Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.713.051 views

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
Oekol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Ja en je kan met een QR inloggen op je eigen account. Ik gebruik het auto account. Maar als ik 't zo lees kan ik beter m'n eigen account gebruiken blijkbaar?
Als je een eigen Spotify Premium account hebt kun je die beter gebruiken inderdaad (voor de synchronisatie van je afspeellijsten, favorieten etc.), maar als je daar toch al voor betaalt zou ik zegen: kijk eens bij Tidal of Apple Music :-)

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 15-08-2023 08:36 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Heb Tidal geprobeerd een tijd geleden, maar vond het niet veel beter klinken dan spotify. Wat ik wel had verwacht. Ligt mogelijk aan wat Tesla toelaat aan kwaliteit via LTE

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Als je een eigen Spotify Premium account hebt kun je die beter gebruiken inderdaad (voor de synchronisatie van je afspeellijsten, favorieten etc.), maar als je daar toch al voor betaalt zou ik zegen: kijk eens bij Tidal of Apple Music :-)
Hmm ja ik ben oké met de standaard afspeellijsten en zo. Favoriet m'n podcast gaandeweg en ben wel weer blij. Spotify kost me 2,50 euro via zo'n familie abonnement en nu 3 euro volgens mij. Is me de 10 euro voor Tidal of 20 euro zelfs niet waard hoor. Ben geen audiofiel, vind 't prima klinken nu.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Apple gaat mijn geld niet naar toe en tidal vond ik het geld niet waard in mijn 3 zonder premium geluid.
Gratis Spotify is ruim voldoende (voor mij).

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Is er verschil tussen het Spotify account van de auto en eigen account?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:14
Dr.KnoW schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:21:
Ik heb sinds twee weken een Model Y, superblij mee!

Nou is het nog lang geen winter, maar ik zat daar met het oog op de banden al wel even over na te denken.
Ik heb de auto geleverd gekregen met 19" zomerbanden en wil in de winter kunnen rijden op plaatsen waar banden met een sneeuwvlokje verplicht zijn. Daartoe kan ik dan volgens mij twee dingen doen:

1. 2500 euro uitgeven voor vier winterbanden op velg bij Tesla
2. Veel minder (600 euro?) uitgeven aan vier allweatherbanden en de zomerbanden doorverkopen
(en er tussenin zit dan wellicht de optie vier winterbanden kopen en ze twee keer per jaar van/op de velg laten halen/zetten, maar naast het kostenaspect bij aanschaf lijkt het me heerlijk om niet twee keer per jaar te banden/wielen wisselen)

Welke nadelen zouden er kunnen zijn aan #2, veel hoger verbruik bijvoorbeeld?

En mocht het die kant op gaan, heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type 19" allweather band?

Overigens, sowieso ook sneeuwkettingen nodig, die koop ik denk ik gewoon bij Tesla.
Zoals @bilgy_no1 al vermeldde, je kan ook die zomerbanden houden en dan de 4seizoensbanden voor in de winter gebruiken.
Met de huidige temperaturen lijkt dat eigenlijk wel de beste keuze. Het wordt hier vaak niet meer zo koud dat je echt beter af bent met echte winterbanden tov 4seizoensbanden.
En in warmere temperaturen (het grootste deel van het jaar dus) blijven zomerbanden wel koning.
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:17:
Is er verschil tussen het Spotify account van de auto en eigen account?
Het voertuigaccount werkt ook echt alleen maar in het voertuig. Ik weet niet of er verschillen zijn in bitrates o.i.d. Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je tijdens het rijden ook maar enig verschil zou horen in geluidskwaliteit.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:15:
Als ik jullie een tip mag geven: stap over naar Apple Music of Tidal ;-) Die betalen de artiesten beter uit en je krijgt meer waar voor je geld (veel betere kwaliteit).
Ik heb 6 maanden gratis Apple Music. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de interface zo kut dat ik na 5 minuten er niet meer naar om heb gekeken.

Verder is volgens mij al heel vaak gebleken dat als je bitrates van 128 kb/s en lossless dubbelblind gaat vergelijken, mensen het verschil niet blijken te horen.

Laat staan in een omgeving als een auto, waar niet alleen de installatie suboptimaal is, maar door omgevingsgeluiden je al helemaal geen ideale luisteromgeving hebt.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:54
Los van eventuele geluidskwaliteit:

Spotify heeft in mijn opinie het voorstellen van nieuwe muziek veel beter voor elkaar dan Apple. Wij hebben 1,5 jaar lang Apple Music de kans gegeven maar kon uiteindelijk niet om Spotify en hun "radio"-functie en afspeellijsten heen.

Wanneer ik bij Apple Music vroeg om meer van hetzelfde kwam ik bij nummer 3 steevast uit op rap, maakt niet uit vanaf waar je begon echt op het belachelijke af. Misschien is het inmiddels beter maar destijds was het echt waardeloos.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:36
kaneda_14 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:07:
Vandaag gebeld door Tesla Purmerend zonder meerprijs een RWD Quicksilver aangeboden gekregen ivm aanpassing productielijn.
We zijn nu op vakantie en order was geblokt tot afgelopen vrijdag. Erg blij mee want Quicksilver met zwarte accenten ziet er goed uit zeg!

Kan niet wachten tot delivery day!!

[...]
Dat is een zeer nette oplossing. Bij mij zat er een LM tussen en heb ik deze optie niet gekregen - daarbij wel de opmerking dat de korting niet zo interessant is al leaserijder - je betaald toch gewoon de bijtelling over de fiscale waarde en daar zit die uplift van de kleur gewoon in.

Maar super dat het zo is oplost door Tesla (netjes).
bokkow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:42:
Los van eventuele geluidskwaliteit:

Spotify heeft in mijn opinie het voorstellen van nieuwe muziek veel beter voor elkaar dan Apple. Wij hebben 1,5 jaar lang Apple Music de kans gegeven maar kon uiteindelijk niet om Spotify en hun "radio"-functie en afspeellijsten heen.

Wanneer ik bij Apple Music vroeg om meer van hetzelfde kwam ik bij nummer 3 steevast uit op rap, maakt niet uit vanaf waar je begon echt op het belachelijke af. Misschien is het inmiddels beter maar destijds was het echt waardeloos.
Oh haha, en wij hier in de auto maar klagen over alle meuk die wordt voorgesteld door de Artificial Dumbness van Spotify... Ik zou heel graag een x-knopje hebben naast de + om bepaalde zooi uit de Radio te weren en zo de voorspellingen te verbeteren (i.c. dat ik dat zeker weten nooit meer voorgeschoteld krijg).

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:38:
Heb Tidal geprobeerd een tijd geleden, maar vond het niet veel beter klinken dan spotify. Wat ik wel had verwacht. Ligt mogelijk aan wat Tesla toelaat aan kwaliteit via LTE
Dat klopt, want wat er wordt gestreamed is niet van betere kwaliteit. Zeg je echter tegen Tidal dat die nummers moet downloaden dan krijg je de "hifi" versie en die is wel echt van beduidend betere kwaliteit.

Overigens valt het in het niets bij de "master" nummers op een fatsoenlijke headset, maar ik kon met de "hifi" versie ineens sommige achtergrondzangers wel verstaan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2023 09:59 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Je hebt wel een punt.
Maar als men mij vraagt hoe ze moeten laden dan adviseer ik toch om niet te laden tot 100% als ze het niet nodig hebben. Ook bij LFP. Want ik denk wel dat tot 100% laden elke keer aan hogere degradatie zullen zorgen. Hoeveel? Only God knows. Heb ik bewijs? Nee. Is idd beetje gokken.
Dus vandaar “mijn” vuistregel.
Maar goed, helft hier rijden leaseauto en die heb wrs nu voor het eerst gehoord over degradatie.
(No joke, een collega rijdt al 3 jaar tesla en wist niet over degradatie totdat ik erover heb)
Onze auto is prive eigendom, maar met ons gebruik voor normaal woon-werk etc dan komen we in de week meestal gemiddeld op 1x laden, soms een keer 2x oid, dus zeg 1,5. Daarmee zit je dan al snel in de "minstens 1 x per week naar de 100" recommendation van Tesla. Afgelopen 15k KM nog geen noemenswaardige degradatie gezien in Teslamate.
Sander schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Onze auto is prive eigendom, maar met ons gebruik voor normaal woon-werk etc dan komen we in de week meestal gemiddeld op 1x laden, soms een keer 2x oid, dus zeg 1,5. Daarmee zit je dan al snel in de "minstens 1 x per week naar de 100" recommendation van Tesla. Afgelopen 15k KM nog geen noemenswaardige degradatie gezien.
Met je eens hoor: de aanbeveling van Tesla voor de LFP batterij is toch redelijk helder. Deze discussie is hier al meerdere malen gevoerd en het blijft me verbazen dat er obv weinig harde data door sommigen wordt aangeraden om af te wijken van wat de fabrikant aangeeft.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:03
Ligt het er ook niet aan met welke snelheid de auto oplaadt?

Op onze Leaf staat nu bijna 70dkm en heeft nog geen 3% degradatie. Deze heb ik voornamelijk via het stopcontact opgeladen.

De Model Y RWD ga ik ook voornamelijk op deze manier opladen, ben benieuwd wat het verschil t.o.v onze Leaf zal zijn bij 70dkm.
schumi1986 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:04:
Ligt het er ook niet aan met welke snelheid de auto oplaad?

Op onze Leaf staat nu bijna 70dkm en heeft nog geen 3% degradatie. Deze heb ik voornamelijk via het stopcontact opgeladen.

De Model Y RWD ga ik ook voornamelijk op deze manier opladen, ben benieuwd wat het verschil t.o.v onze Leaf zal zijn bij 70dkm.
Dat is keurig voor een LEAF. Die batterij is geloof ik nog steeds niet actief geconditioneerd toch? Toen ik er in 2014-2018 in eentje rond reed was de degradatie wel enorm merkbaar. Ook die ging bijna alleen maar aan de 1-fase lader, al moest ik bijna iedere (werk)dag laden. Desondanks, merkte ik echt veel verlies aan range, zeker meer dan 10% na 4 jaar en 100.000 km. Toch stonden alle streepjes van de Battery Health indicator nog vol... Hoe accuraat dat wordt gerapporteerd is dus maar de vraag...

De technologie om snel te laden is wel verbeterd sindsdien. Door de batterij van tevoren op te warmen of juist te koelen wanneer nodig wordt de degradatie beperkt. Zeker als je alleen maar incidenteel snellaadt zou ik me daar geen zorgen over maken.

• bokkow
Daar ben ik weer met een video! Deze keer over batterijdegradatie:

The usual:
Batterijen blijven graag tussen 20 en 40 graden C
Batterijen blijven graag tussen 20 en 80%
Snelladen zorgt voor meer stress en dus warmte

Ik vind het voorbeeld dat hij aanhaalt wel mooi; een ICE auto ram je ook niet koud naar de revlimiter. Bovenstaande zaken kun je natuurlijk overschreiden dat hoort gewoon bij de auto maar het heeft een effect. Is dat schade? Nee.

Wat wel grappig is @schumi1986 is dat hij ook vroege Leafs en ZOE's aanhaalt als voorbeeld van auto's zonder een thermal management system. Je ziet dus ook vooral bij deze auto's best verregaande degradatie. Ik weet niet welke generatie Leaf je hebt maar bij de vroege generaties kan het dus best veel effect hebben dat je langzaam laadt en de batterij niet onnodig warm laat worden :)

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 13:53
Ik ging laatst door de wasstraat en in de bijrijdersstoel kwam er een hele sloot water naar binnen. Heel mijn voeten nat. Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Kwam volgens mij uit de ventilatieopening.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jorgen83 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:30:
Ik ging laatst door de wasstraat en in de bijrijdersstoel kwam er een hele sloot water naar binnen. Heel mijn voeten nat. Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Kwam volgens mij uit de ventilatieopening.
Zou even langs een Tesla Service center rijden dan, lijkt me niet normaal 8)7

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Caelorum
jorgen83 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:30:
Je rubbers zitten niet meer goed. Dan loopt het water achter het dashboardkastje de cabine binnen.
Kan overigens ook door een verstopping in de ventilatiekanaal komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2023 10:38 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:26

Sebazzz

3dp

bokkow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:18:
Wat wel grappig is @schumi1986 is dat hij ook vroege Leafs en ZOE's aanhaalt als voorbeeld van auto's zonder een thermal management system. Je ziet dus ook vooral bij deze auto's best verregaande degradatie.
Precies dit, en dit wordt dus constant als drogreden aangehaald dat EVs een verloopdatum hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 13:53
Caelorum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Je rubbers zitten niet meer goed. Dan loopt het water achter het dashboardkastje de cabine binnen.
Kan overigens ook door een verstopping in de ventilatiekanaal komen.
Afspraak aangevraagd bij service center. Auto is nieuw, dus dan fabriek af niet goed geinstalleerd lijkt me.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
bokkow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:18:
Daar ben ik weer met een video! Deze keer over batterijdegradatie:

[YouTube: The Truth about EV Battery Life and Charging Best Practice ! | 4K]

The usual:
Batterijen blijven graag tussen 20 en 40 graden C
Heb het filmpje niet gekeken... Geldt dit ook bij stilstand van de auto? Mijn auto staat altijd buiten. Dus ook in de volle zon en ook in de kou in de winter. In de zon wordt het in de auto 50+ graden. De accu ook?

Overigens zal ik er geen carport voor laten bouwen.

• bokkow
GekkeRipper schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Heb het filmpje niet gekeken... Geldt dit ook bij stilstand van de auto? Mijn auto staat altijd buiten. Dus ook in de volle zon en ook in de kou in de winter. In de zon wordt het in de auto 50+ graden. De accu ook?

Zou ik ook zeker niet doen. Ik DENK niet dat de batterij net zo warm wordt als het interieur, ook niet in de volle zon maar kan de volgende keer eens kijken op de sexy buttons commander. En ook in de winter; daar moet de batterij maar tegen kunnen, zal wel zoiets zijn als omgevingstemperatuur en bedrijfstemperatuur.

Ook daarbij geldt lijkt mij dat je net als een ICE-auto bij -10 je deze ook niet direct op zn staart trapt maar even op bedrijfstemperatuur laten komen van componenten ze er zo min mogelijk mee lijden.

Ik blijf het wel zeggen; ik gebruik de auto waar dat ie voor bedoeld is he! Hij staat buiten geparkeerd, zon of regen, ik laad m bij de superchargers wanneer het nodig is, en rij graag (te) hard en op de linkerbaan als het even kan. Maar waar ik geen last van heb daar wil ik best rekening mee houden, dus meer dan 80% heb ik op dagelijkse basis niet nodig en voor ik de auto belast met heftig optrekken heb ik meestal wel een minuut of tien gereden.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 11:57
turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Met als bijkomend nadeel dat, als ik thuis aan het werk ben en mijn vrouw neemt de wagen mee, ik thuis ook meteen mijn Spotify kwijt ben, omdat ie dan in de auto zit.
Of ze 'm gebruikt of niet maakt niet uit.

1st world problem, maar toch...

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 21:06
GekkeRipper schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Ik zou er mij ook niet druk om maken. Wij hebben ook nog een Nissan Leaf uit 2018 met 70k op de teller. Deze heeft nu 11% degradatie. Wat mij meevalt als je weet dat de Leaf geen actief temperatuur beheer heeft voor de accu.

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:09
pimk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Met als bijkomend nadeel dat, als ik thuis aan het werk ben en mijn vrouw neemt de wagen mee, ik thuis ook meteen mijn Spotify kwijt ben, omdat ie dan in de auto zit.

Is dat wel zo? Ik heb er geen ervaring mee, maar Tesla slaat veel van dat soort gegevens in het gebruikersprofiel op, dus als je vrouw een eigen profiel heeft, dan kan het zijn dat ze niet jouw Spotify login gebruikt.

• Caelorum
NuEffeNiet schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Is dat wel zo? Ik heb er geen ervaring mee, maar Tesla slaat veel van dat soort gegevens in het gebruikersprofiel op, dus als je vrouw een eigen profiel heeft, dan kan het zijn dat ze niet jouw Spotify login gebruikt.
Moet je wel een eigen spotify account hebben. Maar als ze die nu delen (zoals veel mensen) dan werkt het niet uiteraard.
En eenmaal ingelogd onder 1 profiel pakt die dat bij de andere ook over.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2023 11:58 ]

• pimk
  • Laatst online: 13-11 11:57
NuEffeNiet schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

klopt, ze zou haar eigen Spotify account kunnen koppelen aan haar eigen profiel (zie ik nu in de gebruiksaanwijzing, learning all the time).
Maar zolang ze dat niet gedaan heeft, loop ik tegen dit probleempje aan...

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 19:18
Ik heb veel gelezen over beperkingen van de Spotify App in de Tesla. Iets met korte playlist etc. Geldt dat ook als ik met mijn eigen Spotify account inlog? Ik ga er toch wel vanuit dat ik dan gewoon toegang heb tot mijn eigen playlist van pak hem beet 800 nummers?
Adrenaline0182 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:30:
Ik heb veel gelezen over beperkingen van de Spotify App in de Tesla. Iets met korte playlist etc. Geldt dat ook als ik met mijn eigen Spotify account inlog? Ik ga er toch wel vanuit dat ik dan gewoon toegang heb tot mijn eigen playlist van pak hem beet 800 nummers?
Volgens mij is dat issue al opgelost. Maar goed, kwestie van ff proberen toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Dat is keurig voor een LEAF. Die batterij is geloof ik nog steeds niet actief geconditioneerd toch? Toen ik er in 2014-2018 in eentje rond reed was de degradatie wel enorm merkbaar. Ook die ging bijna alleen maar aan de 1-fase lader, al moest ik bijna iedere (werk)dag laden. Desondanks, merkte ik echt veel verlies aan range, zeker meer dan 10% na 4 jaar en 100.000 km. Toch stonden alle streepjes van de Battery Health indicator nog vol... Hoe accuraat dat wordt gerapporteerd is dus maar de vraag...
10% op 100k km is normaal tot goed, niet slecht.
Eerste balkje gaat eraf bij 15% degradatie (en vervolgens sneller), volkomen accuraat.

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 19:18
Inspired schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Volgens mij is dat issue al opgelost. Maar goed, kwestie van ff proberen toch?
Ah gelukkig. Ik neem donderdag mijn auto in ontvangst, dan zal ik het zeker proberen.

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-11 22:14
[...]

Herkenbaar. Bruut verstoord worden door de pinguindans die ineens door de auto schalt.

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-11 04:23
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik zou daar nog even over nadenken. Ik heb ook een t7 en niets dan problemen.

Na veel gedoe uiteindelijk werkend gekregen, maar na 3 dagen alweer foutmeldingen en inmiddels werkt de dashcam app niet meer (vraagt om een werkende usb stick).

Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik zie genoeg problemen langskomen als ik zoek op tesla+t7.
Ik had ook constant problemen met de T7.
Echter, de combinatie originele Tesla stick voor dashcam sentry en de T7 voor mijn lossless muziek verzameling, werkt nu al enkele maanden perfect!
Als de T7 enkel voor video beelden wordt gebruikt, zie ik ook geen enkele meerwaarde tegenover de Tesla USB stick want de 128 gig is ruim voldoende daarvoor!

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 09:55
[...]

Opnieuw aanzetten en hij blijft bij jou draaien. Met het starten gaat spotify over naar de auto, maar daarna kan je hem weer terughalen ;) .
Adrenaline0182 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Ah gelukkig. Ik neem donderdag mijn auto in ontvangst, dan zal ik het zeker proberen.
Mooie timing, want de spotify app redesign wordt nu net uitgerold met 2023.26.X ;) .
Ik gok dat je dus nog bij aflevering op een fabrieksversie van de software zit en de eerste update naar 2023.26 zal zijn (y)

• Mar.tin
  • Laatst online: 13-11 14:22
bokkow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Zou ik ook zeker niet doen. Ik DENK niet dat de batterij net zo warm wordt als het interieur, ook niet in de volle zon maar kan de volgende keer eens kijken op de sexy buttons commander. En ook in de winter; daar moet de batterij maar tegen kunnen, zal wel zoiets zijn als omgevingstemperatuur en bedrijfstemperatuur.

Ook daarbij geldt lijkt mij dat je net als een ICE-auto bij -10 je deze ook niet direct op zn staart trapt maar even op bedrijfstemperatuur laten komen van componenten ze er zo min mogelijk mee lijden.

Ik blijf het wel zeggen; ik gebruik de auto waar dat ie voor bedoeld is he! Hij staat buiten geparkeerd, zon of regen, ik laad m bij de superchargers wanneer het nodig is, en rij graag (te) hard en op de linkerbaan als het even kan. Maar waar ik geen last van heb daar wil ik best rekening mee houden, dus meer dan 80% heb ik op dagelijkse basis niet nodig en voor ik de auto belast met heftig optrekken heb ik meestal wel een minuut of tien gereden.
Mijn M3RWD uit begin 22 houdt de accu graag > 10C (bij een koude start stookt hij hem daar actief heen), laat hem tijdens de rit (mijn woon-werk is +- 75km) "passief" / met restwarmte opwarmen naar 30C en houdt hem daar ongeveer, op lange (5-600km) ritten houdt hij hem rond de 36C tussen snellaadstops in en pre-heat hij hem naar +- 47-48C vóór superchargen, tijdens de sessie laat hij dat oplopen tot +- 50 graden en probeert hem daar te houden. Na opladen (11kW) is hij doorgaans 30-32C. Met een delta tussen min/max van +- 0,5C, heb hem in zélfs de volle 35 graden buiten na opladen (AC 11kW) nog niet >32/33 graden gezien.

Op bijna 50.000km inmiddels, waarvan 36.000 sinds januari dit jaar, nog 57,7kWh nominal full pack (incl buffer van 2,6kWh) van 60,5kWh nieuw volgens ScanMyTesla. Resulteert in een displayed range van 419km momenteel toen ik hem kocht met 11500km op de teller (januari dit jaar) was dat 424km.

Grofweg komt dat dus allemaal wel overeen dat LFP het éérste jaar 3-5% kwijtraakt.

Ik laad hem elke werkdag gewoon naar de 100% vlak voor vertrek.

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 15-08-2023 13:26 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Mijn M3RWD uit begin 22 houdt de accu graag > 10C (bij een koude start stookt hij hem daar actief heen), laat hem tijdens de rit (mijn woon-werk is +- 75km) "passief" / met restwarmte opwarmen naar 30C en houdt hem daar ongeveer, op lange (5-600km) ritten houdt hij hem rond de 36C tussen snellaadstops in en pre-heat hij hem naar +- 47-48C vóór superchargen, tijdens de sessie laat hij dat oplopen tot +- 50 graden en probeert hem daar te houden. Na opladen (11kW) is hij doorgaans 30-32C. Met een delta tussen min/max van +- 0,5C, heb hem in zélfs de volle 35 graden buiten na opladen (AC 11kW) nog niet >32/33 graden gezien.
Hoe lees je die temperaturen uit?

• turkeyhakan
Blasterxp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Waarschijnlijk TeslaMate?

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 11:01
Graag zou ik mijn rittenhistorie willen zien. Is dat mogelijk in de ofwel de software van de auto (rittenkaart?) of in de standaard Tesla app?
Of ben je dan gebonden aan een 3rd party app?

• turkeyhakan
zeeg schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:45:
Graag zou ik mijn rittenhistorie willen zien. Is dat mogelijk in de ofwel de software van de auto (rittenkaart?) of in de standaard Tesla app?
Helaas..
Via de API is dit niet uit te lezen. Zal via de OBD moeten met iets als SMT.

• turkeyhakan
Inspired schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Via de API is dit niet uit te lezen. Zal via de OBD moeten met iets als SMT.
Je hebt gelijk, ik doelde op Scan My Tesla inderdaad! Mijn fout..
mitsumark schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

10% op 100k km is normaal tot goed, niet slecht.
Eerste balkje gaat eraf bij 15% degradatie (en vervolgens sneller), volkomen accuraat.
Nou, ik schreef 'zeker meer dan 10%' omdat ik het het destijds niet heb kunnen meten. Maar in het begin kon ik met zuinig rijden 160 km halen (in de mooie nazomer). Aan het eind was dat eerder 120-130 km. Dat is dus 18-25%. Maar omdat ik het nooit heel precies en gecontroleerd heb gecheckt en later iets minder nauwgezet achter de vrachtwagens bleef hangen (maar dan wel weer meer uitrolde in N) kan ik het niet helemaal precies toewijzen aan degradatie. Vandaar 'zeker meer dan 10%', wat ivm de 3% die werd genoemd wel flink afwijkt.

En aangezien er 12 balkjes zijn dacht ik dat het lineair zou zijn en er dus wel 1 of 2 af zouden zijn. Maar goed, kan dus inderdaad zijn dat het niet lineair gaat. Wel een beetje misleidend in dat geval.

Maar goed; gaat hier om Tesla. Denk dat @schumi1986 waarschijnlijk wel meer dan 3% degradatie kan verwachten na 100.000 km. Maar wie weet...

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-11 22:14
Denk dat ik het antwoord al weet. Maar het is niet mogelijk om rittenkaarten aan bestuurderprofielen te koppelen? Correct?

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 13:07
Op deze foto lijkt het er zo 123 niet op dat de eerdere renders kloppen, op de foto lijkt onder de camouflage een horizontale zwarte rand te zien aan de onderkant wat meer lijkt op de huidige vormgeving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUdP1LA9kz_y8sIJD6rlhKBpjdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNcbRWvtPTJWA0WnpE3rIgb2.jpg?f=fotoalbum_large

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:39
Die renders zijn dan ook complete verzinsels op basis van wat sommigen willen. Ik denk dat veel mensen tegen de lamp zullen lopen gezien zij denken dat project highland een bucketlist is van “wat wil ik in een tesla nog meer”. Het is in de eerste plaats een cost saving decision vanuit Tesla.

[ Voor 12% gewijzigd door Pufster op 15-08-2023 16:31 ]

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:45
Pufster schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:31:
Die renders zijn dan ook complete verzinsels op basis van wat sommigen willen. Ik denk dat veel mensen tegen de lamp zullen lopen gezien zij denken dat project highland een bucketlist is van “wat wil ik in een tesla nog meer”. Het is in de eerste plaats een cost saving decision vanuit Tesla.
Yep. Ik gok dat uiterlijk echt heel weinig zal veranderen. Vooral achterkant. Ik denk niet dat het uberhaupt veranderd wordt. Hooguit ander kleurstelling, zelfde als de nieuwe Model S vs de oude. Zelfde vorm, maar de rem gedeelte nu naar boven, en meer transparent smoked ipv rood.
Voorkant twijfel ik ook. Ja ik weet over die ene bekende plaatje van de zwarte tesla met nieuwe koplamp, maar ja, ik zou het ook met korreltje zout nemen.

Life is too short to drive boring cars

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:39
Enige wat je min of meer zeker kan over zijn is dat de stalks wss verdwijnen en richtingsaanwijzers, drive mode via stuur en scherm zal zijn. Dat heeft het drone filmpje al getoond. Visuele wijzigingen zijn koffiedik kijken.

• SirLct
Pufster schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:42:
Enige wat je min of meer zeker kan over zijn is dat de stalks wss verdwijnen en richtingsaanwijzers, drive mode via stuur en scherm zal zijn. Dat heeft het drone filmpje al getoond. Visuele wijzigingen zijn koffiedik kijken.
Dat is dan weer jammer. Ik vind de huidige implementatie met de stalk echt super fijn werken.
Een keer met de yoke gereden (oke wellicht te weinig om echt te gaan wennen) maar het is toch echt niet goed :+ En dan heb ik nog niet over de vorm van het stuur (je kan tegenwoordig ook gewoon een ronde bestellen) maar meer de bediening. Over Model S/X gesproken, ze hebben nu ook standard range variant van 78k...... Komt ie ook naar NL?

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 15-08-2023 16:58 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
Vandaag 5 maanden eigenaar van een Model 3RWD en de 6.000km gepasseerd. Zonder m'n best te doen, maar toegegeven amper boven de 120 kmpu gereden te hebben, mooie verbruikscijfers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aODqfF3iVh-NMXvlZZPhqWPKmRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1rZnJrCLPtuEJwEZdLfKMdN.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor zat ik met vergelijkbaar sportief rijgedrag, in dezelfde periode met een Audi Q4 op 194 Wh/km.

Wel benoemenswaardig dat de "teller" pas begint te lopen bij het wegrijden. Niet eerlijk want er gebeurt vanalles vanaf ontgrendelen. Bij mijn vorige auto stond het verbruik op warme dagen dan de eerste kilometers op 400+ Wh/km, wat een eerlijker beeld geeft.

• Mar.tin
  • Laatst online: 13-11 14:22
Blasterxp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Dongle met ScanMyTesla op een dedicated S20 Ultra B-)
Op de foto afgebeeld naast mijn oude S10 die hiervoor dienst deed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6It6LQUn-KeuY815SANroqohY_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8UMZYP2uTQ47uUByRIJwIrb.jpg?f=fotoalbum_large

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
Maurice- schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:02:
Vandaag 5 maanden eigenaar van een Model 3RWD en de 6.000km gepasseerd. Zonder m'n best te doen, maar toegegeven amper boven de 120 kmpu gereden te hebben, mooie verbruikscijfers.
[Afbeelding]

Hiervoor zat ik met vergelijkbaar sportief rijgedrag, in dezelfde periode met een Audi Q4 op 194 Wh/km.

Wel benoemenswaardig dat de "teller" pas begint te lopen bij het wegrijden. Niet eerlijk want er gebeurt vanalles vanaf ontgrendelen. Bij mijn vorige auto stond het verbruik op warme dagen dan de eerste kilometers op 400+ Wh/km, wat een eerlijker beeld geeft.
Mijn Model Y LR 2023 begint wel met tellen vanaf het moment dat ik instap, en dan zie ik de eerste km een hoog gebruik, idd rond de 400Wh/km dat snel terugloopt als ik verder rijd. Het gebruik bij korte ritjes is wel minder dan bij mijn vorige Tesla, een model 3 LR uit 2019. Gebruik over de eerste 6000 km is bij mij 166 Wh/km, maar daar zit een reis naar Italië bij, met snelheden meestal van 130 +. En ik rijd in NL 's avonds ook meestal 133 km/uur op de teller.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 09:57
Mooie cijfers, ik heb 198 wh/km over 70.000 km in een Model 3 LR. Veel te veel korte ritjes, en de lange ritjes zijn allemaal in het buitenland met hoge snelheden.

Model 3 uit 2019, vandaag voor het eerst langdurig achterin mijn eigen auto gezeten... wat een verschrikkelijke rit!! :D :+ Echt ontzettend stug, elke bobbel en hobbel voel je je stuitje doorgaan en je glijdt alle kanten op. Zeker niet aan te raden. Als passagier voorin vond ik het al niet zo comfortabel, maar dit was wel heel erg. Terwijl ik het als bestuurder zijnde juist super vind rijden, en heerlijk direct.

[ Voor 16% gewijzigd door Divak op 15-08-2023 20:05 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Morgen de Y ophalen.

Maar dacht er net aan zit er wel een granny charger bij?
Ook heb ik nog geen kenteken ervan, morgenvroeg maar eens bellen.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
bokkow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Later deze week wordt het weer heet. Zou top zijn als je eens de temperatuur kan checken dan.

Gewoon lekker gebruiken daar ben ik het mee eens.

Dit geeft wel nog meer reden om je vertrek te plannen in de app.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SpikeHome schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:08:
Morgen de Y ophalen.

Maar dacht er net aan zit er wel een granny charger bij?
Ook heb ik nog geen kenteken ervan, morgenvroeg maar eens bellen.
Yes zit erbij :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

De teller stopt ook met lopen als je niet rijdt en in park staat.

Je kan dus beter kijken naar het totaal geladen kWh en dat delen met je gereden kilometers.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 12:06
[Afbeelding]

Moet je voor de grap eens het verbruik in de meterkast berekenen per gereden kilometer 😉

Bij mij zit hij eerder tegen de 300Wh/km in de winter en 250Wh/km in de zomer op een volledige lading met kleine ritjes het hele jaar door.

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:13
SirLct schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Voorkant twijfel ik ook. Ja ik weet over die ene bekende plaatje van de zwarte tesla met nieuwe koplamp, maar ja, ik zou het ook met korreltje zout nemen.
Die bekende foto vind ik erg intrigerend.

Die bumper zit toch vol met muggenlijken? Dat terwijl die nieuwe neus altijd is ingepakt tijdens tests ‘in the open…’

Maktub

• Wolly
  • Niet online
Tweak_ers schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

Moet je voor de grap eens het verbruik in de meterkast berekenen per gereden kilometer 😉

Bij mij zit hij eerder tegen de 300Wh/km in de winter en 250Wh/km in de zomer op een volledige lading met kleine ritjes het hele jaar door.
Dat is nogal een onpopulaire manier van meten in dit topic, het geeft een veel fijner gevoel om lage getalletjes te laten zien :+

• Tweak_ers
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Dat is nogal een onpopulaire manier van meten in dit topic, het geeft een veel fijner gevoel om lage getalletjes te laten zien :+
Snap ik, maar wie houd je dan voor de gek?

• Wolly
  • Niet online
Tweak_ers schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Snap ik, maar wie houd je dan voor de gek?
Je buurman of argeloze meelezer die denkt dat het allemaal rozengeur en maneschijn is.

• Tweak_ers
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Je buurman of argeloze meelezer die denkt dat het allemaal rozengeur en maneschijn is.
En vervolgens ziet de politiek ook al die rozengeur en dan moeten we toch snel extra belasten.

Maar laten we eerlijk wezen, ook met het hogere verbruik is het goedkoper dan benzine. Maar het is niet zo zuinig als men hier beweert.

Zo heb ik ook een keer 2500km gereden op een 30 liter diesel tank.
Dat die plug-in iedere dag aan de lader stond is dan minder leuk om erbij te vermelden 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 15-08-2023 21:15 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Afgelopen vakantie heb ik dit gehaald :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWsPcm0GsZNGqkQR_8rCf-nqWUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7FQhcIak2vQM7dE7sWCWDj4.png?f=user_large

(Alpe d'Huez van boven naar beneden, kwam met +8% accu beneden aan ;) )

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Wolly
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Afgelopen vakantie heb ik dit gehaald :)
[Afbeelding]

(Alpe d'Huez van boven naar beneden, kwam met +8% accu beneden aan ;) )
Dat zijn leuke ritjes. Niet aan te raden om met een volle accu zo'n berg af te rijden trouwens, je remt je een ongeluk.

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 22:07
Vandaag geüpdatet van 2023.20.9 naar 2023.26.7. Ligt het aan mij of klinkt de navigatiestem anders? Het geluid lijkt meer van “middenvoor” te komen, alsof het uit een speaker bij het display komt. Ook de chimes (gear, gordel, parkeren, etc) lijken een stuk zachter sinds de update. Meer mensen die dit ervaren?

Edit: ben gelukkig niet enige…

[ Voor 19% gewijzigd door MG-studios op 15-08-2023 21:39 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
MG-studios schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:36:
Vandaag geüpdatet van 2023.20.9 naar 2023.26.7. Ligt het aan mij of klinkt de navigatiestem anders? Het geluid lijkt meer van “middenvoor” te komen, alsof het uit een speaker bij het display komt. Ook de chimes (gear, gordel, parkeren, etc) lijken een stuk zachter sinds de update. Meer mensen die dit ervaren?

Edit: ben gelukkig niet enige…
Toen ik van de Model 3 naar Model Y overstapte viel mij al op dat de navigatiestem onder het scherm vandaan leek te komen ipv uit de muziek speakers zoals bij de 3 het geval was. Mogelijk hebben ze dat nu ook naar de Model 3 gebracht. Heb nog niet gemerkt dat het in de Y na deze update nog verder is aangepast.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• 2_linkerhanden
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-09 17:45
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:21:
[...]
...winterbanden die je voor die 2 wkn zelf erop schroeft.
Is het verwisselen van wielen op een Tesla MY LR eenvoudig zelf te doen met een ouderwetse krik, steeksleutel en van die beschermkappen (Jack Pad) tussen de krik en auto? 2x per jaar wisselen vind ik altijd een mooi klusje om de velgen + banden goed schoon te maken en inspecteren op schade.
2_linkerhanden schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Is het verwisselen van wielen op een Tesla MY LR eenvoudig zelf te doen met een ouderwetse krik, steeksleutel en van die beschermkappen (Jack Pad) tussen de krik en auto? 2x per jaar wisselen vind ik altijd een mooi klusje om de velgen + banden goed schoon te maken en inspecteren op schade.
Als het een beetje fatsoenlijke krik is dan is het prima te doen. Inderdaad even zorgen voor de juiste jack pad.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
[...]

Het was niet mijn intentie onwaarheden te verkondigen, ik schrijf ook expliciet dat de meting niet eerlijk verloopt. Rijdend is de auto ontzettend zuinig maar het gemiddeld verbruik klopt dus niet.

Het "waken" komt ook nog om de hoek kijken, zeker als je de auto net hebt :9 dan verlies je zo enkele procenten op een dag maar dat kun je niet toeschrijven aan (on)zuinigheid.

Op advies gekeken wat ik heb geladen; 926kWh (ipv 806), dat zou dan een verbruik van 154kW zijn.
2_linkerhanden schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

De moeren moeten wel op 175 Nm worden aangedraaid. Ik zou een goede slagmoersleutel en een momentsleutel aanraden.
[...]

Ach ja, zelfs als je alle laadverliezen meeneemt en alles wat nodig is om de energie op te wekken is de EV nog ruimschoots schoner dan een fossiele auto. En dat verschil wordt alleen maar groter naarmate er meer wind en PV energie bijkomt.

Dus of ik nou de cijfers in de auto neem of 10-15% verliezen erbij die voel ik me nog steeds goed met de EV...

En hoewel de Tesla het verbruik in P niet meetelt in het verbruik per km, kom ik nog altijd veel lager uit dan met mijn vorige EV als ik daarvoor zou corrigeren. App (charging history) geeft aan 3887 kWh geladen sinds de start voor ongeveer 21450 km. Oftewel 181 Wh/km, terwijl de teller in de auto nu op 166 Wh/km staat. Dat is 9% afwijking voor verbruik tijdens stilstand. Met de Ioniq 5 zat ik rond 200 Wh/km en daar gingen ook procenten vanaf als ik een update draaide etc.

Een andere manier om het te bekijken is dat het 326 kWh extra is in 229 dagen, oftewel 1,4 kWh per dag. Dat is dus ongeveer 57 Watt aan gemiddeld vermogen voor de standby functies (verbonden zijn voor toegang via app, updates draaien), sporadisch Sentry, fans die soms aan gaan en dus verbruik in P.

En bij mijn eerdere fossiele auto's stond er ook --,- L/100 km als de motor stationair draaide bij een stoplicht of in de file. Dus of dit nou echt zo'n issue is wat specifiek Tesla betreft?
bilgy_no1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:09:
[...]

De moeren moeten wel op 175 Nm worden aangedraaid. Ik zou een goede slagmoersleutel en een momentsleutel aanraden.
Slagmoersleutel voor twee keer wisselen per jaar is wat overdreven imho. Momentsleutel is wel handig inderdaad.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-11 17:18
Het portier van de bestuurder van mijn Model 3 laat 2021 maakt de laatste tijd geluid als ik over wegen rijd die niet vlak zijn, ook op lage snelheid. Het is alsof het frame of de deur enigszins beweegt en ik hoor denk ik de rubberen strips die langs het metaal bewegen. Hebben anderen dit?
Bijvoorbeeld bij zo'n stukje weg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EoDeAn7ghRDy66HAv_kO521YIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzE1EdOsf00i8YvmRvfunpIJ.png?f=fotoalbum_large

Mixed Reality dev

• turkeyhakan
Taro schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Toen ik van de Model 3 naar Model Y overstapte viel mij al op dat de navigatiestem onder het scherm vandaan leek te komen ipv uit de muziek speakers zoals bij de 3 het geval was. Mogelijk hebben ze dat nu ook naar de Model 3 gebracht. Heb nog niet gemerkt dat het in de Y na deze update nog verder is aangepast.
Onder het scherm zit ook een kleine speaker... (houd je telefoon met je camera aan er maar eens onder)

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 14:06
Menesis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:13:
Het portier van de bestuurder van mijn Model 3 laat 2021 maakt de laatste tijd geluid als ik over wegen rijd die niet vlak zijn, ook op lage snelheid. Het is alsof het frame of de deur enigszins beweegt en ik hoor denk ik de rubberen strips die langs het metaal bewegen. Hebben anderen dit?
Bijvoorbeeld bij zo'n stukje weg:
[Afbeelding]
weet je zeker dat het uit het portier komt? En niet iets verder naar voren uit de voorwiel ophanging? Ik heb sinds een paar weken een kraak in m'n rechter voorwiel (M3 2021), dat heb ik aangemeld bij Tesla en ik kreeg per direct een melding dat ik een afspraak kan maken om links en rechts draagarmen te laten vervangen... Klinkt als een bekend probleem.

• BigSmurf
  • Niet online
Heeft iemand hier een simpele oplossing voor het ontbreken van de verhoging op de grond tussen de achterstoelen? Ik zet m’n tas altijd achter de stoel, maar die schuift dan bij elke bocht van portier naar portier. Dat had je met een as naar achteren en dus zo’n bult in het midden niet. :)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[Afbeelding]

Het is inderdaad jammer dat je niet in de auto zelf (of via de app) het werkelijk verbruik kan zien. Dat is immers wat ik moet betalen, niet wat de auto mij nu presenteert. De fictieve getallen die je nu te zien krijgt heb je niet zoveel aan.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-11 17:18
jmderonde schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

weet je zeker dat het uit het portier komt? En niet iets verder naar voren uit de voorwiel ophanging? Ik heb sinds een paar weken een kraak in m'n rechter voorwiel (M3 2021), dat heb ik aangemeld bij Tesla en ik kreeg per direct een melding dat ik een afspraak kan maken om links en rechts draagarmen te laten vervangen... Klinkt als een bekend probleem.
Oh dat is een goeie. Ik ga daar eens op letten

Mixed Reality dev

• Caelorum
BigSmurf schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:33:
Heeft iemand hier een simpele oplossing voor het ontbreken van de verhoging op de grond tussen de achterstoelen? Ik zet m’n tas altijd achter de stoel, maar die schuift dan bij elke bocht van portier naar portier. Dat had je met een as naar achteren en dus zo’n bult in het midden niet. :)
Jup, de gevarendriehoektas die je bij de auto hebt gekregen neerleggen. Die kleeft aan de bekleding op de grond en schuit niet. Ook niet als je tas er tegenaan gaat.
Andere optie is de tas bij de bijrijder voor neerzetten.

Ik gebruik overigens die gevarendriehoek ding als afscheiding voor de ruimte onder de bestuurdersstoel. Iets minder kans dat daar troep komt en zijn weg door het minuscule gaatje in de model 3 naar de battery pack vind.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2023 08:58 ]

• Wolly
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:52:
[...]
App (charging history) geeft aan 3887 kWh geladen sinds de start voor ongeveer 21450 km. Oftewel 181 Wh/km, terwijl de teller in de auto nu op 166 Wh/km staat.
Het getal in de app is zonder laadverlies vermoed ik, je moet echt kijken wat je auto in is gegaan. Dus je laadfacturen optellen en thuis een tussenmeter installeren.

• BigSmurf
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Jup, de gevarendriehoektas die je bij de auto hebt gekregen neerleggen. Die kleeft aan de bekleding op de grond en schuit niet. Ook niet als je tas er tegenaan gaat.

Ik gebruik overigens die gevarendriehoek ding als afscheiding voor de ruimte onder de bestuurdersstoel. Iets minder kans dat daar troep komt en zijn weg door het minuscule gaatje in de model 3 naar de battery pack vind.
Geniaal. Dit ga ik straks eens testen!

• turkeyhakan
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Bedoel je dat je dit ook kan voorkomen door zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005005356654513.html zonder dat je de uitgang blokkeert?

• Caelorum
turkeyhakan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:29:
[...]
Bedoel je dat je dit ook kan voorkomen door zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005005356654513.html zonder dat je de uitgang blokkeert?
Voorkomen niet, maar de kans dat er iets onder de stoel komt is natuurlijk wel enorm verminderd als je de hele opening blokkeert.

• turkeyhakan
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Voorkomen niet, maar de kans dat er iets onder de stoel komt is natuurlijk wel enorm verminderd als je de hele opening blokkeert.
En waar zit die opening voor, ooit aan gedacht? Je blokkeert de luchtstroom op jouw manier. Lijkt mij dat we mede-Tesla gebruikers een iets beter advies kunnen geven dan een gevarendriehoek onder de bestuurders en passagiersstoel te plaatsen (of de tas).

[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 16-08-2023 09:38 ]

• Caelorum
turkeyhakan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
En waar zit die opening voor, ooit aan gedacht? Je blokkeert ook de luchtstroom op jouw manier.
Waarom denk je dat die hele opening geblokkeerd wordt? Ik leg het voor de stoel zodat er niets onder de stoel schuift. Of denk je dat de hele stoel rondom hermetisch is afgesloten ofzo?

Misschien zelf even beter nadenken voordat je mij gaat betichten van slechte suggesties geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2023 09:39 ]

• SirLct
[Afbeelding]

Heel netjes! Ik heb nooit onder 200Wh/km gemiddeld kunnen komen. En dat is gewoon op de scherm.
Ik heb ook rechtervoet die paar honderd kg weegt, dus misschien vandaar. Ook zijn er rice zaken als voorlip en diffuser erop gezet waardoor de verbruik nog slechter wordt. En oh ja, niet vergeten de laadverliezen (staat buiten geparkeerd dus waarschijnlijk mega veel stationaire voorverwarmen id winter) en mega gedegradeerde batterij. Ook veel van campmode gebruik gemaakt. Waarschijnlijk is mijn echte verbruik 300, heck misschien 400 Wh/km!!

Zie je mij piekeren? Absoluut niet.

PS. is niet aan je bedoeld, maar
https://tenor.com/view/bo...ern-mercedes-gif-24516405

[ Voor 9% gewijzigd door SirLct op 16-08-2023 10:05 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Waarom denk je dat die hele opening geblokkeerd wordt? Ik leg het voor de stoel zodat er niets onder de stoel schuift. Of denk je dat de hele stoel rondom hermetisch is afgesloten ofzo?

Misschien zelf even beter nadenken voordat je mij gaat betichten van slechte suggesties geven.
Hij heeft wel een punt, in de vakantie hadden wij het nodige aan rotzooibagage onder de stoelen geschoven en op meerdere momenten wat klachten van de kids over beperkte koeling achterin en gedoe over hoe de 'schuifjes' van de openingen in de middenarmsteun stonden. Nu is dat weg en er is merkbaar meer airflow van onder de stoelen die helpt, zelfs met kids met relatief korte beentjes...
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Het getal in de app is zonder laadverlies vermoed ik, je moet echt kijken wat je auto in is gegaan. Dus je laadfacturen optellen en thuis een tussenmeter installeren.
Ging er even om dat het verbruik in de tripmeter niet alles weergeeft wat de auto verbruikt, maar alleen wat er tijdens het rijden wordt verbruikt. Dat scheelt dus zo'n 9% in mijn geval.

Laadverliezen reken ik op ongeveer 10% meer. Bovenop die 181 Wh/km wat de auto in is gegaan kom ik dan op ~200 Wh/km inclusief alles.

• SirLct
Sander schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Hij heeft wel een punt, in de vakantie hadden wij het nodige aan rotzooibagage onder de stoelen geschoven en op meerdere momenten wat klachten van de kids over beperkte koeling achterin en gedoe over hoe de 'schuifjes' van de openingen in de middenarmsteun stonden. Nu is dat weg en er is merkbaar meer airflow van onder de stoelen die helpt, zelfs met kids met relatief korte beentjes...
Is het niet omdat tijdens de vakantie in zuidfra 35 graden is en in NL gemiddeld maaar 20 of zo :+
Ik richt ook de ventilatierooster naar me gezicht daar, terwijl in NL nooit ;)
Nee zonder gekkigheid, ik denk wel dat als je iets groots de luchtstroom volledig blokeert dat het wel een impact maakt. Maar met iets kleins waarschijnlijk niet echt.

• Caelorum
Sander schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Hij heeft wel een punt, in de vakantie hadden wij het nodige aan rotzooibagage onder de stoelen [...]
Dat heeft die dus niet, want ik heb dus NIET voorgesteld om iets onder de stoelen te schuiven en over dat gat. Ik zei dat je het mooi kan gebruiken om de opening van de stoel zelf DEELS te blokkeren. Dus waar je tenen zitten als je op de achterbank zit. Er is dus ruimte onder de stoel vrij, er zijn kieren links en rechts van de opening tussen stoel en vloer en er is een kier aan de voorkant. Meer dan genoeg ruimte om de lucht uit dat rooster weg te blazen.
[...]
geschoven en op meerdere momenten wat klachten van de kids over beperkte koeling achterin en gedoe over hoe de 'schuifjes' van de openingen in de middenarmsteun stonden. Nu is dat weg en er is merkbaar meer airflow van onder de stoelen die helpt, zelfs met kids met relatief korte beentjes...
De airflow uit het middenconsole is hier meer dan genoeg samen met de andere openingen in de auto om het achterin te koelen naar 21 graden. Zelfs met volle zon 35 graden. Ik maak me daar dus geen zorgen over.

• turkeyhakan
Aub even op de toonzetting van je berichten letten

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 16-08-2023 17:58 ]

• jasonv
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Caayn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Het is inderdaad jammer dat je niet in de auto zelf (of via de app) het werkelijk verbruik kan zien. Dat is immers wat ik moet betalen, niet wat de auto mij nu presenteert. De fictieve getallen die je nu te zien krijgt heb je niet zoveel aan.
zelf nog niet gebruikt.. maar mogelijks kan je dit zien in de eevee mobility app?
https://eeveemobility.com/eeveeapp

• DS7

DS7

Caayn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Benzine verdampt ook. En de verbruikscijfers van de boordcomputer zijn doorgaans erg optimistisch. In ieder geval bij mij moest er altijd meer benzine in.

• DS7

DS7

En inmiddels de kogel door de kerk hier. Volgende week mag ik de MYP Midnight Cherry Red/wit interieur met EAP ophalen.

Mijn 6e Tesla alweer. Wat vliegt de tijd…

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 09:48
DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:
En inmiddels de kogel door de kerk hier. Volgende week mag ik de MYP Midnight Cherry Red/wit interieur met EAP ophalen.

goede keuze! (heb hem ook)

alleen geen witte stoelen.. met twee kleine kinderen leek wit mij erg kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hVPcTdUcQe3qilsdSCXNB7daLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0Xpqc1F08ZracUaXdXYbFqU.jpg?f=fotoalbum_large

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
DS7 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:

Al eerder EAP gehad en bewust weer gekozen of nu een probeersel :?
Ik vind de Midnight Cherry wel gaaf. Ik ga Q3 volgend jaar kijken voor een vervanger van mijn 3, maar deze is een goeie kanshebber :Y

• DS7

DS7

The_Woesh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

goede keuze! (heb hem ook)

alleen geen witte stoelen.. met twee kleine kinderen leek wit mij erg kwetsbaar.

[Afbeelding]
Schijnen heel goed schoon te houden te zijn. En mijn kinderen zijn inmiddels weer iets ouder en een witte leren bank in de woonkamer gewend (die wel een paar plekjes daaraan heeft overgehouden trouwens).

Na twee zwarte interieurs werd het ook gewoon tijd voor iets anders. ;)

• DS7

DS7

ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Al eerder EAP gehad en bewust weer gekozen of nu een probeersel :?
Ik vind de Midnight Cherry wel gaaf. Ik ga Q3 volgend jaar kijken voor een vervanger van mijn 3, maar deze is een goeie kanshebber :Y
Op de Model S was het standaard EAP indertijd. Ik mis het wisselen van baan met de richtingaanwijzer.
Pagina: 1 ... 83 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: