Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:22
Tesla dacht, even ons netwerk stresstesten :D

In Bunnik vooralsnog rustig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cr9kjHnraq8yIFsdv0U3RklmRV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JieHg8cEcDrb1nW5BokzgQc3.jpg?f=fotoalbum_large

Wel deze behulpzame melding die ik niet eerder gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
Iemand zegt in de reacties dat het 10 jaar geleden is voor de 1e supercharger in EU. Vandaar 't cadeautje! Heb er overigens toch niks aan, heb al eens een heel groot cadeau van Tesla gehad: 10.000 km supercharger

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:17:
Iemand zegt in de reacties dat het 10 jaar geleden is voor de 1e supercharger in EU. Vandaar 't cadeautje! Heb er overigens toch niks aan, heb al eens een heel groot cadeau van Tesla gehad: 10.000 km supercharger
Vraag me af of de gratis kWh's daar ook af gaan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38

ScreamGT

joejoe

Vraagje mbt de routeplanner van Tesla zelf.

Ik ga in december naar Polen en wil eigenlijk gewoon lekker doorrijden in o.a. DE. Past de routeplanner zich aan, aan mijn rijstijl? En pakt deze alleen Tesla Superchargers of ook FastNed punten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Vraag me af of de gratis kWh's daar ook af gaan?
Oh dat is een goeie. Wellicht niet. Echter ben ik al blij zat met de hele gang van zaken. Ere gisteren een dagje porto geweest en bij een shopping mall waren 6 destination chargers. Kwamen aan met 15 procent of zo, gingen weg met 97 procent. Voelt toch als een 'steal' dat dat kan. En alleen voor Tesla's.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mooie actie :)

Helaas heb ik er weinig aan. Wel slechts 10% vol maar geen echte mogelijkheid vandaag om naar een laadpaal te rijden en te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ScreamGT schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:21:

Ik ga in december naar Polen en wil eigenlijk gewoon lekker doorrijden in o.a. DE. Past de routeplanner zich aan, aan mijn rijstijl? En pakt deze alleen Tesla Superchargers of ook FastNed punten?
Hij zal zich wel aanpassen onder het rijden, alleen SuCs in de standaard planning. Anders gewoon even een ABRP planning maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Gaat dit van het gratis tegoed af? Zou jammer zijn :+
Heb namelijk ook nog dit tegoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-07 14:53
Jerry33 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:54:
Eindelijk knoop doorgehakt en beslist voor de MYP :*) . LM heeft hem vorige week besteld. Levering wordt medio november verwacht.

Is dat niet een beetje lang voor Tesla begrippen?
Tss, krijg gisteren bericht dat mijn auto volgende week afgehaald kan worden. 8)7 Dat is precies een dag voordat ik 3 weken naar Bretagne vertrek. Dat vind ik wel spannend zonder enige EV ervaring.

De nabouw trekhaak krijg ik er natuurlijk nooit op tijd onder, dus ik zat te denken om een hangende fietsendrager boven de achterruit te kopen. Is voor mijn 10 kg gravelbike.

Iemand ervaring of dit kan en welk type goed funtioneert? Kan mijn achterklep dan nog open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerry33 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Tss, krijg gisteren bericht dat mijn auto volgende week afgehaald kan worden. 8)7 Dat is precies een dag voordat ik 3 weken naar Bretagne vertrek. Dat vind ik wel spannend zonder enige EV ervaring.

De nabouw trekhaak krijg ik er natuurlijk nooit op tijd onder, dus ik zat te denken om een hangende fietsendrager boven de achterruit te kopen. Is voor mijn 10 kg gravelbike.

Iemand ervaring of dit kan en welk type goed funtioneert? Kan mijn achterklep dan nog open?
Verlichting en kentekenplaat is dan niet te zien. Ik vind dat ook maar gammele dingen. Kun je niet een fiets huren op locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Bever!

3

[...]

gewoon vertrouwen op de navi, wordt voor je geregeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

Zoals hierboven al benoemd past ie zich aan, maar in Polen zijn de superchargers niet heel erg dikgezaaid, dus probeer op je rijstijl te letten.

Verdiep je ook alvast in Greenway, dat is hun Fastned daar volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Mooi, maar wat is de reden? Doen ze dat vaker? Heb ik net afgelopen nacht m'n m3 volgeladen bij de gemeentepaal.. :'(

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ah joh. Er is een heel topic vol van mensen die lange reizen met een EV hebben gemaakt. Dat was in 2010 nog wel avontuurlijk, maar nu is het gewoon instappen, einddoel invullen en de navigatie volgen.

Ik weet niet hoe vol je auto verder zit, maar je kunt wellicht de wielen loshalen en de fiets gewoon achterin doen. Als je met z'n tweetjes reist is er zoveel ruimte in frunk, onder de kofferbak dat het wellicht ook zo gaat. Misschien een kofferbak liner regelen om het schoon te houden en te beschermen tegen krassen.

Als je de achterbank nodig hebt wordt het een ander verhaal. Heb je al gezocht in dit topic of de voorganger (zie lijst met links onderaan de pagina)? Ik heb zelf geen ervaring met achterklep fietsdragers, wel met dakdragers met een fietsendrager erop. Wel beetje kostbaar om voor een keertje te kopen, maar er zijn wellicht ook bedrijven die het verhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 09:44
geeneen643 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:24:
Dit al gezien? Schijnt overal zo te zijn in Nederland ... foutje of kadootje?
[Afbeelding]
Cadeautje, 10 jarig jubileum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47

Ja, alleen zou ik -als je gaat trappen in Duitsland bijv- wel even in de gaten houden of er ook eerdere SuCs zijn als je de geplande niet gaat halen :D

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Hij past zich aan en je ziet ook met hoeveel procent je aankomt bij de volgende stop, kan handig zijn als je ff top speed runs doet. Wel een punt van aandacht in Polen zijn erg weinig snelladers langs de snelweg is mijn ervaring en de paar SuC zijn ook vaak 120/150kw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:11
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Gaat dit van het gratis tegoed af? Zou jammer zijn :+
Heb namelijk ook nog dit tegoed
Gaat niet van het tegoed af.

Tijdens het laden blijft bij mij de toegevoegde energie op 0 staan nu..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3vOFrBNZg0Yr_98gFjHlOsCIog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkZVj5bD6oIIFUXb6E539k5C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14
Ja hier ook 🙄 Beetje late reactie

[ Voor 3% gewijzigd door datadevil op 29-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05

hmr

Net proefgereden in de Model X Plaid. Mooi ding en de acceleratie is bizar. Echt van een ander niveau dan mijn MYLR. Heb je dat nodig? Ik niet voor die meerprijs.

Vind de yoke echt een onding. De richtingaanwijzer is moeilijk te bereiken op rotondes en andere bochten waar je moet overpakken. Niets voor mij... En vind het niet eens lekker rijden.

Interieur is van een hoger niveau dan mijn MY. Misschien wel spijt dat ik geen wit heb gekozen though. Die verkoelingfunctie is wel heel nice! Maar voor mijn gevoel zat ik lekkerder in mijn eigen auto...

Speakers klonken iets voller, maar niet een verschil van dag en nacht.

Vond de X daarnaast wel lomp groot. Ook kwa rijgedrag, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

Toen ik weer in mijn eigen MY stapte bekroop mij het gevoel dat ik het voor nu niet eens als een hele grote upgrade zou zien, en eigenlijk best blij ben. Wellicht eens kijken naar de acceleration boost :D

Voor mij nu niet de dikke meerprijs waard, vind ze gewoon te duur voor wat je extra krijgt. Maar die afweging laat ik aan iedereen :)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
hmr schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:59:
Net proefgereden in de Model X Plaid. Mooi ding en de acceleratie is bizar. Echt van een ander niveau dan mijn MYLR. Heb je dat nodig? Ik niet voor die meerprijs.

Vind de yoke echt een onding. De richtingaanwijzer is moeilijk te bereiken op rotondes en andere bochten waar je moet overpakken. Niets voor mij... En vind het niet eens lekker rijden.

Interieur is van een hoger niveau dan mijn MY. Misschien wel spijt dat ik geen wit heb gekozen though. Die verkoelingfunctie is wel heel nice! Maar voor mijn gevoel zat ik lekkerder in mijn eigen auto...

Speakers klonken iets voller, maar niet een verschil van dag en nacht.

Vond de X daarnaast wel lomp groot. Ook kwa rijgedrag, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

Toen ik weer in mijn eigen MY stapte bekroop mij het gevoel dat ik het voor nu niet eens als een hele grote upgrade zou zien, en eigenlijk best blij ben. Wellicht eens kijken naar de acceleration boost :D

Voor mij nu niet de dikke meerprijs waard, vind ze gewoon te duur voor wat je extra krijgt. Maar die afweging laat ik aan iedereen :)
Waar heb je met de Plaid gereden? Toen mijn YP voor service bij een SeC stond, vroeg ik ook of ik er even in mocht rijden: nee was het antwoord. De auto stond aan de lader was de reden _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr

hmr

turkeyhakan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Waar heb je met de Plaid gereden? Toen mijn YP voor service bij een SeC stond, vroeg ik ook of ik er even in mocht rijden: nee was het antwoord. De auto stond aan de lader was de reden _/-\o_
Amsterdam ;)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54
hmr schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:59:
Zowel met yoke of een gewoon stuur, die richtingaanwijzers blijven lastig te bereiken als je op rotondes rijdt. Ik vewacht niet dat ze die stalks ooit terug gaan inbouwen maar het zou het bedienen wel een stuk makkelijker maken i.p.v. die touch buttons op het stuur.

Zelfs de claxon is een knopje geworden terwijl je eigenlijk in een noodsituatie gewoon op het midden van je stuur wilt drukken ipv. zo'n klein knopje opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Myrdhin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Zowel met yoke of een gewoon stuur, die richtingaanwijzers blijven lastig te bereiken als je op rotondes rijdt. Ik vewacht niet dat ze die stalks ooit terug gaan inbouwen maar het zou het bedienen wel een stuk makkelijker maken i.p.v. die touch buttons op het stuur.

Zelfs de claxon is een knopje geworden terwijl je eigenlijk in een noodsituatie gewoon op het midden van je stuur wilt drukken ipv. zo'n klein knopje opzoeken.
Ow... was niet op de hoogte dat het stuur dat ook had. Nog een reden om nog niet te 'upgraden'.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
[...]

Dat is later aangepast
https://twitter.com/elonmusk/status/1498813607521439745

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Het is lekker rustig bij de SuC. Ik verwacht wel drukte vanavond. Het is ook maar goed dat het niet een week geleden al was aangekondigd, anders was de een na de ander daar met 0% aangekomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Voorzover ik weet is het gebleven bij deze belofte dat het in een firmwareupdate moet komen, want heb er redelijk recent nog mensen over horen mopperen in een review.

Hoop dat ze het voor de Highland in elk geval wél oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
InZane schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Hier in de buurt stond van de week een Model 3 met hagelschade. Inderdaad van voor naar achter onder de deuken, panoramadak beschadigd, voorruit kapot ;(

Ik ga over 3 weken een weekje rondrijden in de noord Italie (Dolomieten), maar dan op 2 wielen. Hopelijk hebben wij beter weer.
Ik zie er op het internet meer voorbij komen, wat erg zeg!

[Video: https://twitter.com/driveteslaca/status/1696184794051408212?s=46&t=DnSGD6b389DlCZa-4rGXVA]

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/3/9/9/399cd652217cf9f39e5a1d48c0e3d75a87dd20e0.jpeg?_gl=1*1gdqxyb*_ga*NjkzNjg2NzU0LjE2OTI3MTIxMjA.*_ga_WPT4DW5SR2*MTY5MzMwODc3MC45LjEuMTY5MzMwODgzMC4wLjAuMA..

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/2/d/4/2d4b0745b165be3801ab6a0ccc5c81e3d02be992.jpeg?_gl=1*1o72rax*_ga*NjkzNjg2NzU0LjE2OTI3MTIxMjA.*_ga_WPT4DW5SR2*MTY5MzMwODc3MC45LjEuMTY5MzMwODgzMC4wLjAuMA..

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/b/7/e/b7ea65eb84fcc0d371129edf471771822186c421.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/b/c/1/bc13cd473126d658fb82bb7e40bda486b87e5105.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/b/b/1/bb1054b3d072480be736f8a77a304d291a18fd6a.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/e/f/8/ef8fdd550d675892d967fc8dbea26d8432f8dfaa.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/4/5/7/457dcf8e070c6de71414396936917186376832dc.jpeg?_gl=1*we2y1j*_ga*NjkzNjg2NzU0LjE2OTI3MTIxMjA.*_ga_WPT4DW5SR2*MTY5MzMwODc3MC45LjEuMTY5MzMwODgzMC4wLjAuMA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:41
InZane schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Maar ja, als ik hier alleen in de straat kijk, dan zijn er de laatste tijd 3 Tesla's bijgekomen: een zwarte Model 3 en 2 Model Y's in de kleur.. je raadt het niet.. wit.
Correctie: Sinds deze week is er weer een witte Y bij gekomen, dus alle Y's hier in de straat zijn wit.
Kan niet wachten op mijn Quicksilver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
[...]

Tesla doet de Yoke ook gewoon verkeerd op dit moment.
Dat werkt in combinatie met steer-by-wire wel. Dan kan de koppeling tussen hoever het stuur gedraaid wordt en de draaiing van de wielen losgemaakt worden. Dan hoef je dus nog meer dan (bijvoorbeeld) een halve slag te draaien.
Dan hoef je dus niet over te pakken en is die yoke vorm misschien wel heel handig, ook de knopjes op stuur hoef je dan niet te zoeken.

Geen idee of Tesla dat later nog kan inbouwen of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38

ScreamGT

joejoe

Edit nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door ScreamGT op 29-08-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Smobbo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Tesla doet de Yoke ook gewoon verkeerd op dit moment.
Dat werkt in combinatie met steer-by-wire wel. Dan kan de koppeling tussen hoever het stuur gedraaid wordt en de draaiing van de wielen losgemaakt worden. Dan hoef je dus nog meer dan (bijvoorbeeld) een halve slag te draaien.
Dan hoef je dus niet over te pakken en is die yoke vorm misschien wel heel handig, ook de knopjes op stuur hoef je dan niet te zoeken.

Geen idee of Tesla dat later nog kan inbouwen of aanpassen.
Ik dacht eigenlijk dat de Model S en Model X dit al lang hadden. Bij de lancering van de refresh werd ook de 'game' computer uitgelicht met daarbij de opmerking dat je games kon sturen met het stuur.
Alleen nu begrijp ik dus dat je wielen dan doodleuk rubber aan het slijten zijn?

steer-by-wire lijkt mij inderdaad een vereiste. en dan max 80 of 90 graden draaien. Daarnaast natuurlijk zou de auto zaken als knipperlicht en claxon volledig zelf moeten doen, dan heb je die knoppen ook nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 24-08 10:55
turkeyhakan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

...
Ik vraag me af wat het zou kosten om dit te herstellen. Is die auto total loss? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04
The_Woesh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat de Model S en Model X dit al lang hadden. Bij de lancering van de refresh werd ook de 'game' computer uitgelicht met daarbij de opmerking dat je games kon sturen met het stuur.
Alleen nu begrijp ik dus dat je wielen dan doodleuk rubber aan het slijten zijn?

steer-by-wire lijkt mij inderdaad een vereiste. en dan max 80 of 90 graden draaien. Daarnaast natuurlijk zou de auto zaken als knipperlicht en claxon volledig zelf moeten doen, dan heb je die knoppen ook nooit nodig.
Het lijkt mij dat ze dat ook al hebben eerlijk gezegd. Het zit volgens mij ook in alle VAG auto’s van de laatste jaren. Audi past al de stuur uitslag aan op basis van snelheid dat lijkt mij alleen te kunnen als je niet meer fysiek met de as verbonden bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
GeeMoney schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Het lijkt mij dat ze dat ook al hebben eerlijk gezegd. Het zit volgens mij ook in alle VAG auto’s van de laatste jaren. Audi past al de stuur uitslag aan op basis van snelheid dat lijkt mij alleen te kunnen als je niet meer fysiek met de as verbonden bent?
Nee, dat is puur de stuurbekrachtiging. Dat heeft Tesla ook al wel :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
GeeMoney schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Volgens mij was er laatst een Lexus 450e die dat als éérste had. Wat jij bedoelt is adaptieve / dynamische stuurbekrachtiging volgens mij, waar je méér/minder ondersteund wordt op basis van de snelheid. Dat hebben ze inderdaad al een jaar of +- 10-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
raviculus schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Ik vraag me af wat het zou kosten om dit te herstellen. Is die auto total loss? Iemand enig idee?
Ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DS7 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:27:
Het is lekker rustig bij de SuC. Ik verwacht wel drukte vanavond. Het is ook maar goed dat het niet een week geleden al was aangekondigd, anders was de een na de ander daar met 0% aangekomen…
Bij Hilden is er al een wachtrij. Wel knap met 40 stalls. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Inspired schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Bij Hilden is er al een wachtrij. Wel knap met 40 stalls. :)
Wij Waren (nog) niet op de hoogte. Vandaag terug gereden van vakantie (Achteraf dus lekker goedkoop) haha. Maar we dachten vanmorgen al bij Hilden: wat een drukte. Hahaha

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Ook de kleinere supercharger locaties lopen lekker vol 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNHTeYz7Y9MABMZfA-QCBmeKK7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABcDpGLun3wlPPIWnoN2dg4H.jpg?f=fotoalbum_large
Zaltbommel

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
bokkow schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:32:

[Afbeelding]
Zaltbommel
Zullen de netbeheerders blij mee zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53

[Afbeelding]
Zaltbommel
Oude foto! Ik sta naast de groene nu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Caayn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Zullen de netbeheerders blij mee zijn :P
Jazeker, die hadden het over congestie toch? Hier zullen ze nu een hoop kwijt kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

In Duiven is nog plek zat, komt allen! 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
KeesPimelmees schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Die groene is van Bokkow!

[ Voor 22% gewijzigd door SirLct op 29-08-2023 16:49 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
hier in Bunnik relatief drukker dan normaal maar nog genoeg stalls over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 18:39
Precies waarom die zo gaaf is: kijk ‘m nu shinen tussen de grijze en zwarte meuk! :*)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
best suf gezicht hier overigens, er zijn ook allego en andere laad opties hiernaast en daar staan ook mensen die waarschijnlijk niet weten dat ze paar meter verderop gratis kunnen laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
KeesPimelmees schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Haha, nogmaals; veel plezier van je nieuwe auto ;)
Ik heb KeesPimelmees er inderdaad op gewezen vanuit de groene auto :+
Radiodurans schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Precies waarom die zo gaaf is: kijk ‘m nu shinen tussen de grijze en zwarte meuk! :*)
Danku O+
datadevil schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:11:
best suf gezicht hier overigens, er zijn ook allego en andere laad opties hiernaast en daar staan ook mensen die waarschijnlijk niet weten dat ze paar meter verderop gratis kunnen laden...
Early bird gets the worm he, helaasch

Zou ik nu last moeten hebben van laad-schaamte, het is niet dat ik per se moest laden maar vond het wel leuk een broodje frikandel uitgespaard te hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:16
Hier in Akersloot waren nog 2 laadplekken vrij. Auto staat nu te laden. Het gaat wel vrij langzaam.

[ Voor 18% gewijzigd door monica66 op 29-08-2023 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
datadevil schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:11:
Meeste rijden waarschijnlijk met een laadpas van de zaak die het geen reet boeit wat de kosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
Kun je toch niet voorstellen, dag gratis tanken 🤯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Net in Assen van 29 naar 100, had anders 10 euro gekost. Was ook helemaal niet vol daar gek genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Misschien hier iemand oor naar?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z6sC7Aa.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
De vorige blauwe tesla is niet meer beschikbaar omdat hij het script las voor de laatste twee draaidagen. De eerste draaidag is nog prima, maar de tweede wordt de auto kort gereden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Blijf je mooi met een Kona zitten 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
Oekol schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:22:
[...]

De vorige blauwe tesla is niet meer beschikbaar omdat hij het script las voor de laatste twee draaidagen. De eerste draaidag is nog prima, maar de tweede wordt de auto kort gereden :+
Tip: voortaan een witte nemen 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:18
Met de Tesla app kun je nu met een iPhone via Siri opdrachten geven aan je auto. Ik rij een MY RWD 2023
Maar wat ik ook probeer .....het lukt me niet dit werkend te krijgen.
Heeft iemand een uitleg of een linkje naar een duidelijke uitleg?

Ik dacht dit is mooi en dan hoef ik een derde partij geen toestemming te geven om dit te bereiken.
Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]
Zaltbommel
Wel jammer dat je nu dus als Tesla rijder moet wachten op andere merken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:49:
Kun je toch niet voorstellen, dag gratis tanken 🤯
Superchargers waren ooit gratis voor iedere Tesla met de optie (ja, dat was een optie) Superchargen mogelijk.

Levenslang, overdraagbaar.

Dus dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018

[Afbeelding]
Zaltbommel
Dit moet ook een mooi gezicht zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hLJYQzarENVzt6rxLmqqvoGSN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1t0tKNO0PSE5oVTTfz8T42Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sunri5e schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Ach joh. Als er meer niet-Teslarijders bekend worden met laden bij Tesla en het vaker gaan gebruiken, dan gaat Tesla het netwerk verder kunnen uitbreiden.

Heel vaak komen laadfiles nog niet voor bij Superchargers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Als iets gratis is, dan komt de Hollander in actie.

Een paar jaar terug waren er veel meer laadfiles dan nu. Er zijn er nu zoveel. Ik heb er al twee op 10 minuten van waar ik woon…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
[...]

Mwa, vindt het juist goed. T zou wat zij als ieder merk eigen laadlocaties/-pleinen had waar je alleen met het juiste logo op je motorkap kan laden.

Bij de Shell kan ik ook met iedere willekeurige benzine/diesel auto tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Caayn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Mwa, vindt het juist goed. T zou wat zij als ieder merk eigen laadlocaties/-pleinen had waar je alleen met het juiste logo op je motorkap kan laden.

Porsche denkt daar anders over, die heeft een pilot met een locatie exclusief voor Porsches :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
[...]

Ik weet niet of het nu nog zo is (aangezien die Lexus nu gelanceerd wordt) maar tot recent was het niet toegestaan in de US om puur drive-by-wire te hebben. Je moe(s)t steeds een mechanische link hebben.

Maar ze zijn er wel mee bezig:
https://electrek.co/2023/...new-steer-by-wire-system/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

Ja in een model 3 als je een game speelt met het stuur draaien je wielen ook heen en weer. Slijtage is nihil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Bever! schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ja in een model 3 als je een game speelt met het stuur draaien je wielen ook heen en weer. Slijtage is nihil
Als iets funest is voor je banden is het wel bij stilstand draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
Caayn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Snap ik. Maar Tesla is mede zo gewild vanwege de SuC's. Als deze nu vol komen te staan met andere auto's is die voorsprong er al weer vanaf met een Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:41
Sunri5e schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Snap ik. Maar Tesla is mede zo gewild vanwege de SuC's. Als deze nu vol komen te staan met andere auto's is die voorsprong er al weer vanaf met een Tesla.
Met de huidige verkoopcijfers zou ik mij eerder druk maken om Y's die alle laadplekken bezet gaan houden ipv auto's van andere merken. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En meer gebruik (ook door andere merken) betekent meer investeringen voor extra locaties.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
DS7 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Superchargers waren ooit gratis voor iedere Tesla met de optie (ja, dat was een optie) Superchargen mogelijk.

Levenslang, overdraagbaar.

Dus dat kan ik mij heel goed voorstellen.
Bedoel brandstof natuurlijk… heel de EU in puin 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maurice- schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Met de huidige verkoopcijfers zou ik mij eerder druk maken om Y's die alle laadplekken bezet gaan houden ipv auto's van andere merken. :D
Ik zou wel eens willen zien hoe vaak de gemiddelde tesla aan een supercharger hangt… onze n=1: 5 keer op 15k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-09 04:52
turkeyhakan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

[Video]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn er ook gevallen bekend van kapotte panorama daken? Ik bedoel helemaal aan stukken? Vriend van mij zei dat hij dat gezien had in Oostenrijk maar hoop / denk dat hij kapotte achter- en/of voorruit heeft gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Sander schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:07:
[...]
Ik zou wel eens willen zien hoe vaak de gemiddelde tesla aan een supercharger hangt… onze n=1: 5 keer op 15k km
Die is heel lastig. Supercharger is voor mij weer goedkoper dan in de straat. Thuis laden is nog niet mogelijk. Ik denk dat we in de afgelopen 100k een goede 50 a 60 keer aan een snellader hebben gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Die is heel lastig. Supercharger is voor mij weer goedkoper dan in de straat. Thuis laden is nog niet mogelijk. Ik denk dat we in de afgelopen 100k een goede 50 a 60 keer aan een snellader hebben gehangen.
Ja die use case wordt hier ook langzaam aantrekkelijker…

Laden op straat lijkt steeds meer op het tanken langs de snelweg met de benzine auto… kartel prijzen en geen concurrentie. Alle lokale aanbieders hier hebben nagenoeg zelfde tarief en gemeente vind het allemaal prima en besteed graag de volgende ronde weer aan

[ Voor 15% gewijzigd door Sander op 29-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:05
Ook even gebruik gemaakt van de gratis actie.
Nog nooit zo druk meegemaakt in Uden en het vervelende was dat er veel andere merk EV’s stonden die 2 plekken bezet houden. Hopelijk komt tesla snel met langere kabels…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Armo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:38:
Nog nooit zo druk meegemaakt in Uden en het vervelende was dat er veel andere merk EV’s stonden die 2 plekken bezet houden. Hopelijk komt tesla snel met langere kabels…
Heb daar ook wel eens een Lynk&Co geparkeerd zien staan en die was niet aan het laden 🙈

De V4 stalls hebben langere kabels en kunnen theoretisch tot en met 1000V leveren (merken zoals Porsche, Kia en Hyundai zouden daar voordeel bij kunnen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:38:
Ik zie ze bestaande locaties niet snel aanpassen. Wachten is op upgrade naar v4, met name bij v3 kan dat echter wel even gaan duren aangezien de snelheid bij v4 nog gelijk is aan v3 op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 29-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Caelorum schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Hier een nog schokkender exemplaar dan :+

15000km 193 laadsessies waarvan 58 supercharge 😬

[ Voor 63% gewijzigd door bokkow op 29-08-2023 20:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vrij recente studie uit de US mbt de effecten van SuC laden bij Tesla's

https://www.recurrentauto.../impacts-of-fast-charging
We compared cars that fast charge at least 90% of the time to cars that fast charge less than 10% of the time. In other words, people who almost exclusively fast charge their car and people who very rarely fast charge. The results show no statistically significant difference in range degradation between Teslas that fast charge more than 90% of the time and those that fast charge less than 10% of the time.
Nou is dit 1 studie, maar wel 1 met een relatief grote dataset. Opzich geen wereldschokkende resultaten; metname de tips zijn volgens mij dingen die de meeste hier al wisten of iig: een sterk vermoeden over hadden.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sunri5e schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Het kan ook andersom werken. Als je gaat superchargen met je non-Tesla en ziet hoe makkelijk dat gaat en dan ook nog eens zonder app, dan ga je voor de volgende auto wellicht ook een Tesla overwegen. Helemaal als je op die locatie ook af en toe een tevreden Tesla rijder spreekt.

En het is ook gewoon onderdeel van de missie van het bedrijf: het versnellen van de transitie naar duurzame energie en EVs. Daar hoort ook de laadinfrastructuur bij en als de rest het niet doet, dan doet Tesla het zelf wel.

Als er een enorme congestie komt bij laadstations krijgt elektrisch rijden geen positieve vibe en daar heeft Tesla meer last van.

En uiteindelijk moet het aantal verkochte EVs omhoog naar 80-100 miljoen per jaar (100% van de markt). Als je alle plannetjes van de gevestigde (fossiele) orde optelt kom je nog niet eens tot de helft. Er blijft echt wel voldoende markt over voor Tesla om hun doel te behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
De eerste degradatie / daling in projected range lijkt te zijn ingezet vanaf +-10.500 km. Nu een nieuwe low van 518.10 km projected range (Blauwe verticale stippenlijnen = DC snelladen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqzNPV2nuIwUbdk9nrCSwNJc9sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMMBnnhXS43RYLx3rhZz6tr2.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het ophalen was de projected range 520 km, dus overall pas 2 km eraf na 5 maanden en 11.5k km.

Hier wordt 517.4 km als max range genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9lMGjfnPRzwg_pv7fmCipSWvpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAtN7yK4jwiqvh6Rl6gLygd9.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:47:

[...]

Nou is dit 1 studie, maar wel 1 met een relatief grote dataset. Opzich geen wereldschokkende resultaten; metname de tips zijn volgens mij dingen die de meeste hier al wisten of iig: een sterk vermoeden over hadden.
Thanks voor het delen, had al zo'n vermoeden dat het waarschijnlijk tegenwoordig niet heel veel impact meer zou hebben. Fijn om dat, in ieder geval vanuit 1 studie, bevestigd te zien.

Edit: ik heb overigens nu 8,5k gereden in mijn M3 RWD en volgens Tessie 0,1% degradatie met 45% laden op straat (gemiddeld EUR 0,44 per kWh) , 52% superchargers (gemiddeld EUR 0,38 per kWh) en 3% andere snellader (gemiddeld EUR 0,53 per kWh)

[ Voor 15% gewijzigd door hsb85 op 29-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
bokkow schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Hier een nog schokkender exemplaar dan :+

15000km 193 laadsessies waarvan 58 supercharge 😬
Ja dat haal ik niet haha. 14% van onze laadbeurten zijn DC en als ik extrapoleren (ik moet data van de eerste 20k) dan ook ik op 95 snellaadbeurten. Ruim minder dan jij dus haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

hsb85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Thanks voor het delen, had al zo'n vermoeden dat het waarschijnlijk tegenwoordig niet heel veel impact meer zou hebben. Fijn om dat, in ieder geval vanuit 1 studie, bevestigd te zien.
Het is niet de eerste keer dat dit uit de data van Tesla naar voren is gekomen. En dat is maar goed ook, want waarom zou je voor 55 cent per kW je auto aan een laadpaal hangen die de hele nacht bezig is, als je voor de helft van dat geld even een goede lunch kan pakken bij een SuC en daarna de auto alweer vol zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 20:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAMcq_PVL7nta07MOa9TIZsWxac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7VkHLiEGsSBjkOdrV9E89Z3h.png?f=fotoalbum_large

Hier mijn statistieken (M3 RWD standaard) na 4k km en voornamelijk DC laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Silversurfer1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Zijn er ook gevallen bekend van kapotte panorama daken? Ik bedoel helemaal aan stukken? Vriend van mij zei dat hij dat gezien had in Oostenrijk maar hoop / denk dat hij kapotte achter- en/of voorruit heeft gezien.
We waren afgelopen maand bij het Gardameer, 5 dagen na de hagelstorm.
En daar stond een Deense MY waar geen enkel raam het heeft overleefd.
Die was zeker rijp voor de sloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
Vandaag langs Tesla geweest voor een model 3. Mij werd verteld dat hij verwacht dat de modellen die in November - Januari geleverd worden de nieuwe modellen zijn, hij kon dit alleen niet garanderen. Vond het maar een raar verhaal - als ik nu een Tesla bestel, dan krijg ik toch gewoon de huidige versie?

Iemand een idee hoe dit precies zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
sanntje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:16:
Vandaag langs Tesla geweest voor een model 3. Mij werd verteld dat hij verwacht dat de modellen die in November - Januari geleverd worden de nieuwe modellen zijn, hij kon dit alleen niet garanderen. Vond het maar een raar verhaal - als ik nu een Tesla bestel, dan krijg ik toch gewoon de huidige versie?

Iemand een idee hoe dit precies zit?
Als er nog voorraad is krijg je het huidige model, bij geen voorraad moet je dus op een productie exemplaar wachten en het vermoeden is dat van de week highland geïntroduceerd wordt dus dan zal je een vernieuwde versie ontvangen. Tesla deelt daar op voorhand niets over dat is op zich jammer want dan kan je besluiten of je wilt wachten of niet.

@Notna het blijft gewoon lastig om er echt iets sluitende uit te halen. Zo weten we niet of ze dus fast chargen na pre-heaten of gewoon lukraak op eigen houtje naar een SuC rijden en dan inpluggen en in welk klimaat ze zitten.
Vervolgens geven ze onderin ook aan dat het lastig blijft en op de langere termijn (5,10,15 jaar) nog geen harde conclusies getrokken kunnen worden maar dat in kleine doses snelladen tot nu toe lijkt mee te vallen.

Als je het juist gebruikt zal het naar alle waarschijnlijkheid wel meevallen. Als je je daarnaast bedenkt dat er ook non-tweakers EV’s rijden en over dit soort zaken helemaal niet nadenkt en dus gewoon 3min van huis bij 5 graden buiten gewoon direct aan die SuC gaan hangen zou mijn advies gewoon blijven: Je laad snel als het echt moet of als je op doorreis bent.

Ik haal vaak het voorbeeld van de eerste Model S-en maar weer aan, die zijn enorm generfd qua snelladen en capaciteit en ook dat kwam pas na verloop van tijd naar voren.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
GeeMoney schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Als er nog voorraad is krijg je het huidige model, bij geen voorraad moet je dus op een productie exemplaar wachten en het vermoeden is dat van de week highland geïntroduceerd wordt dus dan zal je een vernieuwde versie ontvangen. Tesla deelt daar op voorhand niets over dat is op zich jammer want dan kan je besluiten of je wilt wachten of niet.
Dat is inderdaad erg apart. Dat wordt wachten voor mij :) Thanks voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:41
Notna schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:47:

[...]

Voor de niet doorklikkende visueel ingestelde Tweakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PobP1O5bbCKkRbtyrIoY1PBNYEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ig1oww7Tt86K5r2MtwdpB6iC.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjv_KdlofNLnp4X5tSI4136gl1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3gUnsiHOBnDKU06QsNUuwlvs.webp?f=fotoalbum_large

Vind het persoonlijk verbazingwekkend, dacht echt dat regelmatig snelladen een aanslag zou zijn op je SoH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Wat verstaat men onder een (rounded) battery day? Is dat een volledige cycle 0 - 100%? Want behalve een cyclus heeft ook de leeftijd invloed op degradatie.

Let ook op dat de horizontale as niet dezelfde schaal heeft. De y doet het iets slechter dan de 3, langere termijn dus (nog) onduidelijk... Ook onbekend welk batterijpakket het betreft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
-MD- schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:44:
Wat verstaat men onder een (rounded) battery day? Is dat een volledige cycle 0 - 100%? Want behalve een cyclus heeft ook de leeftijd invloed op degradatie.

Let ook op dat de horizontale as niet dezelfde schaal heeft. De y doet het iets slechter dan de 3, langere termijn dus (nog) onduidelijk... Ook onbekend welk batterijpakket het betreft?
Beiden zitten op 1000 (ik denk letterlijk dagen) rond de 91%, give or take 0,5%, dus gelijkwaardig imo.
Ga ik er wel van uit dat ook de Model Y afvlakt, anders kijk je al naar 20% degradatie in 6 jaar.
Model 3 heeft dan al 6 jaar aan data, Model Y 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:22:

Ik haal vaak het voorbeeld van de eerste Model S-en maar weer aan, die zijn enorm generfd qua snelladen en capaciteit en ook dat kwam pas na verloop van tijd naar voren.
Maar om te beginnen waren die accu’s al kwetsbaar (relatief veel vervangingen), daarnaast deed men nog niet aan op temperatuur brengen tijdens de rit naar de SuC en ten derde liet het BMS ook veel meer toe.

Nu zie je met nieuwe accu’s dat Tesla eerst de boel vrij conservatief beperkt en dan op basis van de data meer ruimte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@mitsumark ja ik denk ook gewoon dagen. Maar dan mis ik toch wel wat meer informatie, waarschijnlijk om het verhaal simpel te houden weggelaten. Ik vind een uitgebreider verhaal dan wel weer interessanter want nu blijf ik met vragen zitten.

Heb overigens al vaker gelezen dat vooral leeftijd en cycles meer invloed hebben op degradatie dan de 'normale' laaddiscipline waarbij geen extremen worden opgezocht. Daarnaast ook dat de eerste 10% degradatie 'rap' gaat, maar de curve snel afvlakt. Eigenlijk niets nieuws dus, vooral mooi dat het geen onderzoek van Tesla zelf is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
-MD- schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:11:
@mitsumark ja ik denk ook gewoon dagen. Maar dan mis ik toch wel wat meer informatie, waarschijnlijk om het verhaal simpel te houden weggelaten. Ik vind een uitgebreider verhaal dan wel weer interessanter want nu blijf ik met vragen zitten.

Heb overigens al vaker gelezen dat vooral leeftijd en cycles meer invloed hebben op degradatie dan de 'normale' laaddiscipline waarbij geen extremen worden opgezocht. Daarnaast ook dat de eerste 10% degradatie 'rap' gaat, maar de curve snel afvlakt. Eigenlijk niets nieuws dus, vooral mooi dat het geen onderzoek van Tesla zelf is.
Je mist hier eigenlijk sowieso data.
Ik kan me bv voorstellen dat frequent fast chargers vaak tussen 20 en 80% blijven, en dat "thuisladers" vaak tot 100% laden, dat die laatste 20% langzaam gaat doet er niet zoveel toe.
Dat kan wel eens een groter effect hebben dan de laadsnelheid.
Enige conclusie die je dan misschien kunt trekken is dat 11% degradatie in 6 jaar acceptabel is, ongeacht hoe je laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 12:58
Sander schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Ja die use case wordt hier ook langzaam aantrekkelijker…

Laden op straat lijkt steeds meer op het tanken langs de snelweg met de benzine auto… kartel prijzen en geen concurrentie. Alle lokale aanbieders hier hebben nagenoeg zelfde tarief en gemeente vind het allemaal prima en besteed graag de volgende ronde weer aan
Zelfde hier. Kan niet thuis laden, op straat is echt x3 ivm SuC, dus ik ga altijd naar Badhoevedorp, zo'n 20 minuten rijden als ik niet op het werk of onderweg kon laden. Heb dus vrijwel alleen SuC laden in mijn teslamate staan: of onderweg of "thuis". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik laad ook vrijwel alleen maar met DC stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

mitsumark schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Je mist hier eigenlijk sowieso data.
Ik kan me bv voorstellen dat frequent fast chargers vaak tussen 20 en 80% blijven, en dat "thuisladers" vaak tot 100% laden, dat die laatste 20% langzaam gaat doet er niet zoveel toe.
Dat kan wel eens een groter effect hebben dan de laadsnelheid.
Enige conclusie die je dan misschien kunt trekken is dat 11% degradatie in 6 jaar acceptabel is, ongeacht hoe je laadt.
Van wat ik op de fors lees wordt er thuis vooral tot 80% geladen en dan tot 90% en nummer drie in de poll die ik ooit zag was 70%.

Ook toen Tesla 90% adviseerde was 80% op de een of andere manier de meest gekozen optie.
Pagina: 1 ... 97 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: