Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.727.995 views

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:41
Radiodurans schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Mooi werk! Knap dat je dat zelf doet/durft te doen. Toen ik een glascoating op mijn rode MY liet zetten gaven ze ook aan dat er nogal veel werk was met polijsten voordat ze de coating konden aanbrengen. Toch wel jammer dat ze een auto zo amateuristisch oppoetsen/polijsten vóór levering.

Stond vandaag toevallig naast een andere rode MY en zag wel dat het echt de moeite waard was zo'n glascoating. Heb al 3 maanden de auto niet gewassen en die van mijn was supershiny t.o.v. de meer doffe, ook niet recent gewassen MY :*)
Met een excentrische polijstmachine kan er gelukkig niet veel gebeuren :). Vandaag de auto eens gewassen en heb best wat kleine lak imperfecties gevonden maar heb besloten om hier niet moeilijk over te gaan doen. De kans dat het na reparatie er niet beter op is geworden is best groot schat ik zo in..

Dit is mijn 3e nieuwe auto die ik gekocht heb en vergeleken met de vorige 2 is de lak van de Tesla gewoon in slechte staat. Gelukkig was ik bekend de horror verhalen van nieuw geleverde Tesla’s dus had mijn vriendin beloofd om deze auto eens niet als een Rolls Royce te behandelen. Toen ze mij met het polijstmachine aan zag komen begon ze met haar hoofd te schudden :>

Glascoating is idd erg mooi en ook al kost het wat geld, het is elke dag opnieuw genieten :)
@Greatsword het werkt bij beide niet? Met Tesla scherm uit/aan bedoel je een reset met de twee scroll wieltjes? Als je naast de auto staat en in de Tesla app kijkt. Staat er dan Phonekey connected?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:59
Greatsword schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:04:
Ik heb een irritant probleem en al van alles geprobeerd. De Tesla is vrijdag nieuw geleverd met Software versie 2023.20.9

Auto ontgrendeld niet (meer) met PhoneKey als we in de buurt komen, echter vergrendeld hij wél. Het lijkt wel alsof het probleem ontstaan is, nadat ik mijn partner heb uitgenodigd/toegevoegd als bestuurder (die ook de hoofdbestuurder zal zijn) Op mijn account/app werkte het dus eerst wel, maar nu ook niet meer.
  • iPhone aan/uit en up to date
  • Bluetooth aan/uit
  • Bluetooth ontkoppeld en apparaat vergeten
  • Afgemeld bij de app
  • App verwijderd/opnieuw geïnstalleerd
  • PhoneKey verwijderd in de Tesla / Opnieuw geïnstalleerd
  • PhoneKey uitgezet in de app
  • Tesla Scherm Aan/Uit gezet
Wat kan ik nog meer doen, iemand een oplossing voor dit probleem?
Huilen en hopen dat het weer gaat werken 😂.

Heb je al geprobeerd om de auto te resetten (twee wieltjes 5 tot 10 sec indrukken)?
Anders de auto laten slapen en morgen verder kijken.

Het is een beetje een vreemd systeem vind ik. Voorheen op mijn iPhone 11 werkte het perfect. Toen een nieuwe gekregen en sindsdien is het 1 op de 5 keer gewoon mis (werkt niet goed).

Ook het toestel van mijn vriendin is gekoppeld en die van mij als voorkeur. Echter doet de M3 maar wat, net wat hem het beste uitkomt. Soms gaat her goed, maar meestal niet. Onlangs helemaal idioot, ik deed de deur open en mijn profiel werd geladen. Vervolgens stapt mijn vriendin in en haar profiel wordt ineens ingeladen. Zo gebeuren er nog wel meer gekke dingen.

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-12-2025
Smobbo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:50:
Is er al wat bekend over de navi update van 2023? Die werd ooit (half jaar geleden?) uitgerold en weer ingetrokken, sindsdien heb ik er niets meer over gehoord…
De navi is nu bijna een jaar oud :+ !
Ben er heel tevreden over, met 1 uitzondering.
De A2, na 19.00 uur.

De auto geeft aan dat je 130 km/ h mag. Terwijl maximale snelheid in NL al lang 120 is.
Voor de onbekende, waaronder buitenlandse toeristen, wel een grote kans op boetes.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23

Bever!

3

DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Ik heb altijd begrepen rond de 200 kW maximaal. Hangt ook af van SoC enz.
Ik haal 250kw

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik haalde laatst 48kW bij Zevenaar :X

Voordeel was wel dat daarna de systeemgeluiden stukken zachter zijn geworden, ik moet nu echt goed luisteren of bijvoorbeeld het knipperlicht aanstaat. Ook de autopilot geluiden zijn enorm veel zachter geworden, direct na die laadbeurt.

Heerlijk genieten, hoop dat het nog lang zo blijft 8)

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:29
Peertjah schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Ben er heel tevreden over, met 1 uitzondering.
De A2, na 19.00 uur.

De auto geeft aan dat je 130 km/ h mag. Terwijl maximale snelheid in NL al lang 120 is.
Voor de onbekende, waaronder buitenlandse toeristen, wel een grote kans op boetes.
120? 130 is het juist bijna overal..
https://www.rijksoverheid...voor-auto-s-op-de-snelweg

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-12-2025
Bewijst wel dat ik lange tijd geen auto gereden heb in de avonduren 8)7

Edit: https://open.rijkswaterst...ht-update-26-feb-2021.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Peertjah op 13-08-2023 22:17 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02:12
Wolly schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Voordeel was wel dat daarna de systeemgeluiden stukken zachter zijn geworden, ik moet nu echt goed luisteren of bijvoorbeeld het knipperlicht aanstaat. Ook de autopilot geluiden zijn enorm veel zachter geworden, direct na die laadbeurt.

Toevallig Joe mode niet onbewust ingeschakeld? Die functie maakt systeem geluiden stiller zodat passagiers er minder last van hebben.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Wolly
  • Niet online
Broodro0ster schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Toevallig Joe mode niet onbewust ingeschakeld? Die functie maakt systeem geluiden stiller zodat passagiers er minder last van hebben.
Nee, Joe mode staat al ingeschakeld sinds het is geintroduceerd.

Ik durf hem nu ook niet te disablen en daarna te enablen, straks reset hij weer naar de oude volumestand ;)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-01 14:38
Wolly schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Zijn die geluiden minder goed hoorbaar na het laden ?

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

Bij Fastned?

• Wolly
  • Niet online
Mackeessie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Zijn die geluiden minder goed hoorbaar na het laden ?
Ja, bijna onhoorbaar. Ik ga uit van een quirk in de software die elk moment weer kan werken zoals voorheen.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-12-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nVZFCo3ZNIs9JvcvQKwSSd9-U0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7LgSxc87L99php36yB7IhhEc.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of al gepost is maar zou best wel ziek zijn als dit klopt.

Model 3

• DS7

DS7

ElonDusk schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:24:
[Afbeelding]

Die range kan niet met 69 kWh.

En levering start op 31 september. Ik weet niet welk jaar dat is, maar de komende eeuwen is er geen 31ste september voorzien.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-12-2025
DS7 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:00:
[...]

Die range kan niet met 69 kWh.

En levering start op 31 september. Ik weet niet welk jaar dat is, maar de komende eeuwen is er geen 31ste september voorzien.
Klinkt allemaal erg optimistisch. En de prijs is "demand" driven. Vraag en aanbod, geen vastgestelde prijs.
Met die range moet hij gemiddeld dus 100Wh/km doen. :)
Kan je wel halen, moet je enkel in de bebouwde kom rondrijden. Ga er niet vanuit dat de Model 3 zo even 30% efficienter is geworden.

FSD Beta V12.3 bestaat nog niet eens. En is gewoon een rolling release... Volgens mij is dit bericht echt gigantische onzin. Negeren dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 14-08-2023 00:31 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:33
[Afbeelding]

Hij heet ook op X: "The Daily Lie"....

Vraagje aan de vakantiegangers: hebben jullie je Tesla wel eens op bijvoorbeeld Düsseldorf Airport geparkeerd met Sentry Mode aan voor een paar weken? Dan is je accu natuurlijk in no-time leeg, maar als je deze op een laadpaal aansluit: blijft die dan automatisch bijladen of stopt het laadpunt met bijladen zodra het ingestelde percentage is bereikt en doet daarna vervolgens niets meer?

[ Voor 31% gewijzigd door turkeyhakan op 14-08-2023 07:00 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:38
[Afbeelding]

Transparante aluminium ramen :?

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-12-2025
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 06:58:
[...]

Vraagje aan de vakantiegangers: hebben jullie je Tesla wel eens op bijvoorbeeld Düsseldorf Airport geparkeerd met Sentry Mode aan voor een paar weken? Dan is je accu natuurlijk in no-time leeg, maar als je deze op een laadpaal aansluit: blijft die dan automatisch bijladen of stopt het laadpunt met bijladen zodra het ingestelde percentage is bereikt en doet daarna vervolgens niets meer?
Oeps je hebt gelijk haha

Model 3

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Paar weken….. mag hopen dat daar gewoon flinke idle fees voor gerekend worden. Toch behoorlijk asociaal om een laadpaal weken bezet te houden. Tenzij er 100den staan….:

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-01 17:34

Sebazzz

3dp

ybos schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

Transparante aluminium ramen :?
800V aandrijving terwijl de superchargers dat niet kunnen :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DS7

DS7

[...]

Bij publieke laadpalen is het doorgaans wel zo dat zodra de accu vol is het laden stopt en niet meer hervat wordt.

Daarnaast is het ook niet zo netjes om een publieke laadpaal langdurig bezet te houden.

• ybos
Sebazzz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

800V aandrijving terwijl de superchargers dat niet kunnen :?
Ik meen dat dat wel werkt. Volgens mij kunnen de 800V Kia's toch ook gewoon bij de 400V Suc's opladen (backwards compatible?)

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-12-2025
Bijzonder... Had af en toe een (kort) flikkerende rechtervoorlamp. Sinds vanochtend beide kanten flikkeren, lijk wel een rijdende kermis! Voor nu gewoon irritant voor andere weggebruikers, in het donker kortweg gevaarlijk! Service verzoek ingeschoten, ben benieuwd hoe snel zoiets wordt opgepakt en opgelost. Ook omdat het toch een behoorlijk stukje veiligheid is ;)

• turkeyhakan
ZeRoC00L schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Paar weken….. mag hopen dat daar gewoon flinke idle fees voor gerekend worden. Toch behoorlijk asociaal om een laadpaal weken bezet te houden. Tenzij er 100den staan….:
? Waar slaat deze reactie nu dan op?

Heb jij je EV ooit op een vliegveld geparkeerd? Op LANG parkeren? Er wordt expliciet aangegeven dat er laadpunten beschikbaar zijn voor LANG parkeren. Of kom jij even terug van je vakantiebestemming om je auto af te koppelen en op een NON-EV parkeerplek te zetten en pakt vervolgens de volgende vlucht weer terug?

Respect!

En deze reactie geldt ook voor jou @DS7

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 14-08-2023 08:04 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:11
[...

Geen ervaring met een paal op het vliegveld, maar bij mij thuis bij een openbare laadpaal werkt het wel zo.

Ik laad vaak tot 80% en pas tot 100% als ik de volgende dag weg ga. Dan heeft de auto al (minstens) een paar uur niet geladen en gaat ie gewoon verder.

Have you tried turning it off and on again?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23

Bever!

3

Nee gewoon een v3 supercharger, niks nieuws hoor

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:52
Bever! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

Het gaat er juist om dat de 300kw Fastned op 400V rond de 200kw blijft hangen. SuC kan waarschijnlijk meer A leveren.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• STIMPPYYY
[Afbeelding]

Dit werd allemaal verteld in dat intro highland filmpje wat hier is verwijderd (scam). Dus ga er even vanuit dat er niets van klopt.

• turkeyhakan
STIMPPYYY schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

Dit werd allemaal verteld in dat intro highland filmpje wat hier is verwijderd (scam). Dus ga er even vanuit dat er niets van klopt.
Dat jullie dit nog steeds geloven. Er zijn geen intro filmpjes. Dat zijn mensen die geld proberen te verdienen met livestreams op YouTube.

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-12-2025
Donderdag mag ik mijn eerste Tesla ophalen in Tilburg. Ik heb al veel discussies gezien rondom welke SSD, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb eigenlijk een hele concrete vraag: Ik wil een 1TB SSD voor de dashcam etc., moet ik dan perse die van Tesla nemen? Die is wel heel erg prijzig. Of heeft iemand van jullie een voordeliger werkend alternatief?

• turkeyhakan
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:51:
Donderdag mag ik mijn eerste Tesla ophalen in Tilburg. Ik heb al veel discussies gezien rondom welke SSD, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb eigenlijk een hele concrete vraag: Ik wil een 1TB SSD voor de dashcam etc., moet ik dan perse die van Tesla nemen? Die is wel heel erg prijzig. Of heeft iemand van jullie een voordeliger werkend alternatief?
Nee hoor, bestel een Samsung T7 SSD. https://www.samsung.com/n...-t7-1tb-gray-mu-pc1t0t-ww

Je moet deze wel in partities indelen als je deze zowel voor Sentry als voor Music wilt gebruiken. En als je het alleen voor Sentry wilt gebruiken heb je een format button in de instellingen. Dan hoef je verder niets te doen. Als je vragen hebt, stuur gerust een PM.

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 14-08-2023 08:55 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:11
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:51:
Je krijgt er een 128GB stick bij van Tesla. Misschien eerst proberen of dat voldoende is voor je? Had zelf ook de vraag en heb er tot nu toe niet meer naar omgekeken.

Have you tried turning it off and on again?

Makkelijk schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Het gaat er juist om dat de 300kw Fastned op 400V rond de 200kw blijft hangen. SuC kan waarschijnlijk meer A leveren.
Klopt.

Volgens mij gebruikt Fastned bij 300kW deze. Max is 500A. Dus idd 200kW. Deze vind je ook veel bij Ionity. Ook 500A.

Een Supercharger V3 kan tot een 631A gaan, kom je op 250kW en soms nog net ietsje meer.

Tot voor kort was 500A ook maximaal volgens de geldende ISO standaard. Tesla heeft daar alvast eerder van afgeweken. Of gewoon gekozen om de ISO standaard lekker te laten gaan. :)

• Adrenaline0182
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Nee hoor, bestel een Samsung T7 SSD. https://www.samsung.com/n...-t7-1tb-gray-mu-pc1t0t-ww

Je moet deze wel in partities indelen als je deze zowel voor Sentry als voor Music wilt gebruiken. En als je het alleen voor Sentry wilt gebruiken heb je een format button in de instellingen. Dan hoef je verder niets te doen. Als je vragen hebt, stuur gerust een PM.
Dankjewel! Zal ik zeker doen.
Gr4mpyC3t schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Je krijgt er een 128GB stick bij van Tesla. Misschien eerst proberen of dat voldoende is voor je? Had zelf ook de vraag en heb er tot nu toe niet meer naar omgekeken.
Ah dat is nieuw voor mij. Bedankt, zal eens kijken of dat voldoende is. Maar mezelf kennende... Hahaha

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-01 15:46
[...]

Maar daar ging de discussie niet over. Even teruglezen kan veel nut hebben.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:43
ZeRoC00L schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Als er niet honderden staan is dat een grote miskleun van het vliegveld. Dit soort lang parkeren parkeerplaatsen zijn ideaal om laadpalen aan te leggen. Dat kunnen namelijk allemaal 3kW palen zijn en je kan een behoorlijke overboeking doen op je lijnen, want ze zullen nooit allemaal tegelijkertijd laden en al zouden ze dat doen is een laadtijd van 3 dagen nog acceptabel. Super goedkoop in aanleg dus vergeleken met de kort parkeren parkeerplaatsen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Dankjewel! Zal ik zeker doen.
[...]
Ik zou daar nog even over nadenken. Ik heb ook een t7 en niets dan problemen.

Na veel gedoe uiteindelijk werkend gekregen, maar na 3 dagen alweer foutmeldingen en inmiddels werkt de dashcam app niet meer (vraagt om een werkende usb stick).

Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik zie genoeg problemen langskomen als ik zoek op tesla+t7.

• turkeyhakan
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik zou daar nog even over nadenken. Ik heb ook een t7 en niets dan problemen.

Na veel gedoe uiteindelijk werkend gekregen, maar na 3 dagen alweer foutmeldingen en inmiddels werkt de dashcam app niet meer (vraagt om een werkende usb stick).

Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik zie genoeg problemen langskomen als ik zoek op tesla+t7.
Ik denk dat het aan jezelf ligt. Ik heb ook een T7 en ben niets meer dan tevreden.

Ik heb ook meerdere partities (Sentry, Music, Custom Lightshow, Custom Horns) en alles werkt perfect.

Je moet het goed instellen en daar begint het mee.

• Adrenaline0182
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat het aan jezelf ligt. Ik heb ook een T7 en ben niets meer dan tevreden.

Ik heb ook meerdere partities (Sentry, Music, Custom Lightshow, Custom Horns) en alles werkt perfect.

Misschien een domme vraag, maar is het niet zo dat je de mapenstructuur van de meegeleverde USB stick gewoon kunt kopiëren?

Verbaast me überhaupt dat er zoveel discussie is rondom welke SSD. En dat ze snel kapot gaan vanwege het vele schrijven. Lijkt wel een ontwikkelfout. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een van mijn schijven ermee stopt. En thuis wordt er ook aardig wat weggeschreven icm mjn appratuur.

[ Voor 0% gewijzigd door Adrenaline0182 op 14-08-2023 09:26 . Reden: Spelfout ]

• this
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Misschien een domme vraag, maar is het niet zo dat je de mapenstructuur van de meegeleverde USB stick gewoon kunt kopiëren?

Verbaast me überhaupt dat er zoveel discussie is rondom welke SSD. En dat ze snel kapot gaan vanwege het vele schrijven. Lijkt wel een ontwikkelfout. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een van mijn schijven ermee stopt. En thuis wordt er ook aardig wat weggeschreven icm mjn appratuur.
Die SSD's moeten elke seconde dat er gereden wordt of sentry aanstaat beelden opslaan.
Want anders zou je de afgelopen 10 minuten nooit kunnen herbekijken als dat niet zo was.
Daarvoor zijn weinig SSD's specifiek op gemaakt. Dus is het niet abnormaal dat er discussies zijn over welke SSD's hier goed tegen kunnen en welke niet.

• DS7

DS7

[...]

Ok, maar de vraag ging specifiek over Fastned...

• turkeyhakan
[...]

Nee, je kan de mappenstructuur niet direct kopiëren. Het gaat eerst om de benaming van de partities, pas daarna komen de mappen aan bod. Als je de SSD alleen voor Sentry wilt gebruiken kun je deze in de auto formatteren en krijg je direct de juiste mappen. Als je meer wilt, dan moet je handmatig aan de slag.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 14-08-2023 09:36 ]

• Fly-guy
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Misschien, maar zou niet weten wat er fout gaat.
De ssd in de auto formatteren levert een foutmelding op (meerdere keren geprobeerd), handmatig formatteren op de pc met de juiste namen (zowel volume als mappen) gaf mij een ssd die het een week uithield, maar wel constant meldingen dat de snelheid niet voldoende zou zijn.

Terwijl de ssd onder Windows en Android perfect werkt.

En ik ben echt de enige niet met exact deze problemen.
Fly-guy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Misschien, maar zou niet weten wat er fout gaat.
De ssd in de auto formatteren levert een foutmelding op (meerdere keren geprobeerd), handmatig formatteren op de pc met de juiste namen (zowel volume als mappen) gaf mij een ssd die het een week uithield, maar wel constant meldingen dat de snelheid niet voldoende zou zijn.

Terwijl de ssd onder Windows en Android perfect werkt.

En ik ben echt de enige niet met exact deze problemen.
Firmware up-to-date? Anders eens compleet leeghalen inclusief verwijderen van partities en volgens een goede guide instellen?

• STIMPPYYY
[...]

Ik gebruik al meer dan 4 jaar een oude sata schijf van 250gb die ik nog had liggen van vroeger. Was dus al flink gebruikt. Nog nooit problemen mee gehad. Maar goed, 1TB SSD kost tegenwoordig ook geen drol meer.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:56:
Nog 4 weken en dan krijg ik mijn Model Y geleverd, Cherry Red met zwarte bekleding en velgen. Ik ga 'm voor 4 jaar/100k leasen.

Nu lees ik al een aantal maanden mee in dit topic, heb ook al de nodige posts opgeslagen als naslag, maar toch wil ik de vraag (nog eens) stellen. Wat zijn nou echte must-haves om aan te schaffen? Enerzijds wil ik een fijne auto voor 4 jaren, anderzijds geen duizenden euro's investeren in gadgets die over 4 jaar waardeloos zijn.

Een goede set bakken van Ali voor in de middenconsole en een goede iPhone-houder gaan er zeker komen, maar over de SEXY buttons twijfel ik bijvoorbeeld gezien de prijs (al ben ik volgende week jarig en heb ik wel iets gehint naar de leidinggevende ;) ).

Verder zijn er tig methoden om data te loggen. Ik heb een iPhone en een (oude) Synology NAS staan. Wat moet ik echt hebben, en wat is overkill? Teslamate, Tessie, enz?

Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise!
S3XY button is voor mij dan weer een must. Heel makkelijk te installeren maar de functies die je dan terugkrijgt... hemels. Ruitenwisser uitzetten met 1 klik (en dubbelklik om snelheid 1 te zetten), AP met linkerhand, en laadpoort openen met achterdeurhandel zijn volgens mij de top 3 in mn use case.
Koste me toen 250 eur als goed is voor 6 buttons, maar zelfs als het 500 euro was koop ik het.

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
thechip schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Zijn er geen originele bakje van Tesla zelf? Wat heeft iedereen toch met die Ali meuk. Een auto van plus 50k en dan van die Ali spatlappen, wheel covers en bakjes in de auto. Snap er serieus geen donder van waarom zou je dat doen?
Unpopular opinion: Zijn auto, zijn geld, zijn bakjes, zijn wheel covers.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor dashcam en sentry gebruik ik een Long Endurance MicroSD met een kleine adapter waardoor het nauwelijks groter is dan de standaard USB stick. Werkt perfect.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Vandaag voor het eerst naar werk gereden met nieuwe MY. Hiervoor had ik een VW Tiguan

ACC had ik nagenoeg altijd aan. Lane keeping ook. Nu op de Tesla merk ik dat ACC beter is in het inschatten van voertuigen voor mij. Hij remt al eerder af als iemand naar mijn baan wisseld bv en ziet ook stilstaande auto's.
Verder gaat afremmen geleidelijker en dat is wel prettig. Nadeel vind ik echter dat optrekken als de weg vrij is wel erg langzaam gaat. Volg afstand is goed maar hij gaat wel heel traag naar de voorganger toe, waardoor er lang een gat is. Ongeduldige bestuurders achter mij willen dan wel eens links inhalen.
Verder mis ik lane assit. AP is goed maar niet overal goed bruikbaar, en zonder AP stuur hij helemaal niet mee. De VW stuurde heel licht mee en dat was wel prettig om altijd aan te hebben. Tesla AP is alleen handig als je echt wilt dat het sturen overgenomen wordt.

Al me al erg tevreden, vooral het eerder zien van invoegend verkeer en stilstaande auto's geeft mij een veiliger gevoel.

• SirLct
xdc schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

welke app gebruik je daar dan voor iphone als dashboard? (zo ja welke houder gebruik je dan?)
krijg je dan zoiets als dit ?? https://www.tesery.com/nl...nel-tesla-model-3-model-y

nav topic hier ook watch for tesla gekocht 22 euro appstore (one time fee) zoals ik nu kan zien, met siri werkt het prachtig. (trunk en frunk openen en auto vergrendelen indien nodig)
https://enhauto.com/phone-mount (of gelijkwaardige)
met S3XY button app erop

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 09:12
In China gaan de prijzen voor de Y weer omlaag. Circa 2000 euro.... Benieuwd wanneer we het hier gaan zien.

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Beste mensen,

Bij het schoonmaken van het interieur van mijn M3 (van maart 2023) zag ik het volgende bij de achterzijde van de middenconsole:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwneMJH9EC1oP4_f8ZI5GT2_dwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxQHWuo1Tp5qCntU1xJeUA0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU2hFdrTocQwgycB78JOEKj289A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvasdiV5iqEtRvbD1fhL5vGh.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof de matte (top)folie aan het loslaten is. Mijn vriendin vroeg zich af of het geen beschermfolie is die ze in de fabriek zijn vergeten te verwijderen.

Weet iemand of dit een defect is of inderdaad gewoon een vergeten folie die er af moet?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38
The_Woesh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:18:
Nadeel vind ik echter dat optrekken als de weg vrij is wel erg langzaam gaat. Volg afstand is goed maar hij gaat wel heel traag naar de voorganger toe, waardoor er lang een gat is. Ongeduldige bestuurders achter mij willen dan wel eens links inhalen.
Voet op het gaspedaal wat naar beneden duwen. Kan je zelf bepalen hoe hard hij naar je ingestelde limiet moet crossen. Daarna gas gewoon weer loslaten en gaat die op je i gestelde limiet verder.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17
NMA schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:21:
Beste mensen,

Bij het schoonmaken van het interieur van mijn M3 (van maart 2023) zag ik het volgende bij de achterzijde van de middenconsole:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt alsof de matte (top)folie aan het loslaten is. Mijn vriendin vroeg zich af of het geen beschermfolie is die ze in de fabriek zijn vergeten te verwijderen.

Weet iemand of dit een defect is of inderdaad gewoon een vergeten folie die er af moet?
Je vriendin heeft gelijk. Bij mij issie zwart :+

• SirLct
bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

On topic;
Ik deel ook de minder leuke ervaringen. Komende woensdag hebben wij een trip gepland naar Parijs maar nu kreeg ik net tijdens het rijden kort deze onheilspellende melding:

09:07 | CP a163
Unable to DC Fast Charge - OK to AC charge
Service required to restore DC Fast Charging

😨

Gelijk een service request aangemaakt maar ik ga ze maandag als eerste werk ook bellen. Heb overigens nog niet geprobeerd te snelladen. Ik hoop dat ze het of snel op kunnen lossen (las ergens vervangen van wiring harness a 30 minuten) of een leen auto beschikbaar willen stellen…
Ojee ik hoop dat ze het snel kan fixen voor je! Gelukkig staat er niet iets over aandrijving en puur het laden. Want als dat ook verschijnt dan heb je de welbekende M3P batterij issue.

• SirLct
Inspired schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Er zal bij bepaalde packs toch een hogere degradatie zijn. Wellicht de LG packs? Of de 4680 cellen die toch wat minder zijn? Beide zijn NMC. Daarom zou ik me er met een Panasonic pack ook niks van aantrekken. Die cellen kunnen ook wat beter tegen op hoge SoC wegzetten. Net als LFP. NMC cellen hebben met hoge SoC wat eerder last van degradatie.
Dacht dat pana pack juist meer een diva is. Die geeft meer power maar moet echt op perfecte temperatuur etc. En ze zijn ook gevoelliger qua degradatie. Mijne zit al op 10.5% met 66,000km. Ca 25% van de tijd superchargen.

• Fly-guy
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Firmware up-to-date? Anders eens compleet leeghalen inclusief verwijderen van partities en volgens een goede guide instellen?
Alles up to date (auto en ssd), meerdere guides gevolgd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
wian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:12:
Voor dashcam en sentry gebruik ik een Long Endurance MicroSD met een kleine adapter waardoor het nauwelijks groter is dan de standaard USB stick. Werkt perfect.
Dat heb ik ook gedaan, alleen krijg ik die niet zo gepatitioneerd dat ik er ook muziek kan op zetten. Iemand goede tips hoe dat te doen op een iMac?

Sony A7 iv en wat recycled glas

SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Dacht dat pana pack juist meer een diva is. Die geeft meer power maar moet echt op perfecte temperatuur etc. En ze zijn ook gevoelliger qua degradatie. Mijne zit al op 10.5% met 66,000km. Ca 25% van de tijd superchargen.
Volgens mij valt dat diva gedrag wel mee. Viel me ook op dat dit LG pack steeds blijft voorverwarmen voor de SuCs. Met het Panasonic pack was dat alleen tijdens de eerste stop. Ook heeft dat pack veel minder issues met 90/100% SoC.

Sunri5e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:20:
In China gaan de prijzen voor de Y weer omlaag. Circa 2000 euro.... Benieuwd wanneer we het hier gaan zien.
Daar is ook meer concurrentie denk ik. Dus hier hoeft het (nog) niet.

SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

S3XY button is voor mij dan weer een must. Heel makkelijk te installeren maar de functies die je dan terugkrijgt... hemels. Ruitenwisser uitzetten met 1 klik (en dubbelklik om snelheid 1 te zetten), AP met linkerhand, en laadpoort openen met achterdeurhandel zijn volgens mij de top 3 in mn use case.
Koste me toen 250 eur als goed is voor 6 buttons, maar zelfs als het 500 euro was koop ik het.
Ah. Die door handle optie voor laadpoort dat is wel chill ja. Denk dat ik de nieuwe knob preorder met een paar buttons.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-01 19:06
DS7 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Bij publieke laadpalen is het doorgaans wel zo dat zodra de accu vol is het laden stopt en niet meer hervat wordt.

Daarnaast is het ook niet zo netjes om een publieke laadpaal langdurig bezet te houden.
Afgelopen vakantie de auto geparkeerd op Frankfurt Airport. Daar hebben ze parkeerplekken die je vooraf reserveert met oplaadpaal. Kan de auto de hele vakantie aan de laadpaal en oplaadkosten zijn inbegrepen bij de parkeerkosten (ongeveer 30 euro hoger), de parkeerplek is ook breder dan normaal. Was heerlijk, de auto (MY LR) hele vakantie op 90% en nadat we geland waren direct doorgeladen naar 100%. Enige nadeel is dat Frankfurt niet echt in de buurt ligt....

• this
sjors123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Afgelopen vakantie de auto geparkeerd op Frankfurt Airport. Daar hebben ze parkeerplekken die je vooraf reserveert met oplaadpaal. Kan de auto de hele vakantie aan de laadpaal en oplaadkosten zijn inbegrepen bij de parkeerkosten (ongeveer 30 euro hoger), de parkeerplek is ook breder dan normaal. Was heerlijk, de auto (MY LR) hele vakantie op 90% en nadat we geland waren direct doorgeladen naar 100%. Enige nadeel is dat Frankfurt niet echt in de buurt ligt....
Waarom laat je die op zo'n hoge soc de hele vakantie? Had je die niet beter op 60% gelaten om dan met de laadplanning die op 100% te zetten op het moment dat je ongeveer landt?

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Inspired schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Daar is ook meer concurrentie denk ik. Dus hier hoeft het (nog) niet.
ik weet niet of lokale concurrentie voor Tesla veel uitmaakt... Als er door concurentie minder in china verkocht wordt, dan kunnen ze meer naar europa verschepen en hier verkopen. Zoland Tesla shanghai op vol vermogen blijft produceren en ze alle autos kunnen verkopen hoeft de prijs niet omlaag.

Ik denk dat de verlaging of tijdelijk is omdat ze iets teveel voor de lokale markt hebben gemaak en nu meer voor europa gaan maken of dat het inderdaad een voorbode is van wereldwijde verlaging.

• Caelorum
this schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Waarom laat je die op zo'n hoge soc de hele vakantie? Had je die niet beter op 60% gelaten om dan met de laadplanning die op 100% te zetten op het moment dat je ongeveer landt?
Het maakt allemaal net uit. Dan zit je dus jaren te klooien met laden om een degradatie net een .5% lager te hebben en een paar maanden uit te stellen.
The_Woesh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

ik weet niet of lokale concurrentie voor Tesla veel uitmaakt... Als er door concurentie minder in china verkocht wordt, dan kunnen ze meer naar europa verschepen en hier verkopen. Zoland Tesla shanghai op vol vermogen blijft produceren en ze alle autos kunnen verkopen hoeft de prijs niet omlaag.

Ik denk dat de verlaging of tijdelijk is omdat ze iets teveel voor de lokale markt hebben gemaak en nu meer voor europa gaan maken of dat het inderdaad een voorbode is van wereldwijde verlaging.
Natuurlijk is dit belangrijk. Het is een grote markt daar. Je wil al die auto’s niet verschepen.

• this
Caelorum schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Het maakt allemaal net uit. Dan zit je dus jaren te klooien met laden om een degradatie net een .5% lager te hebben en een paar maanden uit te stellen.
Waarom suggereert Tesla dan sinds hun laatste update dat je beter 80% kan aanhouden?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Gisteren nogmaals over mijn verjaardagscadeau gehad en mijn vrouw wil de SEXY buttons wel cadeau doen. Geen verrassing meer, maar wel iets waarvan ik zeker weet dat ik het wil hebben ;)

Iemand een idee qua levertijd, dat vind ik op de website niet terug.

En @SirLct of anderen, zou je eens willen laten zien hoe/waar je de buttons geplakt hebt? Ik ben ook een links-aan-het-stuur rijder (elleboog op de raamstijl) en AP op links lijkt me dus ook ideaal. Maar plak je 'm dan achter het stuur uit het zicht of ergens anders? De vraag geldt ook voor de andere opties.
Zijn 6 buttons niet wat overkill, of heb je aan 4 echt niet genoeg?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

coelho schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Gisteren nogmaals over mijn verjaardagscadeau gehad en mijn vrouw wil de SEXY buttons wel cadeau doen. Geen verrassing meer, maar wel iets waarvan ik zeker weet dat ik het wil hebben ;)

En @SirLct of anderen, zou je eens willen laten zien hoe/waar je de buttons geplakt hebt? Ik ben ook een links-aan-het-stuur rijder (elleboog op de raamstijl) en AP op links lijkt me dus ook ideaal. Maar plak je 'm dan achter het stuur uit het zicht of ergens anders? De vraag geldt ook voor de andere opties.
Zijn ook via Amazon snel te krijgen dacht ik. Zal wel wat duurder zijn. Je kunt ook de nieuwe knob preoderen. Daar zit ook een nieuwe commander bij die (wellicht) meer gaat kunnen.

• coelho
wian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:12:
Hoeveel opslag heb je voor die functies nodig?

Muziekopslag is niet noodzakelijk volgens mij, je kunt toch ook een spotify playlist van je telefoon af streamen, of niet?

• Adrenaline0182
Dit is echt heel tof/handig. Als ik zoiets zou willen laten monteren, is er dan een partij die je me adviseren kunt? Ik zie dat er een installatie video bijzit, maar ik ben echt zo a-technisch als ik weet niet wat, dus ik durf dat simpelweg niet... :X

• coelho
Inspired schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Zijn ook via Amazon snel te krijgen dacht ik. Zal wel wat duurder zijn. Je kunt ook de nieuwe knob preoderen. Daar zit ook een nieuwe commander bij die (wellicht) meer gaat kunnen.
Plus dat het tot kerst gaat duren voor ze uitleveren.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
Tommie12 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:53:
[...]
Dat heb ik ook gedaan, alleen krijg ik die niet zo gepatitioneerd dat ik er ook muziek kan op zetten. Iemand goede tips hoe dat te doen op een iMac?
Zie die gelijkaardige issues en de huidige discussie erover tussen @Fly-guy en @Inspired ? Is mijns inziens hetzelfde, en ditzelfde heb ik overigens ook :
flupp schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:47:
[...]
Ik heb het gelijkaardige aan de hand. Fenomenen zijn, indien niet helemààl dezelfde, dan toch héél gelijklopend.

Ik ben beginnen de USB3-naar-USBC converter te verdenken die tussen de Tesla en de SD- kaart zit. Ik doe alles in Linux.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• this
coelho schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Hoeveel opslag heb je voor die functies nodig?

Muziekopslag is niet noodzakelijk volgens mij, je kunt toch ook een spotify playlist van je telefoon af streamen, of niet?
Hoeveel je nodig hebt weet ik niet, maar hou er rekening mee dat hoe kleiner de opslag is, hoe sneller je door een volledige opslag cyclus heen zit.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:22
Wel grappig dat iedereen prat gaat op het cleane uiterlijk en weinig knoppen in de Tesla om vervolgens extra knoppen bij te bestellen omdat functionaliteit ontbreekt die toch wel handig blijkt of extra schermpjes installeert :9.

Volgens mij lopen de verkopen in China wat terug de laatste tijd toch? Ik gok dat daarom de prijsverlagingen inderdaad doorgevoerd worden. De concurrentie is daar ook groot en in Europa lopen de verkopen volgens mij dikke prima dus is er geen directe reden tot prijsverlagingen al weet je het met die Musk nooit natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2023 11:57 ]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-01 17:53
GeeMoney schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:55:
Wel grappig dat iedereen prat gaat op het cleane uiterlijk en weinig knoppen in de Tesla om vervolgens extra knoppen bij te bestellen omdat functionaliteit ontbreekt die toch wel handig blijkt of extra schermpjes installeert :9.

Volgens mij lopen de verkopen in China wat terug de laatste tijd toch? Ik gok dat daarom de prijsverlagingen inderdaad doorgevoerd worden. De concurrentie is daar ook groot en in Europa lopen de verkopen volgens mij dikke prima dus is er geen directe reden tot prijsverlagingen al weet je het met die Musk nooit natuurlijk.
Onder het mom clean... Wat mij betreft is het gewoon kosten besparing. Maar goed ik moet zeggen dat ik nu ook amper aan de knoppen draai in mijn huidige auto. Hoe vaak verstel je nou je spiegels? Climate control staat altijd op 20,5 dus daar zit ik ook nooit aan. Richtingaanwijzer als knop op je stuur en geen stengel voor schakelen lijkt me daarentegen weer mega irritant :+ Dus ik wacht even de refresh van de M3 af

• Caelorum
this schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Waarom suggereert Tesla dan sinds hun laatste update dat je beter 80% kan aanhouden?
Oh het is een LR. Tja.. dan 80% aanhouden.

Wat Tesla zegt zou ik niet teveel druk over maken. Ze kunnen vanalles roepen want ze hoeven toch maar 70% capaciteit te garanderen. Dat zie je ook bij de LFP packs waarvan bekend is dat ze ook niet continu op 100% moeten staan, maar desondanks is dat wel wat ze aanraden te doen (min of meer), want het echte verhaal proberen duidelijk te maken gaat niet voor de gemiddelde bestuurder.

• SirLct
coelho schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb dus:
1. Achter stuur aan de linkerkant = AP aan. Dit is handig want je doet de richtingaanwijzer met linkerhand/ linker hendel.
2. Achter de scherm links, enkel klik = Ruitenwisser uit, dubbelklik= ruitenwisser op medium standje
3. Achter de scherm rechts, enkel klik = passagier deur open, dubbelklik = rechter achter deur open
Handig id winter als de deuren bevroren zijn, of als iemand meegaat die niet weet hoe die handel werkt :D
4. Op de middenconsole links = frunk open
5. Op de middenconsole rechts = glovebox open
4&5 is omdat mn vrouw het makkelijker vind.
6. Thuis bij de laadpaal om laadpoort snel te ontgrendelen

Ze hebben ook de S3XY knob in pre-launch, ik weet niet hoe snel die komt, maar lijkt me ook handig.
Ik heb bijv nu op knop 5 dubbelklik = preheat de batterij. Maar af en toe zie ik niet of ie het wel pakt of niet dus elke keer weer de app openen om te checken. Met dat knob zou je het gelijk kunnen zien welke action je hebt gedaan.

Ik weet alleen niet of de plaatsing van de knob heel handig is. Ik weet dat ze zoiets a-la iDrive systeem van BMW wil maken, maar ik wil juist niet naar beneden kijken om iets te bedienen.

• SirLct
Adrenaline0182 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Dit is echt heel tof/handig. Als ik zoiets zou willen laten monteren, is er dan een partij die je me adviseren kunt? Ik zie dat er een installatie video bijzit, maar ik ben echt zo a-technisch als ik weet niet wat, dus ik durf dat simpelweg niet... :X
In principe is dit goed te doen als je beetje voorzichtig doet. Je kan ook contact opnemen met Tesland, ze doen echt van alles voor tesla en kan je hier zeker mee helpen.

• ybos
SirLct schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb dus:
1. Achter stuur aan de linkerkant = AP aan. Dit is handig want je doet de richtingaanwijzer met linkerhand/ linker hendel.
2. Achter de scherm links, enkel klik = Ruitenwisser uit, dubbelklik= ruitenwisser op medium standje
3. Achter de scherm rechts, enkel klik = passagier deur open, dubbelklik = rechter achter deur open
Handig id winter als de deuren bevroren zijn, of als iemand meegaat die niet weet hoe die handel werkt :D

Ze hebben ook de S3XY knob in pre-launch, ik weet niet hoe snel die komt, maar lijkt me ook handig.
Ik heb bijv nu op knop 5 dubbelklik = preheat de batterij. Maar af en toe zie ik niet of ie het wel pakt of niet dus elke keer weer de app openen om te checken. Met dat knob zou je het gelijk kunnen zien welke action je hebt gedaan.

Ik weet alleen niet of de plaatsing van de knob heel handig is. Ik weet dat ze zoiets a-la iDrive systeem van BMW wil maken, maar ik wil juist niet naar beneden kijken om iets te bedienen.
3 vind ik een hele goeie, die ga ik ook toepassen :Y
2 heb ik ook ingesteld maar reageert op 1 of andere manier niet, misschien nogmaals instellen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
T-Blizzard schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Onder het mom clean... Wat mij betreft is het gewoon kosten besparing. Maar goed ik moet zeggen dat ik nu ook amper aan de knoppen draai in mijn huidige auto. Hoe vaak verstel je nou je spiegels? Climate control staat altijd op 20,5 dus daar zit ik ook nooit aan. Richtingaanwijzer als knop op je stuur en geen stengel voor schakelen lijkt me daarentegen weer mega irritant :+ Dus ik wacht even de refresh van de M3 af
Dan moet je er juist nu een kopen ;)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou nog steeds geld over hebben voor een officiele HUD, waarvan ik weet dat je niet iedere update moet afwachten of het nog werkt ja/nee.

Het display is mooi en snel maar fysieke knoppen blijven gewoon handiger tijdens het rijden :) Hoef niet gelijk een heel dashboard vol maar het is nu net ietsjes te ver doorgeslagen. Verstellen van spiegels kan prima via het display maar bijv het wisselen van ruitenwisser snelheid had wel via een draaiknop op één van de pookjes gemogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 14-08-2023 12:37 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Die knop vindt je blind en alles wat je ermee bedient zie je op het scherm voor je..
[...]

Ik heb dus:

Ik heb er achter op de middenconsole ook twee geplakt:
1x Ventilatie Achter Aan/Uit
1x Stoelverwarming Rechtsachter Aan/Uit (want links staat nog de zitverhoger voor mijn zoontje en rechtsachter zit nog wel eens een volwassene).
Ik heb nog een knopje over om ook linksachter de stoelverwarming Aan/Uit te kunnen doen wanneer mijn zoontje uit de zitverhoger is.

Verder een knopje achter het scherm om het handschoenenvakje te kunnen openen.

Ik heb de AP knop onderaan aan de achterkant van het stuur geplakt. Linkerhand knippert, rechterhand schakelt AP weer in. En handjes liggen rustig in de schoot (ontspannen voor schouders) en kunnen AP uitschakelen als het moet. Dan begint de auto ook meteen te remmen, wat de reactietijd verkort tov eerst met de voet op de rem drukken.

Ik heb ze ook links en rechts aan de achterkant van het stuur om daar de Regeneratie Up/Down te kunnen bedienen, en zo de bediening in mijn vorige auto te benaderen. Maar helaas is de reactietijd van de regeneratie niet helemaal direct, dus dat gebruik ik steeds minder. Maar eens wat anders aan toewijzen.

Ruitenwissers is een goed idee, maar ik merk steeds minder problemen daarmee sinds de laatste updates. Ook de Auto High Beam is in mijn ervaring gewoon opgelost en heb ik geen omkijken meer naar.

Die van de rechterportieren vind ik wel handig bedacht.
Het leuke is dat je de knopjes overal kunt plakken en dus ook uit het zicht. Achterkant van het stuur of scherm bijvoorbeeld, of net onder de lip van klep van de middenconsole.
Volgens mij lopen de verkopen in China ook gewoon op. Tot nu toe is iedere maand in dit jaar hoger dan dezelfde maand in het vorige jaar. En de prijsaanpassing geldt alleen voor de LR en P modellen, niet voor de RWD die het overgrote deel van de verkopen draagt. Kennelijk wil Tesla dus wat meer mensen verleiden tot een upsell.

[ Voor 19% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-08-2023 12:54 ]

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:45
mitsumark schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Die knop vindt je blind en alles wat je ermee bedient zie je op het scherm voor je..
Je ziet niet altijd een terugmelding op het scherm. Ik heb een knop voor chill en standaard, en de instelling op het scherm gaat niet mee. Verder knop achter het scherm voor handschoenkastje en een in de middenconsole voor autopilot aan.

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
bilgy_no1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb ze ook links en rechts aan de achterkant van het stuur om daar de Regeneratie Up/Down te kunnen bedienen, en zo de bediening in mijn vorige auto te benaderen. Maar helaas is de reactietijd van de regeneratie niet helemaal direct, dus dat gebruik ik steeds minder. Maar eens wat anders aan toewijzen.
Daar wil ik ze eigenlijk ook voor kopen.
Ik ben zo gewend om te flipperen dat ik dat uit automatisme ook in andere auto's doe.

Is er echt zo'n lange reactietijd?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
edelf schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Je ziet niet altijd een terugmelding op het scherm. Ik heb een knop voor chill en standaard, en de instelling op het scherm gaat niet mee. Verder knop achter het scherm voor handschoenkastje en een in de middenconsole voor autopilot aan.
Een Tesla met SEXY buttons is dan ook geen BMW met idrive :)
Maar het kán dus wel, als je (Tesla) zo'n knop voorziet en de software schrijft.
Dn Tinus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Daar wil ik ze eigenlijk ook voor kopen.
Ik ben zo gewend om te flipperen dat ik dat uit automatisme ook in andere auto's doe.

Is er echt zo'n lange reactietijd?
Ik zou het weer eens moeten proberen; wellicht is het veranderd. Maar het is gewoon niet helemaal zonder vertraging. Met de vorige auto flipperde ik om precies en optimaal tot stilstand te komen. Ik kon het ook helemaal uitzetten (dus eigenlijk alsof je in Neutraal uitrolt) en dan weer omhoog flipperen om tot stilstand te komen.

Dat was een leuk spelletje om zo te rijden, maar in de vorige auto gebruikte ik uiteindelijk vooral de automatische regeneratie: standaard bijna helemaal uit om ver uit te rollen en dan ging hij het zelf opvoeren om achter een andere auto tot stilstand te komen.

De buttons leken me daarvoor een goede vervanging, maar uiteindelijk ben ik nu ook wel gewend aan moduleren van de regeneratie met mijn voet op het stroompedaal.

Ben nog steeds blij met de buttons. Vooral de Autosteer (of AP) Aan/Uit via een makkelijk bereikbaar knopje ipv de stengel 2x in te drukken vind ik qua comfort al de moeite waard. Ook de frunk en laadklep openen via de deurhendels is super handig.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Dan is het dus NIET zoals een iDrive knob in bmw of het equivaent van audi, want daar moet je dus net NIET naar beneden kijken. Met die bediening in audi en bmw kan ik blind alles bedienen op een erg logische manier.

Vooral draaien om snel even de kaart te zoomen of uit te zoomen (ipv de gesture op een scherm, bij mij in polestar dan wel). Volume aanpassen, zenders kiezen...

Ik zie dat die tesla knob een schermpje heeft op de knob, maar dat is dom ontwerp. Komt er van als die dingen niet via de fabrikant perfect geïntegreerd zijn in het infotainment, en vermoedelijk slechts een soort bluetooth button zijn...

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 09:34
voor de snelle beslissers, er zijn weer model 3 RWD LR's op voorraad (geen demo) en een aantal LR's (wel demo).

[ Voor 5% gewijzigd door datadevil op 14-08-2023 13:25 ]

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
laat maar... :O

[ Voor 98% gewijzigd door Amos_x op 14-08-2023 13:47 ]

• turkeyhakan
Hebben jullie de onderkant van je Model 3 wel eens geschraapt over het wegdek bij het inrijden of uitrijden van een hoge garage? Dat hoor je vast en zeker neem ik aan? :-)
Amos_x schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Dit sterkt mijn vermoeden dat tesla rijders bovengemiddeld single zijn en alleen in de wagen zitten (gechargeerd, zal wel niet zo zijn). Ik elk geval begrijp ik nooit dit soort opmerkingen. Ga je nooit met vrienden op vakantie? Iemand anders je auto lenen? (die je vertrouwt). Iemand van het gezin die de seating position moet aanpassen?

Je ouders die het te warm of te koud hebben? Zelfs als ik alleen ben, pas ik de cc vaak genoeg aan. Soms heb ik het te warm, te koud (afhankelijk van waar ik kom), of wil ik dat de cabine sneller afkoelt. Of minder hard droge lucht blaast, maar wel afkoelt, of in de winter afhankelijk van hoe ik gekleed ben (dikke trui, of net minder dik)...

Ik lees dit soort statements met verbazing. Ik zal vast wel een spast zijn die zich niet overgeeft aan hoe de auto alles voor de bestuurder regelt.
Maak je gewoon een eigen profiel voor die meteen gekoppeld is aan haar/zijn telefoon. Nooit meer kloten met de stoel en stuur stand. Heerlijk. Climate stond in vorige auto’s ook gewoon op auto. En dat is simpel aan te passen. Nee, dit is ontwetenheid van niet Tesla rijders imho.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:41
[...]

Dit sterkt mijn vermoeden dat tesla rijders bovengemiddeld single zijn en alleen in de wagen zitten (gechargeerd, zal wel niet zo zijn). Ik elk geval begrijp ik nooit dit soort opmerkingen. Ga je nooit met vrienden op vakantie? Iemand anders je auto lenen? (die je vertrouwt). Iemand van het gezin die de seating position moet aanpassen?

Je ouders die het te warm of te koud hebben? Zelfs als ik alleen ben, pas ik de cc vaak genoeg aan. Soms heb ik het te warm, te koud (afhankelijk van waar ik kom), of wil ik dat de cabine sneller afkoelt. Of minder hard droge lucht blaast, maar wel afkoelt, of in de winter afhankelijk van hoe ik gekleed ben (dikke trui, of net minder dik)...

Ik lees dit soort statements met verbazing. Ik zal vast wel een spast zijn die zich niet overgeeft aan hoe de auto alles voor de bestuurder regelt.
Je weet toch van te voren wat je koopt neem ik aan?

Jij hebt hier blijkbaar problemen mee dus dan koop je gewoon geen tesla toch?

En nee ik ga geen andere auto kopen omdat mijn ouders/vrienden/familie een knop voor de cc makkelijker vinden..

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 09:34
[...]

ik zet hem eigenlijk altijd heel dicht op de buitentemperatuur indien fijn, of zet de airco zelfs uit. Alles om extra wh te besparen :)

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-01 09:19
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:31:
Hebben jullie de onderkant van je Model 3 wel eens geschraapt over het wegdek bij het inrijden of uitrijden van een hoge garage? Dat hoor je vast en zeker neem ik aan? :-)
Tot mijn verbazing niet, de parkeerplaatsen voor mijn huis zijn nogal hoog tov de weg en met mijn vorige auto (Golf sportsvan) schraapte ik dan wel eens, vermoedelijk door de zachtere vering. Bij mij model 3 is dat (nog) niet gebeurd.

• Wolly
  • Niet online
datadevil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

ik zet hem eigenlijk altijd heel dicht op de buitentemperatuur indien fijn, of zet de airco zelfs uit. Alles om extra wh te besparen :)
Waarom zou je een auto kopen met alles erop en eraan om dan vervolgens te gaan rijden alsof je in een 2CV zit :?

• Himalaya
  • Laatst online: 23:29
turkeyhakan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:31:
Als dat gebeurt dan hoor je dat inderdaad. Mij in >80k km tot nu toe één keer gebeurt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• turkeyhakan
Himalaya schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Als dat gebeurt dan hoor je dat inderdaad. Mij in >80k km tot nu toe één keer gebeurt.
Geen schade aan overgehouden hoop ik?
Pagina: 1 ... 81 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: