• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-02 19:37
Oekol schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Hoewel dit absoluut niet de bedoeling is dat het een vergelijking wordt in dit topic, is wat je zegt gewoon niet waar? Dus ben ik toch getriggerd om een tegengeluid te geven op iets wat niet waar is. De Model Y heeft veel meer ruimte van de #5. De #5 is alleen wat hoger, maar heeft 36% minder bagageruimte in liters en 41% met de bank plat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Allereerst bedankt voor deze feitelijke onderbouwing. Zeer interessant om deze feiten te lezen, dat van de kofferbak en trunk geloof ik helemaal, maar de passagiers ruimte heb ik in de Smart als veel ruimer ervaren. Ik heb getest met twee kinderzitjes en ben zelf 2 meter lang en het was een duidelijk verschil met de Tesla. Hoeveel ruimte er tussen de kinderen en voorstoelen zit, hoe ik achter mijzelf kan zitten en hoeveel hoofdruimte er is. Net zoals met de bananendozen test van Bjorn, zijn afmetingen niet altijd alleszeggend. Ik geloof trouwens wel dat de Smart de stoelen van de achterbank iets verder naar achter heeft gezet wat ten koste gaat van de kofferbak dus daar kan het ook aan liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door miani op 30-08-2025 20:59 ]

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:32
Kunnen wij andere auto’s weer lekker gaan discussiëren in het juiste topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5

Dank!

• miani
SL65 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:41:
Kunnen wij andere auto’s weer lekker gaan discussiëren in het juiste topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5

Dank!
Ik volg nog een aantal andere auto pagina's hier op tweakers, maar deze groep is de enige waarbij mensen geagiteerd raken zodra er andere auto's worden besproken. Ik snap dat door het eindeloze Musk/Tesla bashen van de media mensen hier wat op scherp heeft gezet, maar het is wel jammer want het maakt deze groep een cult. Voor een aspirant Tesla koper zoals mijzelf is dat niet de beste positieve reclame om zo'n auto te gaan kopen. Al hoop ik nog steeds komende week op prijsverlagingen van de Y :)

[ Voor 8% gewijzigd door miani op 30-08-2025 23:34 ]

• SL65
  • Laatst online: 07:32
Het punt is meer dat de feiten en je ervaring qua ruimte elkaar lijken tegen te spreken en niet heel relevant zijn hier. Maar goed succes met de keuze!

[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 30-08-2025 23:48 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:06
Er zijn voor alsnog geen kosten afgeschreven deze maand voor mijn Premium Connectivity.. dat had 4 dagen geleden al moeten gebeuren. Iemand die dit heeft opgemerkt?

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:31
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

Ik volg nog een aantal andere auto pagina's hier op tweakers, maar deze groep is de enige waarbij mensen geagiteerd raken zodra er andere auto's worden besproken. Ik snap dat door het eindeloze Musk/Tesla bashen van de media mensen hier wat op scherp heeft gezet, maar het is wel jammer want het maakt deze groep een cult. Voor een aspirant Tesla koper zoals mijzelf is dat niet de beste positieve reclame om zo'n auto te gaan kopen. Al hoop ik nog steeds komende week op prijsverlagingen van de Y :)
Waar komt die hoop op een prijsverlaging vandaan?
Pollux89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Kelderende verkopen wellicht?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• miani
Pollux89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

We kopen onze nieuwe auto cash, budget is 41-42k. Als je naar de showrooms van Skoda, Volkswagen, Smart, Renault, Hyundai etc gaat merk je dat je voor dat geld een goede onderhandelingspositie hebt en scherpe offertes krijgt. Doordat Tesla dit niet doet is het prijsverschil te groot en blokkeert mijn vrouw de Juniper. Dus vandaar mijn hoop dat dat de aankomende week gaat veranderen, anders geen Tesla ben ik bang :-(

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Oud barrel kopen en inruilen… heb je zo 3000 korting te pakken, wel minus aankoopprijs barrel..

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
turkeyhakan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 02:26:
Er zijn voor alsnog geen kosten afgeschreven deze maand voor mijn Premium Connectivity.. dat had 4 dagen geleden al moeten gebeuren. Iemand die dit heeft opgemerkt?
Nope. Is er twee dagen geleden nog afgeschreven.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• turkeyhakan
Oekol schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Nope. Is er twee dagen geleden nog afgeschreven.
Of de Rabobank loopt achter met het weergeven van de transacties, dat kan ook.. (mogelijk een storing, geen idee)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
SL65 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:47:
Het punt is meer dat de feiten en je ervaring qua ruimte elkaar lijken tegen te spreken en niet heel relevant zijn hier. Maar goed succes met de keuze!
Valt best mee toch, hij zei toch al dat het om de ruimte achterin ging en dat de Y meer bagageruimte heeft.

De feiten beamen de bagageruimte.

Ruimte achterbank zie ik nog geen onderbouwing dat het niet zou kloppen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
Willianv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:12:
Oud barrel kopen en inruilen… heb je zo 3000 korting te pakken, wel minus aankoopprijs barrel..
Ohhhh geldt die extra korting op iedere auto???
Toen ik die actie las, dacht ik dat het alleen van toepassing was op Tesla inruilers.

Ik heb nog een oude Corsa staan 🤣
Dealer kwam niet verder dan €500 bij aankoop Citigo IV, dus nu 3 auto’s voor de deur. Maar moet eigenlijk gewoon weg.

Zal hem binnenkort maar op MP zetten.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Yep, op iedere inruiler😉

En 5k op een model 3 als extra inruil.

[ Voor 43% gewijzigd door Willianv op 31-08-2025 10:03 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02 22:35
[...]

Ik voel me persoonlijk aangesproken 😂. Nee, geintje, maar ik denk dat dit beeld vooral beïnvloed wordt door agressieve marketing van concurrenten, die merken weten vooral te melden waar ze goed in zijn en dat de auto's in theorie gunstig geprijsd zijn. Daarnaast is voor alle andere merken onderhoud en reparaties nog steeds een businesscase voor de service organisatie, waar ik bij Tesla nog steeds het gevoel heb dat ze de noodzaak voor onderhoud en reparaties steeds verder weg proberen te nemen. En persoonlijk wordt ik al naar van het idee dat je bij concurrenten héél goed op moet letten of je wel de korting krijgt die in de markt voor dat betreffende model gebruikelijk is. Vaak verkopen ze vooral wat ze kwijt willen, in plaats van wat voor jou de beste keuze is.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:03

johanm3

Het kan altijd slechter

RaRo74 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Bij mij hoef ik niets op mijn Watch in te drukken.
De Tesla app moet wel open staan op de Watch om het voertuig te openen.

Watch moet gekoppeld staan als sleutel en wellicht moet je daar de oplossing in zoeken.
Bedankt voor je reactie. Naar mijn idee heb ik de Watch ook als sleutel staan. In de tesla zelf staat hij daar als sleutel in het rijtje met iPhone van mij en m'n vrouw en de originele kaarten. En in de app op de watch zie ik staan " openbare sleutel gebruiker' met een hele rits tekens.

De tesla app op m'n watch staat trouwens open. Daarnaast kan ik ook wegrijden met de auto als ik alleen m'n Watch heb.

Raarrrr, maar even verder onderzoeken ;)

Gadgets fan

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:14
johanm3 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Naar mijn idee heb ik de Watch ook als sleutel staan. In de tesla zelf staat hij daar als sleutel in het rijtje met iPhone van mij en m'n vrouw en de originele kaarten. En in de app op de watch zie ik staan " openbare sleutel gebruiker' met een hele rits tekens.

De tesla app op m'n watch staat trouwens open. Daarnaast kan ik ook wegrijden met de auto als ik alleen m'n Watch heb.

Raarrrr, maar even verder onderzoeken ;)
Inderdaad vreemd en geen idee wat dit verder kan zijn.
Mijn Watch opent juist heel goed omdat verbindingsafstand heel kort is.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:18
miani schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

We kopen onze nieuwe auto cash, budget is 41-42k. Als je naar de showrooms van Skoda, Volkswagen, Smart, Renault, Hyundai etc gaat merk je dat je voor dat geld een goede onderhandelingspositie hebt en scherpe offertes krijgt. Doordat Tesla dit niet doet is het prijsverschil te groot en blokkeert mijn vrouw de Juniper. Dus vandaar mijn hoop dat dat de aankomende week gaat veranderen, anders geen Tesla ben ik bang :-(
Blijft wel grappig hoe dat werkt. Men laat zich met onderhandelbare, te hoge adviesprijzen liever voor de gek houden dan direct moeiteloos een scherpe, beste bang for your buck aankoop te sluiten.

• Maurice-
[...]

Ik volg nog een aantal andere auto pagina's hier op tweakers, maar deze groep is de enige waarbij mensen geagiteerd raken zodra er andere auto's worden besproken. Ik snap dat door het eindeloze Musk/Tesla bashen van de media mensen hier wat op scherp heeft gezet, maar het is wel jammer want het maakt deze groep een cult.
Eens, vergelijken met ervaringsdeskundigen kan heel interessant zijn. Maar het probleem hier is de activiteit (itt andere topics waar maar enkele reacties per dag zijn), waardoor je zo 3 offtopic pagina's verder bent in een halve dag.

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
[...]

Wat voor kortingen krijg je dan vergeleken met de officiële prijzen/aanbiedingen conform de websites? Ben zelf ook 2 meter, heb hetzelfde budget (cash) in gedachten en de modellen die je eerder noemde heb ik zelf ook in gedachten. Zit zelf ook op een scherpe aanbieding van de Y te wachten, of de aangekondigde goedkopere/kleinere Y (waarbij hoofdruimte voor en achter wel essentieel is, bij de model 3 zit ik zelf tegen het pano dak geklemd helaas). Sentry mode en autopilot spreken me erg aan. Als ik bij andere merken opties aanvink die in de buurt van de MYJ komen dan springt Tesla er toch telkens als goedkoopste uit. Gecombineerd met constant goede testresultaten m.b.t. ADAS lijk ik toch voor de MYJ te gaan. Hoop dat de aanpasbare zitdiepte van de stoelen tegen die tijd standaard ook op goedkopere uitvoering zit...

[ Voor 16% gewijzigd door DutchJudge op 31-08-2025 12:58 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 14:33
[...]

Ik zou wel het gebruiksgemak van een Tesla meenemen. Geen sleutels, geen ‘startknop’ indrukken. De auto voelt echt alsof hij voor je klaar staat. En op de bestemming is het uitstappen en weglopen. Niet nog even kijken of de auto wel op slot zit, of de ramen wel dicht zijn en dat soort ouderwetse zaken. Als ik in een Kia oid stap erger ik me groen en geel ;)

En natuurlijk het supercharger netwerk ,waar je ook veel goedkoper laadt dan de concurrentie.

Ik ben wel benieuwd naar het prijsverschil en het verschil in uitrusting trouwens.

• nerovectra
Pierz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Ik zou wel het gebruiksgemak van een Tesla meenemen. Geen sleutels, geen ‘startknop’ indrukken. De auto voelt echt alsof hij voor je klaar staat. En op de bestemming is het uitstappen en weglopen. Niet nog even kijken of de auto wel op slot zit, of de ramen wel dicht zijn en dat soort ouderwetse zaken. Als ik in een Kia oid stap erger ik me groen en geel ;)

En natuurlijk het supercharger netwerk ,waar je ook veel goedkoper laadt dan de concurrentie.

Ik ben wel benieuwd naar het prijsverschil en het verschil in uitrusting trouwens.
Oftewel, andere merken moeten van de toren blazen waarom je hun auto's moet kopen. Bij Tesla ben je zelfs afhankelijk van de community. Ik waardeer deze community enorm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:56
[...]

En dat is precies de reden waarom ik een grote hekel heb aan dat soort tenten. Als er ruimte is voor onderhandeling, wanneer weet ik dan wanneer ik niet meer belazerd wordt? Dan liever geen ruimte voor onderhandelingen.

• RaRo74
Pierz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Helemaal mee eens! :*)

Daar wil ik dan nog een grote ergernis op aanvullen.
Bij de andere merken zit je uren in een garage te wachten totdat je onderhoudsbeurt klaar is. Zelfs een software upgrade duurt ruim 4 uur en dan zit je daar maar daar te zitten 8)7
Dealers zijn alleen maar minder geworden en centraliseren zich met grote reisafstanden om er te komen als gevolg.

Ik ben toch al 2 jaar niet meer bij een dealer geweest voor onderhoud wat me enorm veel tijd scheelt. Voorheen zat ik er toch wel een paar keer per jaar vanwege een onderhoudsinterval van 15k km |:(

Stiekem ben ik heel benieuwd naar een Model 2. Kleiner boodschappenwagentje voor erbij :P

• gjcvro
RaRo74 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:06:
[...]
Stiekem ben ik heel benieuwd naar een Model 2. Kleiner boodschappenwagentje voor erbij :P
Als ze nou eens opschoten, en het zeker was dat het een hatch werd. November loopt de lease van de andere EV af, en dat wordt overnemen, of op zoek naar iets anders "voor erbij"

• RaRo74
gjcvro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Als ze nou eens opschoten, en het zeker was dat het een hatch werd. November loopt de lease van de andere EV af, en dat wordt overnemen, of op zoek naar iets anders "voor erbij"
Een kleine Tesla zou heel mooi zijn.
Pak nu regelmatig een klein benzine gebakje en merk dat dit erg leuk rijden is vooral in de stad. Met een kleinere EV nog leuker :9

• miani
DutchJudge schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Wat voor kortingen krijg je dan vergeleken met de officiële prijzen/aanbiedingen conform de websites? Ben zelf ook 2 meter, heb hetzelfde budget (cash) in gedachten en de modellen die je eerder noemde heb ik zelf ook in gedachten. Zit zelf ook op een scherpe aanbieding van de Y te wachten, of de aangekondigde goedkopere/kleinere Y (waarbij hoofdruimte voor en achter wel essentieel is, bij de model 3 zit ik zelf tegen het pano dak geklemd helaas). Sentry mode en autopilot spreken me erg aan. Als ik bij andere merken opties aanvink die in de buurt van de MYJ komen dan springt Tesla er toch telkens als goedkoopste uit. Gecombineerd met constant goede testresultaten m.b.t. ADAS lijk ik toch voor de MYJ te gaan. Hoop dat de aanpasbare zitdiepte van de stoelen tegen die tijd standaard ook op goedkopere uitvoering zit...
Smart #5 43k, Elroq 82 Business Line 42k, Scenic E-tech Iconic 46k, Xpeng G6 41.5k (2024 model), ID7 Tourer 47k. Even grof gezegd de prijzen die ik hoorde in de showroom en kreeg in offertes. Enige merk waar niks extra van de prijs afging was Hyundai met de Ioniq5. Ik vond de 3 Highland ook fantastisch maar ik zat ook met mijn hoofd tegen het dak, als dat niet zo was geweest had ik die auto al gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door miani op 31-08-2025 13:58 ]

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58
Auw 😣 .. gelukkig wel netjes een briefje erbij. Maar hij was verder nog aardig 100% schadevrij. De eerste doet altijd het meest zeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKihWg12qp2hpfbSVp6r5M7VYb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr3iOZGN0VX0f3voHPugNSJD.jpg?f=fotoalbum_large

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:10
roach82 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Auto is onderzocht door Tesla en het probleem met de achterklep blijkt (bij mij iig) een software issue. Het is dus wachten op een update die dit moet verhelpen. Het scheen ook wel een voor te komen dat bij het sluiten één kant eerder dicht gaat dan dan de ander en dat kan er ook voor zorgen dat de klep weer opengaat, maar dat was bij mij niet het geval zeiden ze.

[Afbeelding]
Is dit bij jou opgelost nu?
De laatste tijd gebeurt het weer vaker dat de achterklep terug naar boven springt, zonder dat er iets in de weg zit.

• turkeyhakan
Siluro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:01:
Auw 😣 .. gelukkig wel netjes een briefje erbij. Maar hij was verder nog aardig 100% schadevrij. De eerste doet altijd het meest zeer.

[Afbeelding]
Begrijp ik, maar heel fijn dat je een eerlijke bestuurder bent tegen gekomen. Sterkte!

• nerovectra
DutchJudge schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Staar je aub niet blind op AutoPilot. In de huidige configuratie moet je niet méér verwachten dan een Adaptive cruise control die je (met wat issues) binnen de lijntjes houdt op de snelweg. Op wegen zonder middenstreep eigenlijk niet bruikbaar. En je kunt momenteel tijdens het rijden eigenlijk niet switchen tussen TACC en AP.
Voor de rest is het nog steeds met afstand de meest doordachte en luxe uitgeruste EV, met minimale servicebegoefte (waarom geven sommige andere merken anders vijf jaar "onderhoud" weg?) en met de beste en betrouwbaarste app.

• nerovectra
miani schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Smart #5 43k, Elroq 82 Business Line 42k, Scenic E-tech Iconic 46k, Xpeng G6 41.5k (2024 model), ID7 Tourer 47k. Even grof gezegd de prijzen die ik hoorde in de showroom en kreeg in offertes. Enige merk waar niks extra van de prijs afging was Hyundai met de Ioniq5. Ik vond de 3 Highland ook fantastisch maar ik zat ook met mijn hoofd tegen het dak, als dat niet zo was geweest had ik die auto al gekocht.
Inkoppertjes: check aub goed de standaarduitrusting, optiemogelijkheden (andere merken laten vaak bewust gaten vallen in de uitrusting) en wat je de komende jaren aan service mag verwachten.
Vergeet niet dat korting bedoeld is om je het gevoel van een goede deal te geven, en in de basis is korting ongewenst want je betaalt bijvoorbeeld je casco premie over de bruto prijs. En kijk ook naar het rijklare gewicht, daarover betaal je je WA premie en straks (veel) motorrijtuigenbelasting.

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik sta op het punt om een nieuwe Model Y LR AWD te bestellen; de Performance is heel gaaf maar de extra €9k voor mij niet waard.

Echter, ik lees nu dat er een nieuw type battery pack, de 5M, geleverd kan worden. Probleem is alleen dat je niet weet welk pakket je krijgt. Daarom twijfel ik of ik nu wel moet bestellen…

• turkeyhakan
JayJavier schreef op maandag 1 september 2025 @ 00:11:
Ik sta op het punt om een nieuwe Model Y LR AWD te bestellen; de Performance is heel gaaf maar de extra €9k voor mij niet waard.

Echter, ik lees nu dat er een nieuw type battery pack, de 5M, geleverd kan worden. Probleem is alleen dat je niet weet welk pakket je krijgt. Daarom twijfel ik of ik nu wel moet bestellen…
Persoonlijk vind ik de nieuwe batterij niet echt een hele grote verbetering. De specs zijn volgens mij zo goed als hetzelfde gebleven, muv dat je iets verder komt.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb, naar mijn gevoel, sinds de laatste 2 updates dat uit het niets de AP uit gegooid wordt met een hoop gepiep.

Met een systeem fout en neem de besturing direct over.

Ik zie geen enkele aanleiding, het is me nu in 1 rit 4x gebeurd. In andere ritten 2x.
De crux, soms een hele rit weer niet.

Ik heb een M3H RWD.
Iemand een idee wat het ksn zijn?
Tesla heeft nog niet gereageerd.

• JayJavier
turkeyhakan schreef op maandag 1 september 2025 @ 04:18:
[...]

Persoonlijk vind ik de nieuwe batterij niet echt een hele grote verbetering. De specs zijn volgens mij zo goed als hetzelfde gebleven, muv dat je iets verder komt.
Als het goed is heeft de batterij meer kWh, betere laadcurve en betere prestaties. Is allemaal niet wereldschokkend maar aangezien ik de auto privé wil kopen is het toch een klap geld en zou het zonde zijn als ik dan direct een “oudere” batterij krijg.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:49
@JayJavier Is een beetje als een computer kopen, over en half jaar komt er weer een beter model aan, meer geheugen beter CPU, ander type scherm, mooier toetsenbord, scherpere webcam etc.

Zo is het met Tesla ook, die voert continue kleine verbeteringen toe. Kan best zijn dat er over 3 maanden een nieuwe computer is die wordt ingebouwd die weer sneller/beter is, andere camera's worden gebruikt, een nieuwe kleur komt (of waar je niet voor bij hoeft te betalen) of iets anders is aangepast.

• JayJavier
jongetje schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:41:
@JayJavier Is een beetje als een computer kopen, over en half jaar komt er weer een beter model aan, meer geheugen beter CPU, ander type scherm, mooier toetsenbord, scherpere webcam etc.

Zo is het met Tesla ook, die voert continue kleine verbeteringen toe. Kan best zijn dat er over 3 maanden een nieuwe computer is die wordt ingebouwd die weer sneller/beter is, andere camera's worden gebruikt, een nieuwe kleur komt (of waar je niet voor bij hoeft te betalen) of iets anders is aangepast.
Dat weet ik; ik heb sinds mei 2019 tot recent de Model 3 gereden dus heb wel wat ervaring met Tesla ;) Maar als jij weet dat volgende week een verbeterde PC is zonder dat de prijs omhoog gaat wacht je ook even een week. En dan heb je het over een bedrag van € 2-3k... Nu over € 54k ;)

Dus nee, ik hoef niet alle verbeteringen en te wachten dat de auto over een jaar beter is. Maar als het kantelpunt er nu is met een verbeterde batterij, wat het duurste onderdeel is van de auto, dan wil ik die graag hebben.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04:59
JayJavier schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:00:
[...]

Dat weet ik; ik heb sinds mei 2019 tot recent de Model 3 gereden dus heb wel wat ervaring met Tesla ;) Maar als jij weet dat volgende week een verbeterde PC is zonder dat de prijs omhoog gaat wacht je ook even een week. En dan heb je het over een bedrag van € 2-3k... Nu over € 54k ;)

Dus nee, ik hoef niet alle verbeteringen en te wachten dat de auto over een jaar beter is. Maar als het kantelpunt er nu is met een verbeterde batterij, wat het duurste onderdeel is van de auto, dan wil ik die graag hebben.
Wachten tot de huidige voorraad “oude” batterijen op is. Dan past tesla pas de homepage aan met de nieuwe wlpt. Tot die tijd is het een gok.
[...]

Het zijn ook zeker niet altijd verbeteringen. Zeker qua packs is het niet altijd beter geworden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JayJavier
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:03:
[...]

Wachten tot de huidige voorraad “oude” batterijen op is. Dan past tesla pas de homepage aan met de nieuwe wlpt. Tot die tijd is het een gok.
Dat is denk ik de enige optie. Van de andere kant: ik ben op zoek naar een oud barrel om in te ruilen voor de € 3k inruilpremie en dan vind ik het ook wel best.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:54

Shiro

Serenity

Afgelopen week voor het eerst een roadtrip gedaan met de Tesla, erg positief over de supercharge network, vaak aardig gunstig langs de snelweg en genoeg laadplekken. maakt lange ritten ook stuk fijner om te doen door de vele pauze momenten. Valt mij ook reuze mee qua verbruik op de Duitse autobahnmet. 150 op cruisecontrol(hoger kan blijkbaar niet) en met maar paar procent lager aangekomen dan voorspeld.

Navigatie is so-so, wel ok, maar lijkt mij ook niet 100% optimaal. Wat mij wel opvalt. Ik vertrek met 100% en de auto geeft al aan dat ik moet laden in Hengelo terwijl ik nog 42% heb en wil dat ik tot 65% laad, waarom zou de Tesla niet ervoor kiezen om nog een stuk door te rijden om de volgende SC te pakken zodat je met een lagere SoC aankomt?

Op de terugweg kwam ik weer bij deze SC aan maar dan met 39% en ik moest doorladen tot 80% om thuis te komen... na de gebruikelijke plaspauze en beentjes strekken moest ik nog even 5 minuten extra wachten voordat ik kon vertrekken. Rij ik 15min, zie ik weer een SC langs de snelweg (ondersteund tot 250kW). Dus mijn vaag is. Waarom wou de navigatie dat ik met 39% stopt om te laden, terwijl 15min verderop er nog een SC is, die ik makkelijk had kunnen halen qua range? Dan kwam ik met een lagere SoC aan, had ik vast iets sneller geladen en had ik niet hoeven te wachten, omdat ik niet tot 80% hoeft te laden, maar 60 ofzo, omdat de stop daarna gewoon mijn huis is. ABRP geeft nagenoeg hetzelfde aan tot mijn verbazing.

Ik vind sowieso dat de navigatie vrij conservatief is. voor mijn gevoel lijkt het erop dat de navigatie je liever met 40% ergens laat laden dan 15% als je op doortocht bent, terwijl op de stukken dat ik deed, zowat elke 10-15min een SC is.

Juniper RWD

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Shiro schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:30:
Afgelopen week voor het eerst een roadtrip gedaan met de Tesla, erg positief over de supercharge network, vaak aardig gunstig langs de snelweg en genoeg laadplekken. maakt lange ritten ook stuk fijner om te doen door de vele pauze momenten. Valt mij ook reuze mee qua verbruik op de Duitse autobahnmet. 150 op cruisecontrol(hoger kan blijkbaar niet) en met maar paar procent lager aangekomen dan voorspeld.

Navigatie is so-so, wel ok, maar lijkt mij ook niet 100% optimaal. Wat mij wel opvalt. Ik vertrek met 100% en de auto geeft al aan dat ik moet laden in Hengelo terwijl ik nog 42% heb en wil dat ik tot 65% laad, waarom zou de Tesla niet ervoor kiezen om nog een stuk door te rijden om de volgende SC te pakken zodat je met een lagere SoC aankomt?

Op de terugweg kwam ik weer bij deze SC aan maar dan zelfs met 39% en ik moest doorladen tot 80% om thuis te komen... na de gebruikelijke plaspauze en beentjes strekken moest ik nog even 5 minuten extra wachten voordat ik kon vertrekken. Rij ik 15min, zie ik weer een SC langs de snelweg (ondersteund tot 250kW). Dus mijn vaag is. Waarom wou de navigatie dat ik met 40% stopt om te laden, terwijl 15min verderop er nog een SC is, die ik makkelijk had kunnen halen qua range? Dan kwam ik met een lagere SoC aan, had ik vast iets sneller geladen en had ik niet hoeven te wachten, omdat ik niet tot 80% hoeft te laden, maar 60 ofzo, omdat de stop daarna gewoon mijn huis is. ABRP geeft nagenoeg hetzelfde aan tot mijn verbazing.

Ik vind sowieso dat de navigatie vrij conservatief is. voor mijn gevoel lijkt het erop dat de navigatie je liever met 40% ergens laat laden dan 15% als je op doortocht bent, terwijl op de stukken dat ik deed, zowat elke 10-15min een SC is.
Klopt ik heb me hier deze zomer ook kapot aan geërgerd. Vroeger was dit niet zo en liet de navi je gewoon tussenstops maken rond de 15%. Ik heb vele malen moeten ingrijpen op de Peage om de navi te herstellen.

• Masterchiev

Op de terugweg kwam ik weer bij deze SC aan maar dan zelfs met 39% en ik moest doorladen tot 80% om thuis te komen... na de gebruikelijke plaspauze en beentjes strekken moest ik nog even 5 minuten extra wachten voordat ik kon vertrekken. Rij ik 15min, zie ik weer een SC langs de snelweg (ondersteund tot 250kW). Dus mijn vaag is. Waarom wou de navigatie dat ik met 40% stopt om te laden, terwijl 15min verderop er nog een SC is, die ik makkelijk had kunnen halen qua range? Dan kwam ik met een lagere SoC aan, had ik vast iets sneller geladen en had ik niet hoeven te wachten, omdat ik niet tot 80% hoeft te laden, maar 60 ofzo, omdat de stop daarna gewoon mijn huis is. ABRP geeft nagenoeg hetzelfde aan tot mijn verbazing.

Geen idee. Het is vrij irritant vind ik. ABRP heeft hetzelfde euvel. Ik volg het maar netjes. Maar zeker als je zuinig rijdt is het vervelend wat komt dat je onder de maximum snelheid zit waarschijnlijk.

• Pierz

Op de terugweg kwam ik weer bij deze SC aan maar dan met 39% en ik moest doorladen tot 80% om thuis te komen... na de gebruikelijke plaspauze en beentjes strekken moest ik nog even 5 minuten extra wachten voordat ik kon vertrekken. Rij ik 15min, zie ik weer een SC langs de snelweg (ondersteund tot 250kW). Dus mijn vaag is. Waarom wou de navigatie dat ik met 39% stopt om te laden, terwijl 15min verderop er nog een SC is, die ik makkelijk had kunnen halen qua range? Dan kwam ik met een lagere SoC aan, had ik vast iets sneller geladen en had ik niet hoeven te wachten, omdat ik niet tot 80% hoeft te laden, maar 60 ofzo, omdat de stop daarna gewoon mijn huis is. ABRP geeft nagenoeg hetzelfde aan tot mijn verbazing.

Hier was idd geen pijl op te trekken tijdens onze vakantie. Soms netjes met 10 aangekomen, andere keren al met 45% de laadstop gepland. Misschien heeft het te maken met de bezetting van de laadpalen en daarmee de daadwerkelijke laadsnelheid? 250kW max met 1 paal vrij is misschien ongunstiger dan een V2 locatie met meer dan de helft beschikbaar.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
mjvdzwet schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:24:
Ik heb, naar mijn gevoel, sinds de laatste 2 updates dat uit het niets de AP uit gegooid wordt met een hoop gepiep.

Ik zie geen enkele aanleiding, het is me nu in 1 rit 4x gebeurd. In andere ritten 2x.

Ik heb een M3H RWD.
Ik gebruik AP niet heel vaak maar vorige week overkwam mij dit ook, al was het bij mij niet door een systeemfout maar omdat ik mijn handen niet aan het stuur hield, ik stond notabene in de file. Maar wat een kinderachtig gedoe zeg al dat gepiep, knipperend display en zelfs mijn alarmlichten gingen aan. En het ging maar door ondanks dat ik het stuur allang weer vasthield. Tesla kan er ook voor kiezen, als ze zoiets detecteren, om de AP er automatisch af te halen ipv dit hele circus van piepen en knipperen. Die alarmlichten vind ik helemaal belachelijk. Ik heb nu mijn eerste officiële waarschuwing binnen. Dit mag me nu nog 4 keer overkomen en dan mag ik AP helemaal niet meer gebruiken.
[...]

Op TFF wordt hier ook over gediscussieerd. De verwachting is dat vanaf oktober alle M3/MY LR met de nieuwe batterij worden geleverd, met als aankoop advies voor de Model Y AWD om nog even te wachten tot de eerste CoC van de YS5MD opduikt of totdat de configurator is aangepast

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:11
mjvdzwet schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:24:

Ik heb een M3H RWD.
Heb je een reboot gedaan na iedere update door de scrollwielen op het stuur een paar seconden vast te houden? Zo niet, alsnog eens doen plz.
Ik heb met de .32 update iets nieuws: nu zie ik tijdens rijden de stopstreep van een verkeerslicht op het scherm ingetekend worden. Dat was nog niet eerder, M3 2019 hw2.5 met eap. Heeft iemand dit ook op hw2.5?
Inspired schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:05:
[...]

Het zijn ook zeker niet altijd verbeteringen. Zeker qua packs is het niet altijd beter geworden.
Eens, volgens mij zijn er destijds behoorlijk wat problemen geweest met de Panasonic batterij in de M3P. In dit geval gaat het echter meer om een refresh van de bestaande LG 5L batterij door de LG 5M batterij, die iig 7,5% groter is (79 vs 85kWh). Of de nieuwe echt beter (of misschien slechter) zal zijn, zal pas komende weken duidelijk worden als de eerste daadwerkelijk geleverd zijn. @Broodro0ster krijgt deze iig eind deze week en heeft zijn SMT al klaar liggen
renem schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:41:
[...]

Ik gebruik AP niet heel vaak maar vorige week overkwam mij dit ook, al was het bij mij niet door een systeemfout maar omdat ik mijn handen niet aan het stuur hield, ik stond notabene in de file. Maar wat een kinderachtig gedoe zeg al dat gepiep, knipperend display en zelfs mijn alarmlichten gingen aan. En het ging maar door ondanks dat ik het stuur allang weer vasthield. Tesla kan er ook voor kiezen, als ze zoiets detecteren, om de AP er automatisch af te halen ipv dit hele circus van piepen en knipperen. Die alarmlichten vind ik helemaal belachelijk. Ik heb nu mijn eerste officiële waarschuwing binnen. Dit mag me nu nog 4 keer overkomen en dan mag ik AP helemaal niet meer gebruiken.
Dit klinkt meer als een Forward Collision Warning gevolgd door een Automatic Emergency Braking. Hier wat er dan gebeurd

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 01-09-2025 11:02 ]

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-02 16:30
Is dit al voorbij gekomem? Tesla UI met de Unreal engine, dat ziet er vet uit _/-\o_ _/-\o_

EDIT: FAKE maar het zou wel mooi zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Svennie op 01-09-2025 12:59 ]

PSN ID: Svennie-NL

• Masterchiev
Svennie schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:04:
Is dit al voorbij gekomem? Tesla UI met de Unreal engine, dat ziet er vet uit _/-\o_ _/-\o_

[YouTube: Tesla with Unreal Engine]
Volgens mij is dit fake en ai generated. Kijk die letters en cijfers.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-02 19:07
Pierz schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:32:
[...]

Hier was idd geen pijl op te trekken tijdens onze vakantie. Soms netjes met 10 aangekomen, andere keren al met 45% de laadstop gepland. Misschien heeft het te maken met de bezetting van de laadpalen en daarmee de daadwerkelijke laadsnelheid? 250kW max met 1 paal vrij is misschien ongunstiger dan een V2 locatie met meer dan de helft beschikbaar.
Vraag me af of de drukte mee wordt genomen. Op de terugweg een laadstop voorgesteld terwijl er inderdaad ook nog ruim voldoende energie in zat, net voor de beoogde afrit stond in beeld dat er voldoende energie in zat om deze over te slaan en door te gaan naar de volgende. Het volgende station kwamen we rond lunchtijd aan en was net als op de heenweg flink druk, met daardoor een lagere laadsnelheid.

Met de kaartweergave op het deel- of totaaltraject zie je keurig de percentages waarmee je bij een laadstop aankomt. Beetje vlug hoofdrekenwerk en dan is het prima te bedenken of je nog even doorkan.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:25
pdidi schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:50:
[...]

Eens, volgens mij zijn er destijds behoorlijk wat problemen geweest met de Panasonic batterij in de M3P. In dit geval gaat het echter meer om een refresh van de bestaande LG 5L batterij door de LG 5M batterij, die iig 7,5% groter is (79 vs 85kWh). Of de nieuwe echt beter (of misschien slechter) zal zijn, zal pas komende weken duidelijk worden als de eerste daadwerkelijk geleverd zijn. @Broodro0ster krijgt deze iig eind deze week en heeft zijn SMT al klaar liggen
Ik hoop inderdaad dat er toch wel wat verbetering zijn kwa laadcurve en ontlaadcurve. Met meer capaciteit, zou er meer vermogen moeten beschikbaar komen bij dezelfde C rates. Dan zou je dus ook minimaal 6% met vermogen moeten hebben en 6% sneller laden.
En als ze meer capaciteit kunnen krijgen in hetzelfde volume door optimalisering, reflecteert zich dat hopelijk ook in het snelladen/ontladen.

Ik hoop eigenlijk dat ze de wagen niet opladen zodat ik hem direct aan de snellader kan hangen :D Hier 2km verder staat een 300kW snellader die een grafiekje laat zien van de curve zoals bij Fastned ed.

Mijn huidige Tesla hangt ook aan Teslamate en ik denk dat de nieuwe auto ook gewoon gemonitored zal worden zodra die actief wordt in het Tesla account, dus hopelijk kan ik hier snel iets delen.

En dan ergens in het weekend mijn Commander inbouwen om met ScanMyTesla nog wat parameters uit lezen. Ondere andere het beschikbare vermogen enzo.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 12:25

Damian

Insane Obtrusion

Haal die link maar weg, dat is een sneue AI poging....

Ja Tesla schijnt er wel mee bezig om over te stappen van de Godot Engine naar Unreal Engine, maar zover ik weet zijn er nog geen echte beelden van beschikbaar.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 18:54
Broodro0ster schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:24:
[...]

Ik hoop inderdaad dat er toch wel wat verbetering zijn kwa laadcurve en ontlaadcurve. Met meer capaciteit, zou er meer vermogen moeten beschikbaar komen bij dezelfde C rates. Dan zou je dus ook minimaal 6% met vermogen moeten hebben en 6% sneller laden.
En als ze meer capaciteit kunnen krijgen in hetzelfde volume door optimalisering, reflecteert zich dat hopelijk ook in het snelladen/ontladen.

Ik hoop eigenlijk dat ze de wagen niet opladen zodat ik hem direct aan de snellader kan hangen :D Hier 2km verder staat een 300kW snellader die een grafiekje laat zien van de curve zoals bij Fastned ed.

Mijn huidige Tesla hangt ook aan Teslamate en ik denk dat de nieuwe auto ook gewoon gemonitored zal worden zodra die actief wordt in het Tesla account, dus hopelijk kan ik hier snel iets delen.

En dan ergens in het weekend mijn Commander inbouwen om met ScanMyTesla nog wat parameters uit lezen. Ondere andere het beschikbare vermogen enzo.
Mijn huidige Y werd met 9% accu afgeleverd vorig jaar dus je weet het maar nooit :+.

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 11:16
renem schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:41:
[...]

Ik kreeg de foutmelding tijdens een heftige regenbui. Er stond echt iets van Error of systeemfout in beeld.

t.a.v. de waaarschuwing van AP, dat reset zich na een tijdje weer. Ik heb een keer in de file op AP gereden en toen maakte ik de gordel los om mijn jas even uit te trekken. Toen had ik ook zo'n moment met alarmlichten en alles en een waarschuwing. Maar nu heb ik gewoon weer 5 van 5 levens ;)

• Pierz
Taan schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:14:
[...]

Ik kreeg de foutmelding tijdens een heftige regenbui. Er stond echt iets van Error of systeemfout in beeld.

t.a.v. de waaarschuwing van AP, dat reset zich na een tijdje weer. Ik heb een keer in de file op AP gereden en toen maakte ik de gordel los om mijn jas even uit te trekken. Toen had ik ook zo'n moment met alarmlichten en alles en een waarschuwing. Maar nu heb ik gewoon weer 5 van 5 levens ;)
Je krijgt er dacht ik elke week weer een hartje bij ;)

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb alnde scrollwiel reset gedaan.

Als na de AP systeem fout alles tot rust is gekomen en de auto zelf oo TACC verder gaat kan je direct de AP weer inschakelen en gaat het ook zo weer een uur prima... Of 5 minuten.

Het lijkt willekeur. Ik dacht eerst misschien de zon, maar ook daar zie ik nu geen verband meer in.

Ruiten en camera's nog eens schoon gemaakt.
Achter de kunstof cameraafdekkap is 4 maanden geleden nog door een Ranger gedaan.

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Een drietal vragen van een vriend zonder Tweakers account over een 2025 M3P:

-Kent iemand een bedrijf dat de kapjes uit de velgen kan verwijderen in de regio Utrecht?

Uiteraard tegen betaling. Deze blijken lastiger te verwijderen dan YouTube filmpjes suggereren. Eerdere pogingen hebben wat velgschade opgeleverd, vandaar dat dit liever overgelaten wordt aan een prof.

-Kent iemand een bedrijf in de regio Utrecht waar je schade aan de gesmede M3P velgen kan laten herstellen?

Dit gaat niet alleen om de hierboven genoemde schade, maar ook om schade die tijdens het parkeren is opgelopen.

Tijdens het (mee-)rijden merken we dat de acceleratie de ene keer 'indrukwekkender' aanvoelt dan andere keren. Vermoedelijk zal dit te maken hebben met de accutemperatuur o.i.d.

-Hoe kan je als bestuurder weten of je de maximaal mogelijke acceleratie kan verwachten en niet een wat afgezwakte versie ervan?

Flickr

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:39

EDIT: FAKE maar het zou wel mooi zijn
Is een artists impression. Lees dit artikel van 13/08 anders eens: https://www.notateslaapp....proved-fsd-visualizations
While we don’t expect this sort of addition to the visuals, this AI-generated video gives us an interesting look at what is possible. We believe Tesla will keep the visuals as accurate as possible, so they won’t display objects that cannot be displayed accurately. They will also want to minimize distractions, so only expect objects to be displayed if they’re beneficial to the driver. Items such as barriers can be beneficial, but grass or detailed trucks may not be.
Gaat vooral over betere context rond objecten te geven (zoals reflecties en shaduwen) en niet extra invulling van content.
wilmundo schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:47:

Tijdens het (mee-)rijden merken we dat de acceleratie de ene keer 'indrukwekkender' aanvoelt dan andere keren. Vermoedelijk zal dit te maken hebben met de accutemperatuur o.i.d.

-Hoe kan je als bestuurder weten of je de maximaal mogelijke acceleratie kan verwachten en niet een wat afgezwakte versie ervan?
Het maximale vermogen van een Performance (maar ook alle AWD's) wordt bepaald door de accu en niet door de motoren. De motoren van de nieuwe M3P en MYP kunnen theoretisch 514kW (699pk) leveren, maar de accu kan dat niet leveren. Het maximale vermogen dat een accu kan leveren hangt af van (bron):
- De temperatuur van de accu (bij 55 graden optimaal).
- De SoC (100% optimaal)
- De snelheid (90km/u optimaal)
Hier duidelijk de afname van het vermogen te zien bij afnemende SoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-LWNXRVYke-S7_eOBFTUa4gNgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3G3jXORfz3YmmDgobzPXNBg.jpg?f=fotoalbum_large

En hier een grafiek die laat zien wat zowel snelheid als SoC doen met het vermogen van een M3P uit 2022. Vooral boven 60km/u zul je verschil merken als je SoC lager is (bron):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coOMpk2u5SiphfHABGmcOynab6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dGvrIOfg1zVkkqr8O7oHAK5h.png?f=fotoalbum_large

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 22:32

-Kent iemand een bedrijf dat de kapjes uit de velgen kan verwijderen in de regio Utrecht?

Uiteraard tegen betaling. Deze blijken lastiger te verwijderen dan YouTube filmpjes suggereren. Eerdere pogingen hebben wat velgschade opgeleverd, vandaar dat dit liever overgelaten wordt aan een prof.

-Kent iemand een bedrijf in de regio Utrecht waar je schade aan de gesmede M3P velgen kan laten herstellen?

Dit gaat niet alleen om de hierboven genoemde schade, maar ook om schade die tijdens het parkeren is opgelopen.

Hoeveel kilometer staat er op de auto? Als er al flink wat kilometers mee gereden is gaan die kapjes er helaas niet af zonder schade. De bevestigingspunten van de grote kapjes, welke geklemd zitten op de velg, trillen tijdens het rijden en vreten zich op die plek in de velg. Ik heb ze na 5000km geprobeerd te verwijderen maar de velgen zijn echt flink beschadigd door die kappen. Waardeloos design. Enkel vanaf nieuw kun je ze er voor 95% afhalen zonder schade.

Maximaal vermogen weet je eigenlijk nooit. 2 grote factoren zijn de temperatuur van de accu en het %. Als de accu lekker warm is, en goed vol, dan kun je ervan uitgaan maximaal vermogen te hebben.

M3P 24'

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TLHA schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Is dit bij jou opgelost nu?
De laatste tijd gebeurt het weer vaker dat de achterklep terug naar boven springt, zonder dat er iets in de weg zit.
Interessant dit te lezen. Vooral dat er geen oplossing voor is. Ik moet steevast de bak 2x sluiten. Erg irritant. Zowel via de knop als via het scherm gebeurt dit. Nieuwe MYJ. Ik twijfelde om een service request aan te maken.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
Taan schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:14:
[...]

Dat wist ik niet. Ik dacht als het zo snel/makkelijk gaat dan raak ik die 5 levens met gemak tijdens de tijd dat ik die auto lease kwijt 😂

Morgen eens kijken of die melding nu weer weg is.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:50:
[...]

Interessant dit te lezen. Vooral dat er geen oplossing voor is. Ik moet steevast de bak 2x sluiten. Erg irritant. Zowel via de knop als via het scherm gebeurt dit. Nieuwe MYJ. Ik twijfelde om een service request aan te maken.
Dan krijg je het volgende te horen: sluit de bak volledig, open de bak tot het gewenste niveau, houd dan de knop ingedrukt tot je een bevestiging hoort.
Dan slaat hij de hoogte op, maar blijkbaar ook de calibratie.
Dat was mijn ervaring met dit probleem, daarna niet meer voor gekomen, soms is het makkelijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
We hebben het hier laatst over Wh verbruik gehad en ook met software of tesla dit aangepast heeft. Las net een thread op X en daar is het bij een batterij vervangen in een MS gebeurd.

Even een paar quotes:

+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
_eLMo_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:30:
[...]

Dan krijg je het volgende te horen: sluit de bak volledig, open de bak tot het gewenste niveau, houd dan de knop ingedrukt tot je een bevestiging hoort.
Dan slaat hij de hoogte op, maar blijkbaar ook de calibratie.
Dat was mijn ervaring met dit probleem, daarna niet meer voor gekomen, soms is het makkelijk.
Oke. Goede tip. Ga ik proberen! Maar wat is ‘het gewenste niveau?’ Ik wil gewoon dat hij helemaal open gaat.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12

Staat Traffic Aware Acceleration nog aan? Dan houdt ‘ie ook in als hij denkt dat je mogelijk ergens tegenaan kan rijden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:43:
[...]

Oke. Goede tip. Ga ik proberen! Maar wat is ‘het gewenste niveau?’ Ik wil gewoon dat hij helemaal open gaat.
Dan zo ver mogelijk omhoog duwen, los laten tot hij rust, en knop vasthouden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• RealPG
  • Laatst online: 05-02 11:07

Heb zelf goede ervaringen gehoord van reparatie van Tesla velgen door De richtspecialist / van der Wouden Techniek uit Waddinxveen (https://www.vanderwoudentechniek.nl/).

[ Voor 4% gewijzigd door RealPG op 02-09-2025 08:21 ]

• Mar.tin
Oekol schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:09:
We hebben het hier laatst over Wh verbruik gehad en ook met software of tesla dit aangepast heeft. Las net een thread op X en daar is het bij een batterij vervangen in een MS gebeurd.

Even een paar quotes:
[X]

[X]

+

[X]
Niet om persé dit soort praktijken recht te lullen. Maar het kan best wel zijn dat ze wat vooruitgang geboekt hebben in de chemie in het pakket, en dat daardoor de ontlaadefficiëntie die paar % omhoog gegaan is.

Maar het geurt naar "we houden de rated range gelijk en dan kraait er geen haan naar"

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:49
Mar.tin schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:20:
[...]
Maar het geurt naar "we houden de rated range gelijk en dan kraait er geen haan naar"
Tesla heeft nog nooit gezegd dat je X kWh aan accupakket krijgt. Die noemen alleen range, als ze daar een kleinere of grotere batterij voor nodig hebben, dan is dat winst voor Tesla (of de consument omdat het lichter/goedkoper kan).
jongetje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:18:
[...]

Tesla heeft nog nooit gezegd dat je X kWh aan accupakket krijgt. Die noemen alleen range, als ze daar een kleinere of grotere batterij voor nodig hebben, dan is dat winst voor Tesla (of de consument omdat het lichter/goedkoper kan).
Je mag niet zomaar een ander type HV accu plaatsen. Het type accu is onderdeel van de Certificaat van Overeenstemming (CvO). Lijkt mij dat de auto dan opnieuw moet worden goedgekeurd door de RDW en dat de eigenaar een nieuw CvO krijgt

• Mar.tin
jongetje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:18:
[...]

Dat is waar, maar aan de andere kant daarvan, als je 1-1 een accuswap doet op een auto vanwege garantie, en je stopt er een accu in met 2kWh minder capaciteit, verlaagt de verbruiksgetallen een beetje om dezelfde range weer te geven. Dat geeft toch wel stof tot licht twijfelen of in elk geval even kritischer kijken. Immers is het nog steeds dezelfde auto, met dezelfde wielen, banden, aero, etc.

Er kunnen van allerlei verschillen zijn waardoor de verbruikscijfers wijzigen. Betere software, efficiënter pakket, andere banden / aero, etc. Het aantal van die variabelen die van toepassing kan zijn op alleen een accuswap is natuurlijk wat kleiner. Het kan alsnog zijn dat het een nieuwer pakket is met een fors betere ontlaadefficiëntie door een betere chemie met minder interne weerstand bijvoorbeeld.

• Maurice-
Zillion01 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

De advertentie is van 4 juni op Marktplaats.
Inmiddels verkocht ;) Maar die stond veel hoger geprijsd, voor die €32k is hij zo weg zoals verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Maurice- op 02-09-2025 10:22 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:17
Ik zie op not a tesla app het volgende staan bij de komende release notes
Frontal Airbag System Enhancement
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.

Available worldwide.
Models: Y
Klinkt toch wel spannend. Gaat Tesla Vision nu ook een rol spelen in wanneer de airbags eruit komen? Toch wel spannend als hij denkt te gaan botsen vanwege een ongelukkig vallende schaduw van een voorbijrijdende vrachtwagen.

• royalt123
  • Laatst online: 07:53
Ik denk dat het meer gaat zijn van wie zit waar en hoe groot ze zijn, zit er kinderstoel in etc om airbag optimaal te laten afschieten? Niet zozeer timing want camera is veel te traag voor.
xFeverr schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:46:
Ik zie op not a tesla app het volgende staan bij de komende release notes

[...]

Klinkt toch wel spannend. Gaat Tesla Vision nu ook een rol spelen in wanneer de airbags eruit komen? Toch wel spannend als hij denkt te gaan botsen vanwege een ongelukkig vallende schaduw van een voorbijrijdende vrachtwagen.

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-11-2025
Na heel lang twijfelen en ook nog wat proefritten met andere EV's toch voor een Tesla Model Y gegaan en gisteren een bestelling gedaan. Tot nu toe verloopt de aankoop ervaring nog niet echt soepel, via de app bij "inruilen oud voertuig" foto's van de oude auto gemaakt en geupload.
Vanochtend belde Tesla om te vragen of alles goed was gegaan bij de bestelling dus ik zei: wanneer hoor ik wat mijn oude auto gaat opleveren? Blijkt dit niet via de app te moeten maar via een externe partner ttradeinspection.com (kent iemand die?). Weer de auto helemaal leeggehaald, verplaatst, foto's gemaakt etc. En nu maar weer wachten. Ik ben benieuwd waar ze mee komen qua bod. Ik had al wel een schatting gekregen van mijn oude auto en die was bij Tesla het laagste van alle andere taxaties die zijn gedaan.
We gaan van een Opel naar een Tesla dus een flinke upgrade gaat het worden.

• gjcvro
icepick schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:22:
Na heel lang twijfelen en ook nog wat proefritten met andere EV's toch voor een Tesla Model Y gegaan en gisteren een bestelling gedaan. Tot nu toe verloopt de aankoop ervaring nog niet echt soepel, via de app bij "inruilen oud voertuig" foto's van de oude auto gemaakt en geupload.
Vanochtend belde Tesla om te vragen of alles goed was gegaan bij de bestelling dus ik zei: wanneer hoor ik wat mijn oude auto gaat opleveren? Blijkt dit niet via de app te moeten maar via een externe partner ttradeinspection.com (kent iemand die?). Weer de auto helemaal leeggehaald, verplaatst, foto's gemaakt etc. En nu maar weer wachten. Ik ben benieuwd waar ze mee komen qua bod. Ik had al wel een schatting gekregen van mijn oude auto en die was bij Tesla het laagste van alle andere taxaties die zijn gedaan.
We gaan van een Opel naar een Tesla dus een flinke upgrade gaat het worden.
Je kunt altijd nog een club als de anwb of ikwilvan... polsen wat die voor je auto geven. Makkelijker vergelijken.

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-11-2025
gjcvro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:25:
[...]

Je kunt altijd nog een club als de anwb of ikwilvan... polsen wat die voor je auto geven. Makkelijker vergelijken.
Klopt alleen Tesla geeft nu een 3000 euro inruilbonus deze maand en die loop ik dan weer mis want zo groot zal het verschil ook weer niet zijn.

• gjcvro
icepick schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:07:
[...]

Klopt alleen Tesla geeft nu een 3000 euro inruilbonus deze maand en die loop ik dan weer mis want zo groot zal het verschil ook weer niet zijn.
Maar 1 manier om daar achter te komen >:)

• Zebesco030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-01 21:56
Ik heb al sinds de laatste update veel last van connectiviteits problemen met mijn LTE verbinding. TuneIn werkt ook niet heel stabiel meer. Ik heb in de afgelopen week al vaker tijdens het rijden een soft reset moeten uitvoeren. Iemand anders hier toevallig ook last van?

MY P Multicoat-White/Black [10-02 RN ] - [22-02 VIN] - [22-02 KT] [22-02 SMS] [13-03 Delivery]

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-02 08:31
Zebesco030 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:27:
Ik heb al sinds de laatste update veel last van connectiviteits problemen met mijn LTE verbinding. TuneIn werkt ook niet heel stabiel meer. Ik heb in de afgelopen week al vaker tijdens het rijden een soft reset moeten uitvoeren. Iemand anders hier toevallig ook last van?
Ik moet zeggen dat ik dit de laatste dagen / weken ook ervaar.
Op plekken waar het internet op de telefoon prima is, ligt de verbinding in de auto er wel uit.
Spotify krijgt dan ook de melding: geen netwerk o.i.d

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In Frankrijk was het helemaal prijs, om de haverklap 'Geen netwerkverbinding'. Telefoon, ook KPN werkte wel gewoon dus het was niet het bereik.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ivm een verhuizing is mijn auto al een maand of 4 niet geupdate. Maar ook ik heb regelmatig LTE verbinding issues de afgelopen week. Met name storend omdat Spotify dan niet meer werkt.

iRacing Profiel

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Ik ervaar hetzelfde, vandaag bijvoorbeeld tussen Bodegraven en Harmelen op de A12 geen LTE bereik. “Grappige” was dat het zowel op de heen- als terugreis gebeurde, op precies hetzelfde stuk. En een paar weken terug in Duitsland ook een paar stukken waar LTE wegviel.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
Had ik gisteren ook last van, voor het eerst sinds ik de auto had.
Ik reed vanaf Zoetermeer naar Groningen en ben 2/3x de verbinding verloren. Geen soft reset voor uitgevoerd overigens, hij kwam wel zelf weer terug.
Opvallend: 38% van alle in augustus gemaakte Model Y's in Berlijn zijn naar Turkije gegaan. 8730 stuks in augustus, 25756 YTD (bron, bron). De Model 3 wordt daar (nog) niet verkocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3f6mjLaJOlWrDtLcXCPXpo3--8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gU7S84MLfymbhXPuKu579eBV.png?f=fotoalbum_large

In deze tijd toch ongekende gegevens:
Turkey reported 8,730 Tesla sales and 10.6% market share in August. BEV penetration is 21.3% and Tesla has 49.9% of this segment.

• Market share is 558 basis points or 111% above the 3-month trailing average of 5.0%
• Tesla second best-selling brand
• Model Y best-selling car
• 100% Model Y
• Best month ever with +21% vs. second best month
• +731% vs. August last year and +465% compared to May the second month of the previous quarter
• Best month ever
• Best quarter ever
• Last three months +1064.6% vs. March - May
• Year-to-date +466% over same period last year
• Year-to-date is 223% or 26.8/12 of last year's total

[ Voor 44% gewijzigd door pdidi op 02-09-2025 14:39 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:00:
Opvallend: 38% van alle in augustus gemaakte Model Y's in Berlijn zijn naar Turkije gegaan. 8730 stuks (bron, bron). De Model 3 wordt daar (nog) niet verkocht
[Afbeelding]

[...]
En daarmee hebben we direct het antwoord waarom ze elders in europa achterlopen met leveringen vermoed ik.. :> Sterke markt die ze niet teniet willen doen door slecht te leveren.

• gjcvro
Naja, toen er in NL in 2019 30.000 in een paar maanden geleverd moesten worden zullen er elders ook wel mensen langer hebben moeten wachten. Profiteren van de markt is hun goed recht 8)

• pr0mo
  • Laatst online: 05-02 20:16
JungleJim schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:47:
[...]

Ik ervaar hetzelfde, vandaag bijvoorbeeld tussen Bodegraven en Harmelen op de A12 geen LTE bereik. “Grappige” was dat het zowel op de heen- als terugreis gebeurde, op precies hetzelfde stuk. En een paar weken terug in Duitsland ook een paar stukken waar LTE wegviel.
Ik rij daar ook geregeld en inderdaad precies dat stuk geen LTE en er zijn nog wat plekken waar de LTE-verbinding weg valt.
Dit is inderdaad de laatste 3 a 4 weken ontstaan daarvoor eigenlijk nergens problemen gehad.

iracing profiel

• Masterchiev
Ik sta ook op het punt om een MY RWD te bestellen. Wat mij zorgen baart is de inruilactie. Wat nou als de levering buiten september valt? Er staat in de voorwaarden dat het tesla zijn schuld is, waar ik vertragingen in het lever proces ook onder schaar, dat je die actie als nog krijgt. Maar is dat ook zo? Betreft een privé aankoop.

• Zebesco030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-01 21:56
pr0mo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:01:
[...]

Ik rij daar ook geregeld en inderdaad precies dat stuk geen LTE en er zijn nog wat plekken waar de LTE-verbinding weg valt.
Dit is inderdaad de laatste 3 a 4 weken ontstaan daarvoor eigenlijk nergens problemen gehad.
Ik rij daar ook wel 1x in de week overheen. Ik ga het straks even aankijken op de A12!

MY P Multicoat-White/Black [10-02 RN ] - [22-02 VIN] - [22-02 KT] [22-02 SMS] [13-03 Delivery]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:38
pdidi schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:00:
Opvallend: 38% van alle in augustus gemaakte Model Y's in Berlijn zijn naar Turkije gegaan. 8730 stuks in augustus, 25756 YTD (bron, bron). De Model 3 wordt daar (nog) niet verkocht
[Afbeelding]

[...]
Staat er ook bij welk land de eindbestemming is nadat ze in Turkije zijn aangekomen? Of is daar echt ineens een ‘BEV boom’ begonnen?

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 02-09-2025 15:33 ]

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Masterchiev schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:28:
Ik sta ook op het punt om een MY RWD te bestellen. Wat mij zorgen baart is de inruilactie. Wat nou als de levering buiten september valt? Er staat in de voorwaarden dat het tesla zijn schuld is, waar ik vertragingen in het lever proces ook onder schaar, dat je die actie als nog krijgt. Maar is dat ook zo? Betreft een privé aankoop.
Kun je dat niet bij Tesla zelf achterhalen door een mail te sturen en te vragen? Heb je het dan ook zwart op wit. Als iemand hier iets roept, vooral over zoiets, en het gaat toch niet zoals verwacht, heb je er niks aan.
JTHZZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:31:
[...]

Staat er ook bij welk land de eindbestemming is nadat ze in Turkije zijn aangekomen? Of is daar echt ineens een ‘BEV boom’ begonnen?
Het gaat daadwerkelijk om verkopen in Turkije. Reuters heeft er inmiddels ook over bericht, inclusief duiding waar de BEV booming vandaan komt:
Turkish buyers increasingly want electric only vehicles because of lower tax rates
Turks also see their Teslas, valued in euros, as a way to hedge against weakness in the Turkish lira

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 02-09-2025 15:53 ]

• Tommie12
  • Laatst online: 05-02 19:09
pdidi schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:48:
[...]

Het gaat daadwerkelijk om verkopen in Turkije. Reuters heeft er inmiddels ook over bericht, inclusief duiding waar de BEV booming vandaan komt:
Turkish buyers increasingly want electric only vehicles because of lower tax rates
Turks also see their Teslas, valued in euros, as a way to hedge against weakness in the Turkish lira
En de andere fabrikanten in Turkije liggen te slapen vermoed ik...
Sowieso is het aandeel van VW er niet zo hoog, je ziet behoorlijk wat Stellantis (Fiat, Opel), en die hebben geen echt goed BEV alternatief, en waarschijnlijk promoten ze het nog niet eens...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er is ook een grote lokale producent in Turkye: Togg. Is ook de grootste verkoper van EV's momenteel, maar Tesla komt daar nu bij in de buurt.

Signatures zijn voor boomers.

Maasluip schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:30:
Er is ook een grote lokale producent in Turkye: Togg. Is ook de grootste verkoper van EV's momenteel, maar Tesla komt daar nu bij in de buurt.
De 2e reden hierboven (Tesla's worden in Euro's gewaardeerd) is wellicht de reden dat TOGG niet meer de grootste EV producent is sinds deze maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWrpNJlCryNFDR5nURLsu7kugM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OieTYC9SA9XObYeHgSnOucd1.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 121 ... 204 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: