Ach ja, zelfs als je alle laadverliezen meeneemt en alles wat nodig is om de energie op te wekken is de EV nog ruimschoots schoner dan een fossiele auto. En dat verschil wordt alleen maar groter naarmate er meer wind en PV energie bijkomt.
Dus of ik nou de cijfers in de auto neem of 10-15% verliezen erbij die voel ik me nog steeds goed met de EV...
En hoewel de Tesla het verbruik in P niet meetelt in het verbruik per km, kom ik nog altijd veel lager uit dan met mijn vorige EV als ik daarvoor zou corrigeren. App (charging history) geeft aan 3887 kWh geladen sinds de start voor ongeveer 21450 km. Oftewel 181 Wh/km, terwijl de teller in de auto nu op 166 Wh/km staat. Dat is 9% afwijking voor verbruik tijdens stilstand. Met de Ioniq 5 zat ik rond 200 Wh/km en daar gingen ook procenten vanaf als ik een update draaide etc.
Een andere manier om het te bekijken is dat het 326 kWh extra is in 229 dagen, oftewel 1,4 kWh per dag. Dat is dus ongeveer 57 Watt aan gemiddeld vermogen voor de standby functies (verbonden zijn voor toegang via app, updates draaien), sporadisch Sentry, fans die soms aan gaan en dus verbruik in P.
En bij mijn eerdere fossiele auto's stond er ook --,- L/100 km als de motor stationair draaide bij een stoplicht of in de file. Dus of dit nou echt zo'n issue is wat specifiek Tesla betreft?