Dat koop je toch de boost. Die kan ook op de Y toch?BJF005 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:57:
[...]
Eigenlijk heb ik stiekem al wat spijt dat ik enkele maanden geleden niet tóch voor de Y performace ben gegaan..
Ja maar ik bedoel te zeggen dat degene die het rijdt roept het al van 2010, en komt nu pas op JDpower.STIMPPYYY schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Ik ben het met je eens dat er nogal verschil zit in gradaties mbt de ernst van problemen.
Maar klinkt wel een beetje gek als je aangeeft dat Alfa in de volksmond als onbetrouwbaar wordt neergezet, maar JDPower ze wel netjes als betrouwbaar wegzet (hoog in de lijst). Kennelijk hebben ze dan toch een punt en is het niet gek dat men daar vanuit gaat toch?
Dus wellicht door de kwaliteitsverbetering vanaf 2020 staat Tesla straks bovenaan op JDpower 2033?
Maar zelfs met een "bewijs" van zo'n survey, als je men vraagt over Alfa, zeggen ze alsnog dat het onbetrouwbaar is. Er is geen touw vast te knoppen.
Life is too short to drive boring cars
Ik kijk ook gewoon nog altijd veel in de spiegels en dan is dat gepiep een serieuze meerwaarde.Pierz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Het beste werkt om de camera te gebruiken. Die werkt ook beter dan de sensoren, omdat je gewoon kan zien hoe ver je nog kan. Ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
Voor de mensen hier die bezorgd zijn over de batterij van hun iPhone - als de telefoon (bijna) is volgeladen, leg ik hem altijd van "portret" naar "landscape". Dan laadt ie niet meer op, en hoor je wel gewoon de Flitsmeister waarschuwingen. Geen idee of laten liggen bij 100% kwaad kan, maar zo blijft ie in ieder geval koel.
Ik zie op YouTube ook smalle mud flap's voorbij komen dat van echt carbon is..
Die zien er wat minder opvallend uit.
Iemand die daar ervaring mee heeft en een foto daarvan wil posten?
Carbon lijkt me niet geschikt voor spatlappen. Veel te stug toch?038Robijno schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:03:
Ik zie op YouTube ook smalle mud flap's voorbij komen dat van echt carbon is..
Ik snap niet hoe jij op de camera kan vertrouwen? De zijkanten van de bumpers zijn daar niet op te zien.Pierz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Het beste werkt om de camera te gebruiken. Die werkt ook beter dan de sensoren, omdat je gewoon kan zien hoe ver je nog kan. Ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
Die piepjes bij parkeren heb ik direct bij het begin al uitgezet, totaal geen meerwaarde en ronduit irritant.
Je hebt 3 camera's, twee zijspiegels en twee ogen in je bol, dat is meer dan voldoende om te parkeren.
Je hebt 3 camera's, twee zijspiegels en twee ogen in je bol, dat is meer dan voldoende om te parkeren.
Als je de knipperlicht camera's ook actief hebt kan je alles prima zien.turkeyhakan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:10:
[...]
Ik snap niet hoe jij op de camera kan vertrouwen? De zijkanten van de bumpers zijn daar niet op te zien.
Tja als ik op de piepjes van welke auto dan ook inparkeer, dan ben ik altijd teleurgesteld hoeveel ruimte ik nog over had toen de auto STOP!!! piepte. En echt belangrijke uitsteeksels worden vaak niet gezien door die sensoren.this schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
Ik kijk ook gewoon nog altijd veel in de spiegels en dan is dat gepiep een serieuze meerwaarde.
[ Voor 41% gewijzigd door Pierz op 09-08-2023 10:18 ]
Je laatste zin klopt, maar Apple doet hetzelfde wat Tesla doet: overcapaciteit. Mijn iPhone 11 Pro had na 3 jaar meer capaciteit beschikbaar dan wat de software ziet als 100%. Dat betekent niet dat er geen degeneratie is, maar dat die minder is dan de overcapaciteit.this schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 06:41:
[...]
Volgens mij kijk je niet op de juiste plaats om die batterij Health te zien. Of dat systeem werkt niet goed in je iPhone. Want geen degradatie na jaren gebruik kan niet.
Dat staat ook los van mijn statement: draadloos laden zou echt geen enorme impact op de battery life van je iPhone. Sterker nog, juist het regelmatig tussendoor opladen van je iPhone is beter dan elke dag helemaal leeg rammen en dan pas opladen. In jouw geval denk ik dat je precies op het randje van die 100% battery life zat en dat je toevallig net over het randje bent gegaan. Gewoon toeval.
Thanks voor de suggestie, dat lichtje vind ik wel al snel te druk. Maar heb ook zulke zonder licht gezien, ik ga het overwegen.Greatsword schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:31:
@bokkow zat toevallig net naar deze accessoire te kijken voor o.a snel laden, qua design met verlichting ook wel geinig.
https://a.aliexpress.com/_mN3XitC
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is niet de mooiste oplossing maar misschien dat ik een soort afstandshouder wel laat 3D printen.Fire69 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Dit eens proberen? https://www.reddit.com/r/...d_my_issue_with_wireless/
Zoiets had ik ook ergens op reddit gelezen geloof ik maar is nooit meer iets van gekomen.DS7 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:13:
[...]
In Elon Time is de mogelijkheid al in de software gemaakt om die lader uit te zetten. Maar IRL kun je alleen maar je telefoon omdraaien.
Overigens; ik heb geen hoesje om mijn iPhone 14 Pro Max. Dat kan ook effect hierop hebben want schijnbaar ligt de telefoon dan nooit echt goed ten opzichte van die coil. Nooit parallel vanwege camera bump en ook vanwege vorm van die houder want ik las ook ergens dat die ronding onderaan er voor zorgt dat de telefoon nog meer ruimte houdt vanaf het laadvlak.
Ik wil niet echt aan een andere houder dan wat er voor bedoelt is in de auto.
Dan de hele discussie die volgt over wel of niet degraderen van iPhone batterij. Pffff. Voor mij kan het bijna niet anders dan met elkaar te maken hebben. Mijn vorige iPhones welke hetzelfde model waren maar iedere keer een generatie verder hebben na een jaar niet meer degradatie gehad dan 3%. Bij de vorige iPhone had ik nog de lease 2020 SR+ met pre-facelift laadvlak welke in combinatie met iPhone goed werkte. Mijn laad"schema" is regulier denk ik; iedere avond aan de lader. Laadoptimalisatie ingeschakeld en dat is ook niet veranderd.
Voor de Performance op de dam stond (maart) stond er 99% SoH. Nu 12,5k kilometers verder en vaak in die houder liggend heb ik regelmatig meegemaakt dat de telefoon nauwelijks oplaadt maar wel LOEIheet wordt en de SoH op 94% wordt ingeschat. En of dat "heet" subjectief is, och we kunnen er allemaal wel een voorstelling bij maken als iemand oncomfortabel heet zegt toch? Dat is niet normaal en kan ook niet goed zijn voor de batterij. Dus ja, mijn vermoeden bij mijn situatie is dat het toch echt verband heeft met elkaar want alle andere omstandigheden zijn onveranderd. Grappig te lezen dat er hier meer zijn met dezelfde ervaring.
Kijk ook even deze video welke deze discussie misschien weer wat ontopic brengt. Bjorn die beredeneert wat van invloed kan zijn op het sneller degraderen van de Model 3 batterij bij snelladen:
Hogere temperatuur heeft invloed op SoH van een batterij. Dus als mijn telefoon 10-20 keer per week 45+ graden wordt omdat ie niet goed uitlijnt met de coil in de draadloze lader dan is het heel lastig om daar geen correlatie tussen te zien en te roepen n=1 wat hier tegenwoordig wel vaak geroepen wordt trouwens (ook door mijzelf, scusi).
Edit:
Nog meer N's:
https://teslamotorsclub.c...ger-on-my-model-y.284396/
Edit 2:
Hier, nog wat feiten over draadloos laden en effect van warmte: https://www.futurity.org/...inductive-phones-2103782/
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
Die uitsteeksels check ik voor ik inparkeer. En bij mij piepen ze pas volledig op iets van 30 centimeter.Pierz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Als je de knipperlicht camera's ook actief hebt kan je alles prima zien.
[...]
Tja als ik op de piepjes van welke auto dan ook inparkeer, dan ben ik altijd teleurgesteld hoeveel ruimte ik nog over had toen de auto STOP!!! piepte. En echt belangrijke uitsteeksels worden vaak niet gezien door die sensoren.
Ik wil nog altijd vlot rond de auto kunnen lopen, dus die 30 centimeter is perfect voor mij.
En ik vermoed voor de meeste consumenten, aangezien zowat elke fabrikant die afstand aanhoudt voor de doorlopende piep.
Mijn vorige Auto (toyota auris) had alleen camera, daar kon ik op het beeld tot 2cm van de muur rijden.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:28:
Het afschaffen van de sensoren blijf ik echt een idiote actie vinden.
Mijn huidige auto (tiguan) heeft alleen sensor, daar durf ik niet zo dichtbij... op 10cm geeft de sensor aan dat ik er tegen zit. Hoever je kan doorrollen is dan echt gokken.
Volgende week krijg ik een nieuwe Y, ik ben benieuwd maar eigenlijk kijk ik er ernaar uit om weer op zicht te parkeren ipv op piep. (ook rustiger in de auto)
edit: ter info, ik het gaat om mijn eigen oprit, ik wil zoveel mogelijk ruimte overlaten omdat mijn kinderen met de fiets er langs gaan. Daar parkeer ik natuurlijk het vaakst. Op een parkeerplaats ga ik niet 2cm van de muur/obstakel zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door The_Woesh op 09-08-2023 12:29 ]
Tot nu toe gaat het inparkeren bij mij ook prima zonder sensoren. De camera’s en spiegels werken prima bij het achteruit parkeren. Het enige wat ik wel mis is een camera in de voorbumper. Dat is soms wel tricky en probeer ik ook te vermijden.The_Woesh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
Volgende week krijg ik een nieuwe Y, ik ben benieuwd maar eigenlijk kijk er ernaar uit om weer op zicht te parkeren ipv op piep. (ook rustiger in de auto)
Have you tried turning it off and on again?
Oeps, dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 09-08-2023 12:11 ]
Have you tried turning it off and on again?
Die beer kan beweren wat hij wil, bij Tesla hebben ze het eens uitgezocht en er blijkt geen verschil of zo goed als geen verschil te zijn in degradatie bij veel of weinig snelladen. Wat vooral iets zegt over de kwaliteit van Tesla's BMS.bokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:28:
Kijk ook even deze video welke deze discussie misschien weer wat ontopic brengt. Bjorn die beredeneert wat van invloed kan zijn op het sneller degraderen van de Model 3 batterij bij snelladen:
[YouTube: DC fast charging degrades the battery faster]
Wij van wc-eend hebben eens uitgezocht...?DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Die beer kan beweren wat hij wil, bij Tesla hebben ze het eens uitgezocht en er blijkt geen verschil of zo goed als geen verschil te zijn in degradatie bij veel of weinig snelladen. Wat vooral iets zegt over de kwaliteit van Tesla's BMS.
Je snapt hoop ik dat als veel snelladen gezeik kan geven het in het belang van Tesla is dat mensen de eerste 8 jaar braaf zo min mogelijk gaan snelladen, toch?Black Sparrow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Wij van wc-eend hebben eens uitgezocht...?
Dus ik zie geen enkel belang voor Tesla om hierover te liegen. Het punt is ook dat snelladen wel snel gaat, maar in geen enkele verhouding staat tot het ontladen. Dat kan veel rapper. Dus veel het stroompedaal naar de bodem trappen heeft veel meer invloed.
Temperatuur heeft ook invloed, maar het BMS kan de temperatuur juist heel goede in ideaal bereik houden. Dat is ook de reden waarom er nu voorverwarming is. Zodat de accu in een ideaal bereik zit. En doe je dat niet, dan laadt deze gewoon niet op maximale snelheid.
Ik krijg bij het benaderen van de dashcam app de melding “Dashcam niet beschikbaar, controleer USB apparaat”
Wanneer ik de SSD (Samsung T7, aangeschaft in maar 2023) op de laptop aansluit leest hij hem wel gewoon.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad?
Wanneer ik de SSD (Samsung T7, aangeschaft in maar 2023) op de laptop aansluit leest hij hem wel gewoon.
Ik ben ook allesbehalve een zendeling. Ik reageerde gewoon op iemand die zich door de negatieve verhalen laat beïnvloeden.SirLct schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Denk dat de algemene consensus is dat de kwaliteit is heel veel verbeterd is tov <2020. Dat Jovan het niet wil geloven en blind staren op de JD power cijfer is aan hem. Ik reed hiervoor een Alfa Giulia en weet je hoevaak men zei "Alfa oh die gaat morgen uit elkaar zeker" terwijl ik iedereen wil overtuigen dat het echt al veel beter is sinds 2010 met name met de Mito en Giulietta, en daarna de Giulia en Stelvio. En ja hoor, nu staan Alfa bovenaan in JDpower 2023. Maar gaat de sceptisci hier aan geloven? Nee die zegt alsnog "Alfa=slecht". Wie weet in 2033 staat Tesla straks bovenaan? Het duurt gewoon even voordat je een image kan veranderen.
Verder vind ik alsnog dat JDpower ding nog weinig zegt. Een 1 issue die 10,000 euro kost bij Merc/BMW is een groter probleem dan 100 issue die 0 euro kost bij Tesla (door een reset, door software update gefixed, or door mobiele service, of onder garantie). Ze tellen maar aantal issues. En zegt dus niet veel over de ernst van de issue.
Ik ben de laatste tijd al gestopt om mensen te overtuigen over te stappen naar tesla. Diegene die aan het twijfelen zijn komen van zelf naar je (in de laatste 6 maanden zijn er 4 vrienden van me overgestapt naar tesla, zonder dat ik iets van zegt. ze komen zelf met vragen en een week later besteld)
Diegene zoals Jovan krijg je toch niet echt overtuigd (Jovan valt nog reuze mee overigens, die is redelijk objectief in veel gevallen), maar ik bedoel de echte tesla hater kan je beter links laten liggen. Hun leven draait om het uitzoeken van alle gebreken van tesla en krijg dopamine effect hiervan. Hun anders overtuigen kan ernstig gezondheids problemen veroorzaken; je wilt toch niet dat ze hartaanval krijgen door de goede bouwkwaliteit van gigaberlijn. laat ze met rust!![]()
En het is natuurlijk zo dat mensen elkaar enorm napraten. Het zit enorm in het hoofd van mensen dat Toyota's de meest betrouwbare auto's zijn. En hoe sterk dat werkt: ik ken iemand die Toyota rijdt die met zijn auto's zonder meer vaker bij de dealer is dan ik met mijn Tesla's ooit ben geweest (incl. de S85 classic). En toch bleef hij erbij dat Toyota's helemaal top waren...
Ik denk ook dat het vooral iets over hem zegt en zijn rijstijl. Bedenk ook dat de eerste Tesla's niet alleen kinderziektes hadden, maar ook nog vaak auto's van de zaak waren die veel kilometers maakten en waarmee men ook graag mensen liet zien hoe snel de auto kon accelereren. Een Aygo die als boodschappenwagen wordt gebruikt krijgt een stuk minder voor de kiezen.
Kortom: die onderzoeken zeggen mij niets. De uitkomsten zit weinig lijn in, veel vertrouwen ook nog op meldingen van de eigenaren (niets zo onbetrouwbaar als een consumer review, je wil niet weten hoeveel mensen met een Aygo hun auto 'pittig' vinden rijden, terwijl het natuurlijk een vrij traag ding is) en heel veel variabelen die niet meegenomen worden. Het is vrij onmogelijk om betrouwbaarheid betrouwbaar te testen.
Dat gezegd hebbende, Tesla is vast niet de meest betrouwbare auto ooit gemaakt, maar het is ook niet meer zo dat je een schietgebedje moet doen voor iedere rit. Voor zover het al ooit zo slecht was (ik heb die ervaring niet, maar ja... n=1).
Waarom zou dat snelle ontladen meer impact hebben? Het is toch algemeen bekend dat cellen een veelvoud aan stroom kunnen ontladen tov het opladen? Het is niet uitzonderlijk dat je kunt ontladen met 5 tot misschien wel 10C terwijl het opladen volgens de specs tot max 1C gaat. Ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met het snelladen als het mijn eigen auto zou zijn waar ik 10+ jaar mee wil rijden. Voor een jaar of 5 in de lease? Not so much.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
[...]
Dus ik zie geen enkel belang voor Tesla om hierover te liegen. Het punt is ook dat snelladen wel snel gaat, maar in geen enkele verhouding staat tot het ontladen. Dat kan veel rapper. Dus veel het stroompedaal naar de bodem trappen heeft veel meer invloed.
https://businessam.be/partners-gocar/31604/
Y'24
Ik merkte dat tesla hem wel formatteerde maar niet de benodigde folders aanmaakte. Die structuur heb ik van de usb stick gekopieerd. Alternatief kan je zelf de TeslaCam folder aanmaken.tim.w schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:45:
Ik krijg bij het benaderen van de dashcam app de melding “Dashcam niet beschikbaar, controleer USB apparaat”
Precies. Er zit een verschil tussen charge en (burst) discharge. Ook stamp je binnen 30 minuten 65kWh in een LR pack. Doe ik soms een 4 keer per dag. Probeer maar eens 65kWh binnen een half uur op te maken tijdens het rijden. Zou hij 130kW continu moeten leveren. Kan hij niet eens afaik.RvV schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Waarom zou dat snelle ontladen meer impact hebben? Het is toch algemeen bekend dat cellen een veelvoud aan stroom kunnen ontladen tov het opladen? Het is niet uitzonderlijk dat je kunt ontladen met 5 tot misschien wel 10C terwijl het opladen volgens de specs tot max 1C gaat. Ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met het snelladen als het mijn eigen auto zou zijn waar ik 10+ jaar mee wil rijden. Voor een jaar of 5 in de lease? Not so much.
https://businessam.be/partners-gocar/31604/
Verder heeft Tesla ook nergens staan dat Superchargen niet slecht is. Ook wat gek aangezien ze zelf bij bepaalde packs de laadsnelbeid bijgesteld hebben naar beneden.
Ik geloof best dat het “slecht” is. Niet dat ik het daardoor niet doe.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 09-08-2023 13:09 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De beleving doet inderdaad veel.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Ik ben ook allesbehalve een zendeling. Ik reageerde gewoon op iemand die zich door de negatieve verhalen laat beïnvloeden.
En het is natuurlijk zo dat mensen elkaar enorm napraten. Het zit enorm in het hoofd van mensen dat Toyota's de meest betrouwbare auto's zijn. En hoe sterk dat werkt: ik ken iemand die Toyota rijdt die met zijn auto's zonder meer vaker bij de dealer is dan ik met mijn Tesla's ooit ben geweest (incl. de S85 classic). En toch bleef hij erbij dat Toyota's helemaal top waren...
Ik denk ook dat het vooral iets over hem zegt en zijn rijstijl. Bedenk ook dat de eerste Tesla's niet alleen kinderziektes hadden, maar ook nog vaak auto's van de zaak waren die veel kilometers maakten en waarmee men ook graag mensen liet zien hoe snel de auto kon accelereren. Een Aygo die als boodschappenwagen wordt gebruikt krijgt een stuk minder voor de kiezen.
Kortom: die onderzoeken zeggen mij niets. De uitkomsten zit weinig lijn in, veel vertrouwen ook nog op meldingen van de eigenaren (niets zo onbetrouwbaar als een consumer review, je wil niet weten hoeveel mensen met een Aygo hun auto 'pittig' vinden rijden, terwijl het natuurlijk een vrij traag ding is) en heel veel variabelen die niet meegenomen worden. Het is vrij onmogelijk om betrouwbaarheid betrouwbaar te testen.
Dat gezegd hebbende, Tesla is vast niet de meest betrouwbare auto ooit gemaakt, maar het is ook niet meer zo dat je een schietgebedje moet doen voor iedere rit. Voor zover het al ooit zo slecht was (ik heb die ervaring niet, maar ja... n=1).
Door de "slechte" reputatie van Tesla op afwerking wordt daar nu ook extra op gelet. Ik weet bijvoorbeeld niet bij andere auto's van checklisten bij aflevering bijvoorbeeld.
Bij aanschaf van een auto bij ander merk heb ik zelf ook nooit minutieus rond de auto gelopen opzoek naar afwijkingen in de lak. Ik ging er vanuit dat het goed zou zijn. Bij Tesla is dat nu anders.
Al zaten er bij m'n vorige Skoda ook wel afwerkfoutjes (chroomstrip die soms wat omhoog los trok bijv.) Nooit moeilijk over gedaan. Bij Tesla zal dat wellicht anders zijn.
Ik heb afgelopen week de Model Y opgehaald, rijdt super fijn! Maar nu na 300 km merk ik dat er ergens bij het dashboard een trillend geluid is zodra ik binnen de bebouwdekom (voornamelijk) over klinkers rijdt.
Iemand ervaringen hiermee?
Het lijkt mij gewoon een kwestie van een service request indienen en langs gaan. Hoelang duurt zo'n bezoek voor zulke issues gemiddeld?
Het lijkt mij gewoon een kwestie van een service request indienen en langs gaan. Hoelang duurt zo'n bezoek voor zulke issues gemiddeld?
Het belang van Tesla is dat ze je eerder een nieuwe auto moeten verkopen? Want je gaat natuurlijk weer voor een Tesla als je accu na 5 jaar op is.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
[...]
Je snapt hoop ik dat als veel snelladen gezeik kan geven het in het belang van Tesla is dat mensen de eerste 8 jaar braaf zo min mogelijk gaan snelladen, toch?
Of weegt zwaarder dat mensen gaan klagen over hun snellaadinfrastructuur en een veel minder bruikbare electrische auto dan gedacht?
Had ik ook met mijn Y. Die had nog meer rammels (B stijl en de achterklep). Die eerste is vanzelf verdwenen en die laatste 2 konden ze na 3 servicebezoeken niet niet oplossen.Dyyon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:24:
Ik heb afgelopen week de Model Y opgehaald, rijdt super fijn! Maar nu na 300 km merk ik dat er ergens bij het dashboard een trillend geluid is zodra ik binnen de bebouwdekom (voornamelijk) over klinkers rijdt.
Mijn 3 die net nieuw is heeft ook een trilling RA. Hoort een beetje bij Tesla heb ik het idee.
Gewoon een service request inschieten en waarschijnlijk komt er iemand thuis bij je langs om er naar te kijken.Dyyon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:24:
Als het een bekende plek/rammel is dan lossen ze het zo op, anders wordt het natuurlijk zoeken...
Ik had verwacht dat ik ondertussen best wat rammels zou hebben, zeker na alle schrikbarende verhalen van amerikaanse kwaliteit (mijn M3 uit 2019 komt uit de Fremont fabriek), maar ik heb nu na 115k km nog steeds geen rammeltjes en kraakjes. Ook rij ik nog met de originele draagarmen rond...
Ik denk dat ik het dinsdagmiddag model heb
Kom net dit filmpje tegen op Reddit over het verschil tussen HW3 en HW4 met ook een aantal commentaren die wel interessant zijn van mensen die er blijkbaar verstand van hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Sivvis op 09-08-2023 15:06 ]
Betere camera’s maar ik denk dat velen het overschatten. Betere resolutie en kleurweergave is leuk voor ons als mens, maar voor self driving en hoe een computer werkt niet. De fouten bij FSD was vaak logic based dus of een auto nu rood of orange is door de andere camera maakt niet uit. De hogere resolutie zou beter -kunnen- werken als bepaalde borden beter kunnen gelezen worden van een grotere afstand. Maar buiten dat maakt al de rest niets uit voor machine learning.
Hoe kan je eigenlijk zien als je HW3 of HW4 hebt? Mijn auto is van begin juni 2023 en ik las je dat je dan mogelijks HW4 hebt, maar nog niet gevonden hoe ik dat met zekerheid kan checken.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Model 3 is - voor zover ik weet - altijd HW3. Alleen de nieuwere Y's krijgen nu HW4 (samen met X en S). HW4 voor Model 3 zal wel pas komen met de facelift.Broodro0ster schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:33:
Hoe kan je eigenlijk zien als je HW3 of HW4 hebt? Mijn auto is van begin juni 2023 en ik las je dat je dan mogelijks HW4 hebt, maar nog niet gevonden hoe ik dat met zekerheid kan checken.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Is de optie om achteraf een trekhaak te monteren de afgelopen maand op voorraad geweest. Regelmatig gecheckt maar telkens niet op voorraad helaas.
Ik geef nu zelf antwoord op mijn vraag maar misschien is er de optie kort aanwezig geweest.
Ik geef nu zelf antwoord op mijn vraag maar misschien is er de optie kort aanwezig geweest.
[ Voor 24% gewijzigd door deryck op 09-08-2023 17:05 ]
Ik heb 2 weken geleden bij mijn testrit gevraagd of er al HW4 in EU geleverd wordt. Ze zeiden van niet, "maar de MY wordt wel al met betere cameras geleverd'.Broodro0ster schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:33:
Daar heb ik tijdens het rijden wel niks van gemerkt, het was nog steeds het oranje beeld.
Ik heb me ondertussen neergelegd bij het gebrek aan USS, maar ik wacht wel met bestellen tot HW4 erin gaat zitten, beeld is toch aanzienlijk beter.
Mensen die twijfelen aan de betrouwbaarheid van Tesla’s kijk naast JDPower ook naar het Duitse ADAC.
Wat te denken geeft is dat het Duitse ADAC een traditioneel Duits merk (BMW) als meest betrouwbaar bestempelt en het Amerikaanse JDPower een traditioneel Amerikaans merk (Chevrolet). Misschien is het allemaal stierenstr#nt
Wat te denken geeft is dat het Duitse ADAC een traditioneel Duits merk (BMW) als meest betrouwbaar bestempelt en het Amerikaanse JDPower een traditioneel Amerikaans merk (Chevrolet). Misschien is het allemaal stierenstr#nt
[ Voor 37% gewijzigd door wian op 09-08-2023 17:47 ]
Ik kan me vergissen, maar is JDPower niet die club die tegen betaling een bedrijf ‘leert’ hoe ze beter scoren op hun test?wian schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:36:
Mensen die twijfelen aan de betrouwbaarheid van Tesla’s kijk naast JDPower ook naar het Duitse ADAC.
Het is een consultancy club die een onderzoek onder eigenaren doet (dus mega subjectief, wat is goed of matig?), waarbij gebreken op 1 hoop gaan (versnellingsbak kapot is even erg als climate control bediening is lastig).
Al dit soort onderzoeken zijn volgens mij pas wat waard als je in detail kijkt naar wat ze onderzoeken en of je dat belangrijk vindt. De artikelen die op basis hiervan geschreven worden zijn meestal veel te algemeen en meer een middel om een boodschap over te brengen voor de schrijver…
Inderdaad. Veel verder dan "ik voel aan mijn ellebogen dat snelladen waarschijnlijk slecht is", geraakt hij niet. Voor de rest haalt hij niet al te héél veel technisch onderbouwd materiaal aan. Dat vooral niét : het moet entertaining zijn, geen wetenschappelijke discussie, want dat laatste haalt geen kliks...DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Die beer kan beweren wat hij wil, bij Tesla hebben ze het eens uitgezocht en er blijkt geen verschil of zo goed als geen verschil te zijn in degradatie bij veel of weinig snelladen. Wat vooral iets zegt over de kwaliteit van Tesla's BMS.
Zijn die YT shit en die influencers mij toch een zootje ongeregeld, op de keper beschouwd ... Waarom kijk ik er eigenlijk naar ...
Model 3 LR (model 2023)
@DS7 en @flupp , jullie doen beide Bjorn tekort. Het filmpje wat ik deel is inderdaad meer een onderbuik gevoel en dat zegt hij dan ook letterlijk. Het is een vermoeden niet een feit. Om het nog even voor hem op te nemen; hij is niet een gemiddelde view-geile influencer Fluppke… Hij heeft al jaren een gerenomeerd kanaal waar hij heel veel tests doet en resultaten deelt, een absolute aanwinst voor de EV community.
Wat wel een feit is met betrekking tot batterijen; ze vinden hoge temperaturen niet fijn. Het was in mijn post gericht op afnemen van capaciteit van mijn iPhone maar goed, dit geldt voorlopig voor alle batterijen.
Bij snelladen op hoog vermogen is het onvermijdelijk dat dat hogere temperaturen met zich mee brengt. Wellicht schreeuwt Tesla het niet van de daken en hebben ze koeling aardig geregeld, het kan haast niet anders dan dat snelladen impact heeft op capaciteit. Ik blijf overigens gewoon lekker snelladen en liever bij een V3 dan een V2 het is een belangrijk deel van de auto mijn inziens.
Dat het snelle ontladen meer impact heeft dan snel laden is natuurlijk kul. Een sprint met -377kW duurt meestal niet langer dan 10 seconde en dan zit je al ruim over de 150km/h waarna het terugzakt naar 10-20kW. Snelladen doe je eerder 15-30min op een vermogen van 100-150kW. C rating is ook tijd gebonden he!
Wat wel een feit is met betrekking tot batterijen; ze vinden hoge temperaturen niet fijn. Het was in mijn post gericht op afnemen van capaciteit van mijn iPhone maar goed, dit geldt voorlopig voor alle batterijen.
Bij snelladen op hoog vermogen is het onvermijdelijk dat dat hogere temperaturen met zich mee brengt. Wellicht schreeuwt Tesla het niet van de daken en hebben ze koeling aardig geregeld, het kan haast niet anders dan dat snelladen impact heeft op capaciteit. Ik blijf overigens gewoon lekker snelladen en liever bij een V3 dan een V2 het is een belangrijk deel van de auto mijn inziens.
Dat het snelle ontladen meer impact heeft dan snel laden is natuurlijk kul. Een sprint met -377kW duurt meestal niet langer dan 10 seconde en dan zit je al ruim over de 150km/h waarna het terugzakt naar 10-20kW. Snelladen doe je eerder 15-30min op een vermogen van 100-150kW. C rating is ook tijd gebonden he!
1. Mijn naam is met een kleine letter, ajbbokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:15:
@DS7 en @flupp , jullie doen beide Bjorn tekort.
... influencer Fluppke… Hij heeft al jaren een gerenomeerd kanaal ...
...
2. Je hóeft niet slim te zijn om gerenommeerd te zijn, het is hooguit een plus

3. Ik heb nog nóóit een influencer tekort gedaan : ik renommeer hen "in de mate die ze verdienen"
Model 3 LR (model 2023)
Omdat je dat veel vaker doet zonder dat de BMS de temperatuur daarop heeft aangepast en Tesla er logischerwijs geen begrenzing op zet.
De packs die aangepast zijn, zijn packs die indertijd ook vol konden laden zonder aanpassing van de temperatuur. Al stond je geparkeerd in de vrieskou en ging je dan pas laden: volle snelheid.Inspired schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Precies. Er zit een verschil tussen charge en (burst) discharge. Ook stamp je binnen 30 minuten 65kWh in een LR pack. Doe ik soms een 4 keer per dag. Probeer maar eens 65kWh binnen een half uur op te maken tijdens het rijden. Zou hij 130kW continu moeten leveren. Kan hij niet eens afaik.
Verder heeft Tesla ook nergens staan dat Superchargen niet slecht is. Ook wat gek aangezien ze zelf bij bepaalde packs de laadsnelbeid bijgesteld hebben naar beneden.
Op basis van de lessen toen geleerd heeft Tesla het BMS flink aangepast.
Accu heeft 8 jaar garantie.Black Sparrow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:32:
Het belang van Tesla is dat ze je eerder een nieuwe auto moeten verkopen? Want je gaat natuurlijk weer voor een Tesla als je accu na 5 jaar op is.
Of weegt zwaarder dat mensen gaan klagen over hun snellaadinfrastructuur en een veel minder bruikbare electrische auto dan gedacht?
En voor degenen die twijfelen aan wat Tesla naar buiten heeft gebracht, hier een andere bron:
https://blog.evbox.com/fa...%20percent%20on%20average.
Conclusie: het scheelt een heel klein beetje.
[ Voor 24% gewijzigd door DS7 op 09-08-2023 19:43 ]
Euhm ja vaker maar erg kort, hoe kom je anders aan 20kWh/100km bijvoorbeeld? Op zulke korte periodes, onaangekondigd kan een BMS niet eens iets in temperatuur reguleren. Daarnaast duurt het vrij lang om die hele massa aan batterij op te warmen, 10 seconde met 377kW belasten heeft daar nagenoeg nihiel invloed op. Grappig genoeg is er dan wel een soort van begrenzing. Als je meermaals kort achter elkaar of gedurende langere tijd op Vmax rijdt zul je zien dat ie er na 10 minuten niet meer aan kan komen. Toch een soort warmte gerelateerde begrenzing.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Omdat je dat veel vaker doet zonder dat de BMS de temperatuur daarop heeft aangepast en Tesla er logischerwijs geen begrenzing op zet.
🧐DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
De packs die aangepast zijn, zijn packs die indertijd ook vol konden laden zonder aanpassing van de temperatuur. Al stond je geparkeerd in de vrieskou en ging je dan pas laden: volle snelheid.
Op basis van de lessen toen geleerd heeft Tesla het BMS flink aangepast.
8 jaar /192k kilometer garantie op minimaal 70% batterijcapaciteitDS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Accu heeft 8 jaar garantie.
En voor degenen die twijfelen aan wat Tesla naar buiten heeft gebracht, hier een andere bron:
Wat heeft Tesla precies naar buiten gebracht trouwens?
Conclusie klopt volgens mij van geen kant. De data van geotab geeft een verschil van (bijna) 10% in die tabel. Geen 0,1%. Dat is ook helemaal niet meetbaar.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Accu heeft 8 jaar garantie.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8zTvFziMDmz7iX1YFVgHkRYL.webp?f=user_large)
Zo komen de verhalen de wereld wel in.
Maar goed, ik was eigenlijk op zoek naar het statement van Tesla.
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 09-08-2023 20:32 ]
Die 8 jaar garantie tot 70% capaciteit heeft elke fabrikant. Ze schermen er allemaal trots mee. Maar is gewoon een Europese verordening die dat dicteert. Desondanks: Tesla batterijen doen het aantoonbaar veel beter dan dat, met uiteraard een aantal uitschieters die het niet halen. Exact waar dit dus voor is bedoeld, dus pakt voor iedereen goed uit.
Omdat een cell ook prima kan dischargen op lagere temp. Chargen en dischargen is niet hetzelfde voor een cell. Bij chargen zijn de temp limieten lager en juist dan stookt Tesla de accu flink op om de 250kW te halen.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Bjorn heeft goede dingen en een goede reputatie, tegelijkertijd maakt ie inmiddels wel een hoop overrated clickbait. Ook is de manier waarop hij sommige reviews uitsmeert over tig video's ook gewoon een manier om meer clicks te krijgen en z'n sponsors verder onder de aandacht te brengen... "Oh wat rammelt hier toch in de deur, ow het is niet de auto maar een koffiebeker!"bokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:15:
@DS7 en @flupp , jullie doen beide Bjorn tekort. Het filmpje wat ik deel is inderdaad meer een onderbuik gevoel en dat zegt hij dan ook letterlijk. Het is een vermoeden niet een feit. Om het nog even voor hem op te nemen; hij is niet een gemiddelde view-geile influencer Fluppke… Hij heeft al jaren een gerenomeerd kanaal waar hij heel veel tests doet en resultaten deelt, een absolute aanwinst voor de EV community.
Ik snap dat hij ook een boterham wil verdienen maar ergens verliest het de essentie van waar hij mee begon. Doe mij een 10 of 15 mins review van een auto ipv 4u slow TV
Daarom vind ik het wel jammer dat je niets kan regelen aan de laadsnelheid. Als ik geen haast heb zou ik best de laadsnelheid van 175kW naar bijvoorbeeld 140kW willen bijstellen. (SR+) Scheelt toch een slok op een borrel lijkt meInspired schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Precies. Er zit een verschil tussen charge en (burst) discharge. Ook stamp je binnen 30 minuten 65kWh in een LR pack. Doe ik soms een 4 keer per dag. Probeer maar eens 65kWh binnen een half uur op te maken tijdens het rijden. Zou hij 130kW continu moeten leveren. Kan hij niet eens afaik.

Ja, zou aan de ene kant mooi zijn. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook iedereen zo snel mogelijk weg hebben bij de snelladers. Al kun je bij veel SuCs kiezen uit v2 en v3. Als je toch wat gaat eten kun je beter v2 pakken. Met wat geluk komt er nog iemand naast je te staan en gaat de snelheid naar 75kW. Kun je ook rustig eten.ybos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Daarom vind ik het wel jammer dat je niets kan regelen aan de laadsnelheid. Als ik geen haast heb zou ik best de laadsnelheid van 175kW naar bijvoorbeeld 140kW willen bijstellen. (SR+) Scheelt toch een slok op een borrel lijkt me
Als je de supercharger hebt ingesteld als bestemming, en de auto een melding geeft dat de batterij begint voor te verwarmen kun je drukken op die melding waardoor het voorverwarmen wordt uitgeschakeld. Dat scheelt misschien al?ybos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Daarom vind ik het wel jammer dat je niets kan regelen aan de laadsnelheid. Als ik geen haast heb zou ik best de laadsnelheid van 175kW naar bijvoorbeeld 140kW willen bijstellen. (SR+) Scheelt toch een slok op een borrel lijkt me
Die van mij kan prima langdurig Vmax rijden, maar goed. Dat het BMS zich niet aan kan passen aan ineens vol gas rijden snap ik. Wel zie je dat als je naar track mode gaat de accu weer opgewarmd wordt.bokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:48:
[...]
Euhm ja vaker maar erg kort, hoe kom je anders aan 20kWh/100km bijvoorbeeld? Op zulke korte periodes, onaangekondigd kan een BMS niet eens iets in temperatuur reguleren. Daarnaast duurt het vrij lang om die hele massa aan batterij op te warmen, 10 seconde met 377kW belasten heeft daar nagenoeg nihiel invloed op. Grappig genoeg is er dan wel een soort van begrenzing. Als je meermaals kort achter elkaar of gedurende langere tijd op Vmax rijdt zul je zien dat ie er na 10 minuten niet meer aan kan komen. Toch een soort warmte gerelateerde begrenzing.
[...]
🧐
[...]
8 jaar /192k kilometer garantie op minimaal 70% batterijcapaciteit
Wat heeft Tesla precies naar buiten gebracht trouwens?
Ook van veel snel accelereren heeft de accu niet extreem te lijden. Hangt er ook een beetje vanaf. Als je het doet terwijl de accu bijna leeg is heeft het meer effect dan wanneer deze vol is.
Wat Tesla jaren terug naar buiten bracht (of Elon, het is alweer even geleden) is dat uit de data die Tesla had gebleken was dat snelladen niet of nauwelijks effect had op de degeneratie/levensduur.
Ja, dat statement van Tesla heb ik niet bewaard.Inspired schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Conclusie klopt volgens mij van geen kant. De data van geotab geeft een verschil van (bijna) 10% in die tabel. Geen 0,1%. Dat is ook helemaal niet meetbaar.
[Afbeelding]
Zo komen de verhalen de wereld wel in.EVBox pakt het van de Oekraïense bron en kijkt verder niet terwijl het toch vrij snel te zien is.
Maar goed, ik was eigenlijk op zoek naar het statement van Tesla.
Maar ik kan je wel zeggen dat mijn auto, 32 maanden oud, met extreem veel DC laden, aldus TeslaFi benedengemiddelde degradatie heeft (dus meer range dan gemiddeld).
Het scheelt ook enorm per type auto. Een oude Leaf heeft niet eens een BMS, dus die kun je het beste aan een druppellader leggen.
Ik zou gewoon vertrouwen op het BMS. Die past de snelheid aan indien nodig.ybos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Dan heb je alleen maar meer stress voor de accu...Eddos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:56:
[...]
Als je de supercharger hebt ingesteld als bestemming, en de auto een melding geeft dat de batterij begint voor te verwarmen kun je drukken op die melding waardoor het voorverwarmen wordt uitgeschakeld. Dat scheelt misschien al?
Vermits je veel DC laadt kom je waarschijnlijk nooit boven de 80%, en nog minder boven 90 of 95%.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:18:
[...]
Ja, dat statement van Tesla heb ik niet bewaard.
Maar ik kan je wel zeggen dat mijn auto, 32 maanden oud, met extreem veel DC laden, aldus TeslaFi benedengemiddelde degradatie heeft (dus meer range dan gemiddeld).
Ik dacht ooit gelezen te hebben in een studie over Tesla’s in Californie dat ze om die reden vrijwel geen verschil konden zien tussen mensen die veel of weinig Snelladen in degradatie.
Het zou me meer interesseren om te weten te komen wat er fout loopt bij de auto’s met de grootste degradatie.
Ik gebruik geen Teslamate of Teslafi.
Ik heb bij mijn nieuwe Y genoteerd wat het bereik is bij 80%, en dat is nu na 12000km en een reis met behoorlijk wat snelladen gestegen van 420 naar 423km. En 1 keer heb ik 424km gezien.
De auto is nog jong, maar ik had verwacht dat er in de eerste maanden en kilometers toch al 2-3% zou afgegaan zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
als je met een ICE achteruit parkeert bij een gebouw, blaas je de uitlaatgassen de ramen in of de muren zwart.Sander schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:44:
[...]
Dat doe ik eigenlijk altijd al met alle auto's, ik zie niet in (behalve bij 'grote' weekboodschappen of laden/lossen van grote dingen) waarom vooruit ooit praktisch zou zijn?
@flupp snel oogkleppen op, komt weer een youtube video:DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:08:
[...]
Die van mij kan prima langdurig Vmax rijden, maar goed. Dat het BMS zich niet aan kan passen aan ineens vol gas rijden snap ik. Wel zie je dat als je naar track mode gaat de accu weer opgewarmd wordt.
Ook van veel snel accelereren heeft de accu niet extreem te lijden. Hangt er ook een beetje vanaf. Als je het doet terwijl de accu bijna leeg is heeft het meer effect dan wanneer deze vol is.
Wat Tesla jaren terug naar buiten bracht (of Elon, het is alweer even geleden) is dat uit de data die Tesla had gebleken was dat snelladen niet of nauwelijks effect had op de degeneratie/levensduur.
Vanaf 19:00; de Vmax wordt lager na een periode van peek performance. Ze hebben jou wel een heel bijzonder model gegeven 32 maanden geleden
Overigens doet trackmode vooral de batterij koelen om langer peek performance te bieden. Wil je echter de snelste 1/4 mijl dan kun je trackmode beter niet aan hebben, moet de batterij al warm zijn en het liefste 90%+ SoC, dus ideaal is een Supercharger nabij dragstrip. Werkelijk alles hieromtrent valt op youtube terug te vinden, als je dat aan kan natuurlijk.
En uitschakelen van voorverwarmen; het levert geen extra stress op, het zal alleen niet zo hard gaan aan het begin van de laadcurve.
Hangt ervan af. Vaak genoeg wel tot boven de 90%. Sowieso laad ik ook vaak tot 100%. Dat was ook ooit 'not done', maar aldus Musk op twitter (thans X) is dat ook prima. Alleen heb je dan het nadeel van de lage regeneratie.Tommie12 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:27:
Vermits je veel DC laadt kom je waarschijnlijk nooit boven de 80%, en nog minder boven 90 of 95%.
Wat de truuk is weet ik niet, maar bij mij hebben de accu's altijd heel goed gepresteerd, terwijl ik nooit meegedaan heb met de hype van de accu zoveel mogelijk rond de 50% houden, zelden DC laden, in ieder geval nooit boven de 80% en weet ik allemaal wat voor bezweringen er gedaan worden om een accu fit te houden terwijl je daar een BMS voor hebt, zodat je er geen omkijken naar hebt (ook al was het BMS in den beginne niet helemaal top).
Over de Nürburgring kan ik niet meepraten met de huidige 3. Met de vorige ben ik er een keer geweest, maar aan alles voel je dat je de auto enorm aan het overvragen bent (ik in ieder geval, wat wellicht ook te maken heeft met dat ik daar voordat ik kinderen had een zeer groot deel van mijn vrije tijd doorbracht). Maar op de autobahn nooit meegemaakt dat de huidige geknepen werd. Wellicht omdat ik vooral in de winter dat soort ritten doe.bokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:51:
[...]
@flupp snel oogkleppen op, komt weer een youtube video:
[YouTube: 2021 Tesla Model 3 Performance REVIEW on AUTOBAHN by AutoTopNL]
Vanaf 19:00; de Vmax wordt lager na een periode van peek performance. Ze hebben jou wel een heel bijzonder model gegeven 32 maanden geledenDeze kon ik zo even snel vinden maar kijk anders ook video’s van Misha Charoudin op de Nurburgring, na langere tijd Vmax houdt het op.
Overigens doet trackmode vooral de batterij koelen om langer peek performance te bieden. Wil je echter de snelste 1/4 mijl dan kun je trackmode beter niet aan hebben, moet de batterij al warm zijn en het liefste 90%+ SoC, dus ideaal is een Supercharger nabij dragstrip. Werkelijk alles hieromtrent valt op youtube terug te vinden, als je dat aan kan natuurlijk.
En uitschakelen van voorverwarmen; het levert geen extra stress op, het zal alleen niet zo hard gaan aan het begin van de laadcurve.
Zelf heb ik OBD link en als de auto nog koud is bij trackmode, dan gaat hij eerst verwarmen. Daarna koelen. Eigenlijk hetzelfde als bij snelladen. Optimale temperatuur aanhouden.
Als je niet voorverwarmt gaat de laadsnelheid naar beneden, maar dat is dan nodig omdat het anders teveel stress geeft. Logischerwijs ben je dus beter af met voorverwarmen.
Al verwacht ik niet dat het echt veel gaat schelen, want het BMS zal ongetwijfeld niet tot het gaatje gaan. Daarom: niet te druk om maken en die auto het werk laten doen. Daar zit immers een partij data achter waar niemand hier ook maar tegenop kan met eender welke theoretische gedachte over wat beter is voor de accu.
Niet te bang voor zijn. Vergeleken met velen hier misbruik ik de accu in mijn auto echt enorm. Veel snelladen, ook bij koud weer. Relatief vaak tot 100% waar 90 aangeraden wordt door de auto. Minstens elke twee weken wel tot onder de 5% en 1 keer ver onder de 0%. En ik hou er wel van om snel op te trekken met de welbekende coilwhine als gevolg.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
Dan heb je alleen maar meer stress voor de accu...
En ik zit na bijna 100k op normale degradatie ten opzichte van de vloot...
En als je niet voorverwarmd dan gaat die gewoon langzamer laden juist vanwege het beschermen van de accu.
Overigens is dat voorverwarmen ook wel rete irritant. Vandaag besloot die weer eens 34 minuten voor aankomst te gaan voorverwarmen terwijl ik 130 reed. Lekker de buitenlucht verwarmen dan, want hij koelt net zo hard af. Gevolg was dat ik aankwam en de auto doodleuk gaat klagen dat de accu niet warm genoeg is voor sneller laden en dat ik moet voorverwarmen. Ja, doei!
En het is fucking 20 graden buiten. Hoezo moet je dan voorverwarmen. Ga lekker die snelheid knijpen bij laden en ga dan die warmte van het laden gebruiken om op te warmen. Dan hoeft die windtunnelventilator ook niet aan na 20 minuten aan dat ding te hangen haha
[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 09-08-2023 22:07 ]
Wij zijn het helemaal eens hoor: niet druk om maken, dat doet het BMS wel.Caelorum schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Niet te bang voor zijn. Vergeleken met velen hier misbruik ik de accu in mijn auto echt enorm. Veel snelladen, ook bij koud weer. Relatief vaak tot 100% waar 90 aangeraden wordt door de auto. Minstens elke twee weken wel tot onder de 5% en 1 keer ver onder de 0%. En ik hou er wel van om snel op te trekken met de welbekende coilwhine als gevolg.
En ik zit na bijna 100k op normale degradatie ten opzichte van de vloot...
Sowieso staat er bij dat onderzoek zelf een kanttekening dat ze van Tesla geen complete data hebben. Van andere fabrikanten krijgen ze de klantgegevens om de survey uit te zetten, maar Tesla doet daar niet aan mee. Het is dus niet helemaal duidelijk uit hoeveel respondenten het cijfer van Tesla is opgebouwd en hoe representatief dat is.Smobbo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:58:
[...]
Ik kan me vergissen, maar is JDPower niet die club die tegen betaling een bedrijf ‘leert’ hoe ze beter scoren op hun test?
Het is een consultancy club die een onderzoek onder eigenaren doet (dus mega subjectief, wat is goed of matig?), waarbij gebreken op 1 hoop gaan (versnellingsbak kapot is even erg als climate control bediening is lastig).
Al dit soort onderzoeken zijn volgens mij pas wat waard als je in detail kijkt naar wat ze onderzoeken en of je dat belangrijk vindt. De artikelen die op basis hiervan geschreven worden zijn meestal veel te algemeen en meer een middel om een boodschap over te brengen voor de schrijver…
Kijk dat is super! Thanks! Nu hebben we ook wat data over echte breakdowns (waar ik me persoonlijk overigens minder zorgen over maak)wian schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:36:
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 10-08-2023 08:03 ]
Druk maken doe ik ook niet, wil echter niet zeggen dat op 100% laten staan en veel SuCen slechter is. Jij komt blogposts aanzetten die niet kloppen en schermt met allerlei statements van Tesla die dan ineens niet terug te vinden zijn. Een Kia Niro EV zal zeker een lagere degradatie hebben dan Tesla Model 3. Dat komt niet door het superieure BMS van Kia maar doordat die veel conservatiever zijn qua wat ze met de accu doen. Grotere bruto/netto verhouding, beperkt snelladen en beperkt ontladen. Dit zijn allemaal zaken die degradatie beperken waarvoor wetenschappelijk bewijs te vinden is. (Bijvoorbeeld mbt snelladen en wegzetten op hoge SoC.) Een BMS kan dat niet voorkomen, alleen invloed zoveel mogelijk beperken. Snelladen met 3C+ is slechter dan 1C. Tesla zoekt de limieten op en vind het prima dat een auto na 4 jaar en 100k een 10% degradatie heeft. Het is een beetje een tradeoff tussen degradatie en specs. Ik heb dan overigens liever het laatste maar we hoeven het niet mooier te maken dan het is, die specs hebben een keerzijde in de vorm van wat meer degradatie.DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:07:
[...]
Wij zijn het helemaal eens hoor: niet druk om maken, dat doet het BMS wel.
Ben weer op een lange trip het oosten, nu wil de 3 gaan superchargen bij Kostomloty Polen terwijl hij zelf aangeeft dat deze tijdelijk gesloten is.. Polen heeft amper snellader, dus dat wordt even puzzelen
Voglens chargefinder zou hij wel online zijn, al kan dat best niet kloppen natuurlijk. Iets verder kun je anders draaien en een 150kW lader pakken.Bever! schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:18:
Ben weer op een lange trip het oosten, nu wil de 3 gaan superchargen bij Kostomloty Polen terwijl hij zelf aangeeft dat deze tijdelijk gesloten is.. Polen heeft amper snellader, dus dat wordt even puzzelen
Zou zelf eerst gewoon Tesla proberen en die 150kW als backup nemen. De laatste tijd heeft Tesla wel eens wat meer issues gehad met status van stalls/locaties.
Vannacht teruggekomen van de vakantie naar de Cote d'Azur en dus voor het eerst sinds de aanschaf in maart lange stukken achter elkaar gereden en ook voor het eerst met deze auto veel én snel DC geladen.
Slaapt nu met 12%, ik laad hem dit weekend pas weer op als de tarieven laag zijn, dus mogelijk volgen er nog wijzigingen in BMS feedback / kalibratie als de SoC weer hoger is. Vooralsnog geen noemenswaardig verschil in projected range zichtbaar door het snelladen. Heb de reisdagen, met snelladen dus, gemarkeerd zodat het terugkijken in de toekomst gemakkelijker is. Tijdens de vorige vakantie met de vorige auto was die invloed namelijk zeer noemenswaardig, maar die was ook al een stukje ouder en had meer km's achter de kiezen. Daarnaast hebben we deze vakantie geen enkele keer tot 100% gesupercharged, wat we de vorige vakantie wel meerdere keren hebben gedaan.
/f/image/LlexbSYYqMYzF80OT1jFaOOO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XL73wUN0EeK65D4DD4UUm8CD.png?f=fotoalbum_large)
Wat een heerlijke reisauto is de Y LR, alles paste er met gemak in, incl. een grote staande ventilator in de frunk
Terug +-1400 km in 15 uur en 40 minuten gereden incl. pauzes en laadstops, prima bevallen.
Zal ergens de komende dagen mijn bevindingen in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa delen.
Slaapt nu met 12%, ik laad hem dit weekend pas weer op als de tarieven laag zijn, dus mogelijk volgen er nog wijzigingen in BMS feedback / kalibratie als de SoC weer hoger is. Vooralsnog geen noemenswaardig verschil in projected range zichtbaar door het snelladen. Heb de reisdagen, met snelladen dus, gemarkeerd zodat het terugkijken in de toekomst gemakkelijker is. Tijdens de vorige vakantie met de vorige auto was die invloed namelijk zeer noemenswaardig, maar die was ook al een stukje ouder en had meer km's achter de kiezen. Daarnaast hebben we deze vakantie geen enkele keer tot 100% gesupercharged, wat we de vorige vakantie wel meerdere keren hebben gedaan.
/f/image/LlexbSYYqMYzF80OT1jFaOOO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XL73wUN0EeK65D4DD4UUm8CD.png?f=fotoalbum_large)
Wat een heerlijke reisauto is de Y LR, alles paste er met gemak in, incl. een grote staande ventilator in de frunk
Terug +-1400 km in 15 uur en 40 minuten gereden incl. pauzes en laadstops, prima bevallen.
Zal ergens de komende dagen mijn bevindingen in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa delen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Je video doet het niet trouwens, wellicht verkeerde link?bokkow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:51:
[...]
@flupp snel oogkleppen op, komt weer een youtube video:
[YouTube: 2021 Tesla Model 3 Performance REVIEW on AUTOBAHN by AutoTopNL]
Vanaf 19:00; de Vmax wordt lager na een periode van peek performance. Ze hebben jou wel een heel bijzonder model gegeven 32 maanden geledenDeze kon ik zo even snel vinden maar kijk anders ook video’s van Misha Charoudin op de Nurburgring, na langere tijd Vmax houdt het op.
Snelste 1/4 mijl krijg je met warme batterij (inlet 50 graden) maar zo koel mogelijk motor.
Dat is "onmogelijk" met Model 3 performance. Want navigeren naar snelladen truucje doet alles verwarmen (zowel motor en batterij) en track mode doet alles koelen (motor en batterij).
Beste zou zijn om naast dragstrip ac laden en tegelijk navigeren naar supercharger als buiten koud is.
Dan krijg je de motor opgewarmd om de batterij op te warmen, en hopelijk omdat buiten koud is, krijg je de motor daarna weer koel genoeg voor max vermogen.
Overigens heeft Travis Willis getest dat 0-100 meer baat bij koudere motor dan warmere batterij.
Vanaf 100 is warmere batterij pas "nodig".
Nah ik vind prima hoe hij nu doet. Als de auto mij niet interesseert dan skip ik alles. Maar als het een auto waar ik interesse heb dan vind ik prima om 10 videos te kijken. Het is iig heel grondig.Sander schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:21:
[...]
Bjorn heeft goede dingen en een goede reputatie, tegelijkertijd maakt ie inmiddels wel een hoop overrated clickbait. Ook is de manier waarop hij sommige reviews uitsmeert over tig video's ook gewoon een manier om meer clicks te krijgen en z'n sponsors verder onder de aandacht te brengen... "Oh wat rammelt hier toch in de deur, ow het is niet de auto maar een koffiebeker!"
Ik snap dat hij ook een boterham wil verdienen maar ergens verliest het de essentie van waar hij mee begon. Doe mij een 10 of 15 mins review van een auto ipv 4u slow TV
Al de data die hij heeft verzameld over 1000km challenge, range, remafstand, geluid, bananabox is geen scientific iets maar geef je wel verdomd goed basis om inzicht te krijgen over bepaalde auto.
Ik kijk ook regelmatig naar zijn livestream en geef ook vaak donatie. Hij maak echt valuable content in de zee van andere clickbaits influencers imho. Maar zoveel mensen zoveel wensen he
Ben ook net terug van 5000km roadtrips over 2 weken.Taro schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:54:
Vannacht teruggekomen van de vakantie naar de Cote d'Azur en dus voor het eerst sinds de aanschaf in maart lange stukken achter elkaar gereden en ook voor het eerst met deze auto veel én snel DC geladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn deg is van 11.5% terug naar 10.48%.
Terwijl ik vol aan het superchargen was.
Hoe verklaar ik die? Geen idee.
Exact ook mijn ervaring, meer superchargen = meer batterij. De enige logische conclusie die ik kan trekken is meer roadtrips te moeten gaan doen 🤷🏼♂️SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
Ben ook net terug van 5000km roadtrips over 2 weken.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Volgende week mag ik mijn M3 SR met LFP accu ophalen. Ik kwam tot de constatering dat laden bij een Tesla suc goedkoper is, dan op straat in Den Haag (waar ik werkzaam ben). Zou ik volgens deze theorie dus net zo goed elke keer als ik naar mijn werk rij hem even aan de snellader kunnen gooien ipv openbaar laden aan de straat? Dan ben ik sneller klaar en houd ik geld over….DS7 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
“Sneller klaar” is natuurlijk wel relatief. Bij een SuC ben je doelloos aan het wachten, bij de paal ga je gewoon aan het werk.Adrenaline0182 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Ik hoop dat je gelijk hebt. Volgende week mag ik mijn M3 SR met LFP accu ophalen. Ik kwam tot de constatering dat laden bij een Tesla suc goedkoper is, dan op straat in Den Haag (waar ik werkzaam ben). Zou ik volgens deze theorie dus net zo goed elke keer als ik naar mijn werk rij hem even aan de snellader kunnen gooien ipv openbaar laden aan de straat? Dan ben ik sneller klaar en houd ik geld over….
Software. Mijn wildste gok. Ik ben ergens begin juni begonnen met te laden aan 3.7 kW ipv aan 11.1 kW voorheen, en sedertdien zie ik dat de "projected range" erop achteruit is gegaan van een goede 470 naar een goede 460 km (in Teslamate, die het uiteindelijk ook uit de Tesla servers haalt, die het mijns inziens rechtstreeks uit de auto halen).SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
Ben ook net terug van 5000km roadtrips over 2 weken.
In lichte paniek geslagen en ook om te testen ben ik recent beginnen testen met opnieuw aan 11,1 kW te laden. En voor de tot nu slechts korte tijd dat ik dit doe, heb ik de indruk dat de "projected range" er terug op vooruit gaat.
Dus : als je 't mij vraagt (ik deed geen grote technische analyses) : software. Ik zag ooit een degradatiegrafiek (ik dacht van @Taro) die naar Italië was gereden en op die trip met een bijna nieuwe wagen behoorlijk vaak snellaadde, en de "projected range" was er behoorlijk op achteruit gegaan. Maar daarna was die nog lange tijd stabiel gebleven...
Model 3 LR (model 2023)
Mijn deg data komt rechtstreeks van de auto (BMS denk ik?) want ik gebruik S3XY button.flupp schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
Software. Mijn wildste gok. Ik ben ergens begin juni begonnen met te laden aan 3.7 kW ipv aan 11.1 kW voorheen, en sedertdien zie ik dat de "projected range" erop achteruit is gegaan van een goede 470 naar een goede 460 km (in Teslamate, die het uiteindelijk ook uit de Tesla servers haalt, die het mijns inziens rechtstreeks uit de auto halen).
In lichte paniek geslagen en ook om te testen ben ik recent beginnen testen met opnieuw aan 11,1 kW te laden. En voor de tot nu slechts korte tijd dat ik dit doe, heb ik de indruk dat de "projected range" er terug op vooruit gaat.
Dus : als je 't mij vraagt (ik deed geen grote technische analyses) : software. Ik zag ooit een degradatiegrafiek (ik dacht van @Taro) die naar Italië was gereden en op die trip met een bijna nieuwe wagen behoorlijk vaak snellaadde, en de "projected range" was er behoorlijk op achteruit gegaan. Maar daarna was die nog lange tijd stabiel gebleven...
Het kan idd de software zijn maar ik denk meer dat de BMS gewoon beter gecalibreerd zijn na zo'n trip? Want dan gebruik je echt van vol tot laag en dan paar keer toe.
Klopt het dat de update voor navigatiekaarten automatisch wordt gedownload en geïnstalleerd als de auto met wifi is verbonden?
Ik heb namelijk geen melding voorbij zien komen dat er een update klaar stond maar heb wel de nieuwste kaarten (en mijn auto is altijd verbonden met wifi).
Ik heb namelijk geen melding voorbij zien komen dat er een update klaar stond maar heb wel de nieuwste kaarten (en mijn auto is altijd verbonden met wifi).
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 10-08-2023 10:05 ]
Kan ook zijn dat je nu vaker op een lager percentage gezeten hebt. Als je doorgaans vaak op 50%+ SoC staat dan kan het BMS wat verkeerd gaan "gokken". Als je een paar keer flink laag bent gegaan dan kan het BMS het accurater berekenen. En het blijft natuurlijk altijd een +x/-x% verhaal. Blijft toch een kwestie van over langere tijd bekijken.SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Mijn deg data komt rechtstreeks van de auto (BMS denk ik?) want ik gebruik S3XY button.
Het kan idd de software zijn maar ik denk meer dat de BMS gewoon beter gecalibreerd zijn na zo'n trip? Want dan gebruik je echt van vol tot laag en dan paar keer toe.
Ja, doet hij zonder melding idd. Kan best zijn dat hij het dus een keer 's nachts gedaan heeft zonder dat je dit verder gemerkt hebt.turkeyhakan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:04:
Klopt het dat de update voor navigatiekaarten automatisch wordt gedownload en geïnstalleerd als de auto met wifi is verbonden?
Heeft er iemand goede ervaringen/aanraders voor een aftermarket bagage cover voor de MY?
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
ik werk altijd bij de SuC; heb nog geen lader thuis en gratis SuC km's tegoed, en gelukkig kan ik met mijn werk prima op mijn laptop dingen doen daar.JohanB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:47:
[...]
“Sneller klaar” is natuurlijk wel relatief. Bij een SuC ben je doelloos aan het wachten, bij de paal ga je gewoon aan het werk.
Is er inmiddels een lijstje beschikbaar met handige (AliEx) accessoires voor de MY?
Zou wat mij betreft wel een apart topic voor mogen komen. "Het Accessoires voor je Tesla Topic"-Muncky- schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:
Is er inmiddels een lijstje beschikbaar met handige (AliEx) accessoires voor de MY?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hier mijn Ali prut en ervaring.-Muncky- schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:59:
Inspired in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Ik zit bij voorraad modellen van de Y te kijken Long Range en zie dat de prijzen weer wat gezakt zijn.
Naast de prijs wat is het verschil met gewoon nieuw bestellen?
oudere hardware?
beschadigingen?
als demo auto geweest?
oudere hardware?
beschadigingen?
als demo auto geweest?
Demo staat er altijd bij volgens mij. Dit is gewoon verscheept maar niet verkocht. Oud denk ik niet omdat ze meestal snel verkocht zijn.SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:03:
Ik zit bij voorraad modellen van de Y te kijken Long Range en zie dat de prijzen weer wat gezakt zijn.
oudere hardware?
beschadigingen?
als demo auto geweest?
Die als ‘binnenkort leverbaar’ staan, zijn gewoon nieuw. De Y RWD is overigens ietsjes duurder vandaag dan de afgelopen tijd.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Demo voertuigen:SpikeHome schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:03:
oudere hardware?
beschadigingen?
als demo auto geweest?

En je kunt ze laten terugbellen over de specifieke auto, vroeger kon je foto's opvragen, weet niet of dat nog zo is.
@SpikeHome snelle levering.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
uit curiositeit, wat is de meerwaarde van een model x tov een model y? Groter? Zogenaamd 'sneller' lees ik, maar hoe snel wil je gaan? Spec voor spec is de x 40k duurder dan een y. Lijkt me duur voor vleugeldeuren?
Ik zou zeggen; zoek de verkoopcijfers eens op! Heb je denk ik al aardig het antwoord wat je zoekt: (te) weinig.Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
uit curiositeit, wat is de meerwaarde van een model x tov een model y? Groter? Zogenaamd 'sneller' lees ik, maar hoe snel wil je gaan? Spec voor spec is de x 40k duurder dan een y. Lijkt me duur voor vleugeldeuren?
Edit: 161 stuks van de X tot noch toe in 2023, 6774 stuks van de Y tot noch toe in 2023.
[ Voor 9% gewijzigd door KeesPimelmees op 10-08-2023 13:35 ]
Ruimte, materiaal gebruik, tweede scherm achter het stuur, ruimte, 7 zitplaatsen en oja, ruimteAmos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
Het is dan ook een volledig ander segment. Serieus groter, veel sneller, luxueuzer afgewerkt.Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
Beetje alsof een BMW 5 geen meerwaarde heeft tov BMW 3.
en vergeet niet de kippenvleugel deuren!
[ Voor 9% gewijzigd door The_Woesh op 10-08-2023 13:54 ]
In de US zijn 7-seaters een belangrijk segment. Daar kom je als autobouwer niet aan de bak als je geen 7 zitter aanbiedt. Voor Europa lijkt me de meerwaarde beperkt.this schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Het is dan ook een volledig ander segment. Serieus groter, veel sneller, luxueuzer afgewerkt.
Beetje alsof een BMW 5 geen meerwaarde heeft tov BMW 3.
Inderdaad, iets groter in alle richtigen, maar het gaat over 'inches'.
vandaag mn mini display ontvangen: https://nl.aliexpress.com...Au88&gatewayAdapt=glo2nld
met een beetje zoeken vind je deze rond de 50 euro.
had hem in ongeveer 20 min geinstalleerd en ben blij met het resultaat.:strip_exif()/f/image/gbkxOEfuxHZ0N6nbitPC2PMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het laat puur het minimale zien, meer dan voldoende in mijn geval. Ook maak je niks defect ( altijd mooi!).
:strip_exif()/f/image/3A62ORjLIzoOayXIXcArpiHq.jpg?f=fotoalbum_large)
display dimt gelijk met de auto. Hij laat het volgende zien:
- snelheid
-status grootlicht
- max snelheid
-auto pilot aan/uit
-deuren open/dicht
-accu percentage
-range beschikbaar
-knipperlichten
-banden met te lage spanning
-drive/reverse/parking
-handrem
met een beetje zoeken vind je deze rond de 50 euro.
had hem in ongeveer 20 min geinstalleerd en ben blij met het resultaat.
:strip_exif()/f/image/gbkxOEfuxHZ0N6nbitPC2PMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het laat puur het minimale zien, meer dan voldoende in mijn geval. Ook maak je niks defect ( altijd mooi!).
:strip_exif()/f/image/3A62ORjLIzoOayXIXcArpiHq.jpg?f=fotoalbum_large)
display dimt gelijk met de auto. Hij laat het volgende zien:
- snelheid
-status grootlicht
- max snelheid
-auto pilot aan/uit
-deuren open/dicht
-accu percentage
-range beschikbaar
-knipperlichten
-banden met te lage spanning
-drive/reverse/parking
-handrem
[ Voor 10% gewijzigd door roundlet op 10-08-2023 14:14 ]
Heb je de showroom niet bezocht? 1 bezoek en je vraag is beantwoordAmos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
Bij demo voertuigen staat het duidelijk vermeld dat het om demo voertuigen gaat. "Binnenkort leverbaar" en "Klaar voor levering" voertuigen zijn gewoon nieuwe wagens, volgens een tesla medewerker.bokkow schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Demo voertuigen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En je kunt ze laten terugbellen over de specifieke auto, vroeger kon je foto's opvragen, weet niet of dat nog zo is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9JquF9SZifTa4F7haAK1EDT.jpg?f=user_large)
waarom kopen mensen een BMW 5 serie als ze voor minder in een 3 serie kunnen zitten. waarom kopen mensen een Merc E klasse als je ook in een A klasse kan rijdenAmos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:

Je kunt die 2 niet zo makkelijk op een hoop gooien. Voor ons was de Y tov de vorige 7-zitter een forse stap terug in ruimte. Met 3 kids is de 3e zitrij toch vaak praktisch voor extra passagiers (vriendjes, familie etc). Daarnaast is een X een hele klap groter in bagage ruimte. Mocht de Y er als 7-zits geweest zijn dan hadden wij die zeker genomen ipv de 5-zits, en we hadden daarom ook gekeken naar een EQB (maar die mag geen trekhaak).Amos_x schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
Daarnaast is 7-zits in NL echt wel een segment dat werkt, kijk maar naar het succes van een Peugeot 5008 / Citroen C4 spacetourer, Tiguan, Kodiaq etc. Maar in EV land was het er nog niet zo lang. Voor minder dan die 121k (7-zits geselecteerd) heb je een EX90 (onder de 100k vanaf prijs) of een Kia EV9 (vanaf 78k). Tesla zal wss claimen dat ze met de EQS concurreren.
Het is bij Tesla eigenlijk altijd zo dat 1 model heel hard loopt en de rest niet zo, dat is nu de Y en de 3 loopt steeds verder terug (in sommige landen wat minder ivm subsidies). De X en de S verkopen amper en dat zal pas weer gebeuren als ze daar echt de focus op leggen met een refresh en evt een price-drop die hem aantrekkelijker maakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 10-08-2023 14:31 ]
Je bent er nu allerhande zaken bij aan het halen. Langdurig op 100% (of bijna leeg) laten staan is inderdaad niet goed. Maar daar heb ik het niet over gehad. Ik heb ook geen vergelijk gemaakt met de degradatie bij anderen (die overigens vaak er wel is, maar dan verstopt, zoals volgens mij bij VAG/Porsche).Inspired schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:16:
[...]
Druk maken doe ik ook niet, wil echter niet zeggen dat op 100% laten staan en veel SuCen slechter is. Jij komt blogposts aanzetten die niet kloppen en schermt met allerlei statements van Tesla die dan ineens niet terug te vinden zijn. Een Kia Niro EV zal zeker een lagere degradatie hebben dan Tesla Model 3. Dat komt niet door het superieure BMS van Kia maar doordat die veel conservatiever zijn qua wat ze met de accu doen. Grotere bruto/netto verhouding, beperkt snelladen en beperkt ontladen. Dit zijn allemaal zaken die degradatie beperken waarvoor wetenschappelijk bewijs te vinden is. (Bijvoorbeeld mbt snelladen en wegzetten op hoge SoC.) Een BMS kan dat niet voorkomen, alleen invloed zoveel mogelijk beperken. Snelladen met 3C+ is slechter dan 1C. Tesla zoekt de limieten op en vind het prima dat een auto na 4 jaar en 100k een 10% degradatie heeft. Het is een beetje een tradeoff tussen degradatie en specs. Ik heb dan overigens liever het laatste maar we hoeven het niet mooier te maken dan het is, die specs hebben een keerzijde in de vorm van wat meer degradatie.
Het ging over snelladen. En snelladen is potentieel slecht voor de levensduur, omdat de accu daarbij te heet kan worden. Daarom speelt het BMS een belangrijke rol door te zorgen voor ideale omstandigheden, waardoor snelladen geen enkel probleem is.
Degradatie bij Tesla gaat ook richting de 10% bij 100k als je niet snellaadt.
LFP kan sowieso heel goed tegen snelladen. Dus lekker naar de SuC.Adrenaline0182 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Ik hoop dat je gelijk hebt. Volgende week mag ik mijn M3 SR met LFP accu ophalen. Ik kwam tot de constatering dat laden bij een Tesla suc goedkoper is, dan op straat in Den Haag (waar ik werkzaam ben). Zou ik volgens deze theorie dus net zo goed elke keer als ik naar mijn werk rij hem even aan de snellader kunnen gooien ipv openbaar laden aan de straat? Dan ben ik sneller klaar en houd ik geld over….
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.