iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Nu lees ik al een aantal maanden mee in dit topic, heb ook al de nodige posts opgeslagen als naslag, maar toch wil ik de vraag (nog eens) stellen. Wat zijn nou echte must-haves om aan te schaffen? Enerzijds wil ik een fijne auto voor 4 jaren, anderzijds geen duizenden euro's investeren in gadgets die over 4 jaar waardeloos zijn.
Een goede set bakken van Ali voor in de middenconsole en een goede iPhone-houder gaan er zeker komen, maar over de SEXY buttons twijfel ik bijvoorbeeld gezien de prijs (al ben ik volgende week jarig en heb ik wel iets gehint naar de leidinggevende
Verder zijn er tig methoden om data te loggen. Ik heb een iPhone en een (oude) Synology NAS staan. Wat moet ik echt hebben, en wat is overkill? Teslamate, Tessie, enz?
Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise!
Dank allemaal voor jullie input. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet beweer dat de RWD niet veilig zou zijn.Requiem19 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:24:
Kortom, voor veel mensen zit er wel een verschil tussen in beleving.
Ook weet ik dat het AWD systeem geen 4WD systeem is en de voorwielen niet altijd ‘aan’ staan. Het verschil in de regen kan dus zeker tussen mijn oren zitten. Binnenkort installeer ik de telefoonhouder van Enhance achter het stuur zodat ik kan zien wanneer de voorwielen ‘aan gaan’. Wie weet wel veel minder vaak dan ik denk
Qua beleving had ik nog niet aan gedacht dat de meerderheid komt van een FWD auto en dat dus een RWD opeens anders kan aanvoelen terwijl een AWD meer lijkt op wat je gewend was. Hoewel dit niet strookt met het gegeven dat de voorwielen meestal ‘uit’ staan. Voor mij zelf geldt dit overigens niet, ik heb alleen 3 Subaru’s gehad voordat ik de MYLR AWD kocht en nooit een FWD of RWD als daily driver.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Zou gewoon lekker gaan rijden en kijken wat je mist. Is ook allemaal wat persoonlijk.coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:56:
Nog 4 weken en dan krijg ik mijn Model Y geleverd, Cherry Red met zwarte bekleding en velgen. Ik ga 'm voor 4 jaar/100k leasen.
Nu lees ik al een aantal maanden mee in dit topic, heb ook al de nodige posts opgeslagen als naslag, maar toch wil ik de vraag (nog eens) stellen. Wat zijn nou echte must-haves om aan te schaffen? Enerzijds wil ik een fijne auto voor 4 jaren, anderzijds geen duizenden euro's investeren in gadgets die over 4 jaar waardeloos zijn.
Een goede set bakken van Ali voor in de middenconsole en een goede iPhone-houder gaan er zeker komen, maar over de SEXY buttons twijfel ik bijvoorbeeld gezien de prijs (al ben ik volgende week jarig en heb ik wel iets gehint naar de leidinggevende).
Verder zijn er tig methoden om data te loggen. Ik heb een iPhone en een (oude) Synology NAS staan. Wat moet ik echt hebben, en wat is overkill? Teslamate, Tessie, enz?
Wat ik heb is;
- Wat ali bakjes omdat je anders aan paar grote gaten hebt in de middenconsole.
- Beschermdingen voor achterin ivm instappen omdat die gek genoeg niet bij de Y zitten. (Handig met kids.)
- Covers voor over de gaten onder voorstoelen. (Handig met kids.)
- Mudflaps omdat het wel geinig staat en de zijkant net wat minder snel vuil word.
- Telefoonhouder.
- Geen S3XY buttons - mis die dingen niet genoeg om ze te bestellen.
- TeslaMate voor logging maar doe er weinig mee, kan best zijn dat ik die installatie een keer kill.
- Apple Watch app, redelijk must voor me inmiddels maar kun je best zonder als je hem niet hebt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Een harde schijf om de standaard geheugenstick te vervangen voor dashcam en sentry mode beelden. Daarnaast cuphouders zodat een kleiner blikje blijft staan en ali bakjes voor de middenconsole.coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:56:
Nog 4 weken en dan krijg ik mijn Model Y geleverd, Cherry Red met zwarte bekleding en velgen. Ik ga 'm voor 4 jaar/100k leasen.
Een goede set bakken van Ali voor in de middenconsole en een goede iPhone-houder gaan er zeker komen, maar over de SEXY buttons twijfel ik bijvoorbeeld gezien de prijs (al ben ik volgende week jarig en heb ik wel iets gehint naar de leidinggevende).
Meer heb je zeker in het begin echt niet nodig naar mijn mening.
Dank je.Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:11:
[...]
Zou gewoon lekker gaan rijden en kijken wat je mist. Is ook allemaal wat persoonlijk.
Wat ik heb is;
- Beschermdingen voor achterin ivm instappen omdat die gek genoeg niet bij de Y zitten. (Handig met kids.)
- Mudflaps omdat het wel geinig staat en de zijkant net wat minder snel vuil word.
- Telefoonhouder.
- TeslaMate voor logging maar doe er weinig mee, kan best zijn dat ik die installatie een keer kill.
- Apple Watch app, redelijk must voor me inmiddels maar kun je best zonder als je hem niet hebt.
Weet niet exact wat je met beschermdingen achterin bedoelt? Mijn kids zijn inmiddels 15 en 17 dus ik hoef niet bang te zijn voor plakhandjes of gestrekte beentjes tegen de achterkant van de voorstoelen aan.
Roostertje voor de gaten onder de stoel vergat ik te noemen, die kosten ook maar een paar euro en had ik al op mijn lijstje.
Mudflaps heb ik de LM over gebeld, omdat ik hier las dat ze nogal last hebben van steenslag. Gevraagd of zij die voor behoud van hun restwaarde wilden installeren (op hun kosten). Ze kenden het probleem niet en dus was het niet nodig...
Verder draag ik geen horloge, maar ben ik wel vergroeid met mijn iPhone
Tot slot, dingen die ik op een ander lijstje had staan zijn ABRP Premium (nodig?), Tesla Connect Premium (nodig?) en een SSD ipv de USB voor opslag (die is toch alleen voor de beelden van Sentry? En is dit noodzakelijk?)
Zie mijn andere reactie mbt harde schijf. Hier in het topic werd de T7 SSD aangeraden. Was daar een specifieke reden voor? Ik neem aan dat 1GB genoeg is?Yortisi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:14:
[...]
Een harde schijf om de standaard geheugenstick te vervangen voor dashcam en sentry mode beelden. Daarnaast cuphouders zodat een kleiner blikje blijft staan en ali bakjes voor de middenconsole.
Meer heb je zeker in het begin echt niet nodig naar mijn mening.
Welke App gebruiken jullie voor op de Apple Watch?
Ik doe met mijn RWD veel lange ritten met Superchargen en ik vind de laadsnelheid, noch de range een beperking. Meestal is de auto eerder klaar dan ik, zeg maar. Dit voor een flink deel werk gerelateerde km in NL, B en D (maar vooral in het Westen). Daarnaast privé ook veel naar F. Met het gezin erbij is de laadstop al helemaal te kort om iedereen weer in de stoelen te krijgen zodat we weg kunnen rijden zodra het laden klaar is...Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Koop je hem prive? of lease? Als je hem koopt zou ik voor de RWD gaan.
1. Over zijn totale levensduur veel minder stroom kosten. Is gewoon zuiniger.
2. De LFP batterij heeft een langere levensduur, dus potentieel later ook misschien zelfs een hogere meerwaarde ten opzicht van de LR. (Moet je hem wel lang houden...) Veel minder kans opdat hij vlam kan vatten. (Als je hier bezorgd om bent.)
3. Je bespaard op de kostprijs, kun je dat geld weer in stroomkosten stoppen.
4. De RWD is zeer compleet, verder geen verschil ten opzichte van de LR qua opties behalve andere motor en batterij en velgen.
5. Kan met trekhaak ook gewoon 1600kg trekken.haha ook al is het maar RWD.
Enige punt is als je echt heel veel lange ritten doet en veel bij de snellader staat. Dan is die 250kW laden ten opzichte van die 150-170kW laden toch wel fijn hoor. Maar dat is voor als je echt voor je werk als het een lease wagen is veel door het land heen gaat. Als je veel thuis, op het werk en dus langzaam gaat laden is dit geen meerwaarde.
Ik knal zelf ook wel eens door het land met de RWD Model 3, en doe er dan iets langer over om op mijn eindbestemming te komen.
Enige keren dat ik er wel op heb moeten wachten is als de stop langer duurt en de batterij dan op 99% komt en begint te kalibreren. Dat wil ik dan niet onderbreken en dan zit je zomaar een kwartier duimen te draaien.
De LR geeft wel iets meer flexibiliteit inderdaad en ook wel een beetje buffer met het oog op degradatie na een paar jaar.
In februari met mijn ski maat met de LR naar Tirol gegaan en volgens ABRP had dat op de hele rit met de RWD wel iets langer geduurd.
Ik ben oprecht onder de indruk van de RWD en hoe snel deze onderweg is voor een auto met maar een ~58 kWh netto (bruikbaar) batterij.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat op het moment van bestellen en ophalen de LR nog €16.000 meer kostte. Dat vond ik echt veel te veel voor iets meer range. Met de huidige prijzen had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt, maar ik ben nog steeds super blij met de RWD.
ABRP Premium lijkt me niet nodig. Je kunt ABRP met een gratis account gewoon meedraaien in de browser in de auto. Maar het kan ook prima even checken in de app op de telefoon voorafgaand aan de rit en tijdens het laden. Ik gebruik het als sanity check op wat de auto voorschotelt en om een echt lange rit te plannen (even kijken waar de laadstops komen, eventueel een overnachting inplannen etc). Daarvoor is Premium echt niet nodig.coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:19:
[...]
Dank je.
Weet niet exact wat je met beschermdingen achterin bedoelt? Mijn kids zijn inmiddels 15 en 17 dus ik hoef niet bang te zijn voor plakhandjes of gestrekte beentjes tegen de achterkant van de voorstoelen aan.
Roostertje voor de gaten onder de stoel vergat ik te noemen, die kosten ook maar een paar euro en had ik al op mijn lijstje.
Mudflaps heb ik de LM over gebeld, omdat ik hier las dat ze nogal last hebben van steenslag. Gevraagd of zij die voor behoud van hun restwaarde wilden installeren (op hun kosten). Ze kenden het probleem niet en dus was het niet nodig...
Verder draag ik geen horloge, maar ben ik wel vergroeid met mijn iPhoneOmdat mijn 12 inmiddels oud en traag wordt, wacht ik even de 15 pro af, maar daarna wil ik een steun waarmee ik in een handomdraai van portrait naar landscape mode kan (zoals nu met mijn brodit houder met kogelgewricht). Heb al wat voorbeelden in mijn favorieten staan, hopelijk komen er snel versies voor de nieuwe iPhone.
Tot slot, dingen die ik op een ander lijstje had staan zijn ABRP Premium (nodig?), Tesla Connect Premium (nodig?) en een SSD ipv de USB voor opslag (die is toch alleen voor de beelden van Sentry? En is dit noodzakelijk?)
Premium Connectivity vind ik dan wel weer handig. Gewoon Spotify via het scherm en de auto kan in de lader blijven liggen.
Ik heb dan ook geen aparte telefoonhouder en die mis ik ook echt niet. In vorige auto's vond ik het een must, maar niet in de Tesla.
En die SSD ter vervanging van de USB is volgens mij ook echt niet nodig. Ik zet Sentry overigens maar spaarzaam aan. Alleen op plekken waar ik mogelijk wat issues kan verwachten: drukke parkeerplaats, langs de weg in een smalle straat, dat soort dingen.
1. Voorkoelen, gewoon altijd doen.geeneen643 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:02:
Gisteren mijn Model Y RWD opgehaald in Purmerend (was een demomodel). Wat een fantastische auto! Eerste indrukken: breed! Stabiel! Smooth! Een voor mij lekkere combinatie. Mijn referrer doet me de laadpaal kado met zijn referall punten :-) . Een flinke hoeveelheid geld moeten aan Tesla motors inc., maar ik ben het al bijna vergeten. Het mag dan de langzaamste Tesla zijn, de acceleratie is fenomenaal! Het glazen dak zou ik nooit als optie gekozen hebben maar geeft een hele mooie, luxe uitstraling aan de auto. Heel blij met deze aankoop.
Wel na een dag rijden wat vragen en aandachtspunten en hier en daar wat kritiek:
- De stoelen zijn wat 'zweterig' als het warm is, ik denk dat textiel prettiger was geweest.
- Ik heb driver accounts aangemaakt voor kinderen en echtgenote. Iedereen kan zien waar de auto is en welke ritten er gereden zijn. Kan hem ook open of dicht doen, etc. Kan je dat uitzetten? Zeg maar hoofdgebruiker account en meerijders?
- De piepjes...een struik op het pad, fietsstroken, kan dat ook uit?
- Ik mis een podcast app, ik ben een Apple Music gebruiker, die zit er gelukkig nu op, maar het zou mooi zijn als mijn standaard podcast app overcast ook ondersteund werd.
- Het navigatie menu is wat onhandig in gebruik met instellen van werk/thuis/etc.
- Sommige menu opties zijn wel flink zoeken.
- Apple CarPlay ondersteuning zou fijn zijn geweest.
Maar ondanks deze aandachtspunten ben ik heel blij met deze auto!
2. Je kan wel verschillende accounts maken, maar openen en sluiten kan volgens mij ook met de meest beperkte account gewoon. Het zijn immers sleutels
3. Sommige piepjes kunnen uit of op alleen trillen en niet ingrijpen, maar niet alles. Is vooral ook wennen, als je weet wat hij wanneer ongeveer gaat doen wordt je niet meer verrast
4. Ik verwacht wel dat er nog meer apps komen, maar dat gaat erg langzaam. Ik gebruik zelf spotify en de podcasts kan ik daar prima in luisteren, maar ik ben geen groot gebruiker.
5. Swipe het navigatie bakje naar beneden als je thuis bent om naar werk te rijden of als je op werk bent juist naar huis te rijden. Instellen is het handigst door ergens naar te navigeren en dan lang op het werk of thuis blokje te klikken, simpeler kan volgens mij niet
6. De hoeveelheid opties wordt idd wel steeds meer, maar zoeken kan het makkelijkst via de zoekbalk boven in het menu
7. Apple CarPlay mis ik niet, maar ik ben dan ook geen flitsmeister gebruiker. Verder zit alles wel ingebouwd
Je moet eens wat dieper in de geschiedenis kijken.Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:56:
Off-topic, maar wat ben ik benieuwd naar wat Tesla zou kunnen doen als ze zich eens echt op een Europees modelletje richten.
Met hun volledige verticale integratie en super factories, persen ze daar door wat aan de knoppen te draaien (ja, veel te simpel gesteld) een autootje formaat Renaul Zoe uit.
Door hun efficiënte aandrijflijn en lichtere constructies kan dat een heel erg capabel autootje zijn. 35-40 kWh batterij (goedkoper), kleinere body, lichter, wellicht tik je dan ook gemakkelijk die 14 kWh/100km aan, dus 300+km range.
Maar Tesla is Amerikaans, dus dit is wel het laatste wat ze zullen doen. Dit formaat autootjes is in de US voor kinderen en tieners, en wordt je niet serieus mee genomen dus daar willen ze niet mee geassocieerd worden.
Hun hele ding is ook sexy sportieve wagens die je WIL rijden, vandaar ook starten met tesla roadster bijvoorbeeld. Ik luisterde net nog een podcast over het begin van Tesla en hun design filosofie. Geen econoboxes, snel, sportief en sexy wagens...
Tesla is begonnen met de roadster, daarna de S en X. De bedoeling was duidelijk om te beginnen met dure niche modellen waarmee ze ervaring kunnen opdoen en ondertussen de kosten naar beneden krijgen. Als ze dan geld begonnen te verdienen hadden ze fondsen om de 3 te ontwikkelen, fabrieken bij te zetten etc
De dure modellen hebben de goedkopere gefinancierd.
De cyber is in de VS een ongekend succes, en waarschijnlijk zal dit model zowat de grootste impact krijgen om de CO2 uitstoot te verlagen.
De 2 zal zeker komen, en niet in 2035, dat zal eerder 2025-2026 worden. Maar de uitdaging is natuurlijk groter omdat de concurrentie groter is, en het moeilijker is om in dat segment ook nog winst te maken
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het is grotendeels opgelost. Ik heb gezegd dat ze overal zaten maar ze hebben eigenlijk vooral de frunk onder handen genomen. Het ziet er een stuk beter uit maar het stuk onder de ruiten tot de lijn (over de gehele lengte van de auto) en de daklijsten zitten ze nog. Alleen met bepaalde lichtinvallen zijn te zien, maar dan zijn ze ook weer meteen in your face zeg maar.schumi1986 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Hoe is dit afgelopen?
Ik heb afgelopen woensdag mijn Tesla model Y opgehaald. Heb in Tilburg zo goed als dat kon in een half donker/ half verlichte hal ter plekke een aantal krassen ontdekt, de zijn toen meteen weggepolijst. Auto in orde bevonden en meegenomen.
Nu is de zon lekker aan het schijnen en zit mijn Model Y ook vol met hologrammen. Nu heb ik zelf een DA machine en zou ik het zelf kunnen oplossen maar voor een auto waarvoor ik 52k privé heb afgerekend heb ik meer het gevoel dat Tesla dit maar moet oplossen..
Ik wilde wel gewoon op vakantie, dus ik ga er nog een service request voor inschieten nu ik weer terug ben. Alleen verwacht ik mijn auto dan weer een week kwijt te zijn net zoals de vorige keer.
Ik weet niet eens meer of ik daar nog iets over geschreven had. Ik kreeg een oude (enigszins afgetrapte) model s mee als leenauto. Eigen risico op dat ding van 2500 euries, want ja, je moet maar rijk zijn ofzo als je iets kapot maakt.
Enfin, toen ik hem weer kon ophalen weer terug gereden. Alle alarmbellen in de model s gingen af, ik kon alleen nog maar de basis handelingen uitvoeren (gas, rem, stuur en richting aangeven enz.) want de rest was opeens kapot, ook relaxt terug rijden.
hadden ze wel alles netjes gepoetst en schoon gemaakt, er zat ook een goede waterafstotende coating op enzo, eigenlijk wel prima. Nog steeds geen sorry overigens.
Vakantie naar Noorwegen was top. Iets langer dan 2 weken achterin de MY geslapen op camperplaatsen, campings en ook af en toe gewoon in de natuur. 70km gelopen door de fjorden. Ik kreeg bijna zin om ook een camper te huren de volgende keer, maar dat rijdt niet zo lekker de trollstigen op
Wel een hoop vrijheid op die manier, volgende keer misschien ook weer op die manier
:strip_exif()/f/image/HVeEESsQBIDWMOaFaEW5Fu1W.jpg?f=fotoalbum_large)
Kon mooi het kaartje uit Teslamate halen
Zijn er geen originele bakje van Tesla zelf? Wat heeft iedereen toch met die Ali meuk. Een auto van plus 50k en dan van die Ali spatlappen, wheel covers en bakjes in de auto. Snap er serieus geen donder van waarom zou je dat doen?Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:11:
[...]
Zou gewoon lekker gaan rijden en kijken wat je mist. Is ook allemaal wat persoonlijk.
Wat ik heb is;
- Telefoonhouder.
- Taro
- Niet online
In mijn geval:coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:56:
2x Tesla mud flaps (Alleen voor)
2x Tesla bakjes voor middenconsole
2x beschermkapjes ventilatieroosters (Onder de voorstoelen)
TeslaMate op een Raspberry Pi 4B
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Tesla heeft ook wel bakjes ja. https://shop.tesla.com/nl...es-voor-console-model-3_y Van Ali zijn beter vind ik.thechip schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:23:
[...]
Zijn er geen originele bakje van Tesla zelf? Wat heeft iedereen toch met die Ali meuk. Een auto van plus 50k en dan van die Ali spatlappen, wheel covers en bakjes in de auto. Snap er serieus geen donder van waarom zou je dat doen?
Zelf ook een console bakje van Ali, die van Tesla zelf is niet heel handig. Die van Ali heeft een vakje voor (laad)pasjes, links plek voor mijn zonnebril en rechts onder vakje voor wat munten/kleingeld.Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Tesla heeft ook wel bakjes ja. https://shop.tesla.com/nl...es-voor-console-model-3_y Van Ali zijn beter vind ik.Meer vakjes. Maar prima als je deze neemt. Orginele spatlappen vind ik te lang, vandaar ook de keuze voor Ali lapjes. Trouwens, beetje betere spul van Ali kan zomaar eens uit dezelfde fabriek komen als het Tesla spul. Verder heb ik deze omdat ik die volgens mij sowieso niet bij Tesla kan bestellen.
Fair enough 😊Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Tesla heeft ook wel bakjes ja. https://shop.tesla.com/nl...es-voor-console-model-3_y Van Ali zijn beter vind ik.Meer vakjes. Maar prima als je deze neemt. Orginele spatlappen vind ik te lang, vandaar ook de keuze voor Ali lapjes. Trouwens, beetje betere spul van Ali kan zomaar eens uit dezelfde fabriek komen als het Tesla spul. Verder heb ik deze omdat ik die volgens mij sowieso niet bij Tesla kan bestellen.
[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 11-08-2023 22:54 ]
- Taro
- Niet online
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 11-08-2023 22:59 ]
Ik heb aangeschaft:coelho schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:56:
- wat Ali bakjes
- mudflaps: gezien witte kleur toch minder vuil onderaan op de deuren
- cupholder
- beschermkapjes over de luchtopeningen
- S3XY buttons
- in preorder nu de S3XY knob
Op nr 1 staan voor mij de S3XY buttons. Zou ze niet meer willen missen vandaar ook de preorder direct voor de uitbreiding. Kost wel wat doch de rijbeleving wordt zoveel leuker
Waarom geld weggooien? Een Tesla is ook gewoon financieel aantrekkelijk als je het vergelijkt met de andere opties.thechip schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:23:
[...]
Zijn er geen originele bakje van Tesla zelf? Wat heeft iedereen toch met die Ali meuk. Een auto van plus 50k en dan van die Ali spatlappen, wheel covers en bakjes in de auto. Snap er serieus geen donder van waarom zou je dat doen?
Mudflaps zijn echt geen high tech onderdeel, evenmin bakjes of wheel covers.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Heel normaal, 418km x 0.7 of lager is pas abnormaal.gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
Mijn model Y RWD (gekocht in dec 2022) gaf altijd 418 km bereik aan bij 100% lading. In juli kreeg ik 417, 416, 415 te zien. Nu weer 416. Hebben jullie dit ook dat het varieert? Ik heb het gevoel dat het een recente update is waardoor het niet meer op 418 staat, iets met anders berekenen en afronden ofzo… Ik heb maar 3 keer bij de supercharger gestaan, gebruik meestal de Allego laadpalen in de straat. 5000 km op de teller.
Hier 386km is nu ~323km (schommelt een beetje rondom die waarde, dat is normaal!)
Rond de -10% binnen 1-2-3j is heel gemiddeld tot nu toe op de 3/Y
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Reken even uit wat de procentuele afwijking is waar je het nu over hebt... verwaarloosbaar.gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
Mijn model Y RWD (gekocht in dec 2022) gaf altijd 418 km bereik aan bij 100% lading. In juli kreeg ik 417, 416, 415 te zien. Nu weer 416. Hebben jullie dit ook dat het varieert? Ik heb het gevoel dat het een recente update is waardoor het niet meer op 418 staat, iets met anders berekenen en afronden ofzo… Ik heb maar 3 keer bij de supercharger gestaan, gebruik meestal de Allego laadpalen in de straat. 5000 km op de teller.
Juist door deze "angst" die mensen hebben vraag je erom dat er gewoon permanent 418 komt te staan en de software het tijdens rijden gewoon corrigeert.
(net zoals bijv VW zijn koelvloeistofmeter altijd keurig in het midden staan als de motor normaal op temperatuur is. Terwijl die temperatuur echt wel fluctueert als je met 30 graden in de file rijdt en daarna weer normaal. U vraagt, wij draaien
Mijn MY RWD uit dec, 2022 doet nog steeds 418. Laad hem meerdere keren tot 100% op per week en dan staat die daar tijdens een werkdag zo maar nog een 4 uur te wachten tot ik weg rij. SuC, maar vooral Fastned doe ik wanneer het nodig is. Let er niet speciaal op, zal rond de 5 a 10% zitten. Nu 22.000 km gereden. Straks op vakantie vrijwel alles op de SuC naar Portugal. Benieuwd wat dat gaat doen, maar heel eerlijk 't boeit me geen ene reet.gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
- Taro
- Niet online
Ik swipe altijd naar beneden voor Naar Huis en swipe naar rechts voor Naar Werk. Maar als naar beneden swipen altijd het juiste resultaat geeft afhankelijk van je locatie is dat nog makkelijker natuurlijk, was ik niet van op de hoogte.Smobbo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
5. Swipe het navigatie bakje naar beneden als je thuis bent om naar werk te rijden of als je op werk bent juist naar huis te rijden.
Watch for Tesla. Werkt ook perfect in combi met Siri.Welke App gebruiken jullie voor op de Apple Watch?
Yes aangezien die weet waar je werk is kun je altijd naar beneden swipen voor de andere optie dan waar je bent. Ben je toevallig in 't midden van de route is altijd 'thuis' hetgeen waar die heen gaat. Daar heb ik nog geen swipe voor gevonden. Dus dan even tikken en werk drukken zelf.Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Ik swipe altijd naar beneden voor Naar Huis en swipe naar rechts voor Naar Werk. Maar als naar beneden swipen altijd het juiste resultaat geeft afhankelijk van je locatie is dat nog makkelijker natuurlijk, was ik niet van op de hoogte.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
- Taro
- Niet online
Naar rechts swipen is naar het werkOekol schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:44:
[...]
Ben je toevallig in 't midden van de route is altijd 'thuis' hetgeen waar die heen gaat. Daar heb ik nog geen swipe voor gevonden. Dus dan even tikken en werk drukken zelf.
Mijn cijfers, ook MY RWD sinds 12-2022:gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Dat was op 18.500 km. Die ene km ging eraf nadat ik flink wat had gereden met 2x Superchargen, daarna langzaam laden tot ong 80% in een B&B, daarna een ruime week op die lading alleen korte ritjes gemaakt en tot slot weer vol laden met een fast charger (tot 100% incl kalibreren) zonder pre-conditioning. Voor de LFP batterij dus niet helemaal volgens het advies van Tesla.
Nu op 20.600 km nog steeds 417km bij 100%, inclusief weer 5x Supercharger.
Normaliter houd ik nauwgezet wel minstens 1x per week 100% op AC aan, meestal wel vaker. Charging limit staat gewoon op 100%. Meestal ga ik de auto opladen als er 20-30% over is. Oh en ik rijd meestal behoorlijk rustig.
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 12-08-2023 08:48 ]
Ik wil deze app ook aanschaffen, maar het zit mij niet helemaal lekker eerlijk gezegd om een third party app toegang te geven tot mijn auto.PeterinDen Haag schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Watch for Tesla. Werkt ook perfect in combi met Siri.
Ter info, wat weer geruststelt: je kunt sinds deze week via https://www.tesla.com/nl_nl/teslaaccount onder het kopje beveiliging zien welke third party apps je toegang hebt gegeven (en ook weer intrekken). Alleen weet ik niet of dit voor Watch for Tesla App geldt. Zou je dit wellicht kunnen controleren? Ben benieuwd..
I wish. Ben je halverwege dan is het afhankelijk van de stand van de zon waar die je heen wilt sturen. Vreemd genoeg is dat ook niet altijd waar want once in a blue moon vind die dat ik in de avond ook maar moet gaan werken...Oekol schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:44:
[...]
Yes aangezien die weet waar je werk is kun je altijd naar beneden swipen voor de andere optie dan waar je bent. Ben je toevallig in 't midden van de route is altijd 'thuis' hetgeen waar die heen gaat. Daar heb ik nog geen swipe voor gevonden. Dus dan even tikken en werk drukken zelf.
Nu ik er over nadenk na je post kan 't ook zijn dat als je instapt die zelf al voorspelt heeft dat je naar huis gaat. Beetje tegenovergestelde van jou. Ga eens meer werken johCaelorum schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
I wish. Ben je halverwege dan is het afhankelijk van de stand van de zon waar die je heen wilt sturen. Vreemd genoeg is dat ook niet altijd waar want once in a blue moon vind die dat ik in de avond ook maar moet gaan werken...
Wow, echt een tof rondje
Ik probeer zoveel mogelijk reut uit de EU, en bij voorkeur made in EU te halen, maar het lukt niet altijd. Voor wheelcovers ben je kansloos, maar voor interieurmatten zijn er de 2befair matten van gerecycled plastic uit Duitsland. Kosten iets meer, hebben (ga ik toch vanuit) een veel lagere carbon footprint. Ik ga niet voor de prijs zooi uit China halen, maar helaas is het aanbod daar toch echt vele malen groter (kijk ook bij Ali of er in een EU-warehouse al iets staat, maar dat is maar zelden het geval).thechip schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:23:
[...]
Thanks voor die laatste tip, handig. Maar heb wel net gekeken en er staat dat ik geen 3rd party apps toegang heb gegeven terwijl dat wel zeker het geval is:turkeyhakan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:01:
[...]
Ik wil deze app ook aanschaffen, maar het zit mij niet helemaal lekker eerlijk gezegd om een third party app toegang te geven tot mijn auto.
Ter info, wat weer geruststelt: je kunt sinds deze week via https://www.tesla.com/nl_nl/teslaaccount onder het kopje beveiliging zien welke third party apps je toegang hebt gegeven (en ook weer intrekken). Alleen weet ik niet of dit voor Watch for Tesla App geldt. Zou je dit wellicht kunnen controleren? Ben benieuwd..
Teslamate
ABRP
Tessie
Teslafi
Waarvan zeker Tessie en ABRP nog actief zijn. Had het wel mooi gevonden als ik hiermee degene die ik niet echt gebruik had kunnen intrekken.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Die optie heeft ook nog niks met de huidige thirdy party apps te maken. Het is meer een soort van Appstore die Tesla wil gaan maken waar dan zaken als TeslaFi inkomen. Zie ook https://www.notateslaapp....d-party-services-and-apps.bokkow schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Thanks voor die laatste tip, handig. Maar heb wel net gekeken en er staat dat ik geen 3rd party apps toegang heb gegeven terwijl dat wel zeker het geval is:
Teslamate
ABRP
Tessie
Teslafi
Waarvan zeker Tessie en ABRP nog actief zijn. Had het wel mooi gevonden als ik hiermee degene die ik niet echt gebruik had kunnen intrekken.
Wat is het absolute pluspunt / dé meerwaarde voor jou?PeterinDen Haag schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Watch for Tesla. Werkt ook perfect in combi met Siri.
Gebruik zelf geen extra apps enzo, voor mij werkt alles verder al super fijn.
Dat je gewoon ff snel de auto/klep kunt openen via de Watch. Of ff snel climate aanzetten of kabel unlocken als ik naar de auto loop. Inmiddels kun je ook openen/rijden met alleen de Watch. Kun je de telefoon thuis laten. Noodzakelijk? Nee, zeker niet. Toen ik hem kocht was hij ook maar 5 EUR oid. Voor die paar EUR zeker handig. Nu al 20 zie ik.Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Wat is het absolute pluspunt / dé meerwaarde voor jou?
Begrijp ook nog even niet waarom een merk als Tesla basic opties niet zelf in een Watch app zet.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 12-08-2023 10:22 ]
Watch for Tesla staat er niet tussen.turkeyhakan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:01:
[...]
Ik wil deze app ook aanschaffen, maar het zit mij niet helemaal lekker eerlijk gezegd om een third party app toegang te geven tot mijn auto.
Klopt, er staat nog niks tussen. Dit is wat anders. Zie mijn post hierboven.PeterinDen Haag schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Watch for Tesla staat er niet tussen.
Beetje overbodige, decadente luxe.Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Wat is het absolute pluspunt / dé meerwaarde voor jou?
Als je met je handen vol naar de auto loopt en tegen je Watch zegt: "Hey Siri, open achterbak" en de achterbak gaat vervolgens automatisch open, vind ik dat een leuke gadget.
That's it.
In het artikel waar je naar refereert staat juist dat het niets te maken heeft met de mogelijk te verwachten Tesla App Store en juist wel met het (ondersteund) toegang geven van third party apps tot het voertuig:Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Klopt, er staat nog niks tussen. Dit is wat anders. Zie mijn post hierboven.
However, this development signifies that Tesla could be close to releasing official support for third-party apps, giving you an official and more privacy concise way to let other services access your vehicle. These third-party apps should not be confused with the apps in your vehicle and the rumored Tesla App Store.
Ja, ok. Maar in ieder geval werkt het ook nog niet met de huidige apps. Er zal dan toch iets van een supported apps site oid moeten komen.PeterinDen Haag schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
In het artikel waar je naar refereert staat juist dat het niets te maken heeft met de mogelijk te verwachten Tesla App Store en juist wel met het (ondersteund) toegang geven van third party apps tot het voertuig:
However, this development signifies that Tesla could be close to releasing official support for third-party apps, giving you an official and more privacy concise way to let other services access your vehicle. These third-party apps should not be confused with the apps in your vehicle and the rumored Tesla App Store.
Die kofferbak is voor mij wel t minpunt.
Met vorige auto pakte ik sleutel zodra ik boodschappenkratje uit wagentje pakte.
Op knopje duwen en kofferbak ging open.
Nu zet ik t kratje neer, en duw dan handmatig op t knopje van de kofferbak.
Telefoon ervoor pakken is natuurlijk te omslachtig,
Siri commando’s gebruik ik niet, ook niet op de Watch. Maar voor 20 euro kan je dus een commando inspreken waarmee de kofferbak van je tesla opengaat.
Je kunt ook nog zo’n sleutel kopen van Tesla he, kost wat maar dan heb je ook, nou ja een sleutel… In een mooi doosje, dat dan weer wel!Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:16:
Thnx voor de antwoorden op de app.
Met vorige auto pakte ik sleutel zodra ik boodschappenkratje uit wagentje pakte.
Siri commando’s gebruik ik niet, ook niet op de Watch. Maar voor 20 euro kan je dus een commando inspreken waarmee de kofferbak van je tesla opengaat.
Die dacht ik ook BT gebruikt dus soms ook niet werkt.bokkow schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
Je kunt ook nog zo’n sleutel kopen van Tesla he, kost wat maar dan heb je ook, nou ja een sleutel… In een mooi doosje, dat dan weer wel!
Blijft toch wel erg ontspannen rijden dan.
hier een duidelijk filmpje denk ikThe_Woesh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:18:
Waar vind ik de handleiding om de trekhaak te monteren? Vandaag MY Opgehaald maar zit niks bij. Trekhaak lag los in de kofferbak.
YouTube: Tesla Model Y European Trailer Hitch Installation
Overigens geven ze bij de model 3 aan dat hij alleen bij gebruik er op mag zitten en dat je hem anders moet verwijderen, is denk ik bij de Y ook zo?Megat schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
hier een duidelijk filmpje denk ik
YouTube: Tesla Model Y European Trailer Hitch Installation
In het "removal" filmpje geeft hij corrosie aan als reden. Ik denk dat dit steek houdt. 'k Heb geen weet van een "verplichting", evenwel...datadevil schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Overigens geven ze bij de model 3 aan dat hij alleen bij gebruik er op mag zitten en dat je hem anders moet verwijderen, is denk ik bij de Y ook zo?
Model 3 LR AWD (model 2023)
Ik ben voornemens om het overgrote deel van het laden thuis te doen, want zonnepanelen. Voor de keren dat ik niet thuis kan laden (lange/veel ritten op een dag in NL of vakantie naar het buitenland), begrijp ik dat ik met de Tesla app en/of herkenning van de auto bij de SuC terecht kan en daar dus geen extra pasje of zo voor nodig heb. Of geldt dit niet automatisch voor leaserijders omdat ik geen eigenaar ben? En hoe zit het met gratis credits waar ik wel eens over lees, zitten die bij elke nieuwe Tesla, of alleen bij een aanbieding, en krijgen leaserijders ze ook?
Welke pasjes en/of apps zijn verder handig om te hebben om te laden? Ik krijg al de elektrische variant van de MultiTankCard vanuit de leasemaatschappij geleverd.
Hoe zit het eigenlijk met die pasjes (en apps)? Heeft iedere lader zijn eigen, zijn er universele, verschilt het tarief per laadpaal afhankelijk van het gebruikte pasje? Gaan jullie bij elke laatbeurt de puzzel leggen wat het goedkoopste is?
Tot slot lees ik op veel plaatsen dat de SuC het goedkoopst is. Wanneer ik echter op internet kijk, zie ik daar nog steeds een gemiddeld tarief staan van zo'n €0,57. Is dat niet heel hoog?
Volgens mij gelden de gratis credits nu niet voor leaserijders al weet ik dat niet zeker. Wellicht iemand anders hier die het weet. Is soms ook wat afhankelijk van de credits dacht. Soms geld het wel voor leaserijders en soms weer niet.
Ik puzzel verder niet. Laad doorgaans thuis (40c) en anders SuC. Heel soms ergens anders maar dan gewoon de pas van LP. Dan ga ik niet voor een paar cent een andere pas gebruiken en dat dan declareren.
[ Voor 39% gewijzigd door Inspired op 12-08-2023 15:05 ]
LM is Oostendorp, een regionale in (met name) Brabant. Goed en persoonlijk, dus er valt vaak veel te regelen.Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:00:
@coelho welke LM? Bij Leaseplan gaat het vanzelf goed in ieder geval. MTC is eerst prima. Eventueel aanvullen met Shell en wellicht een lokale pas als je in minder gangbare landen komt. In de Tesla app kun je de prijzen zien als non-member. Dan de abonnements prijzen bekijken. Die gelden automatisch voor Tesla eigenaren. Hier in Spanje is het nu 35c. Dacht in NL ook zoiets. Zelfs al 27c zie ik nu.
Volgens mij gelden de gratis credits nu niet voor leaserijders al weet ik dat niet zeker. Wellicht iemand anders hier die het weet. Is soms ook wat afhankelijk van de credits dacht. Soms geld het wel voor leaserijders en soms weer niet.
Ik puzzel verder niet. Laad doorgaans thuis (40c) en anders SuC. Heel soms ergens anders maar dan gewoon de pas van LP. Dan ga ik niet voor een paar cent een andere pas gebruiken en dat dan declareren.
Ik kan verder niks declareren als ZZPer, linksom of rechtsom betaal ik de kosten zelf. Ik kan de zakelijke kosten alleen wegstrepen tegen zakelijkse inkomsten, vandaar dat het thuisladen (met zonnepanelen die zich na 2 jaar al volledig terugverdiend hebben) lucratief is. Ik betaal terug aan privé en de belastingdienst betaalt feitelijk de helft mee omdat ik over dat deel geen belasting hoef te betalen.
27cent, dat zijn heel andere tarieven die ik tegenkwam en stukken goedkoper dan de 69 cent bij FastNed. Dan hoef je al bijna niet verder te zoeken...
Wij “proberen” maar proberen ook echt zoveel mogelijk lokaal te kopen om de lokale groenteboer, elektrozaak, kledingzaak etc in stand te houden. Bestellen bij Ali, en shine en dat soort platforms doen wij niet binnen ons gezin. Probeer dat ook aan mijn kinderen mee te geven. Ook al wordt het wellicht allebei in China geproduceerd bij de een zit er wel allerlei veiligheidseisen en keurmerken aan vast. Afijn wellicht dwaal ik af van het topic. Heb hetzelfde met iPhone, zie mensen een telefoon van 1k plus kopen en dan bezuinigen op een lelijk plastic hoesje. Ik snap dat soort dingen gewoon niet 🤷♂️.TCMR schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Wow, echt een tof rondjeWe hadden half juli iets soortgelijks in de planning, alleen heen met de boot vanaf de Eemshaven. Helaas alles moeten annuleren vanwege gezondheidsproblemen. Ik ben wel benieuwd hoevel km je in totaal gereden hebt.
[...]
Ik probeer zoveel mogelijk reut uit de EU, en bij voorkeur made in EU te halen, maar het lukt niet altijd. Voor wheelcovers ben je kansloos, maar voor interieurmatten zijn er de 2befair matten van gerecycled plastic uit Duitsland. Kosten iets meer, hebben (ga ik toch vanuit) een veel lagere carbon footprint. Ik ga niet voor de prijs zooi uit China halen, maar helaas is het aanbod daar toch echt vele malen groter (kijk ook bij Ali of er in een EU-warehouse al iets staat, maar dat is maar zelden het geval).
Kan de app ook op meerdere telefoons worden geïnstalleerd?
Mijn vrouw zegt dat ze de snelheid e.d. graag voor zich in beeld heeft.
Heeft (denk ik) ook met de kreukelzone te maken. (Met trekhaak is in je nadeel bij een serieus ongeluk)flupp schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:44:
[...]
In het "removal" filmpje geeft hij corrosie aan als reden. Ik denk dat dit steek houdt. 'k Heb geen weet van een "verplichting", evenwel...
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
https://www.indiegogo.com...dge-for-tesla-sub-trunk#/
Het probleem is dat de lokale ondernemer geldgraaier gewoon exact dezelfde spullen uit China koopt, en dan de prijs keer 10 doet, die sponsor ik liever niet.thechip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:02:
[...]
Wij “proberen” maar proberen ook echt zoveel mogelijk lokaal te kopen om de lokale groenteboer, elektrozaak, kledingzaak etc in stand te houden. Bestellen bij Ali, en shine en dat soort platforms doen wij niet binnen ons gezin. Probeer dat ook aan mijn kinderen mee te geven. Ook al wordt het wellicht allebei in China geproduceerd bij de een zit er wel allerlei veiligheidseisen en keurmerken aan vast. Afijn wellicht dwaal ik af van het topic. Heb hetzelfde met iPhone, zie mensen een telefoon van 1k plus kopen en dan bezuinigen op een lelijk plastic hoesje. Ik snap dat soort dingen gewoon niet 🤷♂️.
Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:16:
FAQ, item 2?Notna schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:03:
Voor de kampeerders onder ons; dit is best leuk design koelbox. Toch vraag ik mij af waar de gegenereerde warmte heen moet als het onder de klep zit...
https://www.indiegogo.com...dge-for-tesla-sub-trunk#/
[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 12-08-2023 17:43 ]
Je kunt er ook gewoon een losse "sleutel" bij bestellen he, die werkt 't zelfde als bij andere auto's.Peertjah schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:16:
Ja, die snapte ik niet helemaal. Want ze promoten dat je de afdekklep eroverheen kan doen. Dan maakt het niet uit hoeveel warmte er wel of niet kan ontsnappen van dat ding zelf. Of je moet de klep er dus afhalen zodra het in gebruik is, maar dat lijkt mij juist niet de bedoeling...
https://a.aliexpress.com/_ExXqCrDInspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Die dacht ik ook BT gebruikt dus soms ook niet werkt.Tenminste, dat werd hier in het verleden gemeld. Zo’n Tesla kan toch via de camera zien dat ik met een krat bier aan kom lopen? Tijd voor deep keyless entry imho. Waar blijft die AI met een IQ van 300?
Kicksensor?
Bij 2m36 in het filmpje.Notna schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:45:
[...]
Ja, die snapte ik niet helemaal. Want ze promoten dat je de afdekklep eroverheen kan doen. Dan maakt het niet uit hoeveel warmte er wel of niet kan ontsnappen van dat ding zelf. Of je moet de klep er dus afhalen zodra het in gebruik is, maar dat lijkt mij juist niet de bedoeling...
:strip_exif()/f/image/EpjFOsOefD8e234p2gv8Exii.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij 4m06.
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 12-08-2023 17:56 ]
Ah thanks, dat is wat logischer. Maar maakt het toch wel wat minder netjes dan gedacht. Overigens betwijfel ik oprecht of dat afdoende ventilatie gaat zijn.mitsumark schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Bij 2m36 in het filmpje.
[Afbeelding]
En bij 4m06.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 12-08-2023 18:29 ]
Geen idee, weet ook niet of die gap 2, 5 of 10mm rondom is, dat laatste is zeker genoeg, en 5mm wellicht ook al.Notna schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:26:
[...]
Ah thanks, dat is wat logischer. Maar maakt het toch wel wat minder netjes dan gedacht. Overigens betwijfel ik oprecht of dat afdoende ventilatie gaat zijn.
Ik twijfel meer aan de bruikbaarheid onderin de kofferbak, daar gooi je doorgaans toch zooi bovenop als je gaat kamperen of picknicken, kun je er pas bij als alles eruit is.
In de frunk lijkt mij veel logischer.
Alternatief is de kleinere unit in de zij ruimte aan de linker kant; ook nog behoorlijk wat plek. Maar prijzig. 😕Notna schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:26:
[...]
Ah thanks, dat is wat logischer. Maar maakt het toch wel wat minder netjes dan gedacht. Overigens betwijfel ik oprecht of dat afdoende ventilatie gaat zijn.
Zo'n 4500km in totaal. Afgelopen maand ook 1MWh aan energie bijgeladen blijkbaar, wel gek om dan zoiets opeens te zien!TCMR schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoevel km je in totaal gereden hebt.
Het is alsof Bjorn de afgelopen pagina’s heeft meegelezen 😅
Ik heb het op 2 telefoons geïnstalleerd. Dat gaat maar op zich is er maar eentje die geconnecteerd kan zijn op een bepaald moment. Bij update moet je alles dus wel 2 keer doen en is het soms wat lastig maar het werkt. Waarom ik het heb: ik had alles geïnstalleerd op mijn normale iPhone die ik dagelijks gebruik. Nu heb ik bijkomend een oude iPhone vast in de wagen staan die ik ook laat staan en als dashboard gebruik. Is makkelijker en geen gedoe met deze telkens te verwijderen, terug te plaatsen,…Dn Tinus schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:19:
Vraag voor de mensen met sexy buttons die ook de app als dashboard gebruiken:
Kan de app ook op meerdere telefoons worden geïnstalleerd?
Mijn vrouw zegt dat ze de snelheid e.d. graag voor zich in beeld heeft.
Heb hiervoor een Nissan Leaf 2.0 gereden met een laadsnelheid van zo’n 42Kw/h dus ben gewend om een lange reis rustig aan te doen
Wat een wereld van verschil is dat met een Tesla zeg.. onderweg makkelijk een Supercharger zoeken, bij het inpluggen zag ik dat de laadsnelheid 175KW betrof en toen ik nog maar net van mijn heerlijke Big Mac aan het genieten was kreeg ik al een melding dat mijn Telsa bijna volgeladen was en ik misschien extra zou moeten betalen als ik te lang zou blijven staan.
Kwam er al snel achter dat dat pas hoeft als meer dan 50% van de laders bezet zijn dus kon gelukkig nog even blijven zitten
Maar wat een wereld van verschil is dit t.o.v mijn eerdere snellaad avonturen van mijn Nissan Leaf.
En dan is het ook nog eens onwijs goedkoop
[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 12-08-2023 19:41 ]
Volgens wat ik heb begrepen, is de sentry mode setting onder “veiligheid” te zien als de default setting. Hij zal dus standaard aan of uit gaan nadat je in Park staat. Je kan dan ook bepaalde locaties blokkeren.
En die on/off setting kan je dan eenmalig overrulen met de sentry mode knop onder “controls”? De rode knop dus die je ook bovenaan je scherm ziet staan. Mij lijkt het dus het handigste om sentry mode op off te zetten en dan handmatig klikken op de rode knop op een risico locatie.
60 kWh.datadevil schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:38:
weet iemand hoeveel batterij capaciteit de recente tesla model 3 lr rwd heeft? Ik wil het graag goed zetten in teslamate (custom dashboards) om daar de degradatie bij te houden.
66 kWh voor de Highland versie komt eraan.
de RWD LR, sorry dat de letters zo klein waren ;-)DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:13:
[...]
60 kWh.
Heb t gewoon altijd aan. Alleen thuis niet. Meestal parkeer je hem toch niet super lang.Pufster schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:47:
Welke Sentry Mode settings gebruiken jullie?
Volgens wat ik heb begrepen, is de sentry mode setting onder “veiligheid” te zien als de default setting. Hij zal dus standaard aan of uit gaan nadat je in Park staat. Je kan dan ook bepaalde locaties blokkeren.
En die on/off setting kan je dan eenmalig overrulen met de sentry mode knop onder “controls”? De rode knop dus die je ook bovenaan je scherm ziet staan. Mij lijkt het dus het handigste om sentry mode op off te zetten en dan handmatig klikken op de rode knop op een risico locatie.
Dan vergeet je het ook niet
79 kWh toch? Gewoon een regulier LR maar dan met 1 motor.DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:13:
[...]
60 kWh.

https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-model-y/107641
[ Voor 9% gewijzigd door RF1000 op 12-08-2023 20:32 ]
Ik merk bijzonder weinig van Elon. Er zitten tussen mij en hem nog wel een paar managementlagen als filter.Fire69 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:38:
Merk je in je job veel van het soms bizarre gedrag van Musk?
En je hebt toevallig geen deelbare info van de ETA voor HW4?
En nee, ik heb geen deelbare info. Ik deel alleen wat publiek toegankelijk is. Soms wijs ik iemand op procedures in servicedocumentatie, maar meer ook niet...
Punctuality is the politeness of kings
Doet hij dat niet obv rated range dan?datadevil schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:38:
weet iemand hoeveel batterij capaciteit de recente tesla model 3 lr rwd heeft? Ik wil het graag goed zetten in teslamate (custom dashboards) om daar de degradatie bij te houden.
Ja. Op zich wel geinig maar mij teveel werk. En ze hebben mijn Model 3 daar ook uit elkaar gehaald ivm de kabelboom recall. Sinds die tijd rammelde het achter enorm doordat de klemmetjes niet meer goed werkten oid. Dus ga er zelf niet aan prutsen. De Model Y is nu nog rammelvrij.
ze zeggen dit; "Usable (now) is the estimated current battery capacity. It is calculated based on the last 5 long charging sessions to have a better estimation.
If you see just '1.0 kWh' here, it means that you need at least a long charge session.
Usable (new) is the estimated Battery Capacity since you begun to use Teslamate. That's why, the more data you have logged from your brand new car the better. For those who have not used Teslamate since they got their new car, or for those who have bought it second hand, it's possible to set the max range to 100% and the battery capacity of the car battery when it was new in order to get a better and accurate estimation."
---
En omdat er bij mij 'usable new' 78.2 staat, en ik teslamate na een 600km 'pas' heb geinstalleerd zat ik te denken of ik nu 79 moet invullen alsnog of dat ik het zo maar laat. Suffe is dat je denk ik niet eens weet of je vanaf begin bruikbaar 79 had en het dus altijd beetje natte vinger werk blijft?
Zijn er ook mensen met een model 3 met kinderen in de leeftijd van 1 tot 4 ?
Hoe doen jullie het met bagage zoals kinderwagens en koffers ?
Ik heb proefgereden in een Y maar kwam nu een M3 long range uit 2019 tegen voor bijna de helft van de prijs en die is privé wel weer erg interessant ipv zakelijk leasen en dus geen bijtelling.
Zijn er nog dingen die slecht zijn aan een 2019 model ?
Beetje aan het afwegen wat handig is.
[ Voor 3% gewijzigd door JustC op 12-08-2023 21:10 ]
Het zou handig zijn als hij eerst z’n eigen info verzameld en dan een filmpje maakt.bokkow schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:31:
[YouTube: 2021 Tesla Model 3 LR used as a taxi and only supercharged]
Het is alsof Bjorn de afgelopen pagina’s heeft meegelezen 😅
Hij praat de hele tijd over alle getallen die hij ziet en is continu dingen door elkaar aan het halen.
Het filmpje duurt ook 23 minuten, terwijl hij na een paar minuten de belangrijkste data al heeft laten zien. Kijkt iemand dit helemaal tot het einde af ?
Kort door de bocht was er volgens mij iets van 11kWh weg, wat grofweg 15% is.
Eigenlijk best netjes als je bedenkt dat die auto 100k km gereden heeft en er meer dan 93% van de kilometers via super chargers ingejaagd zijn…
Gemiddeld is de degradatie met die kilometers erop toch iets van 10-13%? Eigenlijk maakt snelladen dus helemaal niet zoveel uit?
Klopt, vandaag met trekhaak gereden. Ook al zat er niks op, kreeg ik een caravan icoon (heel hollands) op het scherm en AP ging niet aan.datadevil schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Overigens geven ze bij de model 3 aan dat hij alleen bij gebruik er op mag zitten en dat je hem anders moet verwijderen, is denk ik bij de Y ook zo?
ah ja, dat is al reden om hem er niet constant op te hebben inderdaad.The_Woesh schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:14:
[...]
Klopt, vandaag met trekhaak gereden. Ook al zat er niks op, kreeg ik een caravan icoon (heel hollands) op het scherm en AP ging niet aan.
Past allemaal prima. Alleen de opening is wat klein, de ruimte is verrassend groot.JustC schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:09:
Nog even een vraagje hier
Ik heb proefgereden in een Y maar kwam nu een M3 long range uit 2019 tegen voor bijna de helft van de prijs en die is privé wel weer erg interessant ipv zakelijk leasen en dus geen bijtelling.
Verschillen tussen 2019 en een nieuwe zijn al heel vaak genoemd, maar in ieder geval:
De nieuwe zitten beter in elkaar.
Batterij zal al minder zijn geworden.
2019 heeft misschien nog HW2.5 ipv HW3.
Nieuwe hebben ‘dubbel glas’ in de voordeuren, zijn dus (veel) stiller op hogere snelheid.
Nieuwe hebben sneller computer voor infotainment (ik weet niet of je hier echt veel van merkt).
Wat is het prijsverschil tussen een LR uit 2019 en een SR+ (de instapper) nieuw? Die heeft namelijk een wltp van 490, waarmee je misschien wel net zo ver komt als een iets gedegradeerde LR uit 2019
- Taro
- Niet online
Zie je wel de andere ritten of niets meer? Je kunt daar van rechts naar links swipen, dan verschijnt het verbruik weer.EvolutionX schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:18:
Bij mijn m3 toont het hoofdscherm het huidige verbruik niet meer , staat wel aangevinkt bij instellingen. Iemand een idee hoe ik dit weer op het hoofdscherm zet?
[Afbeelding]
welke app gebruik je daar dan voor iphone als dashboard? (zo ja welke houder gebruik je dan?)LucLey schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:32:
[...]
Ik heb het op 2 telefoons geïnstalleerd. Dat gaat maar op zich is er maar eentje die geconnecteerd kan zijn op een bepaald moment. Bij update moet je alles dus wel 2 keer doen en is het soms wat lastig maar het werkt. Waarom ik het heb: ik had alles geïnstalleerd op mijn normale iPhone die ik dagelijks gebruik. Nu heb ik bijkomend een oude iPhone vast in de wagen staan die ik ook laat staan en als dashboard gebruik. Is makkelijker en geen gedoe met deze telkens te verwijderen, terug te plaatsen,…
krijg je dan zoiets als dit ?? https://www.tesery.com/nl...nel-tesla-model-3-model-y
nav topic hier ook watch for tesla gekocht 22 euro appstore (one time fee) zoals ik nu kan zien, met siri werkt het prachtig. (trunk en frunk openen en auto vergrendelen indien nodig)
[ Voor 11% gewijzigd door xdc op 12-08-2023 21:32 ]
slimmehotspot.nl
Ik had over de lr heen gelezen. Ik wist overigens niet dat ze de LR als RWD terug hadden gebracht.RF1000 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
79 kWh toch? Gewoon een regulier LR maar dan met 1 motor.
Wat is er eigenlijk gebeurd met de 82 kWh accu? Waarom is die niet meer in de EU leverbaar?
(wel prima, extra argument bij verkoop van mijn M3P)
[ Voor 12% gewijzigd door DS7 op 12-08-2023 21:34 ]
Deze route heeft enorm veel superchargers, waarom stelt ie niet voor om tot 20% te rijden en dan wat langer (en sneller!) te laden?
En tijdens mijn vakantie in Frankrijk stelde de navigatie voor om steeds tot 10% te halen en dan pas te laden. Dat vond ik ook maar raar.
Mixed Reality dev
Doet hij dit in de auto ook zo dan? Ik gebruik dat plannen in de app sowieso niet. Dat tot 10% rijden en dan laden is wel redelijk normaal. Is qua laadsnelheid het meest optimaal.Menesis schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:43:
Ik vind de Tesla planner de laatste tijd maar rare/slechte suggesties geven. Laden terwijl je nog 59% hebt? En dan maar 5 min? En dan later nog eens 5 min. En dan aankomen met 3%!? (Slecht voor de batterij).
Deze route heeft enorm veel superchargers, waarom stelt ie niet voor om tot 20% te rijden en dan wat langer (en sneller!) te laden?
En tijdens mijn vakantie in Frankrijk stelde de navigatie voor om steeds tot 10% te halen en dan pas te laden. Dat vond ik ook maar raar.
[Afbeelding]
Ik gebruik de app van de S3XY buttons die eruit ziet zoals bijgevoegde foto. Je kan er wat meer of minder gegevens op laten zien door instellingen aan te passen. De oude iPhone die ik gebruik heb ik gewoon in een oude brodit houder geplaatst die ik ook al gebruikt had op mijn Audi A6, enkel een nieuwe proclip gekochtxdc schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
welke app gebruik je daar dan voor iphone als dashboard? (zo ja welke houder gebruik je dan?)
krijg je dan zoiets als dit ?? https://www.tesery.com/nl...nel-tesla-model-3-model-y
nav topic hier ook watch for tesla gekocht 22 euro appstore (one time fee) zoals ik nu kan zien, met siri werkt het prachtig. (trunk en frunk openen en auto vergrendelen indien nodig)
Die is helaas verdwenen hier.DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:32:
[...]
Ik had over de lr heen gelezen. Ik wist overigens niet dat ze de LR als RWD terug hadden gebracht.
Wat is er eigenlijk gebeurd met de 82 kWh accu? Waarom is die niet meer in de EU leverbaar?
(wel prima, extra argument bij verkoop van mijn M3P)
Het past allemaal wel. Hier een van 2 en een van 5 (en een hond).JustC schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:09:
Nog even een vraagje hier
Hebben wel een dakkoffer anders wordt het helemaal passen en meten. Met een kind gaat dit nog wel overigens.
De kofferbak is met name diep. Niet breed en ook niet hoog. Dat is vrij irritant. De extra ruimte onderin de kofferbak en frunk maken een hoop goed (passen gewoon 2 grote tassen in).
Maar bijvoorbeeld en een bolderkar (beachtrekker) en een buggy passen gewoon niet met bagage erbij. Dus dat is altijd kiezen wat je meeneemt. Geen ramp, voor nu wel onhandig.
Ik zou als het budget het toelaat voor de Y gaan.
Ze zeggen online dat ze het niet doen omdat ze anders alle auto’s moeten keuren, maar dat klopt toch helemaal niet?
Je kunt toch ook niet met je Volkswagen naar de eerste de beste BMW dealer voor apk. Die hebben helemaal geen onderdelen voor Volkswagens daar liggen. Dus dat weigeren ze toch ook gewoon?
Ik weet wel dat ik vroeger met mijn Opel ook een keer geweigerd ben bij een Citroën garage waar een vriend van mij werkte. Die heeft het toen gevraagd, maar zij deden geen Opels.
Daarmee is dat argument wat ik lees direct van tafel.
Haalt jouw MYP niet de 250 kW bij de V3?Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:49:
[...]
Die is helaas verdwenen hier.Tijdens de vakantierit moest ik wel ff een paar keer terug denken aan het snellere laden met de Model 3. Helaas qua pack niet echt verbetering. De rest van de auto wel overigens.
Verder eens met dat de MYP tov mijn M3P toch weer nog verder is. Al was het maar omdat er eindelijk een 'skiluik' is.
Tov jouw M3P wellicht, maar ik kom uit een MYP van eind 2022 en nu een nieuwe M3P. De M3P bevalt mij beter en verder geen verschil in uitrusting of kwaliteit uiteraard. De Y heeft meer ruimte en de zit is wat hoger. That’s all.DS7 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:15:
[...]Verder eens met dat de MYP tov mijn M3P toch weer nog verder is. Al was het maar omdat er eindelijk een 'skiluik' is.
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.