Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:51
Ja de software in de VS waar FSD op draait is niet te vergelijken met datgene wat hier nog gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Damian

Insane Obtrusion

Tweak_ers schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Je mag een LR ook tot 100% laden.
Het is overigens een fabeltje dat de LFP accu niet degradeert door tot 100% te laden.

Ook voor de LFP accu is het beter om tot 80% te gaan. De LFP accu ontwijkt niet opeens natuurkunde.

De reden waarom LFP tot 100% laden wordt aangeraden is de inschatting van capaciteit.

De NMC accu heeft een bepaalde spanning die heel langzaam terugloopt naar de 0%. Dat heeft de LFP niet. De LFP heeft tussen de 10% en 95% dezelfde constante spanning, waardoor het BMS niet goed kan inschatten hoe vol de accu is. Door tot 100% te laden, weet het bms dat je op 100% zit.

Maar het blijft -ook voor de LFP accu- beter om tot 80% te laden. Maar als het BMS niet goed kan inschatten of het 80% is, dan kan 80% na een paar maanden zomaar 60% in werkelijkheid zijn.
Bij LFP ligt het net wat anders dan bij NMC. Bij een Long Range (NMC) is het slimmer om rond de 80–90% te blijven, omdat die chemie sneller degradeert bij hoge spanning. LFP is daar veel minder gevoelig voor, daarom zegt Tesla zelf dat je die juist tot 100% mag laden. Het vlakke spanningsprofiel van LFP zorgt ervoor dat het BMS anders niet goed kan zien hoeveel % er nog in zit, dus af en toe tot 100% gaan is nodig om dat te kalibreren. Die 60%/80% opmerking is verder erg overdreven;)

En ja, ook een LFP slijt uiteindelijk bij 100%, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar zolang je de auto niet dagenlang stil laat staan op vol.
hansvanhengel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Om heel eerlijk te zijn vertrouw ik het nog niet helemaal. Dat is wellicht mijn persoonlijke gevoel en heeft weinig met de realiteit te maken natuurlijk. Maar als ik kijk naar autopilot tijdens mijn reis naar Oostenrijk... zijn er toch wel degelijk flink wat momenten geweest waar ik moest ingrijpen. Met name het phantom braking is op de Duitse snelwegen gewoon écht gevaarlijk.

Al begreep ik dat de FSD software echt volledig andere software is dan waar onze EU autopilot op draait?
Europa draait nog "dual stack" Dus een apart stukje software voor de autopilot afdeling. Dit stukje software is hopeloos verouderd en wordt amper tot niet meer ontwikkeld. In landen waar FSD is toegestaan draaien ze single stack. Dus auto's zonder de FSD optie draaien toch mee op de FSD techniek voor het stukje autopilot, wat voor een soepel en beter werkende Autopilot zorgt (TACC en AutoSteer)

[ Voor 13% gewijzigd door Damian op 29-08-2025 08:56 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-09 20:03
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:52:
Europa draait nog "dual stack" Dus een apart stukje software voor de autopilot afdeling. Dit stukje software is hopeloos verouderd en wordt amper tot niet meer ontwikkeld. In landen waar FSD is toegestaan draaien ze single stack. Dus auto's zonder de FSD optie draaien toch mee op de FSD techniek voor het stukje autopilot, wat voor een soepel en beter werkende Autopilot zorgt (TACC en AutoSteer)
Hebben die auto's die wel op de FSD techniek draaien dan ook een betere ervaring wat betreft het phantom braking?

Ik moet overigens zeggen dat het voor mij een beetje een nieuwe ervaring was. Ik heb de auto nu 2 jaar en het is mij echt wel eerder overkomen. Maar nog nooit zo vaak en in zulke gevaarlijke situaties. Nu moet ik ook zeggen dat de Duitse Snelwegen (imo) waardeloos zijn. Zo ongelofelijk veel wegwerkzaamheden en dubbele belijning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

hansvanhengel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Hebben die auto's die wel op de FSD techniek draaien dan ook een betere ervaring wat betreft het phantom braking?

Ik moet overigens zeggen dat het voor mij een beetje een nieuwe ervaring was. Ik heb de auto nu 2 jaar en het is mij echt wel eerder overkomen. Maar nog nooit zo vaak en in zulke gevaarlijke situaties. Nu moet ik ook zeggen dat de Duitse Snelwegen (imo) waardeloos zijn. Zo ongelofelijk veel wegwerkzaamheden en dubbele belijning.
Ja volgens mij wel, al geen praktijkervaring helaas nog. Maar dit komt echt door hoe de software werkt. Dual stack draait nog met losse modules (highway v.s. city), dat is zwaar oud spul en wordt amper nog verbeterd. Daardoor krijg je vaker rare fratsen en moordpogingen door je auto. Single stack gebruikt één netwerk (Neural netwerk, zelfde basis als FSD), dus die snapt de omgeving veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Bij LFP ligt het net wat anders dan bij NMC. Bij een Long Range (NMC) is het slimmer om rond de 80–90% te blijven, omdat die chemie sneller degradeert bij hoge spanning. LFP is daar veel minder gevoelig voor, daarom zegt Tesla zelf dat je die juist tot 100% mag laden. Het vlakke spanningsprofiel van LFP zorgt ervoor dat het BMS anders niet goed kan zien hoeveel % er nog in zit, dus af en toe tot 100% gaan is nodig om dat te kalibreren. Die 60%/80% opmerking is verder erg overdreven;)

En ja, ook een LFP slijt uiteindelijk bij 100%, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar zolang je de auto niet dagenlang stil laat staan op vol.

[...]

60% was overdreven en als voorbeeld, om duiding te geven waarom Tesla (en andere merken) zeggen dat je tot 100% moet laden.

Dat is niet omwille van behoud van de accu.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:26
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Ja volgens mij wel, al geen praktijkervaring helaas nog. Maar dit komt echt door hoe de software werkt. Dual stack draait nog met losse modules (highway v.s. city), dat is zwaar oud spul en wordt amper nog verbeterd. Daardoor krijg je vaker rare fratsen en moordpogingen door je auto. Single stack gebruikt één netwerk (Neural netwerk, zelfde basis als FSD), dus die snapt de omgeving veel beter.
Nog erger aan de oplossing die ze nu draaien is dat ik op basis van hoe het draait t.o.v. mijn eerdere HW3 auto in een soort emulatiemodus draaien waarmee ze resolutie / zichtvlak van HW3 emuleren op HW4.

Niet erg succesvol helaas, want HW4 is écht slechter dan HW3 in mijn ervaring. Op binnendoorwegen continu remmen voor tegenliggers op AP, waar mijn HW3 Model 3 dat incidenteel wel eens deed, maar dan op een moment dat ik zelf ook samengeknepen billen had omdat een tegenligger echt een asshole move uithaalde door op/over de streep te komen. Daarnaast onsamenhangend zwabberen rond vrachtwagens met inhalen. Heb nu 6 verschillende HW4 wagens gereden en geprobeerd, en ze doen allemaal soort-van hetzelfde als mijn eigen Y.

Ik kijk uit naar FSD, en met name een Autopilot op die stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mar.tin schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Nog erger aan de oplossing die ze nu draaien is dat ik op basis van hoe het draait t.o.v. mijn eerdere HW3 auto in een soort emulatiemodus draaien waarmee ze resolutie / zichtvlak van HW3 emuleren op HW4.

Niet erg succesvol helaas, want HW4 is écht slechter dan HW3 in mijn ervaring. Op binnendoorwegen continu remmen voor tegenliggers op AP, waar mijn HW3 Model 3 dat incidenteel wel eens deed, maar dan op een moment dat ik zelf ook samengeknepen billen had omdat een tegenligger echt een asshole move uithaalde door op/over de streep te komen. Daarnaast onsamenhangend zwabberen rond vrachtwagens met inhalen. Heb nu 6 verschillende HW4 wagens gereden en geprobeerd, en ze doen allemaal soort-van hetzelfde als mijn eigen Y.

Ik kijk uit naar FSD, en met name een Autopilot op die stack.
Klopt inderdaad. Die is mij ook opgevallen :D

Dit soort weggetjes:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Schuinesloot_5-_P1000521.JPG/1200px-Schuinesloot_5-_P1000521.JPG

Ik ben van een Model Y 2022 (lease) naar een Model 3 2019 (privé bezit) gegaan, en bij de MY kon ik TACC echt niet aanzetten op dit soort weggetjes, dan ging ie elke keer in de rem en paniekmode als er een tegenligger aankwam. De M3 heeft daar weinig tot geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:02
Rivanov schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

En één van de dichtsbevolkte landen.
Nogal een verschil of je FSD op een bomvolle A2 aanzet of ergens in een outback in Australië waar je hoogstens een keer een kangaroo tegenkomt.
FSD werkt ook gewoon in de grotere steden van Australië, en die zijn echt niet heel veel gekker dan wat we hier in Nederland hebben. Sterker nog, wij hebben geen hookturns en over het algemeen een behoorlijk duidelijke en overzichtelijke infra, wellicht nog beter dan in AU en NZ.

Wat fijn is aan deze release in Australië is dat er genoeg onafhankelijke auto press is die de boel heeft mogen testen, toch wat anders dan de X-echokamer waarin men ook groot belang heeft bij het pushen van $TSLA stock.
De video's die ik heb gezien uit AU zijn iig behoorlijk positief, de grootste 'klacht' blijft dat het 'voorzichtig' is, maar dat je in feite prima van A naar B kan komen, zowel in steden als op de snelweg.

Ik hoop iig dat de RDW en de UNECE mee kijkt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:24
Afgelopen week een m3 performance uit 22 aangeschaft. Eerlijk is eerlijk, het was wel een beetje buiten het budget.. maar in vergelijking met oudere en niet-performance modellen viel het reuze mee en bestempel ik hem zelf als een mooie deal. Uiteindelijk ook bij Tesla zelf, dus met garantie en EAP.

Het is mijn eerste tesla (en EV) en meteen ook met alle specs waar ik over/tussen twijfelde. Maar deze heeft op papier dus alles wat ik zou willen (amd, de acceleratie, zwarte raamlijsten/nieuw interieur/premium audio).

Het voelt nu nog wat onwennig, ook omdat het budget dus buiten comfort zone lag en ik nu vooral de gedachte heb: “is het niet een beetje overkill en had ik ook niet gewoon dezelfde voldoening gehad met een 2019 model”.

Maar hopelijk verwaterd dat een beetje met de tijd. Zijn hier nog tips/aanbevelingen die ik kan lezen? Ik las al iets van meerdere laadpassen aanvragen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:26
nDirect090 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:42:
Afgelopen week een m3 performance uit 22 aangeschaft. Eerlijk is eerlijk, het was wel een beetje buiten het budget.. maar in vergelijking met oudere en niet-performance modellen viel het reuze mee en bestempel ik hem zelf als een mooie deal. Uiteindelijk ook bij Tesla zelf, dus met garantie en EAP.

Het is mijn eerste tesla (en EV) en meteen ook met alle specs waar ik over/tussen twijfelde. Maar deze heeft op papier dus alles wat ik zou willen (amd, de acceleratie, zwarte raamlijsten/nieuw interieur/premium audio).

Het voelt nu nog wat onwennig, ook omdat het budget dus buiten comfort zone lag en ik nu vooral de gedachte heb: “is het niet een beetje overkill en had ik ook niet gewoon dezelfde voldoening gehad met een 2019 model”.

Maar hopelijk verwaterd dat een beetje met de tijd. Zijn hier nog tips/aanbevelingen die ik kan lezen? Ik las al iets van meerdere laadpassen aanvragen etc.
De 22 modellen zijn een behoorlijke verbetering boven de 2019 modellen (die ook al uitstekend zijn trouwens). De warmtepomp, stuurverwarming, betere stoelen, iets "tijdlozer" interieur zonder pianolak, een hele stapel kleine kwaaltjes die opgelost zijn in principe.
Enige waar die periode écht last van had was bladderende sturen volgens mij, maar binnen garantie verhelpt Tesla dat voor je. En daarbuiten, er zijn plenty goede bedrijfjes te vinden die sturen opnieuw bekleden :) Recent vaders' 2019 Model 3 stuur na ruim 310k km's opnieuw laten doen met nappaleer voor €300,-

Ik heb overigens alleen een E-Flux / ROAD laadpas. Gebruik m 2x per jaar ofzo, nog nooit wat anders nodig gehad. Verder heb je niets nodig anders dan wat je uit ervaring beleeft denk ik. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 29-08-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:57
En daar is die eindelijk! De nieuwe Y Performance. Wel een mooie prijs € 62.990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 12:50

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

nDirect090 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:42:

Ik heb in de EU nog nooit meerdere passen nodig gehad naast mijn MTC(achteraf). Sommige aanbieders werken met QR en creditcard en hebben geen paslezer (dus telefoon nodig).
Naar mijn mening is een Performance het extra geld waard (maar ik ben gekleurd in mijn mening ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door DaMightyWackO op 29-08-2025 10:07 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Verrassend genoeg is de WLTP maar 2 km lager dan die van de LR AWD

Het is dat er echt 25k bij zou moeten t.o.v. nu maar voor de verandering lokt t wel haha.
Wie weet bij de volgende refresh.
De LR AWD met dezelfde nieuwe LG 5M batterij als de Performance heeft 600km WLTP. Op dit moment wordt echter nog de LR AWD met de oude LG 5L batterij geleverd. Ik begrijp dat de eerste met de nieuwe batterij onderweg zijn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Hier betere foto van de nieuwe 21” Arachnid 2.0-velgen (bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_cRVyzMdq-xR4yB38xdxGJeSfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emmsNzeJNK00YrnIoz1rO7Rx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 29-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Aan de onderste rand te zien lijkt het wel dat de UI nog niet is aangepast voor het nieuwe 16" scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSqNT1gFUEY8UIrDByTHLPKZITY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6pnZxMCT2WLCZHJ98EGiAAG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vet hoor die nieuwe Model Y Performance .... toch maar eens naar kijken haha

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
Ik vind de oude velgen toch wel een stuk mooier moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Ik vind de oude velgen toch wel een stuk mooier moet ik zeggen.
De nieuwe zullen iig niet als Ali wieldoppen verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

De nieuwe zullen iig niet als Ali wieldoppen verschijnen
Want? Niet dat ik ooit wieldoppen van Ali zou kopen maar ze zijn daar best creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
Het lijkt alsof de velg niet meer uitsteekt t.o.v. de band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Want? Niet dat ik ooit wieldoppen van Ali zou kopen maar ze zijn daar best creatief.
Die nieuwe velgen zijn toch veel opener dan de 21" Überturbine-velgen? Lijkt me knap lastig daar een wieldop van te maken zonder dat de achterliggende velgen nog te zien zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:03
Als je op de details klikt bij de Y Performance lees je het onderstaande. Samen met een filmpje waar de auto in de bergen rijdt en niet op circuit.
Het lijkt er op dat nu de tractie controle kunt aanpassen zonder in trackmode te gaan. Er wordt ook niks gezegd over trackmode.

Zit er kans in dat die feature ook naar de Model 3 Performance komt? Of kunnen zo'n zaken niet eens een model gehomologeerd is?
Soms is het gewoon fijn om wat minder tractie controle te hebben, maar zonder de nadelen van trackmode (GPS werkt niet, je moet in park gaan om track mode te starten, koeling begint vollebak te draaien)

Stabiliteitshulpmodus
Tractie en controle aan uw wensen aangepast. Kies tussen Standaard, Beperkt of Uit om uw auto meer of minder tractie te geven, afhankelijk van uw rijstijl en de wegomstandigheden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:33
De nieuwe Y performance is beschikbaar en ik duik gelijk erin want mijn M3P is maar tot ergens volgend jaar...

Wat mij opvalt:
1. Design... Mwah, ik weet niet. Ik vind de Highland M3P echt mooi, de subtiele spoilers, diffuser, etc.
Nu lijkt het een beetje aliexpress special.. Maybe it will grow on me. De velgen van Highland M3P vind ik ook echt de mooiste wat Tesla tot nu toe heb gemaakt. Deze is.. mwah..

2. In de vergelijking staat WLTP 580km tov LR AWD 586km..... Dit is toch wel bijzonder?
Heeft het te maken met dit?
Onze Performance-aandrijflijn in combinatie met nieuwe hoogspanningsbatterijcellen biedt meer oplaadcapaciteit en een groter bereik.
Staat in de details. Maar welke batterij? Ik ben benieuwd, gaat ie ook zo'n diva worden als de Pana van de vorige generatie M3P?

3.Zogenaamd "Nieuwe performance aandrijflijn"... Wat houdt dit in? Nu ook 3.5s 0-100 tov 3.7s in vorige versie. Dat is mooi meegenomen!

4. De 16" QHD scherm, is dit diegene in Model YL china versie? Hopelijk gaan ze de scherm meer gaan benutten zonder te veel lege gedeelte maar ook minder ergonomisch knopjes die ver weg is.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
SirLct schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:05:
2. In de vergelijking staat WLTP 580km tov LR AWD 586km..... Dit is toch wel bijzonder?
Heeft het te maken met dit?
Onze Performance-aandrijflijn in combinatie met nieuwe hoogspanningsbatterijcellen biedt meer oplaadcapaciteit en een groter bereik.
Staat in de details. Maar welke batterij? Ik ben benieuwd, gaat ie ook zo'n diva worden als de Pana van de vorige generatie M3P?
Denk dat je mijn eerdere post nog niet hebt gezien. MYP heeft al de nieuwe LG 5M batterij, die binnenkort ook voor de andere MY LR komt.
Wat wel bijzonder is (wat @Broodro0ster ook al had opgemerkt) is dat de WLTP van de M3P met dezelfde batterij een lagere WLTP heeft (571km) dan de MYP. Misschien iets met Chinees vs Europees rubber te maken (hogere rolweerstand). Aan de Drive Units kan het iig niet liggen, want beide hebben de 3D3/4D2 combi

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 29-08-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:43
WouterL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:42:
Ik weet niet hoe blij ik ben met die adaptieve grote lichten. Reed vannacht naar Düsseldorf en werd de gehele rit geseind door vrachtwagens van de andere baan. Vast niet omdat ik zo’n knappe jongen ben..
Mijn ervaring was hetzelfde. Ik heb het uitgezet met de Commander van Enhance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Broodro0ster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:18:
Als er een middenberm is en de camera kan de lichten van de vrachtwagen aan de overkant niet detecteren, dan gaan ze inderdaad niet uit. Hij moet licht zien om ze uit te laten gaan. Dat is bij andere merken ook zo.
Waarschijnlijk dat de Model Y hier minder snel last van heeft, omdat de front camera's hoger geplaatst zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:23
Jammer dat er geen logo zwart zit aan de voorzijde zoals de YL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk dat de Model Y hier minder snel last van heeft, omdat de front camera's hoger geplaatst zijn
Ik rijd in een Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Moet je voorstellen dat een M3 dan nog meer last heeft. Ik heb zelf ook een MY en bijna nooit een tegenligger gehad die knippert. Alleen bij idd hoge bermen. Al eens gekeken hoe hoog je lampen default staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Moet je voorstellen dat een M3 dan nog meer last heeft. Ik heb zelf ook een MY en bijna nooit een tegenligger gehad die knippert. Alleen bij idd hoge bermen. Al eens gekeken hoe hoog je lampen default staan?
Het was inderdaad een hoge berm :-) en werd vrijwel door iedere vrachtwagen van de andere kant geseind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27
Als het om een niet juniper gaat kan het wel eens zijn dat de basisafstelling niet helemaal lekker is. Vaak zie ik die types nog rijden waarbij een van de koplampen aardig hoog staat afgesteld.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Dat Tesla zelf ook nog niet alles weet over de nieuwe batterij blijkt wel uit het volgende (wat haast niet kan kloppen, zijn de waardes van de oude MYP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGWW7Mqbxqc4BlF22U3reJ8vHfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IFJrt6P71MQAZor7fbsHCQv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Fab1Man

Live life to the fullest

De Model Y Performance heeft ook elektrisch verstelbare verlengbare zitting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
Fab1Man schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:40:
De Model Y Performance heeft ook elektrisch verstelbare verlengbare zitting!
Nice, dat ie verstelbaar was had ik gezien maar ook electrisch.
Zou dat ook in je profiel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Fab1Man

Live life to the fullest

SpikeHome schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Nice, dat ie verstelbaar was had ik gezien maar ook electrisch.
Zou dat ook in je profiel staan?
Wellicht. Ik heb niet 100% gelezen dat ie elektrisch is, maar wel een extra schuifje gezien op een eerdere foto van de Model Y L.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reHRtE3zeulVwEBHnf0w1QA5Dxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KTFEZGgmgHBpZUT4dU9taF6W.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Fab1Man schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Wellicht. Ik heb niet 100% gelezen dat ie elektrisch is, maar wel een extra schuifje gezien op een eerdere foto van de Model Y L.
[Afbeelding]
Ja is elektrisch

https://x.com/OLBJAN/status/1961331603466043838

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22
Heeft iemand hier weleens de aircopomp moeten vervangen? Sinds ik de auto heb gekocht een halfjaar geleden is een ratel te horen bij koelen voor het instappen.

Toch maar naar Tesla geweest vandaag om dit te checken. 70 euro verder kunnen ze mij vertellen dat ik 1490 euro moet betalen om het probleem op te lossen. De airco zou niet 100% werken (merk zelf niks).

Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht zegt natuurlijk dat dit niet onder de garantie valt. Dacht je tweedehands voordeliger uit te zijn, maar dat valt vies tegen!

Als ik die 1490 euro helemaal zelf zou moeten ophoesten doe ik dat natuurlijk alleen als de airco het loodje legt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVVLk3t5awWwj2Px8t-SoCNyLUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlhYzb1EMhOgKXx8Ivy0K3dl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sme0ezVhUDNcC_Lyt2WM48mBCTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7JFiVrp4sMNvhQIt4EWYQG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-08 17:54
Broodro0ster schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Met welke 3 cijfers beginnen de laatste 6 cijfers van jouw VIN? Dan kan ik wel even kijken via welke de auto komt. In mijn geval is dat bijvoorbeeld 593XXX
Change of plans hier... De levering wilde Tesla doen in de week van 8 sept. Dat gaat mij niet lukken in verband met een vakantie tot de 20e. Dat is te lang en nu wordt "mijn" vin aan iemand anders gegeven. Ik zal dus een andere auto toegewezen krijgen

Weet jjj of er nog een boot onderweg is?

Met jouw eigen levering alles goed so far? Enjoy alvast en thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JSTPS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:37:
Heeft iemand hier weleens de aircopomp moeten vervangen? Sinds ik de auto heb gekocht een halfjaar geleden is een ratel te horen bij koelen voor het instappen.

Toch maar naar Tesla geweest vandaag om dit te checken. 70 euro verder kunnen ze mij vertellen dat ik 1490 euro moet betalen om het probleem op te lossen. De airco zou niet 100% werken (merk zelf niks).

Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht zegt natuurlijk dat dit niet onder de garantie valt. Dacht je tweedehands voordeliger uit te zijn, maar dat valt vies tegen!

Als ik die 1490 euro helemaal zelf zou moeten ophoesten doe ik dat natuurlijk alleen als de airco het loodje legt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is naar te horen, sterkte.
Wat voor type M3 is het eentje met een warmtepomp of een < bj 2020?
Voor laatste en eerdere S X hoor je wel eens dat de superbottle o.a. vervangen moet worden. Zijn wel een paar keer genoemd hier op tweakers.

In het onderhoudsschema van Tesla komt er < 2020 ook nog wat suggesties voorbij:
https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-maintenance
Bij Tesla's zonder warmtepomp raden wij aan om de droogmiddelzak te vervangen. Bij Model S geproduceerd in de periode 2012-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 2 jaar te vervangen. Bij Model 3 geproduceerd in de periode 2017-2023 zonder warmtepompen raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 6 jaar te vervangen. Bij Model X geproduceerd in de periode 2015-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 4 jaar te vervangen.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En je hebt de auto ook zonder garantie gekocht? Waarom oordelen ze dat het niet onder garantie valt vanuit de partij waar je de auto hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:24

johanm3

Het kan altijd slechter

Ik gebruik mijn telefoon probleemloos als sleutel. Ik kom aanlopen, trek aan de hendel en de deur gaat open. Klopt het dat het met de aWatch niet zo werkt? Ik had gehoopt dat het op de zelfde manier werkt, maar met m'n horloge om, moet ik echt de app op het horloge openen en op ontgrendelen drukken voordat de auto open gaat.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:46
adjego schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:32:
[...]
En je hebt de auto ook zonder garantie gekocht? Waarom oordelen ze dat het niet onder garantie valt vanuit de partij waar je de auto hebt gekocht?
Tesla gaat niet besluiten wie wat moet betalen. Zij geven aan dat €1500 het probleem verhelpt. Waar dat geld vandaan komt mag de werkopdrachtgever bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:20
johanm3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:33:
Ik gebruik mijn telefoon probleemloos als sleutel. Ik kom aanlopen, trek aan de hendel en de deur gaat open. Klopt het dat het met de aWatch niet zo werkt? Ik had gehoopt dat het op de zelfde manier werkt, maar met m'n horloge om, moet ik echt de app op het horloge openen en op ontgrendelen drukken voordat de auto open gaat.
Bij mij hoef ik niets op mijn Watch in te drukken.
De Tesla app moet wel open staan op de Watch om het voertuig te openen.

Watch moet gekoppeld staan als sleutel en wellicht moet je daar de oplossing in zoeken.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
ReconE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:55:
[...]

Tesla gaat niet besluiten wie wat moet betalen. Zij geven aan dat €1500 het probleem verhelpt. Waar dat geld vandaan komt mag de werkopdrachtgever bepalen.
Ik zeg volgens mij nergens dat Tesla bepaalt of dit garantie is of niet. Ik vraag nu juist exact waarom de verkopende partij dit geen garantie vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
adjego schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Ik zeg volgens mij nergens dat Tesla bepaalt of dit garantie is of niet. Ik vraag nu juist exact waarom de verkopende partij dit geen garantie vind.
Ah oké, je gebruikte het woord 'ze', daarmee bedoelde je de tweedehandsdealer. Ik dacht dat je Tesla bedoelde. Duidelijk! Ik ben ook wel benieuwd waarom de tweedehandsdealer dat niet gratis als garantie afhandelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
dr.nld schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Dat is naar te horen, sterkte.
Wat voor type M3 is het eentje met een warmtepomp of een < bj 2020?
Voor laatste en eerdere S X hoor je wel eens dat de superbottle o.a. vervangen moet worden. Zijn wel een paar keer genoemd hier op tweakers.

In het onderhoudsschema van Tesla komt er < 2020 ook nog wat suggesties voorbij:
https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-maintenance
Bij Tesla's zonder warmtepomp raden wij aan om de droogmiddelzak te vervangen. Bij Model S geproduceerd in de periode 2012-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 2 jaar te vervangen. Bij Model 3 geproduceerd in de periode 2017-2023 zonder warmtepompen raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 6 jaar te vervangen. Bij Model X geproduceerd in de periode 2015-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 4 jaar te vervangen.
Eén van december 2019 dus zonder warmtepomp. Het vervangen van de droogmiddelzak staat niet meer tussen service in de auto, maar ik weet dat het er eerder tussen stond. Ik weet niet of dat nu zou helpen. Daar heeft Tesla net iig niks over gemeld.
adjego schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Ik heb de auto bij mijnduurzameauto.nl gekocht in maart. Net ook Tesland gebeld aangezien die wel wat kennis hebben over de onderdelen etc. Hij zei dat hij niks kon vertellen over het probleem maar dat de verkoper wel garantie hoort te geven op dit onderdeel als Tesla zegt dat het defect is.

Komt nog bij dat ik de auto gekocht heb in deze staat, ik kwam er alleen pas 3 maanden later achter toen koelen van de auto nodig was door de hitte. Werd ook nog door de verkoper gezegd dat het onderdeel door een steentje kan zijn geraakt, dat het dus mijn schuld is, maar Tesland zegt dat dit onzin is (wat ik al vermoedde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
JP1310 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

Change of plans hier... De levering wilde Tesla doen in de week van 8 sept. Dat gaat mij niet lukken in verband met een vakantie tot de 20e. Dat is te lang en nu wordt "mijn" vin aan iemand anders gegeven. Ik zal dus een andere auto toegewezen krijgen

Weet jjj of er nog een boot onderweg is?

Met jouw eigen levering alles goed so far? Enjoy alvast en thnx.
Deze ochtend is RCC America aangekomen in Zeebrugge en ik zag deze middag een update van mijn kilometerstand in de API, dus hij is af de boot.
Mijn auto is inmiddels ingeschreven, verzekerd en volledig betaald. Alles is klaar om hem volgende week vrijdag op te halen.

The Ben komt zondag nog aan in Zeebrugge en daar zitten mogelijks nog auto's op. Maar die gaan ook zo snel mogelijk uitgeleverd worden.

Glovis Symphony komt 6 september aan in Casablanca. Daar wordt gespeculeerd dat daar ook Model 3's opzitten en die zou rond 10-11 september aankomen in Zeebrugge. RCC America heeft ook een tussenstop in Casablanca gemaakt. Dat is mogelijks de laatste boot voor dit kwartaal.

Dus hopelijk kunnen ze er dan eentje op zij houden voor jou. Ik heb al van mensen gelezen op de fora dat ze geen VIN gekregen hebben en opgeschoven zijn naar volgend kwartaal. Fingers crossed dus.
Al heb je misschien wel kans op een stalk en front camera als het volgend kwartaal wordt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:35
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Denk dat je mijn eerdere post nog niet hebt gezien. MYP heeft al de nieuwe LG 5M batterij, die binnenkort ook voor de andere MY LR komt.
Wat wel bijzonder is (wat @Broodro0ster ook al had opgemerkt) is dat de WLTP van de M3P met dezelfde batterij een lagere WLTP heeft (571km) dan de MYP. Misschien iets met Chinees vs Europees rubber te maken (hogere rolweerstand). Aan de Drive Units kan het iig niet liggen, want beide hebben de 3D3/4D2 combi
Is dit al ergens bevestigd dat je weet? Ik sta op het punt om een MY LR (AWD) te bestellen en zou het zonde vinden om deze nieuwe LG 5M batterij te missen. Dan wacht ik net zo goed nog even voordat ie er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
pdidi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Zowel de MYP als M3P worden met Pirelli banden geleverd. Volgens mij de PZ4 Elect voor beide. In ieder geval is het die band voor de M3P.

De MYP heeft ook bredere voorbanden (255 vs 235) dan de M3P. Over de achterbanden heb ik nog geen info gevonden, maar die zullen minstens ook 275 breed zijn. En de luchtweerstand zal een stuk hoger zijn.

Achja, we weten ondertussen al dat die WLTP testen lang de werkelijkheid niet halen. Bjorn Nyland of anderen zullen wel eens een range test doen. EPA vind ik dan een betere benchmark. Dat haal ik nog in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Pollux89 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Is dit al ergens bevestigd dat je weet? Ik sta op het punt om een MY LR (AWD) te bestellen en zou het zonde vinden om deze nieuwe LG 5M batterij te missen. Dan wacht ik net zo goed nog even voordat ie er is.
Er is nog niks gebevestigd. Het is op goed geluk. Geen idee hoe het met de Y is momenteel, maar voor de M3 werd er stevig gepolst naar VIN's en COC documenten op TMC en TFF. Daaruit bleek dat ongeveer vanaf VIN 590 de Performance en LR RWD modellen de nieuwe accu hebben. Over de AWD LR heeft er volgens mij nog niemand documenten gedeeld, dus dat ik nog een raadsel.

De Model Y volg ik niet zo, maar daar zou je hetzelfde moeten opzoeken. En zelfs dan moet je het goed opvolgen want voor hetzelfde hangen ze een stock wagen aan jouw order en heb je oude batterij. Zolang de website niet geupdate is, weet je niet met zekerheid wat je zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Mar.tin schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

De 22 modellen zijn een behoorlijke verbetering boven de 2019 modellen (die ook al uitstekend zijn trouwens). De warmtepomp, stuurverwarming, betere stoelen, iets "tijdlozer" interieur zonder pianolak, een hele stapel kleine kwaaltjes die opgelost zijn in principe.
Enige waar die periode écht last van had was bladderende sturen volgens mij, maar binnen garantie verhelpt Tesla dat voor je. En daarbuiten, er zijn plenty goede bedrijfjes te vinden die sturen opnieuw bekleden :) Recent vaders' 2019 Model 3 stuur na ruim 310k km's opnieuw laten doen met nappaleer voor €300,-

Ik heb overigens alleen een E-Flux / ROAD laadpas. Gebruik m 2x per jaar ofzo, nog nooit wat anders nodig gehad. Verder heb je niets nodig anders dan wat je uit ervaring beleeft denk ik. ;)
Top dat is fijn om te horen! Vond ook wel fijn dat de afwerking gewoon wat beter lijkt te zijn. Minder panel gaps etc, en de nieuwe midden console. Stuur zou ik ook geen ramp vinden, dat zijn van die dingen dat ik zeg dat laat je dan gewoon een keertje doen.

Wel las ik dat 2021 modellen met een 2170L batterij vermeden moeten worden doordat deze een hogere faal kans hebben. Echter dacht ik dus veilig te zitten met een uit 2022. Echter zie ik net dat mijne dus gewoon deze 2170L batterij van Panasonic heeft.. Ondanks hij van 2022 is. Wat me wel enigszins zorgen baart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
DaMightyWackO schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb in de EU nog nooit meerdere passen nodig gehad naast mijn MTC(achteraf). Sommige aanbieders werken met QR en creditcard en hebben geen paslezer (dus telefoon nodig).
Naar mijn mening is een Performance het extra geld waard (maar ik ben gekleurd in mijn mening ;) )
Hahah ja ik denk oprecht ook dat ik de Performance enorm ga waarderen. Ondanks LR genoeg had geweest, was dit een mooie deal. Er zitten wel vrij dunne banden op i.c.m. 20" Überturbine-velgen. Even afzien hoe die gaan rijden, maar las ook dat 18 of 19inch optie was met een dikkere band om wat comfortabeler te maken.

Ik zal even verdiepen in al die laadpassen. Ik dacht eigenlijk gewoon elke paal heeft eigen laadpas oid. Maar MTC is Multi Tank Card las ik(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:00
JSTPS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

Eén van december 2019 dus zonder warmtepomp. Het vervangen van de droogmiddelzak staat niet meer tussen service in de auto, maar ik weet dat het er eerder tussen stond. Ik weet niet of dat nu zou helpen. Daar heeft Tesla net iig niks over gemeld.

[...]

Ik heb de auto bij mijnduurzameauto.nl gekocht in maart. Net ook Tesland gebeld aangezien die wel wat kennis hebben over de onderdelen etc. Hij zei dat hij niks kon vertellen over het probleem maar dat de verkoper wel garantie hoort te geven op dit onderdeel als Tesla zegt dat het defect is.

Komt nog bij dat ik de auto gekocht heb in deze staat, ik kwam er alleen pas 3 maanden later achter toen koelen van de auto nodig was door de hitte. Werd ook nog door de verkoper gezegd dat het onderdeel door een steentje kan zijn geraakt, dat het dus mijn schuld is, maar Tesland zegt dat dit onzin is (wat ik al vermoedde).
Ik had zelf ook een voorstel aangevraagd met inruil bij dat autobedrijf voor een Tesla, objectief gezien prima prima contact maar ik kreeg niet het gevoel dat ik daar graag een auto zou willen kopen en dat is uiteindelijk ook niet gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Pollux89 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Het probleem is de accu loterij die Tesla vaker doet. Vaak leveren ze parallel de oude en nieuwe accu. Pas als de oude niet meer wordt geleverd, wordt de bestel pagina aangepast (te zien aan de WLTP). Dat is op dit moment ook bv. het geval met de Model 3 SR RWD. Sinds april wordt die al met de nieuwe CATL 6M geleverd, maar tot op heden worden er ook nog steeds met de oude CATL 6L geleverd.
Met de Model Y AWD zal hetzelfde gebeuren, helemaal omdat de MY Performance voor gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

[...]
Wij hebben ex-lease overgenomen ook van eind december M3 2019, de laatste 2 á 3 jaar hebben we erin gereden via lease. Onze ex-lease-maatschappij had wel specifiek in het 'contract' gezet dat er geen garantie opzit.
Weet ook niet of dat hout zaagt, als je hoger op zoekt, als je daar toch aanspraak op zouden willen maken. Eventueel rechtsbijstand op zetten. Zoals Tesland al meldt.

Hoop dat het meevalt. APK komt ook over een paar maanden. Op zijn vroegst eind oktober uiterlijk twee maanden voor APK datum.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
megabeat schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Ik had zelf ook een voorstel aangevraagd met inruil bij dat autobedrijf voor een Tesla, objectief gezien prima prima contact maar ik kreeg niet het gevoel dat ik daar graag een auto zou willen kopen en dat is uiteindelijk ook niet gebeurd.
Ik dacht gewoon, op de auto zit altijd 1 jaar garantie als je koopt bij een bedrijf, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dat moet de verkoper zich natuurlijk wel aan de wet houden.

Wat ook invloed had op mijn beslissing is dat op accu en motoren nog 3 jaar garantie zat, en Tesla's verder weinig problemen kennen volgens de gebruikers.

De Tesla medewerker zei ook nog dat het niet normaal is dat dit onderdeel al na 5 jaar stukgaat, dus beetje pech hebben. Op deze manier is een nieuwe auto kopen nog goedkoper!

Komt nog bij dat iemand met z'n deur m'n auto deze week heeft beschadigd, dus lekkere week. Gelukkig wel opnames en genoeg bewijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o4CzMmsx8vHy7q0Nqgv0ZxM1_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La7b4ALOb3LGfnOTxfmMrNzH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62f0SD6XvKhZtzL7jT74F1WVIbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pth7B48O6JO4XAu8a7gB5WTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
dr.nld schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Wij hebben ex-lease overgenomen ook van eind december M3 2019, de laatste 2 á 3 jaar hebben we erin gereden via lease. Onze ex-lease-maatschappij had wel specifiek in het 'contract' gezet dat er geen garantie opzit.
Weet ook niet of dat hout zaagt, als je hoger op zoekt, als je daar toch aanspraak op zouden willen maken. Eventueel rechtsbijstand op zetten. Zoals Tesland al meldt.

Hoop dat het meevalt. APK komt ook over een paar maanden. Op zijn vroegst eind oktober uiterlijk twee maanden voor APK datum.
Rechtsbijstand dacht ik ook nog aan. Het ding is alleen dat de airco nog deels werkt. Dan zou Tesla duidelijker moeten maken aan de verkoper dat de werking al beperkt is en de airco er waarschijnlijk in de nabije toekomst mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:58
De nieuwe velgen van de Model Y performance zijn wel echt mooi. Vind het er geslaagd uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:16
DeJurist schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
De nieuwe velgen van de Model Y performance zijn wel echt mooi. Vind het er geslaagd uitzien.
[YouTube: The New Model Y Performance Is Here]
Zonder de plastic kapjes zien ze er dikke prima uit. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de M3P. Met kapjes, mweh.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:05
Iemand nog een goed adresje of link voor een lakstift voor zwarte gemini velgen van de MYJ ? Heb er 1 bij een firma besteld maar na 2x een verkeerde kleur maar geld terug gekregen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
jupinator schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:57:
Iemand nog een goed adresje of link voor een lakstift voor zwarte gemini velgen van de MYJ ? Heb er 1 bij een firma besteld maar na 2x een verkeerde kleur maar geld terug gekregen...
Zoek je Color code: NEU-105E, PBSB
Color name: ECLIPSE BLACK ?
Zie:
https://firanto.com/c/paint/tesla/model-y/2025

Ik heb bij https://firanto.com/ een prima Tesla M3 '19 velg Magneto Metallic Shadow lakset kunnen kopen: inclusief rust stop, clear coat en verzendkosten €25. Wordt verzonden vanuit Litouwen, binnen een week in huis. Een aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
JSTPS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

Ik dacht gewoon, op de auto zit altijd 1 jaar garantie als je koopt bij een bedrijf, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dat moet de verkoper zich natuurlijk wel aan de wet houden.

Wat ook invloed had op mijn beslissing is dat op accu en motoren nog 3 jaar garantie zat, en Tesla's verder weinig problemen kennen volgens de gebruikers.

De Tesla medewerker zei ook nog dat het niet normaal is dat dit onderdeel al na 5 jaar stukgaat, dus beetje pech hebben. Op deze manier is een nieuwe auto kopen nog goedkoper!

Komt nog bij dat iemand met z'n deur m'n auto deze week heeft beschadigd, dus lekkere week. Gelukkig wel opnames en genoeg bewijs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hebt gewoon garantie inderdaad

Overigens zet ik de airco ook op manual. Vaak temp op LO om te voorkomen dat ptc heater aan gaat en airco uit. Maar potentieel is dat dus schadelijk voor de het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07

Zillion01

Obey your screen!

Maurice- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Ik hou voor de lol wat elektrische auto's (en specifieke verkopers) in de gaten en mijn ervaring is dat kloppende EV's juist als warme broodjes gaan. Dat was een jaar geleden wel anders. Die van €32k is de goedkoopste Highland online, waar zie je dat die al zolang te koop staat voor die prijs? Ik kreeg 'm gisteren geloof ik voor het eerst in de meldingen.
De advertentie is van 4 juni op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
[...]

[...]

Ik vond het zelf ook wel frappant dat de droogmiddelzak opeens niet meer als onderhoudsitem te kiezen is. Daarvoor heb ik van de week nog contact gezocht met Tesla. De reactie was: "Het onderhoudsitem kan onzichtbaar geworden zijn door een bepaalde kilometerstand, maar het is nog wel noodzakelijk." Dat lijkt mij nergens op slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 05:52
Rivanov schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
En één van de dichtsbevolkte landen.
Nogal een verschil of je FSD op een bomvolle A2 aanzet of ergens in een outback in Australië waar je hoogstens een keer een kangaroo tegenkomt.
Gelukkig hebben ze het ook niet getest in overvolle steden in USA of zo... Of in Parijs, Madrid, Amsterdam.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn ruitensproeier werkt niet goed, uit de wisser aan de bestuurderskant komt er helemaal niets uit en bij de andere twijfel ik ook over de werking.

Heb al even met een speld in de gaatjes geprikt maar dat helpt niet. Iemand nog een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand die ik sprak met zo'n zelfde oude model 3 zei dat hij die ratel van de airco al vanaf het begin had in 2019, dus ik begin te twijfelen of dit wel betekent dat er iets stuk is/gaat of dat Tesla wel erg makkelijk geld verdient zo. Dan zou iemand langs moeten gaan met een auto die valt binnen de 4 jaar garantie met dezelfde ratel. Als de ratel dan ineens "niet op een probleem duidt" klopt er iets niet😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:02:
Mijn ruitensproeier werkt niet goed, uit de wisser aan de bestuurderskant komt er helemaal niets uit en bij de andere twijfel ik ook over de werking.

Heb al even met een speld in de gaatjes geprikt maar dat helpt niet. Iemand nog een andere suggestie?
Onder de frunk kap gekeken? Slang los/verstopt? Even op YT zoeken voor een instructie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Inspired schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Onder de frunk kap gekeken? Slang los/verstopt? Even op YT zoeken voor een instructie.
Ziet er optisch niet gek uit. Alles zit nog vast. Heb de slangen niet los gehad, verstopt zou kunnen maar lijkt mij wel bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Beekforel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Ziet er optisch niet gek uit. Alles zit nog vast. Heb de slangen niet los gehad, verstopt zou kunnen maar lijkt mij wel bijzonder?
Gebruik je wel echte ruitensproeivloeistof?
Dreft etc kan namelijk makkelijker verstoppingen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RaRo74 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Gebruik je wel echte ruitensproeivloeistof?
Dreft etc kan namelijk makkelijker verstoppingen veroorzaken.
Zat er al in toen ik hem kocht. :D

Zover ik kan beoordelen is het wel "echte" vloeistof, qua geur iig herkenbaar.

Klopt het dat hij niet wil sproeien als je stil staat? Is daar een truuk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
JSTPS schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Iemand die ik sprak met zo'n zelfde oude model 3 zei dat hij die ratel van de airco al vanaf het begin had in 2019, dus ik begin te twijfelen of dit wel betekent dat er iets stuk is/gaat of dat Tesla wel erg makkelijk geld verdient zo. Dan zou iemand langs moeten gaan met een auto die valt binnen de 4 jaar garantie met dezelfde ratel. Als de ratel dan ineens "niet op een probleem duidt" klopt er iets niet😉
Heb je een voorbeeld geluid? Mijn compressor of fan maakt eerlijk gezegd ook flink lawaai bij full load, vergelijkbaar met dit YouTube: Tesla M3 HVAC fan noise 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
megabeat schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Heb je een voorbeeld geluid? Mijn compressor of fan maakt eerlijk gezegd ook flink lawaai bij full load, vergelijkbaar met dit YouTube: Tesla M3 HVAC fan noise 2
Same here. Al moet gezegd worden dat het vrij snel terug zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:16
[...]

Idem hier, zeker bij accu verwarmen (Y 2023)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Ik kan gewoon sproeien in stilstand. Hoor je wel iets gebeuren? Pompje stuk wellicht?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Hij sproeit bij mij altijd, zolang ik in de versnelling sta. In de P weet ik niet zeker.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Nadat ik een half jaar geleden mijn model Y verkocht heb…

Vandaag een aantal proefritjes gemaakt in verschillende electrische autos; Tesla model 3, Tesla model Y, BYD seal en ook nog gaan kijken bij een Renault 5.

De Tesla voelt vertrouwd, hebben al eerder een Y gehad. Wel vind ik dat er een sprong voorwaarts is gemaakt met de facelift modellen.
De BYD gaat hem voor ons niet worden. Veel te zachte stoelen, UI van bediening niet prettig voor ons en veel te druk van binnen. In eerste instantie best mooi, maar begint snel te irriteren. De Renault 5 ben ik te groot voor. Ik zit met het hoofd tegen het dak, en zie alleen de bovenste rand van de voorruit…

Zal dus weer een Tesla gaan worden… beslissing is nog niet gevallen of het een 3 of y gaat worden.
(Primaire auto is een BMW X5, de Tesla gaat als 2e auto gebruikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-09 14:32
Willianv schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:

Vandaag een aantal proefritjes gemaakt in verschillende electrische autos; Tesla model 3, Tesla model Y, BYD seal en ook nog gaan kijken bij een Renault 5.

De Tesla voelt vertrouwd, hebben al eerder een Y gehad. Wel vind ik dat er een sprong voorwaarts is gemaakt met de facelift modellen.
De BYD gaat hem voor ons niet worden. Veel te zachte stoelen, UI van bediening niet prettig voor ons en veel te druk van binnen. In eerste instantie best mooi, maar begint snel te irriteren. De Renault 5 ben ik te groot voor. Ik zit met het hoofd tegen het dak, en zie alleen de bovenste rand van de voorruit…

Zal dus weer een Tesla gaan worden… beslissing is nog niet gevallen of het een 3 of y gaat worden.
Ik zou je de Smart #5 kunnen aanraden voor een proefrit, wij waren erg onder de indruk hiervan terwijl wij echt niks met dit merk hebben. Veel betere bouwkwaliteit, meer ruimte en zo'n 2k goedkoper dan de Tesla Y RWD. De Tesla staat nog steeds (nipt) bij mij bovenaan de lijst omdat hun software en efficiency ongeëvenaard goed is, maar op de andere vlakken worden ze inmiddels verslagen door de andere merken die ook veel meer value voor money leveren dan Tesla. Als Tesla de Prijzen niet verder gaan verlagen, kopen we het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door miani op 30-08-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
[...]

Ja dan zal dat wel in orde zijn en geen verstopping veroorzaken.

Ik kan gewoon sproeien bij stilstand. Doe dat vaak genoeg net voor het wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
[...]

Hier ook hetzelfde geluid.
Voorbijgangers zie je vaak luisteren en kijken. Snappen begrijpelijk niet waarom een Tesla zoveel kabaal maakt :*)

Normaal geluid dus

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Ik zou je de Smart #5 kunnen aanraden voor een proefrit, wij waren erg onder de indruk hiervan terwijl wij echt niks met dit merk hebben. Veel betere bouwkwaliteit, meer ruimte en zo'n 2k goedkoper dan de Tesla Y RWD. De Tesla staat nog steeds (nipt) bij mij bovenaan de lijst omdat hun software en efficiency ongeëvenaard goed is, maar op de andere vlakken worden ze inmiddels verslagen door de andere merken die ook veel meer value voor money leveren dan Tesla. Als Tesla de Prijzen niet verder gaan verlagen, kopen we het niet.
Het is hier niet de bedoeling om auto's te vergelijken, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt. Ik weet niet waar jij woont, maar de goedkoopste Smart #5 Pro is in NL 2450 euro duurder dan de Model Y SR RWD. En dan mis je warmtepomp, hepa luchtkwaliteit systeem, matrix verlichting, geventileerde stoelen, 6,9 ipv 5,9 seconden, geblindeerde zijruiten, 200 liter kleinere laadruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
[...]

Dat is het geluid inderdaad. Geen idee waarom de monteur tot de conclusie komt dat dit betekent dat de AC compressor stuk is wanneer de auto dit geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
JSTPS schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Dat is het geluid inderdaad. Geen idee waarom de monteur tot de conclusie komt dat dit betekent dat de AC compressor stuk is wanneer de auto dit geluid maakt.
Zit er niet een onderliggend geluid in wat de monteur hoort?
Anders even langs een specialist rijden en laten luisteren. Dan heb je een second opinion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Dat "excuus" wordt vaker gebruikt ja ;) Wat dacht je van China 8)7 Nog ietsje dichtbevolkter en vooral chaotischer dan de gemiddelde Europese wegen ;)
China is dan ook niet het toonbeeld van een land dat veiligheid hoog in het vaandel heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
pdidi schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Het is hier niet de bedoeling om auto's te vergelijken, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt. Ik weet niet waar jij woont, maar de goedkoopste Smart #5 Pro is in NL 2450 euro duurder dan de Model Y SR RWD. En dan mis je warmtepomp, hepa luchtkwaliteit systeem, matrix verlichting, geventileerde stoelen, 6,9 ipv 5,9 seconden, geblindeerde zijruiten, 200 liter kleinere laadruimte
De Smart #5 is 43.940 (incl. introductiekorting van 4500) de Tesla Y SR RWD 45.990. Kofferbak is 630 + 72 liter, de kofferbak van tesla wel iets groter maar vooral dieper. De ruimte voor de passagiers in de Smart is significant groter dan de Y, met mijn lengte van 2 meter heb ik niet eerder zoveel binnenruimte gezien.

Ik draag Tesla een warm hart toe en als de prijzen concurrerender waren had ik hem allang al gekocht. Het is veruit de goedkoopste auto qua verbruik en met de constante ota's blijft de auto altijd up to date. Ik zit nu in een tweestrijd met de Smart #5: aan de ene kant is de Tesla zeer compleet maar heb je een auto die beduidend minder mooi afgewerkt is en minder rijcomfort biedt, aan de andere kant heb je de Smart die veel meer premium is maar mis je dus wel belangrijke dingen als een warmtepomp. Meestal komen er prijsacties in de laatste maand van het kwartaal, dus hopelijk komt er volgende week een goede actie. Kan ik eindelijk de knoop doorhakken :)

[ Voor 13% gewijzigd door miani op 30-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChopinChopin
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-09 07:13
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:40:
FSD nu ook beschikbaar in Australië.

https://x.com/techAU/status/1961081997180518775

Hoop toch echt dat Europa snel volgt. Dit is eigenlijk om te huilen. Nederland is een van de meest technologisch ontwikkelde landen ter wereld en toch lopen we eng ver achter de rest aan met dit soort dingen. Vooral door Europese bureaucratie worden we tegengehouden hierin.
Dit zegt werkelijk niets over voor- of achterlopen. Dit zegt iets over de risicobereidheid van een land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

De Smart #5 is 43.940 (incl. introductiekorting van 4500) de Tesla Y SR RWD 45.990. Kofferbak is 630 + 72 liter, de kofferbak van tesla wel iets groter maar vooral dieper. De ruimte voor de passagiers in de Smart is significant groter dan de Y, met mijn lengte van 2 meter heb ik niet eerder zoveel binnenruimte gezien.

Ik draag Tesla een warm hart toe en als de prijzen concurrerender waren had ik hem allang al gekocht. Het is veruit de goedkoopste auto qua verbruik en met de constante ota's blijft de auto altijd up to date. Ik zit nu in een tweestrijd met de Smart #5: aan de ene kant is de Tesla zeer compleet maar heb je een auto die beduidend minder mooi afgewerkt is en minder rijcomfort biedt, aan de andere kant heb je de Smart die veel meer premium is maar mis je dus wel belangrijke dingen als een warmtepomp. Meestal komen er prijsacties in de laatste maand van het kwartaal, dus hopelijk komt er volgende week een goede actie. Kan ik eindelijk de knoop doorhakken :)
Op de site zie ik niets van die korting? Alleen bij de dealers? Tesla had net een inruilkorting van naar ik meen 3k? Zal een beetje ping-pongen blijven met de prijzen.

btw @miani doe je toevallig iets met toeters en MX5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
gjcvro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Op de site zie ik niets van die korting? Alleen bij de dealers? Tesla had net een inruilkorting van naar ik meen 3k? Zal een beetje ping-pongen blijven met de prijzen.

btw @miani doe je toevallig iets met toeters en MX5?
Ja gek dat het niet op hun site staat, maar dat ze er wel veel promotie voor maken. Het is zeker een ge-pingpong tussen alle merken met hun prijzen. Wat bedoel je met toeters en MX5? Geen idee waar je het over hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
RaRo74 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Zit er niet een onderliggend geluid in wat de monteur hoort?
Anders even langs een specialist rijden en laten luisteren. Dan heb je een second opinion.
Dat zou bij Tesland kunnen idd. Even kijken wanneer ze tijd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:01:
[...]
Wat bedoel je met toeters en MX5? Geen idee waar je het over hebt
Blijkbaar niets, kende de naam van een ander forum.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:16
Willianv schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:

Als ik op zoek was naar een nieuwe auto, wist ik het wel. Mag ik vragen waarom je je Model Y hebt verkocht? Succes verder met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Korting liep tot 31 juli. Smart heeft vorige week wel enorme prijsverlagingen voor de #1 en #3 doorgevoerd. Met de opmerking dat deze prijsverlaging "voor geen enkele uitvoering van de recent geïntroduceerde #5" geldt. Dat maakt de keus wel een stuk makkelijker voor jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
pdidi schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

Korting liep tot 31 juli. Smart heeft vorige week wel enorme prijsverlagingen voor de #1 en #3 doorgevoerd. Met de opmerking dat deze prijsverlaging "voor geen enkele uitvoering van de recent geïntroduceerde #5" geldt. Dat maakt de keus wel een stuk makkelijker voor jou ;)
Loopt nog steeds hoor, gisteren was ik bij de dealer. Wel gek dat ze niet zo transparant zijn als Tesla. Ik hou wel van de duidelijkheid die Tesla altijd geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
warsame schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Als ik op zoek was naar een nieuwe auto, wist ik het wel. Mag ik vragen waarom je je Model Y hebt verkocht? Succes verder met je keuze.
Samenloop van omstandigheden. De Y vonden was eigenlijk te groot en daardoor minder handig als boodschappen karretje. Ook waren we wat uitgekeken op het witte interieur wat we hadden gekozen.

Toen er via via interesse werd getoond heb ik deze voor een mooi bedrag kunnen verkopen.

Maar we missen de Tesla best wel..

Waar zou jouw keuze op vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40
Schoonvader heeft IOS app en de auto herkent hem niet meer als hij naar de auto loopt. Hij loopt de auto in en dan gaat het op de stoelstand van schoonmoeder. Hij is 2 meter en zij is... iets korter dan dat dus vrij vervelend ;)

Nu ken ik de android app goed genoeg dat ik hem 'open hou' en dan werkt het altijd. Ik vermoed dat ook dat apple de app heeft gesluimerd. Iemand een tip welke kant ik hem op moet sturen? Ik heb echt 0 apple / ios kennis.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 17:51
iPhone al eens opnieuw opgestart? Zie: https://support.apple.com...t-iphone-iph8903c3ee6/ios

En de Tesla wellicht ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Willianv schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Samenloop van omstandigheden. De Y vonden was eigenlijk te groot en daardoor minder handig als boodschappen karretje. Ook waren we wat uitgekeken op het witte interieur wat we hadden gekozen.

Toen er via via interesse werd getoond heb ik deze voor een mooi bedrag kunnen verkopen.

Maar we missen de Tesla best wel..

Waar zou jouw keuze op vallen?
Aah zo. Ik vind vind juist veel dingen belangrijk bij de model y. Ik zou zelf weer zelfde keuze maken als 2 jaar geleden. Waarom?
Het laadnetwerk is goed ontwikkeld, wat handig is voor langere ritten
De auto scoort hoog in veiligheidstests vind ik dan.
Het interieur is ruim, met veel bagageruimte(handig voor mijn campeer vakanties) en nu optioneel extra zitplaatsen. Dit is waarschijnlijk niet nodig in jouw geval vermoed ik.
De prestaties zijn degelijk, met een goede balans tussen snelheid en bereik.
De software wordt regelmatig bijgewerkt, wat het systeem actueel houdt.
In vergelijking met andere elektrische SUV’s is de prijs redelijk voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Oekol schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:09:
Schoonvader heeft IOS app en de auto herkent hem niet meer als hij naar de auto loopt. Hij loopt de auto in en dan gaat het op de stoelstand van schoonmoeder. Hij is 2 meter en zij is... iets korter dan dat dus vrij vervelend ;)

Nu ken ik de android app goed genoeg dat ik hem 'open hou' en dan werkt het altijd. Ik vermoed dat ook dat apple de app heeft gesluimerd. Iemand een tip welke kant ik hem op moet sturen? Ik heb echt 0 apple / ios kennis.
Aai, dat klinkt echt vervelend. Misschien kun je voorlopig het bestuurdersprofiel even uitschakelen totdat je een oplossing hebt gevonden? Ik heb zelf helaas ook geen ervaring met iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40
miani schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Hoewel dit absoluut niet de bedoeling is dat het een vergelijking wordt in dit topic, is wat je zegt gewoon niet waar? Dus ben ik toch getriggerd om een tegengeluid te geven op iets wat niet waar is. De Model Y heeft veel meer ruimte van de #5. De #5 is alleen wat hoger, maar heeft 36% minder bagageruimte in liters en 41% met de bank plat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LmYIKA1.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QFgth9z.jpeg

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 120 ... 122 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: