Ik geloof er geen snars van. Ik zie juist veel meer ongelukken op b.v. de A73, alsof de helft zit te slapen achter het stuur.Caelorum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:44:
Maar het heeft wel meer veiligheid met zich meegebracht.
Data is harder dan geloof.gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:12:
[...]
Ik geloof er geen snars van. Ik zie juist veel meer ongelukken op b.v. de A73, alsof de helft zit te slapen achter het stuur.
Alweer?spartacusNLD schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:27:
FSD V12 livestream van Elon op X:
https://twitter.com/i/broadcasts/1djxXlVLaLOxZ
45 min aan livestream om de nieuwe versie van FSD te laten zien. Is een ''complete rewrite'' en zou ''mindblowing'' moeten zijn vergeleken met vorige versies.
Dit is de zoveelste rewrite, het begint zijn waarde inmiddels wel te verliezen
Klopt. Heb je data? En dan graag de ruwe data, zonder dat er al iemand met zijn vingers aan heeft zitten rommelen om zijn gelijk te bewijzen.
Zulke data?
https://swov.nl/sites/def...rkeersdoden_Afb6_2022.png
De meeste verkeersdoden vallen op 50 en 80-wegen, niet op snelwegen. Blijkbaar is 100 of 130 toch niet zo gevaarlijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Jeroenneman op 26-08-2023 15:32 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ik zit met het onderstaande..
Tesla supercharger > 0,23 cent in dal
Thuislanden > 0,40 cent
Ik vind het geen probleem om 30 bij een charger te staan. Op volle lading scheelt dit ongeveer 10 euro.
Maar hoe slecht is het voor de accu om te superchargen. Als ik nu bijvoorbeeld 100x zou superchargen, wat doet dit met de kwaliteit van de accu/auto.
Thuislanden > 0,40 cent
Ik vind het geen probleem om 30 bij een charger te staan. Op volle lading scheelt dit ongeveer 10 euro.
Maar hoe slecht is het voor de accu om te superchargen. Als ik nu bijvoorbeeld 100x zou superchargen, wat doet dit met de kwaliteit van de accu/auto.
Onderzoeken zat daarnaar.gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Klopt. Heb je data? En dan graag de ruwe data, zonder dat er al iemand met zijn vingers aan heeft zitten rommelen om zijn gelijk te bewijzen.
Begrijp mij goed, ik heb niets tegen harder rijden, maar dat dat veiliger zou zijn blijkt simpelweg niet waar te zijn.
Mwa. Je kunt in Nederland ook leuk rijden maar niet op de snelwegen overdag. Dus om het nu te degraderen naar verplaatsen is er wel een beetje over toch?Caelorum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:44:
[...]
Jij begon over wat echt rijden is, niet ik he. Prima als jij je nog iets harder wilt verplaatsen. Rijden doe ik persoonlijk wel in Duitsland of in de bergen van Italië. In Nederland verplaats ik me gewoon met de legale max snelheid.
[...]
Maar het heeft wel meer veiligheid met zich meegebracht.
En wat betreft veiligheid, willen we echt die discussie starten? Mijn kwartje: Het slaat natuurlijk nergens op dat wij beschikken over een 2x5 baans asfalthemel zo straks als een biljartlaken en er overheen mogen kruipen. Het aantal ongevallen op de ongelimiteerde, altijd in baustelle zijnde, hobbelweg, autobahn zijn naar wat ik meen te hebben gelezen niet relevant meer of minder.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Moet ik je echt uitleggen dat allemaal dezelfde kant op rijden, bomen waar je tegenaan kan rijden en geen kruisende wegen hier doorslaggevend is?Jeroenneman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Zulke data?
De meeste verkeersdoden vallen op 50 en 80-wegen, niet op snelwegen. Blijkbaar is 100 of 130 toch niet zo gevaarlijk.
Kom op nou…
De data door de jaren heen variëert een beetje, het lijkt erop dat de moderne chemieën minder last hebben van snelladen dan de oudere, en ik heb ook nog geen model 3's gezien die écht gethrottled worden in hun SC snelheid.deryck schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:37:
Thuislanden > 0,40 cent
Overigens als je nu thuis nog €0,40 per kWh betaald thuis incl belasting word je door je stroomleverancier een beetje gepiepeld
Mag je bij het SWOV opvragen. Als je specifiek data zoekt rondom de snelheidsverlaging naar 100 dan kan ik je teleurstellen. Die is er niet vanwege de andere maatregelen die toen van kracht waren rondom COVID enz. Een vergelijking met 130 ervoor is niet fatsoenlijk te maken.gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Er is echter wel een direct verband aangetoond tussen snelheidsverlaging en verlaging onder verder gelijke wegomstandigheden en het aantal ongelukken op dat wegdeel.
In ander nieuws: https://interestingengine...rk-better-than-lidar-cars
Wel een hoop wij van wc eend, maar wel een tweede wc eend dan. Ook al krabbelt Tesla weer wat terug.
Wel een hoop wij van wc eend, maar wel een tweede wc eend dan. Ook al krabbelt Tesla weer wat terug.
Dat is mijn punt. Hoe is het onderzoek gedaan, en wat is er met de data gebeurt.DS7 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Onderzoeken zat daarnaar.
Begrijp mij goed, ik heb niets tegen harder rijden, maar dat dat veiliger zou zijn blijkt simpelweg niet waar te zijn.
Als je maar lang genoeg je data manipuleert krijg je vanzelf bewezen dat 1 gelijk is aan 0. Vaak is het uitgangspunt dat bewezen moet worden dat langzamer veiliger is, dus strepen we net zo lang in de data totdat we dat bewezen hebben.
Ben geen complotdenker, meer heb wel weinig vertrouwen in onderzoeken en de resultaten er van ;-)
Komt dat door de 100 km/h limiet of door andere zaken?gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:12:
[...]
Ik geloof er geen snars van. Ik zie juist veel meer ongelukken op b.v. de A73, alsof de helft zit te slapen achter het stuur.
Misschien is het rijgedrag wel aan het veranderen. Ik constateer bijvoorbeeld dat heel veel bestuurders zich totaal niet houden aan de Vmax. En dat een groot percentage bezig is met een mobiel tijdens het rijden. Misschien verklaart die combinatie wel het een en ander...
Daarom bestaat een wetenschappelijke theorie ook uit causale verbanden die vervolgens aangetoond moeten worden met data. Het moet niet zo zijn dat in de data maar wordt gezocht naar correlaties en dat die dan zonder meer als feit worden gepresenteerd.gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:01:
[...]
Dat is mijn punt. Hoe is het onderzoek gedaan, en wat is er met de data gebeurt.
Als je maar lang genoeg je data manipuleert krijg je vanzelf bewezen dat 1 gelijk is aan 0. Vaak is het uitgangspunt dat bewezen moet worden dat langzamer veiliger is, dus strepen we net zo lang in de data totdat we dat bewezen hebben.
Ben geen complotdenker, meer heb wel weinig vertrouwen in onderzoeken en de resultaten er van ;-)
Oftewel, er moet een 'theory of change' zijn. Bij langzamer rijden zal dat zoiets zijn als: bij lagere snelheid is er meer tijd om te reageren, dus zullen meer bestuurders op tijd reageren, dus zullen er minder ongevallen zijn.
Overigens zal ook de mate van snelheidsverschillen op een snelweg een rol spelen. Als er op een rijstrook vrachtwagens rijden met 80 en auto's met 100, en op de andere personenauto's met 130, dan ontstaan er meer situaties waarbij de snel rijdende bestuurders plots moeten remmen. Of langzamer rijdende bestuurders die een vrachtwagen willen inhalen worden verrast door snel inhalende auto's. Dat zijn allemaal situaties die mogelijk tot een ongeluk kunnen leiden.
Welke theorie zou aannemelijk maken dat een hogere maximale snelheid op dat soort wegen veiliger is?
@gjcvro als je het SWOV al niet eens meer wilt vertrouwen op dit gebied dan is er ook geen discussie meer mogelijk.
Ik moet € 1,25 betalen in theorie, maar mijn leverancier belt mij maandelijks of ik niet mijn contract wil openbreken.Mar.tin schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
De data door de jaren heen variëert een beetje, het lijkt erop dat de moderne chemieën minder last hebben van snelladen dan de oudere, en ik heb ook nog geen model 3's gezien die écht gethrottled worden in hun SC snelheid.
Overigens als je nu thuis nog €0,40 per kWh betaald thuis incl belasting word je door je stroomleverancier een beetje gepiepeld
Zal wel iets met de terugleververgoeding te maken hebben.
Maar verder inderdaad lekker superchargen. Daar zijn ze op gemaakt.
Dat laatste is dan ook het soort onderzoek waar ik op doel.Caelorum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
Mag je bij het SWOV opvragen. Als je specifiek data zoekt rondom de snelheidsverlaging naar 100 dan kan ik je teleurstellen. Die is er niet vanwege de andere maatregelen die toen van kracht waren rondom COVID enz. Een vergelijking met 130 ervoor is niet fatsoenlijk te maken.
Er is echter wel een direct verband aangetoond tussen snelheidsverlaging en verlaging onder verder gelijke wegomstandigheden en het aantal ongelukken op dat wegdeel.
Dan ga je toch de onderzoeken lezen? De data is meestal gewoon openbaar.gjcvro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:01:
[...]
Dat is mijn punt. Hoe is het onderzoek gedaan, en wat is er met de data gebeurt.
Je mag uitleggen wat je wil, maar de data laat dus duidelijk zien dat verreweg de meeste verkeersdoden niet op de wegen met de hoogste snelheden gebeuren, maar juist op wegen met lagere snelheden met meer afleiding of obstakels.DS7 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Moet ik je echt uitleggen dat allemaal dezelfde kant op rijden, bomen waar je tegenaan kan rijden en geen kruisende wegen hier doorslaggevend is?
Kom op nou…
En nu weer verder met rijden lijkt me.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nu je erop doorgaat kan ik niets anders dan zeggen dat ik het gewoon een enorm dom argument vind. Doe ermee wat je wil.Jeroenneman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:44:
[...]
Je mag uitleggen wat je wil, maar de data laat dus duidelijk zien dat verreweg de meeste verkeersdoden niet op de wegen met de hoogste snelheden gebeuren, maar juist op wegen met lagere snelheden met meer afleiding of obstakels.
En nu weer verder met rijden lijkt me.
Iemand ervaring met aftermarket remklauw covers?
Wil graag rode remklauwen maar laten spuiten (ben zelf niet zo handig) schijnt een duur geintje te zijn.
Wil graag rode remklauwen maar laten spuiten (ben zelf niet zo handig) schijnt een duur geintje te zijn.
Ik zag deze hier al eerder voorbij komen: https://dewrapwereld.nl/diensten/Armo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:13:
het wrappen gaat daar goed.. ze doen ook aan remklauw kleuren.
v.a 275 euro: https://dewrapwereld.nl/carwrapping/ (onderaan de pagina)
[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 26-08-2023 17:26 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
deryck schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:37:
Thuislanden > 0,40 cent
Combinatie van superchargen en vaak 100% staan en vanalles. Compleet gedegen onderzoek is er niet. Maar gezien hitte niet goed is voor cellen, en superchargen significant meer warmte opwerkt (die nooit 100% optimaal afgevoerd kan worden), lijkt het me uitmaken. #Onwetenschappelijk
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Tnx voor de link @spartacusNLD. Heb gelijk een berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat het bij hun kost.
Tot nu toe overal min 4 a 500 euro en bij sommige zelfs tegen 1000 euro voor spuiten...
De covers heb je al vanaf 100 euro en monteren schijnt best makkelijk te zijn maar vraag me af of dat geen gevolgen heeft voor evt garantie.
Tot nu toe overal min 4 a 500 euro en bij sommige zelfs tegen 1000 euro voor spuiten...
De covers heb je al vanaf 100 euro en monteren schijnt best makkelijk te zijn maar vraag me af of dat geen gevolgen heeft voor evt garantie.
[ Voor 3% gewijzigd door Armo op 26-08-2023 17:29 ]
Kun je voor €1000 niet beter de 4 performance klauwen kopen?Armo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:28:
Tnx voor de link @spartacusNLD. Heb gelijk een berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat het bij hun kost.
Ik zou zelf niet aan covers beginnen ivm ventilatie, tenzij origineel Tesla. Ik zou dan zelf spuiten, tis geen powdercoat, maar goed genoeg.
Garantie gaat sowieso geweigerd worden door Tesla bij problemen met de remmerij, of je nou spuit, coat of covered.
[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 26-08-2023 17:32 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Waarom zouden ze garantie weigeren bij gesproten remklauwen? In de geval zijn covers wellicht verstandiger, die kan je eerst eraf halen voordat je naar SeC rijdt met evt problemen met de remmerij_eLMo_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Kun je voor €1000 niet beter de 4 performance klauwen kopen?![]()
Ik zou zelf niet aan covers beginnen ivm ventilatie, tenzij origineel Tesla. Ik zou dan zelf spuiten, tis geen powdercoat, maar goed genoeg.
Garantie gaat sowieso geweigerd worden door Tesla bij problemen met de remmerij, of je nou spuit, coat of covered.
Net weer een alarm op m’n M3, en uiteraard kwam net de dader eruit gevlogen toen ik de deur open deed. Erg irritant, kan ik niet gewoon binnen die 2 sensoren afplakken oid, of krijg ik dan andere gekke dingen?
Ik ben echt zo blij dat die hier nog steeds niet afgaat. De bug blijft over de versies heen bestaan, haha.
Bij 200km/h zul je minder mensen op hun mobiel zien zitten, en degene die het wel doen, doen het daarna nooit meer.bilgy_no1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:15:
Welke theorie zou aannemelijk maken dat een hogere maximale snelheid op dat soort wegen veiliger is?
Letterlijk zojuist hier nog gehad. 1 vlieg. Alpha build van het alarmsysteem?Romius schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:45:
Net weer een alarm op m’n M3, en uiteraard kwam net de dader eruit gevlogen toen ik de deur open deed. Erg irritant, kan ik niet gewoon binnen die 2 sensoren afplakken oid, of krijg ik dan andere gekke dingen?
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
Er was sowieso geen discussie.Caelorum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:38:
@gjcvro als je het SWOV al niet eens meer wilt vertrouwen op dit gebied dan is er ook geen discussie meer mogelijk.
En zolang ik geen invloed heb op de gekozen snelheden in NL ga ik me er ook niet mee bezighouden.
Omdat Björn de neiging heeft om iets wat je in 3 minuten kan vertellen in een verhaal van een half uur om te toveren kan ik er niet zo goed naar kijken en ben ik ergens in het begin opgehouden. Dus wellicht iets belangrijks gemist..._eLMo_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:28:
[...]
[YouTube: 2021 Tesla Model 3 LR used as a taxi and only supercharged]
Combinatie van superchargen en vaak 100% staan en vanalles. Compleet gedegen onderzoek is er niet. Maar gezien hitte niet goed is voor cellen, en superchargen significant meer warmte opwerkt (die nooit 100% optimaal afgevoerd kan worden), lijkt het me uitmaken. #Onwetenschappelijk
Maar ik zie eerlijk gezegd niet zoveel vreemds. Het is de 77,8 accu, die al met een stuk minder begint dan de 82,1. Als je dat verschil erbij optelt, meeneemt dat hij kennelijk een hoog verbruik heeft (dus relatief veel laadcycli), ook ziet dat de afstand die hij nog over heeft 485 km is (nieuw zat de LR met de 82,1 volgens mij op iets van 540 range, dus met de minder grote accu zal dat ongeveer 520 geweest zijn), dan kom ik op een degradatie van 7% ongeveer.
Nogmaals, niet de hele video bekeken, maar zo bezien is er helemaal geen sprake van een extreme degradatie. Wel denk ik dat de getallen die Björn laat zien niet helemaal met elkaar matchen. Het is dan ook maar waar je naar kijkt.
Hoe dan ook: mijn M3P heeft een zeer lage degradatie volgens TeslaFi tov vergelijkbare M3's en die van mij wordt heel veel DC geladen (in het totaal 50/50 aldus Scan my Tesla).
Ik zou mij eerder afvragen of het geen gevolgen heeft voor de koeling.Armo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:28:
Ik weet niet precies welke sensoren je bedoelt, maar ik zou zeggen, probeer het. Een laat het even weten, want hier ook steeds last van vliegende alarmen..Romius schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:45:
Ze zijn gemaakt van aluminium en ze zeggen "Vermindert remstof en voert warmte af"DS7 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Ik zou mij eerder afvragen of het geen gevolgen heeft voor de koeling.
Met regen breaking gebruik ik de rempedaal eigenlijk zo goed als nooit, alleen met noodsituaties.
Ultrasone sensoren in het dak tussen passagier en voorstoelen.Fly-guy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:39:
[...]
Ik weet niet precies welke sensoren je bedoelt, maar ik zou zeggen, probeer het. Een laat het even weten, want hier ook steeds last van vliegende alarmen..
In bijna al zijn video’s geeft hij richting het einde een recap/details.DS7 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
Omdat Björn de neiging heeft om iets wat je in 3 minuten kan vertellen in een verhaal van een half uur om te toveren kan ik er niet zo goed naar kijken en ben ik ergens in het begin opgehouden. Dus wellicht iets belangrijks gemist...
Maar ik zie eerlijk gezegd niet zoveel vreemds. Het is de 77,8 accu, die al met een stuk minder begint dan de 82,1. Als je dat verschil erbij optelt, meeneemt dat hij kennelijk een hoog verbruik heeft (dus relatief veel laadcycli), ook ziet dat de afstand die hij nog over heeft 485 km is (nieuw zat de LR met de 82,1 volgens mij op iets van 540 range, dus met de minder grote accu zal dat ongeveer 520 geweest zijn), dan kom ik op een degradatie van 7% ongeveer.
Nogmaals, niet de hele video bekeken, maar zo bezien is er helemaal geen sprake van een extreme degradatie. Wel denk ik dat de getallen die Björn laat zien niet helemaal met elkaar matchen. Het is dan ook maar waar je naar kijkt.
Hoe dan ook: mijn M3P heeft een zeer lage degradatie volgens TeslaFi tov vergelijkbare M3's en die van mij wordt heel veel DC geladen (in het totaal 50/50 aldus Scan my Tesla).
De M3P heeft volgens de boordcomputer 11% degradatie maar hij doet ook zelf een range test en dan komt hij uit op 16% degradatie.
Ik zou alleen DC laden wanneer nodig, het is algemeen bekend dat warmte eigenlijk de grootste vijand is van een accu en extreem vaak diep ontladen en weer laden.
Plaatje van je TeslaFi zou helpen, ben wel benieuwd naar hoeveel kWh DC laden en wat dan je degradatie is en het gemiddelde van “de vloot”.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2023 19:34 ]
DC laden alleen indien nodig lijkt me idd een goed advies.GeeMoney schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
In bijna al zijn video’s geeft hij richting het einde een recap/details.
De M3P heeft volgens de boordcomputer 11% degradatie maar hij doet ook zelf een range test en dan komt hij uit op 16% degradatie.
Ik zou alleen DC laden wanneer nodig, het is algemeen bekend dat warmte eigenlijk de grootste vijand is van een accu en extreem vaak diep ontladen en weer laden.
Plaatje van je TeslaFi zou helpen, ben wel benieuwd naar hoeveel kWh DC laden en wat dan je degradatie is en het gemiddelde van “de vloot”.
Tegelijkertijd valt me het verschil ten opzichte van het gemiddelde (dat is toch iets van 11-13%?) eigenlijk heel erg mee!
Ik heb afgelopen donderdag een nieuwe opgehaald en dus ben ik geswitched van auto. Maar ik weet dat ik rond de 7% zit op net geen 80.000 km.GeeMoney schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
In bijna al zijn video’s geeft hij richting het einde een recap/details.
Kon Tesla niet zo snel te pakken krijgen. Dus gok genomen met starten nieuwe camera calibratie. Probleem opgelost.Schwarz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:36:
Op de eerste vakantiedag in Frankrijk is de camera op het linker voorscherm ermee gestopt. Nu dus geen cruisecontrol en autopilot meer. Flink balen.
Iemand een idee of dit op te lossen is zonder garage bezoek?
Wat ik al geprobeerd heb:
-meerdere keren auto afgesloten en weer gestart.
-meerdere keren reset met knoppen op het stuur.
Kan zelf een nieuwe camera calibratie starten kwaad?
Zal later vandaag eens met de Tesla garage bellen.
Goed om te horen en goed dat je het nog even deelt. Moest je veel doen of letterlijk alleen op de knop drukken en afwachten?Schwarz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Kon Tesla niet zo snel te pakken krijgen. Dus gok genomen met starten nieuwe camera calibratie. Probleem opgelost.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Full FSD end of this year* (Elon - 2016)spartacusNLD schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:27:
FSD V12 livestream van Elon op X:
https://twitter.com/i/broadcasts/1djxXlVLaLOxZ
45 min aan livestream om de nieuwe versie van FSD te laten zien. Is een ''complete rewrite'' en zou ''mindblowing'' moeten zijn vergeleken met vorige versies.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Gewoon netjes laten verven. Niet heel duur hoorArmo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:13:
60€ x4~ 480€
https://www.tesland.com/nl/remmen-kleurkit/
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
“Huge degradation” en dan -11%…? Bjorn maakt veel leuke videos maar vaak in vrij nieuwe auto’s en noemt dit “huge”.. Gemiddelde voor paar jaar oude 3 is -9 a -10%, heel normaal dus._eLMo_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:28:
[...]
[YouTube: 2021 Tesla Model 3 LR used as a taxi and only supercharged]
(Onze model 3 heeft bijna alleen aan de AC-lader gestaan en heeft -14% capaciteit ongeveer.DC laden alleen in zomervakanties)
Knop drukken en rijden. Het is hetzelfde proces als wanneer je net de auto hebt gekregen.Oekol schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Goed om te horen en goed dat je het nog even deelt. Moest je veel doen of letterlijk alleen op de knop drukken en afwachten?
En jij hebt net zoveel degradatie als ik (2019, 100k). Ik laad alleen wel ook vrij veel DC op, rij zoals eerder gezegd regelmatig tot onder de 10% (en 1x onder 0) en laad ook minstens een super drie maanden tot 100%. Ik heb nog steeds het idee dat er veels te moeilijk wordt gedaan over de batterij.Stef87 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:24:
[...]
“Huge degradation” en dan -11%…? Bjorn maakt veel leuke videos maar vaak in vrij nieuwe auto’s en noemt dit “huge”.. Gemiddelde voor paar jaar oude 3 is -9 a -10%, heel normaal dus.
(Onze model 3 heeft bijna alleen aan de AC-lader gestaan en heeft -14% capaciteit ongeveer.DC laden alleen in zomervakanties)
Het is 485 als je het daar wilt laten doen. Geen 4 x 60.Stef87 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:20:
[...]
Gewoon netjes laten verven. Niet heel duur hoor
60€ x4
https://www.tesland.com/nl/remmen-kleurkit/
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Idd en het is 2.5uur enkeltje rijden voor mij. Daarnaast moet je de auto bijna de hele dag achterlaten wat ik wel snap maar is niet praktisch voor mij.Inspired schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:59:
[...]
Het is 485 als je het daar wilt laten doen. Geen 4 x 60.
Sorry dat ik het zeg, maar je rijdt echt als een opa van 90, die niet meer durft in te halen 😉.Mar.tin schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Ik heb deze discussie al vaker gehad. Ik zorg er natuurlijk voor dat ik op een veilige plek rijd. En daarnaast: Heb je wel eens opgelet hoe veel afstand mensen er op de linkerbaan op nahouden (En hoe hard er daar geremd moet worden)? Ik zal als ik er aan denk en een geschikt momentje is een plaatje van opslaan.
Doorgaans, in de ruimte voor en achter mij, dat is een kleine 10x de gemiddelde afstand op de linkerbaan. Ik maak behoorlijk kilometers in de maand, en hoef écht maar zélden mijn rempedaal aan te raken (trek meestal autopilot eraf als het gaat vertragen omdat ik dat comfortabeler vind). Regen is dus 99+% voldoende. Het schijnt dat er ook een noodrem / assistent / dinges in de Tesla zit. Nog nooit meegemaakt hoe dat eruit ziet de afgelopen 40k in mijn Model 3, en +- 20-30k van de 200k in die van de zaak.
Tot zovér, al bijna 15 jaar mijn rijbewijs, 15 jaar schadevrij, waarvan de laatste 9 op deze werkplek, en met ongeveer dit rijgedrag. Dus al zéker 450.000km schadeloos. De enige gevaarlijke situaties die ik tegen ben gekomen, waar ik total loss gereden had kunnen worden, kwamen voor op de linkerbaan waar een één of andere haastjakker door me heen wilde, of niet oplette.
Die haastjakkers vermijden de rechterbaan als de pest, gelukkig.![]()
Laten we dus alsjeblieft niet doen, alsof het rechts rijden, op TACC / Autosteer achter een vrachtwagen, met doorgaans een 200mtr ruimte achter je, en voldoende afstand voor je verschrikkelijk gevaarlijk is, want dat is het gewoon niet. Natuurlijk ga ik niet sandwich rijden tussen 2 trucks.
Of het gevaarlijk is of niet, vrachtwagens haal je gewoon per definitie in als personenauto zijnde.
Na 2 minuten zou ik mij doodergeren achter een vrachtwagen. Daar hoor je gewoon niet thuis op de weg.
Op je rijexamen zak je hiervoor.
Ik denk dat laadgedrag niet zo veel impact heeft.Caelorum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:36:
[...]
En jij hebt net zoveel degradatie als ik (2019, 100k). Ik laad alleen wel ook vrij veel DC op, rij zoals eerder gezegd regelmatig tot onder de 10% (en 1x onder 0) en laad ook minstens een super drie maanden tot 100%. Ik heb nog steeds het idee dat er veels te moeilijk wordt gedaan over de batterij.
Ik doe altijd AC laden 30-90%
Twee keer vakantie Italië gedaan, toen DC geladen, daarnaast nooit.
Met 70.000km zo’n 10% degradatie. Zit net iets boven het gemiddelde volgens Teslafi.
Dat jij je dood zou ergeren betekent nog niet dat iedereen vrachtwagens moet inhalen. Er zijn genoeg redenen te bedenken om dat niet te doen en de kick van een extreem zuinige rit bijvoorbeeld is niet veel anders dan de kick die anderen krijgen als ze met ver bovenlegale snelheden rijden of snel optrekken.Tweak_ers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:30:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar je rijdt echt als een opa van 90, die niet meer durft in te halen 😉.
Of het gevaarlijk is of niet, vrachtwagens haal je gewoon per definitie in als personenauto zijnde.
Na 2 minuten zou ik mij doodergeren achter een vrachtwagen. Daar hoor je gewoon niet thuis op de weg.
‘Dan hoor je niet thuis op de weg’ sorry, maar mensen die dat soort meningen verkondigen vind ik een stuk gevaarlijker. In het verkeer heb je rekening met elkaar te houden en als je dat niet kunt, dan hoor je niet thuis op de weg.
Dat gezegd hebbende haal ik zelf vrachtwagens wel in omdat ik omdat ik het vervelend vind om er achter te blijven hangen en kan genieten van de korte snelle acceleratie daarbij.
Sterker nog, destijds toen er nog 130km wegen waren en 100km wegen, zonder tijdvakken. Werd door CBS bevestigt dat 130km wegen minder doden opleverden dan 100km wegen.Jeroenneman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Zulke data?
Worden wandelaars op snelwegen ook onder verkeersdoden op snelwegen gerekend trouwens?
Want voor die categorie maakt het niet uit of je 80 of 160 rijdt, uitkomst is gelijk.
Dan ga jij lekker links op de langzame baan jojo-en. Volg je hart. Voel vooral die noodzaak om aannames te doen of ik wel of niet "durf" in te halen, en hoe goed ik wel of niet rijd.Tweak_ers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:30:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar je rijdt echt als een opa van 90, die niet meer durft in te halen 😉.
Van mensen die zo reageren weet ik exact hoe ze zich gedragen op de weg. En daar blijf ik ver vandaan, want mensen zoals jij zijn de mensen die de ongelukken veroorzaken.

Beste allemaal,
Ik lees hier met regelmaat dat mensen worden aangesproken op hun manier van rijden, of hun gedrag op de weg, terwijl dat in mijn beleving niet is waar dit forum voor bedoeld is.
Het zou moeten gaan over de Models 3 en Y en hoe de diverse berijders die ervaren, in de breedste zin des woords
Wil je coureur zijn ! Okay. Ben je een hypermiler ? Ook goed !
Laat vooral hier weten wat dat betekent voor jou en jouw Tesla aangaande verbruik, rijbeleving, wegligging en alle relevante zaken.
Ik denk dat het forum meer de moeite waard wordt om te volgen, als eventuele commentaren die niet merkgebonden zijn, eventueel via PM worden besproken.
Ik lees hier met regelmaat dat mensen worden aangesproken op hun manier van rijden, of hun gedrag op de weg, terwijl dat in mijn beleving niet is waar dit forum voor bedoeld is.
Het zou moeten gaan over de Models 3 en Y en hoe de diverse berijders die ervaren, in de breedste zin des woords
Laat vooral hier weten wat dat betekent voor jou en jouw Tesla aangaande verbruik, rijbeleving, wegligging en alle relevante zaken.
Ik denk dat het forum meer de moeite waard wordt om te volgen, als eventuele commentaren die niet merkgebonden zijn, eventueel via PM worden besproken.
Wandelaars die geschept worden op autosnelwegen worden gewoon meegerekend heb ik altijd begrepen. Gelukkig zijn er niet heel veel idioten die dat doen.Tweak_ers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:56:
[...]
Sterker nog, destijds toen er nog 130km wegen waren en 100km wegen, zonder tijdvakken. Werd door CBS bevestigt dat 130km wegen minder doden opleverden dan 100km wegen.
Worden wandelaars op snelwegen ook onder verkeersdoden op snelwegen gerekend trouwens?
Want voor die categorie maakt het niet uit of je 80 of 160 rijdt, uitkomst is gelijk.
Verder kun je niet zeggen dat omdat er op stukken waar je 100 mag meer ongevallen komen dan op stukken waar je 130 mag dus 130 km/u veiliger is. Er zijn namelijk redenen geweest om dat onderscheid te maken. Het zijn gewoon geen gelijke gevallen.
Ik denk zelf ook niet dat de 100 km/u wegen veiliger zijn geworden door de verlaging sec, maar dat de voorspelbaarheid van de geldende snelheidsbeperking ook een grote rol speelt. In plaats van daar waar je 130 mag vanaf 19u en de ene niet kan klokkijken, de ander niet meer weet of dit een stuk is waar je op dat moment 100, 120 of 130 mag, enz.
Dus krijg je veel meer snelheidsverschillen. En dat is meer van invloed dan de snelheid zelf.
Dit dus. Graag terug ontopic en minder op de manMegat schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:28:
Beste allemaal,

Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 27-08-2023 10:48 . Reden: En toch doorgaan.... ]
Het is natuurlijk heel interessant hoe extreme verbruikscijfers verklaard kunnen worden, de ene doet door te zeggen dat hij standaard sprintjes doet bij de verkeerslichten en 150+ rijdt, de andere door te vertellen dat hij als een slak het verkeer ophoudt.Megat schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:28:
Beste allemaal,
Daar kan je natuurlijk een reactie op verwachten in de trant van verkeersveiligheid. Of een reactie dat iemand dat niet zou kunnen omdat de rijbeleving hem dan sterk zou tegenvallen. Als dat niet meer zou mogen dan heeft het posten van extreme plaatjes ook weinig zin, wat valt er dan over te bediscussiëren? Dat je geen trillingen in het stuur hebt als je 80 op de snelweg rijdt?
Is een beetje inherent aan autobezitters topics denk ik.
Iemand die de 21inch Uberturbine velgen van een Performance onder een normale model Y heeft zitten?
Op de website van Tesla staat dat het niet zou passen?
Past. Genoeg die ermee rondrijden.schumi1986 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Iemand die de 21inch Uberturbine velgen van een Performance onder een normale model Y heeft zitten?
Het past prima, andersom is in theorie lastiger ivm de grotere remklauwen van de P varianten, maar ook dat past in de praktijk bij de Y prima. Bij de 3 weleens gehoord dat het uitdagingen geeft, dus altijd even dubbel checken.schumi1986 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Ze willen waarschijnlijk voorkomen dat men een RWD of LR koopt, zelf een 50 Euro spoiler en de 21" velgen koopt, even een AliExpress streepje onder de Dual Motor badge plakt en voor een lagere prijs met de Performance looks gaat rondrijden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zoek nog steeds een 2e set zomer/winter en zag dat het prijsverschil tussen de 20" induction velgen en de 21" uberturbine velgen maar 390,- is.Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Het past prima, andersom is in theorie lastiger ivm de grotere remklauwen van de P varianten, maar ook dat past in de praktijk bij de Y prima. Bij de 3 weleens gehoord dat het uitdagingen geeft, dus altijd even dubbel checken.
Ze willen waarschijnlijk voorkomen dat men een RWD of LR koopt, zelf een 50 Euro spoiler en de 21" velgen koopt, even een AliExpress streepje onder de Dual Motor badge plakt en voor een lagere prijs met de Performance looks gaat rondrijden.
Was eerst van plan om gewoon een 2e set 20" induction velgen te kopen maar het prijsverschil is dus erg klein en op marktplaats worden met regelmaat 21" Uberturbine velgen aangeboden voor een mooie prijs

Ik vermoed dat de 21" banden ook iets duurder zullen zijn, daarnaast verbruikt de auto met 21" meer energie. Neem dus in je kostenberekening ook deze factoren meeschumi1986 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Was eerst van plan om gewoon een 2e set 20" induction velgen te kopen maar het prijsverschil is dus erg klein en op marktplaats worden met regelmaat 21" Uberturbine velgen aangeboden voor een mooie prijs
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoe zit het eigenlijk met comfort? Wordt de auto niet (merkbaar?) stugger als je van 19" naar 21" gaat?Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Ik vermoed dat de 21" banden ook iets duurder zullen zijn, daarnaast verbruikt de auto met 21" meer energie. Neem dus in je kostenberekening ook deze factoren mee
Dat speelt uiteraard ook mee, maar het is erg persoonlijk of dat nog steeds comfortabel of oncomfortabel aanvoelt.Armo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:10:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met comfort? Wordt de auto niet (merkbaar?) stugger als je van 19" naar 21" gaat?
Persoonlijk vind ik zowel de M3P als MYP voldoende comfort hebben op de 20/21", maar een ander kan het als oncomfortabel beschouwen.
Vergeleken bijv met een lexus is300h vind ik de vering verre van top. Echter past het meer bij het kart idee. Van mij mag ie dus iets zachter en volwassener over kinderkopjes, drempels enz. Smaak en je kunt niet alles hebbenTaro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Dat speelt uiteraard ook mee, maar het is erg persoonlijk of dat nog steeds comfortabel of oncomfortabel aanvoelt.
Persoonlijk vind ik zowel de M3P als MYP voldoende comfort hebben op de 20/21", maar een ander kan het als oncomfortabel beschouwen.
Kortom, ik zou dus nooit voor grotere velgen gaan.
Nog los van het feit dat de haalbaarheid per auto verschilt.Wolly schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Het is natuurlijk heel interessant hoe extreme verbruikscijfers verklaard kunnen worden, de ene doet door te zeggen dat hij standaard sprintjes doet bij de verkeerslichten en 150+ rijdt, de andere door te vertellen dat hij als een slak het verkeer ophoudt.
Daar kan je natuurlijk een reactie op verwachten in de trant van verkeersveiligheid. Of een reactie dat iemand dat niet zou kunnen omdat de rijbeleving hem dan sterk zou tegenvallen. Als dat niet meer zou mogen dan heeft het posten van extreme plaatjes ook weinig zin, wat valt er dan over te bediscussiëren? Dat je geen trillingen in het stuur hebt als je 80 op de snelweg rijdt?
Is een beetje inherent aan autobezitters topics denk ik.
Al ga je de hele dag 70km/h rijden met de mijne, je gaat die getallen niet halen.
Het schept een -voor velen- onhaalbare verwachting.
Je positie in de auto speelt ook nog mee 🤣Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Dat speelt uiteraard ook mee, maar het is erg persoonlijk of dat nog steeds comfortabel of oncomfortabel aanvoelt.
Zit je voorin achter het stuur? Of zit je achterin?
Die beleving is compleet anders.
Met 20/21” achter het stuur? Prima.
Achterin vind ik 19” al oncomfortabel.
18" bij de M3P past in principe niet. Al zijn er bedrijven die daarop in zijn gesprongen zoals T Sportline. Ik heb dan ook een 18" winterset van T Sportline gekocht voor de M3P (die nu uiteraard ook te koop is, aangezien de M3P hier de deur uitgaat).Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Het past prima, andersom is in theorie lastiger ivm de grotere remklauwen van de P varianten, maar ook dat past in de praktijk bij de Y prima. Bij de 3 weleens gehoord dat het uitdagingen geeft, dus altijd even dubbel checken.
Prijsverschil zit vaak veel meer in de courantheid van de bandenmaat.Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Ik vermoed dat de 21" banden ook iets duurder zullen zijn, daarnaast verbruikt de auto met 21" meer energie. Neem dus in je kostenberekening ook deze factoren mee
En het extra verbruik zal ongeveer 9,9% zijn (obv de WLTP cijfers). Dat valt op zich mee, zeker als je er rekening mee houdt dat je achter 275 hebt liggen dan.
Meten (rijden) is weten. Maar ik vind de MYP ook inderdaad vrij comfortabel voor een sportief ingestelde auto.Taro schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
T.o.v mijn 20inch induction velgen zal het verschil niet al re groot zijn denk ik.DS7 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:25:
[...]
Prijsverschil zit vaak veel meer in de courantheid van de bandenmaat.
En het extra verbruik zal ongeveer 9,9% zijn (obv de WLTP cijfers). Dat valt op zich mee, zeker als je er rekening mee houdt dat je achter 275 hebt liggen dan.
De 19inch gemini velgen zou een logische keuze zijn om als winterset te gebruiken. Zo compenseer je meteen wat van het hogere winterverbruik. Maar de gemini velgen doen de model Y wat mij betreft echt geen goed daar zou ik dus geen hele winter mee rond willen rijden.
Het zal dus of nog een set 20inch Induction velgen worden of de 21inch Uberturbine velgen.
Als ik geld had willen uitsparen had ik wel een oud barrel van 1000 euro ipv een model Y gekocht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nbX7oBEnsq9jv6Qq3IOamtjf.jpg?f=user_large)
Helaas eenzijdige schade opgelopen. Knip, dat zal je zelf moeten besluiten.
[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 27-08-2023 16:27 ]
Dat is klote zeg. Benieuwd naar de reparatiekosten.Zensu schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:19:
[Afbeelding]
Helaas eenzijdige schade opgelopen. Knip
Je laat hem nu zakelijk natuurlijk maken.
Waarde volgend jaar is voornamelijk door externe factoren afhankelijk.
(Nieuwe modellen, reeds verlaagde prijzen, bijtellingregels, subsidie, vraag en aanbod 2e hands)
[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 27-08-2023 16:28 ]
Bedankt voor de tip. Gebruik je die insectenspray alleen op de ramen of overal? Tast het de lak niet aan?SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Zoals @Mar.tin zei idd bij elke (laad)stop doe ik mn ramen even schoonmaken.
Niet alleen voor tesla camera maar ik kan persoonlijk niet tegen vieze ruiten.
Eerst sproeien met deze https://www.action.com/nl-nl/p/2503102/c-c-insectenreiniger/
Dan beetje wrijven met de grove kant van deze https://www.gamma.nl/asso...AnpFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Daarna vegen met de siliconenkant.
Zit standaard in mn frunk.
https://teslamotorsclub.c...?c[users]=Persfoto&o=dateAdrenaline0182 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:45:
YouTube: Tesla confirms MAJOR Software problem, Tesla Model 3 Performance 2021
Oei, dit geeft de burger geen moed.
https://teslamotorsclub.c...-geweest-in-2-jaar.305903
Om nog hier even op terug te komen kwam ik toevallig op TMC een draadje van hem tegen, en was even benieuwd naar zijn posthistorie. Tot aan een draadje over 38x naar de SeC, in de eerste 2 jaar eigenaarschap.. niets?

Verder vind ik het natuurlijk wel vervelend dat de beste meneer geen goed werkende auto heeft, dat is niet leuk. Alleen het verhaal rammelt op de één of andere manier gewoon een beetje.
Gemini met een goede set wieldoppen (je heb ook mooie) kan ook nog.schumi1986 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:39:
[...]
T.o.v mijn 20inch induction velgen zal het verschil niet al re groot zijn denk ik.
De 19inch gemini velgen zou een logische keuze zijn om als winterset te gebruiken. Zo compenseer je meteen wat van het hogere winterverbruik. Maar de gemini velgen doen de model Y wat mij betreft echt geen goed daar zou ik dus geen hele winter mee rond willen rijden.
Het zal dus of nog een set 20inch Induction velgen worden of de 21inch Uberturbine velgen.
Als ik geld had willen uitsparen had ik wel een oud barrel van 1000 euro ipv een model Y gekocht
Ik ben overigens voor hele andere 19" gegaan. Deels vanwege het esthetische en deels vanwege het gewicht. Juist ook om de range in de winter goed te houden. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat je kiest voor de 21 inch Uberturbine en daarnaast de Induction met winterbanden.
Ik heb zelf 19” met 245 voor en 285 achter, op de model 3 als zomerbanden. De auto is op 18” al stug maar met deze set helemaal. Als je zelf achter het stuur zit is het lekker, maar ik ben ook zeer benieuwd hoe een M3P voelt met 20”, dat is voor de passagiers geen lolletje.
Het valt mij ook op dat hij zichzelf wat tegenspreekt. Het ene moment vindt hij dat Tesla de auto had terug moeten nemen, het andere moment zegt hij dat hij de auto niet terug wil geven aan Tesla. Het ene moment zegt hij de auto levensgevaarlijk is, het andere moment wil hij er zoveel mogelijk mee testen.Mar.tin schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:06:
Alleen het verhaal rammelt op de één of andere manier gewoon een beetje.
Op zijn minst maakt hij hele bijzondere keuzes...
Klinkt als een idioot, schrijft als een idioot.Mar.tin schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
https://teslamotorsclub.c...?c[users]=Persfoto&o=date
Om nog hier even op terug te komen kwam ik toevallig op TMC een draadje van hem tegen, en was even benieuwd naar zijn posthistorie. Tot aan een draadje over 38x naar de SeC, in de eerste 2 jaar eigenaarschap.. niets?Bijzonder, je zou toch denken dat iemand na de 5e of de 10e keer al wel een postje zou wagen aan het aantal bezoeken?
![]()
![]()
Verder vind ik het natuurlijk wel vervelend dat de beste meneer geen goed werkende auto heeft, dat is niet leuk. Alleen het verhaal rammelt op de één of andere manier gewoon een beetje.
Iemand die zoiets durft te schrijven qua taalNIVEAU, en zich dan "onderzoek journalist" (onderzoeksjournalist?) noemt en meer als (DAN!) 3 maanden bezig is? Ik lig onder de tafel van het lachen. Wat een ongeloofwaardig verhaal.Zit al op het hoogste nivo bij Tesla en de legal afdeling. Ze weten dat ik werk als auto journalist. Krijg zelf de Persauto”s mee. Daarom ben ik al meer als 3 maanden bezig om Tesla de mogelijkheid te bieden om een oplossing te zoeken voor niet alleen mij maar ook andere gelijkwaardige gevallen.
Dus ik hoef niet te dreigen met de media, het is mijn werk als onderzoek journalist.
https://www.linkedin.com/...vity:7100533232357527552/Mar.tin schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
https://teslamotorsclub.c...?c[users]=Persfoto&o=date
Om nog hier even op terug te komen kwam ik toevallig op TMC een draadje van hem tegen, en was even benieuwd naar zijn posthistorie. Tot aan een draadje over 38x naar de SeC, in de eerste 2 jaar eigenaarschap.. niets?Bijzonder, je zou toch denken dat iemand na de 5e of de 10e keer al wel een postje zou wagen aan het aantal bezoeken?
![]()
![]()
Volgens mij is dit gewoon een promo voor zijn persfoto.com site...
Daar staat ook een leuke screenshot dat elektrisch rijden duurder wordt dan benzine...

Jeroenneman schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:24:
[...]
Klinkt als een idioot, schrijft als een idioot.
[...]
Iemand die zoiets durft te schrijven qua taalNIVEAU, en zich dan "onderzoek journalist" (onderzoeksjournalist?) noemt en meer als (DAN!) 3 maanden bezig is? Ik lig onder de tafel van het lachen. Wat een ongeloofwaardig verhaal.
Alles voor de views en inkomsten. Bij dit soort figuren is negatieve aandacht ook aandacht. Lekker door een bepaald publiek laten wegdragen dat graag bij het oude blijft, dan hebben wij er geen last meer van.Fire69 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:48:
[...]
https://www.linkedin.com/...vity:7100533232357527552/
Volgens mij is dit gewoon een promo voor zijn persfoto.com site...
Daar staat ook een leuke screenshot dat elektrisch rijden duurder wordt dan benzine...

Iemand ervaring met deze "imitatie/replica" MY 20" induction velgen: https://www.greendrive-ac...n-voor-tesla-model-y.html ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HboCSuFaU0re2oCOlAZ1DzqM.jpg?f=user_large)
Samen met bijv. Michelin Crossclimate 2 banden wel 900 Euro goedkoper dan de standaard set vanuit Tesla zelf. Ik heb liever allseasons dan winter, maar geen idee of die velgen er in het echt beroerd of gewoon hetzelfde uitzien
Er is ook een "forged" variant, maar die liggen qua prijsniveau ver boven de originele Tesla's.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HboCSuFaU0re2oCOlAZ1DzqM.jpg?f=user_large)
Samen met bijv. Michelin Crossclimate 2 banden wel 900 Euro goedkoper dan de standaard set vanuit Tesla zelf. Ik heb liever allseasons dan winter, maar geen idee of die velgen er in het echt beroerd of gewoon hetzelfde uitzien
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 27-08-2023 18:59 ]
Ik ben voor 4 seasons aan het zoeken voor MYP
255/35/R21 voor, 275/35/R21 achter.
Ik hoor hier vaak de Michellin crossclimemate voorbij komen. Maar klopt het dat je die in die maat niet kan vinden?
Ik zie wel Vredestein Quatrac pro, en Michellin pilot sport. Iemand ervaring daarmee?
Ik hoor hier vaak de Michellin crossclimemate voorbij komen. Maar klopt het dat je die in die maat niet kan vinden?
Ik zie wel Vredestein Quatrac pro, en Michellin pilot sport. Iemand ervaring daarmee?
In de standaard 21inch maten is er weinig/niets te vinden mbt all season banden.The_Woesh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:52:
Ik ben voor 4 seasons aan het zoeken voor MYP
Ik zie wel Vredestein Quatro, en Michellin pilot sport. Iemand ervaring daarmee?
Met iets (ik meen afwijkende) bandenmaat is er Vredestein Quatrac pro (non-EV variant). Die Vredestein banden zijn wel goed in de tests.
Ik heb ook graag all season banden, zo kan ik sept/okt/nov ook de bergen in zonder dat ik van tevoren moet wisselen naar winter of zomer.
Zolang je niet op het circuit aan het racen bent zijn (goede!) all season banden prima en gewoon veilig jaarrond.
En @schumi1986 Ik heb evt complete zomerset 21inch model Y Uberturbine ter overname. (Dm mij als je wat zoekt)
[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 27-08-2023 20:11 ]
De Quatrac pro had ik wel op het ook. Maar die is er niet in 275 breed.
De Michelin pilot sport wel. Geen idee of verschillende merken voor en achter een probleem is?
De Michelin pilot sport wel. Geen idee of verschillende merken voor en achter een probleem is?
De Pilot Sport is toch geen all season?The_Woesh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:17:
De Quatrac pro had ik wel op het ook. Maar die is er niet in 275 breed.
alleen in de VS bestaat deze als een “all
Season” (zonder 3-pmf ❄️ icoon) deze zijn vrijwel tot niet verkrijgbaar in NL/EU.
Edit: plus je kan niet fatsoenlijk in (iets meer dan lichte) sneeuw rijden, of legaal in Duitsland bij sneeuw.
[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 27-08-2023 20:48 ]
Knop indrukken en camera was gelijk weer werkend. Na een stuk rijden calibratie voltooid en Ap en Acc werkte weer.Oekol schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Goed om te horen en goed dat je het nog even deelt. Moest je veel doen of letterlijk alleen op de knop drukken en afwachten?
Werkte. Want te vroeg gejuicht. Voorscherm camera doet het niet meer. Bij nieuwe calibratie reset laat de camera beeld zien. Maar valt alweer uit voordat calibratie voltooid is. Wordt dus een garageafspraak..
Ah aanbod tweedehands wordt wel meer volgens mij. Tot nu toe van 1 bedrijf offerte ontvangen. Kosten 4250 inclusief btwPeertjah schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:14:
[...]
Dat is klote zeg. Benieuwd naar de reparatiekosten.
Je laat hem nu zakelijk natuurlijk maken.
Waarde volgend jaar is voornamelijk door externe factoren afhankelijk.
(Nieuwe modellen, reeds verlaagde prijzen, bijtellingregels, subsidie, vraag en aanbod 2e hands)
Kabeltjes..... Zonde man. Hoop dat je snel terecht kan, dit is kloten!Schwarz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:17:
[...]
Knop indrukken en camera was gelijk weer werkend. Na een stuk rijden calibratie voltooid en Ap en Acc werkte weer.
Werkte. Want te vroeg gejuicht. Voorscherm camera doet het niet meer. Bij nieuwe calibratie reset laat de camera beeld zien. Maar valt alweer uit voordat calibratie voltooid is. Wordt dus een garageafspraak..
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
On-the-go doe ik niet op de lak, maar als ik ga wassen, net voor de hogedruk ga ik even sprayen. Dan gaat de insecten veel makkelijker vanaf.wian schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor de tip. Gebruik je die insectenspray alleen op de ramen of overal? Tast het de lak niet aan?
Life is too short to drive boring cars
Mis ik wat? Genoeg voorbeelden van 19" Gemini's op MYP.DS7 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
Gemini met een goede set wieldoppen (je heb ook mooie) kan ook niet.
Nog nooit over nagedacht, maar wat gebeurd er als je systeem in je Tesla ineens reboot..
Check t filmpje dan.
https://twitter.com/MissJ...op-de-snelwega65dba971%2F
Check t filmpje dan.
Doet iedereen met een Tesla wel eens toch? Je reboot ook alleen maar de MCU. Logisch dat alles gewoon werkt nog.Peertjah schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:46:
Nog nooit over nagedacht, maar wat gebeurd er als je systeem in je Tesla ineens reboot..
Check t filmpje dan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Daar had nog moeten staan ipv niet. Ik heb het aangepast.TCMR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
Mis ik wat? Genoeg voorbeelden van 19" Gemini's op MYP.
De media pikken het weer op met clickbaits, maar het gaat echt inderdaad nergens over. Even rebooten terwijl je rijdt, als je dat als Tesla rijder nog niet hebt gedaan zit je pas in de brugklasInspired schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:56:
[...]
Doet iedereen met een Tesla wel eens toch? Je reboot ook alleen maar de MCU. Logisch dat alles gewoon werkt nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 27-08-2023 23:32 ]
Ik zag van de week een Model Y helemaal onder de hagelschade. Dat deed wel even pijn om het aan te zien moet ik zeggen.
Ontelbaar aantal hageldeuken.... spiegelkap aan 1 kant er af etc. Wel bijzonder: de ramen waren nog wel heel: wellicht vervangen?
Ontelbaar aantal hageldeuken.... spiegelkap aan 1 kant er af etc. Wel bijzonder: de ramen waren nog wel heel: wellicht vervangen?
Niet noodzakelijk.turkeyhakan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:25:
Ik zag van de week een Model Y helemaal onder de hagelschade. Dat deed wel even pijn om het aan te zien moet ik zeggen.
Dat hebben we in B ook meegemaakt een paar jaar geleden. Onze auto en die van mijn zoon zat onder de deuken van voor tot acher, maar geen enkele ruit gesneuveld.
Die auto was waarschijnlijk in Noord-Italie een paar weken geleden. Maar daar zijn ook ruiten gesneuveld, het hangt nogal af van waar je juist was…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.