Zat te kijken naar 2 panelen met een schans erbij voor op plat dak en die schans was duurder dan de 2 paneeltjes...Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Ja idd, in 2016 betaalde ik nog 250 Euro per 285 Wp paneel, nu komen ze al voor 42 Euro excl. BTW voor 445 Wp langs
[...]
Daarom hier ook icm thuisaccu's en een laadpaal die als optie heeft om alleen met zonneoverschot te laden. In totaal nu EV1: 82 kWh bruto, EV2: 54 kWh bruto en 17 kWh thuisaccu, dus 153 kWh opslag om als het in 2027 zo ver is zoveel mogelijk teruglevering te voorkomen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter /u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Mooi even 4-5 uurtjes lang maximaal terugleveren 
:strip_exif()/f/image/7naylkwLNAS1BATQFDv8LVTy.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/7naylkwLNAS1BATQFDv8LVTy.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/D7fSaUBFl25rtHraH83xv7fc.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Zendure heeft vandaag een nieuw product aangekondigd, de Zendure Solarflow 800. Dit is een micro-omvormer met 2x 600 Watt MPPT voor zonnepanelen, maar ook een accu aansluiting en AC-in/AC-uit met Schuko 230V stekker. Het product kan met 1200 Watt input bijv. 800 Watt naar het net sturen en 400 Watt richting de accu's
Op de accu aansluiting kan je 1-2 kWh Zendure accu's (AB1000/2000(S)) aansluiten en die kun je stapelen tot 4 6 stuks.
Je kunt dit product vergelijken met Hoymiles en AP Systems micro omvormers waarmee je bijv. 2 zonnepanelen op je stopcontact aansluit, maar hier zit dus aanvullend nog een accu aansluiting op en ipv alleen AC-out, ook een AC-in waarmee je de accu's icm de app kunt opladen en ontladen. Je kunt dmv de app schema's voor laden/ontladen instellen en daarmee inspelen op de energieprijzen/handelen. Ook is er ondersteuning voor op-/ontladen op basis van Shelly (Pro) 3EM.
Een dergelijk systeem voorkomt overhead in de vorm van een grotere omvormer (Hyper 2000, HUB1200/2000) als je bijv. maar 2 panelen wil aansluiten.
Prijs wordt 299 Euro. Het product wordt nu in Frankrijk en Duitsland gelanceerd, Nederland volgt eind februari/begin maart met uitleveringen rond 18 maart. Ik ontvang rond die datum ook een product ter test en zal de bevindingen hier delen.
/f/image/PwSFt6Jyn6vgVGkJfOmzOEAN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rzLlVQzJAIe8WpzsxqSOwRMb.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de accu aansluiting kan je 1-2 kWh Zendure accu's (AB1000/2000(S)) aansluiten en die kun je stapelen tot 4 6 stuks.
Je kunt dit product vergelijken met Hoymiles en AP Systems micro omvormers waarmee je bijv. 2 zonnepanelen op je stopcontact aansluit, maar hier zit dus aanvullend nog een accu aansluiting op en ipv alleen AC-out, ook een AC-in waarmee je de accu's icm de app kunt opladen en ontladen. Je kunt dmv de app schema's voor laden/ontladen instellen en daarmee inspelen op de energieprijzen/handelen. Ook is er ondersteuning voor op-/ontladen op basis van Shelly (Pro) 3EM.
Een dergelijk systeem voorkomt overhead in de vorm van een grotere omvormer (Hyper 2000, HUB1200/2000) als je bijv. maar 2 panelen wil aansluiten.
Prijs wordt 299 Euro. Het product wordt nu in Frankrijk en Duitsland gelanceerd, Nederland volgt eind februari/begin maart met uitleveringen rond 18 maart. Ik ontvang rond die datum ook een product ter test en zal de bevindingen hier delen.
/f/image/PwSFt6Jyn6vgVGkJfOmzOEAN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rzLlVQzJAIe8WpzsxqSOwRMb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eZrx7Q02ostVx9w2NfTUdS7K.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Weet je ook of de nominale ingangsspanning ook max 55 V is?
Of zijn de technische data nog niet beschikbaar.
- Taro
- Niet online
55V max per MPPT inderdaad:Polvo176 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:32:
Weet je ook of de nominale ingangsspanning ook max 55 V is?
:strip_exif()/f/image/tK3J1Gx6VYkNRdceOioDrnaq.png?f=user_large)
Edit: Zie nog een foutje, ze noemen 2x de AB1000 onder elkaar bij maximum input power, de 2e regel daarvan moet waarschijnlijk AB2000 zijn.
En je kunt dus tot 6 ipv 4 accu's stapelen, die zou ik wel aan de muur vastzetten
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 19-02-2025 15:48 ]
Hier een Duitstalige video test van de Zendure SolarFlow 800.
En weer alleen shelly clamp support man man man..
- Taro
- Niet online
Staat los van het product, de Zendure App & software/firmware is daarin leidend.CopyCatz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:16:
En weer alleen shelly clamp support man man man..
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 19-02-2025 22:47 ]
Voor mijn situatie zou de SolarFlow interessant zijn. Een viertal bestaande zonnepanelen van a 270W zou ik dan per 2 strings op een SolarFlow en AB2000S willen aansluiten.
De Voc=38.4V en Vmp=31.1V per paneel, is dit een problem ivm de nominale ingangsspanning tot 55V?
Ik zie dat dit voor zowel de SolarFlow en de Hyper het geval is namelijk.
De Voc=38.4V en Vmp=31.1V per paneel, is dit een problem ivm de nominale ingangsspanning tot 55V?
Ik zie dat dit voor zowel de SolarFlow en de Hyper het geval is namelijk.
intentionally left blank
Volgens mij is het maximaal 55V, ik heb panelen die rond de 30V afgeven, 2 in serie kan dus niet.
Maar rond de 40 V is op dit moment heel gebruikelijk en moet kunnen.
Maar zijn 2 x een solar flow niet duurder dan 1 hyper?
Het parallel aansluiten van 2*2 panelen kan dan wel, een SolarFlow 800 is dan wat voordeliger dan een Hyper. Bij een Hyper zou ik de zelfde panelen ook parallel moeten aansluiten. Of maak ik een denkfout?Polvo176 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:46:
Volgens mij is het maximaal 55V, ik heb panelen die rond de 30V afgeven, 2 in serie kan dus niet.
intentionally left blank
Op een hyper kun je 4 panelen aansluiten en de Solarflow 800 twee panelen.
Als je 4 panelen aan wilt sluiten heb je in mijn ogen twee Solarflow 800 nodig.
Als je 4 panelen aan wilt sluiten heb je in mijn ogen twee Solarflow 800 nodig.
- Taro
- Niet online
Hoeveel A zijn de panelen? In serie kan waarschijnlijk niet, parallel waarschijnlijk wel.pjeterinfo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:15:
[...]
Het parallel aansluiten van 2*2 panelen kan dan wel, een SolarFlow 800 is dan wat voordeliger dan een Hyper. Bij een Hyper zou ik de zelfde panelen ook parallel moeten aansluiten. Of maak ik een denkfout?
Voc 38.4VTaro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:52:
[...]
Hoeveel A zijn de panelen? In serie kan waarschijnlijk niet, parallel waarschijnlijk wel.
Isc 9.06A
Vmp 31.1V
Imp 8.69A
Parallel moet inderdaad geen probleem zijn. Voor mij zou dan een SolarFlow800 wat voordeliger zijn dan een combinatie met een Hyper.
Moet er wel bij zeggen het is momenteel voor mij meer "nice to have" dan dat ik er schokkende besparingen mee zal krijgen.
En het is wel interessant om alvast wat data te verzamelen voor al de saldering straks weg is.
intentionally left blank
- Taro
- Niet online
De Solarflow heeft weinig overhead, maar wel leuke functies: bi-directioneel laden, opslag tot 6 accu's, 2 MPPT's en App ondersteuning en is idd een stukje goedkoper.
Als 2xA van de panelen lager is dan de max A per MPPT, dan moet dat volgens mij parallel kunnen, in serie overschrijd je het maximum voltage. Ik ben echter geen professional op dat vlak, dus weet niet of er nog andere zaken zijn die meespelen. En denk er ook aan dat als je 400 Watt (+800->stopcontact/huishouden/net) in een 2 kWh accu knalt dat dat prima is, maar je wil niet 4x270=1080 Watt in een 2 kWh accu knallen, dan wordt ie warm en degradeert ie sneller. Dus overweeg even of je voor 1 of 2 accu's wil gaan.
Als 2xA van de panelen lager is dan de max A per MPPT, dan moet dat volgens mij parallel kunnen, in serie overschrijd je het maximum voltage. Ik ben echter geen professional op dat vlak, dus weet niet of er nog andere zaken zijn die meespelen. En denk er ook aan dat als je 400 Watt (+800->stopcontact/huishouden/net) in een 2 kWh accu knalt dat dat prima is, maar je wil niet 4x270=1080 Watt in een 2 kWh accu knallen, dan wordt ie warm en degradeert ie sneller. Dus overweeg even of je voor 1 of 2 accu's wil gaan.
Ik ben niet van plan om van het net te laden, en zo te zien is het ingangsvermogen van de accu 1200W.Taro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:22:
De Solarflow heeft weinig overhead, maar wel leuke functies: bi-directioneel laden, opslag tot 6 accu's, 2 MPPT's en App ondersteuning en is idd een stukje goedkoper.
Met de panelen zit ik dan op maximaal 1080W.
Ze bieden dit overigens ook zelf aan 1000wp panelen op een enkele ABS2000.
intentionally left blank
- Taro
- Niet online
Het is technisch mogelijk, de vraag is of je het moet willen. De Marstek 2.5 kWh accu kan je met 2500 Watt laden/ontladen, dat is 1C, dat is niet goed voor de accu. De Zonneplan Nexus 20 kWh kan met 10 kW laden/ontladen, dat is 0.5C, ook niet goed voor de levensduur, maar het kan wel.pjeterinfo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Ik ben niet van plan om van het net te laden, en zo te zien is het ingangsvermogen van de accu 1200W.
Met de panelen zit ik dan op maximaal 1080W.
Ze bieden dit overigens ook zelf aan 1000wp panelen op een enkele ABS2000.
1 AB2000S met 1200 Watt laden is 0.6C, dat zou ik zelf nooit doen. Met 2+1 of 2+2 kWh ga je richting de 0.3C, dat is acceptabeler.
2 kWh met 1080 Watt laden is ongeveer 0.55C, maar alleen als de panelen maximaal opwekken. Vermoedelijk zal je rond de 0.35-0.45 zitten, redelijk acceptabel, iets aan de hoge kant.
Maar hou hier wel rekening mee als fabrikanten iets aangeven, technisch is het mogelijk, maar de vraag is of het wenselijk is.
Ik zou graag zo klein mogelijk beginnen , ik dacht zelf ook al aan 2+1 want 2+2 wordt voor mij al snel te veel.Taro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:05:
[...]
Het is technisch mogelijk, de vraag is of je het moet willen. De Marstek 2.5 kWh accu kan je met 2500 Watt laden/ontladen, dat is 1C, dat is niet goed voor de accu. De Zonneplan Nexus 20 kWh kan met 10 kW laden/ontladen, dat is 0.5C, ook niet goed voor de levensduur, maar het kan wel.
1 AB2000S met 1200 Watt laden is 0.6C, dat zou ik zelf nooit doen. Met 2+1 of 2+2 kWh ga je richting de 0.3C, dat is acceptabeler.
2 kWh met 1080 Watt laden is ongeveer 0.55C, maar alleen als de panelen maximaal opwekken. Vermoedelijk zal je rond de 0.35-0.45 zitten, redelijk acceptabel, iets aan de hoge kant.
Maar hou hier wel rekening mee als fabrikanten iets aangeven, technisch is het mogelijk, maar de vraag is of het wenselijk is.
Wel denk ik er nu aan om dan slechts 1 paneel per mppt aan te sluiten.
intentionally left blank
Hi,
Zit er tussen de verschillende stekker systemen die nu op de markt zijn een product dat (liefst via Home Assistant) kan aan/uitgeschakeld worden.
Of een scenario waarbij de batterij wel oplaad bij stroomoverschot maar pas gaat afgeven (NOM) bij specifieke voorwaarden? (na een bepaald uur, als EV niet aan het laden is, ...)
Ik kijk vooral naar Zendure, HW en Marstek maar voor zover ik weet kan dit (momenteel nog) niet?
Zit er tussen de verschillende stekker systemen die nu op de markt zijn een product dat (liefst via Home Assistant) kan aan/uitgeschakeld worden.
Of een scenario waarbij de batterij wel oplaad bij stroomoverschot maar pas gaat afgeven (NOM) bij specifieke voorwaarden? (na een bepaald uur, als EV niet aan het laden is, ...)
Ik kijk vooral naar Zendure, HW en Marstek maar voor zover ik weet kan dit (momenteel nog) niet?
Bij zendure is hier al iets voor gemaakt waarmee je kunt schrijven en lezen. En dus ook NOM en Pv overschot en voorwaardes kunt toepassen in HA. Daarnaast is iemand al vrij ver met een integratie voor zendure in HA, maar dat is nog work in progress.DaVa schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:27:
Hi,
https://gathering.tweaker...message/81367662#81367662
https://gathering.tweaker...message/81741342#81741342
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
- Taro
- Niet online
Tussen 11-13 maart is de Solar Solutions beurs in Amsterdam, anderen die ook gaan?
Leuke lijst met exposanten waaronder Anker, AlphaESS, Ecoflow, Bluetti, Marstek, MyEnergi (Van o.a. de Zappi laadpaal), Pylontech, Sigenergy, Tuya, VanDerValk Solar, Victron en Zendure.
Zie: https://www.solarsolutions.nl/exposantenlijst/.
Hoop uiteraard op leuke nieuwtjes, benieuwd
Leuke lijst met exposanten waaronder Anker, AlphaESS, Ecoflow, Bluetti, Marstek, MyEnergi (Van o.a. de Zappi laadpaal), Pylontech, Sigenergy, Tuya, VanDerValk Solar, Victron en Zendure.
Kan niet! Dat is precies de tijd dat de artikelen die ik heb besteld geleverd worden in duitsland!Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:45:
Tussen 11-13 maart is de Solar Solutions beurs in Amsterdam, anderen die ook gaan?

- Taro
- Niet online
Ja, dat wordt een drukke weekgeert1992 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:51:
[...]
Kan niet! Dat is precies de tijd dat de artikelen die ik heb besteld geleverd worden in duitsland!
Beurs bezoeken, Solarflow 800 verwacht, Hyper met 3x AB2000S komt hopelijk binnen, elektricien komt langs. Hopelijk dat weekend alles voor elkaar, mooi inrichten en instellen.
Ik ga daar denk ik ook even buurten.Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:45:
Tip:
Als je een beetje rondkijkt op LinkedIn zijn er overigens voldoende links te vinden naar een invitatiecode zodat een toegangsticket gratis is (zonder code kosten tickets € 75,- excl. BTW).
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Gelukkig wel dingen waar je naar uit kan kijken, ipv tegen op.Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:07:
[...]
Ja, dat wordt een drukke week
Beurs bezoeken, Solarflow 800 verwacht, Hyper met 3x AB2000S komt hopelijk binnen, elektricien komt langs. Hopelijk dat weekend alles voor elkaar, mooi inrichten en instellen.
Ga je nog met een specifiek doel heen?
- Taro
- Niet online
Inderdaad, mijn vrouw heeft er al weer genoeg over gehoord geeft ze aangeert1992 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:54:
[...]
Gelukkig wel dingen waar je naar uit kan kijken, ipv tegen op.
Ben door Zendure uitgenodigd, dus daar even een praatje maken en dan bij de andere accufabrikanten langs.Ga je nog met een specifiek doel heen?
Klaagt ze snel? Of praat je er veel over?Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:04:
[...]
Inderdaad, mijn vrouw heeft er al weer genoeg over gehoord geeft ze aan
[...]
Ben door Zendure uitgenodigd, dus daar even een praatje maken en dan bij de andere accufabrikanten langs.
- Taro
- Niet online
Ik praat er veel over. Niet alleen bij haar in de buurt overigens.geert1992 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:12:
[...]
Klaagt ze snel? Of praat je er veel over?
Een vraagje aan de Belgen in dit topic:
Geven de digitale meters via P1 ook de hoogste kwartierpiek van de lopende maand door?
Geven de digitale meters via P1 ook de hoogste kwartierpiek van de lopende maand door?
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant
Jij kiest voor zendure ipv Homewizard?Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:07:
[...]
Ja, dat wordt een drukke week
- Taro
- Niet online
Al vrij lang, heb al sinds oktober Zendure's in gebruik. Ga dus nu upgraden van 16,5 kWh naar 22,5 kWh aan Zendure accu's.
Werk overigens al sinds 2015 samen met HomeWizard, dus krijg mogelijk op termijn ook wel een HW Battery ter review (klanten gaan gelukkig voor
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 28-02-2025 23:17 ]
Offtopic maar ja, code 1-0:1.4.0 = kwartierpiek en 1-0:1.6.0 = maandpiek.Dolf_Tweakers schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:46:
Een vraagje aan de Belgen in dit topic:
Tip, gemakkelijk op te vragen via HA (indien je dit gebruikt) of via P1 toolkid (Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)", gemaakt door Daveth). Ik gebruik daarvoor de P1 meter van Homewizerd: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.
Succes!
[ Voor 19% gewijzigd door Handshake op 03-03-2025 16:05 ]
- Taro
- Niet online
Met dank aan @Dolf_Tweakers de topicstart uitgebreid met informatie over de toelating van thuisaccu's per maart/april in België incl. link naar Synergrid overzicht.
Thuis batterij
Ik ben me aan het inlezen voor een thuisbatterij. Eigenlijk in eerste instantie om een klein beetje minder afhankelijk te zijn. Echter dat gaat niet op begrijp ik, want bij stroomuitval levert de thuisbatterij ook niet. Klopt dat?
Maar ook daarnaast is het idee interessant, maar schets graag even mijn situatie. Ik ben helemaal nieuw in elektraland dus bare with me.
In ons vier persoonshuishouden hebben we 11 REC Alpha zonnepanelen met een SMA Omvormer. We hebben een Easee laadpaal met loadbalancer.
Onze keuken gaat binnenkort van het gas af incl quooker voor warm water.
Dan rest ons de verwarming en douche/bad.
Alles is aangesloten op een 1 fase 1x 40 ABB meterkast en de P1 aansluiting gaat naar een splitter met daaraan mijn RPI voor HA en de Easee loadbalancer. We zijn sterk aan het overwegen om naar 3x25 te gaan. Liander adviseert dat ook in hun check.
Kan ik zo’n plug & play thuisaccu dan gewoon op het stopcontact aansluiten en met een draadloze p1 meter verbinden en via de app configureren en klaar? Of verreist er, wellicht in mijn situatie, nog wel wat handelingen?
Ik ben me aan het inlezen voor een thuisbatterij. Eigenlijk in eerste instantie om een klein beetje minder afhankelijk te zijn. Echter dat gaat niet op begrijp ik, want bij stroomuitval levert de thuisbatterij ook niet. Klopt dat?
Maar ook daarnaast is het idee interessant, maar schets graag even mijn situatie. Ik ben helemaal nieuw in elektraland dus bare with me.
In ons vier persoonshuishouden hebben we 11 REC Alpha zonnepanelen met een SMA Omvormer. We hebben een Easee laadpaal met loadbalancer.
Alles is aangesloten op een 1 fase 1x 40 ABB meterkast en de P1 aansluiting gaat naar een splitter met daaraan mijn RPI voor HA en de Easee loadbalancer. We zijn sterk aan het overwegen om naar 3x25 te gaan. Liander adviseert dat ook in hun check.
Kan ik zo’n plug & play thuisaccu dan gewoon op het stopcontact aansluiten en met een draadloze p1 meter verbinden en via de app configureren en klaar? Of verreist er, wellicht in mijn situatie, nog wel wat handelingen?
[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 09-03-2025 07:45 ]
Het belangrijkste, wil je kunnen ontladen met meer dan 800 w (800w is toegestaan op een groep met meerdere apparaten) moet je ook nog een eigen groep aanleggen. Dan kun je beter je verbruik timen en/of wanneer de accu leeg moet zijn.crimby schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:28:
.
Daarnaast, alle plug & play accus zijn zeker nog geen "play". Het staat in de kinderschoenen maar als je bereid bent wat te tweaken dan kom je ver.
- Taro
- Niet online
Met een Victron of bijv. Sigenergy (geen plug & play) systeem zijn er opties om met je huis off-grid te gaan.crimby schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:28:
Thuis batterij
Veel stekkeraccu's (Zendure, Marstek, Eva Power) hebben off-grid opties, door middel van stopcontacten op de omvormer.
Hangt van je doel af. Wil je nul op de meter draaien met zonnestroom, wil je met dynamische tarieven inkopen en nul op de meter draaien, of soms ook handelen bij dure uren om iets te verdienen? Dit hangt echt van je doel af, dat is mij nog niet helemaal duidelijk naast wat minder afhankelijk van het net te zijn, maar dat is nogal een breed begrip, bedoel je daarmee off-grid, of ook van de tarieven?Maar ook daarnaast is het idee interessant, maar schets graag even mijn situatie. Ik ben helemaal nieuw in elektraland dus bare with me.
@jellybrah thanks.
Voor mij nog niet 100% helder wat de concrete doelstellingen zijn. Ik ga in ieder geval niet handelen voorlopig. Dat wordt me voor nu te complex.
Als ik overtollig stroom kan opslaan ipv terugleveren en dit op een later tijdstip gebruiken, is dat al een win. Inspelen op dal/piek is ook fijn, al zijn we daar pas beginnende in.
Off-the-grid opties zijn oke, maar niet ideaal. Daar kan ik dan wel even een koelbox of telefoon aan koppelen, maar dan houdt het wel een beetje op. Ik wilde inderdaad bij stroomuitval een eigen (tijdelijke) voorziening hebben.
@Taro Meer dan 800 watt ontladen denk ik niet. Als ik het goed lees kan ik het meeste voorzien hiervan en enkel bijvoorbeeld een droger niet en de auto laden ook niet. Ik gok dat daar deze accu’s toch niet voor opgewassen zijn.
Voor mij nog niet 100% helder wat de concrete doelstellingen zijn. Ik ga in ieder geval niet handelen voorlopig. Dat wordt me voor nu te complex.
Als ik overtollig stroom kan opslaan ipv terugleveren en dit op een later tijdstip gebruiken, is dat al een win. Inspelen op dal/piek is ook fijn, al zijn we daar pas beginnende in.
Off-the-grid opties zijn oke, maar niet ideaal. Daar kan ik dan wel even een koelbox of telefoon aan koppelen, maar dan houdt het wel een beetje op. Ik wilde inderdaad bij stroomuitval een eigen (tijdelijke) voorziening hebben.
@Taro Meer dan 800 watt ontladen denk ik niet. Als ik het goed lees kan ik het meeste voorzien hiervan en enkel bijvoorbeeld een droger niet en de auto laden ook niet. Ik gok dat daar deze accu’s toch niet voor opgewassen zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 09-03-2025 09:34 ]
- Taro
- Niet online
Dan is een stekkeraccu waarschijnlijk voldoende en moet je dus kijken naar stopcontact opties op de omvormer voor noodgevallen. Zie in de topicwaarschuwing linkjes naar de Zendure (Hyper met off-grid module OF Ace 1500), Marstek en Eva Power. De HomeWizard heeft geen off-grid mogelijkheden.crimby schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:33:
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 10:04 ]
:strip_exif()/f/image/GqUyRl8vJHudcf36zY9TAEmM.jpg?f=fotoalbum_large)
(Sorry dacht dat ik in het Zendure topic zat. Dit gaat dus over Zendure)
Paar mooie nieuwe producten gezien op Solar Solutions. O.a. de P1 Dongle die t.z.t. te koop zal zijn. Plus een 800 Watt plug-in thuisbatterij met batterij en omvormer in 1 dus. Plus een groter formaatje batterij met 2400 Watt omvormer en 3 kWh batterij om op aan te sluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door P1Meter.nl op 11-03-2025 16:31 ]
Ben mij aan het oriënteren op thuisbatterijen voor ons nieuwbouw appartement. Omdat de bouw bijna klaar is zit een aparte groep er (nu even) niet in. We krijgen eigen zonnepanelen met zo'n 5000 watt aan capaciteit. Ik verwacht dat ons verbruik rond de 10000 Kwh per jaar gaat zitten (WP/AIRCO/EV) en dat de EV voorlopig geen V2G mogelijkheid heeft.
Welke capaciteit voor een thuisbatterij is dan redelijk?
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Je vraag is nogal generiek en omdat je geen idee hebt van je daadwerkelijke verbruik (over de dag) vs eigen vebruik van je zonnestroom is er eigenlijk geen antwoord op te geven. Zelfs met die gegevens is het lastig zonder dat je zelf je doelstelling helder hebt.JPD68 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:45:
Ben mij aan het oriënteren op thuisbatterijen voor ons nieuwbouw appartement. Omdat de bouw bijna klaar is zit een aparte groep er (nu even) niet in. We krijgen eigen zonnepanelen met zo'n 5000 watt aan capaciteit. Ik verwacht dat ons verbruik rond de 10000 Kwh per jaar gaat zitten (WP/AIRCO/EV) en dat de EV voorlopig geen V2G mogelijkheid heeft.
Met 5000 Wp aan panelen met perfecte ligging zal je max 30 kWh per dag opwekken als het hoog zomer is. Maar dan weet je nog niet wat je zelf verbruikt met je airco's, direct laden EV etc. In de winter zul je daarmee zeker niet genoeg hebben om een WP/Airco te laten verwarmen + nog een batterij vol te laden voor de avond/nacht.
Afhankelijk van je doelen/budget en fysieke ruimte zou ik toch snel beginnen met iets schaalbaars en daarmee kijken welk deel van je sluipverbruik je kunt gaan afdekken. Dan kun je altijd nog verder uitbreiden in de toekomst mocht je daarvoor de ruimte hebben en zien dat je verbruik en capaciteit dat toelaten.
@JPD68 Ongeveer dezelfde situatie, alleen 12000kWh opwek ipv 5000kWh. Verbruik is ook ongeveer 12kWh met een WP, airco's en EV. Ik zou zelf alleen rekening houden met de airco (in de nacht) + overig nachtverbruik. De EV is niet te doen met thuisaccu's, net als WP's in de winter. Dus een thuisbatterij van ongeveer 10kWh maximaal in mijn geval.
Maar voorlopig nog salderen (en een contract zonder terugleverkosten) dus ik doe niks. Maar het jeukt wel.
Maar voorlopig nog salderen (en een contract zonder terugleverkosten) dus ik doe niks. Maar het jeukt wel.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heb helaas al een contract met TLB, de EV noemde ik om volledig te zijn, die wordt in principe met voorrang opgeladen overdag. Is ook maar 2 dagen per week overdag weg. 10KWh is niet haalbaar in onze situatie. Met 800 watt teruglever capaciteit krijg je dat niet leeg in een (korte) nacht.Moby schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:30:
@JPD68 Ongeveer dezelfde sitautie, alleen 12000kWh opwek ipv 5000kWh. Verbruik is ook ongeveer 12kWh met een WP, airco's en EV. Ik zou zelf alleen rekening houden met de airco (in de nacht) + overig nachtverbruik. De EV is niet te doen met thuisaccu's, net als WP's in de winter. Dus een thuisbatterij van ongeveer 10kWh maximaal in mijn geval.
Wat is je doel? Is het gewoon hobby en/of wil je graag meer onafhankelijk zijn?JPD68 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:45:
Of wil je hem ook binnen 7 jaar terugverdienen? In dat geval zou ik geen thuisaccu kopen. Zonnepanelen renderen namelijk beter, dus leg dan eerst je dak (verder) vol als dat mogelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 12-03-2025 11:30 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Als je er 4 neemt van 2,5kWh zet je ze toch op een eigen groep? Dan heb je geen last meer van de 800 watt die er maximaal uitgehaald kan worden. En ik geef ook een voorbeeld van wat ik zou willen. Wat jouw doel is, is mij niet duidelijk.
Edit: o, een eigen groep kan niet zie ik nu. Reden snap ik niet
Edit: o, een eigen groep kan niet zie ik nu. Reden snap ik niet
Omdat de bouw bijna klaar is zit een aparte groep er (nu even) niet in
[ Voor 23% gewijzigd door Moby op 12-03-2025 11:41 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Meer zonnepanelen kan niet, het doel meer eigen verbruik, inderdaad gewoon voor de leuk. Of zonnepanelen over 2 jaar nog zo rendabel zijn valt te bezien . De ontwikkelingen in de markt stemmen mij niet vrolijk.de Peer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Wat is je doel? Is het gewoon hobby en/of wil je graag meer onafhankelijk zijn?
Of wil je hem ook binnen 7 jaar terugverdienen? In dat geval zou ik geen thuisaccu kopen. Zonnepanelen renderen namelijk beter, dus leg dan eerst je dak (verder) vol als dat mogelijk is.
Of een eigen groep makkelijk te realiseren is weet ik op dit moment niet, het appartement moet nog worden opgeleverd. Voor het doel zie hierboven.Moby schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:31:
Als je er 4 neemt van 2,5kWh zet je ze toch op een eigen groep? Dan heb je geen last meer van de 800 watt die er maximaal uitgehaald kan worden. En ik geef ook een voorbeeld van wat ik zou willen. Wat jouw doel is, is mij niet duidelijk
.
(Had een reply gegeven op een oude post in deze thread)
(Had een reply gegeven op een oude post in deze thread)
[ Voor 84% gewijzigd door blahenazo op 16-03-2025 10:04 ]
In navolging van een aantal andere users ben ook ik aan het oriënteren op een thuisbatterij. Erg interessant om de topics hier te volgen. Heb ik al veel aan gehad.
Ik vind het alleen lastig om te bepalen welke capaciteit geschikt zou zijn voor mijn situatie. Althans, ik denk dat ik een idee heb, maar fijn als kenners hun licht erop laten schijnen.
De situatie:
- 17 panelen
- Warmtepomp lucht-water
- WTW unit
- Quooker, Bora, standaard apparaten zoals wasmachine, wasdroger
- Geen airco
- Geen EV
Over 2024:
- Netverbruik 4000 kwh
- Zonverbruik 1600 kwh
- Zon teruglevering 3900 kwh
:strip_exif()/f/image/8yOQzUPHHOhM2AwW8BWnQXv3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is gemiddeld per dag netstroom afname (nodig) vs. zonnestroom opwek (mogelijk).
Als ik dit goed berekend heb, is een batterijcapaciteit van 8,9 kwh wat in de optimale situatie haalbaar is, maar of ik dit goed begrijp.. 😂
Sinds februari contract met terugleverkosten.
Doel: netstroom verlagen, zonverbruik verhogen, minder afhankelijk zijn, ook voor de leuk
Ik vind het alleen lastig om te bepalen welke capaciteit geschikt zou zijn voor mijn situatie. Althans, ik denk dat ik een idee heb, maar fijn als kenners hun licht erop laten schijnen.
De situatie:
- 17 panelen
- Warmtepomp lucht-water
- WTW unit
- Geen airco
- Geen EV
Over 2024:
- Netverbruik 4000 kwh
- Zonverbruik 1600 kwh
:strip_exif()/f/image/8yOQzUPHHOhM2AwW8BWnQXv3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is gemiddeld per dag netstroom afname (nodig) vs. zonnestroom opwek (mogelijk).
Als ik dit goed berekend heb, is een batterijcapaciteit van 8,9 kwh wat in de optimale situatie haalbaar is, maar of ik dit goed begrijp.. 😂
Doel: netstroom verlagen, zonverbruik verhogen, minder afhankelijk zijn, ook voor de leuk
- Taro
- Niet online
@NeekTheCat Ik zou met deze doelen inderdaad ongeveer in het midden gaan zitten. Niet ivm ROI, maar omdat wij hier allemaal weten hoe het werkt: Bijv: 2 kWh heeft de beste ROI (voorbeeld), maar je ziet daarna nog stroom het net op gaan, je accu is om 21:30 al leeg, dan koop je er al snel 2 kWh extra bij
Been there done that, samen met heel veel anderen. Dus ga in ieder geval voor iets dat schaalbaar en modulair is, dan kan je later altijd makkelijk upgraden en begin klein, maar niet te klein. Ik zou in jouw geval beginnen met 4-8 kWh, dan red je het +-50% van het jaar, dat is al een mooi resultaat.
Heb je een kopietje van mij gemaakt?NeekTheCat schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:35:
In navolging van een aantal andere users ben ook ik aan het oriënteren op een thuisbatterij. Erg interessant om de topics hier te volgen. Heb ik al veel aan gehad.
De situatie:
- 17 panelen
- Warmtepomp lucht-water
- WTW unit
- Geen airco
- Geen EV
Over 2024:
- Netverbruik 4000 kwh
- Zonverbruik 1600 kwh
[Afbeelding]
Ik zit in precies de zelfde situatie, alleen de Quooker heb ik nog niet, die komt volgende maand.
Wat opwek, gebruik en terug levering komt precies met elkaar overeen.
Ik kwam ook tot de zelfde conclusie voor batterij capaciteit die ik nodig heb.
Het worden er bij mij dus 5 stuks AB2000, Twee met Hyper heb ik en twee zijn onder weg.
Moet er alleen nog een derde Hyper of Solar flow komen met een enkele AB2000.
Verdeelt dus over meerdere units om voldoende laad en ontlaad capaciteit te hebben.
Twee Marstek Venus E zouden het ook kunnen doen, die kunnen 2500 W tegelijk laden en ontladen,
maar daar heb ik niet voor gekozen omdat er m.i. nog te veel kinderziektes in zitten.
De Eva en de Home Wizard hebben voor mij ook te beperkte laad/ontlaad capaciteit.
Ik heb nog een contract zonder boete, maar daar moet ik over 2 maand ook aan geloven.
Ik verdien er ook geen cent aan nu, maar is inderdaad ook leuk voor de fun.
Is er alleen nog het dilemma moet ik een dynamisch of weer een vast contract.
Dynamisch is nu nog lucratief, maar na 1-1-27 valt het voordeel voor een groot deel weg.
Een vast contract pakt dan beter uit, maar dan zijn de accu's in de winter zo goed als werkeloos.
Ben benieuwd hoe jij daar tegen aan kijkt.
- Taro
- Niet online
Dynamisch is na 1-1-2027 nog zeker interessant ivm de gemiddeld lagere afnametarieven en geen terugleverboetes, etc. Alleen wel zoveel mogelijk opslaan en zelf verbruiken ipv terugleveren en ja, handelen wordt minder/niet interessant.Polvo176 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Dynamisch is nu nog lucratief, maar na 1-1-27 valt het voordeel voor een groot deel weg.
Een vast contract pakt dan beter uit, maar dan zijn de accu's in de winter zo goed als werkeloos.
Vaste contracten zullen per 1-1-2027 ook wel veranderen, ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de voordelen van dynamisch dan ineens minder worden. Ja, terugleveren ja, maar dat is bij vast niet anders.
Ik wil niet meer capaciteit dan genoeg voor eigen gebruik, voor terug leveren ga ik geen extra batterijen aanschaffen.Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Dynamisch is na 1-1-2027 nog zeker interessant ivm de gemiddeld lagere afnametarieven en geen terugleverboetes, etc. Alleen wel zoveel mogelijk opslaan en zelf verbruiken ipv terugleveren en ja, handelen wordt minder/niet interessant.
Vaste contracten zullen per 1-1-2027 ook wel veranderen, ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de voordelen van dynamisch dan ineens minder worden. Ja, terug leveren ja, maar dat is bij vast niet anders.
Opladen met zonne stroom is het goedkoopste, maar die schijnt niet altijd, bij dynamisch kun je dan kiezen om op een goedkoop moment op te laden uit het net.
Dat is echter weer veel handwerk en ik wil er ook niet elke dag mee bezig zijn.
Is nu nog wel leuk, maar op de lange duur niet.
Bij dynamisch kun je ook vast instellen van maart t/m oktober voor zon kiezen en van nov t/m feb voor netstroom.
In de zomer kun je dan bij een paar donkere dagen met een lege batterij zitten, in de winter mooie zonnige winterdagen missen.
Met een vast contract heb je op die paar zonnige dagen na niks aan de batterijen in de winter.
Keuzes, keuzes, keuzes.

Wel heb ik gezien dat de batterij op dagen met afwisselende bewolking en zon op en ontlaad en op het eind van de dag meer kWh verstouwd heeft dan de eigen capaciteit, dus meer dan één volle cyclus heeft gedraaid.
- Taro
- Niet online
Kan ik mij voorstellen. Doe ik hier wel, maar die accu's laad ik 100% met DC zonnestroom, dus terugleveren of zelf verbruiken levert wel een leuk bedrag op.Polvo176 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:19:
[...]
Ik wil niet meer capaciteit dan genoeg voor eigen gebruik, voor terug leveren ga ik geen extra batterijen aanschaffen.
Dat kan dus gemakkelijk via de Zendure App, zowel op basis van tarieven of periode. Hier laad ik standaard tussen 10:00 (4 accu's) /11:00 (3 accu's) en 17:00 (Dan zijn ze om 16:00 al vol, maar tussen 16:00 en 17:00 is NOM zonde ivm laadverliezen) als periode, dat zijn in 9 van de 10 gevallen de goedkoopste uren en dan weet ik zeker dat ze iedere dag vol zijn. Als de dynamische modus is gerefactored (Als het goed is binnen 2 weken een nieuwe Zendure App), dan overweeg ik die te gaan gebruiken.Opladen met zonne stroom is het goedkoopste, maar die schijnt niet altijd, bij dynamisch kun je dan kiezen om op een goedkoop moment op te laden uit het net.
Dat is echter weer veel handwerk en ik wil er ook niet elke dag mee bezig zijn.
Klopt, maar bij dynamisch kan het wel lonen om in de winter goedkoop te laten, dan doorgaans 's nachts.Is nu nog wel leuk, maar op de lange duur niet.
Bij dynamisch kun je ook vast instellen van maart t/m oktober voor zon kiezen en van nov t/m feb voor netstroom.
In de zomer kun je dan bij een paar donkere dagen met een lege batterij zitten, in de winter mooie zonnige winterdagen missen.
Met een vast contract heb je op die paar zonnige dagen na niks aan de batterijen in de winter.
Klopt, dat lukt prima.Keuzes, keuzes, keuzes.![]()
Wel heb ik gezien dat de batterij op dagen met afwisselende bewolking en zon op en ontlaad en op het eind van de dag meer kWh verstouwd heeft dan de eigen capaciteit, dus meer dan één volle cyclus heeft gedraaid.
Dynamisch nemen totdat je nog een mooie aanbieding tegenkomt? Is elk moment opzegbaarPolvo176 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Heb je een kopietje van mij gemaakt?
Ik zit in precies de zelfde situatie, alleen de Quooker heb ik nog niet, die komt volgende maand.
Het worden er bij mij dus 5 stuks AB2000, Twee met Hyper heb ik en twee zijn onder weg.
Verdeelt dus over meerdere units om voldoende laad en ontlaad capaciteit te hebben.
Twee Marstek Venus E zouden het ook kunnen doen, die kunnen 2500 W tegelijk laden en ontladen,
maar daar heb ik niet voor gekozen omdat er m.i. nog te veel kinderziektes in zitten.
De Eva en de Home Wizard hebben voor mij ook te beperkte laad/ontlaad capaciteit.
Ik heb nog een contract zonder boete, maar daar moet ik over 2 maand ook aan geloven.
Als ik het goed begrepen heb kan dat nu door zonnepanelen direct aan te sluiten op de Hyper, die zal dat eerst gaan gebruiken om op te laden en wat hij te kort komt uit het net halen.Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:23:
[...]
Dat kan dus gemakkelijk via de Zendure App, zowel op basis van tarieven of periode. Hier laad ik standaard tussen 10:00 (4 accu's) /11:00 (3 accu's) en 17:00 (Dan zijn ze om 16:00 al vol, maar tussen 16:00 en 17:00 is NOM zonde ivm laadverliezen) als periode, dat zijn in 9 van de 10 gevallen de goedkoopste uren en dan weet ik zeker dat ze iedere dag vol zijn. Als de dynamische modus is gerefactored (Als het goed is binnen 2 weken een nieuwe Zendure App), dan overweeg ik die te gaan gebruiken.
Wat gaat er over twee weken dan veranderen?
- Taro
- Niet online
Ik heb het idee dat we ineens van dynamische tarieven naar DC panelen springen en ik kan de link even niet maken met wat je hiermee bedoelt of wil zeggen?Polvo176 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:58:
[...]
Als ik het goed begrepen heb kan dat nu door zonnepanelen direct aan te sluiten op de Hyper, die zal dat eerst gaan gebruiken om op te laden en wat hij te kort komt uit het net halen.
Wat gaat er over twee weken dan veranderen?
@Taro
Bij een vast contract is het alleen interessant om de accu op te laden met zonne stroom.
Bij een dynamisch contract heb je ook de mogelijkheid om op een goedkoop moment te laden.
Maar je wilt zonnestroom daaraan prioriteit geven omdat dit het goedkoopste is.
Ik dacht dat dit alleen kon door panelen direct op een Hyper aan te sluiten.
Bij een vast contract is het alleen interessant om de accu op te laden met zonne stroom.
Bij een dynamisch contract heb je ook de mogelijkheid om op een goedkoop moment te laden.
Bedankt voor de reacties 
Hoe pak jij dat precies aan om je ontlaadvermogen op te krikken? Zet je alles op een aparte groep? Die Hyper AB2000 heeft toch in feite hetzelfde laad/ontlaadvermogen dan de HomeWizard?
800w ontlading is voor de warmtepomp eigenlijk (veel) te weinig. Ik weet nog niet of ik dat wil accepteren omdat ik voor een plug-in batterij kies, of dat ik er toch een oplossing voor wil creeren. Dus ook daarin wel benieuwd naar ervaringen en meningen.
Ik heb ook zitten dubben over een dynamisch contract. Eigenlijk al een paar jaar omdat ik telkens 1-jarige contracten af heb gesloten. Vond het toch telkens een grote gok voor m'n gevoel vanwege de onzekere energietarieven en wat jij zegt, wilde er ook niet continu mee bezig zijn. Dat verwijt kreeg ik hier in huis al.
Sluit alleen niet uit dat het juist anders wordt met een batterij. Precies om dat opladen op goedkope momenten en ontladen op dure momenten.
Haha, toeval zeg. Jij bent al wel een stuk verder en thuis in welke batterijen, dat geeft mij weer goede informatie. Nog niet eerder verdiept in Zendure, maar dat spreekt me ook aan. Ik heb vooral veel gelezen over de HomeWizard PiB. Heb ook hun P1 meter en idealiter heb je dan één omgeving. Alleen hun PiB is - denk ik - in verhouding aan de prijzige kant. Ook niet mogelijk om met een dynamisch contract op goedkope momenten op te laden denk ik? En ik zie dat die Zendure dingen nog eenvoudiger zijn om op te stapelen.Polvo176 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Heb je een kopietje van mij gemaakt?
Hoe pak jij dat precies aan om je ontlaadvermogen op te krikken? Zet je alles op een aparte groep? Die Hyper AB2000 heeft toch in feite hetzelfde laad/ontlaadvermogen dan de HomeWizard?
800w ontlading is voor de warmtepomp eigenlijk (veel) te weinig. Ik weet nog niet of ik dat wil accepteren omdat ik voor een plug-in batterij kies, of dat ik er toch een oplossing voor wil creeren. Dus ook daarin wel benieuwd naar ervaringen en meningen.
Ik heb ook zitten dubben over een dynamisch contract. Eigenlijk al een paar jaar omdat ik telkens 1-jarige contracten af heb gesloten. Vond het toch telkens een grote gok voor m'n gevoel vanwege de onzekere energietarieven en wat jij zegt, wilde er ook niet continu mee bezig zijn. Dat verwijt kreeg ik hier in huis al.
Sluit alleen niet uit dat het juist anders wordt met een batterij. Precies om dat opladen op goedkope momenten en ontladen op dure momenten.
- Taro
- Niet online
Klopt, je kunt dan de Hyper instellen op dynamische mode en als er gaandeweg via de DC kant zonnestroom binnenkomt zal die daarmee laden. Als er stroom van het net wordt gehaald ivm laag tarief, dan zal inderdaad de netafname worden beperkt als DC + netafname gezamenlijk het maximum bereikt.Polvo176 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:48:
@Taro
Gedurende het laden vanaf het net zal de Hyper natuurlijk ook AC zonnestroom laden als dat beschikbaar is ipv alleen van het net afnemen.
De Zendure kan 1200 watt laden en ontladen, maar als je meer dan 800 wilt dan moeten ze op een aparte groep.NeekTheCat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:50:
Bedankt voor de reacties
[...]
Haha, toeval zeg. Jij bent al wel een stuk verder en thuis in welke batterijen, dat geeft mij weer goede informatie. Nog niet eerder verdiept in Zendure, maar dat spreekt me ook aan. Ik heb vooral veel gelezen over de HomeWizard PiB. Heb ook hun P1 meter en idealiter heb je dan één omgeving. Alleen hun PiB is - denk ik - in verhouding aan de prijzige kant. Ook niet mogelijk om met een dynamisch contract op goedkope momenten op te laden denk ik? En ik zie dat die Zendure dingen nog eenvoudiger zijn om op te stapelen.
De Home Wizard en Eva zijn beperkt tot 800 watt, de Marstek kan 2500 watt doen, maar is niet modulair en er zitten nog veel kinderziektes in.
Een minder punt is de noodzaak om een Shelly pro 3em in de meterkast in te bouwen, een P1 meter is veel makkelijker.
Ik kan dat zelf doen, als je dat moet laten doen kost dat wel extra geld.
Door meerdere Hypers te gebruiken kun je dat max laden/ontladen verhogen, maar kost wel weer extra geld.
De nieuwe Solar Flow 2400 AC die er aan zit te komen kan het dubbele verstouwen en heeft ook 3kW accu's, maar die ga ik niet aanschaffen, de Hyper is voor mij ideaal.
Met de kortingen van dit moment vind ik de prijzen concurrerend, de mogelijkheden van de Zendure is voor mij doorslaggevend geweest.
Dat de warmtepomp in de winter de grote slokop is is weinig aan te doen, nu kun je nog spelen met dynamische tarieven, maar het grootste deel van dat voordeel valt na 1-1-27 weg.
De batterijen moeten zich uiteindelijk wel terug verdienen.
Dit is niet geheel correct. De Eva kan standaard tot 2000W laden en ontlaad standaard op max 800 wat. Sluit je de Eva aan op een eigen groep, dan kan deze tot 2000W ontladenPolvo176 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
[...]
De Home Wizard en Eva zijn beperkt tot 800 watt
Ik zie regelmatig de (ont)laad vermogens voorbij komen.
Maar nu dácht ik dat de "lagere" vermogens systemen mééstal een betere RTE hebben,
dan een installatie die hóge vermogens aankan, maar op een láger vermogen draaien.
Dat zóu in kunnen houden dat meerdere kleinere naast elkaar een beter "systeem" RTE hebben?
Wie weet meer?
Maar nu dácht ik dat de "lagere" vermogens systemen mééstal een betere RTE hebben,
dan een installatie die hóge vermogens aankan, maar op een láger vermogen draaien.
Dat zóu in kunnen houden dat meerdere kleinere naast elkaar een beter "systeem" RTE hebben?
Wie weet meer?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De HomeWizard kan ook meer ontladen op een aparte groep toch? Als ik dat hier lees onder kop 'Groeit met je mee' en dan de aantallen batterijen selecteer: https://www.homewizard.co...E0Jnnc7FtG8caAsjrEALw_wcBPolvo176 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
[...]
De Zendure kan 1200 watt laden en ontladen, maar als je meer dan 800 wilt dan moeten ze op een aparte groep.
De Home Wizard en Eva zijn beperkt tot 800 watt, de Marstek kan 2500 watt doen, maar is niet modulair en er zitten nog veel kinderziektes in.
Een minder punt is de noodzaak om een Shelly pro 3em in de meterkast in te bouwen, een P1 meter is veel makkelijker.
Ik kan dat zelf doen, als je dat moet laten doen kost dat wel extra geld.
Ah dan valt de Zendure voor mij wellicht toch ook af. Ben wel fan van de P1 meter en wil het liefst niet iets extra's in laten bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door NeekTheCat op 17-03-2025 10:50 ]
Zendure komt geloof ik rond mei ook met een P1 meter - wacht ik ook opNeekTheCat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:49:
[...]
De HomeWizard kan ook meer ontladen op een aparte groep toch? Als ik dat hier lees onder kop 'Groeit met je mee' en dan de aantallen batterijen selecteer: https://www.homewizard.co...E0Jnnc7FtG8caAsjrEALw_wcB
Ah dan valt de Zendure voor mij wellicht toch ook af. Ben wel fan van de P1 meter en wil het liefst niet iets extra's in laten bouwen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
- Taro
- Niet online
Nee, als je meerdere HomeWizards hebt kan je een veelvoud van 800 Watt ontladen, maar nog steeds maximaal 800/stuk, waar dat bij de Hyper 1200/stuk is.NeekTheCat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:49:
[...]
De HomeWizard kan ook meer ontladen op een aparte groep toch? Als ik dat hier lees onder kop 'Groeit met je mee' en dan de aantallen batterijen selecteer: https://www.homewizard.co...E0Jnnc7FtG8caAsjrEALw_wcB
Zendure heeft al een P1-meter getoond op de beurs, deze komt als het goed is in april/mei beschikbaar. Daarnaast komt de ondersteunde Everhome Ecotracker P1-meter hopelijk ook spoedig uit beta-fase en beschikbaar. Die laatste hoop ik deze week te ontvangen.Ah dan valt de Zendure voor mij wellicht toch ook af. Ben wel fan van de P1 meter en wil het liefst niet iets extra's in laten bouwen.
Voor Belgische Tweakers:
Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier de link:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Correctie.
Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.
Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"
Dat is wel een grote teleurstelling.
Wat nu voor leveranciers die reeds beloften hadden gemaakt?
Hier de link:
Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Correctie.
Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
[ Voor 22% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 17-03-2025 14:08 . Reden: Correctie wel Plug&play onder kolom 14 ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant
Ah, in de specs las ik on grid uitgang max 800 Warro3038 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Dit is niet geheel correct. De Eva kan standaard tot 2000W laden en ontlaad standaard op max 800 wat. Sluit je de Eva aan op een eigen groep, dan kan deze tot 2000W ontladen
AC Laden kan wel met 1000 watt, DC in 1200 Watt
Maar die zul je wel niet op kunnen tellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Polvo176 op 17-03-2025 13:10 ]
Oke, misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van veelvuldig 800 Watt ontladen? Wordt de energievraag in huis van alle apparaten niet bij elkaar opgeteld en van een batterij afgenomen tot de max van 800 Watt?Taro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:37:
[...]
Nee, als je meerdere HomeWizards hebt kan je een veelvoud van 800 Watt ontladen, maar nog steeds maximaal 800/stuk, waar dat bij de Hyper 1200/stuk is.
[...]
Zendure heeft al een P1-meter getoond op de beurs, deze komt als het goed is in april/mei beschikbaar. Daarnaast komt de ondersteunde Everhome Ecotracker P1-meter hopelijk ook spoedig uit beta-fase en beschikbaar. Die laatste hoop ik deze week te ontvangen.
Correctie.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:23:
Voor Belgische Tweakers:
Hier de link:
Jawel maar dat kan dan evt gespreid worden, maar vooral als het meer dan 800W is dan is het fijn als dat je dus meer kunt leveren vanuit de batterij dan 800WNeekTheCat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:49:
[...]
Oke, misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van veelvuldig 800 Watt ontladen? Wordt de energievraag in huis van alle apparaten niet bij elkaar opgeteld en van een batterij afgenomen tot de max van 800 Watt?
- Taro
- Niet online
Met dynamische tarieven erg handig om goedkoop in te kopen, of stroom uit zonnepanelen voor een laag tarief op te slaan en duur te exporteren. Doe ik hier op dit moment bijv. ook:NeekTheCat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:49:
[...]
Oke, misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van veelvuldig 800 Watt ontladen? Wordt de energievraag in huis van alle apparaten niet bij elkaar opgeteld en van een batterij afgenomen tot de max van 800 Watt?
:strip_exif()/f/image/r2rAIGcAe3KzeAqFu8zMlimx.png?f=user_large)
Prijs nu:
:strip_exif()/f/image/TtLh7DOhEn07vDT1gtOS0oCr.png?f=user_large)
En zo zag dat er bijv. gisteren uit. Lage prijs -> Veel verbruik, hoge prijs -> Terugleveren.
:strip_exif()/f/image/qiTMnBFSDWrEDlJ5MJB1yqnR.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 17-03-2025 19:38 ]
Hallo,
Heb een beetje advies nodig, hoop dat er een technische persoon aanwezig is in de groep. Zit te denken over een thuisbatterij aan te schaffen. Alleen heb de volgende situatie.
Wou de accu op zolder plaatsen, daar zit op een stopcontact een wasmachine (af en toe een wasje). Nou dacht ik dat ze de wasmachine op een aparte groep hadden aangesloten namelijk nummer 5, maar daar zit als ik het goed heb, ook de PV installatie op aangesloten. ?
Positie 1 is keuken
Positie 2 is computer kamer en nog een gedeelte van andere kamer
Positie 3 en 4 onduidelijk op dit moment, zou buiten hok ook op moeten zitten.
Wat zou ik het beste kunnen doen.
Mvg,
Heb een beetje advies nodig, hoop dat er een technische persoon aanwezig is in de groep. Zit te denken over een thuisbatterij aan te schaffen. Alleen heb de volgende situatie.
Wou de accu op zolder plaatsen, daar zit op een stopcontact een wasmachine (af en toe een wasje). Nou dacht ik dat ze de wasmachine op een aparte groep hadden aangesloten namelijk nummer 5, maar daar zit als ik het goed heb, ook de PV installatie op aangesloten. ?
Positie 1 is keuken
Mvg,
:strip_exif()/f/image/fi6ySgf856SqVgSTbLfiTBy0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 17-03-2025 20:06 . Reden: Opmaakcode gefixxed ]
- Taro
- Niet online
Als het goed is is de PV op een eigen groep aangesloten, je bedoelt mogelijk dezelfde fase ipv dezelfde groep? Heb je een 1-fase aansluiting? Zo te zien wel. Dan zou ik de accu op de groep aansluiten die het minste wordt gebruikt door andere gebruikers én waar je het meest bewust mee omgaat, bijv. de wasmachine. Wel één nadeel: Als er iets misgaat met de wasmachine dan kan er een stroom gaan lopen vanuit de accu naar de wasmachine en daarom plaatsen ze er vaak bijv. een PV-verdeler op.Dj Viper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:57:
Hallo,
Positie 1 is keuken
Mvg,
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 17-03-2025 20:11 ]
Hallo,
De wasmachine zou ook op nummer 5 zitten volgens mij.
De hamvraag is ook op welke groep zou ik eventueel de accu het beste kunnen aansluiten.
Mvg,
De hamvraag is ook op welke groep zou ik eventueel de accu het beste kunnen aansluiten.
Mvg,
- Taro
- Niet online
Zie de uitleg in mijn bericht hierboven.Dj Viper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:11:
Hallo,
Mvg,
Heb het vorige week hier bewust zo laten aanleggen om van al dat gedoe af te zijn, ieder blok met stopcontacten op een eigen fase & groep:
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofhd47onkx5p4kZOEDEEzbEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AFPl71ho12wLNgiUX8yig7Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is voor mij waarschijnlijk niet te doen. Is een huurhuis.
- Taro
- Niet online
Helder.Dj Viper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:36:
Dat is voor mij waarschijnlijk niet te doen. Is een huurhuis.
Wij kunnen echter niet zien wat er achter iedere groep zit. Ik ga er even vanuit dat je zonnepanelen op een eigen groep zitten en dat je een 1-fase hoofdaansluiting hebt. Dan zitten alle groepen, inclusief zonnepanelen, dus op dezelfde fase. Vanuit dat oogpunt maakt het dus niet uit welk stopcontact je gebruikt. Wel is het het beste om een stopcontact te gebruiken van een groep met daarop zo min mogelijk verbruikers en dan is de wasmachinegroep doorgaans een dedicated groep dus een goede keuze, met daarbij de opmerking dat stel dat het water van je wasmachine bij de elektronica komt, de normale automaat er wel uit klapt maar de accu nog gewoon zijn gang kan gaan. Echter zou een goede accu moeten uitschakelen als die geen 50 Hz meer ziet en dus zou dat geen probleem mogen vormen.
Dus: Plaats hem op een stopcontact waar je voorkeur naar uitgaat, niet in een vluchtroute en niet té warm. Afhankelijk van merk en type ook niet té koud plaatsen.
Ik ben deze thread van vooraan aan het lezen (behoorlijk wat werk, bijwijlen nog veel vragen), maar begrijp ik het intussen goed dat als je de (in jouw geval) Nederlandse prijzen toen (we spreken over jouw situatie december 2024) had kunnen verwerken, én als je de Home Assistant toen al had gehad om te laden/ontladen, je dan alles al had kunnen aansturen zoals je al een aantal grafieken had getoond, zónder die Zendure app?Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:01:
…
Zit nu iedere dag met de Duitse Nord Pool prijzen te vogelen, wat werkt echt niet fijn.
Model 3 LR (model 2023)
Dit was ook iets dat ik niet goed begreep…Taro schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:07:
…
Dus de conclusie is volgens mij:En daar moeten we het mee doen.
- 3 omvormers: Alle omvormers op dezelfde fase in een cluster configureren: Totaal huisverbruik over 3-fase compensatie met alle accu's gecombineerd. Alle accu's tegelijk leeg.
- 3 omvormers: 1 omvormer per fase: Ieder 1 fase compensatie, ieder met eigen accu('s). Kans op lege vs volle accu's.
- 2 omvormers: 1 koppelen aan 1-fase en 1 koppelen aan 1 of 2 andere fases, geen huiscompensatie mogelijk en kans op lege vs volle accu's.
- 1 omvormer: 1-fase of 3-fase compensatie mogelijk.
…
Is het dus niet mogelijk, in de veronderstelling dat de nog-aan-te-komen HA plug-in er al zou zijn, om de 3 Hypers (met iedere Hyper elk op zijn eigen fase) aan te sturen op een manier dat ze alle 3 tegelijkertijd gelijkmatig kunnen worden meegetrokken? Want in dergelijk geval komt het dan toch niet voor, vertrekkende van 3 gelijkmatig geladen Hyper/batterijsets, dat de ene batterij sneller leeg zou zijn dan een andere?
Model 3 LR (model 2023)
Lijkt me niet heel lastig voor een HA plug-in: je pakt het totaal vermogen van je P1 meter en deelt dat door 3, en laat iedere fase evenveel terugleveren zodat het totaal afgenomen vermogen op 0 komt. Geeft mogelijk wat onbalans tussen de fases, maar de meeste consumenten hebben daar weinig last van. De meeste mensen hebben weinig 3-fase motoren in huis verwacht ik, wellicht enkele 3 fasen warmtepompen. In de meeste gevallen zul je de onbalans alleen maar verbeteren als je op alle 3 de fasen gaat terugleveren en de WP staat aan (enkele ongelukkige scenario's daargelaten).flupp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Dit was ook iets dat ik niet goed begreep…
Is het dus niet mogelijk, in de veronderstelling dat de nog-aan-te-komen HA plug-in er al zou zijn, om de 3 Hypers (met iedere Hyper elk op zijn eigen fase) aan te sturen op een manier dat ze alle 3 tegelijkertijd gelijkmatig kunnen worden meegetrokken? Want in dergelijk geval komt het dan toch niet voor, vertrekkende van 3 gelijkmatig geladen Hyper/batterijsets, dat de ene batterij sneller leeg zou zijn dan een andere?
Ik heb het vermoeden dat de SoC van 3 verschillende Hypers niet alle 3 precies de werkelijkheid zullen representeren, dus ik denk dat je nog steeds het 'risico' loopt dat ze niet precies gelijk leeg zijn.
Ik heb wel een vreemd probleem met de Hyper 2000. Maar misschien is het gewoon een verkeerde instelling.
Het is vandaag erg zonnig. De batterij is volledig opgeladen. Nadat de batterij rond 13:00 uur 100% capaciteit heeft bereikt, wordt de zonne-energie niet meer gebruikt. Het systeem is wel ingesteld om de overtollige energie terug te leveren aan het net (via Instellingen / Strategie voor stroomdistributie). Dus het zou de zonne-energie naar het net moeten sturen, toch?
De batterij is vol en er is volop zonne-energie beschikbaar. Naar mijn mening zou de zonne-energie dan gewoon aan het net geleverd moeten worden, ook al zegt het schema dat de accu moet opladen (want lage stroom). De zonne-energie gaat met deze instelling helaas verloren, de hele middag (vanwege lage marktstroomprijs).
Als ik de instellingen wijzig naar een output van 50W (bij laag markttarief), dan wordt de zonne-energie inderdaad teruggeleverd aan het net, zoals verwacht — zelfs ruim boven de 50W (ongeveer 250W). Maar ja, met deze instelling wordt de batterij nooit opgeladen bij lage tarieven, en dat is juist wat ik (ook) graag zou willen.
Het is vandaag erg zonnig. De batterij is volledig opgeladen. Nadat de batterij rond 13:00 uur 100% capaciteit heeft bereikt, wordt de zonne-energie niet meer gebruikt. Het systeem is wel ingesteld om de overtollige energie terug te leveren aan het net (via Instellingen / Strategie voor stroomdistributie). Dus het zou de zonne-energie naar het net moeten sturen, toch?
Instellingen
Op dit moment is het systeem ingesteld om gebruik te maken van markttarieven. Doel: de batterij opladen bij lage prijzen en ontladen bij hoge prijzen. Misschien zit daar een conflict? Deze marktinstelling zegt dat (omdat de stroomprijs laag is) de accu deze middag energie moet opnemen uit het net tot 800W.De batterij is vol en er is volop zonne-energie beschikbaar. Naar mijn mening zou de zonne-energie dan gewoon aan het net geleverd moeten worden, ook al zegt het schema dat de accu moet opladen (want lage stroom). De zonne-energie gaat met deze instelling helaas verloren, de hele middag (vanwege lage marktstroomprijs).
Als ik de instellingen wijzig naar een output van 50W (bij laag markttarief), dan wordt de zonne-energie inderdaad teruggeleverd aan het net, zoals verwacht — zelfs ruim boven de 50W (ongeveer 250W). Maar ja, met deze instelling wordt de batterij nooit opgeladen bij lage tarieven, en dat is juist wat ik (ook) graag zou willen.
Dus... Vandaag de eindafrekening binnen gekregen en dankzij een slecht PV-jaar en de terugleverboete mag ik (inclusief al betaalde termijnbedragen) ruim 800 euro aftikken. Daar word ik niet blij van, dus de optie van het omlaag brengen van de staffelterugleveringsboete door een accu ligt weer op tafel.
Ik heb uiteraard het een en ander in dit gelezen, maar er is oderhand zoveel te krijgen en drop ik hier toch maar de vraag: Waar kan ik het beste naar kijken voor een oplossing om de avond/nacht/regendagen door te komen en teruglevering bij zonnige dagen in de winter te elimineren? Wat voor capaciteit zouden jullie adviseren en in welk merk-topic kan ik het beste verder gaan lezen?
Ik heb uiteraard het een en ander in dit gelezen, maar er is oderhand zoveel te krijgen en drop ik hier toch maar de vraag: Waar kan ik het beste naar kijken voor een oplossing om de avond/nacht/regendagen door te komen en teruglevering bij zonnige dagen in de winter te elimineren? Wat voor capaciteit zouden jullie adviseren en in welk merk-topic kan ik het beste verder gaan lezen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
800 euro ga je normaalgesproken niet terug verdienen, tenzij je een grootverbruiker en even zoveel terug levert.Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:53:
Dus... Vandaag de eindafrekening binnen gekregen en dankzij een slecht PV-jaar en de terugleverboete mag ik (inclusief al betaalde termijnbedragen) ruim 800 euro aftikken. Daar word ik niet blij van, dus de optie van het omlaag brengen van de staffelterugleveringsboete door een accu ligt weer op tafel.
Het is dus helemaal afhankelijk van jou persoonlijke omstandigheden en omdat we die niet kennen kunnen we ook niet zeggen wat het beste is voor jou.
En dan heb je ook nog persoonlijke voorkeuren.
- Taro
- Niet online
Ja, dat kan en gebruik ik hier ook al, zie de oplossing van @FireSon in Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren & https://github.com/FireSon/Zendure-HA/.flupp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Dit was ook iets dat ik niet goed begreep…
- Taro
- Niet online
Zie Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic, dit probleem ervaren anderen, waaronder ikzelf, ook en is gemeld bij Zendure.ggroen1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:45:
Ik heb wel een vreemd probleem met de Hyper 2000. Maar misschien is het gewoon een verkeerde instelling.
Het is vandaag erg zonnig. De batterij is volledig opgeladen. Nadat de batterij rond 13:00 uur 100% capaciteit heeft bereikt, wordt de zonne-energie niet meer gebruikt. Het systeem is wel ingesteld om de overtollige energie terug te leveren aan het net (via Instellingen / Strategie voor stroomdistributie). Dus het zou de zonne-energie naar het net moeten sturen, toch?Instellingen
Op dit moment is het systeem ingesteld om gebruik te maken van markttarieven. Doel: de batterij opladen bij lage prijzen en ontladen bij hoge prijzen. Misschien zit daar een conflict? Deze marktinstelling zegt dat (omdat de stroomprijs laag is) de accu deze middag energie moet opnemen uit het net tot 800W.
De batterij is vol en er is volop zonne-energie beschikbaar. Naar mijn mening zou de zonne-energie dan gewoon aan het net geleverd moeten worden, ook al zegt het schema dat de accu moet opladen (want lage stroom). De zonne-energie gaat met deze instelling helaas verloren, de hele middag (vanwege lage marktstroomprijs).
- Taro
- Niet online
De capaciteit is erg afhankelijk van je dagverbruik, PV opbrengst op slechte en goede dagen en ook of je bijv. een EV hebt waarvoor je de accu zou willen pauzeren of niet.Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:53:
De HomeWizard is het simpelste, maar ook beperkt in mogelijkheden. Er zijn vele Marstek, Zendure & Eva Power fans, die keuze zal je zelf moeten maken. Persoonlijk heb ik alleen met de Zendure ervaring en die bevalt goed, maar is uiteraard niet perfect.
Ok, dank. Ik zal het in de gaten houden.Taro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:38:
[...]
Zie Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic, dit probleem ervaren anderen, waaronder ikzelf, ook en is gemeld bij Zendure.
- Taro
- Niet online
Ik heb hier een script voor klaar staan:flupp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:39:
[...]
Ik ben deze thread van vooraan aan het lezen (behoorlijk wat werk, bijwijlen nog veel vragen), maar begrijp ik het intussen goed dat als je de (in jouw geval) Nederlandse prijzen toen (we spreken over jouw situatie december 2024) had kunnen verwerken, én als je de Home Assistant toen al had gehad om te laden/ontladen, je dan alles al had kunnen aansturen zoals je al een aantal grafieken had getoond, zónder die Zendure app?
- 6 goedkoopste uren: Laden
- 3 duurste uren: Ontladen
- Overige uren: Nul op de meter
Dit werkt op 1 ding na: Het wisselen tussen laden/ontladen wordt nog niet goed opgepakt door de Hypers, daar wordt aan gewerkt (Zie het Zendure HA topic) en als dit volledig werkt zal ik de werkende HA Automatisering delen die ook met een P1-meter werkt, dus niet alleen met bijv. een Shelly.
- Taro
- Niet online
Inmiddels de nieuwste versie draaien en wisselen tussen laden en ontladen lijkt nu ook te werken 
Ik duik er nog even verder in en zal dan de Automatisering in Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren delen.
Ik duik er nog even verder in en zal dan de Automatisering in Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren delen.
Een EV heb ik niet, een warmtepomp en airco op de slaapkamer wel. De laatste heb ik in de zomer eigenlijk altijd 's nachts wel aan en ik heb ook nog aquaria die dag en nacht doordraaien.Taro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:41:
[...]
De capaciteit is erg afhankelijk van je dagverbruik, PV opbrengst op slechte en goede dagen en ook of je bijv. een EV hebt waarvoor je de accu zou willen pauzeren of niet.
De HomeWizard is het simpelste, maar ook beperkt in mogelijkheden. Er zijn vele Marstek, Zendure & Eva Power fans, die keuze zal je zelf moeten maken. Persoonlijk heb ik alleen met de Zendure ervaring en die bevalt goed, maar is uiteraard niet perfect.
Het liefste zou ik iets willen hebben wat, als dat hiermee kan, ook met een dynamisch contract kan werken en te combineren is met de smart functie van mijn Nibe. En het zal ons uiteraard niet naar 0 brengen, maar alles wat ik van de 'terugleverboete' af kan krijgen is meegenomen.
Dat er van vele merken fans zijn had ik al door en dat maakt het niet makkelijker, vooral omdat iedereen natuurlijk alleen met zijn eigen merk ervaring heeft. Wat vindt je zelf prettig en minder ideaal aan Zendure? Qua prijs vind ik ze namelijk wel aantrekkelijk met de huidige aanbiedingen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
- Taro
- Niet online
Wat ik niet prettig vindt aan de Zendure:Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:32:
[...]
Een EV heb ik niet, een warmtepomp en airco op de slaapkamer wel. De laatste heb ik in de zomer eigenlijk altijd 's nachts wel aan en ik heb ook nog aquaria die dag en nacht doordraaien.
Het liefste zou ik iets willen hebben wat, als dat hiermee kan, ook met een dynamisch contract kan werken en te combineren is met de smart functie van mijn Nibe. En het zal ons uiteraard niet naar 0 brengen, maar alles wat ik van de 'terugleverboete' af kan krijgen is meegenomen.
Dat er van vele merken fans zijn had ik al door en dat maakt het niet makkelijker, vooral omdat iedereen natuurlijk alleen met zijn eigen merk ervaring heeft. Wat vindt je zelf prettig en minder ideaal aan Zendure? Qua prijs vind ik ze namelijk wel aantrekkelijk met de huidige aanbiedingen.
- Dynamische modus -> Tarieven wijken af van Nordpool, maar dat wordt als het goed is over 2 weken met een nieuwe App versie opgelost
- Bypass lijkt niet automatisch te werken als de DC panelen stroom leveren en de accu vol zit. Werkt hier wel op een Zendure AIO2400 & Zendure Hub2000, maar niet goed op de Hyper
- Meerdere Hypers op verschillende fases (dus niet in cluster mode) als groep aan kunnen sturen zou een mooie feature zijn
- P1-meter ondersteuning, maar die komt in april/mei beschikbaar
- Het niet kunnen combineren van verschillende modi, bijv: Hoog tarief -> Terugleveren, midden tarief -> NOM, laag tarief -> Laden. Het is of Slimme CT, of goedkoop inkopen en duur verkopen, of overschot laden of periode laden. Ik zou ze graag combineren, maar dat doe ik dan nu met Home Assistant.
Verder eigenlijk wel erg tevreden, ook over de RTE in verhouding tot soortgelijke producten.
Deze week voor het eerst een volledig gevulde accu met de Anker Solix 2 E1600 Pro.
Mooi te zien op dit screenshot, bij de blauwe pijl is de accu vol en gaat het apparaat alle opgewekte PV stroom direct terugleveren.
Uiteraard met een max van 800watt.
:strip_exif()/f/image/lqzapZwMiYVouqQxv9CW03JB.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is dus 2kWh direct gebruikt, 3,35kWh richting de accu en 2,69kWh vanuit de accu.
Dat is een efficientie voor de accu van 80%, een getal waar die eigenlijk al de hele tijd rond schommelt.
De accu's zijn 1.6 kWh volgens opgave, maar blijkbaar past er meer in.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RN5iMF5mvw9nPHXWZHgpU5nf.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JCuG46vlvGpinuzbjnLwkIOY.jpg?f=fotoalbum_large)
Geeft mij wel te denken of ik niet beter nog een extra accu kan kopen, als deze nu al vol is rond 15.00 uur gaat dat in de komende zomermaanden natuurlijk nog eerder gebeuren.
Mooi te zien op dit screenshot, bij de blauwe pijl is de accu vol en gaat het apparaat alle opgewekte PV stroom direct terugleveren.
Uiteraard met een max van 800watt.
:strip_exif()/f/image/lqzapZwMiYVouqQxv9CW03JB.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is dus 2kWh direct gebruikt, 3,35kWh richting de accu en 2,69kWh vanuit de accu.
Dat is een efficientie voor de accu van 80%, een getal waar die eigenlijk al de hele tijd rond schommelt.
De accu's zijn 1.6 kWh volgens opgave, maar blijkbaar past er meer in.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RN5iMF5mvw9nPHXWZHgpU5nf.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JCuG46vlvGpinuzbjnLwkIOY.jpg?f=fotoalbum_large)
Geeft mij wel te denken of ik niet beter nog een extra accu kan kopen, als deze nu al vol is rond 15.00 uur gaat dat in de komende zomermaanden natuurlijk nog eerder gebeuren.
Om een accu te kopen moet je nog meer euro's aftikken, dus je vervangt het ene probleem door het andere.Aziraphale schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:53:
Is het ook een optie om gewoon te accepteren dat er betaald moet worden voor stroom, zeker aangezien stroom nu niet bepaald heel duur is?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hangt er vanaf, als je mee gegaan bent in de verduurzaming en alles elektrisch hebt, dan zijn het toch aanzienlijke bedragen.de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Om een accu te kopen moet je nog meer euro's aftikken, dus je vervangt het ene probleem door het andere.
Is het ook een optie om gewoon te accepteren dat er betaald moet worden voor stroom, zeker aangezien stroom nu niet bepaald heel duur is?
zonnepanelen zijn bedoelt om energie kosten te besparen, maar nu valt er niet zoveel meer te besparen en hebben ze hun functie verloren.
Niet bezitters hebben het altijd over geld verdienen, maar er is helemaal geen sprake van verdienen.
Mensen die de afgelopen paar jaar zonnepanelen hebben aangeschaft zullen nu duurder uit zijn dan zonder.
Een accu zorgt er ook niet voor dat ze wel of eerder rendabel worden.
Wat een compleet onzinverhaal. Zonnepanelen zijn en blijven een hele interessante investering, vooral als je veel verbruik hebt dat je af kunt dekken. Daar bespaar je duizenden euro's per jaar mee (all electric Huis met EV) , en in het verleden nog veel meer.Polvo176 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Hangt er vanaf, als je mee gegaan bent in de verduurzaming en alles elektrisch hebt, dan zijn het toch aanzienlijke bedragen.
zonnepanelen zijn bedoelt om energie kosten te besparen, maar nu valt er niet zoveel meer te besparen en hebben ze hun functie verloren.
Niet bezitters hebben het altijd over geld verdienen, maar er is helemaal geen sprake van verdienen.
Mensen die de afgelopen paar jaar zonnepanelen hebben aangeschaft zullen nu duurder uit zijn dan zonder.
Panelen hebben niet hun functie verloren. Ze geven nog steeds 25 jaar lang gratis stroom.
Op mijn nieuwe woning ga ik 30.000 Wp zonnepanelen leggen. Een no-Brainer ook wat mij betreft.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-03-2025 15:55 ]
Dat zijn een hoop aannames die je presenteert als feiten.Polvo176 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Hangt er vanaf, als je mee gegaan bent in de verduurzaming en alles elektrisch hebt, dan zijn het toch aanzienlijke bedragen.
Wij zijn meegegaan in de verduurzaming, nu all electric, en onze kosten voor elektra vallen naar mijn mening best mee.
Wij hebben onze zonnepanelen oa aangeschaft tbv besparing op de energiekosten, maar toen wij ze kochten was al overduidelijk dat salderen zou worden afgeschaft. We hebben al onze beslissingen dus ook genomen op basis van geen salderen. Een belangrijk deel van de besparing zit hem hier in het direct eigen verbruik, de zelfvoorziening. Saldering is bijzaak, leuk voor nu, maar tijdelijk.
Om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de zelfvoorziening hebben we hier geïnvesteerd in een systeem waarmee we goed inzicht kregen in ons verbruik. Daardoor konden we ons verbruik op veel punten terugbrengen.
Ook hebben we er bij al onze aanschaffen voor de verduurzaming bij stil gestaan hoe we de zelfvoorziening zo hoog mogelijk konden krijgen. En we zijn een heel eind gekomen al zeg ik het zelf. Er zijn veel mensen waar het veel beter is gelukt, maar wij zijn tevreden. Onze zonnepanelen daar hebben we beslist geen spijt van, en die zorgen hier nog steeds voor een fors lagere energienota.
We hebben inmiddels 2 thuisbatterijen aan het draaien. 1 geïnstalleerd en 1 pib. We hebben ook nog een pib in bestelling staan. We hebben die batterijen niet aangeschaft om financieel beter van te worden. Ik geloof dat dat, met een vast contract zoals wij nog hebben tot nov 2027, geen zin heeft. Tegelijkertijd is het een aanschaf waarmee we in elk geval een gedeelte van het aanschabedrag gaan terugverdienen. Dat kunnen we hier niet van alles zeggen wat we aanschaffen. Bovendien sluit ik niet uit dat op termijn er nog dingen kunnen gaan veranderen waardoor het financiële voordeel groter wordt.
Wel dragen de batterijen hier goed bij aan dat wat we min of meer als basis hebben bij onze verduurzaming. Met behoud van of toegenomen comfort verduurzaming dusdanig dat onze energierekening/het energieverbruik niet hoger wordt, maar liefst lager.
In ons geval houdt de pib hier het verbruik lager dan de geïnstalleerde batterij, en we zijn er erg enthousiast over. Ook al denken we dat de tvt de bruikbare periode mogelijk gaat overtreffen.
Hier ook mega nuttig met mijn full electric woning, ook in de winter overdag meestal mijn gehele stroomverbruik gedekt!de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Wat een compleet onzinverhaal. Zonnepanelen zijn en blijven een hele interessante investering, vooral als je veel verbruik hebt dat je af kunt dekken. Daar bespaar je duizenden euro's per jaar mee (all electric Huis met EV) , en in het verleden nog veel meer.
Panelen hebben niet hun functie verloren. Ze geven nog steeds 25 jaar lang gratis stroom.
Op mijn nieuwe woning ga ik 30.000 Wp zonnepanelen leggen. Een no-Brainer ook wat mij betreft.
toch wel grappig, steeds die keuze voor Hager in Nederland.Taro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:12:
[...]
Zie de uitleg in mijn bericht hierboven.
Heb het vorige week hier bewust zo laten aanleggen om van al dat gedoe af te zijn, ieder blok met stopcontacten op een eigen fase & groep:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
maar dat terzijde, heel netjes, met alamats en een HW kWh meter,
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
- Taro
- Niet online
Ben sinds vanmiddag vs die "oude" set-up nog 2 extra stopcontacten aan het testen:MacD007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:44:
[...]
toch wel grappig, steeds die keuze voor Hager in Nederland.
maar dat terzijde, heel netjes, met alamats en een HW kWh meter,![]()
![]()
/f/image/cXcjspRRlndtkLf8RZg0s0i3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iLeWRY8o6fb35zo8WrJJUped.png?f=user_large)
/f/image/JuIPH3HfINCje8GpEqX3j2LL.png?f=fotoalbum_large)
En het geheel gaat ook prima:
:strip_exif()/f/image/MVJT86j8cm3yMDBjEDImX3tP.png?f=user_large)
Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.
De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.
De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in:
- Hame / Marstek / Duravolt accu -> Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu
- HomeWizard Plug-in Battery -> Het HomeWizard Plug-In Battery topic
- Zendure Hyper 2000 -> Het grote Zendure Hyper 2000 plug-in thuisaccu topic
- Eva Power accu-> Eva Power hybride thuisaccu