Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.712.905 views

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
Rood moet je apart wassen van andere kleuren anders geeft het af :+

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
serjcan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:12:
Hoe en waar wast u uw Tesla? gebruik je autowasstraten zoals washin7 of ga je naar 'jezelf wassen' plaatsen zoals die naast AH XL in Eindhoven voor de kenners? Mijn auto is rood, moet ik ergens op letten met de kleur?
Met de hand op de oprit.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Hoe en waar wast u uw Tesla? gebruik je autowasstraten zoals washin7 of ga je naar 'jezelf wassen' plaatsen zoals die naast AH XL in Eindhoven voor de kenners? Mijn auto is rood, moet ik ergens op letten met de kleur?
Er is een heel detailing topic om los te gaan op middeltjes en methodes om je auto altijd piekfijn in orde te hebben.

Het is aan jezelf wat je wilt bereiken en hoeveel tijd en/of geld je eraan kwijt wilt zijn.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:36
Hoe en waar wast u uw Tesla? Mijn auto is rood, moet ik ergens op letten met de kleur?
Ik laat mijn rode auto met de hand wassen terwijl ik zelf werk, dat is kosten- en tijdseffectiever dan zelf doen. Heeft overigens bijzonder weinig met de kleur of het feit dat het een Tesla is te maken.

Er is elders op dit forum een heel detailingsdraadje waar je de voor- en nadelen van de manieren van het wassen van je auto kunt nalezen. Verder is het heel persoonlijk. Het varieert van ‘het is een gebruiksvoorwerp en ik rag ‘m elke week door de wasstraat en na 5 jaar ziet ‘ie er nog prima uit’ tot ‘never nooit nie in de krasstraat, gewoon op het handje met een XXL washand van elvenhaar, 8-alternerende-emmer-methode, afspuiten met triple-dest water en dan droogföhnen’.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-10 08:40
JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

ik vind deze nummers heel lastig te combineren, wat het voor @thechip een hele moeilijk analyse maakt. Heb je misschien per ongeluk wat praktijk en theorie nummers verwisseld voor verschillende snelheden? Of misschien belangrijke wachttijden vergeten?

Je geeft aan dat je met 130 km/u normaal gesproken met een verbruik rekent van 167 Wh/km en met dakkoffer alsnog stretches kunt maken van 2-2,5 uur bij 192 Wh/km. Maar die getallen lijken niet erg waarschijnlijk:
- 167 Wh/km met 130 km/u geeft bij 100 km/u (linear gerekend) een vebruik van 128 Wh/km. Hierboven struikelde mensen al over 135 Wh/km bij 100 voor een M3, maar dit gaat nog wel een stuk verder voor een MY, zeker omdat het niet linear is, en dus nog een stuk lager zou liggen
- 2-2,5 uur stretches a 130 km/u @ 192 Wh/km = 50-62 kWh. Oftewel 90-110% laden voor een standard range a 57.5 kWh (zeg eens van 5-95% voor de lower range). Dat zijn echt enorm lange stoptijden van zo'n 40 minuten elke 2-2,5 uur.

Weet je zeker dat de getallen kloppen? of was dit een Long Range RWD? Of had je uiteindelijk meer iets van 100 km/u gereden ipv 130, dan lijken de getallen logischer?

Voor @thechip om 300 km te kunnen rijden tussen SuC's moet je een verbruik halen van zeg eens: 135 Wh/km*. Dat lijkt me op basis van wat ik hier lees en op basis van ev-database onmogelijk met ook nog een fietsendrager op een beetje normale snelheid. (een groot deel hangt dus ook vooral af van hoe hard je normaal gesproken gaat)

*57.5 kWh * 70% laden bij SuC (van 10% naar 80%) / 300 km
meestal tussen de 100 en 110 op de snelweg, ik vind dat super relaxt rijden en geen stress.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:33
DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Nee, jij praat vanuit de theorie zonder te begrijpen wat dat in de praktijk doet.

En dat allemaal naar aanleiding van mijn opmerking dat goede winterbanden net zo goed belangrijk zijn als je awd hebt.
Dan had ik je verkeerd begrepen. Ik kreeg de indruk dat je bedoelde dat AWD buiten grip voor hard op te trekken, weinig nut zou hebben.
Dat winterbanden heel belangrijk zijn op sneeuw condities ga ik zeker niet ontkennen.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 21:06
Er zijn hier vast wel een aantal die Tessie of Teslamate gebruiken. Ik ben wel benieuwd wat hun gemiddelde snelheid is naar bijv Italië of Frankrijk (1000km+) en daarbij het gemiddelde verbruik.

Mijn gevoel zegt dat het vaak lager is dan je zou denken ivm baustelles en soms wat drukke momenten op de weg.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer de auto bijv 123 wh/km aangeeft dat Tessie 135 wh/km aangeeft (die rekent overigens ook met 60 kWh ipv 57,5 bij een RWD)

[ Voor 6% gewijzigd door sweebee op 21-08-2023 22:06 ]

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 22:20
synx6 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb er ook nog eens over nagedacht. Aangezien het geen unieke kanalen betreft met eigen afstemming en volume kan het zelfs voor een verslechtering van het geluid zorgen. Ik stel het uit totdat iemand me echt kan overtuigen of dat ik het zelf heb gehoord.
Leuke uitdaging. Ik heb het laten doen met subwoofer, extra hoedenplankspeakers en zonder extra versterker, Grote verbetering. Geloof je mij niet? Kom maar luisteren…

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
sweebee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:03:
Er zijn hier vast wel een aantal die Tessie of Teslamate gebruiken. Ik ben wel benieuwd wat hun gemiddelde snelheid is naar bijv Italië of Frankrijk (1000km+) en daarbij het gemiddelde verbruik.

Mijn gevoel zegt dat het vaak lager is dan je zou denken ivm baustelles en soms wat drukke momenten op de weg.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer de auto bijv 123 wh/km aangeeft dat Tessie 135 wh/km aangeeft (die rekent overigens ook met 60 kWh ipv 57,5 bij een RWD)
Edit/knip: Gevonden, de stats voor de hele terugweg van 2 weken geleden met MY LR 20":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZvN0SLgAim-spuKKuegEfOmkkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ApcS8zDapMNvP5QJHxH78PIL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMe6Sna_LbJ1Vu6_DFGzN_HpQAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nimAsGqH4XKh8jQUahFUdr8.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Taro op 21-08-2023 23:20 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-11 21:44
DanielAlm schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Leuke uitdaging. Ik heb het laten doen met subwoofer, extra hoedenplankspeakers en zonder extra versterker, Grote verbetering. Geloof je mij niet? Kom maar luisteren…
Dat is iets meer dan een paar stock speakers aansluiten ;) wat maakt voor jou het meeste verschil?

• sweebee
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Edit/knip: Gevonden, de stats voor de hele terugweg van 2 weken geleden met MY LR 20":
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komen bij jou de gegevens uit teslamate overeen met de cijfers in de auto?

Ik zat zelf nog weer even naar mijn Tessie gegevens te kijken en ik kan er geen touw aan vast knopen.

Vorige week 377 km gereden met mijn M3RWD, vertrokken met 100% en aangekomen met 22%, dus 78% gebruikt.

Tessie zegt mij dat ik 52,1kWh verbruikt heb. Dat zou betekenen dat ik een accu van 52,1 / 78 * 100 = 66kWh zou moeten hebben?

Als ik 57,5 bruikbaar aanhou, dan heb ik volgens de auto 57,5 / 100 * 78 = 44,9kWh verbruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 22-08-2023 06:49 ]

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 08:52

Afgelopen weekend teruggekomen van 2 weken Zuid-Frankrijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z4oMCv2xI54dm5ez9tVSsgCEQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLb6pphACFqGtLYpUwbigezm.png?f=user_large

Het verbruik van de verschillende stints loopt wel behoorlijk uiteen maar dat heeft te maken met de aangehouden snelheid en de duur van de ritjes. Als ik alleen kijk naar de heen- en terugreis: de zuinigste stint was 142 Wh/km (299 km in 3 uur) en de minst zuinige 200 Wh/km (216 km in 2 uur). De gemiddelde snelheid is dan wel bijna gelijk maar het grote verschil zit dan in optrekken na de tolpoortjes en tussensprintjes e.d. :)

Dit allemaal in een MY RWD...

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:00
bokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Geen specifiek plaatje geloof ik, moest ff zoeken naar wat foto’s met details. Ik heb inderdaad die witte rubberen ringetjes vervangen voor zwarte (afkomstig van VAG auto’s :o ):

Zwart valt minder op dan wit, voor wie die ringetjes zoekt, het ging om 5Q0919133 9b9 ;)
Is dit een wrap? Lijkt net gespoten, erg mooie kleur zo. Waar uitgevoerd en tevreden/hoe lang al?

Ik heb mijn LR2019 alleen de ramen laten tinten en het chroom laten wrappen. Ik had wel een beetje een hard hoofd in hoelang dat mooi zou blijven, maar 4 jaar en een hoop wasstraten en wasbeurten later zit alles er nog goed op. Misschien straks bij de highland een full-wrap overwegen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:11
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

Laatste kilometers vandaag? 8) Volgens mij moeten die hotels tegenwoordig gewoon alles zelf betalen van installatie tot en met de energie. Wellicht krijgen ze de TWC van Tesla? Al vraag ik me dat ook af. Dus dat ze EUR 15,- vragen snap ik best. Heb je het bij 50kWh over 30 cent. Betaal ook liever EUR 15,- en dat je kunt reserveren dan dat hij gratis is en dat je moet hopen dat hij vrij is.
Zeker eens. Alleen was die 15 euro bij een chateau in Tours die in eigen beheer was en ze hadden gewoon een eigen paal met lader. In 't stadje dichtbij had je een SuC bij Tours en ik kwam een lidl tegen waar je wellicht gratis kon laden.

Bij B&B hotel was het juist gratis laden bij de destination charger. Die 7 euro betaalde iedereen die in de parkeergarage stond. Dat was helemaal top!

Absoluut laatste kilometers. Gisteren aangekomen in de regio Porto. Hier hebben we drie verschillende plekken huisjes. Het wordt hier vandaag 40 graden... Ik wil naar huis _O-

Edit: had B&B gecontacteerd bij het boeken voor het laden. Toen ik het met het inchecken vroeg zei ze ja ik zie het hij staat gereserveerd voor jou speciaal. Hoefde de auto ook niet weg te halen als die vol was. Dag er na stond er nog niemand naast me. Dus dit is echt een goeie stop richting Portugal. En dat voor 7 euro parkeerkosten

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 22-08-2023 07:48 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Oekol
Dat vind ik echt belachelijk duur. Betaal je snellaad tarief voor een druppelaar. Wellicht zijn ze er achter gekomen dat de elektrische rijders voor gemak gaan en niet voor 10 euro minder betalen aan de straat opladen waar je in Oostenrijk volgens mij weg moet halen anders hoge doorloop tarieven als ik me het goed herinner.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Voor alsnog zie ik geen grote wijzigingen:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/e/7/f/e7f428234f70372039dd9e1198e7309af51e774b.jpeg?_gl=1*16tiutw*_ga*MTU2NDcyMDExMi4xNjg0MTMwNDE5*_ga_WPT4DW5SR2*MTY5MjY4NDQ1NC4xMzEuMC4xNjkyNjg0NDY1LjAuMC4w

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:32
JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Als je slechts 1 bestuurder hebt. Ik ken weinig mensen die in hun eentje met de auto op vakantie gaan.
In dat geval heb je uberhaupt niet te maken met de maximale tijd van 4.5 uur volgens de informatie die ik eerder gedeeld. Daarnaast komt het ook voor dat slechts 1 iemand rijdt, ook al ga je met meerdere op vakantie. Iets met kids of een iemand die mee gaat zonder rijbewijs of niet wil rijden.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-11 19:36

WhySoSerious

Be the change.

Vorige week naar Zuid-Zweden gereden. 994 km, 10 uur en 20 min, 176 kWh gebruikt. Oftewel 177 wh/km.

Bepakt en bezakte MY RWD.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-11 19:36

WhySoSerious

Be the change.

BigSmurf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Dat is relatief vaak, maar toch geen "flink" probleem? Je staat van 10% naar 80% zo'n 20-25 minuten stil. Dat kun je veel vinden, maar denk het gewoon om: lekker een korte wandeling en een bakje koffie, of mooi tijd voor een korte lunch. Dat half uurtje of iets dergelijks extra totale reistijd ga je niet dood aan. :)
Zonder de gehele discussie gelezen te hebben kan ik bovenstaande al langer beamen na een aantal "kortere" ritten, maar ook na vorige week 1000 km in 10,5 uur afgelegd te hebben. De combinatie AP en laadstops houdt je erg fris. Vooral omdat de laadstops toch stuk voor stuk langer duurden vanwege de sanitaire stops & even eten, de auto was iedere keer al veel eerder klaar.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jeroen-Buren schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:20:
[...]

Afgelopen weekend teruggekomen van 2 weken Zuid-Frankrijk:

[Afbeelding]

Het verbruik van de verschillende stints loopt wel behoorlijk uiteen maar dat heeft te maken met de aangehouden snelheid en de duur van de ritjes. Als ik alleen kijk naar de heen- en terugreis: de zuinigste stint was 142 Wh/km (299 km in 3 uur) en de minst zuinige 200 Wh/km (216 km in 2 uur). De gemiddelde snelheid is dan wel bijna gelijk maar het grote verschil zit dan in optrekken na de tolpoortjes en tussensprintjes e.d. :)

Dit allemaal in een MY RWD...
Het is natuurlijk een MY LR AWD vs een MY RWD, maar ik zie hier toch ook vooral hoeveel impact snelheid heeft op je bereik :) .
110km/u (excl pauzes) kost 220Wh/km
86 km/u (excl pauzes) kost 175Wh/km

25km/u sneller kost dus 45Wh/km extra, dat gaat redelijk gelijk op qua percentage (27% sneller is 25% extra verbruik).

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:01
Divak schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:35:
[...]

Is dit een wrap? Lijkt net gespoten, erg mooie kleur zo. Waar uitgevoerd en tevreden/hoe lang al?

Ik heb mijn LR2019 alleen de ramen laten tinten en het chroom laten wrappen. Ik had wel een beetje een hard hoofd in hoelang dat mooi zou blijven, maar 4 jaar en een hoop wasstraten en wasbeurten later zit alles er nog goed op. Misschien straks bij de highland een full-wrap overwegen.
Dankjewel! Het is een wrap en ik zie/spreek geregeld mensen die zich staan af te vragen of het gespoten is haha. Erg blij mee, nu 2 maanden ongeveer:

bokkow in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Ik was nu met de hand (zit nog in de honeymoon-fase he :+ ) maar denk dat je dit ook prima door een GOEDE wasstraat zou kunnen halen. Overigens is het tinten van ramen aan de binnenkant he, dat zal met wasbeurten niet zo veel lijden. Ik hoop dat 4 jaar er ook wel in zit voor deze full-wrap :)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 06:16
[...]

[Afbeelding]
Hoe krijg je deze stats?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:54
turkeyhakan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:09:

[Afbeelding]
Is met een facelift natuurlijk ook niet te verwachten. Denk dat de grootste winst in de batterij zal zitten.

• turkeyhakan
  • Nu online
Nog een ander gerucht, het schijnt dat er 5 uitvoeringen komen: Ultra High Performance/Performance/LR AWD/LR RWD/RWD

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/f/9/9/f991625867cb979eb16e1c51ddd8ede8f576ecea.jpeg?_gl=1*1wob39q*_ga*MTU2NDcyMDExMi4xNjg0MTMwNDE5*_ga_WPT4DW5SR2*MTY5MjY4Njg4NS4xMzIuMS4xNjkyNjg3MjQwLjAuMC4w

• this
Sunri5e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Is met een facelift natuurlijk ook niet te verwachten. Denk dat de grootste winst in de batterij zal zitten.
Ik denk dat Tesla ook niet echt grote wijzigingen wilt. Dat is net hun grote kracht, je huidige Tesla lijkt niet opeens 10j ouder omdat er een facelift of nieuwe generatie uitkomt. Wat je wel vaker hebt bij de klassieke merken.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

turkeyhakan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:54:
Nog een ander gerucht, het schijnt dat er 5 uitvoeringen komen: Ultra High Performance/Performance/LR AWD/LR RWD/RWD

[Afbeelding]
Ultra high performance klinkt niet echt als Tesla lingo. En met de huidige accu’s is er geen ruimte voor meer vermogen. Dan zou er dus sprake zijn van nieuwe accu’s en tot op heden is er in de geruchtenmolen alleen echt wat gemeld over de accu van de SR+.

I believe it when I see it.

• this
DS7 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Ultra high performance klinkt niet echt als Tesla lingo. En met de huidige accu’s is er geen ruimte voor meer vermogen. Dan zou er dus sprake zijn van nieuwe accu’s en tot op heden is er in de geruchtenmolen alleen echt wat gemeld over de accu van de SR+.

I believe it when I see it.
Ik denk dat veel geruchten gewoon hersenspinsels zijn van Tesla fans die hopen op bepaalde zaken, zonder dat er daar enig bewijs voor is.

• DS7

DS7

this schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Ik denk dat veel geruchten gewoon hersenspinsels zijn van Tesla fans die hopen op bepaalde zaken, zonder dat er daar enig bewijs voor is.
True.

[Afbeelding]
Die neem ik even met een hele grote korrel zout.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:13
BigSmurf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Dat is relatief vaak, maar toch geen "flink" probleem? Je staat van 10% naar 80% zo'n 20-25 minuten stil. Dat kun je veel vinden, maar denk het gewoon om: lekker een korte wandeling en een bakje koffie, of mooi tijd voor een korte lunch. Dat half uurtje of iets dergelijks extra totale reistijd ga je niet dood aan. :)
Tja, er zijn ook mensen die liever wachten op die wonderauto van Toyota die 700 of misschien zelfs 800km range krijgt. (met Sint-Juttemis)

Ik rij met de Y LR, en als ik mijn laatste trip door Zweden (4500km in 14 dagen) bekijk, dan had ik dat vrijwel 100% zeker ook met de RWD kunnen doen.
Na 200 km wil mijn vrouw toch een plasje doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 22-08-2023 09:06 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:00
bokkow schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
Dankjewel! Het is een wrap en ik zie/spreek geregeld mensen die zich staan af te vragen of het gespoten is haha. Erg blij mee, nu 2 maanden ongeveer:

bokkow in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Ik was nu met de hand (zit nog in de honeymoon-fase he :+ ) maar denk dat je dit ook prima door een GOEDE wasstraat zou kunnen halen. Overigens is het tinten van ramen aan de binnenkant he, dat zal met wasbeurten niet zo veel lijden. Ik hoop dat 4 jaar er ook wel in zit voor deze full-wrap :)
Gaaf, echt geslaagd.
Tinten uiteraard aan de binnenkant, hehe. Bedoelde de 'chrome delete' die ik heb (deurlijsten, logo's, spiegels, deurhendels), leek mij veel kwetsbaarder dan een full wrap maar tevreden dat het al 4 jaar goed zit. Met jouw full wrap moet het wel goed gaan de komende jaren, veel plezier :)

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 22:20
synx6 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Dat is iets meer dan een paar stock speakers aansluiten ;) wat maakt voor jou het meeste verschil?
DanielAlm in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

• Oekol
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Tja, er zijn ook mensen die liever wachten op die wonderauto van Toyota die 700 of misschien zelfs 800km range krijgt. (met Sint-Juttemis)

Ik rij met de Y LR, en als ik mijn laatste trip door Zweden (4500km in 14 dagen) bekijk, dan had ik dat vrijwel 100% zeker ook met de RWD kunnen doen.
Hear hear. Oke Ik zou graag LR rijden omdat ik RWD rij en wanneer ik in Frankrijk op de autopeage rij met 140 op AP het letterlijk na 2 uur stoppen is met nog zo'n 18 procent. Het is oké, maar 2,5 uur tot 3 uur is wel een lekkere sweet spot. De eerste stint was ruim 3 uur, dat is voor je gevoel toch lekker. Het rijdt wel heerlijk, nog nooit zo uitgerust aangekomen op de eindbestemming. Elke dag zo'n 800 km makkelijk gestuurd. Wellicht volgende keer dus in twee dagen :)

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:02

[Afbeelding]
Ultra high performance? Come to daddy! >:) >:) >:)

Life is too short to drive boring cars

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 08:52
Via Teslamate (Dashboard, Trip en dan periode selecteren)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:13
Oekol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Hear hear. Oke Ik zou graag LR rijden omdat ik RWD rij en wanneer ik in Frankrijk op de autopeage rij met 140 op AP het letterlijk na 2 uur stoppen is met nog zo'n 18 procent. Het is oké, maar 2,5 uur tot 3 uur is wel een lekkere sweet spot. De eerste stint was ruim 3 uur, dat is voor je gevoel toch lekker. Het rijdt wel heerlijk, nog nooit zo uitgerust aangekomen op de eindbestemming. Elke dag zo'n 800 km makkelijk gestuurd. Wellicht volgende keer dus in twee dagen :)
Op mijn reis waren er 2 lange stukken. Eerste dag 700km om Kiel te bereiken, laatste dag Copenhagen naar huis was 900km.
Als je vertrekt met de LR op 100% heb je zo'n 400km bereik in de zomer volgens de auto, maar dat wil ik gewoon niet meer doen. 300km is prima voor de eerste stint, daarna is 200-250km prima.
In tegenstelling tot wat velen verwachten is de gemiddelde snelheid in Duitsland op dat traject eerder 100 km/h dan 125 km/h, en dat heeft ook een positieve invloed op bereid, maar ook na 3uur vind ik het welletjes en wil ik er uit.
In Frankrijk komt een LR beter tot zijn recht op rustige dagen. Dan kan je effectief 130 km/h rijden gedurende een kleine 2.5-3 uur, en dat is ook prima. Dan is de RWD misschien wat krap en wil je te ver laden voor de volgende stints.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SirLct
[...]

Hmm ik zit toch anders denk ik. Toen ik voor een EV ging zeg ik tegen mezelf dat ik niet zoveel wil veranderen van mn rijstijl. Ik ken mezelf en het gaat gewoon niet lukken. Dwz op zo'n roadtrip wil ik gewoon doorrijden en niet 100 rijden achter vrachtwagen. Ik heb nu M3P en qua range is die denk ik redelijk te vergelijken met MY LR AWD. (Gestroomlijnder omdat het een 3 vs Y, maar dan meer verbruik omdat het een P is)
Als ik voor een RWD zou gaan dan zou het net niet lekker genoeg zijn. Ja het moet kunnen, maar dan hou je wel weinig marge. Ja ik heb ook een vrouw die om de 2u wil plassen of koffie of weet ik veel, maar dan alsnog hou ik weinig marge en dan kom je tegen momenten dat je wel echt dat gele box krijgen en onder 110 moet rijden ofzo.
Ik heb de M3P nu 1.5jaar, 68dkm, en geen een keer heb ik de gele box "moeten" gehoorzamen.
Heb gewoon marges om een SuC eerder of later of desnoods beetje uit de route gaan etc.
Als door te hard rijden ik niet meer de bestemming zou halen en verschijnt dat gele box... Dan knal ik het juist nog door, en dan maar een SuC eerder >:)
Ja dat had ook gekund met RWD, maar een SuC eerder bij een RWD is ook een stuk minder range. Het blijft kleinere aantal kWh in die batterij vs een LR/ P. Ja het laadt misschien even snel qua % van 10 naar 80 ondanks 170kW vs 250kW, maar met mindere aantal kWh netto heb je alsnog mindere range. Dan moet je bij de volgende weer een SuC eerder nemen. It accumulates. In NL mss geen probleem, er is altijd een snellader binnen 20-30km. Maar met zo'n eurotrip is het vaak zo dat de volgende net te ver is voor een RWD, dan moet je netto 1 stop extra/ langer stoppen. Ja nog steeds geen einde van de wereld. Maar ik hou teveel van mn marge & flexibiliteit :+

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 09:48

Sebazzz

3dp

this schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat Tesla ook niet echt grote wijzigingen wilt. Dat is net hun grote kracht, je huidige Tesla lijkt niet opeens 10j ouder omdat er een facelift of nieuwe generatie uitkomt.
Nee, maar er zijn wel diverse innovaties, zoals bijvoorbeeld de introductie van een warmtepomp op een bepaald moment, LiFePO4 accu, etc.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• bokkow
Divak schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Gaaf, echt geslaagd.
Tinten uiteraard aan de binnenkant, hehe. Bedoelde de 'chrome delete' die ik heb (deurlijsten, logo's, spiegels, deurhendels), leek mij veel kwetsbaarder dan een full wrap maar tevreden dat het al 4 jaar goed zit. Met jouw full wrap moet het wel goed gaan de komende jaren, veel plezier :)
Thanks!
SirLct schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Hmm ik zit toch anders denk ik. Toen ik voor een EV ging zeg ik tegen mezelf dat ik niet zoveel wil veranderen van mn rijstijl. Ik ken mezelf en het gaat gewoon niet lukken. Dwz op zo'n roadtrip wil ik gewoon doorrijden en niet 100 rijden achter vrachtwagen. Ik heb nu M3P en qua range is die denk ik redelijk te vergelijken met MY LR AWD. (Gestroomlijnder omdat het een 3 vs Y, maar dan meer verbruik omdat het een P is)
Als ik voor een RWD zou gaan dan zou het net niet lekker genoeg zijn. Ja het moet kunnen, maar dan hou je wel weinig marge. Ja ik heb ook een vrouw die om de 2u wil plassen of koffie of weet ik veel, maar dan alsnog hou ik weinig marge en dan kom je tegen momenten dat je wel echt dat gele box krijgen en onder 110 moet rijden ofzo.
Ik heb de M3P nu 1.5jaar, 68dkm, en geen een keer heb ik de gele box "moeten" gehoorzamen.
Heb gewoon marges om een SuC eerder of later of desnoods beetje uit de route gaan etc.
Als door te hard rijden ik niet meer de bestemming zou halen en verschijnt dat gele box... Dan knal ik het juist nog door, en dan maar een SuC eerder >:)
Ja dat had ook gekund met RWD, maar een SuC eerder bij een RWD is ook een stuk minder range. Het blijft kleinere aantal kWh in die batterij vs een LR/ P. Ja het laadt misschien even snel qua % van 10 naar 80 ondanks 170kW vs 250kW, maar met mindere aantal kWh netto heb je alsnog mindere range. Dan moet je bij de volgende weer een SuC eerder nemen. It accumulates. In NL mss geen probleem, er is altijd een snellader binnen 20-30km. Maar met zo'n eurotrip is het vaak zo dat de volgende net te ver is voor een RWD, dan moet je netto 1 stop extra/ langer stoppen. Ja nog steeds geen einde van de wereld. Maar ik hou teveel van mn marge & flexibiliteit :+
"Ja ik heb ook een vrouw die om de 2u wil plassen of koffie of weet ik veel, " 😂 generaliserend maar herkenbaar.

Ik heb eerst 2,5 jaar ervaring opgedaan met een SR+ zonder warmtepomp en slechts 55kWh batterij, mijn rijstijl vanuit een diesel heb ik daar destijds niet op aangepast ook met het idee dat er in Nederland meer dan genoeg snelladers zijn en dat heeft me geen een keer tegen gezeten :) met die auto zijn we maar één keer wat verder weg geweest tot aan Versailles maar niet naar een bestemming als Slovenië waar de snellaad opties meer beperkt zijn. Ik denk dat wij enigszins dezelfde rijstijl naleven en ben nu met de Performance ook wel blij met iets meer capaciteit, maar je vraagt ook meer vermogen dus in de praktijk ontloopt de range elkaar niet eens zo heel veel. Ik denk dat ome Bjorn's 1000km testen aardig representatief zijn hierin. SR+ en LR/P ontlopen elkaar doorgaans maar heel weinig. Ik laat me trouwens ook zeker niet regeren door de batterij, dat was ook niet bij de SR+, dan maar een keer vaker snelladen maar wel vlammen!

Dat zijn trouwens wel snelle vrachtwagens die jij tegenkomt dan als je daar met 100 achter zou kunnen hangen :+

• bokkow
Met betrekking tot een vraag die ik had gesteld aan Enhance Automotive (S3XY Buttons) over het verschil tussen degradatie volgens hun Commander en degradatie vanuit bijvoorbeeld Tessie:
Hi Jeroen.

You are absolutely right. The % degradation we get is from the info your car gives us, but it is not taken into consideration the real % after the battery is settled.
That is why Scan My Tesla have removed this feature because they had the same issue as us I guess. But we guess Tessie has a smarter logic behind it.

We can try implementing a logic where calculations will be done if you follow the steps of fully changing your battery then draining it and charging again, but at the moment it is hard for us to do, since we are still a team of 5 🤣
The real number for the degradation as you know can be seen under the service menu. Unfortunately we cannot get that info via the canbus to display it.

Hopefully we can integrate it one day. :)

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:00
Wat ik mij afvraag: komt er ook binnenkort een facelift van de Model Y? Niks over gehoord/gezien nm.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
-Muncky- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:08:
Wat ik mij afvraag: komt er ook binnenkort een facelift van de Model Y? Niks over gehoord/gezien nm.
Project Juniper. En die zal vast niet lang op zich laten wachten als ze onderdelen willen blijven delen.
Maurice- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Project Juniper. En die zal vast niet lang op zich laten wachten als ze onderdelen willen blijven delen.
Gaat nog wel een jaar duren volgens de meeste sites.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:47
[...]

Klopt inderdaad. Voor dagelijks gebruikt maakt het geen fluit uit, want 80% op de performance is zelf minder bereik als 100% op een RWD.
Maar eens je aan het reizen bent, rij met ongeveer 70% van de capaciteit rond na de eerste stop (10 tot 80% laden) en dan gaat er meer stroom in een LR of Performance waardoor je verder geraakt tussen de stops.

Maar uiteindelijk zelf voor de RWD gekozen omwille van het grote prijsverschil. Wij gaan maar 1x per jaar op een verre vakantie en soms dan nog met het vliegtuig. Voor andere verre tripjes geraak ik in de meeste gevallen terug als er ter plaatse kan volladen voor de terugreis. Ik denk dat ik het super chargen tot 80% in de praktijk erg weinig zal gebruiken en dan is er weinig verschil met de RWD. Behalve natuurlijk het snellere optrekken en de betere geluidsinstallatie die ik wel graag gehad had, maar het extra budget ervoor niet kon rechtvaardigen terwijl we nog wat kosten moeten doen aan ons huis.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• DS7

DS7

Zo herkenbaar.

Mijn vrouw vindt de SuC ook veel te snel. Is de auto al weer klaar, wil zij nog even rustig wat water drinken. En ondertussen mensen maar denken dat op wintersport gaan met een BEV pure hel is (in den beginne kostte het inderdaad wel wat meer tijd overigens).
[...]

Het is dus heel goed dat er keuze is...

Ik heb zelf geen enkel probleem met de MY RWD en 35k-40k km per jaar, inclusief veel langere trips. Maar het hangt ongetwijfeld veel af van wat je typisch rijdt. Ik doe bijvoorbeeld om de week een trip naar Belgie, maar dat is met overnachtingen. Dan zoek ik dus een hotel met laadmogelijkheid en kost het me geen enkele extra tijd.

Dan heb ik nog een keer per maand (gemiddeld, maar afgelopen maand 4x gedaan) een trip naar Frankrijk van 400 km. Dan is het een keer stoppen en met LR of RWD zou daarvoor geen verschil maken.

Dan nog 2-3x per jaar een langere trip van >1000 km. Dan plan ik eigenlijk altijd wel een overnachting (wederom hotel met laadmogelijkheid zoeken) en zou er iets aan verschil overblijven tussen LR en RWD.

Ik zou de LR wel fijner vinden ivm iets meer flexibiliteit en ook rekening houdend met wat degradatie na een paar jaar. Maar het gaat eerlijk gezegd ook gewoon prima met de RWD. Dat heeft misschien ook wel te maken met mijn middelbare leeftijd. Ik vind het gewoon niet meer zo fijn om 1000+ km op een dag te rijden. En als het gezin erbij zit hebben we sowieso pauzes nodig om de 2-2,5 uur. Op deze manier voelt het vele autorijden niet als zware belasting of vervelende bezigheid.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:39
Heb mijn Model Y RWD nu bijna 2 weekjes op de oprit staan en ik ben echt onder de indruk van het verbruik.

Mijn Leaf 2.0 wat voor een EV best een zuinige auto is doet ~200km met zijn 39KW accu. Terwijl ik met de Y nu al 2x met gemak ~350km op 58KW haal.

De keuze welke EV ik zou kopen was lastig. Proefgereden in een Ionic 5, EV6, EQC uiteindelijk bij de Model Y uitgekomen vanwege de gunstige prijs en geen gezeur met missende opties. Ben er echt ontzettend blij mee :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8smxZX6PUCf3XPBjffyGL3ixx0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHyzd9xv2qHYJhVkYn2DN1Fa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door schumi1986 op 22-08-2023 10:28 ]

• sweebee
schumi1986 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:25:
Heb mijn Model Y RWD nu bijna 2 weekjes op de oprit staan en ik ben echt onder de indruk van het verbruik.

Mijn Leaf 2.0 wat voor een EV best een zuinige auto is doet ~200km met zijn 39KW accu. Terwijl ik met de Y nu al 2x met gemak ~350km op 58KW haal.

De keuze welke EV ik zou kopen was lastig. Proefgereden in een Ionic 5, EV6, EQC uiteindelijk bij de Model Y uitgekomen vanwege de gunstige prijs en geen gezeur met missende opties. Ben er echt ontzettend blij mee :D

[Afbeelding]
Hier ook maar dan met een Model 3 RWD, als ik van oost naar west NL rij met onze leaf 39kWh dan is die na een enkele rit helemaal leeg (~180km). Met de Model 3 zonder problemen heen en weer en nog genoeg sap in de accu.
DS7 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Zo herkenbaar.

Mijn vrouw vindt de SuC ook veel te snel. Is de auto al weer klaar, wil zij nog even rustig wat water drinken. En ondertussen mensen maar denken dat op wintersport gaan met een BEV pure hel is (in den beginne kostte het inderdaad wel wat meer tijd overigens).
Hier ook zo'n vrouw...

En eerlijk gezegd zijn er wel degelijk mensen die een behoorlijk irritante ervaring hebben met een EV richting wintersport. Maar dat komt volgens mij vooral voor bij andere merken die last hebben van een gebrek aan netwerk, langzaam laden, onzuinige EVs. En dan de verkopers bij die dealers die zelf weinig weten van elektrisch rijden en dus hun klanten ook slecht voorlichten. Skoda bijvoorbeeld, die de Enyaq eerst verkochten met standaard maar 50 kW laden en een 58 kWh batterij. Die doet dus misschien 140-150 km etappes op de Autobahn en moet dan 45-60 minuten laden. Als je dan ook nog met de Krokus in een laadfile staat bij een van de 4 ENBW laders op een locatie, dan wordt het toch echt wel vervelend.

En daar vind ik dat Tesla het echt goed doet: welk model je ook neemt, je kunt eigenlijk zonder problemen wel iedere reis in Europa maken. Ook de RWD modellen hebben een voldoende bereik en laden snel genoeg om ermee op vakantie te gaan.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 18:06
turkeyhakan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:09:

[Afbeelding]
Regensensor is in ieder geval nog niet voor elkaar als ik de eerste auto zie :+

(hier ook met regelmaat bij zon enkele keren wissen :X )

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-11 21:00
Waar hebben jullie een lakstift gekocht? Ik vroeg dit bij Tesla Brugge, maar zij hebben dit niet gezien ze geen carrosserie afdeling hebben. Ze verwezen me door naar hun herstelbedrijven, maar ook zij verkopen dit niet apart. Ik zie dat je dit online kan kopen bij diverse webshops, maar is die kleur wel ok dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Pufster op 22-08-2023 10:44 ]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:31
Initieel was ik erg wantrouwend of de RWD afdoende zou zijn voor de zomervakantie, ook gezien dit mijn eerste BEV zou zijn. Afgelopen weekend begonnen aan onze zomervakantie richting het Gardameer (verslag komt nog wel), maar tot dus ver is de ervaring meer dan prima!

Veelvuldig was de auto eerder klaar met laden dan vrouw en kleine klaar waren om te vetrekken. Uiteindelijk getracht overal vmax (Duitsland 130-ish) en een extra stop bij Brescia SuC om op bestemming met 70~% aan te komen (geeft wat ruimte om uit te zoeken waar te laden).

Heenrit tot dus ver 1118km met 184,9kWh verbruikt (volgens Tessie), resulteert in een nette 165Wh/km _/-\o_
En dat met de mega file voor de Gotthardtunnel en 30+ graden waar we een kleine 2 uur hebben gestaan.

Al met al valt het me enorm mee, en zijn we zelfs al aan het nadenken om ergens aankomende jaren Spanje op deze manier te gaan bezoeken 8) !

3960wp SE | Model Y RWD

• Broodro0ster
[b]Xrypta in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

En dat met de mega file voor de Gotthardtunnel en 30+ graden waar we een kleine 2 uur hebben gestaan.
Heb je een idee hoeveel % je verloren bent in die file? Dat is zowat het enige waar ik nu nog schrik voor heb. Om lang in de file te staan en dan niet meer bij de volgende snellader te geraken en van de route moeten afwijken om een noodoplossing te vinden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• this
Ik ben wel benieuwd hoe het de komende tijd gaat evolueren. In België merk ik dat het aantal EV's harder groeit dan het aantal bestemmingen (je werk, de winkel, ...) hun laadpalen.
Waar ik vorig jaar nog zonder problemen elke dag kon laden op het werk, begint dit nu wel een dingetje te worden omdat er veel meer EV's zijn dan laadpalen. Het ABC principe staat hiermee onder druk.
En de groep die niet thuis kan laden wordt steeds groter, tot nu toe waren degenen die voor EV's kozen vooral degenen die thuis konden laden. Maar van de werkgevers wordt quasi iedereen bijna verplicht om een EV te nemen als bedrijfswagen.

• this
Sebazzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Nee, maar er zijn wel diverse innovaties, zoals bijvoorbeeld de introductie van een warmtepomp op een bepaald moment, LiFePO4 accu, etc.
Inderdaad, dat is net de grote kracht. Facelifts doen zonder dat je visueel de vorige generatie meteen sterk veroudert.

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 13:30
Broodro0ster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Heb je een idee hoeveel % je verloren bent in die file? Dat is zowat het enige waar ik nu nog schrik voor heb. Om lang in de file te staan en dan niet meer bij de volgende snellader te geraken en van de route moeten afwijken om een noodoplossing te vinden.
Ingebouwde navigatie houdt daar rekening mee he. Dus die file is al ingecalculeerd incl het verbruik van je AC op basis van het weer en temperactuur.

• Xrypta
[...]

Net voor de file begon zat ik op 78%, waarbij de auto inschatte met ~53% aan te komen bij onze geplande stop (Melide SuC), dit werd uiteindelijk 41%. Nou moet ik zeggen dat ik die angst geen enkel moment gehad heb, je hebt op de route meer dan genoeg snelladers van diverse aanbieders en ook meer dan genoeg SuC locaties.

Nu heb ik wel vooraf in gedachten gehouden dat stilstaan daar een wezenlijke kans is als je overdag rijdt, dus ook gezorgd dat ik met een stukje buffer (uiteindelijk veels te ruim) die kant op ging. :)
KeesPimelmees schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Ingebouwde navigatie houdt daar rekening mee he. Dus die file is al ingecalculeerd incl het verbruik van je AC op basis van het weer en temperactuur.
Correct, zij het niet dat de navigatie mij (en veel anderen) net voor de file secundair wilde sturen, maar daar een aantal gele hesjes stonden om iedereen terug de snelweg op te sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Xrypta op 22-08-2023 11:21 ]

3960wp SE | Model Y RWD

• turkeyhakan
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Moest daar ook aan denken, inderdaad :D

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:32
Omdat de model Y hier in huis ook op de (lease)shortlist staat, zijn we wat onderzoek aan het doen. We twijfelen of de Y RWD of de Y LR (de eeuwige discussie :+ ) voor ons de juiste gaat zijn. Normaliter zouden we een RWD kunnen kiezen omdat we incidenteel lange ritten doen. Voornamelijk voor vakantie, weekendjes weg e.d.
Echter hebben wij een vouwwagen, die wij toch zo'n 4/5x per jaar gebruiken, soms in de buurt, soms aan de andere kant van Nederland (of verder). Nu heb ik wat ervaringen van anderen kunnen lezen waar wordt aangegeven dat een vouwwagen gemiddeld zo'n 20-25% extra verbruik geeft. Bij een RWD zou je in de zomer met een 100% start en een gemiddelde range van 300km in de zomer, uitkomen op +/- 225-250km. Na de eerste stint kom je daarna niet snel meer weg met 100% range. dus dan boet je wat in op de verdere reis, dus laten we zeggen 200-225km. Dit klinkt wel enigszins acceptabel, maar is echt wel het minimale wat ons betreft.
Als ik kijk naar onze huidige rijstijl met een vouwwagen, gaan wij hier gemiddeld gezien ruim overheen voor we een keer stoppen, waarbij we in Frankrijk en België toch gewoon de 120/130 aanhouden waar dit mag, wat denk ik, ook niet altijd te gunstig is voor de range van de auto. Daarnaast zijn wij er niet vies van om 400-450km te rijden aan 1 stuk als dit kan en verantwoord is (ben niet op zoek naar een discussie of dit wel of niet verantwoord is ;) ).

Een RWD is wel een stuk goedkoper in de bijtelling, en is voor normaal gebruik prima. Dus het gaat puur op de wat langere ritten met een vouwwagen en incidentele lange ritten zonder. Ik maak me op zich niet heel veel zorgen over het laden in het buitenland, want dit wordt alleen maar beter. We zijn afgelopen vakantie naar Italië geweest (1600km) en daar ook wat andere vakantie gangers ontmoet die met een enyaq (grote accu) + vouwwagen reden. In de praktijk haalden ze net aan 300km (100% - 110km/h). Waarbij de meeste aangaven dat ze dit toch wel prettig vonden, omdat ze dan wat spelling hadden waar ze konden laden. Een andere auto, maar ik vond de ervaringen wel handig om te weten.

We neigen, denk ik, toch wat meer naar de Y LR, maar dit komt ook mede omdat ik net niet genoeg informatie kan vinden over het rijden met een vouwwagen met een model Y LR vs Y RWD en daarnaast ook mijn gebrek aan ervaring met het rijden van een EV. Misschien kunnen jullie hier mij wat extra handvatten/inzichten geven? Kloppen mijn snelle calculaties? Of zit ik er toch wel naast en is er een prima case te maken van een Y RWD.
Al met al zou wat praktijkervaring welkom zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 22-08-2023 11:27 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 09:48

Sebazzz

3dp

ybos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Op mijn Opel Ampera-e is het niet beter hoor. Het heeft twee jaar goed gewerkt en nu gaat ie willekeurig wissen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tsjare
  • Registratie: December 2017
Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
Omdat de model Y hier in huis ook op de (lease)shortlist staat, zijn we wat onderzoek aan het doen. We twijfelen of de RWD of de LR (de eeuwige discussie :+ ) voor ons de juiste gaat zijn. Normaliter zouden we een RWD kunnen kiezen omdat we incidenteel lange ritten doen. Voornamelijk voor vakantie, weekendjes weg e.d.
Echter hebben wij een vouwwagen, die wij toch zo'n 4/5x per jaar gebruiken, soms in de buurt, soms aan de andere kant van Nederland (of verder). Nu heb ik wat ervaringen van anderen kunnen lezen waar wordt aangegeven dat een vouwwagen gemiddeld zo'n 20-25% extra verbruik geeft. Bij een RWD zou je in de zomer met een 100% start en een gemiddelde range van 300km in de zomer, uitkomen op +/- 225-250km. Na de eerste stint kom je daarna niet snel meer weg met 100% range. dus dan boet je wat in op de verdere reis, dus laten we zeggen 200-225km. Dit klinkt wel enigszins acceptabel, maar is echt wel het minimale wat ons betreft.
Als ik kijk naar onze huidige rijstijl met een vouwwagen, gaan wij hier gemiddeld gezien ruim overheen voor we een keer stoppen, waarbij we in Frankrijk en België toch gewoon de 120/130 aanhouden waar dit mag, wat denk ik, ook niet altijd te gunstig is voor de range van de auto. Daarnaast zijn wij er niet vies van om 400-450km te rijden aan 1 stuk als dit kan en verantwoord is (ben niet op zoek naar een discussie of dit wel of niet verantwoord is ;) ).

Een RWD is wel een stuk goedkoper in de bijtelling, en is voor normaal gebruik prima. Dus het gaat puur op de wat langere ritten met een vouwwagen en incidentele lange ritten zonder. Ik maak me op zich niet heel veel zorgen over het laden in het buitenland, want dit wordt alleen maar beter.

We neigen, denk ik, toch wat meer naar de LR, maar dit komt ook mede omdat ik net niet genoeg informatie kan vinden over het rijden met een vouwwagen met een model Y LR vs RWD en daarnaast ook mijn gebrek aan ervaring met het rijden van een EV. Misschien kunnen jullie hier mij wat extra handvatten/inzichten geven? Kloppen mijn snelle calculaties? Of zit ik er toch wel naast en is er een prima case te maken van een RWD.
Misschien kan dit je helpen?

MYLR 20"

YouTube: CARAVAN vs VOUWWAGEN achter je EV: dit scheelt het! | Range Test met...

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 13:30
Xrypta schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:08:

[...]

Correct, zij het niet dat de navigatie mij (en veel anderen) net voor de file secundair wilde sturen, maar daar een aantal hele hesjes stonden om iedereen terug de snelweg op te sturen.
Ai ja dat is zuur inderdaad... Daar kun je geen rekening mee houden natuurlijk. Wel goed om bij stil te staan ja (pun intended).

• Luuk84
@Tsjare Dat filmpje heb ik inderdaad gezien. Het helpt enigszins, echter hebben wij een vouwwagen die 2x zo zwaar is en een stuk groter. Ik kon ook uit het filmpje niet echt opmaken hoe hard hij nou heeft gereden. Wij rijden in België en Frankrijk gewoon 120/130 en ik denk niet dat wij dit gaan aanpassen naar 90/100. Dat vinden wij beiden niet prettig (en ook één van de redenen dat we geen caravan hebben ;) )

• ybos
Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
Omdat de model Y hier in huis ook op de (lease)shortlist staat, zijn we wat onderzoek aan het doen. We twijfelen of de RWD of de LR (de eeuwige discussie :+ ) voor ons de juiste gaat zijn. Normaliter zouden we een RWD kunnen kiezen omdat we incidenteel lange ritten doen. Voornamelijk voor vakantie, weekendjes weg e.d.

Een RWD is wel een stuk goedkoper in de bijtelling, en is voor normaal gebruik prima. Dus het gaat puur op de wat langere ritten met een vouwwagen en incidentele lange ritten zonder. Ik maak me op zich niet heel veel zorgen over het laden in het buitenland, want dit wordt alleen maar beter. We zijn afgelopen vakantie naar Italië geweest (1600km) en daar ook wat andere vakantie gangers ontmoet die met een enyaq (grote accu) + vouwwagen reden. In de praktijk haalden ze net aan 300km. Waarbij de meeste aangaven dat ze dit toch wel prettig vonden, omdat ze dan wat spelling hadden waar ze konden laden. Een andere auto, maar ik vond de ervaringen wel handig om te weten.

We neigen, denk ik, toch wat meer naar de LR, maar dit komt ook mede omdat ik net niet genoeg informatie kan vinden over het rijden met een vouwwagen met een model Y LR vs RWD en daarnaast ook mijn gebrek aan ervaring met het rijden van een EV. Misschien kunnen jullie hier mij wat extra handvatten/inzichten geven? Kloppen mijn snelle calculaties? Of zit ik er toch wel naast en is er een prima case te maken van een RWD.
Zou je ze nergens kunnen huren :? Dan gewoon een keer een rit maken van 100km oid, geeft een goeie indicatie.
Ikzelf ben regelmatig met een grote aanhanger onderweg (M3 SR+ 2019 ) en dat is het enige dat ik last heb van weinig range. Als ik 95/100 rij, reken ik met 1% per km (rond de 300wh/km) en dan scheelt niet zo gek veel. Ik denk dat 1,5km per % ook nog wel werkt. Nu zal dit met een vouwwagen meevallen omdat die flink lager is (tenzij je weer 5 fietsen erop zet :P ).
Verbruik daalt stevig als je 85 gaat rijden, maar voor lange vakantieritten schiet dat natuurlijk niet op.
Ik rij vaak het laatste stuk dan achter een vrachtwagen zodat ik thuis gewoon haal. Het langzamere rijden compenseert dan ruimschoot de laadtijd.

120/130 is bijna niet te doen, zelfs met de grotere accu's denk ik dat je dan krap de 100km gaat halen. Enige manier is om dit gewoon te proberen. Vast wel een tweaker die een ritje samen met je wil doen :?

edit: het was ff zoeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgVavy3tDtWEI42p-Ms0fHEozS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsePbCRVKG4yoDV8coSTpD2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 22-08-2023 11:32 ]

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:20
Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:22:
@Tsjare Dat filmpje heb ik inderdaad gezien. Het helpt enigszins, echter hebben wij een vouwwagen die 2x zo zwaar is en een stuk groter. Ik kon ook uit het filmpje niet echt opmaken hoe hard hij nou heeft gereden. Wij rijden in België en Frankrijk gewoon 120/130 en ik denk niet dat wij dit gaan aanpassen naar 90/100. Dat vinden wij beiden niet prettig (en ook één van de redenen dat we geen caravan hebben ;) )
hij reed 100 zei hij

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:12
Hier een update omtrent de fluit van uit de kofferbak van m'n Model Y.

Ongeveer een maand geleden toen er best wel wat wind stond einde middag richting Tesla Utrecht gereden omdat de fluit toen continu tijdens het rijden aanwezig was. Daarvoor een paar keer een afspraak gemaakt maar toen was het natuurlijk niet hoorbaar. De (uiterst vriendelijke) monteur heeft met mij meegereden en constateerde dat er een nieuwe achterruit geplaatst dient te worden. Op 16/08 kon ik terecht.

In de ochtend op 16/08 m'n auto gebracht en rond 16.15 kreeg ik bericht dat hij weer klaar stond. Dezelfde monteur die daar voor ook mee gereden had heeft de hele dag naden zitten afplakken, testrijden en weer andere naden afgeplakt/achterklep gesteld. Wij een testritje gedaan en de fluit was nog steeds aanwezig. Hij was nu wel door z'n opties heen gaf hij aan.

Nu rijd ik nog steeds in een leen Model S 85D wat ook geen straf is. Wat ik merk is dat de autopilot veel minder abrupt reageert, niet reageert op verkeersborden van naast gelegen wegen en niet spastisch gaat doen op een spitsstrook. Één keer een false-positive gehad op een middenberm op een N weg maar buiten dat reageert de autopilot veel fijner op het overige verkeer dan de Model Y. Je zou verwachten dat een auto uit 2023 een verbetering is op dat vlak 8)7 .
@Luuk84 Bij 120/130 zit met een Y zo op 20kWh. +25% is 25kWh. Bij de RWD kom je dan van 100% naar 10% een 210km ver. Na snelladen een 175km als je tot 85% gaat en weer gaat laden bij 10%.

Bij de LR is het een 270km en 225km.

Met de kanttekening dat die 25% een aanname is. Zal afhangen van de vouwwagen en of je er fietsen op zet. Verschil qua range is niet groot. Een RWD met BYD zou ook een stuk sneller laden. Maak je wat tijd weer goed. Beste is je snelheid matigen en max 700/800 per dag rijden. Als je 100 gaat rijden kom je zo 30-35% verder.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:15

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Heeft iemand een suggestie voor een goede & betaalbare ZZP verzekering voor de Tesla Model 3?

Centraal beheer heeft blijkbaar een erg hoge maand premie.
[...]

Ik weet niet precies wat de airco in de auto gebruikt, maar bijvoorbeeld een airco waarmee je een flinke kamer kunt koelen trekt ongeveer 1 kW. Oftewel in 2 uur file zou dat 2 kWh zijn, oftewel ongeveer 3,5%.

En wat ik tegenkom is dat Camp Mode iets van 10-15% verbruikt gedurende 8 uur. In twee uur is dat dus 2,5-3,75%, wat wel uitlijnt met het getal hierboven. Ik denk dat de RWD eerder aan de bovenkant zit, want een kleinere batterij.

De methode van @Xrypta gebruikt om het te benaderen (13% verschil tussen voorspelde SOC bij aankomst en werkelijke SOC bij aankomst) is niet helemaal precies, want een deel van het extra verbruik kan ook tijdens het vervolg van de rit zijn ontstaan. En ik zie het percentage wel vaker wijzigen gedurende de rit.

• Luuk84
ybos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Zou je ze nergens kunnen huren :? Dan gewoon een keer een rit maken van 100km oid, geeft een goeie indicatie.
Ikzelf ben regelmatig met een grote aanhanger onderweg (M3 SR+ 2019 ) en dat is het enige dat ik last heb van weinig range. Als ik 95/100 rij, reken ik met 1% per km (rond de 300wh/km) en dan scheelt niet zo gek veel. Ik denk dat 1,5km per % ook nog wel werkt. Nu zal dit met een vouwwagen meevallen omdat die flink lager is (tenzij je weer 5 fietsen erop zet :P ).
Verbruik daalt stevig als je 85 gaat rijden, maar voor lange vakantieritten schiet dat natuurlijk niet op.
Ik rij vaak het laatste stuk dan achter een vrachtwagen zodat ik thuis gewoon haal. Het langzamere rijden compenseert dan ruimschoot de laadtijd.

120/130 is bijna niet te doen, zelfs met de grotere accu's denk ik dat je dan krap de 100km gaat halen. Enige manier is om dit gewoon te proberen. Vast wel een tweaker die een ritje samen met je wil doen :?

edit: het was ff zoeken:

[Afbeelding]
Een vouwwagen is wel een bak lager dan die doos op wielen die jij voortsleept ;) De Y is een stuk hoger dan de vouwwagen zelf in ieder geval. Ik neem dan toch ook aan dat 1% voor 1km wel een heel stuk beter kan op de model Y, anders zetten we nu direct een streep door de model Y :)
Ok, zou leuk zijn als ze het ook met verschillende snelheden testen en de data beschikbaar maken. Hij zegt dat hij 100 rijd, dat kan de ingestelde snelheid zijn, of is dat gemiddeld? Meestal ligt de gemiddelde rijsnelheid dan toch wat lager. De enige bron van goede data lijkt toch nog steeds "ome Bjorn" te zijn, helaas...
Inspired schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:44:
@Luuk84 Bij 120/130 zit met een Y zo op 20kWh. +25% is 25kWh. Bij de RWD kom je dan van 100% naar 10% een 210km ver. Na snelladen een 175km als je tot 85% gaat en weer gaat laden bij 10%.

Bij de LR is het een 270km en 225km.

Met de kanttekening dat die 25% een aanname is. Zal afhangen van de vouwwagen en of je er fietsen op zet. Verschil qua range is niet groot. Een RWD met BYD zou ook een stuk sneller laden. Maak je wat tijd weer goed. Beste is je snelheid matigen en max 700/800 per dag rijden. Als je 100 gaat rijden kom je zo 30-35% verder.
Dank heldere info. 20-25% is inderdaad een aanname, maar wel op basis van ervaringen van andere EV rijders.
Verschil is dus bijna 30%, dat vind ik fors. Met laadtijd kan je inderdaad wat goed maken. Echter denk ik dat we daar nu nog niet zo heel veel profijt van hebben, met jonge kinderen sta toch je toch al snel 30min (of langer) aan de kant. Over de laadtijd gesproken, ik ben benieuwd naar de eerste goede testen met de RWD BYD, heb al wat info gevonden en dat ziet er veelbelovend uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk84 op 22-08-2023 11:56 ]

• ybos
Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Een vouwwagen is wel een bak lager dan die doos op wielen die jij voortsleept ;) De Y is een stuk hoger dan de vouwwagen zelf in ieder geval. Ik neem dan toch ook aan dat 1% voor 1km wel een heel stuk beter kan op de model Y, anders zetten we nu direct een streep door de model Y :)
Klopt, is een beste bak :P Maar, afgeronde hoeken dus zeer aerodynamisch :X :P
En de hogere Y icm vouwwagen lijkt een mooie combi :Y Wellicht dat t meerverbruik reuze meevalt.
Enige manier is gewoon een keer rijden. dan weet je waar je aan toe bent.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 22-08-2023 11:50 ]

• Xrypta
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet precies wat de airco in de auto gebruikt, maar bijvoorbeeld een airco waarmee je een flinke kamer kunt koelen trekt ongeveer 1 kW. Oftewel in 2 uur file zou dat 2 kWh zijn, oftewel ongeveer 3,5%.

En wat ik tegenkom is dat Camp Mode iets van 10-15% verbruikt gedurende 8 uur. In twee uur is dat dus 2,5-3,75%, wat wel uitlijnt met het getal hierboven. Ik denk dat de RWD eerder aan de bovenkant zit, want een kleinere batterij.

De methode van @Xrypta gebruikt om het te benaderen (13% verschil tussen voorspelde SOC bij aankomst en werkelijke SOC bij aankomst) is niet helemaal precies, want een deel van het extra verbruik kan ook tijdens het vervolg van de rit zijn ontstaan. En ik zie het percentage wel vaker wijzigen gedurende de rit.
Het is inderdaad een grove gestimate. Ik heb wel in het begin van de file een foto gemaakt, wellicht geeft dit wat meer een beeld (merendeel stil staan in 30+ graden en stapvoets verkeer);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdm4Mrc2lQ3DKpEA1KtWDrO2s_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHczbzumx3oTLXYrH1TW8R3G.jpg?f=fotoalbum_large

De cijfers in de tunnel en erna waren dan wel weer leuk om te zien :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8nPtVblkVVAqoQzLoulPjTTRyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uzhJrTs6PvJW50Nzq1l0oMY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Xrypta op 22-08-2023 11:56 ]

3960wp SE | Model Y RWD

• sweebee
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:45:
Heeft iemand een suggestie voor een goede & betaalbare ZZP verzekering voor de Tesla Model 3?

Gewoon een particuliere verzekering nemen, aangezien je prive de zaak bent. Jaren gedaan toen ik nog een zakelijke auto had. De kosten kun je gewoon inboeken. De auto staat ook gewoon op een prive naam en niet op de zaak (zoals bij een BV).

• SirLct
bokkow schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Ik heb eerst 2,5 jaar ervaring opgedaan met een SR+ zonder warmtepomp en slechts 55kWh batterij, mijn rijstijl vanuit een diesel heb ik daar destijds niet op aangepast ook met het idee dat er in Nederland meer dan genoeg snelladers zijn en dat heeft me geen een keer tegen gezeten :) met die auto zijn we maar één keer wat verder weg geweest tot aan Versailles maar niet naar een bestemming als Slovenië waar de snellaad opties meer beperkt zijn. Ik denk dat wij enigszins dezelfde rijstijl naleven en ben nu met de Performance ook wel blij met iets meer capaciteit, maar je vraagt ook meer vermogen dus in de praktijk ontloopt de range elkaar niet eens zo heel veel. Ik denk dat ome Bjorn's 1000km testen aardig representatief zijn hierin. SR+ en LR/P ontlopen elkaar doorgaans maar heel weinig. Ik laat me trouwens ook zeker niet regeren door de batterij, dat was ook niet bij de SR+, dan maar een keer vaker snelladen maar wel vlammen!

Dat zijn trouwens wel snelle vrachtwagens die jij tegenkomt dan als je daar met 100 achter zou kunnen hangen :+
Haha ja je moet wel de juiste vrachtwagens kiezen. Met rode streep onder de type aanduiding! :+
Ik snap je punt wel maar de testen van Bjorn is wel met "redelijk optimaal" route met meerdere snellaadpunten. Helpt ook dat hij alle laadstop uit zn hoofd kent en dat ie het goed kan berekenen of ie het zou halen of niet etc. Ik zeg absoluut niet dat RWD het niet kan, maar ik hou gewoon teveel van mn marges en flexibiliteit denk ik.
Aan andere kant, was de keuze zoiets geweest: Kleine batterij+Performance motor OF Grote batterij+Basic motor....... Denk dat ik dan met nog een hele lap text kom om te verdedigen waarom ik voor de kleine batterij ben gegaan :+ :+

• SirLct
[...]

Afgelopen maandag ochtend stond ik in dikke file, ongeveer half uur lang.
Het is mijn normale route naar kantoor waar ik normaal gesproken gewoon vmax (+btw) door kan rijden.
(Ik rij tegen de massa verkeer dus normaal weinig file). Het is 80km rit met ongeveer 80% snelweg.
Verbruik normaal: 200Wh/km
Verbruik op die dag: 170Wh/km

Ik denk niet dat je bang hoef te zijn met file. If anything gaat je verbruik naar beneden :D

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
pretpik schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:40:
Hier een update omtrent de fluit van uit de kofferbak van m'n Model Y.

Ongeveer een maand geleden toen er best wel wat wind stond einde middag richting Tesla Utrecht gereden omdat de fluit toen continu tijdens het rijden aanwezig was. Daarvoor een paar keer een afspraak gemaakt maar toen was het natuurlijk niet hoorbaar. De (uiterst vriendelijke) monteur heeft met mij meegereden en constateerde dat er een nieuwe achterruit geplaatst dient te worden. Op 16/08 kon ik terecht.

In de ochtend op 16/08 m'n auto gebracht en rond 16.15 kreeg ik bericht dat hij weer klaar stond. Dezelfde monteur die daar voor ook mee gereden had heeft de hele dag naden zitten afplakken, testrijden en weer andere naden afgeplakt/achterklep gesteld. Wij een testritje gedaan en de fluit was nog steeds aanwezig. Hij was nu wel door z'n opties heen gaf hij aan.

Nu rijd ik nog steeds in een leen Model S 85D wat ook geen straf is. Wat ik merk is dat de autopilot veel minder abrupt reageert, niet reageert op verkeersborden van naast gelegen wegen en niet spastisch gaat doen op een spitsstrook. Één keer een false-positive gehad op een middenberm op een N weg maar buiten dat reageert de autopilot veel fijner op het overige verkeer dan de Model Y. Je zou verwachten dat een auto uit 2023 een verbetering is op dat vlak 8)7 .
Dat is meen ik zelfs AP 1.0 (niet eens camera’s zijkant). Wel grappig want dit poste ik een jaar of 1,5/2 ook al. Viel mij toen direct op. Mij betreft werkt AP op de oude S beter. Stuurgedrag is strakker en sneller en met name geen rare ingrepen of onverwachte acties.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 06:16
Pufster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:44:
Waar hebben jullie een lakstift gekocht? Ik vroeg dit bij Tesla Brugge, maar zij hebben dit niet gezien ze geen carrosserie afdeling hebben. Ze verwezen me door naar hun herstelbedrijven, maar ook zij verkopen dit niet apart. Ik zie dat je dit online kan kopen bij diverse webshops, maar is die kleur wel ok dan?
Lijkt me prima, ik had nog een lakstift van Volvo liggen in Crystal white, die past ook heel goed bij de witte kleur van de m3.

• DS7

DS7

bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Hier ook zo'n vrouw...

En eerlijk gezegd zijn er wel degelijk mensen die een behoorlijk irritante ervaring hebben met een EV richting wintersport. Maar dat komt volgens mij vooral voor bij andere merken die last hebben van een gebrek aan netwerk, langzaam laden, onzuinige EVs. En dan de verkopers bij die dealers die zelf weinig weten van elektrisch rijden en dus hun klanten ook slecht voorlichten. Skoda bijvoorbeeld, die de Enyaq eerst verkochten met standaard maar 50 kW laden en een 58 kWh batterij. Die doet dus misschien 140-150 km etappes op de Autobahn en moet dan 45-60 minuten laden. Als je dan ook nog met de Krokus in een laadfile staat bij een van de 4 ENBW laders op een locatie, dan wordt het toch echt wel vervelend.

En daar vind ik dat Tesla het echt goed doet: welk model je ook neemt, je kunt eigenlijk zonder problemen wel iedere reis in Europa maken. Ook de RWD modellen hebben een voldoende bereik en laden snel genoeg om ermee op vakantie te gaan.
Voor iemand die gewoon is om met een dikke diesel in de nacht volgas naar de wintersport te vliegen snap ik dat die de elektrische optie niet zo fijn vindt. Dan gaan de laadstops inderdaad wel meetellen. Dus het is zeker niet voor iedereen geschikt.

Maar de meeste mensen rijden niet midden in de nacht. Laat staan dat ze met 200+ over de autobahn willen vliegen (overigens doe ik dat nog steeds op die spaarzame momenten dat het kan en dat is in de praktijk eigenlijk alleen maar tussen Stuttgart en de Oostenrijkse grens en zelfs dan beperkt).

Bij mij is het inmiddels als ik alleen rijdt dat ik een stop heb met de lunch, daarna een korte stop van 10 minuten en verderop nog een 15 minuten ofzo. Dus twee stops die mij echt tijd kosten, wat overeen komt met wat ik gewend was aan tankstops. Kwa tijd is het dus helemaal niet zo dat je wezenlijk sneller bent.

Met mijn vrouw erbij heb ik dan een eerdere snelle stop, maar dan is er sowieso al geen sprake van een extra stop.

Dit alles is inderdaad uitgaande van een Tesla. Er zijn nog steeds een hoop BEV's waar het inderdaad meer tijd kost. Maar doe een verstandige keuze (niet alleen Tesla maakt fatsoenlijke BEV's) en de klacht dat je er niet mee op wintersport kan is onterecht.

Maar goed, het is een van de vele misvattingen die er zijn over BEV's. Helaas ook vaak aangemoedigd vanuit het AD en andere journalisten die niet gehinderd door enige kennis van zaken schrijven over de onmogelijkheden van BEV's.

• DS7

DS7

Er is geen ok kleur, aangezien het multicolour is. Bij mijn herstelbedrijf hier in Eindhoven heb ik (gratis) een witte lakstift meegekregen. Gewoon normaal wit. Maakt voor bijtippen niet uit.

• DS7

DS7

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:45:

Inshared schijnt nu zo'n beetje het goedkoopste te zijn. En je kan natuurlijk ook even te rade gaan bij specifieke Tesla verzekeraars.

Centraal Beheer is inmiddels vrij duur inderdaad.

• DS7

DS7

sweebee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Gewoon een particuliere verzekering nemen, aangezien je prive de zaak bent. Jaren gedaan toen ik nog een zakelijke auto had. De kosten kun je gewoon inboeken. De auto staat ook gewoon op een prive naam en niet op de zaak (zoals bij een BV).
Dat sowieso.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
DS7 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Inshared schijnt nu zo'n beetje het goedkoopste te zijn. En je kan natuurlijk ook even te rade gaan bij specifieke Tesla verzekeraars.

Centraal Beheer is inmiddels vrij duur inderdaad.
Ik kon mijn MY LR niet bij inshared verzekeren, teveel vermogen. Inmiddels, als zzp’er, bij Promovendum. 77 euro per maand met 14 schadevrije jaren.

Begreep overigens dat wanneer je de auto zakelijk rijdt, ook als zzp’er, je de auto ook zakelijk moet verzekeren. En er zijn niet veel verzekeraars die happig zijn op zzp’ers, begrijp zelf ook niet waarom.

• DS7

DS7

sjors123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Ik kon mijn MY LR niet bij inshared verzekeren, teveel vermogen. Inmiddels, als zzp’er, bij Promovendum. 77 euro per maand met 14 schadevrije jaren.

Begreep overigens dat wanneer je de auto zakelijk rijdt, ook als zzp’er, je de auto ook zakelijk moet verzekeren. En er zijn niet veel verzekeraars die happig zijn op zzp’ers, begrijp zelf ook niet waarom.
Met de huidige bijtelling lijkt het mij ook niet erg zinvol om de auto als zakelijk aan te merken voor de inkomstenbelasting. De bijtelling is hoger dan de daadwerkelijke kosten.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
DS7 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Met de huidige bijtelling lijkt het mij ook niet erg zinvol om de auto als zakelijk aan te merken voor de inkomstenbelasting. De bijtelling is hoger dan de daadwerkelijke kosten.
Bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten, wordt in dat geval daarop afgetopt. Los van dat: uitvoerig doorgerekend en in mijn geval was het wel goedkoper.

• SirLct
Ben ook nog op zoek, destijds ook hier 2x gevraagd, heb niemand echt ervaring mee..
Zowel pearl white en ook de donkergrijze voor de uberturbine.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:15

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

sjors123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Als je naar de klant rijd is dit een zakelijke rit, want je kantoor is je huis.
Ik neem in ieder geval niet het risico om een privé verzekering te nemen op een zakelijk voertuig.

• DS7

DS7

sjors123 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten, wordt in dat geval daarop afgetopt. Los van dat: uitvoerig doorgerekend en in mijn geval was het wel goedkoper.
Dan ben ik benieuwd naar hoe je dat hebt berekend.

En dat de bijtelling afgetopt wordt klopt, maar zodra je daar bent, dan ben je beter af met een km vergoeding.

• DS7

DS7

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Als je naar de klant rijd is dit een zakelijke rit, want je kantoor is je huis.
Ik neem in ieder geval niet het risico om een privé verzekering te nemen op een zakelijk voertuig.
Als je de auto niet als zakelijk hebt aangemerkt voor de IB (dan mag het nog steeds voor de OB) vervalt dat natuurlijk.

• ybos
SirLct schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Ben ook nog op zoek, destijds ook hier 2x gevraagd, heb niemand echt ervaring mee..
Volgens mij heeft Tesland wel lakstiften :Y

• DS7

DS7

SirLct schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Voor de uberturbines heb ik gewoon bij de vakhandel een lakstiftje van Motip gehaald, kleurcode 951026. Niet perfect, maar goed genoeg.
Als je in dit topic zoekt op lakstift vind je een link die ik onlangs postte. Het is een tweedelig systeem: de kleurstift en een clear coat stift. Prijs lijkt redelijk en je moet de kleurcode van je auto opgeven. Zal dus wel goed in de buurt komen denk ik dan maar...

Ik wil dat nog wel eens gaan doen voor de twee kleine steenslag plekjes die ik heb, maar heb (nog) geen polijstmachine. Zodra ik eraan toekom ga ik die in elk geval proberen.

• Broodro0ster
Is de optie "Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited" verwijderd in een van de laatste updates?
De manual spreekt daar nog over, maar ik zie het niet staan bij m'n instellingen. Enkel slip start kan ik aan en uit zetten. Ik heb een M3 RWD 2023

Luuk84 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Dank heldere info. 20-25% is inderdaad een aanname, maar wel op basis van ervaringen van andere EV rijders.
Verschil is dus bijna 30%, dat vind ik fors. Met laadtijd kan je inderdaad wat goed maken. Echter denk ik dat we daar nu nog niet zo heel veel profijt van hebben, met jonge kinderen sta toch je toch al snel 30min (of langer) aan de kant. Over de laadtijd gesproken, ik ben benieuwd naar de eerste goede testen met de RWD BYD, heb al wat info gevonden en dat ziet er veelbelovend uit.
Ik heb wel Nederlandse Tesla's met caravan gezien in Zuid-Frankrijk, dus het kan zeker ook met een vouwwagen. Er staan vast ervaringen in het lange reizen met een EV topic.

Je geeft aan vaak met de vouwwagen op pad te zijn, dan zou ik sowieso voor de LR gaan. Niet alleen voor de lange ritten, maar juist ook voor de kortere stukjes. Stel dat je 250-300 km ver gaat, dan is het des te onhandiger als je net voor 5 minuten laden van de snelweg moet, af moet koppelen etc.

Voor de lange ritten scheelt het misschien ook net een extra stop, al hangt het af van hoe en waar je kunt laden. En in het begin ook goed gaan bijhouden wat het verbruik is met je vouwwagen erachter en waar het optimum ligt. Misschien dat je met 110 km/h net wat lekkerder uitkomt met je etappes dan wanneer je 130 gaat en vaker moet stoppen. Dus misschien toch een kleine aanpassing maken in hoe je rijdt.

Anyway, mooiste is als je het gewoon doet, nauwgezet je verbruik met en zonder vouwwagen vastlegt op 80, 90, 100, 110, 120 en 130 km/h en dat hier weer met ons deelt. ;)
Broodro0ster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:
Is de optie "Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited" verwijderd in een van de laatste updates?
De manual spreekt daar nog over, maar ik zie het niet staan bij m'n instellingen. Enkel slip start kan ik aan en uit zetten. Ik heb een M3 RWD 2023
Is dat niet US only? Zou anders even in de NL manual kijken. Ik heb die optie nooit gezien.

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 08:05
Vandaag akkoord gehad van Findio, nu snel de afwikkeling om maandag onze MY LR op te halen 🎉

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Is dat niet US only? Zou anders even in de NL manual kijken. Ik heb die optie nooit gezien.
Yes, dat is US only. Functie is hier niet beschikbaar (helaas).

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-11 21:00
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Als je in dit topic zoekt op lakstift vind je een link die ik onlangs postte. Het is een tweedelig systeem: de kleurstift en een clear coat stift. Prijs lijkt redelijk en je moet de kleurcode van je auto opgeven. Zal dus wel goed in de buurt komen denk ik dan maar...

Ik wil dat nog wel eens gaan doen voor de twee kleine steenslag plekjes die ik heb, maar heb (nog) geen polijstmachine. Zodra ik eraan toekom ga ik die in elk geval proberen.
Ik heb nu een lakstift gekocht bij 123autolakken.nl

Het is voor 1 steenslag. Ik zal het aftoppen, en daarna proberen wetsanden en handmatig polijsten. Ben wel van plan om er rond autotape te doen om het oppervlak van wetsanden te verminderen, anders lijkt het me ook overkill voor iets van 1mm groot dat je een heel oppervlak er rond ook meeneemt. En hoe kleiner hoe makkelijker ook gezien het manueel polijsten zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pufster op 22-08-2023 16:35 ]

Pufster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Het is voor 1 steenslag. Ik zal het aftoppen, en daarna proberen wetsanden en handmatig polijsten. Ben wel van plan om er rond autotape te doen om het oppervlak van wetsanden te verminderen, anders lijkt het me ook overkill voor iets van 1mm groot dat je een heel oppervlak er rond ook meeneemt. En hoe kleiner hoe makkelijker ook gezien het manueel polijsten zal zijn.
Ja, dat is een goede tip. Heb wel eens iets gezien over clear coat krasjes wegwerken en daar werd juist aangeraden om het schuren/polijsten wat verder uit te waaieren. Dit om te voorkomen dat er een soort van kuiltje zichtbaar zou worden.

Gelukkig heb ik een klein plekje op de voorbumper, kan ik het daar eerst testen.

• Broodro0ster
Pufster schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb ervaring met wetsanden van m'n vorige auto om wat diepe krassen weg te krijgen en daarna machinaal polijsten. Ik was toch even bezig om het strak te krijgen. Weet niet als je met de hand de schuurkrassen er volledig zult uitkrijgen, maar het is het proberen waard. De Tesla lak is mogelijks ook wel zachter als de Audi lak die ik vroeger had.
Worst case zoek je iemand in de detailingthread die even met de polijstmachine over jouw motorkap wil gaan.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mijn vrouw is op weg met de Model 3 vanuit Oostenrijk naar Nederland en ze kreeg net de melding blijf onder 97km per uur. Even later blijf onder 92km per uur. Daarnaast, maak afspraak met service center.

Ik ken de melding om onder een snelheid te blijven als de batterij leeg is, maar niet met de melding om een afspraak te maken met service center.

De snelheidslimiet is volgens haar ook niet te overrulen. Het is op dat moment gewoon de max snelheid.

Kan er niets over vinden.

Heb haar de auto even laten herstarten via de twee knopjes op het stuur. Ze gaat zo weer rijden na een supercharge sessie, dus ben benieuwd.

Iemand dit eerder gehad ?
Pagina: 1 ... 90 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: