Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
30€ , was in Oostenrijk.Oekol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:41:
[...]
Geen idee. Wij hebben vannacht geslapen in een B&B hotel in San Sebastian op aanraden van iemand hier. Super blij mee! We moesten 7 euro betalen voor de parkeergarage zoals iedereen. En de destination charger was gereserveerd voor ons.
Dag er voor in Frankrijk moesten we 15 euro lappen, gedaan voor 't gemak. Maar was eigen lader van die mensen. Maar een SuC was om de 'hoek' en ik zag dag later ook een lidl met eventueel gratis laden, als dat in 't buitenland nog een ding is. Niet naar gekeken iig.
Wat vroegen ze er bij jou voor? Ik dacht eigenlijk wel dat het altijd gratis was want je kan zo beginnen met laden ook. Echter vroeg ik me altijd al af wie de stroom dan betaald...
Dat zijn dan al die auto's onder doek?Maurice- schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:57:
De Highland productie in Shanghai is (waarschijnlijk) begonnen!
[Afbeelding]
https://twitter.com/tesla.../1693338671741874675?s=20
1. Appearance:The new model 3 looks overall very attractive, even more so than the Model S, especially the new headlights.
2. Production:The trial production phase has ended. Production ramp-up with stress testing will begin on August 25th. By early September, the daily production capacity is expected to reach approximately 1,200 units.
3. Hardware:HW 3.5, not 4.0, and all radars have been removed.
4. Pricing:The manufacturing cost of the entire vehicle has significantly decreased compared to the older model 3. Single-piece casting, significant reduction in wiring harnesses, and the use of more new materials. However, we still maintain our estimate that the pricing will be around 200,000 RMB.(27K $)
5. Expectations:In summary, the new model 3 is very impressive. If the pricing is close to what we anticipate, Then, this vehicle will surely be warmly welcomed by the market and once again lead to an explosive increase in orders.
27k voor een RWD
[ Voor 61% gewijzigd door spartacusNLD op 21-08-2023 09:07 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Van een nieuw frontje wordt de Model 3 toch niet ineens een veel mooiere auto dan de Model S?spartacusNLD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
Dat zijn dan al die auto's onder doek?
1. Appearance:The new model 3 looks overall very attractive, even more so than the Model S, especially the new headlights.
2. Production:The trial production phase has ended. Production ramp-up with stress testing will begin on August 25th. By early September, the daily production capacity is expected to reach approximately 1,200 units.
4. Pricing:The manufacturing cost of the entire vehicle has significantly decreased compared to the older model 3. Single-piece casting, significant reduction in wiring harnesses, and the use of more new materials. However, we still maintain our estimate that the pricing will be around 200,000 RMB.(27K $)
5. Expectations:In summary, the new model 3 is very impressive. If the pricing is close to what we anticipate, Then, this vehicle will surely be warmly welcomed by the market and once again lead to an explosive increase in orders.
27k voor een RWD? zal wel een ''china only'' prijs zijn neem ik aan? Ben echt benieuwd wanneer zo'n refresh op de site te zien is? blijkbaar geen launch event voor deze refresh.. maar wat doen ze dan? Social media post en klaar?
Voor de rest dus wederom de gedachte dat het vooral kostenbesparingen zijn. Allemaal leuk en aardig, maar is er ooit een kostenbesparing geweest waar de klant blij van werd?
Zit het ook al een tijdje in de gaten te houden, de lease van m'n M3 2019 loopt eind dit jaar af. Ben echt benieuwd hoe de facelift er uit komt te zien en wat de prijs gaat zijn. Wanneer gaan ze het nou eindelijk eens laten zien zeg..spartacusNLD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
27k voor een RWD? zal wel een ''china only'' prijs zijn neem ik aan? Ben echt benieuwd wanneer zo'n refresh op de site te zien is? blijkbaar geen launch event voor deze refresh.. maar wat doen ze dan? Social media post en klaar?
Die 27k USD zal met alle bijkomende kosten en belastingen hier alsnog rond de 40k euro zijn gok ik.
De uiterlijk opmerkingen zijn natuurlijk opvulling voor zijn tweet.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Van een nieuw frontje wordt de Model 3 toch niet ineens een veel mooiere auto dan de Model S?
Voor de rest dus wederom de gedachte dat het vooral kostenbesparingen zijn. Allemaal leuk en aardig, maar is er ooit een kostenbesparing geweest waar de klant blij van werd?
Als die kostenbesparing vervolgens wordt doorberekend aan de klant in een lagere aankoopprijs? zou het wel logisch vinden als ze hiermee de MY positioneren als het ''tussenmodel'' en de 3 wat meer naar de betaalbare kant? want het verschil tussen de beide in prijs vindt ik niet heel groot op dit moment.
Die model 2 of 1 ( de ''25k tesla'') zie ik niet meer gebeuren de komende jaren.
[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 21-08-2023 09:19 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
ik vind deze nummers heel lastig te combineren, wat het voor @thechip een hele moeilijk analyse maakt. Heb je misschien per ongeluk wat praktijk en theorie nummers verwisseld voor verschillende snelheden? Of misschien belangrijke wachttijden vergeten?bilgy_no1 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 01:20:
[...]
Mijn ervaring is met dakkoffer en een surfplank ernaast op de dakdragers. Het lijkt me dat een fietsendrager achterop minder drag geeft dan dat. Maar het reizen ging prima. In Frankrijk gewoon 130 gereden (max volgens mijn dakkoffer) en dat leverde gewoon etappes op van 2 à 2,5 uur.
Ik rekende met 192 Wh/km als referentie in A Better Route Planner, ipv 167 Wh/km zonder die bagage bovenop. In beide gevallen kreeg ik op de route die we op de langste dag reden (~715 km) 3 laadstops voorgeschoteld, alleen moest ik met de belading in totaal 20 minuten langer laden.
Vakantieritten zoals jij beschrijft gaan dus prima met de MY RWD en ik denk dat de fietsendrager daar niets aan afdoet.
NB je verbruik is uiteraard ook afhankelijk van andere zaken, zoals wind, wegdek, route, rijstijl, temperatuur (ivm airco), etc.
Je geeft aan dat je met 130 km/u normaal gesproken met een verbruik rekent van 167 Wh/km en met dakkoffer alsnog stretches kunt maken van 2-2,5 uur bij 192 Wh/km. Maar die getallen lijken niet erg waarschijnlijk:
- 167 Wh/km met 130 km/u geeft bij 100 km/u (linear gerekend) een vebruik van 128 Wh/km. Hierboven struikelde mensen al over 135 Wh/km bij 100 voor een M3, maar dit gaat nog wel een stuk verder voor een MY, zeker omdat het niet linear is, en dus nog een stuk lager zou liggen
- 2-2,5 uur stretches a 130 km/u @ 192 Wh/km = 50-62 kWh. Oftewel 90-110% laden voor een standard range a 57.5 kWh (zeg eens van 5-95% voor de lower range). Dat zijn echt enorm lange stoptijden van zo'n 40 minuten elke 2-2,5 uur.
Weet je zeker dat de getallen kloppen? of was dit een Long Range RWD? Of had je uiteindelijk meer iets van 100 km/u gereden ipv 130, dan lijken de getallen logischer?
Voor @thechip om 300 km te kunnen rijden tussen SuC's moet je een verbruik halen van zeg eens: 135 Wh/km*. Dat lijkt me op basis van wat ik hier lees en op basis van ev-database onmogelijk met ook nog een fietsendrager op een beetje normale snelheid. (een groot deel hangt dus ook vooral af van hoe hard je normaal gesproken gaat)
*57.5 kWh * 70% laden bij SuC (van 10% naar 80%) / 300 km
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 21-08-2023 09:45 ]
Afgelopen weekend thuisgekomen van een vakantie naar Frankrijk en ik denk zeker dat je 300 km moet kunnen rijden met een MY-RWD, ook met fietsendrager. De laatste stint voor ons was vanaf SuC Neuville-en-Ferrain naar Purmerend (299 km). Start met 91% en bij thuiskomst zou dat 5% zijn. Uiteindelijk thuisgekomen met 19% (142 Wh/km). Dat het eindpercentage steeds verder opliep had te maken met de snelheid! Laatste stint in België 110 km/u en in Nederland 100 km/u.thechip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:33:
[...]
Klopt helemaal en wij rijden ook altijd in 2x heen en terug. ik rij nooit meer dan 650km op een dag. Dan heb ik er gewoon genoeg van. meestal stop ik ook om de 2 a 2,5 uur. Maar wil niet ''moeten'' stoppen. Vandaar dat ik benieuwd ben, als ik met een fietsendrager achterop nog steeds 300km kan rijden in de RWD dan is er inderdaad helemaal niks aan de hand! maar als het 200- 250 is dan vind ik het een ander verhaal
De voorlaatste stint was in Frankrijk met 130 km/u en toen was het verbruik 187 Wh/km. Dus eigenlijk heb je zelf in de hand of je die 300 km gaat halen.
Er komt pas een prijsverlaging als het nodig is lijkt mij. Met een nieuw model verwacht ik niet dat het direct nodig gaat zijn.Louw Post schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:16:
[...]
Zit het ook al een tijdje in de gaten te houden, de lease van m'n M3 2019 loopt eind dit jaar af. Ben echt benieuwd hoe de facelift er uit komt te zien en wat de prijs gaat zijn. Wanneer gaan ze het nou eindelijk eens laten zien zeg..![]()
Die 27k USD zal met alle bijkomende kosten en belastingen hier alsnog rond de 40k euro zijn gok ik.
Als ik kijk wat je bij de concurrentie betaalt, dan is de Model 3 op dit moment eerder een koopje dan te duur.
Eigenlijk bizar dat er nog zo weinig is gelekt qua foto’s. Zeker als ze al op een parkeerplaats staan daar.spartacusNLD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
Dat zijn dan al die auto's onder doek?
Bij Tesla wordt de prijs niet zo zeer bepaald aan de hand van de kosten is mijn ervaring.spartacusNLD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:18:
Als die kostenbesparing vervolgens wordt doorberekend aan de klant in een lagere aankoopprijs?
China. Daar luisteren mensen nog naar hun meerderen. Hier vinden we het woord 'meerderen' toxisch...SquareOne schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
Eigenlijk bizar dat er nog zo weinig is gelekt qua foto’s. Zeker als ze al op een parkeerplaats staan daar.
Wat is nodig?DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:30:
[...]
Er komt pas een prijsverlaging als het nodig is lijkt mij. Met een nieuw model verwacht ik niet dat het direct nodig gaat zijn.
Als ik kijk wat je bij de concurrentie betaalt, dan is de Model 3 op dit moment eerder een koopje dan te duur.
De verlagingen die recent hebben plaatsgevonden waren denk ik ook niet allemaal nodig (waren goedkoopste, verkoop was er ook wel)?
Als ik die verlagingen zie dan lijkt het mij eerder dat ze uit zijn op volume. Zowel productie als verkoop. Daar kan m.i. prima een prijsverlaging bij komen kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-08-2023 09:42 ]
Ja precies, de M3 is nu echt een koopje als je het vergelijkt met de andere merken. Ik ben dus een beetje bang dat de facelift weer wat duurder gaat zijn. Mochten ze deze prijzen aanhouden dan hoor je mij niet klagen.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:30:
[...]
Er komt pas een prijsverlaging als het nodig is lijkt mij. Met een nieuw model verwacht ik niet dat het direct nodig gaat zijn.
Tesla is momenteel vooral bezig met kwantiteit en de verkopen hadden een push nodig. Hebben ze nog steeds wel een beetje, vandaar ook de 'koopjeshoek'. Ik denk dat nu de nieuwe variant er is, het voorlopig wel zal lukken met de huidige prijzen. Gaan ze weer voorraad krijgen die ook niet meer in de koopjeshoek goed te slijten is, dan zullen de prijzen wel weer gaan zakken.STIMPPYYY schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Wat is nodig?
De verlagingen die recent hebben plaatsgevonden waren denk ik ook niet allemaal nodig (waren goedkoopste, verkoop was er ook wel)?
Als ik die verlagingen zie dan lijkt het mij eerder dat ze uit zijn op volume. Zowel productie als verkoop. Daar kan m.i. prima een prijsverlaging bij komen kijken.
Het verbaast mij eigenlijk dat ze de prijs van de Model S zo hoog houden. Al zie je daar nu ook beweging met de introductie van de SR. Die komt als het goed is binnenkort naar Nederland voor naar schatting 90 mille.
Zonder dat ik weet of zijn cijfers klopt of niet, is je berekening uberhaupt realistisch?JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
ik vind deze nummers heel lastig te combineren, wat het voor @thechip een hele moeilijk analyse maakt. Heb je misschien per ongeluk wat praktijk en theorie nummers verwisseld voor verschillende snelheden? Of misschien belangrijke wachttijden vergeten?
Je geeft aan dat je met 130 km/u normaal gesproken met een verbruik rekent van 167 Wh/km en met dakkoffer alsnog stretches kunt maken van 2-2,5 uur bij 192 Wh/km. Maar die getallen lijken niet erg waarschijnlijk:
- 167 Wh/km met 130 km/u geeft bij 100 km/u (linear gerekend) een vebruik van 128 Wh/km. Hierboven struikelde mensen al over 135 Wh/km bij 100 voor een M3, maar dit gaat nog wel een stuk verder voor een MY, zeker omdat het niet linear is, en dus nog een stuk lager zou liggen
- 2-2,5 uur stretches a 130 km/u @ 192 Wh/km = 50-62 kWh. Oftewel 90-110% laden voor een standard range a 57.5 kWh (zeg eens van 5-95% voor de lower range). Dat zijn echt enorm lange stoptijden van zo'n 40 minuten elke 2-2,5 uur.
Weet je zeker dat de getallen kloppen? of was dit een Long Range RWD? Of had je uiteindelijk meer iets van 100 km/u gereden ipv 130, dan lijken de getallen logischer?
Voor @thechip om 300 km te kunnen rijden tussen SuC's moet je een verbruik halen van zeg eens: 135 Wh/km*. Dat lijkt me op basis van wat ik hier lees en op basis van ev-database onmogelijk met ook nog een fietsendrager op een beetje normale snelheid. (een groot deel hangt dus ook vooral af van hoe hard je normaal gesproken gaat)
Als ik zeg dat ik 130 rijd dan is het toch niet dat het van vertrek van SuC 0-130 in 0.01s is? En dan continuu 300km lang 130 zonder onderbreking kunnen rijden? En dan bij aankomst aan de volgende SuC 130-0 in 0.01s?
Life is too short to drive boring cars
Verhoging verwacht ik niet, omdat dat ook weer de MY duurder zal moeten worden. Van mij mag het, aangezien ik die van mij net heb betaald, maar aangezien Elon duidelijk is wat voor hem nu de prioriteit is (aantallen), denk ik dat Tesla de komende jaren de capaciteit veel hoger wil gaan maken en dat daarbij ook hoort dat de prijzen kunnen dalen.Louw Post schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:45:
[...]
Ja precies, de M3 is nu echt een koopje als je het vergelijkt met de andere merken. Ik ben dus een beetje bang dat de facelift weer wat duurder gaat zijn. Mochten ze deze prijzen aanhouden dan hoor je mij niet klagen.
Onder de streep draait Tesla niet om de auto's, maar om infrastructuur. (dat is geen feit, maar iets wat ik al langer denk en waarin ik alleen maar meer en meer word bevestigd)
Yep belastingen, heffingen, en what not.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Tesla is momenteel vooral bezig met kwantiteit en de verkopen hadden een push nodig. Hebben ze nog steeds wel een beetje, vandaar ook de 'koopjeshoek'. Ik denk dat nu de nieuwe variant er is, het voorlopig wel zal lukken met de huidige prijzen. Gaan ze weer voorraad krijgen die ook niet meer in de koopjeshoek goed te slijten is, dan zullen de prijzen wel weer gaan zakken.
Het verbaast mij eigenlijk dat ze de prijs van de Model S zo hoog houden. Al zie je daar nu ook beweging met de introductie van de SR. Die komt als het goed is binnenkort naar Nederland voor naar schatting 90 mille.
Model S is in the US 88k en hier in NL 107k.
Dus ja de Model S SR wat 78k in the US kost, zou hier rond 95k zijn.
Ik vind nog steeds een groot gat tov Model 3.
Het is zo dat Model S eigenlijk net boven E-segment (5-serie, E-klasse), maar volgens mij ook geen F-segment (7-serie, S-klasse). Maar je gaat niet zien dat BMW dubbele vraagt voor een 5-serie tov een 3-serie voor een vergelijkbare motorisering.
Wel met een Model Y Long Range. Ik vond het verbruik niet merkbaar hoger. Het meeste invloed heeft de snelheid (130 vs 100 maakt een heel groot verschil) en het terrein.thechip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:11:
Iemand ervaringen met een Model Y RWD i.c.m een fietsendrager waar een racefiets op zat? Daarmee toevallig deze zomer op vakantie geweest? Ik ben enorm benieuwd naar het verbruik bij een volledige charge van 100%. Ben me toch een dubio zeg, heb een proefrit gemaakt in de Y, de zitpositie beviel mij niet zo, het dynamische van de 3 vind ik fijner.
Thuis willen ze toch heel graag een hogere zit. Vrouw rijd ook het meerendeel in de auto dus dan is haar stem doorslaggevend. Met de 3sr+ uit 2019 komen we nu in Nederland niks te kort. Maar vanaf volgende jaar besloten om ook met de EV op vakantie te gaan. Dus ben reuze benieuwd naar het verbruik met een Model y i.c.m. fietsendrager en een racefiets achterop. alvast bedankt!
Twijfel dus over een Model Y RWD of de LR. Heb ook nog naar andere merken gekeken maar geen enkele EV die mij kan bekoren.
Met of zonder fietsendrager is in mijn statistieken nauwelijks terug te zien.
Wou ik doen maar toch niet gedaan omdat ze het niet flexibel hebben gemaakt, dwz je moet het op de center console plaatsen en niet als de S3XY button waar je overal kan plakken. Ik verwelkom een soort display voor de S3XY buttons, maar dan wil ik op ooghoogte - of op zijn minst net onder de scherm bijvoorbeeld. Nu staat een display op de knob maar dan moet je helemaal naar beneden kijken. Defeats de purpose als je mij vraagt.DonnieDoezoe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:51:
Zijn er meer mensen die de S3XY Knob hebben pre-ordered?
Voor 90k is het een prima auto. En ik verwacht komend jaar nog wel een prijsverlaging voor de S en X eerlijk gezegd.SirLct schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:59:
[...]
Yep belastingen, heffingen, en what not.
Model S is in the US 88k en hier in NL 107k.
Dus ja de Model S SR wat 78k in the US kost, zou hier rond 95k zijn.
Ik vind nog steeds een groot gat tov Model 3.
Het is zo dat Model S eigenlijk net boven E-segment (5-serie, E-klasse), maar volgens mij ook geen F-segment (7-serie, S-klasse). Maar je gaat niet zien dat BMW dubbele vraagt voor een 5-serie tov een 3-serie voor een vergelijkbare motorisering.
Vergeet ook niet dat de SR kwa motorisering vergeleken moet worden met de performance modellen. Dan is het tov de MY anderhalf keer en niet dubbel. Ik denk dat het in Nederland de verkopen voor dit model enorm zou stuwen.
Dan zou je dus geen 130 km/u rijden (die paar seconden vertragen en versnellen gaan het verschil niet maken). Daarom vroeg ik dus ook over de (gemiddelde) snelheid misschien veel lager lag, zodat er wat duiding aan de nummers gegeven kon worden. Want met een versimpelde berekening lijkt er geen snars van te kloppen zoals je aangeeft inderdaadSirLct schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
Zonder dat ik weet of zijn cijfers klopt of niet, is je berekening uberhaupt realistisch?
Als ik zeg dat ik 130 rijd dan is het toch niet dat het van vertrek van SuC 0-130 in 0.01s is? En dan continuu 300km lang 130 zonder onderbreking kunnen rijden? En dan bij aankomst aan de volgende SuC 130-0 in 0.01s?
Als er staat "ik heb op dit stuk 130 km/u gereden" kan de enige aanname zijn dat dat de gemiddelde snelheid was en niet iets als "ja ik probeerde 130 km/u te rijden, maar heb met 100 km/u achter een vrachtwagen gehangen", want dat is niet te intepreteren. De gemiddeld 130 methode doen veel mensen in Fra, precies 130 km/u gemiddeld op de stretches, zodat de trajectcontrole precies goed blijft.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 21-08-2023 10:15 ]
Zit hier een nadeel aan? Het voordeel lijkt mij het besparen van stroom?
De wake in background bedoel je? Die kun je het best uit laten staan. Anders maak je hem alleen maar wakker om een up to date status te krijgen.schumi1986 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:15:
Ik heb de Watch for Tesla app gekocht om ook mijn Apple Watch te gebruiken als sleutel. In de App zie ik ook een functie staan om de auto langer in slaapstand te kunnen zetten. Het ontwaken staat nu op elk uur en kan naar maximaal 1x per 5 uur.
Zit hier een nadeel aan? Het voordeel lijkt mij het besparen van stroom?
Gewoon uit laten die optie, dan zal de auto zo min mogelijk wakker worden. De auto doet het dan zelf wel. Geen enkele app kan dat standaard gedrag aanpassen van de Tesla.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 21-08-2023 10:21 ]
Nee, referentieverbruik in ABRP schreef ik toch? Dat is bij 110 km/h en goede omstandigheden.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
ik vind deze nummers heel lastig te combineren, wat het voor @thechip een hele moeilijk analyse maakt. Heb je misschien per ongeluk wat praktijk en theorie nummers verwisseld voor verschillende snelheden? Of misschien belangrijke wachttijden vergeten?
Het verbruik bij 120 km/h en 130 km/h heb ik in eerdere posts gedeeld. Op basis van die ervaring heb ik het referentieverbruik in ABRP verhoogd van 167 Wh/km naar 192 Wh/km en zo kwamen de percentages bij aankomst bijna perfect uit met wat ABRP had voorspeld.
Als ik ABRP laat rekenen met 167 Wh/km of 192 Wh/km maakte voor die route dus niet uit voor het aantal stops. In beide gevallen 3x laden, maar wel wat langer omdat er simpelweg meer energie in moet.
Verbruik bij 130 km/h zat ergens rond 230 Wh/km (220-240 volgens de Energie app). Dus 2 uur aan 130 km/h zou dan 46 kWh kosten of ongeveer 80% van de batterij. Maar... Je rijdt nooit precies die snelheid. Er zijn altijd wel secties waar je wat langzamer mag, verkeer, etc. en dus kun je met iets minder toe. Overigens gaat 10-90% laden nog steeds best snel (sneller dan veel andere EVs in elk geval).
Maar dat is inderdaad dan theoretisch 260 km en niet 300 km. Ik denk echter dat je met 260 km en een beetje verkeer dan al eerder 2,5 uur aan het rijden bent en dan is het al tijd om te stoppen. Voor een beetje normale rit (met pauzes om de 2-2,5 uur) is die vereiste van 300 km bereik aan 130 km/h met 70% van de batterij (wat jij ervan maakt) totaal niet nodig.
En dit is allemaal met een dakkoffer erop he. Een fietsendrager zal nog iets schelen.
Hmm niet helemaal maar ik snap je punt. Het is krachtiger denk ik dan de AWD Model 3 maar ook nog net niet P cijfers (M3P is nog 0.4s sneller naar 100 en 21km hoger topsnelheid) maar ja het is geen mega verschil, potato potato.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Voor 90k is het een prima auto. En ik verwacht komend jaar nog wel een prijsverlaging voor de S en X eerlijk gezegd.
Vergeet ook niet dat de SR kwa motorisering vergeleken moet worden met de performance modellen. Dan is het tov de MY anderhalf keer en niet dubbel. Ik denk dat het in Nederland de verkopen voor dit model enorm zou stuwen.
Eigenlijk hadden ze de base Model S terug moeten brengen, nog verder naar beneden geschroefd met prijskaartje ~75k. Je ziet immers wel dat bij de BMW meer mensen de 520i/ 520e kopen en niet pas beginnen bij de 540i om vervolgens over naar M5.
Ja maar je kan het ook heel moeilijk maken of simpel houden. Ik lees het iig niet als "gemiddeld 130", ik lees het als 130 als vmax gehouden met de normale omstandigheden waar je moet remmen. I.e. komt er telepeage moet je afremmen, komt er een debiel inhaalactie van een vrachtwagen met 100 die een andere vrachtwagen met 90 voorbij wil rijden, ja dan moet je even remmen. Maar niet dat je vmax 130 voor 2 seconden doet en daarna achter vrachtwagen 100 gaat rijden. Maak het nou niet te moeilijk.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
Dan zou je dus geen 130 km/u rijden (die paar seconden vertragen en versnellen gaan het verschil niet maken). Daarom vroeg ik dus ook over de (gemiddelde) snelheid misschien veel lager lag, zodat er wat duiding aan de nummers gegeven kon worden. Want met een versimpelde berekening lijkt er geen snars van te kloppen zoals je aangeeft inderdaad
Als er staat "ik heb op dit stuk 130 km/u gereden" kan de enige aanname zijn dat dat de gemiddelde snelheid was en niet iets als "ja ik probeerde 130 km/u te rijden, maar heb met 100 km/u achter een vrachtwagen gehangen", want dat is niet te intepreteren. De gemiddeld 130 methode doen veel mensen in Fra, precies 130 km/u gemiddeld op de stretches, zodat de trajectcontrole precies goed blijft.
Fijn dat je weet hoe ze het in Fra doet met trajectcontrole etc maar daar hebben we niks aan.
Als ik zie hoe de gemiddelde fransen rijden (hier in NL of daar) dan vraag ik me af of ze weet hoe ze gemiddelde snelheid moeten rekenen.
De M3P is 0,3 seconden sneller en 11 km/u hogere top. Dat is geen groot verschil en het ligt ook dichterbij dan de M3 LR ligt bij deze S.SirLct schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Hmm niet helemaal maar ik snap je punt. Het is krachtiger denk ik dan de AWD Model 3 maar ook nog net niet P cijfers (M3P is nog 0.4s sneller naar 100 en 21km hoger topsnelheid) maar ja het is geen mega verschil, potato potato.
Eigenlijk hadden ze de base Model S terug moeten brengen, nog verder naar beneden geschroefd met prijskaartje ~75k. Je ziet immers wel dat bij de BMW meer mensen de 520i/ 520e kopen en niet pas beginnen bij de 540i om vervolgens over naar M5.
En ik pak de Model Y als referentie. Die is net iets trager met dezelfde topsnelheid. Vergelijkbare range.
Het verschil tussen de BMW 3 en 5 reeks is ook kleiner dan tussen de Model 3 en de Model S.
Terugbrengen van de 75 kWh accu gaan ze niet meer doen. Dat is kostentechnisch niet interessant.
[ Voor 5% gewijzigd door DS7 op 21-08-2023 10:57 ]
Ik ben voor de rest eens maar het is maandag ochtend en ik wil toch moeilijk doen (want hey, doen meerdere mensen hierDS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
De M3P is 0,3 seconden sneller en 11 km/u hogere top.
Model S SR = 0-60mph 3.7s, top 149mph
https://www.tesla.com/models/design#overview
Model 3 P = 0-60mph 3.1s, top 162mph
https://www.tesla.com/model3/design#overview
(even US site gebruikt omdat S SR nog niet in NL site staat)
Dan is de verschil 0.6s voor 0-60mph en 13mph (21kmh)
yes, maar hangt er even vanaf of mijn volgende auto een highland word of niet, of ik die pre-order laat staan of cancel. Heb een m3 rwd long range in order staan, die over een week of 2-3 ongeveer geleverd zou moeten gaan worden, maar dus geen flauw idee nog of die uberhaupt gaat komen, en als ie niet komt.. of de vervanging dan highland word. ook geen idee natuurlijk of die knob 1 op 1 in een highland zou passen, vermoed ik eigenlijk niet. ofwel, ik wacht nog wel even af.. als ze een non-highland afleveren dan laat ik die pre-order lekker staan natuurlijkDonnieDoezoe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:51:
jaDonnieDoezoe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:51:
Als een Tesla medewerker een foto lekt, dan verliest die zijn job.SquareOne schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
Eigenlijk bizar dat er nog zo weinig is gelekt qua foto’s. Zeker als ze al op een parkeerplaats staan daar.
Als een influencer het "embargo" breekt krijgt die een schadeeis te betalen (en die is hoog), en die kan in de toekomst een kruis maken over zowat elke primeur.
Op Youtube is het zo duidelijk dat al die reviewers een paar weken vooraf uitgenodigd worden voor hun testrit of showroom film, en dan allemaal in een tijdspanne van een paar uur hun filmpjes op YT duwen.
Het grootste risico is eigenlijk als een 'influencer' zijn camera verliest of gestolen wordt, en iemand anders gebruikt dat materiaal... maar dan weet de halve wereld ook wie die camera/geheugenkaart gestolen heeft.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Knob gaat pas in December de deur uit toch? Dan zullen ze anders nog wel met een andere versie komen. Al zie ik dat gedeelte ook wel gewoon hetzelfde blijven.djbarney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
yes, maar hangt er even vanaf of mijn volgende auto een highland word of niet, of ik die pre-order laat staan of cancel. Heb een m3 rwd long range in order staan, die over een week of 2-3 ongeveer geleverd zou moeten gaan worden, maar dus geen flauw idee nog of die uberhaupt gaat komen, en als ie niet komt.. of de vervanging dan highland word. ook geen idee natuurlijk of die knob 1 op 1 in een highland zou passen, vermoed ik eigenlijk niet. ofwel, ik wacht nog wel even af.. als ze een non-highland afleveren dan laat ik die pre-order lekker staan natuurlijk
precies, cancellen kan altijd nog, en anders kan ie vast nog wel naar een geinteresseerde collega waar het ding wel in de auto past.Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
Knob gaat pas in December de deur uit toch? Dan zullen ze anders nog wel met een andere versie komen. Al zie ik dat gedeelte ook wel gewoon hetzelfde blijven.
Ik ga zelf trouwens toch gewoon voor de knoppen denk ik. Zie verder niet heel veel toegevoegde waarde voor die knob.djbarney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
precies, cancellen kan altijd nog, en anders kan ie vast nog wel naar een geinteresseerde collega waar het ding wel in de auto past.
In de VS heeft de gewone Model S een lagere top dan in Europa. Verwacht wordt dat in Europa de SR ook gewoon op 250 km/u zal worden begrensd (met name voor Duitsland).SirLct schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Ik ben voor de rest eens maar het is maandag ochtend en ik wil toch moeilijk doen (want hey, doen meerdere mensen hier)
Model S SR = 0-60mph 3.7s, top 149mph
https://www.tesla.com/models/design#overview
Model 3 P = 0-60mph 3.1s, top 162mph
https://www.tesla.com/model3/design#overview
(even US site gebruikt omdat S SR nog niet in NL site staat)
Dan is de verschil 0.6s voor 0-60mph en 13mph (21kmh)
De M3P haalt in de praktijk 3,5 naar de 100. De Model S SR zal naar verwachting 3,8 gaan worden. Verschil zit vooral in dat men de M3P met rollout adverteert en bovendien de M3P nooit echt sneller is geworden, alleen is bij de tweede generatie het cijfer opgeleukt op basis van verwachtingen die uiteindelijk niet zijn uitgekomen. Dat heeft iets met de beperkingen van de accu's te maken, lang verhaal.
Ik snap nog steeds niks van je nummers. "dus 2 uur aan 130 km/h zou dan 46 kWh kosten". Maar met je getallen kom ik op 2 u x 130 km/u x 230 Wh/km / 1000 = 59.8 kWh (meer dan de batterij dus)bilgy_no1 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Nee, referentieverbruik in ABRP schreef ik toch? Dat is bij 110 km/h en goede omstandigheden.
Het verbruik bij 120 km/h en 130 km/h heb ik in eerdere posts gedeeld. Op basis van die ervaring heb ik het referentieverbruik in ABRP verhoogd van 167 Wh/km naar 192 Wh/km en zo kwamen de percentages bij aankomst bijna perfect uit met wat ABRP had voorspeld.
Als ik ABRP laat rekenen met 167 Wh/km of 192 Wh/km maakte voor die route dus niet uit voor het aantal stops. In beide gevallen 3x laden, maar wel wat langer omdat er simpelweg meer energie in moet.
Verbruik bij 130 km/h zat ergens rond 230 Wh/km (220-240 volgens de Energie app). Dus 2 uur aan 130 km/h zou dan 46 kWh kosten of ongeveer 80% van de batterij. Maar... Je rijdt nooit precies die snelheid. Er zijn altijd wel secties waar je wat langzamer mag, verkeer, etc. en dus kun je met iets minder toe. Overigens gaat 10-90% laden nog steeds best snel (sneller dan veel andere EVs in elk geval).
Maar dat is inderdaad dan theoretisch 260 km en niet 300 km. Ik denk echter dat je met 260 km en een beetje verkeer dan al eerder 2,5 uur aan het rijden bent en dan is het al tijd om te stoppen. Voor een beetje normale rit (met pauzes om de 2-2,5 uur) is die vereiste van 300 km bereik aan 130 km/h met 70% van de batterij (wat jij ervan maakt) totaal niet nodig.
En dit is allemaal met een dakkoffer erop he. Een fietsendrager zal nog iets schelen.
Ik gok dat de 46 kWh dan misschien de "realiteit was terwijl je 130 km/u probeerde te rijden" zoals @SirLct het omschrijft? Maar de 59.8 is dan dus 30% hoger, dus dan is het noemen van "gewoon 130 gereden" misschien niet heel behulpzaam, want kennelijk heb je flink langzamer gereden dan dat. En ik denk niet dat het aan ons is om anderen te dwingen te stoppen op bepaalde tijden
- @SirLct daarom vraag ik dus ook mensen om duidelijk te zijn wat ze bedoelen. Want de initiele post deed vermoeden dat er (veel) 130 km/u gereden was. (Bij @sweebee zag je bijvoorbeeld dat hij gewoon echt grote delen 100-105 had gereden en op een super verbruik uitkwam. DAT is behulpzaam voor mensen die een keuze moeten maken, niet random nummers gooien die een gek beeld geven)
Met jouw laad suggestie van 46kWh (80%) en jouw verbruik van 230 Wh/km kom je dan dus 200 km ver of 1,5 uur rijden. (iets langer want uiteraard rij je iets langzamer over het geheel
@thechip mijn advies voor de meeste mensen die zich zorgen maken om de range voor specifieke situaties en geen "moeten stoppen" willen, is meestal voor de LR gaan als dat binnen budget past.
[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 21-08-2023 13:38 ]
Eens, duidelijkheid is altijd beter.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Ik snap nog steeds niks van je nummers. "dus 2 uur aan 130 km/h zou dan 46 kWh kosten". Maar met je getallen kom ik op 2 u x 130 km/u x 230 Wh/km / 1000 = 59.8 kWh (meer dan de batterij dus)
Ik gok dat de 46 kWh dan misschien de "realiteit was terwijl je 130 km/u probeerde te rijden" zoals @SirLct het omschrijft? Maar de 59.8 is dan dus 30% hoger, dus dan is het noemen van "gewoon 130 gereden" misschien niet heel behulpzaam, want kennelijk heb je flink langzamer gereden dan dat. En ik denk niet dat het aan ons is om anderen te dwingen te stoppen op bepaalde tijden
- @SirLct daarom vraag ik dus ook mensen om duidelijk te zijn wat ze bedoelen. Want de initiele post deed vermoeden dat er (veel) 130 km/u gereden was. (Bij @sweebee zag je bijvoorbeeld dat hij gewoon echt grote delen 100-105 had gereden en op een super verbruik uitkwam. DAT is behulpzaam voor mensen die een keuze moeten maken, niet random nummers gooien die een gek beeld geven)
Sommigen hebben het en sommigen niet?
UNOX: The worst operating system
Wat bedoel je eigenlijk met FPV? Ik heb nog nooit een navigatie gezien die dit kan.Dr.KnoW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Oh, ik dacht dat dat alleen wisselde tussen bovenaf view in rijrichting of bovenaf view Noorden.
Zal morgen eens proberen.
Bedoel je niet birdview?
Bij bochtenwerk maakt AWD net héél veel uit? Zeker jij zou dat moeten merken aangezien je met heel performante auto's rijdt.DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:47:
[...]
Awd helpt alleen als je aan het versnellen bent. En dus niet bij bochtenwerk en remmen. Juist daar speelt het veiligheidsaspect het meest.
Ik kan mij voorstellen dat iemand die echt alleen maar naar de bestemming rijdt en daar ski in ski out doet om geld te besparen kiest voor de all season om het hele jaar door te gebruiken.
Maar ik vind dat zeker in een Tesla, met dat gewicht en vermogen dat je beter kan kiezen voor zomerbanden en winterbanden. Je moet dan ook pas de winterbanden erop leggen als het weer ernaar is.
Hoe goed sommige all seasons ook zijn tegenwoordig.
Je hebt namelijk 4 banden die door de bocht trekken.
Dit is ook meteen de reden dat RWD de 'moeilijkere' soort aandrijving is. Omdat je bij bochten wel wat fout kan doen als je grip verliest.
Wij hebben afgelopen vakantie met een Model Y RWD en fietsendrager met twee racefietsen gereden. Het verbruik ik wel iets hoger (heb het niet gemeten), maar de snelheid heeft een veel grotere invloed dan de fietsendrager.thechip schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:11:
Iemand ervaringen met een Model Y RWD i.c.m een fietsendrager waar een racefiets op zat? Daarmee toevallig deze zomer op vakantie geweest? Ik ben enorm benieuwd naar het verbruik bij een volledige charge van 100%. Ben me toch een dubio zeg, heb een proefrit gemaakt in de Y, de zitpositie beviel mij niet zo, het dynamische van de 3 vind ik fijner.
Thuis willen ze toch heel graag een hogere zit. Vrouw rijd ook het meerendeel in de auto dus dan is haar stem doorslaggevend. Met de 3sr+ uit 2019 komen we nu in Nederland niks te kort. Maar vanaf volgende jaar besloten om ook met de EV op vakantie te gaan. Dus ben reuze benieuwd naar het verbruik met een Model y i.c.m. fietsendrager en een racefiets achterop. alvast bedankt!
Twijfel dus over een Model Y RWD of de LR. Heb ook nog naar andere merken gekeken maar geen enkele EV die mij kan bekoren.
https://www.tesland.com/n...3_speaker_activation_kit/
Ik vermoed dat ie iets vergelijkbaars als TomTom 3D view bedoelt.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met FPV? Ik heb nog nooit een navigatie gezien die dit kan.
Bedoel je niet birdview?
Idd birdview dus. FPV is echt vanuit de ogen van de bestuurder.Myrdhin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Ik vermoed dat ie iets vergelijkbaars als TomTom 3D view bedoelt.
paar pagina's geleden nog; iets met impedantie die te laag word en de versterker die daar niet heel blij van wordAdrenaline0182 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:06:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? En zo ja, vond je dit de moeite waard?
Ik heb er ook nog eens over nagedacht. Aangezien het geen unieke kanalen betreft met eigen afstemming en volume kan het zelfs voor een verslechtering van het geluid zorgen. Ik stel het uit totdat iemand me echt kan overtuigen of dat ik het zelf heb gehoord._-= Erikje =-_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
paar pagina's geleden nog; iets met impedantie die te laag word en de versterker die daar niet heel blij van word
Niet over het stukje heen lezen waar ik spreek over versnellen.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Bij bochtenwerk maakt AWD net héél veel uit? Zeker jij zou dat moeten merken aangezien je met heel performante auto's rijdt.
Je hebt namelijk 4 banden die door de bocht trekken.
Dit is ook meteen de reden dat RWD de 'moeilijkere' soort aandrijving is. Omdat je bij bochten wel wat fout kan doen als je grip verliest.
deze (https://www.hautopart.com...de?variant=43083890098388) set gekocht voor 59 dollar. Installeren kosten een dik half uur. Moet je wel wat zaken los durven halen, maar is allemaal ook prima weer in elkaar te klikken....Adrenaline0182 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:06:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? En zo ja, vond je dit de moeite waard?
OK ik snap de verwarring. Ik had de tekst nog wat ge-edit, waardoor het er nu warrig staat.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Ik snap nog steeds niks van je nummers. "dus 2 uur aan 130 km/h zou dan 46 kWh kosten". Maar met je getallen kom ik op 2 u x 130 km/u x 230 Wh/km / 1000 = 59.8 kWh (meer dan de batterij dus)
Met jouw laad suggestie van 46kWh (80%) en jouw verbruik van 230 Wh/km kom je dan dus 200 km ver of 1,5 uur rijden. (iets langer want uiteraard rij je iets langzamer over het geheel
@thechip mijn advies voor de meeste mensen die zich zorgen maken om de range voor specifieke situaties en geen "moeten stoppen" willen, is meestal voor de LR gaan als dat binnen budget past.
46 kWh is inderdaad 80% van de batterij, wat ik zie als een redelijke hoeveelheid binnen een nog redelijke tijd voor een stop (en al helemaal als je dit combineert met een lunch onderweg). Dat zou op 130 km/h constant dus ongeveer 200 km zijn en inderdaad niet 260 km. Maar zoals anderen ook al aangeven is dat in de praktijk vrijwel onmogelijk om continu met die snelheid te rijden. Gemiddeld zal het verbruik dus lager zijn en de gemiddelde snelheid zal ook lager uitvallen. Dit is met gewoon 130 km/h rijden waar het kan en een dakkoffer en surfplank op het dak.
Ik refereerde aan mijn rit van 715 km. Tijdens die rit heb ik 3x geladen en volgens de Tesla app ging het om de volgende hoeveelheden:
39,5 kWh (69%)
47,5 kWh (83%)
34,5 kWh (60%)
Op een etappe na valt dat allemaal ruim binnen die 80% laden per keer.
Vandaar mijn conclusie dat reizen met de MY RWD prima te doen is. Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken. De originele vragensteller had het over niet meer dan 650 km per dag willen reizen. Dat lijk me dus echt geen enkel probleem.
Tsja, ieder zo z’n ding. Gemiddeld elke 178 km (715 / 4) moeten stoppen en 3x moeten laden/stoppen voor 715 km is in mijn boekje wel een flink probleem.bilgy_no1 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:49:
[...]
OK ik snap de verwarring. Ik had de tekst nog wat ge-edit, waardoor het er nu warrig staat.
46 kWh is inderdaad 80% van de batterij, wat ik zie als een redelijke hoeveelheid binnen een nog redelijke tijd voor een stop (en al helemaal als je dit combineert met een lunch onderweg). Dat zou op 130 km/h constant dus ongeveer 200 km zijn en inderdaad niet 260 km. Maar zoals anderen ook al aangeven is dat in de praktijk vrijwel onmogelijk om continu met die snelheid te rijden. Gemiddeld zal het verbruik dus lager zijn en de gemiddelde snelheid zal ook lager uitvallen. Dit is met gewoon 130 km/h rijden waar het kan en een dakkoffer en surfplank op het dak.
Ik refereerde aan mijn rit van 715 km. Tijdens die rit heb ik 3x geladen en volgens de Tesla app ging het om de volgende hoeveelheden:
39,5 kWh (69%)
47,5 kWh (83%)
34,5 kWh (60%)
Op een etappe na valt dat allemaal ruim binnen die 80% laden per keer.
Vandaar mijn conclusie dat reizen met de MY RWD prima te doen is. Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken. De originele vragensteller had het over niet meer dan 650 km per dag willen reizen. Dat lijk me dus echt geen enkel probleem.
Wettelijke rijtijden voor chauffeurs is 4,5 uur. Dus 1u45 min daarvan maken wordt wel stevig. Dan kun je geeneens naar Antwerpen rijden vanuit Amsterdam
[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 21-08-2023 15:00 ]
Dit is dus met extra zooi op het dak. Dat doe ik 1x per jaar (ski's gaan in de winter gewoon in de cabine zonder probleem). Met een LR zou je iets sneller zijn., maar om voor die ene keer in het jaar nou een veel duurdere auto te kopen en enkele tientallen minuten te winnen?JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Tsja, ieder zo z’n ding. Gemiddeld elke 178 km (715 / 4) moeten stoppen en 3x moeten laden/stoppen voor 715 km is in mijn boekje wel een flink probleem.
Wettelijke rijtijden voor chauffeurs is 4,5 uur. Dus 1u45 min daarvan maken wordt wel stevig. Dan kun je geeneens naar Antwerpen rijden vanuit Amsterdam
Bovendien is dit een reis met het gezin en voor de vakantie. De bestuurder en medepassagiers hebben ook regelmatig een pauze nodig.
En vanuit Haarlem ben ik ook gewoon met deze spullen op het dak naar Lokeren gereden. Kortrijk (of misschien zelfs Neuville-en-Ferrain Supercharger met iets rustiger rijden) had ik ook nog wel kunnen halen maar bij Lokeren waren we al aan een pauze toe. Maar dit was met stukken 100 en 120 km/h, dus dat verandert de boel weer.
[ Voor 16% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-08-2023 15:13 ]
Versnellen versterkt het effect, maar het is niet dat AWD geen effect heeft bij gelijke snelheid.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
Niet over het stukje heen lezen waar ik spreek over versnellen.
Je blijft met een massa zitten die van richting moet veranderen. En dan zijn 4 wielen die meehelpen een stuk beter dan 2 wielen.
Even opgezocht:JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Tsja, ieder zo z’n ding. Gemiddeld elke 178 km (715 / 4) moeten stoppen en 3x moeten laden/stoppen voor 715 km is in mijn boekje wel een flink probleem.
Je vergeet erbij te vertellen dat na die 4.5 uur er verplicht 45 minuten pauze moet worden genomen en je die pauze ook mag opsplitsen in bijvoorbeeld meerdere kortere pauzes. Uiteindelijk kan je dan prima 2 of zelfs 3 laadstops houden tijdens je rit waarin je ook weer prima de auto kan laden om weer verder te rijden.Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd:
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten. Aanvullend moet dan binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten worden genomen.
Kortom: het advies wat je veel leest om iedere 1.5 a 2 uur even een korte pauze te houden werkt prima om tegelijkertijd ook even te laden en weer door te kunnen. Je bent dan netto gezien niet veel langer onderweg.
Dat is relatief vaak, maar toch geen "flink" probleem? Je staat van 10% naar 80% zo'n 20-25 minuten stil. Dat kun je veel vinden, maar denk het gewoon om: lekker een korte wandeling en een bakje koffie, of mooi tijd voor een korte lunch. Dat half uurtje of iets dergelijks extra totale reistijd ga je niet dood aan.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
JazekerDonnieDoezoe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:51:
Op een 100 weg kan ik soms AP+ACC niet meer inschakelen met een snelheid boven de 100Km/u. Op 80 wegen hetzelfde.
Wel blijft AP actief wanneer ik zelf meer gas geef.
Is dit iets nieuws sinds recente update? (2023.26.7)
Of wellicht een instelling die ik over het hoofd zie? Al lijkt dat me vreemd want het lijkt vrij willekeurig te werken. Soms wel en soms niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Schwarz op 21-08-2023 15:34 ]
Ik denk dat dit ligt aan het type weg waar je rijdt. Ik heb namelijk wel als het wat onoverzichtelijker is qua belijning of er een scherpe bocht aankomt, de AP automatisch de snelheid verlaagt en ik dit ook niet kan verhogen. Maar dit is niks nieuws. Andere "nieuwe" beperkingen heb ik in ieder geval niet gemerkt.Schwarz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:
Afgelopen weekend merkte ik dat AP meer snelheidsbeperkingen heeft gekregen (of valt het me nu pas op?)
Op een 100 weg kan ik soms AP+ACC niet meer inschakelen met een snelheid boven de 100Km/u. Op 80 wegen hetzelfde.
Wel blijft AP actief wanneer ik zelf meer gas geef.
Is dit iets nieuws sinds recente update? (2023.26.7)
Of wellicht een instelling die ik over het hoofd zie? Al lijkt dat me vreemd want het lijkt vrij willekeurig te werken. Soms wel en soms niet.
Ik merkte dit vooral op de N34 tussen Zuidlaren en Borger. Een enorm saaie weg met duidelijke belijning en overzichtelijk.Sommige segmenten AP boven 100km/u mogelijk. Andere segmenten weer niet. Vrij willekeurig.KeesPimelmees schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:36:
[...]
Ik denk dat dit ligt aan het type weg waar je rijdt. Ik heb namelijk wel als het wat onoverzichtelijker is qua belijning of er een scherpe bocht aankomt, de AP automatisch de snelheid verlaagt en ik dit ook niet kan verhogen. Maar dit is niks nieuws. Andere "nieuwe" beperkingen heb ik in ieder geval niet gemerkt.
Als je slechts 1 bestuurder hebt. Ik ken weinig mensen die in hun eentje met de auto op vakantie gaan.Myrdhin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:19:
[...]
Even opgezocht:
[...]
Je vergeet erbij te vertellen dat na die 4.5 uur er verplicht 45 minuten pauze moet worden genomen en je die pauze ook mag opsplitsen in bijvoorbeeld meerdere kortere pauzes. Uiteindelijk kan je dan prima 2 of zelfs 3 laadstops houden tijdens je rit waarin je ook weer prima de auto kan laden om weer verder te rijden.
Kortom: het advies wat je veel leest om iedere 1.5 a 2 uur even een korte pauze te houden werkt prima om tegelijkertijd ook even te laden en weer door te kunnen. Je bent dan netto gezien niet veel langer onderweg.
En wat is het resultaat?Unknown schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
deze (https://www.hautopart.com...de?variant=43083890098388) set gekocht voor 59 dollar. Installeren kosten een dik half uur. Moet je wel wat zaken los durven halen, maar is allemaal ook prima weer in elkaar te klikken....
Nou, je hebt echt ook 4 wielen als je alleen achterwiel of voorwielaandrijving hebt.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:18:
[...]
Versnellen versterkt het effect, maar het is niet dat AWD geen effect heeft bij gelijke snelheid.
Je blijft met een massa zitten die van richting moet veranderen. En dan zijn 4 wielen die meehelpen een stuk beter dan 2 wielen.
Het is heel simpel: de band heeft op tijdstip X grip Y. Y is de hoeveelheid kracht die kan worden overgebracht. Als er niet wordt versneld (bij gelijkblijvende snelheid ben je overigens heel licht aan het versnellen...) of geremd dan bestaan die krachten volledig uit het bewegen naar links of naar rechts (afhankelijk van de bocht).
Als je gaat regenereren zou je denken dat awd ook invloed heeft, maar de voorste motor doet als ik mij niet vergis niet mee met regenereren bij lage snelheid.
Overigens geldt ook dat de Tesla geen permanente 4wd is.
Tot zover de theorie in a nutshell. Nu de praktijk: problemen ontstaan meestal doordat iemand niet tijdig kan remmen (vooral als je van de pas afrijdt en het is een beetje steil...) of als iemand sneller de bocht ingaat dan de situatie toelaat.
Met remmen schiet je totaal niets op met awd.
Als je te snel de bocht ingaat, heb je ook niets aan awd (je moet immers snelheid kwijtraken), of het moet zijn dat je mid corner grip verliest aan de achterzijde, dan zou je nog kunnen corrigeren, maar ik geef je op een briefje dat bij >99% van de bestuurders die correctie meer kwaad zal doen dan goed.
Men heeft de neiging om awd te overschatten in de sneeuw als het gaat om veiligheid. Het rijdt wel veel beter en je kan veel sneller bocht uit, het helpt met accelereren. De kans dat je niet omhoog komt als het glad en steil is wordt kleiner. Je komt makkelijke in de ochtend van je plek. Dus absoluut, awd is geweldig. Maar het maakt de kans op een ongeval als je te weinig grip hebt nauwelijks kleiner in de praktijk.
Over remmen zeg ik niets, daar is AWD inderdaad niet veel.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
Nou, je hebt echt ook 4 wielen als je alleen achterwiel of voorwielaandrijving hebt.
Het is heel simpel: de band heeft op tijdstip X grip Y. Y is de hoeveelheid kracht die kan worden overgebracht. Als er niet wordt versneld (bij gelijkblijvende snelheid ben je overigens heel licht aan het versnellen...) of geremd dan bestaan die krachten volledig uit het bewegen naar links of naar rechts (afhankelijk van de bocht).
Als je gaat regenereren zou je denken dat awd ook invloed heeft, maar de voorste motor doet als ik mij niet vergis niet mee met regenereren bij lage snelheid.
Overigens geldt ook dat de Tesla geen permanente 4wd is.
Tot zover de theorie in a nutshell. Nu de praktijk: problemen ontstaan meestal doordat iemand niet tijdig kan remmen (vooral als je van de pas afrijdt en het is een beetje steil...) of als iemand sneller de bocht ingaat dan de situatie toelaat.
Met remmen schiet je totaal niets op met awd.
Als je te snel de bocht ingaat, heb je ook niets aan awd (je moet immers snelheid kwijtraken), of het moet zijn dat je mid corner grip verliest aan de achterzijde, dan zou je nog kunnen corrigeren, maar ik geef je op een briefje dat bij >99% van de bestuurders die correctie meer kwaad zal doen dan goed.
Men heeft de neiging om awd te overschatten in de sneeuw als het gaat om veiligheid. Het rijdt wel veel beter en je kan veel sneller bocht uit, het helpt met accelereren. De kans dat je niet omhoog komt als het glad en steil is wordt kleiner. Je komt makkelijke in de ochtend van je plek. Dus absoluut, awd is geweldig. Maar het maakt de kans op een ongeval als je te weinig grip hebt nauwelijks kleiner in de praktijk.
Maar ik blijf er bij dat je beter 4 wielen hebt die je door de bocht trekken.
Of je nu versnelt of aan gelijke snelheid blijft rijden of trager rijdt, zolang je maar niet remt of het gaspedaal loslaat wat ook remmen is.
Bij gripverlies heb je nog steeds 4 wielen die potentieel weer grip kunnen vinden om je door de bocht heen te krijgen tov 2 wiel aangedreven auto's die er maar 2 hebben.
Gek dat je dit zelf nog nooit ondervonden hebt, maar je merkt duidelijk dat je met AWD harder door de bocht kan dan RWD en FWD.
En ik spreek niet over overschattingen van mensen, want dat is een onbekende parameter. Terwijl AWD vs FWD/RWD wel objectief kan besproken worden.
En de Tesla is inderdaad geen permanente 4WD, maar bij gripverlies gaan deze wel allemaal aangedreven worden.
Het geluid komt nu merkbaar ook van de 2 speakers in de deur en de 2 in de stijl boven de deuren. Volume is niet erg hoog, dus niet overheersend, maar ik vind het een mooie aanvulling op het geluid dat voornamelijk van voren kwam.ChUcKiE schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
En wat is het resultaat?merk je het verschil en is het aan te bevelen qua geluidsbeleving?
Heb je al een datum?DeepM schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:18:
Hier inmiddels als een kenteken en meldcode gehad van Tesla. Maar geen bericht van Findio, vrijdag gaven ze aan uiterlijk vandaag, nu is dat verschoven naar morgen.
Zo niet, gewoon rustig afwachten. Bij Findio zijn ze overwerkt.
Als de datum ergens deze week al is, dan zou ik even met Tesla bellen en vragen of zij er wat druk achter kunnen zetten.
Zelf bellen kan ook, maar aangezien de beoordelaars daar de telefoon opnemen, is het denk ik niet handig als iedereen maar gaat bellen. Tenzij er echt tijdsdruk is natuurlijk.
Datum staat op 28 augustus. Dat is al volgende week.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
Heb je al een datum?
Zo niet, gewoon rustig afwachten. Bij Findio zijn ze overwerkt.
Als de datum ergens deze week al is, dan zou ik even met Tesla bellen en vragen of zij er wat druk achter kunnen zetten.
Zelf bellen kan ook, maar aangezien de beoordelaars daar de telefoon opnemen, is het denk ik niet handig als iedereen maar gaat bellen. Tenzij er echt tijdsdruk is natuurlijk.
Even voor de goede orde, ik heb autosport gedaan, dus ik weet best aardig wat er wanneer gebeurt. En dan kom ik weer terug op wat ik eerder zei: er zijn best situaties dat een zeer geoefende chauffeur met gas geven de auto als de achterkant uitbreekt mid corner deze terug kan krijgen, maar 1: dat doet stabiliteitscontrole sneller en beter, 2: moderne auto's zullen in deze situaties in vrijwel alle gevallen juist onderstuur hebben in plaats van overstuur. De model Y heeft wel een (te) losse achterkant, maar dat merk je niet bij de lage snelheden die je hebt op een besneeuwde bergpas.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Over remmen zeg ik niets, daar is AWD inderdaad niet veel.
Maar ik blijf er bij dat je beter 4 wielen hebt die je door de bocht trekken.
Of je nu versnelt of aan gelijke snelheid blijft rijden of trager rijdt, zolang je maar niet remt of het gaspedaal loslaat wat ook remmen is.
Bij gripverlies heb je nog steeds 4 wielen die potentieel weer grip kunnen vinden om je door de bocht heen te krijgen tov 2 wiel aangedreven auto's die er maar 2 hebben.
Gek dat je dit zelf nog nooit ondervonden hebt, maar je merkt duidelijk dat je met AWD harder door de bocht kan dan RWD en FWD.
En ik spreek niet over overschattingen van mensen, want dat is een onbekende parameter. Terwijl AWD vs FWD/RWD wel objectief kan besproken worden.
En de Tesla is inderdaad geen permanente 4WD, maar bij gripverlies gaan deze wel allemaal aangedreven worden.
Nogmaals: als het gaat om veiligheid wordt awd overschat.
Merk je dat dan niet tijdens het rijden dat de wielen niet goed uitgelijnd zijn?VeeGee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:27:
Korte update ten aanzien van het scheve stuur in mijn nieuwe Model 3 RWD. Tesla Groningen heeft het vandaag onder garantie opgelost. Er bleek onbalans te zitten in de voorwielen (te weinig lood) en inderdaad stond het stuur een paar graden naar rechts. Ze hebben alle banden opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd. Auto rijdt echt merkbaar beter. Goed opgelost dus!
Wanneer heb je de aanvraag gedaan?DeepM schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Datum staat op 28 augustus. Dat is al volgende week.
Maar ik ben over fysica bezig, jij bent over mensen hun kunsten bezig.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Even voor de goede orde, ik heb autosport gedaan, dus ik weet best aardig wat er wanneer gebeurt. En dan kom ik weer terug op wat ik eerder zei: er zijn best situaties dat een zeer geoefende chauffeur met gas geven de auto als de achterkant uitbreekt mid corner deze terug kan krijgen, maar 1: dat doet stabiliteitscontrole sneller en beter, 2: moderne auto's zullen in deze situaties in vrijwel alle gevallen juist onderstuur hebben in plaats van overstuur. De model Y heeft wel een (te) losse achterkant, maar dat merk je niet bij de lage snelheden die je hebt op een besneeuwde bergpas.
We zijn compleet naast elkaar aan het discussieren.
De auto trok in zijn geheel niet naar links of naar rechts. Maar ik voelde wel een hele lichte trilling, maar dat heb ik net direct als zorgwekkend bestempeld. Het was vooral het stuur dat 2 graden scheef stond waar ik mij aan stoorde. Beide zijn nu gelukkig verholpen.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Merk je dat dan niet tijdens het rijden dat de wielen niet goed uitgelijnd zijn?
Toch nog even gewacht met het bestellen van de 6 delige matten set en nu in de aanbieding voor 118,- kunnen bestellen met de kortingscode BTS18.Greatsword schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:34:
Ik overweeg om deze aan te schaffen, wel lange levertijd maar 160,- is volgens mij wel een mooie prijs voor zo’n volledige set toch?
[Afbeelding]
Vloermat 2017-2023 Bagagemat Op Maat Voor Tesla Mat Kofferbakmat 3d Xpe All Weather Anti-Slip Set Vloerbedekking Mat
https://a.aliexpress.com/_mPY6jgS
Is wat makkelijker te onderhouden en wat extra bescherming is mooi meegenomen
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 21-08-2023 16:49 ]
Zou ik inderdaad woendag aan de bel trekken. En dan ook even Tesla inschakelen.DeepM schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:46:
[...]
Dat was vorige week dinsdag. Nog maar even een dagje in spanning afwachten
Ik ga niet alleen op vakantie, maar ben wel de enige bestuurder, iets met wagenziek zijnJohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Als je slechts 1 bestuurder hebt. Ik ken weinig mensen die in hun eentje met de auto op vakantie gaan.
Deze zomer naar Spanje geweest (1500km, met benzine auto), wel met overnachting, omdat het anders niet te doen is. En eens goed gelet op de standaard pauzes en tot de conclusie gekomen dat we met een elektrische auto het waarschijnlijk niet heel anders hoeven te plannen.
Ik vrees alleen dat ik net te laat geweest ben om een voorraad model met korting te bemachtigen.
Tjah ik heb ook Autosport gedaan en zie het toch anders dan jij. Juist in situaties met weinig grip is een 4WD te preferen boven een 2WD.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Even voor de goede orde, ik heb autosport gedaan, dus ik weet best aardig wat er wanneer gebeurt. En dan kom ik weer terug op wat ik eerder zei: er zijn best situaties dat een zeer geoefende chauffeur met gas geven de auto als de achterkant uitbreekt mid corner deze terug kan krijgen, maar 1: dat doet stabiliteitscontrole sneller en beter, 2: moderne auto's zullen in deze situaties in vrijwel alle gevallen juist onderstuur hebben in plaats van overstuur. De model Y heeft wel een (te) losse achterkant, maar dat merk je niet bij de lage snelheden die je hebt op een besneeuwde bergpas.
In normale omstandigheden in Nederland (ruim boven nul, normaal wegdek) ben ik het met je eens dat er qua veiligheid weinig verschil is tussen de twee versies, maar wel qua beleving. Zie hier mijn head to head vergelijking tussen de RWD en AWD:
Requiem19 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Nee, jij praat vanuit de theorie zonder te begrijpen wat dat in de praktijk doet.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Maar ik ben over fysica bezig, jij bent over mensen hun kunsten bezig.
We zijn compleet naast elkaar aan het discussieren.
En dat allemaal naar aanleiding van mijn opmerking dat goede winterbanden net zo goed belangrijk zijn als je awd hebt.
Even teruglezen, dan zie je dat ik het 100% eens ben met dat het te prefereren is.Requiem19 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Tjah ik heb ook Autosport gedaan en zie het toch anders dan jij. Juist in situaties met weinig grip is een 4WD te preferen boven een 2WD.
In normale omstandigheden in Nederland (ruim boven nul, normaal wegdek) ben ik het met je eens dat er qua veiligheid weinig verschil is tussen de twee versies, maar wel qua beleving. Zie hier mijn head to head vergelijking tussen de RWD en AWD:
Requiem19 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
De discussie ontstond over echte winterbanden of niet. Daarbij werd de suggestie gewekt dat als je awd had je geen winterbanden nodig zou hebben. Dat was voor mij de reden om aan te geven dat je in veel situaties helemaal niets hebt aan awd, want awd kan alleen het verschil maken als je accelereert.
Dat is zoals ik het lees helemaal in lijn met wat je eerder schreef.
Ik ben vorig jaar in mijn eentje naar Z-Frankrijk gereden, tesla Model 3 LR, 4 laadstops, 1300 km. Ging prima, etappes van ruim 300km. En ik kwam redelijk uitgerust aan. Met minder stops was dat een ander verhaal geweest. Ik had ook een Diesel Espace, 1100km op een tank, en daarmee stopte ik minder maar kwam wel brak aan...JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Als je slechts 1 bestuurder hebt. Ik ken weinig mensen die in hun eentje met de auto op vakantie gaan.
Meldt zich.JohanB schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Overigens, als mijn vrouw meegaat, dan blijft ze ook rustig naast mij zitten. Die heeft een hekel aan autorijden (en eerlijk is eerlijk, omdat ze het eigenlijk nooit doet, zit ik er ook niet graag naast).
goeie indicatie thanks voor het delen1Jeroen-Buren schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Afgelopen weekend thuisgekomen van een vakantie naar Frankrijk en ik denk zeker dat je 300 km moet kunnen rijden met een MY-RWD, ook met fietsendrager. De laatste stint voor ons was vanaf SuC Neuville-en-Ferrain naar Purmerend (299 km). Start met 91% en bij thuiskomst zou dat 5% zijn. Uiteindelijk thuisgekomen met 19% (142 Wh/km). Dat het eindpercentage steeds verder opliep had te maken met de snelheid! Laatste stint in België 110 km/u en in Nederland 100 km/u.
De voorlaatste stint was in Frankrijk met 130 km/u en toen was het verbruik 187 Wh/km. Dus eigenlijk heb je zelf in de hand of je die 300 km gaat halen.
Er zit een bug in dat je soms de snelheid niet ophoog kunt bijstellen terwijl dit wel zou mogen, bijvoorbeeld op 100km wegen. Dan moet je de AP snelheid even iets omlaag zetten, en dan weer omhoog scrollen.Schwarz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:02:
[...]
Ik merkte dit vooral op de N34 tussen Zuidlaren en Borger. Een enorm saaie weg met duidelijke belijning en overzichtelijk.Sommige segmenten AP boven 100km/u mogelijk. Andere segmenten weer niet. Vrij willekeurig.
@cgok Ik heb dit probleem ook. Ik had hiervoor ook een service request ingeschoten en kreeg onderstaand antwoord van Tesla.cgok schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:54:
[quote]Inspired schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Zie bokkow in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2" Ga je door de wasstraat of wasbox met een bepaalde waxafwerking? Lijkt het te kunnen veroorzaken.
Blijkbaar heeft Tesla ook wat aangepast in de loop van de tijd. Mocht het een oudere auto zijn en erger worden kun je ook nog een SR inschieten. Zie Arcenon in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
[/quote
Ik heb de 23ste een afspraak staan bij SR. Hopelijk kunnen ze dit ook gelijk aanpakken
/f/image/CIbOOoYVyNcVlvlvJISOlSAi.png?f=fotoalbum_large)
Ook een andere tweaker contacteerde me dat hij een aantal jaren geleden ook dit probleem had en toen hebben ze bij hem de raamstijlen vervangen.
Toen ik dat aanhaalde zei de Tesla medewerker dat dit een foute procedure geweest is vanuit tesla om deze te vervangen of het probleem toen nog niet gekend en omschreven was.
Conclusie: helaas pindakaas. Ofwel jouw wagen enkel met PH neutrale zeep wassen ofwel elke keer met WD40 of the turtle wax die zij voorstellen aan de slag. In mijn ervaring heb ik de WD40 gebruikt en elke keer langs een wasbox heb ik prijs en dien ik er terug over te gaan
Tesla Model Y Performance 2023 Berlin
Morgen maar aan de slag met wd40. Bedankt voor deze uitgebreide infoRelaxxxx1103 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:25:
[...]
@cgok Ik heb dit probleem ook. Ik had hiervoor ook een service request ingeschoten en kreeg onderstaand antwoord van Tesla.
[Afbeelding]
Ook een andere tweaker contacteerde me dat hij een aantal jaren geleden ook dit probleem had en toen hebben ze bij hem de raamstijlen vervangen.
Toen ik dat aanhaalde zei de Tesla medewerker dat dit een foute procedure geweest is vanuit tesla om deze te vervangen of het probleem toen nog niet gekend en omschreven was.
Conclusie: helaas pindakaas. Ofwel jouw wagen enkel met PH neutrale zeep wassen ofwel elke keer met WD40 of the turtle wax die zij voorstellen aan de slag. In mijn ervaring heb ik de WD40 gebruikt en elke keer langs een wasbox heb ik prijs en dien ik er terug over te gaan
Het betekend inderdaad niet dat je afwijkend rubber voor de omstandigheden kan gebruiken nee.GekkeRipper schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:37:
Om even wat bewijs toe te voegen aan de discussie betreft het nut van AWD in de sneeuw, als je op zomerbanden zit: YouTube: 4WD VS Winter Tyres - Do you need winter tyres if you have 4WD? Je hebt er héél weinig aan.
AWD/4WD zijn in sommige omstandigheden natuurlijk wel beter, of dat voor een consument op de NL wegen is heb ik mijn twijfels over natuurlijk maar rally rijders hebben ook hun eigen mening
Mooi verhaal over hoe Audi stiekem de quattro introduceerde door de regels listig aan te laten passen.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2023 19:36 ]
Hoe het er uitziet, is dat je niet loodrecht van bovenaf, maar schuiner, meer naar voren kan kijken. Ik heb even gezocht op birdview en ik denk dat dat de term is die past bij wat ik bedoel, ja.this schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met FPV? Ik heb nog nooit een navigatie gezien die dit kan.
Bedoel je niet birdview?
Bird view of 3D view bij de meeste andere merken zorgen ervoor dat je inderdaad wat schuin op je map kijkt ipv loodrecht erbovenop.Dr.KnoW schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Hoe het er uitziet, is dat je niet loodrecht van bovenaf, maar schuiner, meer naar voren kan kijken. Ik heb even gezocht op birdview en ik denk dat dat de term is die past bij wat ik bedoel, ja.
Natuurlijk werkt awd als je het motorvermogen niet goed (genoeg) kan overbrengen op het wegdek. Maar het begint altijd met de banden.GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:24:
Het betekend inderdaad niet dat je afwijkend rubber voor de omstandigheden kan gebruiken nee.
AWD/4WD zijn in sommige omstandigheden natuurlijk wel beter, of dat voor een consument op de NL wegen is heb ik mijn twijfels over natuurlijk maar rally rijders hebben ook hun eigen mening(hint, die zijn nagenoeg allemaal awd/4wd afhankelijk van rally/omstandigheden en dat is niet omdat het niet werkt
).
Mooi verhaal over hoe Audi stiekem de quattro introduceerde door de regels listig aan te laten passen.
Natuurlijk biedt AWD meer grip dan 2WD als alle overige parameters gelijk zijn. Daar ging de discussie niet over.GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Het betekend inderdaad niet dat je afwijkend rubber voor de omstandigheden kan gebruiken nee.
AWD/4WD zijn in sommige omstandigheden natuurlijk wel beter, of dat voor een consument op de NL wegen is heb ik mijn twijfels over natuurlijk maar rally rijders hebben ook hun eigen mening(hint, die zijn nagenoeg allemaal awd/4wd afhankelijk van rally/omstandigheden en dat is niet omdat het niet werkt
).
Idem, en als we al wisselen, staan we na een half uur al weer stil, dan stop ik liever wat langer zelf. Afgelopen week weer gewoon met de ice op vakantie geweest, nergens naar hoeven kijken was ook wel weer lekker.DS7 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:51:
[...]
Meldt zich.
Overigens, als mijn vrouw meegaat, dan blijft ze ook rustig naast mij zitten. Die heeft een hekel aan autorijden (en eerlijk is eerlijk, omdat ze het eigenlijk nooit doet, zit ik er ook niet graag naast).
Trouwens leuk die 4,5 uur maar als privé chauffeur zijn er geen wettelijke regels die gelden en/of gecontroleerd kunnen worden.
Zelfs beroeps chauffeurs werken er omheen. Met de bus naar Oostenrijk, chauffeur rijdt 2/3 uur achter de bus aan met eigen auto, neemt het stuur over en begint zijn eerste rit.
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/BIqsemMJPy0bNC4GiKGGS5kc.jpg?f=fotoalbum_large)