Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.668.078 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

turkeyhakan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:04:
Klopt het dat de update voor navigatiekaarten automatisch wordt gedownload en geïnstalleerd als de auto met wifi is verbonden?

Ik heb namelijk geen melding voorbij zien komen dat er een update klaar stond maar heb wel de nieuwste kaarten (en mijn auto is altijd verbonden met wifi).
Klopt. En er is op dit moment een uitrol gaande.

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-04 10:45
roundlet schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:11:
vandaag mn mini display ontvangen: https://nl.aliexpress.com...Au88&gatewayAdapt=glo2nld
met een beetje zoeken vind je deze rond de 50 euro.
had hem in ongeveer 20 min geinstalleerd en ben blij met het resultaat. [Afbeelding]

Het laat puur het minimale zien, meer dan voldoende in mijn geval. Ook maak je niks defect ( altijd mooi!).

[Afbeelding]

display dimt gelijk met de auto. Hij laat het volgende zien:
- snelheid
-status grootlicht
- max snelheid
-auto pilot aan/uit
-deuren open/dicht
-accu percentage
-range beschikbaar
-knipperlichten
-banden met te lage spanning
-drive/reverse/parking
-handrem
Geinig om zoiets in te bouwen. Ik zit over een andere grotere variant na te denken maar bestel hem nog even niet. Heb wel een vraag m.b.t. die van jou en mogelijk ook die ik wil gaan bestellen;

Op het tesla scherm is de refreshrate / pollrate van de snelheidsindicator zodanig snel dat je geen stappen in acceleratie ziet maar de snelheid live ziet oplopen. Is dit op het kleine schermpje gelijk? Mijn inziens is dat een software ding en wordt er gewoon een bepaald beeld naar dat schermpje gestuurd maar het zou ook zo kunnen zijn dat het gewoon de digitale waarde van de snelheid is en dat het schermpje zelf bepaald in welke refreshrate hij dat laat zien.

(klinkt misschien als iets pietluttigs maar ik vind dit serieus belangrijk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DS7

DS7

Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
uit curiositeit, wat is de meerwaarde van een model x tov een model y? Groter? Zogenaamd 'sneller' lees ik, maar hoe snel wil je gaan? Spec voor spec is de x 40k duurder dan een y. Lijkt me duur voor vleugeldeuren?
X is groter (nadeel, want het is vooral de buitenkant die groter is), luxer, sneller, enz.

Het is een beetje als met de 3 en de S. Verschillende auto's.

X heeft enkele voordelen: heel stil doordat de auto geluiden van buiten actief tegengaat met de audioinstallatie (noise cancelling). Betere zitplaatsen achterin, zeker in de 6 persoons versie. Betere audio. Groter scherm en ook info voor je snufferd.

De vleugeldeuren zijn natuurlijk wel geinig.

Maar onder de streep vind ik de X echt de minste van alle Tesla's. Het was in de vorige versie een enorme probleemauto. Het is een lomp ding. Je kan er minder baggage in vervoeren dan in de Y.

En je bent gewoon het dubbele kwijt.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04
bokkow schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Demo voertuigen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En je kunt ze laten terugbellen over de specifieke auto, vroeger kon je foto's opvragen, weet niet of dat nog zo is.
Deze ziet er niet uit als demo toch?
https://www.tesla.com/nl_...e5152f96e?titleStatus=new

Of deze
https://www.tesla.com/nl_...bc2ea0f0a?titleStatus=new
DS7 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Klopt. En er is op dit moment een uitrol gaande.
Als je de online optie neem voor 10 p.m. Moet je dan ook nog met WiFi verbonden zijn voor kaarten update?

[ Voor 27% gewijzigd door SpikeHome op 10-08-2023 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

Sander schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:27:
De X en de S verkopen amper en dat zal pas weer gebeuren als ze daar echt de focus op leggen met een refresh en evt een price-drop die hem aantrekkelijker maakt.
De X en de S zijn de nieuwste Tesla's die er zijn. :o

En ik verwacht niet dat ze deze modellen snel in prijs gaan verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:50:

Als je de online optie neem voor 10 p.m. Moet je dan ook nog met WiFi verbonden zijn voor kaarten update?
Bedoel je premium connectivity? Die speelt geen rol in dezen. Zou ik wel altijd nemen, maar dat is een ander verhaal.

Kortom: aan de WiFi ermee. Het kan wel over the air, maar dat gebeurt alleen als Tesla dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Even: het zijn geen foto's van de auto's zelf. Het zijn gewoon stockfoto's.

• hessel_a
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-02 07:26
Ziet er netjes uit! Vraag omdat ik dat niet kan vinden bij Ali. Hoe heb je deze aangesloten? Moet je met een kabel naar de middenconsole achter waar je ook de s3xy commander aansluit?
roundlet schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:11:
vandaag mn mini display ontvangen: https://nl.aliexpress.com...Au88&gatewayAdapt=glo2nld
met een beetje zoeken vind je deze rond de 50 euro.
had hem in ongeveer 20 min geinstalleerd en ben blij met het resultaat. [Afbeelding]

Het laat puur het minimale zien, meer dan voldoende in mijn geval. Ook maak je niks defect ( altijd mooi!).

[Afbeelding]

display dimt gelijk met de auto. Hij laat het volgende zien:
- snelheid
-status grootlicht
- max snelheid
-auto pilot aan/uit
-deuren open/dicht
-accu percentage
-range beschikbaar
-knipperlichten
-banden met te lage spanning
-drive/reverse/parking
-handrem

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DS7 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Je bent er nu allerhande zaken bij aan het halen. Langdurig op 100% (of bijna leeg) laten staan is inderdaad niet goed. Maar daar heb ik het niet over gehad. Ik heb ook geen vergelijk gemaakt met de degradatie bij anderen (die overigens vaak er wel is, maar dan verstopt, zoals volgens mij bij VAG/Porsche).

Het ging over snelladen. En snelladen is potentieel slecht voor de levensduur, omdat de accu daarbij te heet kan worden. Daarom speelt het BMS een belangrijke rol door te zorgen voor ideale omstandigheden, waardoor snelladen geen enkel probleem is.

Degradatie bij Tesla gaat ook richting de 10% bij 100k als je niet snellaadt.
Prima dat jij dat denkt. Geotab en diverse wetenschappelijke onderzoeken zijn het niet met je eens. Verder stookt Tesla de accu niet tot 50 graden op omdat dit zo goed is voor de accu. Dit doen ze om er 250kW in de kunnen gooien. Dat is 3C+. Ook dat is verre van "optimaal" voor de cellen. Tesla kan met een BMS de eigenschappen van een cell niet veranderen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

elmo1

Kona Electric jan-2019

Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
uit curiositeit, wat is de meerwaarde van een model x tov een model y? Groter? Zogenaamd 'sneller' lees ik, maar hoe snel wil je gaan? Spec voor spec is de x 40k duurder dan een y. Lijkt me duur voor vleugeldeuren?
Wat anderen zeggen en 2250kg trekgewicht vind de 1600kg van de y aan magere kant.

• SpikeHome
DS7 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Even: het zijn geen foto's van de auto's zelf. Het zijn gewoon stockfoto's.
Tnx maar scheelt wel een paar K ten opzichte van gewoon bestellen

• DS7

DS7

SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Tnx maar scheelt wel een paar K ten opzichte van gewoon bestellen
Ik zeg niet dat je het niet moet doen. Alleen dat je aan de hand van die foto's niet moet beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 23:25
SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Deze ziet er niet uit als demo toch?
https://www.tesla.com/nl_...e5152f96e?titleStatus=new

Of deze
https://www.tesla.com/nl_...bc2ea0f0a?titleStatus=new

[...]

Klopt! Dat zijn voorraadmodellen. Dus daar is in principe niet mee gereden, zijn relatief snel leverbaar (kan zijn dat ze nog op transport zijn vanuit fabriek) en gelden die dingen uit mijn screenshots dus NIET voor, ze dienen cosmetisch helemaal schadeloos te zijn ;)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

• SpikeHome
DS7 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Ik zeg niet dat je het niet moet doen. Alleen dat je aan de hand van die foto's niet moet beslissen.
Ik heb al proef gereden in la

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Ik heb al proef gereden in la
Dan kun je zo'n config prima pakken. Tesla wil graag van de voorraad af dus vandaar de korting. Zijn verder gewoon nieuwe auto's. Dan is het jammer om die 4k te laten liggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21
Inspired schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Dan kun je zo'n config prima pakken. Tesla wil graag van de voorraad af dus vandaar de korting. Zijn verder gewoon nieuwe auto's. Dan is het jammer om die 4k te laten liggen. :)
enige reden die ik kan bedenken is als jouw specifieke configuratie er niet bij zit, bv. kleur. Verder altijd doen lijkt me.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 09:54
karsvdtuin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Geinig om zoiets in te bouwen. Ik zit over een andere grotere variant na te denken maar bestel hem nog even niet. Heb wel een vraag m.b.t. die van jou en mogelijk ook die ik wil gaan bestellen;

Op het tesla scherm is de refreshrate / pollrate van de snelheidsindicator zodanig snel dat je geen stappen in acceleratie ziet maar de snelheid live ziet oplopen. Is dit op het kleine schermpje gelijk? Mijn inziens is dat een software ding en wordt er gewoon een bepaald beeld naar dat schermpje gestuurd maar het zou ook zo kunnen zijn dat het gewoon de digitale waarde van de snelheid is en dat het schermpje zelf bepaald in welke refreshrate hij dat laat zien.

(klinkt misschien als iets pietluttigs maar ik vind dit serieus belangrijk)
Hij loopt net als je normale scherm netjes op. Dus niet met stappen ofzo. Zat ook naar t grote scherm te kijken. Maar 't last niks meer zien. Dus vond het niet waard. Als hij navigatie of iets liet zien. Maar nee

• roundlet
hessel_a schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:14:
Ziet er netjes uit! Vraag omdat ik dat niet kan vinden bij Ali. Hoe heb je deze aangesloten? Moet je met een kabel naar de middenconsole achter waar je ook de s3xy commander aansluit?

[...]
Heb deze gebruikt. Sluit hem zeer makkelijk aan ;
https://youtu.be/U1URZaXUVtM

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Iemand ervaring met https://www.torque-alliance.com/?

Krijg ze niet te pakken telefonisch en ook geen reactie op WhatsApp..

• hessel_a
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-02 07:26
Zo, ziet er best heftig uit wat je allemaal moeten openmaken. Is dit echt zo makkelijk?
roundlet schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Heb deze gebruikt. Sluit hem zeer makkelijk aan ;

Acties:
  • +2 Henk 'm!
038Robijno schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:05:
Iemand ervaring met https://www.torque-alliance.com/?

Krijg ze niet te pakken telefonisch en ook geen reactie op WhatsApp..
Dan zou ik lekker zelf op Ali bestellen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nieuwe Dash en Velgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruZjCj9IePyE-mHv0iRvsSZ7aQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNaUxfXduXP1y7fDfc64oobG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlDZ-8BSVEF1ncbOXj4fyoqacjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugVuMDNfqfu6d8Nkg6zB0H6U.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bokkow
Hmmm dashboard kan mooi zijn maar moeilijk zo te oordelen.

De nieuwe standaard velgen echter, het zal smaak gebonden zijn maar ik vind deze een stuk lelijker dan de vorige generatie. En Tesla maakt het zo veel moeilijker om ze te verbergen achter aftermarket covers vanwege de vele spaken onder rare hoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door bokkow op 10-08-2023 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 23:11
Twee dagen op pad geweest met mijn Model Y LR, met 4 volwassenen en bagage. 420 km gereden, 18 % over. 103 km/uur op de snelweg, laatste stukje vanavond 140-150. Al met al een range mogelijk van 500km. Ook 90 % op autopilot, zonder problemen. Zeer tevreden dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bokkow schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:37:
Hmmm dashboard kan mooi zijn maar moeilijk zo te oordelen.

De nieuwe standaard velgen echter, het zal smaak gebonden zijn maar ik vind deze een stuk lelijker dan de vorige generatie. En Tesla maakt het zo veel moeilijker om ze te verbergen achter aftermarket covers vanwege de vele spaken onder rare hoeken.
Ze doen hun best om de 19 inch te verkopen. Zo te zien is de curb rash test ook geslaagd met de nieuwe velgen. Anders zijn het natuurlijk geen echte Tesla velgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
hessel_a schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:46:
Zo, ziet er best heftig uit wat je allemaal moeten openmaken. Is dit echt zo makkelijk?

[...]
4 kapjes los. Draadjes inpluggen en weer dicht . Makkelijk hoor. Zie hier;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Inspired schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:28:
[...]

Ze doen hun best om de 19 inch te verkopen. Zo te zien is de curb rash test ook geslaagd met de nieuwe velgen. Anders zijn het natuurlijk geen echte Tesla velgen. :)
😂

Krijg echt een jaren 90 vibe van dit design ben benieuwd hoe de standaard covers er uit komen te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Off-topic, maar wat ben ik benieuwd naar wat Tesla zou kunnen doen als ze zich eens echt op een Europees modelletje richten.

Met hun volledige verticale integratie en super factories, persen ze daar door wat aan de knoppen te draaien (ja, veel te simpel gesteld) een autootje formaat Renaul Zoe uit.

Door hun efficiënte aandrijflijn en lichtere constructies kan dat een heel erg capabel autootje zijn. 35-40 kWh batterij (goedkoper), kleinere body, lichter, wellicht tik je dan ook gemakkelijk die 14 kWh/100km aan, dus 300+km range.

Maar Tesla is Amerikaans, dus dit is wel het laatste wat ze zullen doen. Dit formaat autootjes is in de US voor kinderen en tieners, en wordt je niet serieus mee genomen dus daar willen ze niet mee geassocieerd worden.

Hun hele ding is ook sexy sportieve wagens die je WIL rijden, vandaar ook starten met tesla roadster bijvoorbeeld. Ik luisterde net nog een podcast over het begin van Tesla en hun design filosofie. Geen econoboxes, snel, sportief en sexy wagens...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Lijkt me dat model 2 Europees model wordt. Klein, betaalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 11:41
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:56:
Maar Tesla is Amerikaans, dus dit is wel het laatste wat ze zullen doen. Dit formaat autootes is in de US voor kinderen en tieners, en wordt je niet serieus mee genomen dus daar willen ze niet mee geassocieerd worden.
Tesla was ten tijde van de eerste series S en X inderdaad 'Amerikaans', maar heeft inmiddels wel door wat de rest van de wereld wil. Europa, China, Japan, India, Zuid-Amerika... overal is vraag naar een B- of C-segment hatchback. Formaatje Polo/Golf.

Denk je niet dat het negeren van zo'n afzetmarkt misschien wel het laatste is dat ze zullen doen?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:16
Off-topic, maar wat ben ik benieuwd naar wat Tesla zou kunnen doen als ze zich eens echt op een Europees modelletje richten.

Met hun volledige verticale integratie en super factories, persen ze daar door wat aan de knoppen te draaien (ja, veel te simpel gesteld) een autootje formaat Renaul Zoe uit.

Door hun efficiënte aandrijflijn en lichtere constructies kan dat een heel erg capabel autootje zijn. 35-40 kWh batterij (goedkoper), kleinere body, lichter, wellicht tik je dan ook gemakkelijk die 14 kWh/100km aan, dus 300+km range.

Maar Tesla is Amerikaans, dus dit is wel het laatste wat ze zullen doen. Dit formaat autootes is in de US voor kinderen en tieners, en wordt je niet serieus mee genomen dus daar willen ze niet mee geassocieerd worden.

Hun hele ding is ook sexy sportieve wagens die je WIL rijden, vandaar ook starten met tesla roadster bijvoorbeeld. Ik luisterde net nog een podcast over het begin van Tesla en hun design filosofie. Geen econoboxes, snel, sportief en sexy wagens...
Model 2 komt er nog aan.
En qua design zijn de Tesla's nu toch geen hoogvliegers. Sexy sportieve wagens is nu wel iets dat ik nooit ga associeren met Tesla. Al valt de S en 3 nog goed mee. De Y en X daarentegen, was het niet van al hun andere positieve punten, dan zouden de verkopen toch wel serieus tegenvallen me dunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
'sexy' is hun woorden. In de US gaat dat blijkbaar door voor sportief design. Ik heb me hier eerder ook uitgelaten over het vanilla design van hun auto's, dat ga ik niet opnieuw doen.

Model 2, we zien wel wanneer die verschijnt. In musk-timing zie ik 'm eerder op Mars staan dan dat een model 2 verschijnt. Eerst de cybertruck al eens uitleveren, dan die roadster 2. In 2035 wellicht een model 2. Anyway :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:25:
'sexy' is hun woorden. In de US gaat dat blijkbaar door voor sportief design. Ik heb me hier eerder ook uitgelaten over het vanilla design van hun auto's, dat ga ik niet opnieuw doen.

Model 2, we zien wel wanneer die verschijnt. In musk-timing zie ik 'm eerder op Mars staan dan dat een model 2 verschijnt. Eerst de cybertruck al eens uitleveren, dan die roadster 2. In 2035 wellicht een model 2. Anyway :)
Voor Tesla haters is er altijd wat te miepen. Een Model 3 kun je hebben voor 35k tegenwoordig. De noodzaak voor een 2 is er dan steeds minder. Gelukkig is het bv bij VAG allemaal ècht heel uitdagend bij elk nieuw model of refresh. Of bij eigenlijk elk ander merk. Niet om verder een discussie te starten daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
this schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Model 2 komt er nog aan.
En qua design zijn de Tesla's nu toch geen hoogvliegers. Sexy sportieve wagens is nu wel iets dat ik nooit ga associeren met Tesla. Al valt de S en 3 nog goed mee. De Y en X daarentegen, was het niet van al hun andere positieve punten, dan zouden de verkopen toch wel serieus tegenvallen me dunkt.
Grappig, de S is toch echt wel een mooie wagen. Nog steeds na 11 jaar. De nieuwe roadster mag er ook wel wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:20

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:44:
Ik heb hier inmiddels reactie ontvangen van LeasePlan inzake de 5.000 gratis supercharger kilometers die je krijgt van Tesla. LP heeft de supercharger kilometers tot op heden gewoon door gefactureerd aan mijn werkgever. In de app staat ook dat ik er nog 5.000 over heb? Dat gaat dus mis. LP had hier zelf geen duidelijk antwoord op, en het is doorgezet naar de inkoopafdeling van Tesla.

Wordt vervolgd..
Nou.. LeasePlan kan hier niets in betekenen. Moet naar Tesla. Aangezien het een Lease is kan het zijn dat ik geen gebruik mag maken van deze actie. Lullig. Had van die 5k credits anders wel iets in de shop willen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Voor Tesla haters is er altijd wat te miepen. Een Model 3 kun je hebben voor 35k tegenwoordig. De noodzaak voor een 2 is er dan steeds minder.
Waar zie je nieuwe M3's voor 35k, zonder subsidie want niet iedereen woont in Nederland? Juist ja. Het gaat trouwens ook niet over geld. Wagens type M3/polestar 2, allemaal prima en betaalbaar, ofwel via werkgever ofwel privé daar doe ik niet moeilijk over.

Maar zelfs als het kan, dan nog heb ik persoonlijk echt een voorliefde voor de kleine Europese hatchback. Dat soort wagentjes zit in ons DNA, heeft hele volksstammen en gezinnetjes mobiel gemaakt en verdient alle lof en respect! Dat heb je dan als autoliefhebber, irrationele voorkeuren... Voor jan modaal is een auto een auto, en dan liefst zo groot mogelijk. Ik waardeer de hatchback. Sowieso veel beter aangepast aan onze Europese infrastructuur. Een droom om mee rond te karren in onze steden (type Berlijn, Ams, brussel, parijs, ...). Nee, met een mooie netjes afgewerkte hatchback trek je me echt wel.

En ook nee, met een ID.3 ga ik liever te voet, of rijd ik spontaan tegen een brugpijler.

Edit: En, ik vind kleine EV's beter aansluiten bij de 'groene doctrine'. Wie groen wil zijn en dan met een 2,2 ton SUV langskomt, neem ik echt niet serieus. 1400kg, 12 kWh/100km, dat is 'groen', of toch meer in lijn met de 'mission statement'. De rest is 'virtue signaling' en het vroegere prius elitarisme
Gelukkig is het bv bij VAG allemaal ècht heel uitdagend bij elk nieuw model of refresh.
Whataboutism, niemand heeft het over VAG. #triggered

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 11-08-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:24
ScreamGT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Nou.. LeasePlan kan hier niets in betekenen. Moet naar Tesla. Aangezien het een Lease is kan het zijn dat ik geen gebruik mag maken van deze actie. Lullig. Had van die 5k credits anders wel iets in de shop willen kopen.
Niet direct neergeslagen zijn. Bij mij stond een punt in het emailadres verkeerd, dat kon Tesla heel makkelijk zien en hebben ze aangepast of laten aanpassen bij de LM. Even Tesla bellen en je weet meer.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:10

Maar Tesla is Amerikaans, dus dit is wel het laatste wat ze zullen doen. Dit formaat autootjes is in de US voor kinderen en tieners, en wordt je niet serieus mee genomen dus daar willen ze niet mee geassocieerd worden.

Precies, maar daarom als ik Volkswagen was zou ik ook ENORME vaart zetten achterde Volkswagen ID2.(De rest van hun modellen zie ik als "gefaald" niemand koopt ze. Enkel beetje lease.) Als ze die nu op de markt hadden gezet, was het een knaller geweest. Hopelijk zijn ze ook zo slim om de productie goedkoop te houden. Het is de eerste auto van Volkswagen dat ik zeg, die zou nog wel eens kunnen concurreren met de Model 3, helemaal op mensen die qua prijs de Model 3 van Tesla teveel vinden. Maar ja, als Tesla blijft zakken met de prijs... Of als de Highland een stuk goedkoper gaat worden? Loopt volkswagen weer achter de zaken aan.

Wat wil de normale Nederlander? Een kleinere hatchback. De Volkswagen Polo is exact wat de gemiddelde Nederlander nodig heeft. Ik vind het persoonlijk ook zeer jammer dat de Model 3 geen hatchback heeft. Grootste minpunt, maar tot nu toe nog geen problemen gehad om spul erin te krijgen. Maar, dat komt ook omdat ik nu een trekhaak heb op mijn Model 3. Ik koppel er zo een kar achter. (Echt blij met de trekhaak.)

[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 11-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JustC
  • Laatst online: 11:03
Net terug van een proefrit in de Model Y RWD maar wat een geweldige auto zeg.

Meer dan snel genoeg voor mij en ruim voor 2 kinderen.

De long range kon ik helaas niet proefrijden maar denk dat de RWD voldoet aan al mijn wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
JustC schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:01:

De long range kon ik helaas niet proefrijden maar denk dat de RWD voldoet aan al mijn wensen.
Koop je hem prive? of lease? Als je hem koopt zou ik voor de RWD gaan.
1. Over zijn totale levensduur veel minder stroom kosten. Is gewoon zuiniger.
2. De LFP batterij heeft een langere levensduur, dus potentieel later ook misschien zelfs een hogere meerwaarde ten opzicht van de LR. (Moet je hem wel lang houden...) Veel minder kans opdat hij vlam kan vatten. (Als je hier bezorgd om bent.)
3. Je bespaard op de kostprijs, kun je dat geld weer in stroomkosten stoppen.
4. De RWD is zeer compleet, verder geen verschil ten opzichte van de LR qua opties behalve andere motor en batterij en velgen.
5. Kan met trekhaak ook gewoon 1600kg trekken. :) haha ook al is het maar RWD.

Enige punt is als je echt heel veel lange ritten doet en veel bij de snellader staat. Dan is die 250kW laden ten opzichte van die 150-170kW laden toch wel fijn hoor. Maar dat is voor als je echt voor je werk als het een lease wagen is veel door het land heen gaat. Als je veel thuis, op het werk en dus langzaam gaat laden is dit geen meerwaarde.

Ik knal zelf ook wel eens door het land met de RWD Model 3, en doe er dan iets langer over om op mijn eindbestemming te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 11-08-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roundlet
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Waar zie je nieuwe M3's voor 35k, zonder subsidie want niet iedereen woont in Nederland? Juist ja. Het gaat trouwens ook niet over geld. Wagens type M3/polestar 2, allemaal prima en betaalbaar, ofwel via werkgever ofwel privé daar doe ik niet moeilijk over.

Maar zelfs als het kan, dan nog heb ik persoonlijk echt een voorliefde voor de kleine Europese hatchback. Dat soort wagentjes zit in ons DNA, heeft hele volksstammen en gezinnetjes mobiel gemaakt en verdient alle lof en respect! Dat heb je dan als autoliefhebber, irrationele voorkeuren... Voor jan modaal is een auto een auto, en dan liefst zo groot mogelijk. Ik waardeer de hatchback. Sowieso veel beter aangepast aan onze Europese infrastructuur. Een droom om mee rond te karren in onze steden (type Berlijn, Ams, brussel, parijs, ...). Nee, met een mooie netjes afgewerkte hatchback trek je me echt wel.

En ook nee, met een ID.3 ga ik liever te voet, of rijd ik spontaan tegen een brugpijler.

Edit: En, ik vind kleine EV's beter aansluiten bij de 'groene doctrine'. Wie groen wil zijn en dan met een 2,2 ton SUV langskomt, neem ik echt niet serieus. 1400kg, 12 kWh/100km, dat is 'groen', of toch meer in lijn met de 'mission statement'. De rest is 'virtue signaling' en het vroegere prius elitarisme

[...]

Snap wat je bedoelt. Als ik t geld had. Zou er bij bij een toyota yaris of carolla grmn op de oprit staan. Verder bestaan er in mijn ogen geen echte hothatches meer. Normale hatchbacks zijn door de komst van de maaimachintjes gewoon niet meer leuk geworden.
Ik was totaal geen tesla fan. Vond gaaf wat ze deden. Maar voor de rest...

Door dat de nieuwe civic niet te bestellen was, toch eens in de m3 gaan rijden. Dat heeft bij mij de knop omgezet. Waar de polestar, enyaq etc mij niet konden bekoren. Deed tesla dat wel. Door de afwerking, zit en de lol die je krijgt wanneer je het pedaal induwd zonder je heel erg druk te maken over je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Laatst online: 11:03
Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Koop je hem prive? of lease? Als je hem koopt zou ik voor de RWD gaan.
1. Over zijn totale levensduur veel minder stroom kosten. Is gewoon zuiniger.
2. De LFP batterij heeft een langere levensduur, dus potentieel later ook misschien zelfs een hogere meerwaarde ten opzicht van de LR. (Moet je hem wel lang houden...) Veel minder kans opdat hij vlam kan vatten. (Als je hier bezorgd om bent.)
3. Je bespaard op de kostprijs, kun je dat geld weer in stroomkosten stoppen.
4. De RWD is zeer compleet, verder geen verschil ten opzichte van de LR qua opties behalve andere motor en batterij en velgen.
5. Kan met trekhaak ook gewoon 1600kg trekken. :) haha ook al is het maar RWD.
Ik lease hem via kantoor maar de LR is dusdanig duurder dat hij in de bijtelling te duur word voor wat ik wil betalen.

Dus dat maakt de keuze allicht makkelijker

Hij is inderdaad erg compleet voor de prijs. Andere merken gaan er flink over heen als ik hem zo samenstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[...]

Tja. Je bent in de minderheid blijkbaar. Sedans en SUVs verkopen beter dan kleine hatchbacks. Dus daar zet Tesla sowieso op in. Ze verkopen alles dat ze produceren. Waarom een model toevoegen dat alleen maar extra geld kost voor ze? Zo zijn er ook genoeg die een station zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
JustC schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Ik lease hem via kantoor maar de LR is dusdanig duurder dat hij in de bijtelling te duur word voor wat ik wil betalen.

Dus dat maakt de keuze allicht makkelijker

Hij is inderdaad erg compleet voor de prijs. Andere merken gaan er flink over heen als ik hem zo samenstel.
Tsja simpele keuze. Je krijgt het meeste voor je geld dus. :) Typische Hollandse keuze hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:20
[...]

Begrijp je niet echt, in heel veel landen zijn er nog volop met subsidies gewerkt. NL is volgens mij nog steeds achter Norwegen (geen BTW op EV - Model 3 is daar 33k zonder voorraaddump) of Frankrijk (5k subsidie, Model 3 is daar 37k zonder voorraaddump) etc. Dus als de nieuwe model duikt onder 35k dan is toch mission accomplished?

Je mag voorliefde hebben voor een kleine europese hatchback, en het kan in je dna zitten maar realiteit zegt dat steeds meer mensen wil toch een SUV want hoog, stoer, etc etc. En de rest van de wereld wilt een sedan. Dus ja, een bedrijf die hun proces zo simpel mogelijk wil houden (ook mede zodat de kosten allemaal laag blijft) ziet echt niet veel belang om een kleine hatchback te maken. Als het echt heel europees is, moet europees fabrikant maar dat gatje vervullen. Waar blijft de id2 goedkope hatch van VAG?

Ik ben zelf geen fan van suv, dus mn ideale next gen tesla zou zijn model 3 formaat maar dan hatch. En nee, niet verhoogd ala model Y.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 11-08-2023 11:46 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-05 11:46
[...]

[...]

Ik zou ook graag meer kleinere en betaalbare EVs willen zien (volwaardige auto. geen Twizzy bijv.). Vooral voor gebruik als tweede auto. Ook juist met mindere range. Voor een tweede auto is een range van 100-200km voor mij ruimschoots genoeg. Dat mis ik nog echt in het huidige autolandschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Schwarz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Ik zou ook graag meer kleinere en betaalbare EVs willen zien (volwaardige auto. geen Twizzy bijv.). Vooral voor gebruik als tweede auto. Ook juist met mindere range. Voor een tweede auto is een range van 100-200km voor mij ruimschoots genoeg. Dat mis ik nog echt in het huidige autolandschap.
VW eUP! valt toch wel in deze categorie?
Maar voordat Maasluip of Taro ons gaan bannen, misschien beter verder in andere topic Elektrische auto's - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Schwarz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Citigo, Mii en Up :) onze Skoda deed eigenlijk altijd wel 2x100km prima zonder laden.

(Edit* nieuwe up: @Inspired edit 2 @Inspired link aangepast

https://udenhout.nl/volks...en-up/e-up-voorraad-nieuw

Voor Tesla: de Model 2 zou best wel eens een “kleine Model Y”kunnen worden, B-segment crossover

[ Voor 31% gewijzigd door Stef87 op 11-08-2023 12:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Citigo, Mii en Up :) onze Skoda deed eigenlijk altijd wel 2x100km prima zonder laden.
Maar verkoop is snel gestaakt toch? Was een boete ontwijk auto denk ik. :)

@Stef87 bij PL link krijg ik; https://www.udenhoutprivatelease.nl/car-not-found

VAG maakt ze in ieder geval niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 11-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Enige punt is als je echt heel veel lange ritten doet en veel bij de snellader staat. Dan is die 250kW laden ten opzichte van die 150-170kW laden toch wel fijn hoor. Maar dat is voor als je echt voor je werk als het een lease wagen is veel door het land heen gaat. Als je veel thuis, op het werk en dus langzaam gaat laden is dit geen meerwaarde.

Ik knal zelf ook wel eens door het land met de RWD Model 3, en doe er dan iets langer over om op mijn eindbestemming te komen.
Belangrijker dan het maximale laadvermogen is de gemiddelde laadcurve. De mijne kan zogezegd 250kW, maar ik heb nog nooit meer dan 200kW gezien. En meestal zit ik rond de 170-180kW.
Als de RWD dan consistent 170kW haalt, is dat voordeel van die 250kW eigenlijk bijna volledig teniet gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door this op 11-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:25
Nu ook in Nederland!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDj_eRZUC_5vnk6tuib7XgUpPcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAddDfPLoTxjoipLZ6NGkYIm.jpg?f=fotoalbum_large
Benieuwd of je daarmee de houdbaarheid van je punten ook weer reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
this schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Belangrijker dan het maximale laadvermogen is de gemiddelde laadcurve. De mijne kan zogezegd 250kW, maar ik heb nog nooit meer dan 200kW gezien. En meestal zit ik rond de 170-180kW.
Als de RWD dan consistent 170kW haalt, is dat voordeel van die 250kW eigenlijk bijna volledig teniet gedaan.
Of pak enkele v2 SuC’s tijdens je rit, daar kan de RWD sneller laden (in km/h) dan de P/AWD.

Bij langere stops (tot hogere % laden) is de LFP ook wat sneller relatief gezien.

In de “Bjorn 1000km challenge” is zelfs weinig verschil met de LR, in de praktijk 1000km rijden is de RWD meestal net zo snel of sneller denk ik :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dreamscape
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:25:
'sexy' is hun woorden. In de US gaat dat blijkbaar door voor sportief design.
Ach, het is een woordgrapje. In volgorde van lancering waren er een S, X, 3 en Y. En toen dacht iemand lollig te zijn door X en 3 om te draaien. Want dan zijn we S3XY. :)

Dat betekent niet dat we bij Tesla onszelf zo ontzettend sexy vinden. Het betekent alleen maar dat we onszelf niet zo serieus nemen. Je mag (nee, je moet) ook een beetje lol hebben terwijl je probeert de wereld te verbeteren.

Dus staat er op printplaten in de Roadster gewoon 'Made on Earth by Humans'. En kun je in de auto scheten laten of La Cucaracha door je externe speakers laten schallen. Of je doet een rare lichtshow met protserige muziek. Omdat het kan. Wel irritant als iemand in ons SC of tijdens een training dat ding aanzet...

En ja, daarom hebben we ook een productierobot met cowbell.

Omdat het fucking kan. En omdat niemand ons tegenhoudt. :)

Humorloze topmannen van Volkswagen en Toyota staan hoofdschuddend te kijken naar dat soort flauwe grappen, maar in de tussentijd zien zij de achterlichtjes van alle Model Y's waardoor ze worden ingehaald steeds kleiner en kleiner worden...

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 11-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:45
Ik ben nog niet helemaal thuis in de 'highland', is er al een verwachting wanneer er iets aangekondigd gaat worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Waar vind ik de handleiding om de trekhaak te monteren? Vandaag MY Opgehaald maar zit niks bij. Trekhaak lag los in de kofferbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS8KjZ3WRTO-JljbsN9X5iQrjEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kLSbcGEidqbu166Ndk84Sv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
The_Woesh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:18:
Waar vind ik de handleiding om de trekhaak te monteren? Vandaag MY Opgehaald maar zit niks bij. Trekhaak lag los in de kofferbak.

[Afbeelding]
In de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Yep je was mij net voor. Ik zat bij exterior te zoeken.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
dreamscape schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Ach, het is een woordgrapje. In volgorde van lancering waren er een S, X, 3 en Y. En toen dacht iemand lollig te zijn door X en 3 om te draaien. Want dan zijn we S3XY. :)
Die iemand is Elon Musk, die letters zijn niet toevallig gekozen.
De 3 is geen E omdat de E al bezet was (ik denk door Peugeot?).

Werk je trouwens bij Tesla? Of wat bedoel je met 'we' en 'ons'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
this schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:35:

Elon doet graag alsof 'ie alles heeft bedacht. Maar dat is niet helemaal zo. ;)

En ja, ik werk voor die jongens inderdaad. Daarom is het leuk om me hier af en toe tegen dingen te bemoeien. Maar je zult mij niets zien posten over Highland, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Iemand een idee hoe aan trekhaakpakket voor de Y te komen?

In de app blijft het op uitverkocht staan… bellen helpt ook niet…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
dreamscape schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Als je Musk wat kent, is dit wel iets dat typisch van hem zou kunnen komen. Dus het is wel geloofwaardig dat hij de letters zou bedacht hebben.
[...]
En ja, ik werk voor die jongens inderdaad. Daarom is het leuk om me hier af en toe tegen dingen te bemoeien. Maar je zult mij niets zien posten over Highland, bijvoorbeeld.
Maar weet je ook meer dan ons? Want de trend is toch vaak dat er meer info te vinden is op specifieke internetfora dan dat er bekend is bij de medewerkers in een Tesla Service Center.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:49
Dat was Ford :) https://www.mistergreen.nl/blog-tesla-model-e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 11:41
[...]

You just did now didn’t you 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
T-Blizzard schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Ik ben nog niet helemaal thuis in de 'highland', is er al een verwachting wanneer er iets aangekondigd gaat worden ?
De geruchtenmolen zegt ergens eind deze maand. 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-05 11:46
HGM schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:44:
Iemand een idee hoe aan trekhaakpakket voor de Y te komen?

In de app blijft het op uitverkocht staan… bellen helpt ook niet…
Bij aankoop van de auto was dat bij mij ook een zorg. (zag dat het op de website al lange tijd uitverkocht stond) Toen ik dit echter met lokale dealer besprak werd gezegd dat dit geen probleem zou zijn omdat zij trekhaken uit andere voorraden halen. En dat werd waargemaakt. Binnen enkele weken na aankoop kon ik de trekhaak laten monteren onder de auto.
Dus even met fysieke dealers bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Tsja simpele keuze. Je krijgt het meeste voor je geld dus. :) Typische Hollandse keuze hahaha
Inderdaad, en alsof het alleen op vakantie uitmaakt.

De praktijk is bij ons bijvoorbeeld altijd anders dan de planning, want die lunch ("nee, niet de McDonalds, we gaan even zitten") loopt altijd uit ("Ik zet hem op 100%, geeft wat meer tijd. Darn, moet hem toch echt weghalen, is vol. Ben zo terug"), waardoor je die volgende stop makkelijk verplaatst, en daarna de file in ("Nu al?! We laden dan wel NA de volgende stad, toch bereik zat.").

De LR geeft per definitie wat meer flexibiliteit op vakantie qua planning, en in NL geregeld wel die round-trip zonder bij te laden. RWD is zeker een prima keuze, maar we moeten dan ook niet doen of het echt helemaal niets uitmaakt.

Rijd trouwens zelf een P, dus daar mag je helemaal niet mee aankomen in de berekeningen, dat past nooit.

En wat anders informatiefs: zojuist heeft deze MYP 3 weken bij Schiphol gestaan, en er was 1% lading weg.
Ze hebben het verlies bij stilstand goed onder controle tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
https://www.autoweek.nl/a...model-3-lijkt-aanstaande/

Zullen de meeste al weten denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:52
[...]
Als je hem koopt zou ik voor de RWD gaan.
2. De LFP batterij heeft een langere levensduur. Veel minder kans opdat hij vlam kan vatten. (Als je hier bezorgd om bent.)
Momenteel worden de model Y door elkaar geleverd uit zowel Duitsland als China. Ik meende dat alleen de BYD batterij in de Duitse model Y toegepast worden. Zijn de Chinese ook LFP?
Ik zag een op Youtube’ een Duitse test van Nico Piquettj, tussen een RWD en een Long Range en daarin kwam naar voren dat het verschil in range maar 50 km zou zijn, oa vanwege de lagere efficiëntie van de
LR. Voorts schijnt de laadkromme van de RWD met BYD batterij langer en op een hoger niveau te laden dan een LR vanwege een ander type batterij. De uiteindelijke duur van een forse rit zou daarom nagenoeg gelijk zijn.
Ik hoop dat het mij niet kwalijk genomen wordt als ik het Duits ergens verkeerd geïnterpreteerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19
De LR heeft AWD hè? Elke keer als ik weer een huurbak rij met FWD of RWD en te pas en te onpas grip verlies ben ik altijd weer blij om AWD te rijden. Ik zou echt testrijden in beide modellen voordat je een keuze maakt. Tenzij het prijsverschil sowieso te groot is voor je.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:27
Radiodurans schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:41:
De LR heeft AWD hè? Elke keer als ik weer een huurbak rij met FWD of RWD en te pas en te onpas grip verlies ben ik altijd weer blij om AWD te rijden. Ik zou echt testrijden in beide modellen voordat je een keuze maakt. Tenzij het prijsverschil sowieso te groot is voor je.
In welk woestijn of ijsvlakte woon jij dat je te pas en te onpas grip verliest? Ik rij al jaren RWD en muv stijle parkeergarages op een natte ondergrond heb ik met normaal rijden nog nooit grip verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Radiodurans schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:41:
Beetje rustiger rijden gaat veel doen >:)

En je hebt ook een LR RWD.

[ Voor 3% gewijzigd door this op 11-08-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05 18:19
Inspired schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Druk maken doe ik ook niet, wil echter niet zeggen dat op 100% laten staan en veel SuCen slechter is. Jij komt blogposts aanzetten die niet kloppen en schermt met allerlei statements van Tesla die dan ineens niet terug te vinden zijn. Een Kia Niro EV zal zeker een lagere degradatie hebben dan Tesla Model 3. Dat komt niet door het superieure BMS van Kia maar doordat die veel conservatiever zijn qua wat ze met de accu doen. Grotere bruto/netto verhouding, beperkt snelladen en beperkt ontladen. Dit zijn allemaal zaken die degradatie beperken waarvoor wetenschappelijk bewijs te vinden is. (Bijvoorbeeld mbt snelladen en wegzetten op hoge SoC.) Een BMS kan dat niet voorkomen, alleen invloed zoveel mogelijk beperken. Snelladen met 3C+ is slechter dan 1C. Tesla zoekt de limieten op en vind het prima dat een auto na 4 jaar en 100k een 10% degradatie heeft. Het is een beetje een tradeoff tussen degradatie en specs. Ik heb dan overigens liever het laatste maar we hoeven het niet mooier te maken dan het is, die specs hebben een keerzijde in de vorm van wat meer degradatie.
Een degradatie van .8 % bij 140.000 km kan natuurlijk nooit. De BMS heeft waarschijnlijk meer capaciteit vrijgeschakeld van de accu. (bruto/netto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:51
T-Blizzard schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat we wachten tot de eerste zijn Model 3 gaat ophalen en dan blijkt opeens dat het een Highland is :D

Alle gekheid op een stokje, de meeste info hint naar 1 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
this schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:45:
Maar weet je ook meer dan ons? Want de trend is toch vaak dat er meer info te vinden is op specifieke internetfora dan dat er bekend is bij de medewerkers in een Tesla Service Center.
Ik werk niet zozeer in een SC, maar wel op een plek waar ook een SC is (T1, Tilburg). Ik zit redelijk dicht bij het vuur en weet wel iets, ja. Maar ik moet je teleurstellen: ik ga daar verder echt mijn mond over houden. Ik ga mijn fijne baan bij zo'n totaal bizar maffe organisatie niet op het spel zetten met een forumpost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
wootah schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:45:
Ik moet een beetje mijn afleververhaal kwijt.
Woensdag 31 mei mocht ik dan eindelijk mijn midnight cherry red tesla afhalen in Tilburg. Bijna 2,5u met het OV daar naar afgereisd, kwartier voor mijn afspraak was ik daar. Uiteindelijk heb ik 3u moeten wachten voordat ik mijn auto te zien kreeg, want ze hadden het zo druk en konden er echt niks aan doen ze de auto nog niet af hadden en nog meer smoesjes. Plan dan een dag later ipv mij alleen die woensdag te laten kiezen, maar goed.
Iemand van het kantoortje daar had uiteindelijk ervoor gezorgd dat de auto voor reed.
Heb alles gecheckt onder de schemerlampen, met de zaklamp van mijn telefoon dat wel. 2 krasjes opgemerkt en wat vlekjes in het leer. Werd allemaal netjes opgelost. Ik zag wel rare cirkelvlekken maar dat was gewoon vuil volgens de afleveringsmedewerker.
Naja, uiteindelijk toch maar naar huis gereden, de vrijdag daarna netjes en voorzichtig in een wasbox de boel gewassen. De zaterdag er na de auto bekeken in de zon. De cirkels waren duidelijker dan ooit!
Zie hier:
[Afbeelding]

Na een korte google sessie kwam ik er achter dat het polijst hologrammen waren en niet het polijstmiddel zelf.
Boos een service afspraak ingeschoten met foto's uit alle hoeken, want die kregen zitten echt op ieder paneel. Vandaag naar Duiven toegereden waar ik op de oh zo fijne flexwerkplek krukken mocht zitten. Na anderhalf uur kwam de service medewerker mij vertellen dat ze er niet aan gaan beginnen en dat ik een nieuwe afspraak moet maken en dan gaat hij naar een schadeherstelbedrijf. Ik krijg dan wel een leenauto.
Ik heb de auto privé gekocht en mijn geduld begint, hoe ruim het ook is, toch wel echt op te raken. Ik ben in totaal 8 uur bezig geweest voor de auto, die nieuw moet zijn, en dan moet hij naar een schadeherstelbedrijf.

De auto rijdt voor de rest prima enzo, maar iedere keer als iemand zegt: wow vette kleur en dan dichter bij komt kijken en vraagt of die glimmende dingen zo horen kan ik niks anders zeggen: ja zo levert Tesla auto's af. Misschien heel erg zuur, maar, voor een nieuwe kleur die vet moet gloeien in het zonlicht is dit gewoon echt diep triest.
Hoe is dit afgelopen?

Ik heb afgelopen woensdag mijn Tesla model Y opgehaald. Heb in Tilburg zo goed als dat kon in een half donker/ half verlichte hal ter plekke een aantal krassen ontdekt, de zijn toen meteen weggepolijst. Auto in orde bevonden en meegenomen.

Nu is de zon lekker aan het schijnen en zit mijn Model Y ook vol met hologrammen. Nu heb ik zelf een DA machine en zou ik het zelf kunnen oplossen maar voor een auto waarvoor ik 52k privé heb afgerekend heb ik meer het gevoel dat Tesla dit maar moet oplossen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
schumi1986 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Hoe is dit afgelopen?

Ik heb afgelopen woensdag mijn Tesla model Y opgehaald. Heb in Tilburg zo goed als dat kon in een half donker/ half verlichte hal ter plekke een aantal krassen ontdekt, de zijn toen meteen weggepolijst. Auto in orde bevonden en meegenomen.

Nu is de zon lekker aan het schijnen en heb ik zit mijn Model Y ook vol met hologrammen. Nu heb ik zelf een DA machine en zou ik het zelf kunnen oplossen maar voor een auto waarvoor ik 52k privé heb afgerekend heb ik meer het gevoel dat Tesla dit maar moet oplossen..
Ik weet niet of je weet dat bij veel andere merken is auto van 52k ook niet gepolijst geleverd.
De tijd dat je service krijgt bij normale dealer is echt voorbij.
Ik heb hiervoor 1x audi, 1x bmw, 1x alfa opgehaald van dealer, zit allemaal met micro swirls.
EDIT: heb nu wel de foto van wootah bekeken, nee zo hoort het niet nee! Dacht dat je gewoon imperfecties op lak bedoelde.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 11-08-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 22:07
SirLct schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Ik weet niet of je weet dat bij veel andere merken is auto van 52k ook niet gepolijst geleverd.
Ik heb hiervoor 1x audi, 1x bmw, 1x alfa opgehaald van dealer, zit allemaal met micro swirls.
Hologrammen komen juist van polijsten met een rotary zonder nabewerken. Persoonlijk zou ik het liever zelf met een DA nabewerken, maar zou hier zeker iets van zeggen! Heb ooit in 2009 een zwarte audi s4 gekocht bij een leasemaatschappij en die zag er in de showroom prachtig uit, maar thuis in de zon behoorlijk geschrokken. Lange discussie gehad met Carnext toen, maar uiteindelijk lag het volgens hun niet aan het polijsten….

[ Voor 19% gewijzigd door EvolutionX op 11-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
SirLct schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

EDIT: heb nu wel de foto van wootah bekeken, nee zo hoort het niet nee! Dacht dat je gewoon imperfecties op lak bedoelde.
Hologrammen komen juist door polijsten, ik denk dat er bij Tesla wat medewerkers met een polijstmachine werken die niet weten hoe je een auto goed moet polijsten..
EvolutionX schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Hologrammen komen juist van polijsten met een rotary zonder nabewerken. Persoonlijk zou ik het liever zelf met een DA nabewerken, maar zou hier zeker iets van zeggen! Heb ooit in 2009 een zwarte audi s4 gekocht bij een leasemaatschappij en die zag er in de showroom prachtig uit, maar thuis in de zon behoorlijk geschrokken. Lange discussie gehad met Carnext toen, maar uiteindelijk lag het volgens hun niet aan het polijsten….
Ik zal dit weekend wat foto’s maken en naar Tesla sturen.. erg jammer omdat dit in een showroom gewoon niet te zien is. Mijn gevoel zegt ook dat ik het beter zelf kan doen voor het beste resultaat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33
Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Precies, maar daarom als ik Volkswagen was zou ik ook ENORME vaart zetten achterde Volkswagen ID2.(De rest van hun modellen zie ik als "gefaald" niemand koopt ze. Enkel beetje lease.) Als ze die nu op de markt hadden gezet, was het een knaller geweest. Hopelijk zijn ze ook zo slim om de productie goedkoop te houden. Het is de eerste auto van Volkswagen dat ik zeg, die zou nog wel eens kunnen concurreren met de Model 3, helemaal op mensen die qua prijs de Model 3 van Tesla teveel vinden. Maar ja, als Tesla blijft zakken met de prijs... Of als de Highland een stuk goedkoper gaat worden? Loopt volkswagen weer achter de zaken aan.

Wat wil de normale Nederlander? Een kleinere hatchback. De Volkswagen Polo is exact wat de gemiddelde Nederlander nodig heeft. Ik vind het persoonlijk ook zeer jammer dat de Model 3 geen hatchback heeft. Grootste minpunt, maar tot nu toe nog geen problemen gehad om spul erin te krijgen. Maar, dat komt ook omdat ik nu een trekhaak heb op mijn Model 3. Ik koppel er zo een kar achter. (Echt blij met de trekhaak.)
De gemiddelde Nederlander wil een Polo? Als gezin heb je er niks aan en om alleen in te zitten is ie al nutteloos groot eigenlijk. Daarom verkopen de crossovers zo goed, net iets meer ruimte. En de A segmenter blijft het ook goed doen. Helaas sterven ze uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19
Bobo221 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
In welk woestijn of ijsvlakte woon jij dat je te pas en te onpas grip verliest? Ik rij al jaren RWD en muv stijle parkeergarages op een natte ondergrond heb ik met normaal rijden nog nooit grip verloren.
Uiteraard huur ik meestal een auto op vakantie waarbij ik ook vaker hellingen op- en af ga. Soms in steden met gladde steentjes of in Zuid-Europa of Californië met zo'n laagje benzine over de wegen die niet wordt weggespoeld door de regen. Soms juist op slechte wegen / verharde zandwegen waar je geen grip hebt. Wintersport is natuurlijk een no-brainer.

In Nederland als je eenmaal AWD gewend bent dan voelt FWD/RWD minder stabiel. Niet alleen bij 'sportief rijden' @this zoals flink optrekken of bij het uit de bocht komen het pedaaltje diep induwen. Je merkt gewoon continu dat de wielen die niet worden aangedreven nét een klein beetje minder sure-footed zijn, een soort micro-slippen zou ik het willen beschrijven. Juist met dat enorme koppel op de achterwielen van een Tesla RWD viel me dat extra op. Tenslotte voelt rijden in de stromende regen veel rustiger, je hebt ook minder snel last van aquaplaning.

Verbeeld ik het me? Ben ik mijn aankoop aan het goedpraten? Ik kan het me niet voorstellen. Het enige wat ik kan adviseren is om een proefrit te doen met beide auto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 11-08-2023 17:28 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 14:25
Knip, zie de topicwaarschuwing ivm referrals, dat is niet toegestaan.

[ Voor 104% gewijzigd door Taro op 11-08-2023 20:09 ]

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Ik werk niet zozeer in een SC, maar wel op een plek waar ook een SC is (T1, Tilburg). Ik zit redelijk dicht bij het vuur en weet wel iets, ja. Maar ik moet je teleurstellen: ik ga daar verder echt mijn mond over houden. Ik ga mijn fijne baan bij zo'n totaal bizar maffe organisatie niet op het spel zetten met een forumpost. :)
Merk je in je job veel van het soms bizarre gedrag van Musk? :P

En je hebt toevallig geen deelbare info van de ETA voor HW4? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:24
Nieuwe binnenkant deur van highland. Zit er wel mooi uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyjSFIsiOwdClrjXyYcFexdStBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zL5eJ0VhhoEhIi9Yur39pTC.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03
Oekol schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:39:
Nieuwe binnenkant deur van highland. Zit er wel mooi uit?

[Afbeelding]
Vind de rand bovenaan bij het raam er anders maar beroerd uit zien met die deuken :p

En hele deurpaneel stof? Brrrrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 18:14
Gisteren mijn Model Y RWD opgehaald in Purmerend (was een demomodel). Wat een fantastische auto! Eerste indrukken: breed! Stabiel! Smooth! Een voor mij lekkere combinatie. Mijn referrer doet me de laadpaal kado met zijn referall punten :-) . Een flinke hoeveelheid geld moeten aan Tesla motors inc., maar ik ben het al bijna vergeten. Het mag dan de langzaamste Tesla zijn, de acceleratie is fenomenaal! Het glazen dak zou ik nooit als optie gekozen hebben maar geeft een hele mooie, luxe uitstraling aan de auto. Heel blij met deze aankoop.

Wel na een dag rijden wat vragen en aandachtspunten en hier en daar wat kritiek:
- De stoelen zijn wat 'zweterig' als het warm is, ik denk dat textiel prettiger was geweest.
- Ik heb driver accounts aangemaakt voor kinderen en echtgenote. Iedereen kan zien waar de auto is en welke ritten er gereden zijn. Kan hem ook open of dicht doen, etc. Kan je dat uitzetten? Zeg maar hoofdgebruiker account en meerijders?
- De piepjes...een struik op het pad, fietsstroken, kan dat ook uit?
- Ik mis een podcast app, ik ben een Apple Music gebruiker, die zit er gelukkig nu op, maar het zou mooi zijn als mijn standaard podcast app overcast ook ondersteund werd.
- Het navigatie menu is wat onhandig in gebruik met instellen van werk/thuis/etc.
- Sommige menu opties zijn wel flink zoeken.
- Apple CarPlay ondersteuning zou fijn zijn geweest.

Maar ondanks deze aandachtspunten ben ik heel blij met deze auto!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 14:36
JustC schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:01:

Ik ben net terug van een testrit met een LR. Werd er misselijk van (en reed zelf :)). In chill-modus al meer dan meer dan snel genoeg. Ben motoren gewoon met 200pk (en onze GTE met 290pk), maar dit is andere koek.
Geweldige auto, stond wel op 20”. Comfortabeler dan onze huidige Passat GTE (op hobbels, drempels, dwarsliggers ed), maar ben vooral benieuwd hoe de 19” rijden. Was ook mijn eerste ervaring in een “SUV”.
Een RWD zou ook meer dan voldoende zijn vermoed ik.
Verbruik (uurtje gereden en had een typische woon-werkroute uitgestippeld + redelijk vaak “onnozel” gereden) 148wh/km.

Onder de indruk. Overweldigd.
Hopelijk zijn de overige kandidaten ook net zo leuk/beter ;)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Schwarz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Bij aankoop van de auto was dat bij mij ook een zorg. (zag dat het op de website al lange tijd uitverkocht stond) Toen ik dit echter met lokale dealer besprak werd gezegd dat dit geen probleem zou zijn omdat zij trekhaken uit andere voorraden halen. En dat werd waargemaakt. Binnen enkele weken na aankoop kon ik de trekhaak laten monteren onder de auto.
Dus even met fysieke dealers bellen.
Heb Eindhoven en TIlburg al gehad, allebei niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Bobo221 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Het grappig is, met heel wat sneeuw in de straat waar mijn oudere auto met achterwiel aandrijving met ESP heel veel moeite had om het onder controle te houden. Had mijn RWD geen enkel probleem, en ik deed volgas. En ik kreeg hem niet uitgebroken op sneeuw bocht. (Aan de andere kant wel jammer, want ik wou graag driften...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 14:39
Top. Nu nog ff de nieuwe versie van de Y en dan ga ik hem bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Radiodurans schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Uiteraard huur ik meestal een auto op vakantie waarbij ik ook vaker hellingen op- en af ga. Soms in steden met gladde steentjes of in Zuid-Europa of Californië met zo'n laagje benzine over de wegen die niet wordt weggespoeld door de regen. Soms juist op slechte wegen / verharde zandwegen waar je geen grip hebt. Wintersport is natuurlijk een no-brainer.

In Nederland als je eenmaal AWD gewend bent dan voelt FWD/RWD minder stabiel. Niet alleen bij 'sportief rijden' @this zoals flink optrekken of bij het uit de bocht komen het pedaaltje diep induwen. Je merkt gewoon continu dat de wielen die niet worden aangedreven nét een klein beetje minder sure-footed zijn, een soort micro-slippen zou ik het willen beschrijven. Juist met dat enorme koppel op de achterwielen van een Tesla RWD viel me dat extra op. Tenslotte voelt rijden in de stromende regen veel rustiger, je hebt ook minder snel last van aquaplaning.

Verbeeld ik het me? Ben ik mijn aankoop aan het goedpraten? Ik kan het me niet voorstellen. Het enige wat ik kan adviseren is om een proefrit te doen met beide auto's.
Ik zou juist vooral in Nederland het nut betwisten. Als je nu in de winter een besneeuwde berg op moest rijden of iets dergelijks...

Maar in Nederland met een beetje sneeuw of regen red je je prima met een FWD of RWD (ik tot de M3 LR echt prima).

De Model 3 heeft trouwens ook geen permanente AWD. Dat zou veel te onzuinig zijn. De voorste motor doet pas iets als er gripverlies optreedt.

Vroeger redde ik met code rood en sneeuwstorm me ook met een Golf met FWD. Dat voelde nooit gevaarlijk of "niet sure footed" aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07-2024

gtp

Mijn model Y RWD (gekocht in dec 2022) gaf altijd 418 km bereik aan bij 100% lading. In juli kreeg ik 417, 416, 415 te zien. Nu weer 416. Hebben jullie dit ook dat het varieert? Ik heb het gevoel dat het een recente update is waardoor het niet meer op 418 staat, iets met anders berekenen en afronden ofzo… Ik heb maar 3 keer bij de supercharger gestaan, gebruik meestal de Allego laadpalen in de straat. 5000 km op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
Mijn model Y RWD (gekocht in dec 2022) gaf altijd 418 km bereik aan bij 100% lading. In juli kreeg ik 417, 416, 415 te zien. Nu weer 416. Hebben jullie dit ook dat het varieert? Ik heb het gevoel dat het een recente update is waardoor het niet meer op 418 staat, iets met anders berekenen en afronden ofzo… Ik heb maar 3 keer bij de supercharger gestaan, gebruik meestal de Allego laadpalen in de straat. 5000 km op de teller.
Het is geen exacte wetenschap, en twee km degradatie na 5k km zou ook niet gek zijn. Kan morgen zomaar weer op 418 staan. Of volgende maand op 410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 22:00

Bever!

3

gtp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:58:
Het wisselt wat, als het erg koud is zit je wat lager dan nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21
ik was wat aan het rondklikken op mijn scherm en zag onder het belletje deze dingen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUCQ29LvAY8TuivAOL2WdgUaGdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gOoyplrFmUGXHEZEBld2US2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu maar een mobile service verzoek ingeschoten, googlen gaf iets over laden, de laadpoort etc. Ik was gisteren niet aan het laden maar misschien dat er iets los zit zoals sommige lijken te zeggen...
Iemand die het toevallig herkend?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Radiodurans schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Ik woon in Noorwegen en we hebben al 2 jaar een M3 RWD als 2e auto erbij, tot nu toe naar volle tevredenheid. En geloof me, de omstandigheden hier in de winter zijn écht anders dan in NL. Nog nooit hebben ik en mijn vrouw ons onveilig gevoeld in de RWD, niet op sneeuw, niet op ijs, niet in de slush.

Het tractie systeem van de Tesla is zo goed dat je het echt bond moet maken wil je daarmee de fout in gaan (lees; veel te hard rijden op sneeuw of ijs ofzo).

De enige momenten waarop ik wel een AWD zou willen is met lange stijle heuvels waar ijs of slush op ligt en waar je vanaf nagenoeg stilstand op moet rijden.

De momenten die jij aanhaalt, zoals dat het rijden in de regen rustiger voelt, zit waarschijnlijk tussen je oren 😉 Zoals eerder aangegeven is jouw AWD niet permanent, de voorwielen komen er alleen bij als de auto dat nodig vindt (grip verliest of het vragen van veel vermogen bijvoorbeeld). Als je normaal rijdt in de regen rijdt jouw AWD dus als een RWD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:25
Jimmer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Ik woon in Noorwegen en we hebben al 2 jaar een M3 RWD als 2e auto erbij, tot nu toe naar volle tevredenheid. En geloof me, de omstandigheden hier in de winter zijn écht anders dan in NL. Nog nooit hebben ik en mijn vrouw ons onveilig gevoeld in de RWD, niet op sneeuw, niet op ijs, niet in de slush.

Het tractie systeem van de Tesla is zo goed dat je het echt bond moet maken wil je daarmee de fout in gaan (lees; veel te hard rijden op sneeuw of ijs ofzo).

De enige momenten waarop ik wel een AWD zou willen is met lange stijle heuvels waar ijs of slush op ligt en waar je vanaf nagenoeg stilstand op moet rijden.

De momenten die jij aanhaalt, zoals dat het rijden in de regen rustiger voelt, zit waarschijnlijk tussen je oren 😉 Zoals eerder aangegeven is jouw AWD niet permanent, de voorwielen komen er alleen bij als de auto dat nodig vindt (grip verliest of het vragen van veel vermogen bijvoorbeeld). Als je normaal rijdt in de regen rijdt jouw AWD dus als een RWD.
Ik heb zelf een Y RWD, schoonvader Y AWD. Kan ze dus echt goed vergelijken, want rijdt ook regelmatig in de AWD.

Met beetje gas in een 90 graden bocht verliest de RWD echt vrij makkelijk grip aan de achterkant. TC grijpt gelijk in en wordt niet gevaarlijk. Je voelt de achterkant licht worden en gecontroleerd glijden.

De AWD heeft dit bijna niet. Daar krijg je eerder onderstuur als je te hard de bocht in / uitgaat.

Ik denk dat voor veel mensen de AWD ‘stabieler’ zal voelen (woorden van mijn niet-auto minded vriendin).

Meeste mensen in NL zijn FWD gewend, omdat 95% van de ICE auto’s zo is (op bmw van de grote merken na). De AWD voelt iets meer fwd dan de RWD.

Kortom, voor veel mensen zit er wel een verschil tussen in beleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Inspired schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Voor Tesla haters is er altijd wat te miepen. Een Model 3 kun je hebben voor 35k tegenwoordig. De noodzaak voor een 2 is er dan steeds minder. Gelukkig is het bv bij VAG allemaal ècht heel uitdagend bij elk nieuw model of refresh. Of bij eigenlijk elk ander merk. Niet om verder een discussie te starten daarover.
Mijn vrouw vindt een Model 3 te groot, als ik zie hoe ze haar huidige auto overal tussen weet te nestelen op de parkeerplaatsen begrijp ik het wel. Er is echt wel ruimte voor een kleiner model met kleinere accu en minder bereik in de 20-30k Euro range.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Jaguar E-Type. Zoek maar eens op. Mooie bak.

Edit: het was dus Ford die dwars lag. Weer wat geleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door DS7 op 11-08-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Mijn vrouw vindt een Model 3 te groot, als ik zie hoe ze haar huidige auto overal tussen weet te nestelen op de parkeerplaatsen begrijp ik het wel. Er is echt wel ruimte voor een kleiner model met kleinere accu en minder bereik in de 20-30k Euro range.
Oh, die ruimte is er zeker wel. Maar de noodzaak is er voor Tesla nu nog niet zo. Ze verkopen nu alles dat ze kunnen produceren. Nu eerst nog de nieuwe 3. Eind volgend jaar de nieuwe Y en dan in 2025 wellicht de 2. Hoop dat de achterbank daar wat prettiger is aangezien de kids dan ook weer wat ouder zijn. Denk dat er bij de Highland nog weinig verbeterd is qua achterbank. Mijn vrouw zou een 3 prima vinden. Veel kleiner hoeft van mij ook niet zo. Maar goed, ze rijdt naast rondjes om de kerk ook wel langere afstanden ivm werk.

Pagina: 1 ... 78 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: