Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.727.952 views
DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Haalt jouw MYP niet de 250 kW bij de V3?

Verder eens met dat de MYP tov mijn M3P toch weer nog verder is. Al was het maar omdat er eindelijk een 'skiluik' is. ;) Hopelijk snel de MYP hier op de oprit.
Ja, haalt hij wel maar niet heel lang. Snelheid zakt sneller weg dan met het Panasonic pack. Allemaal geen probleem hoor maar valt wel op.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:46
JustC schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:09:
Nog even een vraagje hier

Zijn er ook mensen met een model 3 met kinderen in de leeftijd van 1 tot 4 ?

Hoe doen jullie het met bagage zoals kinderwagens en koffers ?

Ik heb proefgereden in een Y maar kwam nu een M3 long range uit 2019 tegen voor bijna de helft van de prijs en die is privé wel weer erg interessant ipv zakelijk leasen en dus geen bijtelling.

Zijn er nog dingen die slecht zijn aan een 2019 model ?

Beetje aan het afwegen wat handig is.
Hier eentje van een paar maand en eentje van anderhalf jaar. Met een thule sleek waar 2 kinderzitjes/reiswieg + zitje op passen lukt het perfect in de model 3.
Maar wij gaan wel nooit langer dan een paar dagen weg met de auto. Ik denk dat het lastig zou worden als we eens een hele week weg willen ivm bagage.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09-2025

DS7

turkeyhakan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Tov jouw M3P wellicht, maar ik kom uit een MYP van eind 2022 en nu een nieuwe M3P. De M3P bevalt mij beter en verder geen verschil in uitrusting of kwaliteit uiteraard. De Y heeft meer ruimte en de zit is wat hoger. That’s all.
De M3P is iets sportiever (al scheelt het niet veel). De MYP is wel echt veel praktischer. Ik heb twee kinderen die gek genoeg ieder jaar ouder worden en ook steeds groter... Daar loop ik met de M3P wel tegenaan. Ook als je een keer iets mee wil nemen is het vaak net te groot.

Dat ze technisch vooral hetzelfde zijn (biodefence is een uitzondering) weet ik.

Voor mij is de MYP echt wel de betere keuze. En Midnight Cherry Red vind ik erg mooi. ;)

• DS7

DS7

Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Ja, haalt hij wel maar niet heel lang. Snelheid zakt sneller weg dan met het Panasonic pack. Allemaal geen probleem hoor maar valt wel op.
Nou ja, bij V3 heb je nauwelijks nog de tijd om goed te pissen voordat je weer moet vertrekken. Mijn vrouw heeft daarom ook een hekel aan V3 SuC. :P

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
De M3P is sportiever, gaat lekkerder door de bochten en is leuker rijden dan de MYP. Maar, met een gezin met wat oudere kinderen en als je zelf boven de 40 bent zou ik altijd de MYP boven de M3P verkiezen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• DS7

DS7

Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:01:
De M3P is sportiever, gaat lekkerder door de bochten en is leuker rijden dan de MYP.
Het verschil is klein en op de openbare weg heb je zelden dat je echt iets daaraan hebt.

En voor het circuit zijn ze eigenlijk niet geschikt. Ook niet met track mode. Dan moet je echt eerst semi slicks gaan monteren en de remmen voor en achter aanpassen, inclusief meer koeling die kant op. Kun je beter meteen een track day car erbij nemen. ;)

Dus ik ga het niet missen.

(wat 40+ zijn ermee te maken heeft ontgaat mij overigens, ik reed op mijn 40e een 911 GT2 als daily driver, die ik ook zeer geregeld uitliet op de Nordschleife)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:38
datadevil schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

ah ja, dat is al reden om hem er niet constant op te hebben inderdaad.
Hier een 2019 M3 en sinds aanschaf is de trekhaak er niet meer af geweest omdat ik hem bijna wekelijks gebruik. De aanhangwagenmodus hoort automatisch uit te gaan als er niets aangekoppeld is maar dat gaat nog weleens fout. Maar het is absoluut niet o dat je altijd in aanhangwagenmodus rijdt als de trekhaak gemonteerd is.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Het verschil is klein en op de openbare weg heb je zelden dat je echt iets daaraan hebt.

En voor het circuit zijn ze eigenlijk niet geschikt. Ook niet met track mode. Dan moet je echt eerst semi slicks gaan monteren en de remmen voor en achter aanpassen, inclusief meer koeling die kant op. Kun je beter meteen een track day car erbij nemen. ;)

Eens, ik prefereer overigens de huidige MY LR boven de vorige M3P. Vond de M3P echt wel heel leuk, maar zou die nu niet opnieuw kiezen.
(wat 40+ zijn ermee te maken heeft ontgaat mij overigens, ik reed op mijn 40e een 911 GT2 als daily driver, die ik ook zeer geregeld uitliet op de Nordschleife)
Een aantal redenen, waarvan één sowieso 100% persoonlijk: Ik nam voorheen best wel veel risico en haalde overal waar het kon in, altijd sprintjes bij stoplichten, etc. en naarmate je ouder wordt wordt dat steeds minder belangrijk (voor mij althans). Daarnaast vonden mijn vrouw en ik de lage zit en het uitstappen van de M3P steeds minder fijn (zal bij een ander mogelijk pas vanaf 50 of 60 gaan spelen ;) ), bij de Model Y is dat veel comfortabeler. En de persoonlijke reden: Ik heb ooit door een ongeluk mijn rechter enkel helemaal naar de knoppen geholpen, daarom is een Y sowieso voor mij wat makkelijker met in-/uitstappen.

Maar goed, die overwegingen zijn voor iedereen anders. Ik moest mij bij de M3 echt afzetten om uit te stappen, bij de MY heb ik dat gelukkig niet meer.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
njiwedu0b schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

Alternatief is de kleinere unit in de zij ruimte aan de linker kant; ook nog behoorlijk wat plek. Maar prijzig. 😕
Tja, of gewoon wat bagage onderin (welke je niet op dag 1 direct nodig hebt), en gewoon een normale koelbox van <100 euro in de kofferbak ;)

• DS7

DS7

Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:23:
[...]

Eens, ik prefereer overigens de huidige MY LR boven de vorige M3P. Vond de M3P echt wel heel leuk, maar zou die nu niet opnieuw kiezen.

[...]

Een aantal redenen, waarvan één sowieso 100% persoonlijk: Ik nam voorheen best wel veel risico en haalde overal waar het kon in, altijd sprintjes bij stoplichten, etc. en naarmate je ouder wordt wordt dat steeds minder belangrijk (voor mij althans). Daarnaast vonden mijn vrouw en ik de lage zit en het uitstappen van de M3P steeds minder fijn (zal bij een ander mogelijk pas vanaf 50 of 60 gaan spelen ;) ), bij de Model Y is dat veel comfortabeler. En de persoonlijke reden: Ik heb ooit door een ongeluk mijn rechter enkel helemaal naar de knoppen geholpen, daarom is een Y sowieso voor mij wat makkelijker met in-/uitstappen.

Maar goed, die overwegingen zijn voor iedereen anders. Ik moest mij bij de M3 echt afzetten om uit te stappen, bij de MY heb ik dat gelukkig niet meer.
Op die manier. Ja, ik had al een uitlaatklep op de Nordschleife (en af en toe andere circuits). Ik vind het al heel lang veel te druk op Nederlandse wegen. En daar waar het vroeger leuk sturen was heb je nu allemaal verkeersdrempels en dat soort ongein.

Dus ik rijd op de openbare weg vaak heel rustig. Maar dat heeft niets met leeftijd te maken voor mij, want op het circuit gaat de knop weer om als het moet.

Maar ik snap wat je bedoelt. Als jong gastje doe je toch sneller gekke dingen op de openbare weg.

• DS7

DS7

mitsumark schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:28:
[...]

Tja, of gewoon wat bagage onderin (welke je niet op dag 1 direct nodig hebt), en gewoon een normale koelbox van <100 euro in de kofferbak ;)
Die hele goedkope koelen minder goed. Met vergelijkbare koelingsmogelijkheden zit je wel naar 400-500 euro te kijken.

Maar ik zou ook nooit zo'n op maat gemaakte nemen. Je betaalt er extra voor en het is niet per se handiger.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-01 11:37
[...]

Dat verschil merk je toch gewoon altijd?
De ene rijdt sportiever, dat heeft nog niets met snelheid te maken of acceleratie. Alles met hoe de wegligging is en hoe strak hij stuurt.

Mijn Model 3 is misschien sneller dan een Porsche 718 Cayman, maar die Porsche is veel sportiever. Dat merk je iedere bocht, ook als je zachter door de bocht stuurt. Het is de hele zithouding, dicht bij de grond, net een kart. Al zet je er een Model S plaid tegenover. De Porsche rijdt en stuurt sportiever, ondanks dat de plaid een stuk sneller is.

• DS7

DS7

Tweak_ers schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 02:41:
[...]

Dat verschil merk je toch gewoon altijd?
De ene rijdt sportiever, dat heeft nog niets met snelheid te maken of acceleratie. Alles met hoe de wegligging is en hoe strak hij stuurt.

Mijn Model 3 is misschien sneller dan een Porsche 718 Cayman, maar die Porsche is veel sportiever. Dat merk je iedere bocht, ook als je zachter door de bocht stuurt. Het is de hele zithouding, dicht bij de grond, net een kart. Al zet je er een Model S plaid tegenover. De Porsche rijdt en stuurt sportiever, ondanks dat de plaid een stuk sneller is.
Ja, je merkt dat je lager zit. Maar daar heb je geen voordeel van als je met het verkeer mee tokkelt. Het is eerder een nadeel. Al die sportiviteit gaat ten koste van comfort.

Laag zitten is fijn omdat je dan beter kan voelen wat de auto doet en hoe lager het zwaartepunt, hoe makkelijker de auto door de bocht gaat. Overigens, zo hoog is de MYP helemaal niet, dus die gaat prima door de bocht, de hoge zitpositie is deels kunstmatig.

En omgekeerd: in een Porsche zit je echt nog een stuk lager dan in een Model 3.

Nogmaals: voor mij heeft de M3P nauwelijks meerwaarde over de MYP, maar andersom heeft de MYP die meerwaarde wel voor mij.

Key words: voor mij. ;)

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ybos schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:19:
[...]

Hier een 2019 M3 en sinds aanschaf is de trekhaak er niet meer af geweest omdat ik hem bijna wekelijks gebruik. De aanhangwagenmodus hoort automatisch uit te gaan als er niets aangekoppeld is maar dat gaat nog weleens fout. Maar het is absoluut niet o dat je altijd in aanhangwagenmodus rijdt als de trekhaak gemonteerd is.
Ok, ik kreeg hem niet uit. Het ging om fietsendrager, die was eraf, stekker was eruit, maar toch aanhangwagen modus bleef aan. Dat, icm met de instructie in de manual en snel de conclusie getrokken. Ik zal bij de volgende rit de trekhaak eraan laten. Want ik vond het al irritant als je vaak de fietsen meeneemt om de trekhaak er steeds af te halen. (Ook is het frontje verwijderen nogal prutswerk, viel mij vies tegen van Tesla)

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
The_Woesh schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Ok, ik kreeg hem niet uit. Het ging om fietsendrager, die was eraf, stekker was eruit, maar toch aanhangwagen modus bleef aan. Dat, icm met de instructie in de manual en snel de conclusie getrokken. Ik zal bij de volgende rit de trekhaak eraan laten. Want ik vond het al irritant als je vaak de fietsen meeneemt om de trekhaak er steeds af te halen. (Ook is het frontje verwijderen nogal prutswerk, viel mij vies tegen van Tesla)
Je kan de aanhanger modus gewoon met de hand uitzetten (ook als er nog een aanhanger aan gekoppeld zit). Bij mij blijft ie ook vaak aan nadat ik met fietsen dragers heb gereden en zet m dan meestal zelf uit

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:53
Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:16:
Thnx voor de antwoorden op de app.
Die kofferbak is voor mij wel t minpunt.

Met vorige auto pakte ik sleutel zodra ik boodschappenkratje uit wagentje pakte.
Op knopje duwen en kofferbak ging open.

Nu zet ik t kratje neer, en duw dan handmatig op t knopje van de kofferbak.
Telefoon ervoor pakken is natuurlijk te omslachtig,

Siri commando’s gebruik ik niet, ook niet op de Watch. Maar voor 20 euro kan je dus een commando inspreken waarmee de kofferbak van je tesla opengaat.
Maar je kunt toch de achterklep openen met de app? Of je nu je sleutel uit je broekzak haalt of je telefoon.

Of een voetsensor a €100,-? Met installatie €230,-?

https://www.tesland.com/n...model-y-foot-kick-sensor/

• this
Het is precies wat lastig om de keuze van een ander te aanvaarden. 40 jaar als vereiste om een Y te mogen rijden…
Of omgekeerd dat je een jong gastje moet zijn om eens sportief te rijden met een 3…

Elk zijn eigen voorkeuren toch. Daarvoor hoef je niet denigrerend te doen over de ander hun keuze.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:59
The_Woesh schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
ik vond het al irritant als je vaak de fietsen meeneemt om de trekhaak er steeds af te halen. (Ook is het frontje verwijderen nogal prutswerk, viel mij vies tegen van Tesla)
Afgezien van het frontje er af halen, prutswerk ja. Maar met juiste tools beter te doen. Echter de trekhaak er op en afdoen is mega makkelijk. Letterlijk er in duwen en klaar. Volgens mij heb jij een M3, is het dan zo anders dan bij MY?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:42
[...]

911 GT2 als daily :9~
Hoe kom je dan bij een Tesla uit :P

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Smobbo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:11:
[...]
Kijkt iemand dit helemaal tot het einde af ? 8)7
Ja. Aan het eind komt hij namelijk met best een verrassende conclusie, die je misschien niet zou verwachten na het testen van deze auto.

De lengte van Björns filmpjes is bijna altijd hetzelfde. Niet alles hoeft in drie supperefficiënte minuten ingeblikt te worden, toch? Voor mij is de lol is dat Björn ook lekker wat grappige onnozelheid bijkeuvelt.

Maar goed, ik kijk zonder reclames, want daar ben ik dan weer allergisch voor. Björn verdient gelukkig toch nog wel iets aan mijn 'view'.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:10
Oekol schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Afgezien van het frontje er af halen, prutswerk ja. Maar met juiste tools beter te doen. Echter de trekhaak er op en afdoen is mega makkelijk. Letterlijk er in duwen en klaar. Volgens mij heb jij een M3, is het dan zo anders dan bij MY?
Bij de Y is eea wel gemakkelijk bereikbaar aangezien de klep meer in het verticale vlak zit. Bij de 3 zit dit aan de onderzijde. Vooral het terugplaatsen en vastzetten van de afdekplaat moet je enigzins op gevoel doen.

• DS7

DS7

this schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:09:
Het is precies wat lastig om de keuze van een ander te aanvaarden. 40 jaar als vereiste om een Y te mogen rijden…
Of omgekeerd dat je een jong gastje moet zijn om eens sportief te rijden met een 3…

Elk zijn eigen voorkeuren toch. Daarvoor hoef je niet denigrerend te doen over de ander hun keuze.
Mijn opmerking over ‘jong gastje’ was niet denigrerend bedoeld, maar meer terugkijkend op wat ik voor gekkigheid uit heb gehaald als jong gastje, wat gelukkig allemaal goed is afgelopen, maar bij vlagen echt onverantwoord was.

• Oekol
RF1000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Bij de Y is eea wel gemakkelijk bereikbaar aangezien de klep meer in het verticale vlak zit. Bij de 3 zit dit aan de onderzijde. Vooral het terugplaatsen en vastzetten van de afdekplaat moet je enigzins op gevoel doen.
Oké helder. Moet zeggen m'n ouders rijden in een 4 serie en daar moet je de trekhaak er vanaf onder naar boven induwen. Dat is zwaar en een priegelwerk. Mocht 't de laatste keer doen vanwege hernia bij m'n pa, was nog zwaar ook om te doen. Rot beweging. Gelukkig bij de MY kan je gewoon van je af duwen. Werkt top.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb een MY, je kan er goed bij. Het is inderdaad zeer makkelijk, maar frontje viel gewoon tegen. Dat er geen klep is bv... en hoelang blijven die plastic houdertje goed als je vaak de trekhaak moet plaatsen...
Verder een top auto, dus wil niet klagen...

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Heeft een M3P ook niet veel meer upgrades dan een MYP? Onderstel, sterkere remmen, dashboard met info over de remtemperatuur. De MYP heeft toch alleen meer power en verder geen aanpassingen?

En heeft de MYP de interface om aandrijving naar de voorwielen/achterwielen te verplaatsen, ESP uit te zetten, enz?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:44
Kan je eigenlijk de spiegels manueel laten kantelen bij achteruit rijden? Ik heb het automatisch kantelen uitstaan, omdat mijn zicht dan beperkt wordt om achteruit de oprit op te rijden of in een gewone parkeer plaats te rijden.
Maar als ik parallel met de weg wil parkeren, zou ik ze wel willen laten kantelen zodat ik de boordsteen kan zien. Bij mijn vorige wagen kom ik dat kiezen. Bij Tesla heb ik het nog niet gevonden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-01 11:37
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Ja, je merkt dat je lager zit. Maar daar heb je geen voordeel van als je met het verkeer mee tokkelt. Het is eerder een nadeel. Al die sportiviteit gaat ten koste van comfort.

Laag zitten is fijn omdat je dan beter kan voelen wat de auto doet en hoe lager het zwaartepunt, hoe makkelijker de auto door de bocht gaat. Overigens, zo hoog is de MYP helemaal niet, dus die gaat prima door de bocht, de hoge zitpositie is deels kunstmatig.

En omgekeerd: in een Porsche zit je echt nog een stuk lager dan in een Model 3.

Nogmaals: voor mij heeft de M3P nauwelijks meerwaarde over de MYP, maar andersom heeft de MYP die meerwaarde wel voor mij.

Key words: voor mij. ;)
Oh ik snap de keuze voor de Y helemaal! Ik zou exact dezelfde keuze maken.

Ik sloeg alleen even aan op het punt dat je zegt dit niet altijd te merken.

Je merkt zaken als wegligging gewoon altijd, of je nu netjes aan de snelheid houdt of het randje opzoekt. Het is hoe die auto rijdt.

Nu liggen de 3 en Y beide redelijk sportief op de weg. Denk dat de Y wel een van de sportievere is in de suv klasse, als je het een suv mag noemen?

De 3 misschien iets minder in verhouding tot andere merken, daarmee bedoel ik dat hij nog altijd een hele sportieve wegligging heeft, maar veer meer concurrentie op dat gebied.

Het gaat ook veel verder dan zit positie, hoe reageert de auto op bochten, drempels, stuur acties, hoe voel je wat de auto doet.

Ik vind dat Tesla het echt wel goed voor elkaar heeft om een sweet spot tussen comfort en sportiviteit te vinden bij de 3 en Y.

De S is echt veel wolliger in rijgedrag, deint meer in de bochten, veel minder gevoel met de weg. Ik vond het echt een boot op wielen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:22
Tweak_ers schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Ze zeggen online dat ze het niet doen omdat ze anders alle auto’s moeten keuren, maar dat klopt toch helemaal niet?

Je kunt toch ook niet met je Volkswagen naar de eerste de beste BMW dealer voor apk. Die hebben helemaal geen onderdelen voor Volkswagens daar liggen. Dus dat weigeren ze toch ook gewoon?

Ik weet wel dat ik vroeger met mijn Opel ook een keer geweigerd ben bij een Citroën garage waar een vriend van mij werkte. Die heeft het toen gevraagd, maar zij deden geen Opels.

Daarmee is dat argument wat ik lees direct van tafel.
Hier in NL kan je gewoon met je VW naar een BMW dealer voor een apk keuring hoor.
Zijn er misschien niet happig op of vertellen je dat je beter naar een VW of algemene dealer kan gaan maar die apk voeren ze gewoon uit. Dat is merk onafhankelijk namelijk.
Kennis van mij rijdt alleen maar BMW en heeft toevallig alleen een Audi dealer om de hoek en brengt ze daar al jaren te keuren en banden en andere zooi.

De S heeft adaptieve luchtvering, die is dus sowieso comfortabeler dan sportiever. Dat is echt een mega wereld van verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2023 09:46 ]

• DS7

DS7

SquareOne schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

911 GT2 als daily :9~
Hoe kom je dan bij een Tesla uit :P
Kinderen -> RS6

Daarna een Model S erbij.

De Model S bleek gewoon fijner in het dagelijkse verkeer. De RS6 was wel stukken sneller, zeker aangezien hij >750 pk had, maar de Tesla is zoveel sneller op de eerste meters dat in het verkeer de Tesla, een gewone S85, simpelweg de snelste was (turbolag, eerst terugschakelen, enz). Op de momenten dat je gewoon achter elkaar aan reed was de Tesla veel zuiniger en ook minder nerveus.

Tel daarbij op dat de RS6 nogal veel problemen had, waardoor ik het beu werd.

Elektrisch rijden is, voor mij, ideaal in het verkeer. Je hebt de snelheid indien nodig (inhaalacceleratie), maar daarbuiten niet de nadelen die snelle auto’s hebben als je er rustig mee rijdt.

En Tesla is voor mij nog steeds de beste BEV.

Als Porsche de Taycan mooi gaat maken (zoals de Audi) en zorgt dat ik daarmee ook gewoon bij Tesla kan laden dan ga ik wel weer eens verder kijken. Al vraag ik mij af of ik daar een 3-4x zoveel voor wil betalen. Het moet dan ook echt Tesla wel voorbij zijn. En dat zie ik de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Sterker nog, als Tesla de nieuwe batterij architectuur productierijp heeft, dan vermoed ik dat ze weer verder uit het zicht geraken.

En als de kids ouder zijn, dan koop ik wel weer iets leuks voor het circuit. De lol van autorijden op de openbare weg is de afgelopen decennia de nek wel omgedraaid.

• DS7

DS7

Divak schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:37:
Heeft een M3P ook niet veel meer upgrades dan een MYP? Onderstel, sterkere remmen, dashboard met info over de remtemperatuur. De MYP heeft toch alleen meer power en verder geen aanpassingen?

En heeft de MYP de interface om aandrijving naar de voorwielen/achterwielen te verplaatsen, ESP uit te zetten, enz?
MYP heeft gewoon track mode (eerst niet, nu wel). Heeft ook sterkere remmen en ander onderstel. Dus wat betreft upgrades hetzelfde.

• DS7

DS7

Tweak_ers schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Oh ik snap de keuze voor de Y helemaal! Ik zou exact dezelfde keuze maken.

Ik sloeg alleen even aan op het punt dat je zegt dit niet altijd te merken.

Je merkt zaken als wegligging gewoon altijd, of je nu netjes aan de snelheid houdt of het randje opzoekt. Het is hoe die auto rijdt.

Nu liggen de 3 en Y beide redelijk sportief op de weg. Denk dat de Y wel een van de sportievere is in de suv klasse, als je het een suv mag noemen?

De 3 misschien iets minder in verhouding tot andere merken, daarmee bedoel ik dat hij nog altijd een hele sportieve wegligging heeft, maar veer meer concurrentie op dat gebied.

Het gaat ook veel verder dan zit positie, hoe reageert de auto op bochten, drempels, stuur acties, hoe voel je wat de auto doet.

Ik vind dat Tesla het echt wel goed voor elkaar heeft om een sweet spot tussen comfort en sportiviteit te vinden bij de 3 en Y.

De S is echt veel wolliger in rijgedrag, deint meer in de bochten, veel minder gevoel met de weg. Ik vond het echt een boot op wielen.
Ik ben het niet met je eens dat je het verschil tussen de MYP en de M3P in bochtengedrag kan merken als je rustig rijdt. Ze zijn beiden stevig afgeveerd, dus dat merk je ten opzichte van een comfortabele setup, maar de onderlinge potentie merk je dan niet.

Daar moet je voor gaan stampen en dan zul je merken dat het gewicht en het iets hoger staan de M3P wat extra grip geeft. Bijgaand gevolg is dan de MYP een wat lossere achterkant heeft (tenminste, die ik heb gereden). Wat bij BMW dan altijd weer voor extra sportief wordt aangezien.

Persoonlijk vond ik het verschil minder groot dan ik had verwacht nav wat ik heb gelezen. Al verbaast mij dat dan ook weer niet.

Mijn ervaring is dat als je even lol wil hebben je met de MYP ook echt een hele leuke auto hebt die (voor een gezinsauto) zeer goed rijdt en zeer snel is. En waarmee je op een bochtige bergweg gewoon nog steeds een gewone 911 makkelijk los kan rijden. Dat een M3P dat nog iets beter doet is een feit, maar (daar komt ie weer) voor mij is dat niet echt een meerwaarde (sterker nog, ik vind het wel iets hebben om juist met zo’n typische gezinsauto die oogt alsof die ontworpen is rondom de kinderen en de hond zoiets te doen).

Maar onder de streep zijn het beide echt geweldige auto’s, zeker voor het geld. Als je de ruimte niet nodig hebt heeft de M3P natuurlijk nog een flinke troef in handen: prijs.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Kinderen -> RS6

Daarna een Model S erbij.

De Model S bleek gewoon fijner in het dagelijkse verkeer. De RS6 was wel stukken sneller, zeker aangezien hij >750 pk had, maar de Tesla is zoveel sneller op de eerste meters dat in het verkeer de Tesla, een gewone S85, simpelweg de snelste was (turbolag, eerst terugschakelen, enz). Op de momenten dat je gewoon achter elkaar aan reed was de Tesla veel zuiniger en ook minder nerveus.

Tel daarbij op dat de RS6 nogal veel problemen had, waardoor ik het beu werd.

Elektrisch rijden is, voor mij, ideaal in het verkeer. Je hebt de snelheid indien nodig (inhaalacceleratie), maar daarbuiten niet de nadelen die snelle auto’s hebben als je er rustig mee rijdt.

En Tesla is voor mij nog steeds de beste BEV.

Als Porsche de Taycan mooi gaat maken (zoals de Audi) en zorgt dat ik daarmee ook gewoon bij Tesla kan laden dan ga ik wel weer eens verder kijken. Al vraag ik mij af of ik daar een 3-4x zoveel voor wil betalen. Het moet dan ook echt Tesla wel voorbij zijn. En dat zie ik de komende 10 jaar nog niet gebeuren. Sterker nog, als Tesla de nieuwe batterij architectuur productierijp heeft, dan vermoed ik dat ze weer verder uit het zicht geraken.

En als de kids ouder zijn, dan koop ik wel weer iets leuks voor het circuit. De lol van autorijden op de openbare weg is de afgelopen decennia de nek wel omgedraaid.
Mooi gezegd. Maarreeee vind je de Taycan Sport Turismo niet mooi? Zeker als voorheen RS6 bestuurder lijkt me dat een mooi vervolg als EV. Ben het met je eens dat de etron GT mooier is dan de reguliere Taycan maar zolang Audi geen station maakt van die GT dan is de Taycan Sport Turismo in mijn ogen de mooiere auto met betere proporties. Staat in ieder geval wel op mijn lijstje voor “ooit” :) Uiteraard in een mooi kleurtje zoals deze die laatst in Groningen te koop stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKN9yVp1OFfKl3GmW3JVuSF5Sic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uLUNBldtVL33bOYmGlUvjp1.webp?f=fotoalbum_large

Oh en je kunt er gewoon mee laden bij Supercharger he

On topic;
Ik deel ook de minder leuke ervaringen. Komende woensdag hebben wij een trip gepland naar Parijs maar nu kreeg ik net tijdens het rijden kort deze onheilspellende melding:

09:07 | CP a163
Unable to DC Fast Charge - OK to AC charge
Service required to restore DC Fast Charging

😨

Gelijk een service request aangemaakt maar ik ga ze maandag als eerste werk ook bellen. Heb overigens nog niet geprobeerd te snelladen. Ik hoop dat ze het of snel op kunnen lossen (las ergens vervangen van wiring harness a 30 minuten) of een leen auto beschikbaar willen stellen…

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:06
bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
On topic;
Ik deel ook de minder leuke ervaringen. Komende woensdag hebben wij een trip gepland naar Parijs maar nu kreeg ik net tijdens het rijden kort deze onheilspellende melding:

😨

Gelijk een service request aangemaakt maar ik ga ze maandag als eerste werk ook bellen. Heb overigens nog niet geprobeerd te snelladen. Ik hoop dat ze het of snel op kunnen lossen (las ergens vervangen van wiring harness a 30 minuten) of een leen auto beschikbaar willen stellen…
Balen.. Houd er rekening mee dat leen auto's vaak niet verzekerd zijn in het buitenland. Misschien hebben ze dat in de vakantieperiode aangepast/hebben ze een aantal staan die dat wel zijn. Maar het mooiste zou zijn als ze het snel kunnen oplossen.

• RF1000
Oekol schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Oké helder. Moet zeggen m'n ouders rijden in een 4 serie en daar moet je de trekhaak er vanaf onder naar boven induwen. Dat is zwaar en een priegelwerk. Mocht 't de laatste keer doen vanwege hernia bij m'n pa, was nog zwaar ook om te doen. Rot beweging. Gelukkig bij de MY kan je gewoon van je af duwen. Werkt top.
Bij een 3 dan hetzelfde als de 4serie. Ook vanaf onder naar boven plaatsen.

Ik zie trouwens dat bij plaatsing achteraf deze bij de Y ook vanaf onderaf gemonteerd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.trekhaakcentrum.nl/hs-fs/hubfs/THC/Images/Trekhaken/Tesla/Model%20Y/Trekhaak%20Tesla%20Model%20Y%20-%20Achterkant.png?width=1008&name=Trekhaak%20Tesla%20Model%20Y%20-%20Achterkant.png

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Bij geactiveerd AP merk ik dat soms de auto, MY, zelf de snelheid aanpast ( verlaagd) maar vaak ook niet.
Weet iemand onder welke omstandigheden AP de snelheid aanpast en wanneer niet?

• this
drvt175 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:50:
Bij geactiveerd AP merk ik dat soms de auto, MY, zelf de snelheid aanpast ( verlaagd) maar vaak ook niet.
Dat vraag ik me ook nog steeds af. Ik heb een stuk waar die steevast zonder duidelijke reden van 120 naar 100 verandert. Ongelofelijk vervelend.

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:38
Is inderdaad irritant.
Zou komen omdat de auto volledig vertrouwd op data van de kaarten en niet echt verkeersborden leest.

Maar soms is de Max snelheid wel veranderd op men scherm en blijft hij toch een pak harder rijden.
Terwijl hij andere keren inderdaad mooi de snelheid aanpast.
RF1000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Ik zie trouwens dat bij plaatsing achteraf deze bij de Y ook vanaf onderaf gemonteerd moet worden.

[Afbeelding]
Dat is ook geen Tesla haak toch?

Autopilot instellingen: 'Huidige snelheid' selecteren ipv 'Snelheidslimiet'.

Dat hielp bij mij enorm om het afremmen en versnellen adhv de verkeersborden te beperken. Binnen de bebouwde kom hanteert Autosteer de limiet wel streng, dus als je 70 rijdt waar het 50 is en je schakelt Autosteer in, dan gaat hij alsnog naar 50.

Nu in Frankrijk merk ik dat hij op landweggetjes regelmatig het bord 'einde bebouwde kom' mist. Misschien dat dit een rol speelt: detecteert de auto wel de juiste snelheidslimiet of wel/niet bebouwde kom. Blijft een beetje koffiedik kijken...

• bokkow
Eddos schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Balen.. Houd er rekening mee dat leen auto's vaak niet verzekerd zijn in het buitenland. Misschien hebben ze dat in de vakantieperiode aangepast/hebben ze een aantal staan die dat wel zijn. Maar het mooiste zou zijn als ze het snel kunnen oplossen.
Aiii, dan is het echt hopen op dat laatste :/

Edit:
Toevallig gister geupdate naar 26.7 en ik heb sentry altijd aan behalve thuis:
https://www.reddit.com/r/...rge_service_required_any/
Het is niet dezelfde foutmelding maar 🤷🏼‍♂️

[ Voor 23% gewijzigd door bokkow op 13-08-2023 11:44 ]

• DS7

DS7

Mooi gezegd. Maarreeee vind je de Taycan Sport Turismo niet mooi? Zeker als voorheen RS6 bestuurder lijkt me dat een mooi vervolg als EV. Ben het met je eens dat de etron GT mooier is dan de reguliere Taycan maar zolang Audi geen station maakt van die GT dan is de Taycan Sport Turismo in mijn ogen de mooiere auto met betere proporties. Staat in ieder geval wel op mijn lijstje voor “ooit” :) Uiteraard in een mooi kleurtje zoals deze die laatst in Groningen te koop stond:

[Afbeelding]

Oh en je kunt er gewoon mee laden bij Supercharger he
Nog steeds niet bij alle Superchargers in Europa toch? Alleen geselecteerde dacht ik.

En ik vind het front van de Taycan niet mooi. Schijnen ze aan te gaan passen.

• DS7

DS7

Komende woensdag hebben wij een trip gepland naar Parijs maar nu kreeg ik net tijdens het rijden kort deze onheilspellende melding:

😨

Ik weet niet waar je woont, maar als je in het zuiden woont en je hebt een LR/P, dan kun je Parijs halen als je rustig rijdt en dan daar maar aan de AC lader.

Al snap ik dat je liever de auto voor die tijd gerepareerd wil hebben. Het is alleen wel erg kort dag.

• Yortisi
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-06-2025
Hier ook, heel raar op een bepaalde plek op de snelweg ineens naar 90km/h waardoor de auto ineens heftig afremt. Er is een weg die eronder kruist, daar mag je alleen 70km/h dus waar die 90km/h vandaan komt weet ik niet.

Hebben jullie ook dat zodra de ruitenwissers op automatisch staan hij af en toe ineens denkt te moeten activeren, geen lage zon, compleet schone voorruit.. heel vervelend.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-01 12:29
Hier nog steeds geen 26.7

• bokkow
Keertje resetten liet m bij mij direct downloaden; hij stond tot voor gisteren “vast” op “up to date sinds 8 augstus”.

• bokkow
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Nog steeds niet bij alle Superchargers in Europa toch? Alleen geselecteerde dacht ik.

En ik vind het front van de Taycan niet mooi. Schijnen ze aan te gaan passen.
Kan het niet gevonden krijgen maar in ieder geval; alle Superchargers in NL zijn open voor niet-Tesla’s, in de rest van Europa een selectie.. Maar hoe je dat zou kunnen zien, geen idee

• bokkow
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar als je in het zuiden woont en je hebt een LR/P, dan kun je Parijs halen als je rustig rijdt en dan daar maar aan de AC lader.

Al snap ik dat je liever de auto voor die tijd gerepareerd wil hebben. Het is alleen wel erg kort dag.
Omgeving Den Bosch maar dat billenknijpen om het te halen is precies wat ik niet voor ogen had met de Model 3 😅 Tja heel kort dag, ik ga wel bellen naar SeC Tilburg en Eindhoven morgenvroeg

• Yortisi
coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Zie mijn andere reactie mbt harde schijf. Hier in het topic werd de T7 SSD aangeraden. Was daar een specifieke reden voor? Ik neem aan dat 1GB genoeg is?
Geen idee of er inmiddels al antwoord is gegeven op deze vraag, maar 1GB is naar mijn ervaring genoeg.
Yortisi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Geen idee of er inmiddels al antwoord is gegeven op deze vraag, maar 1GB is naar mijn ervaring genoeg.
Je bedoelt 1TB denk? 1GB is nog geen half uur aan video denk ik.

• turkeyhakan
bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Keertje resetten liet m bij mij direct downloaden; hij stond tot voor gisteren “vast” op “up to date sinds 8 augstus”.
Heb zojuist even controleren op updates gedaan in de auto, en hij stond klaar. Normaliter download de auto deze 's nachts.

• turkeyhakan
Trouwens nog een andere vraag: mijn Model 3 zou met 250 kW moeten kunnen laden. Bij een SuC gaat dit prima, maar bij een 300 kW Fastned station bljift die haken op 190 kW. Is dit normaal?
turkeyhakan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:29:
Trouwens nog een andere vraag: mijn Model 3 zou met 250 kW moeten kunnen laden. Bij een SuC gaat dit prima, maar bij een 300 kW Fastned station bljift die haken op 190 kW. Is dit normaal?
Ja. Die 300kW halen alleen auto’s met 800V.

• turkeyhakan
Inspired schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Thanks!

• Oekol
RF1000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]
In dat geval heb ik geluk gehad. Mijne is achteraf er op gezet en ik moet 'm in dat klepje duwen.

Oekol schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

In dat geval heb ik geluk gehad. Mijne is achteraf er op gezet en ik moet 'm in dat klepje duwen.
Achteraf via Tesla is gewoon via het klepje. Dat plaatje is van een niet Tesla haak.

• Smobbo
  • Laatst online: 21:01
Is er al wat bekend over de navi update van 2023? Die werd ooit (half jaar geleden?) uitgerold en weer ingetrokken, sindsdien heb ik er niets meer over gehoord…
De navi is nu bijna een jaar oud :+ !
Smobbo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:50:
Is er al wat bekend over de navi update van 2023? Die werd ooit (half jaar geleden?) uitgerold en weer ingetrokken, sindsdien heb ik er niets meer over gehoord…
Sommige hier hebben hem onlangs gekregen. Lijkt dus weer een rollout te zijn. Maar navi updates gaan trager ivm omvang. Ik zit nog op 2022.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren de update doorgevoerd naar de nieuwste versie.
Na het afronden van de update heb ik direct de navigatie update aangeboden gekregen.

Heb deze ook maar meteen doorgevoerd. Het klopt dus dat ze bezig zijn met de uitrol daarvan.

• Oekol
De navi update vorige week of week er voor gekregen. Niets bijzonders aan en niks verandert. Bij Amsterdam denkt die nog steeds dat je paralel rijdt en grijpt die in.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12-2025
Dit vind ik ook nog steeds een van de grootste raadsels. Ook de verschillende manieren van je TACC of AP aanzetten met “huidige snelheid” of “snelheidslimiet” -wat weleens geopperd wordt- haalt niks uit, dat heb ik inmiddels veelvuldig getest en ook in de manual staat dat dat alleen om het aangaan gaat. Het lijkt een beetje willekeur, bij mij kan het zelfs verschillen wat hij doet voor dezelfde plek.

Hij verhoogt hem bij mij soms ook trouwens, niet alleen verlagen (vooral in Belgie)

Bijv. Als je vanuit de haven van de A12 de A16 opdraait naar het Noorden

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 13-08-2023 13:37 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ja, die heb ik 2 weken geleden in Frankrijk ontvangen ;) Gisteren overigens ook 26.7 erop gezet.

• henkowz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

henkowz

Pew pew

Iemand nog tips om een trekhaak te bemachtigen voor een MYP?
Webshop is al heel lang uitverkocht. Purmerend heeft niks, zoals @HGM aangeeft is in Eindhoven en Tilburg ook niks.

Er schijnt een wachtlijst te zijn, maar geen idee of dit een broodje aap is, of gewoon de app functionaliteit wordt bedoeld (houd mij op de hoogte).

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
henkowz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:25:
Webshop is al heel lang uitverkocht. Purmerend heeft niks, zoals @HGM aangeeft is in Eindhoven en Tilburg ook niks.

Er schijnt een wachtlijst te zijn, maar geen idee of dit een broodje aap is, of gewoon de app functionaliteit wordt bedoeld (houd mij op de hoogte).
Eentje lenen van je mattie?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Best lastig als de benodigde montagebalk enz er niet op zit

• Smobbo
Ik zat nog steeds op 20.9, met al die berichten dat 26.7 uitgerold wordt toch maar eens een ‘2-knopjes op het stuur’ reboot gedaan. Bingo, 26.7 komt nu binnen ;) .
Eens kijken of de navi update er dan ook achteraan komt :)

Dacht zelf altijd dat zo’n reboot geen effect had, maar blijkbaar nu wel. Kan ik m’n ongeduld op nieuwe versies hier mooi op botvieren :+

[ Voor 24% gewijzigd door Smobbo op 13-08-2023 13:40 ]

• bokkow
@turkeyhakan en @Smobbo, joe graag gedaan 👍🏻

• DS7

DS7

bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:56:

Kan het niet gevonden krijgen maar in ieder geval; alle Superchargers in NL zijn open voor niet-Tesla’s, in de rest van Europa een selectie.. Maar hoe je dat zou kunnen zien, geen idee
Ik zou wel gedachteloos willen kunnen rijden door Europa. Superchargen is voor mij vooral belangrijk binnen Europa. Minder binnen Nederland.

• DS7

DS7

bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:58:

Omgeving Den Bosch maar dat billenknijpen om het te halen is precies wat ik niet voor ogen had met de Model 3 😅 Tja heel kort dag, ik ga wel bellen naar SeC Tilburg en Eindhoven morgenvroeg
Snap ik. Maar soms moet iets zoals het gaat, ipv dat het gaat zoals het moet. Vroeger vertrekken. Tussendoor een lekkere lunch bij een restaurant met een DeC. Dan valt in ieder geval de trip naar Parijs niet in het water.

• bokkow
Je hebt gelijk! Maar je twee berichtjes achter elkaar spreken elkaar wel wat tegen :+ Ik wil ook gedachteloos Superchargen woensdag 😢

Maar ik ga dalijk ff proberen superchargen, het is geen actieve melding. En anders inderdaad toch maar lunch inlassen heen en terug. Service request staat

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 09:34
datadevil schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:08:
ik was wat aan het rondklikken op mijn scherm en zag onder het belletje deze dingen:[Afbeelding]

Ik heb nu maar een mobile service verzoek ingeschoten, googlen gaf iets over laden, de laadpoort etc. Ik was gisteren niet aan het laden maar misschien dat er iets los zit zoals sommige lijken te zeggen...
Iemand die het toevallig herkend?
Nog geen bericht van het service team maar vanmorgen wel even getest met laden: zowel supercharger als normale lader bij paal in de straat werkt.
Klopt het trouwens dat bij Tesla laders met 2 stekkers, waarvan eentje geloof ik voor de S, die van de S niet op de 3 past? Ik had eerst het idee dat dat een Mennekes was maar hij lijkt niet te passen, of ik liep te eikelen.

• DS7

DS7

bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:08:
Je hebt gelijk! Maar je twee berichtjes achter elkaar spreken elkaar wel wat tegen :+ Ik wil ook gedachteloos Superchargen woensdag 😢

Maar ik ga dalijk ff proberen superchargen, het is geen actieve melding. En anders inderdaad toch maar lunch inlassen heen en terug. Service request staat
Het klinkt inderdaad wat hypocriet zo. ;) Maar je snapt wat ik bedoel. Duimen dat je gewoon kan Superchargen. Maar dan nog zou ik rustig rijden en ergens halverwege weer Superchargen, want na zo'n melding is het toch billenknijpen als je ervan afhankelijk bent.

• DS7

DS7

datadevil schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Nog geen bericht van het service team maar vanmorgen wel even getest met laden: zowel supercharger als normale lader bij paal in de straat werkt.
Klopt het trouwens dat bij Tesla laders met 2 stekkers, waarvan eentje geloof ik voor de S, die van de S niet op de 3 past? Ik had eerst het idee dat dat een Mennekes was maar hij lijkt niet te passen, of ik liep te eikelen.
Klopt, want DC laden gaat anders dan bij de Model 3. Dat zit verwerkt in het type-2 deel. DC gaat bij de M3 met de onderste twee connectoren.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 09:34
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Klopt, want DC laden gaat anders dan bij de Model 3. Dat zit verwerkt in het type-2 deel. DC gaat bij de M3 met de onderste twee connectoren.
weer wat geleerd, bedankt

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

henkowz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:25:

Ze weten op dit moment nogeens niet zeker of er nog voorraad gaat komen....

Wachtlijst bestaat echt niet.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Kogel door de kerk, net de MY LR besteld met trekhaak voorraad model.
waarschijnlijk volgende week al ophalen.
zo online nog nooit auto gekocht . . . .
toch weer aparte ervaring.

Nu eens een keer laadpaal regelen maar voorlopig met granny laden.

De Enyaq coupe RS is het toch niet geworden de 18K prijsverschil was te groot, kon natuurlijk ook voor een minder dikke enyaq gaan met minder opties maar tja daar krijg ik naderhand altijd spijt van.
Standaard scheelt het ook overigens 10K

Kreeg wel aparte melding dat ik eens moest gaan met de tesla vision!
die vanaf 2022 ook op de s en x naast de model 3 en y is
Dus alle modellen schijnen dus zonder parkeersensoren te zijn,

Dan zal de vision wel goed komen denk ik :)

[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 13-08-2023 15:35 ]

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:41
Vandaag met mijn de Flex machine aan de gang gegaan om alvast wat plekken opnieuw te polijsten. Op mijn auto zijn een aantal doffe plekken met hologrammen te zien daar waar een medewerker van Tesla de auto gepolijst heeft voor aflevering.

Voor :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1100SISjsCEy2ye-sfDQiwDpuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2zHUYEtgjGumlTohENg51pk.jpg?f=fotoalbum_large

Na :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMOBLwcuV3PXTq9dmbXbDEtHEyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrwZIydqO8vNdz8wjJValHLf.jpg?f=fotoalbum_large

En de PPF folie bij de achterdeuren geplaatst. Niet geheel tevreden over het resultaat aan 1 kant omdat er door een windvlaag tijdens het plaatsen toch wat kleine korreltjes zand onder de folie terecht zijn gekomen helaas. Maargoed wel beschermd tegen steenslag nu en binnenkort maar een nieuw setje bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 13-08-2023 16:17 ]

• Yortisi
Inspired schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Je bedoelt 1TB denk? 1GB is nog geen half uur aan video denk ik.
Sorry, klopt 1TB ;)

• this
Inspired schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Hoe snel zou je dan moeten kunnen laden met 400v?

• bokkow
this schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Dat is dus afhankelijk van hoeveel stroom ze er door heen willen duwen. Tesla durft daarin wel meer Ampere dan Fastned: https://support.fastned.n...ticles/360012178313-Tesla maar 800V is wat mij betreft wel de mooiere techniek. V4 superchargers ondersteunen volgens mij wel tot en met 1000V en dat is puur bedoeld voor non-Tesla’s want in het eigen portfolio zit geen een 800V batterij pakket 🙂

• DS7

DS7

this schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Ik heb altijd begrepen rond de 200 kW maximaal. Hangt ook af van SoC enz.

• bokkow
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Het klinkt inderdaad wat hypocriet zo. ;) Maar je snapt wat ik bedoel. Duimen dat je gewoon kan Superchargen. Maar dan nog zou ik rustig rijden en ergens halverwege weer Superchargen, want na zo'n melding is het toch billenknijpen als je ervan afhankelijk bent.
Ja ik begreep het wel. Net snelgeladen, niks aan de hand. Melding ook niet meer gezien na die ene keer vanochtend 🤷🏼‍♂️

Ben benieuwd wat ze zullen zeggen maar vooralsnog ga ik het er zo gewoon op wagen. En ik ga niet billenknijpen he! Gewoon balls to the wall/full send all day everyday haha

• this
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Ik heb altijd begrepen rond de 200 kW maximaal. Hangt ook af van SoC enz.
Dat verklaart waarom ik nooit de 200kW grens kan doorbreken. Ik laad meestal aan fastned en zelfs met ideale soc en voorverwarmen lukte het nog niet.

• turkeyhakan
this schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

Dat verklaart waarom ik nooit de 200kW grens kan doorbreken. Ik laad meestal aan fastned en zelfs met ideale soc en voorverwarmen lukte het nog niet.
Gisteren met 10% aangekomen en hoefde zelfs niet voor te verwarmen (in Duitsland gereden) max 191 kW gezien. Duurt zo maar 10 minuten langer volgens mij om tot 90% te laden.
bokkow schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Dat is dus afhankelijk van hoeveel stroom ze er door heen willen duwen. Tesla durft daarin wel meer Ampere dan Fastned: https://support.fastned.n...ticles/360012178313-Tesla maar 800V is wat mij betreft wel de mooiere techniek. V4 superchargers ondersteunen volgens mij wel tot en met 1000V en dat is puur bedoeld voor non-Tesla’s want in het eigen portfolio zit geen een 800V batterij pakket 🙂
Semi heeft dacht ik 1000V en Cybertruck zou 900V gaan krijgen. Cybertruck gaan we in Europa niet (snel) zien maar de Semi wel. Al zal daar toch een dedicated SuC locatie voor moeten komen oid. Die past nu niet in het vak denk ik. :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
DS7 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat je het verschil tussen de MYP en de M3P in bochtengedrag kan merken als je rustig rijdt. Ze zijn beiden stevig afgeveerd, dus dat merk je ten opzichte van een comfortabele setup, maar de onderlinge potentie merk je dan niet.

Daar moet je voor gaan stampen en dan zul je merken dat het gewicht en het iets hoger staan de M3P wat extra grip geeft. Bijgaand gevolg is dan de MYP een wat lossere achterkant heeft (tenminste, die ik heb gereden). Wat bij BMW dan altijd weer voor extra sportief wordt aangezien.

Persoonlijk vond ik het verschil minder groot dan ik had verwacht nav wat ik heb gelezen. Al verbaast mij dat dan ook weer niet.

Mijn ervaring is dat als je even lol wil hebben je met de MYP ook echt een hele leuke auto hebt die (voor een gezinsauto) zeer goed rijdt en zeer snel is. En waarmee je op een bochtige bergweg gewoon nog steeds een gewone 911 makkelijk los kan rijden. Dat een M3P dat nog iets beter doet is een feit, maar (daar komt ie weer) voor mij is dat niet echt een meerwaarde (sterker nog, ik vind het wel iets hebben om juist met zo’n typische gezinsauto die oogt alsof die ontworpen is rondom de kinderen en de hond zoiets te doen).

Maar onder de streep zijn het beide echt geweldige auto’s, zeker voor het geld. Als je de ruimte niet nodig hebt heeft de M3P natuurlijk nog een flinke troef in handen: prijs.
Heb er niet lang in gereden, maar dat is ook het eerste wat mij opviel. Normaal weggedrag verschilt eigenlijk niet zoveel. Tot redelijk sportief.

• RF1000
Inspired schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Dat is ook geen Tesla haak toch?
Klopt. Had me tot vandaag toe nog niet gerealiseerd dat dit bij een Y dus verschillend is. Op m'n 3 heb ik achteraf een haak laten plaatsen (alleen voor een fietsdrager) maar die is wel gelijk aan de af-fabriek positie.

Bij mn volgend jaar te bestellen Y dus (ondanks dat dat financieel ongunstiger is want leaseauto) toch maar aanvinken bij het bestellen ipv achteraf zelf laten monteren bij een trekhaken boer.

• Smobbo
Mmm, bij m’n 2019 SR+ nu ook in de app de melding dat het aanbevolen is om tot 80% op te laden, ipv de 90% die altijd de standaard was.
Dat geeft in de winter toch wel een beperkt bereik…
406 ooit als wltp, was epa al 386 en in de praktijk nu Max ~330. Als je daar van 80-5% mee kan rijden hou je dus 247km over in de zomer en in de winter iets van 180-200?!

Achja, ik rij er nog een half jaartje mee, dus dat loopt wel los :+ .

• Broodro0ster
Ook eens een reset gedaan en 2023.26.7 komt ook binnen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:27
Nadat ik hierboven las dat men de nieuwste software update heeft ontvangen ben ik vanmiddag ook eens gaan kijken in de auto. Bij mij gaf hij nog steeds geen update beschikbaar.

Toen ben ik in de handleiding gaan kijken of het mogelijk is om handmatig naar updates te zoeken en kwam ik het volgende tegen:

“Software-updates worden niet uitgevoerd wanneer de volgende functies actief zijn.
- Climate control aanhouden, Dog-modus of Kampeermodus
- Sentry Mode”

Ik heb sentry mode altijd aan staan met uitzondering van thuislocatie. Toen heb ik voor de zekerheid sentry mode handmatig uitgezet en toen gaf hij ineens wel een software update beschikbaar.

Kan ik hieruit opmaken dat wanneer sentry mode geactiveerd is (ook al is mijn thuisadres uitgezonderd) hij dus helemaal niet zoekt naar updates?

Ps. mijn navi versie staat nog steeds op de versie 2022.xx

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Broodro0ster
Barse87 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:55:
Nadat ik hierboven las dat men de nieuwste software update heeft ontvangen ben ik vanmiddag ook eens gaan kijken in de auto. Bij mij gaf hij nog steeds geen update beschikbaar.

Toen ben ik in de handleiding gaan kijken of het mogelijk is om handmatig naar updates te zoeken en kwam ik het volgende tegen:

“Software-updates worden niet uitgevoerd wanneer de volgende functies actief zijn.
- Sentry Mode”

Ik heb sentry mode altijd aan staan met uitzondering van thuislocatie. Toen heb ik voor de zekerheid sentry mode handmatig uitgezet en toen gaf hij ineens wel een software update beschikbaar.

Kan ik hieruit opmaken dat wanneer sentry mode geactiveerd is (ook al is mijn thuisadres uitgezonderd) hij dus helemaal niet zoekt naar updates?

Aaah, dat kan een verklaring zijn. Ik namelijk dezelfde instellingen.
Navigatie heb ik vorige week gehad. Dacht dat even hotspot te doen omdat de WiFi buiten maar zo zo is. Dat was maar liefst 7.7GB. Niet voor herhaling vatbaar gezien ik een limiet heb.

Had vorige week wel even sentry en het alarm uit omdat het de hele tijd afging door vliegen in de auto. Mogelijks dat ik daardoor dan de navigatie kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 13-08-2023 20:05 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 09:12
Smobbo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:34:
Mmm, bij m’n 2019 SR+ nu ook in de app de melding dat het aanbevolen is om tot 80% op te laden, ipv de 90% die altijd de standaard was.
406 ooit als wltp, was epa al 386 en in de praktijk nu Max ~330. Als je daar van 80-5% mee kan rijden hou je dus 247km over in de zomer en in de winter iets van 180-200?!

Hier ook de melding. Waarom zou dat zijn?

Als je veel kilometers op de planning hebt kun je gewoon nog steeds tot 100% laden natuurlijk. Ook zou ik me met het Panasonic pack niet zo’n zorgen maken.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Barse87 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:55:

- Sentry Mode”

Nee, als Sentry actief is zal de auto geen updates installeren, maar wel updates zoeken en downloaden. Tijdens een software update zal Sentry tijdelijk niet actief zijn en dat is niet altijd wenselijk, vandaar de melding dat ze niet geïnstalleerd zullen worden. Maar er staat niet dat ze niet gezocht/gedownload worden.

• DS7

DS7

Ik zou mij er gewoon niets van aantrekken en laden op basis van wat je nodig hebt. En als dat tot 100% is, gewoon doen.

Gebruik dan de functie dat de auto net is volgeladen op het moment dat je vertrekt. Dan is het echt niet schadelijk.

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-01 10:47
Nou , dat standby verbruik is erg variabel, laatst weer een keer 4 % tijdens 4 uur parkeren bij mijn werk, nu al het hele weekend maar 1 % thuis, ik kan er niet echt de vinger op leggen, varieert continu, dan weer de hele dag 0% bij mijn werk en vervolgens 4 % gedurende de nacht thuis. Misschien is dat hele standby verbruik ook wel niet echt maar callibratie van het batterijsysteem...
JPDeckers schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Inderdaad, en alsof het alleen op vakantie uitmaakt.

De praktijk is bij ons bijvoorbeeld altijd anders dan de planning, want die lunch ("nee, niet de McDonalds, we gaan even zitten") loopt altijd uit ("Ik zet hem op 100%, geeft wat meer tijd. Darn, moet hem toch echt weghalen, is vol. Ben zo terug"), waardoor je die volgende stop makkelijk verplaatst, en daarna de file in ("Nu al?! We laden dan wel NA de volgende stad, toch bereik zat.").

De LR geeft per definitie wat meer flexibiliteit op vakantie qua planning, en in NL geregeld wel die round-trip zonder bij te laden. RWD is zeker een prima keuze, maar we moeten dan ook niet doen of het echt helemaal niets uitmaakt.

Rijd trouwens zelf een P, dus daar mag je helemaal niet mee aankomen in de berekeningen, dat past nooit.

En wat anders informatiefs: zojuist heeft deze MYP 3 weken bij Schiphol gestaan, en er was 1% lading weg.
Ze hebben het verlies bij stilstand goed onder controle tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door vahazabe op 13-08-2023 21:06 . Reden: was niet goed ]

• DS7

DS7

Sunri5e schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Omdat uit data zal zijn gebleken dat je nog minder degradatie hebt als je voor dagelijks gebruik tot 80% laadt. Al zal dat ook veel te maken hebben met hoe je dat doet. Als je tot 90% laadt en vervolgens gaat rijden is dat anders dan tot 90% laden en dan drie dagen later vertrekken.

• Radiodurans
  • Laatst online: 01:08
Broodro0ster schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:53:
Ook eens een reset gedaan en 2023.26.7 komt ook binnen.
Een reset forceert inderdaad een software check. Helaas geen navi update, hoewel de situatie rond Groningen nog wel een tijdje niet correct zal worden weergegeven...

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Radiodurans
  • Laatst online: 01:08
schumi1986 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:53:
Vandaag met mijn de Flex machine aan de gang gegaan om alvast wat plekken opnieuw te polijsten. Op mijn auto zijn een aantal doffe plekken met hologrammen te zien daar waar een medewerker van Tesla de auto gepolijst heeft voor aflevering.
Mooi werk! Knap dat je dat zelf doet/durft te doen. Toen ik een glascoating op mijn rode MY liet zetten gaven ze ook aan dat er nogal veel werk was met polijsten voordat ze de coating konden aanbrengen. Toch wel jammer dat ze een auto zo amateuristisch oppoetsen/polijsten vóór levering.

Stond vandaag toevallig naast een andere rode MY en zag wel dat het echt de moeite waard was zo'n glascoating. Heb al 3 maanden de auto niet gewassen en die van mij was supershiny t.o.v. de meer doffe, ook niet recent gewassen MY :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 13-08-2023 21:08 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

Sunri5e schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Er zal bij bepaalde packs toch een hogere degradatie zijn. Wellicht de LG packs? Of de 4680 cellen die toch wat minder zijn? Beide zijn NMC. Daarom zou ik me er met een Panasonic pack ook niks van aantrekken. Die cellen kunnen ook wat beter tegen op hoge SoC wegzetten. Net als LFP. NMC cellen hebben met hoge SoC wat eerder last van degradatie.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb een irritant probleem en al van alles geprobeerd. De Tesla is vrijdag nieuw geleverd met Software versie 2023.20.9

Auto ontgrendeld niet (meer) met PhoneKey als we in de buurt komen, echter vergrendeld hij wél. Het lijkt wel alsof het probleem ontstaan is, nadat ik mijn partner heb uitgenodigd/toegevoegd als bestuurder (die ook de hoofdbestuurder zal zijn) Op mijn account/app werkte het dus eerst wel, maar nu ook niet meer.
  • iPhone aan/uit en up to date
  • Bluetooth aan/uit
  • Bluetooth ontkoppeld en apparaat vergeten
  • Afgemeld bij de app
  • App verwijderd/opnieuw geïnstalleerd
  • PhoneKey verwijderd in de Tesla / Opnieuw geïnstalleerd
  • PhoneKey uitgezet in de app
  • Tesla Scherm Aan/Uit gezet
Wat kan ik nog meer doen, iemand een oplossing voor dit probleem?
Pagina: 1 ... 80 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: