Wat is het verschil tussen BE/NL voor EAP?Damian schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:15:
[...]
Skip FSD en EAP, daar heb je weinig aan in NL, en al helemaal niet in BE.
Geen, ik vermoed een grap op het verkeer in BE. Maar in de praktijk is er geen verschil.Fire69 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Wat is het verschil tussen BE/NL voor EAP?
Grapje, maar praktisch o.a. missende of slecht zichtbare belijning denk ik. Spitsstroken in Nederland i.c.m. op- en afritten betekent soms ook even goed je stuur vasthouden.
Waarom zou jij als werknemer van een BV (ook al zit je in de directie) in godsnaam bankafschriften mogen verstrekken voor een privé aanvraag?Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
[...]
Dit klopt niet helemaal ze doen een volledige screening op basis van KVK en kunnen afhankelijk van hoe het in elkaar steekt veel aanvullende vragen stellen. Zit je in het perfecte happy-path straatje dan is alles oke en snel geregeld, is dat het niet, dan kun je beter uitwijken naar andere opties.
Bij mijn prive financiallease aanvraag uiteindelijk niet uitgekomen omdat ik ook in directie van een bedrijf werk maar weigerde om 12 maanden bankafschriften van de BV te verstrekken voor een zakelijk contract. Uiteindleijk de auto zelf maar betaald, mede uit irritatie door de idiote houding van de financieringspartij van Tesla.
Maar goed, ze zullen in sommige bijzondere gevallen wel niet weten wat ze ermee aan moeten en zodra een bank ergens door wordt getriggerd, dan heb je een probleem. Kom je zelden nog uit.
Findio is niet de enige aanbieder van financial lease, dus mocht je daar tegen gedoe aanlopen, lekker bij een concurrent onderbrengen.
Ik vertrouw ook nooit op de navigatie. Eigenlijk gebruik ik die voor lange ritten alleen voor informatie en niet om te bepalen hoe ik rij. Ik ken de wegen in het grootste deel van Europa goed uit mijn hoofd met alle voor- en nadelen en negeer de Bep dus vaak genoeg.Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:30:
[...]
Is er eigenlijk ooit een holy grail in navigatie? Ik heb eigenlijk zowel met Tesla, als ABRP als Google Maps (en laten we over apple maar niet hebben) op verschillende plekken rare routes gehad. Ben het wel met je eens dat Tesla te spastisch is over eigen laders, op weg naar Zuid Frankrijk hele rare indeling van laadstops omdat ie dan krampachtig de grotere gaten tussen laders probeert te vullen door 1 keer heel vol te gaan laden oid. Ik had de hoop dat het hele 3rd party laders in de Tesla verhaal daarin zou gaan helpen, maar ik heb nog nooit gehad dat die ook daadwerkelijk aangeboden werden. Iemand anders wel?
Op langere ritten vind ik het ook fijn om zelf mijn stops te bepalen. Dan vallen ze samen met eten, wat weer tijd bespaart. Plus je kan aankomen met een vrijwel lege accu. Tesla laat je veel sneller stoppen.
Kost iets meer tijd, maar dat is persoonlijk. Ik vind juist even voorbereiden fijn.
Ik reed afgelopen week in een gebied met veel redelijk smalle polderwegen zonder middenbelijning maar met duidelijke buitenbelijning en de auto stuurde me steeds actief de tegenliggers in omdat hij me te dicht op de lijn vond rijden. Zélfs bij het passeren probeerde de auto te botsen.
Uiteindelijk voor elke rit het systeem handmatig uitgezet maar het was wel zeer irritant. Dit soort momenten maken duidelijk dat FSD in Nederland nog heel heel heel ver weg is voor Tesla.
Uiteindelijk voor elke rit het systeem handmatig uitgezet maar het was wel zeer irritant. Dit soort momenten maken duidelijk dat FSD in Nederland nog heel heel heel ver weg is voor Tesla.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Voor mij is het de lane change. Is dat 3800 euro waard? Misschien voor de meesten niet (en ook niet iedereen vindt het prettig, mijn ex vrouw vindt het helemaal niets), maar voor mij wel.Jeroenneman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:40:
[...]
Jij blijkbaar wel. Dus wat is de grote USP? Ik zou namelijk niets kunnen verzinnen. AP zet ik aan voor lange stukken snelweg op dezelfde baan. Voor de rest is het leuker om zelf te rijden.
Als ik binnen de bebouwde kom op CC rij en aansluit achter een stilstaande auto zal mijn auto weer optrekken zodra de auto voor mij weer begint te rijden of moet ik dan AP activeren?
De auto zal dan (in mijn ogen veel te traag) weer gaan rijden.schumi1986 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:05:
Als ik binnen de bebouwde kom op CC rij en aansluit achter een stilstaande auto zal mijn auto weer optrekken zodra de auto voor mij weer begint te rijden of moet ik dan AP activeren?
Ah ja.. dat viel mij deze week op. Ik ben uiteindelijk zelf maar gaan rijden..Alamo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
De auto zal dan (in mijn ogen veel te traag) weer gaan rijden.
Gaat dit in de file wel beter?
Vind ik persoonlijk wel. Hij komt altijd uiteindelijk wel in beweging... maar bij een verkeerslicht vind ik het niet netjes om traag op gang te komen omdat ik wil dat mensen achter me ook nog door het groene licht kunnen. Is iets persoonlijks misschien. In de file is dat minder belangrijk.schumi1986 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
Ah ja.. dat viel mij deze week op. Ik ben uiteindelijk zelf maar gaan rijden..
Gaat dit in de file wel beter?
Ik vind dat hij bij het aansluiten achter een stilstaande auto eigenlijk ook iets te veel ruimte laat. Mag best een metertje minder van mij.
Zoiets heb ik ook steeds in Noorwegen.. Geen middenlijn, wel onderbroken lijnen aan de kanten. Ik rijd netjes rechts, auto flipt de hele tijd als ik ook maar iets over de lijn aan de rechterkant rijd (en dat doe je natuurlijk als er een grote vrachtwagen je tegemoet rijdt).Makkelijk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:02:
Ik reed afgelopen week in een gebied met veel redelijk smalle polderwegen zonder middenbelijning maar met duidelijke buitenbelijning en de auto stuurde me steeds actief de tegenliggers in omdat hij me te dicht op de lijn vond rijden. Zélfs bij het passeren probeerde de auto te botsen.
Ook op smalle wegen, maar wel met onderbroken strepen in het midden en met auto steer aan, gaat de auto echt dicht bij die streep in het midden rijden, soms, in bochten naar rechts gaat hij er zelfs overheen! Super gevaarlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Menesis op 17-08-2023 10:23 ]
Mixed Reality dev
Je kan dan toch gewoon alleen gas geven als het te lang duurt/langzaam gaat en zodra je dan gas loslaat gaat hij weer over op CC?Alamo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:14:
[...]
Vind ik persoonlijk wel. Hij komt altijd uiteindelijk wel in beweging... maar bij een verkeerslicht vind ik het niet netjes om traag op gang te komen omdat ik wil dat mensen achter me ook nog door het groene licht kunnen. Is iets persoonlijks misschien. In de file is dat minder belangrijk.
Ik vind dat hij bij het aansluiten achter een stilstaande auto eigenlijk ook iets te veel ruimte laat. Mag best een metertje minder van mij.
Klopt zeker. Als ik daar dan soms iets te enthousiast mee ben gaat ie vervolgens onprettig hard op de rem om de afstand tot de voorganger weer te vergroten (want ingesteld)Sivvis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Je kan dan toch gewoon alleen gas geven als het te lang duurt/langzaam gaat en zodra je dan gas loslaat gaat hij weer over op CC?
Als je voorzichtig het pedaal bedient is dat wel de oplossing inderdaad. Geldt overigens ook voor het aansluiten bij een stilstaande auto voor een verkeerslicht. Met het pedaal gewoon nog wat naar voren duwen om aan te sluiten.
Je stapt dus ook uit voordat je erin parkeert ?Mattehh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:43:
[...]
Automatisch van rijvak veranderen met een kleine knik aan het stuur, zelf niet de oplettendheid moeten hebben tijdens het wisselen. (Want AP rijden maakt je sowieso minder aandachtig).
Daarnaast gebruik ik de summum optie regelmatig om uit een (te) krappe parkeerplaats te navigeren.
Immers als je gewoon je deur uit kan valt de krapte wel mee en anders moet je dus voor het erin rijden ook al uitstappen en middels summon erin rijden.
Ook werkt het niet op openbare wegen en niet elke parkeerplaats is als privé terrein gemarkeerd.
Daarnaast zou ik mijn auto liever elders parkeren als de plekken zo krap zijn, kans op schade van deuren is aanzienlijk want de auto naast je zal 9 van de 10x ook geen summon hebben.
Het is grappig maar ik zou er zeker geen €3800,- voor betalen.
De lane change werkt in NL in ieder geval ook beroerd vindt ik. Rete traag en super conservatief, dat doet mijn Duitser echt beter.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2023 12:09 ]
Vergeet ook het afremmen voor groene verkeerslichten niet omdat de auto ze nog niet ziet, maar de database wel aangeeft dat er een verkeerslicht aankomt. Echt top spul dat FSD 😉Korvaag schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:30:
[...]
Sterker nog, het werkt zelfs tegen. Verkeerslichtherkenning. Fijn. Bij elk verkeerslicht met zo'n voorwaarschuwing (oranje knipperlicht in de langwerpige palen, hoe noem je die dingen).
1. Bevestig doorrijden met hendel
2. Auto: hee oranje IK GA STOPPEN HOOR BLIEP
3. Bevestig doorrijden met hendel
4. Auto: hee oranje IK GA STOPPEN HOOR BLIEP
3. Bevestig doorrijden met hendel
.... en dat totdat je langs het voorwaarschuwingsbord bent...
Gweldig dat FSD. Zo blij dat de vorige eigenaar dat erbij besteld heeft
Edit:
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Die dingen dus. Bij m'n broer altijd last van.
De installaties van Fastned zijn gewoon af. Goede locaties, ALTIJD dakje voor de regen, zeer goed verlicht (veiligheidsgevoel), bankjes, veel plaats, en zijdelings parkeren. En betalen met bankkaart indien gewenst! Geen probleem dus wat betreft hogere kosten.Makkelijk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:08:
Voor lange ritten in Europa gebruik ik abrp met Fastned en Tesla als sterke voorkeur ingesteld. Dan rij ik het meest comfortabel.
Tja, de 3 locaties die ik ken van Fastnet hebben geen toilet en niks van faciliteiten...Amos_x schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Fastned is gewoon af. Goede locaties, ALTIJD dakje voor de regen, zeer goed verlicht (veiligheidsgevoel), bankjes, veel plaats, en zijdelings parkeren. En betalen met bankkaart indien gewenst! Geen probleem dus wat betreft hogere kosten.
Ik kan nog tegen de derde boom, maar mijn vrouw heeft daar meer last mee.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat kan idd, maar dan doe je zelf iets wat de ACC in principe deftig zou moeten doen.Sivvis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Je kan dan toch gewoon alleen gas geven als het te lang duurt/langzaam gaat en zodra je dan gas loslaat gaat hij weer over op CC?
Poh. Voor 3800 euro stuur ik hem zelf wel even de andere rijbaan op. Je moet toch al de knipper aanraken, dus je hebt er toch al je aandacht bij.DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Voor mij is het de lane change. Is dat 3800 euro waard? Misschien voor de meesten niet (en ook niet iedereen vindt het prettig, mijn ex vrouw vindt het helemaal niets), maar voor mij wel.
De stap naar werkende FSD zou het voor mij wel waard zijn, maar EAP voelt als een onnodige tussenstap.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Fastned af? Qua dekking iig niet. Ik kom er misschien drie tegen op een trip van 2100km. Denk 10x meer SuCs.Amos_x schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Fastned is gewoon af. Goede locaties, ALTIJD dakje voor de regen, zeer goed verlicht (veiligheidsgevoel), bankjes, veel plaats, en zijdelings parkeren. En betalen met bankkaart indien gewenst! Geen probleem dus wat betreft hogere kosten.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Uit de context mag duidelijk zijn dat ik het had over de installaties/stalletjes. (dak, verlichting, bankje, herkenbaarheid...) Maar goed, post aangepast...Inspired schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
Fastned af? Qua dekking iig niet. Ik kom er misschien drie tegen op een trip van 2100km. Denk 10x meer SuCs.
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 17-08-2023 11:34 ]
Welke veiligheidhamer gebruiken jullie trouwens in tesla's met dubbel gelaagd glas? Ik heb laatst de lifehammer evolution gekocht, maar hier staat heel groot op dat deze niet werkt op gelamineerd glas.
Zijn de zijramen van de model 3 nu wel of niet gelamineerd? ik kan het niet goed vinden.
Zijn de zijramen van de model 3 nu wel of niet gelamineerd? ik kan het niet goed vinden.
Het verschil 0,69 versus afgerond 0,30 vind ik niet rechtvaardig gezien de reactie van @Amos_x.
- Langzamer laden
- Veel minder stalls (= soms wachttijden of doorrijden)
- Aan 1 zijde een scherm waardoor mensen soms heel vlak langs je auto moeten lopen of zelfs over de laadkabel heen stappen terwijl je aan het laden bent
- Dekking is niet overal even goed.
Je noemt allerlei pluspunten die je vaak bij SuC's niet hebt inderdaad. Mee eens. Maar ik ga daar niet afgerond 2 keer zo veel voor betalen hoor..
- Langzamer laden
- Aan 1 zijde een scherm waardoor mensen soms heel vlak langs je auto moeten lopen of zelfs over de laadkabel heen stappen terwijl je aan het laden bent
Je noemt allerlei pluspunten die je vaak bij SuC's niet hebt inderdaad. Mee eens. Maar ik ga daar niet afgerond 2 keer zo veel voor betalen hoor..
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 17-08-2023 11:41 ]
Omhakken, dan is het ook voor jouw vrouw een koud kunstje.Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:48:
[...]
Tja, de 3 locaties die ik ken van Fastnet hebben geen toilet en niks van faciliteiten...
Ik kan nog tegen de derde boom, maar mijn vrouw heeft daar meer last mee.
My point exactly! En dat was ook de vraag aan de mensen bij Findio: Waarom moet een medewerker bankafschriften van het bedrijf verstrekken. Maar goed dat past niet in het proces, ze werden erg bot en bleven steken op: Dit is wat het systeem vraagt. Ze weigerden zelfs mij door te verbinden naar een manager. De enige reden dat dit alles startte was dat ze mijn naam hadden opgezocht in KVK en dus gevonden bij de KVK van de BV.DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Waarom zou jij als werknemer van een BV (ook al zit je in de directie) in godsnaam bankafschriften mogen verstrekken voor een privé aanvraag?
Maar goed, ze zullen in sommige bijzondere gevallen wel niet weten wat ze ermee aan moeten en zodra een bank ergens door wordt getriggerd, dan heb je een probleem. Kom je zelden nog uit.
Findio is niet de enige aanbieder van financial lease, dus mocht je daar tegen gedoe aanlopen, lekker bij een concurrent onderbrengen.
Voor mij was de enige reden van lease een cashflow keuze en tegen de relatief aantrekkelijke rente, toen ik dit gezeik hoorde was het snel klaar :-)
Omdat Tesla de navigatie dus aanpast op het laden en daarmee rare routes gaat kiezen waarbij je soms ver omrijdt tov een slimmere of kortere route met 1 lader van een 3rd party. Dus in een EV passen/horen die 2 in mijn ogen juist wel bij elkaar, zeker als de auto je niet de mogelijkheid bied om te zeggen: Doe me een route en ik regel het laden zelf wel?Inspired schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
Navigatie en (optimaal) plannen van opladen zijn twee dingen volgens mij. Ik plan vooraf met ABRP de stops en navigeer dan in de auto gewoon van SuC naar SuC. Op deze manier heb ik tot zover geen gekke dingen gehad. Ook als je alleen SuCs pakt is het ook allemaal niet zo spannend. We zitten nu onder Alicante en als je Duitsland uit bent kun je ook weinig anders dan de tolwegen volgen.
3rd party laders neemt Tesla niet mee in de berekening. De auto wil doorgaans langer en minder vaak laden. Als je dit prettig vindt is de Tesla berekening prima. Ik stop liever wat vaker en korter.
[ Voor 31% gewijzigd door Sander op 17-08-2023 11:42 ]
Ik rij vaak genoeg op dit soort wegen en dan vind ik mijn MY23 geen fijne auto om in te rijden.Makkelijk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:02:
Ondertussen heb ik wel door dat wanneer je de lane assist op "assistent" hebt staan en je bij de eerste correctie tegendruk geeft (de auto dus lichtjes over de blauwe lijn forceert) dat hij het systeem uitschakelt en je er op die rit geen last meer van hebt
Terwijl mensen hier praten over de meerwaarde voor EAP zou ik betalen voor bijvoorbeeld een ouderwetse "domme" cruise control
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 17-08-2023 11:46 ]
Werkend FSD in Europa gaat niet lukken binnen de tijd dat ik de auto heb.Jeroenneman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
Poh. Voor 3800 euro stuur ik hem zelf wel even de andere rijbaan op. Je moet toch al de knipper aanraken, dus je hebt er toch al je aandacht bij.
De stap naar werkende FSD zou het voor mij wel waard zijn, maar EAP voelt als een onnodige tussenstap.
En verder snap ik ook heel goed dat veel mensen het er niet voor over hebben. Ik denk de meesten niet. Maar feitelijk is momenteel EAP een verstandiger keuze (als je meer wil) dan FSD, aangezien op dit moment er eigenlijk zo goed als geen meerwaarde is van FSD in Europa. Je krijgt er stoplicht en verkeersbord herkenning bij en dat was vaker een nadeel dan een voordeel vind ik.
Omdat het in Europa minder te bieden heeft is het hier ook veel goedkoper dan in de VS. Dat gezegd hebbende is 3.800 euro niet niks. Maar ja, ik betaal ook 3.200 euro voor een ander kleurtje. Dat zal ook niet iedereen het geld waard vinden. Of de Performance versie tov de LR... Maar goed, je hebt al zo weinig keuze bij Tesla. Koop maar eens een Audi. Voor je het weet heb je voor een Model Y aan extra's aangevinkt.
Ik snap ook niet helemaal waarom je niet een setting hebt voor een normale CC. Dat was ik wel gewend, dat je met een adaptieve cruise control altijd kon terugvallen op een normale cruise control.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:44:
Terwijl mensen hier praten over de meerwaarde voor EAP zou ik betalen voor bijvoorbeeld een ouderwetse "domme" cruise control
Wel zo handig voor als er iets is zoals camera die geen goed zicht heeft, slecht weer, enz.
Ik snap niet goed wat je hier mee bedoeld en wat het voordeel is.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Ik rij vaak genoeg op dit soort wegen en dan vind ik mijn MY23 geen fijne auto om in te rijden.
Ondertussen heb ik wel door dat wanneer je de lane assist op "assistent" hebt staan en je bij de eerste correctie tegendruk geeft (de auto dus lichtjes over de blauwe lijn forceert) dat hij het systeem uitschakelt en je er op die rit geen last meer van hebtToch net iets makkelijker dan bij iedere rit vooraf een paar vinkjes omzetten. Permanent uitschakelen lijkt helaas geen optie te zijn.
Ofwel heb je toch gewoon TACC ofwel autopilot aan? Wat gebeurt er als je hem lichtjes over blauwe lijn heen duwt? En met welke vinkjes in de boordcomputer komt dat overeen?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Blauwe lijn suggereert dat AP aanstaat en niet alleen TACC.Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Ik snap niet goed wat je hier mee bedoeld en wat het voordeel is.
Ofwel heb je toch gewoon TACC ofwel autopilot aan? Wat gebeurt er als je hem lichtjes over blauwe lijn heen duwt? En met welke vinkjes in de boordcomputer komt dat overeen?
Ik snap dat nooit zo, want op die smalle wegen zonder streep in het midden werkt AP gewoon niet. Soms op wat bredere wegen die ook geen streep in het midden hebben wel, maar dat ontdek je snel genoeg.
Gebruik AP waar het op dit moment voor is gemaakt en het werkt echt top (tenzij er iets mis is natuurlijk). Gebruik het daarbuiten en dan krijg je gezeik.
Het is een beetje als met een sportauto door de bossen gaan rijden en dan raar opkijken dat de frontspoiler lip aan diggelen ligt (in Nederland zijn drempels daar voldoende voor overigens).
Zou het een idee zijn een soort legenda van afkortingen te maken in dit topic of bij de starterspost? Ik kijk nog niet zo heel lang mee en het is soms verdomd moeilijk te volgen wat jullie allemaal zeggen. Even een kleine opsomming van veelgebruikte afkortingen afgelopen 2 pagina's: SuC.. AP... TACC... EAP... FSD...
SuC= SuperchargerBarista schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:38:
Zou het een idee zijn een soort legenda van afkortingen te maken in dit topic of bij de starterspost? Ik kijk nog niet zo heel lang mee en het is soms verdomd moeilijk te volgen wat jullie allemaal zeggen. Even een kleine opsomming van veelgebruikte afkortingen afgelopen 2 pagina's: SuC.. AP... TACC... EAP... FSD...
SeC= Service Center
TACC= Traffic aware cruise control (in ander auto = adaptief cruise control + bordherkenning)
AP = Autopilot, wat betekent = TACC + lane assist
EAP = Enhanced Auto Pilot, is een pakket die je kan kopen, krijg de auto dan additonele functies als zelf baanwissel, summon parking, etc maar imho nog niet alles goed werkt en dus niet waard
FSD = Full Self Driving, dit is dan een pakket hoger dan EAP. Hiermee gaat de auto zelf navigeren naar bestemming, maar in feiten werkt het nog niet tenzij je in US woont.
Nog meer dingen:
M3 = Model 3, MY = Model Y (alhoewel MY kan ook model year zijn, maar goed)
RWD = Rear wheel drive
SR = Standard range
LR = Long range
P = Performance, dus M3P = Model 3 Performance, MYP = Model Y Performance
NMC/ NCA = Nickel mangan cobalt/ Nickel Cobalt batterijen. Wat Tesla gebruikt in hun LR modellen
Bevat cobalt (niet wenselijk), duurder om te maken, hogere energiedichtheid
LFP = lithium ferrophosphate, is dus zonder cobalt, goedkoper te maken, lagere energiedichtheid
kW = kilowatt, is de aanduiding van laadpalen/ snellaadstations
kWh = kilowatthour, is de aanduiding van batterijcapaciteit
Wh/km = watthour per km, wat men vaak gebruikt om verbruik te meten
TWC = Tesla Wall Charger
ABRP = A better route planner, is een app om je rit + laadstoppen te plannen
LM = leasemaatschappij
MTC = Multi tank card, om "brandstof" te betalen als je leaseauto heb
Ome Bjorn = Bjorn Nyland, youtuber
[ Voor 32% gewijzigd door SirLct op 17-08-2023 14:16 ]
Life is too short to drive boring cars
Ik doe het inderdaad ook zo en vind AP super. Ik vind ook wel dat ie iets te ver achter de voorligger stopt en iets te langzaam aansluit op de snelweg met versnellen. Maar ik wil helemaal niet binnen de bebouwde kom met AP of TACC rijden... En als een weg te lastig is voor AP dan vind ik in de meeste gevallen dat ik sowieso al wat beter zou moeten opletten.DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:34:
[...]
Blauwe lijn suggereert dat AP aanstaat en niet alleen TACC.
Ik snap dat nooit zo, want op die smalle wegen zonder streep in het midden werkt AP gewoon niet. Soms op wat bredere wegen die ook geen streep in het midden hebben wel, maar dat ontdek je snel genoeg.
Gebruik AP waar het op dit moment voor is gemaakt en het werkt echt top (tenzij er iets mis is natuurlijk). Gebruik het daarbuiten en dan krijg je gezeik.
Het is een beetje als met een sportauto door de bossen gaan rijden en dan raar opkijken dat de frontspoiler lip aan diggelen ligt (in Nederland zijn drempels daar voldoende voor overigens).
Ergens snap ik het wel, want een BV is snel opgericht en er zijn veel eenpitters wat toch wel een iets hoger risico geeft. Als je in zo'n geval de historie van de BV kunt zien geeft dat wellicht iets meer onderbouwing.Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
My point exactly! En dat was ook de vraag aan de mensen bij Findio: Waarom moet een medewerker bankafschriften van het bedrijf verstrekken. Maar goed dat past niet in het proces, ze werden erg bot en bleven steken op: Dit is wat het systeem vraagt. Ze weigerden zelfs mij door te verbinden naar een manager. De enige reden dat dit alles startte was dat ze mijn naam hadden opgezocht in KVK en dus gevonden bij de KVK van de BV.
Voor mij was de enige reden van lease een cashflow keuze en tegen de relatief aantrekkelijke rente, toen ik dit gezeik hoorde was het snel klaar :-)
[...]
Omdat Tesla de navigatie dus aanpast op het laden en daarmee rare routes gaat kiezen waarbij je soms ver omrijdt tov een slimmere of kortere route met 1 lader van een 3rd party. Dus in een EV passen/horen die 2 in mijn ogen juist wel bij elkaar, zeker als de auto je niet de mogelijkheid bied om te zeggen: Doe me een route en ik regel het laden zelf wel?
Maar ik begrijp uit jouw beschrijving dat je een van de bestuurders bent van een BV die meer/andere aandeelhouders heeft dan jij alleen en dat je in loondienst bent. Dan is het wel ongepast vind ik. Als je echter met een management contract werkt en je in dienst bent van je eigen holding snap ik het weer wel (want zij zien dan niet verder dan je holding, dus zouden ze iets meer van de holding willen zien).
Geen probleem qua hogere kosten?Amos_x schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
De installaties van Fastned zijn gewoon af. Goede locaties, ALTIJD dakje voor de regen, zeer goed verlicht (veiligheidsgevoel), bankjes, veel plaats, en zijdelings parkeren. En betalen met bankkaart indien gewenst! Geen probleem dus wat betreft hogere kosten.
Bij een SuC zit mijn 60KW accu voor 17.50 vol, bij Fastned voor 41.00
Zakelijk geen probleem nee maar voor mij als privé auto echt een behoorlijk verschil..
Ik geef alleen maar aan dat het voor mij geen probleem is.this schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Draai je nu de feiten niet om? Bij een resume functie kan je blindelings 1 actie doen.
Bij het scrollwieltje moet je kijken naar de snelheid om te zien of je al op je gewenste snelheid terechtgekomen bent.
Hele management BV/Holding whatever was niet ter sprake. Ik ben een medewerker en een lid van de directie, dat is dus niet alleen mijn BV of een eenpitter oid. Juist dat is gewoon publieke info bij KVK waar ze jaarcijfers, RVC, andere directieleden etc kunnen zien. Dat was 1 kant van de info. Andere kant was idd een arbeidsovereenkomst die al 10+ jaar loopt, salarisstroken etc (en een partner met een inkomen dat ook ruimschoots voldoende was om solo de financiering aan te vragen, maar dat mocht niet van ze :-X).bilgy_no1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Ergens snap ik het wel, want een BV is snel opgericht en er zijn veel eenpitters wat toch wel een iets hoger risico geeft. Als je in zo'n geval de historie van de BV kunt zien geeft dat wellicht iets meer onderbouwing.
Maar ik begrijp uit jouw beschrijving dat je een van de bestuurders bent van een BV die meer/andere aandeelhouders heeft dan jij alleen en dat je in loondienst bent. Dan is het wel ongepast vind ik. Als je echter met een management contract werkt en je in dienst bent van je eigen holding snap ik het weer wel (want zij zien dan niet verder dan je holding, dus zouden ze iets meer van de holding willen zien).
Eigen baas? Of denk je dat het voor je baas geen probleem is :-)schumi1986 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Geen probleem qua hogere kosten?
Zakelijk geen probleem nee maar voor mij als privé auto echt een behoorlijk verschil..
[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 17-08-2023 13:08 ]
Weet wel dat met sommige laadpassen je al meteen 30% korting krijgt bij Fastned.turkeyhakan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:39:
Het verschil 0,69 versus afgerond 0,30 vind ik niet rechtvaardig gezien de reactie van @Amos_x.
- Langzamer laden
Ik ben nog nooit bij Fastned geweest, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat ik ruim het dubbele zou willen betalen omdat je onder een afdak staat. Dat mis je wellicht die ene keer dat het hard regent, maar over het algemeen vind ik de locaties van de SuC prima. Een enkeling staat ergens achteraf (Biberwier bv, maar je kan ook naar Mohr Life Resort om de hoek daar), maar de meesten staan gewoon bij een Van der Valk, een McDonalds, enz.schumi1986 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Geen probleem qua hogere kosten?
Fastned draait waarschijnlijk gewoon op basis van leaserijders die de rekening toch niet krijgen (en dat is nog altijd de meerderheid denk ik) en die gewoon de dichtstbijzijnde lader pakken. Ze hebben natuurlijk wel redelijk wat locaties inmiddels.
En uiteindelijk: hoe meer aanbieders, hoe beter. Want als er een keer geen SuC in de buurt is, dan is een dure laadoptie ook helemaal prima.
Ik denk dat ze met hun product zich richten op een specifieke doelgroep en dat het in die zin enorm bij Tesla past: ze doen niet aan opties.Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
Hele management BV/Holding whatever was niet ter sprake. Ik ben een medewerker en een lid van de directie, dat is dus niet alleen mijn BV of een eenpitter oid. Juist dat is gewoon publieke info bij KVK waar ze jaarcijfers, RVC, andere directieleden etc kunnen zien. Dat was 1 kant van de info. Andere kant was idd een arbeidsovereenkomst die al 10+ jaar loopt, salarisstroken etc (en een partner met een inkomen dat ook ruimschoots voldoende was om solo de financiering aan te vragen, maar dat mocht niet van ze :-X).
Overigens verbaast het mij wel. Ik heb nu ook even geprofiteerd van de lage rente. Bij mij geen enkele vraag. Terwijl ik in de KvK toch bij behoorlijk wat vennootschappen naar boven kom. Misschien dat ze inmiddels ook door hebben dat het totaal niet relevant is.
DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:34:
[...]
Blauwe lijn suggereert dat AP aanstaat en niet alleen TACC.
Excuus voor de verwarring. Gaat om twee losstaande dingen. Lane assist/rijstrookpreventie en TACC.Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Ik snap niet goed wat je hier mee bedoeld en wat het voordeel is.
Autopilot kan ik voor zover ik zie niet uitschakelen. TACC uiteraard wel maar je hebt dan geen gewone CC om op terug te vallen. Onder Autopilot in het menu staan een aantal opties, in mijn MY23 althans, maar sommige zoals "Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" gaan weer aan bij de eerst volgende keer dat je in de auto stapt. De gewone "Rijstrookpreventie" heeft bij mij drie opties (uit, waarschuwing en assist) waarbij de optie "uit" effectief gelijk lijkt te zijn aan "waarschuwing" en je enkel bij "assist" geen audio alarmsignaal hebt.
:strip_exif()/f/image/gf2Xj0yTJEwHN2Otn0qkZKtn.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de huidige rijstrookpreventie/lane assist/geef het een naampje kan ik leven nu ik het trucje door heb (doordrukken tot hij uitschakelt is sneller dan iedere rit het menu in duiken) maar de TACC is bij mijn gebruik van de auto onbruikbaar. Wat ik jammer vindt want ik maakte veel gebruik van de cruise control in mijn voorgaande auto's.
Voor mij zijn het geen dealbreakers en ben ik nog steeds tevreden met mijn MY23, geen spijt van de aanschaf, maar met name TACC is wel een groot irritatie punt wat in mijn optiek met een redelijke simpele fix vanuit Tesla opgelost kan worden.
Vind het niet echt duidelijk terug in het topic, maar werkt Navigate On Autopilot eigenlijk in Europa?DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:54:
[...]
EAP vind ik zelf wel prettig, maar de meesten vinden de standaard AP voldoende.
Kan je vanaf je op de autosnelweg rijdt, met navigatie aan, de auto de route volledig zelf laten rijden? Met enkel dan de bevestiging voor baanwissels.
Ja dat kan, alleen de ervaring is dat de auto al 2,5 km voor de afslag op de rechterbaan wilt rijden om de afslag te kunnen nemen.Fire69 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Vind het niet echt duidelijk terug in het topic, maar werkt Navigate On Autopilot eigenlijk in Europa?
Kan je vanaf je op de autosnelweg rijdt, met navigatie aan, de auto de route volledig zelf laten rijden? Met enkel dan de bevestiging voor baanwissels.
Ah ok. Autopilot stond bij mijn M3 standaard uit. Kon die pas aanzetten na de risico's te accepteren en kan volgens mij ook terug uit.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
[...]
Excuus voor de verwarring. Gaat om twee losstaande dingen. Lane assist/rijstrookpreventie en TACC.
Autopilot kan ik voor zover ik zie niet uitschakelen. TACC uiteraard wel maar je hebt dan geen gewone CC om op terug te vallen. Onder Autopilot in het menu staan een aantal opties, in mijn MY23 althans, maar sommige zoals "Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" gaan weer aan bij de eerst volgende keer dat je in de auto stapt. De gewone "Rijstrookpreventie" heeft bij mij drie opties (uit, waarschuwing en assist) waarbij de optie "uit" effectief gelijk lijkt te zijn aan "waarschuwing" en je enkel bij "assist" geen audio alarmsignaal hebt.
[Afbeelding]
Met de huidige rijstrookpreventie/lane assist/geef het een naampje kan ik leven nu ik het trucje door heb (doordrukken tot hij uitschakelt is sneller dan iedere rit het menu in duiken) maar de TACC is bij mijn gebruik van de auto onbruikbaar. Wat ik jammer vindt want ik maakte veel gebruik van de cruise control in mijn voorgaande auto's.
Voor mij zijn het geen dealbreakers en ben ik nog steeds tevreden met mijn MY23, geen spijt van de aanschaf, maar met name TACC is wel een groot irritatie punt wat in mijn optiek met een redelijke simpele fix vanuit Tesla opgelost kan worden.
TACC werkte wel vanaf ik wegreed met de auto.
De rijstrook preventie doet bij mij enkel iets als ik over de witte lijn ga. En dat heb ik alleen nog maar gehad als ik niet aan het opletten was en het dus eigenlijk wel goed was dat ik gewaarschuwd werd. Volgens mij doet die niks op de snelweg als ik van vak wil veranderen zonder pinken.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Zelf nog niet getest, maar als dit zo is, is het wel jammer.Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:34:
[...]
Volgens mij doet die niks op de snelweg als ik van vak wil veranderen zonder pinken.
Bloomberg:
Tesla Revamped Model 3 Mass Output in China May Start Next Month
Verwachten we voor deze refresh nog een launch event oid?
''Mass production of Tesla Inc.’s revamped Model 3 may start in China as soon as next month, people familiar with the matter said, just as the US automaker kicks off another round of price cuts on some current models.
The electric-car maker is in the final stages of producing display vehicles, which will be shipped to Tesla showrooms later in August, the people said, asking not to be identified because the information isn’t public.
Mass production is set to follow, beginning as soon as September. Output will ramp up through China’s National Day holiday, which starts Sept. 30, the people added.''
''Mass production of Tesla Inc.’s revamped Model 3 may start in China as soon as next month, people familiar with the matter said, just as the US automaker kicks off another round of price cuts on some current models.
The electric-car maker is in the final stages of producing display vehicles, which will be shipped to Tesla showrooms later in August, the people said, asking not to be identified because the information isn’t public.
Mass production is set to follow, beginning as soon as September. Output will ramp up through China’s National Day holiday, which starts Sept. 30, the people added.''
[ Voor 114% gewijzigd door spartacusNLD op 17-08-2023 14:16 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik mis nog de TWC (Tesla Wall Connector)SirLct schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:42:
[...]
SuC= Supercharger
SeC= Service Center
TACC= Traffic aware cruise control (in ander auto = adaptief cruise control + bordherkenning)
AP = Autopilot, wat betekent = TACC + lane assist
EAP = Enhanced Auto Pilot, is een pakket die je kan kopen, krijg de auto dan additonele functies als zelf baanwissel, summon parking, etc maar imho nog niet alles goed werkt en dus niet waard
FSD = Full Self Driving, dit is dan een pakket hoger dan EAP. Hiermee gaat de auto zelf navigeren naar bestemming, maar in feiten werkt het nog niet tenzij je in US woont.
Nog meer dingen:
M3 = Model 3, MY = Model Y (alhoewel MY kan ook model year zijn, maar goed)
RWD = Rear wheel drive
SR = Standard range
LR = Long range
P = Performance, dus M3P = Model 3 Performance, MYP = Model Y Performance
NMC/ NCA = Nickel mangan cobalt/ Nickel Cobalt batterijen. Wat Tesla gebruikt in hun LR modellen
Bevat cobalt (niet wenselijk), duurder om te maken, hogere energiedichtheid
LFP = lithium ferrophosphate, is dus zonder cobalt, goedkoper te maken, lagere energiedichtheid
kW = kilowatt, is de aanduiding van laadpalen/ snellaadstations
kWh = kilowatthour, is de aanduiding van batterijcapaciteit
Wh/km = watthour per km, wat men vaak gebruikt om verbruik te meten
ABRP = A better route planner, is een app om je rit + laadstoppen te plannen
LM = leasemaatschappij
MTC = Multi tank card, om "brandstof" te betalen als je leaseauto heb
Ome Bjorn = Bjorn Nyland, youtuber
Recentelijk wat langere ritten gedaan in mijn Model 3. Moet zeggen dat ik TACC/AP op de snelweg niet heel chill vind tov mijn Nissan Leaf.
Op de snelweg van rijbaan wisselen, eerst het irritante AP uitschakel geluidje (en muziek gaat dan even zachter). Dan AP weer aanzetten (gelukkig wel makkelijker met S3XY button), weer irritant inschakel geluidje. Trekt meestal heel traag op van bijv, 90 naar 107 (max ingestelde snelheid) of blijft gewoon heel lang op een lagere snelheid hangen.
Nissan leaf: TACC/lane-assist aanzetten, richting aangeven, wisselen en lane-assist gaat weer aan (zonder irritante geluidjes). En trekt ook vlotter door naar de ingestelde snelheid.
Mijn vrouw is al klaar met al die irritante geluidjes, helaas is Joe mode nog te luid.
/rantmodeoff
Op de snelweg van rijbaan wisselen, eerst het irritante AP uitschakel geluidje (en muziek gaat dan even zachter). Dan AP weer aanzetten (gelukkig wel makkelijker met S3XY button), weer irritant inschakel geluidje. Trekt meestal heel traag op van bijv, 90 naar 107 (max ingestelde snelheid) of blijft gewoon heel lang op een lagere snelheid hangen.
Nissan leaf: TACC/lane-assist aanzetten, richting aangeven, wisselen en lane-assist gaat weer aan (zonder irritante geluidjes). En trekt ook vlotter door naar de ingestelde snelheid.
Mijn vrouw is al klaar met al die irritante geluidjes, helaas is Joe mode nog te luid.
/rantmodeoff
Ja hoor, dat werkt. Vind ik ook wel handig, omdat je zo geen afslag mist als je op een route die je vaak rijdt zit en je moet toevallig een keer ergens anders heen.Fire69 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Vind het niet echt duidelijk terug in het topic, maar werkt Navigate On Autopilot eigenlijk in Europa?
Kan nog wel in de uitvoering een beetje beter trouwens. Maar dat is ook wel typisch aan deze functies. Het is heel defensief.
Het zijn wel wat specifieke omstandigheden waaronder dat niet lekker werkt ivm de wegen zonder middenlijn, maar wel met lijnen aan de zijkanten. Voor mij is dat misschien 1% van de kilometers.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
[...]
Excuus voor de verwarring. Gaat om twee losstaande dingen. Lane assist/rijstrookpreventie en TACC.
[Afbeelding]
Ik denk dat het inderdaad snel opgelost zou kunnen worden, maar dat Tesla vooral bezig is met FSD Beta ontwikkelen en zodra het in Europa kan ze hier ook een Bèta programma gaan starten. Pas vanaf dan verwacht ik hier verbetering. In hoeverre dat dat dan ook terechtkomt in basic AP is nog een vraag.
Maar dat je de rijstrookoverschrijdingspreventie niet permanent kunt uitschakelen is omdat het tegenwoordig een verplicht veiligheidssysteem is.
Dat alles gezegd hebbende werkt TACC voor mij wel in de beperkte situaties dat ik het tegenkom. En ook een eenvoudige CC zou dus te maken hebben met datzelfde veiligheidssysteem. Dat het in eerdere auto's misschien werkte zonder alarmering kan dus kloppen, maar ligt niet per se aan TACC vs CC. Eerder aan de regels.
Vast wel. Maar ik verwacht vooral een hoop negativiteit als bekend wordt wat er verandert. Het is toch ook bedoeld om de kosten te drukken. Als ik dan hoor (geruchten, maar toch) dat alcantara verdwijnt en daar stof voor terugkomt, dan is het maar de vraag of de Highland nou echt zoveel beter wordt.spartacusNLD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:03:
Bloomberg:
Ik denk dat de belangrijkste upgrade nieuwe accu's zal zijn. Maar buiten de SR+ is dat niet te verwachten momenteel.
Geluidje voor TACC kan uit. Voor autopilot helaas niet.sweebee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
/rantmodeoff
Met EAP ben je daarvan verlost.sweebee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
Recentelijk wat langere ritten gedaan in mijn Model 3. Moet zeggen dat ik TACC/AP op de snelweg niet heel chill vind tov mijn Nissan Leaf.
/rantmodeoff
Wat ik toe nu toe gezien heb:DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Vast wel. Maar ik verwacht vooral een hoop negativiteit als bekend wordt wat er verandert. Het is toch ook bedoeld om de kosten te drukken. Als ik dan hoor (geruchten, maar toch) dat alcantara verdwijnt en daar stof voor terugkomt, dan is het maar de vraag of de Highland nou echt zoveel beter wordt.
Ik denk dat de belangrijkste upgrade nieuwe accu's zal zijn. Maar buiten de SR+ is dat niet te verwachten momenteel.
- Nieuw design voorkant / achterkant
:strip_exif()/f/image/3pf6fSBf8HwYLUQXfQrUvV3j.jpg?f=fotoalbum_large)
- Nieuw design standaard wielset:
:strip_exif()/f/image/kuGahxbgJY9CfzfImbclIllu.jpg?f=fotoalbum_large)
- NIeuw design dashboard (het hout verdwijnd)
:strip_exif()/f/image/IoaRtf6QB7ibLyn9gGJtd0pP.jpg?f=fotoalbum_large)
- Nieuw design deuren (idd het alcantara maakt plaats voor een stof oid)
:strip_exif()/f/image/gRweL9onoS6IYsU8b7xij0ve.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder zijn verbeterde binnenverlichting & verbetere speakerset (noise cancelling?) dingen die ik vaak terug zie. Wat we ook niet moeten vergeten is dat de M3 Highland smart shift gaat krijgen net zoals de Model S/X. Dus geen shifters of hendels achter het stuurwiel.
Batterij, range en prijs weet niemand wat over te roepen. Maar als je de verhalen leest dan is het de bedoeling dat ze het productieproces hebben verbeterd. Of we dit terugzien in de consumentenprijs of dat hiermee enkel de marges weer worden opgeschroefd (nadat de prijzen afgelopen jaar zijn verlaagd) weet natuurlijk niemand nog.
[ Voor 46% gewijzigd door spartacusNLD op 17-08-2023 14:27 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Alcantara verdwijnt?DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Vast wel. Maar ik verwacht vooral een hoop negativiteit als bekend wordt wat er verandert. Het is toch ook bedoeld om de kosten te drukken. Als ik dan hoor (geruchten, maar toch) dat alcantara verdwijnt en daar stof voor terugkomt, dan is het maar de vraag of de Highland nou echt zoveel beter wordt.
*kijkt naar zijn M3*
Jullie hebben alcantara in jullie M3?
Ja, in de deurpanelen.this schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Alcantara verdwijnt?
*kijkt naar zijn M3*
Of het de echte is betwijfel ik, maar zo'n soort.this schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Alcantara verdwijnt?
*kijkt naar zijn M3*
Ah nooit bij stilgestaan dat dit nep alcantara was.
Maar dat zou ik nu eens totaal niet missen.
Ik dacht eerder op meer prominentere plaatsen, ik zou graag dat nep alcantara op de zetels hebben.
Alcantara is toch plastic? Net als dat de zitting en bekleding van het stuur plastic is in een Tesla? Hoe kan dit echt/nep zijn?this schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Ah nooit bij stilgestaan dat dit nep alcantara was.
Maar dat zou ik nu eens totaal niet missen.
Ik dacht eerder op meer prominentere plaatsen, ik zou graag dat nep alcantara op de zetels hebben.
Een gewone CC gooit bijvoorbeeld niet ineens het anker uit om 30km/u te zakken omdat hij een verkeersbord op een parallelbaan ziet.bilgy_no1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Het zijn wel wat specifieke omstandigheden waaronder dat niet lekker werkt ivm de wegen zonder middenlijn, maar wel met lijnen aan de zijkanten. Voor mij is dat misschien 1% van de kilometers.
Ik denk dat het inderdaad snel opgelost zou kunnen worden, maar dat Tesla vooral bezig is met FSD Beta ontwikkelen en zodra het in Europa kan ze hier ook een Bèta programma gaan starten. Pas vanaf dan verwacht ik hier verbetering. In hoeverre dat dat dan ook terechtkomt in basic AP is nog een vraag.
Maar dat je de rijstrookoverschrijdingspreventie niet permanent kunt uitschakelen is omdat het tegenwoordig een verplicht veiligheidssysteem is.
Dat alles gezegd hebbende werkt TACC voor mij wel in de beperkte situaties dat ik het tegenkom. En ook een eenvoudige CC zou dus te maken hebben met datzelfde veiligheidssysteem. Dat het in eerdere auto's misschien werkte zonder alarmering kan dus kloppen, maar ligt niet per se aan TACC vs CC. Eerder aan de regels.
Dat veiligheidssystemen verplicht zijn doet niet af aan de implementatie van een fabrikant die brak kan zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 17-08-2023 15:06 ]
Alcantara is een brand Wikipedia: Alcantara (material) https://www.alcantara.com/Inspired schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Alcantara is toch plastic? Net als dat de zitting en bekleding van het stuur plastic is in een Tesla? Hoe kan dit echt/nep zijn?
De "kenners" zeggen dat het anders is, ach ja, waarschijnlijk allemaal zelfde maar het klinkt wel lekkerder om te zeggen "I have the real italian alcantara"
Alcantara is een merknaam voor kunst suèdeleer.
Heel veel zijn verwachtingen op basis van wat men graag wil zien. Zoals de verbeterde geluidsinstallatie. Het zou kunnen hoor, maar het lijkt mij sterk dat iemand dat heeft gezien toen er weer een prototype voorbij reed. Daarnaast is verbeterde audio geen kostenbesparing. Dat ze het bij de S en X gedaan hebben om die meerwaarde te geven is waar. Maar ik kan mij goed voorstellen dat ze het juist niet daarom zullen veranderen. De audio in de 3 en Y is overigens prima. Geen klachten hier.spartacusNLD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Wat ik toe nu toe gezien heb:
- Nieuw design voorkant / achterkant
[Afbeelding]
- Nieuw design standaard wielset:
[Afbeelding]
- NIeuw design dashboard (het hout verdwijnd)
[Afbeelding]
- Nieuw design deuren (idd het alcantara maakt plaats voor een stof oid)
[Afbeelding]
Verder zijn verbeterde binnenverlichting & verbetere speakerset (noise cancelling?) dingen die ik vaak terug zie. Wat we ook niet moeten vergeten is dat de M3 Highland smart shift gaat krijgen net zoals de Model S/X. Dus geen shifters of hendels achter het stuurwiel.
Batterij, range en prijs weet niemand wat over te roepen. Maar als je de verhalen leest dan is het de bedoeling dat ze het productieproces hebben verbeterd. Of we dit terugzien in de consumentenprijs of dat hiermee enkel de marges weer worden opgeschroefd (nadat de prijzen afgelopen jaar zijn verlaagd) weet natuurlijk niemand nog.
Smart shift is volgens velen geen verbetering. Op een yoke zit ook niemand te wachten volgens mij.
We gaan het zien. Misschien dat de Highland straks echt voor spijt gaat zorgen bij mensen die net een nieuwe 3 geleverd hebben gekregen. Maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat er straks mensen zijn die denken: had ik maar nog snel even het bestaande model gekocht.
Spannende tijden.
TILGekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:09:
Alcantara is een merknaam voor kunst suèdeleer.
De marketing afdeling van dat bedrijf heeft me goed beet
Gek dat het dan zo duur moet zijn.
https://www.amazon.com.be...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Deze ventilatieroosters net geinstalleerd. Ik had eerst de harde plastiek versie, maar dat was gewoon knoeien op een M3. De bestuurderskant had ook een andere afmeting. Door deze flexibele versie kan je veel beter zaken afsluiten.
Ik kom nu ook het volgende tegen: een nieuw ventilatierooster voor bij de voorbumper. Op het eerste zicht zou dit ook wel goed kunnen zijn om afval te vermijden.
https://www.fruugo.be/2-s...1AfgmHEAQYASABEgI5tvD_BwE
Deze ventilatieroosters net geinstalleerd. Ik had eerst de harde plastiek versie, maar dat was gewoon knoeien op een M3. De bestuurderskant had ook een andere afmeting. Door deze flexibele versie kan je veel beter zaken afsluiten.
Ik kom nu ook het volgende tegen: een nieuw ventilatierooster voor bij de voorbumper. Op het eerste zicht zou dit ook wel goed kunnen zijn om afval te vermijden.
https://www.fruugo.be/2-s...1AfgmHEAQYASABEgI5tvD_BwE
Dan wil ik het wel eerst goed kunnen uitproberen voordat ik 3800 euro over de balk gooi en 't alsnog frustraties oplevert omdat die te snel of te langzaam van baan wisselt etc. Mis daarnaast ook de summon en autopark omdat ik geen USS heb.
Plan een (of meerdere) proefritten in bij een Tesla SeC naar keuze?sweebee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
Dan wil ik het wel eerst goed kunnen uitproberen voordat ik 3800 euro over de balk gooi en 't alsnog frustraties oplevert omdat die te snel of te langzaam van baan wisselt etc. Mis daarnaast ook de summon en autopark omdat ik geen USS heb.
Tesla Hengelo is nu geopend zie ik, wellicht dat zij er een hebben met EAP. Voordat ik de Model 3 gekocht had een testrit in Zwolle gemaakt, echter had die alleen AP en geen EAP.Dix0r schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Plan een (of meerdere) proefritten in een Tesla SeC naar keuze?
Ik heb een tijd in een model 3 gereden met EAP. En er is ook al veel over geschreven in dit topic.
Samenvattend: het is mij de 3800 euro niet waard. En leverde me in 1 van de 10x dat ik het aanzette enkel frustratie op.
Rij je vaak en veel over rustige (snel) wegen én is je rijgedrag niet in de categorie 'vlot' kan het mogelijk wat toevoegen.
Samenvattend: het is mij de 3800 euro niet waard. En leverde me in 1 van de 10x dat ik het aanzette enkel frustratie op.
Rij je vaak en veel over rustige (snel) wegen én is je rijgedrag niet in de categorie 'vlot' kan het mogelijk wat toevoegen.
[ Voor 11% gewijzigd door Dix0r op 17-08-2023 16:29 ]
Je kan het aanschaffen via het internet. Dan heb je 14 dagen de tijd om het uit te proberen.sweebee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
En waarschijnlijk veel langer, maar het zal dan ook veel langer duren voor je je geld terug hebt.
Geld niet bij dit soort aankopen. Al krijg je van Tesla wel 48 uur dacht ik.DS7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
Je kan het aanschaffen via het internet. Dan heb je 14 dagen de tijd om het uit te proberen.
En waarschijnlijk veel langer, maar het zal dan ook veel langer duren voor je je geld terug hebt.
Voorheen kon hij offramps wel zelf doen zonder interventie, maar dat was eerder verwarrend dan behulpzaam, omdat het vooraf niet altijd duidelijk was wanneer dit wel of niet gebeurde. Nu is het in ieder geval consistent.this schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:59:
[...]
Zelf nog niet getest, maar als dit zo is, is het wel jammer.
Mits: de lijnen goed zijn. Als er een spits-strook is (doorgetrokken streep), gaat hij er niet overheen. Zelfde in bepaalde (alle?) tunnels, dan is auto lane-change niet beschikbaar.
Ik las op het forum goede berichten over de premium audio.
Ik heb de auto nu een week en vond het wat tegenvallen vergelijken met vorige auto. (Tiguan met dynaudio upgrade).
één is het max volume zonder dat er vervorming optreed iets beperkter... maar goed, nog steeds loeihard dus in de praktijk niet heel belangrijk.
Maar ook vond ik het geluid minder vol klinken. Ik heb wat met de instellingen gespeeld en kwam er niet uit. Toen op het idee om via bluetooth spotifiy te stream ipv van build-in app en dat klonk al beter.
Is het bekend of spotify bitrate geknepen wordt in de auto? Ik heb premium connectivity en gebruik mijn eigen spotify premium account. Dan ga je er wel vanuit dat ze voor dat bedrag niet op een paar MB gaan knijpen.
Ik heb de auto nu een week en vond het wat tegenvallen vergelijken met vorige auto. (Tiguan met dynaudio upgrade).
één is het max volume zonder dat er vervorming optreed iets beperkter... maar goed, nog steeds loeihard dus in de praktijk niet heel belangrijk.
Maar ook vond ik het geluid minder vol klinken. Ik heb wat met de instellingen gespeeld en kwam er niet uit. Toen op het idee om via bluetooth spotifiy te stream ipv van build-in app en dat klonk al beter.
Is het bekend of spotify bitrate geknepen wordt in de auto? Ik heb premium connectivity en gebruik mijn eigen spotify premium account. Dan ga je er wel vanuit dat ze voor dat bedrag niet op een paar MB gaan knijpen.
Ja, dat is erg beperkt. Eigenlijk is voor streamen in de auto de enige oplossing Tidal nemen en zelfs die is nog een beetje meh, daar krijg je ook pas de betere kwaliteit als je de nummers laat downloaden ("hifi" label).The_Woesh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
[....]
Beste is gewoon eigen muziek downloaden en op de SSD zetten.
Zie ook:
https://www.notateslaapp....ared-to-spotify-and-tidal
[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 17-08-2023 17:30 ]
Ja, ze zijn ook wel raar bij Findio. Als er ook maar iets buiten de (volgens hun) normale kaders gaat, dan haken ze snel af.Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Hele management BV/Holding whatever was niet ter sprake. Ik ben een medewerker en een lid van de directie, dat is dus niet alleen mijn BV of een eenpitter oid. Juist dat is gewoon publieke info bij KVK waar ze jaarcijfers, RVC, andere directieleden etc kunnen zien. Dat was 1 kant van de info. Andere kant was idd een arbeidsovereenkomst die al 10+ jaar loopt, salarisstroken etc (en een partner met een inkomen dat ook ruimschoots voldoende was om solo de financiering aan te vragen, maar dat mocht niet van ze :-X).
Is het goedkoper als je met een bankkaart betaalt? Volgens mij betaal je dan € 0,79 per Kw tov van Tesla €0,28 - € 0,45 per Kw in Frankrijk, België, Duitsland. Daar rijd ik wel even iets verder van de snelweg af hoor.En geen bankkaart nodig, gewoon stekker insteken, snelle handshake en snel laden. Ik ga er van uit dat wij over het laden van Tesla's hebben, daar gaat dit topic over.Amos_x schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
De installaties van Fastned zijn gewoon af. Goede locaties, ALTIJD dakje voor de regen, zeer goed verlicht (veiligheidsgevoel), bankjes, veel plaats, en zijdelings parkeren. En betalen met bankkaart indien gewenst! Geen probleem dus wat betreft hogere kosten.
Op basis waarvan zou het niet gelden dan?Inspired schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Geld niet bij dit soort aankopen. Al krijg je van Tesla wel 48 uur dacht ik.
Ja, OK maar ik dacht dat het om die rare Nederlandse landweggetjes ging en het feit dat de rijstrook assistent je dan weer richting midden van de weg wil duwen als je opzij gaat voor een tegenligger.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Een gewone CC gooit bijvoorbeeld niet ineens het anker uit om 30km/u te zakken omdat hij een verkeersbord op een parallelbaan ziet.
Dat veiligheidssystemen verplicht zijn doet niet af aan de implementatie van een fabrikant die brak kan zijn.
Nee stond er vandaag nog naast in den haag. Stonden drie icoontjes:Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:50:
[...]
Is het goedkoper als je met een bankkaart betaalt? Volgens mij betaal je dan € 0,79 per Kw tov van Tesla €0,28 - € 0,45 per Kw in Frankrijk, België, Duitsland. Daar rijd ik wel even iets verder van de snelweg af hoor.En geen bankkaart nodig, gewoon stekker insteken, snelle handshake en snel laden. Ik ga er van uit dat wij over het laden van Tesla's hebben, daar gaat dit topic over.
Via app 69 cent
Via laadpas 69 cent
Via bankpas 69 cent
Waarbij als je voor 12 euro een fastned abbo neemt je 30 procent korting krijgt. Zoiets.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vandaag een 'new low' bij de SuC Middelburg: 23 cent per kWh.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Vandaag thuis voor €0,28 geladen met dynamische stroom... Lekker dan...bert pit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:29:
Wauw! Hier om de hoek inderdaad ook een stuk of wat 23 cent. Ging even in Frankrijk, Spanje en Portugal kijken. Waarvan Portugal op 't 1e oog het duurste leek met tarieven van 40+ cent. Gek genoeg kan je daar aan de straat laden voor 2 eurocent per minuut voor een slome en 7 eurocent per minuut voor een snellere van 50 kW. Wat de logica dan is geen idee.bert pit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:29:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wie kan mij helpen? Ik heb het eerder gevraagd en kreeg toen een overzicht van alle mogelijke Tesla geluidjes/clickjes etc.
Maar mijn MY LR staat regelmatig te blazen. Het is alsof de afzuigkap aan staat maar dan harder Als ik op de app de airco aanzet, dan wordt het geluid minder of gaat het uit. Aangezien de auto op een gedeeld garagepad staat is dit ook hoorbaar voor de buren. Hoe kom ik er van af.
Wat kan dit zijn?
Maar mijn MY LR staat regelmatig te blazen. Het is alsof de afzuigkap aan staat maar dan harder Als ik op de app de airco aanzet, dan wordt het geluid minder of gaat het uit. Aangezien de auto op een gedeeld garagepad staat is dit ook hoorbaar voor de buren. Hoe kom ik er van af.
Wat kan dit zijn?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Daar gaat het o.a. ook om. Al gaf ik ook aan dat ik met de rijstrook assistent kan leven, nu ik een trucje heb ontdekt, de TACC echter blijft een punt van ergenis.bilgy_no1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:59:
[...]
Ja, OK maar ik dacht dat het om die rare Nederlandse landweggetjes ging en het feit dat de rijstrook assistent je dan weer richting midden van de weg wil duwen als je opzij gaat voor een tegenligger.
Die rare Nederlandse landweggetjes zijn voor Amerikaanse begrippen misschien raar maar hier liggen ze door het hele continent.
Mijn vorige auto, een 2021 Ford, had er anders geen enkele moeite mee. Daar had ik niet eens de neiging om bijvoorbeeld de rijstrook assistent uit te schakelen. Geen perfecte auto maar op sommige vlakken toch echt wel beter dan mijn "high-tech" MY23.
[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 17-08-2023 18:51 ]
Hoe lang is dit geluid? Heb het op de camping ook gehad dat mensen me vroegen of de auto nog aan stond. Elke keer was die na het rijden bijv de batterij aan het conditioneren. Maar als die vol in de zon stond ging die ook soms aan blazen om de batterij te koelen.bert pit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:43:
Wie kan mij helpen? Ik heb het eerder gevraagd en kreeg toen een overzicht van alle mogelijke Tesla geluidjes/clickjes etc.
Wat kan dit zijn?
Daar kom je niet vanaf, dat is koeling voor de accu's.bert pit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:43:
Wat kan dit zijn?
Even wennen voor je buren dus.
Heb precies dezelfde ervaring in de MYLR met Apple Music. Bij gebruik van de ingebouwde app snel vervorming bij hoger volume. Apple Music streamen via bluetooth gaat beter.The_Woesh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
Toen op het idee om via bluetooth spotifiy te stream ipv van build-in app en dat klonk al beter.
Ja de premium audio is goed maar heeft mij niet zo overtuigd als dat ik van te voren dacht o.b.v. de ervaringen van anderen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Als de bitrate te laag is, dan heeft dat toch niets te maken met de premium audio?Radiodurans schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:04:
[...]
Heb precies dezelfde ervaring in de MYLR met Apple Music. Bij gebruik van de ingebouwde app snel vervorming bij hoger volume. Apple Music streamen via bluetooth gaat beter.
Ja de premium audio is goed maar heeft mij niet zo overtuigd als dat ik van te voren dacht o.b.v. de ervaringen van anderen.
Het is bij weer zoals nu vooral dat de auto je verdamper (van de airco) aan het droogblazen is. (Hoef je het interieur filter niet snel te vervangen en stinkt minder snel in de auto)Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
Daar kom je niet vanaf, dat is koeling voor de accu's.
Even wennen voor je buren dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 17-08-2023 19:10 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Doen ze wel, helaas krijg je maar iets van 80kbit/s. Zelfs ik als anti-audiofiel hoor verschil met bluetooth..The_Woesh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
Ik las op het forum goede berichten over de premium audio.
[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 17-08-2023 19:26 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Wat Tesla doet vind ik ook irritant en bemoeizuchtig (rijd regelmatig dit soort weggetjes), maar volgens het ‘systeem’ werkt het wel. Je dreigt van de weg te raken en stuurt terug. Ik ben zeer benieuwd hoe bijvoorbeeld jouw Ford dit dan zou inschatten. Klinkt alsof er helemaal niks gebeurt.Caayn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:44:
[...]
Daar gaat het o.a. ook om. Al gaf ik ook aan dat ik met de rijstrook assistent kan leven, nu ik een trucje heb ontdekt, de TACC echter blijft een punt van ergenis.
Die rare Nederlandse landweggetjes zijn voor Amerikaanse begrippen misschien raar maar hier liggen ze door het hele continent.
Mijn vorige auto, een 2021 Ford, had er anders geen enkele moeite mee. Daar had ik niet eens de neiging om bijvoorbeeld de rijstrook assistent uit te schakelen. Geen perfecte auto maar op sommige vlakken toch echt wel beter dan mijn "high-tech" MY23.
Overigens werkt het wel prima bij wegen zonder belijning en je wijkt uit naar de berm (of rijdt in de berm)
Nou ja, ik doel meer op de aanschaf van de optie achteraf via de app. Die kun je niet binnen twee weken cancellen. Een auto met EAP natuurlijk wel maar goed, weet niet of dat zo handig is.
Wordt dit beperkt door de app, of door de verbinding of wellicht zelfs op host of protocol? Want anders zou het in de browser misschien beter werken?Makkelijk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:26:
[...]
Doen ze wel, helaas krijg je maar iets van 80kbit/s. Zelfs ik als anti-audiofiel hoor verschil met bluetooth..
Wel een beetje zielig... en slechte reclame voor ze... die data kosten zijn echt het probleem niet hier in NLMakkelijk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:26:
[...]
Doen ze wel, helaas krijg je maar iets van 80kbit/s. Zelfs ik als anti-audiofiel hoor verschil met bluetooth..
Misschien snappen ze dat in America nog niet. Ik zal nog via hotspot proberen of ze dan de kwaliteit omhoog schroeven...
Browser is inderdaad ook een goede om te testendatadevil schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Wordt dit beperkt door de app, of door de verbinding of wellicht zelfs op host of protocol? Want anders zou het in de browser misschien beter werken?
Gemiddeld zit Spotify volgens een recente test op een 150Kbps. Voor een auto is dat volgens mij prima. Via een eigen hotspot krijg je een hogere bitrate.The_Woesh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:55:
[...]
Wel een beetje zielig... en slechte reclame voor ze... die data kosten zijn echt het probleem niet hier in NL
Misschien snappen ze dat in America nog niet. Ik zal nog via hotspot proberen of ze dan de kwaliteit omhoog schroeven...
Kia begint irritant te piepen dat je over de lijn gaat, maar grijpt niet in. Zelfs als Lane follow en lane keep aan staat. Meestal heeft hij zoiets van "deze belijning snap ik niet, help je niet, en ik piep wel als je op een lijntje komt.STIMPPYYY schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:27:
[...]
Wat Tesla doet vind ik ook irritant en bemoeizuchtig (rijd regelmatig dit soort weggetjes), maar volgens het ‘systeem’ werkt het wel. Je dreigt van de weg te raken en stuurt terug. Ik ben zeer benieuwd hoe bijvoorbeeld jouw Ford dit dan zou inschatten. Klinkt alsof er helemaal niks gebeurt.
Overigens werkt het wel prima bij wegen zonder belijning en je wijkt uit naar de berm (of rijdt in de berm)
Hoezo niet? Dat is toch gewoon kopen op afstand met herroepingsrecht?Inspired schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Nou ja, ik doel meer op de aanschaf van de optie achteraf via de app. Die kun je niet binnen twee weken cancellen. Een auto met EAP natuurlijk wel maar goed, weet niet of dat zo handig is.
Als ik iets mis hoor ik het graag, maar ik denk niet dat ik iets mis.
Wat mij bij staat is dat hij veel later ingreep en het stuur als waarschuwing liet trillen.STIMPPYYY schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:27:
[...]
Wat Tesla doet vind ik ook irritant en bemoeizuchtig (rijd regelmatig dit soort weggetjes), maar volgens het ‘systeem’ werkt het wel. Je dreigt van de weg te raken en stuurt terug. Ik ben zeer benieuwd hoe bijvoorbeeld jouw Ford dit dan zou inschatten. Klinkt alsof er helemaal niks gebeurt.
Ook zeker niet perfect maar een stuk minder irritant dan de Tesla manier.
[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 17-08-2023 21:15 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.