Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.728.361 views
Amos_x schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Dit sterkt mijn vermoeden dat tesla rijders bovengemiddeld single zijn en alleen in de wagen zitten (gechargeerd, zal wel niet zo zijn). Ik elk geval begrijp ik nooit dit soort opmerkingen. Ga je nooit met vrienden op vakantie? Iemand anders je auto lenen? (die je vertrouwt). Iemand van het gezin die de seating position moet aanpassen?

Je ouders die het te warm of te koud hebben? Zelfs als ik alleen ben, pas ik de cc vaak genoeg aan. Soms heb ik het te warm, te koud (afhankelijk van waar ik kom), of wil ik dat de cabine sneller afkoelt. Of minder hard droge lucht blaast, maar wel afkoelt, of in de winter afhankelijk van hoe ik gekleed ben (dikke trui, of net minder dik)...

Ik lees dit soort statements met verbazing. Ik zal vast wel een spast zijn die zich niet overgeeft aan hoe de auto alles voor de bestuurder regelt.
Stoelen hebben hun eigen bediening aan de zijkant. Airco: is per kant regelbaar op het scherm (en staat altijd in beeld). De voorbeelden die je noemt zijn dus ook prima toegankelijk voor de passagier voorin.

Volgens mij schrijft @T-Blizzard ook over zijn 'huidige auto' waaruit ik opmaak dat hij nog geen Tesla heeft. De rant over single tesla rijders raakt kant noch wal en doet totaal niet ter zake.

Maar wat is eigenlijk je punt?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 09:34
Wolly schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Waarom zou je een auto kopen met alles erop en eraan om dan vervolgens te gaan rijden alsof je in een 2CV zit :?
Omdat ik het leuk vind om mijn verbruik laag te houden en omdat het dan prima te doen is. Doe het ook niet hele tijd maar af en toe als soort sport en of het nou zoveel scheelt; airco kost ook niet veel denk ik als temperatuur niet zoveel scheelt

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
@datadevil, in mijn eNiro zo'n 5% en een paar graden verschil tussen buiten en binnen bij een rit van 100km. Het scheelt meer als je ritje korter is. Bij ritjes van, 10km zit ik soms wel op 10%. Mijn auto heeft geen WP.

EDIT: Ik doe het ook. Zet hem alleen aan als ik het te warm of koud vind. Als het buiten 30c is zet ik hem op 25c oid, niet op 21c. Dat is niet alleen ongezond maar ik vind dat ook oncomfortabel.

[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 14-08-2023 13:48 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Misschien, maar zou niet weten wat er fout gaat.
De ssd in de auto formatteren levert een foutmelding op (meerdere keren geprobeerd), handmatig formatteren op de pc met de juiste namen (zowel volume als mappen) gaf mij een ssd die het een week uithield, maar wel constant meldingen dat de snelheid niet voldoende zou zijn.

Terwijl de ssd onder Windows en Android perfect werkt.

En ik ben echt de enige niet met exact deze problemen.
exFAT geformatteerd, en partities goed benoemd?
Zelfs met een Mac lukte het prima.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
The_Woesh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:18:
Vandaag voor het eerst naar werk gereden met nieuwe MY. Hiervoor had ik een VW Tiguan

ACC had ik nagenoeg altijd aan. Lane keeping ook. Nu op de Tesla merk ik dat ACC beter is in het inschatten van voertuigen voor mij. Hij remt al eerder af als iemand naar mijn baan wisseld bv en ziet ook stilstaande auto's.
Verder gaat afremmen geleidelijker en dat is wel prettig. Nadeel vind ik echter dat optrekken als de weg vrij is wel erg langzaam gaat. Volg afstand is goed maar hij gaat wel heel traag naar de voorganger toe, waardoor er lang een gat is. Ongeduldige bestuurders achter mij willen dan wel eens links inhalen.
Verder mis ik lane assit. AP is goed maar niet overal goed bruikbaar, en zonder AP stuur hij helemaal niet mee. De VW stuurde heel licht mee en dat was wel prettig om altijd aan te hebben. Tesla AP is alleen handig als je echt wilt dat het sturen overgenomen wordt.

Al me al erg tevreden, vooral het eerder zien van invoegend verkeer en stilstaande auto's geeft mij een veiliger gevoel.
Even in de settings kijken, je kunt de line assist instellen op assist. Als je dan bij een lijn komt; duwt hij je terug naar het midden. Dit lijkt het meeste op het gedrag van Touran. Ook neemt het de hinderlijke pieptoon weg als de lijn rood kleurt. Blauw betekent: ik duw je terug.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:31:
Hebben jullie de onderkant van je Model 3 wel eens geschraapt over het wegdek bij het inrijden of uitrijden van een hoge garage? Dat hoor je vast en zeker neem ik aan? :-)
Vaak genoeg. Ik moet nogal eens mijn vrouw ophalen op Eindhoven Airport en die garage is wat dat betreft een ramp.

Geen schade. Maar je zal natuurlijk wel zien dat de bodem wat heeft geraakt. Het klinkt vaak ernstiger dan het is.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mackeessie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

exFAT geformatteerd, en partities goed benoemd?
Zelfs met een Mac lukte het prima.
Jazeker, precies hetzelfde als de Tesla stick. Een week werd hij ook herkend, maar met foutmeldingen, nu niets meer (in de Tesla, op de pc/telefoon alles prima).

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
mitsumark schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Die knop vindt je blind en alles wat je ermee bedient zie je op het scherm voor je..
I know, in originele idrive werkt het zo. Dat willen ze nabotsen, maar kan niet want de S3XY knob kan Tesla scherm niet bedienen. Niet direct iig. Als je bijv zaken als mistlampen bijv aan de knop koppelt, dan zie je wel op je scherm, maar dat is niet met alles.

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
Amos_x schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Dan is het dus NIET zoals een iDrive knob in bmw of het equivaent van audi, want daar moet je dus net NIET naar beneden kijken. Met die bediening in audi en bmw kan ik blind alles bedienen op een erg logische manier.

Vooral draaien om snel even de kaart te zoomen of uit te zoomen (ipv de gesture op een scherm, bij mij in polestar dan wel). Volume aanpassen, zenders kiezen...

Ik zie dat die tesla knob een schermpje heeft op de knob, maar dat is dom ontwerp. Komt er van als die dingen niet via de fabrikant perfect geïntegreerd zijn in het infotainment, en vermoedelijk slechts een soort bluetooth button zijn...
Gast, lees het goed, je bent zo vooroordeeld als wat.
Ik zeg juist dat het NIET werkt zoals hoe het werkt bij BMW want je moet bij deze alsnog naar beneden kijken.
Duh......

• SirLct
bilgy_no1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb ze ook links en rechts aan de achterkant van het stuur om daar de Regeneratie Up/Down te kunnen bedienen, en zo de bediening in mijn vorige auto te benaderen. Maar helaas is de reactietijd van de regeneratie niet helemaal direct, dus dat gebruik ik steeds minder. Maar eens wat anders aan toewijzen.

Ruitenwissers is een goed idee, maar ik merk steeds minder problemen daarmee sinds de laatste updates. Ook de Auto High Beam is in mijn ervaring gewoon opgelost en heb ik geen omkijken meer naar.
Probeer om die opnieuw te koppelen, en dan de dubbelklik functie NIET aan te wijzen maar ook niet eens swipen naar die dubbelklik/ langdrukken pagina. Schijnt een issue te zijn waar de commander even moet denken of je nou een keer of dubbel aan het klikken zijn.
Bij sommige lost het issue op door alle dubbelklik/ langdrukken functie uit te schakkelen. Dat is dan weer jammer idd.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Hebben jullie de onderkant van je Model 3 wel eens geschraapt over het wegdek bij het inrijden of uitrijden van een hoge garage? Dat hoor je vast en zeker neem ik aan? :-)
Jep, eigenlijk in elke garage zodra er 4 man in de auto zit (Model 3).

• SirLct
GeeMoney schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:55:
Wel grappig dat iedereen prat gaat op het cleane uiterlijk en weinig knoppen in de Tesla om vervolgens extra knoppen bij te bestellen omdat functionaliteit ontbreekt die toch wel handig blijkt of extra schermpjes installeert :9.
Schermpjes alszijnde snelheidsmeter etc hoeft voor mij niet. De S3XY button itt is gewoon clean, want je monteert het uit zicht. Het is juist heel erg hoog tweakers gehaalte. Met simpel apparatje kan iederen zn auto helemaal tweaken naar wens. En ook niet zoals bij andere merken een verborgen functie met codering open breken, maar echt functionaliteit toevoegen. Hendel lang trekken opent laadpoort bijv, of de deur openen met een knop a-la rolls royce :+ (oke niet helemaal "auto presenting powered door" maar vind ik alsnog gaaf) Ik vind geniaal hoe ENHauto met hun S3XY button toch zoiets mogelijk kunnen maken.

• SirLct
Wolly schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Waarom zou je een auto kopen met alles erop en eraan om dan vervolgens te gaan rijden alsof je in een 2CV zit :?
Unpopular opinion: zijn auto, zijn geld, zijn temperatuur.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 14:12
bilgy_no1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

Stoelen hebben hun eigen bediening aan de zijkant. Airco: is per kant regelbaar op het scherm (en staat altijd in beeld). De voorbeelden die je noemt zijn dus ook prima toegankelijk voor de passagier voorin.

Volgens mij schrijft @T-Blizzard ook over zijn 'huidige auto' waaruit ik opmaak dat hij nog geen Tesla heeft. De rant over single tesla rijders raakt kant noch wal en doet totaal niet ter zake.

Maar wat is eigenlijk je punt?
Mijn ervaring met de Model 3 heeft een uurtje geduurd, maar kon alles vrij snel vinden en wat ik niet zo snel kon vinden knalde ik in de spraakassistent :+ Neem niet weg dat ik het openen van dashboard kastje behoorlijk achterlijk vindt :X Maar goed ook die open ik niet dagelijks.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:35
Inspired schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Klopt.

Volgens mij gebruikt Fastned bij 300kW deze. Max is 500A. Dus idd 200kW. Deze vind je ook veel bij Ionity. Ook 500A.

Een Supercharger V3 kan tot een 631A gaan, kom je op 250kW en soms nog net ietsje meer.

Tot voor kort was 500A ook maximaal volgens de geldende ISO standaard. Tesla heeft daar alvast eerder van afgeweken. Of gewoon gekozen om de ISO standaard lekker te laten gaan. :)
Sterker nog, ze zijn zich bewust van de standaard maar gaan er bewust overheen en vertrouwen op de temperatuursensoren in de laadaansluiting :o kom ik weer aan met mijn youtube video's, lange zit maar wel interessant:

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• bokkow
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik zou daar nog even over nadenken. Ik heb ook een t7 en niets dan problemen.

Na veel gedoe uiteindelijk werkend gekregen, maar na 3 dagen alweer foutmeldingen en inmiddels werkt de dashcam app niet meer (vraagt om een werkende usb stick).

Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik zie genoeg problemen langskomen als ik zoek op tesla+t7.
Ik wil er niet een discussie van maken welke SSD het beste is maar ik heb ooit een bij de MM gekocht in de aanbieding, een SanDisk Extreme Portable 512GB en geformatteerd in de auto. Geen partities, enkel voor sentry. Nooit issues gehad in ruim 2 jaar tijd misschien omdat ik niet meer vraag van de SSD gelijktijdig dan Sentry :/

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Blasterxp schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Even in de settings kijken, je kunt de line assist instellen op assist. Als je dan bij een lijn komt; duwt hij je terug naar het midden. Dit lijkt het meeste op het gedrag van Touran. Ook neemt het de hinderlijke pieptoon weg als de lijn rood kleurt. Blauw betekent: ik duw je terug.
dit ga ik gelijk proberen vanavond, thanks

• bokkow
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Ojee ik hoop dat ze het snel kan fixen voor je! Gelukkig staat er niet iets over aandrijving en puur het laden. Want als dat ook verschijnt dan heb je de welbekende M3P batterij issue.
23 augustus, ze vervangen een AC Cable - Charge Port to HV Battery (3-Phase), bijzonder want het gaat juist om het DC deel volgens de melding. Ik zal ze voor de zekerheid nog een berichtje sturen. Blijft wel mooi om te zien dat er 0,00 bij de kostenraming staat.

Het welbekende M3P batterij issue is mij niet bekend :X zit een Panasonic batterij in mijne en ik vervoer de helft van de tijd nogal een diva, hopelijk heft dat elkaar op :+

Hoe dan ook, we gaan gewoon woensdag, snelladen gisteren ging ook gewoon prima met 625 Ampere :*)

• bokkow
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Dit is echt heel tof/handig. Als ik zoiets zou willen laten monteren, is er dan een partij die je me adviseren kunt? Ik zie dat er een installatie video bijzit, maar ik ben echt zo a-technisch als ik weet niet wat, dus ik durf dat simpelweg niet... :X
Stuur me een berichtje, ik durf dat wel. Maar eerlijk; het stelt helemaal niets voor, je zit op tweakers he! Jij kunt dat ook 8) Soms ben je te bang!

Klepje achter de armleuning middenconsole komt super simpel lost met bijgeleverde kunststof tool. Kabel los halen, kabel er tussen zetten en presto!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-01 14:02
Ik ben mij aan het oriënteren op een M3. Wat ik niet helemaal snap is de prijsopbouw van Tesla, voorraad modellen (met korting) en SEPP. In dit topic zag ik wat conflicterende posts daarover, vandaar deze vraag.

Ik ben op zoek naar een grijze of blauwe M3 RWD, met een trekhaak.
In de configurator kom je dan op 44.940+980+22,50 = 45.943

Voor SEPP moet de catalogus prijs <45.000 zijn. Maar wat is de catalogusprijs, die 44.940 of die 45.943?
Daarnaast heb je de voorraad modellen, daar wordt korting gegeven, op de catalogusprijs neem ik aan? Dus ook al betaal je minder dan 45000, de SEPP zal je niet toegekend krijgen?

• bokkow
DS7 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Vaak genoeg. Ik moet nogal eens mijn vrouw ophalen op Eindhoven Airport en die garage is wat dat betreft een ramp.

Geen schade. Maar je zal natuurlijk wel zien dat de bodem wat heeft geraakt. Het klinkt vaak ernstiger dan het is.
Precies mijn ervaring! Ik rij niet meer die garage in. Dat is niet volgens bouwbesluit van garages die hoek bovenin...

@turkeyhakan ja je hoort het en het bijbehorend gevoel gaat vervolgens natuurlijk door merg en been. Ik heb wel het idee dat ik voorlopig alleen de kunststof sideskirt onder (niet zichtbaar) heb geraakt. Die zijn los te klikken en te vervangen mocht het echt nodig zijn. Ik ben niet zo bang voor de batterij zelf, voor je die echt beschadigt moet je wel haast over een varkensrug gegrind hebben.

Maarrrrreee, hoezo deze vragen? Is er iets gebeurt wat wij moeten weten? 😏

• bokkow
T-Blizzard schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Mijn ervaring met de Model 3 heeft een uurtje geduurd, maar kon alles vrij snel vinden en wat ik niet zo snel kon vinden knalde ik in de spraakassistent :+ Neem niet weg dat ik het openen van dashboard kastje behoorlijk achterlijk vindt :X Maar goed ook die open ik niet dagelijks.
Het openen van het dashboard kastje kun je koppelen aan een longpress van een van de scrollwheels ;)

• EvolutionX
  • Laatst online: 21:17
SiErRa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:04:
Ik ben mij aan het oriënteren op een M3. Wat ik niet helemaal snap is de prijsopbouw van Tesla, voorraad modellen (met korting) en SEPP. In dit topic zag ik wat conflicterende posts daarover, vandaar deze vraag.

Voor SEPP moet de catalogus prijs <45.000 zijn. Maar wat is de catalogusprijs, die 44.940 of die 45.943?
Daarnaast heb je de voorraad modellen, daar wordt korting gegeven, op de catalogusprijs neem ik aan? Dus ook al betaal je minder dan 45000, de SEPP zal je niet toegekend krijgen?
Inderdaad, door de opties is de catalogusprijs te hoog. Ook al betaal je minder

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-12-2025

De website van SEPP is daar vrij duidelijk over. Het gaat om de catalogusprijs in het kentekenregister. Dus de prijs die er staat nadat je het kenteken van je voertuig hebt ingevoerd op het RDW. De meerprijs van bijvoorbeeld je trekhaak is daar niet in opgenomen.

• Fly-guy
  • Niet online

Hoeveel je tesla ook kost, de "rijklaar" kosten en milieubijdrage telt niet mee voor de SEPP.
Ik heb ook een blauwe 3 rwd met trekhaak en dat bleef net onder de 45.000.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 14:12
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Het openen van het dashboard kastje kun je koppelen aan een longpress van een van de scrollwheels ;)
Good to know! Snap wel dat dit lastig is voor de mensen generatie 'u gaat met uw muis naar de rechterbovenhoek en klik op het kruisje'. Aan de andere kant van het spectrum heb jij mijn vader (71) die met Eufy camera's aan de gang is en de boel automatiseert met Google Home. Heb al gezegd dat hij ook maar eens met een Y moet gaan rijden :+

• SiErRa
  • Laatst online: 02-01 14:02
De reacties van @EvolutionX en @BlakeNL geven aan dat er wel wat verwarring is ;)
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Hoeveel je tesla ook kost, de "rijklaar" kosten en milieubijdrage telt niet mee voor de SEPP.
Ik heb ook een blauwe 3 rwd met trekhaak en dat bleef net onder de 45.000.
En je hebt de subsidie ook toegewezen gekregen?
Dat zou in ieder geval uitsluitsel over mijn eerste vraag zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door SiErRa op 14-08-2023 15:17 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:04
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Maarrrrreee, hoezo deze vragen? Is er iets gebeurt wat wij moeten weten? 😏
Haha, nee hoor. Ik reed van het weekend in een parkeergarage in Düsseldorf waar ik eerlijk gezegd niet het idee had dat ik er door zou kunnen. Stapvoets gereden en niets gehoord/gevoeld. Vroeg het mij af of je iets hoort als de onderkant ergens tegenaan schraapt. Nog even thuis onder de auto gekeken maar alles zag er keurig uit.

• bokkow
SiErRa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:16:
De reacties van @EvolutionX en @BlakeNL geven aan dat er wel wat verwarring is ;)

[...]

Wat Fly-Guy zegt inderdaadl. Je blijft dus met jouw gewenste combinatie onder de 45k en komt in aanmerking voor de subsidie :)

• bokkow
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Haha, nee hoor. Ik reed van het weekend in een parkeergarage in Düsseldorf waar ik eerlijk gezegd niet het idee had dat ik er door zou kunnen. Stapvoets gereden en niets gehoord/gevoeld. Vroeg het mij af of je iets hoort als de onderkant ergens tegenaan schraapt. Nog even thuis onder de auto gekeken maar alles zag er keurig uit.
Haha nee ok. Als je het raakt hoor je het zeker!

• Fly-guy
  • Niet online

[...]

Ja.

Mijn bedrag kwam uit op 44.940 (41.990 + 1.600 blauwe kleur + 1350 trekhaak) plus 1002,50 aan "tesla kosten". RDW geeft als catalogusprijs 44.940 aan.

Dus trekhaak/kleur zit wel degelijk in de catalogusprijs, rijklaar/milieu niet.

• SirLct
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

23 augustus, ze vervangen een AC Cable - Charge Port to HV Battery (3-Phase), bijzonder want het gaat juist om het DC deel volgens de melding. Ik zal ze voor de zekerheid nog een berichtje sturen. Blijft wel mooi om te zien dat er 0,00 bij de kostenraming staat.

Het welbekende M3P batterij issue is mij niet bekend :X zit een Panasonic batterij in mijne en ik vervoer de helft van de tijd nogal een diva, hopelijk heft dat elkaar op :+

Hoe dan ook, we gaan gewoon woensdag, snelladen gisteren ging ook gewoon prima met 625 Ampere :*)
Nilis76 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
https://tff-forum.de/t/m3...e-akku-defekte/177718/904

@Nilis76 hoe is het trouwens bij je afgelopen?

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-12-2025

[...]

Ik snap de verwarring niet echt, ik citeer SEPP:

Let op: de catalogusprijs in het kentekenregister is leidend voor ons.

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires. Om aanspraak te maken op subsidie, moet de cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen. Een auto met een catalogusprijs van € 47.000 euro, waarop je bij aanschaf een korting hebt gekregen van € 3.000, komt dus niet in aanmerking voor subsidie.

Voor een aantal modellen elektrische auto's is de catalogusprijs ('fiscale waarde') onder de subsidiegrens van € 45.000 maar ligt de 'consumentenprijs' (aanschafprijs) net boven die grens. Die auto's komen dus wel in aanmerking voor de aanschafsubsidie

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-12-2025

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
BlakeNL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Ik snap de verwarring niet echt, ik citeer SEPP:

Let op: de catalogusprijs in het kentekenregister is leidend voor ons.

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires. Om aanspraak te maken op subsidie, moet de cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen. Een auto met een catalogusprijs van € 47.000 euro, waarop je bij aanschaf een korting hebt gekregen van € 3.000, komt dus niet in aanmerking voor subsidie.

Voor een aantal modellen elektrische auto's is de catalogusprijs ('fiscale waarde') onder de subsidiegrens van € 45.000 maar ligt de 'consumentenprijs' (aanschafprijs) net boven die grens. Die auto's komen dus wel in aanmerking voor de aanschafsubsidie
Dus deze prijs is gewoon leidend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zorH5uSr97hBjD6yq0-XgL22KbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Uy2XpU2cOkCMZhOmJfxdbp.jpg?f=fotoalbum_large

of mag je de tesla kosten er wel afhalen volgens jou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpk--bXV7LSt7UpP4yagWszLP8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyT3bkf6WsLsnhip0FYLUrYQ.png?f=fotoalbum_large

De 500 euro referall kortingen gelden dus ook niet? want met referall en minus de ''tesla kosten'' zou je hier nog sportvelgen aan kunnen toevoegen en precies onder de 45k kunnen komen met een M3 8)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• bokkow
Die extra kosten gelden niet mee voor de catalogusprijs van de auto. Eventuele extra opties zoals velgen, trekhaak en andere kleur wel. Kortingen zorgen niet voor een lagere catalogusprijs ;)

Edit:
Zie het zo, alles wat vast zit aan de auto vanaf het moment van levering en dus het hebben van een kenteken tellen mee voor de catalogusprijs. Zou je naderhand bijvoorbeeld je Aero wielen verkopen om er een andere set velgen onder te zetten dan ben je dus goedkoper uit dan wanneer je af fabriek voor de 19" sportwielen zou gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door bokkow op 14-08-2023 15:38 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Unpopular opinion: zijn auto, zijn geld, zijn temperatuur.
Haha. Maar wel ons imago als Tesla rijder _O-

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:14
this schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Waarom laat je die op zo'n hoge soc de hele vakantie? Had je die niet beter op 60% gelaten om dan met de laadplanning die op 100% te zetten op het moment dat je ongeveer landt?
Ik heb geen zin om iedere dag na te moeten denken over op welke % ik de accu nu weer moet laden/ juist laten staan. Prima voor iedereen die dat wel wil, maar het is mij het tegenhouden van die paar % extra degradatie van de accu over een paar jaar het allemaal niet waard.

Vandaag de nieuwe firmware geïnstalleerd en nu is blijkbaar 80% weer de norm, dan had ik net zo goed een RWD kunnen kopen. En natuurlijk kun je stellen dat er, in ieder geval voor mij, maar weinig dagen zijn dat ik die 80% nodig heb. Maar het zit toch in mijn hoofd (a) what's next? 70%? 65%? en (b) ik heb dus geen zin om er steeds over na te denken om die paar procent extra degradatie te voorkomen. Gemak dient voor mij hier de mens.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:17
JohanB schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Dit vind ik ook nog steeds een van de grootste raadsels. Ook de verschillende manieren van je TACC of AP aanzetten met “huidige snelheid” of “snelheidslimiet” -wat weleens geopperd wordt- haalt niks uit, dat heb ik inmiddels veelvuldig getest en ook in de manual staat dat dat alleen om het aangaan gaat. Het lijkt een beetje willekeur, bij mij kan het zelfs verschillen wat hij doet voor dezelfde plek.

Hij verhoogt hem bij mij soms ook trouwens, niet alleen verlagen (vooral in Belgie)

Bijv. Als je vanuit de haven van de A12 de A16 opdraait naar het Noorden
Hou je toevallig de hendel bij activeren lang vast?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• bokkow
Poeeeh, ja, dat zijn nogal vervelende issues. Kan er niet helemaal uit opmaken of het nu aan Panasonic pakketten gelieerd is of specifiek aan Panasonic MiC M3P die in Q3/Q4 2021 zijn geleverd. Mijne komt uit Freemont en is van Q2 2021. Het issue lijkt ook met name in de eerste 10k kilometers op te treden(?). Hoe dan ook als ik iets dergelijks ervaar hoop en verwacht ik eigenlijk ook dat dat zich wel in de eerste 192000 kilometers zal voordoen.

Ben ook wel benieuwd @Nilis76!

• SirLct
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Poeeeh, ja, dat zijn nogal vervelende issues. Kan er niet helemaal uit opmaken of het nu aan Panasonic pakketten gelieerd is of specifiek aan Panasonic MiC M3P die in Q3/Q4 2021 zijn geleverd. Mijne komt uit Freemont en is van Q2 2021. Het issue lijkt ook met name in de eerste 10k kilometers op te treden(?). Hoe dan ook als ik iets dergelijks ervaar hoop en verwacht ik eigenlijk ook dat dat zich wel in de eerste 192000 kilometers zal voordoen.

Ben ook wel benieuwd @Nilis76!
De meeste zijn idd MiC Q3/4 2021, heb ergens gelezen dat dit midden in de chip crisis en corona etc was (Weet niet of het echt zo is). Dus Q2 2021 MiA zou denk ik goed moeten zijn.

• bokkow
sjors123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb geen zin om iedere dag na te moeten denken over op welke % ik de accu nu weer moet laden/ juist laten staan. Prima voor iedereen die dat wel wil, maar het is mij het tegenhouden van die paar % extra degradatie van de accu over een paar jaar het allemaal niet waard.

Vandaag de nieuwe firmware geïnstalleerd en nu is blijkbaar 80% weer de norm, dan had ik net zo goed een RWD kunnen kopen. En natuurlijk kun je stellen dat er, in ieder geval voor mij, maar weinig dagen zijn dat ik die 80% nodig heb. Maar het zit toch in mijn hoofd (a) what's next? 70%? 65%? en (b) ik heb dus geen zin om er steeds over na te denken om die paar procent extra degradatie te voorkomen. Gemak dient voor mij hier de mens.
@SirLct kom er maar in met de unpopular opinion. :+

Zijn batterij, zijn hoofd, zijn gemak. Zoiets?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:33
sjors123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Iedere dag? Ga je elke dag opnieuw op reis dan?

• SirLct
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

@SirLct kom er maar in met de unpopular opinion. :+

Zijn batterij, zijn hoofd, zijn gemak. Zoiets?
Hahah :P ik mag het niet te vaak doen denk ik, want Taro of Maasluip denken straks dat het een one liner offtopic onzin is :+

Maar @sjors123, als je niet te veel wil piekeren is de gouden regels* al lang bekend:
- Laad tot 80% als je geen roadtrip wil doen. Zowel NMC (LR batterijen) of LFP (RWD batterijen).
- Laad gerust tot 100% als je nodig heb, dwz je wil morgen naar Groningen en terug, zet de limiet op 100%
- Laat het niet op 100% blijven wil je het een week lang achter laten.

*EDIT:voordat het weer een gezeik komt daarover, het is MIJN gouden regels. Doe wat je wil. Jouw auto, jouw batterij. :+

[ Voor 7% gewijzigd door SirLct op 14-08-2023 16:00 ]

• sjors123
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Hahah :P ik mag het niet te vaak doen denk ik, want Taro of Maasluip denken straks dat het een one liner offtopic onzin is :+

Maar @sjors123, als je niet te veel wil piekeren is de gouden regels al lang bekend:
- Laad tot 80% als je geen roadtrip wil doen. Zowel NMC (LR batterijen) of LFP (RWD batterijen).
- Laad gerust tot 100% als je nodig heb, dwz je wil morgen naar Groningen en terug, zet de limiet op 100%
Dit is dus precies hoe ik erin zit, behalve dat die 80% bij mij 90% is. En nogmaals, ik weet de mogelijke consequenties hiervan. Heb de discussie hier al vaak langs zien komen. Tegelijkertijd blijft degradatie een soort loterij en is deze bij iedereen verschillend en van nog meer factoren afhankelijk.

En @this ja, ik gebruik de auto nagenoeg iedere dag.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Maar @sjors123, als je niet te veel wil piekeren is de gouden regels* al lang bekend:

*EDIT:voordat het weer een gezeik komt daarover, het is MIJN gouden regels. Doe wat je wil. Jouw auto, jouw batterij. :+
MIJN variant erop (met LFP):
- Laad gerust standaard tot 100% als je volgende dag 10/20% nodig hebt

Met een eigen laadpaal is ook bij wijziging van plannen de auto een uurtje eraan gelijk 15 a 20% erbij en met SuC oid zit je vrij snel overal in NL in zo'n geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 14-08-2023 16:21 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:11
drvt175 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:50:
Bij geactiveerd AP merk ik dat soms de auto, MY, zelf de snelheid aanpast ( verlaagd) maar vaak ook niet.
Weet iemand onder welke omstandigheden AP de snelheid aanpast en wanneer niet?
Ik merk dat ook. Voor mij totaal willekeurig wordt soms de snelheid van het bord overgenomen en soms niet. Ook kun je op bepaalde wegen wel de snelheid boven de limiet instellen en op andere wegen weer niet. Ook op afritten wordt de snelheid soms teruggebracht en in andere gevallen weer niet.

Vervelender wordt het als je op een 80 km weg ineens terug gaat naar bijvoorbeeld 50 en dat dan niet kunt aanpassen.

Ik heb er ook nog geen patroon in kunnen ontdekken, behalve dat op de snelwegen (NL) waar overdag een 100km max is en na 19.00 uur 130 gereden mag worden, je overdag ook 130 kunt instellen.

Analoog komt weer helemaal terug

• this
sjors123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Dit is dus precies hoe ik erin zit, behalve dat die 80% bij mij 90% is. En nogmaals, ik weet de mogelijke consequenties hiervan. Heb de discussie hier al vaak langs zien komen. Tegelijkertijd blijft degradatie een soort loterij en is deze bij iedereen verschillend en van nog meer factoren afhankelijk.

En @this ja, ik gebruik de auto nagenoeg iedere dag.
Jij bent op reis geweest en je hebt de auto achtergelaten op de parking van de vlieghaven en toch heb je de auto iedere dag gebruikt?
Ik denk dat er hier iets niet klopt :p

• sjors123
this schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Jij bent op reis geweest en je hebt de auto achtergelaten op de parking van de vlieghaven en toch heb je de auto iedere dag gebruikt?
Ik denk dat er hier iets niet klopt :p
Misschien wel in een onduidelijke vraagstelling/ formulering van je ;)

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
Eindelijk knoop doorgehakt en beslist voor de MYP :*) . LM heeft hem vorige week besteld. Levering wordt medio november verwacht.

Is dat niet een beetje lang voor Tesla begrippen?

• Fly-guy
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Ik merk dat ook. Voor mij totaal willekeurig wordt soms de snelheid van het bord overgenomen en soms niet. Ook kun je op bepaalde wegen wel de snelheid boven de limiet instellen en op andere wegen weer niet. Ook op afritten wordt de snelheid soms teruggebracht en in andere gevallen weer niet.

Vervelender wordt het als je op een 80 km weg ineens terug gaat naar bijvoorbeeld 50 en dat dan niet kunt aanpassen.

Ik heb er ook nog geen patroon in kunnen ontdekken, behalve dat op de snelwegen (NL) waar overdag een 100km max is en na 19.00 uur 130 gereden mag worden, je overdag ook 130 kunt instellen.
Tussen Deventer en Apeldoorn heb je een heel klein stukje waarbij de auto ineens besluit 90 te gaan rijden.
Als maximum geeft hij 100 aan, maar de ingestelde snelheid gaat vanzelf terug naar 90, om 25 meter later weer naar 100 te schieten.
Even later kom je bij wegwerkzaamheden, waarbij de auto de max 70 inderdaad goed ziet (en aangeeft), maar daar blijft hij de huidige snelheid aanhouden.

Ik zie hier geen enkele logica in.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jerry33 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:54:
Eindelijk knoop doorgehakt en beslist voor de MYP :*) . LM heeft hem vorige week besteld. Levering wordt medio november verwacht.

Is dat niet een beetje lang voor Tesla begrippen?
Ja, maar wie geeft november aan ? De leasemaatschappij ? Dan moet je dat zeker met een korrel zout nemen, enzij er een blokkade op zit ivm aflopen huidig contract.
Actuele levertijd kun je redelijk zelf bepalen door het model zelf samen te stellen, maar alle kleuren geven nu als leverindicatie aug-sep, dus dat is een betere inschatting.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• this
sjors123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Misschien wel in een onduidelijke vraagstelling/ formulering van je ;)
Nee ik vermoed dat je het onderwerp van de discussie veranderd hebt.

• Himalaya
  • Laatst online: 00:04
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Geen schade aan overgehouden hoop ik?
Om heel eerlijk te zijn heb ik er nog niet naar gekeken, is ook nog maar een paar weken geleden bij een parkeergarage in Bourg St. Maurice in de Alpen, die een beetje vreemde oprit had. Bij het geluid kromp ik wel even ineen maar daarna snel weer losgelaten. Komt misschien ook omdat het een leaseauto/gebruiksvoorwerp is. Maar zal bij de volgende bandenwissel er eens onderdoor lopen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:21:

Dus trekhaak/kleur zit wel degelijk in de catalogusprijs, rijklaar/milieu niet.
Bizar eigenlijk dat de trekhaak daarbij zit. Immers, dat is een dealer accessoire. Geldt eigenlijk ook voor FSD/EAP. Ik vermoed dat Tesla zich daar makkelijk heeft afgemaakt. Maar is misschien nog wel een bezwaar waard (of niet, geen idee of iemand dat al eens ooit heeft geprobeerd).

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:36
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

<knip>
6. Thuis bij de laadpaal om laadpoort snel te ontgrendelen
<knip
Hangt ie daar wel droog? Knopje is niet waterdicht toch?
(lijkt mij ook een ideale oplossing maar de onderkant van m'n Shell Newmotion paal is rond, Dus slecht een knopje op te plakken :O )

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
DS7 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Bizar eigenlijk dat de trekhaak daarbij zit. Immers, dat is een dealer accessoire. Geldt eigenlijk ook voor FSD/EAP. Ik vermoed dat Tesla zich daar makkelijk heeft afgemaakt. Maar is misschien nog wel een bezwaar waard (of niet, geen idee of iemand dat al eens ooit heeft geprobeerd).
Trekhaak telt dan weer niet mee voor de fiscale waarde mits achteraf gemonteerd

• Fly-guy
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Trekhaak telt dan weer niet mee voor de fiscale waarde mits achteraf gemonteerd
Wat bij een 3 niet kan, helaas. Dus het is 2 van 3 als het gaat om kleur, trekhaak of velgen..

Of inderdaad EAP en FSD al kun je die natuurlijk achteraf prima toevoegen.

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:42
Ik heb die ventilatieroosters gekocht voor onder de stoelen voor M3 maar wat een kut product. Past amper en je zit echt veel te klooien. Nu ligt het er ongeveer op, maar samen met de tapijt en de kabel die daar loopt is het niet ideaal. Ga het mss gewoon terug verwijderen.

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

@ 2:02 de nieuwe deur van de bovenkant. Stof aan de binnenkant. Wat vinden jullie?

En dan zou dit een render zijn van de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iil4kx8hRMCZ2mc7dXfgokWpqKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUBPNFgZhrHdBf5kedZn7RZy.png?f=fotoalbum_large

dit ziet er uit als ''to good to be true'' wat mij betreft.. al hoop ik echt dat ze met quicksilver op de M3 komen.. al zou dat betekenen dat berlijn M3 moet gaan produceren en dat kan niet toch? Die maakt toch alleen MY?

[ Voor 64% gewijzigd door spartacusNLD op 14-08-2023 19:03 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2025
Mijn auto heeft in totaal zo’n drie maanden bij het servicecenter gestaan. Uiteindelijk een refurbished batterij gekregen. De degradatie van deze batterij lag iets hoger dan mijn oude batterij. Ik heb het maar laten rusten en geniet sindsdien weer erg van de auto. Nu is de degradatie van de batterij zo’n 9 procent bij 53k km. Hoe hoog is jullie degradatie?

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-01 11:27
Vandaag gebeld door Tesla Purmerend zonder meerprijs een RWD Quicksilver aangeboden gekregen ivm aanpassing productielijn.
We zijn nu op vakantie en order was geblokt tot afgelopen vrijdag. Erg blij mee want Quicksilver met zwarte accenten ziet er goed uit zeg!

Kan niet wachten tot delivery day!!
super_dirk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Ben hier erg benieuwd naar - heb vorig week via LM ook een Y RWD met midnight grey besteld - ook met een minimale levering vanaf augustus (ga nu nog oldskool met de diesel op vakantie). Juist voor deze kleur gekozen omdat je hem niet zo vaak voorbij ziet komen.

Zodra ik update heb - deel ik hem hier ook even. Bestelling door LM is begin deze week gedaan - geen idee wanneer er een update volgt (er staat nu eerste deel van September in de portal van LM).

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:43
kaneda_14 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:07:
Vandaag gebeld door Tesla Purmerend zonder meerprijs een RWD Quicksilver aangeboden gekregen ivm aanpassing productielijn.
We zijn nu op vakantie en order was geblokt tot afgelopen vrijdag. Erg blij mee want Quicksilver met zwarte accenten ziet er goed uit zeg!

Kan niet wachten tot delivery day!!

[...]
Vet, dat is echt een prachtkleur, congrats!

• SirLct
RF1000 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Hangt ie daar wel droog? Knopje is niet waterdicht toch?
(lijkt mij ook een ideale oplossing maar de onderkant van m'n Shell Newmotion paal is rond, Dus slecht een knopje op te plakken :O )
Ja is op een droge plek, hoef ook niet perse aan de laadpaal maar gewoon binnen ~2-3m van de auto.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13

ScreamGT

joejoe

Iemand enig idee welke motor de Y RWD >23 uit China heeft?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• SirLct
Nilis76 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Mijn auto heeft in totaal zo’n drie maanden bij het servicecenter gestaan. Uiteindelijk een refurbished batterij gekregen. De degradatie van deze batterij lag iets hoger dan mijn oude batterij. Ik heb het maar laten rusten en geniet sindsdien weer erg van de auto. Nu is de degradatie van de batterij zo’n 9 procent bij 53k km. Hoe hoog is jullie degradatie?
Jeetje 3 maanden hey... Wel een oke vervangende auto gekregen? (En niet die gare oude Model S van SeC)
Ik zit op 10.5% na 66,000km.
Ik zat al op 9% met 10,000km ofzo hahah

• SirLct
spartacusNLD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:56:
[YouTube: NEW Tesla Model 3: MASSIVE Changes and Updates!]

@ 2:02 de nieuwe deur van de bovenkant. Stof aan de binnenkant. Wat vinden jullie?

En dan zou dit een render zijn van de achterkant:

[Afbeelding]

dit ziet er uit als ''to good to be true'' wat mij betreft.. al hoop ik echt dat ze met quicksilver op de M3 komen.. al zou dat betekenen dat berlijn M3 moet gaan produceren en dat kan niet toch? Die maakt toch alleen MY?
De render van de achterkant geloof ik niet. Is namelijk te gecompliceerd. Doel van highland is vlgs mij niet om de auto mooier te maken maar kosten technisch verder naar beneden te gaan. Ik zou me niet verbazen als de nieuwe highland precies zelfde achterkant heb met wellicht ietsje anders binnenkant van dat lichtbehuizing. A-la nieuwe model S tov oude model S.

• cgok
  • Laatst online: 15-12-2025
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Jeetje 3 maanden hey... Wel een oke vervangende auto gekregen? (En niet die gare oude Model S van SeC)
Ik zit op 10.5% na 66,000km.
Ik zat al op 9% met 10,000km ofzo hahah
Voor een newbie zoals ik, hoe kom je achter de degradatie van je auto?

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:33:
Die extra kosten gelden niet mee voor de catalogusprijs van de auto. Eventuele extra opties zoals velgen, trekhaak en andere kleur wel. Kortingen zorgen niet voor een lagere catalogusprijs ;)

Edit:
Zie het zo, alles wat vast zit aan de auto vanaf het moment van levering en dus het hebben van een kenteken tellen mee voor de catalogusprijs. Zou je naderhand bijvoorbeeld je Aero wielen verkopen om er een andere set velgen onder te zetten dan ben je dus goedkoper uit dan wanneer je af fabriek voor de 19" sportwielen zou gaan.
En hoe zit dat dan bij voorraad auto's? Welke prijs geld dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLnalM98mOzRyRct3wxHA36QjR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Obfx6xq232hm1nHgAf5xONn0.png?f=user_large

• SirLct
Sander schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

MIJN variant erop (met LFP):
- Laad gerust standaard tot 100% als je volgende dag 10/20% nodig hebt

Met een eigen laadpaal is ook bij wijziging van plannen de auto een uurtje eraan gelijk 15 a 20% erbij en met SuC oid zit je vrij snel overal in NL in zo'n geval.
Je hebt wel een punt.
Maar als men mij vraagt hoe ze moeten laden dan adviseer ik toch om niet te laden tot 100% als ze het niet nodig hebben. Ook bij LFP. Want ik denk wel dat tot 100% laden elke keer aan hogere degradatie zullen zorgen. Hoeveel? Only God knows. Heb ik bewijs? Nee. Is idd beetje gokken.
Dus vandaar “mijn” vuistregel.
Maar goed, helft hier rijden leaseauto en die heb wrs nu voor het eerst gehoord over degradatie.
(No joke, een collega rijdt al 3 jaar tesla en wist niet over degradatie totdat ik erover heb)

• sjors123
this schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Nee ik vermoed dat je het onderwerp van de discussie veranderd hebt.
Het enige wat ik volgens mij heb aangegeven is dat ik tevreden was met parkeren/ laden op Frankfurt Airport. Meer niet. Jij begon direct een discussie waarom ik de auto al die tijd op 90% liet staan. Maar laat maar, heb hier geen zin in.

• SirLct
cgok schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

Voor een newbie zoals ik, hoe kom je achter de degradatie van je auto?
Als je direct van bms kun lezen (door S3XY button app of andere OBD tools) dan zie je gewoon vermeld.
Zonder al die tools kan je ook op je rated range kijken (als je op de batt % op scherm drukt).
Let wel op dat je het moet vergelijken met EPA rated range (niet WLTP)
Bijv: voor je model is rated range 300 miles = 480km
Dan zou je 480km zien op je scherm met 100% batterij. Werkt ook met extrapolatie, dus als je 225km heb met 50% batterij, betekent dus dat je 100% = 100/50*225 = 450km
Betekent dat je 30km aan degradatie heb = 30/480 = 6.25%

• bokkow
[...]

Pfff dat is wel heel lang :/ die van ons zit nu op 5,5% bij 42k km, ik ga dan uit van wat Tessie zegt. Die haalt eerst de buffer van theoretische capaciteit dus dan blijft er 78,8kWh theoretisch over en daarvan is nog 74,5kWh beschikbaar. De S3XY buttons Commander die doet dat niet en zegt 74,5kWh van 82kWh over dus 9%. Welke klopt 🤷🏼‍♂️ geen idee

• bokkow
spartacusNLD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een korting, dus dan geldt de originele prijs alsnog als catalogusprijs. Het voorbeeld zal dus niet in aanmerking komen voor subsidie, helaasch

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Heeft de M3 RWD long range variant ook een LFP batterij ? Ik kon dit niet vinden met de zoekfunctie.

• bokkow
Nee dat is NMC

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bokkow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Dat is een korting, dus dan geldt de originele prijs alsnog als catalogusprijs. Het voorbeeld zal dus niet in aanmerking komen voor subsidie, helaasch
:'(

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
ZeRoC00L schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Ja, maar wie geeft november aan ? De leasemaatschappij ? Dan moet je dat zeker met een korrel zout nemen, enzij er een blokkade op zit ivm aflopen huidig contract.
Actuele levertijd kun je redelijk zelf bepalen door het model zelf samen te stellen, maar alle kleuren geven nu als leverindicatie aug-sep, dus dat is een betere inschatting.
Info komt inderdaad van de LM. We zullen wel zien…

• cgok
  • Laatst online: 15-12-2025
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Als je direct van bms kun lezen (door S3XY button app of andere OBD tools) dan zie je gewoon vermeld.
Zonder al die tools kan je ook op je rated range kijken (als je op de batt % op scherm drukt).
Let wel op dat je het moet vergelijken met EPA rated range (niet WLTP)
Bijv: voor je model is rated range 300 miles = 480km
Dan zou je 480km zien op je scherm met 100% batterij. Werkt ook met extrapolatie, dus als je 225km heb met 50% batterij, betekent dus dat je 100% = 100/50*225 = 450km
Betekent dat je 30km aan degradatie heb = 30/480 = 6.25%
thanks, ik heb een model Y LR uit oktober 2022.
Ik ga proberen met de S3XY buttons app.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:41
[...]

Ah, daar hadden we destijds een interessante discussie over tezamen met @SirLct :) . Is je huidige weer een Pana of een ander merk ? Hate to break it to you; dus toch een refurbished pack ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2023 20:47 ]

• Nilis76
GeeMoney schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:32:
[...]

Ah, daar hadden we destijds een interessante discussie over tezamen met @SirLct :) . Is je huidige weer een Pana of een ander merk ? Dus toch een refurbished pack ;)
Het is weer een Panasonic.

• Nilis76
[b]GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"GeeMoney schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:32[/message

Ah, daar hadden we destijds een interessante discussie over tezamen met @SirLct :) . Is je huidige weer een Pana of een ander merk ? Hate to break it to you; dus toch een refurbished pack ;)
Helaas wel een refurbished pack. Is echter een totale loterij of je een nieuwe of een refurbished pack krijgt. (Zie de voorbeelden in Duitsland)

• Dr.KnoW
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-12-2025

Dr.KnoW

van de NS
Ik heb sinds twee weken een Model Y, superblij mee!

Nou is het nog lang geen winter, maar ik zat daar met het oog op de banden al wel even over na te denken.
Ik heb de auto geleverd gekregen met 19" zomerbanden en wil in de winter kunnen rijden op plaatsen waar banden met een sneeuwvlokje verplicht zijn. Daartoe kan ik dan volgens mij twee dingen doen:

1. 2500 euro uitgeven voor vier winterbanden op velg bij Tesla
2. Veel minder (600 euro?) uitgeven aan vier allweatherbanden en de zomerbanden doorverkopen
(en er tussenin zit dan wellicht de optie vier winterbanden kopen en ze twee keer per jaar van/op de velg laten halen/zetten, maar naast het kostenaspect bij aanschaf lijkt het me heerlijk om niet twee keer per jaar te banden/wielen wisselen)

Welke nadelen zouden er kunnen zijn aan #2, veel hoger verbruik bijvoorbeeld?

En mocht het die kant op gaan, heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type 19" allweather band?

Overigens, sowieso ook sneeuwkettingen nodig, die koop ik denk ik gewoon bij Tesla.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Dr.KnoW schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:21:

Nou is het nog lang geen winter, maar ik zat daar met het oog op de banden al wel even over na te denken.
Ik heb de auto geleverd gekregen met 19" zomerbanden en wil in de winter kunnen rijden op plaatsen waar banden met een sneeuwvlokje verplicht zijn. Daartoe kan ik dan volgens mij twee dingen doen:

2. Veel minder (600 euro?) uitgeven aan vier allweatherbanden en de zomerbanden doorverkopen
(en er tussenin zit dan wellicht de optie vier winterbanden kopen en ze twee keer per jaar van/op de velg laten halen/zetten, maar naast het kostenaspect bij aanschaf lijkt het me heerlijk om niet twee keer per jaar te banden/wielen wisselen)

En mocht het die kant op gaan, heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type 19" allweather band?

Overigens, sowieso ook sneeuwkettingen nodig, die koop ik denk ik gewoon bij Tesla.
Ik heb geen ervaring met 19" banden, maar op mijn vorige Tesla, een Model 3 LR heb ik Michelin Crossclimate 2 18" gehad en die bevielen prima, gebruik nam iets toe, bandengeluid leek minder. Een keer mee in de sneeuw gereden, ging prima. Maar voor 600,- kom je niet uit hoor., reken meer op het dubbele

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05-2025
edelf schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Je ziet niet altijd een terugmelding op het scherm. Ik heb een knop voor chill en standaard, en de instelling op het scherm gaat niet mee. Verder knop achter het scherm voor handschoenkastje en een in de middenconsole voor autopilot aan.
Het klopt dat je bepaalde zaken niet ziet wijzigen op het scherm, wel op het S3XY scherm als je dat gebruikt. D reden die Enhauto opgeeft is dat Tesla op zijn scherm toont wat er gezet is door hun en niet de status opvraagt na een commando en dus de status toont. Daardoor ziet het Tesla scherm dus niet dat de status intussen door een S3XY knop aangepast is geworden.

• SirLct

Mich Crossclimate2 zijn men lovend over, ding is voor nederlandse klimaat vlgs mij erg goed. Maar als je enkel 2 weken per jaar de winterbanden nodig hebben (wintersport oid) dan wellicht simpeler om een hele set winterbanden + velgen die je voor die 2 wkn zelf erop schroeft. TCO is denk ik gunstiger (kan je later doorverkopen) en dan hou die winterbanden ook lang mee als je het slechts voor 2 wkn per jaar gebruiken. De rest van het jaar rij je met “volgens velen” zuiniger zomerbanden.

Ketting koop je idd beter bij de tesla om problemen te voorkomen. De auto is nogal gevoelig. Bij de AWD Model 3 sowieso ook alleen achter te monteren. Weet niet of bij Model Y ook zo is. Kijk in je handleiding.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 14-08-2023 22:23 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:26
adjego schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Hou je toevallig de hendel bij activeren lang vast?
Nee, ik gebruik beide opties

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Net 2023.26.7 geïnstalleerd en hoopte dat automatisch licht erbij zou zitten wanneer de ruitenwissers aangaan, maar helaas niet..

Op notateslaapp zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS2zzvJJQpg3v5IATjWTPrrPF10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wm1GUazHD2CDfE0PrZX4wo4p.png?f=fotoalbum_large

Beetje jammer, had er wel op gehoopt want dit is wel een functie die ik echt mis 🫤

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Jimmer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:29:
Net 2023.26.7 geïnstalleerd en hoopte dat automatisch licht erbij zou zitten wanneer de ruitenwissers aangaan, maar helaas niet..

Op notateslaapp zie ik dit:

[Afbeelding]

Beetje jammer, had er wel op gehoopt want dit is wel een functie die ik echt mis 🫤
jaar.26.x+1 betreft altijd een bugfix release, daar zit niets nieuws in. Komt nu .8 uit, dan hoef je ook niets nieuws te verwachten. Als jaar.26+x uitkomt, dan zitten daar weer nieuwe dingen in.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:20
spartacusNLD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Dit is echt al heel vaak aangeven. De niet aanbiedingprijs is leidend voor SEPP.

Ik heb hierdoor ook lang getwijfeld, blij dat ik er nu al 3 maanden in mag rijden. Heerlijk zuinig

Wel slim hoor, om er nu alvast mee aan de slag te gaan. Heb wel vaker gemerkt dat later in het jaar veel opties al zijn uitverkocht.

Ik heb zelf noodgedwongen een set samengesteld via een banden- en velgenleverancier, maar dat kwam niet echt veel goedkoper uit dan de Tesla set. Helaas was die niet op tijd leverbaar voor de wintersport.

Er is ook nog een school die zegt zomer op zomerbanden en winter op All-Weathers... Ik kon destijds niet echt goede opties vinden in de juiste maat. Kwam toen uit op Nokian WR Snowproof P. Ik zie het wel weer over een paar jaar wanneer ze aan vervanging toe zijn.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Na vele uren onderzoek, reviews en test te kijken kwam ik op de volgende uit.

Maat: 255/45/19

1. Goodyear vector 4 gen-3, deze heb ik zelf. Zijn tot nu toe erg goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1-JHegYEkGFAx9xPpuR-RJzFXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaUyXvM9bY9vFl8tpHpthpSL.jpg?f=fotoalbum_large

2. Contental All season contact.

3. Michelin Crossclimate 2 mogelijk niet in de juiste bandenmaat/codering, ik heb deze op onze model 3, zijn er goed, ook in de winter beter dan de meeste winterbanden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT6qG5m1_oN7FsK4R4Bt0j8c7NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6pUe4dMDFRyFTpNecF1X4qm.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn alle drie zo goed dat ze op alle vlakken goed tot zeer goed presteren: remmen, nat wegdek, sneeuw, grip in sneeuw etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 14-08-2023 23:38 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Taro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

jaar.26.x+1 betreft altijd een bugfix release, daar zit niets nieuws in. Komt nu .8 uit, dan hoef je ook niets nieuws te verwachten. Als jaar.26+x uitkomt, dan zitten daar weer nieuwe dingen in.
Er zaten anders wel degelijk nieuwe dingen bij? Nieuwe Spotify interface, nieuwe donkere modus voor het scherm etc.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20
Jimmer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:24:
[...]

Er zaten anders wel degelijk nieuwe dingen bij? Nieuwe Spotify interface, nieuwe donkere modus voor het scherm etc.
Dat zegt hij ook. In 2023.26 zitten nieuwe dingen in. In 2023.26.1t/m8 zitten alleen nieuwe iteraties qua bugfixes

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-12-2025
Jimmer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:24:
[...]

Correct. Hier nu deze versie aan het installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdOjiPZIknMDfpjFezLNm6A0SMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I1HtZEVPBWJCBpYSH24HbdNQ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzhNVJ2WQghBKpa4ydvK0bhacls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jwcFXDkfyMYY0xsWdA6xhXcU.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
Als ik jullie een tip mag geven: stap over naar Apple Music of Tidal ;-) Die betalen de artiesten beter uit en je krijgt meer waar voor je geld (veel betere kwaliteit).

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 15-08-2023 07:16 ]

turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:15:
Als ik jullie een tip mag geven: stap over naar Apple Music of Tidal ;-) Die betalen de artiesten beter uit en je krijgt meer waar voor je geld (veel betere kwaliteit).
Maar die werken niet met een voertuig account zoals Spotify. Ik gebruik al jaren Deezer, en heb nu nog een anderhalf jaar lopen, maar die zit (nog?) niet in de Tesla. Dan ga ik niet nog een Premium account van een andere dienst nemen als Spotify wel gewoon is inbegrepen.
turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:15:
Via Premium blijkt Spotify een hogere bitrate te hebben dan Apple Music. Zegt niet alles natuurlijk maar denk dat de kwaliteit vergelijkbaar is. Bitrate van Tidal is wel 10x hoger.

Ik luister niet mega veel muziek dus gebruik gewoon het Tesla Spotify account als onderdeel van Premium.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• turkeyhakan
Inspired schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Via Premium blijkt Spotify een hogere bitrate te hebben dan Apple Music. Zegt niet alles natuurlijk maar denk dat de kwaliteit vergelijkbaar is. Bitrate van Tidal is wel 10x hoger.

Ik luister niet mega veel muziek dus gebruik gewoon het Tesla Spotify account als onderdeel van Premium.
Dit overzicht ken ik inderdaad. Nu gebruikt Apple AAC en Spotify MP3. De codering/compressie is anders, zo dus ook de bitrate.

In de Tesla ga je het verschil tussen Spotify en Apple Music niet echt merken, daarbuiten wel. Met Tidal merk je wel een heel groot verschil in de Tesla.

Werkt het voertuigaccount nog steeds met 26.7 bij Spotify? Aangezien ze zijn overgestapt op een webapp?
turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Dit overzicht ken ik inderdaad. Nu gebruikt Apple AAC en Spotify MP3. De codering/compressie is anders, zo dus ook de bitrate.

In de Tesla ga je het verschil tussen Spotify en Apple Music niet echt merken, daarbuiten wel. Met Tidal merk je wel een heel groot verschil in de Tesla.

Werkt het voertuigaccount nog steeds met 26.7 bij Spotify? Aangezien ze zijn overgestapt op een webapp?
Ja, is gewoon onderdeel van Premium dus dat blijft wel werken lijkt me. Anders zeggen veel mensen het sowieso op. Apple & Spotify worden op Premium inderdaad flink geknepen. Via een eigen hotspot is het al beter maar goed, dat is me teveel werk steeds.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20
turkeyhakan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Ja en je kan met een QR inloggen op je eigen account. Ik gebruik het auto account. Maar als ik 't zo lees kan ik beter m'n eigen account gebruiken blijkbaar?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 82 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: