zwasie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:40:
[...]
Dat verbruik nemen op basis van de vorige 100km is toch ook nonsens. Weersomstandigheden hebben een enorme impact op uw verbruik. Dus echt precies gaat zoiets ook niet zijn.
Het principe van een EV momenteel is toch nog altijd om altijd te laden bij stilstand. Zodat je eigenlijk niet hard bezig moet zijn met range of percentages. En als je dan een lange rit/reis maakt gebruik je meestal toch een navigatie en die zal u wel begeleiden.
Bij een lange rit denk ik 1 stop vooruit.
Als je ergens aan het laden bent kijkje gewoon waar je de volgende stop wil maken, en dan laad ik zodat ik daar met 15% aan kom. In Duitsland kan je dan wat doorduwen zo lang de GOM boven de 5% aan geeft, anders moet je vertragen of sneller aan de laadpaal.
Dat principe van ‘altijd laden’ doe ik helemaal niet.
Om te gaan werken heb ik minder dan 8% per rit nodig, dus laad ik de palen daar voor de fake electrische auto’s (PHeV).
En thuis zal ik vooral proberen om overdag te laden als de zon schijnt. Dat scheelt weer.
Werk ik 2 dagen na elkaar op kantoor, dan koppel ik die pas rond de middag op de dag nadien in.
En zo lang we in de buurt blijven (radius van 100km) zal ik niet makkelijk ergens op een parking of zo laden. Het is niet nodig, dus waarom…