Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.713.044 views

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:06
The_Woesh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

goede keuze! (heb hem ook)

alleen geen witte stoelen.. met twee kleine kinderen leek wit mij erg kwetsbaar.

[Afbeelding]
Mooi!
Uit ervaring kan ik vertellen dat er bij mij na 2,5 jaar witte stoelen nog niks op zit wat er niet af gaat. Ergens vorig jaar heb ik een keertje wat met een sponsje en leer reiniging gedaan, maar verder is een nat doekje altijd voldoende geweest.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
Graag de volgende keer rapporteren

[ Voor 108% gewijzigd door Taro op 16-08-2023 17:59 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:53
Caayn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Het is inderdaad jammer dat je niet in de auto zelf (of via de app) het werkelijk verbruik kan zien. Dat is immers wat ik moet betalen, niet wat de auto mij nu presenteert. De fictieve getallen die je nu te zien krijgt heb je niet zoveel aan.
Probleem is dat je laadverliezen verschillend zijn bij laden bij een Supercharger, 11Kw AC of met de grannycharger. Dus dat is niet goed te berekenen door de auto, want die weet niet hoe je gaat laden.
Zie dit ANWB artikel: https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Probleem is dat je laadverliezen verschillend zijn bij laden bij een Supercharger, 11Kw AC of met de grannycharger. Dus dat is niet goed te berekenen door de auto, want die weet niet hoe je gaat laden.
Uiteraard. Maar er zit wel een verschil tussen pakweg 130wh/km of 180wh/km weergeven wanneer het verbruik 185wh/km is.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Knip ivm quote

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 16-08-2023 18:04 ]

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42
gezellig hier, iemand nog een koffie?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

De auto weet het allemaal. Die weet exact hoeveel prik er binnenkomt, en dus ook hoeveel laadverlies er is, zowel met DC als AC laden. Laadsnelheid op het display is namelijk wat er door de laadpoort binnenstroomt, zowel in AC als DC. Daarvanaf alle verbruikers, en dus ook laadverliezen.

Het ding is, dat het gemakkelijk een vertekend beeld geeft, en nóg ontransparanter is, en mensen nu al niet met de informatie kunnen omgaan bijna.

In mijn ogen zijn het ook 2 verschillende dingen, hooguit zouden ze nog informatie kunnen verstrekken over verbruik bij stilstand, dat houdt de auto namelijk ook bij. Maar tijdens een rit boeit het mij in elk geval niets wat mijn "werkelijk" verbruik incl laadverliezen is. Dan kan ik namelijk niet goed mentaal inschatten hoe ver ik kom met dit verbruik, en geeft dus eigenlijk een vertekend beeld.

Je hebt dus grofweg: Verbruik aan de paal en verbruik uit de accu. Waar keuze A incl laadverliezen, voorverwarmen enzovoort is, en keuze B meetelt voor het aantal cycli dat je pakket gemaakt heeft en hoe ver je daadwerkelijk komt op een accu.

A is vooral spannend om je (werkelijke) kosten per km te meten, en B is vooral prettig om te weten hoe vér je nog komt op een accu, wat het weer doet enzo. En is dan ook niet vertekend omdat je na een volle laadsessie 5km gereden hebt waarop alle laadverliezen meegerekend worden. Of als je het over elke rit wil verdelen, is het bijna niet te doen, want dan moet je tot hij leeg is van elke geladen % bij wijze van spreken de snelheid en de laadverliezen gaan bijhouden om een juist beeld te schetsen van je echte verbruik.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Maurice- schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:02:
Vandaag 5 maanden eigenaar van een Model 3RWD en de 6.000km gepasseerd. Zonder m'n best te doen, maar toegegeven amper boven de 120 kmpu gereden te hebben, mooie verbruikscijfers.
[Afbeelding]

Hiervoor zat ik met vergelijkbaar sportief rijgedrag, in dezelfde periode met een Audi Q4 op 194 Wh/km.

Wel benoemenswaardig dat de "teller" pas begint te lopen bij het wegrijden. Niet eerlijk want er gebeurt vanalles vanaf ontgrendelen. Bij mijn vorige auto stond het verbruik op warme dagen dan de eerste kilometers op 400+ Wh/km, wat een eerlijker beeld geeft.
Mijn Model 3 RWD 2022 geeft 139Wh/km aan, maar teslamate geeft aan: 148Wh/km (net) en 166Wh/km (gross). Geen idee wat de verklaring is achter deze verschillen.

Ik reed hiervoor een Hyundai Ioniq (2020 38kWh versie) die was ongeveer 20Wh/km zuiniger (volgens opgave auto). In beide gevallen op chill/eco en TACC/ACC.

Dus de Tesla Model 3 is niet de zuinigste auto. Wel de leukste natuurlijk ;)

• datadevil
ik heb op de een of andere manier een storing in mijn hoofd waarbij als ik stem commandos wil geven ik soms de parking brake indruk... Zeg maar dit effect: YouTube: Tesla Motors: Pressing Parking Brake While Moving
Ik snap dat er weinig aan te doen is en moet het dus echt goed krijgen in mijn kop voordat er een keer iemand achterop knalt als ik dit doe...
wian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Mijn Model 3 RWD 2022 geeft 139Wh/km aan, maar teslamate geeft aan: 148Wh/km (net) en 166Wh/km (gross). Geen idee wat de verklaring achter deze verschillen zijn.

Ik reed hiervoor een Hyundai Ioniq (2020 38kWh versie) die was ongeveer 20Wh/km zuiniger (volgens opgave auto). In beide gevallen op chill/eco en TACC/ACC.

Dus de Tesla Model 3 is niet de zuinigste auto. Wel de leukste natuurlijk ;)
In zijn klasse zal hij wel aardig zuinig zijn. 22kWh minder is al flink wat minder gewicht.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Caelorum
datadevil schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:02:
ik heb op de een of andere manier een storing in mijn hoofd waarbij als ik stem commandos wil geven ik soms de parking brake indruk... Zeg maar dit effect: YouTube: Tesla Motors: Pressing Parking Brake While Moving
Ik snap dat er weinig aan te doen is en moet het dus echt goed krijgen in mijn kop voordat er een keer iemand achterop knalt als ik dit doe...
maar... maaar... maaaar... Dat is toch niet ineens het knopje dat je moet indrukken voor de stemcommando's? :D

• datadevil
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

maar... maaar... maaaar... Dat is toch niet ineens het knopje dat je moet indrukken voor de stemcommando's? :D
nee dat is dus mijn storing, of begrijp ik je nu ook al niet goed.
Bedenk me nu dat zo'n 'hey tesla' command wat iemand een keer opperde wel fijn zou zijn dat je geen knopje nodig hebt...

[ Voor 16% gewijzigd door datadevil op 16-08-2023 14:41 . Reden: evt oplossing toegevoegd ]

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Caayn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Uiteraard. Maar er zit wel een verschil tussen pakweg 130wh/km of 180wh/km weergeven wanneer het verbruik 185wh/km is.
Ik vind het een beetje raar om laadverliezen mee te tellen met het verbruik. Nog even afgezien van dat Tesla natuurlijk zoiets alleen mee kan nemen bij de Supercharger (want dan weten ze precies wat je erin stopt).

Verbruik als je stilstaat is er natuurlijk. Net zoals benzine ook met de tijd vanzelf verdwijnt uit je tank. Maar vergeet niet dat de Tesla echt heel nauwkeurig het verbruik meet en bij ICE slaan ze er maar een slag naar. Dan is het al snel ook een afwijking van 5-10%. En in de auto is het altijd zuiniger dan bij de BP.

Ik vind het juist fijn om het verbruik tijdens het rijden te hebben. Dan weet ik precies wat ik verbruik bij lange ritten (als je van lader na lader rijdt is het immers exact het verbruik). Terwijl het verbruik bij stilstaan van vele factoren afhankelijk is en ik daar niets mee kan, anders dan ervoor betalen. Maar ja, dat zijn geen schokkende bedragen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Mogelijk M3 Highland die gespot is tijdens een presentatie van CATL (battery announcement --> in 10 minuten 400 km kunnen bijladen):

https://twitter.com/MFTSLA/status/1691715630461034654

[ Voor 41% gewijzigd door turkeyhakan op 16-08-2023 15:40 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:18
Ondertussen 2 weken in bezit van mijn Model 3 RWD. Heel tevreden van alleen jammer dat de cruise control geen resume functie kent en de koffer ingang zo klein is. Dat laatste vind ik wel het grootste minpunt. Hadden ze de koffer gemaakt zoals bij een BMW 4 serie, Audi A5 of Model Y, dan was het een heel stuk praktischer geweest. Maar wellicht duurder om het op die manier te bouwen.
Wou daarnet een vierkante kartonnen doos van ongeveer 45x45x45cm in de koffer steken om wat afval weg te brengen, maar die moest helaas op de achterbank. Ze kon zeker in de koffer, maar het gat was te klein om ze er in te zetten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

BigSmurf schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:33:
Heeft iemand hier een simpele oplossing voor het ontbreken van de verhoging op de grond tussen de achterstoelen? Ik zet m’n tas altijd achter de stoel, maar die schuift dan bij elke bocht van portier naar portier. Dat had je met een as naar achteren en dus zo’n bult in het midden niet. :)
Ik vind het wel een mooi voorbeeldje van omdenken... In bijna iedere review van een EV op een EV-plardorm wordt wel genoemd dat er geen tunnel is, waardoor er veel meer voeteuimte is... Maar kennelijk zijn er dus mensen die het missen...

Als oplossing zou je een bakje kunnen plaatsen tussen de achterbank en de middentunnel. Eventueel met behulp van klittenband vastzetten op de vloer. Een vuilnisbakje bijvoorbeeld?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Broodro0ster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:41:
Ondertussen 2 weken in bezit van mijn Model 3 RWD. Heel tevreden van alleen jammer dat de cruise control geen resume functie kent en de koffer ingang zo klein is. Dat laatste vind ik wel het grootste minpunt. Hadden ze de koffer gemaakt zoals bij een BMW 4 serie, Audi A5 of Model Y, dan was het een heel stuk praktischer geweest. Maar wellicht duurder om het op die manier te bouwen.
Wou daarnet een vierkante kartonnen doos van ongeveer 45x45x45cm in de koffer steken om wat afval weg te brengen, maar die moest helaas op de achterbank. Ze kon zeker in de koffer, maar het gat was te klein om ze er in te zetten.
Neem aan dat je toch wel even bij een SeC bent gaan proefrijden en de M3 hebt bekeken?

Het is inderdaad niet heel groot, maar dat weet je vooraf natuurlijk :-) Een Y was een betere keus voor jou geweest als ik het zo lees.

• Broodro0ster
turkeyhakan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Neem aan dat je toch wel even bij een SeC bent gaan proefrijden en de M3 hebt bekeken?

Het is inderdaad niet heel groot, maar dat weet je vooraf natuurlijk :-) Een Y was een betere keus voor jou geweest als ik het zo lees.
Ja, dat wel. Alleen had ik geen doos mee om eventjes te testen :p Het is ook een ruime koffer vind ik, alleen de opening is aan de kleine kant.
Een Model Y is praktischer inderdaad, maar ik zit 90% van de tijd alleen in de auto zonder de bagage en ik vind een sportieve auto leuker dan een SUV. De BMW i4 of Model 3 waren de enige die me kon bekoren kwa rijplezier, maar om nu 20k extra te betalen voor een handigere koffer 8)7
Maar hopelijk iets dat ze in de Highland refresh aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 16-08-2023 15:54 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:45
Hmm 45x45x45 zou denk ik wel moeten kunnen bedenk ik.
Een tip: je kan ook de undertray schuiven naar voren, dan heb je de undertrunk exposed, wellicht past het dan wel omdat je daarmee veel meer hoogte creeert? maar als het al niet past door de opening dan houd het op idd.

Life is too short to drive boring cars

• datadevil
turkeyhakan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

ik heb proefgereden en zelfs nog getest of onze 5 koffers er in pasten ,dat ging prima maar inderdaad, als je een beetje een groter iets er in wil doen is de ingang vervelend. Maar ook inderdaad; ik heb het niet vaak nodig, heb ook nog een trekhaak en kan ook nog dingen laten bezorgen in ergste geval..

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Is het niet omdat tijdens de vakantie in zuidfra 35 graden is en in NL gemiddeld maaar 20 of zo :+
Ik richt ook de ventilatierooster naar me gezicht daar, terwijl in NL nooit ;)
Nee zonder gekkigheid, ik denk wel dat als je iets groots de luchtstroom volledig blokeert dat het wel een impact maakt. Maar met iets kleins waarschijnlijk niet echt.
Tijdens de vakantie ging de bagage er ook uit ;-)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11 21:09

Guldan

Thee-Nerd

Ik dacht dat de S3xy buttons wel een optie hadden voor resume dan moet je nog steeds 'apart' klikken maar dan heb je wel iets. Heb nu tijdelijk (voordat de Y komt) een model 3 voor de deur staan en ik begrijp precies wat je bedoelt qua cruisecontrol.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Ik vind het wel een mooi voorbeeldje van omdenken... In bijna iedere review van een EV op een EV-plardorm wordt wel genoemd dat er geen tunnel is, waardoor er veel meer voeteuimte is... Maar kennelijk zijn er dus mensen die het missen...

Als oplossing zou je een bakje kunnen plaatsen tussen de achterbank en de middentunnel. Eventueel met behulp van klittenband vastzetten op de vloer. Een vuilnisbakje bijvoorbeeld?
Ontbreken van de tunnel is ook heel fijn, alleen in deze specifieke casus niet. Ik heb de M3 al 2 jaar, maar sinds kort een nieuwe tas die veel gladder is aan de onderkant, dus ik loop er nu pas tegenaan.

De gevarendriehoek tip werkt tot nu toe top! :)

• Mackeessie
Guldan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Ik dacht dat de S3xy buttons wel een optie hadden voor resume dan moet je nog steeds 'apart' klikken maar dan heb je wel iets. Heb nu tijdelijk (voordat de Y komt) een model 3 voor de deur staan en ik begrijp precies wat je bedoelt qua cruisecontrol.
Ik draai gewoon het scrollwieltje rechts snel naar de gewenste snelheid, gaat prima. Bij auto's met de resumé functie moet ik altijd kijken welke knopje het is. Gewenning, ik weet het, maar dat opdraaien van het scrollwieltje ook...

• Mackeessie
BigSmurf schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:30:
[...]
Ontbreken van de tunnel is ook heel fijn, alleen in deze specifieke casus niet. Ik heb de M3 al 2 jaar, maar sinds kort een nieuwe tas die veel gladder is aan de onderkant, dus ik loop er nu pas tegenaan.

Zo heb elk voordeel ze nadeel.... Maar fijn dat de truc met de gevarendriehoek werkt, kan je ook beter positioneren, een cardantunnel niet.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 12:10
[...]

Ik was gelijk afgeknapt op de Volvo xc40, enorme tunnel, super onhandig met drie kinderen.

Voor de schuivende bagage overweeg ik zoiets

https://a.aliexpress.com/_EJfVXgn
[...]

Ik bedenk me net: je kunt ook 2 stripjes klittenband aan de onderkant van je tas plakken. Dat zie je verder niet en blijft de tas ook staan.

• Mackeessie
Superchargen weer goedkoper, nu € 0,24 buiten spitstarieven.

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:39
Eindelijk na 1,5 week bericht van SC over de reboots die ik spontaan heb. Volgens hun diagnose op afstand is de MCU niet geheel goed. Vervanging aangeraden. Toch wel straf voor een model 3 van 2 weken oud. Hopelijk doen ze het goed want een youtube video toont dat het enorm veel schroefjes en kabeltjes vereist.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zoals eerder vermeld in het topic hier heb ik een cheap €50 lip op onze Model Y gezet omdat de kofferbak opent tot 2m40 hoog, wat hoger is dan vele garages bij ons in de buurt.

€50 well spent. Mijn vrouw heeft em tegen het plafond van een garage bij een Van der Valk hotel open gedaan. Ik hou nog steeds van haar *; :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eCIBpWdANgMzB0k4ZignYVWesA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Sje0N5tkSZJa2vPOSQ7OIBZ.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tsjare
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-11 18:06
_eLMo_ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:57:
Zoals eerder vermeld in het topic hier heb ik een cheap €50 lip op onze Model Y gezet omdat de kofferbak opent tot 2m40 hoog, wat hoger is dan vele garages bij ons in de buurt.

€50 well spent. Mijn vrouw heeft em tegen het plafond van een garage bij een Van der Valk hotel open gedaan. Ik hou nog steeds van haar *; :+

[Afbeelding]
Heb je een linkje van de lip?

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 22:07
_eLMo_ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:57:

[Afbeelding]
Mogelijk overbodig; maar het is je bekend dat je de openingshoogte van de achterklep kan afstellen? Zie de handleiding voor instructies.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:13:
Is toch verschillend per locatie?

Zie hier in de buurt 0,28-0,32 en 0,25-0,29

• _eLMo_
  • Niet online
Tsjare schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:00:
[...]

Heb je een linkje van de lip?
Ik had de mat zwarte, toen nog €45 ex verzend.

Ik ben 1m95 dus wens mijn kofferbak niet lager af te stellen (eerder hoger dan hij nu kan 😂).

Ik laat ‘m lekker zitten zo, krasje in de plastic spoiler boeit me niet. Hij is ook al 4x door de wasstraat geweest en zit nog prima vast. 3M dubbelzijdige tape zat er (standaard) op bij mij.

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 16-08-2023 19:25 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MG-studios schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:36:
Vandaag geüpdatet van 2023.20.9 naar 2023.26.7. Ligt het aan mij of klinkt de navigatiestem anders? Het geluid lijkt meer van “middenvoor” te komen, alsof het uit een speaker bij het display komt. Ook de chimes (gear, gordel, parkeren, etc) lijken een stuk zachter sinds de update. Meer mensen die dit ervaren?

Edit: ben gelukkig niet enige…
Heerlijk _/-\o_ Ik had het een paar dagen geleden al gemeld maar toen zat ik nog op firmware 2023.20.9. Inmiddels zit ik op 2023.26.7 en het is nog steeds (erg) zacht, mag van mij zo blijven.

• _eLMo_
  • Niet online
Navigatie volume is gewoon aan te passen toch? (Los van andere kanalen).

Bij mij wel iig.

[ Voor 33% gewijzigd door _eLMo_ op 16-08-2023 19:50 ]

Greatsword schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Is toch verschillend per locatie?

Zie hier in de buurt 0,28-0,32 en 0,25-0,29
Wat een topbedrijf is Tesla zeg. Bij mij in de straat nog altijd €0,59 per kWh voor de afzetters van Rattenval.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:13:
Benieuwd wat Fastned en consorten gaan doen. Want die zullen met deze tarieven toch wel wat klanten gaan kwijtraken :?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Benieuwd wat Fastned en consorten gaan doen. Want die zullen met deze tarieven toch wel wat klanten gaan kwijtraken :?
Tja. Volgens mij heeft Fastned 't geld nodig om telkens nieuwe sites te openen. En gebruikt Tesla meer de opbrengsten van de auto's daarvoor dan veel te verdienen op de elektra. Zo lijkt het voor mij vanaf de zijlijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ybos
Oekol schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Tja. Volgens mij heeft Fastned 't geld nodig om telkens nieuwe sites te openen. En gebruikt Tesla meer de opbrengsten van de auto's daarvoor dan veel te verdienen op de elektra. Zo lijkt het voor mij vanaf de zijlijn.
Klopt.
Zal een afweging zijn tussen klanten kwijtraken en tarief betaalbaar houden.
Al moet ik zeggen dat ik de keren dat ik in NL moet snelladen een fastned pak ondanks de flink hogere pijs / kwh.
1: om in NL thuis te komen hoef je niet veel bij te laden dus prijsverschil is dan niet zo schokkend op het totaal
2: in NL toch vaak omrijden om bij de SuC te komen -> tijdsverlies / gemak :Y

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:18
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Klopt.
Al moet ik zeggen dat ik de keren dat ik in NL moet snelladen een fastned pak ondanks de flink hogere pijs / kwh.
1: om in NL thuis te komen hoef je niet veel bij te laden dus prijsverschil is dan niet zo schokkend op het totaal
3) veel lease rijders boeit het toch niet…
Het is misschien schandalig, maar ik heb nog nooit naar het tarief van laden gekeken. Maar dat gold ook bij het tanken.

• BigSmurf
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Heerlijk _/-\o_ Ik had het een paar dagen geleden al gemeld maar toen zat ik nog op firmware 2023.20.9. Inmiddels zit ik op 2023.26.7 en het is nog steeds (erg) zacht, mag van mij zo blijven.
Ja heerlijk, helemaal in Joe Mode. Beste update in tijden met zachtere geluiden en de nieuwe Spotify UI!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
[...]

Waarom zou je überhaupt bij Fastned gaan laden als je een Tesla rijdt? Het SC netwerk is toch juist goud?

• ybos
SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Het is misschien schandalig, maar ik heb nog nooit naar het tarief van laden gekeken. Maar dat gold ook bij het tanken.
Tja, arme ZZP zoals ik moet op de kleintjes letten O-) _O-

• Sunri5e
turkeyhakan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:40:
Mogelijk M3 Highland die gespot is tijdens een presentatie van CATL (battery announcement --> in 10 minuten 400 km kunnen bijladen):

https://twitter.com/MFTSLA/status/1691715630461034654
Boh maatje. Kan niet wachten tot de nieuwe update van de Model Y.

• Sunri5e
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Tja, arme ZZP zoals ik moet op de kleintjes letten O-) _O-
Ik rij een M3 vanuit mijn eigen bedrijf. Maar juist met een Tesla hoef je niet op de kleintjes te letten. Het SC is altijd het goedkoopste en beste geweest dat er is. Ik heb buiten huis nog nooit ergens anders aan een snellader gehangen dan bij die van Tesla.

• ybos
Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Waarom zou je überhaupt bij Fastned gaan laden als je een Tesla rijdt? Het SC netwerk is toch juist goud?
Ok, mijn vorige post was niet helemaal compleet:

1: gemak, direct naast de snelweg tov SuC vaak omrijden
2: fastned gaat via mijn tankpas/druppel. SuC moet ik apart zakelijk boeken en omdat het vaak om een tientje oid gaat doe ik het niet. Omdat van de Fastned dan de BTW verrekend word en de rest als zakelijke kosten is, is t aan eind van de rit net zo duur of misschien wel goedkoper
3: als ik moet snelladen ben ik vaak met een aanhanger. SuC "stress" of ik wel overdwars kan staan, anders afkoppelen. Bij Fastned kan ik gewoon met de kar staan.

Conclusie: ik ben lui :+

• Oekol
[...]

Of de leaserijder kan wel laden bij Fastned (net zoals bij Tesla automatisch via autocharge) en bij Tesla zelf moet die het zelf voorschieten en dan terugvragen bij leasemaatschappij. Keuze snel gemaakt hoor. Daarnaast moet je inderdaad omrijden voor SuC wat de Fastned echt veel fijner maakt.

@ybos je gebruikt toch niet serieus je druppel of laadpas bij fastned toch? :o

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 16-08-2023 20:53 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Sunri5e
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Ok, mijn vorige post was niet helemaal compleet:

1: gemak, direct naast de snelweg tov SuC vaak omrijden
2: fastned gaat via mijn tankpas/druppel. SuC moet ik apart zakelijk boeken en omdat het vaak om een tientje oid gaat doe ik het niet. Omdat van de Fastned dan de BTW verrekend word en de rest als zakelijke kosten is, is t aan eind van de rit net zo duur of misschien wel goedkoper
3: als ik moet snelladen ben ik vaak met een aanhanger. SuC "stress" of ik wel overdwars kan staan, anders afkoppelen. Bij Fastned kan ik gewoon met de kar staan.

Conclusie: ik ben lui :+
Ik ben dan wel erg benieuwd. Ik laad dus altijd bij de SuC. Maar stel dat ik volgend jaar naar het Gardameer ga met het hele gezin. Hoe werkt dat dan op een fijne manier? Als ik in mijn Tesla navi de eindbestemming invoer hoef ik nergens naar te kijken want dan plant het systeem alle stops. Maar als ik nou zoals meerdere mensen hier bijvoorbeeld bij Fastned of een andere partij wil gaan laden hoe kan ik dat dan op een makkelijke manier doen? Ik wil niet constant bezig zijn met nadenken over waar en hoe ik moet laden.
Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Ik ben dan wel erg benieuwd. Ik laad dus altijd bij de SuC. Maar stel dat ik volgend jaar naar het Gardameer ga met het hele gezin. Hoe werkt dat dan op een fijne manier? Als ik in mijn Tesla navi de eindbestemming invoer hoef ik nergens naar te kijken want dan plant het systeem alle stops. Maar als ik nou zoals meerdere mensen hier bijvoorbeeld bij Fastned of een andere partij wil gaan laden hoe kan ik dat dan op een makkelijke manier doen? Ik wil niet constant bezig zijn met nadenken over waar en hoe ik moet laden.
Waarom niet gewoon alleen SuCs gebruiken? Anders plannen met ABRP. De Tesla pakt alleen SuCs.

• Oekol
[...]

Dat is een ander verhaal. Ik vertrek zaterdag naar Porto en ik ga alleen maar op SuCs rijden.

En waarom? In NL weet ik de snelladers wel te zitten of staat goed aangegeven. Of ik kijk even in de navigatie en navigeer er heen om voor te verwarmen. Op vakantie inderdaad geen zin in en SuC ws goedkoper dan andere.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 16-08-2023 21:17 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:26

Sebazzz

3dp

Oekol schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Laat Tesla eerst maar eens meedoen met het laadpassysteem zou ik zeggen, dan krijg je pas echt klanten in plaats alleen mensen die de moeite hebben genomen om de creditcardgegevens in de Tesla app in te vullen :)

En dan niet gesproken over de leaserijders die wel een laaddruppel hebben, maar die natuurlijk bij Tesla niet kunnen gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sebazzz op 16-08-2023 21:29 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DS7

DS7

Sebazzz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Laat Tesla eerst maar eens meedoen met het laadpassysteem zou ik zeggen, dan krijg je pas echt klanten in plaats alleen mensen die de moeite hebben genomen om de creditcardgegevens in de Tesla app in te vullen :)

En dan niet gesproken over de leaserijders die wel een laaddruppel hebben, maar die natuurlijk bij Tesla niet kunnen gebruiken.
Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat de SuC veel populairder wordt bij andere merken.

• Sander
  • Niet online
[...]

Enige laad file die ik gezien heb deze zomer: laatste Fastned voor de grens een hele rij… kon niks anders dan vermoeden dat het leaserijders waren die voor 3 tientjes besparen op de vakantie een half uur in de rij gaan 🙈

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat de SuC veel populairder wordt bij andere merken.
Dat gaat sowieso niet gebeuren met die korte kabeltjes, die passen maar in een paar auto’s :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sander
  • Niet online
[...]

Je kan er ook gewoon af gaan als je toe bent aan pauze, langs peage etc staat keurig op de borden of je d’r kan laden. Wil je specifiek Fastned oid dan zul je idd even in de navigatie (bij opladen) of maps op je telefoon oid moeten kijken en kun je die bijv handmatig als tussenstop toevoegen

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 15:41

Nosch

MYLR Blue

[...]

Ik kan als lease rijder gewoon bij een SuC inpluggen hoor. Betaling gaat rechtstreeks via LM (Arval in mijn geval), makkelijker kan niet.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22
Sebazzz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Dat gaat sowieso niet gebeuren met die korte kabeltjes, die passen maar in een paar auto’s :+
Dan kan ik je uit de droom helpen dat de v4 laders langere kabels krijgen ;) .
@DS7 Het gaat dus wel degelijk drukker worden en op zich is dat voor de algehele EV beleving en adoptie goed. En uiteindelijk ook voor de kas van Tesla.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 16-08-2023 21:53 ]

Nosch schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Ik kan als lease rijder gewoon bij een SuC inpluggen hoor. Betaling gaat rechtstreeks via LM (Arval in mijn geval), makkelijker kan niet.
Via Leaseplan ook al jaren. De grote LMs in NL sowieso wel volgens mij.

• Oekol
Inspired schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Dan zal Alphabet niet groot zijn. Die schijnen alleen een oplossing te hebben voor Ordina. Rest heeft pech.

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Dan kan ik je uit de droom helpen dat de v4 laders langere kabels krijgen ;) .
@DS7 Het gaat dus wel degelijk drukker worden en op zich is dat voor de algehele EV beleving en adoptie goed. En uiteindelijk ook voor de kas van Tesla.
Dat snap ik en gelukkig bouwen ze er heel veel bij, maar toch…

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:18
[...]

Veel merken hebben deals met Ionity, bijv Volvo/Polestar hebben 0,35€ eerste jaar en daarna 0,40€. Dat is nog altijd goedkoper dan de superchargers in bijv Duitsland als niet-Tesla rijder. Fastned zal wel iets moeten gaan doen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 16-08-2023 22:23 ]

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 08:05
Vandaag hebben wij de knoop doorgehakt om voor een MY LR te gaan Cherry red met wit interieur. Nu gaat het om een zakelijke lease. Dus hoop dat de financiering lukt. Ben wel benieuwd hoe ze de check uitvoeren. Omdat ze volgens de medewerker van Tesla enkel legitimatie en KVK uittreksel nodig hebben. Fingers crossed 🤞

• Wolly
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Niet Tesla’s hebben er geen moeite mee om overdwars op 3 plekken te staan.

• GeeMoney
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Niet Tesla’s hebben er geen moeite mee om overdwars op 3 plekken te staan.
Discussie is vaker voorbijgekomen natuurlijk maar :
1. Dat is Tesla zijn eigen schuld door het dus open te stellen voor alle merken terwijl ze bizar korte kabels hebben.
2. Als er plek genoeg is en niemand hindert is er toch niet echt een levensbedreigende situatie?
3. De nieuwe v4 stalls lossen dit "probleem" geleidelijk op.

Zelf 1x gedaan en toevallig een kennis laatst op zomer vakantie naar Italië ook 2x een SuC gepakt en 2 plekken daardoor bezet maar zowel hij als ik bleven alle keren netjes bij de auto en hielden de vrije stalls in de gaten en er was geen krapte of wachtenden en 20min later natuurlijk weer weg.

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Discussie is vaker voorbijgekomen natuurlijk maar :
1. Dat is Tesla zijn eigen schuld door het dus open te stellen voor alle merken terwijl ze bizar korte kabels hebben.
2. Als er plek genoeg is en niemand hindert is er toch niet echt een levensbedreigende situatie?
3. De nieuwe v4 stalls lossen dit "probleem" geleidelijk op.

Zelf 1x gedaan en toevallig een kennis laatst op zomer vakantie naar Italië ook 2x een SuC gepakt en 2 plekken daardoor bezet maar zowel hij als ik bleven alle keren netjes bij de auto en hielden de vrije stalls in de gaten en er was geen krapte of wachtenden en 20min later natuurlijk weer weg.
Ik constateer alleen iets, volgens mij veroordeel ik niet?

• GeeMoney
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Ik constateer alleen iets, volgens mij veroordeel ik niet?
Ik ook niet :)

• DS7

DS7

DeepM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:29:
Vandaag hebben wij de knoop doorgehakt om voor een MY LR te gaan Cherry red met wit interieur. Nu gaat het om een zakelijke lease. Dus hoop dat de financiering lukt. Ben wel benieuwd hoe ze de check uitvoeren. Omdat ze volgens de medewerker van Tesla enkel legitimatie en KVK uittreksel nodig hebben. Fingers crossed 🤞
Volgens mij checken ze alleen maar of je geregistreerd staat en geen bkr hebt. De auto is voldoende onderpand.

Kortom, check stelt geen reet voor, dus maak je geen zorgen. Wel is het vakantietijd, dus het kan zo maar even enkele dagen duren.

Mooie kleurcombi btw. Ik heb dezelfde gekozen… Wanneer levering?

• Caelorum
Inspired schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Mja, ik zit ook bij Arval en bij mij kan het dus weer niet. Niet dat ik het erg vind. Ik declareer wel gewoon. 1x in de zoveel maanden als ik vind dat er genoeg opgespaard is maak ik een uitdraai, maak daar een screenshot van en voer de declaratie voor honderd+ euro in en klaar.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
[...]

Don’t get your hopes up. De Tesla navi gaat juist allemaal rare routes doen om om te rijden zodat je maar langs een SuC komt, ipv van een goede / beste route. Moest toevallig laatst nog van Garda na het noorden en hij leidde gewoon een uur om, om de SuC bij Brenner te pakken versus de snellere route.

Waar je bijv. bij ABRP juist gewoon de beste route kiest

Ja! het gemak is groot, maar je gooit er ook eindeloos veel tijd mee weg (en dat kun je prima accepteren als je de reis al als vakantie ziet natuurlijk). Niet alleen omdat ze vaak ver van de route staan, maar ook omdat ie dus verrassend vaak gekke routes kiest (ik moest dus bijv. van Trento naar Solden en daarmee kwam er 25 % extra tijd bij op)

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 16-08-2023 23:35 ]

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-11 14:45
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Mja, ik zit ook bij Arval en bij mij kan het dus weer niet. Niet dat ik het erg vind. Ik declareer wel gewoon. 1x in de zoveel maanden als ik vind dat er genoeg opgespaard is maak ik een uitdraai, maak daar een screenshot van en voer de declaratie voor honderd+ euro in en klaar.
Vriend van mij heeft nu paar weken via Arval een model 3 en beweert dat het wel automatisch gaat

Model 3

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik overweeg eventueel een Tesla Y als bedrijfswagen te nemen. Vrees wel dat ik qua budget moet kiezen tussen de Long Range variant of de Full Self Driving optie.

De keuzes zijn de volgende:
- Std range + FSD
- LR + Enhanced autopilot

Niet dat ik elke week enorme afstanden afleg, maar mijn huidige diesel doet wel 1000km zonder problemen en dat is wel makkelijk :-)
Kan iemand een praktijk review geven van de Enchanced autopilot en de FSD optie op de Belgische (of Nederlandse) wegen?

• DS7

DS7

Geforce660 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:49:
Ik overweeg eventueel een Tesla Y als bedrijfswagen te nemen. Vrees wel dat ik qua budget moet kiezen tussen de Long Range variant of de Full Self Driving optie.

- Std range + FSD

Niet dat ik elke week enorme afstanden afleg, maar mijn huidige diesel doet wel 1000km zonder problemen en dat is wel makkelijk :-)
Kan iemand een praktijk review geven van de Enchanced autopilot en de FSD optie op de Belgische (of Nederlandse) wegen?
FSD heb je geen reet aan in Europa. En dat gaat nog jaaaaaren duren (als het al ooit wat gaat worden).

EAP vind ik zelf wel prettig, maar de meesten vinden de standaard AP voldoende.

Dus LR + EAP of misschien zelfs een P met AP?
[...]

Laadpassen worden liever helemaal afgeschaft. Wat een nutteloze onzin is dat terwijl je dat net zo goed met een contactloze betaling via je bankpas/telefoon/watch kunt regelen. Ipv de tankpas gewoon een pas in je wallet op je telefoon. Of gewoon zoals Tesla met plug and charge. 1 keer je voertuig- en betaalgegevens aanmelden bij een account en vervolgens overal zonder gedoe inpluggen.

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 08:05
DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Volgens mij checken ze alleen maar of je geregistreerd staat en geen bkr hebt. De auto is voldoende onderpand.

Kortom, check stelt geen reet voor, dus maak je geen zorgen. Wel is het vakantietijd, dus het kan zo maar even enkele dagen duren.

Bij goedkeuring voor einde van deze maand nog

• Caelorum
ElonDusk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:38:
[...]
Vriend van mij heeft nu paar weken via Arval een model 3 en beweert dat het wel automatisch gaat
Het kan automatisch maar gaat niet altijd automatisch. Dat ligt helemaal aan hoe het een en ander geregeld is. Zo heb ik ook geen Arval laadpas, maar 1 van MTC (dochterbedrijf) gelukkig. Via de Arval laadpas betaal je namelijk vaak significant meer per kWh en ik betaal de laadkosten bruto zelf.

• ybos
Oekol schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

@ybos je gebruikt toch niet serieus je druppel of laadpas bij fastned toch? :o
Voor die 5 - 10 keer per jaar is dat prima :Y

• Damian
  • Laatst online: 11-11 10:32

Damian

Insane Obtrusion

- Std range + FSD

Skip FSD en EAP, daar heb je weinig aan in NL, en al helemaal niet in BE :P. Steek dat geld in een dikkere uitvoering of mooi kleurtje/velgen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Sunri5e
JohanB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Don’t get your hopes up. De Tesla navi gaat juist allemaal rare routes doen om om te rijden zodat je maar langs een SuC komt, ipv van een goede / beste route. Moest toevallig laatst nog van Garda na het noorden en hij leidde gewoon een uur om, om de SuC bij Brenner te pakken versus de snellere route.

Ja! het gemak is groot, maar je gooit er ook eindeloos veel tijd mee weg (en dat kun je prima accepteren als je de reis al als vakantie ziet natuurlijk). Niet alleen omdat ze vaak ver van de route staan, maar ook omdat ie dus verrassend vaak gekke routes kiest (ik moest dus bijv. van Trento naar Solden en daarmee kwam er 25 % extra tijd bij op)
Kun je dat ABRP koppelen aan je auto zodat het systeem je auto uitleest? En draai je dan ABRP op je browser in de auto of als app op je mobiel? En ik zie dat je premium kan nemen bij ABRP. Heeft dat nog voordelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 17-08-2023 07:37 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
ElonDusk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:38:
[...]

Ik zit bij Arval in België en ondanks mijn vraag lukt het nog altijd niet.
Ze hebben blijkbaar liever dat we gaan laden bij Ionity voor 80ct ipv Tesla voor 40ct.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Mja, ik zit ook bij Arval en bij mij kan het dus weer niet. Niet dat ik het erg vind.
Mijn werkgever heeft de constructie dat benzinekosten wel via LM lopen, maar dat voor EVs de laadkosten direct door de werkgever gedaan worden (laadpas is ook van de werkgever, niet LM).

• Sander
  • Niet online
DeepM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:29:
DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Dit klopt niet helemaal ze doen een volledige screening op basis van KVK en kunnen afhankelijk van hoe het in elkaar steekt veel aanvullende vragen stellen. Zit je in het perfecte happy-path straatje dan is alles oke en snel geregeld, is dat het niet, dan kun je beter uitwijken naar andere opties.

Bij mijn prive financiallease aanvraag uiteindelijk niet uitgekomen omdat ik ook in directie van een bedrijf werk maar weigerde om 12 maanden bankafschriften van de BV te verstrekken voor een zakelijk contract. Uiteindleijk de auto zelf maar betaald, mede uit irritatie door de idiote houding van de financieringspartij van Tesla.

• Sander
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

Kun je dat ABRP koppelen aan je auto zodat het systeem je auto uitleest? En draai je dan ABRP op je browser in de auto of als app op je mobiel? En ik zie dat je premium kan nemen bij ABRP. Heeft dat nog voordelen?
Beetje eigen inzet mag wel: https://forum.abetterrout...count-with-tesla-account/

• Sander
  • Niet online
JohanB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Is er eigenlijk ooit een holy grail in navigatie? Ik heb eigenlijk zowel met Tesla, als ABRP als Google Maps (en laten we over apple maar niet hebben) op verschillende plekken rare routes gehad. Ben het wel met je eens dat Tesla te spastisch is over eigen laders, op weg naar Zuid Frankrijk hele rare indeling van laadstops omdat ie dan krampachtig de grotere gaten tussen laders probeert te vullen door 1 keer heel vol te gaan laden oid. Ik had de hoop dat het hele 3rd party laders in de Tesla verhaal daarin zou gaan helpen, maar ik heb nog nooit gehad dat die ook daadwerkelijk aangeboden werden. Iemand anders wel?
Sander schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Is er eigenlijk ooit een holy grail in navigatie? Ik heb eigenlijk zowel met Tesla, als ABRP als Google Maps (en laten we over apple maar niet hebben) op verschillende plekken rare routes gehad. Ben het wel met je eens dat Tesla te spastisch is over eigen laders, op weg naar Zuid Frankrijk hele rare indeling van laadstops omdat ie dan krampachtig de grotere gaten tussen laders probeert te vullen door 1 keer heel vol te gaan laden oid. Ik had de hoop dat het hele 3rd party laders in de Tesla verhaal daarin zou gaan helpen, maar ik heb nog nooit gehad dat die ook daadwerkelijk aangeboden werden. Iemand anders wel?
Navigatie en (optimaal) plannen van opladen zijn twee dingen volgens mij. Ik plan vooraf met ABRP de stops en navigeer dan in de auto gewoon van SuC naar SuC. Op deze manier heb ik tot zover geen gekke dingen gehad. Ook als je alleen SuCs pakt is het ook allemaal niet zo spannend. We zitten nu onder Alicante en als je Duitsland uit bent kun je ook weinig anders dan de tolwegen volgen.

3rd party laders neemt Tesla niet mee in de berekening. De auto wil doorgaans langer en minder vaak laden. Als je dit prettig vindt is de Tesla berekening prima. Ik stop liever wat vaker en korter.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:14
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Ik draai gewoon het scrollwieltje rechts snel naar de gewenste snelheid, gaat prima. Bij auto's met de resumé functie moet ik altijd kijken welke knopje het is. Gewenning, ik weet het, maar dat opdraaien van het scrollwieltje ook...
Draai je nu de feiten niet om? Bij een resume functie kan je blindelings 1 actie doen.
Bij het scrollwieltje moet je kijken naar de snelheid om te zien of je al op je gewenste snelheid terechtgekomen bent.

• Mattehh
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-11-2024
Damian schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Skip FSD en EAP, daar heb je weinig aan in NL, en al helemaal niet in BE :P. Steek dat geld in een dikkere uitvoering of mooi kleurtje/velgen.
Als je dit zegt vermoed ik dat je nog nooit dagelijks over EAP hebt beschikt…

• Damian
  • Laatst online: 11-11 10:32

Damian

Insane Obtrusion

Mattehh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Zeker wel, maar wat voegt het volgens jou toe dan?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 09:48
Kan iemand een beetje uitleggen hoe de software logica werkt?

Ik heb 2023.20.100

Op notateslaapp.com zie ik dat de meeste auto's nu gaan naar 2023.26.8, dat lijkt ook in aardig tempo te gebeuren.

Er is echter ook 2023.7. Ik denk .7 dus een oudere versie maar dan zie je dat deze FSD 11.4 heeft. Dat is dan weer een nieuwere.

Ten eerste, lees ik het goed? En zoja, waarom heeft een oudere versie wel een nieuwere FSD? Ik heb zelf FSD dus ik ben benieuwd naar welke versie ik straks ga.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mattehh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Jij blijkbaar wel. Dus wat is de grote USP? Ik zou namelijk niets kunnen verzinnen. AP zet ik aan voor lange stukken snelweg op dezelfde baan. Voor de rest is het leuker om zelf te rijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mattehh
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-11-2024
Jeroenneman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Jij blijkbaar wel. Dus wat is de grote USP? Ik zou namelijk niets kunnen verzinnen. AP zet ik aan voor lange stukken snelweg op dezelfde baan. Voor de rest is het leuker om zelf te rijden.
Automatisch van rijvak veranderen met een kleine knik aan het stuur, zelf niet de oplettendheid moeten hebben tijdens het wisselen. (Want AP rijden maakt je sowieso minder aandachtig).

Daarnaast gebruik ik de summum optie regelmatig om uit een (te) krappe parkeerplaats te navigeren.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
Oekol schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Dan zal Alphabet niet groot zijn. Die schijnen alleen een oplossing te hebben voor Ordina. Rest heeft pech.
*BMW Group dus begrijpelijk dat ze het niet aanmoedigen :+ Maar dan zou je verwachten dat het Ionity collectief wel gepromoot zou worden.

• The_Woesh
Mattehh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Automatisch van rijvak veranderen met een kleine knik aan het stuur, zelf niet de oplettendheid moeten hebben tijdens het wisselen. (Want AP rijden maakt je sowieso minder aandachtig).

Daarnaast gebruik ik de summum optie regelmatig om uit een (te) krappe parkeerplaats te navigeren.
eens... Ik heb de auto nu een week en naar werk gaa is zo relaxed rijden. Met FSD is stoplicht herkening ook relaxed... hij remt keurig af en stopt precies op de streep.

Alleen automatic lane change vind ik nog niet goed, zelfs op mad max stand blijft hij in de spits tussen de vrachtwagens rijden omdat hij de gaatjes links altijd te krap vind. Ik hoop dat hij in de toekomts wat assertiver wordt daarin.
The_Woesh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:40:
Kan iemand een beetje uitleggen hoe de software logica werkt?

Ik heb 2023.20.100

Op notateslaapp.com zie ik dat de meeste auto's nu gaan naar 2023.26.8, dat lijkt ook in aardig tempo te gebeuren.

Er is echter ook 2023.7. Ik denk .7 dus een oudere versie maar dan zie je dat deze FSD 11.4 heeft. Dat is dan weer een nieuwere.

Ten eerste, lees ik het goed? En zoja, waarom heeft een oudere versie wel een nieuwere FSD? Ik heb zelf FSD dus ik ben benieuwd naar welke versie ik straks ga.
Geen idee, maar ik weet wel dat die FSD updates die je noemt betrekking hebben op de VS. Daar is FSD Beta al veel verder ontwikkeld. Ooit komt dat ook hierheen, maar dat zal echt nog wel even duren.

Dat die FSD updates vaak in een iets oudere update zitten zal wel met de logistiek van het ontwikkelen te maken hebben.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Fsd kun je later toevoegen. Dus zou liever een dikkere uitvoering hebben/kiezen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 07:25
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Klopt.
Ik rij niet eens zakelijk maar pak toch vaak fastned. Die keren dat ik moet snelladen is op het gehele verbruik van een jaar rijden maar een druppel. Fastned is qua aanpluggen, factureren, betrouwbaarheid helemaal top en het zit op alle goeie locaties.

Voor lange ritten in Europa gebruik ik abrp met Fastned en Tesla als sterke voorkeur ingesteld. Dan rij ik het meest comfortabel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• The_Woesh
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Geen idee, maar ik weet wel dat die FSD updates die je noemt betrekking hebben op de VS. Daar is FSD Beta al veel verder ontwikkeld. Ooit komt dat ook hierheen, maar dat zal echt nog wel even duren.

Dat die FSD updates vaak in een iets oudere update zitten zal wel met de logistiek van het ontwikkelen te maken hebben.
Ja voor mij maak 11.3 of 11.4 niet veel uit. De extra functies zijn inderdaad voor USA. Ik vraag mij wel af of ze verbeteringen als "iets vloeiender tussen de lijntjes" of "iets sneller optrekken" in de update benoemen omdat het geen functie is.

Maar wellicht dat ze bij auto's met de nieuwste FSD liever niet de rest updaten omdat ze de versie in hypercare zit en ze niet allerlei andere software aanpassingen willen.

• Oekol
ybos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Voor die 5 - 10 keer per jaar is dat prima :Y
Maar je zou ook die 5 of 10x kunnen gebruiken om het 1x in te stellen via de app (die zou je daarna zelfs kunnen verwijderen van je telefoon als dat het is volgens mij). Dan heb je dezelfde ervaring als bij de SuC >:)

• Broodro0ster

- Std range + FSD

Ik zou voor LR + Enhanced autopilot gaan. Aan FSD heb je niet zoveel in Europa.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Broodro0ster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Ik zou voor LR + Enhanced autopilot gaan. Aan FSD heb je niet zoveel in Europa.
Sterker nog, het werkt zelfs tegen. Verkeerslichtherkenning. Fijn. Bij elk verkeerslicht met zo'n voorwaarschuwing (oranje knipperlicht in de langwerpige palen, hoe noem je die dingen).

1. Bevestig doorrijden met hendel
2. Auto: hee oranje IK GA STOPPEN HOOR BLIEP
3. Bevestig doorrijden met hendel
4. Auto: hee oranje IK GA STOPPEN HOOR BLIEP
3. Bevestig doorrijden met hendel
.... en dat totdat je langs het voorwaarschuwingsbord bent...

Gweldig dat FSD. Zo blij dat de vorige eigenaar dat erbij besteld heeft :+

Edit:
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

Die dingen dus. Bij m'n broer altijd last van.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 17-08-2023 09:32 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1 ... 84 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: