De Juniper heeft toch ook nog stoel sensoren? In mijn legacy MY '24 met 2025.32.6 is de cabin radar overigens nog steeds alleen actief voor de voorstoelen. Is dat voor de Juniper ook al voor de achterbank?Fire69 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:38:
[...]
Die functie maakt dacht ik enkel gebruik van de Cabin radar? Dus dan zou het kinderzitje geen meldingen mogen veroorzaken.
Ik dacht hier onlangs trouwens nog aan. Aangezien de nieuwere modellen geen sensoren meer hebben voor het alarm zouden ze hiervoor toch die radar kunnen gebruiken nu?
Is het bij Tesla gebruikelijk of nodig om bv 5 minuten voor parkeren de airco al uit te zetten? Ik meen te herinneren dat dit een ding is bij ICE auto’s waarbij je de airco alvast uitzet. Als ik het goed herinner had dat te maken dat je uiteindelijk geen vieze geuren kreeg oid
Ik denk dat dat het beste is, alleen bijna niemand die ik het doet het. Het heeft ermee te maken dat in koude luchtkanalen condensvorming optreedt en daar makkelijk allerlei schimmels en andere organismen gaan nestelen..nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
Is het bij Tesla gebruikelijk of nodig om bv 5 minuten voor parkeren de airco al uit te zetten? Ik meen te herinneren dat dit een ding is bij ICE auto’s waarbij je de airco alvast uitzet. Als ik het goed herinner had dat te maken dat je uiteindelijk geen vieze geuren kreeg oid
Als je de laatste minuten de airco uitzet heb je daar geen last van omdat de koude kanalen zich opwarmen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
In de handleiding staat zelf dat het goed is om te doen, maar met alleen de reden om een puddle water te voorkomen en niet zozeer om alles droog te krijgen.bert pit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:50:
[...]
Ik denk dat dat het beste is, alleen bijna niemand die ik het doet het. Het heeft ermee te maken dat in koude luchtkanalen condensvorming optreedt en daar makkelijk allerlei schimmels en andere organismen gaan nestelen..
Als je de laatste minuten de airco uitzet heb je daar geen last van omdat de koude kanalen zich opwarmen.
Dat is net wat alles droog krijgen doet. Zodat er geen waterophoping ontstaat.megabeat schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:23:
[...]
In de handleiding staat zelf dat het goed is om te doen, maar met alleen de reden om een puddle water te voorkomen en niet zozeer om alles droog te krijgen.
Ik bedoel een plas condens water op de straat, kan de passage niet zo snel meer vinden maar daar wordt aangeven als je een plas water op straat wil voorkomen je airco minuutje van te voren uitzet. Daar staat niets in over de interne droging van de airco.this schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:58:
[...]
Dat is net wat alles droog krijgen doet. Zodat er geen waterophoping ontstaat.
En een minuut van te voren is dan voldoende of moet je al eerder de airco uitzetten?
Heb de passage gevondennDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:12:
En een minuut van te voren is dan voldoende of moet je al eerder de airco uitzetten?
Tesla recommends turning the air conditioning off approximately 30 seconds before pressing Park to reduce pudding below the vehicle.
https://www.tesla.com/own...1D-9D46-D1F990A6237A.html
Zelf doe ik 5 minuten van te voren, dan droogt alles netjes op en ik wen aan de buiten temperatuur en luchtvochtigheid.
Helder! Thanks, dan ga ik mijzelf toch ook maar netjes hieraan houden. Toen ik dit vertelde tegen mensen die airco + ice rijden, hadden ze er nog nooit van gehoord en moest ik ook uitleggen dat dit geen ev-specifiek dingetje is maar gewoon voor alle airco systemen geldt.megabeat schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:14:
[...]
Heb de passage gevonden
Tesla recommends turning the air conditioning off approximately 30 seconds before pressing Park to reduce pudding below the vehicle.
https://www.tesla.com/own...1D-9D46-D1F990A6237A.html
Zelf doe ik 5 minuten van te voren, dan droogt alles netjes op en ik wen aan de buiten temperatuur en luchtvochtigheid.
Ja ik doe dat nog wel, te zij iemand hier zegt dat het echt overbodig is omdat de airco van Tesla anders is.nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:22:
[...]
Helder! Thanks, dan ga ik mijzelf toch ook maar netjes hieraan houden. Toen ik dit vertelde tegen mensen die airco + ice rijden, hadden ze er nog nooit van gehoord en moest ik ook uitleggen dat dit geen ev-specifiek dingetje is maar gewoon voor alle airco systemen geldt.
Persoonlijk: Alleen nuttig als je weinig rijdt denk ik en/of veel korte stukjes maakt.nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
Eerder stond er in de handleiding nog wel dat de airco zichzelf automatisch zou drogen / nablazen.
Ik heb zelf echt nooit last van geurtjes, noch in de model 3 van de ouders met inmiddels 325k op de klok die hem altijd op auto hebben staan, maar mijn auto staat ook nooit langer dan een paar dagen stil, en tenzij het warm is buiten, of erg vochtig is staat de airco gewoon uit, maar ook als hij altijd aan staat in de zomer zijn geurtjes geen issue.
Meestal gewoon de climatecontrol op handmatig, blazer standje 1 en dan kiezen waar hij heen blaast, vind de auto stand vaak vrij heftig.
Bron: Inmiddels ruim 3 jaar eigen Tesla (2022 Model 3, 2024 Model Y) ervaring en 6 jaar (2019 Model 3) van de ouders.
Ik vind het een boel werk om erover na te moeten denken.
Als er een meurtje komt (nog niet meegemaakt) ga ik mijn interieurfilter wel gewoon wisselen. Sowieso is dat een goed plan om elk jaar ff te doen. Filtertje kost 2 tientjes en doet ook een boel om de stankjes van buiten, buiten te houden.
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 22-09-2025 20:30 ]
Ik zet de airco altijd uit voor ik thuis ben, deed ik daarvoor met mijn ice ook.
vandaag mij jaegertjes verleng kabel binnen.
Vond het aan en afkoppelen van de caravan bij de Y wel een dingetje je kan er lastig bij al had ik er wel handigheid in.
Nu dit gekocht.
https://masta.nl/verlengkabel-13-polig-1-meter.html
vandaag mij jaegertjes verleng kabel binnen.
Vond het aan en afkoppelen van de caravan bij de Y wel een dingetje je kan er lastig bij al had ik er wel handigheid in.
Nu dit gekocht.
https://masta.nl/verlengkabel-13-polig-1-meter.html
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.