze geen echt onderscheid maken in die onderzoeken tussen EV en ICE.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/XuWMYgyOluvPPVE2DwKKb6GC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5DvPJ79k9jjw8ST8aEeqggsk.jpg?f=fotoalbum_large)