De Juniper heeft toch ook nog stoel sensoren? In mijn legacy MY '24 met 2025.32.6 is de cabin radar overigens nog steeds alleen actief voor de voorstoelen. Is dat voor de Juniper ook al voor de achterbank?Fire69 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:38:
[...]
Die functie maakt dacht ik enkel gebruik van de Cabin radar? Dus dan zou het kinderzitje geen meldingen mogen veroorzaken.
Ik dacht hier onlangs trouwens nog aan. Aangezien de nieuwere modellen geen sensoren meer hebben voor het alarm zouden ze hiervoor toch die radar kunnen gebruiken nu?
Is het bij Tesla gebruikelijk of nodig om bv 5 minuten voor parkeren de airco al uit te zetten? Ik meen te herinneren dat dit een ding is bij ICE auto’s waarbij je de airco alvast uitzet. Als ik het goed herinner had dat te maken dat je uiteindelijk geen vieze geuren kreeg oid
Ik denk dat dat het beste is, alleen bijna niemand die ik het doet het. Het heeft ermee te maken dat in koude luchtkanalen condensvorming optreedt en daar makkelijk allerlei schimmels en andere organismen gaan nestelen..nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
Is het bij Tesla gebruikelijk of nodig om bv 5 minuten voor parkeren de airco al uit te zetten? Ik meen te herinneren dat dit een ding is bij ICE auto’s waarbij je de airco alvast uitzet. Als ik het goed herinner had dat te maken dat je uiteindelijk geen vieze geuren kreeg oid
Als je de laatste minuten de airco uitzet heb je daar geen last van omdat de koude kanalen zich opwarmen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
In de handleiding staat zelf dat het goed is om te doen, maar met alleen de reden om een puddle water te voorkomen en niet zozeer om alles droog te krijgen.bert pit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:50:
[...]
Ik denk dat dat het beste is, alleen bijna niemand die ik het doet het. Het heeft ermee te maken dat in koude luchtkanalen condensvorming optreedt en daar makkelijk allerlei schimmels en andere organismen gaan nestelen..
Als je de laatste minuten de airco uitzet heb je daar geen last van omdat de koude kanalen zich opwarmen.
Dat is net wat alles droog krijgen doet. Zodat er geen waterophoping ontstaat.megabeat schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:23:
[...]
In de handleiding staat zelf dat het goed is om te doen, maar met alleen de reden om een puddle water te voorkomen en niet zozeer om alles droog te krijgen.
Ik bedoel een plas condens water op de straat, kan de passage niet zo snel meer vinden maar daar wordt aangeven als je een plas water op straat wil voorkomen je airco minuutje van te voren uitzet. Daar staat niets in over de interne droging van de airco.this schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:58:
[...]
Dat is net wat alles droog krijgen doet. Zodat er geen waterophoping ontstaat.
En een minuut van te voren is dan voldoende of moet je al eerder de airco uitzetten?
Heb de passage gevondennDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:12:
En een minuut van te voren is dan voldoende of moet je al eerder de airco uitzetten?
Tesla recommends turning the air conditioning off approximately 30 seconds before pressing Park to reduce pudding below the vehicle.
https://www.tesla.com/own...1D-9D46-D1F990A6237A.html
Zelf doe ik 5 minuten van te voren, dan droogt alles netjes op en ik wen aan de buiten temperatuur en luchtvochtigheid.
Helder! Thanks, dan ga ik mijzelf toch ook maar netjes hieraan houden. Toen ik dit vertelde tegen mensen die airco + ice rijden, hadden ze er nog nooit van gehoord en moest ik ook uitleggen dat dit geen ev-specifiek dingetje is maar gewoon voor alle airco systemen geldt.megabeat schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:14:
[...]
Heb de passage gevonden
Tesla recommends turning the air conditioning off approximately 30 seconds before pressing Park to reduce pudding below the vehicle.
https://www.tesla.com/own...1D-9D46-D1F990A6237A.html
Zelf doe ik 5 minuten van te voren, dan droogt alles netjes op en ik wen aan de buiten temperatuur en luchtvochtigheid.
Ja ik doe dat nog wel, te zij iemand hier zegt dat het echt overbodig is omdat de airco van Tesla anders is.nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:22:
[...]
Helder! Thanks, dan ga ik mijzelf toch ook maar netjes hieraan houden. Toen ik dit vertelde tegen mensen die airco + ice rijden, hadden ze er nog nooit van gehoord en moest ik ook uitleggen dat dit geen ev-specifiek dingetje is maar gewoon voor alle airco systemen geldt.
Persoonlijk: Alleen nuttig als je weinig rijdt denk ik en/of veel korte stukjes maakt.nDirect090 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
Eerder stond er in de handleiding nog wel dat de airco zichzelf automatisch zou drogen / nablazen.
Ik heb zelf echt nooit last van geurtjes, noch in de model 3 van de ouders met inmiddels 325k op de klok die hem altijd op auto hebben staan, maar mijn auto staat ook nooit langer dan een paar dagen stil, en tenzij het warm is buiten, of erg vochtig is staat de airco gewoon uit, maar ook als hij altijd aan staat in de zomer zijn geurtjes geen issue.
Meestal gewoon de climatecontrol op handmatig, blazer standje 1 en dan kiezen waar hij heen blaast, vind de auto stand vaak vrij heftig.
Bron: Inmiddels ruim 3 jaar eigen Tesla (2022 Model 3, 2024 Model Y) ervaring en 6 jaar (2019 Model 3) van de ouders.
Ik vind het een boel werk om erover na te moeten denken.
Als er een meurtje komt (nog niet meegemaakt) ga ik mijn interieurfilter wel gewoon wisselen. Sowieso is dat een goed plan om elk jaar ff te doen. Filtertje kost 2 tientjes en doet ook een boel om de stankjes van buiten, buiten te houden.
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 22-09-2025 20:30 ]
Ik zet de airco altijd uit voor ik thuis ben, deed ik daarvoor met mijn ice ook.
vandaag mij jaegertjes verleng kabel binnen.
Vond het aan en afkoppelen van de caravan bij de Y wel een dingetje je kan er lastig bij al had ik er wel handigheid in.
Nu dit gekocht.
https://masta.nl/verlengkabel-13-polig-1-meter.html
vandaag mij jaegertjes verleng kabel binnen.
Vond het aan en afkoppelen van de caravan bij de Y wel een dingetje je kan er lastig bij al had ik er wel handigheid in.
Nu dit gekocht.
https://masta.nl/verlengkabel-13-polig-1-meter.html
Je kunt gewoon voor je eigen verzekeraar een Europees schadeformulier eenzijdig invullen, kenteken van de tegenpartij opgeven, onderaan op de achterkant invullen dat de tegenpartij aansprakelijk is en dat je beelden hebt. Als de tegenpartij erkent bij zijn verzekeraar is de kous af, anders worden de beelden opgevraagd. Twee keer deurtje-tik schade zo laten verhalen.stefxx schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:23:
Grrr... Zojuist een forse deurschade ontdekt op mijn M3. Gelukkig heb ik beelden incl. een duidelijk kenteken.
Moet ik nu officieel aangifte gaan doen bij de politie ofzo? Ik kan wel een schadeformulier invullen maar het zijn de beelden die alles bewijzen natuurlijk... Hoe hebben anderen dit gedaan?
Op youtube heeft iemand een flink onderzoek gedaan naar luchtjes en filters en airco's van de tesla model 3. Er was ook nog een part 1. Kwam er geloof ik op neer dat Tesla zelf de filters probeert droog te blazen na gebruik maar in slecht weer zorgt dat juist voor extra vocht in de filters. Heb er zelf gelukkig geen last van.
YouTube: This design flaw makes Tesla’s Model 3 smell bad (PART 2)
Heeft iemand de extra speakers in zijn model 3 laten activeren? Hoe klinkt dit? Kost € 300,- incl. installeren bij tesland.
Maar als je de airco 'droog gaat rijden' in slecht weer krijg je toch ook extra vocht? Ik heb in de 15 jaar dat ik autorijd nog nooit de airco 5 minuten voor aankomst uitgezet of uberhaupt de airco uitgezet en nooit vieze geurtjes gehad.maart84 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:54:
Op youtube heeft iemand een flink onderzoek gedaan naar luchtjes en filters en airco's van de tesla model 3. Er was ook nog een part 1. Kwam er geloof ik op neer dat Tesla zelf de filters probeert droog te blazen na gebruik maar in slecht weer zorgt dat juist voor extra vocht in de filters. Heb er zelf gelukkig geen last van.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Ik rij sinds november vorig jaar met alle tevredenheid een 2023 Model Y RWD uit China.
Nu valt het me de laatste 2 maanden ineens op dat er een hoog zoemgeluid wordt geproduceerd als ik optrek, zo tussen 80-90 km/uur. Het is niet dat het vervelend is maar voorheen hoorde ik niks, of het was zo zacht dat het niet opviel.
Hebben meer mensen dit?
Nu valt het me de laatste 2 maanden ineens op dat er een hoog zoemgeluid wordt geproduceerd als ik optrek, zo tussen 80-90 km/uur. Het is niet dat het vervelend is maar voorheen hoorde ik niks, of het was zo zacht dat het niet opviel.
Hebben meer mensen dit?
Op de fiets vervuil je niets!
Lekker aan laten staan. Wat een gedoe voor een probleem wat niet bestaat.pretpik schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:53:
[...]
Maar als je de airco 'droog gaat rijden' in slecht weer krijg je toch ook extra vocht? Ik heb in de 15 jaar dat ik autorijd nog nooit de airco 5 minuten voor aankomst uitgezet of uberhaupt de airco uitgezet en nooit vieze geurtjes gehad.
Zijn er al mensen die de nieuwe Y Performance hebben gereden en/of besteld? Ben toch wel beetje nieuwsgierig geworden. Van de week maar eens in Rotterdam kijken of ze er al 1 hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Vissa66 op 23-09-2025 08:53 ]
M3P 24'
Tijdens onze vakantie viel mij dit geluid ook op. Volgens mij is het de motor, hoor het duidelijk achterin de auto wegkomen. Was vooral wanneer ik met de caravan even goed moest accelereren om ergens tussen te komen, dus bij zware belasting. Maar soms ook wel bij snel optrekken zonder caravan. Laat ik het zo zeggen, het viel mij voorheen nog niet zo duidelijk op. Ervaar verder geen problemen dus daar bij gelaten. Hier een '24 Y RWDQuestionMarc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:56:
Ik rij sinds november vorig jaar met alle tevredenheid een 2023 Model Y RWD uit China.
Hebben meer mensen dit?
Dit lijkt mij gewoon inverter whine. Bij een M3P of een S of X is het heel duidelijk als je vol accelereert. Hoort zo.Stylus schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:15:
[...]
Tijdens onze vakantie viel mij dit geluid ook op. Volgens mij is het de motor, hoor het duidelijk achterin de auto wegkomen. Was vooral wanneer ik met de caravan even goed moest accelereren om ergens tussen te komen, dus bij zware belasting. Maar soms ook wel bij snel optrekken zonder caravan. Laat ik het zo zeggen, het viel mij voorheen nog niet zo duidelijk op. Ervaar verder geen problemen dus daar bij gelaten. Hier een '24 Y RWD
Model Y - RWD. 2 jaar airco op auto laten staan. 40.000 km ongeveer.Vissa66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:51:
[...]
Lekker aan laten staan. Wat een gedoe voor een probleem wat niet bestaat.
Interieur filter gewisselt, geen schimmel niks of geurtjes. Ik zou lekker postzegels of bierdopjes gaan verzamelen i.p.v. de airco steeds handmatig uit te gaan zetten.
Ja. Groot verschil en samen met sub woofer laten doen. Prima service en aardige mensen daar.hveck75 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 00:26:
Heeft iemand de extra speakers in zijn model 3 laten activeren? Hoe klinkt dit? Kost € 300,- incl. installeren bij tesland.
gaat ook helemaal nergens over. En idd, in het najaar met hoge luchtvochtigheid ga je veel meer ellende krijgen als je dat 5min onzin verhaal invoert. Hier ook nog nooit ook maar iets van vieze geurtjes gehad.pretpik schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:53:
[...]
Maar als je de airco 'droog gaat rijden' in slecht weer krijg je toch ook extra vocht? Ik heb in de 15 jaar dat ik autorijd nog nooit de airco 5 minuten voor aankomst uitgezet of uberhaupt de airco uitgezet en nooit vieze geurtjes gehad.
Gewoon elke 3 a 4 jaar nieuw interieur filter erin en de auto regelmatig gebruiken.
Laat je je auto weken stilstaan in de herfst/ winter....ja dan krijg je over schimmel/ vocht
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Voor de highland is er niet zo'n set toch? Ik heb bv die speakers in de A-pillars uberhaupt niet.DanielAlm schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:45:
[...]
Ja. Groot verschil en samen met sub woofer laten doen. Prima service en aardige mensen daar.
Sinds afgelopen donderdag staat hij hier, en blijkbaar was ik de tweede in NL.Vissa66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:51:
[...]
Zijn er al mensen die de nieuwe Y Performance hebben gereden en/of besteld? Ben toch wel beetje nieuwsgierig geworden. Van de week maar eens in Rotterdam kijken of ze er al 1 hebben.
Ik kom uit een Model 3 LR ’21, maar dit is écht next level qua performance, ik rijd met een semi-permanente grijns rond — want rijden is simpelweg een feest. Het interieur oogt vertrouwd, maar voelt net wat verfijnder. Tot nu toe geen kraakje of piepje gehoord.
Het verbruik valt iets tegen door 'obvious reasons' maar wordt enigzins gecompenseerd door de grotere batterij. 84 kwh netto volgens tessie.
Gisteren wat accessoires besteld zoals de all-weather vloermatten, glaasje voor display achter en het midden console bakje mag natuurlijk niet ontbreken.
[ Voor 0% gewijzigd door Gmorx op 23-09-2025 13:02 . Reden: verduidelijking batterij capaciteit ]
snip: niet constructief
[ Voor 122% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2025 18:30 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Viel mij ook op. Wellicht is er iets veranderd tijdens de laatste update. Het viel mij eerder namelijk ook niet op en nu wel.QuestionMarc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:56:
Hebben meer mensen dit?
snip: graag voortaan een TR
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2025 18:31 ]
snip: quote weggehaald
Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe auto koop is alles voorzien van all-weather matten. Ik heb geen zin in stoffen matten waar ik het zand niet uit krijg. Specifiek nu gekozen voor https://eu.3wliners.com/p...er?variant=51146661986634.
Staat nog dicht in doos omdat ik de Model Y nog niet heb maar zal het eerste zijn wat ik “aanpas.”
Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe auto koop is alles voorzien van all-weather matten. Ik heb geen zin in stoffen matten waar ik het zand niet uit krijg. Specifiek nu gekozen voor https://eu.3wliners.com/p...er?variant=51146661986634.
Staat nog dicht in doos omdat ik de Model Y nog niet heb maar zal het eerste zijn wat ik “aanpas.”
[ Voor 69% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2025 18:32 ]
Tommie12 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:29:
Ben je schilder of bouwvakker?
:strip_exif()/f/image/Y1XoIvpmrdYsm2IkAO9xW5dW.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die wel eens buiten in de natuur komt? Best aan te raden
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik zag trouwens zelf laatst een zwarte Y met https://nl.aliexpress.com/item/1005007475924423.html deze dingen erop geplakt, tezamen met https://nl.aliexpress.com/item/1005006371629363.html
En een set van onderstaande wielen, incl alfa logo, alle 4 rondom volledig afgeschuurd langs een stoeprand.
Het was niet helemaal mijn smaak
. (En dat zeg ik met witte HaloBLK wieldoppen op mijn Y)
Dat zijn dezelfde mensen die dan mopperen "mijn range is kut"
En een set van onderstaande wielen, incl alfa logo, alle 4 rondom volledig afgeschuurd langs een stoeprand.
Het was niet helemaal mijn smaak
Dat zijn dezelfde mensen die dan mopperen "mijn range is kut"
[ Voor 77% gewijzigd door Mar.tin op 24-09-2025 09:29 ]
En wat dacht je van combinatie natuur en kinderen. Ik zweer bij die matten.Radiodurans schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
[...]
[Afbeelding]
Dan draag ik laarzen, en die stop ik in de frunk, waarna ik met gewone schoenen terug op mijn stoffen matten ga zitten.Radiodurans schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
[...]
[Afbeelding]
Heb 4 kinderen opgevoed, en nooit heb ik ze op rubberen matten gezet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Yep, ik heb ook van die plastiek brol matten in de trunk achteraan. Maar binnenin stoffen matten. En als ik die niet meer proper krijg bestel ik er zo nieuwe. Is nu ook niet echt de kost om de paar jaar en heb je altijd een gezellige, propere auto ipv die plastiek binnenin.Tommie12 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:42:
[...]
Dan draag ik laarzen, en die stop ik in de frunk, waarna ik met gewone schoenen terug op mijn stoffen matten ga zitten.
@tommy , die jongen of vrouw is hartstikke blij met zn performance. Terzijde benoemt hij/zijnde matten. Reageer op de performance, veel interessanter. Laten we wat aardiger op elkaar reageren en iedereen in zn waarde laten en elkaar wat positiever benaderen. (ik zeg niet dat je je mening niet hoeft te geven)Tommie12 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:42:
[...]
Dan draag ik laarzen, en die stop ik in de frunk, waarna ik met gewone schoenen terug op mijn stoffen matten ga zitten.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:51
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik zal maar ontopic gaan.
Mijn 23 model 3 zit op 75k geen bijzonderheden. Zouden jullie een beurt bij tesla of andere garage doen nu de garantie bijna afloopt?
Mijn 23 model 3 zit op 75k geen bijzonderheden. Zouden jullie een beurt bij tesla of andere garage doen nu de garantie bijna afloopt?
Probleem bestaat echt wel. De verdamper in het kachelhuis haalt 80% van het vocht uit de aangezogen lucht. Hierdoor is het kachelhuis en verdamper drijfnat. Wanneer het niet regelmatig droog wordt geblazen kan er schimmelvorming ontstaan wat resulteert in nare luchtjes.Vissa66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:51:
[...]
In mijn vorige auto stonk de airco enorm, na filters wisselen en meerdere schoonmaak pogingen ging de lucht niet weg. Zegmaar natte hond lucht. Dit wil ik voorkomen bij de Tesla.patrickt35 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:47:
[...]
Probleem bestaat echt wel. De verdamper in het kachelhuis haalt 80% van het vocht uit de aangezogen lucht. Hierdoor is het kachelhuis en verdamper drijfnat. Wanneer het niet regelmatig droog wordt geblazen kan er schimmelvorming ontstaan wat resulteert in nare luchtjes.
Beter voorkomen dan genezen.megabeat schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:49:
[...]
In mijn vorige auto stonk de airco enorm, na filters wisselen en meerdere schoonmaak pogingen ging de lucht niet weg. Zegmaar natte hond lucht. Dit wil ik voorkomen bij de Tesla.
Dat is snel! Welke kleur?Gmorx schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:00:
[...]
Sinds afgelopen donderdag staat hij hier, en blijkbaar was ik de tweede in NL.
Ik kom uit een Model 3 LR ’21, maar dit is écht next level qua performance, ik rijd met een semi-permanente grijns rond — want rijden is simpelweg een feest. Het interieur oogt vertrouwd, maar voelt net wat verfijnder. Tot nu toe geen kraakje of piepje gehoord.
Het verbruik valt iets tegen door 'obvious reasons' maar wordt enigzins gecompenseerd door de grotere batterij. 84 kwh netto volgens tessie.
Gisteren wat accessoires besteld zoals de all-weather vloermatten, glaasje voor display achter en het midden console bakje mag natuurlijk niet ontbreken.
Een wat hogere en praktischere auto trekt mij wel aan. Ik heb het juist andersom, ik ben benieuwd of ik de snelheid van de M3P niet ga missen, en zijn wendbaarheid. Maar dat moet ik even ervaren in de Y.
M3P 24'
Ik zou even aan je verzekeraar vragen waar hij hersteld kan en mag worden.edamme schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:57:
Vandaag ontdekte ik een kleine lakschade (ongeveer 10 cm) en een deuk aan de linkerkant achter, waarschijnlijk doordat iemand achter mij verkeerd heeft geparkeerd. De auto is pas een paar maanden oud. Kan ik hiervoor gewoon naar de Tesla Service Center in Amsterdam gaan?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik zou met je verzekering in overleg gaan. Die hebben vaak een voorkeursbedrijf waardoor je je eigen risico behoudt. Ik had ook zoiets, toen werd ik naar een lokaal schadebedrijf gestuurd, die geen Tesla's repareerde, maar zij hoorden bij een organisatie waar ook een Tesla geautoriseerde schade hersteller bij hoorde. Zij konden de auto daar naar toe brengen, maar het was niet zo ver rijden voor mij dus ik heb hem zelf weggebracht, kreeg eenTesla mee tijdens de reparatie en het heeft mij geen eigen risico gekost.edamme schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:57:
Vandaag ontdekte ik een kleine lakschade (ongeveer 10 cm) en een deuk aan de linkerkant achter, waarschijnlijk doordat iemand achter mij verkeerd heeft geparkeerd. De auto is pas een paar maanden oud. Kan ik hiervoor gewoon naar de Tesla Service Center in Amsterdam gaan?[Afbeelding]
Quicksilver kleur met trekhaak. Ik heb hem gelijk de 29ste besteld/gekocht. Zelf wilde ik eerst voor de stealthgrey gaan, maar de vrouw vond quicksilver mooier. Ik heb haar gelijk moeten geven.. :-DVissa66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:00:
[...]
Dat is snel! Welke kleur?
Een wat hogere en praktischere auto trekt mij wel aan. Ik heb het juist andersom, ik ben benieuwd of ik de snelheid van de M3P niet ga missen, en zijn wendbaarheid. Maar dat moet ik even ervaren in de Y.
Het hogere ervaar ik met mijn 1.94m als erg prettig. Ik zit mijn rechterknie niet meer tegen het display en kan goed achter ‘mezelf’ zitten. De kinderen (1.35m en 1.25m) hebben nu wel wat meer moeite om naar buiten te kijken. Naja.. daar groeien ze wel in…
Zondagavond hele scherm van mijn M3 LR 2025 vol met meldingen. ABS, ESP, automatisch remmen, niks werkte meer. Service menu gaf aan wheelspeed sensor rechtsvoor. Kabel bekeken met spiegeltje, niks aan te zien.
Vandaag de auto naar Tesla gebracht. Erg spannend ritje kan ik je vertellen. Gas los auto remt gewoon totaal niet. Vertraagt niet eens, alsof de cruise control aan stond. Ook geen autohold meer.
Conclusie: knaagdierschade (marter) verderop in de kabelboom. Inmiddels staat de auto gerepareerd weer thuis.
Iemand tips tegen marters? Zo’n kastje met herrie zie ik niet zitten. Auto staat wel op eigen oprit maar dicht op de stoep. Ik wil niet dat honden er last van hebben. Had eigenlijk de hoop dat ze EV’s met rust zouden laten maar volgens de monteur kwam het vaker voor (Midden-Limburg). Wat een feest.
:strip_exif()/f/image/qcT2sXheQzOZjUl9rT0y7DZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de auto naar Tesla gebracht. Erg spannend ritje kan ik je vertellen. Gas los auto remt gewoon totaal niet. Vertraagt niet eens, alsof de cruise control aan stond. Ook geen autohold meer.
Conclusie: knaagdierschade (marter) verderop in de kabelboom. Inmiddels staat de auto gerepareerd weer thuis.
Iemand tips tegen marters? Zo’n kastje met herrie zie ik niet zitten. Auto staat wel op eigen oprit maar dicht op de stoep. Ik wil niet dat honden er last van hebben. Had eigenlijk de hoop dat ze EV’s met rust zouden laten maar volgens de monteur kwam het vaker voor (Midden-Limburg). Wat een feest.
:strip_exif()/f/image/qcT2sXheQzOZjUl9rT0y7DZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-09-2025 20:46 ]
Een paar wc blokjes erin hangen.....fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:37:
Zondagavond hele scherm van mijn M3 LR 2025 vol met meldingen. ABS, ESP, automatisch remmen, niks werkte meer. Service menu gaf aan wheelspeed sensor rechtsvoor. Kabel bekeken met spiegeltje, niks aan te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Er is niets makkelijkers dan rubber matten. Lekker afspoelen. Ik heb toch ook (kunst)leren bekleding zodat ik het af kan doen? En ik ga echt niet eerst mn vieze schoenen in de frunk gooien en dan slippers ofzo aantrekken. Gemak dient de mens en ik vind het mooier dan stoffen matten (=smaak).Radiodurans schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
[...]
[Afbeelding]
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Mijn vader heeft thuis gaas op de oprit waar de voorkant van de auto op staat.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oi, dat is niet fraai. Ook nog niet eerder gezien hier. En fijn dat het sec het snel gevonden had, dat scheelt een heleboel poen.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geen marterervaring, maar wèl een kastje onder de kap van beide auto's. In de Tesla eentje die ook op batterijen werkt omdat ik er geen 16v op durf te zetten, gemonteerd achter de frunk. Maar de Ladda's van Ikea zijn al na zo'n zes weken leeg. En dan moeten de temperaturen nog gaan dalen ...
Viel me net op. Als je de achterklep sluit hoor je normaliter meteen na het dichtvallen van de klep deze extra aangetrokken worden. Heel dat geluid is bij mij opeens weg.
De klep sluit en valt dicht, maar ik hoor de klep niet meer aangetrokken worden.
Iemand ook opgevallen, of is er iets mis?
De klep sluit en valt dicht, maar ik hoor de klep niet meer aangetrokken worden.
M3P 24'
Als hij nog steeds goed dicht zit zal t wel meevallen denk ik, maar dat is onmogelijk om te beoordelen zonder beeldmateriaalVissa66 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:07:
Viel me net op. Als je de achterklep sluit hoor je normaliter meteen na het dichtvallen van de klep deze extra aangetrokken worden. Heel dat geluid is bij mij opeens weg.
Je gelooft het niet, maar ik kwam vanmorgen op de A12 richting Utrecht de betreffende wagen tegen in de file. Heeft nieuwe velgen gekocht tussendoor lijkt hetMar.tin schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
[...]
Ik zag trouwens zelf laatst een zwarte Y met https://nl.aliexpress.com/item/1005007475924423.html deze dingen erop geplakt, tezamen met https://nl.aliexpress.com/item/1005006371629363.html
Het was niet helemaal mijn smaak. (En dat zeg ik met witte HaloBLK wieldoppen op mijn Y)
Dat zijn dezelfde mensen die dan mopperen "mijn range is kut"![]()
[Afbeelding]
Ieder zijn smaak.
![]() | ![]() |
[ Voor 25% gewijzigd door Mar.tin op 24-09-2025 09:29 ]
Ik rijdt de MY Juniper SR nu iets meer dan een week. Mijn eerste EV, en wat een genot. Hele fijne auto. Alleen soms lijkt het alsof die tussen de 55km/u en 60km/u wat trilt. Het gevoel lijkt nog het meest alsof je in een te hoge versnelling met te lage toeren in een ICE rijdt. Beetje bokkend. Gek genoeg valt het me niet altijd op, dus kan ook type wegdek in combinatie met snelheid zijn dat de demping dan net anders is. Maar ik denk met alle mensen hier is er vast wel iemand die het herkend.
Heb ik ook, licht schuddend/trillend tussen de 45-65 kmh range, maar niet altijd. Ik heb er een service center afspraak voor gemaakt 2e week oktober.TDCCBB schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:33:
Ik rijdt de MY Juniper SR nu iets meer dan een week. Mijn eerste EV, en wat een genot. Hele fijne auto. Alleen soms lijkt het alsof die tussen de 55km/u en 60km/u wat trilt. Het gevoel lijkt nog het meest alsof je in een te hoge versnelling met te lage toeren in een ICE rijdt. Beetje bokkend. Gek genoeg valt het me niet altijd op, dus kan ook type wegdek in combinatie met snelheid zijn dat de demping dan net anders is. Maar ik denk met alle mensen hier is er vast wel iemand die het herkend.
Wat mij al geruime tijd opvalt is dat mijn Model Y op de eigen oprit soms random ontgrendelt. Wij doen dan niks. Ik zie nu bijvoorbeeld een notificatie dat om 00:35 vannacht de portieren ontgrendelt zijn en toen lagen wij te slapen. Heeft iemand dit ook en hoe kan je dit voorkomen? Is natuurlijk niet handig.
Staat de auto direct naast je huis? Je zou phone key uit kunnen zetten en kijken of het dan nog steeds gebeurt.Damocles.NL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:27:
Wat mij al geruime tijd opvalt is dat mijn Model Y op de eigen oprit soms random ontgrendelt. Wij doen dan niks. Ik zie nu bijvoorbeeld een notificatie dat om 00:35 vannacht de portieren ontgrendelt zijn en toen lagen wij te slapen. Heeft iemand dit ook en hoe kan je dit voorkomen? Is natuurlijk niet handig.
Je krijgt een notificatie als de portieren al enige tijd zijn ontgrendelt (niet dat op dat moment de ontgrendeling is gebeurt). Ik meen dat dat na 2 uur gebeurd en kan gebeuren als de Drive Away Locking niet wordt uitgevoerd. Het is hier al vaker langs gekomen dat dat bij bepaalde telefoons (Samsung S25 Ultimate) vaker lijkt voor te komenDamocles.NL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:27:
Potjandorie , dat ziet er vervelend uit ...edamme schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:57:
Vandaag ontdekte ik een kleine lakschade (ongeveer 10 cm) en een deuk aan de linkerkant achter, waarschijnlijk doordat iemand achter mij verkeerd heeft geparkeerd. De auto is pas een paar maanden oud. Kan ik hiervoor gewoon naar de Tesla Service Center in Amsterdam gaan?[Afbeelding]
Prive auto en "genoeg" schadevrije jaren ? , Dan via ALLRISK autoverzekering vragen waar jij je auto heen mag/moet brengen. ( en dat kan , afhankelijk van verzekeraar, een betrekkelijk klein lijstje zijn met soms beste afstanden ipv "om de hoek", wat niet veel schadeherstelbedrijven "mogen/willen" geen tesla's doen ..)
lease-auto, dan via leasebedrijf ( duh) .
Prive auto en "weinig" schadevrije jaren en/of geen allrisk / vol casco? ? Dan KAN het zijn dat het buiten verzekering om laten herstellen voordeliger is, ipv "voor de rest van je leven" 5 jaar achter te lopen op je schadevrije jaren ....
( voorbeeld : stel dat kost 80 euro premiestijging per maand > 1.000 euro per jaar > contante waarde ervan "levenslang" grofweg geschat op 20.000 euro ? afhankelijk van verdere schades in je leven)
Zelf vorig jaar een "kleine" schade ( verbogen hoek voorbumper incl krassen , ivm flink gat in weg naast onofficiële parkeerplaats) buiten verzekering om laten herstellen, wat via verzekering 3,5k zou kosten nu maar 700 euro kostte, en nog steeds "officieel en wit " (maar dan niet gelijk met nieuwe voorbumper en halve auto overspuiten, maar puur repareren van verbogen bumperhoek zelf en bijlakken in juiste kleur )
Nu fijn mijn 11 schadevrije jaren kunnen behouden ipv te zakken naar 6....
Tegenwoordig komen de meeste verzekeringen met een kostenoverzicht wat het doet met je premie over meerdere jaren. Ik heb een tijd geleden ook schade laten repareren aan mijn voorbumper en viel terug van 14 naar 9 jaren. Hierdoor heb ik maar 1 jaar wat hogere kosten, wat maar 10% is van het schadebedrag, dus heb het via de verzekering laten lopen. Overigens zullen het ook wel echt schadebedrijven moeten zijn die ook een overeenkomst met Tesla hebben, want andere schadebedrijven doen niks met Tesla's.Ted038 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:00:
[...]
Potjandorie , dat ziet er vervelend uit ...
Prive auto en "genoeg" schadevrije jaren ? , Dan via ALLRISK autoverzekering vragen waar jij je auto heen mag/moet brengen. ( en dat kan , afhankelijk van verzekeraar, een betrekkelijk klein lijstje zijn met soms beste afstanden ipv "om de hoek", wat niet veel schadeherstelbedrijven "mogen/willen" geen tesla's doen ..)
Prive auto en "weinig" schadevrije jaren en/of geen allrisk / vol casco? ? Dan KAN het zijn dat het buiten verzekering om laten herstellen voordeliger is, ipv "voor de rest van je leven" 5 jaar achter te lopen op je schadevrije jaren ....
( voorbeeld : stel dat kost 80 euro premiestijging per maand > 1.000 euro per jaar > contante waarde ervan "levenslang" grofweg geschat op 20.000 euro ? afhankelijk van verdere schades in je leven)
Zelf vorig jaar een "kleine" schade ( verbogen hoek voorbumper incl krassen , ivm flink gat in weg naast onofficiële parkeerplaats) buiten verzekering om laten herstellen, wat via verzekering 3,5k zou kosten nu maar 700 euro kostte, en nog steeds "officieel en wit " (maar dan niet gelijk met nieuwe voorbumper en halve auto overspuiten, maar puur repareren van verbogen bumperhoek zelf en bijlakken in juiste kleur )
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Je overdrijft een beetje dat je er levenslang last van hebt. Echter schade claimen moet inderdaad lonen, ook gaan premies omhoog en in absolute euros is dat meer als je lager in trede zit dan hoger. Vandaar het algemene advies na 5 jaar naar beperkt casco toe, echter dat doe ik nog niet voor een Tesla met dure onderdelen.Ted038 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:00:
[...]
Potjandorie , dat ziet er vervelend uit ...
Dit gebeurt volgens mij na 10 minuten, dat je die notificatie krijgt. Dus @Damocles.NL het zou ook nog kunnen dat de auto niet netjes vergrendeld. Maar dat zou dan betekenen dat je net pas was thuisgekomen.pdidi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:58:
[...]
Je krijgt een notificatie als de portieren al enige tijd zijn ontgrendelt (niet dat op dat moment de ontgrendeling is gebeurt). Ik meen dat dat na 2 uur gebeurd en kan gebeuren als de Drive Away Locking niet wordt uitgevoerd. Het is hier al vaker langs gekomen dat dat bij bepaalde telefoons (Samsung S25 Ultimate) vaker lijkt voor te komen
Die terugval van meestal 5 jaar ga je nooit meer inhalen, toch ?megabeat schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:06:
[...]
Je overdrijft een beetje dat je er levenslang last van hebt. [knip]
Kan je beter die jaren bewaren voorals je een ECHTE klapper maakt...
en let wel, ik stel ook "Prive auto en "weinig" schadevrije jaren en/of geen allrisk / vol casco? "
Heb je al 15+ jaar schadevrij, dan meestal WEL via verzekering omdat dan de premiestijging zal meevallen, "vermoedelijk" , maar dat kan iedereen voor zichzelf nagaan ...
In essentie heb je gelijk, echter kortings tabellen houden meestal op na 15 jaren ( trede 20). Je bouwt nog steeds jaren en dus treden op maar met dezelfde korting vaak tussen de 75 en 85%, echter na 1 terugvalschade val je , bij de meeste verzekeraars, terug naar 10 jaren trede 15 zelfs als je 50 jaren hebt. Als je geluk hebt dan is het kortingspercentage van trede 15 en 20 gelijk en dan betaal je niets extra.Ted038 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:16:
[...]
Die terugval van meestal 5 jaar ga je nooit meer inhalen, toch ?
Kan je beter die jaren bewaren voorals je een ECHTE klapper maakt...
en let wel, ik stel ook "Prive auto en "weinig" schadevrije jaren en/of geen allrisk / vol casco? "
Heb je al 15+ jaar schadevrij, dan meestal WEL via verzekering omdat dan de premiestijging zal meevallen, "vermoedelijk" , maar dat kan iedereen voor zichzelf nagaan ...
Dus uiteindelijk komt iedereen op hetzelfde percentage uit, alleen jij met 1 schade 5 jaar later.
Stel je valt 5 jaar terug van trede 20 naar 15 en dat kost 1k meer, vergeet niet dat je dan wel weer korting opbouwd. Dus een jaar later betaal je 800 meer etc. Dus de totale kosten zijn dan grofweg 1000 euro per jaar gedeeld door 2 omdat je meer premie na schade elk jaar lager wordt. Een terugval berekening kan elke verzekeraar maken zoals hierboven genoemd.
Die 10 minuten gelden wanneer een deur/achterklep/raam open staat. De melding dat de auto al enige tijd niet op slot staat komt pas later, maar zover ik kan vinden is die niet fixed en afhankelijk of er nog een phone-key is verbonden. Normale use-case is als iemand bv. een telefoon met phone-key in de auto heeft laten liggen. Maar er zjin dus ook telefoons waar de walk away lock niet altijd goed werkt omdat de Tesla denkt dat de telefoon zich nog dicht bij de auto bevindt (zoals de S25 Ultimate)adjego schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:14:
[...]
Dit gebeurt volgens mij na 10 minuten, dat je die notificatie krijgt. Dus @Damocles.NL het zou ook nog kunnen dat de auto niet netjes vergrendeld. Maar dat zou dan betekenen dat je net pas was thuisgekomen.
[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 24-09-2025 11:35 ]
Verhaal klopt, mits je ZEKER weet verder nooit meer schade te rijden of krijgen...megabeat schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:26:
[...]
Dus uiteindelijk komt iedereen op hetzelfde percentage uit, alleen jij met 1 schade 5 jaar later.
(Maar dan hoef je je niet allrisk te verzekeren
Als JE iedere 5 of 10 jaar (of vaker) aan de beurt komt wordt het een ander verhaal...
En dat hoeft dus geeneens eigen schuld te zijn, net zoals in het geval nu....
Ja ik ging van deze schade uit, als er meer komen dan is het 10 jaar etc. Sommige verzekeraars gooien je er gewoon uit als je meer dan 2/3 schades maakt in een jaar. Dan moet je aan andere verzekeraars dat melden en dan kom je snel bij de vereende uit(Rialto). Of je moet echt heel veel pech hebben, maar als je meerdere keren per jaar schuld schade hebt dan moet je even kijken of auto rijden dan wel zo goed is voor jou of de andere weggebruikers.Ted038 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:43:
[...]
Verhaal klopt, mits je ZEKER weet verder nooit meer schade te rijden of krijgen...
(Maar dan hoef je je niet allrisk te verzekeren)
Als JE iedere 5 of 10 jaar (of vaker) aan de beurt komt wordt het een ander verhaal...
En dat hoeft dus geeneens eigen schuld te zijn, net zoals in het geval nu....
Ik heb het over EENS in de 5 a 10 jaar, niet meerdere keren in 1 JAAR 😜megabeat schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:48:
[...]
Ja ik ging van deze schade uit, als er meer komen dan is het 10 jaar etc. Sommige verzekeraars gooien je er gewoon uit als je meer dan 2/3 schades maakt in een jaar. Dan moet je aan andere verzekeraars dat melden en dan kom je snel bij de vereende uit(Rialto). Of je moet echt heel veel pech hebben, maar als je meerdere keren per jaar schuld schade hebt dan moet je even kijken of auto rijden dan wel zo goed is voor jou of de andere weggebruikers.
Ik heb toevallig hem gisteren nog gehad en dat was toch echt 10 minuten. En nee niet omdat er een deur open stond maar omdat de auto niet vergrendeld was.pdidi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:32:
[...]
Die 10 minuten gelden wanneer een deur/achterklep/raam open staat. De melding dat de auto al enige tijd niet op slot staat komt pas later, maar zover ik kan vinden is die niet fixed en afhankelijk of er nog een phone-key is verbonden. Normale use-case is als iemand bv. een telefoon met phone-key in de auto heeft laten liggen. Maar er zjin dus ook telefoons waar de walk away lock niet altijd goed werkt omdat de Tesla denkt dat de telefoon zich nog dicht bij de auto bevindt (zoals de S25 Ultimate)
Gebruik je wegloopvergrendeling? Als je die niet gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je deze melding al snel krijgt. Ik ging er (mss ten onrechte) vanuit dat @Damocles.NL wegloopvergrendeling aan heeft staanadjego schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:13:
[...]
Ik heb toevallig hem gisteren nog gehad en dat was toch echt 10 minuten. En nee niet omdat er een deur open stond maar omdat de auto niet vergrendeld was.
zo vandaag de M3LR uit 2019 naar de apk gedaan. Weer in 1x erdoor zonder opmerkingen. Dus we kunnen weer 2 jaar. Wel mooi dat er nog steeds de originele draagarmen onder zitten. Zijn nog in perfecte staat volgen de garage (wist ik ook al, omdat ik er 5 maanden terug goed naar gekeken had, en de boel gesmeerd had). km stand 123k km
Dat is mooi nieuws, had je alleen de apk laten en controle draagarmen? De mijne gaat over 2 maanden en heb gevraagd om een apk met algemene staat check, soort einde garantie controle omdat in januari de occasion garantie verloopt bij het autobedrijf waar ik de auto had gekocht.anti elppa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:24:
zo vandaag de M3LR uit 2019 naar de apk gedaan. Weer in 1x erdoor zonder opmerkingen. Dus we kunnen weer 2 jaar. Wel mooi dat er nog steeds de originele draagarmen onder zitten. Zijn nog in perfecte staat volgen de garage (wist ik ook al, omdat ik er 5 maanden terug goed naar gekeken had, en de boel gesmeerd had). km stand 123k km
nee gewoon alleen apk. Ik heb zelfs zeer veel ervaring met voertuigen. Dus ik weet zelf verder precies wat de staat is.megabeat schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:39:
[...]
Dat is mooi nieuws, had je alleen de apk laten en controle draagarmen? De mijne gaat over 2 maanden en heb gevraagd om een apk met algemene staat check, soort einde garantie controle omdat in januari de occasion garantie verloopt bij het autobedrijf waar ik de auto had gekocht.
In het voorjaar zelf de remmen service gedaan incl nieuwe remvloeistof. Ook de bovenste draagarmen los gemaakt. Rubbers los gehaald, die stonden vol met water. Alles schoon, droog gemaakt en opnieuw vet erin gedaan.
Zelf ook achter de draagarmen gecheckt, en de aandrijf assen/ rubbers nagelopen. Eigenlijk voelde alles nog nieuw (ook visueel).
De telefoon was nog in de auto, en kreeg de melding op mijn Watch. Wegloopvergrendeling heb ik gewoon actief.pdidi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:21:
[...]
Gebruik je wegloopvergrendeling? Als je die niet gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je deze melding al snel krijgt. Ik ging er (mss ten onrechte) vanuit dat @Damocles.NL wegloopvergrendeling aan heeft staan
Ik heb dit ook 1 of 2 keer meegemaakt. De reden is mij echter nog altijd onduidelijk.adjego schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:13:
[...]
Ik heb toevallig hem gisteren nog gehad en dat was toch echt 10 minuten. En nee niet omdat er een deur open stond maar omdat de auto niet vergrendeld was.
Wat ik hiernaast ook wel eens heb meegemaakt is dat de Tesla uit zichzelf ontgrendelde. Ene keer zag ik het gebeuren vanuit de werkkamer, een andere keer toevallig in de app gezien.. Ook hier nooit echt een reden/relatie kunnen ontdekken..
Aangezien het een enkele keer heeft plaatsgevonden verder niets mee gedaan.
Heb je ook een phone-key op je Watch waar ook de wegloopvergrendeling mee wordt geactiveerd? Want dan kan ik de snelle notificatie wel snappen. Ik zal zelf straks eens proberen wat er gebeurd als er maar 1 phone-key actief is terwijl die in de auto blijft liggen bij weg lopen. Of er dan na 10 minuten meldingen komen op de andere telefoons dat de auto niet gesloten isadjego schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:59:
[...]
De telefoon was nog in de auto, en kreeg de melding op mijn Watch. Wegloopvergrendeling heb ik gewoon actief.
Ik heb deze matten ook, prima matten overigens, maar als je de ruimte hebt, de matten alvast eruit halen, anders zijn ze wat vervormd. Ik heb best wel lang die van mij in de zon moeten zetten met een gewicht erop om de ergste vervormingen eruit te krijgen. Inmiddels sluit alles voor 99% aan en heb ik geen kieren meer omdat de mat vervormd is waardoor het net niet goed aansluiten bij de randen.JayJavier schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:39:
[mbr]snip: quote weggehaald[/]
Nu ik toch bezig met….
Wat accessoires van Spigen gekocht, laat ik voorop stellen dat het kwalitatief prima spul is, maar daar betaal je ook voor…
Screenprotector voor
Persoonlijk vind ik het geen aanrader, scherm lijkt iets minder goed afleesbaar met de screenprotector erop als de zon erop schijnt.
Screeprotector achter
Aanrader als je kids hebt, als ik mijn vorige model 3 zie hoe dat deel eraan toe is… dan is een screenprotector geen overbodige luxe.
Tray voor onder de armsteun
Wel erg grote bak, bedenkt de hele ingang, je moet het dus in en uit halen.
Tray voor middenconsole
Wel handig dat je het kan wegschuiven, helpt wel om de ruimte beter te benutten. Zeker een aanrader.
Geheime vak onderin de armsteun
Idee is goed, qua uitwerking en praktijk vind ik het nog niet zo heel nuttig. Kan ook maar 4 pasjes in en voor de rest past er eigenlijk niks meer in op wat briefgeld na, hoewel ik mijzelf dat niet zie doen.
Opbergvak onder het scherm
Bedekt wel een stuk van je mobiel als het op de wireless charger ligt, mocht je af en toe Waze op je mobiel aan hebben tijdens het laden, dan zie je dus niet alles meer. Uiteraard hoor je daar sowieso niet op te kijken tijdens het rijden… plus als je hard optrekt, valt alles eruit.. nou denken jullie waarschijnlijk dat ik minstens in een AWD versie rij, maar het is de instap SR die blijkbaar al hard genoeg optrekt waardoor de dingen eruit vallen. Niet ideaal dus.
Al met al ben ik wel tevreden mee, koste wel een fortuin vergeleken met AliExpress… maar kwaliteit van Spigen is wel goed, ik heb geen dingen van AliExpress om het mee te vergelijken.
[ Voor 1% gewijzigd door Shiro op 24-09-2025 15:24 . Reden: Zag er niet uit de format.. dus ff wat meer alinea’s ]
Juniper RWD
Nee mijn watch werkt niet goed met wegloopvergrendeling, en deze is niet als sleutel ingesteld. Auto was gewoon niet op slot gegaan maar wel alle deuren dicht. Ik weet niet beter dat ik na ongeveer 10 minuten hier een melding van krijg.pdidi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:43:
[...]
Heb je ook een phone-key op je Watch waar ook de wegloopvergrendeling mee wordt geactiveerd? Want dan kan ik de snelle notificatie wel snappen. Ik zal zelf straks eens proberen wat er gebeurd als er maar 1 phone-key actief is terwijl die in de auto blijft liggen bij weg lopen. Of er dan na 10 minuten meldingen komen op de andere telefoons dat de auto niet gesloten is
Hier heb ik een test gedaan. Auto geopend met de app, en de stopwatch aangezetpdidi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:43:
[...]
Heb je ook een phone-key op je Watch waar ook de wegloopvergrendeling mee wordt geactiveerd? Want dan kan ik de snelle notificatie wel snappen. Ik zal zelf straks eens proberen wat er gebeurd als er maar 1 phone-key actief is terwijl die in de auto blijft liggen bij weg lopen. Of er dan na 10 minuten meldingen komen op de andere telefoons dat de auto niet gesloten is
Ik snap dat niet. Als het mooi was geweest had de fabrikant het zelf wel toegepast. Dit geldt voor alle auto's/merken. Bmw met neppe koplampen, Audi met neppe achterlichten, Golfjes met alles nep enzovoorts. Het oogt gelijk goedkoop!Mar.tin schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:21:
[...]
Je gelooft het niet, maar ik kwam vanmorgen op de A12 richting Utrecht de betreffende wagen tegen in de file. Heeft nieuwe velgen gekocht tussendoor lijkt het.
Ieder zijn smaak.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Zelfde bron, maar het kloptPollux89 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:03:
Blijkbaar is de nieuwe batterij "YS5MR" nu ook beschikbaar voor de LR RWD versie. Iemand hier mee informatie over die dit kan bevestigen?
[Afbeelding]
Voor de liefhebber: direct verkrijgbaar via Tesla.
Model Y Juniper RWD Deep Blue Metallic met wit interieur!
Model Y Juniper RWD Deep Blue Metallic met wit interieur!
I stand correctedadjego schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:56:
[...]
Hier heb ik een test gedaan. Auto geopend met de app, en de stopwatch aangezet
[Afbeelding]
Toch oppassen dus blijkbaar. Ik had gehoopt dat de Tesla niet zo gevoelig daarvoor was, omdat die vrijwel dicht zit en weinig ruimte heeft binnenin.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vorige EV heb ik meerdere keren marters in gehad. Die vraten alleen de isolatie van de motorkap aan.
Een keer tijdens het rijden zat er een in. Die hoorde ik lopen tijdens het rijden. Heel bizar. Uiteindelijk op de terugweg was die eruit, maar er was zo een nieuwe marter in de buurt.
Uiteindelijk bleek alleen hondenhaar in een netje te helpen.
Misschien bij de Tesla ook maar weer doen.
Oo welke plek was dat gebeurt bij jou?
Bijzonder dat de YP verder komt als de 3P met dezelfde batterij....Pollux89 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:03:
Blijkbaar is de nieuwe batterij "YS5MR" nu ook beschikbaar voor de LR RWD versie. Iemand hier mee informatie over die dit kan bevestigen?
[Afbeelding]
M3P 24'
Vandaag een paar "Tesla " vreemde ervaringen gehad. Ik heb een Model Y mei 2023 met gewone Autopilot, software: 2025.26.7. Eerst stond ik voor een stoplicht achter 2 auto's in Autopilot, toen het stoplicht op groen ging en de auto's voor mij niet bewogen begon mijn Tesla voorzichtig te rijden. Dat heb ik nog niet eerder gehad. Normaal begon hij pas te rijden als de auto voor mij ging rijden.
Daarna reed ik op de snelweg op Autopilot met een route ingesteld op de vluchtstrook/ spitsstrook. Toen er een afslag kwam met een duidelijke doorgetrokken streep naar rechts voor de afslag, bleef de auto gewoon rechtdoor rijden, dus over de doorgetrokken streep. Normaal volgde hij altijd de doorgetrokken streep naar rechts en moest ik ingrijpen. Helaas kwam er geen volgende afslag om te kijken of het "per ongeluk" gebeurde. Hebben meer mensen soortgelijke ervaringen? Zou leuk zijn als dit een echte verbetering in de Autopilot software is.
Daarna reed ik op de snelweg op Autopilot met een route ingesteld op de vluchtstrook/ spitsstrook. Toen er een afslag kwam met een duidelijke doorgetrokken streep naar rechts voor de afslag, bleef de auto gewoon rechtdoor rijden, dus over de doorgetrokken streep. Normaal volgde hij altijd de doorgetrokken streep naar rechts en moest ik ingrijpen. Helaas kwam er geen volgende afslag om te kijken of het "per ongeluk" gebeurde. Hebben meer mensen soortgelijke ervaringen? Zou leuk zijn als dit een echte verbetering in de Autopilot software is.
Gelijk maar even kenteken JFG-39-Z ingevoerd bij Independer voor een indicatie van de kosten van de verzekering. €88 p mnd valt eerlijk gezegd nog mee, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Lekker!
Goede tip. Ik kan ze wel een week voor levering bijv. uitleggen! Wel goed om te horen dat het een prima mattenset is!Shiro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:19:
[...]
Ik heb deze matten ook, prima matten overigens, maar als je de ruimte hebt, de matten alvast eruit halen, anders zijn ze wat vervormd. Ik heb best wel lang die van mij in de zon moeten zetten met een gewicht erop om de ergste vervormingen eruit te krijgen. Inmiddels sluit alles voor 99% aan en heb ik geen kieren meer omdat de mat vervormd is waardoor het net niet goed aansluiten bij de randen.
Nu ik toch bezig met….
Wat accessoires van Spigen gekocht, laat ik voorop stellen dat het kwalitatief prima spul is, maar daar betaal je ook voor…
Screenprotector voor
Persoonlijk vind ik het geen aanrader, scherm lijkt iets minder goed afleesbaar met de screenprotector erop als de zon erop schijnt.
Screeprotector achter
Aanrader als je kids hebt, als ik mijn vorige model 3 zie hoe dat deel eraan toe is… dan is een screenprotector geen overbodige luxe.
Tray voor onder de armsteun
Wel erg grote bak, bedenkt de hele ingang, je moet het dus in en uit halen.
Tray voor middenconsole
Wel handig dat je het kan wegschuiven, helpt wel om de ruimte beter te benutten. Zeker een aanrader.
Geheime vak onderin de armsteun
Idee is goed, qua uitwerking en praktijk vind ik het nog niet zo heel nuttig. Kan ook maar 4 pasjes in en voor de rest past er eigenlijk niks meer in op wat briefgeld na, hoewel ik mijzelf dat niet zie doen.
Opbergvak onder het scherm
Bedekt wel een stuk van je mobiel als het op de wireless charger ligt, mocht je af en toe Waze op je mobiel aan hebben tijdens het laden, dan zie je dus niet alles meer. Uiteraard hoor je daar sowieso niet op te kijken tijdens het rijden… plus als je hard optrekt, valt alles eruit.. nou denken jullie waarschijnlijk dat ik minstens in een AWD versie rij, maar het is de instap SR die blijkbaar al hard genoeg optrekt waardoor de dingen eruit vallen. Niet ideaal dus.
Al met al ben ik wel tevreden mee, koste wel een fortuin vergeleken met AliExpress… maar kwaliteit van Spigen is wel goed, ik heb geen dingen van AliExpress om het mee te vergelijken.
Niets beters dan weer eens een fossiele auto rijden om te waarderen hoeveel technisch beter je EV is 
Ik reed van de week in een gehuurde Audi A5 Sportback, na een tolpoort lag een mooi breed en leeg stuk snelweg voor mijn neus en ik kon het niet laten om ‘m even op z’n staart te trappen. Het regende echter flink maar ik dacht, er liggen prima zomerbanden op met goed profiel, dat moet kunnen. Na het gaspedaal volledig in te duwen moet je natuurlijk eerst een eeuwigheid wachten tot er eens wat power verschijnt. Maar waar ik van schrok was dat na elke shift van de automaat ik even totaal de grip verloor op de weg!
Wat een middeleeuwse toestand 
(Overigens heb ik dit gedrag ook nooit gezien bij de Subaru Outback atmosferische Boxer-6 AWD auto’s die ik gehad heb, het is waarschijnlijk een FWD + turbo ding, maar toch)
Ik reed van de week in een gehuurde Audi A5 Sportback, na een tolpoort lag een mooi breed en leeg stuk snelweg voor mijn neus en ik kon het niet laten om ‘m even op z’n staart te trappen. Het regende echter flink maar ik dacht, er liggen prima zomerbanden op met goed profiel, dat moet kunnen. Na het gaspedaal volledig in te duwen moet je natuurlijk eerst een eeuwigheid wachten tot er eens wat power verschijnt. Maar waar ik van schrok was dat na elke shift van de automaat ik even totaal de grip verloor op de weg!
(Overigens heb ik dit gedrag ook nooit gezien bij de Subaru Outback atmosferische Boxer-6 AWD auto’s die ik gehad heb, het is waarschijnlijk een FWD + turbo ding, maar toch)
[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 25-09-2025 10:59 ]
Vorige week reed ik ook op een spitsstrook met doorgetrokken streep, en de autopilot volgde die netjes. Dus geen gekke actie bij een afslag.Mackeessie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:56:
Als hij in de 1 al weinig koppel heeft dan lijkt het me sterk dat hij tot en met de 5/6/7de versnelling grip verliest. BEV rijdt heerlijk hoor, maar mijn voorgaande Audi's met 200+PK waren ook geen straf en dit gedrag herken ik daar sowieso niet van. Ook niet van FWDs.Radiodurans schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:31:
Niets beters dan weer eens een fossiele auto rijden om te waarderen hoeveel technisch beter je EV is
Ik reed van de week in een gehuurde Audi A5 Sportback, na een tolpoort lag een mooi breed en leeg stuk snelweg voor mijn neus en ik kon het niet laten om ‘m even op z’n staart te trappen. Het regende echter flink maar ik dacht, er liggen prima zomerbanden op met goed profiel, dat moet kunnen. Na het gaspedaal volledig in te duwen moet je natuurlijk eerst een eeuwigheid wachten tot er eens wat power verschijnt. Maar waar ik van schrok was dat na elke shift van de automaat ik even totaal de grip verloor op de weg!Wat een middeleeuwse toestand
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het was vooral de 2/3 en 3/4 denk ik, misschien omdat dan de turbo op boost was gekomen? Wegligging en sturen was verder inderdaad geen strafInspired schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:14:
Als hij in de 1 al weinig koppel heeft dan lijkt het me sterk dat hij tot en met de 5/6/7de versnelling grip verliest. BEV rijdt heerlijk hoor, maar mijn voorgaande Audi's met 200+PK waren ook geen straf en dit gedrag herken ik daar sowieso niet van. Ook niet van FWDs.
Ik ben nieuwsgierig kunnen jullie mij verlichten?EVOTWEAKERS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
Waar en welke verzekering hebben jullie voor de Tesla?
(Binnenkort mag ik een nieuwe tesla model y ophalen)
(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
mwa ik herken het juist wel. Ik had in mijn shortlist in 2019 een audi a4 (was vroeger echt een audi man) staan met geloof ook iets van 200pk. Wat ongekend kut reed dat. telkens die esp die erin knalde. Ook tussen de 2/3. Echt super irritant. Gelukkig toen voor de M3LR gegaan. Zo ongekend veel beterInspired schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:14:
[...]
Als hij in de 1 al weinig koppel heeft dan lijkt het me sterk dat hij tot en met de 5/6/7de versnelling grip verliest. BEV rijdt heerlijk hoor, maar mijn voorgaande Audi's met 200+PK waren ook geen straf en dit gedrag herken ik daar sowieso niet van. Ook niet van FWDs.
Ik heb mijn Juniper SR bij a.s.r. ondergebracht. 5jr schadevrij, rond de 100€.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Ik ben nieuwsgierig kunnen jullie mij verlichten?![]()
(voordat er een reactie komt dat deze vraag al is gesteld, ik heb al gezocht op het gehele forum, en het verzekeringslandschap vernieuwd van tijd tot tijd)
Voordeel bij a.s.r. is dat je bij vandalisme je premie korting niet verliest (je valt wel terug in schadetrede). Vond het wel een fijne extra geruststellingen met de huidige reputatie van Tesla…
Juniper RWD
Ben voor a.s.r. gegaan. Initieel wilde ik bij allianz, maar die konden hem niet verzekeren tegen diefstal/inbraak wegens ontbreken van ccv certificaat. Ook promovendum wilde hem niet verzekeren wegens teveel vermogen (m3p).EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Wat ik belangrijk vond is dat die dus wel volledig verzekerd is (ook inbraak) en dat sterretjes/ruit beschadigingen gedekt waren.
Zit bij NH1816. Goede premie en voorwaarden. Bijvoorbeeld het glazen dak valt ook onder normale (voor)ruitschade. Heb tegen bijbetaling van €5 per maand gekozen voor 3 jaar ipv 1 aanschafwaarde dekking.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:14:
[...]
Hiervoor zat ik bij Nationale Nederlanden. Ook goede premie maar minder goede voorwaarden.
Ook ZLM schijnt prima te zijn qua prijs en voorwaarden maar verzekert alleen in het Zuiden geloof ik.
Naar. Heel benieuwd wel wat daar uitkomt. Ook de. MY?mvoit schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:39:
[...]
Heb ik ook, licht schuddend/trillend tussen de 45-65 kmh range, maar niet altijd. Ik heb er een service center afspraak voor gemaakt 2e week oktober.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/3hGdV3ArmYh00f9Zpi8cmlIR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPgeTkLicsEnC1EVBnlfYuAF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/q1xrtkO2662ImE8Bb45fwHfA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/awtoabf2x4ixcQEw7YbjOu65.jpg?f=fotoalbum_large)