Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 21:28
EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]

Ik ben nieuwsgierig kunnen jullie mij verlichten? :Y

(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
Via independer vergelijking bij abn terechtgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:28
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen, oa dit is nieuw, lijkt alleen te gelden voor auto's >2023, klinkt een beetje eng, straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit?!? 8)7

Deze upgrade bouwt voort op de superieure bescherming tegen aanrijdingen van uw voertuig, waarbij nu Tesla Vision wordt gebruikt om enkele van de meest geavanceerde airbagprestaties te bieden bij een frontale aanrijding. Dankzij deze release, die voortbouwt op de door regelgevende instanties en in de branche erkende crashtests, kunnen de airbags voorin eerder worden geactiveerd om de inzittenden te beschermen, op een manier zoals alleen de geïntegreerde systemen van Tesla dat kunnen. Hierdoor wordt uw auto steeds veiliger.

Ik wacht denk ik nog maar even met updaten..

[ Voor 3% gewijzigd door Romius op 26-09-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Romius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen
Dat zat al in 2025.32.3, dit is alweer een nieuwere versie.
(Hoe denk je dat de airbags op dit moment worden getriggerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:40
[...]

(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
ANWB - wel leeftijd beperking bestuurder minimaal 24 vanwege vermogen en verplichting inbouwen tracker voor diefstal dekking (M3P-2021). Prima tevreden maar ik heb nog geen claim in gediend. Kosten all risk EUR 86 pm (met 16 schadevrij)

[ Voor 5% gewijzigd door Eisbar op 26-09-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:28
jongetje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:56:
[...]

Dat zat al in 2025.32.3, dit is alweer een nieuwere versie.
(Hoe denk je dat de airbags op dit moment worden getriggerd?)
Nou, niet met een camera systeem en een softwarematig algoritme lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:44
[...]

Ik zit bij ANWB met allrisk voor 80 euro voor een M3P 2019 met alle opties. 13 schadevrije jaren.
Als ik kijk bij ASR betaal ik daar voor dezelfde auto 169 euro all-risk.

Allianz is 90 euro maar als ik ANWB nu doe betaal ik 125 euro. Waar dat verschil vandaan komt tussen nu afsluiten en een jaar geleden snap ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Daniel. op 26-09-2025 10:29 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asfasfsfasf
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Romius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
Ik zie net update 2025.32.6 verschijnen, oa dit is nieuw, lijkt alleen te gelden voor auto's >2023, klinkt een beetje eng, straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit?!? 8)7

Deze upgrade bouwt voort op de superieure bescherming tegen aanrijdingen van uw voertuig, waarbij nu Tesla Vision wordt gebruikt om enkele van de meest geavanceerde airbagprestaties te bieden bij een frontale aanrijding. Dankzij deze release, die voortbouwt op de door regelgevende instanties en in de branche erkende crashtests, kunnen de airbags voorin eerder worden geactiveerd om de inzittenden te beschermen, op een manier zoals alleen de geïntegreerde systemen van Tesla dat kunnen. Hierdoor wordt uw auto steeds veiliger.

https://x.com/tesla/status/1966359840286277934?s=46

De input vanuit Vision wordt alleen gebruikt om bij een impact sneller de airbags te activeren. "straks besluit Vision ineens hoppa airbag uit" dit kan dus niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Airbags worden geactiveerd op basis van de Restraint Control Module, onder de middenconsole. Die meet G-krachten en rotatie in allerlei richtingen. Sommige modellen hebben ook nog luchtdruksensoren in de deuren. Met Vision kan het systeem nog wat worden verbeterd en ge-finetuned.

Airbags die afgaan op basis van alleen Vision, dat zou geen heel goed idee zijn... ;-)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:32
Radiodurans schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:31:
Niets beters dan weer eens een fossiele auto rijden om te waarderen hoeveel technisch beter je EV is :*)

Ik reed van de week in een gehuurde Audi A5 Sportback, na een tolpoort lag een mooi breed en leeg stuk snelweg voor mijn neus en ik kon het niet laten om ‘m even op z’n staart te trappen. Het regende echter flink maar ik dacht, er liggen prima zomerbanden op met goed profiel, dat moet kunnen. Na het gaspedaal volledig in te duwen moet je natuurlijk eerst een eeuwigheid wachten tot er eens wat power verschijnt. Maar waar ik van schrok was dat na elke shift van de automaat ik even totaal de grip verloor op de weg! |:( Wat een middeleeuwse toestand :+

(Overigens heb ik dit gedrag ook nooit gezien bij de Subaru Outback atmosferische Boxer-6 AWD auto’s die ik gehad heb, het is waarschijnlijk een FWD + turbo ding, maar toch)
Ik ben het eens dat EV lekker rijdt maar je snapt toch wel dat dit soort berichten nogal elitair en wereldvreemd overkomen. Dit is dezelfde brag als dat ik met mijn ICE auto in 2 minuten weer 1000km kan rijden. Overigens totaal niet herkenbaar, die banden moeten toch wel aardig shit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:37:
Met Vision kan het systeem nog wat worden verbeterd en ge-finetuned.
Airbags die afgaan op basis van alleen Vision, dat zou geen heel goed idee zijn... ;-)
Enig idee hoe dit zou kunnen werken? Zou op basis van Vision de trigger voor de airbags al op scherp worden gezet? Of dat de threshold voor de G krachten wordt verlaagd?

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 26-09-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:20
pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:48:
[...]

Enig idee hoe dit dan werkt? Zou op basis van Vision de trigger voor de airbags al op scherp worden gezet? Of dat de threshold voor de G krachten wordt verlaagd?
Ik zou hooguit vermoeden dat er timings aangepast worden op basis van de locatie van de inzittenden in de cabine bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een "optimale" timing anders is afhankelijk van hoe je in je stoel zit, hoe je stoel ingesteld staat, hoe groot je bent etc.

Het zit hem maar in miliseconde(n) verschil bij een Airbag of je voor je bakkes gemept wordt, of opgevangen wordt door een kussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:54:
[...]

Ik zou hooguit vermoeden dat er timings aangepast worden op basis van de locatie van de inzittenden in de cabine bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een "optimale" timing anders is afhankelijk van hoe je in je stoel zit, hoe je stoel ingesteld staat, hoe groot je bent etc.

Het zit hem maar in miliseconde(n) verschil bij een Airbag of je voor je bakkes gemept wordt, of opgevangen wordt door een kussen.
Toch is dat niet wat er staat. Er staat "simpel" gezegd dat de airbags eerder afgaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:20
pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]

Toch is dat niet wat er staat. Er staat "simpel" gezegd dat de airbags eerder afgaan
Er staat niet-niet dat de timing aangepast wordt. éérder is ook 1ms.

Ik vind dat ze het ongelukkig omschrijven overigens. Het hele "Tesla Vision" heeft uit den beginne een beetje een slechte smaak in de mond van velen gebracht. En als je dan gaat "rommelen" aan dit soort systemen en "vision" noemt zonder precies uit te leggen wat je dan doet, dan krijg je mensen met angst en argwaan dat ze plots in een wolk airbag-rook zitten.

Terwijl in principe een airbag geen enkele zin heeft als de auto geen bepaalde deceleratie ervaart, immers dan is er niets af te remmen. Dus "éérder" zal in de orde van miliseconden ziten. Of in bepaalde twijfelgevallen. éérder kan zó veel betekenen.

Gaat hij in méér scenario's af? En daardoor "eerder"
Gaat hij éérder af tijdens de tijdslijn van een aanrijding?

Helaas kan alleen Tesla het verduidelijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:47
pdidi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]

Bij Mercedes weet ik dat Pre-Safe bij een naderende botsing de gordelspanners activeert, het dak sluit en de stoelen rechtop zet, bij sportstoelen worden ook de wangen hard opgeblazen. Sommige mercedessen kunnen dan zelfs een bepaalde geluidstoon produceren om de oren van de inzittende te beschermen. Maar voor zover ik weet gaan er door Pre-Safe geen airbags eerder af.
Het is denk ik meer een voorbereiding op wat er kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:09:
[...]

Er staat niet-niet dat de timing aangepast wordt. éérder is ook 1ms.

Ik vind dat ze het ongelukkig omschrijven overigens. Het hele "Tesla Vision" heeft uit den beginne een beetje een slechte smaak in de mond van velen gebracht. En als je dan gaat "rommelen" aan dit soort systemen en "vision" noemt zonder precies uit te leggen wat je dan doet, dan krijg je mensen met angst en argwaan dat ze plots in een wolk airbag-rook zitten.

Terwijl in principe een airbag geen enkele zin heeft als de auto geen bepaalde deceleratie ervaart, immers dan is er niets af te remmen. Dus "éérder" zal in de orde van miliseconden ziten. Of in bepaalde twijfelgevallen. éérder kan zó veel betekenen.

Gaat hij in méér scenario's af? En daardoor "eerder"
Gaat hij éérder af tijdens de tijdslijn van een aanrijding?

Helaas kan alleen Tesla het verduidelijken
Exact! Aangezien het airbag systeem onderdeel is van de typegoedkeuring denk ik dat er funtioneel niet zomaar iets mag wijzigen. En dan blijft alleen over dat tijdspanne tussen het moment dat het systeem besluit dat de airbags af moeten gaan en het daadwerkelijke opblazen van de airbag iets versneld kan/mag worden.
Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: