Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:10:
Deze week voor het eerst een volledig gevulde accu met de Anker Solix 2 E1600 Pro.

Mooi te zien op dit screenshot, bij de blauwe pijl is de accu vol en gaat het apparaat alle opgewekte PV stroom direct terugleveren.
Uiteraard met een max van 800watt.

[Afbeelding]

Er is dus 2kWh direct gebruikt, 3,35kWh richting de accu en 2,69kWh vanuit de accu.
Dat is een efficientie voor de accu van 80%, een getal waar die eigenlijk al de hele tijd rond schommelt.
De accu's zijn 1.6 kWh volgens opgave, maar blijkbaar past er meer in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geeft mij wel te denken of ik niet beter nog een extra accu kan kopen, als deze nu al vol is rond 15.00 uur gaat dat in de komende zomermaanden natuurlijk nog eerder gebeuren.
als ik deze grafiek lees lijkt het eerder erop dat je bij die pijl gewoon je batterijstroom richting net stuurt.
kijk maar; groen is totaal netteruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIs7dMIeuPcsTSltlylEaE8_vP0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/yFuH9F3U5fcFWKH3yDfRNNvW.gif?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:29
Taro schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Ben sinds vanmiddag vs die "oude" set-up nog 2 extra stopcontacten aan het testen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het geheel gaat ook prima:
[Afbeelding]
Toch jammer dat het nu weer scheef is, zouden er nog 2 sets bij passen?

Ik heb ook mijn 2 extra batterijen binnen! Kon ze nog net even opladen om ze nu weer leeg te gooien het net op.

Verslavende "hobby".....

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43
de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Om een accu te kopen moet je nog meer euro's aftikken, dus je vervangt het ene probleem door het andere.
Is het ook een optie om gewoon te accepteren dat er betaald moet worden voor stroom, zeker aangezien stroom nu niet bepaald heel duur is?
Mwah, de euro's aftikken is niet zozeer het punt. Het gaat me er in de eerste plaats om dat ik die panelen heb om (voor zover dat kan) zelfvoorzienend te zijn. En dan steek ik het geld liever in eigen opslag dan in de energiemaatschappij. Komt bij dat ik dan wat bijdraag aan de netbalans.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
MacD007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:50:
[...]

als ik deze grafiek lees lijkt het eerder erop dat je bij die pijl gewoon je batterijstroom richting net stuurt.
kijk maar; groen is totaal netteruglevering.
[Afbeelding]
Klopt deels wat je zeg, de eerste twee pijlen links komt omdat de smartmeter van anker niet helemaal lekker werkt

Deze meet niet exact wat de P1 meter van HW meet.
Daardoor gaat er eigenlijk altijd 50watt terug.

De eerste pijl is het rare algoritme van Anker, elke ochtend rond die tijd gaat hij ook terugleveren.

Bij de pijl die ik getekend heb is de batterij echt vol, er komt op dat moment niks uit de batterij.

Zie ook de grafiek van de batterij op/ontlading:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul1vU_jbPXS-a07qM6UA9HwkWJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybE2zA3ymMhyZGpkyHXm20x3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,
Ik wil graag advies voor de volgende situatie.
Ik heb 2 systemen zonnepanelen, namelijk hosola omvormer met 20 panelen en daarnaast 10 Enphase micro-omvormers.
Ik wek ongeveer 4700 kWh op en verbruik ongeveer 6000 kWh. Ik heb een warmtepomp, EV, ben gasloos en leverancier Tibber.
Ik wil nu graag een plug and play thuisbatterij omdat in 2027 het niet meer mogelijk is mijn opgewekte zonnestroom te salderen.
Ik weet dat mijn EV nooit geheel zal kunnen laden op de thuisbatterij, maar alles wat wel mogelijk is, is meegenomen.
Zie foto van de meterkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HszRWjqLq04obWEJ9KUeJ1yIMXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPPJq1qnJCDQrgvKFMR9tCyC.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn nachtverbruik van afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz62_dayoP-BPO6lYfAB6F4q8eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSj5q6R1BhBiIDNGnhMQbuRl.jpg?f=fotoalbum_large
In de winter ligt dit een stuk hoger ivm de warmtepomp, maar ik denk dat ik met een batterij tussen de 5 en 7 kWh en heel eind kom
Het is ook niet dat ik helemaal op 0 uit wil komen, maar doel is om mijn opgewekte zonnestroom zelf te verbruiken.
Alvast dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:03
jolandacb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:08:
Goedemorgen,
Ik heb 2 systemen zonnepanelen, namelijk hosola omvormer met 20 panelen en daarnaast 10 Enphase micro-omvormers.
Ik wek ongeveer 4700 kWh op en verbruik ongeveer 6000 kWh. Ik heb een warmtepomp, EV, ben gasloos en leverancier Tibber.
Ik wil nu graag een plug and play thuisbatterij omdat in 2027 het niet meer mogelijk is mijn opgewekte zonnestroom te salderen.
Ik weet dat mijn EV nooit geheel zal kunnen laden op de thuisbatterij, maar alles wat wel mogelijk is, is meegenomen.
Zie foto van de meterkast.[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de winter ligt dit een stuk hoger ivm de warmtepomp, maar ik denk dat ik met een batterij tussen de 5 en 7 kWh en heel eind kom
Het is ook niet dat ik helemaal op 0 uit wil komen, maar doel is om mijn opgewekte zonnestroom zelf te verbruiken.
Ik weet niet of die grafiek je de juiste informatie geeft voor een beslissing over een thuisbatterij.

Ik gebruik hier nu 2 batterijen (samen ongeveer 6kWh) en ik heb volgens die grafiek nog een stand by verbruik van 9kWh over deze afgelopen week, terwijl ik een afname had van 1,9kWh deze week tot nu toe dankzij de batterijen.

Ik zou kijken naar total power of de solar consumption grafiek waarin ook direct eigen verbruik getoond wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Ik weet niet of die grafiek je de juiste informatie geeft voor een beslissing over een thuisbatterij.

Ik gebruik hier nu 2 batterijen (samen ongeveer 6kWh) en ik heb volgens die grafiek nog een stand by verbruik van 9kWh over deze afgelopen week, terwijl ik een afname had van 1,9kWh deze week tot nu toe dankzij de batterijen.

Ik zou kijken naar total power of de solar consumption grafiek waarin ook direct eigen verbruik getoond wordt.
Oké, bedoel je deze dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N85uOVxFvRGOO_0XbpiLn8f2HzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSoOlcbs5rlWs48rKClNetSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 23:03
Inderdaad.
Ik heb zelf die grafiek gebruikt als uitgangspunt. Wanneer je het per week/maand bekijkt over het hele jaar en je focust op dat wat het laagste is, zal je een beeld krijgen wat voor jou een nuttige capaciteit kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:33:
[...]

Inderdaad.
Ik heb zelf die grafiek gebruikt als uitgangspunt. Wanneer je het per week/maand bekijkt over het hele jaar en je focust op dat wat het laagste is, zal je een beeld krijgen wat voor jou een nuttige capaciteit kan zijn.
Mijn situatie is ongeveer gelijk met die van @jolandacb

Het lijkt te kloppen als ik naar mijn eigen data kijk. In mijn grafiek per maand is vorig jaar in mei de maand met de laagste netafname (paars) geweest: 229 kWh. Gedeeld door 31 dagen kom ik op 7,3 kWh per dag uit. In die maand ben ik deels op vakantie geweest.

Die maand was nog zonder thuisbatterijen. Maar sinds oktober draai ik met 2 x 2,56 kWh diy plug-in batterijen (uit dat andere topic "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"). Mogelijk ga ik er nog 1 of 2 in de loop van dit jaar bijzetten dan zou dat voor mijn situatue optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Als je het topic zo doorneemt, wat lijkt je dan een mogelijke goede optie en waarom? En wat is je doel, alleen maximaal eigenverbruik realiseren, of wil je ook off-grid kunnen gaan, pauzeren als de EV laadt, etc.?

Je deelt veel informatie, maar stelt eigenlijk een veel te open vraag om goed antwoord te kunnen geven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Als je het topic zo doorneemt, wat lijkt je dan een mogelijke goede optie en waarom? En wat is je doel, alleen maximaal eigenverbruik realiseren, of wil je ook off-grid kunnen gaan, pauzeren als de EV laadt, etc.?

Je deelt veel informatie, maar stelt eigenlijk een veel te open vraag om goed antwoord te kunnen geven.
Ah oké.
Mijn doel is om geen opgewekte zonnestroom terug te hoeven leveren en er dan ook nog voor moeten betalen.
Lastig alleen omdat op sommige zonnige dagen de opwek hoog is en je dat niet geheel kunt opslaan of verbruiken.

Ik had aanvankelijk 2 HW batterijen besteld, maar later toch geannuleerd. Ik vind de prijs behoorlijk hoog voor wat je ervoor krijgt.
Nu zag ik de Duravolt 5,12 kw slimme plug and play batterij.
En ben benieuwd of die (een groot deel) in mijn behoefte zou voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
jolandacb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Ah oké.
Mijn doel is om geen opgewekte zonnestroom terug te hoeven leveren en er dan ook nog voor moeten betalen.
Lastig alleen omdat op sommige zonnige dagen de opwek hoog is en je dat niet geheel kunt opslaan of verbruiken.

Ik had aanvankelijk 2 HW batterijen besteld, maar later toch geannuleerd. Ik vind de prijs behoorlijk hoog voor wat je ervoor krijgt.
Nu zag ik de Duravolt 5,12 kw slimme plug and play batterij.
En ben benieuwd of die (een groot deel) in mijn behoefte zou voorzien.
Er zijn een aantal factoren om mee te nemen: Opslag en vermogen. Als je bijv. 5kW in 1 uur teruglevert en verder niets (voorbeeld), moet je een 5 kWh thuisaccu hebben met 5 kW vermogen. Lever je bijv. 3 uur lang maximaal 1,5 kW terug, dan heb je 4,5 kWh opslag nodig en is 1,5 kW vermogen toereikend.

Doorgaans wil je dat je opslag 3-4x zo hoog is als het vermogen, dan belast je de accu niet teveel, wordt die minder warm en gaat langer mee én je wil de omvormer in de optimale vermogenrange hebben zitten om de laad- en ontlaadverliezen (RTE, round trip efficiency) te beperken/optimaliseren, anders verlies je maar zo 25% van de kWh's door omzetting naar warmte.

De Marstek kan met 2500 Watt laden, maar zal met bijv. 800-1200 Watt laden geen fijne RTE hebben. De HomeWizard is voor 1 apparaat qua prijs nog wel te overzien, maar niet schaalbaar en je koopt ook iedere keer een extra omvormer erbij. De Marstek is ook niet schaalbaar, wil je dus ooit meer opslag, dan moet je een heel extra apparaat erbij kopen ipv alleen extra opslagmodules.

Als ik de informatie zo lees heb je 3-6 kWh opslag nodig, voor de optimale ROI is dan de laagste waarde het beste, dus +-3 kWh. Maar in de praktijk zal je zien dat dat niet fijn voelt, dat is de reden dat veel mensen heel snel toch nog verder opschalen en daar moet je dus wel rekening mee houden. Daarom geef ik persoonlijk de voorkeur aan apparaten met een losse omvormer die je kunt opschalen met extra accumodules. Daarnaast is kwaliteit, software en ondersteuning belangrijk en de vraag of je het ziet zitten on early adopter te zijn en kinderziektes uit producten te willen halen. En wil je bijv. ook nul op de meter kunnen draaien? Dan is ondersteuning voor een P1-meter of Shelly belangrijk, en dat dat goed werkt.

Enig idee welke richting je graag verder kijkt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Er zijn een aantal factoren om mee te nemen: Opslag en vermogen. Als je bijv. 5kW in 1 uur teruglevert en verder niets (voorbeeld), moet je een 5 kWh thuisaccu hebben met 5 kW vermogen. Lever je bijv. 3 uur lang maximaal 1,5 kW terug, dan heb je 4,5 kWh opslag nodig en is 1,5 kW vermogen toereikend.

Doorgaans wil je dat je opslag 3-4x zo hoog is als het vermogen, dan belast je de accu niet teveel, wordt die minder warm en gaat langer mee én je wil de omvormer in de optimale vermogenrange hebben zitten om de laad- en ontlaadverliezen (RTE, round trip efficiency) te beperken/optimaliseren, anders verlies je maar zo 25% van de kWh's door omzetting naar warmte.

De Marstek kan met 2500 Watt laden, maar zal met bijv. 800-1200 Watt laden geen fijne RTE hebben. De HomeWizard is voor 1 apparaat qua prijs nog wel te overzien, maar niet schaalbaar en je koopt ook iedere keer een extra omvormer erbij. De Marstek is ook niet schaalbaar, wil je dus ooit meer opslag, dan moet je een heel extra apparaat erbij kopen ipv alleen extra opslagmodules.

Als ik de informatie zo lees heb je 3-6 kWh opslag nodig, voor de optimale ROI is dan de laagste waarde het beste, dus +-3 kWh. Maar in de praktijk zal je zien dat dat niet fijn voelt, dat is de reden dat veel mensen heel snel toch nog verder opschalen en daar moet je dus wel rekening mee houden. Daarom geef ik persoonlijk de voorkeur aan apparaten met een losse omvormer die je kunt opschalen met extra accumodules. Daarnaast is kwaliteit, software en ondersteuning belangrijk en de vraag of je het ziet zitten on early adopter te zijn en kinderziektes uit producten te willen halen. En wil je bijv. ook nul op de meter kunnen draaien? Dan is ondersteuning voor een P1-meter of Shelly belangrijk, en dat dat goed werkt.

Enig idee welke richting je graag verder kijkt?
Dank voor je uitgebreide uitleg Taro.
Zeker leerzaam.
Gezien mijn verbruik en doel gaat mijn voorkeur dan uit naar een batterij van zo'n 5 kwh en denk ik dat de Duravolt 5,12 kWh een goede keus zou zijn.
Wat ik mijn nog wel afvraag, kan ik met die batterij ook maar max 800 Watt afnemen of wel meer wanneer hij op een aparte groep wordt gezet?

En hebben jullie nog alternatieven voor de Duravolt of zou dit een juiste keuze kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
jolandacb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Zeker leerzaam.
Gezien mijn verbruik en doel gaat mijn voorkeur dan uit naar een batterij van zo'n 5 kwh en denk ik dat de Duravolt 5,12 kWh een goede keus zou zijn.
Wat ik mijn nog wel afvraag, kan ik met die batterij ook maar max 800 Watt afnemen of wel meer wanneer hij op een aparte groep wordt gezet?

En hebben jullie nog alternatieven voor de Duravolt of zou dit een juiste keuze kunnen zijn?
Nadeel van een duravolt is de relatief grote inverter, met 800watt laden/ontladen gaat ten koste van je RTE.

Daarom zelf voor Zendure Hyper opstelling gekozen, die hebben een kleinere inverter, wat gunstig is voor je RTE.
Vooral als je veel bijvoorbeeld NOM wil draaien snachts, werk je waarschijnlijk met lagere vermogens. En dan zijn kleinere inverters efficiënter.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]

Zeker leerzaam.

Ik zou persoonlijk niet voor de Marstek/Duravolt kiezen, zag teveel gedoe in dat topic rondom CT/P1, maar kom daar nu al enkele weken niet meer, dus geen idee of het inmiddels is verbeterd. Zoals gezegd kan die niet uitgebreid worden en je wil wel met toekomstige upgrades rekening houden.

Op 800 Watt heeft de Marstek/Duravolt een slechte RTE omdat het een 2500 Watt omvormer betreft die op 800 Watt niet lekker tot zijn recht komt, je gaat dus meer % van je zonnestroom weggooien/vernietigen tov een variant met betere RTE. Ik haal hier met een Zendure 81% RTE, weet niet hoe dat voor anderen is, maar de HomeWizard en Marstek/Duravolt zitten naar mijn weten op een slechtere RTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
[...]

Zeker leerzaam.

Daarnaast is het voor de levensduur van je batterij belangrijk om rekening te houden met de C-rating.

Bij een Duravolt heb je een C-rating van ongeveer 0,5 als je met vol vermogen laadt en ontlaadt. Dit is relatief hoog voor een thuisbatterij. Ik zou eerder kiezen voor een C-rating rond de 0,3 om de levensduur van je batterij te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dank voor jullie reacties en uitleg.
Dit waardeer ik zeer.
Ik ben mij nu aan het inlezen op Zendure SolarFlow hyper 2000.
Ik zie dat daar ook een apart topic voor is, dus zal daar mijn verdere vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:31:
[...]

Ik zou persoonlijk niet voor de Marstek/Duravolt kiezen, zag teveel gedoe in dat topic rondom CT/P1, maar kom daar nu al enkele weken niet meer, dus geen idee of het inmiddels is verbeterd. Zoals gezegd kan die niet uitgebreid worden en je wil wel met toekomstige upgrades rekening houden.

Op 800 Watt heeft de Marstek/Duravolt een slechte RTE omdat het een 2500 Watt omvormer betreft die op 800 Watt niet lekker tot zijn recht komt, je gaat dus meer % van je zonnestroom weggooien/vernietigen tov een variant met betere RTE. Ik haal hier met een Zendure 81% RTE, weet niet hoe dat voor anderen is, maar de HomeWizard en Marstek/Duravolt zitten naar mijn weten op een slechtere RTE.
Even bewust tegen zere been van de RTE gekte schoppen: maakt dat uit?!

Velen van ons zullen de accu’s laden vanuit overtollige zonnestroom die weinig (nu) of niets (2027) oplevert op momenten dat je huis verbruik, EV, en andere “planbare” loads er waarschijnlijk al af zijn. Is het dan zo erg om wat te verliezen in de RTE, maar om bij kleinere setups wel een hoger piek verbruik te kunnen afvangen (bijv koken, toch een wasje in de avond etc)?

Ik snap dat je met n x een kleine 800W/1200W dat ook kan, maar de vraag is even of dat dan onder aan de streep een significant betere ROI op de setup oplevert…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:31:
[...]

NOM met de Marstek zit hier nu rond de 75% rte voor de maand maart.
Vermogens laden en ontladen afhankelijk van overschot en verbruik.
Plaatje van een dag zoals vandaag wat de Marstek doet.

Het is niet fantastisch goed maar ook niet bijzonder slecht denk ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLDfLdhlsgCWUle2Z2C1bOciHfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nC9gUBCBfwsu9gkeU1UfTcbn.jpg?f=fotoalbum_large

Het gedoe rond de p1 is nog deels aanwezig.
Vooral met meters die slechts 10 seconden data versturen en rare zaken van weg vallende verbindingen tussen p1 en accu.

Ik draai nu met een shelly en dat gaat prima.
Ik bestel nog 2 accu's erbij voor elke fase 1 en dan vind ik het wel goed.

Plug en play is hij in een aantal gevallen in iedergeval niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 23-03-2025 18:13 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sander schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Even bewust tegen zere been van de RTE gekte schoppen: maakt dat uit?!

Velen van ons zullen de accu’s laden vanuit overtollige zonnestroom die weinig (nu) of niets (2027) oplevert op momenten dat je huis verbruik, EV, en andere “planbare” loads er waarschijnlijk al af zijn. Is het dan zo erg om wat te verliezen in de RTE, maar om bij kleinere setups wel een hoger piek verbruik te kunnen afvangen (bijv koken, toch een wasje in de avond etc)?

Ik snap dat je met n x een kleine 800W/1200W dat ook kan, maar de vraag is even of dat dan onder aan de streep een significant betere ROI op de setup oplevert…
Het mooie is altijd dat als mensen geld voor iets moeten betalen, dat ze proberen het bedrag te verlagen, maar als ze iets terugkrijgen dat het ze minder pijn doet als ze minder terugkrijgen.

Als ik 20 kWh op een dag kan opslaan en daarvan wordt of bijv. 18 kWh of 15 kWh in de accu's opgeslagen, dan betekent dat dat je bijv. 3 kWh extra van het net moet afhalen. Dus ja, RTE doet ertoe, ook bij iets dat "gratis" lijkt, maar niet gratis is.

Ik heb hier een dynamisch contract, gelukkig zijn terugleverboetes hier niet relevant en ik kan iedere kWh gewoon voor een net tarief verkopen. Dus ja, RTE doet ertoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Het mooie is altijd dat als mensen geld voor iets moeten betalen, dat ze proberen het bedrag te verlagen, maar als ze iets terugkrijgen dat het ze minder pijn doet als ze minder terugkrijgen.

Als ik 20 kWh op een dag kan opslaan en daarvan wordt of bijv. 18 kWh of 15 kWh in de accu's opgeslagen, dan betekent dat dat je bijv. 3 kWh extra van het net moet afhalen. Dus ja, RTE doet ertoe, ook bij iets dat "gratis" lijkt, maar niet gratis is.

Ik heb hier een dynamisch contract, gelukkig zijn terugleverboetes hier niet relevant en ik kan iedere kWh gewoon voor een net tarief verkopen. Dus ja, RTE doet ertoe.
Dat is te simpel geredeneerd want daarmee doe je alsof de marginale kosten van het opknippen in meerdere hypers ipv grotere omvormers zoals marstek of 2400 AC van Zendure ook 0 zijn en dat is zeker bij grotere sets niet het geval.

Ik ben het overigens ook niet met je oneens maar probeer een discussie aan te zwengelen. Voor mij was simulatie met 2x Hyper en 4x ab2000s (2 per hyper) vooral op pieken een stuk beter in financiële performance, tot ik het afzette tegen de kosten van 1 x Hyper met 3 x ab2000s wat voor ons qua hoeveelheid opslag weer voldoende is voor NOM op momenten dat de kookplaat/ovens etc weer uit staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Maar die factor nam ik niet mee in mijn toelichting, het ging puur om RTE, niet om afwijkende investeringen. Volgens mij zijn we het erover eens dat als:

Omvormer A / set-up A een RTE van 75% heeft
Omvormer B / set-up B een RTE van 80% heeft

En als ze beide hetzelfde kosten, zelfde vermogen en opslag hebben, dat B zeker voordelen biedt, op een enkele dag mogelijk verwaarloosbaar, maar over vele maanden/jaren heen is dat niet verwaarloosbaar.

Ga je dan echter voor set-up B 5-10% meer betalen, dan ineens wordt de RTE verwaarloosbaar omdat de investering hoger is, daarmee de ROI anders wordt en door de betere RTE, maar hogere investering, mogelijk de moeite niet waard is.

Dan helemaal eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Goedemorgen,
[Afbeelding]
oeps, die twee groepenkasten zijn wel erg vol, krijg je geen warmteproblemen ?
de nu afgeplakte automaten, waarvoor zouden deze zijn ?
ik zie dat je al een P1 van Home Wizard hebt, zou je eens bv van afgelopen week, met veel zon, eens je dag zonverbruik grafiek willewn posten (dat mag ook via een DM).
ik bedoel dus dit plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large (puur voorbeeld van mij zelf.)
laden van een EV is vaak goedkoper via een dynamisch tarief, zelf geef je al aan dat je tibber hebt, dus in combinatie met een slimme laadpaal zou dat meer effect hebben.
De PiB zou je echter prima kunnen gebruiken om je overtollige zonne-energie door te schuiven naar de donkere uurtjes, bepaaldend hoe groot dan deze batterij zou moeten zijn is dus de mate hoeveel je je gemiddeld tussen maart en oktober in deze donkere uurtjes verbruikt (je sluipverbruik dus) en pas daaraan je capaciteit aan, iets te groot is geen probreem, omdat je deze dan kunt gebruiken voor je EV.
dus kijk mn naar je dagelijks verbruik ipv je jaarverbruik, want daar geef je zelf al aan dat je eigenlijk meel meer verbruik dan wat je zelf opwekt. (6.000 kWh verbruik versus 4.700 kWh opwek), wat ik ook eigenlijk zou willen weten wat je huidig teruglevering is, want je zul circa 30% van deze 4.700 kWh mogelijk al zelf gaan vwerbruiken (zal rond de 1.400 kWh zijn, zie in je HW app wat dat op jaarbasis (kijk dan vooral naar je contract jaar)), je teruglevering zal dus rond de 3.300 kWh liggen wat je daadwerkelijk in het net terugstuurt.
en daar zou je met een PiB dus wel nog iets aan weg kunnen kabelen, bij een effectieve 2 kWh batterij teruglevering (dit is dus bij een RTE van 75% dus een 2,7 kWh batterij) kun je gemiddeld circa 450-500 kWh per jaar zelf gebruiken, bij twee batterijen of vergelijkbare capaciteit zit je dus al op circa 1.000 kWh per jaar wat je vanaf 2027 zou kunnen besparen, tot die datum heb je nog steeds saldering, hoewel de voordelen bij een dynamisch contract daar wel beperkt zijn tot het belastingsstuk.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 25-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:54:
@Ronald.42 Ik begrijp en "voel" je ;)

Heb dat hier thuis opgelost door aan het Home Assistant dashboard op het koffiezetapparaat waar o.a. een aantal camera's en de bediening van de MHI Airco/WP's (die ik dus ook via Home Assistant aanstuur icm dynamische tarieven) een overzichtje van de dynamische tarieven te tonen.
[Afbeelding]

Vrouw en kinderen doen echt netjes en goed mee. De vaatwasser wordt ingeruimd, paar keer op de uitgesteld +1 uur knoppen drukken en die draait in de goedkoopste uren. De wasmachine en droger gaan hier standaard op zondag in de goedkoopste uren van de week aan. Wat mij betreft blijft dat allemaal zo als de accu's er zijn, want dat zijn ook de uren waarop de accu's geladen gaan worden en die zijn bedoeld om het standaard verbruik van de duurdere uren op te vangen.

Heb je inderdaad echter overcapaciteit, dan zou je de accu's op de goedkoopste momenten kunnen laden en daarna het timen van andere apparaten wat minder strict doen. Enige waar je dan iets last van hebt is extra verbruik door omzetverliezen. Dat zal per merk en type verschillen, maar vermoed zo'n 20% extra.

Voorbeeldje van vorige week, hier zie je dat 2x per dag inkopen om daarna de 2 hogere pieken NOM + terugleveren bij de eerste piek op "vandaag" waarschijnlijk niet lonend is door omzetverliezen en afschrijving, maar bij de rode piek is het zeker wel lucratief :) Bij die eerste piek voelt het wel goed om eerder al de accu te hebben geladen en dan NOM te draaien.
[Afbeelding]
Volgens mij had jij de yaml code van dit dashboard al eens een x ergens gedeeld. Ben aan het zoeken maar kan het niet vinden. Weet jij zo waar? Wil je het evt nog een x delen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Volgens mij had jij de yaml code van dit dashboard al eens een x ergens gedeeld. Ben aan het zoeken maar kan het niet vinden. Weet jij zo waar? Wil je het evt nog een x delen?
Deze bedoel je denk ik: Taro in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yesssss! Mijn dank is groot 😀. Kan dr mee aan de gang. Dynamisch contract gaat over paar dagen in.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijs gaat niet goed nog zo te zien. Wie ziet het foutje?

Ik zal een paar screens delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTZziNDOGLT1QRnaALn8YJPOXYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZefpQ9koBa7HMazl6VtuG0W.png?f=fotoalbum_large

Invullen van de integratie voor de sensor.

De code in de config.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Sensor Nordpool voor dynamische tarieven grafieken in HA

- sensor:
      - platform: nordpool
        VAT: false
        currency: "EUR"
        price_in_cents: false
        low_price_cutoff: 0.9
        region: "NL"
        precision: 3
        price_type: kWh
        additional_costs: >
          {% set VAT = 0.21 %}
          {% set tax_kWh = 0.10154 %}
          {% set opslag = 0.0165 %}
          {{ (current_price * (1 + VAT)) + ((tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }}

Het resultaat in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU7zlMAPqVU8MvVBtMYgSOLgZBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tdzYVgoCeYi9KPtQwMVxnEaS.png?f=user_large

Verkregen sensor : sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-08 06:56
Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:02:
[...]

Prijs gaat niet goed nog zo te zien. Wie ziet het foutje?

Ik zal een paar screens delen:

[Afbeelding]

Invullen van de integratie voor de sensor.

De code in de config.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Sensor Nordpool voor dynamische tarieven grafieken in HA

- sensor:
      - platform: nordpool
        VAT: false
        currency: "EUR"
        price_in_cents: false
        low_price_cutoff: 0.9
        region: "NL"
        precision: 3
        price_type: kWh
        additional_costs: >
          {% set VAT = 0.21 %}
          {% set tax_kWh = 0.10154 %}
          {% set opslag = 0.0165 %}
          {{ (current_price * (1 + VAT)) + ((tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }}

Het resultaat in HA:

[Afbeelding]

Verkregen sensor : sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0
Prijs van morgen wordt toch vandaag pas tussen 12.00 en 15.00 uur bekend gemaakt. Daarom zie je de prijs van morgen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik zit een beetje te onderzoeken of een batterij mij gaat helpen. Ik zit dagelijks met een overschot van ongeveer 2 tot 5 kwh. Dit komt omdat mijn autolader maar in stappen van 1 ampere gaat. Dat is dus steeds in stappen van 660 watt. Er blijft meestal dus iets tussen de 200 en 400 watt aan overschot over.

Nu zou ik dat graag willen opvangen en gebruiken in de nacht (energie verbruik is ergens tussen de 500 en 1600 watt afhankelijk van de temperatuur) dus dat zou netjes opgemaakt kunnen worden.

Echter vraag ik me af of dat netjes gaat werken, want het dynamisch laden kijkt naar het overschot, als de batterij alles afroomt zal de EV nooit het amperage omhoog gooien.

Gaat deze situatie werken, heb ik daar een speciale plugin batterij nodig of kan ik het beter vergeten?

Overigens moet ik zowieso kijken of ik een batterij ga nemen voor het overschot in de zomer. Ik denk alleen dat mijn verbruik in de zomer meer richting the 500 watt per uur gaat (in de nacht) wat dan zou uitkomen op een 7kwh batterij om de nacht te overbruggen (schatting)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

justice strike schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:40:
Ik zit een beetje te onderzoeken of een batterij mij gaat helpen. Ik zit dagelijks met een overschot van ongeveer 2 tot 5 kwh. Dit komt omdat mijn autolader maar in stappen van 1 ampere gaat. Dat is dus steeds in stappen van 660 watt. Er blijft meestal dus iets tussen de 200 en 400 watt aan overschot over.
dan kun je het dus ook omkeren en zorgen dat je altijd net 1A sneller laadt. Dan gaat er geen opwek verloren en hoef jij geen dure batterij aan te schaffen.

Ja je moet dan wel (een beetje) stroom inkopen, maar dat zou mijn keuze zijn. Keep it Simple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:43:
[...]

dan kun je het dus ook omkeren en zorgen dat je altijd net 1A sneller laadt. Dan gaat er geen opwek verloren en hoef jij geen dure batterij aan te schaffen.

Ja je moet dan wel (een beetje) stroom inkopen, maar dat zou mijn keuze zijn. Keep it Simple.
dat is leuk voor nu, maar in de zomer gaat dat niet werken, want dan heb ik meer overschot. 1 amp is overigens 660 watt dat is best veel. Dan hebben we het over 5 kwh per dag wat ik extra aan het inkopen ben.

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 27-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

justice strike schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:55:
[...]

dat is leuk voor nu, maar in de zomer gaat dat niet werken, want dan heb ik meer overschot. 1 amp is overigens 660 watt dat is best veel. Dan hebben we het over 5 kwh per dag wat ik extra aan het inkopen ben.
Dat kost je misschien 1,20 euro per dag dat je de auto laadt (en de zon schijnt) dus.
Ik zie geen business case voor een thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
1.2*365=438 euro. Das 20% van mijn huidige rekening, als het niet meer is.

[ Voor 17% gewijzigd door justice strike op 27-03-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

justice strike schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:10:
1.2*365=438 euro. Das 20% van mijn huidige rekening, als het niet meer is.
Jij kan beter geen business case opstellen ;-)

Je laadt je auto (vermoedelijk) niet elke dag op, en de zon schijnt ook niet elke dag, elk uur.
daarnaast zijn er nog laadverliezen van de accu.

Ik zou uitgaan van 100 euro besparing per jaar. lijkt me realistischer.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Jij kan beter geen business case opstellen ;-)

Je laadt je auto (vermoedelijk) niet elke dag op, en de zon schijnt ook niet elke dag, elk uur.
daarnaast zijn er nog laadverliezen van de accu.

Ik zou uitgaan van 100 euro besparing per jaar. lijkt me realistischer.
die 400 euro is geen besparing, dat zijn extra kosten als ik mijn auto 1 ampere extra laat afnemen van het net. (de oplossing die je zelf aandraagt).

Ik laad overigens mijn auto bijna elke dag, maar het niet laden van de auto zou juist een batterij meer gunstig maken, aangezien dan alle opbrengst (zonder ev laden) teruggeleverd wordt. Ik snap dus niet helemaal wat het punt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OscarAarts schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Prijs van morgen wordt toch vandaag pas tussen 12.00 en 15.00 uur bekend gemaakt. Daarom zie je de prijs van morgen nog niet.
Klopt. Ging mij erom dat de prijs stelling niet klopt. Is inmiddels gefixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

justice strike schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:39:
[...]

die 400 euro is geen besparing, dat zijn extra kosten als ik mijn auto 1 ampere extra laat afnemen van het net. (de oplossing die je zelf aandraagt).

Ik laad overigens mijn auto bijna elke dag, maar het niet laden van de auto zou juist een batterij meer gunstig maken, aangezien dan alle opbrengst (zonder ev laden) teruggeleverd wordt. Ik snap dus niet helemaal wat het punt is.
Ik zou gewoon even niks doen en tegen die tijd kijken of het niet interessanter is van energiemaatschappij te veranderen. Ze zullen allemaal andere berekeningen maken met terugleveren (net als met leveren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Marzman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Ik zou gewoon even niks doen en tegen die tijd kijken of het niet interessanter is van energiemaatschappij te veranderen. Ze zullen allemaal andere berekeningen maken met terugleveren (net als met leveren).
ik zit nu bij next energy (dynamisch contract) dus geen teruglever kosten. Maar wil eigenlijk kijken hoe ik NoM kan zijn, als het te moeilijk is dan laat ik het eventjes tot 2027.

Als die batterijen goedkoper worden, dan wordt de casus ook wat makkelijker. Het ging me hier meer om de aansturing van de batterijen. (i.e. hoe zorg je dat de batterij alles afroomt maar niet ervoor zorgt dat het het EV laden in de weg zit)

[ Voor 19% gewijzigd door justice strike op 27-03-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-08 22:36
Ben op zoek naar een PIB zoals de Zendure Hyper, met een omvormer van rond de 1200W en aansluiting voor 4 panelen maar dan wel met een mogelijkheid om met Modbus aan te sturen, alles lokaal.
Dacht dat de Hyper dat had maar is niet zo.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:44:
Ben op zoek naar een PIB zoals de Zendure Hyper, met een omvormer van rond de 1200W en aansluiting voor 4 panelen maar dan wel met een mogelijkheid om met Modbus aan te sturen, alles lokaal.
bezef je wel dat je zeker met een PiB maar max 800W mag ontladen, dus waarom dan die eis naar 1200W, want als het je om laadsnelheid gaat kun je nog wel een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-08 09:14
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:04:
[...]

bezef je wel dat je zeker met een PiB maar max 800W mag ontladen, dus waarom dan die eis naar 1200W, want als het je om laadsnelheid gaat kun je nog wel een stuk hoger.
Waarschijnlijk omdat de PIB's momenteel een stuk gunstiger geprijsd zijn dan de tegenhangers. Daarnaast kun je natuurlijk met een ontlaadvermogen van 1200 watt effectief 3 batterijen op 1 eigen groep zetten. Dat moet natuurlijk nooit een gedeelde groep zijn. Maar dat is uiteindelijk het gevaar van dit type product.

Dat scenario doet me een beetje denken aan de 7 stekkerdozen met 2 frietpannen erop naar de schuur en je dan afvragen waarom de kabels smelten.
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:44:
Zendure komt 1 april met de 2400 AC variant, uitbreidbaar tot 17kWh. Wellicht een optie?

[ Voor 22% gewijzigd door Slapabeardon op 28-03-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Slapabeardon schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Waarschijnlijk omdat de PIB's momenteel een stuk gunstiger geprijsd zijn dan de tegenhangers. Daarnaast kun je natuurlijk met een ontlaadvermogen van 1200 watt effectief 3 batterijen op 1 eigen groep zetten. Dat moet natuurlijk nooit een gedeelde groep zijn. Maar dat is uiteindelijk het gevaar van dit type product.

Dat scenario doet me een beetje denken aan de 7 stekkerdozen met 2 frietpannen erop naar de schuur en je dan afvragen waarom de kabels smelten.

[...]

Zendure komt 1 april met de 2400 AC variant, uitbreidbaar tot 17kWh. Wellicht een optie?
zouden hun ook niet met een 3 kWh batterij optie komen en een eigen P1 dongel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:19:
[...]

zouden hun ook niet met een 3 kWh batterij optie komen en een eigen P1 dongel ?
Zendure? Ja, de 3 kWh accu (AB3000X) kan vanaf 1 april gepre-orderd worden. De P1 dongel is ook aangekondigd, die is april/mei beschikbaar.

15 april verwacht ik de AC2400 + AB3000X te ontvangen en zal ik de bevindingen delen. De Ecotracker P1-dongel had wat vertraging, maar ontvang ik volgende week, daar werkt Zendure ook mee samen.

Maar ondertussen werkt de Home Assistant ondersteuning ook al met bijv. een HW P1-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:04:
[...]

Ik lees dat hier en ook nog in de andere topics.
Waarom zou je maar met 800W mogen ontladen?

Lees even deze reactie:
Dolf_Tweakers in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

en ook deze:

[ Voor 10% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 28-03-2025 18:29 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
Laat maar.

[ Voor 82% gewijzigd door RudolfR op 28-03-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Ik lees dat hier en ook nog in de andere topics.
Waarom zou je maar met 800W mogen ontladen?

Lees even deze reactie:

en ook deze:
uit je berichten lijkt het dat je uit Belgie komt, en ja, daar hebben ze zelfs tussen de gewesten nog verschillende regels (kun je zien hoe groot een klein land wel kan zijn, grapje, ik weet dat ligt in de eigen verantwoordelijkheden van de gewesten), je zie ook mn bij de electrische installatie duidelijke afwijkingen tussen Nederland (Netcode en NEN1010 enz) en Belgie met oa hun AREI en andere regels), je ziet dat ook zo terug in de manier hoe in Nederland iets geinstalleerd wordt en hoe dat in Belgie gebeurt.

Wat je echter hier veel zult terugkomen is het aspect <800W ontladen voor thuisbatterijen die via een stekker worden aangesloten. De oorzaak hiervan zit hem in Nederland in de netcode die juist voor deze groep thuisbatterijen een eenvoudiger eisenpakket heeft geschapen.
Wil je meer dan is dat ook mogelijk alleen heb je dan in lijn met een PV installatie een eigen groep met zekering nodig waar ook geen andere verbruikers op aangesloten mogen worden.
In Belgie moet zelfs elk type PiB vooraf aangemeld en gekeurd worden (=Synergrid typegoedkeuring) voordat het een toelating krijgt om gebruikt te mogen worden, dat is dus een hele stap meer dan wat in Nederland gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-08 00:30

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:38:
Even wat onderzoek gedaan, Hoymiles biedt ook een 800 Watt micro omvormer aan met lagere footprint, de MC4 PV aansluitingen zitten er aan de zijkant. Die binnengekregen en zojuist gemonteerd en het afdekkapje past nu gelukkig :) Tip: Ga je voor de AIO 2400, kies dan niet voor de APS, maar de Hoymiles inverter. Betekent ook dat ik nu de APS aan de HUB2000 kan koppelen en daar dan van de AB2000 accu gebr
Die Hoymiles MS-A2 heeft zo'n 2,24KWh capaciteit (kan je oa krijgen bij enkele nederlandse webshops) maar krijg wel de indruk dat hun focus meer ligt op Micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
LastBoyScout schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Die Hoymiles MS-A2 heeft zo'n 2,24KWh capaciteit (kan je oa krijgen bij enkele nederlandse webshops) maar krijg wel de indruk dat hun focus meer ligt op Micro omvormers.
In het bericht dat je quote ging het om een Hoymiles 800 Watt micro omvormer die ik gebruik, maar blijkbaar heeft Hoymiles nu inderdaad ook een stekker accu genaamd MS-A2.

Benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-08 08:19

..Christiaan..

..zwll..

Ik zit sinds begin dit jaar dynamisch bij Zonneplan. Ik heb 12 panelen (2015) die zo'n 2500 kWh opwek hebben per jaar. Nu ben ik een batterij aan het overwegen die mij de avond/nacht/ochtend van stroom kan voorzien. In augustus word ik op 3fase aangesloten. Dit heb ik puur gedaan richting toekomst alvast. Meterkast moet daarna ook nog aangepast worden.
Volgens mij kan een batterij met max 5 kWh capaciteit al voldoende zijn voor mij. Ik heb geen auto die ik moet laden; geen airco die moet verwarmen of koelen. Is het zinvol om dit nu al te doen of kan ik beter afwachten richting volgend jaar en er eventueel subsidie komt?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 18:28
..Christiaan.. schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Is het zinvol om dit nu al te doen of kan ik beter afwachten richting volgend jaar en er eventueel subsidie komt?
Er zijn een aantal factoren:
- je eigen energieproduktie, wanneer (qua uren), hoeveel
- je eigen energieverbruik (ditto)
- ferrarismeter (zo lang mogelijk laten zitten !!!!) of "intelligente"/p1 meter
- subsidies
- tot 1 januari 2027 kunnen salderen (terugleveren/wegstrepen en accijns/belastingen)
- terugleverkosten in sommige nieuwe kontrakten (aan de verkopers, niet de producenten, noch het transportnet, absurd dat men dit meedoet)
- rendement van omzetten, opslaan en weer 0 tarief compenseren en/of terugleveren
- vermogen van omvormer (laden en ontladen)
- capaciteit accu(pakket)
- open/gesloten/interoperabiliteit van soft- en hardware (shelly, home assistant, homey, apple home etc)
- ontwikkelingen omzetter (zendure 2400ac, anker solarbank ac, homewizard, sessy)
- ontwikkelingen batterij (li-ion/life/ijzer/aluminium/grafeen)
- uitbreidbaarheid installatie

Zelf heb ik hier (op 3x25A grid), zonnepanelen, 3 anker solarbanks AC, 2 anker solarbank 2 pro, 20KwH aan accu's, met home assistant en een anwb abonnement..Ik zit te lonken naar de zendure 2400AC (vanwege het vermogen) ditto frank/tibber wegens een mogelijk lagere vergoeding/andere kosten.

Reden van deze setup is historisch en beschikbare energie kontraken en spullen. Deze tweaker wil ontwikkelen, onderzoeken en als het even kan kosten besparen. Victron was teveel gedoe en Anker was (toen) als enige beschikbaar all in one.

Dit wazige beeld is geen antwoord op je vraag, enkel een blik aandachtspunten, iedereen maakt z'n eigen keuze, suc7!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-08 17:06
..Christiaan.. schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Ik zit sinds begin dit jaar dynamisch bij Zonneplan. Ik heb 12 panelen (2015) die zo'n 2500 kWh opwek hebben per jaar. Nu ben ik een batterij aan het overwegen die mij de avond/nacht/ochtend van stroom kan voorzien. In augustus word ik op 3fase aangesloten. Dit heb ik puur gedaan richting toekomst alvast. Meterkast moet daarna ook nog aangepast worden.
Volgens mij kan een batterij met max 5 kWh capaciteit al voldoende zijn voor mij. Ik heb geen auto die ik moet laden; geen airco die moet verwarmen of koelen. Is het zinvol om dit nu al te doen of kan ik beter afwachten richting volgend jaar en er eventueel subsidie komt?
Kijk even op de site https://www.zelfenergiepr...ie-opslaan/thuisbatterij/ en https://accuberekening.nl...en_max=10000&warmwater=65 daar vind je veel informatie over batterijen

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:20
Zijn er hier al wat mensen die ervaring hebben met de BTW terug vragen? Hier zijn twee Marstek accu's onderweg, met een factuur op de naam van mijn vrouw. Eind juni kan ik over gaan stappen op een dynamisch contract dus dan zou het goed moeten zijn, toch? Ik heb zelf in het verleden BTW teruggevraagd van de zonnepanelen, dus vandaar dat de factuur niet op mijn naam staat.

Ik heb deze stappen tot nu toe doorgelezen
https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:02
vinom schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:29:
Zijn er hier al wat mensen die ervaring hebben met de BTW terug vragen? Hier zijn twee Marstek accu's onderweg, met een factuur op de naam van mijn vrouw. Eind juni kan ik over gaan stappen op een dynamisch contract dus dan zou het goed moeten zijn, toch? Ik heb zelf in het verleden BTW teruggevraagd van de zonnepanelen, dus vandaar dat de factuur niet op mijn naam staat.

Ik heb deze stappen tot nu toe doorgelezen
https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/
De voorwaarde is eerst dynamisch contract en dan batterij. Vorige week met de centrale over gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
duysa01 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:27:
[...]

De voorwaarde is eerst dynamisch contract en dan batterij. Vorige week met de centrale over gebeld.
Maar dan zou dit niet kloppen, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwI4ob3b4S6ElYktVo9vpl5JoO0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sa2hxixXDmwXfYCbsZClfgvw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fVfmuE-H4s94noAyjUGeHrMTKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gkgmej7bOSDdY8wnBalhShJm.png?f=fotoalbum_large

Geinstalleerd vind ik ook wel wat vaag. Installeren is in the end 'de stekker erin steken' dus hoe checken ze dat of je dat binnen die periode hebt gedaan of al eerder?

[ Voor 21% gewijzigd door vinom op 04-04-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geinstalleerd vind ik ook wel wat vaag. Installeren is in the end 'de stekker erin steken' dus hoe checken ze dat of je dat binnen die periode hebt gedaan of al eerder?
Factuurdatum van de batterij aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:29:
[...]

Factuurdatum van de batterij aankoop?
Mwah, factuur datum staat niet gelijk aan leverdatum. In mijn geval zit daar een maand tussen. En tussen leverdatum en installatie kan ook nog tijd zitten als je een installateur bijvoorbeeld laat komen als er nog elektra aangepast moet worden. Dus hoe dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:09:
[...]

Mwah, factuur datum staat niet gelijk aan leverdatum. In mijn geval zit daar een maand tussen. En tussen leverdatum en installatie kan ook nog tijd zitten als je een installateur bijvoorbeeld laat komen als er nog elektra aangepast moet worden. Dus hoe dan? :)
Dan pas bestellen als je dynamische contract al loopt. Factuur en leverdatum door de batterij verkoper op dezelfde datum zetten. Wanneer jij de stekker erin prikt valt niet te checken. Kan alleen bedenken dat je energieleverancier NOM gaat registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 10:40

Sebazzz

3dp

Betreffende BTW teruggave: Hoe lang moet je een dynamisch contract hebben totdat je weer naar een andere contractsvorm kan? Ik lees dat nergens.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatTrmnt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 09:12
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"
Inmiddels zijn we 5 april en de Synergrid lijst toont nog geen enkele van de meest besproken toestellen in dit topic. Geen Marstek, geen Homewizard, geen Eva plug-in.... Ik vraag me af wat er tegen 17/4 zal goedgekeurd zijn. Als consument blijft de boodschap : " blijven wachten met aankoop " zodat je geen kat in een zak koopt....Triestig toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
PatTrmnt schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:47:
[...]

Inmiddels zijn we 5 april en de Synergrid lijst toont nog geen enkele van de meest besproken toestellen in dit topic. Geen Marstek, geen Homewizard, geen Eva plug-in.... Ik vraag me af wat er tegen 17/4 zal goedgekeurd zijn. Als consument blijft de boodschap : " blijven wachten met aankoop " zodat je geen kat in een zak koopt....Triestig toch ?
een van de problemen is dat men blijkbaar geen gebruik mag maken van de P1 aansluiting als energiemanagementsysteem (EMS), men moet dus blijkbaar gebruikmaken van eigen of ander op de markt aanwezige EMS welke dus niet via de P1 interface werkt en voor de overige ook aan de andere gestelde eisen voldoet.
en alleen deze combinatie moet dan weer door de Synergrid C10/26-homologatie lopen, blijkbaar bestaat er geen apart EMS met zijn eigen homologatie.
Allemaal ook zeer geheimzinnig door Synergrid in Belgie.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
PatTrmnt schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:47:
[...]

Zeker triestig.
Maar heb toch aan de Paashaas al een Marstek 5.12 gevraagd.
En er kwam in mijn mailbox een bevestiging, denk normaal voor de Paashaas bedoeld.
Hoop enkel nog te weten te komen met welke EnFluRi-sensor Marstek de homologatie heeft aangevraagd.
Want die moet ik dan wel nog apart kopen want ik wil conform blijven.

Dan kan ik wat gaan testen.
Heb plots meer tijd hiervoor omdat de plaatsing van mijn digitale meter is uitgesteld.
Misschien wel tot na September of wel tot volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:48:
[...]
een van de problemen is dat men blijkbaar geen gebruik mag maken van de P1 aansluiting als energiemanagementsysteem (EMS), men moet dus blijkbaar gebruikmaken van eigen of ander op de markt aanwezige EMS welke dus niet via de P1 interface werkt en voor de overge ook aan de andere gestelde eisen voldoet.
en alleen deze combinatie moet dan weer door de Synergrid C10/26-homologatie lopen, blijkbaar bestaat er geen apart EMS met zijn eigen homologatie.
Allemaal ook zeer geheimzinnig door Synergrid in Belgie.
Voor de aanvrager van de homologatie zou het feit dat de P1 niet mag gebruikt worden, duidelijk moeten geweest zijn vanaf 17 Oktober 2024.
Heb ik toen al gezien in de info van Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:53:
[...]

Zeker triestig.
Maar heb toch aan de Paashaas al een Marstek 5.12 gevraagd.
En er kwam in mijn mailbox een bevestiging, denk normaal voor de Paashaas bedoeld.
Hoop enkel nog te weten te komen met welke EnFluRi-sensor Marstek de homologatie heeft aangevraagd.
Want die moet ik dan wel nog apart kopen want ik wil conform blijven.

Dan kan ik wat gaan testen.
Heb plots meer tijd hiervoor omdat de plaatsing van mijn digitale meter is uitgesteld.
Misschien wel tot na September of wel tot volgend jaar.
Wat ik ondertussen over de homologatie heb gelezen moet de aanvrager zijn batterij incl de ems ( EnFluRi sensor) van zijn keuze al bij zijn aanvraag hebben moeten aangeven, blijkbaar bestaat er geen aparte homologatie voor alleen de ems ( waaruit dan gekozen kan worden ) .
Dus is het helaas wachten tot de combinatie is goedgekeurd (welke dat ook moge zijn).
Het is dus wachten op info vanuit de fabrikant en/of Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:48:
[...]
een van de problemen is dat men blijkbaar geen gebruik mag maken van de P1 aansluiting als energiemanagementsysteem (EMS), men moet dus blijkbaar gebruikmaken van eigen of ander op de markt aanwezige EMS welke dus niet via de P1 interface werkt en voor de overge ook aan de andere gestelde eisen voldoet.
Begrijp ik het goed dat HomeWizard dan eigenlijk geen opties heeft aangezien ze alleen hun eigen P1-meter ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:36:
[...]

Begrijp ik het goed dat HomeWizard dan eigenlijk geen opties heeft aangezien ze alleen hun eigen P1-meter ondersteunen?
Daar lijkt het wel op, hoewel ik verwacht dat ze mogelijk wel hun eigen MID kWh meter kunnen gebruiken, alleen of deze dan ook weer aan de overige eisen voldoet is op dit moment onbekend.

volgens mij zit daar dus de hele PiB comunitie mee in de problemen, vooral omdat er dus niet zo maar een aparte gecertificeerde EMS beschikbaar is waar men uit zou kunnen putten (ten minste is dat in het kort wat ik er van begrepen heb, in het echt schijnt het nog veel complexer te liggen).

hier de lijst van goedgekeurde PiB; tot nu toe slechts 12 producten, 2 van het merk Anker (E1600 pro en plus), een paar van APstorage en 3 van growatt (neo-x00 reeks) en 1 van Hoymiles.
en dat was het dus.

bedenk dat voor 1-fase Toegelaten maximale vermogens voor een kleine elektriciteitsproductie-installatie (opslag) conform 4.1.7 Kleine productie-installatie van Technisch Voorschrift C10/11, editie 2.3 maximaal 5 kVA mag zijn, voor 3-fase is dat max. 10 kVA.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:59:
[...]

Daar lijkt het wel op, hoewel ik verwacht dat ze mogelijk wel hun eigen MID kWh meter kunnen gebruiken, alleen of deze dan ook weer aan de overige eisen voldoet is op dit moment onbekend.
Eén van de primaire redenen dat men de HW Battery aanschaft is het gebruiksgemak dmv de P1-meter. Als je een HW 1 of 3 fase kWh meter laat installeren kan je net zo goed een Shelly 3EM (Pro) plaatsen voor een ander merk thuisaccu.

Hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen ;), maar dit is wel een enorm issue voor HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:02:
[...]

Eén van de primaire redenen dat men de HW Battery aanschaft is het gebruiksgemak dmv de P1-meter. Als je een HW 1 of 3 fase kWh meter laat installeren kan je net zo goed een Shelly 3EM (Pro) plaatsen voor een ander merk thuisaccu.

Hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen ;), maar dit is wel een enorm issue voor HomeWizard.
ja, ik ben er ook niet achter waarom Belgie het gebruik van P1 hier niet gewoon toestaat, in de genoemde technische voorschrift kon ik tot nu to niets vinden, kan zijn dat ik er er overheen gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:49
Sebazzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:52:
Betreffende BTW teruggave: Hoe lang moet je een dynamisch contract hebben totdat je weer naar een andere contractsvorm kan? Ik lees dat nergens.
Elk moment. Ik stap na 2 maanden ANWB ook weer over (Dynamisch). Daar is het slim wel een jaartje te blijven ivm €110 euro korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
jellybrah schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:14:
[...]

Elk moment. Ik stap na 2 maanden ANWB ook weer over (Dynamisch). Daar is het slim wel een jaartje te blijven ivm €110 euro korting.
@jellybrah Misschien goed om geen onwaarheden neer te zetten, dit is 5 jaar:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

De belastingdienst verwacht dat je handelt en daarvoor een dynamisch contract hebt. Wanneer je batterij niet handelt is dat prive verbruik en daarover moet je de BTW weer terug verrekenen. Stel je doet heel jaar 1 alleen maar handel en 0% 'prive' dan zul je daarna alsnog 80% van de BTW terug moeten betalen als je overstapt op een vast contract.

@Sebazzz Even een tag zodat je niet onbewust bochten afsnijdt... De kans dat hierop gehandhaafd gaat worden lijkt me vrij minimaal, tegelijkertijd wel goed om je bewust te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
Sander schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:48:
[...]

@jellybrah Misschien goed om geen onwaarheden neer te zetten, dit is 5 jaar:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

De belastingdienst verwacht dat je handelt en daarvoor een dynamisch contract hebt. Wanneer je batterij niet handelt is dat prive verbruik en daarover moet je de BTW weer terug verrekenen. Stel je doet heel jaar 1 alleen maar handel en 0% 'prive' dan zul je daarna alsnog 80% van de BTW terug moeten betalen als je overstapt op een vast contract.

@Sebazzz Even een tag zodat je niet onbewust bochten afsnijdt... De kans dat hierop gehandhaafd gaat worden lijkt me vrij minimaal, tegelijkertijd wel goed om je bewust te zijn.
Oeps, verkeerd gelezen. Ik dacht alleen wisselen van aanbieder waarbij je een dynamisch contract houdt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_kV-xiSkvL5WZJZeD4w5zcC6mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ev5Ooxr3X4R1J4JkAFhCEdw.png?f=fotoalbum_large
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog niet alle gegevens kloppen, voornamelijk omdat datasheets er niet altijd duidelijk in zijn, de prijzen zijn handmatig opgenomen op 1 april.

Als iemand edit rechten wil hebben DM maar even :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 06-04-2025 14:07 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
Ik heb nergens nog een goed overzicht van de verschillende opties gezien, dus ik heb even voor mijzelf een overzichtje gemaakt.
[Afbeelding]

***members only***

Nog niet alle gegevens kloppen, voornamelijk omdat datasheets er niet altijd duidelijk in zijn, de prijzen zijn handmatig opgenomen op 1 april.

Als iemand edit rechten wil hebben DM maar even :)
Mooi overzicht d:)b

De Zendure producten kunnen overigens ook lokaal met de Shelly communiceren en de onofficiële HA integratie kan dat ook lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:15:
[...]

Mooi overzicht d:)b

De Zendure producten kunnen overigens ook lokaal met de Shelly communiceren en de onofficiële HA integratie kan dat ook lokaal.
Thanks. Ik dacht dat de HA integratie nog wel via de cloud werkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:20:
[...]

Thanks. Ik dacht dat de HA integratie nog wel via de cloud werkte?
Zie de aankomende .29 release: https://github.com/FireSon/Zendure-HA/releases/tag/pre1.0.29.
Local communication; basically the integration simulates a Shelly3EM. In no way this might void the warrenty, the communication details I received from Zendure devs

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 06-04-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kwam Zendure ook niet binnenkort met hun eigen P1 dongle, hoe staat het daar met integratie van HA, is daar al iets meer over bekend?
daarnaast zou je bv ook met bv een HW energieplug deze in zowel HW omgeving alsook in een HA omgeving kunnen opnemen. (de HW plug kunnen namelijk zowel laden als ontladen weergeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

vinom schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eind juni is toch meer dan twee maanden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Marzman schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:38:
[...]

Eind juni is toch meer dan twee maanden?
Tussen Factuurdatum en leverdatum is het inderdaad meer dan twee maanden. Installatiedatum zou ik mee kunnen spelen, maar dat heb ik nergens vast gelegd. Ik kan hooguit een foto nemen ergens in die twee maanden als bewijs dat de stekker erin zit :P

En anders ga ik kijken of ze wellicht de factuurdatum willen aanpassen, moet toch nog op een andere naam gezet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door vinom op 06-04-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:49:
[...]

kwam Zendure ook niet binnenkort met hun eigen P1 dongle, hoe staat het daar met integratie van HA, is daar al iets meer over bekend?
daarnaast zou je bv ook met bv een HW energieplug deze in zowel HW omgeving alsook in een HA omgeving kunnen opnemen. (de HW plug kunnen namelijk zowel laden als ontladen weergeven).
Ja, Zendure komt in mei met hun eigen P1-meter, maar de Everhome Ecotracker P1 werkt nu al, is alleen niet goed beschikbaar.

De onofficiële HA integratie werkt, in mijn geval met een Shelly Pro 3EM (maar ook met mijn HW P1-meter, Esp32Home P1-meter, etc.), draait hier als een zonnetje, volledig automatisch. Blauw is het verbruik en de Y-as zit onder nul ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvsu5z0vOmphZh-GoFJboLhfaHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xc2IqnAIGRwt5zyQJFjmNcJi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tFEtcVGVzGomKhXDHWbU8tBCK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bsxg2DWGjXiGsfZLBnfJX5C4.png?f=fotoalbum_large

Incl. het volledig thuisladen van 2 EV's, verwarmen/koelen met WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhG4d1enmQFTe_loUnIhOETLtTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYrACjbRVRKuplkrPHcM3s3l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:12:
[...]

ja, ik ben er ook niet achter waarom Belgie het gebruik van P1 hier niet gewoon toestaat, in de genoemde technische voorschrift kon ik tot nu to niets vinden, kan zijn dat ik er er overheen gelezen heb.
Staat in de Technische_Voorschriften_C10-11_ed2-3_20241017_tekst_NL van Synergrid.
Die is speciaal gewijzigd voor de stekker-systemen.
Daar wordt dus sinds 17 Oktober 2024 al vermeld dat een EnFluRi-sensor nodig is.
Deze info is ook gedeeld met de fabrikanten/invoerders die een homologatie aanvroegen.
Moet je dan wel helemaal doorlezen en begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:33:
[...]

Staat in de Technische_Voorschriften_C10-11_ed2-3_20241017_tekst_NL van Synergrid.
Die is speciaal gewijzigd voor de stekker-systemen.
Daar wordt dus sinds 17 Oktober 2024 al vermeld dat een EnFluRi-sensor nodig is.
Deze info is ook gedeeld met de fabrikanten/invoerders die een homologatie aanvroegen.
Moet je dan wel helemaal doorlezen en begrijpen.
Weet jij waar dit dan exact bestaat, zeker er over heen gelezen. Ik had dit namelijk daar wel in verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:43:
[...]

Weet jij waar dit dan exact bestaat, zeker er over heen gelezen. Ik had dit namelijk daar wel in verwacht.
§4.1.7.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dank, en ja, stom van me, volledig er over heen gelezen. en te bedenken dat ze mbt de eisen van dezesensor op een volledig duitse "norm", het is niet eens een echte norm maar slechts een hinweis (VDE) zich basseren die geen enkele binding heeft met belgische normen en eigenlijk bedoeld is voor de duits markt en de daar geldende regelwerk (mn VDE). Ik vrees dat daar iemand geslapen heeft.
En in Duitsland wordt zo ver ik weer geen gebruikt gemaakt van een P1 poort, wat je dus wel in belgische slimme meters tegenkomt.
oeps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AReXryiA6Qh4Mw6KNzPK-LJvjMs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mFQdMSOu1BebaeSHTHqJdq86.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 06-04-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:27:
[...]

dank, en ja, stom van me, volledig er over heen gelezen. en te bedenken dat ze mbt de eisen van dezesensor op een volledig duitse "norm", het is niet eens een echte norm maar slechts een hinweis (VDE) zich basseren die geen enkele binding heeft met belgische normen en eigenlijk bedoeld is voor de duits markt en de daar geldende regelwerk (mn VDE). Ik vrees dat daar iemand geslapen heeft.
En in Duitsland wordt zo ver ik weer geen gebruikt gemaakt van een P1 poort, wat je dus wel in belgische slimme meters tegenkomt.
oeps.
[Afbeelding]
Maar op zich is deze norm al veel langer in gebruik in België.
Deze geldt reeds lang voor vaste thuisbatterijen.
Was voor mij al lang bekend.

En dit gaat nog maar enkel over de beperking van de mogelijke injectie.

Wat ik nog minder begrijp, zijn sommige mensen die zelf vanalles in elkaar knutselen i.v.m. batterijen, zonder zich op zijn minst in te lezen en de geldende regelgeving te volgen.
Het risico is gewoon veel groter dan wat ze denken.
Tweaken is 1 ding maar fabrikant spelen is wat anders.
Zeker als er bij brand zwaar gewonden of zelfs doden vallen.
En dan mag je het niet eens zijn met de regels, toch zijn ze er en instanties, verzekeringen, parket, ..., houden enkel daar rekening mee.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn vrouw of kinderen iets overkomt als gevolg van "niet doordacht" handelen van mij.
En ik kan niet alles in mijn tuinhuis zetten waar de gevolgen zich enkel tot daar beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:48:
[...]

Maar op zich is deze norm al veel langer in gebruik in België.
Deze geldt reeds lang voor vaste thuisbatterijen.
Was voor mij al lang bekend.

En dit gaat nog maar enkel over de beperking van de mogelijke injectie.

Wat ik nog minder begrijp, zijn sommige mensen die zelf vanalles in elkaar knutselen i.v.m. batterijen, zonder zich op zijn minst in te lezen en de geldende regelgeving te volgen.
Het risico is gewoon veel groter dan wat ze denken.
Tweaken is 1 ding maar fabrikant spelen is wat anders.
Zeker als er bij brand zwaar gewonden of zelfs doden vallen.
En dan mag je het niet eens zijn met de regels, toch zijn ze er en instanties, verzekeringen, parket, ..., houden enkel daar rekening mee.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn vrouw of kinderen iets overkomt als gevolg van "niet doordacht" handelen van mij.
En ik kan niet alles in mijn tuinhuis zetten waar de gevolgen zich enkel tot daar beperken.
mooi en duidelijk verhaal en daarben ik het helemaal mee eens.
alleen één vraag, bedoelde je de C10/11 ed.2.2 van 17 APRIL 2025 ?
mijn verbazing zit hem eerder in het stukje 4.1.7.3 Kleine productie-installatie / gebruik van een EnFluRi sensor, waarbij die laatste volledig op een duits (dus niet eens EU) semi voorschrift is gebasserd en zein duitsland niet eens gebruik maken van een P1 poort en dus derhalve ook niet in een dergelijke voorschift terug te vinden is.
in C10/11 is ook de eis opgenomen dat deze sensor gecertifieerd voor conformiteit met de relevante vereisten conform die buitenlandse voorschrift in 4.2. hoe dit echter dient te gebeuren wordt nergens vermeld.
Daarbij zijn de eisen conform 4.3 echter volledig gebassert aan de duitse eisen en gebruik, iets wat in Belgie volgens mij helemaal niet aan de orde is.
grappig is dat ze dat blijkbaar zelf ook hebben gezien en er dus een escape hierbij mogelijk is "
Opmerking: Zolang de conformiteitsevaluatie door een gecertifieerd organisme niet beschikbaar is op de markt, is een verklaring van conformiteit van de fabrikant voldoende. " waarbij echter in die duitse voorschrift infeite ook niets anders wordt gevraagd, men spreekt hier niet eens over gecertifieerd organisme.

uit kwaliteitszicht rommelt deze voorschriften in ieder geval behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:08:
[...]

mooi en duidelijk verhaal en daarben ik het helemaal mee eens.
alleen één vraag, bedoelde je de C10/11 ed.2.2 van 17 APRIL 2025 ?
mijn verbazing zit hem eerder in het stukje 4.1.7.3 Kleine productie-installatie / gebruik van een EnFluRi sensor, waarbij die laatste volledig op een duits (dus niet eens EU) semi voorschrift is gebasserd en zein duitsland niet eens gebruik maken van een P1 poort en dus derhalve ook niet in een dergelijke voorschift terug te vinden is.
in C10/11 is ook de eis opgenomen dat deze sensor gecertifieerd voor conformiteit met de relevante vereisten conform die buitenlandse voorschrift in 4.2. hoe dit echter dient te gebeuren wordt nergens vermeld.
Daarbij zijn de eisen conform 4.3 echter volledig gebassert aan de duitse eisen en gebruik, iets wat in Belgie volgens mij helemaal niet aan de orde is.
grappig is dat ze dat blijkbaar zelf ook hebben gezien en er dus een escape hierbij mogelijk is "
Opmerking: Zolang de conformiteitsevaluatie door een gecertifieerd organisme niet beschikbaar is op de markt, is een verklaring van conformiteit van de fabrikant voldoende. " waarbij echter in die duitse voorschrift infeite ook niets anders wordt gevraagd, men spreekt hier niet eens over gecertifieerd organisme.

uit kwaliteitszicht rommelt deze voorschriften in ieder geval behoorlijk.
Die is gepubliceerd op 17 Oktober 2024 en treedt in werking op 17 April 2025.

Aandachtig lezen in voorschriften, ook in titels Mac, no offense.
Wou maar zeggen dat de aanvragers op de hoogte waren van de technische voorschriften.

Als een aanvrager een geheel aanbiedt met EnFluRi die voordien nog niet gehomologeerd is, moeten er testen worden uitgevoerd. Deze worden niet door Synergrid uitgevoerd maar door erkende testfaciliteiten. Sommige zijn gelegen in België, Duitsland en Nederland. Zij voeren de testen volgens de Belgische regelgeving uit en beoordelen het resultaat. De aanvrager past zijn product aan totdat het voldoet en verkrijgt dan een positief testcertificaat.
Dat testcertificaat moet dan naar Synergrid en dan is er homologatie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:30:
[...]

Die is gepubliceerd op 17 Oktober 2024 en treedt in werking op 17 April 2025.

Aandachtig lezen in voorschriften, ook in titels Mac, no offense.
Wou maar zeggen dat de aanvragers op de hoogte waren van de technische voorschriften.
sorry, dit was wel gewoon wat ze zelf op pagina 1 hebben geplaatst, de slordigheid zit dus niet bij mij
Als een aanvrager een geheel aanbiedt met EnFluRi die voordien nog niet gehomologeerd is, moeten er testen worden uitgevoerd. Deze worden niet door Synergrid uitgevoerd maar door erkende testfaciliteiten. Sommige zijn gelegen in België, Duitsland en Nederland. Zij voeren de testen volgens de Belgische regelgeving uit en beoordelen het resultaat. De aanvrager past zijn product aan totdat het voldoet en verkrijgt dan een positief testcertificaat.
Dat testcertificaat moet dan naar Synergrid en dan is er homologatie mogelijk.
dat snap ik, alleen heb je dus vooraf al m.b.t. de EnFluRi-sensor,dat deze dus moet voldoen aan puur duitse eisen, en een verklaring van conformiteit van de fabrikant moet hebben waarbij dus ook eisen conform 4.3 een rol spelen die echter mogelijk helemaal in belgie geen rol spelen. ik blijf dit zeer vreemd vinden. lijkt meer houtjes, touwtjes werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:47:
[...]
sorry, dit was wel gewoon wat ze zelf op pagina 1 hebben geplaatst, de slordigheid zit dus niet bij mij

[...]

dat snap ik, alleen heb je dus vooraf al m.b.t. de EnFluRi-sensor,dat deze dus moet voldoen aan puur duitse eisen, en een verklaring van conformiteit van de fabrikant moet hebben waarbij dus ook eisen conform 4.3 een rol spelen die echter mogelijk helemaal in belgie geen rol spelen. ik blijf dit zeer vreemd vinden. lijkt meer houtjes, touwtjes werk.
Synergrid, federaal, hebben zich in 2019 Europees willen richten en daarbij een deel van de Duitse regelgeving gevolgd. De testprocedure staat er ook volledig in beschreven. Zo hebben ze er zich gemakkelijk vanaf gemaakt. Dat krijg je als je onbekwame mensen in het vakgebied in het management hebt zitten.
Maar ook doordat sommige instanties, die ook wat in de pap te brokken hebben, Fluvius en VEKA bv.,
regionaal zitten, beginnen die dan te lobbyen en dan krijg je uitzonderingen en extra regeltjes.

Het is op dit moment fietsen tussen deze 2 instanties, die elk hun info om de haverklap wijzigen.
De communicatiekanalen wisselen, info wordt soms fout geïnterpreteerd door journalisten omdat die ook niet technisch genoeg zijn.

En binnen 10 dagen is het zover en mogen de eerste gehomologeerde toestellen in dienst.

Uiteraard verwacht ik daarna nog wijzigingen van de spelregels terwijl het spel al bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:02
Is het niet voordeliger om een elektrische boiler te plaatsen die water opwarmt als de zon schijnt met zonnepanelen? Een boiler is niet zo heel duur in de aanschaf, je hebt alleen wat inteliggentie nodig, om dat te doen als de panelen pieken. In de winter verwarm je dan gewoon op de gasketel.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
basset schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:30:
Is het niet voordeliger om een elektrische boiler te plaatsen die water opwarmt als de zon schijnt met zonnepanelen? Een boiler is niet zo heel duur in de aanschaf, je hebt alleen wat inteliggentie nodig, om dat te doen als de panelen pieken. In de winter verwarm je dan gewoon op de gasketel.
Dat kan, maar ik denk als ik vraag aan mijn vrouw om 's avonds de oven te gebruiken met warm water i.p.v. met elektriciteit, dat ze de dokter belt om te constateren dat ik naar de psycholoog moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Je hebt wel een punt, de boiler 'opladen' met warm / heet water is goedkoper en heeft een betere RTE in vergelijking. Maar dan nog is een thuisbatterij een goede toevoeging voor de elektra verbruikers in de avond en nacht. De combinatie is goud denk ik.
Ik ben zelf van plan om naast 4 kWh zendure ook een goedkope E boiler neer zetten, waarmee ik het douchen kan dekken..de ketel laat ik nog even hangen als piek/backup naast mn monoblock WP (en naverwarmer tapwater in de winter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:07
Een elektrische boiler lijkt heel interessant totdat je in de donkere maanden komt en de volle prijs mag betalen. Je CV ketel aanhouden voor 4 maanden per jaar douchen is ook best duur als je al een hybride warmtepomp hebt die naar full electric kan.

Met genoeg panelen om de energiebelasting te salderen en een kleine gezinsgrootte kan het mogelijk nog interessant zijn, maar dat moet je doorrekenen. Neem ongeveer 50 m3 aardgas of 400 kWh per persoon per jaar.

Tel daar nog standverliezen bij op als je de watervoorraad 24x7 warm wilt houden. Dit is sterk afhankelijk van de lokatie, isolatie en grootte van de elektrische boiler, dus dat blijft een beetje natte vinger werk, maar ik denk dat 100 kWh op jaarbasis niet te pessimistisch is.

De mooiste oplossing is natuurlijk het gebruik van een warmtepomp voor warm water. Dat scheelt al snel tweederde van het verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 08-04-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:02
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:22:
[...]

Een elektrische boiler lijkt heel interessant totdat je in de donkere maanden komt en de volle prijs mag betalen. Je CV ketel aanhouden voor 4 maanden per jaar douchen is ook best duur als je al een hybride warmtepomp hebt die naar full electric kan.

Met genoeg panelen om de energiebelasting te salderen en een kleine gezinsgrootte kan het mogelijk nog interessant zijn, maar dat moet je doorrekenen. Neem ongeveer 50 m3 aardgas of 400 kWh per persoon per jaar.

Tel daar nog standverliezen bij op als je de watervoorraad 24x7 warm wilt houden. Dit is sterk afhankelijk van de lokatie, isolatie en grootte van de elektrische boiler, dus dat blijft een beetje natte vinger werk, maar ik denk dat 100 kWh op jaarbasis niet te pessimistisch is.

De mooiste oplossing is natuurlijk het gebruik van een warmtepomp voor warm water. Dat scheelt al snel tweederde van het verbruik.
Ik doelde vooral op mensen die geen warmtepomp hebben, maar wel zonnepanelen. Wij hebben nog een ketel en ondertussen betaal ik 20 euro per maand aan het energiebedrijf. Als ik hiermee in de zomermaanden mn huis van warm water kan voorzien en de 20 euro wordt opeens een staffel van nog "maar" 10 euro, dan is die sneller terugverdiend dan een homewizard thuisaccu imho.

Als je al en warmtepomp hebt is het een ander verhaal denk ik idd, want je warmtepomp zorgt ook dat je contiunu x Watt verbruikt, ook al is ie niet aan het verwarmen of koelen. Gevoelsmatig is het best zonde dat we nu eigfenlijk op een punt zitten waar we energie weg moeten gooien op "drukke" momenten.

Ik zie bijvoorbeeld ook liever buurtaccu's dan thuisaccu's, met alle beperkingen die daar bij horen.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03:02
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:22:
[...]

En een wpb voor waterverbruik is dat niet hetzelfde als een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 18:26
Dolf_Tweakers schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:15:
En binnen 10 dagen is het zover en mogen de eerste gehomologeerde toestellen in dienst.

Uiteraard verwacht ik daarna nog wijzigingen van de spelregels terwijl het spel al bezig is.
Uiteraard en dan verwonderd dat de Belg maar doet wat hij wil uiteindelijk.
Zou deze lente nog graag een thuisbatterij plaatsen, maar de trage homologering en onduidelijke communicatie gooit toch wel serieus roet in het eten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:24:
[...]

En een wpb voor waterverbruik is dat niet hetzelfde als een warmtepomp?
Ja, het is dan wel een losse lucht-water warmtepomp en eigenlijk moet je die dan met kanalen van en naar buiten laten zuigen en blazen zodat je het niet uit de binnenlucht haalt. Het is dus ook niet helemaal stil binnen.

Met veel grotere merken zetten ze er gewoon een driewegklep tussen zodat er alleen een warmwater vat nodig is dat op een geschikt moment verwarmd wordt.

Bij Quatt kiezen ze voor een extra water-water warmtepomp binnen die warmte wisselt met het CV circuit. Hierdoor is er alleen buiten herrie en kan de warmwater voorraad ook warmte terug geven aan de CV installatie als die over is. Erg handig als het buiten erg koud is of je een dynamisch contract hebt.

Maar uiteindelijk is een thuisaccu voor de meeste maanden toch de beste manier om je eigen energie op te slaan. Want met een COP van 4 is je kWh zelfs met een verlies van 25% nog steeds 12 kWh warmte waard als je die na een zonnige dag in de warmtepomp stopt en in de zomer doet zo'n warmtepomp heel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:40
basset schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:56:
Ik zie bijvoorbeeld ook liever buurtaccu's dan thuisaccu's, met alle beperkingen die daar bij horen.
Dan kan je belasting en BTW niet ontwijken, daarmee geen interessante businesscase.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:32:
[...]

Bij Quatt kiezen ze voor een extra water-water warmtepomp binnen die warmte wisselt met het CV circuit. Hierdoor is er alleen buiten herrie en kan de warmwater voorraad ook warmte terug geven aan de CV installatie als die over is. Erg handig als het buiten erg koud is of je een dynamisch contract hebt.
Dus dan gaat je woning in de zomer opwarmen omdat je CV circuit gaat draaien om warm water te 'wisselen' met de warmtepomp? Of is dit gewoon de 'hack' van Quatt om met hun hybride oplossing toch all electric te kunnen gaan zonder een paar 1000 pompen te moeten terugnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 27-08 17:21

Bravo

Second Best

Sander schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:25:
[...]

Dus dan gaat je woning in de zomer opwarmen omdat je CV circuit gaat draaien om warm water te 'wisselen' met de warmtepomp? Of is dit gewoon de 'hack' van Quatt om met hun hybride oplossing toch all electric te kunnen gaan zonder een paar 1000 pompen te moeten terugnemen?
De Water/water warmtepomp heeft geen heet water nodig om heet SWW water te produceren, die heeft water nodig om warmte uit te onttrekken. Dat kan ook prima bij 10 naar 0 graden, maar dan koelt je huis ook af (+ condensatie hier en daar).
Geen idee welk bereik Quatt wil gaan gebruiken voor de 'bronwarmte' (het cv water vanuit de Quatt buitenunit en in het huis), maar dat hoeft echt geen >25 graden te zijn waardoor je huis ook opwarmt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Sander schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:25:
[...]

Hij koelt de cv leiding die binnen komt af met de w/w warmtepomp en stopt die energie in het SWW vat. Heeft tov de traditionele driewegplek oplossing ook als voordeel dat zowel verwarmen van de woning als van het water tegelijk mogelijk zijn door het te verdelen. En dan is er nog de quatt chill voor de zomer waarmee je dan warm douchewater kan maken met ongewenste warmte uit een kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Zullen we wel een beetje ontopic blijven? Merci!

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: