Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.237 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
Omdat de model Y hier in huis ook op de (lease)shortlist staat, zijn we wat onderzoek aan het doen. We twijfelen of de Y RWD of de Y LR (de eeuwige discussie :+ ) voor ons de juiste gaat zijn. Normaliter zouden we een RWD kunnen kiezen omdat we incidenteel lange ritten doen. Voornamelijk voor vakantie, weekendjes weg e.d.
Echter hebben wij een vouwwagen, die wij toch zo'n 4/5x per jaar gebruiken, soms in de buurt, soms aan de andere kant van Nederland (of verder). Nu heb ik wat ervaringen van anderen kunnen lezen waar wordt aangegeven dat een vouwwagen gemiddeld zo'n 20-25% extra verbruik geeft. Bij een RWD zou je in de zomer met een 100% start en een gemiddelde range van 300km in de zomer, uitkomen op +/- 225-250km. Na de eerste stint kom je daarna niet snel meer weg met 100% range. dus dan boet je wat in op de verdere reis, dus laten we zeggen 200-225km. Dit klinkt wel enigszins acceptabel, maar is echt wel het minimale wat ons betreft.
Als ik kijk naar onze huidige rijstijl met een vouwwagen, gaan wij hier gemiddeld gezien ruim overheen voor we een keer stoppen, waarbij we in Frankrijk en België toch gewoon de 120/130 aanhouden waar dit mag, wat denk ik, ook niet altijd te gunstig is voor de range van de auto. Daarnaast zijn wij er niet vies van om 400-450km te rijden aan 1 stuk als dit kan en verantwoord is (ben niet op zoek naar een discussie of dit wel of niet verantwoord is ;) ).

Een RWD is wel een stuk goedkoper in de bijtelling, en is voor normaal gebruik prima. Dus het gaat puur op de wat langere ritten met een vouwwagen en incidentele lange ritten zonder. Ik maak me op zich niet heel veel zorgen over het laden in het buitenland, want dit wordt alleen maar beter. We zijn afgelopen vakantie naar Italië geweest (1600km) en daar ook wat andere vakantie gangers ontmoet die met een enyaq (grote accu) + vouwwagen reden. In de praktijk haalden ze net aan 300km (100% - 110km/h). Waarbij de meeste aangaven dat ze dit toch wel prettig vonden, omdat ze dan wat spelling hadden waar ze konden laden. Een andere auto, maar ik vond de ervaringen wel handig om te weten.

We neigen, denk ik, toch wat meer naar de Y LR, maar dit komt ook mede omdat ik net niet genoeg informatie kan vinden over het rijden met een vouwwagen met een model Y LR vs Y RWD en daarnaast ook mijn gebrek aan ervaring met het rijden van een EV. Misschien kunnen jullie hier mij wat extra handvatten/inzichten geven? Kloppen mijn snelle calculaties? Of zit ik er toch wel naast en is er een prima case te maken van een Y RWD.
Al met al zou wat praktijkervaring welkom zijn :)
Met vouwwagen en 4 fietsen erop haalden wij gemiddeld rond de 220 Wh/km, met eigenlijk overal 100 op de AP en laatste 50km voor een stop een hogere snelheid om zo leeg mogelijk aan te komen. Stukken van 300 a 400km zonder stoppen gaat het (met aanhanger) echt niet worden, maar wij reden veel vaker weer nagenoeg vol weg dan vooraf verwacht. Voordat de kinderen hun schoenen aan hebben, geplast etc en dan nog even wat drinken kopen of uit de koelkast van de vouwwagen en voor je het weet krijg je al een waarschuwing dat de auto vol is.

Afkoppelen ook slechts 1 maal hoeven doen op 2000km (1000 heen, 1000 terug). Fastned heeft mooie stations waar je aangekoppeld kunt laten en ook bij tesla steeds vaker punten waar dat kan (al dan niet met wat creativiteit).

Voor mij als privé eigenaar is de besparing van RWD tov LR nog steeds een goede keuze, juist omdat ook de vakantie rit 100% meeviel. In de Benelux is een RWD een nobrainer, ook met vouwwagen. Bij weekendjes kamperen kom je er wel in 1 keer en ter plekke keertje volladen voor de terugreis is dan ook geen probleem

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 22-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet precies wat de airco in de auto gebruikt, maar bijvoorbeeld een airco waarmee je een flinke kamer kunt koelen trekt ongeveer 1 kW. Oftewel in 2 uur file zou dat 2 kWh zijn, oftewel ongeveer 3,5%.

En wat ik tegenkom is dat Camp Mode iets van 10-15% verbruikt gedurende 8 uur. In twee uur is dat dus 2,5-3,75%, wat wel uitlijnt met het getal hierboven. Ik denk dat de RWD eerder aan de bovenkant zit, want een kleinere batterij.

De methode van @Xrypta gebruikt om het te benaderen (13% verschil tussen voorspelde SOC bij aankomst en werkelijke SOC bij aankomst) is niet helemaal precies, want een deel van het extra verbruik kan ook tijdens het vervolg van de rit zijn ontstaan. En ik zie het percentage wel vaker wijzigen gedurende de rit.
Een flinke kamer is vele malen beter geïsoleerd dan een lekke auto met zoveel glas in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcetweaker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:27:
Mijn vrouw is op weg met de Model 3 vanuit Oostenrijk naar Nederland en ze kreeg net de melding blijf onder 97km per uur. Even later blijf onder 92km per uur. Daarnaast, maak afspraak met service center.

Ik ken de melding om onder een snelheid te blijven als de batterij leeg is, maar niet met de melding om een afspraak te maken met service center.

De snelheidslimiet is volgens haar ook niet te overrulen. Het is op dat moment gewoon de max snelheid.

Kan er niets over vinden.

Heb haar de auto even laten herstarten via de twee knopjes op het stuur. Ze gaat zo weer rijden na een supercharge sessie, dus ben benieuwd.

Iemand dit eerder gehad ?
Zegt mij niks. Mocht ze nog stoppen kun je vragen of er een error code zichtbaar is. Daar kun je iets meer mee.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:42:
[...]
Een flinke kamer is vele malen beter geïsoleerd dan een lekke auto met zoveel glas in de zon.
Ik zat dit jaar in Texas in een gloednieuwe polestar 2 dual motor met panoramadak en bij 35C verbruikte de airco ruim 20% batterij op lange ritten van 100km/u. Dat hakte er wel in ondanks dat ik de temp op ‘net vol te houden’ had gezet. Ik zou niet graag vast willen staan met een gezin bij hoge temperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 22-08-2023 18:08 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Radiodurans schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:03:
[...]

Ik zat dit jaar in Texas in een gloednieuwe polestar 2 dual motor met panoramadak en bij 35C verbruikte de airco ruim 20% batterij op lange ritten van 100km/u. Dat hakte er wel in ondanks dat ik de temp op ‘net vol te houden’ had gezet. Ik zou niet graag vast willen staan met een gezin bij hoge temperaturen.
Niet in een Polestar nee... Maar @Xrypta was met zijn Tesla na 2 uur in zo'n hete file maximaal 13% extra kwijt.

En wat dacht je van een fossiele auto? Die 12V waar de airco op draait is zo leeg. Je laat dus je motor draaien en loopt het risico dat je tank leeg raakt... Om nog maar te zwijgen van de giftige uitlaatgassen die dat veroorzaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:57
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

En wat dacht je van een fossiele auto? Die 12V waar de airco op draait is zo leeg. Je laat dus je motor draaien en loopt het risico dat je tank leeg raakt... Om nog maar te zwijgen van de giftige uitlaatgassen die dat veroorzaakt.
Een airco draait bij bijna alle ice’s niet op de 12V accu, maar de aircopomp wordt rechtstreeks aangedreven door de motor middels een multiriem (uitzonderingen daar gelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:14
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

Niet in een Polestar nee... Maar @Xrypta was met zijn Tesla na 2 uur in zo'n hete file maximaal 13% extra kwijt.

Iets naar boven staat een screenshot van het verbruik in de file, heb het nog niet omgerekend wat het exact in percentage betekende hoor :P

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Maar een kamer is weer groter.

Bij een Tesla moet je rekenen op 1-2 kW voor de airco.

Dat een Polestar veel meer verbruikt geloof ik wel. Dat schijnen ook bepaald geen zuinige BEV's te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:38
Auto deze ochtend binnen gedaan in SC voor nieuwe computer. Ging halve dag duren zeiden ze. Tegen 17u nog niet klaar. Kreeg een loaner mee: een model Y performance.
Bevindingen:
- heel leuk om eens plankgas te geven aan een roodlicht, maar na 2-3 keer is het ook gedaan. Het voelt te bruut waardoor het herhaaldelijk doen me ziek maakte.
- auto rammelt aan alle kanten. Ik merkte gekraak op aan het dashboard, de deur, de zetel en de koffer. Auto was van 2021 met 21k kilometer. Mss moet ik dan toch blij zijn dat mijn auto maar 1 iets heeft in de koffer.
-vering is harder dan mijn M3

Vooral al het gekraak deed echt afbreuk aan de auto vond ik. Er zal mss toch iets waar zijn van Tesla en QC.

[ Voor 8% gewijzigd door Pufster op 22-08-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
Las vragen over een vouwwagen achter een ev dat deze lager zou zijn dan de auto.

Ik weet uit ervaring met mijn oude Skoda Octavia vRS dat dit niet werkt.
De auto is aerodynamisch en iets erachter zal altijd meer gebruiken.
De Skoda verbruikte meer dan mijn vorige golf gti terwijl ze dezelfde motor hebben.
Alleen was de golf niet zo aerodynamisch tov de Skoda (sedan).
Solo was de Skoda echter veel zuiniger dan de golf.

Morgen de MY ophalen.
Ben benieuwd. . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
SirLct schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Als ik voor een RWD zou gaan dan zou het net niet lekker genoeg zijn. Ja het moet kunnen, maar dan hou je wel weinig marge. Ja ik heb ook een vrouw die om de 2u wil plassen of koffie of weet ik veel, maar dan alsnog hou ik weinig marge en dan kom je tegen momenten dat je wel echt dat gele box krijgen en onder 110 moet rijden ofzo.
Bedoel je dat meer met verloop van accu degradatie te maken krijgt met gele boxen? Want ik heb zoals gezegd in Frankrijk 140 op AP gereden op autopeage (wat een heerlijke snelweg) inclusief met Bip and Go boxje (dank voor de tip iemand hier) rijdt het zo heerlijk door, elke dag 2 stops moeten doen en de laatste dag een extra gedaan in Portugal bewust omdat we dan aardig vol aankwamen op bestemming en de SuC vrijwel niet aanwezig zijn in Portugal. Verder ook in Spanje en Portugal 'voetje naar beneden' gehad.

Als je kijkt vanaf San Sebastián naar Porto heb je 3 SuCs. Zal 't eens moeten nakijken maar om Porto te halen hoef je maar 2x te laden sowieso in de RWD. Echter de laatste in Portugal wilden we wel vol laden omdat het 1 gratis is en 2 Portugal toch niet echt bekend staat om z'n elektrische auto's. Denk niet dat je met een LR maar 1 stop hoeft te maken eerlijk gezegd tenzij je tot 100% laad?

Zal 't eens in ABRP kunnen gooien, is wel leuk om te weten.

Overigens even een foto gezocht van de trip. Hier moest ik nog wel ff tot de volgende stop. Gok een 30 a 40 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-WEEbNlKdZfrcplmE6jYI1qVTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LEaIZYa8TbFKyu4YH4tzB6i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 22-08-2023 18:57 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Pufster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:49:
Auto deze ochtend binnen gedaan in SC voor nieuwe computer. Ging halve dag duren zeiden ze. Tegen 17u nog niet klaar. Kreeg een loaner mee: een model Y performance.
Bevindingen:
- heel leuk om eens plankgas te geven aan een roodlicht, maar na 2-3 keer is het ook gedaan. Het voelt te bruut waardoor het herhaaldelijk doen me ziek maakte.
- auto rammelt aan alle kanten. Ik merkte gekraak op aan het dashboard, de deur, de zetel en de koffer. Auto was van 2021 met 21k kilometer. Mss moet ik dan toch blij zijn dat mijn auto maar 1 iets heeft in de koffer.
-vering is harder dan mijn M3

Vooral al het gekraak deed echt afbreuk aan de auto vond ik. Er zal mss toch iets waar zijn van Tesla en QC.
De leenwagens zijn vaak auto's die niet meer met goed fatsoen te verkopen zijn zonder de boel eerst weer netjes te maken.

Mijn Model 3's hebben geen piepjes of kraakjes gehad. Ok, de eerste even, maar dat was uiteraard de voorwielophanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:30
Oekol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Bedoel je dat meer met verloop van accu degradatie te maken krijgt met gele boxen? Want ik heb zoals gezegd in Frankrijk 140 op AP gereden op autopeage (wat een heerlijke snelweg) inclusief met Bip and Go boxje (dank voor de tip iemand hier) rijdt het zo heerlijk door, elke dag 2 stops moeten doen en de laatste dag een extra gedaan in Portugal bewust omdat we dan aardig vol aankwamen op bestemming en de SuC vrijwel niet aanwezig zijn in Portugal. Verder ook in Spanje en Portugal 'voetje naar beneden' gehad.

Als je kijkt vanaf San Sebastián naar Porto heb je 3 SuCs. Zal 't eens moeten nakijken maar om Porto te halen hoef je maar 2x te laden sowieso in de RWD. Echter de laatste in Portugal wilden we wel vol laden omdat het 1 gratis is en 2 Portugal toch niet echt bekend staat om z'n elektrische auto's. Denk niet dat je met een LR maar 1 stop hoeft te maken eerlijk gezegd tenzij je tot 100% laad?

Zal 't eens in ABRP kunnen gooien, is wel leuk om te weten.

Overigens even een foto gezocht van de trip. Hier moest ik nog wel ff tot de volgende stop. Gok een 30 a 40 km.

[Afbeelding]
Ik denk dat hij met dat gele boxje het continue gezeur bedoelt met “je moet onder snelheid x blijven om het te halen”. Ook laatst weer bij mij “je gaat met -5% aankomen, je moet laden om het doel te bereiken”. Daarna heel lange het gele gezeur en uiteindelijk gewoon normaal doorgereden zoals altijd en kwam met +11% aan (Oberhonnefeld - Bussum)

Netjes verbruik voor 125 km/h trouwens! Dat doet die van mij je absoluut niet na!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:13
mcetweaker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:27:
Mijn vrouw is op weg met de Model 3 vanuit Oostenrijk naar Nederland en ze kreeg net de melding blijf onder 97km per uur. Even later blijf onder 92km per uur. Daarnaast, maak afspraak met service center.

Ik ken de melding om onder een snelheid te blijven als de batterij leeg is, maar niet met de melding om een afspraak te maken met service center.

De snelheidslimiet is volgens haar ook niet te overrulen. Het is op dat moment gewoon de max snelheid.

Kan er niets over vinden.

Heb haar de auto even laten herstarten via de twee knopjes op het stuur. Ze gaat zo weer rijden na een supercharge sessie, dus ben benieuwd.

Iemand dit eerder gehad ?
Yes, ik heb dit gehad. Als je de volledig melding in de auto opent iets met een aantal letters en 126 als error (onder notificaties). Bleek uiteindelijk een klep in de koeling die niet helemaal goed functioneerde, vandaar het gereduceerd vermogen.

Ik heb er nog wel heel lang mee door kunnen rijden. Toen ik hem kreeg (moest nog lange rit) direct met Tesla Service nummer gebeld, die hebben de auto terwijl ik reed uitgelezen. Uiteindelijk even stilgezet, zij konden wat dingen resetten, herstart en melding was weg. In 5 weken nog 1 keer terug gehad, toen hebben ze de volledige unit vervangen.

Tldr; bel even het service nummer, die kunnen best veel uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
"Tesla China Analyst":

Highland project update:

1. Appearance:The new model 3 looks overall very attractive, even more so than the Model S, especially the new headlights.

2. Production:The trial production phase has ended. Production ramp-up with stress testing will begin on August 25th. By early September, the daily production capacity is expected to reach approximately 1,200 units.

3. Hardware:HW 3.5, not 4.0, and all radars have been removed.

4. Pricing:The manufacturing cost of the entire vehicle has significantly decreased compared to the older model 3. Single-piece casting, significant reduction in wiring harnesses, and the use of more new materials. However, we still maintain our estimate that the pricing will be around 200,000 RMB.(27K $)

5. Expectations:In summary, the new model 3 is very impressive. If the pricing is close to what we anticipate, Then, this vehicle will surely be warmly welcomed by the market and once again lead to an explosive increase in orders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Telesto schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Yes, ik heb dit gehad. Als je de volledig melding in de auto opent iets met een aantal letters en 126 als error (onder notificaties). Bleek uiteindelijk een klep in de koeling die niet helemaal goed functioneerde, vandaar het gereduceerd vermogen.

Ik heb er nog wel heel lang mee door kunnen rijden. Toen ik hem kreeg (moest nog lange rit) direct met Tesla Service nummer gebeld, die hebben de auto terwijl ik reed uitgelezen. Uiteindelijk even stilgezet, zij konden wat dingen resetten, herstart en melding was weg. In 5 weken nog 1 keer terug gehad, toen hebben ze de volledige unit vervangen.

Tldr; bel even het service nummer, die kunnen best veel uitlezen.
Ma de zelf uitgevoerde reset is het nu al een paar uur verder niet teruggekomen. Als het straks in NL nog een keer gebeurd, zal ik even contact opnemen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
JohanB schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat hij met dat gele boxje het continue gezeur bedoelt met “je moet onder snelheid x blijven om het te halen”. Ook laatst weer bij mij “je gaat met -5% aankomen, je moet laden om het doel te bereiken”. Daarna heel lange het gele gezeur en uiteindelijk gewoon normaal doorgereden zoals altijd en kwam met +11% aan (Oberhonnefeld - Bussum)

Netjes verbruik voor 125 km/h trouwens! Dat doet die van mij je absoluut niet na!
Ik snap wat hij bedoelt hoor. Maar of je ze krijgt op stukken waar je sowieso om de twee uur stopt vraag ik het me af. Tenzij je harder dan 140 km/u rijdt denk ik of accu degradatie hebt.

Verbruik niet op letten, dit kan goed een flink stuk bergaf geweest zijn. In Frankrijk met 140 had ik net boven de 200 Wh/km. In Spanje enkele stukken dat de AP het niet trok met 120 of 125. Toen op 110 gezet omdat ik niet zelf wilde rijden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Oekol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Ik snap wat hij bedoelt hoor. Maar of je ze krijgt op stukken waar je sowieso om de twee uur stopt vraag ik het me af. Tenzij je harder dan 140 km/u rijdt denk ik of accu degradatie hebt.

Verbruik niet op letten, dit kan goed een flink stuk bergaf geweest zijn. In Frankrijk met 140 had ik net boven de 200 Wh/km. In Spanje enkele stukken dat de AP het niet trok met 120 of 125. Toen op 110 gezet omdat ik niet zelf wilde rijden.
Yep, harder dan 140.. (Veel) Harder >:)
Nee zonder gekkigheid geldt het ook voor ritten wanneer je niet met volle batterij vertrekt.
2-2.5u is ook mijn stop intervals, maar in DE als ik plankgas doe om wat audi/ bimmer/ merc bij te houden dan gaat ie de 2u echt niet halen. Een keer gemeten, verbruik met gemiddeld 180 kmh op een stuk of 20km was 400 Wh/km als ik me goed herrinert. En dat is echte gemiddelde, dus met zowel afremmen, maar ook stukjes 200+. Netto batterij van 79 kWh kan je dus met 80% (90-10% bijv) ca 160km, dat is minder dan 1u rijden :+ Met degradatie nog minder.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
SirLct schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Yep, harder dan 140.. (Veel) Harder >:)
Nee zonder gekkigheid geldt het ook voor ritten wanneer je niet met volle batterij vertrekt.
2-2.5u is ook mijn stop intervals, maar in DE als ik plankgas doe om wat audi/ bimmer/ merc bij te houden dan gaat ie de 2u echt niet halen. Een keer gemeten, verbruik met gemiddeld 180 kmh op een stuk of 20km was 400 Wh/km als ik me goed herrinert. En dat is echte gemiddelde, dus met zowel afremmen, maar ook stukjes 200+. Netto batterij van 79 kWh kan je dus met 80% (90-10% bijv) ca 160km, dat is minder dan 1u rijden :+ Met degradatie nog minder.
Haha oké, ja dan gaat 't heel snel. Ja ik laat de auto 't mooi doen. Dus als AP straks ooit 150 kan dat is dat de max maar nu is 't voor mij 140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-07 04:40
Is het goed om in Nederland spatlappen te laten plaatsen voor model y? Ik heb wat artikelen gelezen en ze zeggen dat het de steenslag vermindert. Kan iemand wat ervaringen delen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
igix schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:21:
Is het goed om in Nederland spatlappen te laten plaatsen voor model y? Ik heb wat artikelen gelezen en ze zeggen dat het de steenslag vermindert. Kan iemand wat ervaringen delen?
Probeer de ervaring van de search eens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:52
@igix, even zoeken, is al veel over geschreven.

Samenvatting: ja lijkt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik zou het je zeker aanraden, heb ze hier de dag na het ophalen van de auto geplaatst om dat te voorkomen. Tesla levert niet voor niets ook plakplastic voor de Model Y achterdeuren om die te beschermen. Door de spatlappen heb ik dat plakplastic vooralsnog niet nodig gehad.

De Model Y is wat anders gevormd dan de Model 3, die daar minder last van heeft.

Dus ja, doen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Blader even een stukje terug in dit topic, vind je alles over spatlappen, origineel, ali, stug, soepel, of het werkt, of het wel of niet mooi is en of en wanneer ze de grond raken, hoe snel en eenvoudig ze te monteren zijn etc.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Smobbo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

[...]

Het is natuurlijk een MY LR AWD vs een MY RWD, maar ik zie hier toch ook vooral hoeveel impact snelheid heeft op je bereik :) .
110km/u (excl pauzes) kost 220Wh/km
86 km/u (excl pauzes) kost 175Wh/km

25km/u sneller kost dus 45Wh/km extra, dat gaat redelijk gelijk op qua percentage (27% sneller is 25% extra verbruik).
Ik zie voor de RWD niet staan welke velgen, als dat 19" zijn, dan scheelt dat natuurlijk ook nog iets tov 20" bij mij. En ik heb 2x Tesla (de langere variant dus) spatlappen voor, dat extra verbruik mag je ook niet verwaarlozen ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
De sweetspot voor wat betreft totale snelheid dus inclusief tijd om te laden zou liggen op 160kmh en snelladen tussen 20-60%, althans met M3P. Lekker laagvliegen 8)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:35
sjors123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten, wordt in dat geval daarop afgetopt. Los van dat: uitvoerig doorgerekend en in mijn geval was het wel goedkoper.
Vergeet niet dat de afschrijving van de auto ook meegenomen moet worden als kosten. Vaak is de bijtelling dan nog steeds lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:15
Broodro0ster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:
Is de optie "Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited" verwijderd in een van de laatste updates?
De manual spreekt daar nog over, maar ik zie het niet staan bij m'n instellingen. Enkel slip start kan ik aan en uit zetten. Ik heb een M3 RWD 2023
Zit dat er nu niet standaard in? Ik heb sinds kort dat de auto bij 100% batterij nu weer deftig one pedal driving kan.
Ofwel was het door de koude temperaturen, maar normaal bij 100% glijdt de auto gewoon vooruit als ik het versnellingspedaal los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Voor de leaserijders onder ons. Hoe doen jullie dat als jullie service requests aanvragen, gaat Tesla automatisch de factuur naar de leasemaatschappij sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:30
this schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:40:
Voor de leaserijders onder ons. Hoe doen jullie dat als jullie service requests aanvragen, gaat Tesla automatisch de factuur naar de leasemaatschappij sturen?
Je leasemaatschappij heeft ook inzicht in de services, zij ontvangen ook de berichten die jij vanuit Tesla ontvangt. Ze zijn eigenaar van de auto en jij een bestuurder.

Facturen gaan volgens mijn Leasemaatschappij inderdaad automatisch naar hen toe (omdat zij dus eigenaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Gisteren avond stond ik bij een SuC en wilde de auto niet opladen. Geel knipperend lampje. Bij het inpluggen hoorde ik steeds een aantal klikken. Na meerdere stalls geprobeerd te hebben ben ik maar naar huis gereden om daar verder te kijken. Ook thuis wilde de auto niet laden. Uiteindelijk een paar keer aan de noodontgrendeling getrokken en uiteindelijk is het gelukt om de auto op te laden.

Ik heb het vermoeden dat er iets in de oplaadpoort niet goed contact maakt met de laadkabel vanwege het klikken van de laadpoort. Vandaag maar opnieuw een SuC bezoeken om te kijken of het probleem (tijdelijk) opgelost is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Nog een aantal onofficiële renders van de nieuwe Model 3, uiteraard gebaseerd op de tot nu toe gelekte foto's:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzRUhW8AAZNX6?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzRVVWUAA1IYU?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzRUhWcAAUAJj?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzRUeXsAEgOyp?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzaiMXcAAg43C?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzbDsXEAA5LEX?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzbkSWIAABnGb?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4LzcDMWwAAKYWP?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
schumi1986 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:56:
Gisteren avond stond ik bij een SuC en wilde de auto niet opladen. Geel knipperend lampje. Bij het inpluggen hoorde ik steeds een aantal klikken. Na meerdere stalls geprobeerd te hebben ben ik maar naar huis gereden om daar verder te kijken. Ook thuis wilde de auto niet laden. Uiteindelijk een paar keer aan de noodontgrendeling getrokken en uiteindelijk is het gelukt om de auto op te laden.

Ik heb het vermoeden dat er iets in de oplaadpoort niet goed contact maakt met de laadkabel vanwege het klikken van de laadpoort. Vandaag maar opnieuw een SuC bezoeken om te kijken of het probleem (tijdelijk) opgelost is.
Je ziet geen foutmeldingen als je op het icoontje van de bel rechts bovenin drukt? Sowieso alvast een service afspraak plannen, als het vandaag ook niet lukt om te laden wil je wel echt zo snel mogelijk geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:22
Sander schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Met vouwwagen en 4 fietsen erop haalden wij gemiddeld rond de 220 Wh/km, met eigenlijk overal 100 op de AP en laatste 50km voor een stop een hogere snelheid om zo leeg mogelijk aan te komen. Stukken van 300 a 400km zonder stoppen gaat het (met aanhanger) echt niet worden, maar wij reden veel vaker weer nagenoeg vol weg dan vooraf verwacht. Voordat de kinderen hun schoenen aan hebben, geplast etc en dan nog even wat drinken kopen of uit de koelkast van de vouwwagen en voor je het weet krijg je al een waarschuwing dat de auto vol is.

Afkoppelen ook slechts 1 maal hoeven doen op 2000km (1000 heen, 1000 terug). Fastned heeft mooie stations waar je aangekoppeld kunt laten en ook bij tesla steeds vaker punten waar dat kan (al dan niet met wat creativiteit).

Voor mij als privé eigenaar is de besparing van RWD tov LR nog steeds een goede keuze, juist omdat ook de vakantie rit 100% meeviel. In de Benelux is een RWD een nobrainer, ook met vouwwagen. Bij weekendjes kamperen kom je er wel in 1 keer en ter plekke keertje volladen voor de terugreis is dan ook geen probleem
Leuk om te lezen. De vouwwagens zijn erg hot op dit moment aangezien het dus met een elektrische auto dus prima kan.

Wat betreft je verbruik en aerodynamica voor de Y RWD: wat voor vouwwagen hebben jullie en stonden de fietsen op de dissel of had je die bovenop de vouwwagen staan?

Wanneer ik bijv. naar de verschillende vouwwagens kijk lijkt me de camp-let de meest aerodynamische aanhangwagen. Daarnaast ben ik van plan om de fietsen op de dissel te plaatsen ipv bovenop. Dat moet m.i. ook weer wat schelen in verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Laatst online: 16:57
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:56:
Nog een aantal onofficiële renders van de nieuwe Model 3, uiteraard gebaseerd op de tot nu toe gelekte foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als deze renders kloppen, is het een mooie refresh die de auto heel goed doet in mijn beleving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Je ziet geen foutmeldingen als je op het icoontje van de bel rechts bovenin drukt? Sowieso alvast een service afspraak plannen, als het vandaag ook niet lukt om te laden wil je wel echt zo snel mogelijk geholpen worden.
Ja er kwam meteen een foutmelding. Volgensmij stond er dat opladen gestopt was omdat de laadkabel niet goed in de poort zou zitten.

De kabel langzaam,snel, zacht, hard in de poort drukken had geen effect, steeds dezelfde melding.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de Tesla dus mocht het vandaag niet lukken bij de SuC ga ik meteen een service afspraak plannen.. Als ik op Google zoek kom ik best wat problemen met de laadpoort tegen (model S,X,3)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:30
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:56:
De sweetspot voor wat betreft totale snelheid dus inclusief tijd om te laden zou liggen op 160kmh en snelladen tussen 20-60%, althans met M3P. Lekker laagvliegen 8)
Overdrijven kan natuurlijk ook, ik ben de laatste die hard rijden gaat promoten. Maar 160 kmh voor "laagvliegen" is wel weer heel extreem. Dat is in redelijk wat gevallen in Duitsland nog gewoon rechter of middenbaan meerijden. (en de batterij is dan wel steeds verdomd snel leeg inderdaad)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 23-08-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:56:
Volgens Ome Bjorn is het zelfs 190kmh voor de M3P, zoals altijd, neem het met korreltje zout. En het moet ook zo zijn dat je elke keer SuC tegenkomt precies als je % onder 10% duikt. Maar matematisch gezien klopt de berekening van hem volgens mij wel. YouTube: Optimal cruising speed for Model 3 Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

Heb je al gekeken of je niet een stuk bladje of vuil heb in je laadpoort? Desnoods met zaklamp even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:26
Dix0r schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Leuk om te lezen. De vouwwagens zijn erg hot op dit moment aangezien het dus met een elektrische auto dus prima kan.

Wat betreft je verbruik en aerodynamica voor de Y RWD: wat voor vouwwagen hebben jullie en stonden de fietsen op de dissel of had je die bovenop de vouwwagen staan?

Wanneer ik bijv. naar de verschillende vouwwagens kijk lijkt me de camp-let de meest aerodynamische aanhangwagen. Daarnaast ben ik van plan om de fietsen op de dissel te plaatsen ipv bovenop. Dat moet m.i. ook weer wat schelen in verbruik.
De camp-let vouwwagens zijn vrij klein qua buitenmaat en laag in gewicht, ik denk dat dat de grootste factor is. Daarnaast denk ik niet dat de aerodynamische vorm je nog veel gaat helpen als je fietsen op de vouwwagen en/of de dissel plaatst. Ik merk het namelijk ook in verbruik met een ICE auto als ik er fietsen op plaats :) en dan staan ze op de dissel.
Sander schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Die 4 fietsen schelen denk ik een hoop in gebruik. 400km rijden met een EV + vouwwagen is utopie, Maar ik wil toch wel richting de 250km met 110+km/h of 300km met 100-110km/h. Dan lijkt de LR de enige optie te zijn, de RWD heeft dan, van wat ik nu lees, niet genoeg range. En ik weet dat 100 vs 110+ niet heel veel tijdswinst geeft (zeker niet op de korte trips), maar ik merk dat ik relaxter rijd met enige snelheid, dan hangend tussen de vrachtwagens. Dat is een tekortkoming van mijzelf en niet van de auto's natuurlijk :+ Ik ben nog niet gewend aan de "beperkte" range en het letten op je verbruik. Voorbeeld: afgelopen vakantie de laatste stint naar huis van 480km met vouwwagen met 120km/h gereden. Dus ik heb nog wat te leren met EV rijden, en misschien wend het snel, maar ik merk dat ik nog een beetje "angst" heb voor de beperkte range van de RWD, en dat is dan vooral met een vouwwagen. Ik ben niet heel snel moe van autorijden, en voor 500km hoef ik ook niet 2/3x te stoppen, 1x is genoeg. Overigens maak ik me geen zorgen over waar ik kan laden, maar dus wat meer over de laadfrequentie :) Dit zijn misschien zorgen waar een ICE rijder zich druk overmaakt, maar dat is nu eenmaal zo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 23-08-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
ybos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Vergeet niet dat de afschrijving van de auto ook meegenomen moet worden als kosten. Vaak is de bijtelling dan nog steeds lager.
Ik heb via de ANWB auto kosten calculator de afschrijving meegenomen en alle kosten vergeleken.

Uiteindelijk was MYP in mijn uitvoering goedkoper dan leasen met bijtelling.

Reden:

- Mobiliteitsbudget van werkgever, zakkelijke km's vergoed a 21cent, overgebleven bedrag brutto uitbetaald.
- Veel zakkelijke kms, weinig privé.
- Bijtelling gaat over nieuwwaarde, maar kosten zijn verbruik en afschrijving. Bij elektrishe auto's zie je al gelijk dat nieuwaarde hoger is en verbruik lager, je bereikt dus eerder het tipping point.
- Ik heb 13.000 kWh aan zonne opbrengst per jaar. ik kan dat nu voor 22cent per kWh terugleveren (powerpeers) in de toekomst wss lager, dus dat reken ik als stroom kosten.

Uiteingelijk was privé dus goedkoper dan lease. De nieuwaarde is daarbij van belang, bij een goedkopere uitvoering is dat wellicht anders. Daarnaast natuurlijk ook eventuele financierings kosten (en wellicht gevolgen hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:35
The_Woesh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Ik heb via de ANWB auto kosten calculator de afschrijving meegenomen en orginele kosten.

Uiteindelijk was MYP in mijn uitvoering goedkoper dan leasen met bijtelling.

Reden:

- Mobiliteitsbudget van werkgever, zakkelijke km's vergoed a 21cent, overgebleven bedrag brutto uitbetaald.
- Veel zakkelijke kms, weinig privé.
- Bijtelling gaat over nieuwwaarde, maar kosten zijn verbruik en afschrijving. Bij elektrishe auto's zie je al gelijk dat nieuwaarde hoger is en verbruik lager, je bereikt dus eerder het tipping point.
- Ik heb 13.000 kWh aan zonne opbrengst per jaar. ik kan dat nu voor 22cent per kWh terugleveren (powerpeers) in de toekomst wss lager, dus dat reken ik als stroom kosten.

Uiteingelijk was privé dus goedkoper dan lease. De nieuwaarde is daarbij van belang, bij een goedkopere uitvoering is dat wellicht anders. Daarnaast natuurlijk ook eventuele financierings kosten (en wellicht gevolgen hypotheek)
Ah, ik dacht dat het een case was auto op (eigen) zaak, of prive kopen en zakelijk rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat wat jij doet goedkoper is, eigen auto kopen en dan mobiliteitsbudget :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Volgens Ome Bjorn is het zelfs 190kmh voor de M3P, zoals altijd, neem het met korreltje zout. En het moet ook zo zijn dat je elke keer SuC tegenkomt precies als je % onder 10% duikt. Maar matematisch gezien klopt de berekening van hem volgens mij wel. YouTube: Optimal cruising speed for Model 3 Performance
Los van het feit dat je amper wegen vindt waar je langer dan een paar minuten die snelheden kan aan houden.

Op mijn trip van Copenhagen naar huis was mijn gemiddelde snelheid het laagst in Duitsland door werken en files...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Heb je al gekeken of je niet een stuk bladje of vuil heb in je laadpoort? Desnoods met zaklamp even controleren.
Ja, laadpoort is brandschoon. Auto is nu 2 weken oud. vorige 2 SuC's geen problemen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
Heeft iemand ooit wifi op een SuC werkend gekregen? Heb een nieuwe update en wil 'm daar downloaden als ik er ben maar elke SuC op vakantie zie ik geen wifi optie van Tesla. Toch zegt internet dat dit kan? Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Los van het feit dat je amper wegen vindt waar je langer dan een paar minuten die snelheden kan aan houden.

Op mijn trip van Copenhagen naar huis was mijn gemiddelde snelheid het laagst in Duitsland door werken en files...
Daarom, het is allemaal theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Oekol schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:32:
Heeft iemand ooit wifi op een SuC werkend gekregen? Heb een nieuwe update en wil 'm daar downloaden als ik er ben maar elke SuC op vakantie zie ik geen wifi optie van Tesla. Toch zegt internet dat dit kan? Hoe dan?
Je bedoelde de wifi logo die je ziet op scherm als je kijk naar de faciliteiten van de SuC?
Dat kan ook wifi van de plaatselijke aanbieder zijn als goed is. Dwz, staat de SuC bij Novotel, dan is het de wifi van Novotel. Zelfde als wc logo, betekent ook niet een wc aan de SuC zelf.
In amerika waren ze wel zover om wifi op SuC te plaatsen, zo las ik iig op reddit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ybos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:17:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat wat jij doet goedkoper is, eigen auto kopen en dan mobiliteitsbudget :Y
Die case heb ik hier ook gemaakt, ik heb de auto afbetaald maar ontvang wel iedere maand mobiliteitsbudget en km-vergoeding. Zo lang er nog geen wegenbelasting wordt geheven, de verzekering goedkoop blijft en het laden met dynamische tarieven zo blijft gaan als nu het geval is (iedere maand nog geld terug op de energierekening, zal in de winter wel niet lukken, I know, maar dan heb ik al een buffer opgebouwd), is het een zeer interessante business case om een Tesla privé aan te kopen ipv voor lease met de steeds hoger wordende bijtelling te gaan. Natuurlijk heb je wel afschrijving, maar daarom zet ik de maandelijkse auto inkomsten direct apart op een spaardoel om over 5-6 jaar met 150k km de volgende Tesla (vermoed ik ;) ) ook weer privé aan te kunnen kopen.

En als je ooit van werkgever wisselt dan neem je de Tesla lekker mee, dat vind ik misschien nog wel het grootste voordeel: niet ergens te lang blijven hangen omdat je auto zo'n mooie lage bijtelling heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

ybos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Bij dat soort berekeningen zie ik vaak de fiscale afschrijving ipv de reële afschrijving.

Dus ik ben echt benieuwd naar een berekening die gunstig uitkomt voor zakelijk ipv privé voor een zzp-er. Heel misschien voor een M3SR+ omdat de bijtelling daar relatief laag is, maar toch zeker niet voor een MYLR, laat staan een MYP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Herkenbaar. Ooit zoiets gehad met de Model S85. Gelukkig daarna nooit meer teruggekomen. Nu je het zegt ging het bij mij ook weer werken na klooien met de noodontgrendeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
JohanB schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Overdrijven kan natuurlijk ook, ik ben de laatste die hard rijden gaat promoten. Maar 160 kmh voor "laagvliegen" is wel weer heel extreem. Dat is in redelijk wat gevallen in Duitsland nog gewoon rechter of middenbaan meerijden. (en de batterij is dan wel steeds verdomd snel leeg inderdaad)
Dat is een grapje natuurlijk, voor Nederlandse begrippen is 160kmh al snel laagvliegen :+
Mijn beperkte ervaring op de Autobahn tijdens auto-vakanties is wel dat je vanaf 150km/h 95% van de mensen voorbij rijdt als Nur Links rijder. Heb maar een enkele keer aan de kant moeten gaan voor met name BMW’s die je later weer voorbij rijdt 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Die case heb ik hier ook gemaakt, ik heb de auto afbetaald maar ontvang wel iedere maand mobiliteitsbudget en km-vergoeding. Zo lang er nog geen wegenbelasting wordt geheven, de verzekering goedkoop blijft en het laden met dynamische tarieven zo blijft gaan als nu het geval is (iedere maand nog geld terug op de energierekening, zal in de winter wel niet lukken, I know, maar dan heb ik al een buffer opgebouwd), is het een zeer interessante business case om een Tesla privé aan te kopen ipv voor lease met de steeds hoger wordende bijtelling te gaan. Natuurlijk heb je wel afschrijving, maar daarom zet ik de maandelijkse auto inkomsten direct apart op een spaardoel om over 5-6 jaar met 150k km de volgende Tesla (vermoed ik ;) ) ook weer privé aan te kunnen kopen.

En als je ooit van werkgever wisselt dan neem je de Tesla lekker mee, dat vind ik misschien nog wel het grootste voordeel: niet ergens te lang blijven hangen omdat je auto zo'n mooie lage bijtelling heeft :)
Mensen, deze discussie over lease vs koop vs prive vs zakelijk etc. komt regelmatig terug en hoort thuis in een van de andere topics. Zie de topic waarschuwing onder "Gerelateerde topics".

Het is altijd afhankelijk van de persoonlijke fiscale situatie en heeft verder niets specifiek te maken met M3/MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Ah ja, ik refereerde in mn hoofd aan dit filmpje, meende me te herinneren dat optimaal op 160kmh lag maar zat er dan naast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannylama
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-01-2024
Hallo iedereen

Sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een M3LR (met trekhaak!)

Ik heb een vraag voor de Belgische vrienden hier.
Ik kreeg enkele dagen later een bericht van Hiflow dat ze mijn Tesla komen ophalen voor een technische keuring van de trekhaak <750kg.
Ik dacht dat dit niet nodig was in België? Tesla zelf aan de lijn al gehad en liet me vertellen dat dit normaal is.
Enige ervaringen/tips?
Heb ook onmiddelijk gevraagd, kan je die keuring dan niet direct tot 1000kg doen? “Neen, doen we niet” was hun reactie..

Is dit normaal dat ik dit dan nog zelf moet laten keuren (en betalen), voor met geremd tot 1000kg te mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mannylama schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:59:
Hallo iedereen

Ik kreeg enkele dagen later een bericht van Hiflow dat ze mijn Tesla komen ophalen voor een technische keuring van de trekhaak <750kg.
Ik dacht dat dit niet nodig was in België? Tesla zelf aan de lijn al gehad en liet me vertellen dat dit normaal is.
Enige ervaringen/tips?
Heb ook onmiddelijk gevraagd, kan je die keuring dan niet direct tot 1000kg doen? “Neen, doen we niet” was hun reactie..

Is dit normaal dat ik dit dan nog zelf moet laten keuren (en betalen), voor met geremd tot 1000kg te mogen rijden.
Is het een originele Tesla trekhaak die erbij besteld is, of een aftermarket trekhaak die na aankoop is geplaatst? Lijkt mij voor een originele vanuit de fabriek overbodig. Als het achteraf via een andere partij is dan kan ik het mij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 18:19

Bob

Mannylama schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:59:
Hallo iedereen

Enige ervaringen/tips?

Mijn model Y RWD is ook door hiflow afgehaald geweest en gekeurd. De < 750 kg herinner ik me niet meer, maar kan kloppen. Heeft dat niet als voordeel dat hij niet jaarlijks herkeurd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Ah ja, ik refereerde in mn hoofd aan dit filmpje, meende me te herinneren dat optimaal op 160kmh lag maar zat er dan naast
Die optimale snelheid hangt af van waar de superchargers staan op je route. Bij Bjorn is dat dus 190km/u. Maar in jouw geval kan dat evengoed 160 zijn of zelfs 200, allemaal route afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Is het een originele Tesla trekhaak die erbij besteld is, of een aftermarket trekhaak die na aankoop is geplaatst? Lijkt mij voor een originele vanuit de fabriek overbodig. Als het achteraf via een andere partij is dan kan ik het mij voorstellen.
Dat is het gekke aan de belgische wetten.

Zelfs met een nieuwe auto met een full OE trekhaak moet je naar de keuring.
Vraag je tot 750kg dan keuren ze enkel de trekhaak (conformiteit label). En je moet pas herkeuren na 4 jaar.

Wil je meer dan 750kg, dan moet de hele auto gekeurd worden (totale onzin... maar ja), en je moet elk jaar herkeuren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannylama
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-01-2024
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Het is originele trekhaak van Tesla dat (ik denk toch) in de fabriek er op geplaatst geweest is.
Bob schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Mijn model Y RWD is ook door hiflow afgehaald geweest en gekeurd.
Oke dat is toch al een geruststelling. Zijn het een beetje professionele chauffeurs? Heb zo wat angst om mijn auto mee te geven met iemand “random”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Wat te doen met vogelpoep en insecten? Dit is mijn eerste auto (model3 2021, blauw) en waar ik vantevoren nooit aan had gedacht zijn die twee dingen. Online lees ik dat dat allemaal in de lak gaat zitten en dat je het direct moet verwijderen. Doen mensen dat in de praktijk ook?

Elke week is het wel raak qua vogelpoep en na elke langere rit is de neus vies van de insecten. Moet je dat echt elke keer binnen een dag eraf halen? Keukenrol en water of misschien handzeep?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
Menesis schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:52:
Wat te doen met vogelpoep en insecten? Dit is mijn eerste auto (model3 2021, blauw) en waar ik vantevoren nooit aan had gedacht zijn die twee dingen. Online lees ik dat dat allemaal in de lak gaat zitten en dat je het direct moet verwijderen. Doen mensen dat in de praktijk ook?

Elke week is het wel raak qua vogelpoep en na elke langere rit is de neus vies van de insecten. Moet je dat echt elke keer binnen een dag eraf halen? Keukenrol en water of misschien handzeep?
Gewoon microvezeldoek en warm water (giet eerst wat er overheen om erna te poetsen).

Ik haal het overigens zelden er af en heb eigenlijk nooit issues. Een dikke poep in de volle zon probeer ik ook wel altijd even weg te halen als ik er tijd voor heb. Auto gaat eens in de 2-3 maanden door de wasstraat en daarna is het meeste wel weg. De vliegjes op de bumper gaan bijna nooit helemaal eraf, maar die laat ik zitten. Wel de witte lak overigens.

Voorbumper en motorkap is gewoon kansloos om mooi te houden. Steenslag, insecten etc…

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-08-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

Ik heb altijd donkere lak gehad maar het verschilt gewoon erg veel per auto/merk/type. Bij mijn vroegere Seat Leon (zwart) zag ik dat er op het werk om 10u een dikke laag stront op was achtergelaten. 's-Avonds om 17u thuis netjes schoon gemaakt en toch zat er een matte/doffe plek zo groot als een sinaasappel. Dat was wel een zonnige dag in de zomer van 30+°C.
Vliegjes heb ik nog nooit iets aan gedaan.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Taro schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf dit. Vooral de koplampen voor heb ik altijd een enorme misser gevonden. Vorm vind ik niet mooi en de DRL is enorm lelijk (nooit begrepen eigenlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
STIMPPYYY schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Gaaf dit. Vooral de koplampen voor heb ik altijd een enorme misser gevonden. Vorm vind ik niet mooi en de DRL is enorm lelijk (nooit begrepen eigenlijk).
Bedoel je de huidige of die highland?

Ik vond de huidige model 3 "gezicht" ook best lelijk, lijkt op een kikker ofzo. Maar heeft wel uniek iets.
Maar dan weet ik niet of de highland beter is. Het is erg bland geworden, lijkt op willekeurig chinees auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Bedoel je de huidige of die highland?

Ik vond de model 3 "gezicht" ook best lelijk, lijkt op een kikker ofzo. Maar heeft wel uniek iets.
Maar dan weet ik niet of de highland beter is. Het is erg bland geworden, lijkt op willekeurig chinees auto.
Huidige inderdaad. Nieuwe is 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 18:19

Bob

Mannylama schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Oke dat is toch al een geruststelling. Zijn het een beetje professionele chauffeurs? Heb zo wat angst om mijn auto mee te geven met iemand “random”.
Hij wilde de verzekeringspapieren zien, nam foto's van de auto en verder, als je voor hiflow werkt dan is het per definitie professioneel natuurlijk ;)
Het is het type personeel dat werkt in de app-based-freelance-low-overhead branche, zoals deliveroo, uber, ... Ik heb snel vertrouwen in de mensen dus voor mij is dat geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dix0r schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Fietsen stonden bovenop de wagen, zonder fietsen erbovenop in NL wat gereden en dat scheelt wel wat verbruik, kan de data ervan alleen zo 1,2,3 niet terug vinden nu. Vouwwagen is een Holtkamper Cocoon met een ouderwetse Greenbox kitchen op de dissel (aardig "blok") en dan imperiaal erop met 2 volwassen fietsen en 2 kinderfietsen. Nieuwere wagens zouden idd snel de fietsen naar dissel verplaatsen, maar zou ik ook moeten kijken hoe ik dan alle fietsen mee krijg voor het hele gezin :-)

Tegelijkertijd zijn fietsen op een drager absoluut geen garantie op laag verbruik, zeker de 29" MTB's steken vaak een stukje langs de auto, los van het 'onderbreken' van de flow achter de auto.
Luuk84 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Die 4 fietsen schelen denk ik een hoop in gebruik. 400km rijden met een EV + vouwwagen is utopie, Maar ik wil toch wel richting de 250km met 110+km/h of 300km met 100-110km/h. Dan lijkt de LR de enige optie te zijn, de RWD heeft dan, van wat ik nu lees, niet genoeg range. En ik weet dat 100 vs 110+ niet heel veel tijdswinst geeft (zeker niet op de korte trips), maar ik merk dat ik relaxter rijd met enige snelheid, dan hangend tussen de vrachtwagens. Dat is een tekortkoming van mijzelf en niet van de auto's natuurlijk :+ Ik ben nog niet gewend aan de "beperkte" range en het letten op je verbruik. Voorbeeld: afgelopen vakantie de laatste stint naar huis van 480km met vouwwagen met 120km/h gereden. Dus ik heb nog wat te leren met EV rijden, en misschien wend het snel, maar ik merk dat ik nog een beetje "angst" heb voor de beperkte range van de RWD, en dat is dan vooral met een vouwwagen. Ik ben niet heel snel moe van autorijden, en voor 500km hoef ik ook niet 2/3x te stoppen, 1x is genoeg. Overigens maak ik me geen zorgen over waar ik kan laden, maar dus wat meer over de laadfrequentie :) Dit zijn misschien zorgen waar een ICE rijder zich druk overmaakt, maar dat is nu eenmaal zo :)
De 4 fietsen schelen wat, maar zeker niet net zoveel als 10 of 20km/u harder. Sterker nog, na de eerste 200km had de Tesla heel goed door wat m'n verbruik was en klopte dat ook vrij goed met aankomstpercentages bij stops, behalve bij aardige stukken stijgen (zonder daarna te dalen) vlak voor een stop, dan liep het verbruik echt fors op. Overigens zit je met 100 km/u (wat in een tesla 99 GPS is) echt niet continu tussen de vrachtwagens, maar veelal op de 2e baan bij wat drukker verkeer, ik ben normaliter ook van het doorrijden, nu was de sport om dat zeker laatste stukken voor een stop te optimaliseren om met zo laag mogelijke SOC aan te komen.

500km met 1x stoppen is ook met een RWD prima haalbaar met aanhanger erachter, bij 100/110, maar goed ik denk dat je zelf al goed identificeert dat je nu als ICE rijder nog wat range anxiety hebt :-)

En dat is ongeacht alle rationalisering en argumenten, vooral ervaren. Voor mij was de vakantie eigenlijk de laatste 'grote' test voor een EV (en de RWD vs LR keuze) en dat is me 100% meegevallen, hoewel ik in verleden ook vaak 300 a 400km reed aan 1 stuk en dan vond dat het prima ging, merkte ik deze keer dat ik significant relaxter aankwam op bestemming en dat werd gedeeld door de rest van de passagiers. Ik was ook beduidend relaxter op tussenstops die uiteindelijk niet eens (merkbaar) langer waren dan voorheen, maar waarin je net wat relaxter bent tegen de kids als ze even lopen te treuzelen oid want dat maakt volgende stukje rijden gewoon weer wat langer (of sneller). Maar goed dit moet je zelf ervaren en of je dat doet met een RWD of een LR is in mijn ogen meer een financiële dan een praktische keuze, voor mij was die 7k verschil een hoop hotelovernachtingen/lunches onderweg, maakt dat verschil in bijtelling je niet uit dan gewoon lekker LR doen en niet achteraf spijt hebben, bijkomend voordeel is een iets hogere laadsnelheid dus weer een minuut bespaard op een stop, mocht je echt in optimalisatie modus zitten :-P

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 23-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Laatst online: 06:44
Sinds de upgraden naar software 2023.26.7 in mijn Model Y RWD 2023. Valt het mij op dat de cabin overheat protection boven de 40C niet meer consequent inschakelt.

Meer mede-eigenaren last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4pbP8u_HEXs0v7dgC_k0ZzjP68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdsnMqr565UTXWKqVwCAQ3v2.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens benieuwd naar jullie mening over onderstaande, als ik de batterij oplaad tot 80 of 100%, krijg ik geregeld de volgende meldingen.
Het opladen gaat via tesla charger, 3 fasen. De groep in de meterkast heb ik al eens aan/uit gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS0AehOTOm1cXOWZzoPxq3nV9l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYUnRr1zN7sBfJRhv25lUAtO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door PSP123 op 23-08-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
PSP123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:32:
Sinds de upgraden naar software 2023.26.7 in mijn Model Y RWD 2023. Valt het mij op dat de cabin overheat protection boven de 40C niet meer consequent inschakelt.

Meer mede-eigenaren last van?

[Afbeelding]
Even een ander vraagje, waarom gebruik je die eigenlijk? Die overheat protection moet dan toch echt wel heel frequent aangaan als de limiet maar op 40 graden staat?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bokkow
De servicemonteur is hier vanochtend een klein uurtje bezig geweest, kabel vervangen, melding over niet meer kunnen DC laden zou niet meer voor moeten komen, het is ook niet meer langs gekomen na die ene keer 🤷🏼‍♂️.
Wederom een goede ervaring dus.

Heb wel slecht nieuws voor jullie, hij zei dat dit de mooiste Model 3 is die hij heeft gezien. Ik ga er daarbij vanuit dat hij spreekt voor heel Tesla Nederland gezien hij toch ook een soort vertegenwoordiger is he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:35:
De servicemonteur is hier vanochtend een klein uurtje bezig geweest, kabel vervangen, melding over niet meer kunnen DC laden zou niet meer voor moeten komen, het is ook niet meer langs gekomen na die ene keer 🤷🏼‍♂️.
Wederom een goede ervaring dus.

Heb wel slecht nieuws voor jullie, hij zei dat dit de mooiste Model 3 is die hij heeft gezien. Ik ga er daarbij vanuit dat hij spreekt voor heel Tesla Nederland gezien hij toch ook een soort vertegenwoordiger is he.
Wat is er zo bijzonder aan die van jou? Heb je aanpassingen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Wat zeggen jullie, wachten op de highland of de huidige bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
this schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Even een ander vraagje, waarom gebruik je die eigenlijk? Die overheat protection moet dan toch echt wel heel frequent aangaan als de limiet maar op 40 graden staat?
Staat standaard vanuit de fabriek toch ingesteld op 40C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dutchlimits schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:39:
Dat is moeilijk te zeggen. Maar de kans is heel groot (99%) dat wanneer je er nu een bestelt dat je sowieso de facelift krijgt. De huidige versie wordt zover ik kan zien niet meer gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PSP123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Staat standaar vanuit de fabriek toch ingesteld op 40c?
Kan me niet voorstellen. Onnodig energieverbruik om een lege auto op temperatuur te houden past niet echt in de filosofie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dutchlimits schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Wat is er zo bijzonder aan die van jou? Heb je aanpassingen oid?
bokkow in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Full wrap, getint, verlaagd en spoorverbreders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Jeroenneman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Kan me niet voorstellen. Onnodig energieverbruik om een lege auto op temperatuur te houden past niet echt in de filosofie.
Blijkbaar wel, als ik de overheat protection wil aanzetten krijg ik 3 opties. 30°C, 35°C en 40°C.
Gek dat Tesla dit zo laag zet. Dat moet echt ongelofelijk veel energie verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
[...]

Was bij mijn MY ook het geval, stond ingesteld op 40c. Heb het de volgende dag uitgezet want waarom zoveel energie verspillen terwijl er niemand in de auto zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Armo op 23-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJWCtE2ew4awO3wChqdzHuOb4Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKySPu5nMr59Ry8FmHCsUQQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Mooi hoor! Misschien nog eem raamtint..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Dutchlimits schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Mooi hoor! Misschien nog eem raamtint..?
Dankjewel! Inmiddels is ie getint, achterruit volledig 70%, zijruiten aflopend 70%, 50%, 30%

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CXRVD9nl.jpg
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Dankjewel! Inmiddels is ie getint, achterruit volledig 70%, zijruiten aflopend 70%, 50%, 30%

[Afbeelding]
:)
Mooie locatie ook. Italie?

krijg ineens het idee om een kaartje bij te gaan houden welke SuC's ik allemaal gebruikt heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

Zit al een tijd mee te lezen in 't topic, vanwege de wens om binnenkort een Model Y te bestellen.

Het zal in elk geval een MY LR worden met de 20" velgen. Qua kleuren, ik twijfel tussen Quicksilver en Cherry Red. Gisteren beide kleuren bekeken in een Tesla dealer. Zitten er nog kwaliteitspunten tussen? Welke laat makkelijker/sneller krassen zien dan de ander? Ik zou verwachten dat Quicksilver dit minder snel heeft?

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Ben je geen garantie kwijt bij een verlaging van de auto? (rijhoogte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
schumi1986 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Mooie locatie ook. Italie?

krijg ineens het idee om een kaartje bij te gaan houden welke SuC's ik allemaal gebruikt heb :P
Danku! Splinternieuwe in Berchtesgaden (Zuid Duitsland) hele mooie en nogal historisch beladen omgeving. Dit was zeg maar min of meer het thuisdorp van Hitler en een aantal consorten… Wel begrijpelijk want het is echt heel mooi daar. Absoluut de moeite waard 1-2 dagen uit te trekken wanneer je toch in de richting bent van of naar Zuid-Europa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Maximus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:04:
Zit al een tijd mee te lezen in 't topic, vanwege de wens om binnenkort een Model Y te bestellen.

Het zal in elk geval een MY LR worden met de 20" velgen. Qua kleuren, ik twijfel tussen Quicksilver en Cherry Red. Gisteren beide kleuren bekeken in een Tesla dealer. Zitten er nog kwaliteitspunten tussen? Welke laat makkelijker/sneller krassen zien dan de ander? Ik zou verwachten dat Quicksilver dit minder snel heeft?
Bij zilver/ grijs is inderdaad wat minder zichtbaar. Beide kleuren komen vanuit Gigaberlijn als goed is dus in het algemeen "beter in elkaar". Vergeet niet 500 euro korting als je referral gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Dan heeft ie die van mij nog niet gezien :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Bij zilver/ grijs is inderdaad wat minder zichtbaar. Beide kleuren komen vanuit Gigaberlijn als goed is dus in het algemeen "beter in elkaar". Vergeet niet 500 euro korting als je referral gebruiken.
't Hoofd zegt inderdaad doe Quicksilver. 't Hart zegt 'kleur eens buiten de lijntjes, en doe Cherry Red'. Vind alleen CR wat minder mooi als je hem in de zon ziet. Binnen vond ik de kleur schitterend, 'wijnrood' achtig.

Heb inderdaad wel bewust voor die kleuren gekozen zodat ik zeker ben van een 'Berlijn'-auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Maximus op 23-08-2023 13:11 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dutchlimits schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:04:
Ben je geen garantie kwijt bij een verlaging van de auto? (rijhoogte)
Ik heb garantie op alles zoals bij een ander, ook al gebruik van mogen maken.

Waar het wel mogelijk kan gaan wringen is bij ophangingsdelen zoals de draagargmen. De vrouw van Tesla Nederland die ik had gebeld voor de aankoop zei wel dat als het door een gerenomeerd bedrijf is gemonteerd met certificiaat (TUV in mijn geval) dat ze daar ook garantie op verlenen. Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat ik tegen de tijd dat dat nodig is dan alsnog voor een set Mountain Pass Performance draagarmen ga en daar helemaal niets meer mee te maken hoef te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Maximus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

't Hoofd zegt inderdaad doe Quicksilver. 't Hart zegt 'kleur eens buiten de lijntjes, en doe Cherry Red'. Vind alleen CR wat minder mooi als je hem in de zon ziet. Binnen vond ik de kleur schitterend, 'wijnrood' achtig.
Ik gooi nog eentje die het minder makkelijk maakt.... Pak standard kleur en gooi een willekeurig wrap met de 3000 euro die je bespaart >:) Kan je ook moss-groen pakken net als @bokkow bijvoorbeeld _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door SirLct op 23-08-2023 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:47
Retourtje Frankrijk achter de rug met de Y RWD. Hierbij het "verslag".

Wat verder opviel (allemaal een bevestiging van wat ik hier eerder heb gelezen:
  • De beschikbare (bagage)ruimte is echt fenomenaal. Met het grootste gemak konden we spullen voor 2 volwassenen en 3 kids (waaronder buggy, campingbed en kinderstoel) meenemen.
  • Heerlijk relaxed reizen voor lange ritten. TACC vrijwel continue aangehad zonder enig issue; alleen op tijd naar links gaan bij inhalen omdat hij geneigd is om snel af te remmen. Maar dat kon makkelijk met het rustige verkeersbeeld dat ik had. Autosteer alleen incidenteel gebruikt.
  • De "reisplanner" doet soms echt vreemde dingen. Initieel kiest hij echt logische laadopties, maar na een tijdje gaat hij herberekenen (logisch, omdat het verbruik fluctueert). Hier lijkt hij alleen star aan vast te houden, waardoor je heel vreemde korte laadstops krijgt. Alleen het beëindigen van de route en het opnieuw kiezen van de eindbestemming lijkt dit te resetten.
  • Ik houd normaal mijn auto redelijk schoon, maar na 2500km in 2 weken zit hij natuurlijk vol insecten (die in NL overigens nauwelijks nog voor lijken te komen, maar in F gelukkig nog wel). Toen op de terugweg de zon wat lager kwam te staan, werd de ruitenwisser door deze combi echt helemaal leip. De enige optie was om TACC uit te laten en de ruitenwisser uit te zetten. Nooit eerder problemen mee gehad, maar nu dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Ik gooi nog eentje die het minder makkelijk maakt.... Pak standard kleur en gooi een willekeurig wrap met de 3000 euro die je bespaart >:) Kan je ook moss-groen pakken net als @bokkow bijvoorbeeld _/-\o_
Haha, mooie ben je ;) 't Wordt een leaseauto, ga daar zelf niet zoveel aan prutsen. 't Enige wat al wel op de lijst staat zijn de twee spatlappen voor en de bakjes voor binnenin. Die van Tesla, niet ome Ali.

Vooral het krasverhullende van Quicksilver spreekt mij aan. Niets zo irritant dan kleine krasjes die je snel ziet (hence: daarom geen zwart :X).

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Maximus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Haha, mooie ben je ;) 't Wordt een leaseauto, ga daar zelf niet zoveel aan prutsen. 't Enige wat al wel op de lijst staat zijn de twee spatlappen voor en de bakjes voor binnenin. Die van Tesla, niet ome Ali.

Vooral het krasverhullende van Quicksilver spreekt mij aan. Niets zo irritant dan kleine krasjes die je snel ziet (hence: daarom geen zwart :X).
Hmm idd, zag niet dat het gaat over lease. Maar sommige leasemaatschappij wil best meewerken om bijv de wrap id leasetarief te zetten. Dan hou je je bijtelling laag (3k fiscale waarde lager) maar dan heb je een hele speciale kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Nee! Niet moss-groen pakken 😠

Ik denk inderdaad dat die service monteur de jouwe nog niet gezien heeft @SirLct ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Wij hebben een kapotte velg na het raken van een kei met mijn standaard Gemini MY LR.

Waar kan ik één losse vervangingsvelg krijgen? Ik hoef er maar eentje hebben - we gebruiken de orginele wieldoppen dus het valt niet erg op. Maar de auto is nog ontzettende nieuw en wil dit graag weer helemaal in orde maken.

Bij Tesla en op MP kan ik alleen complete sets verkrijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

Die van mij gaat nooit stuk, dus weet hij veel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb garantie op alles zoals bij een ander, ook al gebruik van mogen maken.

Waar het wel mogelijk kan gaan wringen is bij ophangingsdelen zoals de draagargmen. De vrouw van Tesla Nederland die ik had gebeld voor de aankoop zei wel dat als het door een gerenomeerd bedrijf is gemonteerd met certificiaat (TUV in mijn geval) dat ze daar ook garantie op verlenen. Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat ik tegen de tijd dat dat nodig is dan alsnog voor een set Mountain Pass Performance draagarmen ga en daar helemaal niets meer mee te maken hoef te hebben.
Klinkt logisch ja. Ik vind het namelijk een stuk mooier met een kleine verlaging. Mogelijk als ik de Tesla bestel verlaag ik ook in de loop der tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Roekeloos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:11:
Retourtje Frankrijk achter de rug met de Y RWD. Ik houd normaal mijn auto redelijk schoon, maar na 2500km in 2 weken zit hij natuurlijk vol insecten (die in NL overigens nauwelijks nog voor lijken te komen, maar in F gelukkig nog wel). Toen op de terugweg de zon wat lager kwam te staan, werd de ruitenwisser door deze combi echt helemaal leip. De enige optie was om TACC uit te laten en de ruitenwisser uit te zetten. Nooit eerder problemen mee gehad, maar nu dus wel.
[/list]
Ik heb recent 7000km retourtje Noordkaap gedaan in 8 dagen, en had me daar gewoon gemaakt bij elke (laad)stop even gauw een trekkertje en wat vocht langs de voorruit te halen, minuutje werk, groot plezier. Nadat ik dat ontdekt had nergens last meer van :) Insecten zijn nét zo hardnekkig dat je ze er niet af-wist met een beetje sproeien en wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Luckeh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:17:
Wij hebben een kapotte velg na het raken van een kei met mijn standaard Gemini MY LR.

Waar kan ik één losse vervangingsvelg krijgen? Ik hoef er maar eentje hebben - we gebruiken de orginele wieldoppen dus het valt niet erg op. Maar de auto is nog ontzettende nieuw en wil dit graag weer helemaal in orde maken.

Bij Tesla en op MP kan ik alleen complete sets verkrijgen.
Hoe kapot is kapot? Tweedehands moet je dan geluk hebben dat er een auto ex- aanrijding ofzo met oncomplete set velg. Maar anders wellicht is reparatie ook een idee? Als het gaat over krasjes kunnen ze tegenwoordig echt bijna alles wegkrijgen. Zelfs diepe stoeprandschade!

EDIT: eentje gevonden
https://www.onderdelenlij...elg/onderdeelid/17578717/
ze vragen wel hoofdprijs zie ik....

[ Voor 10% gewijzigd door SirLct op 23-08-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Dutchlimits schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:39:
Vraag is of je nog de huidige nieuw kan krijgen.

En verder weet niemand het. Het kan zomaar zijn dat als de highland er is iedereen de highland wil. Het kan ook dat als die er is mensen gaan lopen klagen over de kostenbesparingen die er kennelijk in verwerkt zitten.
Pagina: 1 ... 91 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: