Hallo allemaal, ik ben een beetje aan het brainstormen en ideeën zijn hierbij erg welkom.
Ook ik ben bezig mijn teruglevering van de zonnepanelen te minderen door zoveel mogelijk zelf te consumeren.
In eerste instantie had ik een schakeling gemaakt voor de elektrische auto met een "granny charger"
Deze schakelt aan (via HomeWizard) als er een bepaalde overschot is (bijv 2200 Watt. Vervolgens gaat er circa 2600 Watt naar de auto voor 30 min. Daarna vind de evaluatie opnieuw plaats. Dit werkt eigenlijk heel prima maar deze thuisbatterij op wielen is helaas niet iedere dag beschikbaar.
Daarnaast heb ik nu een boiler geplaatst. Zie het als een accu maar dan van water.
Ik warm circa 80 liter koud water op naar 65 graden en daar kan ik ongeveer 5-7 kWh aan elektra in kwijt. De heetwater uitvoer van de boiler heb ik vervolgens aangesloten op de koud water invoer van mijn CV ketel.
Met mooi weer heb ik de dag erna in principe geen gasverbruik meer bij het douchen.
De boiler van 2200 Watt heb teruggebracht naar circa 1000 Watt zodat deze sneller aanschakelt. Ik wil tenslotte alleen maar opwarmen met zonne-energie. Ook via HomeWizard schakel ik deze aan en uit. Bij teruglevering van circa 800 Watt springt de boiler aan. Na 20 min wordt dit opnieuw geëvalueerd. Dit is proefondervindelijk een prima waarde gebleken (zie grafiek)
De boiler krijgt dan ook voorrang met aangaan op de auto. Is de boiler op temperatuur of is het erg zonnig, dan zal ook de auto aanspringen.
De boiler schakeling haalt een mooie hap uit mijn teruglevering en scheelt weer gasverbruik.
Nu ben ik ook aan het overwegen om een thuisbatterij aan te schaffen om richting "nul op de meter" te gaan.
Echter deze zal waarschijnlijk voorrang pakken op de boiler of de auto. Zodra er namelijk maar iets van teruglevering is dan zal de accu gaan opladen totdat deze vol is. Zolang de accu aan het laden is zal de auto of de boiler niet aanspringen. Eigenlijk zou ik de de accu willen laten aanspringen met wat logica.
Ik heb een HomeAssistant server beschikbaar waarmee ik schakelingen zou kunnen maken.
Voorbeeld:
(als)
de boiler aan is
(en/of )
de auto aan is
(en)
er is een overschot aan zonne-energie
(dan)
ga de accu volladen.
Ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dit nu het beste kan ondervangen.
Een hele grote thuisbatterij installeren om alles in op te vangen is erg kostbaar en waarschijnlijk niet nodig. Ik heb tenslotte al een accu in de vorm van een boiler.
Ik wil puur de "restjes" aan zonne-energie opslaan in de accu. Met een levering van circa 27 kWh bij een zonnige dag heb ik al gauw zonne-stroom over.
Mocht iemand leuke suggesties hebben, dan zijn die natuurlijk welkom.