Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.685.828 views
Megat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:00:
Beste allemaal,
Is er bij een nieuwe Model Y met trekhaak af fabriek iets te zeggen over het land van herkomst, of worden ze zowel uit China als Duitsland met trekhaak geleverd ?
Ik weet dat bepaalde kleuren exclusief uit Duitsland komen, maar het gaat mij puur over de trekhaak.

Groet
Normaal komen alle Y's uit Duitsland momenteel.
Onafhankelijk van de trekhaak.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-07 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HGJ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:41:
Zijn er mensen die bijwerkstiften voor velgen kunnen aanbevelen? Specifiek voor de 20 inch inductionvelgen voor de Model Y? Online zie ik verschillende voorbijkomen, maar vaak zonder review, of anders met de opmerking er bij dat de kleur toch afwijkt tov de velg.
Ik heb deze voor de 20" Black Model Y velgen:

https://www.tesland.com/nl/lakstift-voor-tesla-wielen/

( Mat Zwart)

Heel tevreden mee, maar je blijft de nadelen van dit soort kwastjes houden met betrekking tot een strakke afwerking. Maar je moet er echt wel met je neus op zitten wil je het zien :)
Armo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

En als de zon op schijnt? Had ergens gelezen dat het scherm minder goed leesbaar wordt en ben benieuwd of dat met goedkope ali screen protectors het geval is of ook met deze?
Ik heb exact deze er nu ook bijna 2 jaar opzitten en het zit er nog perfect op en geeft echt 0 issues in de zon. En eindelijk af van die constante vingerafdrukken die er op zitten zonder de bescherming (wat metname de reden was om een dergelijke protector erop te zetten)

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 24-08-2023 14:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07 21:30
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:08:
Toen wij na de proefrit - 2 weken geleden - aan de adviseuse in Duiven de vraag stelde waar de in Nederland geleverde Model Y vandaan kwamen, vertelde deze mevrouw, dat momenteel de model Y zowel uit Duitsland als China door elkaar geleverd worden.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:16
[...]

Dat klopt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
[...]

Nee hoor.
Alleen grijs en rood komen uit berlijn. Wit/zwart en blauw komen zowel uit China als Berlijn

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-07 00:02

DS7

Megat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:00:
Beste allemaal,
Is er bij een nieuwe Model Y met trekhaak af fabriek iets te zeggen over het land van herkomst, of worden ze zowel uit China als Duitsland met trekhaak geleverd ?
Ik weet dat bepaalde kleuren exclusief uit Duitsland komen, maar het gaat mij puur over de trekhaak.

Groet
Trekhaak wordt in Nederland gemonteerd. Dan kunnen ze nog van configuraties wisselen als ze niet zijn gekoppeld.

• turkeyhakan
DS7 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Trekhaak wordt in Nederland gemonteerd. Dan kunnen ze nog van configuraties wisselen als ze niet zijn gekoppeld.
En je bron is?

Zo ver ik weet zit er wel degelijk verschil tussen auto's met een af-fabriek trekhaakpakket en auto's die achteraf dit pakket krijgen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

turkeyhakan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

En je bron is?

Zo ver ik weet zit er wel degelijk verschil tussen auto's met een af-fabriek trekhaakpakket en auto's die achteraf dit pakket krijgen.
Ik had een MY besteld met trekhaak, de prijs van de trekhaak is dan ook iets voordeliger dan wanneer je deze achteraf besteld.

Uiteindelijk is de trekhaak wel achteraf door Tesla gemonteerd, hoewel de catalogusprijs wel geregistreerd is inclusief trekhaak.

• turkeyhakan
Dj-sannieboy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Ik had een MY besteld met trekhaak, de prijs van de trekhaak is dan ook iets voordeliger dan wanneer je deze achteraf besteld.

Uiteindelijk is de trekhaak wel achteraf door Tesla gemonteerd, hoewel de catalogusprijs wel geregistreerd is inclusief trekhaak.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je auto vanuit de fabriek met de juiste kabels/controllers komt als je voor dit pakket kiest. Dat de trekhaak achteraf wordt gemonteerd is een ander verhaal.

Maar in uitrusting zit er wel degelijk verschil.

• yourney
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Iemand hier met een MY RWD die wat praktijk ervaring heeft mbt het bereik? Het gaat mij dan vooral om praktijk met 100 a 110 kmpu. Als ik www.ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y mag geloven zou dit in de zomer zo`n 325 zijn en winter 250. Iemand die wat ervaring heeft met deze snelheid?

Ik twijfel een beetje tussen een 3 of Y, met m`n vorige ev (leaf) redde ik het net niet (zonder billenknijpen) redden om van mn schoonfamilie (300km) op en neer te komen zonder te laden.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:16
turkeyhakan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je auto vanuit de fabriek met de juiste kabels/controllers komt als je voor dit pakket kiest. Dat de trekhaak achteraf wordt gemonteerd is een ander verhaal.

Is dat niet verschillend voor de 3 en de Y? De 3 moet je af fabriek met trekhaak bestellen, bij de Y kunnen ze hem nog achteraf monteren. Tenminste zo heb ik het begrepen.

• Megat
Dat de trekhaak achteraf wordt gemonteerd is een ander verhaal.

Zou je dit wat willen uitdiepen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
yourney schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:31:
Iemand hier met een MY RWD die wat praktijk ervaring heeft mbt het bereik? Het gaat mij dan vooral om praktijk met 100 a 110 kmpu. Als ik www.ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y mag geloven zou dit in de zomer zo`n 325 zijn en winter 250. Iemand die wat ervaring heeft met deze snelheid?

Ik twijfel een beetje tussen een 3 of Y, met m`n vorige ev (leaf) redde ik het net niet (zonder billenknijpen) redden om van mn schoonfamilie (300km) op en neer te komen zonder te laden.
Lees het topic even door, er staan hier echt mega veel ervaringen van afgelopen winter en zomer van verschillende Y rijders, mijn ervaring: 250km is echt makkelijk haalbaar bij 100/110 op de snelweg in de winter. In de zomer 325 ook makkelijk. Maar goed, dat hangt echt af van je eigen rechtervoet maar ook de 'mix' van snelweg en lokale wegen. 300km in de winter zou je misschien een keer ter plekke een uurtje bij moeten laden bij echt slecht weer, of 5 mins aan de SUC op de terugweg. Voor mij zou dat geen reden zijn om een andere auto te kiezen of significant meer geld uit te geven, tenzij dat een rit is die je wekelijks doet (en zelfs dan...)

[ Voor 26% gewijzigd door Sander op 24-08-2023 15:40 ]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Sander schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Lees het topic even door, er staan hier echt mega veel ervaringen van afgelopen winter en zomer van verschillende Y rijders, mijn ervaring: 250km is echt makkelijk haalbaar bij 100/110 op de snelweg in de winter. In de zomer 325 ook makkelijk. Maar goed, dat hangt echt af van je eigen rechtervoet maar ook de 'mix' van snelweg en lokale wegen. 300km in de winter zou je misschien een keer ter plekke een uurtje bij moeten laden bij echt slecht weer, of 5 mins aan de SUC op de terugweg. Voor mij zou dat geen reden zijn om een andere auto te kiezen of significant meer geld uit te geven, tenzij dat een rit is die je wekelijks doet (en zelfs dan...)
Bovenstaande beaam ik. Paar pagina’s terug kort beschreven hoe onze eerste zomervakantie heenreis is verlopen.

TLDR; echt boven verwachting goed en eenvoudig. De meerprijs voor een LR voor mij persoonlijk niet waard.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:20
Ik heb nu 2x met gemak 375km gehaald 60 % snelweg 40% buiten/binnen bebouwde kom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 12:02

Als ex-Leaf eigenaar, tussentijds bijladen met mijn RWD is van een héél andere orde dan ergens een ChaDeMo vandaan snorren. De laadsnelheid is fors hoger, en de infra is +- 100x beter. Ook AC laden aan een publieke paal is grofweg 2-3x zo vlot als met een Leaf.

Of je het zal halen of niet zal véél afhangen van je rechtervoet, een beetje van het weer. Lange ritten zijn doorgaans zuinige ritten. Ik rijd veel lange stukken met mijn Model 3, dat is relatief zuinig. Veel kleine stukjes rijden is killing voor je gemiddelde. Ik zie mensen voorbij komen die gemiddeld ex laadverliezen >200Wh/km rijden met hun Model 3. Ik heb geen idee hoe je dat lukt, maar ze zijn er O+

58kWh / 300km = 193Wh/km. Er zullen vast super ongunstige winterdagen zijn dat je daarboven komt als het véél snelweg is, je volle wind, regen, sneeuw tegen hebt, de verwarming aanmoet enzovoort. Maargoed, er zijn zó veel laadpunten onderweg in nederland, dat je dan max. 5 minuten vertraging oploopt als je even een fastnedje meepakt ergens.

Je kunt alleen zélf beoordelen of die zékerheid je "zo veel" méér geld waard is.

Ik doe met mijn rijstijl (rechterbaan rustig aan op Autopilot) doorgaans veel druk op 2-baans snelwegen, sinds aankoop +- 40.000km geleden 123Wh/km (+- 471km op een accu) in mijn Model 3. Daarmee zit ik (fors) beneden het gemiddeld verbruik. De afgelopen maand is het zelfs 106Wh/km over bijna 4000km.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49

Geen ervaring met de model Y, maar met een model 3 RWD ga je 300km in de zomer makkelijk redden, gemiddeld zul je in NL rond de 90 km/u rijden (bij TACC op 107) en dan red ik zonder problemen 400km+ op een accu. Zelf nog niet inde winter gereden maar ga er vanuit dan 300km dan ook wel haalbaar is.

over de model Y durf ik helemaal niets te zeggen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen: van de week een rit gehad van 180km enkele reis, dus 360km. Flink doorgereden (M3 SR+ 2021, dus vergelijkbaar met een 2023 MY RWD), veelal 120-130 km/h en kwam met 45% aan, 100% vertrokken. Terugreis de snelweg af met 15% ofzo, Shell Recharge aangekoppeld, even naar binnen om snel te plassen, kwam terug, al 15% bijgeladen. Nog een minuutje gewacht en kwam uiteindelijk met +- 10% thuis aan.

Tl;dr: met Fastned of Shell DC's met 150 kW of hoger bij vrijwel elk tankstation in Nederland is even bijladen als je het net niet haalt echt geen issue meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18

Retour moeder is 350km waarvan zo’n 100km autoweg is, 200 snelweg en de rest bebouwde kom / 80-weg. Dat is geen enkel probleem in de zomer. In de winter moet je niet meer boven de 110 rijden maar dat gaat dan ook. Nog niet hoeven laden op deze rit. MY RWD. Als die 100km autoweg (hele n11 en weg van a28 naar dedemsvaart) een snelweg was dan zou ik wel moeten oppassen met rechtervoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 24-08-2023 16:16 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-06 16:08

Laatste rit vanuit Noord-Frankrijk naar huis (299 km) gestart met 91% en aangekomen met 19%. Aangehouden snelheid in Belgie 110 km/u en in Nederland 100 km/u. Dat was volgens Teslamate 142 Wh/km.

En dat is dus met een MY RWD...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Zou kunnen. Onder info in de auto stond wel dat de auto over het trekhaakpakket beschikte en ook de afneembare trekhaak zelf lag al in de auto.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53

De 300km red je altijd makkelijk als je een 'beetje' normaal rijdt. Dwz iets boven Vmax. In de winter toen 't vroor haalde ik op 95% snelweg op 1 dag 300km. 150 heen en 150 terug met nog wat reserve. In de zomer als je Vmax rijdt is dat veel meer echter rijdt ik niet graag rechts om dan telkens vrachtwagens in te halen dus overwegend links met het verkeer mee. Dan red je net niet de 400km. Maar als je Vmax rijdt ga je dat makkelijk redden (400+) op 'n zonnige dag en de 300km in de winter.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• yourney
  • Nu online
Jeroen-Buren schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Laatste rit vanuit Noord-Frankrijk naar huis (299 km) gestart met 91% en aangekomen met 19%. Aangehouden snelheid in Belgie 110 km/u en in Nederland 100 km/u. Dat was volgens Teslamate 142 Wh/km.

En dat is dus met een MY RWD...
Dat is netjes, dat maakt mijn keuze eigenlijk alleen maar lastiger >:) geen reden om de MY RWD links te laten liggen om wille van het bereik dus.
Blijft de meerprijs tov de 3 over. Aangezien daar vrijwel geen ugh -betaalbare -voorraad modellen (laat staan met trekhaak) meer van lijken te komen, is het verschil tussen 42K vs 45K die er nu gevraagd wordt voor de Y wel erg klein (ok de SEPP moet er nog vanaf...)

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 22:37
Laat maar

[ Voor 96% gewijzigd door ElonDusk op 24-08-2023 17:44 ]

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:40
yourney schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
is het verschil tussen 42K vs 45K die er nu gevraagd wordt voor de Y wel erg klein (ok de SEPP moet er nog vanaf...)
M3 met trekhaak: € 43.340 (zonder korting aangezien er geen voorraadmodel beschikbaar is)
MY met trekhaak: € 46.923 (voorraadmodel met korting)

€3000 SEPP eraf bij M3 wordt het dus €40340 vs € 46.923.
€6583 verschil dus en dat is naar mijn mening niet klein :+

Ik zou zeggen als je lekker hoog wil zitten en veel bagageruimte wilt dan voor de Y gaan net als ik en anders zou ik wachten op de M3 Highland.

• yourney
  • Nu online
Armo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

M3 met trekhaak: € 43.340 (zonder korting aangezien er geen voorraadmodel beschikbaar is)
MY met trekhaak: € 46.923 (voorraadmodel met korting)

€3000 SEPP eraf bij M3 wordt het dus €40340 vs € 46.923.
€6583 verschil dus en dat is naar mijn mening niet klein :+

Ik zou zeggen als je lekker hoog wil zitten en veel bagageruimte wilt dan voor de Y gaan net als ik en anders zou ik wachten op de M3 Highland.
Gelijk heb je, alleen ik rij nu een hogere suv, en bij de proefrit laatst in de M3 voelde het toch ineens alsof ik in een kart zat… zal ook wel weer wennen zijn net als dat de hoge zit eerst was …

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31
yourney schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

en bij de proefrit laatst in de M3 voelde het toch ineens alsof ik in een kart zat…
Beter toch? ;)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
LucLey schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Het zijn echter zeer kleine verminderingen die me doen denken aan loadbalancing, maw dat er een maximum verbruik voor je totale installatie is ingesteld om piekvermogen te begrenzen en dat je wagen door andere korte gebruikers wordt verminderd en dat je daardoor de dalen krijgt. Kan dit niet de oorzaak zijn?
Dat was laatst ook mijn eerste gedachte, echter had ik loadbalancing en nu niet meer (upgrade naar 3-fase paal, maar de CT-klemmen nog niet aangesloten ivm 1-fase hoofdaansluiting), dat kan het dus niet zijn.

Ik ga komend weekend maar eens 90% proberen en kijken of de auto dan wederom rond 75% afremt, of langer op 7 kW doorgaat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• DS7

DS7

turkeyhakan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

En je bron is?

Mijn bron is een medewerker van Tesla.

Al heeft ze mij, eerlijk is eerlijk, verteld dat de trekhaak in Nederland werd gemonteerd. Dus het zou in theorie kunnen dat er toch een klein verschil zit, alleen vraag ik mij dan af 'wat dan'? Want het is juist des Tesla om het productieproces zo eenvoudig mogelijk te houden. En extra kabelbomen horen daar niet bij. Veel goedkoper om maar 1 kabelboom te hebben.

Functioneel zou het ook geen verschil moeten zijn.

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 18:14
Ik heb nu bijna twee weken een witte model Y rwd en ik ben er zéér over te spreken. Enorm luxe, snel, zeer veel opbergruimte en erg volledig uitgerust. Laden via het stopcontact gaat prima maar eind deze maand wordt ook de 11kw Tesla lader geïnstalleerd en zal dan nog wat sneller gaan.
Verbruik is (met 80% 80km wegen woon werk, kinderen, etc.) erg laag, zo'n 11,5 kWh / 100 km, ondanks het af en toe snel optrekken wat iedereen in het begin wel zal doen.

Verbruik als je niet rijdt lijkt wel wat hoog, misschien moet ik nog even kijken of alle instellingen hiervoor wel goed staan (Sentry thuis staat uit), of misschien toch een third party app.

Ik ben me nog aan het oriënteren voor een mooie laadoplossing voor een Apple Watch, heeft iemand daar iets slims voor? De hiervoor op de markt zijnde accessoires lijken me niet echt wat.
Voor de AirPods heb ik een houder besteld, handig als je regelmatig toch 40 min in de auto zit.

De waarschuwingssignalen zouden wel iets minder mogen en de parkeersensoren zijn niet echt geweldig, maar prima mee te leven.
Ik heb nog wel een vraag. Het beeld van de camera's verschilt nogal van kwaliteit, achter is prima en rijk van kleur, zij en voorcamera's zijn minder fraai, een beetje sepia. Zie foto. Hebben alle Tesla's dit of moet ik een serviceverzoek plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnvR24fEUmfFTh7pOyAcKXSucXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcCM5IZvEqlnjqemxzhdudDl.jpg?f=fotoalbum_large.

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 14:00

Nosch

MYLR Blue

Ik had mij leaseauto (MY maart 2023) besteld met trekhaak. Echter, wegens gebrek aan trekhaken is dit toen van fabrieksoptie naar dealer optie gezet (gunstig voor bijtelling). In april alsnog de trekhaak gemonteerd gekregen, gewoon thuis op de oprit.

Van voorbereiding voor een trekhaak af fabriek was echt geen sprake. De achterbalk moest vervangen worden, maar ook een kabelboom en controllerunit. En de software moest worden geupdate. Alles ongeveer 2 uur werk.

In deel 1 heb ik nog ergens foto's gedeeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25
@geeneen643 dat is normaal. Die zijcamera's hebben een andere kleur omdat dat beter voor de computer werkt. Het zijn niet de standaard rgb cameras, maar rggb waar weer een filter overheen wordt gelegd om het enigszins normaal te tonen.

Excuus RCCB, niet RGGB.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 24-08-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:30
[...]

Ik weet niet waar je deze info denkt te halen doch deze is zeker niet correct. Ik ken 2 mensen, eentje die volgende week zijn MY LR moet afhalen en eentje die zit te wachten op zijn MY RWD in de oude rode kleur die nu op de boot staat voor eind volgende week in Zeebrugge te arriveren. Beide vin nrs zijn China!

• Megat
Nosch schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:12:
Van voorbereiding voor een trekhaak af fabriek was echt geen sprake.
In deel 1 heb ik nog ergens foto's gedeeld...
Ik heb wel je bericht gevonden dat hij op 20 april gemonteerd werd, maar geen foto’s.
Is het veel gevraagd om de link hier te posten ?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:01
yourney schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Gelijk heb je, alleen ik rij nu een hogere suv, en bij de proefrit laatst in de M3 voelde het toch ineens alsof ik in een kart zat… zal ook wel weer wennen zijn net als dat de hoge zit eerst was …
Met het verschil dat je in een kart geen claustrofobisch gevoel krijgt.
Ik vond de Model 3 minder ruimtelijk voelen dan m'n BMW 3. De Y voelt wat dat betreft veel beter.

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 14:00

Nosch

MYLR Blue

Megat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb wel je bericht gevonden dat hij op 20 april gemonteerd werd, maar geen foto’s.
Link lukt me niet (via de telefoon). Was inderdaad de post van 20 april. Foto’s doen het bij mij nog...

[ Voor 21% gewijzigd door Nosch op 24-08-2023 21:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Weer thuis naar 4 weken Spanje helaas. Had de auto net een paar weken voor de vakantie dus kon hem mooi even goed testen. :) Twee vragen ivm regen en de Y voor de andere Y rijders. De ruitenwissers lijken ergens tegenaan te tikken bij hogere snelheid. Zeg 140+. Elke keer als ze dan naar de standaard positie gaan hoor je een tik. Ik kon thuis niet echt wat zien/vinden. Bij stilstand en lagere snelheden doet hij dit dus niet. Iemand die dit herkent?

De Y heeft ook een stuk plastic/rubber onder tegen de frunkkap aan zitten. Bij thuiskomst deed ik de frunk open en liep er redelijk wat water uit dat stuk plastic. Dus kwam uit de ruimte tussen dat stuk plastic en de frunkkap en liep er aan de onderkant uit. Iemand die dit herkent?

Verder heerlijk gereden met de Y. Enig (klein) minpuntje is toch wel het laden. Ging met de 3 toch merkbaar sneller. LG pack zakt veel sneller in. Al zal het in tijd tot 80% niet heel veel schelen. Wat verder mega irritant is dat als je maar ff wat gas geeft op de AP boven de 140 je meteen de AP niet meer mag gebruiken. Twee keer gehad en natuurlijk net aan het begin van een stint. :( Ook blijft het jammer dat de AP naar 140 gegaan is. In Duitsland en tolweg (I know, mag maar 130) is dat toch net een lekkere snelheid als het rustig is.

Oh, en wat is die Y toch stil tov de 3 uit 2019. Bij 150+ kon je in de 3 beter oordoppen in doen. Deze Y is echt een heel stuk stiller. Banden hoor je wel maar windgeruis bijna niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Megat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

https://gathering.tweaker...message/75111250#75111250

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Wat is het verschil tussen de verschillende driving modes, of beter nog, wat krijg je als je geen driving mode kiest? Dus wat doet Tesla standaard op dat vlak? Ik kan dat niet terugvinden op hun site.

• Megat
Hartelijk dank voor het doorsturen van de link.
Ik heb nu een beter idee wat de montage van de trekhaak bij onze toekomstige Y inhoudt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:14
mitsumark schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:12:
[...]
Met het verschil dat je in een kart geen claustrofobisch gevoel krijgt.
Ik vond de Model 3 minder ruimtelijk voelen dan m'n BMW 3. De Y voelt wat dat betreft veel beter.
Grappig, ik had dit juist andersom, de Bmw 3 kreeg ik het claustrofobisch in voorin. De M3 vind ik juist heel ruimtelijk. Achterin was het beide krap.
911GT2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:47:
Wat is het verschil tussen de verschillende driving modes, of beter nog, wat krijg je als je geen driving mode kiest? Dus wat doet Tesla standaard op dat vlak? Ik kan dat niet terugvinden op hun site.
Driving modes..? Je bedoelt de acceleration mode chill vs standard/sport? Is puur vermogen knijpen afaik. Standaard staat hij op standaard/sport. Zelf in de afgelopen 4+ jaar die toggle nooit aangeraakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:48
Silversurfer1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Grappig, ik had dit juist andersom, de Bmw 3 kreeg ik het claustrofobisch in voorin. De M3 vind ik juist heel ruimtelijk. Achterin was het beide krap.
BMW 3 is inderdaad heel erg krap voorin. Vooruit is redelijk smal waardoor het versterkt wordt.

Life is too short to drive boring cars

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 16:48
911GT2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:47:
De mapping van het gaspedaal wordt anders. Bij chill reageert hij wat rustiger, in normal wat fanatieker.

Zelf gebruik ik in de Model 3 (SR+) meestal chill, omdat het mij daadwerkelijk wat kalmer laat rijden. In de Model Y RWD is de mapping standaard al wat gezapiger. Dus die laat ik standaard.

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-07 12:39
Pufster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb nu een lakstift gekocht bij 123autolakken.nl

Het is voor 1 steenslag. Ik zal het aftoppen, en daarna proberen wetsanden en handmatig polijsten. Ben wel van plan om er rond autotape te doen om het oppervlak van wetsanden te verminderen, anders lijkt het me ook overkill voor iets van 1mm groot dat je een heel oppervlak er rond ook meeneemt. En hoe kleiner hoe makkelijker ook gezien het manueel polijsten zal zijn.
Even een heads up bij deze winkel. Dinsdag besteld, en volgens hun gaan bestellingen zelfde dag de deur uit, maar was niet zo. Reeds 2x mail met uitleg gevraagd, maar zelfs geen antwoord. Ondertussen hebben ze wel mooi het geld ontvangen, maar niets verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:51
Bever! schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:44:
[...]

Je kan proberen het service menu te openen waar je de koplampen kan stellen, als je dat doet reset hij ze allebei weer. Mocht het daarna nog steeds niet kloppen is er iets defect en zou ik even een ticket inschieten via de app en langsgaan. Valt dan gewoon onder garantie
Deze avond nog eens geprobeerd, want mijn linker licht scheen maar 20m ver ofzo… Helaas werd er niks gereset toen ik nog eens probeerde de lichten af te stellen. Zal maar eens een ticket aanmaken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:51
geeneen643 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:08:
Ik heb nu bijna twee weken een witte model Y rwd en ik ben er zéér over te spreken. Enorm luxe, snel, zeer veel opbergruimte en erg volledig uitgerust. Laden via het stopcontact gaat prima maar eind deze maand wordt ook de 11kw Tesla lader geïnstalleerd en zal dan nog wat sneller gaan.
Verbruik is (met 80% 80km wegen woon werk, kinderen, etc.) erg laag, zo'n 11,5 kWh / 100 km, ondanks het af en toe snel optrekken wat iedereen in het begin wel zal doen.

Verbruik als je niet rijdt lijkt wel wat hoog, misschien moet ik nog even kijken of alle instellingen hiervoor wel goed staan (Sentry thuis staat uit), of misschien toch een third party app.

Ik ben me nog aan het oriënteren voor een mooie laadoplossing voor een Apple Watch, heeft iemand daar iets slims voor? De hiervoor op de markt zijnde accessoires lijken me niet echt wat.
Voor de AirPods heb ik een houder besteld, handig als je regelmatig toch 40 min in de auto zit.

De waarschuwingssignalen zouden wel iets minder mogen en de parkeersensoren zijn niet echt geweldig, maar prima mee te leven.
Ik heb nog wel een vraag. Het beeld van de camera's verschilt nogal van kwaliteit, achter is prima en rijk van kleur, zij en voorcamera's zijn minder fraai, een beetje sepia. Zie foto. Hebben alle Tesla's dit of moet ik een serviceverzoek plaatsen?

[Afbeelding].
Joe mode maakt de geluiden minder luid. Dat zou ik dan aanzetten.
Voor TACC kan het geluidje helemaal uit.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Inspired schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Driving modes..? Je bedoelt de acceleration mode chill vs standard/sport? Is puur vermogen knijpen afaik. Standaard staat hij op standaard/sport. Zelf in de afgelopen 4+ jaar die toggle nooit aangeraakt. :)
Nee volgens de site kan je twee extra stappen kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDeimG1mumrq30CQnBZ2ByMvrRY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5V0fI2UimES3ixNC1M0WKiJs.png?f=fotoalbum_large
Maar wat krijg je als je dat niet doet? Helemaal geen cruise control? Of dynamische CC? Lane assist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25
911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:17:
[...]
Maar wat krijg je als je dat niet doet? Helemaal geen cruise control? Of dynamische CC? Lane assist?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-07 23:22
Op de eerste vakantiedag in Frankrijk is de camera op het linker voorscherm ermee gestopt. Nu dus geen cruisecontrol en autopilot meer. Flink balen.
Iemand een idee of dit op te lossen is zonder garage bezoek?

Wat ik al geprobeerd heb:
-meerdere keren auto afgesloten en weer gestart.
-meerdere keren reset met knoppen op het stuur.

Kan zelf een nieuwe camera calibratie starten kwaad?
Zal later vandaag eens met de Tesla garage bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schwarz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:36:
Op de eerste vakantiedag in Frankrijk is de camera op het linker voorscherm ermee gestopt. Nu dus geen cruisecontrol en autopilot meer. Flink balen.

Hij geeft ook geen beeld meer dan? Of alleen de warning steeds? Calibratie kun je volgens mij gewoon starten. Al weet ik niet of dat iets zal oplossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:51
Ik heb zelf een Model 3 RWD en ben persoonlijk heel blij dat ik voor de RWD ben gegaan en niet de LR of P, ik ben er namelijk achter wat ik precies zo leuk vind aan mijn nieuwe auto.

Sowieso ben ik altijd enorm bewust van de SoC van alle apparaten om mijn heen en dacht oh dat ga ik ook leuk vinden bij een BEV, nu is dat ook (deels) waar, maar de auto is ook zo efficient dat ik hem nauwelijks hoef op te laden :-( . Bij een LR of P had ik het nog veel minder vaak hoeven te doen dus zelfs.

Zijn er meer mensen die juist vaker willen laden?

Het laden gaat ook veel te snel meestal, bijvoorbeeld een paar weken geleden met 2 vrienden een weekendje naar Liechtenstein geweest, maar de 2x op de heen/terugweg die we moesten laden was de auto al lang bij 100% terwijl mijn reisgenoten eerst nog naar de wc moesten en wanneer diegene die lang op de wc zit klaar is, de ander daarna pas een sigaret gaat roken :( zo irritant en ik wilde juist vaker even een korte stop doen, maar nu duurde het dus weer >3,5 uur voordat de auto weer aan de lader kon..

//rant mode off, maar wat een fijne auto om te rijden is het zeg _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door hsb85 op 25-08-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Schwarz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:36:

Als alternatief voor de 2 button reset kun je de auto ook uitzetten en dan na 15 minuten herstarten. Of het helpt is een tweede, maar het is een poging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

hsb85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:19:

Mijn vrouw. Maar dat heeft vooral te maken met haar onmetelijke consumptie van water, wat er ook uit moet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik heb zelf een Model 3 RWD en ben persoonlijk heel blij dat ik voor de RWD ben gegaan en niet de LR of P, ik ben er namelijk achter wat ik precies zo leuk vind aan mijn nieuwe auto.

Sowieso ben ik altijd enorm bewust van de SoC van alle apparaten om mijn heen en dacht oh dat ga ik ook leuk vinden bij een BEV, nu is dat ook (deels) waar, maar de auto is ook zo efficient dat ik hem nauwelijks hoef op te laden :-( . Bij een LR of P had ik het nog veel minder vaak hoeven te doen dus zelfs.

Het laden gaat ook veel te snel meestal, bijvoorbeeld een paar weken geleden met 2 vrienden een weekendje naar Liechtenstein geweest, maar de 2x op de heen/terugweg die we moesten laden was de auto al lang bij 100% terwijl mijn reisgenoten eerst nog naar de wc moesten en wanneer diegene die lang op de wc zit klaar is, de ander daarna pas een sigaret gaat roken :( zo irritant en ik wilde juist vaker even een korte stop doen, maar nu duurde het dus weer >3,5 uur voordat de auto weer aan de lader kon..

//rant mode off, maar wat een fijne auto om te rijden is het zeg _/-\o_
Grappig dat je dit zegt ik zit dus te twijfelen tussen een bone-stock LR of een wat meer aangeklede RWD, maar juist die 170KW/h houdt me een beetje tegen.

Ik heb nu een auto die laadt met max 135KW/h en dat vind ik soms best wel traag gaan. Maar wellicht zijn tesla laders beter dan generic laders.

[ Voor 4% gewijzigd door 911GT2 op 25-08-2023 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:33
Tissa12345 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:33:
Geen testrit meer te plannen met de Model 3... Highland on the way? :)

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, ik ga daarom "maar" morgen in een Y proefrijden, en maar eens vragen hoe lang het nog gaat duren met de Highland. En als ik nu een bestelling zou plaatsen of dan de Highland geleverd wordt of het huidige model.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Grappig dat je dit zegt ik zit dus te twijfelen tussen een bone-stock LR of een wat meer aangeklede RWD, maar juist die 170KW/h houdt me een beetje tegen.

Ik heb nu een auto die laadt met max 135KW/h en dat vind ik soms best wel traag gaan. Maar wellicht zijn tesla laders beter dan generic laders.
Nee dat laden gaat echt super snel. bv een keer bij een supercharger (Oberhonnefeld) om 11.21 ingeplugd met 15% en
11.26 32%
11.31 48%
11.36 61%
11.41 71% (binnen 20 min dus 56% erbij, dat is dus >220km rijden)
11.46 79%
11.51 85%
11.56 90%
12.01 95%
12.06 99%
12.11 99%
12.15 met 100% vertrokken

en pas na 15 minuten waren we eindelijk aan de beurt bij de burger king om iets te bestellen, daarna nog wachten op het eten, eten opeten, naar de wc, stomme sigaret en weer terug naar de auto.

Of een andere keer bij supercharger in Assen, kwam met 6% aan en 5 min later ben ik weg gereden met 28%

[ Voor 17% gewijzigd door hsb85 op 25-08-2023 08:44 . Reden: toevoegen wat we deden en waar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 12:55

Bever!

3

Broodro0ster schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 02:00:
[...]

Deze avond nog eens geprobeerd, want mijn linker licht scheen maar 20m ver ofzo… Helaas werd er niks gereset toen ik nog eens probeerde de lichten af te stellen. Zal maar eens een ticket aanmaken.
Ja dan is er echt iets defect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07 10:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Je huidige auto heeft hoeveel kWh aan batterij? Vergeet niet dat die 170 kW snelheid maar 57,5 kWh moet laden als je op 0 procent zit. Dit zal denk ik veel en veel sneller voelen dan waarschijnlijk je huidige batterij?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dat werkt ook met 1 tesla zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Oekol schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Je huidige auto heeft hoeveel kWh aan batterij? Vergeet niet dat die 170 kW snelheid maar 57,5 kWh moet laden als je op 0 procent zit. Dit zal denk ik veel en veel sneller voelen dan waarschijnlijk je huidige batterij?
80KW, maar op zich een goed punt. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Yes, ik heb dynamische tarieven, maar omdat we relatief weinig rijden kan ik vaak maar zeer beperkt gebruik maken van de soms lage prijzen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Card Nox schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Yes, ik heb dynamische tarieven, maar omdat we relatief weinig rijden kan ik vaak maar zeer beperkt gebruik maken van de soms lage prijzen O-)
haha dat snap ik, heb contract afgesloten voor 30.000km per jaar, maar met 2 maanden zit ik nu al op 8.375km, dus ik mag nog maar 2.162km per maand de komende maanden rijden :-( en nog veel minder laden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
@hsb85, dat zijn flink wat kilometers, heb je geen meerprijs per km in je contract staan?

Ik heb voor 15k pj afgesloten maar mag elk jaar een paar euro extra betalen.

EDIT: excuus, gaat wel erg off topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 25-08-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Card Nox schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:03:
@hsb85, dat zijn flink wat kilometers, heb je geen meerprijs per km in je contract staan?

Ik heb voor 15k pj afgesloten maar mag elk jaar een paar euro extra betalen.

EDIT: excuus, gaat wel erg off topic.
ja EUR 0,05 per km extra (zowel meer als minder overigens), 10.000 km meer kost dan netto 49 euro per maand extra incl laden, maar denk niet dat ik die ga halen, afgelopen twee maanden ook met auto op vakantie geweest, nu wordt het vooral woon/werk verkeer en dat is ~1k per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door hsb85 op 25-08-2023 09:19 . Reden: kosten 10k extra km ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Bjorn rijdt nogal dikwijls gedurende de nacht.
Maar dat doorknallen naar 200+ kan je toch ook met elke auto die die snelheden haalt. Mij lukt dat toch ook met de Y.
Ik weet dat de Y LR als top begrensd op 222 km/h op het scherm. Hoe snel dat echt GPS is heb ik niet getest.
Mijn Y RWD doet op scherm ook 222 km/h, is inderdaad niet erg spannend om te halen, alleen wel heeeel snel weer laden als je dat een tijdje blijft rijden... op de GPS 217 km/h trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opel-fan12
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16
Serpz0r schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

Ik had hetzelfde, ik ga daarom "maar" morgen in een Y proefrijden, en maar eens vragen hoe lang het nog gaat duren met de Highland. En als ik nu een bestelling zou plaatsen of dan de Highland geleverd wordt of het huidige model.
Ongeveer twee weken geleden heb ik in Utrecht een proefrit gemaakt in een Model 3 LR en toen meteen gevraagd of ze al iets konden vertellen over de vernieuwde Model 3 Highland. De medewerker die ik sprak kon er helaas niets over zeggen. Uiteraard weten ze wel dat hij eraan zit te komen, zeker omdat Tesla alle demomodellen te koop heeft gezet. Echter, er zijn geen details bekend over wanneer hij onthuld zal worden en wanneer hij geleverd kan worden. Ik geloof ook wel dat de verkoopmedewerkers niet meer weten dan wij. Misschien lukt het jou wel om wat informatie los te peuteren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-07 12:57
[...]

Grappig dat je dit zegt ik zit dus te twijfelen tussen een bone-stock LR of een wat meer aangeklede RWD,
Wat bedoel je met 'bone-stock' versus 'wat meer aangekleed'?
Qua opties is er bij Tesla vrijwel niets te kiezen. Kleurtje interieur, kleurtje buitenkant...
EAP en FSD zijn in Nederland nog altijd van bijna geen meerwaarde (EAP is misschien nog een discussie waard, FSD toch echt niet).

Dus 'bone-stock' is een LR al meer aangekleed dan een dikke versie van de meeste andere merken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kon het niet uitkijken. Die man kan geen engels, en had dit beter in het nederlands gemaakt.

25 min kan ik zoiets echt niet uithouden.
Hij zou trouwens beter gewoon die auto teruggeven, die gaat nooit gelukkig zijn met zijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:43
Smobbo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Qua opties is er bij Tesla vrijwel niets te kiezen. Kleurtje interieur, kleurtje buitenkant...
EAP en FSD zijn in Nederland nog altijd van bijna geen meerwaarde (EAP is misschien nog een discussie waard, FSD toch echt niet).

Dus 'bone-stock' is een LR al meer aangekleed dan een dikke versie van de meeste andere merken :+
M3 rwd heeft toch ook het niet het premium inteireur? Of is dat tegenwoordig gelijkgetrokken net als bij de MY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
STIMPPYYY schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

M3 rwd heeft toch ook het niet het premium inteireur? Of is dat tegenwoordig gelijkgetrokken net als bij de MY.
Oja, dat is waar.
Dus, geen lampjes bij je voeten en een subwoofer+paar speakers minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Smobbo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Nou precies dat dus "Kleurtje interieur, kleurtje buitenkant" en eventueel EAP dat ben ik nu aan het onderzoeken. Maar ik vind de prijzen voor opties dan weer niet in verhouding. Dus als ik rood of blauw zou willen kost dat 3200 of 1600 euro, 1200 euro voor een wit interieur (wat ik erg mooi vindt) met EAP erbij is dat ook nog eens 3800 euro.

Dus Bone stock VS hetgeen ik het liefst zou willen is een verschil van minimaal 8200 euro. Terwijl feitelijk een witte zonder opties dus ook goed genoeg zou zijn. En dan kun je met 8200 euro ineens wel een LR kopen.

Ik ben wel voor het eerst in mijn leven niet meer uit op de grootste velgen :+ Liever wat comfort.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Ik zoek me helemaal kwijt op de site van Tesla, maar dat soort dingen vind ik dus gewoon niet. :/

[ Voor 12% gewijzigd door 911GT2 op 25-08-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als je lekker snel wilt laden kom je bij een 800V auto uit. De Tesla’s laden niet traag hoor maar ècht snel ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Inspired schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Als je lekker snel wilt laden kom je bij een 800V auto uit. De Tesla’s laden niet traag hoor maar ècht snel ook niet meer.
Als je van 135 komt is 250 bijna een verdubbeling, dus voor mij voelt dat snel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Nou precies dat dus "Kleurtje interieur, kleurtje buitenkant" en eventueel EAP dat ben ik nu aan het onderzoeken. Maar ik vind de prijzen voor opties dan weer niet in verhouding. Dus als ik rood of blauw zou willen kost dat 3200 of 1600 euro, 1200 euro voor een wit interieur (wat ik erg mooi vindt) met EAP erbij is dat ook nog eens 3800 euro.

Dus Bone stock VS hetgeen ik het liefst zou willen is een verschil van minimaal 8200 euro. Terwijl feitelijk een witte zonder opties dus ook goed genoeg zou zijn. En dan kun je met 8200 euro ineens wel een LR kopen.

Ik ben wel voor het eerst in mijn leven niet meer uit op de grootste velgen :+ Liever wat comfort.

[...]

Ik zoek me helemaal kwijt op de site van Tesla, maar dat soort dingen vind ik dus gewoon niet. :/
Het ligt natuurlijk aan wat je met de auto wilt doen, maar als je geregeld ver rijdt is een LR AWD natuurlijk handiger dan een SR RWD.
Is het een prive aankoop of zakelijk? Voor de zakelijke markt is er namelijk ook nog de LR RWD (dus wel grote accu, maar gewoon 1 motor ipv 2). Qua prijs misschien precies de sweetspot.
Kan je volgens mij alleen via een tussenpersoon krijgen (of misschien even bellen met Tesla?).

(Of en hoe dit aanbod gaat veranderen met de Highland die elk moment geintroduceerd kan worden is natuurlijk weer gissen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Ik kon het niet uitkijken. Die man kan geen engels, en had dit beter in het nederlands gemaakt.

Hij zou trouwens beter gewoon die auto teruggeven, die gaat nooit gelukkig zijn met zijn auto.
Verschrikkelijk om te kijken, maar hij heeft wel een hoop echte problemen.
Die auto is duidelijk helemaal f'ed up.... Hebben ze in NL niet zoiets als een lemon law in de US.

Het stuk over vooruit in R en achteruit in D is wel idioot..
Kijk dit even, hij praat NL hier: YouTube: Tesla confirms MAJOR Software problem, Tesla Model 3 Performance 2021

Hij zegt zelf dat de camera's geblokkeerd zijn en klaagt dan over de D en R. Snapt hij dan niet dat het volledige scherm gewoon geblokkeerd staat? Snelheid verandert ook niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Als je van 135 komt is 250 bijna een verdubbeling, dus voor mij voelt dat snel :)
Maar is dat is bij de huidige packs echt maar heel kort. Eigenlijk laden veel auto's tegenwoordig sneller. Stond naast een BMW gisteren die heeft een lagere max maar laad veel langer door met 130kW+.

Tesla zit meer op de prijs dan op verbetering de laatste tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 25-08-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Smobbo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Het ligt natuurlijk aan wat je met de auto wilt doen, maar als je geregeld ver rijdt is een LR AWD natuurlijk handiger dan een SR RWD.
Is het een prive aankoop of zakelijk? Voor de zakelijke markt is er namelijk ook nog de LR RWD (dus wel grote accu, maar gewoon 1 motor ipv 2). Qua prijs misschien precies de sweetspot.
Kan je volgens mij alleen via een tussenpersoon krijgen (of misschien even bellen met Tesla?).

(Of en hoe dit aanbod gaat veranderen met de Highland die elk moment geintroduceerd kan worden is natuurlijk weer gissen).
Het wordt mijn daily en af en toe rijd ik een keer naar het buitenland. Ik verwacht niet dat ik honderden km's per dag ga maken en ook niet wekelijks lange trips wil maken, dus RWD is in theorie genoeg. Maar AWD van de LR zou ik een plus vinden en dus de hogere laadsnelheid. Is het nodig, nee. Wil je het, Ja!

Ik probeer vooral erachter te komen of de RWD niet tegen gaat vallen.

De highland is niet persé iets waar ik op zou wachten, ten eerste is Tesla nogal huh nukkig met iets zeggen en werkelijk doen en ten tweede verwacht ik niet dat het nieuwe model goedkoper zal worden en tot slot als hij wel op korte termijn komt worden huidige modellen meestal wat goedkoper, dus dat zou gunstig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 10:13
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Hij is ook eerst een kwartier aan het mekkeren over andere zaken, maar toen waren mijn tenen al zo krom van z'n engels dat ik er maar mee gestopt ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Laat ik het voorzichtig uitdrukken: hij beroept zich op zijn kennis en kunde ten aanzien van het testen van auto's, maar helemaal terecht is zijn vertrouwen in zichzelf op dat punt niet geheel vind ik.

Het probleem met het vooruit/achteruit rijden is helemaal niet dat je geen idee hebt welke kant je uitgaat, maar dat het scherm niet het juiste weergeeft.

Nou is dat vervelend dat het scherm dat niet doet, maar eerlijk is eerlijk, dat maakt het niet gevaarlijk om met de auto te rijden. Een reset zal het waarschijnlijk al oplossen.

Dit geeft mij ook het idee dat het verhaal wat genuanceerder ligt.

Ten aanzien van de plotseling versnellende auto: er zijn meer van die gevallen en er is iemand in de VS die meerdere van die gevallen heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen dat Tesla gewoon gelijk heeft dat ze zelf op het gaspedaal hebben gestaan.

Dat lijkt mij ook hier het geval, want zoals hij het verhaal vertelt: als je net je rem loslaat en de auto gaat versnellen, dan kun je ook direct ingrijpen door te remmen. Dan komt de auto niet ver. Als je van het gas af moet en dan remmen, dan kost dat inderdaad wat meer tijd.

Vooralsnog houd ik het op een geval maandagochtendauto + zeer eigenwijze klant + eveneens eigenwijze leverancier. Een explosief recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Opel-fan12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:31:
Echter, er zijn geen details bekend over wanneer hij onthuld zal worden en wanneer hij geleverd kan worden.
De levertijd staat gewoon op de site hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 05-02 12:46
Ik heb de video na alle tenenkrommings-waarschuwingen niet gekeken, maar heeft-ie z'n auto niet gewoon op 'Creep' staan?

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Ik zou voor de LR gaan. Neem een voorraadmodel, dan heb je de kleur en wit interieur voor niets erbij. Wel wat geduld en f5-en gedurende de dag.

De LR heeft niet alleen meer range, maar ook awd en premium interieur.

(ps heb jij ook een 911GT2 gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Fire69 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:55:

Hij zegt zelf dat de camera's geblokkeerd zijn en klaagt dan over de D en R. Snapt hij dan niet dat het volledige scherm gewoon geblokkeerd staat? Snelheid verandert ook niet 8)7
Dat dus.

Maar hij gaat dus prat op zijn enorme kennis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

DS7 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zou voor de LR gaan. Neem een voorraadmodel, dan heb je de kleur en wit interieur voor niets erbij. Wel wat geduld en f5-en gedurende de dag.

De LR heeft niet alleen meer range, maar ook awd en premium interieur.

(ps heb jij ook een 911GT2 gehad?)
Goeie tips, maar moet het via een leasemij doen, dus weet niet of die zo werken.

Ik heb meerdere 911's gehad, helaas nooit een GT2 (bucketlist), ik heb nu een 997 Carrera 4S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DS7 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Laat ik het voorzichtig uitdrukken: hij beroept zich op zijn kennis en kunde ten aanzien van het testen van auto's, maar helemaal terecht is zijn vertrouwen in zichzelf op dat punt niet geheel vind ik.

Het probleem met het vooruit/achteruit rijden is helemaal niet dat je geen idee hebt welke kant je uitgaat, maar dat het scherm niet het juiste weergeeft.

Nou is dat vervelend dat het scherm dat niet doet, maar eerlijk is eerlijk, dat maakt het niet gevaarlijk om met de auto te rijden. Een reset zal het waarschijnlijk al oplossen.

Dit geeft mij ook het idee dat het verhaal wat genuanceerder ligt.

Ten aanzien van de plotseling versnellende auto: er zijn meer van die gevallen en er is iemand in de VS die meerdere van die gevallen heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen dat Tesla gewoon gelijk heeft dat ze zelf op het gaspedaal hebben gestaan.

Dat lijkt mij ook hier het geval, want zoals hij het verhaal vertelt: als je net je rem loslaat en de auto gaat versnellen, dan kun je ook direct ingrijpen door te remmen. Dan komt de auto niet ver. Als je van het gas af moet en dan remmen, dan kost dat inderdaad wat meer tijd.

Vooralsnog houd ik het op een geval maandagochtendauto + zeer eigenwijze klant + eveneens eigenwijze leverancier. Een explosief recept.
Ik snap niet dat je dat uit houdt. 38 garagebezoeken op 2 jaar, dan is zowat om de 3 weken ...
Ik had die auto via een rechtsbijstand na een maand of 2 gewoon terug gegeven.

In elk geval, zijn karakter is niet compatibel met Tesla. (en zeker niet met Engelse filmpjes maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Inspired schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Maar is dat is bij de huidige packs echt maar heel kort. Eigenlijk laden veel auto's tegenwoordig sneller. Stond naast een BMW gisteren die heeft een lagere max maar laad veel langer door met 130kW+.

Tesla zit meer op de prijs dan op verbetering de laatste tijd.
De blade accu is mijn Model Y RWD is echt een stap vooruit vergeleken met de oude LFP accu.

177KW ~40%
120KW. ~50%
110KW. ~65%
100KW. ~75%
90KW. ~80%

Ik volg Björn echt al een hele tijd maar er zijn maar heel weinig auto’s die deze vlakke laadcurve met deze snelheid keer op keer halen.

Ben wel benieuwd welke auto sneller 1000km doet Tesla Model Y LR of de RWD met blade accu. Ik denk dat je alleen een LR moet kopen als je wekelijks/maandelijks een afstand rijdt die je net niet haalt met een RWD.

[ Voor 13% gewijzigd door schumi1986 op 25-08-2023 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 10:13
schumi1986 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

De blade accu is mijn Model Y RWD is echt een stap vooruit vergeleken met de oude LFP accu.

177KW ~40%
120KW. ~50%
110KW. ~65%
100KW. ~75%
90KW. ~80%

Ik volg Björn echt al een hele tijd maar er zijn maar heel weinig auto’s die deze vlakke laadcurve met deze snelheid keer op keer halen.
Voor mij enorm snel (al ben ik nu een Kona gewend met max 70kW als alle elfjes de goede kant op kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07 21:27
Smobbo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

deze LR RWD is ook uit voorraad te koop (geweest?) voor particulieren, ik rijd er zelf sinds een paar maanden blij in rond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-07 07:17
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Ik snap niet dat je dat uit houdt. 38 garagebezoeken op 2 jaar, dan is zowat om de 3 weken ...
Ik had die auto via een rechtsbijstand na een maand of 2 gewoon terug gegeven.
Maar ZO uitzonderlijk is dat toch ook niet weer bij Tesla? Dat is het hele QC probleem waar het hier al jaren over gaat. Ging bij mij ook ongeveer die richting op eerste 2 jaar. Waarvan dan in sommige situaties ook gelijk een maand weg (voor een F*ing 12V batterij...). En dan ben ik nog geeneens zo kritisch als deze gast, en vind ik het meeste allemaal wel prima. Ik heb nog geen seconde naar banden of panelgaps gekeken

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 25-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Maar zo uitzonderlijk is dat toch ook niet weer bij Tesla? Ging bij mij ook ongeveer die richting op eerste 2 jaar. Waarvan dan in sommige situaties ook gelijk een maand weg (voor een F*ing 12V batterij...)
Je maakt me bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

177KW ~40%
120KW. ~50%
110KW. ~65%
100KW. ~75%
90KW. ~80%

Ben wel benieuwd welke auto sneller 1000km doet Tesla Model Y LR of de RWD met blade accu. Ik denk dat je alleen een LR moet kopen als je wekelijks/maandelijks een afstand rijdt die je net niet haalt met een RWD.
Dat ziet er best nestjes uit. Al doet een e-tron dit al veel langer (en nog vlakker) en ik denk een nieuwe BMW ook. Verder deed mijn vorige 3 dit ook al zo'n beetje. Het gaat zeker niet langzaam hoor. Maar ik eigenlijk bij Tesla een stap vooruit verwacht na 4 jaar en geen stap terug. :)

Verder heeft de LR ook meer een meerwaarde qua performance. Qua range ontlopen ze elkaar weinig, helemaal als je de BYD versie hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-07 22:06
datadevil schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

deze LR RWD is ook uit voorraad te koop (geweest?) voor particulieren, ik rijd er zelf sinds een paar maanden blij in rond
Drie weken geleden zei de verkoper bij Tesla dat die Rear Wheel Drive Long Range (RWD LR) momenteel niet verkrijgbaar was en dat ze niet zeker wist of die nog terug zou komen.

Niets ten nadele van de verkopers maar volgens mij weten zij ongeveer net zoveel als de meeste mensen op dit forum over nieuwe modellen en veranderingen. Zo gaf de verkoper ook aan dat prijsveranderingen dezelfde ochtend worden medegedeeld met de notie: 'Verwacht vandaag wat extra belltetjes, de prijzen gaan omlaag...'

Dus zodra de persfotos van de Highland beschikbaar zijn, weten wij ervan en zij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

911GT2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Goeie tips, maar moet het via een leasemij doen, dus weet niet of die zo werken.

Ik heb meerdere 911's gehad, helaas nooit een GT2 (bucketlist), ik heb nu een 997 Carrera 4S
Nee, via de lease wordt het een probleem. Die krijgen vast die korting ook wel, maar dat gaat natuurlijk niet naar jou toe. ;)

(zelf wel jarenlang een GT2 gereden, vandaar. Huidig model is wel erg prijzig geworden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Inspired schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Dat ziet er best nestjes uit. Al doet een e-tron dit al veel langer (en nog vlakker) en ik denk een nieuwe BMW ook. Verder deed mijn vorige 3 dit ook al zo'n beetje. Het gaat zeker niet langzaam hoor. Maar ik eigenlijk bij Tesla een stap vooruit verwacht na 4 jaar en geen stap terug. :)

Verder heeft de LR ook meer een meerwaarde qua performance. Qua range ontlopen ze elkaar weinig, helemaal als je de BYD versie hebt.
Tesla heeft het op dit moment gewoon niet nodig. Ik denk dat het allemaal wel sneller kan maar dat het ten koste gaat van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwueWjAzH4QzssuZi001Kj0AXyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIOfjqODPEPXdsCLg5wzrWlk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
dabutcha76 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:15:
Ik heb de video na alle tenenkrommings-waarschuwingen niet gekeken, maar heeft-ie z'n auto niet gewoon op 'Creep' staan?
Hij klaagt dat de auto vanuit stilstand plots weg schoot naar +50km/h.
Maar hij had net aan zijn stalk (wat hij heel mooi een stack noemt, goeie kennis hoor meneer de reviewer...) zitten rammen omdat zijn scherm weer geblokkeerd was en hij dus geen D zag verschijnen.
Waarschijnlijk stond de auto hierdoor dus in AP en is hij beginnen rijden zoals het hoort en panikeerde hij gewoon... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi1986 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Tesla heeft het op dit moment gewoon niet nodig. Ik denk dat het allemaal wel sneller kan maar dat het ten koste gaat van de accu.

[Afbeelding]
De LG accu is voordeliger maar ook gewoon minder. Lagere prijs geeft betere verkoopcijfers dan betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

JohanB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Maar ZO uitzonderlijk is dat toch ook niet weer bij Tesla? Dat is het hele QC probleem waar het hier al jaren over gaat. Ging bij mij ook ongeveer die richting op eerste 2 jaar. Waarvan dan in sommige situaties ook gelijk een maand weg (voor een F*ing 12V batterij...). En dan ben ik nog geeneens zo kritisch als deze gast, en vind ik het meeste allemaal wel prima. Ik heb nog geen seconde naar banden of panelgaps gekeken
Het service niveau bij Tesla is enorm verbeterd. De problemen waren vooral in het begin toen er heel veel werd verkocht en ze de SeC nog aan het opbouwen waren.
Pagina: 1 ... 93 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: