De korte druk schakelt hem toch ook uit? Ik gebruik niks anders meer.Divak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:22:
[...]
Je moet de richtingaanwijzer volledig aanzetten, dan gaat autosteer uit. Als je alleen de korte druk geeft om 3x te knipperen blijft autosteer aan staan.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
SirLct schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:42:
[...]
SuC= Supercharger
SeC= Service Center
TACC= Traffic aware cruise control (in ander auto = adaptief cruise control + bordherkenning)
AP = Autopilot, wat betekent = TACC + lane assist
EAP = Enhanced Auto Pilot, is een pakket die je kan kopen, krijg de auto dan additonele functies als zelf baanwissel, summon parking, etc maar imho nog niet alles goed werkt en dus niet waard
FSD = Full Self Driving, dit is dan een pakket hoger dan EAP. Hiermee gaat de auto zelf navigeren naar bestemming, maar in feiten werkt het nog niet tenzij je in US woont.
Nog meer dingen:
M3 = Model 3, MY = Model Y (alhoewel MY kan ook model year zijn, maar goed)
RWD = Rear wheel drive
SR = Standard range
LR = Long range
P = Performance, dus M3P = Model 3 Performance, MYP = Model Y Performance
NMC/ NCA = Nickel mangan cobalt/ Nickel Cobalt batterijen. Wat Tesla gebruikt in hun LR modellen
Bevat cobalt (niet wenselijk), duurder om te maken, hogere energiedichtheid
LFP = lithium ferrophosphate, is dus zonder cobalt, goedkoper te maken, lagere energiedichtheid
kW = kilowatt, is de aanduiding van laadpalen/ snellaadstations
kWh = kilowatthour, is de aanduiding van batterijcapaciteit
Wh/km = watthour per km, wat men vaak gebruikt om verbruik te meten
TWC = Tesla Wall Charger
ABRP = A better route planner, is een app om je rit + laadstoppen te plannen
LM = leasemaatschappij
MTC = Multi tank card, om "brandstof" te betalen als je leaseauto heb
Ome Bjorn = Bjorn Nyland, youtuber
@Barista Suggereerde (in DM, mogelijk andere suggesties heb ik gemist) dit aan de topicstart toe te voegen, consider it done
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
AHH... Daar gaat de rite of passage..Taro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:41:
[...]
![]()
![]()
@Barista Suggereerde dit aan de topicstart toe te voegen, consider it done
Bij mij niet (altijd).Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:25:
[...]
De korte druk schakelt hem toch ook uit? Ik gebruik niks anders meer.
Dat gaat dan nog gezeik opleveren met een ISA systeem die ook verkeersborden herkent.Maasluip schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:25:
[...]
Dat is ontwerpvoorschrift. Alle zones hebben de borden aan beide zijden staan.
Moet toch geen showstopper zijn, als je borden rechts herkent, dan moet links ook lukken.DS7 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Dat gaat dan nog gezeik opleveren met een ISA systeem die ook verkeersborden herkent.
Zie je alleen rechts een bord doe je niks, zie je links en rechts dan wel.
Nee hoor. Gewoon licht druk in de richting geven en dan comfort knipperen (zacht drukken dus, niet doordrukken) en hij gaat zonder weerstand van AP af.Divak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:22:
[...]
Je moet de richtingaanwijzer volledig aanzetten, dan gaat autosteer uit. Als je alleen de korte druk geeft om 3x te knipperen blijft autosteer aan staan.
Het is even oefenen om precies aan te voelen hoeveel druk je moet geven om de overgang geruisloos te doen, maar het kan prima
Maar links en rechts een bord is alleen op sommige soorten wegen toch? Dus als je provinciale weg hebt heb je rechts borden, van de weg zelf en van de parallelwegmitsumark schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Moet toch geen showstopper zijn, als je borden rechts herkent, dan moet links ook lukken.
Heel gek, mijne wel . 2019this schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Bij mijn M3 (eerste generatie met de zwarte raamomlijsting, eind 2020) gebeurt dat toch precies niet.
Al een paar keer ingestapt en direct de ramen mogen openen omdat het serieus ruikt.
Ik denk niet dat het systeem een enkel bord mag negeren. Er zijn ook heel veel momenten dat er maar 1 bord is.mitsumark schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Moet toch geen showstopper zijn, als je borden rechts herkent, dan moet links ook lukken.
Sowieso gaat ISA een rotsysteem worden. Met als gevolg dat iedereen dat bij iedere rit zal uitzetten. Echt, mensen die zoiets doms verzinnen...
Nee zo werkt dat bij Tesla niet. Of hij staat aan, of uit.Pufster schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:51:
Mis ik iets of is auto steer niet bepaald handig? Ik activeer het vaak, maar wil dan een auto inhalen. Ik was in de veronderstelling dat als ik dan mijn richtingsaanwijzer aansteek en manueel naar het andere vak ga, de auto me dit laat doen. Maar hij trekt dus tegen waarna hij de-activeert. Op het andere baanvak moet ik dan terug activeren. Zou toch handiger zijn dat autosteer automatisch uitgaat bij richtingsaanwijzer en dan terug aan. Door deze frustratie gebruik ik meestal enkel TACC.
Wat jij zoekt heeft Kia.
Je moet een beetje de goede kant opsturen, beetje gewicht op het stuur en dan naar richtingaanwijzer licht aandrukken. Werkt altijd. Eerst sturen dan richtingaanwijzer.
In de vrees naar iets te vragen dat er niet is, kan ik voor elkaar krijgen dat de navigatie niet alleen maar vanuit vogelperspectief is, maar ook vanuit eerstepersoon?
Heb de Model Y nog niet zo lang en merk dat ik dat mis, alleen maar van boven vind ik minder overzichtelijk en soms verwarrend.
Heb de Model Y nog niet zo lang en merk dat ik dat mis, alleen maar van boven vind ik minder overzichtelijk en soms verwarrend.
Zoals door anderen gemeld: richtingaanwijzer zorgt ervoor dat Autosteer zonder weerstand uitschakelt wanneer je gaat sturen. Als je bijvoorbeeld tijdens het sturen de richtingaanwijzer meeneemt (oftewel eerst begint te sturen en wanneer je handen bij de stengel zijn pas de richting aangeeft) dan krijg je wat jij beschrijft.Pufster schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:51:
Mis ik iets of is auto steer niet bepaald handig? Ik activeer het vaak, maar wil dan een auto inhalen. Ik was in de veronderstelling dat als ik dan mijn richtingsaanwijzer aansteek en manueel naar het andere vak ga, de auto me dit laat doen. Maar hij trekt dus tegen waarna hij de-activeert. Op het andere baanvak moet ik dan terug activeren. Zou toch handiger zijn dat autosteer automatisch uitgaat bij richtingsaanwijzer en dan terug aan. Door deze frustratie gebruik ik meestal enkel TACC.
Helaas gaat Autosteer niet weer automatisch aan in de nieuwe strook. Daarvoor moet je dus opnieuw de dubbelklik op de rechter stengel doen.
Dat vond ik ook wat irritant, maar met de S3XY buttons is dat al een stuk beter te doen. Plak een knopje binnen handbereik aan de achterkant van het stuur en met een druk is de Autosteer weer aan. Alleen al daarvoor het geld meer dan waard.
Als je al licht al de juiste kant op stuurt is het i.c.m. met een lichte druk idd ook te doen, idd even gevoel voor krijgen, maar bij een volledig ingedrukte richtingaanwijzer gaat de autosteer gegarandeerd uit.
Op het pijltje drukken rechtsboven (is toch een pijltje? Anyway, een van die icoontjes daarDr.KnoW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:47:
In de vrees naar iets te vragen dat er niet is, kan ik voor elkaar krijgen dat de navigatie niet alleen maar vanuit vogelperspectief is, maar ook vanuit eerstepersoon?
Rechtsboven is een knopje waar je op kunt drukken. Dan wisselt het tussen verschillende views. Een daarvan is dat je altijd in de richting van het navigatiepijltje kijkt. Ik denk dat dat is wat je bedoelt.Dr.KnoW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:47:
Oh, ik dacht dat dat alleen wisselde tussen bovenaf view in rijrichting of bovenaf view Noorden.bilgy_no1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
Rechtsboven is een knopje waar je op kunt drukken. Dan wisselt het tussen verschillende views. Een daarvan is dat je altijd in de richting van het navigatiepijltje kijkt. Ik denk dat dat is wat je bedoelt.
Zal morgen eens proberen.
Klopt, dat is het ook. Wat jij zoekt kan niet helaas.Dr.KnoW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Oh, ik dacht dat dat alleen wisselde tussen bovenaf view in rijrichting of bovenaf view Noorden.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik vind zelf de volledige druk inderdaad het makkelijkst. De richtingaanwijzer gaat toch weer uit wanneer je in de nieuwe rijstrook bent, dus ik zie geen meerwaarde meer in de halve klik voor die situatie. Alleen maar een kans dat het net niet goed is en ik tegen die Autosteer loop te vechten...Divak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:48:
Als je al licht al de juiste kant op stuurt is het i.c.m. met een lichte druk idd ook te doen, idd even gevoel voor krijgen, maar bij een volledig ingedrukte richtingaanwijzer gaat de autosteer gegarandeerd uit.
Geen idee welke optie je hier bedoeld? Ik heb sowieso niks aangepast tussen updates en het gedrag was zeker opvallend. Bij AP op max 105 en een auto voor me ~90 werd er al tot 100 geaccelereert voor mijn auto halverwege de baanwissel was. Volgafstand 3, Mad Max setting.Maasluip schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:17:
[...]
Het is een optie die je kunt instellen, maar ik had ook de indruk dat die optie niet echt werkte. Misschien hebben ze wat gerepareerd.
Zie hier onder het kopje Map Orientation de opties:Dr.KnoW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Oh, ik dacht dat dat alleen wisselde tussen bovenaf view in rijrichting of bovenaf view Noorden.
https://www.tesla.com/own...33-B5FB-B2F0203FFE6F.html
Ik dacht dat je de Heading Up view zocht. Die is inderdaad nog wel van boven in de rijrichting. De turn by turn info staat linksboven in het navigatiescherm en geeft de info weer over welke rijstrook je moet nemen.
Niet enkel bij de Nissan leaf.sweebee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
Recentelijk wat langere ritten gedaan in mijn Model 3. Moet zeggen dat ik TACC/AP op de snelweg niet heel chill vind tov mijn Nissan Leaf.
Op de snelweg van rijbaan wisselen, eerst het irritante AP uitschakel geluidje (en muziek gaat dan even zachter). Dan AP weer aanzetten (gelukkig wel makkelijker met S3XY button), weer irritant inschakel geluidje. Trekt meestal heel traag op van bijv, 90 naar 107 (max ingestelde snelheid) of blijft gewoon heel lang op een lagere snelheid hangen.
Nissan leaf: TACC/lane-assist aanzetten, richting aangeven, wisselen en lane-assist gaat weer aan (zonder irritante geluidjes). En trekt ook vlotter door naar de ingestelde snelheid.
Mijn vrouw is al klaar met al die irritante geluidjes, helaas is Joe mode nog te luid.
/rantmodeoff
Uit ervaring weet ik dat het bij de gehele VAG groep ook zo werkt.
Richting aangeven, lane assist gaat even inactief. Klaar met rijstrook wisselen, lane assist gaat gewoon verder. Niks afzetten, geen geluidjes. Hoe moeilijk kan het zijn. Het blijft mijn grootste irritatie.
Ik ben daardoor ook een middenstrook rijder geworden. Een mens kan niet eens rustig zijn muziek luisteren (want ja die dimt constant) bij vaak rijstrook wisselen tijdens cruisen op AP.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
maar ook dit is weer een mockup denk ik, en dus afwachten?r0bb schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:24:
Ik vind de facelift denk ik toch minder mooi.
[Afbeelding]
Dit is vrij zeker een render. Hij lijkt wel sprekend op die foto uit april van een zwarte auto die half onder een zeil ligt.r0bb schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:24:
Ik vind de facelift denk ik toch minder mooi.
[Afbeelding]
Wat ik altijd een bijzondere foto vind. Daar is de neus behoorlijk vies, terwijl de neus met tests altijd is afgedekt.
Dat die foto nooit is ‘opgeëist’ of ‘verklaard’ maakt hem wel weer geloofwaardiger.
Als dit het ontwerp zou worden, zou ik teleurgesteld zijn. De velgen ogen m.i. te grof en te klein. De lampen ogen niet Tesla genoeg. En ik snap vooral die glimlach op de voorbumper niet. Maar die zou op een donkere auto minder prominent zijn.
Maktub
Gave update van de Tesla app, je kunt nu shortcuts maken op iPhone om klimaat en deuren etc te bedienen. Flinke tegenslag voor die watch app lijkt me...
[ Voor 34% gewijzigd door datadevil op 19-08-2023 07:46 ]
Denk dat veel gebruikers ook knopjes willen. Dit kon voorheen ook al zonder Watch app dacht ik, al is het nu wat minder omslachtig.datadevil schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:45:
Gave update van de Tesla app, je kunt nu shortcuts maken op iPhone om klimaat en deuren etc te bedienen. Flinke tegenslag voor die watch app lijkt me...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Is er überhaupt een merk dat het anders doet? Tesla is de enige die afwijkt zover ik weet. Niet in positieve zin.BJF005 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 02:46:
[...]
Niet enkel bij de Nissan leaf.
Uit ervaring weet ik dat het bij de gehele VAG groep ook zo werkt.
Richting aangeven, lane assist gaat even inactief. Klaar met rijstrook wisselen, lane assist gaat gewoon verder. Niks afzetten, geen geluidjes. Hoe moeilijk kan het zijn. Het blijft mijn grootste irritatie.
Ik ben daardoor ook een middenstrook rijder geworden. Een mens kan niet eens rustig zijn muziek luisteren (want ja die dimt constant) bij vaak rijstrook wisselen tijdens cruisen op AP.
Vind het met name prettig dat ik in de Golf van mijn vrouw tot 210 kan rijden met dit soort hulpsystemen. De 140 limit van Tesla is met name wat ik vervelend vind. Rij toch doorgaans op de linkerbaan dus echt veel wisselen is niet nodig.GekkeRipper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:20:
[...]
Is er überhaupt een merk dat het anders doet? Tesla is de enige die afwijkt zover ik weet. Niet in positieve zin.
lijkt te kunnen maar ik krijg ze nog niet op mijn watch, alleen de shortcuts die ik zelf heb gemaakt..https://support.apple.com/en-gb/guide/watch/apd99050d435/watchosInspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:09:
[...]
Denk dat veel gebruikers ook knopjes willen. Dit kon voorheen ook al zonder Watch app dacht ik, al is het nu wat minder omslachtig.
Misschien als ik een automation maak dat ik die kan sturen naar de watch?
Ja, Apple heeft vaak vage beperkingen. Maar goed, verder ook niet meer mee bezig geweest sinds ik de Watch app heb.datadevil schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
lijkt te kunnen maar ik krijg ze nog niet op mijn watch, alleen de shortcuts die ik zelf heb gemaakt..https://support.apple.com/en-gb/guide/watch/apd99050d435/watchos
Misschien als ik een automation maak dat ik die kan sturen naar de watch?
Ik krijg meteen een nissan idee als ik die foto zieMrMrq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:40:
[...]
Dit is vrij zeker een render. Hij lijkt wel sprekend op die foto uit april van een zwarte auto die half onder een zeil ligt.
Wat ik altijd een bijzondere foto vind. Daar is de neus behoorlijk vies, terwijl de neus met tests altijd is afgedekt.
Dat die foto nooit is ‘opgeëist’ of ‘verklaard’ maakt hem wel weer geloofwaardiger.
Als dit het ontwerp zou worden, zou ik teleurgesteld zijn. De velgen ogen m.i. te grof en te klein. De lampen ogen niet Tesla genoeg. En ik snap vooral die glimlach op de voorbumper niet. Maar die zou op een donkere auto minder prominent zijn.
Gisteren teruggekomen van vakantie in Frankrijk. Laden ging top, je merkt wel dat het drukker is geworden doordat (1) meer Fransen een EV hebben, en (2) ze die stalls voor alle EV’a hebben opengegooid. Aantal keer in de rij moeten staan en soms kakte alles in en stonden we met 47kW te laden
Zag overigens dat partijen als Total Energies nu ook veel snelladers naast de snelweg bieden. Ga ik denk ik de volgende keer meer gebruiken als die superchargers zo crowded blijven. Voordeel van die superchargers zijn wel de prijzen vaak rond de €0.31 itt Fastned die soms doodleuk het dubbele vraagt.
Verder gisteren wel een gescheurde achterband tijdens de terugreis. Was gelukkig bij Breda - moet er niet aan denken om zoiets in Frankrijk op vrijdagavond mee te maken. Maar uiteindelijk vervangend vervoer van de ANWB gekregen aangezien ze die Performance banden niet op voorraad hadden. Auto dus achtergelaten en nu afwachten wanneer ze die banden hebben. Laat ze maar alle 4 vervangen. Wel vaag overigens dat ik 3 weken gelden nog een APK keuring heb gedaan en daar volgens de Kwikfit keurmeester alle banden in orde waren. Nu 3 weken en 2.000 KM later zijn die banden volgens de ANWB zwaar versleten.
Maar ja, dat wordt dus weer een duur geintje. Ze verwachten zo’n €300 per band. Overigens wel fijn dat ik voor de vakantie las dat Tesla Road assistance geen vervangend vervoer geeft en daarom maar ANWB afgesloten. Erg vriendelijk en snel geholpen door die monteurs.
Zag overigens dat partijen als Total Energies nu ook veel snelladers naast de snelweg bieden. Ga ik denk ik de volgende keer meer gebruiken als die superchargers zo crowded blijven. Voordeel van die superchargers zijn wel de prijzen vaak rond de €0.31 itt Fastned die soms doodleuk het dubbele vraagt.
Verder gisteren wel een gescheurde achterband tijdens de terugreis. Was gelukkig bij Breda - moet er niet aan denken om zoiets in Frankrijk op vrijdagavond mee te maken. Maar uiteindelijk vervangend vervoer van de ANWB gekregen aangezien ze die Performance banden niet op voorraad hadden. Auto dus achtergelaten en nu afwachten wanneer ze die banden hebben. Laat ze maar alle 4 vervangen. Wel vaag overigens dat ik 3 weken gelden nog een APK keuring heb gedaan en daar volgens de Kwikfit keurmeester alle banden in orde waren. Nu 3 weken en 2.000 KM later zijn die banden volgens de ANWB zwaar versleten.
Maar ja, dat wordt dus weer een duur geintje. Ze verwachten zo’n €300 per band. Overigens wel fijn dat ik voor de vakantie las dat Tesla Road assistance geen vervangend vervoer geeft en daarom maar ANWB afgesloten. Erg vriendelijk en snel geholpen door die monteurs.
Kwik fit moet je ook links laten liggen.Katseviool schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:08:
Gisteren teruggekomen van vakantie in Frankrijk. Laden ging top, je merkt wel dat het drukker is geworden doordat (1) meer Fransen een EV hebben, en (2) ze die stalls voor alle EV’a hebben opengegooid. Aantal keer in de rij moeten staan en soms kakte alles in en stonden we met 47kW te laden![]()
Verder gisteren wel een gescheurde achterband tijdens de terugreis. Was gelukkig bij Breda - moet er niet aan denken om zoiets in Frankrijk op vrijdagavond mee te maken. Maar uiteindelijk vervangend vervoer van de ANWB gekregen aangezien ze die Performance banden niet op voorraad hadden. Auto dus achtergelaten en nu afwachten wanneer ze die banden hebben. Laat ze maar alle 4 vervangen. Wel vaag overigens dat ik 3 weken gelden nog een APK keuring heb gedaan en daar volgens de Quickfit keurmeester alle banden in orde waren. Nu 3 weken en 2.000 KM later zijn die banden volgens de ANWB zwaar versleten.
Weet je trouwens zeker dat Tesla geen vervangend vervoer meer regelt? Dat was vroeger wel zo…
Gesproken over Frankrijk, ik wil eigenlijk ook nog mijn ervaring delen van afgelopen trip naar Parijs.
Heen:
Start 100%
463km 5:23h rijden en 36m laden
Geparkeerd met 55%
27h sentry mode aan
Terug:
Start 50%
470km 5:24h rijden en 39m laden
Geparkeerd met 20%
Perfecte ervaring als je het mij vraagt, niet hoeven wachten bij superchargers. Wat een hel blijft het wel Parijs in en uit te rijden. Dat stuk vanaf ringweg duurt alleen al een uur in beide richtingen. Die melding die ik kreeg over DC laden is niet meer voorbij gekomen, woensdag komen ze bij ons thuis kabel vervangen.
Heen:
Start 100%
Geparkeerd met 55%
27h sentry mode aan
Terug:
Start 50%
Geparkeerd met 20%
Perfecte ervaring als je het mij vraagt, niet hoeven wachten bij superchargers. Wat een hel blijft het wel Parijs in en uit te rijden. Dat stuk vanaf ringweg duurt alleen al een uur in beide richtingen. Die melding die ik kreeg over DC laden is niet meer voorbij gekomen, woensdag komen ze bij ons thuis kabel vervangen.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
- Taro
- Niet online
Voor de volledigheid: Er is een prachtig topic over lange (vakantie)reizen met EV's: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
De nieuwe shortcuts voor iOS leken op het eerste zicht de oplossing voor het probleem waarbij we onze laadkabel niet konden ontkoppelen zonder de app te openen, maar Siri hoort altijd “Tesla open laat contact” ipv de vereiste “Tesla open laadcontact”… kan je het commando aanpassen ?
Gisteren even een bezoekje gebracht aan de lokale SeC om de MCR kleur eindelijk eens te bewonderen. Zelf had ik eerst die ook besteld maar uiteindelijk met een mooie deal in Tilburg de 'gewone' rode variant opgehaald. Zag dat hier twee Tweakers de MY MCR met wit interieur in bestelling hadden, precies die combi stonden er 2 van buiten plus nog 1tje met zwart interieur in de showroom.
Laat ik zeggen dat het wel een kleur is die je in het echt moet zien en met verschillende lichtinval want ik vind het geen kleur die je kunt beoordelen op renders of foto's. Binnen in full shine vind ik het een gave kleur waar je naar blijft kijken omdat je verschillende indrukken krijgt van verschillende hoeken. Zwart interieur maakt het wel een beetje dreary, een wit interieur geeft het een lichter, futuristischer uiterlijk. De lak heeft verder ook een beetje dat moppige, grove sinaasappelschileffect dat mijn rode lak ook had vóór polijsten/coaten. Verder viel me op dat de twee die buiten stonden bij een grijze lucht ook meteen wat minder sprankelend waren, ze vielen niet echt op tussen de blauwe, zwarte en quicksilver grijze auto's. Zo'n rode Model S Plaid knalt er wel tussenuit, zelfs met zwart interieur, wat een gave bak is dat, jammer dat het dak te laag voelt voor mij.
Dus ja, ga echt kijken of de kleur je bevalt, het liefst op verschillende dagen met verschillend licht. Verwacht niet dat je auto er uit knalt in de grijze massa die het Nederlandse autopark is. Als je 'm goed schoon houdt zal 'ie in de zon wel blijven fascineren denk ik.
Blij met rood met wit interieur
Ooit komt er een Model X Plaid
Laat ik zeggen dat het wel een kleur is die je in het echt moet zien en met verschillende lichtinval want ik vind het geen kleur die je kunt beoordelen op renders of foto's. Binnen in full shine vind ik het een gave kleur waar je naar blijft kijken omdat je verschillende indrukken krijgt van verschillende hoeken. Zwart interieur maakt het wel een beetje dreary, een wit interieur geeft het een lichter, futuristischer uiterlijk. De lak heeft verder ook een beetje dat moppige, grove sinaasappelschileffect dat mijn rode lak ook had vóór polijsten/coaten. Verder viel me op dat de twee die buiten stonden bij een grijze lucht ook meteen wat minder sprankelend waren, ze vielen niet echt op tussen de blauwe, zwarte en quicksilver grijze auto's. Zo'n rode Model S Plaid knalt er wel tussenuit, zelfs met zwart interieur, wat een gave bak is dat, jammer dat het dak te laag voelt voor mij.
Dus ja, ga echt kijken of de kleur je bevalt, het liefst op verschillende dagen met verschillend licht. Verwacht niet dat je auto er uit knalt in de grijze massa die het Nederlandse autopark is. Als je 'm goed schoon houdt zal 'ie in de zon wel blijven fascineren denk ik.
Blij met rood met wit interieur
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Je kan in de Opdrachten app de naam van de opdracht aanpassen in wat je wil.M1tch schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:43:
De nieuwe shortcuts voor iOS leken op het eerste zicht de oplossing voor het probleem waarbij we onze laadkabel niet konden ontkoppelen zonder de app te openen, maar Siri hoort altijd “Tesla open laat contact” ipv de vereiste “Tesla open laadcontact”… kan je het commando aanpassen ?
Ik heb gewoon een knopje aangemaakt op m’n telefoon, vind ik wel makkelijk. Daarnaast kan je de opdracht (door in de opdracht onderaan op het i-tje te drukken) ook als complicatie op je Apple Watch zetten. Erg handig!
Tesla heeft wel vervangend vervoer, maar vanaf het servicecentrum. Mijn auto werd weggesleept vanaf de camping in het weekend, de maandag erop kon ik vervangend vervoer krijgen. Maar als je langs de snelweg staat met je gezin, moet je het zelf uitzoeken. Overigens kan in NL het bergingsbedrijf op dat moment meestal ook wel vervangend vervoer regelen. Voor het buitenland lijkt mij ANWB icm gezin idd wel het handigst.....DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Kwik fit moet je ook links laten liggen.
Weet je trouwens zeker dat Tesla geen vervangend vervoer meer regelt? Dat was vroeger wel zo…
Ja, dat blijkt maar weer. Terwijl die gasten me wel mooi een banden setje voor €1.300 hadden kunnen slijten hebben ze zelfs dat nagelaten aldus die gast van de ANWB gisteren 😅.DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Kwik fit moet je ook links laten liggen.
Maar ze belden me net dat ze Pirelli’s eronder kunnen gooien (€360 per band). Michelin weten ze pas maandag aangezien ze zeker willen weten dat ze wel Tesla approved moeten zijn.
Wat betreft vervangend vervoer; dat vernam ik via Tesla360: https://tesla360.nl/tesla...e%20bij%20pech%20onderweg.
En dat vervangend vervoer vanaf het servicecentrum is op basis van beschikbaarheid én het centrum moet wel geopend zijn.Tuxie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:18:
[...]
Tesla heeft wel vervangend vervoer, maar vanaf het servicecentrum. Mijn auto werd weggesleept vanaf de camping in het weekend, de maandag erop kon ik vervangend vervoer krijgen. Maar als je langs de snelweg staat met je gezin, moet je het zelf uitzoeken. Overigens kan in NL het bergingsbedrijf op dat moment meestal ook wel vervangend vervoer regelen. Voor het buitenland lijkt mij ANWB icm gezin idd wel het handigst.....
Ware het niet dat de meeste EV's tegenwoordig een Vmax hebben van 160Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Vind het met name prettig dat ik in de Golf van mijn vrouw tot 210 kan rijden met dit soort hulpsystemen. De 140 limit van Tesla is met name wat ik vervelend vind. Rij toch doorgaans op de linkerbaan dus echt veel wisselen is niet nodig.Als die limit nou naar 200 oid ging met EAP dan had ik die zeker aangeklikt bij de Y.
Hier ook een goede ervaringen met mijn vakantie in spanje. Op de terugreis het laatste gedeelte bij Frankrijk in Nancy overnacht en gratis bij het hotel tot 100% geladen, de volgende dag zonder tussenstop naar huis gereden (ong 430km) met 4 personen en volle kofferruimte, had bij thuiskomst nog 10% over. Dik tevreden over de m3 rwd dus.bokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:30:
Gesproken over Frankrijk, ik wil eigenlijk ook nog mijn ervaring delen van afgelopen trip naar Parijs.
Heen:
Start 100%
Geparkeerd met 55%
27h sentry mode aan
Terug:
Start 50%
Geparkeerd met 20%
In totaa over 3800km zit ik nu op een gemiddelde van 137wh/km
[ Voor 32% gewijzigd door EvolutionX op 19-08-2023 12:12 ]
De eerste keer dat ik Midnight Cherry Red zag was ik ook niet echt er kapot van. Op de site is de kleur toch flink anders (geldt ook heel erg voor de blauwe vind ik). En het was een klantauto die in Roermond binnen stond voor service. Dus in het donker.Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:00:
Gisteren even een bezoekje gebracht aan de lokale SeC om de MCR kleur eindelijk eens te bewonderen. Zelf had ik eerst die ook besteld maar uiteindelijk met een mooie deal in Tilburg de 'gewone' rode variant opgehaald. Zag dat hier twee Tweakers de MY MCR met wit interieur in bestelling hadden, precies die combi stonden er 2 van buiten plus nog 1tje met zwart interieur in de showroom.
Blij met rood met wit interieurOoit komt er een Model X Plaid
Op het moment toen ik met mijn vrouw weg liep daar zei ik dat ik daar geen extra geld voor over had.
Vervolgens zag ik hem de dag daarna voor het eerst in het wild. Bewolkte dag, maar toch... ik was weer om.
Bij de proefrit in Eindhoven stond er ook een binnen. Mijn jongste dochter was er meteen verliefd op, ook al had deze het zwarte interieur. Dat was overigens ook in eerste instantie mijn keuze (dan had ik ook een voorraad auto kunnen nemen, dus uiteindelijk is die witte binnenkant duur betaald met 5.000 euro). Maar juist met het witte interieur is MCR echt af voor mij.
Nou heb ik sowieso ANWB (ik vind het de moeite niet om het op te zeggen), al weet ik niet zeker of ik ook Europadekking heb.Tuxie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:18:
[...]
Tesla heeft wel vervangend vervoer, maar vanaf het servicecentrum. Mijn auto werd weggesleept vanaf de camping in het weekend, de maandag erop kon ik vervangend vervoer krijgen. Maar als je langs de snelweg staat met je gezin, moet je het zelf uitzoeken. Overigens kan in NL het bergingsbedrijf op dat moment meestal ook wel vervangend vervoer regelen. Voor het buitenland lijkt mij ANWB icm gezin idd wel het handigst.....
Maar het zou wel betekenen dat ze achteruit zijn gegaan in service hiermee. Ik heb het met de Model S85 classic aan de hand gehad dat ik bij Hotel Mohr stond en dat de laadpoort liep te klooien. Reset geprobeerd. Ook remote vanuit Tesla. Uiteindelijk was de oplossing dat de auto zou worden opgehaald en dat we een vervangende auto zouden krijgen.
Een Opel Astra... Nou heb ik sowieso al weinig met Opels, maar dat was een tikje een probleem omdat ik terugkwam van skiën en de auto vol lag met uitrusting. En dat ging niet passen in de Opel...
Dus in de anderhalf uur dat we moesten wachten toch nog maar vanalles geprobeerd en ineens ging de laadpoort na een reset weer wel werken.
Maar goed, toen regelde men dus nog wel vervangend vervoer. Maar uiteindelijk gelukkig met Tesla nooit nodig gehad. En dat kan ik van de merken die ik daarvoor reed bepaald niet zeggen.
Daar zou ik mij nou geen seconde druk over maken. Sterker nog, voor de winterbanden heb ik juist de variant genomen zonder T0. Zelfde loadindex, maar vwb rolweerstand een B label, ipv een C label bij de Tesla.Katseviool schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:20:
Michelin weten ze pas maandag aangezien ze zeker willen weten dat ze wel Tesla approved moeten zijn.
Ik heb een behoorlijke associatie met de bordeaux rode XM die mijn ouders in 1990 destijds kochten. Aardige kleur, maar dat is voor iedereen persoonlijk.DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:01:
[...]
De eerste keer dat ik Midnight Cherry Red zag was ik ook niet echt er kapot van. Op de site is de kleur toch flink anders (geldt ook heel erg voor de blauwe vind ik). En het was een klantauto die in Roermond binnen stond voor service. Dus in het donker.
Op het moment toen ik met mijn vrouw weg liep daar zei ik dat ik daar geen extra geld voor over had.
Vervolgens zag ik hem de dag daarna voor het eerst in het wild. Bewolkte dag, maar toch... ik was weer om.
Bij de proefrit in Eindhoven stond er ook een binnen. Mijn jongste dochter was er meteen verliefd op, ook al had deze het zwarte interieur. Dat was overigens ook in eerste instantie mijn keuze (dan had ik ook een voorraad auto kunnen nemen, dus uiteindelijk is die witte binnenkant duur betaald met 5.000 euro). Maar juist met het witte interieur is MCR echt af voor mij.
Ok, volgende keer 🙋🏼♂️Taro schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:41:
Voor de volledigheid: Er is een prachtig topic over lange (vakantie)reizen met EV's: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Er was wel nog een ervaring verbonden aan Tesla deze trip waar ik emotioneel van werd en een traantje bij weg moest pinken:
:strip_exif()/f/image/CElE0bNEvGjMfcEt7tojOjSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Man man man
Oh auw dat ziet er heel pijnlijk uitbokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Er was wel nog een ervaring verbonden aan Tesla deze trip waar ik emotioneel van werd en een traantje bij weg moest pinken:
[Afbeelding]
Man man man
Uiteraard.EvolutionX schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:31:
[...]
Ik heb een behoorlijke associatie met de bordeaux rode XM die mijn ouders in 1990 destijds kochten. Aardige kleur, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
De kleur doet mij ook een beetje denken aan de signature edities van het begin.
Multi coat red heeft mij nooit echt kunnen bekoren.
Ultra Red vind ik wel mooi.
Hoop rode kleuren inmiddels bij Tesla...
Voor mij een van de redenen om voor de 19 inch te gaan. Ik zie teveel mensen dit soort dingen posten online.bokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Ok, volgende keer 🙋🏼♂️
[Afbeelding]
Man man man
De standaard wielcovers wil ik vervangen met zoiets: https://www.amazon.nl/KAV...0BRNXT5LB?ref_=ast_sto_dp deze zijn teminste te vervangen op het moment dat je ze teveel hebt beschadigd.
:strip_exif()/f/image/q2otPZTPgypFVEG8hMrM9tnN.jpg?f=fotoalbum_large)
en waar ik nu op uit kom is blauw + wit interieur
[ Voor 33% gewijzigd door spartacusNLD op 19-08-2023 14:01 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb wel de zwarte 20inch velgen genomen. Het is wachten op schade met deze velg+band zonder dat de banden velgbescherming bieden idd.
Voor de winter wil ik deze set niet gaan gebruiken, nu zie ik op de website van tesla een complete winterset voor 2500,-. Redelijke prijs volgensmij of zijn er betere opties?
Voor de winter wil ik deze set niet gaan gebruiken, nu zie ik op de website van tesla een complete winterset voor 2500,-. Redelijke prijs volgensmij of zijn er betere opties?
Dat heeft alleen met de breedte van de velg te maken en niet met de diameter. Ook de 19 inch is kwetsbaar. Minder kwetsbaar, maar toch.spartacusNLD schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
Voor mij een van de redenen om voor de 19 inch te gaan. Ik zie teveel mensen dit soort dingen posten online.
Bedoel dat je makkelijker / goedkoper een 19 inch velgdop kan vervangen dan de 20 inch alu velg zelf.DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:18:
[...]
Dat heeft alleen met de breedte van de velg te maken en niet met de diameter. Ook de 19 inch is kwetsbaar. Minder kwetsbaar, maar toch.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Redelijke prijs, maar er zijn wel betere opties. Wielen van Tesla zijn zwaar.schumi1986 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:03:
Ik heb wel de zwarte 20inch velgen genomen. Het is wachten op schade met deze velg+band zonder dat de banden velgbescherming bieden idd.
- Taro
- Niet online
Ik ben ook aan het twijfelen over wat te doen in de winter. Voorheen had ik een leaseauto en was dat standaard, nu moet ik het zelf bekostigen en twijfel ik:schumi1986 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:03:
- Ander merk velgen + banden = Je bespaart wel iets, maar de standaard 20" hebben de voorkeur
- Banden wisselen op velgen = Geen optie, kost ook iedere keer iets extra, velgen beschadigen, etc.
- 19" voor 2500 Euro = Liever niet, afwijking in uiterlijk tussen zomer en winter en ik vind de zwarte 20" veel mooier dan de 19"
- 20" voor 3600 Euro = Om verschillende redenen voor mij de beste keuze. Bij verkoop kan je bijv. ook de mooiste 4 velgen onder de auto zetten van de 8. Maar die meerprijs geef ik liever aan wat anders uit...
- Door blijven rijden op de zomerbanden. Is een risico, daarnaast heb je over de hele levensduur ook vaker nieuwe zomerbanden nodig. Je bespaart op de velgen, maar uiteindelijk niet op de banden.
19'' velgen op Marktplaats scoren, all seasons er om leggen en een paar mooiere wieldoppen opzetten. Betere range in de milde winters in NL.Taro schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Ik ben ook aan het twijfelen over wat te doen in de winter. Voorheen had ik een leaseauto en was dat standaard, nu moet ik het zelf bekostigen en twijfel ik:
- 19" voor 2500 Euro = Liever niet, afwijking in uiterlijk tussen zomer en winter en ik vind de zwarte 20" veel mooier dan de 19"
Als je gaat wintersporten wil je (denk ik) echte winterbanden? In NL kan ik prima zonder. Weet ook niet of ik ga wisselen naar winter dit seizoen. Zit gewoon bij de lease maar we zijn geen wintersporters en bij (hevige) sneeuw werk ik wel thuis.Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
19'' velgen op Marktplaats scoren, all seasons er om leggen en een paar mooiere wieldoppen opzetten. Betere range in de milde winters in NL.
Plus, dan zou ik eerder allseasons om de 20 inch zetten er daar altijd mee rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 19-08-2023 15:03 ]
- Taro
- Niet online
Voor de range hoef ik het niet per se te doen, daar red ik het prima mee. Als je 19" op Marktplaats gaat scoren, moet je dus nog aanvullend wieldoppen halen (die ik er altijd minder goed uit vind zien dan de originele 20" Tesla) en daarna nog de zomerbanden (waar je ook iets voor betaalt, maar ik niet nodig heb) door winter/allseasons vervangen. Je gaat dan ook al snel richting de 2k of erboven en dan heb ik liever een nieuwe 19" set van Tesla zelf. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen beweegredenen, uiteindelijk moet ik zelf maar eens een knoop gaan doorhakkenRadiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
19'' velgen op Marktplaats scoren, all seasons er om leggen en een paar mooiere wieldoppen opzetten. Betere range in de milde winters in NL.
Je moet het wel heel bont maken tijdens wintersport als je niet uit komt met een 3PMSF all season band, helemaal met een AWD model. De kans dat je daar mee vast komt te zitten is erg klein, en dan kun je er nog sneeuwkettingen onder leggen.Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:58:
[...]
Als je gaat wintersporten wil je (denk ik) echte winterbanden? In NL kan ik prima zonder. Weet ook niet of ik ga wisselen naar winter dit seizoen. Zit gewoon bij de lease maar we zijn geen wintersporters en bij (hevige) sneeuw werk ik wel thuis.
In NL rijd je met een winterband bijna de gehele tijd boven de 7 graden C en is je auto minder veilig door een langere remweg, slechter grip in de bochten en een slechtere regenafvoer.
Ik blijft het ook een lastige keuze vinden hoor. Heb jaren het hele jaar door met Michelin Cross Climates gereden maar met >400pk's voelt het toch leuker om in de zomer op een setje performance banden te rijden. Daarnaast zijn er nog steeds geen goede EV all seasons voor de 19'' Gemini's (schiet eens op Vredestein). Mijn ideale set-up zou dus performance zomerbanden op 19'' sportieve 3rd party velgen voor april t/m september en dan de stock 19'' gemini velgen met EV all season voor de overige maanden.Taro schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:01:
[...]
Maar goed, iedereen heeft zijn eigen beweegredenen, uiteindelijk moet ik zelf maar eens een knoop gaan doorhakken
Een 3PMSF? Al die afkortingen duizelen mij. Waar heb je het over?Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Je moet het wel heel bont maken tijdens wintersport als je niet uit komt met een 3PMSF all season band, helemaal met een AWD model. De kans dat je daar mee vast komt te zitten is erg klein, en dan kun je er nog sneeuwkettingen onder leggen.
In NL rijd je met een winterband bijna de gehele tijd boven de 7 graden C en is je auto minder veilig door een langere remweg, slechter grip in de bochten en een slechtere regenafvoer.
Ik ben het met je eens, een all season band, eventueel met kettingen volstaan voor 99% van de scenarios.
Sorry
Wel wat overdreven als ik de temps bekijk van nov tm jan. Het is ook niet zo dat een winterband nou meteen prut is bij 12 graden. Een allseason is ook minder bij sneeuw. Maar goed, ik vind het allemaal toch wat nutteloos tegenwoordig aangezien ik met slecht weer gewoon lekker thuis de laptop aan zet. Wegen zijn in NL een dag later toch weer schoon.Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Je moet het wel heel bont maken tijdens wintersport als je niet uit komt met een 3PMSF all season band, helemaal met een AWD model. De kans dat je daar mee vast komt te zitten is erg klein, en dan kun je er nog sneeuwkettingen onder leggen.
Drei Zinnen. Daar is het mooi skiën.Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:21:
[...]
Sorry: 3 Peak Mountain SnowFlake:
[Afbeelding]
Voor de wintersport zou ik toch een meer op de winter gerichte band nemen met een Tesla. Immers, zware auto, op de wintersport vaak flink vol beladen (of daarboven, die wil je niet de kost geven) en juist onder die omstandigheden is het wel fijn als de banden top presteren.
Dat banden als het wat minder koud is en het regent dan weer iets minder zijn is iets waar je wellicht vaker tegenaan loopt, maar waar je dan ook veel minder last van hebt. In de sneeuw rij je immers vaak veel dichter op de grens van grip en slip dan in de regen.
Verwijderd
Vraagje aangezien ik (nog) geen Tesla heb: worden alle instellingen in een driver profiel opgeslagen, of onthoudt ie alleen instellingen van de stoel en het stuurwiel? Mijn vriendin zou namelijk liever hebben dat one pedal uitstaat (al is het ook gewenning), en ik heb het liefst dat deze aanstaat.
Ja, gaat per profiel. Tegenwoordig dus zo’n beetje alle instellingen.Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:57:
Vraagje aangezien ik (nog) geen Tesla heb: worden alle instellingen in een driver profiel opgeslagen, of onthoudt ie alleen instellingen van de stoel en het stuurwiel? Mijn vriendin zou namelijk liever hebben dat one pedal uitstaat (al is het ook gewenning), en ik heb het liefst dat deze aanstaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-08-2023 16:04 ]
Ikke niks, sorry dat was niet duidelijk maar;DIT IS NIET MIJN AUTO. Maar ik vond het alleen al pijnlijk om aan te zien 😅Radiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Oh auw dat ziet er heel pijnlijk uit![]()
Ook de lak rond de wielkasten hebben krassen gekregen? Wat heb je gedaan?
Verwijderd
Oké top dankjewel!Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Ja, gaat per profiel. Tegenwoordig dus zo’n beetje alle instellingen.
- Taro
- Niet online
Waarbij je het hoofdprofiel omdat die aan je Tesla account zit gekoppeld ook mee kunt nemen naar andere auto's en secundaire in de auto aangemaakte profielen volgens mij alleen lokaal zijn.Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Heeft de secundaire rijder ook een eigen Tesla account omdat die met zijn telefoon + app met eigen login instapt, dan geldt uiteraard dat die ook wordt meegenomen.
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 19-08-2023 16:12 ]
Dacht al, jij hebt zo'n gave groen gewrapte M3P, wat doe jij met een stock 20'' / MCR Tesla
Over je groene auto gesproken, had jij nou ooit eens een plaatje hier gepost van de achterkant na het tinten en vervangen van die lelijke witte rubberen ringetjes?
Heb zelf setje Michelin Pilot Alpine winterbanden gekocht en die laat ik gewoon wisselen bij de lokale bandenboer. Vind die 20 inch velgen gewoon te mooi. Daarbij is die bandenboer ook velgenspecialist dus hij gaat erg secuur om met het vervangen en ik kan er gewoon naast staan. Wbt evt uitrekken maakt het volgens hem niet zoveel uit aangezien het rubber onder zo’n performance harder slijt dan dat die paar keer dat die band erop en eraf gaat. Betaal 7-8 tientjes voor opslag en de wissel.Taro schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Ik ben ook aan het twijfelen over wat te doen in de winter. Voorheen had ik een leaseauto en was dat standaard, nu moet ik het zelf bekostigen en twijfel ik:Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de 20" optie op de Tesla website ga en als ze versleten zijn er allseason ipv winterbanden onder gooi.
- Ander merk velgen + banden = Je bespaart wel iets, maar de standaard 20" hebben de voorkeur
- Banden wisselen op velgen = Geen optie, kost ook iedere keer iets extra, velgen beschadigen, etc.
- 20" voor 3600 Euro = Om verschillende redenen voor mij de beste keuze. Bij verkoop kan je bijv. ook de mooiste 4 velgen onder de auto zetten van de 8. Maar die meerprijs geef ik liever aan wat anders uit...
- Door blijven rijden op de zomerbanden. Is een risico, daarnaast heb je over de hele levensduur ook vaker nieuwe zomerbanden nodig. Je bespaart op de velgen, maar uiteindelijk niet op de banden.
Maar dit is toch gewoon lomp? Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs en ben naar schatting 15 keer de aarde rondgereden, en heb nog nooit schade aan mijn velgen gereden.bokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Ok, volgende keer 🙋🏼♂️
[Afbeelding]
Man man man
Dat voorbeeld lijkt idd nogal lomp. Daarentegen is schade rijden met velgen die zover ‘uitsteken’ als die bij tesla wel veel te makkelijk.coelho schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Maar dit is toch gewoon lomp? Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs en ben naar schatting 15 keer de aarde rondgereden, en heb nog nooit schade aan mijn velgen gereden.
Ik rij nu ook alweer een kleine 20 jaar auto en pas met m’n tesla velgjes voor het eerst schade (en ik heb de 18” dingen, dus dat zou juist ‘veiliger’ moeten zijn)…
Ik heb ook mn eerste echte schade te pakken 
Gisteren een wielrenner in mn linkerachterdeur gehad. Die zat dus te slapen. Als ik m nou geschept had zou ik zeggen dat t misschien mijn schuld was geweest. Ik reed denk ik 30km/u, stukje eigen terrein van waar ik werk waar een fietspad oversteekt uit redelijk hoog groen.
Nu zijn fietsers vaak redelijk beschermd dus zal mij benieuwen bij wie de schuld neergelegd gaat worden. Wielrenner had gelukkig niets en kon zijn weg met een schaafwondje vervolgen. Start van t weekend was niet zo best
Gisteren een wielrenner in mn linkerachterdeur gehad. Die zat dus te slapen. Als ik m nou geschept had zou ik zeggen dat t misschien mijn schuld was geweest. Ik reed denk ik 30km/u, stukje eigen terrein van waar ik werk waar een fietspad oversteekt uit redelijk hoog groen.
Nu zijn fietsers vaak redelijk beschermd dus zal mij benieuwen bij wie de schuld neergelegd gaat worden. Wielrenner had gelukkig niets en kon zijn weg met een schaafwondje vervolgen. Start van t weekend was niet zo best
Alleen kan one pedal niet worden uitgeschakeld…Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Op de Model Y performance met 21inch Uberturbines is het iig gegarandeerd;coelho schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Maar dit is toch gewoon lomp? Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs en ben naar schatting 15 keer de aarde rondgereden, en heb nog nooit schade aan mijn velgen gereden.
Deze velgen steken uit (zijn flink breder dan de banden zelf) kwestie van steenslag bij normaal gebruik: er zit zo een plek op de velgrand.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Geen specifiek plaatje geloof ik, moest ff zoeken naar wat foto’s met details. Ik heb inderdaad die witte rubberen ringetjes vervangen voor zwarte (afkomstig van VAG auto’sRadiodurans schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Dacht al, jij hebt zo'n gave groen gewrapte M3P, wat doe jij met een stock 20'' / MCR Tesla![]()
Over je groene auto gesproken, had jij nou ooit eens een plaatje hier gepost van de achterkant na het tinten en vervangen van die lelijke witte rubberen ringetjes?

Zwart valt minder op dan wit, voor wie die ringetjes zoekt, het ging om 5Q0919133 9b9
Ja dit valt niet goed te praten, alle wielen zagen er zo uit. Echt knap eigenlijk. @Stef87 heeft gelijk dat het met zulke uit-stekende velgen wel lastig is. Ik heb onder andere daarom banden een maatje breder gekozen; 245 ipv 235.coelho schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Klopt helemaal. Alleen kan one pedal driving niet uit...Inspired schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Idd! Zo leert iedereen tenminste hoe het moetRoekeloos schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:24:
[...]
Klopt helemaal. Alleen kan one pedal driving niet uit...
(Een beetje a la Apple “you’re holding it wrong”
Maar even serieus, het is misschien even wennen om met 1 pedaal alles te doen, maar als je daar eenmaal aan gewend bent is het zoooo chill rijden.
Ook mijn vrouw zweert erbij en wil in een volgende auto voor haar (wat sowieso een EV wordt) dit in ieder geval ook hebben
Fietsers en voetgangers zijn zogenaamde “zwakkere” deelnemers in het verkeer. Je kunt er wel vanuit gaan dat je deels de schuld krijgt als automobilist. Tenzij de wielrenner bijvoorbeeld door rood rijd en roekeloos was en jij als automobilist er echt helemaal niks aan kon doen. Maar zelfs dan in sommige gevallen kun je een deel van de schuld toegeschreven krijgen 🤷♂️ybos schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:22:
Ik heb ook mn eerste echte schade te pakken
[Afbeelding]
Bij een goede dekking gaat dat dan niet ten koste van de no claim. Afhankelijk van de voorwaarden.thechip schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:07:
[...]
Fietsers en voetgangers zijn zogenaamde “zwakkere” deelnemers in het verkeer. Je kunt er wel vanuit gaan dat je deels de schuld krijgt als automobilist. Tenzij de wielrenner bijvoorbeeld door rood rijd en roekeloos was en jij als automobilist er echt helemaal niks aan kon doen. Maar zelfs dan in sommige gevallen kun je een deel van de schuld toegeschreven krijgen 🤷♂️
Maar verder… Iza -Vrerink enz.
Begrijp ook niet waarom je het niet zou willen. Spaart ook nog eens je remmen en vergroot je range.Smobbo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:32:
[...]
Idd! Zo leert iedereen tenminste hoe het moet![]()
(Een beetje a la Apple “you’re holding it wrong”).
Maar even serieus, het is misschien even wennen om met 1 pedaal alles te doen, maar als je daar eenmaal aan gewend bent is het zoooo chill rijden.
Ook mijn vrouw zweert erbij en wil in een volgende auto voor haar (wat sowieso een EV wordt) dit in ieder geval ook hebben
En binnen 10 kilometer snap je wel hoe het werkt.
- Taro
- Niet online
Inderdaad, alleen mensen die een Tesla proefrijden moeten die mogelijkheid krijgen omdat het ze anders mogelijk afschrikt. Daarna gewoon de optie om regenereren te minderen verbergen. Ik ken echt niemand die terug zou willen als ze er eenmaal aan gewend zijn. Daarnaast is het nog zuiniger ook.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:25:
[...]
Begrijp ook niet waarom je het niet zou willen. Spaart ook nog eens je remmen en vergroot je range.
En binnen 10 kilometer snap je wel hoe het werkt.
Schade komt er zeker op van steentjes die opspatten. Moet eerlijk zeggen dat het nog wel meevalt (m3p). Paar kleine plekjes zo links en rechts (woon in een boerendorp, dus genoeg van die dat soort weggetjes). Wordt nu net gedaan of het gegarandeerd is dat velgen compleet vol schade zitten. Zodra je geen stoepen raakt ed ziet het er nog prima uit.Smobbo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:44:
[...]
Dat voorbeeld lijkt idd nogal lomp. Daarentegen is schade rijden met velgen die zover ‘uitsteken’ als die bij tesla wel veel te makkelijk.
Ik rij nu ook alweer een kleine 20 jaar auto en pas met m’n tesla velgjes voor het eerst schade (en ik heb de 18” dingen, dus dat zou juist ‘veiliger’ moeten zijn)…
Ik zou er naar moet zoeken, ik heb in een video gezien dat bij een Model 3 het wel 30% aan energie kan zijn welke komt uit regeneren. Dus stel je voor dat de wagen 6000kWh op jaar basis verbruikt volgens onboard systeem, dat wel 2000kWh voort kan komen uit regeneren. Mensen met ScanMyTesla zouden dit ergens moeten kunnen uitlezen trouwens
15,6% hier.bokkow schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:43:
Ik zou er naar moet zoeken, ik heb in een video gezien dat bij een Model 3 het wel 30% aan energie kan zijn welke komt uit regeneren. Dus stel je voor dat de wagen 6000kWh op jaar basis verbruikt volgens onboard systeem, dat wel 2000kWh voort kan komen uit regeneren. Mensen met ScanMyTesla zouden dit ergens moeten kunnen uitlezen trouwens
Is ook logisch. In een stad kun je best 30% halen, maar op snelwegen natuurlijk niet.
Vraagje. Misschien iets gemist. Maar nog niet zo lang een laadpaal aan huis van Shell Recharge. Gisteren de MY met 7% er aan gehangen. Vanochtend gaf de tesla app aan +55kWh bijgeladen, de Shell app zegt + 59kWh bijgeladen…? Waar zit het verschil in?
Laadverlies, de een meet wat er uit het net komt en de ander wat er in de accu gaat.TimB. schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:24:
Vraagje. Misschien iets gemist. Maar nog niet zo lang een laadpaal aan huis van Shell Recharge. Gisteren de MY met 7% er aan gehangen. Vanochtend gaf de tesla app aan +55kWh bijgeladen, de Shell app zegt + 59kWh bijgeladen…? Waar zit het verschil in?
[Afbeelding]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik ga graag en al jaren minimaal 2x per jaar op wintersport, maar de keren dat ik in of vlak na een flinke dump omhoog moest rijden zijn echt op 1 hand te tellen. En bovendien moet je dan toch met kettingen rijden.DS7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Drei Zinnen. Daar is het mooi skiën.
Voor de wintersport zou ik toch een meer op de winter gerichte band nemen met een Tesla. Immers, zware auto, op de wintersport vaak flink vol beladen (of daarboven, die wil je niet de kost geven) en juist onder die omstandigheden is het wel fijn als de banden top presteren.
Dat banden als het wat minder koud is en het regent dan weer iets minder zijn is iets waar je wellicht vaker tegenaan loopt, maar waar je dan ook veel minder last van hebt. In de sneeuw rij je immers vaak veel dichter op de grens van grip en slip dan in de regen.
De wegen zijn meestal ook weer snel goed begaanbaar, tenzij je echt in heel afgelegen gebieden bent.
430km en 10% over met de RWD? Dat kan toch niet? Hoe hard heb je gereden?EvolutionX schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Hier ook een goede ervaringen met mijn vakantie in spanje. Op de terugreis het laatste gedeelte bij Frankrijk in Nancy overnacht en gratis bij het hotel tot 100% geladen, de volgende dag zonder tussenstop naar huis gereden (ong 430km) met 4 personen en volle kofferruimte, had bij thuiskomst nog 10% over. Dik tevreden over de m3 rwd dus.
In totaa over 3800km zit ik nu op een gemiddelde van 137wh/km
Tis eigenlijk zo krom als wat. Wat had ik moeten doen aan een fietser die tegen mn achterdeur aan rijdtthechip schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:07:
[...]
Fietsers en voetgangers zijn zogenaamde “zwakkere” deelnemers in het verkeer. Je kunt er wel vanuit gaan dat je deels de schuld krijgt als automobilist. Tenzij de wielrenner bijvoorbeeld door rood rijd en roekeloos was en jij als automobilist er echt helemaal niks aan kon doen. Maar zelfs dan in sommige gevallen kun je een deel van de schuld toegeschreven krijgen 🤷♂️
Naja, ik hoop dat t los loopt want zonde is het wel
Misschien dat dashcam beelden nog helpen bij de schuldvraag?ybos schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:08:
[...]
Tis eigenlijk zo krom als wat. Wat had ik moeten doen aan een fietser die tegen mn achterdeur aan rijdtRechtsaf de sloot in
Lijkt mij niet zo heel moeilijk? Afgelopen woensdag nog, 112km en 21% verbruikt. Dat zou ruim 500km range moeten zijn?wian schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
430km en 10% over met de RWD? Dat kan toch niet? Hoe hard heb je gereden?
Wel Nederlandse snelwegen natuurlijk.
Ik ben ieder seizoen wel in totaal een maand of twee op de wintersport te vinden. En toch heb ik nou echt al heel veel jaren geen kettingen nodig gehad. Toch zeker meer dan 10 jaar niet meer.bilgy_no1 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
Ik ga graag en al jaren minimaal 2x per jaar op wintersport, maar de keren dat ik in of vlak na een flinke dump omhoog moest rijden zijn echt op 1 hand te tellen. En bovendien moet je dan toch met kettingen rijden.
De wegen zijn meestal ook weer snel goed begaanbaar, tenzij je echt in heel afgelegen gebieden bent.
Afgelopen seizoen toch enkele dagen gehad dat echte winterbanden nodig waren en zelfs daarmee was het flink stoeien op de passen. Wat hartstikke leuk is, maar voor de meeste bestuurders geldt dat juist op dat soort momenten zoveel mogelijk grip echt zeer welkom is.
Nou kun je dan vast wel met een vierseizoenenband besluiten om dan maar met kettingen te rijden, maar dat rijdt niet fijn en het opleggen is ook geen feest.
Het gaat om niet om de schuld, deze kan best bij de fietser liggen, maar om de verantwoordelijkheid.ybos schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:08:
[...]
Tis eigenlijk zo krom als wat. Wat had ik moeten doen aan een fietser die tegen mn achterdeur aan rijdtRechtsaf de sloot in
En die ligt al snel bij de "sterke" verkeersdeelnemer, de auto dus.
Tenzij je echt kunt aantonen dat je er niets aan had kunnen doen, of het had kunnen zien aankomen.
Dash/zijcams kunnen je misschien helpen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/TCip4q2M3kKbc0xTjfmPQesw.jpg?f=fotoalbum_large)