LiquidSmoke schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:45:
Ik heb een 2019 M3 SR+ en de afgelopen drie jaar naar (zuid) Frankrijk op vakantie geweest gebruikmakend van de ingebouwde navigatie wat fantastisch werkte.
Dit jaar zijn we naar noord (Italïe) geweest en de navigatie was echt drama:
Wild verspringende schattingen; er word geschat met bijv. 26% aan te komen, dit daalt na een half uurtje kachelen naar 12%-13% en klimt heel langzaam weer wat op om uiteindelijk met 20%-21% aan te komen.
Ik weet nu niet of de nav in Duitsland gewoon kansloos is of dat er een probleem is met de nav (hardware/software) of misschien wel met het accupakket (vanwege de vreemde en verspringende schattingen).
Iemand die deze klachten herkend?
Huh ik dacht dat het aan mij ligt maar ook sinds deze zomervakantie rare dingen meegemaakt, hiervoor nooit.
En ik kan het wel zeggen, ik heb dik 15,000km vakantie/ roadtrips mileage de afgelopen 2 jaar. Met deze wordt het 20,000km.
Ik heb je issue met gekke navigatie niet maar wel de rare schattingen heb ik ook op deze trip. Het wordt dan irritant want dan geeft ie te vroeg aan dat je moet laden terwijl je het makkelijk zouden moeten halen.
Vroeger kan ik echt goed vertrouwen op de schatting. En ik weet zelfs dat ie redelijk conservatief is en dus als je gewoon op de snelheidslimiet rijdt (130 waar 130 mag) kan je rekenen dat je met een paar % hoger aan zullen komen op bestemming - be it a SuC or je eindbestemming. Dit keer paar keer meegemaakt dat ie eerst zegt 35%, daarna steeds dalen richting 20%, en uit eindelijk kwam ik aan met iets van 30% ofzo. Ik rij door dus soms max snelheid + BTW

maar deze gedrag is echt raar en onvoorspeelbaar. De marge was voorheen iets van +/- 5% maar nu lijkt het +/- 20% te zijn.
Waardoor je niet meer "going deep" kan doen want dan overrulled de navi en berekent ie opnieuw je trip via een SuC.
Dus als ie eerst voorspeelt dat je met 20% zou aankomen, na ca halfu rijden daalt het naar 2% ofzo, en dus zegt ie, charging needed.
Dit is allemaal op route de soleil, zowel heen en terug. En ja ik heb deze route ook vorig jaar gereden zonder issues.
Het is frustrerend en geef dus weinig vertrouwen. Voorheen kan je echt goed vertrouwen op die schatting en kan je dus zelfs een beetje meespelen. Als ie bijv 10% aangeven als aankomstpercentage bij een SuC, dan trap ik het nog door zodat ie met een nog lager % aan zullen komen (going deep) en kan genieten van de 250kW laadsnelheid. Nu verlies ik dat vertrouwen...
Ik heb nu wel 10.48% degradatie maar een jaar geleden was het 9% dus zoveel verschil zou het niet moeten zijn.
Lijkt me software/ navi issue. Arrrghh.