Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 15:32
Inmiddels op de Anker website zelf aanbiedingen waardoor het aantrekkelijk wordt om hem direct in Nederland te kopen, zonder naar Duitsland te hoeven. Solarbank 3 pro met 1 uitbereiding kost 2199 (incl BTW) waarbij je een gratis p1 meter krijgt. Bij bijvoorbeeld Yuma (of Akkuman) kost die combinatie 2099 (met 0% btw) en dan krijg je zo'n anker smart meter er bij. Dus voor die 100 euro extra hoef je niet (meer) moeilijk te doen.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:48
ko-ie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:22:
Hallo allemaal, ik ben een beetje aan het brainstormen en ideeën zijn hierbij erg welkom.

Ook ik ben bezig mijn teruglevering van de zonnepanelen te minderen door zoveel mogelijk zelf te consumeren.
In eerste instantie had ik een schakeling gemaakt voor de elektrische auto met een "granny charger"
Deze schakelt aan (via HomeWizard) als er een bepaalde overschot is (bijv 2200 Watt. Vervolgens gaat er circa 2600 Watt naar de auto voor 30 min. Daarna vind de evaluatie opnieuw plaats. Dit werkt eigenlijk heel prima maar deze thuisbatterij op wielen is helaas niet iedere dag beschikbaar.
Daarnaast heb ik nu een boiler geplaatst. Zie het als een accu maar dan van water.
Ik warm circa 80 liter koud water op naar 65 graden en daar kan ik ongeveer 5-7 kWh aan elektra in kwijt. De heetwater uitvoer van de boiler heb ik vervolgens aangesloten op de koud water invoer van mijn CV ketel.
Met mooi weer heb ik de dag erna in principe geen gasverbruik meer bij het douchen.
De boiler van 2200 Watt heb teruggebracht naar circa 1000 Watt zodat deze sneller aanschakelt. Ik wil tenslotte alleen maar opwarmen met zonne-energie. Ook via HomeWizard schakel ik deze aan en uit. Bij teruglevering van circa 800 Watt springt de boiler aan. Na 20 min wordt dit opnieuw geëvalueerd. Dit is proefondervindelijk een prima waarde gebleken (zie grafiek)

De boiler krijgt dan ook voorrang met aangaan op de auto. Is de boiler op temperatuur of is het erg zonnig, dan zal ook de auto aanspringen.

De boiler schakeling haalt een mooie hap uit mijn teruglevering en scheelt weer gasverbruik.
[Afbeelding]

Nu ben ik ook aan het overwegen om een thuisbatterij aan te schaffen om richting "nul op de meter" te gaan.
Echter deze zal waarschijnlijk voorrang pakken op de boiler of de auto. Zodra er namelijk maar iets van teruglevering is dan zal de accu gaan opladen totdat deze vol is. Zolang de accu aan het laden is zal de auto of de boiler niet aanspringen. Eigenlijk zou ik de de accu willen laten aanspringen met wat logica.
Ik heb een HomeAssistant server beschikbaar waarmee ik schakelingen zou kunnen maken.

Voorbeeld:

(als)
de boiler aan is

(en/of )
de auto aan is

(en)
er is een overschot aan zonne-energie

(dan)
ga de accu volladen.

Ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dit nu het beste kan ondervangen.
Een hele grote thuisbatterij installeren om alles in op te vangen is erg kostbaar en waarschijnlijk niet nodig. Ik heb tenslotte al een accu in de vorm van een boiler.
Ik wil puur de "restjes" aan zonne-energie opslaan in de accu. Met een levering van circa 27 kWh bij een zonnige dag heb ik al gauw zonne-stroom over.

Mocht iemand leuke suggesties hebben, dan zijn die natuurlijk welkom.
Misschien off topic hier maar toch een vraag hierover,

Ook ik ben zoekende om mijn auto te laden met zuiver zonne energie van mijn panelen zonder in de software van de laadpaal te gaan prutsen, heb je een buiten stopcontact geïnstalleerd of deed je dit met een verlengkabel , heb nl 1x de granny gebruikt middels verlengkabel en toen sloeg mijn automaat in de meterkast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:41
joostdevriesede schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:14:
Inmiddels op de Anker website zelf aanbiedingen waardoor het aantrekkelijk wordt om hem direct in Nederland te kopen, zonder naar Duitsland te hoeven. Solarbank 3 pro met 1 uitbereiding kost 2199 (incl BTW) waarbij je een gratis p1 meter krijgt. Bij bijvoorbeeld Yuma (of Akkuman) kost die combinatie 2099 (met 0% btw) en dan krijg je zo'n anker smart meter er bij. Dus voor die 100 euro extra hoef je niet (meer) moeilijk te doen.
En die € 100,- kun je er zelfs nog af snoepen als je even aanmeldt voor de nieuwsbrief bij Anker….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:41
Is er hier een Anker Solix gebruiker die ook een EV heeft? Lukt het om de Solix te laten stoppen met laden/ontladen als de auto begint met laden? Eventueel met Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
Eerlijk gezegd vind ik bij de anker site de combinatie solarbank 2 ac met 2xbp2700 interessanter, of eigenlijk vooral de 2e optie, daarin lijkt de meerprijs van de bp2700 maar 600E te zijn.

In NL kun je de btw terugvragen, is wat gedoe.

Ik zie dat in Duitsland de prijzen weer aan het zakken zijn, de bp1600 is voor rond de E 539 te krijgen, de bp2700 E 639. Even zoeken bij geizhals.de en mydealz.de. Helaas enkel interessant als je autorijden met 'gratis' kms/vervoer/transport hebt ...

[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 19-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
N3OREJ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:55:
[...]

En die € 100,- kun je er zelfs nog af snoepen als je even aanmeldt voor de nieuwsbrief bij Anker….
Die heb ik niet kunnen vinden? Bedoel je de nieuwsbrief op de anker site (dat is een andere dan de anker solix site)? Die heb ik al geprobeerd en werkt niet. Enige wat mij lukte op de anker solix site is een 20 euro cadeaubon.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
tweazer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:37:
Eerlijk gezegd vind ik bij de anker site de combinatie solarbank 2 ac met 2xbp2700 interessanter, of eigenlijk vooral de 2e optie, daarin lijkt de meerprijs van de bp2700 maar 600E te zijn.

In NL kun je de btw terugvragen, is wat gedoe.

Ik zie dat in Duitsland de prijzen weer aan het zakken zijn, de bp1600 is voor rond de E 539 te krijgen, de bp2700 E 639. Even zoeken bij geizhals.de en mydealz.de. Helaas enkel interessant als je autorijden met 'gratis' kms/vervoer/transport hebt ...
Ah dank voor de links. Ik was altijd op zoek naar goede websites voor duitse prijsvergelijking, maar kon ze nooit zo goed vinden. Ken je toevallig bedrijven die niet ver over de grens zitten en die goede prijzen hebben en waar je kunt afhalen? Dat kan ik nog niet echt vinden.
Wat aantrekkelijk is verschilt per situatie, ik ben op zoek naar een systeem waar 8 panelen op kunnen en de 3 pro is tot op heden de enige die ik kan vinden. Systemen waar er 4 op kunnen zijn er wel meer en dan zou ik wellicht eerder voor de zendure solarflow 800 pro gaan, als ik maar 4 panelen zou willen.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
joostdevriesede schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Ah dank voor de links. Ik was altijd op zoek naar goede websites voor duitse prijsvergelijking, maar kon ze nooit zo goed vinden. Ken je toevallig bedrijven die niet ver over de grens zitten en die goede prijzen hebben en waar je kunt afhalen? Dat kan ik nog niet echt vinden.
Wat aantrekkelijk is verschilt per situatie, ik ben op zoek naar een systeem waar 8 panelen op kunnen en de 3 pro is tot op heden de enige die ik kan vinden. Systemen waar er 4 op kunnen zijn er wel meer en dan zou ik wellicht eerder voor de zendure solarflow 800 pro gaan, als ik maar 4 panelen zou willen.
Vwb bedrijven zou ik bij geizhals.de mydealz.de ebay.de en wellicht ook google 'taal duits' de gewenste onderdelen invullen en dan de dichtsbijzijnde lokaties zoeken.
Qua oplossing zou ik eerder meerdere solarbank 2 ac's kopen, de prijs van dat ding benadert de accu prijs. Met (meerdere) acs kun je met meer vermogen laden en ontladen mits op dedicated meterkast groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 11:51
Hallo allen,

Ik ben al enige tijd bezig om forum een beetje uit te spitten en kwam zo ook op deze draad uit.
Ik heb een woning met een niet hele gunstige ligging, waardoor zonnepanelen niet de makkelijkste optie is,
(Ligging zuidwest, inpandig balkon, schoorsteen, stijl / kort dak)

Ik heb wel een garage waar ik wat op zou kunnen plaatsen, maar daar weer de uitdaging van geen wifi en geen losse groep ;) en ligt enige afstand van huis, dus 'even' trekken is lastig, mede door volledig betegeld.
zo zijn er her en der wat dingen wat niet lekker werkt.

Toen kwam ik op internet op de plug-in systemen terecht, en daarop naar dit topic.

Ik had volgende 2 systeempjes gevonden, Link1 - Link2

Mijn grootste doel (denk ik) is om voornamelijk mijn achtergrond verbruik thuis te verbruiken via zon en accu stroom. Dingen zoals de vaatwasser en wasmachine ga ik niet kunnen opvangen. Electrische auto heb ik niet, en we hebben geen elektrische boilers of warmte pompen.

Overdag is de hoop dat ik een deel kan verbruiken (gem 100w/200w achtergrond) en dat de rest van de zonne-energie naar de accu waar mogelijk.
En dan in de avond / nacht de accu ontladen met het achtergrond verbruik.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Zie op het forum weinig over AP systems en dit systeem in het specifiek.

Dit is een stekker oplossing, maar kan deze ook met een 3fase groepen kast, als deze aansloten zit op fase1, groep1 stroom leveren aan fase2, groep4 ?

Ik heb niet het idee dat ik dit binnen 5 jaar terug verdient moet hebben of zo, wil er ook niet perse op achteruit lopen. Heb geen oneindig budget helaas dus van daar ook de wat kleinere setjes.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DrNickB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:47:
Hallo allen,

Ik ben al enige tijd bezig om forum een beetje uit te spitten en kwam zo ook op deze draad uit.
Ik heb een woning met een niet hele gunstige ligging, waardoor zonnepanelen niet de makkelijkste optie is,
(Ligging zuidwest, inpandig balkon, schoorsteen, stijl / kort dak)

Ik heb wel een garage waar ik wat op zou kunnen plaatsen, maar daar weer de uitdaging van geen wifi en geen losse groep ;) en ligt enige afstand van huis, dus 'even' trekken is lastig, mede door volledig betegeld.
zo zijn er her en der wat dingen wat niet lekker werkt.

Toen kwam ik op internet op de plug-in systemen terecht, en daarop naar dit topic.

Ik had volgende 2 systeempjes gevonden, Link1 - Link2

Mijn grootste doel (denk ik) is om voornamelijk mijn achtergrond verbruik thuis te verbruiken via zon en accu stroom. Dingen zoals de vaatwasser en wasmachine ga ik niet kunnen opvangen. Electrische auto heb ik niet, en we hebben geen elektrische boilers of warmte pompen.

Overdag is de hoop dat ik een deel kan verbruiken (gem 100w/200w achtergrond) en dat de rest van de zonne-energie naar de accu waar mogelijk.
En dan in de avond / nacht de accu ontladen met het achtergrond verbruik.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Zie op het forum weinig over AP systems en dit systeem in het specifiek.

Dit is een stekker oplossing, maar kan deze ook met een 3fase groepen kast, als deze aansloten zit op fase1, groep1 stroom leveren aan fase2, groep4 ?

Ik heb niet het idee dat ik dit binnen 5 jaar terug verdient moet hebben of zo, wil er ook niet perse op achteruit lopen. Heb geen oneindig budget helaas dus van daar ook de wat kleinere setjes.
Hij kan de stroom niet van fase 1 naar fase 2 verplaatsen, maar gelukkig doet jou slimme meter dat administratief voor je, dat heet intern salderen.
Heb geen ervaring met aps maar het ziet er leuk uit.
Maar ik zou dan toch eerder naar de marstek D gaan kijken, komt zeer binnenkort op de markt. Kunnen ook rechtstreeks panelen aan, is wat meer kWh en meer kW, deze doet 2500 watt als je hem vast aansluit. Dekt hij toch je wasmachine

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:00:
Hij kan de stroom niet van fase 1 naar fase 2 verplaatsen, maar gelukkig doet jou slimme meter dat administratief voor je, dat heet intern salderen.
Dank, een antwoord waar ik wat aan heb, wel hoopte maar nog niet had gevonden.
Maar ik zou dan toch eerder naar de marstek D gaan kijken, komt zeer binnenkort op de markt. Kunnen ook rechtstreeks panelen aan, is wat meer kWh en meer kW, deze doet 2500 watt als je hem vast aansluit. Dekt hij toch je wasmachine
Nog zo snel niet gekeken naar kosten, maar hiervoor moet ik een losse groep maken. Ik heb een vrije groep in de meterkast, echter niet naar mijn garage lopen.
( circa 22 meter vanaf meterkast, geen kruipruimte maar souterrain (dijkwoning, die volledig voorzet wanden heeft) , buiten om zou kunnen, maar moet ik een bielzen trap slopen en dus circa 22meter stenen eruit halen)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DrNickB tja dan zul je hem op stekker met 800 watt moeten houden. Maar de laad stroom is dan nog wel groter omdat panelen rechtstreeks op accu zitten en DC DC laden.
En is een PV verdeler in je garage geen idee dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
In eerste instantie zat ik ook naar de 2panelen optie kijken.
Relatief kleine accu, in zomer misschien wat overschot,
Maar vanwege winter zat ik juist weer aan de 4 panelen te denken. Extra accu zou evt kunnen, maar is wel ruim 650e duurder dan.

Pv verderdeler zeker wel eens over nagedacht, voor plaatsing enkel panelen toentertijd.

Gezien deze 'set' prijs leek het wel aantrekkelijk en in 1 keer klaar.
Met ook wel als bonus (gevoelsmatig) dat deze ook zonder enige aanpassing off-grid kan draaien op het speciale stop contact.

Geen idee of er andere systemen zijn die ook zo kunnen laden, leveren, off-grid. zonder dat alles gekoppeld hoeft te worden.

Gemiddeld dag verbruik is nu circa 5kw, met weekenden nu (wasjes extra) richting 8kw/10kw. (Inclusief inductie koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@DrNickB Al naar de Zendure SolarFlow 800 Pro gekeken? Heeft een off-grid stopcontact, 4x MPPT en kan 800 Watt terugleveren en evt. met 1000 Watt AC laden. Modulair uitbreidbaar met extra accu's tot 12 kWh.

Mocht je meer vermogen willen, dan is een Zendure 2400 AC een optie, die heeft echter geen ingebouwde MPPT, maar je kunt wel een Zendure SolarFlow 800 (niet te verwarren met de 800 Pro!) op het off-grid stopcontact aansluiten, zodat je alsnog je zonnepanelen kunt koppelen. Dan heb je echter wel extra DC/AC omzetverliezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
@Taro net even gekeken, wel al eerder gezien, nu even iets meer aandacht op gevestigd.
Het lijkt en wat volwassener systeem, ik zal nog eens het topic verderop opzoeken en daar wat lezen.
Het systeem lijkt wel iets duurder, maar wel iets flexibeler voor mijn gevoel. Levertijd lijkt alleen wel wat veel op moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DrNickB schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:21:
@Taro net even gekeken, wel al eerder gezien, nu even iets meer aandacht op gevestigd.
Het lijkt en wat volwassener systeem, ik zal nog eens het topic verderop opzoeken en daar wat lezen.
Het systeem lijkt wel iets duurder, maar wel iets flexibeler voor mijn gevoel. Levertijd lijkt alleen wel wat veel op moment.
Er zijn een aantal Nederlandse resellers met voorraad, leveren vaak binnen 1-3 dagen. Zie ook Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
vraagje los;

Ik gebruik thuis al een tijdje HomeAssistant met een USB connector naar mijn P1 poort op de digitale meter.
Normaal keek ik hier niet zo heel actief naar, echter stond mijn minimale polling op 1min,
deze heb ik proberen aan te passen naar 5sec, maar krijg nog steeds niet sneller mijn data binnen.
Daarnaast heb ik een 3fase systeem, echter ziet hij bij mijn HA dat niet terug.
(mijn vader heeft vergelijkbare setup, maar krijgt netjes 3 fases te zien in HA).

Als ik een P1 meter van merk XXX er aan hang, kan deze dan wel sneller de info ophalen?
Ik neem aan dat hij niet de fase informatie krijgt, omdat ik dit ook nu niet krijg,
maar zou dat een probleem opleveren? (probleem als in niet zo strakke regeling m.b.t. ontladen van de accu etc).

Had zelf nog zitten te kijken naar een Shelly 3em Pro, ik zou de ruimte moeten hebben om deze te kunnen plaatsen, volgens mij moet het zelfs lukken met de klemmen die er bij zitten, alleen weet ik zelf niet hoe ik dat netjes moet doen (technisch correct zonder lasklemmen..) met de voeding van de 3 fase draden naar de shelly toe.

Of moet ik dan toch een nieuwe digitale meter gaan aanvragen?
De mijne is circa 12 jaar oud, met onze verhuizing gelijk vernieuwd en van 1 naar 3 fase gegaan.
Energie leverancier Vattenfal, netbeheerder:Liander.

thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@DrNickB Met een DSMR 5.x meter krijg je iedere seconde een update, met een DSMR 4.x meter iedere 10 seconden. Voor een mooie nul op de meter is een DSMR 5.x meter dus aan te raden.

Als je een 3-fase systeem hebt dan kunnen veel meters de afzonderlijke fases monitoren. Heb hier bijv. de HW, Ecotracker, Zendure, Esp32Home en Zonneplan P1-meters in gebruik.

De output van bijv. de HomeWizard in Home Assistant is incl. de 3 fases:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNnXQ8uq45fOSXToyFAgbuZDuMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qDb8yydkKu9Fu8bcQP5aKazz.png?f=user_large

Nadeel van de Shelly is dat CT-klemmen minder nauwkeurig zijn, een P1-meter is digitaal. Dus stem even met je netbeheerder af of je een evt. DSMR 4 versie goedkoop/gratis kunt upgraden naar DSMR 5. En kijk even naar een andere P1-meter als je de afzonderlijke fases wil kunnen inzien. Voor je thuisaccu is dat laatste minder belangrijk omdat die naar het totaal kijkt. Voor het inzicht is het wel fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 28-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
[...]

Heb geen ervaring met aps maar het ziet er leuk uit.
Oh dat is interessant die marstek venus D. Die had ik nog niet op het oog. Ik was puur naar de anker solarbank 3 pro aan het kijken omdat die als enige 8 panelen aankan. Maar was wat prijzig. Maar die marstek venus D gaat vast scherper geprijsd worden. Die marstek venus E was ook al vrij voordelig per kwh. Benieuwd of er nog meer op de markt gaat komen in 2026. Ik wil vooral voor 2027 en later klaar zijn en twijfel of ik nog even tot volgend jaar moet wachten. Voor nu is mijn huidige installatie voldoende (met mogelijkheid tot salderen). Ik kan wellicht meer verdienen aan een goedkopere thuisaccu volgend jaar dan dat ik hem dit jaar al koop en nog een jaar langer kan klooien met terugleveren en mijn dynamisch energiecontract.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
@Taro Dank, ik zal eens gaan kijken, misschien inderdaad even met Liander/Vattenfal bellen, als ik thuis ben check ik wel even specifieke type meter dat ik heb, zo snel niet bij de hand.

Ik kan me herinneren toen ik Domoticz aan het opzetten was met deze p1 kabel, dat ik ook een rauwe data dump had gedaan van de poort, om eens te kijken wat voor info er in stond (bent ict nerd of niet), en toen had ik ook geen fase informatie naar mijn weten.
Later overgestapt naar HomeAssistant en daar gewoon de default DSMR integratie geladen, zonder fase info.
Ondertussen me Pi voor een NUC ingeruild, maar zou ook nog eens kunnen kijken of ik een losse dump kan maken en herleiden wat voor info hier in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
Iskra MT382 :(
Dsmr2.x - geen fase aanduiding op p1 - 10sec electra update, 1 uur gas.
Lijk niet echt makkelijk andere meter te krijgen,
Loopt al een omruil actie bij liander vanwege de 2g connectie.
Heb nog geen brief gehad, dus nog even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DrNickB schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:50:
Iskra MT382 :(
Dsmr2.x - geen fase aanduiding op p1 - 10sec electra update, 1 uur gas.
Lijk niet echt makkelijk andere meter te krijgen,
Loopt al een omruil actie bij liander vanwege de 2g connectie.
Heb nog geen brief gehad, dus nog even wachten...
Ff bellen, vertellen dat je graag mee wil helpen met het stabiliseren van het stroomnet, de energietransitie wil bespoedigingen door mee te investeren en nu een thuisaccu hebt die door de zwaar achterhaalde DSMR versie het hele stroomnet overhoop gooit omdat ie 10 seconden achter loopt. En je graag spoedig wil upgraden en medewerking enorm zou waarderen.

Een brutaal mens heeft de halve wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:20
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:50:
@DrNickB Met een DSMR 5.x meter krijg je iedere seconde een update, met een DSMR 4.x meter iedere 10 seconden. Voor een mooie nul op de meter is een DSMR 5.x meter dus aan te raden.
Dat zou je verwachten. Ik heb echter een SMR5 meter die slechts elke 10 seconde een update verstuurd.
Op de meter staat SMR5, de code geeft aan 5.0 maar toch geen update elke seconde :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54

CIM

[...]
Hier zit ik ook al een tijdje met interesse naar te kijken. Maar er is toch nog één aspect wat mij niet duidelijk is. Er kunnen 4 PV strings op worden aangesloten. Mijn aanname is dat de meeste huishoudens in Nederland één string in serie heeft met alle panelen op 1 MPTT tracker. Die kunnen dus niet worden aangesloten op de Marstek D. Of je sluit alle PV-opwek aan op AC, of de string wordt in vier delen verdeeld (kan/mag dat met een y-splitter, of moet ik dan de string opdelen in vier strings?). Daarnaast is de maximale ingangsspanning 65V (kan bron even niet terugvinden), dus maximaal twee panelen per MPTT. Overigens vermoed ik dat de meeste Nederlandse huishoudens 8-16 panelen hebben liggen, wat teveel is voor de Marstek D.

Achtergrond: mij PV-omvormer werkt technisch uitstekend, maar kan deze met geen mogelijkheid meer op de WiFi krijgen. Dus curtailen is uitgesloten. Uiteindelijk wil ik toch een situatie waarbij PV netjes afgeregeld kan worden zonder een megabatterij aan te schaffen. Dus een andere omvormer staat eigenlijk al tijdje op de wensenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@CIM Sets als de Marstek Venus D en Zendure sets zijn zogenaamde balkonsets, er kunnen gemiddeld gezien 2-4 panelen in serie of parallel op worden aangesloten. Maar ze zijn doorgaans zijn niet geschikt voor grote daken vol panelen en lange strings.

Nou kan de D met 4x MPPT en 4 kW wel redelijk/flink wat vermogen aan, maar met huidige panelen zijn dat vermoedelijk 2x 500 Wp * 4 MPPT = 4 kW. Ik heb nog niet naar V/A van de MPPT's gekeken om te kijken wat er op kan, maar dat zijn dan alsnog geen lange strings met als gevolg veel kabels.

Hoeveel panelen wil je aansluiten? Want met een grote dakset kom je toch al snel op OF meerdere van dergelijks omvormers uit, of gewoon een stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM

CIM

Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:23:
@CIM Sets als de Marstek Venus D en Zendure sets zijn zogenaamde balkonsets, er kunnen gemiddeld gezien 2-4 panelen in serie of parallel op worden aangesloten. Maar ze zijn doorgaans zijn niet geschikt voor grote daken vol panelen en lange strings.

Nou kan de D met 4x MPPT en 4 kW wel redelijk/flink wat vermogen aan, maar met huidige panelen zijn dat vermoedelijk 2x 500 Wp * 4 MPPT = 4 kW. Ik heb nog niet naar V/A van de MPPT's gekeken om te kijken wat er op kan, maar dat zijn dan alsnog geen lange strings met als gevolg veel kabels.

Hoeveel panelen wil je aansluiten? Want met een grote dakset kom je toch al snel op OF meerdere van dergelijks omvormers uit, of gewoon een stringomvormer.
Dit is nog een beetje een puzzel :-) Ik kan kiezen voor een gewone Marstek Venus E en dan ben ik weer eventjes klaar voor een paar jaar. Of ik ga voor de 'hybride-omvormer + gekoppelde opslag'-route. Ik hoopte op een tussenweggetje met die Marstek Venus D :-D Zeer waarschijnlijk wordt het dan toch een plugin batterij. Scheelt ook hoop capex.

FYI: Ik heb nu 1 string met 12 panelen (3400Wp) op een 3kW 1-fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CIM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Dit is nog een beetje een puzzel :-) Ik kan kiezen voor een gewone Marstek Venus E en dan ben ik weer eventjes klaar voor een paar jaar. Of ik ga voor de 'hybride-omvormer + gekoppelde opslag'-route. Ik hoopte op een tussenweggetje met die Marstek Venus D :-D Zeer waarschijnlijk wordt het dan toch een plugin batterij. Scheelt ook hoop capex.

FYI: Ik heb nu 1 string met 12 panelen (3400Wp) op een 3kW 1-fase omvormer.
Volg je het Marstek topic? Ik persoonlijk krijg wat kriebels bij dit merk. Tijd gevolgd maar mee gestopt. NOM die totaal niet lekker liep, spontane laad en ontlaadacties. Ben gestopt het te volgen.

Edit : linkje naar het topic mocht je hem niet hebben. Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 03-08-2025 10:04 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM

CIM

Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Volg je het Marstek topic? Ik persoonlijk krijg wat kriebels bij dit merk. Tijd gevolgd maar mee gestopt. NOM die totaal niet lekker liep, spontane laad en ontlaadacties. Ben gestopt het te volgen.

Edit : linkje naar het topic mocht je hem niet hebben. Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Die volg ik al een tijdje ;-) Meeste van die problemen zijn veroorzaakt door wifi. Oplossing is een TP-Link Routertje van 2 tientjes. Zelf haakte ik nogal hard af bij alle issues met de Homewizard thuisbatterij. En die zijn een heel stuk prijziger & slechter leverbaar ten opzichte van Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CIM schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Die volg ik al een tijdje ;-) Meeste van die problemen zijn veroorzaakt door wifi. Oplossing is een TP-Link Routertje van 2 tientjes. Zelf haakte ik nogal hard af bij alle issues met de Homewizard thuisbatterij. En die zijn een heel stuk prijziger & slechter leverbaar ten opzichte van Marstek.
Ik heb er zelf 2. Draaien vanaf ik dacht eind januari. Probleemloos. Ik zie regelmatig daar E meldingen. Die worden wel netjes opgelost door HW maar wat die meldingen nu inhouden?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Een brutaal mens heeft de halve wereld.
Bij mij (stedin) waren ze juist blij dat ik mij vrijwillig meldde. Binnen 2 weken een nieuwe meter! Van eens per 10 sekonden totaalwaarden, naar elke seconden details en 3 fases. Koop een homewizard p1 meter en je kunt je usb p1 dongle wegdoen, die homewizard is echt z'n geld waard (via de API kun je echt alles uitlezen over wifi ipv allerlei usb/serial geklungel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb hier nu bijna een weekje de Growatt Nexa 2000 en 1x een uitbreiding batterij.
Aangesloten met een shelly 3PM en het lijkt meestal goed te werken.

Het enigste is wel dat hij soms uitvalt. Dan moet ik de grid even onderbreken om hem terug aan te krijgen.
Heb geen idee waar het aan ligt.

iemand ook deze ervaring met de Nexa ?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:22
alexke1988 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:52:
Ik heb hier nu bijna een weekje de Growatt Nexa 2000 en 1x een uitbreiding batterij.
Aangesloten met een shelly 3PM en het lijkt meestal goed te werken.

Het enigste is wel dat hij soms uitvalt. Dan moet ik de grid even onderbreken om hem terug aan te krijgen.
Heb geen idee waar het aan ligt.

iemand ook deze ervaring met de Nexa ?
Dit heb ik ook gehad, de batterij acht zichzelf dan leeg en schakelt zichzelf uit. Het idee van de NEXA2000 is dat er zonnepanelen op aangesloten worden waarmee de batterij een opstartsignaal ontvangt. Wanneer de batterij alleen op netstroom is aangesloten ontvangt hij dit signaal niet. Er is mij verteld door Growatt dat deze functie (standby modus in grid connectie) in de loop van de maand met nieuwe firmware zal worden toegevoegd aan de accu. Voor nu is het dus de batterij in de ochtend handmatig aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Slapabeardon op 05-08-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Slapabeardon schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Dit heb ik ook gehad, de batterij acht zichzelf dan leeg en schakelt zichzelf uit. Het idee van de NEXA2000 is dat er zonnepanelen op aangesloten worden waarmee de batterij een opstartsignaal ontvangt. Wanneer de batterij alleen op netstroom is aangesloten ontvangt hij dit signaal niet. Er is mij verteld door Growatt dat deze functie (standby modus in grid connectie) in de loop van de maand met nieuwe firmware zal worden toegevoegd aan de accu. Voor nu is het dus de batterij in de ochtend handmatig aanzetten.
er hangen zonnepanelen aan hoor... dus dat is het niet denk ik.
Het gebeurd wel steeds als hij idle is en geen stroom vraagt...

Dus misschien heb je wel gelijk.

Voor de rest super toestel. zou hem willen uitbreiden, maar nu wacht ik toch even af.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:22
alexke1988 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

er hangen zonnepanelen aan hoor... dus dat is het niet denk ik.
Het gebeurd wel steeds als hij idle is en geen stroom vraagt...

Dus misschien heb je wel gelijk.

Voor de rest super toestel. zou hem willen uitbreiden, maar nu wacht ik toch even af.
Wanneer er PV aan gekoppeld is zou het gewoon moeten werken. Op welke setting heb je hem staan? En staat er op het moment dat hij wegvalt spanning op de MPPT's van de NEXA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 21:59
Goedenavond,

Ik heb zelf al gezocht maar kan het niet vinden.
Ik heb een goodwe omvormer(niet hybride) met 12x 400wp zonnepanelen.

Nu zou ik graag eene thuis accu kopen, hierbij zat ik te denken aan de
Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro

Of
Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 AC

Wat ik alleen niet duidelijk kan vinden is of je dit systeem ook zondet de aansluiting van de zonnepanelen kan gebruiken en dat de accu alleen de P1 meter gebruikt, dan prik je hem uiteraard alleen in de muur.

Weet iemand of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ookalingebruik
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:09
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:30:
Versie: laatste update 1-3-2025.

In de netcode (uitgegeven door de ACM) zijn ook aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden ( = dus ook een thuis-batterij) opgenomen (Hdst 3)
Voor een speciale groep (<800W ) zijn vereenvoudigde aansluitvoorwaarden van toepassing. (par. 3.3) waardoor het mogelijk wordt om deze via een stekker aan het thuis-stroomnetwerk aan te mogen sluiten.
Vraagje over die stekkeraansluiting.
Wordt hiermee bedoeld dat je een stekker op bijvoorbeeld een Ecoflow aansluit en aan de andere kant van de kabel een stekker in de WCD stopt, uiteraard nadat je de betreffende groep hebt uitgeschakeld in de zekeringkast?

Heb een youtuber horen zeggen dat hij het op die manier deed, maar kan me niet voorstellen dat dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ookalingebruik schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Vraagje over die stekkeraansluiting.
Wordt hiermee bedoeld dat je een stekker op bijvoorbeeld een Ecoflow aansluit en aan de andere kant van de kabel een stekker in de WCD stopt, uiteraard nadat je de betreffende groep hebt uitgeschakeld in de zekeringkast?

Heb een youtuber horen zeggen dat hij het op die manier deed, maar kan me niet voorstellen dat dat mag.
Begrijp je mogelijk niet helemaal goed, maar je sluit bijv. een Ecoflow aan met de meegeleverde AC kabel en die doe je aan de andere kant inderdaad in het stopcontact.

Als dit je vraag niet volledig beantwoordt, wil je dan iets specifieker zijn? Welk type Ecoflow, welke kant van de stekker, etc?

Voor de volledigheid, hier bijv. zo aansloten met stekkers op de stopcontacten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZaPWL3UbidrTk9g-svXv3lbf5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTJpmA1Wvj8VLDDUrEvBBtjL.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op alle kabels, de kabelgoten zijn inmiddels binnen en worden geplaatst :)

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ookalingebruik
Zie het nu.
Wat ik bedoelde is een Ecoflow opladen via paneeltjes, en wanneer Eco vol is, dan de groep uitschakelen in de meterkast.
Dan stroom van de Ecoflow via de uitgaande AC naar een WCD leiden via een stekker in een WCD van die betreffende groep.
Eventuele op die groep inschakelen en zo de voorraad stroom uit de Ecoflow halen.
Ecoflow leeg?
Opnieuw laden en proces herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ookalingebruik schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:40:
Zie het nu.
Wat ik bedoelde is een Ecoflow opladen via paneeltjes, en wanneer Eco vol is, dan de groep uitschakelen in de meterkast.
Dan stroom van de Ecoflow via de uitgaande AC naar een WCD leiden via een stekker in een WCD van die betreffende groep.
Eventuele op die groep inschakelen en zo de voorraad stroom uit de Ecoflow halen.
Ecoflow leeg?
Opnieuw laden en proces herhalen.
Welke Ecoflow bedoel je? De Powerstream icm losse accu (daar is een eigen topic voor), of een Ecoflow accu?

En waarom de groep uitschakelen? Om tussendoor terugleveren te voorkomen vermoed ik? Want de Ecoflow Powerstream kan je qua exportvermogen ook gewoon instellen, dus dan hoef je de groep niet uit te schakelen.

Kan je iets meer context geven?

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Begin volgend jaar wil ik 1 of meerdere thuisaccu's gaan kopen.
Het doel is primair om NOM te draaien daar waar het kan.
Thuisaccu zoals die van o.a Zonneplan geloof ik niet in en gaat het dus ook niet worden.

Mijn eisen/wensen.
- NOM wanneer het kan is het hoofddoel.
- Ik gebruik Homewizard voor de monitoring van Gas, Water, Electra en Zonnepanelen. Wil het gedrag van de komende thuisaccu daar ook graag in terug zien.
- Heb een dynamisch contract. Het zou mooi zijn als de accu ook gebruik kan maken van de goedkope uren van een dynamisch contract.
- Mijn Plugin Hybride laad ik thuis via een regulier stopcontact op. Hoe ik dit zou willen integreren weet ik eigenlijk niet. Ik wil er wel iets mee maar daar houd het voor nu wel op.
- Totale capaciteit ongeveer 10 kWh.

Ik volg het Homewizard accu topic nu een tijdje. Dit lijkt de meest logische kandidaat. Maar.....
- Lijkt best wel veel issues te hebben.
- Leveringen van de accu loopt ook niet echt soepel. Er zijn mensen die al 6 maanden wachten op hun accu.
- Efficiëntie van de accu lijkt ook tegen te vallen t.o.v de concurrentie. Al vind ik dit niet het belangrijkste argument.
- Prijstechnisch lijkt de accu ook langzaam naar de bovenkant van het segment te schuiven.

Ik heb het idee dat er goede alternatieven zijn. Maar welke?

Ideeën?
Ik hoor ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ookalingebruik
Taro schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:51:
[...]

Kan je iets meer context geven?
Doe ik.
Mijn huisje in Zweden staat achteraf en op het einde van het bovengrondse stroomnet.
Ben hier blijven hangen na mijn werkzame periode, en had in Nederland geen vaste plek.
Heb er regelmatig last van uitval van het net.
Heb geen zonnepanelen aan het huis, en had ook nooit de intentie om dat te doen.
Terugleveren zoals in Nederland kennen we hier niet.

In eerste instantie was ik zoekende naar iets wat ik kon voeden via het net, en dan bij eventuele uitval van het net in ieder geval iets te hebben om voor een aantal uren in stroom te voorzien.
In die zoektocht kwam ik de Ecoflow tegen, en met name de Delta 3.
De Delta 3 heeft een UPS functie en kan met een paneeltje worden opgeladen.
Hierin zag ik opties om wanneer de Ecoflow vol is zelf in stroom te voorzien, en daarmee op jaarbasis wat centen over te houden i.p.v ze naar de grootgrutter in energie EON over te maken.

Daarnaar zoekend kwam ik iemand op youtube tegen in Zuid Zweden die zijn Delta 2 vulde en dan volgens hem één van de groepen deed uitschakelen en de Delta2 via een stekker op die groep zette om in stroom te voorzien.
Hier heb ik verder op gezocht, en in de openingstopic kwam ik het gemarkeerde tegen over die stekker en begon mijn bedenkingen te krijgen.

Ik wil ds graag wat eigen stroom opwekken voor noodgevallen en eventueel uitbreiden naar wat meer opwekken om meer zelfvoorzienend te zijn.
Ik wil qua centen beginnen met een Delta3 en mogelijk na genoeg sparen verder uitbreiden met meer capaciteit en eventueel meer panelen.
Ik wil liever geen installateur inschakelen en vond dat idee van stekker in de Ecoflow en stekker in WCD wel wat, maar twijfel nu of dat wel kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Athome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:50:
Thuisaccu zoals die van o.a Zonneplan geloof ik niet in en gaat het dus ook niet worden.

Mijn eisen/wensen.
- NOM wanneer het kan is het hoofddoel.
- Ik gebruik Homewizard voor de monitoring van Gas, Water, Electra en Zonnepanelen. Wil het gedrag van de komende thuisaccu daar ook graag in terug zien.
- Heb een dynamisch contract. Het zou mooi zijn als de accu ook gebruik kan maken van de goedkope uren van een dynamisch contract.
- Mijn Plugin Hybride laad ik thuis via een regulier stopcontact op. Hoe ik dit zou willen integreren weet ik eigenlijk niet. Ik wil er wel iets mee maar daar houd het voor nu wel op.

Ik volg het Homewizard accu topic nu een tijdje. Dit lijkt de meest logische kandidaat. Maar.....
- Lijkt best wel veel issues te hebben.
- Leveringen van de accu loopt ook niet echt soepel. Er zijn mensen die al 6 maanden wachten op hun accu.
- Efficiëntie van de accu lijkt ook tegen te vallen t.o.v de concurrentie. Al vind ik dit niet het belangrijkste argument.
- Prijstechnisch lijkt de accu ook langzaam naar de bovenkant van het segment te schuiven.

Ik heb het idee dat er goede alternatieven zijn. Maar welke?

Ideeën?
Ik hoor ze graag.
Kijk ook eens bij bijv. Zendure: Weinig issues, goede RTE, native ondersteuning voor dynamische tarieven, aan te sturen via Home Assistant om bijv. ook rekening te houden met je laadpaal/EV, etc. Op dit moment helaas wel 40-60 dagen levertijd, maar ruim op tijd dus voor "begin volgend jaar" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Ookalingebruik Wil je het hele huisje via de accu van stroom kunnen voorzien of alleen een aantal "kritieke" apparaten? Je zou dan naar een thuisaccu met off-grid WCD kunnen kijken. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met groepen uitschakelen, etc.

De Ecoflow producten ondersteunen off-grid uitgangen, zonnepanelen, etc. De Zendure producten ook en de nieuwe Marstek lijn volgens mij ook.

Wil je echt je hele huis off-grid maken, dan zal je ook met wet- en regelgeving, verzekeringen, etc. te maken krijgen en kan je beter naar de Victron, Sigenergy, etc. oplossingen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ookalingebruik
Volledig oof grid gaat niet, de waterpomp werkt op krachtstroom en gaat circa 80 meter diep.

In eerste instantie was ik zoekende naar iets wat ik kon voeden via het net, en dan bij eventuele uitval van het net in ieder geval iets te hebben om voor een aantal uren in stroom te voorzien.
De veiligheidspomp van de houtgestookte kachel is continue stroom nodig.

Niet moeilijk hoeven doen met het uitschakelen van groepen houdt in dat het op die manier wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:46
Athome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:50:
Hoe serieus wil je het aanpakken. De eerste afweging die ik je zou geven om te maken is wil je één van je meterkast groepen toewijden aan alleen je thuisbatterij of een aparte groep aanleggen? De Homewizard gaat tot 800 watt, maar sommige batterijen kunnen tot een veel hogere 2500 watt (ont)laden op een eigen groep.
Oké, die keuze heeft invloed op:
De capaciteit van de auto accu is daarnaast niet zo relevant maar meer hoeveel rijd er ermee qua accugebruik. Bijvoorbeeld moet je elke avond veel, of de volle 10kWh volladen?
Je haalt verder zelf al de Homewizard aan, op zich zeker geen verkeerde optie. Ik moet zeggen ik heb zelf ook recent de vergelijking gemaakt en de HW is fijn dat deze een microinverter heeft die op max 800 watt vermogen erg efficient werkt met weinig verlies. edit: blijkbaar is de HW toch niet zo heel efficiënt werkend, zie reacties verderop.

Wat ik naast de levertijd alleen zelf doorslaggevend vond voor de keuze van ander merk was omdat Marstek met model Venus E tot 2500 watt kan ontladen en ~dubbele capaciteit (5.1kWh) terwijl prijs niet veel verschilde (€1270 nieuw op Marktplaats gevonden, direct leverbaar met bon). Ik vind het fijn dat ik op de 1 / 2 piekuren op vol vermogen 2.5kWh per uur verkopen en zelf een 32kWh accu van auto die ik ook als optie heb om 1/6e met goedkope stroom bij kan laden in de avond. Je kunt de Venus zelfs buiten onder afdak plaatsen (IP65 en kan -20c tot 55c aan), deze heeft ook een eigen stroom outlet waarop je ten alle tijden 2500 watt kunt leveren, naar bijvoorbeeld de granny charger van je hybride.

De HW is wat beperkter qua totale vermogen maar is erg populair hier onder de Tweakers, en is met z’n kleinere omvormer een stuk efficiënter als je van plan bent op 800 watt te werken en niet een aparte groep aan te leggen voor 2500 watt vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 11-08-2025 08:18 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
olympusdenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

De HW is wat beperkter qua totale vermogen maar is erg populair hier onder de Tweakers, en is met z’n kleinere omvormer een stuk efficiënter als je plant op 800 watt te werken en niet een aparte groep aan te leggen voor 2500 watt vermogen.
Op papier staat dat er wel, maar in de praktijk is dit echt niet het geval. De RTE (round trip efficiency) van de HW ligt in de praktijk rond de 75%. Dus je hebt 25% verlies per cycle.........dit is ook in tegenstelling met wat HW allemaal roept (tussen 70-90%, terwijl er niemand hoger komt dan 75% kun je goed zien als je HW topic volgt). De Zendure 2400AC (ook stekkerbatterij) zit op een RTE van rond de 85%. Moet je eens voorstellen hoeveel kWh dat scheelt in 10 jaar tijd en paar duizend cycles. Ook hebben de HW batterijen veel errors en omruilingen. Marstek weet ik niet qua RTE, maar verwacht daar ook hogere RTE want dat ik volgens mij ook 48v batterij.

Ik zou zeggen lees de Homewizard, Zendure en Marstek topics en maak dan een keuze.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Interessante samenvatting wat betreft de RTE, dank!
mrme12345 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Marstek weet ik niet qua RTE, maar verwacht daar ook hogere RTE want dat ik volgens mij ook 48v batterij.

Ik zou zeggen lees de Homewizard, Zendure en Marstek topics en maak dan een keuze.
De Venus E die ik heb las ik in het Marstek draadje als het goed is dat die RTE van ~80%, wel dus de catch deze haalt hij bij 2000 watt ontladen beste RTE. Bij NOM mode rond 100watt verbruik zakt de RTE meer richting <75%. Inderdaad 48v en zit wel beveiliging in BMS tot max 11% mag ontladen, effectief 4.5kWh capaciteit met verbeterde levensduur dus.

De Marsteks hebben ook hun issues maar meer operationeel, is heel onbenullig maar wel vervelend sommige routers/AP’s of extenders geven problemen met communicatie tussen de P1 meter en Marstek. Ik draai de Venus op manueel schema (ont)laden en heb een eigen Pi met OpenWRT waarmee wifi perfect loopt, nieuwe v3 uitvoering krijgt september nu ook een lan poort. Verder hardwarematig mooi spul voor een thuisaccu.

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]
Je haalt verder zelf al de Homewizard aan, op zich zeker geen verkeerde optie. Ik moet zeggen ik heb zelf ook recent de vergelijking gemaakt en de HW is fijn dat deze een microinverter heeft die op max 800 watt vermogen erg efficient werkt met weinig verlies.
[...]
De HW is wat beperkter qua totale vermogen maar is erg populair hier onder de Tweakers, en is met z’n kleinere omvormer een stuk efficiënter als je plant op 800 watt te werken en niet een aparte groep aan te leggen voor 2500 watt vermogen.
Zoals @mrme12345 ook al aanhaalt: De HW PiB heeft in de praktijk een slechte efficiency, de RTE bedraagt maar tussen de 69-75%. De efficiency die HomeWizard op de website benoemt is maar 1 kant op, dat moet je dus x2 doen voor een Round Trip Efficiency. Dan kom je dus op <75% uit, terwijl bijv. de Zendure 2400AC en SF800Pro 84-85.5% RTE halen, een heel stuk beter.

De marketingverhalen van HomeWizard zijn mooi, maar de praktijk is helaas minder rooskleurig en dan leggen ze het echt af tegen vele andere merken die per kWh een stuk goedkoper zijn, qua software meer opties bieden, een hogere RTE hebben, off-grid stopcontacten, IP65 (regen/stof), verwarming als ze buiten of in koude ruimte staan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
@Taro bedankt voor de toelichting, ik heb in mijn post incorrecte info dan over HW efficiëntie ook even aangepast. De Zendure zal zeker ook het overwegen waard zijn, wat me bijstond van Pro 800 en Hyper 2000 dat met dynamisch ik het wat jammer vond dat prijs per kWh capaciteit wat duurder was maar met vast / NOM strategie is de efficiëntie juist wel weer fijn, toch al gauw 5-10 procentpunt meer dan aantal andere stekker-accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
olympusdenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:27:
@Taro bedankt voor de toelichting, ik heb in mijn post incorrecte info dan over HW efficiëntie ook even aangepast. De Zendure zal zeker ook het overwegen waard zijn, wat me bijstond van Pro 800 en Hyper 2000 dat met dynamisch ik het wat jammer vond dat prijs per kWh capaciteit wat duurder was maar met vast / NOM strategie is de efficiëntie juist wel weer fijn, toch al gauw 5-10 procentpunt meer dan aantal andere stekker-accu’s.
Ook prijs per kWh is bij Zendure goedkoper dan bij Homewizard. Homewizard is veruit duurste stekkerbatterij in de markt. Tov Marstek is Marstek goedkoper dan Zendure, maar daar krijg je ook wel een product wat veel problemen geeft en heeft gegeven (zie topic marstek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
mrme12345 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ook prijs per kWh is bij Zendure goedkoper dan bij Homewizard. Homewizard is veruit duurste stekkerbatterij in de markt. Tov Marstek is Marstek goedkoper dan Zendure, maar daar krijg je ook wel een product wat veel problemen geeft en heeft gegeven (zie topic marstek).
Dat begrijp ik de Venus E v2 (die alleen wifi heeft) is zeker vooral voor de minder technisch aangelegde maar ook voor de doorgewinterde Tweaker in sommige netwerk situaties een uitdaging. Ik heb zelf de v2 met een Radpberry OpenWRT, maar wat dat betreft is het goed voor iedereen om deze afweging bewust te maken tussen de div. modellen. In een week tijd komt MT met v3 uit met LAN wat (wat dat betreft connectiviteit problemen met de v2) een interessantere optie kan zijn om op te wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door olympusdenk op 11-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
sgouman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:03:
Wat ik alleen niet duidelijk kan vinden is of je dit systeem ook zondet de aansluiting van de zonnepanelen kan gebruiken en dat de accu alleen de P1 meter gebruikt, dan prik je hem uiteraard alleen in de muur.
Weet iemand of dit kan?
Ja hoor zonder problemen. De 2ac heeft intern 1.6KWh accu en 2 mptts. Verder identiek aan de 3 AC die een 2.68kWh accu heeft en 4 mptts (kan ook 1200W laden EN ontladen (even vpn op frankrijk zetten)). Via geizhalz.de kun je prijzen vergelijke, rond de 653E voor de 2AC

[ Voor 3% gewijzigd door tweazer op 11-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
[...]

Hoe serieus wil je het aanpakken. De eerste afweging die ik je zou geven om te maken is wil je één van je meterkast groepen toewijden aan alleen je thuisbatterij of een aparte groep aanleggen? De Homewizard gaat tot 800 watt, maar sommige batterijen kunnen tot een veel hogere 2500 watt (ont)laden op een eigen groep.

[...]

Oké, die keuze heeft invloed op:

[...]

De capaciteit van de auto accu is daarnaast niet zo relevant maar meer hoeveel rijd er ermee qua accugebruik. Bijvoorbeeld moet je elke avond veel, of de volle 10kWh volladen?

[...]

Je haalt verder zelf al de Homewizard aan, op zich zeker geen verkeerde optie. Ik moet zeggen ik heb zelf ook recent de vergelijking gemaakt en de HW is fijn dat deze een microinverter heeft die op max 800 watt vermogen erg efficient werkt met weinig verlies. edit: blijkbaar is de HW toch niet zo heel efficiënt werkend, zie reacties verderop.

Wat ik naast de levertijd alleen zelf doorslaggevend vond voor de keuze van ander merk was omdat Marstek met model Venus E tot 2500 watt kan ontladen en ~dubbele capaciteit (5.1kWh) terwijl prijs niet veel verschilde (€1270 nieuw op Marktplaats gevonden, direct leverbaar met bon). Ik vind het fijn dat ik op de 1 / 2 piekuren op vol vermogen 2.5kWh per uur verkopen en zelf een 32kWh accu van auto die ik ook als optie heb om 1/6e met goedkope stroom bij kan laden in de avond. Je kunt de Venus zelfs buiten onder afdak plaatsen (IP65 en kan -20c tot 55c aan), deze heeft ook een eigen stroom outlet waarop je ten alle tijden 2500 watt kunt leveren, naar bijvoorbeeld de granny charger van je hybride.

De HW is wat beperkter qua totale vermogen maar is erg populair hier onder de Tweakers, en is met z’n kleinere omvormer een stuk efficiënter als je van plan bent op 800 watt te werken en niet een aparte groep aan te leggen voor 2500 watt vermogen.
De thuisaccu zal zijn eigen 16A groep gaan krijgen. Wellicht nog even vervangen voor een aardlek automaat i.p.v alleen automaat. Maar een eigen groep wordt het zeker.

In de zomer (nu dus) heb ik eigenlijk 24/7 de airco aanstaan. Ook 's-nachts dus. Ook op zonnige dagen neem ik toch nog zo'n 8 kWh af van het net. Vandaar mijn wens voor een capaciteit van zo ongeveer 10 kWh. Met airco aan is het standby verbruik ongeveer 400 watt. In de winter is dit rond 200-250 watt.
Mijn zonnepanelen leveren in de zomer op zonnige dagen meer dan 25 kWh op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Athome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

De thuisaccu zal zijn eigen 16A groep gaan krijgen. Wellicht nog even vervangen voor een aardlek automaat i.p.v alleen automaat. Maar een eigen groep wordt het zeker.

In de zomer (nu dus) heb ik eigenlijk 24/7 de airco aanstaan. Ook 's-nachts dus. Ook op zonnige dagen neem ik toch nog zo'n 8 kWh af van het net. Vandaar mijn wens voor een capaciteit van zo ongeveer 10 kWh. Met airco aan is het standby verbruik ongeveer 400 watt. In de winter is dit rond 200-250 watt.
Dan valt eigenlijk de HW al een beetje minder voordelig uit vermoed ik omdat je met bijvoorbeeld met stekker-accu die 2500 watt kan leveren meer haalt uit de losse groep die je toch al hebt.

Wat betreft het vermogen van je Zonnepanelen dat is een stukje meer dan dat ik heb (max 15kWh) maar ik heb dan ook besloten om naar dynamisch over te stappen. De eerste 16 maanden zolang er nog saldering is laat ik de Marstek 5.1kWh (effectief 4.7kWh) opslaan wanneer zonnestroom minste oplevert dus de goedkoopste uren voor vandaag/gisteren bijvoorbeeld bijna een dubbeltje, en voor de avond bekijk ik of ik moet laden en anders gooi ik in piekuur (vandaag 37ct) vol vermogen 2.5kWh per uur terug het net op. Zolang er nog salderen is koop ik nachtstroom wel gewoon van het net.

Om een idee te geven zo kom je zonder dat je al je zonnecapaciteit opslaat (en vandaag ook met EV die toevallig vol was ivm vakantie) met maar één batterij toch op een mooi dagsaldo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7mDU7s0RvZNH91mm4J8qfpGhPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVptw9ygTmozAaYoP8PP3gbe.jpg?f=fotoalbum_large

Als jij een vast contract hebt kan het mogelijk uit om meerdere aan te schaffen, ik hou het voorlopig zelf wel bij één stekker-accu. Het is een best prijzige investering om volledige zonnepanelen capaciteit op te kunnen slaan, als je vast hebt en NOM gaat draaien des te meer stekker-accu’s je hebt staan des te meer maanden van het jaar een aantal erg weinig staan te doen. Vooral 25kWh met ik noem even iets op elke groep (3x) een Venus E stekker accu zit je nog maar op ~14.1kWh max capaciteit (maar wel met kosten van 3 x €1400).

Ik zou even het Marstek draadje kijken (staat in de startpost), ook Zendure Pro 800 en ik dacht 2400AC heb ik hier vaak voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

De
Base load bedoel je denk ik. Stand by is als een apparaat niet aan staat maar beschikbaar staat (‘standing by’). Hier heb je het gewoon over ingeschakelde verbruikers die een vlak verbruik hebben. Een lamp die altijd aan staat is ook niet ‘stand by’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
[...]
25kWh is IMHO een stapje groter dan een balkon/thuisaccu. Ik zou je voor zoveel vermogen eerder een anker solix x1, victron of tesla oplossing aanraden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweazer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

25kWh is IMHO een stapje groter dan een balkon/thuisaccu. Ik zou je voor zoveel vermogen eerder een anker solix x1, victron of tesla oplossing aanraden ...
Hij moet zijn huis verbruik afdekken, niet zijn zonnepanelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Kan ook prima met 2-3x Zendure 2400AC en 8 accu's, 4 per omvormer. Dan heb je 2400 Watt per fase, modulariteit, geen installatiekosten, etc. Met 25 kWh opwek & opslag heb je vast voldoende aan 2400-4800 Watt vermogen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HHF
  • Laatst online: 16:13

HHF

Onder een vergelijk van de meest gangbare stekkerbatterijen op dit moment.
Bij alle batterijen heb ik het systeem uitgelegd op ongeveer 10kWh (voor zover mogelijk)
N.B.: de tabel is een kale vergelijking en zegt dus niets over kwaliteit
N.B.2: Prijzen zijn een momentopnamen van 8-2025. Prijzen variëren per dag en per (re)seller, dus neem de prijzen niet te letterlijk en doe je eigen onderzoek.
De tabel kan nog fouten bevatten.
(Ook geplaatst in het Zendure Forum)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gndZWiT-DEWijmfo_NsPouUMO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIiPrRIaJQU4ilx40xwaYmNF.png?f=fotoalbum_large

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Hij moet zijn huis verbruik afdekken, niet zijn zonnepanelen
Precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4p_7TaBfXjA9XaE_5-UKwU5_A0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4XW9OmrdstcGB6ZMigG4Nbe.png?f=fotoalbum_large

Een typische zomerdag waarbij de airco aan staat.
Vanwege het warme weer van dit moment is opgenomen vermogen van het net wel wat hoger dan gemiddeld maar het beeld veranderd er niet door.
Athome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Precies.

[Afbeelding]

Een typische zomerdag waarbij de airco aan staat.
Vanwege het warme weer van dit moment is opgenomen vermogen van het net wel wat hoger dan gemiddeld maar het beeld veranderd er niet door.
Ongeveer hetzelfde verbruik als ik. Ik heb besloten om niet voor een kant en klare te kiezen want je hebt er meerdere sets voor nodig, en dan loopt de prijs op, en het rendement is nogal beroerd.
Ik heb een 15 kWh zelf gebouwd omdat daarvoor de cellen het goedkoopst zijn. En daarbij heb ik een victron multiplus 5000 ,simpelweg omdat die een goede efficiency heeft. Jou pieken van 2600 watt doet hij uit mijn hoofd gezegd met 93 procent, misschien nog wel 94. Dit kost ongeveer 2300 euro.
Maar je kunt ook twee marstek kiezen voor het gemak, ben je 2600 kwijt, plus op lange termijn veel kWh verlies. Maar de optie van @Taro met de zendure zou ook geschikt zijn bij je.

1 PVoutput . Dongen NB

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

Staat een aardig artikel in de (digitale) telegraaf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR5Q6JjIEAZUNVl24DwGIwhhVb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XgCyxTWiP3BO73k8wQOWkqEl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:25
ONM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:32:
[Afbeelding]
Wat een incompleet verhaal. Ze moeten eigelijk zeggen dat de combinatie van zonnepanelen en warmte pompen voordeliger is dan aardgas. En laten we niet vergeten de batterij die levert in combinatie met warmte pompen en zonnepanelen erg veel op. Als ik alleen al naar gisteren kijkt dan heb ik maar 0,4 kWH verbruikt. Afgelopen nacht om 6 uur waren mijn batterijen voor het eerst leeg.
Op dit m9ment laden ze al weer

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:24:
[...]

Ongeveer hetzelfde verbruik als ik. Ik heb besloten om niet voor een kant en klare te kiezen want je hebt er meerdere sets voor nodig, en dan loopt de prijs op, en het rendement is nogal beroerd.
Ik heb een 15 kWh zelf gebouwd omdat daarvoor de cellen het goedkoopst zijn. En daarbij heb ik een victron multiplus 5000 ,simpelweg omdat die een goede efficiency heeft. Jou pieken van 2600 watt doet hij uit mijn hoofd gezegd met 93 procent, misschien nog wel 94. Dit kost ongeveer 2300 euro.
Maar je kunt ook twee marstek kiezen voor het gemak, ben je 2600 kwijt, plus op lange termijn veel kWh verlies. Maar de optie van @Taro met de zendure zou ook geschikt zijn bij je.
Ik denk wel goed om aan te geven dat zelfbouw en de bijkomende risico's als je niet exact weet wat je doet wel significant groter zijn dan bij een stekkerbatterij als die van Zendure. Laat je de door jou genoemde oplossing leveren door een leverancier inclusief garantie dan ga je dat natuurlijk niet redden voor die 2300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Is dit niet een beetje inherent aan veel leveranciers? Of het nu gaat om een PIB, verbruik van een auto, verdiensten van een Nexus op de onbalansmarkt. Dat is nu marketing. Het zal binnen de grenzen zitten maar dit verbaasd me niet. Het zou niet moeten mogen maar helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:44
[Afbeelding]
Ik denk dat menig tweaker een thuisbatterij koopt voor de hobby. Het is gewoon ‘leuk’. Het voelt goed als je ‘s avonds een beetje van je eigen opgewekte stroom gebruikt. Natuurlijk mag je naar je portemonnee kijken, maar ik heb een kleine aversie tegen het argument ‘handel’.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:49

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

GL007 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Wat een incompleet verhaal. Ze moeten eigelijk zeggen dat de combinatie van zonnepanelen en warmte pompen voordeliger is dan aardgas. En laten we niet vergeten de batterij die levert in combinatie met warmte pompen en zonnepanelen erg veel op. Als ik alleen al naar gisteren kijkt dan heb ik maar 0,4 kWH verbruikt. Afgelopen nacht om 6 uur waren mijn batterijen voor het eerst leeg.
Op dit m9ment laden ze al weer
Dat was te verwachten uit die krant. Overigens is de journalistiek in het algemeen nauwelijks in staat een volledig juist en objectief artikel over dit soort onderwerpen te produceren en vrijwel altijd heeft het een negatieve toonzetting. Enfin, we dwalen af in dit topic.
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Ik denk wel goed om aan te geven dat zelfbouw en de bijkomende risico's als je niet exact weet wat je doet wel significant groter zijn dan bij een stekkerbatterij als die van Zendure. Laat je de door jou genoemde oplossing leveren door een leverancier inclusief garantie dan ga je dat natuurlijk niet redden voor die 2300 euro.
Alles is geleverd door leverancier inderdaad, met de daarbij 5 of tien jaar garantie. Heb alleen zelf de producten aan elkaar gekoppeld.
En de risicos zijn niks groter dan wanneer je een stekker accu een vaste groep gaat geven met eigen automaten Enzo.
Een stekker accu in een verlengsnoertje frotten is gevaarlijker, en dat zie ik hier ook gebeuren dus....

1 PVoutput . Dongen NB

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Alles is geleverd door leverancier inderdaad, met de daarbij 5 of tien jaar garantie. Heb alleen zelf de producten aan elkaar gekoppeld.
En de risicos zijn niks groter dan wanneer je een stekker accu een vaste groep gaat geven met eigen automaten Enzo.
Een stekker accu in een verlengsnoertje frotten is gevaarlijker, en dat zie ik hier ook gebeuren dus....
Dat moet je in mijn ogen, zonder dagelijkse ervaring, ook door een electricien laten doen, en waar de meeste electriciens het prima vinden een groep voor je aan te leggen gaan ze echt niet voor je sleutelen/aansluiten aan zelfbouw Victron oplossingen die je online besteld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Moet je wel precies weten wat je aan het doen bent en je verdiepen in gevaren en technische details enz. Is echt niet voor iedereen weg gelegd. Ik heb ervaring met beiden. Ben begonnen met zelfbouwproject eenvoudige thuisaccu, met lifepo4 en ecoflow enz. En daarna stekkerbatterij. Dan voelt zo'n kant en klare stekkerbatterij toch echt wel fijner en veiliger dan zelfbouwproject. Maar iedereen moeten zijn eigen keuzes maken natuurlijjk en de 1 is er handiger in dan de ander.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:58
nilisvw schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Wellicht wel interessant om eens te kijken als je het gebruik kan sturen of het je niet goedkoper uit bent?
Auto tijdens goedkope uren laden (weekend/overdag) en PIBs volladen overdag als de prijs laag genoeg is.
Ik zou zeggen als je veel laad met de auto en daar flexibel in kan zijn met bijv werk dat het wel interessant zou moeten zijn.
Dit is exact wat ik ga doen.
Met mijn 7,5 kWh batterijen probeer ik het verbruik van mijn warmtepomp te verlagen.

• nicosp
  • Laatst online: 17:22

nicosp

NIBE S1255-6PC

weet iemand hoe je in de grafieken van de nieuwe myUplink app kan zien of het Koelings process loopt voor de S1255?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
[Afbeelding]
Aardig artikel?

Een betere kop had m.i. kunnen zijn "Klanten verdiepen zich niet voldoende in een complex product, laten zich meeslepen door marketing, en zijn vervolgens teleurgesteld in de resultaten. Iedereen verbaasd en boos want boos zijn is in."

Maar ja, de Telegraaf.

Die hadden ooit wel een leuk katern over paarden. De Teledraaf. Badum tssss.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:40
JeroenH schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Maar ja, de Telegraaf.

Wordt toch altijd de vis in verpakt? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57
ManS-H schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Maak er m'n voorruit mee schoon (uitwrijven na het wassen van je auto, veel foto's, topresultaat)

M'n zolderpib (andere staat in de halkast) geeft nu voor het eerst een warmte-waarschuwing. Twee locaties die verre van ideaal lijken maar in de praktijk prima voldoen. Verder terugschakelen dan 720watt heb ik ze nog niet zien doen, helemaal prima dus, ondanks de warme dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door EvaluationCopy op 14-08-2025 10:35 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:25
JeroenH schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Aardig artikel?

Een betere kop had m.i. kunnen zijn "Klanten verdiepen zich niet voldoende in een complex product, laten zich meeslepen door marketing, en zijn vervolgens teleurgesteld in de resultaten. Iedereen verbaasd en boos want boos zijn is in."

Maar ja, de Telegraaf.

Frustratie ontstaat uit onbegrip.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
GL007 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Frustratie ontstaat uit onbegrip.
Klopt 100%, maar als je een complex product koopt waarvan je de mogelijkheden en risico's onvoldoende begrijpt roep je het ook wel over jezelf af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
[quote]EvaluationCopy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Maak er m'n voorruit mee schoon (uitwrijven na het wassen van je auto, veel foto's, topresultaat)

M'n zolderpib (andere staat in de halkast) geeft nu voor het eerst een warmte-waarschuwing. Twee locaties die verre van ideaal lijken maar in de praktijk prima voldoen. Verder terugschakelen dan 720watt heb ik ze nog niet zien doen, helemaal prima dus, ondanks de warme dagen.
[/quote

Hier doet de accu het prima, staat in de kamer achter het bureau.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0lP4rA7dqXlb9j9SgfJIVeIy48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaOy1qje4UqNTjdRvPvF59HR.jpg?f=fotoalbum_large en de airco nog niet gebruikt, kan het prima koel houden.
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Dat moet je in mijn ogen, zonder dagelijkse ervaring, ook door een electricien laten doen, en waar de meeste electriciens het prima vinden een groep voor je aan te leggen gaan ze echt niet voor je sleutelen/aansluiten aan zelfbouw Victron oplossingen die je online besteld hebt.
Vanuit thuis accu loopt kabel naar automaat in je meterkast.
Vanuit victron loopt kabel naar automaat in je meterkast.
Wat is hierin het verschil?
De stroom meters in je meterkast werken ook hetzelfde, behalve dat victron sneller is en via ethernet werkt (Lan)
Jullie denken echt te moeilijk

1 PVoutput . Dongen NB

mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Moet je wel precies weten wat je aan het doen bent en je verdiepen in gevaren en technische details enz. Is echt niet voor iedereen weg gelegd. Ik heb ervaring met beiden. Ben begonnen met zelfbouwproject eenvoudige thuisaccu, met lifepo4 en ecoflow enz. En daarna stekkerbatterij. Dan voelt zo'n kant en klare stekkerbatterij toch echt wel fijner en veiliger dan zelfbouwproject. Maar iedereen moeten zijn eigen keuzes maken natuurlijjk en de 1 is er handiger in dan de ander.
Als je niet weet hoe plus en min aan elkaar moet dan kun je inderdaad beter een kant en klare kopen.
Bij een Rotterdams bedrijf op marktplaats staan er nu van 1200 euro 10 kWh.
Een zwarte en rode kabel koppelen tussen accu en omvormer zal toch wel lukken zeker.
Wel grappig dat je over de gevaren en veiligheid begint, in de thuis accus zit nul komma nul veilgheid ingebouwd, afgestemd op het niveau lfp

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 14-08-2025 11:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• mrme12345
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Als je niet weet hoe plus en min aan elkaar moet dan kun je inderdaad beter een kant en klare kopen.
Bij een Rotterdams bedrijf op marktplaats staan er nu van 1200 euro 10 kWh.
Een zwarte en rode kabel koppelen tussen accu en omvormer zal toch wel lukken zeker.
Het gaat natuurlijk niet over plus en min maar over veiligheid enz. Maar iedereen zijn eigen keuze. Geen probleem. En volgens mij is dit nog altijd het plug and play onderwerp en niet zelfbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 14-08-2025 11:07 ]

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

JeroenH schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Klopt 100%, maar als je een complex product koopt waarvan je de mogelijkheden en risico's onvoldoende begrijpt roep je het ook wel over jezelf af.
Vandaar ook de HW batterijen. Plug en Play. Geen moeilijk gedoe. En alles werkt :*) Ik heb vast contract dus hoe simpel kan het leven zijn :-)
( behalve dat ik Homey Pro nog niet onder contrôle heb :( )

Verwijderd

Wat zegt dit artikel nu eigenlijk? Dan behalve “paniek” zaaien? “We hebben de overheid gevraagd” Ja leuk, wat is de oplossing? 10 panelen op het dak. Daar heeft men ook geen reet aan. 10 nieuwe of 3,6,12 jaar oude? Gebruik Wattpiek in je berekening. Mijn collega heeft net twee panelen laten leggen aan zijn Eva eh, Zinvolt batterijtje. Die doen zo beetje het halve vermogen van mijn 9.

Ik vind het artikelen uit de categorie “ik wil ook wat roepen” Waar het tijd voor is is een duidelijke en helder artikel waarin wordt uitgelegd wat nú verstandig is om te doen als je nog een instantie wil plaatsen. En wat verstandig is om aan te passen bij bestaande instanties.

Zolang er links of rechtsom geld komt van traditionele energieboeren die hun handel zien verdampen voor dit soort artikelen zal het altijd moord en brand blijven.
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Ja en reneeke denkt te makkelijk ;-) het gaat natuurlijk niet over plus en min maar over veiligheid enz. Maar iedereen zijn eigen keuze. Geen probleem. En volgens mij is dit nog altijd het plug and play onderwerp en niet zelfbouw.
Heb mijn bericht nog wat aangepast.
Maar inderdaad oftopic,vind het alleen altijd zo zonde als mensen meerdere sets gaan aanschaffen om hun verbruik te kunnen dekken, dat ze dan niet in de gaten hebben dat het veel goedkoper en beter kan.
Een thuis accu is leuk voor één hooguit twee, maar voor groter vind ik het onzin dat je hier je schuur mee vol stapelt.
Nu ga ik weer in de zon zitten, fijne dag

1 PVoutput . Dongen NB

• mrme12345
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Heb mijn bericht nog wat aangepast.
Maar inderdaad oftopic,vind het alleen altijd zo zonde als mensen meerdere sets gaan aanschaffen om hun verbruik te kunnen dekken, dat ze dan niet in de gaten hebben dat het veel goedkoper en beter kan.
Een thuis accu is leuk voor één hooguit twee, maar voor groter vind ik het onzin dat je hier je schuur mee vol stapelt.
Nu ga ik weer in de zon zitten, fijne dag
Ik heb het ook aangepast. En ik snap wat je aangeeft hoor, daarom ben ik ook ooit zelf met zelfbouw begonnen. Maar iedereen moet de keuzes maken die bij hem/haar past. En meerdere devices hoeft geen probleem te zijn, kun je allemaal als 1 behandelen in Home Assistant (bij zendure bijvoorbeeld). Lekker in de zon zitten, doe ik ook!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003

aip

ManS-H schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Ja, lach er maar om. Maar nu er minder papieren kranten zijn en de vis dus in schoon papier moet, smaakt de fish & chips helaas een stuk minder zuur

;)

• olympusdenk
[...] En de risicos zijn niks groter dan wanneer je een stekker accu een vaste groep gaat geven met eigen automaten Enzo.
Ik zie het ook van de mensen die lukraak in diverse draadjes aanraden wat gewoon gevaarlijk is, bijvoorbeeld om gewoon paar accu's op één groep / stopcontact te gooien. Je zult misschien niet aangeklaagd worden maar het is onverantwoord.

Pas gewoon op wat je hier adviseert en risico bagatelliseert van zelfbouw, ik zeg niet dat perse het risico dat je thuis schade oploopt groter is, maar als je alleen al verzekeringstechnisch kijkt maakt het zeker wel een risico om rekening mee te houden. Zie ook deze reactie in het MT draadje, wordt gewoon niets vergoed door de woonverzekering bij zelfbouw zelf installeren: WargamingPlayer in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Athome
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Terechte opmerking.
Gelukkig weet ik van mij zelf dat een zelfbouw niet aan mij besteed is. Het zal voor mij dus een kant en klare oplossing worden.

• Taro
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:24:
[...]

De efficiency die je noemt is die 1 kant op, dus bijv. alleen laadverliezen of alleen ontlaadverliezen, maar geen volledige Round Trip Efficiency? Dan zou de RTE grofweg op 100 - 2x7 OF - 2x8 uitkomen = 84-86% RTE. De Zendure 2400AC's hier halen 84-85.5%, dus dat ontloopt elkaar niet eens zoveel. Tenzij de percentages die je noemt al met 2 kanten op rekening houden, dan is het verschil fors.

De Marstek heeft volgens mij een RTE van +-80%, de HW +-67-75%, dus dat is wel aanzienlijk lager.

• Taro
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Wat zegt dit artikel nu eigenlijk? Dan behalve “paniek” zaaien? “We hebben de overheid gevraagd” Ja leuk, wat is de oplossing? 10 panelen op het dak. Daar heeft men ook geen reet aan. 10 nieuwe of 3,6,12 jaar oude? Gebruik Wattpiek in je berekening. Mijn collega heeft net twee panelen laten leggen aan zijn Eva eh, Zinvolt batterijtje. Die doen zo beetje het halve vermogen van mijn 9.

Ik vind het artikelen uit de categorie “ik wil ook wat roepen” Waar het tijd voor is is een duidelijke en helder artikel waarin wordt uitgelegd wat nú verstandig is om te doen als je nog een instantie wil plaatsen. En wat verstandig is om aan te passen bij bestaande instanties.

Zolang er links of rechtsom geld komt van traditionele energieboeren die hun handel zien verdampen voor dit soort artikelen zal het altijd moord en brand blijven.
Gaslicht.com verdient té weinig aan dynamische tarieven, daarom sturen ze mensen richting vaste contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Doordat ik P1 meter en watermeter van HW heb gekocht, oriënteer ik me nu al twee weken op een thuisbatterij. Diverse topics op tweakers doorgenomen, veel YT filmpjes gezien, etc. Maar ik kom er niet uit. Ik heb niet een zwaar doel met een thuisbatterij, het is meer hobby en leuk om wat eigen opgewekte stroom te gebruiken wanneer de zon onder is.

Als eerste gekeken naar de batterij van HW en later Marstek. De laatste heeft bijna een dubbel zo grote capaciteit voor ongeveer dezelfde prijs als die van HW. Je zou dan zeggen: ga lekker voor de Marstek! Toch blijft de batterij van HW mijn aandacht houden. Ik denk omdat het past in het HW eco systeem, maar ook een NL produkt en ook transparantie in bv API’s die ze ontwikkelen. Ook vind het label ‘works with Home Assistant’ bij HW wel een pre.

Hebben jullie nog voor mij een goed advies? Vooral gelet op HW en Marstek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
Volgensmij heb je (onbewust) je keuze al gemaakt als ik zo je verhaal lees. Je bent een HW fanboy. Geeft niks. Mag gewoon. Maar naar wat voor advies ben je dan nog opzoek als ik vragen mag?

Full disclosure: heb zelf geen accu. Wacht de ontwikkelingen nog even af. Maar gezien de terugverdientijd van zo'n ding zou ik zeggen: meer opties en opslag vermogen voor minder geld is in deze beter. Dus de Marstek zou ik dan zeggen. Alhoewel ik persoonlijk zelf in de huidige tijd gezien liever de Zendure zou hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Doggieman op 14-08-2025 23:21 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• meesje
Doggieman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:03:
Volgensmij heb je (onbewust) je keuze al gemaakt als ik zo je verhaal lees. Je bent een HW fanboy. Geeft niks. Mag gewoon. Maar naar wat voor advies ben je dan nog opzoek als ik vragen mag?

Full disclosure: heb zelf geen accu. Wacht de ontwikkelingen nog even af. Maar gezien de terugverdientijd van zo'n ding zou ik zeggen: meer opties en opslag vermogen voor minder geld is in deze beter. Dus de Marstek zou ik dan zeggen. Alhoewel ik persoonlijk zelf in de huidige tijd gezien liever de Zendure zou hebben.
Wellicht moet ik ook gewoon nog even geduld hebben. De produkten zullen denk ik eerder goedkoper gaan worden dan duurder. Zelf zou ik het wel fijn vinden als de API voor Marstek publiekelijk zal worden zodat er integratie voor bv Home Assistant of Homey ontwikkeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:27:
[...]

Wellicht moet ik ook gewoon nog even geduld hebben. De produkten zullen denk ik eerder goedkoper gaan worden dan duurder. Zelf zou ik het wel fijn vinden als de API voor Marstek publiekelijk zal worden zodat er integratie voor bv Home Assistant of Homey ontwikkeld kan worden.
Ja... geduld is een schone zaak zijn mijn vader dan altijd. Maar serieus: ik denk zeker dat het nog wel iets goedkoper word. Misschien even een stijging van de prijs zodra iedereen wakker wordt in 2027 en er een run op PIB's ontstaat. Maar dan haal je hem gewoon in het buitenland. Heb ik destijds ook gedaan met m'n pellet kachel en WPB.

Persoonlijk wil ik er helemaal niet zoveel aan sturen en meten. Gewoon stekker er in en niet meer naar omkijken. Alle gegevens en rendementen zijn nu wel bekend. Dus je weet al wel wat je door de bank genomen mag en kan verwachten. Van handelen hoef je straks ook al helemaal niet veel meer te verwachten. Zeker al niet met een PIB.
Dus gewoon lekker je avond en nacht verbruik wat opvangen met eigen PV is mijn doel. Dus wil ook geen grote accu want die krijg ik in de winter gewoon niet vol. Ook al heb ik straks meer dan 12kWp liggen totaal. Heb ook geen behoefte aan een dynamisch contract gezien mijn situatie. Dus ik wil graag zo goedkoop als mogelijk met de minste poespas. 1x instellen en verder niet teveel meer naar om moeten kijken. Weet voor mezelf dat ik na verloop van tijd toch al die grafiekjes niet meer bekijk en uiteindelijk toch niet veel met de data zal doen. Misschien een jaar overzichtje maar meer ook niet. Als ik dan toch nog teveel stroom naar m'n zin verbruik dan stook ik wel wat meer met pellets. Het moet gewoon werken. Net als m'n panelen. Daar heb ik ook geen omkijken naar. Die draaien straks in 2027 alleen nog eigen verbruik als er niets spectaculair veranderd. Want in mijn geval heeft alles zich al lang en breed terug betaald. Dus dan is het voor mij gerommel in de marge en alle rompslomp en moeite niet waard.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Ik heb hier ook een shitload aan hw meters displaytje etc.
Ik had zelfs al een HW accu in preorder staan.
Uiteindelijk geannuleerd en heb nu drie Marstek accu's staan.

Open API voor Marstek zit in de pipeline dacht ik, voor mij niet interessant verder.

Rte tussen Marstek en de Homewizard is nagenoeg gelijk zitten beide rond de 75%.
De Marstek kan wat meer vermogen laden en ontladen dat is wel lekker voor de pieken van bepaalde huishoudelijke apparaten, met 800watt van de Homewizard ben je daar wat aan de schrale kant.
De Marstek heeft ook nog een back-up stopcontact dat je kan gebruiken als er stroom uitval is.
Heb ik al één keer lol van gehad dat de buurt met kaarsje zat en wij gewoon een lamp konden gebruiken.
Maar goed dat gebeurt Uiteindelijk bijna nooit in ons land.
Maar je hebt het dan wel en kunt het gebruiken.

Dus tja qua prijs en wat je dan hebt zou ik gelijk weer Marstek kiezen.

Ik dacht vandaag prijzen van rond de 1300 euro gezien te hebben voor de Marstek.

Problemen zijn er uiteraard ook in beide kampen.
Maar die schaar ik onder identiek of zelfs minder met de Marstek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:11
[...]

Kijk hier eens;
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:31

Fioravanti

Fioravantastisch!

HHF schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:04:
Onder een vergelijk van de meest gangbare stekkerbatterijen op dit moment.
Bij alle batterijen heb ik het systeem uitgelegd op ongeveer 10kWh (voor zover mogelijk)
N.B.: de tabel is een kale vergelijking en zegt dus niets over kwaliteit
N.B.2: Prijzen zijn een momentopnamen van 8-2025. Prijzen variëren per dag en per (re)seller, dus neem de prijzen niet te letterlijk en doe je eigen onderzoek.
De tabel kan nog fouten bevatten.
(Ook geplaatst in het Zendure Forum)

[Afbeelding]
In de topic warning staat ook de Zinvolt (voorheen Evapower) die kan je ook toevoegen.
Volgens mij staat er op de site van die energie vloggers van YouTube ook een degelijk overzicht, kan je de jouwe mee vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

De efficiency die je noemt is die 1 kant op, dus bijv. alleen laadverliezen of alleen ontlaadverliezen, maar geen volledige Round Trip Efficiency? Dan zou de RTE grofweg op 100 - 2x7 OF - 2x8 uitkomen = 84-86% RTE. De Zendure 2400AC's hier halen 84-85.5%, dus dat ontloopt elkaar niet eens zoveel. Tenzij de percentages die je noemt al met 2 kanten op rekening houden, dan is het verschil fors.

De Marstek heeft volgens mij een RTE van +-80%, de HW +-67-75%, dus dat is wel aanzienlijk lager.
Heb de tabel even gezocht voor je, laden is 92 en ontladen is 94 ,dus totaal 86 bij 2600 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:07:
[...]

Heb de tabel even gezocht voor je, laden is 92 en ontladen is 94 ,dus totaal 86 bij 2600 watt
Ok, met NOM zie ik hier +-84.5% voor de Zendure 2400AC en op 2400 Watt vermogen 85.5%, met AC-laden, niet DC laden, dus dat ontloopt elkaar dan weinig.

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: