• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-11 11:52
Na heel wat negatieve berichten te lezen hier bij dezen mijn impressie van EAP op een 2024 MYP (HW3).

Op de autoweg rij vrijwel altijd met autopilot en dus in mijn geval EAP. Het systeem is zeker niet feilloos maar je leert er mee omgaan. Ik vind het een stuk minder vermoeiend rijden dan TACC of handmatig rijden.

- ik heb nog niet meegemaakt dat EAP wil inhalen terwijl het niet kon. Wat wel kan gebeuren is dat tijdens de inhaalactie deze wordt afgebroken omdat er achter of voor je iets gebeurt. Dan stuurt hij aggressief terug naar de baan waar je vandaan kwam.

- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe.

- zoals hier al vele malen vermeld spitsstroken worden niet begrepen hier gebruik ik geen autopilot. Het gaat vaak mis zodra de belijning dwars over de spitsstrook gaat. Maar ook op de strook naast de spitsstrook kan het misgaan als er iemand invoegt en daarbij naast je op de spitsstrook komt. Ik denk dat de autopilot dan denkt dat iemand van de vluchtstrook jouw baan op komt.

- zodra medeweggebruikers op de markering rijden richting jouw auto kan je een flinke rem actie verwachten. Soms is deze actie later dan je zou denken. Ook hier raak je gewend aan: mijn voet staat meestal klaar om dan alsnog te accelereren.

- zonnebril is handig als je geen waarschuwingen wil krijgen dat je te lang naar het auto scherm kijkt.

- de automatische inhaalactie van EAP heeft ruimte nodig. Als het druk is gaat automatisch inhalen niet lukken.

- grootste probleem is dat je als chauffeur kan inschatten dat er een actie komt van de autopilot maar passagiers niet. Als passagiers slapen zet ik de autopilot vaak uit om remacties/stuur bewegingen te voorkomen.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
@baddon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:37:
Na heel wat negatieve berichten te lezen hier bij dezen mijn impressie van EAP op een 2024 MYP (HW3).

Op de autoweg rij vrijwel altijd met autopilot en dus in mijn geval EAP. Het systeem is zeker niet feilloos maar je leert er mee omgaan. Ik vind het een stuk minder vermoeiend rijden dan TACC of handmatig rijden.

- ik heb nog niet meegemaakt dat EAP wil inhalen terwijl het niet kon. Wat wel kan gebeuren is dat tijdens de inhaalactie deze wordt afgebroken omdat er achter of voor je iets gebeurt. Dan stuurt hij aggressief terug naar de baan waar je vandaan kwam.

- Als je op de linkerbaan rijdt en je wil met EAP terug naar de rechterbaan gaat het in ongeveer 60% van de gevallen mis als er naast de rechterbaan een uitvoegstrook zit. Meestal probeert de autopilot in een beweging over de rechter strook heen de uitvoegstrook in te gaan om vervolgens te realiseren dat dit niet de bedoeling is. Gevolg is een flinke correctie terug naar de rechterrijbaan. Ik ben eraan gewend en grijp meestal niet in omdat de auto niet op de rem gaat en dus wat mij betreft geen gevaarlijke actie maakt. Ziet wel knullig uit voor andere weggebruikers hehe.

- zoals hier al vele malen vermeld spitsstroken worden niet begrepen hier gebruik ik geen autopilot. Het gaat vaak mis zodra de belijning dwars over de spitsstrook gaat. Maar ook op de strook naast de spitsstrook kan het misgaan als er iemand invoegt en daarbij naast je op de spitsstrook komt. Ik denk dat de autopilot dan denkt dat iemand van de vluchtstrook jouw baan op komt.

- zodra medeweggebruikers op de markering rijden richting jouw auto kan je een flinke rem actie verwachten. Soms is deze actie later dan je zou denken. Ook hier raak je gewend aan: mijn voet staat meestal klaar om dan alsnog te accelereren.

- zonnebril is handig als je geen waarschuwingen wil krijgen dat je te lang naar het auto scherm kijkt.

- de automatische inhaalactie van EAP heeft ruimte nodig. Als het druk is gaat automatisch inhalen niet lukken.

- grootste probleem is dat je als chauffeur kan inschatten dat er een actie komt van de autopilot maar passagiers niet. Als passagiers slapen zet ik de autopilot vaak uit om remacties/stuur bewegingen te voorkomen.
Is het bij EAP ook zo dat de stuurweerstand verlaagd wordt zolang het knipperlicht aan staat (zoals bij Basic AP-Autosteer het geval is)?

• pdidi
  • Niet online
Damian schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Ik gok eerder de goedkope model Y
Misschien wel beide. De koplampen van de 2e teaser lijken idd wel heel erg op de gelekte goedkope model Y, maar die 1e teaser moet toch wel haast die downforce windturbine zijn? We zullen het morgen weten

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-11 11:52
pdidi schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Is het bij EAP ook zo dat de stuurweerstand verlaagd wordt zolang het knipperlicht aan staat (zoals bij Basic AP-Autosteer het geval is)?
Nee, hij wil automatisch gaan inhalen dus je moet hem erdoor duwen als je alsnog handmatig wil inhalen. Autopilot gaat dan uit.

• pdidi
  • Niet online
@baddon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Nee, hij wil automatisch gaan inhalen dus je moet hem erdoor duwen als je alsnog handmatig wil inhalen. Autopilot gaat dan uit.
Vreemd dat ze dat bij EAP dan niet zoals Basic AP hebben gedaan. Dat "erdoor duwen" gaat bij Basic AP een stuk makkelijker als het knipperlicht aan staat (als je een hendel hebt, alleen als je de hendel helemaal hebt doorgedrukt). Misschien om te voorkomen dat je per ongeluk de AP uitschakelt tijdens het inhalen

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 06-10-2025 11:54 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:26
Ik ben heel benieuwd wat de verschillen (in prijs) gaan zijn tussen de Y en de uitgeklede Y (als die hier komt).
Ik ben in de markt voor een nieuwe en wacht eigenlijk op de einde kwartaalaanbieding (zal nog wel tot half of eind oktober duren voordat daar wat meer info over bekend is). Ik wil nog het bijtellingsvoordeel meepakken :Y
(en mn 3 staat bijna op 280.000km dus mag einde jaar naar een ander baasje)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vissert schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:11:
Goedemorgen!

Ik ben nieuw in het topic. Op dit moment aan het oriënteren op een occasion Model Y. Ik noem het oriënteren maar het is meer wachten tot er een acceptabel model binnen mijn beperkte budget valt :+
Zou dan hier: Tesla Model 3 occasion kopen kijken, aanbod van (betaalbare) Model Y's is nog redelijk schaars denk ik. Ik verwacht dat dit over 1,5 jaar pas beter wordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MeneerK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-10 18:30
ybos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:11:
Ik ben heel benieuwd wat de verschillen (in prijs) gaan zijn tussen de Y en de uitgeklede Y (als die hier komt).
Ik ben in de markt voor een nieuwe en wacht eigenlijk op de einde kwartaalaanbieding (zal nog wel tot half of eind oktober duren voordat daar wat meer info over bekend is). Ik wil nog het bijtellingsvoordeel meepakken :Y
(en mn 3 staat bijna op 280.000km dus mag einde jaar naar een ander baasje)
Ik bedenk me net, stel je voor dat alle prijzen op de schop gaan. Dat de huidige Juniper iets duurder wordt om de Standard beter te positioneren. Geruchten van 5K minder zet geen zode aan de dijk lees ik online vooral.

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-10 14:59
ZeRoC00L schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Zou dan hier: Tesla Model 3 occasion kopen kijken, aanbod van (betaalbare) Model Y's is nog redelijk schaars denk ik. Ik verwacht dat dit over 1,5 jaar pas beter wordt.
Bedankt voor de tip. Kijk ik daar ook mee :)

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-11 12:03
Leuke video van Carwow

[ Voor 18% gewijzigd door warsame op 06-10-2025 13:04 ]

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:59
MagicLegend schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:46:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/model-3-stalk-retrofit

En de retrofit van de stalk voor de Model 3 is officieel beschikbaar - en al uitverkocht :D

€660, het mag wat kosten. Kun je beter voor 400 piek bij Enhauto shoppen...
Shit, wist niet dat het zo snel kan gaan. Had in vorige week maar gelijk gekocht.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 15:58
Tesla is het meest efficiënt. Met diesel kom je verder dan met een batterij. Diesel is wel duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 06-10-2025 13:13 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• ybos
  • Laatst online: 19:26
MeneerK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Ik bedenk me net, stel je voor dat alle prijzen op de schop gaan. Dat de huidige Juniper iets duurder wordt om de Standard beter te positioneren. Geruchten van 5K minder zet geen zode aan de dijk lees ik online vooral.
We gaan het zien. Mogelijk heb ik dan spijt dat ik de actie van 3000 korting van afgelopen kwartaal niet gepakt heb :)
Dan is de kans groot dat ik er eentje koop met de kop eraf, verwacht dat die Q1/Q2 volgend jaar zo nu en dan wel te koop zullen komen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

bert pit

asdasd

Felyrion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:30:
Anderen hier die vaak naar podcasts luisteren in de auto? Hoe doen jullie dat?

Tot nu toe nog geen goede manier gevonden. Zowel Spotify als Youtube Music herstarten de podcast vanaf de start elke keer als ik uit- en weer instap. Op de telefoon (en dus android auto op de vorige auto) gaat dat wel goed.

Ik ben nu maar teruggeschakeld naar audio over bluetooth, maar dat kost wel een bult extra handelingen elke keer (Audio naar bluetooth, telefoon tevoorschijn halen, juiste app weer starten, podcast vervolgen).

Kan dat handiger?
Ja klopt, een half jaar geleden werkte het uit de kunst maar nu is het weer behelpen. Wat iemand vorig jaar hier al eens zei: het lijkt wel of bij een update gedeeltelijk wordt teruggevallen op vorige versies van de software waarin andere problemen zaten... die komen dan weer terug.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• ACE777
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:05
Masterchiev schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:54:
Heeft de model 3 na de update bij de SR en LR geen standaard stoelventilatie meer?
Aangezien niemand hierop reageerde. Stoelventlatie staat inderdaad niet meer bij de beschrijving voor een of andere reden, maar een aantal mensen geven aan via tesla (wel ander land) een bevestiging gekregen te hebben dat de stoelventilatie niet wijzigt. Laten wehet hopen…

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:25
ACE777 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Aangezien niemand hierop reageerde. Stoelventlatie staat inderdaad niet meer bij de beschrijving voor een of andere reden, maar een aantal mensen geven aan via tesla (wel ander land) een bevestiging gekregen te hebben dat de stoelventilatie niet wijzigt. Laten wehet hopen…
Thanks voor de reactie 🙏

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 13:14
MagicLegend schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:46:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/model-3-stalk-retrofit

En de retrofit van de stalk voor de Model 3 is officieel beschikbaar - en al uitverkocht :D

€660, het mag wat kosten. Kun je beter voor 400 piek bij Enhauto shoppen...
Blijkbaar (en wel logisch) krijg je niet alleen de stalk, maar ook montage èn een nieuwe stuurwiel (zonder de ri-aanwijzer-knoppen).
Netto valt het een beetje mee (als 't waar is), maar kan ik dat stuurwiel dan zelf op MP verpatsen?
Of zou Tesla dat zelf houden als onderdelenvoorziening?

Vragen...

(En inderdaad wellicht is de enhauto oplossing beter, want dan komt er ook nog eens meer functionaliteit beschikbaar)

• MagicLegend
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-11 14:22

MagicLegend

The One and Only

ACE777 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Nou nou nou, Brabant is ook gewoon nog Nederland hoor ;)
MagicLegend schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:47:
En inmiddels al antwoord van Tesla, loos alarm:

[...]

Ze hebben allemaal gewoon nog stoelventilatie *O*

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

pimk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Blijkbaar (en wel logisch) krijg je niet alleen de stalk, maar ook montage èn een nieuwe stuurwiel (zonder de ri-aanwijzer-knoppen).
Netto valt het een beetje mee (als 't waar is), maar kan ik dat stuurwiel dan zelf op MP verpatsen?

Vragen...

(En inderdaad wellicht is de enhauto oplossing beter, want dan komt er ook nog eens meer functionaliteit beschikbaar)
Ga er maar van uit dat je het stuurwiel niet mee naar huis krijgt :P Zelfs bij het er op zetten van de trekhaak nemen ze de oude bumperbalk gewoon weer mee (ervaring van kennissen van me).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MagicLegend schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Nou nou nou, Brabant is ook gewoon nog Nederland hoor ;)

[...]
Noord-Brabant (want zo heet de provincie in Nederland) wel ja. Brabant kan ook verwijzen naar Brabant in Vlaanderen, oftewel Vlaams-Brabant. Dat ligt toch echt in een ander land (Belgie). ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
[...]

Vragen...

Is het al zeker dat het hele stuur vervangen wordt dan? Want ze kunnen natuurlijk ook alleen het bedieningspaneel vervangen.

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-10 16:02
Afgelopen maand 7 dagen door Duitsland getrokken. Geen enorm grote trip, maar wel onze eerste trip met de Tesla model 3 2019 LR die we sinds januari hebben.

Wat een genot. Als dat al met een ouder model is, laat staan een nieuwe..

Wij vonden het beide fantastisch.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
dChained schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:15:
Afgelopen maand 7 dagen door Duitsland getrokken. Geen enorm grote trip, maar wel onze eerste trip met de Tesla model 3 2019 LR die we sinds januari hebben.

Wat een genot. Als dat al met een ouder model is, laat staan een nieuwe..

Wij vonden het beide fantastisch.
Het verschil tussen die 'oude' en de nieuw modellen is echt niet zo groot hoor.
Met name op gebied van laadsnelheid loopt Tesla echt niet meer voor hoor.
Wegligging en comfort zijn wat beter geworden, maar niks baanbrekends.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:39
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
Maar ze staan bij Bjørn Nyland zijn 1000km tests nog allemaal mooi vooraan... en hoe vaak zie je Bjørn niet sukkelen bij die 800v laadpalen, hij trekt dit allemaal van de totale tijd af, maar in de praktijk ben je altijd sneller met een Tesla bij een Tesla SuC, het is gewoon plug&play en hoef je niet te zitten wachten tot er een handshake is, de eerste 3' niet op volle snelheid laadt,.. en dan heb ik het nog niet over de verschillende laadpassen die niet overal werken.

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Tuurlijk, er is immers veel vraag naar 2e stuurwielen:
YouTube: Funny Old Woman- extra steering wheel !!!

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door MagicLegend op 06-10-2025 16:59 ]

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Het verschil tussen die 'oude' en de nieuw modellen is echt niet zo groot hoor.
Wegligging en comfort zijn wat beter geworden, maar niks baanbrekends.
Soms denk ik ook wel dat de nog hogere snelheden vooral voor de laatste criticasters bedoeld is, de meeste mensen kunnen al prima leven met een kwartiertje pauze per 2 uur rijden. En dan is het gemak van inpluggen en laden mij persoonlijk meer waard dan de net wat hogere snelheden. Plus dat Tesla nog steeds erg scherpe prijzen hanteert voor de snelladers.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:20
martijndevriess schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

@HeldereM Die probleem ga ik helaas ook krijgen bij mijn APK. Mag ik vragen wat het afdraaien kost?
M.b.t. de remmen heb ik onderstaande posten (incl btw):
Remvloeistof vervangen: 60
Afdraaien 4 schijven: 215
Remblokset voor: 112,50
Remblokset achter: 130
Arbeid: 3u x 100 p/u
Klein materiaal en mileutoeslag: 20

Hij vertelde dat ze de glijpennen met een brander eraf hebben moeten halen en dus ook hebben vervangen, vandaar de hogere arbeid verwacht ik. Dit was bij een Bosch Car Service om de hoek. Ook konden ze het afdraaien niet zelf dus hebben ze vast wat haal- en brengkosten gerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door HeldereM op 06-10-2025 17:28 ]

• daemonix
  • Niet online
HeldereM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Hij vertelde dat ze de glijpennen met een brander eraf hebben moeten halen en dus ook hebben vervangen, vandaar de hogere arbeid verwacht ik. Dit was bij een Bosch Car Service om de hoek. Ook konden ze het afdraaien niet zelf dus hebben ze vast wat haal- en brengkosten gerekend.
Vaker hard doorremmen dus. ;)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:20
daemonix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Vaker hard doorremmen dus. ;)
Als je dan na 100k nieuwe blokken nodig hebt helpt het nog weinig... Lastige balans ;) Heb deze auto trouwens pas 4000km dus het is niet mijn schuld :P

• daemonix
  • Niet online
HeldereM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Als je dan na 100k nieuwe blokken nodig hebt helpt het nog weinig... Lastige balans ;) Heb deze auto trouwens pas 4000km dus het is niet mijn schuld :P
De kans daarop is niet zo groot hoor. ;) Af en toe echt mechanisch remmen is sowieso aanbevolen voor EV's en zeker voor Tesla. In N zetten en hard remmen (maar dan wel met niets achter je ;).

• Tommie12
gjcvro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Soms denk ik ook wel dat de nog hogere snelheden vooral voor de laatste criticasters bedoeld is, de meeste mensen kunnen al prima leven met een kwartiertje pauze per 2 uur rijden. En dan is het gemak van inpluggen en laden mij persoonlijk meer waard dan de net wat hogere snelheden. Plus dat Tesla nog steeds erg scherpe prijzen hanteert voor de snelladers.
Met een TeslaY kom je er niet met een kwartier per 200km.
Gisteren gestopt met 7% bij een SuC en de aut was voorverwarmd. De 250 kW heb ik niet gehaald.
Rustig geplast in de nabijgelegen Novotel, ook nog een colaatje gedronken (5€….), en bij terugkeer bij de auto zaten we net op 60%. De stop was 22min.
Ik had echt geen behoefte aan een langere stop, en dit doen andere auto’s ondertussen echt beter.
Ik gebruik snelladers niet dikwijls, maar mijn probleemlijst is voorlopig niet in het voordeel van Tesla.

1 keer afgebroken midden tijdens het laden bij de TeslaSuC
1 keer niet meer dan 30 kW bij de Tesla SuC, dus verplaatst naar de Ionity die me wel 200 kW gaf
1 keer een eGo die ook afbrak na 5 min laden in de regen.

Je moet gewoon durven toegeven dat Tesla op dat gebied niet meer voor loopt.

De Merc CLA was ook bloedsnel bij het laden en behoorlijk efficient.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

Gisteren gestopt met 7% bij een SuC en de aut was voorverwarmd. De 250 kW heb ik niet gehaald.
Rustig geplast in de nabijgelegen Novotel, ook nog een colaatje gedronken (5€….), en bij terugkeer bij de auto zaten we net op 60%. De stop was 22min.
Ik had echt geen behoefte aan een langere stop, en dit doen andere auto’s ondertussen echt beter.
Ik gebruik snelladers niet dikwijls, maar mijn probleemlijst is voorlopig niet in het voordeel van Tesla.

1 keer niet meer dan 30 kW bij de Tesla SuC, dus verplaatst naar de Ionity die me wel 200 kW gaf

Idd een gemis bij de Tesla wat betreft de laadsnelheden. Jammer dat de 800v architectuur exclusief gereserveerd is voor een voertuig die niet verkoopt.......de highland en juniper had het echt moeten krijgen.

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

De verhouding tussen laadsnelheid en verbruik is bij Tesla nog steeds OK. Veel auto's laden sneller, maar verbruiken zoveel meer energie tijdens het rijden dat dat ook wel moet. Maar goed, de eerste snellere SuC met 500kW tot 1.2mW is in de US geinstalleerd.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

30kW is kapotte koeling van de stalk. Gewoon even een andere proberen en melding maken. Bovendien zal het hoogstwaarschijnlijk een V3 lader zijn geweest, die geeft max 150kW. De V4 geeft wel 250kW.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 06-10-2025 19:23 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

shinken82 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Idd een gemis bij de Tesla wat betreft de laadsnelheden. Jammer dat de 800v architectuur exclusief gereserveerd is voor een voertuig die niet verkoopt.......de highland en juniper had het echt moeten krijgen.
Absoluut ja, relatief zijn ze niet meer de snelste met het laadgeweld uit China, maar in laadsnelheid in KM per uur zitten ze zeker nog in de voorhoede. Tesla staat niet voor niets nog steeds boven in de 1000km challenge van Bjorn Nyland _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2025 19:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
bert pit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

De verhouding tussen laadsnelheid en verbruik is bij Tesla nog steeds OK. Veel auto's laden sneller, maar verbruiken zoveel meer energie tijdens het rijden dat dat ook wel moet. Maar goed, de eerste snellere SuC met 500kW tot 1.2mW is in de US geinstalleerd.
Maar aan die laders gaat een Y of 3 ook nooit sneller laden.

Het valt wel op dat een beetje kritiek hier moeilijk verteerd wordt.

Ik denk dat Elon momenteel alle prioriteit geeft aan de Robotaxi en de FSd software voor de VS.
De facelifts (Highland en Juniper) waren niet te vermijden om de verkoop enigszins op peil te houden.
Maar ondertussen blijven we hier sukkelen met de autopilot, phantom brakes en blijft de batterijtech wat hangen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:31:
[...]

Maar aan die laders gaat een Y of 3 ook nooit sneller laden.

Het valt wel op dat een beetje kritiek hier moeilijk verteerd wordt.

Ik denk dat Elon momenteel alle prioriteit geeft aan de Robotaxi en de FSd software voor de VS.
De facelifts (Highland en Juniper) waren niet te vermijden om de verkoop enigszins op peil te houden.
Maar ondertussen blijven we hier sukkelen met de autopilot, phantom brakes en blijft de batterijtech wat hangen.
Kritiek moet wel terecht zijn om verteerd te worden ;)
Absolute laadsnelheid is geen doel op zich, uiteindelijk wil je zo snel mogelijk kmh laden om je reistijd te verkorten.

Maar nee Tesla loopt mijlenver achterop daarom zijn ze met een langzaam ladende inferieure BEV nog steeds de snelste in de 1000km challenge |:(

Zie hier de lijst van Bjorn, de nieuwe CATL staat er nog niet in btw.
https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336

Het is eigenlijk treurig dat al de fabrikanten met 800v nog steeds niet de 1000km reistijd van een 400v aandrijflijn kan evenaren.

De Zeekr 7X Performance scoort eenzelfde reistijd als een oude 400v Model S LR Paladium O-)

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2025 19:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:05
RigolleM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Maar ze staan bij Bjørn Nyland zijn 1000km tests nog allemaal mooi vooraan... en hoe vaak zie je Bjørn niet sukkelen bij die 800v laadpalen, hij trekt dit allemaal van de totale tijd af, maar in de praktijk ben je altijd sneller met een Tesla bij een Tesla SuC, het is gewoon plug&play en hoef je niet te zitten wachten tot er een handshake is, de eerste 3' niet op volle snelheid laadt,.. en dan heb ik het nog niet over de verschillende laadpassen die niet overal werken.
Wat voor gesukkel dan bij de 800V laadpalen? Ik laad er af en toe, nog nooit problemen gehad.

Ook bij plug&play is er een handshake systeem hoor, ben je wel zeker wat een handshake is?

En de laadpiek haal ik even snel bij een Tesla snellader als bij een andere snellader. Nog geen verschil in gemerkt.

Laadpassen is inderdaad wel een gedoe, maar eenmaal je goede laadpassen hebt is dat ook geen probleem meer. Klein beetje opzoekwerk doet veel. Er zijn inmiddels veel laadpassen beschikbaar die een heel goede dekking hebben.
Trouwens je kan dit ook een nadeel vinden voor Tesla, gezien er niet zo veel zijn in België bijvoorbeeld. Ik kom veel vaker FastNed en andere merken tegen dan dat ik een Tesla snellader tegenkom jammer genoeg.

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Absoluut ja, relatief zijn ze niet meer de snelste met het laadgeweld uit China, maar in laadsnelheid in KM per uur zitten ze zeker nog in de voorhoede. Tesla staat niet voor niets nog steeds boven in de 1000km challenge van Bjorn Nyland _/-\o_
Tja, de CLA was 10 min sneller dan de 3…
Verbruik is ongeveer gelijk, dus het ligt echt aan het laden.

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Absolute laadsnelheid is geen doel op zich, uiteindelijk wil je zo snel mogelijk kmh laden om je reistijd te verkorten.

Maar nee Tesla loopt mijlenver achterop daarom zijn ze met een langzaam ladende inferieure BEV nog steeds de snelste in de 1000km challenge |:(

Het is eigenlijk treurig dat al de fabrikanten met 800v nog steeds niet de 1000km reistijd van een 400v aandrijflijn kan evenaren.

De Zeekr 7X Performance scoort eenzelfde reistijd als een oude 400v Model S LR Paladium O-)
CLA is sneller dan de 3 en de A6 is sneller dan de Y. Id7 speelt ook mee in die categorie.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Tja, de CLA was 10 min sneller dan de 3…
Verbruik is ongeveer gelijk, dus het ligt echt aan het laden.
Klopt 5 min sneller en de Model S palladium is 5 min sneller dan de CLA.
Een Ioniq 6 RWD 800v is 35 minuten langzamer dan de S en 25 minuten langzamer dan een 3

Nee Tesla loopt hopeloos achter met de 400v techniek 8)7

Tesla heeft nog steeds top laadtijden in kmh door ongenaarde efficientie en goede laadsnelheid daarmee hebben ze ruimte om ergens anders de R&D op te richten, en dat is strategisch gewoon slim.

Laad de concurrentie nog maar even rommelen met 800v en lompe accupakketten om de inefficiëntie te verbloemen :X

Nu is het op de verjaardag van Henk en Ingrid natuurlijk wel leuk om te zeggen dat je 280kW kan laden, dat het apparaat twee keer zoveel energie verbruikt en eigenlijk maar een laadsnelheid heeft van 140kW ten opzichte van die efficiënte EV dat laten we maar even achter wegen.

[ Voor 51% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2025 19:52 ]

• Masterchiev
revolution-nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Mis de lucid air in het rijtje. Ik denk dat die met gemak op 1 komt wanneer die getest wordt. Heel efficiënte aandrijving op 800v.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Mis de lucid air in het rijtje. Ik denk dat die met gemak op 1 komt wanneer die getest wordt. Heel efficiënte aandrijving op 800v.
Grote kans inderdaad!

• gjcvro
Masterchiev schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Ja, en ook een directe concurrent voor de MY of M3.. 8)7

• RigolleM
this schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Wat voor gesukkel dan bij de 800V laadpalen? Ik laad er af en toe, nog nooit problemen gehad.

Ook bij plug&play is er een handshake systeem hoor, ben je wel zeker wat een handshake is?

En de laadpiek haal ik even snel bij een Tesla snellader als bij een andere snellader. Nog geen verschil in gemerkt.
Bekijk dan maar eens de recenste YT-filmpjes van Bjørn Nyland met de Zeekr 7x en CLA, niet alles gaat feilloos van de eerste keer, daar doelde ik op... gaf zelf aan in één van zijn filmpjes dat het bij Tesla SuC makkelijker gaat.
Laadpassen is inderdaad wel een gedoe, maar eenmaal je goede laadpassen hebt is dat ook geen probleem meer. Klein beetje opzoekwerk doet veel. Er zijn inmiddels veel laadpassen beschikbaar die een heel goede dekking hebben.
Trouwens je kan dit ook een nadeel vinden voor Tesla, gezien er niet zo veel zijn in België bijvoorbeeld. Ik kom veel vaker FastNed en andere merken tegen dan dat ik een Tesla snellader tegenkom jammer genoeg.
Met een Tesla moet je niet zoeken naar laadinfra en heb je geen laadpassen nodig, ik heb er maar één en toch op heden nog niet moeten gebruiken. Ik laad thuis en 1x naar Zuiden gereden en alles op de SuC's gedaan.
In België heb ik die SuCs niet nodig, geraak zonder laden in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Ik weet ze wel zijn en ze liggen inderdaad ver uit mekaar, maar er komt er binnenkort ééntje bij in Gent, dan is de as van Nederland naar Frankrijk behoorlijk in orde met Antwerpen, Lokeren, Gent en Kortrijk.

• Masterchiev
gjcvro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Ja, en ook een directe concurrent voor de MY of M3.. 8)7
In het lijstje staan er wel meer die geen concurrentie zijn. Die 1000km challenge maakt geen onderscheid in kosten en eigenlijk ook niet in efficiency. Gaat erom wie het snelst 1000km rijdt.

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Klopt 5 min sneller en de Model S palladium is 5 min sneller dan de CLA.
Een Ioniq 6 RWD 800v is 35 minuten langzamer dan de S en 25 minuten langzamer dan een 3

Nee Tesla loopt hopeloos achter met de 400v techniek 8)7

Tesla heeft nog steeds top laadtijden in kmh door ongenaarde efficientie en goede laadsnelheid daarmee hebben ze ruimte om ergens anders de R&D op te richten, en dat is strategisch gewoon slim.

Laad de concurrentie nog maar even rommelen met 800v en lompe accupakketten om de inefficiëntie te verbloemen :X

Nu is het op de verjaardag van Henk en Ingrid natuurlijk wel leuk om te zeggen dat je 280kW kan laden, dat het apparaat twee keer zoveel energie verbruikt en eigenlijk maar een laadsnelheid heeft van 140kW ten opzichte van die efficiënte EV dat laten we maar even achter wegen.
De testmethode van Bjorn speelt wel wat in het voordeel van Tesla door te laden tot ca 50% en dan weer door. Laadsnelheden tussen 50 en 80%, daar zit de zwakte van Tesla.

Ik hoop dat hij binnenkort een tweewielaangedteven A6 en een iX3 kan testen.

Ik besef dat we ondertussen aan het vergelijken zijn, maaar blijkbaar is dat nodig om aan te tonen dat Tesla niet meer de enige is die het goed doet op langere afstanden.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

maaar blijkbaar is dat nodig om aan te tonen dat Tesla niet meer de enige is die het goed doet op langere afstanden.
Dit is al wel een hele andere bewoording als wat ik eerder las. Ik denk dat dit een juiste observatie is, legacy auto en de chinezen komen met hun splinter nieuwe 800v platformen inderdaad op het niveau van een bijna 8 jaar oud 400v platform. Tesla is ondertussen op andere terreinen aan het innoveren en het ontwikkelen op terreinen waar de concurrentie amper aan denkt, en straks als ze achter gaan lopen met de laadsnelheid op een manier dat het de afzet raakt doen ze een update naar 800v op een super efficiënte basis en dan heeft de concurrentie weer het nakijken.

• pdidi
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Dit is al wel een hele andere bewoording als wat ik eerder las. Ik denk dat dit een juiste observatie is, legacy auto en de chinezen komen met hun splinter nieuwe 800v platformen inderdaad op het niveau van een bijna 8 jaar oud 400v platform. Tesla is ondertussen op andere terreinen aan het innoveren en het ontwikkelen op terreinen waar de concurrentie amper aan denkt, en straks als ze achter gaan lopen met de laadsnelheid op een manier dat het de afzet raakt doen ze een update naar 800v op een super efficiënte basis en dan heeft de concurrentie weer het nakijken.
Tesla zal idd wel goede (technische) redenen hebben waarom ze de 800v Cybertruck nog steeds niet toegepast hebben op de 3/Y. Want hoe snel de 800v auto's nog kunnen laden na een paar jaar snelladen is nog onbekend. Zal wel niet voor niets zijn dat Porsche zelfs aanraadt bij vaak snelladen om niet sneller dan 50kWh te laden

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
pdidi schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Tesla zal idd wel goede (technische) redenen hebben waarom ze de 800v Cybertruck nog steeds niet toegepast hebben op de 3/Y. Want hoe snel de 800v auto's nog kunnen laden na een paar jaar snelladen is nog onbekend. Zal wel niet voor niets zijn dat Porsche zelfs aanraadt bij vaak snelladen om niet sneller dan 50kWh te laden
Het staat er nog echt ook. :X
Het overheersende gebruik van CCS-snellaadstations zal op de lange termijn leiden tot langere laadtijden. AC-laden (wisselstroom) wordt aanbevolen voor dagelijks opladen thuis, en een maximaal laadvermogen van 50 kW voor DC-laden. Het gebruik van een industrieel stopcontact met wisselstroom zorgt voor een hogere efficiëntie en aanzienlijk kortere laadtijden in vergelijking met opladen via een huishoudelijk stopcontact.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

[...]
Maar ja, dan kun je wel zeggen dat je een 800v EV hebt

• Oekol
Morgen komt de 'goedkope' MY aankondiging en ook FSD14 staat om de hoek. Ben heel benieuwd hoe ver dat nu weer ontwikkeld is en hoe snel het in NL komt...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Oekol schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:38:
Morgen komt de 'goedkope' MY aankondiging en ook FSD14 staat om de hoek. Ben heel benieuwd hoe ver dat nu weer ontwikkeld is en hoe snel het in NL komt...
Hoeveel € gaat die kosten, enig idee?

• gjcvro
turkeyhakan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Gokje: Als je de lijn naar beneden doortrekt, 5k minder.

• Oekol
turkeyhakan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Ze hebben het over 5.000 dollar minder in Amerika. Vraag me af of hij hier ook komt zo snel eigenlijk (edit: dat neem ik direct weer terug na onderstaande tweet).
We gaan het als goed is morgen weten!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 13:43
pjot1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

30kW is kapotte koeling van de stalk. Gewoon even een andere proberen en melding maken. Bovendien zal het hoogstwaarschijnlijk een V3 lader zijn geweest, die geeft max 150kW. De V4 geeft wel 250kW.
V3 geeft 250kW, de V2 laders maximaal 150 kW.
Oekol schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

[...]
Ja, zo gek is dat niet toch? Dagelijks met 300kW+ opladen is niet fijn voor de accu.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
Inspired schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Ja, zo gek is dat niet toch? Dagelijks met 300kW+ opladen is niet fijn voor de accu.
Tesla heeft toch bewezen dat traag- of altijd snelladen met hun auto's bijna niets uitmaakt qua degradatie? Dan is zo'n advies voor een Porsche wel opmerkelijk.

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-10 20:26
Eisbar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:55:
Iemand ervaring met vervallen van de verplichting van een tracking systeem door de verzekering? Mijn verzekeraar (=ANWB) blijft het maar verplichten ondanks dat de auto inmiddels 4 jaar oud is en 50% van zijn waarde heeft verloren. Ook willen ze niet zeggen wanneer en of de tracking verplichting wel vervalt in de toekomst.
Inshared heeft ook geen beveiligingseisen. En behoorlijk scherp geprijsd.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:34
daemonix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

De kans daarop is niet zo groot hoor. ;) Af en toe echt mechanisch remmen is sowieso aanbevolen voor EV's en zeker voor Tesla. In N zetten en hard remmen (maar dan wel met niets achter je ;).
ik rijd gewoon af en toe een ritje met regen op de laagste stand bij mijn oude M3. ongeveer 1x per maand. Schijven zijn helemaal clean. Ook net bij de apk geweest, 0 opmerkingen over de remmen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:05
RigolleM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Met een Tesla moet je niet zoeken naar laadinfra en heb je geen laadpassen nodig, ik heb er maar één en toch op heden nog niet moeten gebruiken. Ik laad thuis en 1x naar Zuiden gereden en alles op de SuC's gedaan.
In België heb ik die SuCs niet nodig, geraak zonder laden in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Ik weet ze wel zijn en ze liggen inderdaad ver uit mekaar, maar er komt er binnenkort ééntje bij in Gent, dan is de as van Nederland naar Frankrijk behoorlijk in orde met Antwerpen, Lokeren, Gent en Kortrijk.
Ooit al eens in Antwerpen naar de Tesla laders geweest? Dat is helemaal de andere kant van de ring.
Tenzij je daar ergens moet zijn, is dat echt veel te ver omrijden voor iemand die langs Antwerpen moet rijden.
edit: Net eens de kaart bekeken, die laders zijn misschien interessant als je van Breda komt. Maar vanuit Eindhoven is dat echt te ver omrijden.

En die in Kortrijk is ook heel vaak (bijna) vol, waardoor de laadsnelheden ongelofelijk laag liggen.

Ik hoop dat die in Gent er snel komt, want dat is al jarenlang ingepland. Al zijn ze eindelijk begonnen met de bouw, dus hopelijk gaat het nu wat vlotter.

Het belang van veel snelladers is ook zodat je op eentje kan toekomen met een lage SoC.
Want zoals @Tommie12 al aangaf, hoe hoger de SoC, hoe slechter Tesla het doet tov de concurrentie met 800V systemen.
Zeker als je een grote batterij hebt bij Tesla gaat die laadcurve echt héél snel omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door this op 07-10-2025 07:51 ]

Maurice- schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Tesla heeft toch bewezen dat traag- of altijd snelladen met hun auto's bijna niets uitmaakt qua degradatie? Dan is zo'n advies voor een Porsche wel opmerkelijk.
Ik zou graag wel eens data willen zien van een moderne Model Y/3. Die accu's worden er qua specs niet beter op. Dat een oude S weinig moeite heeft geloof ik wel. Verder heeft Porsche gewoon gelijk. Dagelijks snelladen is gewoon slechter. Uiteindelijk is het allemaal wat rommelen in de degradatie marge.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 07-10-2025 07:59 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• mv_ak
  • Laatst online: 20:01
daemonix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

En op een afgelegen weggetje of parkeerplaats: in zijn achteruit, vol gas en dan hard in de ankers. Paar keer doen. En daarna naar de APK keuring.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 12:24
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
De testmethode van Bjorn speelt wel wat in het voordeel van Tesla door te laden tot ca 50% en dan weer door. Laadsnelheden tussen 50 en 80%, daar zit de zwakte van Tesla.
Er zijn zoveel auto's waar ie maar tot hooguit 60 a 64% laad vanwege de curve, uiteindelijk gaat het om de eindtijd bij die 1000km; als je sneller bent door vaker te stoppen is dat nu eenmaal zo. Zie hem zelden tot hoger dan 70% gaan op enkele uitzonderingen na.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:56
Inspired schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Ik zou graag wel eens data willen zien van een moderne Model Y/3. Die accu's worden er qua specs niet beter op. Dat een oude S weinig moeite heeft geloof ik wel. Verder heeft Porsche gewoon gelijk. Dagelijks snelladen is gewoon slechter. Uiteindelijk is het allemaal wat rommelen in de degradatie marge.
Je had bedrijfjes zoals Tesloop die vol gebruik maakten van gratis superchargers en heel veel km maakten in korte tijd. Degradatie was veel beter dan wat iedereen voor mogelijk hield zelfs met dagelijks snelladen:
https://insideevs.com/fea...00000-mile-in-depth-look/.

Feit is dat zelfs al rijd je nauwelijks, een belangrijk deel van het verlies is gewoon aging. Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen teslas van een jaar of 3-4 oud, zelfde batterij met verschillende km standen. Mijn gevoel is dat je wellicht wat sneller naar 10-15% degradation gaat als je veel rijdt en/of je auto in een heet klimaat (niet nl) staat, maar dat het een kwestie is van jaartje eerder of jaartje later.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nu Het kouder wordt lijkt het dat de rugleuning van de achterbank aan de rechterkant steeds meer begint te kraken op klinkerwegen.
Is een vaker voorkomend probleem en is dit een beetje makkelijk op te lossen?

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
WvB22 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Inshared heeft ook geen beveiligingseisen. En behoorlijk scherp geprijsd.
Bij inshared kan ik onze M3 2019 LR niet verzekeren wegens 'Sorry, deze auto kun je niet bij ons verzekeren. De auto heeft te veel vermogen.' ABN Amro had/heeft wel een relatief scherpe prijs 15svj 93 euro.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Daarom vraag ik me wel af wat dan nog het echte voordeel is van 800v

• martijndevriess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:52
HeldereM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Bedankt! Dat zijn nog flinke kosten. Komt in de buurt van nieuwe schijven en blokken via lokale dealer (circa 1000). Niet via Tesla zelf, die zitten op circa 1500. Ik twijfel nog even. Zelf de M3 (2019) 7 maanden geleden aanschaft bij een handelaar heb het idee dat dit misschien onder wettelijke garantie valt aangezien dit APK afkeur is een al aanwezig was bij de verkoop. Iemand ervaring mee?

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even voor de stats: Mijn Model 3 2024 RWD (LFP) heeft nu 41.500 kilometer gereden, zonder storingen.
Ik laad voornamelijk thuis. Meestal als de batterij zo'n 40% heeft, en dan laad ik 'm weer tot 100%. Dit doe ik meestal 2 a 3x per week.
In de vakanties maak ik gebruik van SuC, in totaal denk ik z'n 20x van 20% naar 80% geladen.
bij 100% batterij, geeft de auto nog een keurige 434 kilometer aan. Toen de auto nieuw was, was dat 439. Een degradatie van 5 kilometer dus.

• Eisbar
Gumball schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:11:
Even voor de stats: Mijn Model 3 2024 RWD (LFP) heeft nu 41.500 kilometer gereden, zonder storingen.
Ik laad voornamelijk thuis. Meestal als de batterij zo'n 40% heeft, en dan laad ik 'm weer tot 100%. Dit doe ik meestal 2 a 3x per week.
In de vakanties maak ik gebruik van SuC, in totaal denk ik z'n 20x van 20% naar 80% geladen.
bij 100% batterij, geeft de auto nog een keurige 434 kilometer aan. Toen de auto nieuw was, was dat 439. Een degradatie van 5 kilometer dus.
Dat is erg goed! Zou je dus kunnen concluderen dat je gewoon tot 100% vol kan laden (mits ie niet te lang met 100% blijft staan) zonder nadelen voor de batterij? Durf ik nog niet aan.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eisbar schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Dat is erg goed! Zou je dus kunnen concluderen dat je gewoon tot 100% vol kan laden (mits ie niet te lang met 100% blijft staan) zonder nadelen voor de batterij? Durf ik nog niet aan.
Ik denk, als je een LFP hebt, dat dat inderdaad prima kan. Dat is wat Tesla zelf ook zegt.
Kleine sidenote, die 434KM range, was tot een maand geleden nog 432 KM, misschien met een update iets verbeterd.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:36
Ik laad mijn Model 3 (LFP) elke woensdag naar 100% ongeacht hoeveel % er nog in zit.
Er zit momenteel bijna 30.000 km op de teller en heb een degradatie van 5-6 km volgens het dashboard.
Denk dat mijn auto eigenlijk vrijwel nooit onder de 50% komt.

• Eisbar
Gumball schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Ik denk, als je een LFP hebt, dat dat inderdaad prima kan. Dat is wat Tesla zelf ook zegt.
Kleine sidenote, die 434KM range, was tot een maand geleden nog 432 KM, misschien met een update iets verbeterd.
Ter vergelijking: Mijn 2021 M3P heeft nog 84% van de EPA range (507) na 49k km. Vrijwel alles thuisladen tot 80% SOC.

Batterij is ergens in 2022 vervangen voor een andere gebruikte. Eigenlijk heeft hij lang 93-95% gehouden, maar het laatste jaar is het hard gezakt.

• pdidi
  • Niet online
Gumball schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:11:
Als je nominaal verbruik nog steeds 139,0Wh/km is (check deze post om te zien hoe je die bepaald) dan is dat idd heel netjes

• pdidi
  • Niet online
Eisbar schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Ter vergelijking: Mijn 2021 M3P heeft nog 84% van de EPA range (507) na 49k km. Vrijwel alles thuisladen tot 80% SOC.

Batterij is ergens in 2022 vervangen voor een andere gebruikte. Eigenlijk heeft hij lang 93-95% gehouden, maar het laatste jaar is het hard gezakt.
Als jij 1 van de velen was die een ander type batterij heeft gekregen (LG 5L ipv de originele Panasonic 3L) dan kun je de originele EPA range niet meer vergelijken met je huidige range

• Eisbar
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Als jij 1 van de velen was die een ander type batterij heeft gekregen (LG 5L ipv de originele Panasonic 3L) dan kun je de originele EPA range niet meer vergelijken met je huidige range
Het was hetzelfde type. Ik had gehoopt een nieuwe te krijgen maar helaas. Range zat ook vrijwel op zelfde niveau voor en na swap (95% van EPA). Ik ga eens kijken of er aan nominaal verbruik iets is gewijzigd tov aflevering.

[ Voor 9% gewijzigd door Eisbar op 07-10-2025 09:38 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:49
Zijn het mijn gedachten of waren de TPMS sensoren van Tesla tot voor kort goedkoper dan 60euro per sensor?
Ik dacht dat die rond de 45euro zat, maar ik kan mis zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

Ik heb de volgende Teslamate stats om bij te dragen over de LFP in mijn model 3 highland, opgehaald eind januari 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL8DyER98UJmBs9gZKP2jGlnK2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmKeZTIilEK6qGn7Xj85B7py.png?f=fotoalbum_large

Vaak rijd k m wel redelijk leeg, en meestal bezoek ik dan een Tesla Supercharger hier in de buurt als de plaatselijke paaltjes weer eens langdurig bezet zijn (ik heb helaas geen beschikking over een eigen paal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsjf4HecDNnmMcVmVazxkqCVTCo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yojfMHFUHr7UMXaGp0sohiLe.png?f=user_large

Waar die dip in december/januari van vorig jaar precies vandaan kwam, geen idee, zat rond software versie 2024.44.25.2 en was weer "in orde" rond versie 2025.2.6 als ik de stats moet geloven. zou maar zo kunnen dat die periode de auto langere tijd niet tot 100% vol geladen is en daardoor het bms niet helemaal zeker meer was van de totale capaciteit.

Anyway, als ik deze stats neerleg naast die van mijn oude 2019 model 3, dan zie je dat die veel sneller begon met zakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_txSJlqAZEbYOkuTMmHmbkPn3BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQXd96VEkInZTzs2QE6OEdAA.png?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
mijn privé Y LR, heeft na iets meer dan 2jaar 21k gereden volgens teslamate zit ik op 3.1% degradatie.
Laad voornamelijk thuis dus langszaam bijna een jaar met grannycharger gereden had nog steeds zo kunnen laden maar toch maar in laadpalen thuis geinvesteerd, is toch handig als je wat sneller je auto vol wilt hebben.
Laad thuis max 80% maar meestal lager (70).
Vakantie (met caravan) en lange afstanden altijd testa superchargers, nog nooit ergens anders geladen.
0% problemen enkele keer moeten wachten, wel vaak afkoppelen met de caravan kost je 2m dus dat valt wel mee.
Van mij mag dat snelladen wel instelbaar zijn (langzamer) met de vakantie klaagt mijn vrouw dat de pauzes te kort zijn, en laad ik dan ook vaak verder door 90 a 95% (nog nooit naar 100 geladen).
Thuis op de 11kwh lader kan ik gewoon instellen maar met max 5A te laden (per fase dan) en kan de paal van mij ook naar 1fase schakelen trouwens.
Van mij mag bij snelladen dat ook wel dat ik b.v. max 50kwh laad

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
Inspired schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P74Qp7HGKD-POKv2iiwru3ne_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1mWOyUB4th2Xazu6ZYVrb5I.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
  • Laatst online: 31-10 22:53
djbarney schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:54:
Waar die dip in december/januari van vorig jaar precies vandaan kwam, geen idee, zat rond software versie 2024.44.25.2 en was weer "in orde" rond versie 2025.2.6 als ik de stats moet geloven. zou maar zo kunnen dat die periode de auto langere tijd niet tot 100% vol geladen is en daardoor het bms niet helemaal zeker meer was van de totale capaciteit.
Als ik naar mijn eigen LFP wagens kijk (2022 M3 RWD, 2024 MY RWD en 2025 MY RWD), begonnen die binnen 4-5 dagen van niet 100% geladen te zijn al capaciteit bovenin te verbergen voor de auto, om vervolgens na 1-2 100% laadsessies weer terug te komen. En dan hebben we het over 0,5kWh oplopend naar 1-1,5kWh aan "verdwenen" netto capaciteit.

Ik rijd zelden zo lang "zo weinig" dus heb geen langere periode kunnen testen. Maar gezien het in de traditionele "vakantieperiode" voor kwam, zou dat best kunnen, aangezien het dus gewoon uit wat ScanMyTesla de "Nominal Full Pack" verdwijnt, en dus in alle andere statistieken ook voor zal komen als degradatie.

• Mar.tin
Eisbar schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Als je een non LR model hebt, is het voor de kalibratie van je BMS nogal aan te raden. ;). Aangezien LFP nogal uit de pas kan gaan lopen als t langdurig niet 100% geladen is.

Ik heb liever 0,1%, of zelfs 1% meer degradatie (en het zal eerder richting die 0,1% zitten), dan dat ik een keer stil sta langs een snelweg omdat mijn BMS dacht dat er nog wat in het pakket zat, maar het was er niet.

• pdidi
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:55:

Van mij mag bij snelladen dat ook wel dat ik b.v. max 50kwh laad
Dus jij bent de use-case voor een 800v Porsche :) Moet je dus niet de optionele On-Board 150 kW DC Charger er bij bestellen en bij Tesla SuC gaan laden

"When charging at stations that support only 400 volts, your Porsche Taycan (MY2020 - 2024) without the optional On-Board 150 kW DC Charger will reach a maximum charging speed of 50 kW".

• Mar.tin
Crxtreem schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:50:
Nu Het kouder wordt lijkt het dat de rugleuning van de achterbank aan de rechterkant steeds meer begint te kraken op klinkerwegen.
Is een vaker voorkomend probleem en is dit een beetje makkelijk op te lossen?
Het komt vaker voor, als je in garantie zit gewoon ff een serviceverzoekje inschieten, en afhankelijk van je model, zijn er zéker ook een tiental youtubes om het op te lossen. Heb het in mijn 2022 Model 3 op een gegeven moment opgelost met een big shopper in 4en opgevouwen en die dan achter het scharnier stekenn van de platte bank, en hem dan rechtopzetten. Dat zette genoeg spanning erop dat t niet meer gebeurde :+.

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Dus jij bent de use-case voor een 800v Porsche :) Moet je dus niet de optionele On-Board 150 kW DC Charger er bij bestellen en bij Tesla SuC gaan laden

"When charging at stations that support only 400 volts, your Porsche Taycan (MY2020 - 2024) without the optional On-Board 150 kW DC Charger will reach a maximum charging speed of 50 kW".
Sowieso is het overwegend veel sneller dan voor mij in elk geval nuttig is. Gelukkig sta ik vaak bij rustige stations met <50% bezetting waar er dus geen idle fees berekend worden. . Maar voordat mijn gezelschap (vrienden met kids) weer gereed is om te gaan ben ik vaak al 100%, en mééstal nog niet eens half leeg voordat er alweer geplast en gedaan moet worden. Zéker met de nieuwe Y Juniper, waar ik gewoon richting de 500km op een accu mee doe uit een RWD pakket :+.

De enige momenten dat het "te langzaam" is is als ik er echt op sta te wachten, niet hoef te plassen, of eten. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als ik ongepland 300km ga rijden om een lamp te halen bij IKEA groningen ofzo, en er qua accu op gerekend had de volgende dag alleen nog maar 70km naar werk te hoeven :9

Over een paar weken naar een Centerparcsje op 480km rijden, het kriebelt ergens wel om dat zonder laden onderweg te proberen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 07-10-2025 10:36 ]

• Tommie12
Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Sowieso is het overwegend veel sneller dan voor mij in elk geval nuttig is. Gelukkig sta ik vaak bij rustige stations. Maar voordat mijn gezelschap (vrienden met kids) weer gereed is om te gaan ben ik vaak al 100%, en mééstal nog niet eens half leeg voordat er alweer geplast en gedaan moet worden. Zéker met de nieuwe Y Juniper, waar ik gewoon richting de 500km op een accu mee doe uit een RWD pakket :+.

De enige momenten dat het "te langzaam" is is als ik er echt op sta te wachten, niet hoef te plassen, of eten. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als ik ongepland 300km ga rijden om een lamp te halen bij IKEA groningen ofzo, en er qua accu op gerekend had de volgende dag alleen nog maar 70km naar werk te hoeven :9

Over een paar weken naar een Centerparcsje op 480km rijden, het kriebelt ergens wel om dat zonder laden onderweg te proberen :+
Dat haal je toch alleen als je nooit boven de 90 km/h komt of zo. In B, F en D haal ik de 400km niet met mijn Y LR.
Ik ga niet trager rijden, ik rij gewoon de legale snelheid +5km/h en ca 130km/h in D.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11 09:13
OK, rare vraag. De Tesla heeft geen echte 'sleutel'. Maar ik heb altijd m'n huissleutel, RFID laadtag (leasemij) en mn autosleutel aan elkaar en dus altijd bij me.

Hoe doen jullie dat als je alleen je telefoon gebruikt om de auto te openen ? Vergeet je niet elke keer je huissleutel ?

Is het misschien handig om een KeyFob te kopen om dan toch weer een sleutelbosje voor de auto te kunnen maken ?

• RigolleM
this schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Ooit al eens in Antwerpen naar de Tesla laders geweest? Dat is helemaal de andere kant van de ring.
Tenzij je daar ergens moet zijn, is dat echt veel te ver omrijden voor iemand die langs Antwerpen moet rijden.
edit: Net eens de kaart bekeken, die laders zijn misschien interessant als je van Breda komt. Maar vanuit Eindhoven is dat echt te ver omrijden.

En die in Kortrijk is ook heel vaak (bijna) vol, waardoor de laadsnelheden ongelofelijk laag liggen.

Ik hoop dat die in Gent er snel komt, want dat is al jarenlang ingepland. Al zijn ze eindelijk begonnen met de bouw, dus hopelijk gaat het nu wat vlotter.
Neen, ik zie het nu ook.. Edegem ligt meer op de route richting Brussel, voor Gent-Kortrijk richting Parijs ligt die inderdaad verkeerd, maar snap uw punt wel als je de andere richting uitgaat, via Luxemburg dat het qua laadinfrastructuur pover is, maar we zitten dan in Wallonië en daar is nog wat werk aan de winkel qua laadinfra en niet alleen bij Tesla.

Kortrijk is vaak héél druk en nog V2 dus traag, beter is wat verder te rijden over de grens en bij Neuville-en-Ferrain te laden.

Ik zal binnenkort eens stoppen aan het stadium van KAA Gent en eens kijken hoever de werkzaamheden daar vlotten, passeer er toch regelmatig in de buurt.
Het belang van veel snelladers is ook zodat je op eentje kan toekomen met een lage SoC.
Want zoals @Tommie12 al aangaf, hoe hoger de SoC, hoe slechter Tesla het doet tov de concurrentie met 800V systemen.
Zeker als je een grote batterij hebt bij Tesla gaat die laadcurve echt héél snel omlaag.
De 1000km testen van Bjørn Nyland geven inderdaad een verkeerd beeld van hoe er wordt geladen als we op reis gaan. Hij wil zo snel mogelijk die 1000km afleggen en zijn laadsessies zijn daarop aangepast. De meeste gebruikers gaan meestal bij het laden iets eten/drinken en laden tot over de 70-80%. Je leest toch vaak het laden is sneller klaar dan onze stop. Maar in theorie zijn de Teslas nog altijd snel genoeg vergeleken met de nieuwe 800v technologie, maar moet je vroeger de laadsessie afbreken en niet doorladen tot 80%.

• Mar.tin
Tommie12 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Dat haal je toch alleen als je nooit boven de 90 km/h komt of zo. In B, F en D haal ik de 400km niet met mijn Y LR.
Ik ga niet trager rijden, ik rij gewoon de legale snelheid +5km/h en ca 130km/h in D.
Klopt. Maargoed, laat dat nou precies ongeveer de gemiddelde kruissnelheid zijn op mijn Woon-Werk traject.
Waar linksrijden maar superbeperkt zin heeft, of sommige dagen zelfs negatief nuttig is (er zijn dagen dat ik bij Amersfoort in de buurt een file in rijd. Allemaal rechterbaan, en dan pas rondom Apeldoorn weer ingehaald word door een opvallend busje / auto die ik in de file rechts voorbijgereden ben, terwijl ik 0x van baan gewisseld ben op dat traject).

Op vakanties is het overigens wel wat harder doorrijden, met overwegend gewoon overal de snelheidslimieten, net afhankelijk van hoe druk het op de weg is en of dat ook zin heeft, of dat het alleen maar onrust brengt.

Het helpt voor de range mee dat de accu van m'n nieuwe Juniper zo'n 10kWh méér bruikbaar heeft dan die van m'n 2024 Y RWD. (53 vs 64kWh), en dat ie tot zover pakweg 10% zuiniger lijkt te zijn (zit nu na bijna 2000km in 1,5 week op 112Wh/km gemiddeld, versus 122Wh/km rondom dezelfde kmstand op tevens een nieuwe auto een jaar geleden), en dan moeten m'n pizzaschotels (HALOBLK) wieldoppen er nog op. :9

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 15:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LastSamurai schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:30:
OK, rare vraag. De Tesla heeft geen echte 'sleutel'. Maar ik heb altijd m'n huissleutel, RFID laadtag (leasemij) en mn autosleutel aan elkaar en dus altijd bij me.

Hoe doen jullie dat als je alleen je telefoon gebruikt om de auto te openen ? Vergeet je niet elke keer je huissleutel ?
Ik heb een mapje gekocht waar de Tesla keycard en het kentekenbewijs in passen en daar hangt ook mijn huissleutel aan. Ik gebruik normaal mijn telefoon om de auto te openen, maar op die manier heb ik altijd alles bij me.

Signatures zijn voor boomers.

• Mar.tin

Is het misschien handig om een KeyFob te kopen om dan toch weer een sleutelbosje voor de auto te kunnen maken ?
Ik heb een Nuki voor mijn voordeur, dus hoef in principe geen huissleutel meer mee te nemen, en als die het niet doet zijn er wel buren / vrienden / ouders / auto met een fysieke sleutel.
Heb een Secrid met pasjes, met mijn Tesla pasje erin, voor de 1-2 publieke laadsessies per jaar heb ik mijn laadpasje in de kofferbak bij de laadkabel liggen, is een pasje, geen druppel.

Nu alleen de sleutels van m'n bedrijfspand nog wegautomatiseren, dan hoef ik helemaal geen sleutels meer mee te nemen :9.

• pdidi
  • Niet online
Zou het dan toch waar zijn dat FSD 14 Autopilot gaat vervangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQMBUIJ1SEe5uDoMonA8odF4r4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybZgoB7uLpKlLAm9mdJCJaqb.png?f=fotoalbum_large

• Parelhoen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Aantrekkelijke acties voor Model 3 nu online, alleen niks voor de model Y.

• xFeverr
  • Laatst online: 04-11 16:18

Mijn huissleutel zit gewoon altijd in mijn zak, net zoals mijn portemonnee en dus mijn telefoon. Ook als ik thuis ben. Dus dat maakt voor mij helemaal niets uit of er een autosleutel aan zit of niet. Ik ga ook weleens op de fiets, of loop een blokje om, dat heb ik mijn autosleutel niet nodig maar heb ik wel nog steeds mijn huissleutel nodig

[ Voor 9% gewijzigd door xFeverr op 07-10-2025 10:39 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:36:
Zou het dan toch waar zijn dat FSD 14 Autopilot gaat vervangen

[Afbeelding]
We kunnen alleen maar hopen, dat zou echt fantastisch zijn. Hopen op een bruikbaardere AP in 2025.

(En "eindelijk" een update voor mijn Y die anderhalve week later nog steeds op 2025.26.300 draait, en ik al redelijk gewend was aan de Low Power mode uit 2025.32 aan en uit zetten om de koelkast in de achterbak te laten draaien :+)
Ik weet dat het snel kán, aangezien moeders Model 3 binnen 5 minuten na thuis parkeren na ophalen een update had :9

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

We kunnen alleen maar hopen, dat zou echt fantastisch zijn. Hopen op een bruikbaardere AP in 2025.

(En "eindelijk" een update voor mijn Y die anderhalve week later nog steeds op 2025.26.300 draait, en ik al redelijk gewend was aan de Low Power mode uit 2025.32 aan en uit zetten om de koelkast in de achterbak te laten draaien :+)
Ik weet dat het snel kán, aangezien moeders Model 3 binnen 5 minuten na thuis parkeren na ophalen een update had :9
Het lijkt er toch echt op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgJQg__8GUc-g-HTVVjcF6VWOrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I18W7X0K58pAKpB8yBf6ojgT.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 135 ... 152 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: