Met vouwwagen en 4 fietsen erop haalden wij gemiddeld rond de 220 Wh/km, met eigenlijk overal 100 op de AP en laatste 50km voor een stop een hogere snelheid om zo leeg mogelijk aan te komen. Stukken van 300 a 400km zonder stoppen gaat het (met aanhanger) echt niet worden, maar wij reden veel vaker weer nagenoeg vol weg dan vooraf verwacht. Voordat de kinderen hun schoenen aan hebben, geplast etc en dan nog even wat drinken kopen of uit de koelkast van de vouwwagen en voor je het weet krijg je al een waarschuwing dat de auto vol is.Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
Omdat de model Y hier in huis ook op de (lease)shortlist staat, zijn we wat onderzoek aan het doen. We twijfelen of de Y RWD of de Y LR (de eeuwige discussie) voor ons de juiste gaat zijn. Normaliter zouden we een RWD kunnen kiezen omdat we incidenteel lange ritten doen. Voornamelijk voor vakantie, weekendjes weg e.d.
Echter hebben wij een vouwwagen, die wij toch zo'n 4/5x per jaar gebruiken, soms in de buurt, soms aan de andere kant van Nederland (of verder). Nu heb ik wat ervaringen van anderen kunnen lezen waar wordt aangegeven dat een vouwwagen gemiddeld zo'n 20-25% extra verbruik geeft. Bij een RWD zou je in de zomer met een 100% start en een gemiddelde range van 300km in de zomer, uitkomen op +/- 225-250km. Na de eerste stint kom je daarna niet snel meer weg met 100% range. dus dan boet je wat in op de verdere reis, dus laten we zeggen 200-225km. Dit klinkt wel enigszins acceptabel, maar is echt wel het minimale wat ons betreft.
Als ik kijk naar onze huidige rijstijl met een vouwwagen, gaan wij hier gemiddeld gezien ruim overheen voor we een keer stoppen, waarbij we in Frankrijk en België toch gewoon de 120/130 aanhouden waar dit mag, wat denk ik, ook niet altijd te gunstig is voor de range van de auto. Daarnaast zijn wij er niet vies van om 400-450km te rijden aan 1 stuk als dit kan en verantwoord is (ben niet op zoek naar een discussie of dit wel of niet verantwoord is).
Een RWD is wel een stuk goedkoper in de bijtelling, en is voor normaal gebruik prima. Dus het gaat puur op de wat langere ritten met een vouwwagen en incidentele lange ritten zonder. Ik maak me op zich niet heel veel zorgen over het laden in het buitenland, want dit wordt alleen maar beter. We zijn afgelopen vakantie naar Italië geweest (1600km) en daar ook wat andere vakantie gangers ontmoet die met een enyaq (grote accu) + vouwwagen reden. In de praktijk haalden ze net aan 300km (100% - 110km/h). Waarbij de meeste aangaven dat ze dit toch wel prettig vonden, omdat ze dan wat spelling hadden waar ze konden laden. Een andere auto, maar ik vond de ervaringen wel handig om te weten.
We neigen, denk ik, toch wat meer naar de Y LR, maar dit komt ook mede omdat ik net niet genoeg informatie kan vinden over het rijden met een vouwwagen met een model Y LR vs Y RWD en daarnaast ook mijn gebrek aan ervaring met het rijden van een EV. Misschien kunnen jullie hier mij wat extra handvatten/inzichten geven? Kloppen mijn snelle calculaties? Of zit ik er toch wel naast en is er een prima case te maken van een Y RWD.
Al met al zou wat praktijkervaring welkom zijn
Afkoppelen ook slechts 1 maal hoeven doen op 2000km (1000 heen, 1000 terug). Fastned heeft mooie stations waar je aangekoppeld kunt laten en ook bij tesla steeds vaker punten waar dat kan (al dan niet met wat creativiteit).
Voor mij als privé eigenaar is de besparing van RWD tov LR nog steeds een goede keuze, juist omdat ook de vakantie rit 100% meeviel. In de Benelux is een RWD een nobrainer, ook met vouwwagen. Bij weekendjes kamperen kom je er wel in 1 keer en ter plekke keertje volladen voor de terugreis is dan ook geen probleem
[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 22-08-2023 17:34 ]