Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:33
https://www.bright.nl/nie...n-later-uitbreidbaar.html

Weer een accu merk, werkt met P1 en automatisch handelen. Noodstroom en blusser.

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 08-04-2025 20:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuwe Plug In Batterij komt de markt op.
De Next Energy Plug In Batterij

5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Momenteel is de batterij alleen beschikbaar voor NextEnergy klanten. In de toekomst wordt de batterij ook beschikbaar voor niet-NextEnergy klanten.
Voor de rest wel interessant qua prijs, 399 euro per kWh bij vier extra units, dus ik heb hem ook even aan mijn Excel toegevoegd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 14:46
Sebazzz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:32:
[...]Voor de rest wel interessant qua prijs, 399 euro per kWh bij vier extra units, dus ik heb hem ook even aan mijn Excel toegevoegd.
Mij lukt het openen van de xls helaas niet.
FWIW de anker solarbank AC (1.6kWh, 0.8kW up, 1.2KWh up) kost ~ E 750, extra 1.6kWh batterijen ~ E 450, De Zendure SolarFlow 2400 AC introductieprijs E 1198 (3kWh, 2.4kW up&down), extra 3kWh batterijen E 700
Beide prijzen in duitsland, hier (nog) niet leverbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Voor de rest wel interessant qua prijs, 399 euro per kWh bij vier extra units, dus ik heb hem ook even aan mijn Excel toegevoegd.
Er is nu ook een apart NextEnergy Thuis-Batterij topic voor deze batterij. kom gerust eens kijken.
ik ben deze nogaan het opbouwen, dus er wordt zo snel mogelijk deze aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2025 12:15 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste @Nathilion
even je vraag en mijn antwoord naar dit topic verhuisd.
vraag: "Jammer dat al deze plug-in batterijen dan weer 1-fase pluggen hebben. Dan moet je toch al weer naar een oplossing die je in de meterkast er bij moet zetten als je een 3-fase oplossing wilt."

antwoord:
Of zijn er ook al plug-ins die je met een perilexstekker zo kan aansluiten op een 3-fase contactdoos? Ik kan ze zo snel niet vinden met een zoekopdracht.

een perilexstekker is in Nederland geen normale WCD en je ziet deze veelal achter een kookplaat of zwaare oven (achter een kastje) verborgen.

Wat echter wel meer gebruikelijk is is een 5-polige CEE stekker cq WCD. Echter ook dezezul je dus in een normaal huishouden niet zo vaak aantreffen, je ziet deze vaak wel in een loods, schuur waar men met zware 3-fase machines gaat werken, deze zijn in verschillende vermogensklasse beschikbaar.
de kleinste is de bekende 16A 3-Fase 5-polige aansluiting (L1-L2-L3-N-A).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LiRtLw2euf3R9Y-0wzgArLxY-w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tjxy3X4pU5uFOWUYAKTKW7gx.webp?f=user_large

een 3-fase omvormer is ook weer een heel stuk duurder dan een 1-fase versie en je hebt door die 3-fase in feite dan ook 3 keer zo grotere batterij capaciteit nodig.
en juist deze grotere capaciteit en 3-fase zijn al ruim voldoende op de markt, namelijk via vast aangesloten systemen, want met ruim 150-200 kg aan batterijen wil je ook niet rond willen lopen.
om hier optimaal gebruik van te maken zou je eigenlijk ook een 3-fase PV installatie "moeten" hebben.
dus onder de streep gewoon voor de markt helemaal niet interessant, te kleine markt, geen plug en play, en ga zo maar door.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 09:57
Betreft de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 AC, zonder dat er panelen op de PV ingangen aangesloten zijn en er eveneens geen micro inverter op de backup (ingang) aangesloten is en zodoende dus de 1600 AC enkel op een stopcontact aangesloten zit...

Blijkbaar kan de batterij dan nog steeds opladen via het net in handmatige modus of via setting dynamisch tarief.

Maar ik vraag me af of dat de batterij in combinatie met de Shelly pro 3EM of die van Anker zelf, of deze batterij ook automatisch kan opladen van het net wanneer er opwek is van de PV panelen op het dak en stoppen met laden wanneer er geen PV opwek meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:12:
Maar ik vraag me af of dat de batterij in combinatie met de Shelly pro 3EM of die van Anker zelf, of deze batterij ook automatisch kan opladen van het net wanneer er opwek is van de PV panelen op het dak en stoppen met laden wanneer er geen PV opwek meer is?
In de app stel je een "handmatige noodvoeding" in bij een bepaald tijdsblok, eenmalig. Deze entry wordt leeg gemaakt na die periode. De app zelf heeft (nog) geen "intelligentie/scripting/herhalings" mogelijkheid voor de "noodvoeding".. Anker is wel aktief aan het ontwikkelen in de app, kortom het kan tzt anders & beter zijn.
Daarnaast is op github een integratie met home assistant te vinden, daar zou je wel die aansturing/intelligentie in kunnen zetten. Weet ook dat Anker een handicap heeft ingebouwd, een authenticatie token van het 'hoofdaccount' kan slechts op 1 device aktief zijn, of in de app, of in home assistant. Je kunt wel 'family' accounts aanmaken, maar die zijn wat beperkter qua mogelijkheden. Laden gaat overigens met 1200W.

Overigens lees ik meerder soorten vragen. Weet dat laden een wisselwerking is tussen solar en grid input en gevraagde grid output (0 output stopt alle PV en grid energie indien gewenst in de batterij, een !=0 waarde het 'overblijvende' vermogen, indien meer vermogen is geprogrammeerd (vast of "0 op de meter") zal deze energie uit de batterij(en) gehaald worden totdat 5/10% minimale gereserveerd vermogen is bereikt (tbv elektronica en eventuele verwarming van de accu)."noodstroom schakeling" zal geen grid output geven, alle energie primair in de accu(s) stoppen totdat > 98% wordt bereikt, daarboven wordt naar 0W laden geleidelijk omgeschakeld.

[ Voor 21% gewijzigd door tweazer op 09-04-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Dan hoef ik niet verder te zoeken, dat werkt dus niet wat ik voor ogen had. Ik begrijp uiteraard dat deze batterij gericht is op panelen aangesloten op de PV ingangen en daar bovenop dat de backup poort kan gebruikt worden als extra ingang voor een micro inverter van max 800W.

Spijtig want als ik er niet naast zit is deze goedgekeurd voor België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:35:
Dan hoef ik niet verder te zoeken, dat werkt dus niet wat ik voor ogen had. Ik begrijp uiteraard dat deze batterij gericht is op panelen aangesloten op de PV ingangen en daar bovenop dat de backup poort kan gebruikt worden als extra ingang voor een micro inverter van max 800W.

Spijtig want als ik er niet naast zit is deze goedgekeurd voor België.
Al naar de Zendure Hyper 2000 of Solarflow Pro 800 icm Shelly gekeken? P1-meters worden waarschijnlijk niet goedgekeurd voor België, maar de Pro 800 heeft ook een off-grid uitgang en kan wel nul op de meter bereiken icm Shelly net als de Hyper 2000.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik57
Ja ik volg sinds kort ook "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 10:35
[...]

De marstek venus E bij solar outlet is 1499 ex, in je excel staat dat als inc btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 16:30
tweazer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:35:
[...]

Mij lukt het openen van de xls helaas niet.
FWIW de anker solarbank AC (1.6kWh, 0.8kW up, 1.2KWh up) kost ~ E 750, extra 1.6kWh batterijen ~ E 450, De Zendure SolarFlow 2400 AC introductieprijs E 1198 (3kWh, 2.4kW up&down), extra 3kWh batterijen E 700
Beide prijzen in duitsland, hier (nog) niet leverbaar
De prijs van de extra batterijen is ernstig gestegen voor de Anker BP1600 (extra batt, 1.6 kWh)
zijn nu minimaal 550 euro in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

whazaaaa schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:55:
[...]

De prijs van de extra batterijen is ernstig gestegen voor de Anker BP1600 (extra batt, 1.6 kWh)
zijn nu minimaal 550 euro in duitsland.
Door vraag uit Belgie waarschijnlijk, misschien een maandje wachten ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Marzman schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:59:
[...]

Door vraag uit Belgie waarschijnlijk, misschien een maandje wachten ;)
Zal wel terug zakken nu als ik er niet meer naar kijk. Had me vergist, de Solarbank 2 E1600 Pro en de Solarbank 2 E1600 Plus hebben homologatie gekregen in België maar (voorlopig?) niet de AC versie en het was net die waar ik interesse in had. Toch als die ook als enkel "thuisbatterij" zou kunnen ingezet worden.

Die mannen vliegen er wel in, blijkbaar alweer een nieuw model de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Rik57 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:24:
[...]

Die mannen vliegen er wel in, blijkbaar alweer een nieuw model de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.
En daarbij ook een extra accu van 2,7kWh.
Die ook nog eens compatible is met de Solarbank 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik57
Heb net een test gelezen van de Anker Solarbank 3. Mocht er iemand interesse hebben; hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 06:36
Ik weet niet of het al gepost is maar via HLN kwam ik op deze link terecht waar je de goedgekeurde plug and play oplossingen kan vinden: https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-06 20:11
TPar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:40:
Ik weet niet of het al gepost is maar via HLN kwam ik op deze link terecht waar je de goedgekeurde plug and play oplossingen kan vinden: https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Dat is niet de recentste lijst maar een wekelijkse update.
Je kan beter deze spreadsheet downloaden, bewerken inschakelen en in kolom 14 op "Plug&play" filteren.

https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

In B6 zie je de datum van de update.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-06 20:11
Voor de Belgen in dit topic:

Er is sinds vandaag ook een nieuw topic: Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat is de zelfontlading van dit soort batterijen? Hoe lang blijft de lading bewaard? Kan een goede week ook bij de slechte week erna helpen? En bij de slechte maand?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41

Milmoor

Footsteps and pictures.

Volgens mij salderen alle digitale meters over de meter. Dat betekent dat als je fase 1 verbruikt en fase 2 opwekt, dat die tegen elkaar weggestreept worden. Daarmee maakt het naar mijn idee niet uit op welke fase je inplugt. Klopt dit? Je wil natuurlijk zo gelijk mogelijk belasten/leveren, maar dat zal nooit perfect lukken. Zeker niet met één batterij.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Milmoor schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:56:
Volgens mij salderen alle digitale meters over de meter. Dat betekent dat als je fase 1 verbruikt en fase 2 opwekt, dat die tegen elkaar weggestreept worden. Daarmee maakt het naar mijn idee niet uit op welke fase je inplugt. Klopt dit? Je wil natuurlijk zo gelijk mogelijk belasten/leveren, maar dat zal nooit perfect lukken. Zeker niet met één batterij.
Klopt, als je bijv. 3 accu's hebt dan is het een optie ze wel te verdelen over de fases, maar aan de andere kant als je maar een 1-fase zonnepanelen omvormer hebt, gaat er dus ooit bij het laden of ontladen stroom aan het net geleverd worden en afgenomen worden op een andere fase, dus dan maakt het ook niet zo heel veel uit.

Wil je echter met grotere vermogens gaan spelen en ook vol stroom uit het net halen met bijv. goedkope dynamische tarieven, dan is het wel zo netjes ze over de fases te verdelen. Heb ik bijv. ook gedaan door een stopcontact per fase aan te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxigeFYeCk_tNRluYeP6GfLhC9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 18-04-2025 08:15 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Rik57 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:20:
Heb net een test gelezen van de Anker Solarbank 3. Mocht er iemand interesse hebben; hier te vinden.
Interessant. Ik ben even verder gaan zoeken.

Nou bij het Bright artikel hoef je niet te zijn 8)7
Bij de maximale uitbreiding is uiteindelijk 64,5 kWh (=16 volgens Anker) opslag mogelijk en 14,4 kW (wat? ;w ) aan zonne-energie-input.
Ik heb even m'n Excel bijgewerkt, en in ieder geval op basis van de Duitse prijzen ga je hier al naar 350 euro per kWh. Competitief met Zendure dus; maar lokale aansturing kan je waarschijnlijk wel vergeten bij Anker. :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Milmoor schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:56:
Volgens mij salderen alle digitale meters over de meter. Dat betekent dat als je fase 1 verbruikt en fase 2 opwekt, dat die tegen elkaar weggestreept worden. Daarmee maakt het naar mijn idee niet uit op welke fase je inplugt. Klopt dit?
Klopt. Zelfs bij landen die al een stuk "verder" zijn qua belasten/beprijzen van energie rekent de slimme meter ook gewoon netto afgenomen vermogen.
Je wil natuurlijk zo gelijk mogelijk belasten/leveren, maar dat zal nooit perfect lukken. Zeker niet met één batterij.
Leuk voor de e-penis, maar totaal niet relevant voor het grote plaatje van de netbeheerders imho :) Daar telt netto-afgenomen vermogen per huishouden, en het middelt wel uit dat één huishouden dan op de ene fase onbalans heeft en het andere huishouden op de andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Iets met bomen en bos: kan iemand kort samenvatten waarom Zendure "beter" is dan Marstek. Of is dat onmogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dotternetta schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:30:
Iets met bomen en bos: kan iemand kort samenvatten waarom Zendure "beter" is dan Marstek. Of is dat onmogelijk?
Nee dat kan niemand en iedereen die het wel doet geeft je een moment-opname. Het is een markt die gigantisch in beweging is en op papier liggen de producten in prijs en specificaties dicht bij elkaar. In de praktijk werkt het 1 wat beter dan het ander, maar dat kan ook per versie van de software (BMS, Controller, App, P1 meter, integratie met platformXYZ en welke verdere firmwares dan ook) weer verschillend zijn.

Wat nu 'beter' is kan over 3 weken weer anders zijn, en uiteindelijk zijn de meeste producten (en vaak ook leveranciers) nog helemaal niet zo lang op de markt en moet je dus sowieso maar afwachten hoe de ondersteuning en garantie zijn over een paar jaar.

Het lijkt de zonnepanelen + omvormers markt van 15jr geleden wel :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-06 08:33
Hallo iedereen,

Ik ben dit topic al een beetje aan het doorspitten, maar heb nog niet echt een soortgelijk verhaal gevonden.

nav de video van Ketel Klets (YouTube: UPDATE thuisaccu's: HomeWizard, EvaPower & Marstek Venus) ben ik op het idee gekomen om drie accu's aan te gaan schaffen / aan te gaan sluiten met een accu per fase. Nu zie ik dat meerdere mensen (zoals @Taro hier net voor mij) dit ook al doen.

De situatie is als volgt, ik ga wonen in een vrijstaande woning met ongeveer 30 panelen op het dak (jaarlijks tussen de 9 en 10 mWh opbrengst richting zuiden)

Het stroomverbruik is ook relatief hoog door een oudere jacuzzi en meerdere koelingen / vriezers.

De meterkast is 3 fasen (3x25a)
Op jaarbasis is hier ongeveer 8000 kWh uit het net gehaald, en 6743 in het net gebracht.
ca 1500 m3 gas op jaarbasis.

Nu gaat er een mantelzorgwoning geplaatst worden en deze wordt ook aangesloten op de meterkast. Er was gesproken om een kabel voor 25a hiervoor aan te sluiten, achteraf zal dit ook op 3 fasen aangesloten worden. (dit zal dus ook ca 5kW kunnen trekken)

Nu zit ik te denken om een accu per groep te plaatsen.
Op deze manier heb ik ongeveer 6 kWh aan stroom wat ik naar de nacht kan verplaatsen.

- Kan ik ook pieken in het stroomverbruik opvakken met deze stekkeraccu's?
- Kan ik door bijv. HomeAssistant de accu's zo schakelen dat het "overgebleven" zonnestroom naar deze accu's kan?

Ook zit ik er aan te denken om nog een aantal panelen op oost/west aan te brengen om zo nog stroom in de ochtend/avond op te wekken om meer verbruik af te dekken.

Ik hoop dat dit in het goede forum/topic geplaatst is.

Misschien nog goed om te vermelden, dat ik elektrisch rijd en dus de pieken overdag gedeeltelijk kan opslaan in de accu van mijn auto, om op deze manier (vooral straks zonder saldering) toch zo veel mogelijk stroom zelf te verbruiken.

Ik hoor graag jullie ideeën!

[ Voor 6% gewijzigd door Kareldebarel op 25-04-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 08:22
Denk niet dat er één beter dan de andere is. De Zendure kan je modulair uitbreiden, de Marstek dan weer niet (tenzij je een tweede plaatst). Maar voor 5kWh is de Marstek dan weer de goedkoopste.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 27-06 00:35
Ik volg nu ongeveer een jaar de verschillende batterij topics omdat ik zelf tot aanschaf wilde overgaan:

- In eerste instantie de homevolt omdat ik bij Tibber zit. Schreeuwend duur en als ik het topic nu lees is het abandonware geworden.

- Daarna fan van de homewizard batterij. Want heb al een lading van hun devices die prima samenwerken. De lange levertijd heeft ervoor gezorgd dat ik steeds uitstelde. Maar goed ook want ik lees over steeds meer technische problemen en omruilingen. Ook de plastic behuizing vind ik niks. Ook niet modulair: batterij bijkopen kan niet, dan moet je weer een complete kit kopen.

- Vervolgens bijna op het punt gestaan een marstek te kopen. Daar ook aardig wat technische problemen, en p1 meters die dan weer wel en dan weer niet worden ondersteund. Ze hebben de beste prijs, dat wel. Ook niet modulair, wel een metalen behuizing. Die dan weer voor wifi issues zorgt.

- Doordat de nieuwe 2400AC en 800 Pro van Zendure verschenen ben ik daar naar gaan kijken. Modulaire installaties mogelijk doordat omvormer en batterij in elkaar worden geklikt. Metalen behuizing, ingebouwde brandblusser (praktisch nut onbekend), passieve koeling en dus stil. Het is even afwachten aangezien ik na betaling op een wachttijd van 50 dagen zit, maar de schaarse reviews laten wel zien dat er over dit product en de bijgeleverde app wat meer is nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
CopyCatz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:05:
[...]

Ik volg nu ongeveer een jaar de verschillende batterij topics omdat ik zelf tot aanschaf wilde overgaan:

- In eerste instantie de homevolt omdat ik bij Tibber zit. Schreeuwend duur en als ik het topic nu lees is het abandonware geworden.

- Daarna fan van de homewizard batterij. Want heb al een lading van hun devices die prima samenwerken. De lange levertijd heeft ervoor gezorgd dat ik steeds uitstelde. Maar goed ook want ik lees over steeds meer technische problemen en omruilingen. Ook de plastic behuizing vind ik niks. Ook niet modulair: batterij bijkopen kan niet, dan moet je weer een complete kit kopen.

- Vervolgens bijna op het punt gestaan een marstek te kopen. Daar ook aardig wat technische problemen, en p1 meters die dan weer wel en dan weer niet worden ondersteund. Ze hebben de beste prijs, dat wel. Ook niet modulair, wel een metalen behuizing. Die dan weer voor wifi issues zorgt.

- Doordat de nieuwe 2400AC en 800 Pro van Zendure verschenen ben ik daar naar gaan kijken. Modulaire installaties mogelijk doordat omvormer en batterij in elkaar worden geklikt. Metalen behuizing, ingebouwde brandblusser (praktisch nut onbekend), passieve koeling en dus stil. Het is even afwachten aangezien ik na betaling op een wachttijd van 50 dagen zit, maar de schaarse reviews laten wel zien dat er over dit product en de bijgeleverde app wat meer is nagedacht.
Bedankt voor je uitgebreide reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 18:07
Ik heb exact dezelfde aanloop als @CopyCatz , met dezelfde uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
Voor de Anker Solarbank gebruikers,

zijn jullie systemen ook teruggeschroeft naar 600w maximum terugleveren ?

Heb al contact gehad met de Anker support, maar die zeggen dat ze dat hebben aangepast naar " de relevante Nederlandse wetgeving"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
whazaaaa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:02:
Voor de Anker Solarbank gebruikers,

zijn jullie systemen ook teruggeschroeft naar 600w maximum terugleveren ?

Heb al contact gehad met de Anker support, maar die zeggen dat ze dat hebben aangepast naar " de relevante Nederlandse wetgeving"
Nee, dwz hier heb ik gewoon aangepast naar 800W, net zoals de nederlandse wetgeving dat vziw toestaat. De default waarde is inderdaad 600W. (hoofdpagina, apparaten (midden), device kiezen, wieltje bovenin, instelling van apparaatuitvoer, 800W [ kun je ook de reserved van 10 naar 5% zetten, dat is niet nodig boven 0C])

Als je uitlogt in je anker app, de lokatie op duitsland zet en weer inlogt krijg je overigens 'features' meestal sneller (ik zit te wachten op 5 devices per anker smart meter systeem).

De solarbank 3 ac mag je hier (NL) vziw ook prima aansluiten (1200W up&down), je zou alleen (NEN1010 ?) de stekker moeten afknippen en de kabel in een elektriciteitsdoos moeten koppelen, liefst op een aparate fase ..

Welke types heb je overigens ? Hier 2 solarbank 2 pros en 3 stuks 2 ac

[ Voor 3% gewijzigd door tweazer op 30-04-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
tweazer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:25:
[...]

Nee, dwz hier heb ik gewoon aangepast naar 800W, net zoals de nederlandse wetgeving dat vziw toestaat. De default waarde is inderdaad 600W. (hoofdpagina, apparaten (midden), device kiezen, wieltje bovenin, instelling van apparaatuitvoer, 800W [ kun je ook de reserved van 10 naar 5% zetten, dat is niet nodig boven 0C])

Als je uitlogt in je anker app, de lokatie op duitsland zet en weer inlogt krijg je overigens 'features' meestal sneller (ik zit te wachten op 5 devices per anker smart meter systeem).

De solarbank 3 ac mag je hier (NL) vziw ook prima aansluiten (1200W up&down), je zou alleen (NEN1010 ?) de stekker moeten afknippen en de kabel in een elektriciteitsdoos moeten koppelen, liefst op een aparate fase ..

Welke types heb je overigens ? Hier 2 solarbank 2 pros en 3 stuks 2 ac
Solarbank 2 pro hier,

Hij stond ook altijd op 800W, maar ineens niet meer nadat het systeem eerst helemaal verdwenen was uit me app.
Moest hem toen helemaal opnieuw toevoegen aan me account.
Blijkbaar is daar iets veranderd sindskort.

Bij de optie die je aangeeft heb ik nu alleen nog " 350W & 600W"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo9dDzXR0_9Bkft4dA4sXTl3j3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QJ867CDNF3hrJiPTPQgeR6p8.png?f=fotoalbum_large

ga wel even op duitsland zetten als locatie, kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-05 11:49
Hallo allemaal, ik ben een beetje aan het brainstormen en ideeën zijn hierbij erg welkom.

Ook ik ben bezig mijn teruglevering van de zonnepanelen te minderen door zoveel mogelijk zelf te consumeren.
In eerste instantie had ik een schakeling gemaakt voor de elektrische auto met een "granny charger"
Deze schakelt aan (via HomeWizard) als er een bepaalde overschot is (bijv 2200 Watt. Vervolgens gaat er circa 2600 Watt naar de auto voor 30 min. Daarna vind de evaluatie opnieuw plaats. Dit werkt eigenlijk heel prima maar deze thuisbatterij op wielen is helaas niet iedere dag beschikbaar.
Daarnaast heb ik nu een boiler geplaatst. Zie het als een accu maar dan van water.
Ik warm circa 80 liter koud water op naar 65 graden en daar kan ik ongeveer 5-7 kWh aan elektra in kwijt. De heetwater uitvoer van de boiler heb ik vervolgens aangesloten op de koud water invoer van mijn CV ketel.
Met mooi weer heb ik de dag erna in principe geen gasverbruik meer bij het douchen.
De boiler van 2200 Watt heb teruggebracht naar circa 1000 Watt zodat deze sneller aanschakelt. Ik wil tenslotte alleen maar opwarmen met zonne-energie. Ook via HomeWizard schakel ik deze aan en uit. Bij teruglevering van circa 800 Watt springt de boiler aan. Na 20 min wordt dit opnieuw geëvalueerd. Dit is proefondervindelijk een prima waarde gebleken (zie grafiek)

De boiler krijgt dan ook voorrang met aangaan op de auto. Is de boiler op temperatuur of is het erg zonnig, dan zal ook de auto aanspringen.

De boiler schakeling haalt een mooie hap uit mijn teruglevering en scheelt weer gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGn7iN7W5FKjuhLzNXTRNnaE30o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UezeV5IE6mADoVwGt6BY1RPZ.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik ook aan het overwegen om een thuisbatterij aan te schaffen om richting "nul op de meter" te gaan.
Echter deze zal waarschijnlijk voorrang pakken op de boiler of de auto. Zodra er namelijk maar iets van teruglevering is dan zal de accu gaan opladen totdat deze vol is. Zolang de accu aan het laden is zal de auto of de boiler niet aanspringen. Eigenlijk zou ik de de accu willen laten aanspringen met wat logica.
Ik heb een HomeAssistant server beschikbaar waarmee ik schakelingen zou kunnen maken.

Voorbeeld:

(als)
de boiler aan is

(en/of )
de auto aan is

(en)
er is een overschot aan zonne-energie

(dan)
ga de accu volladen.

Ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dit nu het beste kan ondervangen.
Een hele grote thuisbatterij installeren om alles in op te vangen is erg kostbaar en waarschijnlijk niet nodig. Ik heb tenslotte al een accu in de vorm van een boiler.
Ik wil puur de "restjes" aan zonne-energie opslaan in de accu. Met een levering van circa 27 kWh bij een zonnige dag heb ik al gauw zonne-stroom over.

Mocht iemand leuke suggesties hebben, dan zijn die natuurlijk welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt eens kijken naar een thuisbatterij met stekker? Er zijn er een aantal op de markt. Homewizard, Zendure etc. Hebben ook een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ko-ie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:22:
Hallo allemaal, ik ben een beetje aan het brainstormen en ideeën zijn hierbij erg welkom.

Ook ik ben bezig mijn teruglevering van de zonnepanelen te minderen door zoveel mogelijk zelf te consumeren.
In eerste instantie had ik een schakeling gemaakt voor de elektrische auto met een "granny charger"
Deze schakelt aan (via HomeWizard) als er een bepaalde overschot is (bijv 2200 Watt. Vervolgens gaat er circa 2600 Watt naar de auto voor 30 min. Daarna vind de evaluatie opnieuw plaats. Dit werkt eigenlijk heel prima maar deze thuisbatterij op wielen is helaas niet iedere dag beschikbaar.
Daarnaast heb ik nu een boiler geplaatst. Zie het als een accu maar dan van water.
Ik warm circa 80 liter koud water op naar 65 graden en daar kan ik ongeveer 5-7 kWh aan elektra in kwijt. De heetwater uitvoer van de boiler heb ik vervolgens aangesloten op de koud water invoer van mijn CV ketel.
Met mooi weer heb ik de dag erna in principe geen gasverbruik meer bij het douchen.
De boiler van 2200 Watt heb teruggebracht naar circa 1000 Watt zodat deze sneller aanschakelt. Ik wil tenslotte alleen maar opwarmen met zonne-energie. Ook via HomeWizard schakel ik deze aan en uit. Bij teruglevering van circa 800 Watt springt de boiler aan. Na 20 min wordt dit opnieuw geëvalueerd. Dit is proefondervindelijk een prima waarde gebleken (zie grafiek)

De boiler krijgt dan ook voorrang met aangaan op de auto. Is de boiler op temperatuur of is het erg zonnig, dan zal ook de auto aanspringen.

De boiler schakeling haalt een mooie hap uit mijn teruglevering en scheelt weer gasverbruik.
[Afbeelding]

Nu ben ik ook aan het overwegen om een thuisbatterij aan te schaffen om richting "nul op de meter" te gaan.
Echter deze zal waarschijnlijk voorrang pakken op de boiler of de auto. Zodra er namelijk maar iets van teruglevering is dan zal de accu gaan opladen totdat deze vol is. Zolang de accu aan het laden is zal de auto of de boiler niet aanspringen. Eigenlijk zou ik de de accu willen laten aanspringen met wat logica.
Ik heb een HomeAssistant server beschikbaar waarmee ik schakelingen zou kunnen maken.

Voorbeeld:

(als)
de boiler aan is

(en/of )
de auto aan is

(en)
er is een overschot aan zonne-energie

(dan)
ga de accu volladen.

Ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dit nu het beste kan ondervangen.
Een hele grote thuisbatterij installeren om alles in op te vangen is erg kostbaar en waarschijnlijk niet nodig. Ik heb tenslotte al een accu in de vorm van een boiler.
Ik wil puur de "restjes" aan zonne-energie opslaan in de accu. Met een levering van circa 27 kWh bij een zonnige dag heb ik al gauw zonne-stroom over.

Mocht iemand leuke suggesties hebben, dan zijn die natuurlijk welkom.
Ik zie wel een vrij hoge last in de nacht van grofweg 900W. Daarmee trek je elke thuisbatterij zo leeg.
Heb je enig idee wat dat is, want hiermee moet je toch wel een flinke thuisbatterij kopen.

De homewizard batterij geeft wel voorrang aan je boiler (hier de keukenboiler slim geschakeld op 500W teruglevering. Qua EV lader weet ik niet of dit goed gaat, maar in de beta software zit inmiddels een vanuit de API aanstuurbare functie om de batterij te laten stoppen met laden.

Welke omvormer gebruik je nu voor de zonnepanelen en hoe oud is die?
Zelf overweeg ik om de string omvormer hier op den duur te vervangen door een hybride omvormer zodra de prijs van accu's daalt en/of de omvormer aan vervanging toe is. Daarmee kan het allemaal veel groter en die HW batterijen raak ik wel kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 02-05-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Ik zie wel een vrij hoge last in de nacht van grofweg 900W. Daarmee trek je elke thuisbatterij zo leeg.
Heb je enig idee wat dat is, want hiermee moet je toch wel een flinke thuisbatterij kopen.

De homewizard batterij geeft wel voorrang aan je boiler (hier de keukenboiler slim geschakeld op 500W teruglevering. Qua EV lader weet ik niet of dit goed gaat, maar in de beta software zit inmiddels een vanuit de API aanstuurbare functie om de batterij te laten stoppen met laden.

Zelf overweeg ik om de string omvormer hier op den duur te vervangen door een hybride omvormer zodra de prijs van accu's daalt en/of de omvormer aan vervanging toe is. Daarmee kan het allemaal veel groter en die HW batterijen raak ik wel kwijt.
Ik ben de beta versie aan het testen. Vanmorgen de laaduistel ingeschakeld of zoals HW het noemt de standby modes. Werkt perfect. Ik wil terugleveren nu ivm dynamisch contract dus gebruik hem daar nu even voor. Batterij staat standby. Er wordt geleverd aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Ik ben de beta versie aan het testen. Vanmorgen de laaduistel ingeschakeld of zoals HW het noemt de standby modes. Werkt perfect. Ik wil terugleveren nu ivm dynamisch contract dus gebruik hem daar nu even voor. Batterij staat standby. Er wordt geleverd aan het net.
Ja ik las het. Al een mooie stap vooruit, al is het een druppel op de gloeiende plaat met dynamische tarieven als je veel panelen hebt..

Ik zit nog steeds in dubio of dynamisch iets voor mij is. Een vast contract geeft ook wel rust dat de stroom in de winter hetzelfde kost als in de zomer en dat ik geen rare noodgrepen uit hoef te halen om terugleveren te voorkomen als er een overschot is.

Voorlopig levert elke kWh ook nog 12,3 cent energiebelasting op, dus het onderste uit de kan proberen te halen met een extra investering van duizenden euro's is eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

whazaaaa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:46:
[...]
Solarbank 2 pro hier,

Hij stond ook altijd op 800W, maar ineens niet meer nadat het systeem eerst helemaal verdwenen was uit me app.
Moest hem toen helemaal opnieuw toevoegen aan me account.
Blijkbaar is daar iets veranderd sindskort.

Bij de optie die je aangeeft heb ik nu alleen nog " 350W & 600W"
Grappig, ik maak al een geruime tijd gebruik van de Solarbank 1 icm 800W output met dynamische aansturing vanuit HA. Vanuit HA zie ik inderdaad dat de output wordt ingesteld op 800W bijvoorbeeld, maar mijn energysocket registreert maximaal 600W aan output.

Heeft de aanpassing naar Duitsland voor jou geholpen?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:01:
[...]

Ja ik las het. Al een mooie stap vooruit, al is het een druppel op de gloeiende plaat met dynamische tarieven als je veel panelen hebt..

Ik zit nog steeds in dubio of dynamisch iets voor mij is. Een vast contract geeft ook wel rust dat de stroom in de winter hetzelfde kost als in de zomer en dat ik geen rare noodgrepen uit hoef te halen om terugleveren te voorkomen als er een overschot is.

Voorlopig levert elke kWh ook nog 12,3 cent energiebelasting op, dus het onderste uit de kan proberen te halen met een extra investering van duizenden euro's is eigenlijk niet nodig.
Je moet ook goed kijken wat bij je past. Dit verschilt ook per persoon. Nu kan ik e.a. automatiseren waardoor het omkijken erna minder kan worden. Dat is ook het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
netappie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Het achtergrond verbruik is enigzins hoog vanwege airco's die zachtjes staan te koelen in de slaapkamers, een wijnkoelkast (best significant) en de domotica server zelf.
Daarnaast ben ik nog zoekende naar de rest verbruikers. Centrale afzuiging, keuken boiler, etc. Enfin, de sluipstroom verbruikers. Ook is de tuin in de nacht verlicht. Helaas ontkom ik hier niet aan vanwege een stukje veiligheid.

De zonnepanelen zijn aangesloten op een 3-fase solar edge omvormer. Ieder paneel heeft zijn eigen optimizer. Het mooiste zou zijn om de ligging wat te veranderen zodat er meer een oost-west opstelling komt maar dat zal vanwege de ligging van het huis nog best een uitdaging kunnen worden.
Mijn doel is om zo veel mogelijk eigen elektra te consumeren. Dit lukt redelijk met de boiler oplossing en ook als de auto voor de deur staat gaat hier een deel van het overschot in. Helaas kan ik het allemaal niet dynamisch regelen. Die oplossingen zijn er wel maar zijn flink aan de prijs.
Een voorbeeld vind je hier : https://www.solyxenergy.nl/product/nymo/

De auto zou je bijvoorbeeld ook dynamisch (op basis van teruglevering) kunnen opladen. De laadpaal moet daarvoor wel vervangen worden wat weer een relatief dure oplossing is die ik niet snel zal terugverdienen.

Al met al ben ik niet ontevreden. Waar ik voorheen op circa 30% self consumption zat, ga ik nu richting de 70%.
Het zijn leuke energie puzzels en voor mijn gevoel kan het nog beter. Nu alleen nog de juiste oplossing zien te vinden tegen de meest gunstige investering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:37

de Peer

under peer review

ko-ie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Al met al ben ik niet ontevreden. Waar ik voorheen op circa 30% self consumption zat, ga ik nu richting de 70%.
Zelf-consumptie van je opwek zou niet het doel moeten zijn. Als dat echt is wat je wilt, verwijder dan 6 panelen van je dak, dan gaat je zelf consumptie verder om hoog. 100% is prima haalbaar met 1 paneel op het dak.

Wat je (volgens mij) zou moeten willen is zoveel mogelijk van je verbruik (op uurbasis, niet jaarbasis) afdekken met eigen opwek en/of je thuisaccu. en dan kun je over het algemeen beginnen met het bijleggen van panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-05-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
[...]

Het achtergrond verbruik is enigzins hoog vanwege airco's die zachtjes staan te koelen in de slaapkamers, een wijnkoelkast (best significant) en de domotica server zelf.
Daarnaast ben ik nog zoekende naar de rest verbruikers. Centrale afzuiging, keuken boiler, etc. Enfin, de sluipstroom verbruikers. Ook is de tuin in de nacht verlicht. Helaas ontkom ik hier niet aan vanwege een stukje veiligheid.

De zonnepanelen zijn aangesloten op een 3-fase solar edge omvormer. Ieder paneel heeft zijn eigen optimizer. Het mooiste zou zijn om de ligging wat te veranderen zodat er meer een oost-west opstelling komt maar dat zal vanwege de ligging van het huis nog best een uitdaging kunnen worden.
Mijn doel is om zo veel mogelijk eigen elektra te consumeren. Dit lukt redelijk met de boiler oplossing en ook als de auto voor de deur staat gaat hier een deel van het overschot in. Helaas kan ik het allemaal niet dynamisch regelen. Die oplossingen zijn er wel maar zijn flink aan de prijs.

De auto zou je bijvoorbeeld ook dynamisch (op basis van teruglevering) kunnen opladen. De laadpaal moet daarvoor wel vervangen worden wat weer een relatief dure oplossing is die ik niet snel zal terugverdienen.

Het zijn leuke energie puzzels en voor mijn gevoel kan het nog beter. Nu alleen nog de juiste oplossing zien te vinden tegen de meest gunstige investering.
Met de (15 minuten interval) meetgegevens export van je afgelopen jaar van Homewizard kan ChatGPT je heel goed adviseren over meest optimale accucapaciteit en omvormer vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
nwagenaar schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Grappig, ik maak al een geruime tijd gebruik van de Solarbank 1 icm 800W output met dynamische aansturing vanuit HA. Vanuit HA zie ik inderdaad dat de output wordt ingesteld op 800W bijvoorbeeld, maar mijn energysocket registreert maximaal 600W aan output.

Heeft de aanpassing naar Duitsland voor jou geholpen?
Helaas heeft de aanpassing in de app niet geholpen.
Blijft 600w

Moet misschien alles eens helemaal resetten en opnieuw toevoegen.

Denk dat maar doe als de nieuwe BP2700 binnen is. Die komt ergens tussen 19 mei en 5 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
[...]

Ah ja, een airco wil wel qua verbruik. Je kan die eventueel overdag wat harder laten werken zodat die na zonsondergang uit mag.

Met de HomeWizard P1 meter kan je ook al aardig wat zien. Die verkopen ook een P1 splitter en de HW slimme stekkers zijn een aanrader als je op sluipverbruik jaagt.

Zo'n COP1 boiler is vrij onzuinig en voor het geld van zo'n Nymo koop je (na subsidie) ook een complete warmtepompboiler. Dat lijkt mij iets beter voor het milieu al is het iets minder te sturen. Zoiets duurs kopen alleen maar om niet terug te leveren is met de huidige saldering van energiebelasting ook vooral jezelf benadelen.

Ik denk ook dat er steeds meer/betere energie management systemen komen in de nabije toekomst. Per 2027 krijgen we helemaal niks meer voor het overschot, dus daar liggen mooie kansen voor alternatieve verbruikers.

Helaas zijn de batterijen van SolarEdge van het type NMC en het enige wat er anders aan kan met DC is LG met hetzelfde probleem. Die kan ik echt niet aanraden in een woning. Dus dan resteert inderdaad een AC gekoppeld batterijsysteem, want de optimizers van SolarEdge werken alleen met SolarEdge omvormers.

Je kan ook even wachten met een thuisbatterij. Er is een grote kans dat ze bij LG/SolarEdge ook het licht gaan zien aangezien de wetgeving in China de NMC accu per 2026 eigenlijk al buitenspel zet qua veiligheid. Daarmee zijn de productieaantallen er niet meer, zeker nu LG zich al terug heeft getrokken uit de BESS markt (batterijopslag grotere systemen).

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 02-05-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
Dank allen voor de nieuwe inzichten. Dit geeft weer stof tot nadenken. Fijn dat er zoveel mensen zijn die mee willen denken. Heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 17:32
de Peer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Zelf-consumptie van je opwek zou niet het doel moeten zijn. Als dat echt is wat je wilt, verwijder dan 6 panelen van je dak, dan gaat je zelf consumptie verder om hoog. 100% is prima haalbaar met 1 paneel op het dak.

Wat je (volgens mij) zou moeten willen is zoveel mogelijk van je verbruik (op uurbasis, niet jaarbasis) afdekken met eigen opwek en/of je thuisaccu. en dan kun je over het algemeen beginnen met het bijleggen van panelen.
In de winter is het juist fijn die 6 panelen extra toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rinux1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:42:
[...]

In de winter is het juist fijn die 6 panelen extra toch?
ja, dat is precies mijn punt.

Maar als mensen graag zelfverbruik van opwek willen maximaliseren dan kun je beter zo min mogelijk panelen hebben. Mijn punt is dus dat je dan op het verkeerde spoor zit.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 09-05-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Maar als mensen graag zelfverbruik van opwek willen maximaliseren dan kun je beter zo min mogelijk panelen hebben. Mijn punt is dus dat je dan op het verkeerde spoor zit.
Of je zorgt dat je je panelen in de zomer af kunt schakelen bij negatieve prijzen en / of dat je batterijen hebt en dan is hoe meer panelen hoe beter wel van toepassing. Want dan kun je in de dure herfst en wintermaanden optimaal gebruik maken van je extra panelen.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Ja, de focus ligt verkeerd. Het gaat vooral om zelfvoorzienend zijn, ook met minder goed weer.
Dat je dan op een zonnige dag overproduceert is een luxeprobleem.

Ik had hier zelf bijvoorbeeld op 23 april 2025, een hele slechte dag, slechts 11,5 kWh opwek met 20 panelen, maar daarvan ging 11 kWh direct de accu's en apparaten in, werd 0,75 kWh terug geleverd en gebruikte ik nog maar 0,5 kWh van het net.

Op 5 mei had ik 33 kWh opwek waarvan 15 kWh direct verbruik en accu opslag en 18 kWh terugleveren. Daarnaast was er nog 0,3 kWh nodig van het net voor het opvangen van de kookpiek.

Het is natuurlijk wel complexer met een dynamisch contract, maar daar ga ik dan ook bewust niet voor. Zolang ik onder de streep de energiebelasting nog terug krijg, vind ik de terugleverkosten wel prima voor wat zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

netappie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Ja, de focus ligt verkeerd. Het gaat vooral om zelfvoorzienend zijn, ook met minder goed weer.
Dat je dan op een zonnige dag overproduceert is een luxeprobleem.

Ik had hier zelf bijvoorbeeld op 23 april 2025, een hele slechte dag, slechts 11,5 kWh opwek met 20 panelen, maar daarvan ging 11 kWh direct de accu's en apparaten in, werd 0,75 kWh terug geleverd en gebruikte ik nog maar 0,5 kWh van het net.

Op 5 mei had ik 33 kWh opwek waarvan 15 kWh direct verbruik en accu opslag en 18 kWh terugleveren. Daarnaast was er nog 0,3 kWh nodig van het net voor het opvangen van de kookpiek.

Het is natuurlijk wel complexer met een dynamisch contract, maar daar ga ik dan ook bewust niet voor. Zolang ik onder de streep de energiebelasting nog terug krijg, vind ik de terugleverkosten wel prima voor wat zekerheid.
Jij snapt het, de meeste mensen snappen dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byrge
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-05 17:05
Hallo,

Hier enkele simpele vragen over de stekkeraccus, Leveranciers zijn vaak niet duidelijk over de functionaliteiten. ik kan na veel Googelen zelf het antwoord niet vinden:

1. Als ik mijn PV panelen rechtstreeks zou aansluiten op de accu via de ingebouwde MPPT en de accu is vol gaat dan vanaf dat moment de opbrengst van de panelen verloren? Of zijn er thuisaccu's die dan dit overschot via de inverter naar de gebruikers / het net terugleveren?

2. Als mijn verbruik hoger is dat wat de accu kan leveren (600/800/?W) komt dan het ontbrekende vermogen uit het net of levert de accu dan niets meer en komt alles uit het net?

3. Welke thuisaccu's hebben een niet-stekker aansluiting voor stroomlevering (via aparte groep) zodat ze meer dan de limiet van 600W kunnen leveren?

4. Welke thuisaccu's hebben een 230V aansluiting voor gebruik als noodstroomvoorziening (niet gekoppeld aan installatie)

Het zou mooi zijn als deze informatie toegevoegd kan worden aan de spreadsheet van Sebazzz, daar zou ik aan bij kunnen dragen.

5. Is het aan te raden te wachten met aanschaf tot dichterbij de afschaffing van saldering? Mogelijk gaan de ontwikkelingen snel en komen er snel betere thuisaccu's op de markt of tegen een betere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Byrge schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:03:
Hallo,

Hier enkele simpele vragen over de stekkeraccus, Leveranciers zijn vaak niet duidelijk over de functionaliteiten. ik kan na veel Googelen zelf het antwoord niet vinden:

1. Als ik mijn PV panelen rechtstreeks zou aansluiten op de accu via de ingebouwde MPPT en de accu is vol gaat dan vanaf dat moment de opbrengst van de panelen verloren? Of zijn er thuisaccu's die dan dit overschot via de inverter naar de gebruikers / het net terugleveren?

2. Als mijn verbruik hoger is dat wat de accu kan leveren (600/800/?W) komt dan het ontbrekende vermogen uit het net of levert de accu dan niets meer en komt alles uit het net?

3. Welke thuisaccu's hebben een niet-stekker aansluiting voor stroomlevering (via aparte groep) zodat ze meer dan de limiet van 600W kunnen leveren?

4. Welke thuisaccu's hebben een 230V aansluiting voor gebruik als noodstroomvoorziening (niet gekoppeld aan installatie)

Het zou mooi zijn als deze informatie toegevoegd kan worden aan de spreadsheet van Sebazzz, daar zou ik aan bij kunnen dragen.

5. Is het aan te raden te wachten met aanschaf tot dichterbij de afschaffing van saldering? Mogelijk gaan de ontwikkelingen snel en komen er snel betere thuisaccu's op de markt of tegen een betere prijs?
1. Er zijn zeker plug in batterijen die als ze vol zijn naar het net leveren, zoals de zendure hyper 2000 en zendure 800 pro.
2. Alleen ontbrekende energie komt uit het net
3. Dat geldt voor meerdere accu's zoals de marstek en de zendure. De grens met stekker is 800w
4. Ook dit hebben meerdere accu's zoals de zendure 2400 ac, de marstek jupiter, de zendure 800 pro enz
5. Ligt aan je doel en situatie. Later kan altijd als er nu nog geen verdienmodel of ander doel is (nom, pv overschot laden enz). Ze zullen nog wel goedkoper worden.

Ik raad je aan ook specifieke tweakers onderwerpen te lezen over:
homewizard batterij
zendure batterij
marstek batterij
enz.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Byrge schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:03:
Hallo,

Batterij vol dan gaat het dus gewoon je huis in en als daar dan nog wat van over blijft zal het naar het net gaan. Gezien deze echter slechts 800W aan vermogen (max) leveren zul je al vrij snel merken dat je basisverbruik al heel snel deze 800W grens bereikt (overdag) en veelal zelfs meer bedraagd.
je Accu zal max 800W kunnen leveren, heb je meer nodig, bv de vaatwasser of je Quooker dan zal de rest van het net komen, dit matuurlijk tot je batterij leeg is.
Dat zijn er meer, maar dan heb je conform de Netcode en NEN1010 wel een eigen groep nodig waar alleen deze batterijen op zijn aangesloten.
Dat zijn er maar enkele (bepaalde van Anker bv), maar bedenk deze zijn dus bedoeld dat je daar direct apparatuur ( bv een koelkast) op gaat aansluiten, aansluiten op je huisinstallatie is echter verboden.

ja, want nu heb je eigenlijk nog geen echt voordeel, want wat je met een PIB nu kunt doe je eigenlijk al met je saldering. Je verbruik daalt met gebruik van een PIB, dus je mogelijke saldering dus ook.
los wat op dit moment qua techniek gebeurt, midden tot eind 2026 is dan natuurlijk een mooie tijd, de keerzijde is dat de vraag dan waarschijnlijk ook een heel stuk groter zal zijn, of dat dan ook voor het aanbod geld weet op dit moment niemand (vergeet niet we zijn maar een zeer klein landje, dus op de wereld zal onze extra vraag weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
mrme12345 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:21:
[...]

1. Er zijn zeker plug in batterijen die als ze vol zijn naar het net leveren, zoals de zendure hyper 2000 en zendure 800 pro.
De accu;s met stekker zullen dan 800w terugleveren aan het net.
uiteraard met aftrek van je huidige verbruik.

Als je PV panelen dan op dat moment meer dan 800watt opwekken gaat het restant helaas wel verloren.

Krijg je van deze mooie grafieken van:

bij de (slecht getekende) pijl is de accu vol en gaat het systeem over op "max teruglevering"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Svb2Hb4d41KDioUs9uEo-Ii0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kf8CJE9m6x4lO98nIkDyOdP0.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de accu veel te klein is tov van het aantal panelen dat ik heb laat ik het systeem vanaf 10.00 uur 's ochtends al max terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
whazaaaa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Als je PV panelen dan op dat moment meer dan 800watt opwekken gaat het restant helaas wel verloren.

bij de (slecht getekende) pijl is de accu vol en gaat het systeem over op "max teruglevering"

[Afbeelding]

Omdat de accu veel te klein is tov van het aantal panelen dat ik heb laat ik het systeem vanaf 10.00 uur 's ochtends al max terugleveren.
Same here met de Zendure SolarFlow 800 Pro. Die zet ik al vroeg op 800 Watt terugleveren om te voorkomen dat je veel zonneopwek verspilt. En dat gaat dan weer via AC de andere accu's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:25
Taro schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Same here met de Zendure SolarFlow 800 Pro. Die zet ik al vroeg op 800 Watt terugleveren om te voorkomen dat je veel zonneopwek verspilt. En dat gaat dan weer via AC de andere accu's in.
Je gaat nog meerdere AB2000S of -x en nog onder de SF800pto zetten toch? Dan heb je hier geen/ minder last van (behalve dan het aftoppen boven de 1000W laadvermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Chupachups schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Je gaat nog meerdere AB2000S of -x en nog onder de SF800pto zetten toch? Dan heb je hier geen/ minder last van (behalve dan het aftoppen boven de 1000W laadvermogen).
Ook gunstiger voor de C verhouding: eerst verticaal, dan horizontaal (die heb ik onthouden 😁)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Chupachups schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Er staan al een AB2000 en AB2000S onder, die heb ik bij de SF800 non-Pro weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Er staan al een AB2000 en AB2000S onder, die heb ik bij de SF800 non-Pro weggehaald.
Top! Ik heb overigens ook reactie van Zendure gekregen in een (keurig) mailtje:
"The internal battery of SF800 PRO is AB2000X, it also has aerosol fire extinguishing system."
Klopt dus inderdaad @Taro dubbel genaaid houdt beter 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryBoss
  • Laatst online: 20-05 22:16
Alle ervaring of feedback welkom 👇
feedback: hier kunnen we niets mee.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 21-05-2025 13:28 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:36
BerryBoss schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:16:
🔋 Nieuwe stapelbare thuisbatterij gespot – iemand hier al ervaring mee?
Kwam laatst een opvallend nieuwe thuisbatterij tegen tijdens mijn zoektocht naar een modulair systeem. Wat me opviel:

Stapelbaar tot 20+ kWh

Ziet er echt strak uit (design meer zoals EcoFlow dan traditionele “grijze dozen”)

Werkt met 1-fase én 3-fase (hybride inverter)

Heeft meerdere modussen: zelfverbruik, netstroom opslaan, dynamisch laden/ontladen etc.

App lijkt uitgebreid, o.a. SOC, tijdschakelingen, laadstrategieën etc.

Volgens de datasheet is hij IP65 en indoor/outdoor geschikt.
Lijkt gebouwd voor Europese markt (230V AC output, CE etc.).

Heeft iemand deze toevallig al live getest of in gebruik genomen?
Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot systemen als Marstek, Pylontech of BYD.

Zit namelijk te denken aan uitbreiding van mijn huidige setup met een slim en schaalbaar systeem.
Dit leek me eerlijk gezegd het eerste systeem dat echt modulair én plug & play lijkt te combineren.

Alle ervaring of feedback welkom 👇
Zag laatste ook een nieuwe auto.
Geen idee wat voor merk en type iemand die ook gezien? *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 08:22
Zal wel zoiets merkloos zijn, 20kwh bestellen en in werkelijkheid 2,54kWh aankrijgen als je geluk hebt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-06 16:00
Dag allemaal, Er is veelk informatie te vinden maar toch vind ik het allemaal erg beperkt online.

Ik heb aan mijn balkon zonnepanelen (800Wp) maar schaduw van bomen en op het oosten. Met zonnig weer is de opbrengst ongeveer 1.5kWh. Ongeveer 60 procent verbruik ik zelf en de rest gaat erug naar het net. Heb een dynamisch energiecontract bij de ANWB en geluk dat vaak 's ochtends het tarief relatief hoog is en ik dus het meest opwek danwel terug lever.

Ben verder geen grootverbruiker maar er zijn twee apparaten die wel behoorlijk wat trekken. En dan met name de electrische boiler. Die heb ik nu continu op 2200watt staan icm een electrische schakelaar die automatisch inschakeld op het goedkoopste uur. De boiler kan ook op 800watt opwarmen maar nu bewust op 2200watt gezet zodat hij het meeste opwarmt in de korte tijd in het goedkope tarief.

Mijn gemiddelde dag verbruik totaal is tussen de 6 minaal en 10 maximaal kWh.

De zonnepanelen met twee micro-grid tie inverters zijn verbonden op een apparte groep naar de meterkast.

Maar nu zit ik ook te denken aan een noodstroom oplossing voor als de stroom uitvalt. Natuurlijk zijn er powerstations zoals de VTOMAN Jump 2200 met 1.5kWh accu en 2200watt output voor rond de 500 euro. Maar denk dat ik het geld dan liever investeer in een plugin thuisaccu met off-grid functionaliteit.

Nu zit ik zelf te denken aan de Hoymiles MS-A2. Is makkelijk zelf de installeren wat ik zo zie en kan ook opladen op de goedkope tarieven van het dynamische energiecontract wat ik zo zie. Dus los van de zonnepanelen toch nog voordeel.

Zijn er toch nog betere merken en alternartieven met zo'n beetje de zelfde simpele manier van aansluiten, gebuik van micro grid inverters. Alvast dank!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Is dat een nieuwe versie? Volgens mij is die al eerder hier langsgekomen, of was dat een ander model? Of is dit product daarna/recent nog vernieuwd?

Anker maakt visueel mooie producten en mooie software, toch zie ik hun producten relatief weinig langskomen en gebruikt worden, of lijkt dat maar zo? Want ik heb destijds ook naar de Anker Solix X1 gekeken, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en bood toen geen optie om op basis van dynamische tarieven te handelen. Verder wel een mooie oplossing (echter zonder stekker).
Inmiddels is de Anker Solix X1 te koop volgens mij. Interessante set imo. In welk topic wordt deze besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
dotternetta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:45:
[...]Inmiddels is de Anker Solix X1 te koop volgens mij. Interessante set imo. In welk topic wordt deze besproken?
Vziw is deze nog niet beschikbaar in NL. Wel in de UK, Zwitserland en Duitsland. Het lijkt alsof je deze los kunt kopen in Zwitserland, in andere landen mogen alleen elektriciens die plaatsen en met speciale anker software configureren. Prijs van de omzetter in Zwitserland is ~ 5500E (5/8/12kW), 5kWh accu's ~ 2700E. Installatie wordt ~ E 2000 voor gevraagd in de UK en Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Henkie-Jan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:56:
Dag allemaal, Er is veelk informatie te vinden maar toch vind ik het allemaal erg beperkt online.

Ik heb aan mijn balkon zonnepanelen (800Wp) maar schaduw van bomen en op het oosten. Met zonnig weer is de opbrengst ongeveer 1.5kWh. Ongeveer 60 procent verbruik ik zelf en de rest gaat erug naar het net. Heb een dynamisch energiecontract bij de ANWB en geluk dat vaak 's ochtends het tarief relatief hoog is en ik dus het meest opwek danwel terug lever.

Ben verder geen grootverbruiker maar er zijn twee apparaten die wel behoorlijk wat trekken. En dan met name de electrische boiler. Die heb ik nu continu op 2200watt staan icm een electrische schakelaar die automatisch inschakeld op het goedkoopste uur. De boiler kan ook op 800watt opwarmen maar nu bewust op 2200watt gezet zodat hij het meeste opwarmt in de korte tijd in het goedkope tarief.

Mijn gemiddelde dag verbruik totaal is tussen de 6 minaal en 10 maximaal kWh.

De zonnepanelen met twee micro-grid tie inverters zijn verbonden op een apparte groep naar de meterkast.

Maar nu zit ik ook te denken aan een noodstroom oplossing voor als de stroom uitvalt. Natuurlijk zijn er powerstations zoals de VTOMAN Jump 2200 met 1.5kWh accu en 2200watt output voor rond de 500 euro. Maar denk dat ik het geld dan liever investeer in een plugin thuisaccu met off-grid functionaliteit.

Nu zit ik zelf te denken aan de Hoymiles MS-A2. Is makkelijk zelf de installeren wat ik zo zie en kan ook opladen op de goedkope tarieven van het dynamische energiecontract wat ik zo zie. Dus los van de zonnepanelen toch nog voordeel.

Zijn er toch nog betere merken en alternartieven met zo'n beetje de zelfde simpele manier van aansluiten, gebuik van micro grid inverters. Alvast dank!
Ik denk dat je eens kan kijken naar de Zendure Hyper 2000 die ook een AC uitgang heeft voor noodstroom.

Als je nog steeds gas gebruikt, dan moet je opletten wanneer je de boiler oplaad. Gas uit een CV ketel is namelijk goedkoper als de stroomprijzen hoog zijn, onder andere door de standverliezen en energiebelasting die jij niet weg kan salderen met zo weinig opwek. Als het niet op zon of wind gaat, dan is het ook slechter qua uitstoot met zo'n COP 1 verwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Ik denk dat je eens kan kijken naar de Zendure Hyper 2000 die ook een AC uitgang heeft voor noodstroom.

Als je nog steeds gas gebruikt, dan moet je opletten wanneer je de boiler oplaad. Gas uit een CV ketel is namelijk goedkoper als de stroomprijzen hoog zijn, onder andere door de standverliezen en energiebelasting die jij niet weg kan salderen met zo weinig opwek. Als het niet op zon of wind gaat, dan is het ook slechter qua uitstoot met zo'n COP 1 verwarmer.
De hyper heeft geen uitgang voor noodstroom. Dat is de AC2400. Bij de Hyper moet je los een offgrid stopcontact aansluiten en dan kan de Hyper op dat moment niet meer on-grid werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Sander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:25:
[...]

De hyper heeft geen uitgang voor noodstroom. Dat is de AC2400. Bij de Hyper moet je los een offgrid stopcontact aansluiten en dan kan de Hyper op dat moment niet meer on-grid werken.
Ok. Dan heb ik dat verkeerd begrepen van de info op de site:
Zal de Hyper 2000 mijn apparaten van stroom voorzien tijdens een stroomuitval?
Om veiligheidsredenen stopt de Hyper 2000 automatisch met het leveren van stroom aan het huis wanneer er een stroomuitval is. Het ondersteunt echter een off-grid-modus waarmee apparaten via een speciale off-grid aansluiting op de AC-poort van de Hyper 2000 van stroom kunnen worden voorzien.

Is dat heel snel te doen of echt een hele ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Ok. Dan heb ik dat verkeerd begrepen van de info op de site:
Zal de Hyper 2000 mijn apparaten van stroom voorzien tijdens een stroomuitval?
Om veiligheidsredenen stopt de Hyper 2000 automatisch met het leveren van stroom aan het huis wanneer er een stroomuitval is. Het ondersteunt echter een off-grid-modus waarmee apparaten via een speciale off-grid aansluiting op de AC-poort van de Hyper 2000 van stroom kunnen worden voorzien.

Is dat heel snel te doen of echt een hele ombouw?
Zie: https://www.zendure.nl/products/off-grid-stekkerdoos-hyper

Je koppelt de stekker af/los en sluit de offgrid aan, dus ja relatief snel te doen maar tegelijkertijd wel ombouwen.

De AC2400 heeft dat stopcontact ingebouwd en kan (vziw) ook gewoon apparaten daar op aangesloten hebben terwijl er ook netstroom is en werkt daarmee meer als een UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Sander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Zie: https://www.zendure.nl/products/off-grid-stekkerdoos-hyper

Je koppelt de stekker af/los en sluit de offgrid aan, dus ja relatief snel te doen maar tegelijkertijd wel ombouwen.

De AC2400 heeft dat stopcontact ingebouwd en kan (vziw) ook gewoon apparaten daar op aangesloten hebben terwijl er ook netstroom is en werkt daarmee meer als een UPS.
Dat lijkt mij een prima oplossing voor die ene keer per paar jaar dat je het in NL nodig hebt, vooral omdat het kan blijven werken zolang de panelen genoeg opwekken, terwijl de AC2400 stopt aangezien je daar helemaal geen panelen aan kan hangen.

Overigens vind ik die AC2400 ook wel wat. Aantal stroomstoringen hier in de afgelopen 10 jaar is 1 en die was aangekondigd.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 28-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:30
Is een thuisaccu (al) rendabel
Als je zowel de afschrijving als (ont)laadverliezen meeneemt is een positieve businesscase op dit moment lastig. Maar niet iedereen kiest voor een thuisaccu om deze terug te verdienen of er winst op te maken. In dit topic gaat het specifiek over een thuisaccu met stekker en de voor- en nadelen van de verschillende modellen. Het gaat dus niet per se om het terugverdienen van de thuisaccu, voor sommigen is de techniek en het ermee bezig zijn gewoon een leuke hobby.
Hoe zijn de vooruitzichten met afbouwen salderen?
Zijn er al tweakers die dit hebben doorgerekend met verschillende scenario's van eigen verbruik en Teruglevering? En eventueel met Teruglevering op gunstige momenten meegerekend?

Ik vind het nogal een lastig verhaal. Voor mij zou het wel een financieel gedreven keuze zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:40
pentaw1nz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Hoe zijn de vooruitzichten met afbouwen salderen?
Zijn er al tweakers die dit hebben doorgerekend met verschillende scenario's van eigen verbruik en Teruglevering? En eventueel met Teruglevering op gunstige momenten meegerekend?

Ik vind het nogal een lastig verhaal. Voor mij zou het wel een financieel gedreven keuze zijn.
Zoals je zelf al hebt gequote gaat dit topic daar niet over. Dit topic is meer geschikt voor dat soort discussies. Spoiler: ja er zijn veel tweakers die dit hebben doorgerekend met verschillende scenario's van eigen verbruik en teruglevering En eventueel met Teruglevering op gunstige momenten meegerekend :+

Maar voor je eigen situatie moet je dat zelf doen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whazaaaa
whazaaaa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:37:
[...]

[Afbeelding]

Dit probleem deels opgelost door een extra accu te kopen en op te halen in Duitsland bij Yuma (Scheelt weer btw 😎)
In de pre order actie voor de nieuwe BP2700 en E2700

Morgen maar eens installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Qhuta_pgd-c41bpXHA_lSX1cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRQPyUECnoxnTDtXeR1k3OyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:40
whazaaaa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Dit probleem deels opgelost door een extra accu te kopen en op te halen in Duitsland bij Yuma (Scheelt weer btw 😎)

[Afbeelding]
En werkt het zoals verwacht? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• whazaaaa
Batilan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:55:
[...]

En werkt het zoals verwacht? :)
Zeker!

De extra accu zorgt er precies voor dat het 100% punt zo rond 17.00 uur bereikt wordt op hele zonnige dagen.
Dat is ook ongeveer het moment dat er weer schaduw op de panelen komt.
Resultaat is dus dat het verlies zeer beperkt is, paar 100 watt hooguit.
En dan alleen als de accu niet leeg was getrokken.

Als de accu niet leeg is in de ochtend zal het nog wel nodig zijn om een uurtje in de ochtend extra terug te leveren. Of ‘s nachts de elektrische auto bijladen natuurlijk.

Uiteraard zijn dat wat ervaringen van de afgelopen week, deze week lijkt erg zonnig te worden.
Eens kijken wat we daar uithalen.

Installatie is super eenvoudig, gewoon alle kabels los en stapelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEcDbcUommz8hDwX2KHM15ai02k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iebtyBOqKkdzqcBLrSeqRiuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVNOKfkOWipFSwjUXk_gQE2-KWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqcgLidfT8NYw8ESTUrf05Zf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFi_WHbGPaxHe146zsILadQfGEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5a5Ph4aWK5Unml9SDHnF6rm.png?f=fotoalbum_large

Direct verbuik percentage zit op 44% en dus gaat er 46 % richting de accu vanaf 1 januari tot vandaag.

Batterij efficiëntie ligt rond de 82% wat ik de afgelopen maanden heb gemeten.

Systeem efficiëntie rond de 91% (verhouding tussen pv opbrengst en wat de homewizard meter meet)

Al met al prima tevreden ook over de support vanuit Anker, vragen worden binnen 24 uur beantwoord.
Nu nog een P1 meter en dan ben ik helemaal blij

Edit: Ik zie nu dat de optie om 800w terug te leveren ook weer terug is 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Yep, ik had de afgelopen week flink wat gemaild met support@anker.com, NEN1010 genoemd. Zendure 2400AC ook genoemd. Ik denk dat ze flink huiswerk aan het maken zijn.
Ik verwacht overigens een 4x1200W "anker combiner": 4 solarbank 2/3 aan te sluiten op een 3 fase combiner box, erg interessant om plug batterijen over de 800W te tillen...

PS absurd dat de anker accuprijzen de laatste 2 maanden zo'n 20% zijn gestegen, vooral wetende dat de kWh prijs op zo'n 55E ligt. Ik zou best wel een kapotte bp1600 willen 'ombouwen' met een losse aansluiting naar een 5KwH battery pack

[ Voor 22% gewijzigd door tweazer op 16-06-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
tweazer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Yep, ik had de afgelopen week flink wat gemaild met support@anker.com, NEN1010 genoemd. Zendure 2400AC ook genoemd. Ik denk dat ze flink huiswerk aan het maken zijn.
Ik verwacht overigens een 4x1200W "anker combiner": 4 solarbank 2/3 aan te sluiten op een 3 fase combiner box, erg interessant om plug batterijen over de 800W te tillen...

PS absurd dat de anker accuprijzen de laatste 2 maanden zo'n 20% zijn gestegen, vooral wetende dat de kWh prijs op zo'n 55E ligt. Ik zou best wel een kapotte bp1600 willen 'ombouwen' met een losse aansluiting naar een 5KwH battery pack
Oh thx dan! haha
heb het ook wel eens geprobeerd, maar snap eigenlijk zelf te weinig van de NEN 1010 om het goed uit te leggen.

de prijzen zijn inderdaad absurd hoog geworden.
Heb de BP2700 gelukkig in de voorverkoop kunnen kopen voor 719 duitse euro's.
Is nu € 799 volgens mij in Duitsland
Reichelt vraagt er € 966 voor....

[ Voor 2% gewijzigd door whazaaaa op 18-06-2025 15:54 . Reden: aanvullende prijzen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:02
whazaaaa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Zeker!

De extra accu zorgt er precies voor dat het 100% punt zo rond 17.00 uur bereikt wordt op hele zonnige dagen.
Dat is ook ongeveer het moment dat er weer schaduw op de panelen komt.
Resultaat is dus dat het verlies zeer beperkt is, paar 100 watt hooguit.
En dan alleen als de accu niet leeg was getrokken.

Als de accu niet leeg is in de ochtend zal het nog wel nodig zijn om een uurtje in de ochtend extra terug te leveren. Of ‘s nachts de elektrische auto bijladen natuurlijk.

Uiteraard zijn dat wat ervaringen van de afgelopen week, deze week lijkt erg zonnig te worden.
Eens kijken wat we daar uithalen.

Installatie is super eenvoudig, gewoon alle kabels los en stapelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Direct verbuik percentage zit op 44% en dus gaat er 46 % richting de accu vanaf 1 januari tot vandaag.

Batterij efficiëntie ligt rond de 82% wat ik de afgelopen maanden heb gemeten.

Systeem efficiëntie rond de 91% (verhouding tussen pv opbrengst en wat de homewizard meter meet)

Al met al prima tevreden ook over de support vanuit Anker, vragen worden binnen 24 uur beantwoord.
Nu nog een P1 meter en dan ben ik helemaal blij

Hoe heb jij deze Anker in Nederland ontsloten? De Anker P1 meter of een andere optie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
PB33 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Hoe heb jij deze Anker in Nederland ontsloten? De Anker P1 meter of een andere optie??
Ik gebruik de Anker smart meter.

Ze hebben geen P1 meter voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
whazaaaa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:13:
[...]Ik gebruik de Anker smart meter.
Ze hebben geen P1 meter voor zover ik weet.
FWIW hier zowel anker smart meters als de shelly em3 pro. Andere shelly's (ook de Shelly 3EM-63T Gen3 ) werken (nog) niet met de anker solarbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
whazaaaa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Heb de BP2700 gelukkig in de voorverkoop kunnen kopen voor 719 duitse euro's.
Is nu € 799 volgens mij in Duitsland
Reichelt vraagt er € 966 voor....
799 * 1.21= 966.79

gewoon de excl en incl btw bedragen. In dld kun je met 0% btw kopen, in nederland zou je de belasting kunnen terugvragen maar is wat omslachtig (nieuwbouw, geen uitbreiding, quasi zakelijke aanschaf en niet voor eigen gebruik, kleine ondernemersregeling, btw terugvragen alllerlei rekengedoe, dan is een ritje duitsland niet goedkoper wel veel sneller en makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
tweazer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:08:
[...]

799 * 1.21= 966.79

gewoon de excl en incl btw bedragen. In dld kun je met 0% btw kopen, in nederland zou je de belasting kunnen terugvragen maar is wat omslachtig (nieuwbouw, geen uitbreiding, quasi zakelijke aanschaf en niet voor eigen gebruik, kleine ondernemersregeling, btw terugvragen alllerlei rekengedoe, dan is een ritje duitsland niet goedkoper wel veel sneller en makkelijker).
Gelukkig een auto van de zaak, dus dat ritje heeft mij alleen tijd gekost.

Btw terugvragen enzo is inderdaad ook een hoop werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-06 22:17
Weet iemand of er plug-and-play thuisaccu's zijn met passthrough?
Dus eigenlijk een UPS, maar die ook kan ontladen als de zonnepanelen niets doen, uiteraard ontladen tot een instelbaar capaciteit, voor het geval van nood als de stroom er ooit eens uit ligt.

Met een beetje goede prijs, zou ik dan alle "Belangrijke" apparaten in huis van zo'n dingetje voorzien... Ps5, tv, modem, burealampje, koelkast... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
squareware schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:10:
Dus eigenlijk een UPS, maar die ook kan ontladen als de zonnepanelen niets doen, uiteraard ontladen tot een instelbaar capaciteit, voor het geval van nood als de stroom er ooit eens uit ligt.

Met een beetje goede prijs, zou ik dan alle "Belangrijke" apparaten in huis van zo'n dingetje voorzien... Ps5, tv, modem, burealampje, koelkast... :p
Zendure O-)

Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:01

ONM

whazaaaa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:39:
[...]

[Afbeelding]
Zou je mij op de hoogte kunnen houden over het functioneren van de Anker ? Ik heb nu 3 HW batterijen draaien en wil voor in de schuur de Anker aanschaffen. Op het dak van de schuur heb ik 2 panelen van 425 WPk die direct op het stroomnet zijn aangesloten> Deze wil ik koppelen aan de Anker. De Anker is voor de schuur uitermate geschikt ivm lage temperaturen. Echter is voor mij ook onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
ONM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Zou je mij op de hoogte kunnen houden over het functioneren van de Anker ? Ik heb nu 3 HW batterijen draaien en wil voor in de schuur de Anker aanschaffen. Op het dak van de schuur heb ik 2 panelen van 425 WPk die direct op het stroomnet zijn aangesloten> Deze wil ik koppelen aan de Anker. De Anker is voor de schuur uitermate geschikt ivm lage temperaturen. Echter is voor mij ook onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen
Heb zelf geen HW batterij.
Dus de combinatie heb ik weinig ervaring.
Maar zal zeker af en toe een update geven !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Interessant rapport Berenschot over terugverdientijd
thuisbatterij https://www.berenschot.nl...-over-thuisbatterijen.pdf

Geeft aan wat de verschillen zijn tussen de keuze voor een thuisbatterij voor de ontlasting van het net of voor het optimaliseren van je kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY9LTA-0IyEoWzSIMoFi1BXZkIw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpMx6o75RCafmZDQZ27pgI4v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2bvQAPzBD2O35wmJMMOtMICOqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7OGeWlEmQVgq4QyuPXpwlaJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Prisma16 op 26-06-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
ONM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:49:
[...]
onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen
Anker heeft meerdere modellen, de 2ac en 3 kunnen ook via 230v opladen, zowel van grid als 'intern'. Je wilt dat de homewizard en anker een bepaald gedrag vertonen. De apps van beide partijen zijn niet te koppelen, wel zijn beiden (open/alternatieve API) via home assistant te sturen.
Daarnaast kunnen vziw homewizard en solarbank 3 hetzelfde presteren door ze aan nordpool te koppelen voor laad en ontlaad tijden. Laden gaan dan via het grid en voor de solarbank ook via de zonnepanelen.
Vwb andere anker modellen is nog geen nordpool koppeling beschikbaar gemaakt (1600, 1600 pro, 1600 ac), kortom daar zulf je het zelf of via home assistant moeten programmeren.

PS qua prijs schat ik de zendure per kW en KWh het goedkoopst in, daarna de ankers en als duurste homewizard. Homewizard zal echter een veel betere software, support (nederland!) en localization bieden, ook niet te onderschatten...

[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 26-06-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
squareware schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:10:

Dat zijn 2 verschillende zaken: het ene wordt meestal 0 op de meter genoemd. Het andere off-grid, waarbij off grid ook nog eens subcategorieen heeft, ups, island mode, wel of niet opladen of enkel ontladen.

De anker 2 pro, 2 ac en 3 kennen een ups functie, allen een 0 op de meter, geen island mode (sigenergy en de x1 en tesla kunnen dat weer wel). Als ik het goed heb ontladen ze enkel in een offgrid modus, ik meen vanwege eoa veiligheids norm voor kleinere installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:01

ONM

tweazer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Anker heeft meerdere modellen, de 2ac en 3 kunnen ook via 230v opladen, zowel van grid als 'intern'. Je wilt dat de homewizard en anker een bepaald gedrag vertonen. De apps van beide partijen zijn niet te koppelen, wel zijn beiden (open/alternatieve API) via home assistant te sturen.
Daarnaast kunnen vziw homewizard en solarbank 3 hetzelfde presteren door ze aan nordpool te koppelen voor laad en ontlaad tijden. Laden gaan dan via het grid en voor de solarbank ook via de zonnepanelen.
Vwb andere anker modellen is nog geen nordpool koppeling beschikbaar gemaakt (1600, 1600 pro, 1600 ac), kortom daar zulf je het zelf of via home assistant moeten programmeren.

PS qua prijs schat ik de zendure per kW en KWh het goedkoopst in, daarna de ankers en als duurste homewizard. Homewizard zal echter een veel betere software, support (nederland!) en localization bieden, ook niet te onderschatten...
Hartelijk dank Tweazer ! Ik bemerk meteen mijn beperkte technische kennis op dit gebied. Kan je meer toelichting geven op Nordpool ? En volledig eens dat support misschien nog wel belangrijker is dan de koop van een product. Daar heb ik met HW persoonlijk hele goede ervaring mee. De 3 HW batterijen werken overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Prisma16 Wat is er interessant aan? Zo is het een linkdrop / clickbait.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:29:
@Prisma16 Wat is er interessant aan? Zo is het een linkdrop / clickbait.
Je hebt gelijk, heb wat tekst toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
ONM schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:45:
[...]Kan je meer toelichting geven op Nordpool ?
Nordpool is een handelsmarkt voor energie waarop (met opcenten) nederlandse partijen hun dynamische uurprijzen baseren.

Hier een leuk verhaaltje in het duits over de solarbank 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Prisma16 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:34:
Interessant rapport Berenschot over terugverdientijd
thuisbatterij https://www.berenschot.nl...-over-thuisbatterijen.pdf

Geeft aan wat de verschillen zijn tussen de keuze voor een thuisbatterij voor de ontlasting van het net of voor het optimaliseren van je kosten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een slecht geschreven samenvatting met zelfs een duidelijke taalfout erin, zal wel een haastklusje met vooraf vastgestelde uitkomst zijn geweest...

En verder is het onderzoek 100% toegespitst op het product van Zonneplan (dus handelen) en gaat vooral daar op in. De strategie om NOM te draaien (de enige waarvan nu de casus ook na 1-1-27 gemaakt kan worden) wordt weggezet als niet winstgevend en daarmee onderschijft men eigenlijk de algehele opvatting over thuisbatterijen. Daarnaast doet dit af aan de aanname dat door snelle ontwikkelingen het steeds rendabeler is geworden: Hoe langer je wacht hoe kleiner het window om nog een deel van de investering terug te kunnen verdienen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 27-06-2025 09:02 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: