Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:53
GekkeRipper schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

2023 juni ongeveer 29.000km. Een rode. Gekocht voor € 51.400 (nieuw voorraadmodel met korting). Nu ingeruild voor €33.700 + €4.000 (inruilbonus) = €37.700. Afschrijving over twee jaar dus €13.700 of 26%. Per maand circa €530. Best prima.
Thx, ik zal eens kijken wat ze voor die van mij geven.
M3P uit juli 2022 met 48k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 07:50
Hi,

Ik heb sinds gisteren een 2023 Model Y (awd/lr) zakelijk gekregen toen mijn eigen auto op was. Ik probeer deze toe te voegen aan de tesla app zodat ik de telefoon functies kan gebruiken. Echter word er gevraagd om eigendoms papier oid. Iemand enig idee wat ik zou kunnen uploaden? Lease contract? Kentekenbewijs?

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Hemingr schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:18:
Hi,

Ik heb sinds gisteren een 2023 Model Y (awd/lr) zakelijk gekregen toen mijn eigen auto op was. Ik probeer deze toe te voegen aan de tesla app zodat ik de telefoon functies kan gebruiken. Echter word er gevraagd om eigendoms papier oid. Iemand enig idee wat ik zou kunnen uploaden? Lease contract? Kentekenbewijs?
Zoiets hoort je wagenpark beheerder te regelen.
Ik kreeg mijn lease auto bijvoorbeeld op een nieuw gemaakte tesla account op mijn werk email adres. Kan hem niet toevoegen aan mijn privé account.

Op die manier kan de rekening voor superchargers en onderhoud ook direct naar je baas.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemingr schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:18:
Hi,

Doorgaans kun je inloggen met je e-mail adres welke doorgegeven is tijdens de bestelling. Zou de persoon even vragen die de auto besteld heeft.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik heb even gebeld met Alphabet en inderdaad! Bedankt voor de tip.

Nu tijd om uit te vogelen wat alle "knopjes" doen ;).

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemingr schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:54:
Ik heb even gebeld met Alphabet en inderdaad! Bedankt voor de tip.

Nu tijd om uit te vogelen wat alle "knopjes" doen ;).
Daar ben je snel mee klaar... heel weinig knopjes in een Tesla.
_/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 09:54
saviour schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:42:
Kan iemand hier bevestigen of ontkrachten dat park assist niet werkt op de MY (2024) wanneer trailer mode actief is?

Afgelopen weekend had ik een fietsendrager aangekoppeld. In beeld bleef staan dat park assist aan het laden was. Dat lijkt mij niet goed. Tesla gaf terug dat in de handleiding staat dat park assist mogelijk niet werkt. Nu geven ze aan dat het sowieso niet werkt. In dat geval zouden de handleiding én de melding niet kloppen.

Het zou toch bizar zijn dat je met een aanhangwagen, fietsendrager of andere accessoire geen hulp krijgt rondom de gehele auto? 8)7
Park assist werkt niet in trailer mode. Die melding krijg ik ook te zien (MY 2023 RWD).
Het heeft voor- en nadelen. Rijdend op de weg krijg je geen enkele piep en stuurcorrectie meer, hij remt wel netjes in TACC (en ook met de bekende triggers ;) ). Nadeel is dat bij parkeren je meer op zicht en spiegels moet vertrouwen. Je kunt wel het vinkje van trailermode uitvinken, dan wordt park assist weer ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:24
Is er iemand die weet waarom een M3P met trekhaak maar 500kg mag trekken en 25kg kogelgewicht mag hebben terwijl dit bij de LR en RWD het dubbele is?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
joeri_berg schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Park assist werkt niet in trailer mode. Die melding krijg ik ook te zien (MY 2023 RWD).
Het heeft voor- en nadelen. Rijdend op de weg krijg je geen enkele piep en stuurcorrectie meer, hij remt wel netjes in TACC (en ook met de bekende triggers ;) ). Nadeel is dat bij parkeren je meer op zicht en spiegels moet vertrouwen. Je kunt wel het vinkje van trailermode uitvinken, dan wordt park assist weer ingeschakeld.
Zeg je nu eigenlijk dat ik wanneer ik een fake plug in de stroomaansluiting plug ik geen piepjes meer krijg?

*rent naar de winkel om een fakeplug te creeeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Tomas_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Zeg je nu eigenlijk dat ik wanneer ik een fake plug in de stroomaansluiting plug ik geen piepjes meer krijg?

*rent naar de winkel om een fakeplug te creeeren.
Je kunt ook handmatig de trailer mode aanzetten, daar heb je geen plug voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:29:
Is er iemand die weet waarom een M3P met trekhaak maar 500kg mag trekken en 25kg kogelgewicht mag hebben terwijl dit bij de LR en RWD het dubbele is?
Combinatie van velgen en banden afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:02
Ik zou me voor kunnen stellen dat je bij per ongeluk voluit accelereren, de dissel van de aanhanger, of de kogel, montagebalk of achterpaneel van de auto krom trekt nij een hoger gewicht. Een beetje zoals de Ford Orion destijds bij de 1.3 motor óók al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
nerovectra schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Ik zou me voor kunnen stellen dat je bij per ongeluk voluit accelereren, de dissel van de aanhanger, of de kogel, montagebalk of achterpaneel van de auto krom trekt nij een hoger gewicht. Een beetje zoals de Ford Orion destijds bij de 1.3 motor óók al had.
Daar dacht ik ook aan. Maar als je de auto in chill mode zet, is dat gevaar weg.
M'n vader heeft een aanhanger (750kg) die ik af en toe wel eens zou willen gebruiken, dus ik twijfel om nog een trekhaak onder de M3P te laten zetten. Het containerpark en de DHZ zijn allemaal op 5km van onze woning, dus het zal nooit voor verre ritjes zijn.

En ook een fietsendrager lijkt me handig, maar met 25kg kom je niet ver.

EDIT: hmmm, het stukje van de kogeldruk kan ik nergens meer vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 27-08-2025 11:03 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Laatst online: 10:02
Broodro0ster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Daar dacht ik ook aan. Maar als je de auto in chill mode zet, is dat gevaar weg.
M'n vader heeft een aanhanger (750kg) die ik af en toe wel eens zou willen gebruiken, dus ik twijfel om nog een trekhaak onder de M3P te laten zetten. Het containerpark en de DHZ zijn allemaal op 5km van onze woning, dus het zal nooit voor verre ritjes zijn.

Snap ik. Voor fabrikanten is het ook vervelend dat ze hun richtlijnen moeten baseren op de extreemste omstandigheden. Aan de andere kant is het ergens wel goed dat je met een P niet de fietsendrager al twee meter vooruit hebt kunnen trekken terwijl het zadel van de fiets nog stilstaat 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Zit 'm in de "loadindex" van de banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Los van of het allemaal in de praktijk wel kan, geeft het wel problemen met je verzekering als je dingen achter je auto hangt die niet volgens de specs zijn en er gebeurd iets. De kans is natuurlijk klein, maar zal je maar net gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Broodro0ster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

EDIT: hmmm, het stukje van de kogeldruk kan ik nergens meer vinden.
Ik heb mezelf de afgelopen 3 jaar prima kunnen redden met een trekgewicht van 300kg. Aanhenger was 150 kg, en voor je er 150 kg aan groenafval op hebt zitten zit ie behoorlijk vol. Ook andere zooi valt vaak wel mee. Vaak is het vooral groot. Je moet natuurlijk niet ff een (halve/hele) m3 zand grond of grind gaan halen.

De huifaanhanger heeft wel al die tijd stil gestaan, die zit leeg al op 250kg. Gelukkig mag de 3 weer gewoon 750kg/1000kg trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 27-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:43:
Los van of het allemaal in de praktijk wel kan, geeft het wel problemen met je verzekering als je dingen achter je auto hangt die niet volgens de specs zijn en er gebeurd iets. De kans is natuurlijk klein, maar zal je maar net gebeuren.
Niet alleen met je verzekering.

Ik zie niet direct een overijverige politieman ingrijpen als je met een ebike op je M3P rond rijdt, maar een controle van je aanhanger gebeurt wel natuurlijk.
En als je dan 750kg achter je M3P hebt hangen en ze wegen je, dan is het afladen en aanhanger weg laten slepen door een geschikt voertuig. In België kan je dan ook je auto en aanhanger laten herkeuren.

Zo onschuldig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Niet alleen met je verzekering.

Ik zie niet direct een overijverige politieman ingrijpen als je met een ebike op je M3P rond rijdt, maar een controle van je aanhanger gebeurt wel natuurlijk.
En als je dan 750kg achter je M3P hebt hangen en ze wegen je, dan is het afladen en aanhanger weg laten slepen door een geschikt voertuig. In België kan je dan ook je auto en aanhanger laten herkeuren.

Zo onschuldig is het niet.
Het is zeker niet de bedoeling om grote gewichten te vervoeren. Een paar keer wat (groen)afval wegbrengen naar het containerpark of een keer wat platen/planken halen bij de houthandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Het is zeker niet de bedoeling om grote gewichten te vervoeren. Een paar keer wat (groen)afval wegbrengen naar het containerpark of een keer wat platen/planken halen bij de houthandel.
Maakt niet uit hé.
Als je betrapt wordt met te hoge gewichten heb je problemen. Of dat nu voor een rit is van 300 of 3 km maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Maakt niet uit hé.
Als je betrapt wordt met te hoge gewichten heb je problemen. Of dat nu voor een rit is van 300 of 3 km maakt niks uit.
Rekent met met MTM voor de aanhanger of met de effectieve lading? Ik verwacht zo'n 100-200kg lading te vervoeren in een kleine 1 assige aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Maakt niet uit hé.
Wat ik al zei, aanhanger is 150, 200kg, heb je nog 300 kg voor groenafval. Dat is echt een enorme bult. Heb wel eens aanhangers puin gereden, dacht echt ver over de 750 te gaan, bleek bij wegen 600kg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Broodro0ster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Rekent met met MTM voor de aanhanger of met de effectieve lading? Ik verwacht zo'n 100-200kg lading te vervoeren in een kleine 1 assige aanhanger.
Onder 750, altijd werkelijk gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat mag, en dan riskeer je ook niks.
Maar op zaterdag zie je regelmatig van die 500 of 750kg ongeremde 1-assers die vol zand geschupt worden en bijna met chassis tegen de grond slepen. Die worden door ijverige politiemannen gecontroleerd en dan wordt het duur.

Feit is, als je een auto koopt met een MTM voor de aanhanger van 500kg en je gaat daar over, dan heb je miserie.
En een fietsdrager van 25kg... dat is dan goed voor 1 of 2 carbon racefietsjes als je een lichte drager hebt.
Mijn Uebler i21 (geschikt voor 2 ebikes) weegt al 13kg, dus daar mogen geen 2 racefietsen op als je met de M3P rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Over welke P heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:34
Onlangs voor business een week in Pennsylvania geweest, en het viel mij op dat je daar toch echt minder Tesla's ziet dan hier in Nederland. Waarschijnlijk zal het per staat verschillen, maar het viel mij gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
patrickt35 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:01:
Onlangs voor business een week in Pennsylvania geweest, en het viel mij op dat je daar toch echt minder Tesla's ziet dan hier in Nederland. Waarschijnlijk zal het per staat verschillen, maar het viel mij gewoon op.
Ik zie in de omliggende Europese landen overigens ook veel minder Tesla’s, en überhaupt minder elektrische auto’s, dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndjong schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zie in de omliggende Europese landen overigens ook veel minder Tesla’s, en überhaupt minder elektrische auto’s, dan in Nederland.
In Belgie zie je wel wat Tesla 3 en Y rijden, maar de nieuwe Y zie je dan weer bijna niet.
Tesla is ook sterk gezakt van 'meest verkopende auto' naar 'niet meer in de top 50'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:21
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

In Belgie zie je wel wat Tesla 3 en Y rijden, maar de nieuwe Y zie je dan weer bijna niet.
Tesla is ook sterk gezakt van 'meest verkopende auto' naar 'niet meer in de top 50'.
Ik weet niet waar jij overal komt, maar ik zie genoeg MYJ's en vaak RWD's rondrijden. Mss omdat ik in vogelvlucht 5km van de Tesla SeC in Sint-Martens-Latem woon, maar daar worden geen Tesla's meer uitgeleverd, enkel Brugge en Londerzeel. Secundo de RWD's werden later uitgeleverd dan de First Launch en AWD versie. En ik zie toch regelmatig Tesla's met een recentere nummerplaat dan mezelf en ik heb de mijne pas van April.
En je hoeft geen nieuwsartikels boven te halen omtrent de dalende verkoop (50%), heb die ook gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:44
dr.nld schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Zou rond 250 moeten kosten bij Tesla. Beste is om een serviceverzoek in de app aan te vragen en het resultaat te delen. 😊

De 250 is geadviseerd vorige maand door SC voor onderhoud dit jaar (airco onderhoud/ droogmiddel 1x 6 jaar) / M3 2019 LR AWD 🤞
Toch nog even wat merkwaardigs over het vervangen van de droogmiddelzak wat iedere 6 jaar noodzakelijk zou zijn. Zo'n maand geleden was dit onderdeel zichtbaar in het service menu en kon ik dit bij "Service aanvragen" in de rubriek onderhoud laten uitvoeren.

Echter is het nu niet meer zichtbaar bij service en ook niet meer als service aanvraag te kiezen. Zou het dan toch uit het periodieke onderhoud gehaald zijn. Het betreft bij mij een Tesla Model 3 RDW plus uit 2019. (NON-heat pomp dus)

Hebben jullie de keuze nog wel?

Zie afbeelding waar de droogmiddelzak uit verdwenen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSmvqQkhm6cTmgbVOISwzuHSXW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itMFlCs7OBTPanKqP8bLkHoX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:16
Een normale M3 RWD heeft ook 'maar' 52kg kogeldruk. Is ook zeer krap voor 2 fietsen en fietsendrager, laat staan 2 e-bikes.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:34
CasterTroy schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Toch nog even wat merkwaardigs over het vervangen van de droogmiddelzak wat iedere 6 jaar noodzakelijk zou zijn. Zo'n maand geleden was dit onderdeel zichtbaar in het service menu en kon ik dit bij "Service aanvragen" in de rubriek onderhoud laten uitvoeren.

Echter is het nu niet meer zichtbaar bij service en ook niet meer als service aanvraag te kiezen. Zou het dan toch uit het periodieke onderhoud gehaald zijn. Het betreft bij mij een Tesla Model 3 RDW plus uit 2019. (NON-heat pomp dus)

Hebben jullie de keuze nog wel?

Zie afbeelding waar de droogmiddelzak uit verdwenen is.

[Afbeelding]
Ook die keuze is bij mij verdwenen.
M3 AWD LR '20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc2spxDURgZVSwXE4GngG1a1gEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lxatbyyb4wuxbEX6RrHwMLi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HVdtWpKxNzHtnT2oC6X61pcBTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJs6p8owNMWRad4HczMgc1Nf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door patrickt35 op 27-08-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

ndjong schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

In Denemarken heel veel Tesla's (meeste uit DK, DE, NO) gezien afgelopen maand, ook genoeg drukte bij SuCs en non-Tesla snelladers.
In Noorwegen stikt het van de EVs ook, daar waren de voordeeltjes nog groter dan hier (gratis parkeren in de stad, korting op veerboten, gebruik van busbaan, etc), al is Noorwegen niet meer echt "omliggend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04:33
Goedemiddag, Ik ben in het bezit sinds eergisteren van een nieuwe model 3. Nu heb ik hem net opgeladen tot 98% en heb nu een km bereik van 450km is dat niet te weinig? Het is trouwens een standaard uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
taylor schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:52:
Goedemiddag, Ik ben in het bezit sinds eergisteren van een nieuwe model 3. Nu heb ik hem net opgeladen tot 98% en heb nu een km bereik van 450km is dat niet te weinig? Het is trouwens een standaard uitvoering.
Tesla geeft EPA aan in auto in hoofddisplay ( te wisselen met accu% door erop te drukken) , geen WLTP ....
( WLTP is stuk lastiger haalbaar dan EPA, "maar" het verplichte te communiceren rijbereik in Europa )
Daarnaast wil de berekening per EPA nog wel eens wisselen , tot zelfs rekening houdend met degradatie.
( En in verbruikscijfers zie je dan je eigen gerealiseerd verbruik , per oa 50/150/300 km )
Het weergegeven bereik in uw Tesla wordt aangepast op basis van vaste EPA-testgegevens
https://www.tesla.com/nl_nl/support/range

[ Voor 18% gewijzigd door Ted038 op 27-08-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04:33
Ted038 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Tesla geeft EPA aan in auto in hoofddisplay ( te wisselen met accu% door erop te drukken) , geen WLTP ....
Daarnaast wil de berekening per EPA nog wel eens wisselen , tot zelfs rekening houdend met degradatie.
( En in verbruikcijfers zie je dan je eigen grealiseerd verbruik )
Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik wilde wel eens weten wat mijn Y LR van 2023 (20k km) nog waard was op een model 3 (weet nog niet welke versie)
We hebben een kip shelter die max 1000kg mag wegen en kan dus ook met de 3.

Ik krijg er dus 36k voor terug, als ik dan voor de rwd ga met mooie velgen en quick zilver en witte bekleding en trekhaak zit ik op 45k - de 5k korting dus 40k zou zeggen dat ik voor 4K een model 3 heb die eigenlijk netto dezelfde range heeft als mijn awd y.
Kofferruimte natuurlijk anders en minder.
We zijn maar met 2 en heb/en in de Y ruimte zat.

Even over nadenken dus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Lijkt erop dat vrijdag de Model Y Performance wordt gepresenteerd :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RGDSIG-JnwjIVZeyQGIWJnkBDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7vJms2ODCbuXQQv4RHbLlPAe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
pdidi schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]
Ik denk eerder over 2 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
En dat is toch vrijdag :?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Oops, duidelijk niet goed gelezen. Ik dacht dat er vandaag stond 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:40
RigolleM schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

Ik weet niet waar jij overal komt, maar ik zie genoeg MYJ's en vaak RWD's rondrijden. Mss omdat ik in vogelvlucht 5km van de Tesla SeC in Sint-Martens-Latem woon, maar daar worden geen Tesla's meer uitgeleverd, enkel Brugge en Londerzeel. Secundo de RWD's werden later uitgeleverd dan de First Launch en AWD versie. En ik zie toch regelmatig Tesla's met een recentere nummerplaat dan mezelf en ik heb de mijne pas van April.
En je hoeft geen nieuwsartikels boven te halen omtrent de dalende verkoop (50%), heb die ook gelezen ;)
wij rijden duidelijk in dezelfde streek :) ik kom in Gent en omstreken ook vaak de nieuwe Y tegen.

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:36
pdidi schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]
Hoe haal je die info uit deze video? Ik zie het zo snel niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandahans
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Pollux89 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Hoe haal je die info uit deze video? Ik zie het zo snel niet
De afbeelding lijkt op een spoiler. Daarmee kom ik tot de zelfde conclusie.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:36
pandahans schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

De afbeelding lijkt op een spoiler. Daarmee kom ik tot de zelfde conclusie.
Dus letterlijk een “spoiler” alert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:14
Neco75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

En? Is het resultaat bekend?
Inmiddels wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srzowzWNZh4HPD5Z8amHBuqgGIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1juyNMZJ9T724VRllADmKTGs.jpg?f=fotoalbum_large

Model Y RWD 2024, opgehaald 19-09-2024 BYD accu
39600km op de klok. +- 6583kWh uit de accu gehaald in die km's.
Gemiddeld verbruik sinds nieuw volgens de auto 127Wh/km.
954kWh DC charge total
5118kWh AC Charge total
881kWh Regen total

Nominal full pack when new 60,7kWh
Nominal Full pack (nu) 58,0kWh
100% rated range (New): 393km
100% rated range (nu): 393km.

Hopelijk op zeer korte termijn gelegenheid om mijn nieuwe Juniper uit te lezen. (Als ze ooit nog eens blauwe Y's gaan maken in Berlijn :9)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54

RvV

Het blijft toch bijzonder hoor. Mijn BYD Y van jan 2024 zat na 1 maand (2600km) al op 58kWh met alleen AC laden.
Met 58kWh had ik nog 408km range.

[ Voor 3% gewijzigd door RvV op 28-08-2025 10:02 ]

Y'24

• Mar.tin
RvV schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:02:
Het blijft toch bijzonder hoor. Mijn BYD Y van jan 2024 zat na 1 maand (2600km) al op 58kWh met alleen AC laden.
Met 58kWh had ik nog 408km range.
Waar heb je die 58kWh vandaan? Tessie of ScanMyTesla? Tessie pakt namelijk voor mijn auto alleen de useable capacity. En aangezien jij een model hebt van vóórdat ze de wijziging gedaan hebben aan de range in de BYD accu's, kan het best wel eens zijn dat bij 408km 58kWh je useable capacity was :). (volgens Tessie is mijn accucapaciteit namelijk "maar" iets van 53kWh namelijk, terwijl nominal full-pack volgens ScanMyTesla 58kWh is, en 59,4kWh was een half uur na ophalen)

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Waar heb je die 58kWh vandaan? Tessie of ScanMyTesla? Tessie pakt namelijk voor mijn auto alleen de useable capacity. En aangezien jij een model hebt van vóórdat ze de wijziging gedaan hebben aan de range in de BYD accu's, kan het best wel eens zijn dat bij 408km 58kWh je useable capacity was :). (volgens Tessie is mijn accucapaciteit namelijk "maar" iets van 53kWh namelijk)
Oh really? Dan moet ik dat nog eens 3 dubbel checken allemaal. Ik had de indruk dat Tessie, Scanmytesla en Teslamate bij mij allemaal precies hetzelfde waren.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
De RDW heeft vandaag de homologatie van de Model Y Performance gepubliceerd. WLTP 580km en de nieuwe LG 5M accu. Vermogen staat er echter nog niet in gespecificeerd. Wel dat de maximum snelheid 250km/u is

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 28-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:23
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Waar heb je die 58kWh vandaan? Tessie of ScanMyTesla? Tessie pakt namelijk voor mijn auto alleen de useable capacity. En aangezien jij een model hebt van vóórdat ze de wijziging gedaan hebben aan de range in de BYD accu's, kan het best wel eens zijn dat bij 408km 58kWh je useable capacity was :). (volgens Tessie is mijn accucapaciteit namelijk "maar" iets van 53kWh namelijk, terwijl nominal full-pack volgens ScanMyTesla 58kWh is, en 59,4kWh was een half uur na ophalen)
Tessie geeft voor mijn M3RWD '24 meer dan 60 kWh bruikbaar aan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZXVNIKOoHE7pefo38YXjhb_h10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkhG9OoQtIkYdxwf6tSJQ5xj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Tessie geeft voor mijn M3RWD '24 meer dan 60 kWh bruikbaar aan..
[Afbeelding]
Jij hebt de CATL 6L accu, die 62kWh is. De BYD accu van 60kWh heeft alleen in de Model Y SR RWD gezeten

• Maurice-
pdidi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Jij hebt de CATL 6L accu, die 62kWh is. De BYD accu van 60kWh heeft alleen in de Model Y SR RWD gezeten
Maar dan zou useable toch al op- of onder de 60 moeten zitten bij levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Maar dan zou useable toch al op- of onder de 60 moeten zitten bij levering?
De netto capaciteit van de CATL 6L is 62kWh. Zie hier alle details. De verwarring die vaak ontstaat is dat de Full Pack When New die ScanMyTesla laat zien (in dit geval 60,5kWh) op verkeerde aannames is gebaseerd

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 28-08-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
De getallen zullen wel verschillen van pakket tot pakket. In mijn 2022 3 met CATL 6L pakket was het weergegeven getal in tessie gelijk aan de nominal full pack volgens ScanMyTesla, waar het bij mijn BYD Y niet eens in de buurt komt.

Tessie vs ScanMyTesla afbeeldingen van mijn 2022 Model 3 RWD met CATL 6L pakket +- 15 september 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtQ2vIrJAmXI1qGG7SQnKAPKS4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD92eEIlyeXzGuwcH2pS0Jxi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wj9H72ZQcWRyv5NkEWIF-gLxE6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sAt3Dzvtqo6b9iAjsKnNbe0F.png?f=fotoalbum_tile
Tessie vs ScanMyTesla voor mijn 2024 Y met BYD pakket (medio vorige week ergens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-8Wa7fyq77LlvGrBSMBNEh-i00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5jiz2KQ8rSqiQTrAl03xL9c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l212IhgVoEaUNeu52XPDyuaYDWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yD8kqxOv351jHzC4jDX40pKj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2025 11:18 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

De netto capaciteit van de CATL 6L is 62kWh. Zie hier alle details. De verwarring die vaak ontstaat is dat de Full Pack When New die ScanMyTesla laat zien (in dit geval 60,5kWh) op verkeerde aannames is gebaseerd
Met voortschrijdend inzicht, vermoed ik dat het geen aanname is, maar een minimum viable capacity ofzo ,die wel écht uit de accu gelezen wordt. De mééste kwaliteitscellen hebben meer capaciteit dan beloofd. Als je capaciteitschecks gaat kijken van LFP cellen overstijgen die meestal de beloofde capaciteit met een paar %.
In ieder geval een statische waarde die niet op de werkelijkheid gebaseerd is. In mijn moeders Model 3 met een LFP64 (CATL 6M) pakket is de huidige Nominal When Full 64,6kWh, tegenover 63,5kWh Nominal When New

Moet hem nog eens even 100% laden kijken wat de (S3XY app) in dit geval aangeeft als remaining capacity.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAVq_R0eRb-OyzWpORb82xWWXmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLuBJn69Nu4FtrIfkBbQ1BRY.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast denk ik, dat de accudegradatie gemeten wordt vanaf de nominal full pack bij 0km op de klok, of bij eerste aflevering ofzo. Want als ik terug ga zoeken was mijn Nominal full capacity bij aflevering 59,4kWh.
Nu nog 58 - 58,1kWh. 58,1kWh = 97,8% van 59,4kWh, en dat is dan weer plots exact mijn degradatiegetal uit de test :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-09 23:41
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Inmiddels wel :)

[Afbeelding]

Model Y RWD 2024, opgehaald 19-09-2024 BYD accu
39600km op de klok. +- 6583kWh uit de accu gehaald in die km's.
Gemiddeld verbruik sinds nieuw volgens de auto 127Wh/km.
954kWh DC charge total
5118kWh AC Charge total
881kWh Regen total

Nominal full pack when new 60,7kWh
Nominal Full pack (nu) 58,0kWh
100% rated range (New): 393km
100% rated range (nu): 393km.

Hopelijk op zeer korte termijn gelegenheid om mijn nieuwe Juniper uit te lezen. (Als ze ooit nog eens blauwe Y's gaan maken in Berlijn :9)
Thnx! Bij mij ook (hopelijk) bijna afgerond. Al een paar uur zie ik deze melding niet veranderen, had jij dit ook tegen het einde van de test?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rsYmRsEV8xBPBJyA8Lz-FKnjyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whVhN0SsQXOBUTADoLWscYjI.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een Model Y 24 standard range BYD met 37K op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Neco75 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Thnx! Bij mij ook (hopelijk) bijna afgerond. Al een paar uur zie ik deze melding niet veranderen, had jij dit ook tegen het einde van de test?

[Afbeelding]

Hier ook een Model Y 24 standard range BYD met 37K op de teller
Hoop dat je nergens heen hoeft, duurde bij mij uiteindelijk nog +- 4 uur ofzo.

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Met voortschrijdend inzicht, vermoed ik dat het geen aanname is, maar een minimum viable capacity ofzo ,die wel écht uit de accu gelezen wordt.
Wat ik van de accu expert Eivissa op TFF begrijp (hij moet dat heel vaak daar herhalen), is dat de Full Pack When New een vaste waarde in de BMS/pack is (voor alle accu's van een bepaald type gelijk), die daarom eigenlijk alleen gebruikt kan/mag worden om de batterij te identificeren.

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 28-08-2025 11:35 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Wat ik van de accu expert Eivissa op TFF begrijp (hij moet dat heel vaak daar herhalen), is dat de Full Pack When New een vaste waarde in de BMS/pack is (voor alle accu's van een bepaald type gelijk), die daarom eigenlijk alleen gebruikt kan/mag worden om de batterij te identificeren.
Soort van wat ik me voorstelde inderdaad.
Niet een "echt" getal, of in elk geval niet specifiek voor "jouw" accupakket met mogelijke variatie als je een goede of een slechte hebt.
Maar een "doel-waarde" of specificatiewaarde met bouwen / ontwerpen. Waar dan wellicht weer X % positief (en wellicht ook negatief) van afgeweken mag worden afhankelijk van de afspraken met celleveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neco75
Battery test zojuist afgerond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkdrS3D9j269alk_Fgnik5MdHRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CY1StO2WKjMUcNIlMTTqcHkM.jpg?f=fotoalbum_large

Model Y (24) BYD standard range met 37k op de teller. Denk ongeveer 60% bij DC te hebben geladen. 1e 6 maanden geen eigen laadpaal, 2x op vakantie geweest waarbij alleen gebruik gemaakt van DC laders.

Al met al een prima resultaat, had een hogere degradatie verwacht 😁

De test heeft in totaal 15 uur geduurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Neco75 op 28-08-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Neco75 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:57:
Battery test zojuist afgerond.
[Afbeelding]

Model Y (24) BYD standard range met 37k op de teller. Denk ongeveer 60% bij DC te hebben geladen. 1e 6 maanden geen eigen laadpaal, 2x op vakantie geweest waarbij alleen gebruik gemaakt van DC laders.

Al met al een prima resultaat, had een hogere degradatie verwacht 😁
Grappig. Ik zal die van mij binnenkort ook een keer doen. Start je deze vanuit het servicemenu?

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neco75
RvV schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Grappig. Ik zal die van mij binnenkort ook een keer doen. Start je deze vanuit het servicemenu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1CAHCze-YjQc1vvkbbiWx_D0YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLX7aE9DoY19ht6mSXLZHanQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Ben ik nou de enige die het niet echt boeit hoe groot de accu is, maar alleen maar boeit hoe ver ik kom/hoe vaak ik moet laden? En zolang ik me daar niet begin te ergeren is het prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Zonet de papieren van mijn bestelde M3P ontvangen en die bevestigen dat de nieuwe LG 5M accu er in zit.
Ik ben benieuwd naar de laadcurve en het maximale vermogen. De laadcurve van de LG 5L was echt bedroevend in vergelijking die van mijn huidige CATL 6L RWD, dus hopelijk is het wat beter geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

gjcvro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
Ben ik nou de enige die het niet echt boeit hoe groot de accu is, maar alleen maar boeit hoe ver ik kom/hoe vaak ik moet laden? En zolang ik me daar niet begin te ergeren is het prima?
Ik kijk alleen maar naar bruikbare range. En in de praktijk vind ik, voor de uitzonderingen, mijn RWD nét tekort komen.

Voor dagelijks gebruik is het meer dan prima. Als ik thuis kom prik ik de auto in en ik vertrek vrijwel altijd met een volle accu.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
gjcvro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
Neehoor, ik vind het gewoon grappig om vlak voor inruilen even te kijken hoe het eraan toe is. Al is het niet om wat informatie de wereld in te gooien "dat het allemaal wel mee valt" er zijn jammer genoeg nog altijd plenty mensen die permanent roepen "dat ze niet uit kunnen met een BEV want onzinreden en onzinreden"

Terwijl ik al bijna 7 jaar BEV rijd, nog nooit problemen heb gehad ergens niet te kunnen komen, of het gevoel hebben gehad er op te moeten wachten tot ie vol was. En het is niet dat ik nooit nergens kom zeg maar met tussen de 40 en 55k km per jaar. :9

[ Voor 28% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ethirty schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik kijk alleen maar naar bruikbare range. En in de praktijk vind ik, voor de uitzonderingen, mijn RWD nét tekort komen.

Voor dagelijks gebruik is het meer dan prima. Als ik thuis kom prik ik de auto in en ik vertrek vrijwel altijd met een volle accu.
Ik denk dat de bruikbare range van een RWD of een LR bijna hetzelfde is. De RWD mag je tot 100% laden voor dagelijks gebruik. De andere best maar tot 80%.

Zo zal mijn toekomstige M3P minder bruikbare range hebben dan mijn oude RWD. Niet dat het me zoveel boeit, want ik rij dagelijks maar 80-100km.

Zelfs als ik naar een verre klant ga (160km enkel), was de RWD nog steeds ruim voldoende in de winter.
Om te reizen zal het 1 of 2 stops schelen, maar de LFP RWD heeft een beter curve.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Juist een LR of LR RWD kan je voor die uitzonderingen wel naar 100% laden.

Maar het is geneuzel in de marge. Met een stop van 5 minuten bij een SuC kom ik dan meestal ook wel thuis. Alleen is die dan wel léég en ben je uren verder voor je weer weg kan.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:47
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Neehoor, ik vind het gewoon grappig om vlak voor inruilen even te kijken hoe het eraan toe is. Al is het niet om wat informatie de wereld in te gooien "dat het allemaal wel mee valt" er zijn jammer genoeg nog altijd plenty mensen die permanent roepen "dat ze niet uit kunnen met een BEV want onzinreden en onzinreden"
dan kopen die toch fijn een ICE, hun geld, en laten we eerlijk zijn als ze zo denken dan is dat ook de juiste keuze voor ze

[ Voor 7% gewijzigd door Svennie op 28-08-2025 14:27 ]

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
Ethirty schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:14:
Juist een LR of LR RWD kan je voor die uitzonderingen wel naar 100% laden.

Maar het is geneuzel in de marge. Met een stop van 5 minuten bij een SuC kom ik dan meestal ook wel thuis. Alleen is die dan wel léég en ben je uren verder voor je weer weg kan.
Het aantal keren dat ik met een lege accu thuis aan kom (en dus zéker 3-400km gereden heb), en dan binnen een uur of anderhalf, of vrijwel direct weer 100+km moet rijden is nabij 0. En ook dan zijn er gelukkig superchargers / snelladers, de dichstbijzijnde snellader is 5 minuten rijden van mijn huis, de dichstbijzijnde supercharger 7-10 minuten. En elke richting op die ik de snelweg op zou moeten kom ik binnen 5-10km een fastned / supercharger tegen.

Maar als je weet dat je weg moet, zorg je bij je laatste SC stop toch voor 3-5 minuten extra prik en dan kun je gewoon door? :)

En met een half uurtje / uurtje laden heb je zo weer 50-60 km, ruim genoeg voor nog wat tripjes binnen de stad indien nodig. Ook aan de AC paal hoeft ie alleen maar vol genoeg te zijn voor wat je nodig hebt :).

TL:DR, eensch geneuzel in de marge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:48
Ik mag mij hier ook melden.
Morgen mijn "nieuwe" model 3 performance van december 2019 ophalen.
Zaterdag maar even de laadpaal installeren en dan hopelijk veel veilige kilometers maken.
Ben benieuwd wat ik als eerste ga aanpassen aan de auto.
De auto is al helemaal dechromed and is een full black on black uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Het aantal keren dat ik met een lege accu thuis aan kom (en dus zéker 3-400km gereden heb), en dan binnen een uur of anderhalf, of vrijwel direct weer 100+km moet rijden is nabij 0. En ook dan zijn er gelukkig superchargers / snelladers, de dichstbijzijnde snellader is 5 minuten rijden van mijn huis, de dichstbijzijnde supercharger 7-10 minuten. En elke richting op die ik de snelweg op zou moeten kom ik binnen 5-10km een fastned / supercharger tegen.

Maar als je weet dat je weg moet, zorg je bij je laatste SC stop toch voor 3-5 minuten extra prik en dan kun je gewoon door? :)

En met een half uurtje / uurtje laden heb je zo weer 50-60 km, ruim genoeg voor nog wat tripjes binnen de stad indien nodig. Ook aan de AC paal hoeft ie alleen maar vol genoeg te zijn voor wat je nodig hebt :).

Inderdaad, zo doe ik dat ook. Op 2 jaar tijd is dit scenario 1x voorgekomen bij mij. Toen heb ik onderweg voor thuiskomst nog 10 minuutjes geladen aan een snellader terwijl de batterij warm was en ik dan kon ik 's avonds zonder zorgen gaan dineren met m'n vriendin. Al was 5 minuutjes laden ook goed geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Mar.tin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

De enige periode die ik ken was toen er iemand ernstig ziek lag, en het elk moment fout kon gaan. Tussen thuis en dat adres geen (fastoenlijke) laders, dus de accu wilde ik op dat moment eigenlijk altijd minimaal op 60% hebben staan. Dan is een ICE toch wel echt makkelijker, want dan is 5 minuten tanken eigenlijk al te veel, laat staan een laadsessie van 30 minuten.

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55

Zillion01

Obey your screen!

Met die €5000 inruilpremie hebben veel 2e hands model 3 volgens mij moeite om te verkopen. Als ik er bijvoorbeeld een zie op marktplaats van jan 2024 met een vraagprijs van 32000, denk ik das te veel. Staat ook al sinds juni te koop.

Maar waarschijnlijk ga ik toch leasen omdat ik hem op straat moet parkeren, waarbij helaas wel eens schade ontstaat door derden. Ben benieuwd of sentry mode me een volgende keer gaat helpen de veroorzaker te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Zillion01 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:39:
Met die €5000 inruilpremie hebben veel 2e hands model 3 volgens mij moeite om te verkopen. Als ik er bijvoorbeeld een zie op marktplaats van jan 2024 met een vraagprijs van 32000, denk ik das te veel. Staat ook al sinds juni te koop.

Maar waarschijnlijk ga ik toch leasen omdat ik hem op straat moet parkeren, waarbij helaas wel eens schade ontstaat door derden. Ben benieuwd of sentry mode me een volgende keer gaat helpen de veroorzaker te achterhalen.
Ik hou voor de lol wat elektrische auto's (en specifieke verkopers) in de gaten en mijn ervaring is dat kloppende EV's juist als warme broodjes gaan. Dat was een jaar geleden wel anders. Die van €32k is de goedkoopste Highland online, waar zie je dat die al zolang te koop staat voor die prijs? Ik kreeg 'm gisteren geloof ik voor het eerst in de meldingen.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor de tik bij mijn achterwiel een service verzoek aangemaakt.
Krijg hier een offerte voor genaamd “ Rear Suspension Noise Diagnosis” van 157,30€.

Doen ze bij Tesla pas een diagnose na betaling?
Ben gewend dat je bij een normale garage even langs kan rijden en een monteur even meekijkt als je het uitleg.

• pjot1
  • Niet online
Crxtreem schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:22:
Voor de tik bij mijn achterwiel een service verzoek aangemaakt.
Krijg hier een offerte voor genaamd “ Rear Suspension Noise Diagnosis” van 157,30€.

Doen ze bij Tesla pas een diagnose na betaling?
Ben gewend dat je bij een normale garage even langs kan rijden en een monteur even meekijkt als je het uitleg.
Nee, je mag na diagnose betalen, kan iets meer/minder zijn.

Daarna moet je een nieuw service verzoek indienen en dan krijg je een nieuwe offerte voor het euvel.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:56
Model y juniper Performance is vanaf vandaag te bestellen:

https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
Ik weet niet hoe blij ik ben met die adaptieve grote lichten. Reed vannacht naar Düsseldorf en werd de gehele rit geseind door vrachtwagens van de andere baan. Vast niet omdat ik zo’n knappe jongen ben..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
Met het grotere scherm en de zitvlakverlenging van de YL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:56
Maurice- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:43:
[...]

Inderdaad, erg benieuwd naar de eerste reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WouterL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:42:
Ik weet niet hoe blij ik ben met die adaptieve grote lichten. Reed vannacht naar Düsseldorf en werd de gehele rit geseind door vrachtwagens van de andere baan. Vast niet omdat ik zo’n knappe jongen ben..
Persoonlijk vind ik adaptief grootlicht verschrikkelijk. Niet alleen van mijn kant maar ook van de tegenliggers.
Het doet zelden wat het moet doen, het stopt te laat met groot licht, het stopt te vroeg met grootlicht, het gaat aan-uit-aan-uit.

Het is gewoon heel erg slecht. Het gaat zo ver dat ik de AP aanzet, adaptief grootlicht uit en er dan maar op vertrouw dat de auto wel ziet dat de weg vrij is. En dat hoort zo niet, dat weet ik ook.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Performance Y ook aangepaste voorbumper. Ziet er goed uit.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 07:29
Ben er super tevreden over, al vanaf het begin. Doet wat het moet doen en zorgt er vooral voor dat ik veel meer op en direct naast de weg kan zien (ook een evt. hert).

Ik heb geen seinende tegenliggers. Wellicht dat je lampen überhaupt te hoog afgesteld staan?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Heb sinds 18 juli dat ik m’n Model Y heb nog geen één keer in het donker gereden. :+
Dus geen idee hoe de lichten bevallen.

Komende nacht voor de eerste keer ervaren als ik naar Düsseldorf Airport rijdt.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Een paar weken geleden heb ik ook in het donker enkele honderden kilometers in Duitsland gereden. De adaptieve koplampen werkten perfect. Je kon goed zien dat de lichtstralen werden aangepast.

Mogelijk staan je koplampen standaard inderdaad niet goed. Dat zie ik wel vaker bij Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Als er een middenberm is en de camera kan de lichten van de vrachtwagen aan de overkant niet detecteren, dan gaan ze inderdaad niet uit. Hij moet licht zien om ze uit te laten gaan. Dat is bij andere merken ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 14:19
Het lijkt nu ook mogelijk om een trekhaak op de performance te krijgen en tot 1600kg te mogen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Doctor
  • Laatst online: 05-09 11:51
Rivanov schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Dan ziet de binnenzijde van de deur van de RWD Juniper er toch ietsje beter uit.

[Afbeelding]
Zie dat jij bij de handgrepen ook van die witte vlekken hebt. Heb ik ook bij de passagierskant, bij de bestuurderskant niet. Enig idee wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verrassend genoeg is de WLTP maar 2 km lager dan die van de LR AWD

Het is dat er echt 25k bij zou moeten t.o.v. nu maar voor de verandering lokt t wel haha.
Wie weet bij de volgende refresh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
GeeMoney schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:24:
Het lijkt nu ook mogelijk om een trekhaak op de performance te krijgen en tot 1600kg te mogen trekken?
Was bij het vorige model ook zo. Tenminste, mijn Model Y Performance (2024) mag ook 1600kg trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
The-Doctor schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Zie dat jij bij de handgrepen ook van die witte vlekken hebt. Heb ik ook bij de passagierskant, bij de bestuurderskant niet. Enig idee wat het is?
Oh dat was wat vuiligheid. Is er inmiddels al afgepoetst met een doekje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
WouterL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:42:
Dan zet je het toch uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25
Maurice- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:43:
[...]

Ben benieuwd of/wanneer die naar de reguliere MY komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50

Damian

Insane Obtrusion

FSD nu ook beschikbaar in Australië.

https://x.com/techAU/status/1961081997180518775

Hoop toch echt dat Europa snel volgt. Dit is eigenlijk om te huilen. Nederland is een van de meest technologisch ontwikkelde landen ter wereld en toch lopen we eng ver achter de rest aan met dit soort dingen. Vooral door Europese bureaucratie worden we tegengehouden hierin.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:40:

Hoop toch echt dat Europa snel volgt. Dit is eigenlijk om te huilen. Nederland is een van de meest technologisch ontwikkelde landen ter wereld en toch lopen we eng ver achter de rest aan met dit soort dingen. Vooral door Europese bureaucratie worden we tegengehouden hierin.
En één van de dichtsbevolkte landen.
Nogal een verschil of je FSD op een bomvolle A2 aanzet of ergens in een outback in Australië waar je hoogstens een keer een kangaroo tegenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 22:01
Broodro0ster schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat de bruikbare range van een RWD of een LR bijna hetzelfde is. De RWD mag je tot 100% laden voor dagelijks gebruik. De andere best maar tot 80%.

Zo zal mijn toekomstige M3P minder bruikbare range hebben dan mijn oude RWD. Niet dat het me zoveel boeit, want ik rij dagelijks maar 80-100km.

Zelfs als ik naar een verre klant ga (160km enkel), was de RWD nog steeds ruim voldoende in de winter.
Om te reizen zal het 1 of 2 stops schelen, maar de LFP RWD heeft een beter curve.
Je mag een LR ook tot 100% laden.
Het is overigens een fabeltje dat de LFP accu niet degradeert door tot 100% te laden.

Ook voor de LFP accu is het beter om tot 80% te gaan. De LFP accu ontwijkt niet opeens natuurkunde.

De reden waarom LFP tot 100% laden wordt aangeraden is de inschatting van capaciteit.

De NMC accu heeft een bepaalde spanning die heel langzaam terugloopt naar de 0%. Dat heeft de LFP niet. De LFP heeft tussen de 10% en 95% dezelfde constante spanning, waardoor het BMS niet goed kan inschatten hoe vol de accu is. Door tot 100% te laden, weet het bms dat je op 100% zit.

Maar het blijft -ook voor de LFP accu- beter om tot 80% te laden. Maar als het BMS niet goed kan inschatten of het 80% is, dan kan 80% na een paar maanden zomaar 60% in werkelijkheid zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50

Damian

Insane Obtrusion

Rivanov schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

En één van de dichtsbevolkte landen.
Nogal een verschil of je FSD op een bomvolle A2 aanzet of ergens in een outback in Australië waar je hoogstens een keer een kangaroo tegenkomt.
Dat "excuus" wordt vaker gebruikt ja ;) Wat dacht je van China 8)7 Nog ietsje dichtbevolkter en vooral chaotischer dan de gemiddelde Europese wegen ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:52
Damian schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:40:

Om heel eerlijk te zijn vertrouw ik het nog niet helemaal. Dat is wellicht mijn persoonlijke gevoel en heeft weinig met de realiteit te maken natuurlijk. Maar als ik kijk naar autopilot tijdens mijn reis naar Oostenrijk... zijn er toch wel degelijk flink wat momenten geweest waar ik moest ingrijpen. Met name het phantom braking is op de Duitse snelwegen gewoon écht gevaarlijk.

Al begreep ik dat de FSD software echt volledig andere software is dan waar onze EU autopilot op draait?
Pagina: 1 ... 119 ... 125 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: