Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-06 14:32
Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:32:
[...]

De Zendure die ik hier heb voldoet aan alle punten incl. dynamisch laden en NOM, PV aansluiting, etc., met als opmerking: ...
Een andere mogelijkheid die in de buurt komt, de ook door je al eens genoemde Deye AE-FS2.0-2H2.

Als ik kijk in de handleiding (bijv blz 14 - https://flipbook.pagepres...-0-2h2-user-manual#page14 ) dan lijkt het alsof deze:

* on-grid werkt (laden/ontladen)
* ook direct met PV kan laden, inclusief geheel off-grid
* noodstroomuitgang heeft
* NOM kan draaien (in elk geval obv CT-klem)

Echter, ik zie geen aansluitingen voor (bedrade) communicatie en bediening lijkt (alleen) via app te kunnen, online, Chinese cloud, dat spreekt me niet zo aan. Graag lokaal, open en bijv met Home Assistant te besturen.

Edit: heb Deye een berichtje gestuurd met de vraag of zoiets toch mogelijk is. Ik verwacht geen snel (laat staan volledig en duidelijk) antwoord, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, maar we gaan het zien.

[ Voor 15% gewijzigd door zeegerd op 21-01-2025 14:38 ]

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:43
jellybrah schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:52:
Op marstek.nl staat hij nu voor 1695. Dit is een echte marstek dealer of slechts weer een dozenschuiver zonder goede service?
eeeenn hij is weer terug op 1899.
Ik zat nog zwaar in overweging, laat maar weer zitten

[ Voor 9% gewijzigd door jellybrah op 21-01-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:17
Niet perse thuisaccu, maar ik was bezig met de nord pool integratie in home assistant en dat werkte goed. Ik had om wat te spelen en te checken vast wat sensoren/entitys in een mooi scherm staan zodat ik wat prijzen en verloop kon zien. Prima! Tot ineens de entities 'not available' waren en ook niet meer kwamen. Hij ging eigenlijk gewoon helemaal offline. Dus ik dacht, even de integratie opnieuw installeren maar nu, wat ik ook probeer, ik heb alleen maar de integratie en 1 sensor/entity over, namelijk nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021 en verder helemaal niets. Mis ik iets, doe ik iets verkeerd?

Heb trouwens sinds vorige week een mooi zendure setje draaien dus binnenkort maar overstap maak naar dynamisch contract. Vandaar dat ik met nord pool aan de slag wil. Nu nog zon....

[ Voor 14% gewijzigd door DaGoose op 21-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zeegerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Een andere mogelijkheid die in de buurt komt, de ook door je al eens genoemde Deye AE-FS2.0-2H2.

Als ik kijk in de handleiding (bijv blz 14 - https://flipbook.pagepres...-0-2h2-user-manual#page14 ) dan lijkt het alsof deze:

* on-grid werkt (laden/ontladen)
* ook direct met PV kan laden, inclusief geheel off-grid
* noodstroomuitgang heeft
* NOM kan draaien (in elk geval obv CT-klem)

Echter, ik zie geen aansluitingen voor (bedrade) communicatie en bediening lijkt (alleen) via app te kunnen, online, Chinese cloud, dat spreekt me niet zo aan. Graag lokaal, open en bijv met Home Assistant te besturen.

Edit: heb Deye een berichtje gestuurd met de vraag of zoiets toch mogelijk is. Ik verwacht geen snel (laat staan volledig en duidelijk) antwoord, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, maar we gaan het zien.
Ik heb Deye volgens mij zo'n 2 maanden geleden een berichtje gestuurd, nooit iets vernomen, dus helaas een structureel iets. Van Zendure krijg ik doorgaans binnen 1 dag reactie.

Ben nu overigens ook in contact met Redodo, hoor binnenkort of ik iets mag reviewen, die reageren ook netjes en snel. Marstek recent ook benaderd, ook heel erg stil.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DaGoose schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:00:
Niet perse thuisaccu, maar ik was bezig met de nord pool integratie in home assistant en dat werkte goed. Ik had om wat te spelen en te checken vast wat sensoren/entitys in een mooi scherm staan zodat ik wat prijzen en verloop kon zien. Prima! Tot ineens de entities 'not available' waren en ook niet meer kwamen. Hij ging eigenlijk gewoon helemaal offline. Dus ik dacht, even de integratie opnieuw installeren maar nu, wat ik ook probeer, ik heb alleen maar de integratie en 1 sensor/entity over, namelijk nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021 en verder helemaal niets. Mis ik iets, doe ik iets verkeerd?

Heb trouwens sinds vorige week een mooi zendure setje draaien dus binnenkort maar overstap maak naar dynamisch contract. Vandaar dat ik met nord pool aan de slag wil. Nu nog zon....
Er komt 1 sensor beschikbaar op basis van je selectie: Land, BTW, etc. Mogelijk heb je daarin een instelling aangepast en is de sensor daarom verdwenen. Dus even de integratie verwijderen, HA restarten, integratie toevoegen en dan configureren. Als het goed is blijft er dan 1 sensor over.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
Taro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Er komt 1 sensor beschikbaar op basis van je selectie: Land, BTW, etc. Mogelijk heb je daarin een instelling aangepast en is de sensor daarom verdwenen. Dus even de integratie verwijderen, HA restarten, integratie toevoegen en dan configureren. Als het goed is blijft er dan 1 sensor over.
Dan had ik in eerste instantie schijnbaar iets anders geconfigureerd want toen had ik ook entities als vorige prijs, volgende, hoogste prijs etc. Nu heb ik dat dus niet meer, alleen huidige prijs. Heel apart want als ik de documentatie lees dan zou ik die entities dus wel moeten hebben.
Heb hem al paar keer verwijderd en HA opnieuw opgestart alles, alleen die ene sensor/entity blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DaGoose schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Dan had ik in eerste instantie schijnbaar iets anders geconfigureerd want toen had ik ook entities als vorige prijs, volgende, hoogste prijs etc. Nu heb ik dat dus niet meer, alleen huidige prijs. Heel apart want als ik de documentatie lees dan zou ik die entities dus wel moeten hebben.
Heb hem al paar keer verwijderd en HA opnieuw opgestart alles, alleen die ene sensor/entity blijft.
Er zitten arrays in met waarden per uur, daar kan je met scripts doorheen lopen.

Maar wat wil je precies bereiken? Want evt. code voor de grafiekjes of de Cheapest Price integratie heb ik wel voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZsgXUfGXQ37u_cjZUlJ7mLmVp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pqWTcbXmzh9GUFghwtgh2n3K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1hmNRlzFU2Ooh2WOeVFaW3T4iI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/es7Vp0NX8zkntjfX4hAedhQw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Volgende week gaat hier in de straat ivm werkzaamheden de stroom er af tussen 8:30 en 16:30.

Laat maar komen :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
DaGoose schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Dit klinkt alsof je 2 integrations door elkaar haalt.

Je hebt de ingebouwde Nord Pool integration en de nordpool custom integration. De eerste is nieuw sinds december, terwijl de tweede al een aantal jaren bestaat en aangeboden wordt. De meeste dingen die je online vindt zijn op basis van de tweede, simpelweg omdat die al veel langer bestaat.

De ingebouwde integration geeft ook de vorige/volgende/hoogste prijs weer. Prijzen verder vooruit lijken op te vragen te zijn door een action nordpool.get_prices_for_date uit te voeren. Bij de custom integration zijn de prijzen als attribute toegevoegd aan de entity.

Ze hebben beide dezelfde naam, dus je kunt ze niet tegelijkertijd gebruiken. Als je de custom integration geïnstalleerd hebt, overschrijft die de ingebouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
Sicco92 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Dit klinkt alsof je 2 integrations door elkaar haalt.

Je hebt de ingebouwde Nord Pool integration en de nordpool custom integration. De eerste is nieuw sinds december, terwijl de tweede al een aantal jaren bestaat en aangeboden wordt. De meeste dingen die je online vindt zijn op basis van de tweede, simpelweg omdat die al veel langer bestaat.

De ingebouwde integration geeft ook de vorige/volgende/hoogste prijs weer. Prijzen verder vooruit lijken op te vragen te zijn door een action nordpool.get_prices_for_date uit te voeren. Bij de custom integration zijn de prijzen als attribute toegevoegd aan de entity.

Ze hebben beide dezelfde naam, dus je kunt ze niet tegelijkertijd gebruiken. Als je de custom integration geïnstalleerd hebt, overschrijft die de ingebouwde.
Ik heb er inderdaad een idee van dat het daar ergens verkeerd gaat. Ik moet er nog even precies induiken, maar dit maakt wel wat duidelijk. :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-06 22:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQw47BCxp_h0DG_sVekww5BpSdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRZI5THZ6kNL2HR6p6oc8fHP.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij gisteren binnengekomen (inclusief P1). oOo

Helaas pas in het weekend tijd om mee aan de slag te gaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
@RudiKe Nou zaterdag volledig report hier dan :)

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 23-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
RudiKe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:44:
[Afbeelding]

No way dat ik dat zou uitstellen, dan maar wat minder slaap :)

Heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 07:21

wmc

RudiKe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:44:
[Afbeelding]

1x omvormer/accu en 1x extra accu?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Recent dus een Zendure AIO 2400 binnengekregen incl. APS Micro omvormer. De APS heeft de aansluitingen voor de zonnepanelen aan de onderkant zitten, daardoor moet je een bevestigingsbeugel in de hoogste stand zetten om dat passend te krijgen, waardoor het afdekkapje aan de bovenkant niet meer past...

Even wat onderzoek gedaan, Hoymiles biedt ook een 800 Watt micro omvormer aan met lagere footprint, de MC4 PV aansluitingen zitten er aan de zijkant. Die binnengekregen en zojuist gemonteerd en het afdekkapje past nu gelukkig :) Tip: Ga je voor de AIO 2400, kies dan niet voor de APS, maar de Hoymiles inverter. Betekent ook dat ik nu de APS aan de HUB2000 kan koppelen en daar dan van de AB2000 accu gebruik kan maken, kan die ook weer uit de stapel met AB2000S' . Heb echter nog geen zonnepanelen over/liggen, dus eerst maar die knoop doorhakken :)

Voor, met APS omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qlJ_lmIJ08TQadV_2rYzZIcBxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajdIwwmnrYsQrnwYYDZYaxGd.jpg?f=fotoalbum_large

Na, met Hoymiles omvormer, wel jammer dat de PV kabels nu wat naar de zijkanten uitsteken, maar goed, heb nog wel wat andere langere kabels liggen, maar eens even mee spelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OLqduAWN0d6EtfidZk_tOpuy2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea0UOE6jlrJgN12MoNMCGXu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZM0ysnV1sni_WbVqzvnIfpwV_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vV1VAmBnSk3mch4Wf4exIrL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSYhE2el-VB6xM9pVmivoSrBjvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDZjQaEHzYUZpIOccBQIluaB.jpg?f=fotoalbum_large

De hele bende bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeM88PE8HWjbm99uKCvMEoONDtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB6rqtMZVSWHpM13oAHOgDk3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de kap erop zit ga ik de AIO 2400 verhuizen naar de achterkant tegen de garage, op een buitenstopcontact, zonder overkapping. Dat stopcontact is een andere groep dan de 2 Hypers. Als het goed is krijg ik maandag een voorstel van de elektricien voor 3x ABB4 stopcontacten in de garage verspreid over 3 fases & groepen, dan heb ik het eindelijk veilig(er) en netjes opgelost en gaan de Hypers naar binnen.

Edit: De AIO staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--WDs-3AcJv3xxLmurPhsosGx7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U88S1HncP8Ga0nYFzxUsy1Lo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 25-01-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

tomtom901

Moderator General Chat
Je vrouw zal blij met je zijn, maar een tweaker of niet he :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
tomtom901 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Je vrouw zal blij met je zijn, maar een tweaker of niet he :+
Tjah, los van de nadelen van een Tweaker zijn er ook heel veel voordelen, dat is hier meer dan prima in balans ;)

Gelukkig interesseert het haar nu niets aangezien het toch winter is, maar richting de lente moet ik het inderdaad netjes oplossen. Maar goed, de AIO zojuist uit het zicht verderop gezet, dus nu testen of die daadwerkelijk tegen de regen kan.... Nadeel is dat die op dat punt aan het eind van de middag ook vol in de dan al afzwakkende zon staat, dus maar eens even kijken of ik er op termijn iets voor of omheen moet zetten. En de PV kabels liggen dus nu ook uit het zicht ipv onder de overkapping.

Zit er dus nu over na te denken om 5x Longi 435 Wp panelen bij te halen met 1x steunen voor in de achtertuin en 1x een Esdec 2x2 plat dak set voor op het garagedak. Dan 2 bestaande + 1 nieuwe panelen op de AIO (kan 1+2 panelen per MPPT aan) en via de dakdoorvoer 2 panelen op iedere Hyper in de garage. Wel goed kijken naar het vereffenen van de panelen, of ik dat via de andere dakset kan doen of apart moet gebeuren.

Stroom opslaan vanuit het net, of vanuit de PV dak set is leuk, maar er gaat niets boven "gratis stroom" direct via DC in de accu's opslaan. Voor 72 Euro per paneel van 435 Wp heb je ze al snel terugverdiend en dan mooi in de avonduren terugleveren als oven, afzuigkap en verlichting aan staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RudiKe
wmc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]

1x omvormer/accu en 1x extra accu?
Inderdaad ! Slechts 2 kWh, maar leuk genoeg om even mee te spelen.

Ik heb alles geplaatst, aangesloten en zijn volledig On-Line.
Echte handleiding heb ik niet kunnen vinden maar het is allemaal wel logisch voor een Tweaker ;).
- Bijgeleverde P1 meter in de Homewizard Splitter.
- Hoofd-Unit (VT1000) aansluiten,
- App Downloaden, account aanmaken, koppelen aan de VT1000.
- App koppelen aan de P1 meter om de "Smart Mode" op Self-use te zetten (laden bij PV overschot, ontladen bij tekort).
- Daarna heb ik pas de losse accu aangesloten op de VT1000, werd direct herkend en gebruikt.
- Extra de AlphaEss Integratie in mijn Home Assistent gezet gekoppeld aan de Cloud Dienst via een API, is nu dus ook met Home Assistant aan te sturen. Dat doe ik echter nog niet aangezien ik nog geen Dynamisch contract heb. De eigen aansturing werkt goed genoeg.

Is nu twee dagen online en het werkt zoals verwacht zonder problemen.
Ik kijk het nog een paar weken aan en bestel misschien dan een extra accu (of twee) erbij voordat het echt zomer wordt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@RudiKe Interessant, bedankt voor het delen. Ben ook wel benieuwd naar evt. foto's van de producten en app. Het oog wil ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:14
RudiKe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Inderdaad ! Slechts 2 kWh, maar leuk genoeg om even mee te spelen.

Ik heb alles geplaatst, aangesloten en zijn volledig On-Line.
Echte handleiding heb ik niet kunnen vinden maar het is allemaal wel logisch voor een Tweaker ;).
- Bijgeleverde P1 meter in de Homewizard Splitter.
- Hoofd-Unit (VT1000) aansluiten,
- App Downloaden, account aanmaken, koppelen aan de VT1000.
- App koppelen aan de P1 meter om de "Smart Mode" op Self-use te zetten (laden bij PV overschot, ontladen bij tekort).
- Daarna heb ik pas de losse accu aangesloten op de VT1000, werd direct herkend en gebruikt.
- Extra de AlphaEss Integratie in mijn Home Assistent gezet gekoppeld aan de Cloud Dienst via een API, is nu dus ook met Home Assistant aan te sturen. Dat doe ik echter nog niet aangezien ik nog geen Dynamisch contract heb. De eigen aansturing werkt goed genoeg.

Is nu twee dagen online en het werkt zoals verwacht zonder problemen.
Ik kijk het nog een paar weken aan en bestel misschien dan een extra accu (of twee) erbij voordat het echt zomer wordt !!
Goed om te horen. Dat is namelijk exact de opstelling die ik ook voor ogen heb. Die van mij wordt morgen geleverd.
Ben je nog van plan om zonnepanelen rechtstreeks op de Evapower aan te sluiten? Ik denk er over om dat in het voorjaar te doen. Ik heb nog precies genoeg ruimte voor 2 extra panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 06:15
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Tjah, los van de nadelen van een Tweaker zijn er ook heel veel voordelen, dat is hier meer dan prima in balans ;)

Gelukkig interesseert het haar nu niets aangezien het toch winter is, maar richting de lente moet ik het inderdaad netjes oplossen. Maar goed, de AIO zojuist uit het zicht verderop gezet, dus nu testen of die daadwerkelijk tegen de regen kan.... Nadeel is dat die op dat punt aan het eind van de middag ook vol in de dan al afzwakkende zon staat, dus maar eens even kijken of ik er op termijn iets voor of omheen moet zetten. En de PV kabels liggen dus nu ook uit het zicht ipv onder de overkapping.

Zit er dus nu over na te denken om 5x Longi 435 Wp panelen bij te halen met 1x steunen voor in de achtertuin en 1x een Esdec 2x2 plat dak set voor op het garagedak. Dan 2 bestaande + 1 nieuwe panelen op de AIO (kan 1+2 panelen per MPPT aan) en via de dakdoorvoer 2 panelen op iedere Hyper in de garage. Wel goed kijken naar het vereffenen van de panelen, of ik dat via de andere dakset kan doen of apart moet gebeuren.

Stroom opslaan vanuit het net, of vanuit de PV dak set is leuk, maar er gaat niets boven "gratis stroom" direct via DC in de accu's opslaan. Voor 72 Euro per paneel van 435 Wp heb je ze al snel terugverdiend en dan mooi in de avonduren terugleveren als oven, afzuigkap en verlichting aan staan.
Tip, je hebt Jinko 435Wp panelen al voor 44 euro per stuk: https://solarkopen.nl/col...er-neo-n-type-zonnepaneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
dennisfr schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Goed om te horen. Dat is namelijk exact de opstelling die ik ook voor ogen heb. Die van mij wordt morgen geleverd.
Ben je nog van plan om zonnepanelen rechtstreeks op de Evapower aan te sluiten? Ik denk er over om dat in het voorjaar te doen. Ik heb nog precies genoeg ruimte voor 2 extra panelen.
Ik twijfel nog tussen zonnepanelen en een kleine verticale windturbine.
Ik heb al 40 panelen liggen met plaats voor meer, maar ik heb het idee dat ik genoeg genereer daarmee. Zeker in de Zomer zal ik nog steeds een enorm overschot hebben. Dat is nu nog niet zo'n probleem maar als de Saldering wegvalt is het beter om ook in de donkere dagen, inclusief 's nachts, wat kWh'tjes op te wekken met de windturbine. Die zijn minder rendabel maar zijn minstens een mooie "tegenhanger" voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

RudiKe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Ik twijfel nog tussen zonnepanelen en een kleine verticale windturbine.
Ik heb al 40 panelen liggen met plaats voor meer, maar ik heb het idee dat ik genoeg genereer daarmee. Zeker in de Zomer zal ik nog steeds een enorm overschot hebben. Dat is nu nog niet zo'n probleem maar als de Saldering wegvalt is het beter om ook in de donkere dagen, inclusief 's nachts, wat kWh'tjes op te wekken met de windturbine. Die zijn minder rendabel maar zijn minstens een mooie "tegenhanger" voor de zonnepanelen.
Ik zou voor meer panelen gaan. Die kosten nog maar 50 euro per stuk. En in de winter kun je er niet genoeg hebben. Ik heb 63 panelen en helaas nu geen plek meer anders zou ik ook bijleggen.

Die windmolens is weggegooid geld. Dat is hier al vaak aangetoond. Levert niets op.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-01-2025 22:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RudiKe
Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
@RudiKe Interessant, bedankt voor het delen. Ben ook wel benieuwd naar evt. foto's van de producten en app. Het oog wil ook wat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYLHM6n1ufYEQB-3Wk33r3d9txo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9RJzHfvD2mnWDD68JDJd1LZ.jpg?f=fotoalbum_large

In deze eerste screenshot kun je zien dat ik vandaag vrij vlot de accu heb weten op te laden met PV-overschot naar 2kWh. Daarna de rest van de dag ontladen met 200Watt, deze limiet heb ik ingesteld om er langer van te genieten ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFewq-n7Fg3wSFcldFL9nT5trzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flNqidWePfJCXPr05xhvdeeb.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn accu is hier alweer bijna leeg (10.4 %) Hij stopt met ontladen bij 10% (accu beveiliging).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXDQSn8vdpf-BrmP-lqNLmkev_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOa0WcCigoiuyfLBVab6cHK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J10LaUEGmG_foM0xpkFXysVqAAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avs3cIkKHL5H3C4BYXnXY1Oc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFc_QoWQs7xyQvpHSFY10ADJico=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcrnBeArGRrjBK26sE7NTFul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC6AlDjAComhMnL4BvK6S28FreQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yawJDEuMk1TGzA1C0JVXAI81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puwt3vtF111KNrz4X7eBH7ZtIic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eu6JdXAzr6Mhzi0QQdspOGM.jpg?f=fotoalbum_large

De rechtse P1 is van EVA. Het lampje knippert fel wit bij Data, dus bijna continu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj2pR3QlP8F5Xf0X0Ul8HVKQNuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T4qTPTA3ZTLKnQgLwh49eea.jpg?f=fotoalbum_large

De behuizingen zijn van stevig metaal, dus geen kunststof. Ik heb ze al ergens "weggemoffeld" dus qua foto's kan het even niet beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K0cwlk9zZCqYC5vpjILlcYN3lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnTqLYcIra6BrqrprTBmirgN.jpg?f=fotoalbum_large

De Extra accu wordt geleverd met een korte en een lange kabel. Handig bij de plaatsing dat je kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@RudiKe Top, thx! Leuk om te zien.

De NOM instelling werkt goed? En mag ik vragen wat 2 kWh extra capaciteit kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
@RudiKe Dank, ziet er best goed en logisch en voor deze noob hanteerbaar uit. Vrijdag ga ik het zelf ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:45:
@RudiKe Top, thx! Leuk om te zien.

De NOM instelling werkt goed? En mag ik vragen wat 2 kWh extra capaciteit kost?
Wat is de NOM instelling ? Ik weet niet wat je bedoelt (afkorting) .... [EDIT] Ah, Nul Op Meter natuurlijk....
Ja, zou theoretisch goed kunnen werken als ik maar wat meer opslagcapaciteit zou hebben.

€300,00 per extra 1kWh accu, maximaal 5 stuks bij te plaatsen voor 6kWh opslag.
https://eva-power.nl/products/de-evamate-uitbreidingsmodule

[ Voor 12% gewijzigd door RudiKe op 26-01-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
RudiKe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Wat is de NOM instelling ? Ik weet niet wat je bedoelt (afkorting) .... [EDIT] Ah, Nul Op Meter natuurlijk....
Ja, zou theoretisch goed kunnen werken als ik maar wat meer opslagcapaciteit zou hebben.

€300,00 per extra 1kWh accu, maximaal 5 stuks bij te plaatsen voor 6kWh opslag.
https://eva-power.nl/products/de-evamate-uitbreidingsmodule
Ja inderdaad, nul op de meter :)

300 Euro per 1 kWh is wel redelijk netjes, incl. BTW neem ik aan?

Het is heel simpel: Je begint met relatief weinig kWh's, dan krijg je het virus en upgrade je al snel naar meer :) Daarom wel goede keuze om voor een modulair systeem te gaan. Ook wel mooi dat display, aan de andere kant werkt dat natuurlijk kostenverhogend en neemt het wat extra power af uit de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Let's go!

Nu 17 cent @ dynamische tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn9Ez0Dl9mdNi4v8e-vZtabu_KU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Po9rOJESUh6UV9PBzm6NNypq.png?f=fotoalbum_large

Vannacht en morgen rond 12:00 ook mooie prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKE70U3OTFS9ZHZFwyWoxrdtLoI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HFqVz58nPCv0rvgVF7lko9wJ.png?f=user_large

De accu is nu aan het laden, vaatwasser draait, 2 EV's aan het laden. Heel benieuwd hoeveel kWh's er morgenochtend geladen zijn, gelukkig een loadbalancer op de laadpaal anders zouden de stoppen er nu uitknallen :)

Morgen een beetje rond 17:00 en 18:00 ontladen, maar om 13:00 bepalen op basis van de tarieven van overmorgen of het ontladen al eerder moet starten en langer doorgaat, of wat reserveren voor mogelijk hogere pieken overmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudiKe
Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Ja inderdaad, nul op de meter :)

300 Euro per 1 kWh is wel redelijk netjes, incl. BTW neem ik aan?

Het is heel simpel: Je begint met relatief weinig kWh's, dan krijg je het virus en upgrade je al snel naar meer :) Daarom wel goede keuze om voor een modulair systeem te gaan. Ook wel mooi dat display, aan de andere kant werkt dat natuurlijk kostenverhogend en neemt het wat extra power af uit de accu.
Ja, incl btw, ex verzending (weet niet hoeveel dat is eerlijk gezegd).

Scherm gaat na een minuutje uit, dus dat is geen verbruiker zolang je er af blijft :) .

Met Home Assistant kan ik triggeren wanneer het apparaat moet laden/ontladen. Dus met HA kun je dan ook gaan handelen !

Hoe heb je die mooie Dynamische uurtarieven in HA gekregen ?

[ Voor 11% gewijzigd door RudiKe op 27-01-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

Ziet er goed uit! Heb je enig idee of de NOM modus goed gaat als je een accu op elke fase zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
wmc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:41:
Ziet er goed uit! Heb je enig idee of de NOM modus goed gaat als je een accu op elke fase zet?
Daar heb ik over nagedacht en theoretisch zou het denk ik wel goed moeten gaan. Zolang je maar een terugleverlimiet instelt per HoofdUnit (Ik nam aan dat je dat bedoelt met accu).
De P1 meter leest alleen de totalen uit van de drie fasen (som), vervolgens probeert de HoofUnit continu (lijkt iedere paar seconden) evenveel vermogen te willen terugleveren om theoretisch op NOM uit te komen. Als mijn accu is volgeladen en teruglevert als het zonnetje weg is, fluctueerd het door de P1 meter gemeten vermogen (dus rond de plus 50 en - 50 watt (meestal tussen +10 en -10 maar dat hangt natuurlijk af van wat voor vermogen je ineens bij of uitschakeld).
Mijn theorie is dat als meerdere HoofdUnits gaan terugleveren, ze vanzelf samen alleen kijken naar totalen en in ongeveer gelijke mate gaan terugleveren. Zonder de "terugleverlimiet" verwacht ik dat de verschillende HoofdUnits te veel gaan "klapperen", maar dat is ook alleen maar gebaseerd op verwachting, geen feiten.

Maar dat is eigenlijk momenteel financieel niet interessant aangezien losse accu's veel goedkoper zijn dan een hoofdUnit, tenzij je meer wilt gaan inzetten als de maximale 6kWh. Het schijnt dat Energieleveranciers voorlopig ook alleen kijken naar totalen, en niet naar een ongelijke vermogens verdeling van de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awedar
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 12:45
Ik heb een vraagje:

Ik heb 4,9 kwh aan zonnepanelen op mijn dak liggen:
  • * 2kw solaredge omvormer
  • * 2,9 kw enphase systeem
Ik ben aan het kijken voor een plug-in batterijsysteem en vroeg me af welke van deze beide opties het interessants zijn:

2x SolarFlow Hyper 2000 Wechselrichter met telken daar 2.8 kw onder
of
EVA powermate met 5120 wh

Het gaat hem dan over de oplaadbeperking tot 800w per omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

Awedar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:50:

dit krijg ik niet ontcijferd doordat je de verkeerde eenheden gebruikt.
Hoeveel panelen heb je nu? 4900 Wp vermoed ik?

En kloppen die vermogens van je omvormers dan wel? Of zijn het niet de vermogens van je omvormer?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

RudiKe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Daar heb ik over nagedacht en theoretisch zou het denk ik wel goed moeten gaan. Zolang je maar een terugleverlimiet instelt per HoofdUnit (Ik nam aan dat je dat bedoelt met accu).
De P1 meter leest alleen de totalen uit van de drie fasen (som), vervolgens probeert de HoofUnit continu (lijkt iedere paar seconden) evenveel vermogen te willen terugleveren om theoretisch op NOM uit te komen. Als mijn accu is volgeladen en teruglevert als het zonnetje weg is, fluctueerd het door de P1 meter gemeten vermogen (dus rond de plus 50 en - 50 watt (meestal tussen +10 en -10 maar dat hangt natuurlijk af van wat voor vermogen je ineens bij of uitschakeld).
Mijn theorie is dat als meerdere HoofdUnits gaan terugleveren, ze vanzelf samen alleen kijken naar totalen en in ongeveer gelijke mate gaan terugleveren. Zonder de "terugleverlimiet" verwacht ik dat de verschillende HoofdUnits te veel gaan "klapperen", maar dat is ook alleen maar gebaseerd op verwachting, geen feiten.

Maar dat is eigenlijk momenteel financieel niet interessant aangezien losse accu's veel goedkoper zijn dan een hoofdUnit, tenzij je meer wilt gaan inzetten als de maximale 6kWh. Het schijnt dat Energieleveranciers voorlopig ook alleen kijken naar totalen, en niet naar een ongelijke vermogens verdeling van de fasen.
Ik voorzie eigenlijk meer het probleem dat een unit door middel van ontladen NOM de meter probeert te houden terwijl de andere aan het laden is. Oftewel je bent eigenlijk energie aan het rondpompen in je huis. In het Marstek topic lijkt dat namelijk wel een probleem te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:59
Afgelopen zaterdag is ook mijn EvaPower + 5 mates bezorgd met beloofde P1 meter.
Installatie duurt nog even want ik wil met home assistant aan de slag om ervoor te zorgen dat hij m'n Zonneplan Nexus niet in de weg gaat zitten.

Ervaring tot nu toe is dikke prima, zowel technische als vragen over levering werden binnen 1 dag via de mail uitgebreid beantwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofRe4U05GcePtYK8SHtGw_VdwCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWmKdQ5RJ5hDNKSGD9cHJ80X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Shandar04 op 27-01-2025 14:17 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
Ik wil als het bevalt ook twee Evapowers (met ieder 5 mates) aan het werk zetten hier. Maar dan moet inderdaad de samenwerking wel goed verlopen (wellicht via de app). Dus vooralsnog beginnen met één Evapower net als @Shandar04 hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:16
Zou het misschien een idee zijn om net als voor de HW, Zendure en de Marstek batterijen een eigen topic aan te maken?
Dan hou je alle relevante info over deze batterij mooi seperaat. Zoekt ook wat makkelijke als je iets specifiek zoekt over een bepaalde batterij.

Heb zelf (nog) geen batterij, maar vind ook deze wel interessant. Dus lees graag mee.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
wmc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Ik voorzie eigenlijk meer het probleem dat een unit door middel van ontladen NOM de meter probeert te houden terwijl de andere aan het laden is. Oftewel je bent eigenlijk energie aan het rondpompen in je huis. In het Marstek topic lijkt dat namelijk wel een probleem te zijn.
Ik denk dat dat bij EVA wel meevalt (let op, slechts inschatting, geen feit).
Ik zie dat EVA zelf veel kleine stapjes als het terugleververmogen omhoog of omlaag gaat aanpassen om NOM te halen, dus geen "grote" stappen in één keer.
Dus, ja er kan e.e.a. worden rondgepompt maar ik verwacht dat dit blijft bij die +50 -50 Watt.
Misschien even contact met EVA ? Ik heb ze zelf nog niet hoeven contacten maar ik begrijp (o.a. van Shandar) dat ze je graag te woord staan bij vragen (support@eva-power.com).

Er staat in ieder geval niets genoemd in de on-line installatie handleiding die ik ondertussen heb gevonden 8)7 https://eva-power.nl/pages/instellen

[ Voor 10% gewijzigd door RudiKe op 27-01-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier ook de EVA-power met 5 mates binnengekregen op vrijdag.
Helaas is het me in het weekend niet gelukt om de EVA-power te koppelen met de app (iOS).

Ik heb van alles geprobeerd en de EVA is online (accu heeft een eigen webinterface waar alles op OK staat) maar krijg hem desondanks niet met de APP gekoppeld (= account). Gemaild met EVA-power, hopelijk snel antwoord. Hopelijk kunnen ze hem achter de schermen koppelen aan mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
_Richie_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:23:
Helaas is het me in het weekend niet gelukt om de EVA-power te koppelen met de app (iOS).

Ik heb van alles geprobeerd en de EVA is online (accu heeft een eigen webinterface waar alles op OK staat) maar krijg hem desondanks niet met de APP gekoppeld (= account). Gemaild met EVA-power, hopelijk snel antwoord. Hopelijk kunnen ze hem achter de schermen koppelen aan mijn account.
Succes !

[ Voor 24% gewijzigd door RudiKe op 27-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49

Fioravanti

Fioravantastisch!

Shandar04 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:15:
Afgelopen zaterdag is ook mijn EvaPower + 5 mates bezorgd met beloofde P1 meter.
Installatie duurt nog even want ik wil met home assistant aan de slag om ervoor te zorgen dat hij m'n Zonneplan Nexus niet in de weg gaat zitten.

Ervaring tot nu toe is dikke prima, zowel technische als vragen over levering werden binnen 1 dag via de mail uitgebreid beantwoord.

[Afbeelding]
Nice! Ik heb net hun support gemaild, maar misschien dat jij het ook weet. Kon even geen handleiding vinden?
Mijn vraag is of de mates ook naast elkaar te plaatsen zijn, of per se gestapeld moeten worden. Zag in een andere post dat er korte en lange kabels worden meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
wmc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Je moet als je NOM wil draaien OF alle units op dezelfde fase zetten en vanaf daar alle fases compenseren, of een unit per fase plaatsen die alleen zijn eigen fase compenseert. Of 2 units gebruiken, waarvan 1 zijn eigen fase compenseert en de andere unit de 2 andere fases.

Bij alle andere oplossingen gaan verschillende producten elkaar tegenwerken.

Zendure lost dit op door per Hyper omvormer te selecteren welke Shelly fase er gekoppeld moet worden, 1, 2 of 3 stuks, die dan uiteraard niet meer door andere omvormers geselecteerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Awedar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:50:
Ik heb een vraagje:

Ik ben aan het kijken voor een plug-in batterijsysteem en vroeg me af welke van deze beide opties het interessants zijn:

2x SolarFlow Hyper 2000 Wechselrichter met telken daar 2.8 kw onder
of
EVA powermate met 5120 wh

Het gaat hem dan over de oplaadbeperking tot 800w per omvormer.
Je hebt 4900 Wp zonnepanelen op het dak liggen, maar vermoed niet dat je 4,9 kW aan omvormers hebt, want dat is wel een vreemd aantal. Een SE 2k bestaat wel, maar een 2.9 kW Enphase ook?

Afijn, waar het om gaat: Je wil dat de accu omvormers qua vermogen (kW) en qua capaciteit (kWh) matchen. Een Hyper 2000 werkt met 1 of 2 kWh accu's, niet met 2.8 kw (je bedoelt hier 2 kWh neem ik aan). Met 2 Hypers, losstaand, dus niet gekoppeld, kan je met 2x1200 Watt laden.

Maar voordat we verder meedenken: Schrijf even de juiste waardes icm eenheden op en welk doel je zou willen bereiken, want hoeveel kWh wek je bijv. op een dag op? Wil je alles opslaan? Hoeveel verbruik je in de avond/nacht/ochtend? Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudiKe
Fioravanti schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Nice! Ik heb net hun support gemaild, maar misschien dat jij het ook weet. Kon even geen handleiding vinden?
Mijn vraag is of de mates ook naast elkaar te plaatsen zijn, of per se gestapeld moeten worden. Zag in een andere post dat er korte en lange kabels worden meegeleverd?
Ze kunnen ook gewoon naast elkaar staan, zelfs met de korte kabel. Er zitten 2 multifunctionele aansluitingen op de achterzijde die als in- en uitgang kunnen fungeren. Dus wat je net handig vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXQVsxzdXjWou_ZBLdTNSNRFMac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUzAofMGPp5x1Vjg5i4ftx50.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door RudiKe op 27-01-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
verkeerd gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door mrme12345 op 27-01-2025 19:40 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49

Fioravanti

Fioravantastisch!

RudiKe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ze kunnen ook gewoon naast elkaar staan, zelfs met de korte kabel. Er zitten 2 multifunctionele aansluitingen op de achterzijde die als in- en uitgang kunnen fungeren. Dus wat je net handig vind.
[Afbeelding]
Mooi! Dan ga ik een 1+5 bestellen. Wat was de levertijd bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

Taro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Je moet als je NOM wil draaien OF alle units op dezelfde fase zetten en vanaf daar alle fases compenseren, of een unit per fase plaatsen die alleen zijn eigen fase compenseert. Of 2 units gebruiken, waarvan 1 zijn eigen fase compenseert en de andere unit de 2 andere fases.

Bij alle andere oplossingen gaan verschillende producten elkaar tegenwerken.

Zendure lost dit op door per Hyper omvormer te selecteren welke Shelly fase er gekoppeld moet worden, 1, 2 of 3 stuks, die dan uiteraard niet meer door andere omvormers geselecteerd kunnen worden.
Ik ben benieuwd of de EvaPower units een zelfde mogelijkheid bieden. Ik heb de support gemaild, dus ben benieuwd wat het antwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
_Richie_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:23:

Lullige vraag misschien, maar heb je de handleiding gevolgd? Als je vanuit de Energy Life app de battery online helpt, moet je eerst een account aanmaken en inloggen. Daarna kun je pas een apparaat toevoegen.
Dan moet het apparaat toch ook gekoppeld zijn aan je account of mis ik iets?
Ik heb vanavond, mijn vandaag bezorgde, EvaPower + 1 EvaMate zonder al teveel problemen aan de praat gekregen. De brakke Wifi in de garage was het grootste struikelblok eigenlijk.
Nu de HA integratie nog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Vind het leuk om ervaringen over de Eva producten te lezen, blijf ook graag op de hoogte en heb liever niet nóg een Tweakers tabblad open, maar mocht iemand zich geroepen voelen om een apart topic over de EvaPower producten te openen: Schroom niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:51
RudiKe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat dat bij EVA wel meevalt (let op, slechts inschatting, geen feit).
Ik zie dat EVA zelf veel kleine stapjes als het terugleververmogen omhoog of omlaag gaat aanpassen om NOM te halen, dus geen "grote" stappen in één keer.
Dus, ja er kan e.e.a. worden rondgepompt maar ik verwacht dat dit blijft bij die +50 -50 Watt.
Misschien even contact met EVA ? Ik heb ze zelf nog niet hoeven contacten maar ik begrijp (o.a. van Shandar) dat ze je graag te woord staan bij vragen (support@eva-power.com).

Er staat in ieder geval niets genoemd in de on-line installatie handleiding die ik ondertussen heb gevonden 8)7 https://eva-power.nl/pages/instellen
Ik ben benieuwd hoe het NOM bedrijf verloopt bij de EVA? Heb je evt. grafieken hiervan obv je p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Chupachups schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het NOM bedrijf verloopt bij de EVA? Heb je evt. grafieken hiervan obv je p1 meter?
Best aardig (het was niet zo’n beste dag voor de zonnepanelen), dus zelfs mijn 2 kWh opslag was maximaal voor de helft gevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6h8Lvln779t_rX-vdFlOlKOOIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGSK3ribKPj6WShDGN6FcmNZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Helaas nog geen goede oplossing van Evapower hiervoor gekregen. De batterij is wel online maar ik krijg hem via de app helaas niet gekoppeld. Wat een domper…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

tomtom901

Moderator General Chat
_Richie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Helaas nog geen goede oplossing van Evapower hiervoor gekregen. De batterij is wel online maar ik krijg hem via de app helaas niet gekoppeld. Wat een domper…
Wat stom -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
_Richie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Kun je niet via de webserver de huidige netwerksettings verwijderen, zodat de EvaPower weer in AccessPoint mode gaat? Als dat lukt kun je daarna (via de app) het apparaat zoeken en weer aan je Wifi koppelen. Dan is hij direct ook je account gekoppeld.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 30-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:24
RudiKe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]

In deze eerste screenshot kun je zien dat ik vandaag vrij vlot de accu heb weten op te laden met PV-overschot naar 2kWh. Daarna de rest van de dag ontladen met 200Watt, deze limiet heb ik ingesteld om er langer van te genieten ;-).

[...]
Bedankt voor het delen.
Snap dat het mentaal leuker is om het te limiteren op 200W (en leuk dat je het in kan stellen).
Maar voor het totaal rendement zou het wel een effcienter kunnen zijn om die limiet er af te laten.
Maar dat weet je eigenlijk pas als iemand wat experimenten doet met de round trip efficiency bij verschillende vermogens.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:28
ice-T106 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Bedankt voor het delen.
Snap dat het mentaal leuker is om het te limiteren op 200W (en leuk dat je het in kan stellen).
Maar voor het totaal rendement zou het wel een effcienter kunnen zijn om die limiet er af te laten.
Maar dat weet je eigenlijk pas als iemand wat experimenten doet met de round trip efficiency bij verschillende vermogens.
Zoals ook op Facebook gedeeld, hierbij wat eerste resultaten voor de EvaPower met de 2 extra accu's (totaal dus 3 kWh) voor een globale indicatie van het rendement en RTE.
De EvaPower is aangesloten op een HW socket, tevens lees ik vermogen/energie uit via HA sensoren (die gelijk zijn aan de waarden die in de app van EvaPower worden getoond).

1. Geladen van 10 tot 55 % (dus 45 % = 1,35 kWh). Volgens de aangesloten HW socket is voor 1,7 kWh geladen, volgens de HA sensor.charge is voor 1,5 kWh geladen. Rendement laden op basis van HW socket = 1,35/1,7 = 0,79. Rendement op basis van HA sensor.charge = 1,35/1,5 = 0,9.

2. Vervolgens ontladen van 55 naar 10% (dus ook weer 1,35 kWh). Volgens de HW socket: 1,2 kWh, volgens de HA sensor.discharge: 1,3 kWh. Rendement ontladen op basis van HW socket = 1,2/1,35=0,88. Rendement op basis van HA sensor.discharge = 1,3/1,35 = 0,96.
Ontladen is variabel met max. 600W. Laden is variabel met max 1500W.

Nu aan het laden met continu vermogen van 1212W van SoC 10 - 100%. Resultaten volgen later. Tevens met info over NoM ontladen.
Edit: momenteel wat onbalans tussen de 3 accu's. Hopelijk wordt dit rechtgetrokken na een volledig laadproces.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9ytJJxBbjgkhlHIFlEDeKhpaqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgRthX7OpfwC58NxvPfqrsl2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door diamanten op 30-01-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:39
Interessant topic, ik zit al een tijd naar een batterij te kijken en probeer de investeerders case rond te krijgen.
Ik heb een op dit moment dynamisch energiecontract via Tibber. Ik heb 7 zonnepanelen 400wp, met enphase micro omvormers. Ik heb een hybride auto met 26 kWh capaciteit.

Ik zie vooral voordeel van de accu inzetten op moment tussen 17.00-20.00 wanneer de stroom het duurste is, dan zie ik dat mijn verbruik relatief hoog is doordat wij thuiskomen en gaan koken, wassen etc. De auto laad op het goedkoopste moment 's nachts. Maar ik vind het moeilijk om de totale berekening te maken, iemand een idee/richting? (of excelletje? :> )

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
dennisfr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Kun je niet via de webserver de huidige netwerksettings verwijderen, zodat de EvaPower weer in AccessPoint mode gaat? Als dat lukt kun je daarna (via de app) het apparaat zoeken en weer aan je Wifi koppelen. Dan is hij direct ook je account gekoppeld.
Dank voor het meedenken. Met het lang indrukken van de power knop kun je volgens mij de netwerk settings resetten. Maar als ik daarna hetzelfde probeer met koppelen, het lukt niet. De app lijkt geen connectie te maken met het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:10
Chupachups schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Werkt echt wel goed, bij grotere vermogens doet de Eva accu er wel lang over om op en terug te schakelen. Efficiency zat net onder 80% voor de hele rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBVmBNKajKWBbydQaGSxef-FTKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYs3pX4MwOVjwWitLelhRAIa.png?f=fotoalbum_large
Grote piek is geforceerd laden, daarna blijft het onder de +-10Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYS29hU2j7sawliS67qcxosVgHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KkNnbpFKMVLeFBbWTEk01mA.png?f=fotoalbum_large

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Voogel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 06:09:
[...]

Werkt echt wel goed, bij grotere vermogens doet de Eva accu er wel lang over om op en terug te schakelen. Efficiency zat net onder 80% voor de hele rit.

[Afbeelding]
Grote piek is geforceerd laden, daarna blijft het onder de +-10Watt.

[Afbeelding]
Dit is mijn NoM-grafiek: het werkt niet echt lekker. In modus Zelfverbruik (p1 Meter) oscilleert hij continu tussen de 400 en -400 W. Gemiddeld over een half uur zal het vermogen wel 0 zijn, maar de EvaPower schakelt de hele tijd tussen 0 en 500 W ontlaadvermogen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVesXED6V4is46YW0h35qWKe9iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWRD08NmF8RE5bxOSatODwYj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door diamanten op 31-01-2025 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
Ik heb een Topicstart gemaakt voor de EvaPower thuisaccu, zoals voorgesteld door @Taro.
Eva Power hybride thuisaccu
De topicstart is nog vrij summier. Mocht iemand zich geroepen voelen om deze te helpen uitbreiden, schroom niet.

Misschien handig om onze bevindingen daar te verzamelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diamanten
dennisfr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:43:
Ik heb een Topicstart gemaakt voor de EvaPower thuisaccu, zoals voorgesteld door @Taro.
De topicstart is nog vrij summier. Mocht iemand zich geroepen voelen om deze te helpen uitbreiden, schroom niet.

Misschien handig om onze bevinden daar te verzamelen?
Prima initiatief, ik zal mijn NoM bevindingen daar naar toe overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 15:16
Mooi.... en dank. Dit topic ga ik dan ook volgen. Ben nog niet echt in de markt voor een batterij nu, maar dan kan ik alvast wat praktijk ervaringen vergelijken met andere systemen. Bovendien de ontwikkelingen in de firmware updates zien (mochten die er komen).

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dennisfr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:43:

Misschien handig om onze bevindingen daar te verzamelen?
Top, ik heb de link aan de topicwaarschuwing toegevoegd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 18:39
Ik zie nu in die Heimat aanbiedingen verschijnen van +-475 euro , 2250 Kw opslag, engergy meter erbij.

Zijn de prijzen nu al zo hard aan het dalen?

Ik ga misschien dit weekend maar eens de grens over, even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
Fioravanti schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Mooi! Dan ga ik een 1+5 bestellen. Wat was de levertijd bij jou?
Ongeveer 2 maanden, ik heb de set besteld in de voor-verkoop begin december :).

Tijdens het bestellen kun je de levertijd volgens mij wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
ice-T106 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Bedankt voor het delen.
Je hebt gelijk. Ik heb het ondertussen aangepast naar 400W.
Ik merkte namelijk dat gedurende de dag ook af en toe een paar wolkjes voorbij kwamen en er nog wat vermogen uit het net bij moest komen omdat mijn zonnepanelen niet voldoende konden leveren. Op die momenten ging de Accu dus weer bij-boosten (ontladen). Op die momenten wil ik eigenlijk zo veel mogelijk de accu ontladen zodat er later, als het zonnetje weer terug is, weer lekker veel ruimte is om bij te laden en minder wordt teruggeleverd aan het net. Dus zoveel mogelijk zelf-voorzienend.

Ik heb ondertussen een beetje beeld op de efficiency (gemeten via homewizard energy socket), die is bij volledig laden/ontladen zo'n 80% (nattevingerwerk). Als ik meer data (dagen/weken) heb kan ik er wat concreter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
(RSH) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:07:
Ik zie nu in die Heimat aanbiedingen verschijnen van +-475 euro , 2250 Kw opslag, engergy meter erbij.

Bij accu's wil je ook veiligheid, kwaliteit en goede software. Laat je dus niet verleiden door een lage prijs, maar lees je eerst goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 22:11
(RSH) schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:07:

Uit nieuwsgierigheid; linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Laatst online: 19:17

DRK

_Richie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Dank voor het meedenken. Met het lang indrukken van de power knop kun je volgens mij de netwerk settings resetten. Maar als ik daarna hetzelfde probeer met koppelen, het lukt niet. De app lijkt geen connectie te maken met het apparaat.
Ik heb hier ook last van met mijn Eva. Heb je al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Ik ben deze en product specifieke topics al een paar weken aan het volgen. Ik ben ook geïnteresseerd om nu een plug and play accu te kopen met de volgende use case in gedachten.

Ik zou op termijn twee accu’s / omvormers willen. Zolang salderen nog bestaat, wil ik nu een accu met hoog vermogen om vooral de prijs pieken op te vangen van de day ahead prijs.

Wanneer saldering niet meer mogelijk is, wil ik er een kleine vermogen omvormer er naast zetten. Die zoveel mogelijk NOM stand moet gaan draaien.

Uitdaging is om er voor te zorgen dat beide batterijen straks niet tegen elkaar in gaan werken. Liefst alleen 1 van de twee actief bij ontladen. Laden uiteraard wel op basis van overschot in productie en/of lage prijzen.

Wat denken jullie van deze use case?

Thuissituatie:
Nieuwbouw, 7000w PV omvormer Oost-West, W/W Warmtepomp, thuisladen Tibber, constant vermogen in huis is ongeveer 200W, 2 EV’s samen 150kWh accu gemiddeld 500kWh laden per maand en homey pro als smart home.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 20-06 18:39
Hetisookwat schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; linkje?
Ik had de tab alweer dicht gegooid, maar het was bij Kaufland, de marstek B2500.

Waarschijnlijk ex Mwst (BTW) Ik hou het in de gaten voor een eventuele aanvulling op mijn HW batterijen, voor grote opslag. Ik woon een half uur van de grens dus langs een Kaufland, OBI of Hornbach rijden is het punt niet. Geen idee hoe men bij het ophalen over de BTW gaat reageren, mijn duits is redelijk accentloos :-) De reviews houden mij nog een beetje tegen, vanwege de P1 metingen en de software. Ik ben benieuwd hoe dit zich allemaal ontwikkeld, en anders komen er nog 2 HW batterijen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Eastman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:59:
Ik ben deze en product specifieke topics al een paar weken aan het volgen. Ik ben ook geïnteresseerd om nu een plug and play accu te kopen met de volgende use case in gedachten.

Ik zou op termijn twee accu’s / omvormers willen. Zolang salderen nog bestaat, wil ik nu een accu met hoog vermogen om vooral de prijs pieken op te vangen van de day ahead prijs.

Wanneer saldering niet meer mogelijk is, wil ik er een kleine vermogen omvormer er naast zetten. Die zoveel mogelijk NOM stand moet gaan draaien.

Uitdaging is om er voor te zorgen dat beide batterijen straks niet tegen elkaar in gaan werken. Liefst alleen 1 van de twee actief bij ontladen. Laden uiteraard wel op basis van overschot in productie en/of lage prijzen.

Wat denken jullie van deze use case?

Thuissituatie:
Nieuwbouw, 7000w PV omvormer Oost-West, W/W Warmtepomp, thuisladen Tibber, constant vermogen in huis is ongeveer 200W, 2 EV’s samen 150kWh accu gemiddeld 500kWh laden per maand en homey pro als smart home.
Ook afhankelijk van hoeveel opslag je wil hebben, mogelijk is 1 omvormer met een gecombineerde strategie ook een optie.

Persoonlijk zou ik 2 dezelfde omvormers nemen van hetzelfde merk die instelbaar zijn qua vermogen, het laadverlies is belangrijk, maar dan ben je wel flexibel, bij bijv. negatieve prijzen kan je dan wél maximaal profiteren met beide omvormers of bij veel zonne opwek kan je ze beide met het overschot vullen. Knal bijv. 4 accu's onder 1 omvormer (winter) en 2 accu's onder 2 omvormers (zomer) en dan kan je in de toekomst uitbreiden met accu's of ze bundelen. Of 1x Hyper 2000 in NOM mode, met vast inkoopmoment tussen bijv. 11:00-15:00 om maximaal eigen zonneopbrengst te laden in de goedkoopste uren. Door de NOM mode verbruikt ie doorgaans tijdens de duurdere uren als je bijv. kookt het meeste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De AIO2400 wil laden vanuit de zonnepanelen, maar ik zie nu voor het eerst deze meldingen. Gisteren zag ik ze niet, wel een "vries" icoontje, maar toen werd er wel geladen. Goed om te zien dat er nu eerst wordt opgewarmd, LFP wil je onder 0 graden echt niet opladen, daardoor beschadigt de accu direct. De Hypers geven dit nu niet aan, maar die staan ook in stand-by en hoeven niet te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGwnI9EIQSVAXzhzn3KWHEhKIt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktziio5RCU160Ya2rtSYF7dN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUZY7Dd5zkS0Wwo4-CFybVu88e0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFGh9nwR4gmlwFeMkKHX1U15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YelSy17pWQKrdJaZuHno3RKsxzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atjpzBl1wktNsQsOhy88DCTI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Ook afhankelijk van hoeveel opslag je wil hebben, mogelijk is 1 omvormer met een gecombineerde strategie ook een optie.

Persoonlijk zou ik 2 dezelfde omvormers nemen van hetzelfde merk die instelbaar zijn qua vermogen, het laadverlies is belangrijk, maar dan ben je wel flexibel, bij bijv. negatieve prijzen kan je dan wél maximaal profiteren met beide omvormers of bij veel zonne opwek kan je ze beide met het overschot vullen. Knal bijv. 4 accu's onder 1 omvormer (winter) en 2 accu's onder 2 omvormers (zomer) en dan kan je in de toekomst uitbreiden met accu's of ze bundelen. Of 1x Hyper 2000 in NOM mode, met vast inkoopmoment tussen bijv. 11:00-15:00 om maximaal eigen zonneopbrengst te laden in de goedkoopste uren. Door de NOM mode verbruikt ie doorgaans tijdens de duurdere uren als je bijv. kookt het meeste.
Dank voor je suggestie. Ik zit vooral met de RTE percentage van een grote omvormer bij laag vermogen. Ik zie RTE van 50% langskomen, daar schrik ik wel van.

Volgens mij zijn de zendure/Eva/Marstek op dit moment allemaal 2000+ Watt omvormers die softwarematig gelimiteerd worden. Alleen de HW heeft native een 800W.

Zijn er accu’s die werken met micro omvormers? Die bij worden geschakeld naarmate de vermogens vraag toeneemt.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Eastman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Dank voor je suggestie. Ik zit vooral met de RTE percentage van een grote omvormer bij laag vermogen. Ik zie RTE van 50% langskomen, daar schrik ik wel van.

Volgens mij zijn de zendure/Eva/Marstek op dit moment allemaal 2000+ Watt omvormers die softwarematig gelimiteerd worden. Alleen de HW heeft native een 800W.

Zijn er accu’s die werken met micro omvormers? Die bij worden geschakeld naarmate de vermogens vraag toeneemt.
De RTE ligt hier wel een stuk hoger hoor en ik laad de laatste dagen met 750 ipv 1200 Watt per Hyper. De 12 kWh opslag zit nog half vol en de RTE van deze week met geladen vs ontladen kWh's staat vooralsnog op 72%, eind van de avond zijn de accu's vermoedelijk op de ingestelde 14% aangekomen en dan kan ik aangeven wat de daadwerkelijke RTE deze week is en die zal dus boven die 72% liggen, zonder ruis op de lijn omdat de DC aangesloten panelen nu niet meer op de Hypers zitten, maar op de AIO (die meet ik overigens niet ivm buitenstopcontact).

Wat betreft de micro omvormers: Ik heb hier dus o.a. de AIO2400, daarop zit in mijn situatie een Hoymiles 800 micro omvormer en voor de HUB2000 heb ik een APS 800 micro omvormer. Op die HUB2000 kan je 1-4 stuks AB1000/2000(S) aansluiten, nou heb ik daar nog niet naar de mogelijkheden in de app kunnen kijken, maar beide kunnen in ieder geval niet vanuit het net opladen, dat is eenrichtingsverkeer.

Wat je dus wel zou kunnen doen: 1x HUB2000 voor DC panelen en daarop 1 of meerdere accu's en 1x Hyper 2000 met daarop 1 of meerdere accu's. Echter is dan de vraag hoeveel zoden dat aan de dijk zet. Wil je bijv. met stroom handelen, dan heb je niet zoveel aan 1920 Wh opslag, dan is het ook een dure oplossing per kWh. Je krijgt eigenlijk pas voordeel als je meer accu's gaat toepassen, want dan worden de kosten per kWh lager (je smeert immers de investering van de omvormer uit over meer opslag) en dan pas kan je ook echt meer dan een deuk in een pakje boter slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
DRK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Ik heb hier ook last van met mijn Eva. Heb je al een oplossing gevonden?
Gisteren geprobeerd om bij de buren contact mijn ‘Eva’ te krijgen. Helaas lukt het ook hier niet. Krijgt wel contact met het lokale netwerk maar geeft een DNS lookup error.

Ik ben er nu wel klaar mee. Hopelijk kunnen ze hem snel omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 09:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik moet zeggen dat de Anker oplossing de laatste 4 dagen het enorm goed heeft gedaan. Qua opwekking niets te klagen gezien de hoeveelheid zon.

Beide batterijen waren/zijn de afgelopen 100% volgeladen en konden effectief de periode van 18:00 t/m 02:00 uur "dragen" qua verbruik in de avond, veel van het verbruik wordt opgemaakt door de warmtepomp (wat in de lijn der verwachting is gezien deze temperaturen).

Mogelijk dat ik nog een extra batterij configuratie bij ga halen, maar dan eentje die via de overcapaciteit van de PV deze op kan laden.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft al iemand een Marstek Jupiter / Duravolt Kilo? Zit daar, net als bij de Venus, een RS-485 kabel bij in de doos?

(Nl. geen idee wat voor mooie waterdichte stekker daar gebruikt wordt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nwagenaar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:31:
Ik moet zeggen dat de Anker oplossing de laatste 4 dagen het enorm goed heeft gedaan. Qua opwekking niets te klagen gezien de hoeveelheid zon.

Beide batterijen waren/zijn de afgelopen 100% volgeladen en konden effectief de periode van 18:00 t/m 02:00 uur "dragen" qua verbruik in de avond, veel van het verbruik wordt opgemaakt door de warmtepomp (wat in de lijn der verwachting is gezien deze temperaturen).

Mogelijk dat ik nog een extra batterij configuratie bij ga halen, maar dan eentje die via de overcapaciteit van de PV deze op kan laden.
Mag ik even vragen welke Anker je exact hebt, ik kon dit zo snel niet terug vinden in je posts.
Ik kijk namelijk al een tijdje richting de Anker Solix X1, die lijkt me namelijk behoorlijk interessant.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Via deze post deel ik graag mijn selectie(proces) voor een 'balkoninstallatie'. Hoor graag wat ik zoal over het hoofd gezien blijk te hebben!

Wij hebben een afdak in de tuin (dak op ZW, iets van 15 - 20 graden helling), waar prima vier panelen op zouden passen. Er is stroom, maar een extra groep erheen trekken is eigenlijk niet te doen. De plek dus voor een opstelling met accu die via de stekker 'rustig' gaat leveren. Doel is dus opwekking voor eigen verbruik, later. Later, vanwege die nauwe verbinding (800W), maar ook omdat er al PV is, zonder accu. Tevens is er al een EMS dat gebruikers schakelt en wil ik de optie voor aanvullende zaken uitdrukkelijk open houden.

Mijn criteria:
  • Vier panelen, moet dus ca. 2000W zonnestroom verwerken (DC)
  • Wisselende schaduwwerking, dus het moet slimmer worden dan 'één domme string'
  • Tevens vanaf netzijde op kunnen laden zou fijn zijn. (Eigen PV overschot bewaren in het tussenseizoen.)
  • Capaciteit minstens 3kWh, liever iets meer, tot 5 à 6.
  • Accu in de schaduw, maar wel in de winterkou. Moet hier dus tegen kunnen.
  • Waterdichtheid minder noodzakelijk; wil er toch een kast voor kopen of maken
  • Aansturing (van ontlading) via lokale API is een must. Sterke voorkeur voor bedraad.
  • Prijsklasse van de in de TS genoemde oplossingen.
Ik had zelf al een paar opties gevonden, maar nog geen andere dan in de TS al staan.

Vooral vanwege de helder gedocumenteerde en bewezen werkende modbus (RTU) toegang, kom ik uit bij de Marstek Jupiter-E (tevens Duravolt Kilo). Daar zitten al perfect vier losse MPTTs in, maar helaas kan hij niet vanaf netzijde opladen.

Daarom toch nog wat verder aan het puzzelen, maar niet zo aan het vinden: telkens staan een app en een cloud centraal :|. Is Marstek inderdaad de enige die zich (nu al) volledig binnen de woning laat aansturen? (Naast homewizard dan, maar da's weer een verhaal apart; wel 'stekker accu' maar niet zozeer 'balkoninstallatie'.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
[...]
Mag ik even vragen welke Anker je exact hebt, ik kon dit zo snel niet terug vinden in je posts.
Ik kijk namelijk al een tijdje richting de Anker Solix X1, die lijkt me namelijk behoorlijk interessant.
Tuurlijk! Het zijn een 2-tal Solarbank E1600 (A17C0) icm een MI80 inverter en een 4-tal Anker Panelen van 570WP.

Geheel wordt aangestuurd via HA icm https://github.com/thomluther/ha-anker-solix.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 22:05
Verleden week op de InterSolution-beurs in Gent (België) eens gepolst wat de intenties zijn van CEBEO en Rexel, 2 groothandels hier in België.
Ze nemen beide een afwachtende houding aan t.o.v. plug-in en balkon toestellen.
Als de merken echt via de DHZ-winkels gaan, stappen ze waarschijnlijk niet in.
Ze hebben uiteraard al wel "aanbiedingen" gekregen van de verschillende merken.
Kijk verder uit hoe de markt hier in België zich gaar gedragen.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:43:
Verleden week op de InterSolution-beurs in Gent (België) eens gepolst wat de intenties zijn van CEBEO en Rexel, 2 groothandels hier in België.
Ze nemen beide een afwachtende houding aan t.o.v. plug-in en balkon toestellen.
Als de merken echt via de DHZ-winkels gaan, stappen ze waarschijnlijk niet in.
Ze hebben uiteraard al wel "aanbiedingen" gekregen van de verschillende merken.
Kijk verder uit hoe de markt hier in België zich gaar gedragen.
dus blijkbaar komt dan hun winstmarge in het geding, nu is de energiemarkt in Belgie toch wel anders dan hier in Nederland. Gas is goedkoper en stroom blijkbaar duurder in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MacD007 Dat zijn toch simpelweg andere kanalen? De Praxis/BricoPlanit koopt dat niet bij zo'n groothandel, dus waarom zouden zij dan hun magazijn ermee vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
@MacD007 Dat zijn toch simpelweg andere kanalen? De Praxis/BricoPlanit koopt dat niet bij zo'n groothandel, dus waarom zouden zij dan hun magazijn ermee vullen?
dat is dus juist ook de oorzaak dat die groothandel dus geen controle over de prijs heeft en als dan door de retailers ook nog bodemprijzen gevraagd worden blijft er dus voor de groothandel een te geringe marge over (verkoop dus aan andere dan de door jou genoemde retailers die wel gebruik maken van deze groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok.. maar je komt op me over alsof je 't vreemd en / of typisch Belgisch vindt. Terwijl dit onderscheid tussen verschillende kanalen van alle tijden en vele branches is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Weet iemand hier toevallig of je met een AIO of Hyper meer dan 1 Shelly Plug kunt koppelen om te compenseren? Ik heb meerdere HW & Athom stekkers, maar helaas maar 1 Shelly Plug en kan dat dus niet testen. Eigenlijk net zoals je bij een Shelly 3EM Pro meerdere fases kunt aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-06 14:11
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:20:
Weet iemand hier toevallig of je met een AIO of Hyper meer dan 1 Shelly Plug kunt koppelen om te compenseren? Ik heb meerdere HW & Athom stekkers, maar helaas maar 1 Shelly Plug en kan dat dus niet testen. Eigenlijk net zoals je bij een Shelly 3EM Pro meerdere fases kunt aanvinken.
@Taro Je kunt met zowel de eigen Zendure satellite Plug EU als de Shelly Plug S & Shelly Plus Plug S meerdere slimme stekkers aanvinken als dat is wat je bedoelt. :)

Dus bijvoorbeeld: Hyper 2000 ---> Stekker 1 (Lamp) Stekker 2 (Elektrische Fiets lader)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:20:
[...]

@Taro Je kunt met zowel de eigen Zendure satellite Plug EU als de Shelly Plug S & Shelly Plus Plug S meerdere slimme stekkers aanvinken als dat is wat je bedoelt. :)

Dus bijvoorbeeld: Hyper 2000 ---> Stekker 1 (Lamp) Stekker 2 (Elektrische Fiets lader)
Ja, ik wil bijv. 3-4 apparaten met 1 AIO of 1/2 Hypers kunnen compenseren. Thx, weet ik voldoende.

Ben overigens op dit moment met het Hyper cluster op NOM icm Shelly 3EM Pro bezig, terwijl de AIO teruglevert, eens kijken hoe dat gaat. Leek in het begin een beetje choppy, maar gaat nu prima en staat soms enige tijd precies op 0. Hoopte natuurlijk dat de apparaten elkaar niet tegen zouden werken en dat lijkt goed te gaan.

Vandaag 2 steunen + kabels binnengekregen voor 2 extra zonnepanelen, die beugels zouden pas over 2-3 weken binnenkomen, dus nu snel zonnepanelen regelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 22:05
Gwaihir schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:20:
Ok.. maar je komt op me over alsof je 't vreemd en / of typisch Belgisch vindt. Terwijl dit onderscheid tussen verschillende kanalen van alle tijden en vele branches is.
Zelf vind ik dat de groothandel er zich niet zou moeten in mengen.
Het produkt is rechtstreeks voor de consument want "plug-play".
De groothandels zijn er om installateurs te bevoorraden.
Normaal heb je geen installateur nodig. Misschien enkel om een zekering bij in de kast te zetten.
Dus denk ik dat het meer voor de DHZ-zaken is.

En inderdaad, als een DHZ-zaak of zelfs de Aldi een actie doet, gaat de consument daar aankopen.
zie Aldi in D:
https://www.aldi-onlinesh...e2cc8f7c809a07af9485a9510

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Laatst online: 19:17

DRK

.

[ Voor 99% gewijzigd door DRK op 06-02-2025 17:02 . Reden: dubbel post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zijn er eigenlijk al reviews waarin de verschillende populaire thuis accu systemen tegen elkaar afgezet worden? Idealiter door mensen die dat nu doen op basis van specs, dat kan ik zelf ook wel... Ik heb even wat gezocht op YT etc maar nog niet echt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Sander schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:36:
Zijn er eigenlijk al reviews waarin de verschillende populaire thuis accu systemen tegen elkaar afgezet worden? Idealiter door mensen die dat nu doen op basis van specs, dat kan ik zelf ook wel... Ik heb even wat gezocht op YT etc maar nog niet echt gevonden.
Die zijn er niet echt; er zijn wel een paar Duitse sites die de balkon accu's met elkaar vergelijken, maar die gaan over de oudere types.

Ik denk dat onze eigen ervaringen meer informatie zal verschaffen dan zo'n review though ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudiKe
Sander schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:36:
Dit is heb beste wat ik tot nu toe heb gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=Zt_I77--BrU
Duits maar goed vergelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RudiKe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Dit is heb beste wat ik tot nu toe heb gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=Zt_I77--BrU
Duits maar goed vergelijk volgens mij.
Thanks die ga ik eens rustig bekijken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Inmiddels een testopstelling gemaakt met een combinatie van:
  • Zendure Ace 1500 - Off-grid omvormer
  • Zendure HUB2000 - PV omvormer
  • Zendure AB2000S - 2 kWh accu
  • APS Micro-omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsO0eK3CI5AUrbv_CrEX7Psl7R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmYBy8ngwo1sd3CZ9jrO2f29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc87Zg4iPi83bbIwo55k9d2r8Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLYVywuvD84s0I3VssIS2D7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GBNSI9Ojfv9ZoJxlV8iVmF1Alw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o4ZMryQfpPIzOiwp6J6MeoB.jpg?f=fotoalbum_large

Waar is deze oplossing geschikt voor?
  • Het aansluiten van 2 tot 4 panelen op de Hub2000 en 1-2 (Let op V/W max!) op de Ace 1500
  • Opslag tot 7,68 kWh
  • Off-grid omvormer met 2x AC out, 1x USB-A out, 1x USB-C out en 1x XT60
  • Laden/ontladen wanneer gewenst, ook dynamisch
Je kunt met deze setup dus zowel laden als ontladen en je hebt off-grid uitgangen beschikbaar.

De Hub2000 icm Ace 1500 kan dynamisch kopen en verkopen, op vaste tijden laden/ontladen, een Shelly Plug of Shelly (Pro) 3EM matchen of op basis van PV terugleveren/opslaan. Wat dat betreft doet die qua softwareopties niet onder voor de Hyper 2000. En de Hub 2000 neemt ook de besturing van de aangesloten Ace 1500 over.

Binnenkort besluiten we hier om 8-9 extra 460 Wp panelen te laten plaatsen, waar dan 2-3 Hypers en deze set-up een rol in gaan spelen. Nu ik weet wat de Hub2000 voor mogelijkheden heeft is eigenlijk alleen de tot 800 Watt beperkte uitvoer vs een Hyper 2000 die op een eigen groep 1200 Watt kan doen een ding. De Ace 1500 heeft overigens geen passieve koeling en maakt wat geluid bij het laden, zou ik niet in de woonkamer willen hebben, in de garage is dat prima. Maar ik denk dat ik 3x Hyper met 1x Hub2000+Ace1500 in gebruik ga nemen, aangezien 1 van de groepen/aansluitingen dan af en toe tot maximaal 2000 Watt belast wordt, maar ik wel het gewenste aantal panelen kan aansluiten en in de garage ook makkelijk zaken direct vanuit de AC-outs van de Ace kan opladen.

Nu verder twijfelen over de extra PV investering.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Mooi @Taro extra PV is met huidige prijzen best aantrekkelijk... heb zelf nog plek voor 8 panelen op Noord. Ideaal voor de vroege ochtend en late avond in de zomer om te gebruiken of tegen relatief hoge tarieven terug te leveren. Maar afschaffing salderen maakt het weer minder interessant. Moet ivm tvt dus eigenlijk snel knoop doorhakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Magpie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:00:
Mooi @Taro extra PV is met huidige prijzen best aantrekkelijk... heb zelf nog plek voor 8 panelen op Noord. Ideaal voor de vroege ochtend en late avond in de zomer om te gebruiken of tegen relatief hoge tarieven terug te leveren.
Ja idd, in 2016 betaalde ik nog 250 Euro per 285 Wp paneel, nu komen ze al voor 42 Euro excl. BTW voor 445 Wp langs :)
Maar afschaffing salderen maakt het weer minder interessant. Moet ivm tvt dus eigenlijk snel knoop doorhakken.
Daarom hier ook icm thuisaccu's en een laadpaal die als optie heeft om alleen met zonneoverschot te laden. In totaal nu EV1: 82 kWh bruto, EV2: 54 kWh bruto en 17 kWh thuisaccu, dus 153 kWh opslag om als het in 2027 zo ver is zoveel mogelijk teruglevering te voorkomen.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: