In Tessie kom ik met m'n M3RWD '23 tot 210kW (286 pk).Nickrsd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:51:
Hoeveel pk heeft nu een m3 sr 2023?? Ik ging er vanuit dat hij 325 pk had.. nu zie ik op de Tesla site 208kw.. is 278 pk.
Hoe kom het dat je toch vaker een m3 rwd sr met 325 pk voorbij zie komen???
Is het mogelijk om de auto ook te laten voor verwarmen om te laden bij een Fastned lader, zo ja hoe dan?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Er naar toe navigeren?izzet3838 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:13:
Is het mogelijk om de auto ook te laten voor verwarmen om te laden bij een Fastned lader, zo ja hoe dan?
Ik zou mij er niet te blind op staren, pk's bij een ev is toch heel wat anders dan pk's bij een ice. En hier op het forum zegt ook iedereen wat anders, daaruit blijkt wel weer dat de onduidelijkheid van Tesla erover werkt, bijna niemand weet hoe het echt zit. Feit is dat de 2019 modellen soms met de 3d6 motor geleverd zijn, dit is de performance motor en dit is snelste met zo'n 340 pk en 440 NM. Ik heb zelf een 2022 LFP met de 3d1, de 1 na snelste met zo'n 325 pk en 410 NM. De versies van nu zijn de 3d5, 'de langzaamste' met zon 286 PK. Langzamer dan de 2 bovenstaande, maar ga er lekker in rijden en je zult merken dat het snel genoeg is. En als je dat niet vindt moet je voor de dual motor of Performance gaan.Nickrsd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:51:
Hoeveel pk heeft nu een m3 sr 2023?? Ik ging er vanuit dat hij 325 pk had.. nu zie ik op de Tesla site 208kw.. is 278 pk.
Hoe kom het dat je toch vaker een m3 rwd sr met 325 pk voorbij zie komen???
De enige "waarheid" zijn volgens mij de dyno testen. Daar komt de SR+ tot een 275pk. (Na de 5% OTA update een 290pk.) Dat een motor tot 340pk kan gaan zegt niets. Ook zegt een discharge van 230kW van de accu niet zoveel. Er zal vast het nodige verloren gaan aangezien die 230kW niet 1 op 1 in pk's omgezet kan worden doordat er diverse verliezen zijn.MarkHero schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
[...]
Ik zou mij er niet te blind op staren, pk's bij een ev is toch heel wat anders dan pk's bij een ice. En hier op het forum zegt ook iedereen wat anders, daaruit blijkt wel weer dat de onduidelijkheid van Tesla erover werkt, bijna niemand weet hoe het echt zit. Feit is dat de 2019 modellen soms met de 3d6 motor geleverd zijn, dit is de performance motor en dit is snelste met zo'n 340 pk en 440 NM. Ik heb zelf een 2022 LFP met de 3d1, de 1 na snelste met zo'n 325 pk en 410 NM. De versies van nu zijn de 3d5, 'de langzaamste' met zon 286 PK. Langzamer dan de 2 bovenstaande, maar ga er lekker in rijden en je zult merken dat het snel genoeg is. En als je dat niet vindt moet je voor de dual motor of Performance gaan.
Als je de dyno test pk's pakt dan is het volgens mij best te vergelijken met "ICE" vermogen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vond het ook een vaag stuk, ging ook inderdaad over tegenvallende cijfers in de winter maar als ze de cijfers bewust manipuleren in de software is het wat mij betreft wel anders dan dat je de wltp of epa test zo gunstig mogelijk uit voert.Mackeessie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:03:
[...]
Grappig, mijn ervaring is juist dat de range bij mijn nieuwe Model Y LR redelijk overeenkomt met wat Tesla als EPA range heeft staan, zelfs de WLTP range. Uiteraard onder gunstige omstandigheden, goede temperaturen en rijden overdag door Nederland. Gebruik is dan ongeveer 140-145 Wh/km. Ik heb 78 Kw in de accu bij 100 % en dan zit je op 537 km. Ja, bij regen en wind zal het minder zijn, maar er is ook geen ICE car die de WLTP range haalt en daar hoor je iemand over. Mijn vrouw heeft een Mini Cooper S cabrio met een WLTP gebruik van 5,2-5,9 l/100 km en in de stad gebruikt hij 9 l/100km en op de snelweg in Nederland 7l/100 km. Dus dat klopt ook voor geen meter en daar lees je niets over. Maar goed, gezien de verkopen lukt het de pers niet om Tesla te bashen.
Ik kom met mijn m3 rwd lr dan ook volgens teslamate op 550km, dat lijkt op de epa van de m3 lr maar komt niet op de ongeveer 630 die de wltp moet zijn...
Heb overigens ook nooit van 100 procent naar nul gereden dus moet op teslamate vertrouwen met die inschatting, en hoop dat die niet door de auto software wordt misleid
[ Voor 12% gewijzigd door datadevil op 28-07-2023 08:03 ]
Tja, blijkbaar zijn er geen wettelijke voorschriften rondom voorspeld bereik bepalen en tonen in de auto. En dan doet Tesla wat Tesla altijd doet.
[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 28-07-2023 08:02 ]
Ja, maar het is puur op basis van een zekere "iemand" die ze gesproken hebben die een "belangrijke" positie bij Tesla gehad heeft. De Tesla's zijn uitvoerig door allerlei instanaties getest en onder handen genomen. Tuurlijk raak je wat van de WLTP kwijt. Helemaal in de winter bij de pre-WP modellen. Maar dat ze boven de 50% bewust meer range weergegeven is nog nergens naar voren gekomen.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:01:
[...]
Ik vond het ook een vaag stuk, ging ook inderdaad over tegenvallende cijfers in de winter maar als ze de cijfers bewust manipuleren in de software is het wat mij betreft wel anders dan dat je de wltp of epa test zo gunstig mogelijk uit voert.
Weet niet. Lijkt mij dat Tesla ook te maken heeft met dat alles duurder is geworden (tot zelfs de koffie op kantoor;) Personeel zal er ook wel 10% bij krijgen. Zou het erg knap vinden als de prijs hetzelfde blijft. Tuurlijk gaan ze efficiënter en dus goedkoper produceren maar of het de toegenomen kosten kan compenseren weet ik niet.Sunri5e schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:46:
[...]
Prijzen van de Highland zullen eerder omlaag dan omhoog gaan ten opzichte van de huidige variant.
Boven de SEPP grens zal hij niet ineens zitten lijkt me. Al zal de tijd van 38k deals wel even voorbij zijn. Een kleine price increase bij de introductie zou ik ook niet van opkijken. Er zullen toch veel op wachten en voor huidige prijs +1k/2k verkopen ze er ook genoeg in het begin. Maar goed, niemand die het weet behalve Elon.Silversurfer1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:07:
[...]
Weet niet. Lijkt mij dat Tesla ook te maken heeft met dat alles duurder is geworden (tot zelfs de koffie op kantoor;) Personeel zal er ook wel 10% bij krijgen. Zou het erg knap vinden als de prijs hetzelfde blijft. Tuurlijk gaan ze efficiënter en dus goedkoper produceren maar of het de toegenomen kosten kan compenseren weet ik niet.
Dat zie ik ook, maar vermoedelijk is dit niet voor NL.KeesPimelmees schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:13:
Ik zie ineens deze melding in m’n Tesla app onder “plannen”
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt er op of de dorpel niet goed ontvet is voor het lakken. De hechting is er niet.We Are Borg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:00:
[...]
[Afbeelding]
Auto staat altijd buiten en als het zonnetje schijnt staat de auto inderdaad in de zon
Ik ben altijd erg zuinig op mijn leaseauto’s. Ja ze gaan door de wasstraat maar bij audi, ford en bmw nooit issues gehad. Nogmaals, ik wist dat de kwaliteit van Tesla’s lak niet al te best is en zwart de slechtste kleur is om te kiezen, maar dit is imo onacceptabel. Mijn zwarte audi was na 180k bij inleveren erg netjes qua lak: deze tesla is straks einde contract wit
Natuurlijk is dit onaanvaardbaar, maar geef Tesla nu even de kans om dit recht te zetten.
Of hebben ze je al met een kluitje in het riet gestuurd?
Sony A7 iv en wat recycled glas
De supercharger in Bunnik is denk ik te dicht bij mijn huis om goed de batterij voor te bereiden. Moet ik de navigatie gegevens vast van te voren naar de auto sturen incl vertrektijd zodat hij wel op tijd klaar is of werkt dat niet zo
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 18:26
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik ga ze zeker de kans geven om er iets mee te doen @Tommie12. Heb al melding gemaakt bij tesla en wacht nu even rustig op de reactie
Mja, je kunt de auto even op de oprit laten staan wellicht als hij aan het voorverwarmen is. Maar goed, je kunt er ook gewoon naar toe rijden en daar ff laden? Het is ook geen -10 nu. Als je aan de SuC hangt gaat het opwarmen redelijk snel volgens mij zo in de "zomer".datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:21:
De supercharger in Bunnik is denk ik te dicht bij mijn huis om goed de batterij voor te bereiden. Moet ik de navigatie gegevens vast van te voren naar de auto sturen incl vertrektijd zodat hij wel op tijd klaar is of werkt dat niet zo
OK, ik had het idee dat het laden sneller zou moeten gaan maar zal er nog eens beter naar kijken wat ik haal en kan verwachtenInspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:23:
[...]
Mja, je kunt de auto even op de oprit laten staan wellicht als hij aan het voorverwarmen is. Maar goed, je kunt er ook gewoon naar toe rijden en daar ff laden? Het is ook geen -10 nu. Als je aan de SuC hangt gaat het opwarmen redelijk snel volgens mij zo in de "zomer".
Ik heb een Model 3 RDW (basis) in bestelling staan. Qua specs is Tesla niet heel erg scheutig met informatie, is lastig te vinden. Hoeveel pk heeft de RWD nu echt (278)? En welke koplampen? Zijn dat de matrix koplampen of normale?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dat is ook zo. Een batterij zal sneller laden als hij op de ideale temperatuur is. Tesla zelf geeft aan dat het actief voorverwarmen tot 45 minuten kan duren om de ideale temperatuur te bereiken.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:24:
[...]
OK, ik had het idee dat het laden sneller zou moeten gaan maar zal er nog eens beter naar kijken wat ik haal en kan verwachten
Rijd gewoon eens naar die FastNed zonder voorverwarmen en kijk wat het met de snelheid van het laden doet. Kun je altijd nog beslissen of je dat te lang vindt duren.
Have you tried turning it off and on again?
Kijk eens 12 posten boven de jouwe... de discussie zit zelfs nog op dezelfde pagina.cacofant schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:29:Hoeveel pk heeft de RWD nu echt?
In mijn ervaring is dit eerder rond de 20 minuten in de winter. In de zomer wat sneller.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:43:
[...]
Dat is ook zo. Een batterij zal sneller laden als hij op de ideale temperatuur is. Tesla zelf geeft aan dat het actief voorverwarmen tot 45 minuten kan duren om de ideale temperatuur te bereiken.
Maar hou er ook rekening mee dat voorverwarmen veel verbruikt. Het gemiddelde stijgt bij mij al rap zo'n 80Wh/km.
Dus die tijdwinst heeft wel een prijskaartje.
Weet je hoe je kan herleiden wat voor motor erin zit?MarkHero schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
[...]
Ik zou mij er niet te blind op staren, pk's bij een ev is toch heel wat anders dan pk's bij een ice. En hier op het forum zegt ook iedereen wat anders, daaruit blijkt wel weer dat de onduidelijkheid van Tesla erover werkt, bijna niemand weet hoe het echt zit. Feit is dat de 2019 modellen soms met de 3d6 motor geleverd zijn, dit is de performance motor en dit is snelste met zo'n 340 pk en 440 NM. Ik heb zelf een 2022 LFP met de 3d1, de 1 na snelste met zo'n 325 pk en 410 NM. De versies van nu zijn de 3d5, 'de langzaamste' met zon 286 PK. Langzamer dan de 2 bovenstaande, maar ga er lekker in rijden en je zult merken dat het snel genoeg is. En als je dat niet vindt moet je voor de dual motor of Performance gaan.
Ja precies, dus mijn vraag was zo gek nog niet. 12 posts boven mij denk ik te lezen dat de nieuwe modellen 286 pk hebben, maar bij Tesla zelf zie je er niets over..jbbuist schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:12:
[...]
Weet je hoe je kan herleiden wat voor motor erin zit?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Matrix, PK is al een hele discussie over gaande op dit momentcacofant schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:29:
Ik heb een Model 3 RDW (basis) in bestelling staan. Qua specs is Tesla niet heel erg scheutig met informatie, is lastig te vinden. Hoeveel pk heeft de RWD nu echt (278)? En welke koplampen? Zijn dat de matrix koplampen of normale?
waarom Fastned, of is dat gewoon een voorbeeld? Ik had het over de Supercharger omdat ik nog veel km's tegoed heb daar..Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:43:
[...]
Dat is ook zo. Een batterij zal sneller laden als hij op de ideale temperatuur is. Tesla zelf geeft aan dat het actief voorverwarmen tot 45 minuten kan duren om de ideale temperatuur te bereiken.
Rijd gewoon eens naar die FastNed zonder voorverwarmen en kijk wat het met de snelheid van het laden doet. Kun je altijd nog beslissen of je dat te lang vindt duren.
Ah sorry, misschien begreep ik je verkeerd. Maakt uiteindelijk niet zo veel uit waar je naartoe rijdt. Wat voor jou het beste uitkomt!datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:16:
[...]
waarom Fastned, of is dat gewoon een voorbeeld? Ik had het over de Supercharger omdat ik nog veel km's tegoed heb daar..
Have you tried turning it off and on again?
het leek mij dat Tesla juist wel een afspraak had gemaakt aangezien ze in hun app ook aangeven dat er een toilet is. Als onderdeel van de afspraak om SCs te plaatsen. Maar blijkbaar niet. Tja die hotels zullen het wel zat worden. Ook het wildplassen en de slechte reviews die ze krijgen.killerbie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:06:
[...]
Ik vind het niet meer dan logisch dat er een geldbedrag of aankoop wordt gebruikt wanneer je gebruik gaat maken van de faciliteiten rondom de laders. Er is toch nergens een afspraak waar je mag opladen én gebruik mag maken van de zaken rondom de lader?
Bijv dit 4 sterren hotel gaat er aan op Google Maps door boze Tesla rijders die niet naar het toilet mogen:
https://maps.app.goo.gl/nEczpKnbr4qBbrkj7?g_st=ic
Mixed Reality dev
Ah sorry, misschien begreep ik je verkeerd. Maakt uiteindelijk niet zo veel uit waar je naartoe rijdt. Wat voor jou het beste uitkomt!
[/quote]
Volgens mij is Fastnet ongeveer 2x zo duur als de Superchargers op dit moment,
[/quote]
Volgens mij is Fastnet ongeveer 2x zo duur als de Superchargers op dit moment,
Het aantal kW vermogen kan je vinden op de configuratie pagina bij de CO2 informatie. (klikken op aanschafprijs en 2x naar rechts)cacofant schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Ja precies, dus mijn vraag was zo gek nog niet. 12 posts boven mij denk ik te lezen dat de nieuwe modellen 286 pk hebben, maar bij Tesla zelf zie je er niets over..
:strip_exif()/f/image/egJuSkCdtX5o3wWbRbhcPbmW.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het technisch document van mijn wagen voor de inschrijving staat 3D7 als motor type (RWD juni 2023) en volgens het VIN nummer is het er een met hairpin windings. Een van hun laatste nieuwe dus.MarkHero schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
[...]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Het laden gaat wel iets sneller, maar het kost je wel meer energie en dus meer geld. Daarnaast warmt de battery pack sneller op aan een snellader dan de auto ooit zelf erin zal pompen.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:24:
[...]
OK, ik had het idee dat het laden sneller zou moeten gaan maar zal er nog eens beter naar kijken wat ik haal en kan verwachten
Dat met de dyno waarheid klopt uiteraard. Maar ook hier schets jij weer dat elke SR+ hetzelfde vermogen heeft, dat is dus niet zo. Ze zijn met verschillende, behoorlijk uitlopende modellen qua vermogen geleverd.Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:57:
[...]
De enige "waarheid" zijn volgens mij de dyno testen. Daar komt de SR+ tot een 275pk. (Na de 5% OTA update een 290pk.) Dat een motor tot 340pk kan gaan zegt niets. Ook zegt een discharge van 230kW van de accu niet zoveel. Er zal vast het nodige verloren gaan aangezien die 230kW niet 1 op 1 in pk's omgezet kan worden doordat er diverse verliezen zijn.
Als je de dyno test pk's pakt dan is het volgens mij best te vergelijken met "ICE" vermogen.
Zolang het maar een snellader is die in de 'laadpaal' navigatie van Tesla zit. De fastned die ik af en toe gebruik, die er al lang staat, zit nog steeds niet in de navigatie. Dus navigeer ik naar een ander om toch het voorverwarmen te forceren.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:16:
[...]
waarom Fastned, of is dat gewoon een voorbeeld? Ik had het over de Supercharger omdat ik nog veel km's tegoed heb daar..
Het hangt er van af wat je 'iets' vindt. Ik raakte nooit in de buurt van de 150kW laadsnelheid als ik niet voorverwarmde. Met voorverwarmen ging dat zonder problemen naar de 180-190kW. Als je snel snel even wilt bijladen omdat je gehaast bent, is dit wel een groot verschilCaelorum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Het laden gaat wel iets sneller, maar het kost je wel meer energie en dus meer geld. Daarnaast warmt de battery pack sneller op aan een snellader dan de auto ooit zelf erin zal pompen.
[ Voor 7% gewijzigd door this op 28-07-2023 09:43 ]
Ja, maar je zal dan wel moeten wachten op dat voorverwarmen thuis. Of in ieder geval in dit scenario waar de persoon te dichtbij de supercharger woont om fatsoenlijk voor te verwarmen. Dus die tijdswinst ben je dan alweer kwijt.
Sorry mannen ik was er zelf ingetraptOekol schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:15:
[...]
Ja. Das dus niet echt live. Is oud en de titel wil clickbait zijn.
Kun je niet in de app "plannen" gebruiken? Daar staat dat hij ook de batterij verwarmd, navigeer je daarna naar de dichtsbijzijnde SuC.
Zeker rond deze tijd zal de batterij dan wel warm genoeg zijn anders wordt hij dat snel bij het laden.
Zeker rond deze tijd zal de batterij dan wel warm genoeg zijn anders wordt hij dat snel bij het laden.
dat was ook wat ik mijn originele vraag opperde; heeft het zin om die planning te gebruiken, de vorige keer leek hij hem niet gepakt te hebben.Fly-guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
Kun je niet in de app "plannen" gebruiken? Daar staat dat hij ook de batterij verwarmd, navigeer je daarna naar de dichtsbijzijnde SuC.
Ik weet niet wat de batterij temperatuur uiteindelijk is, maar de keren dat ik "plannen" gebruikt heb, kreeg ik wel de melding dat de auto op de gewenste temperatuur was.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:08:
[...]
dat was ook wat ik mijn originele vraag opperde; heeft het zin om die planning te gebruiken, de vorige keer leek hij hem niet gepakt te hebben.
Maar dat was toen het buiten 20 graden plus was, neem aan dat het op temperatuur brengen dan niet zo lang duurt.
Ik vermoed dat er een verschil is tussen de batterij op rijtemperatuur brengen en de batterij op laadtemperatuur.Fly-guy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
Want als ik meer dan een uur autostrade doe, zou je verwachten dat de batterij al lang op rijtemperatuur is gekomen. Maar navigeer ik dan naar een snellader, dan gaat de auto alsnog gaan voorverwarmen.
Dat schets ik niet. (Of tenminste, dat was niet mijn intentie.) Ik zeg alleen dat het 2019 model een 290pk heeft. Ik denk dat een 2023 model daar idd niet overheen gaat. Maar helaas is daar geen dyno test van te vinden. Trouwens, bij een ICE is het ook nooit een 100% waarheid. Heb je ook te maken met toleranties. Denk dat de toleranties nog wel groter zijn dan bij een BEV.MarkHero schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:36:
[...]
Dat met de dyno waarheid klopt uiteraard. Maar ook hier schets jij weer dat elke SR+ hetzelfde vermogen heeft, dat is dus niet zo. Ze zijn met verschillende, behoorlijk uitlopende modellen qua vermogen geleverd.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 28-07-2023 10:26 ]
Met de huidige temps gaat hij volgens mij je pack niet verwarmen. Alleen de cabine.datadevil schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:08:
[...]
dat was ook wat ik mijn originele vraag opperde; heeft het zin om die planning te gebruiken, de vorige keer leek hij hem niet gepakt te hebben.
Het is soms gewoon lastig te geloven dat je meent wat je zegt en dat je het op de spits probeert te drijven, vandaar de trollen comment. Tegen gas is goed, maar het moet wel relevant blijven uiteraardbilgy_no1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:23:
[...]
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Volgens mij zit jij met grote regelmaat te zuurpruimen over Tesla waar het in dit topic over gaat. Niet zo kies om dan anderen te berichten van trollen als je wat tegengas krijgt.
[...]
Wat jij niet lijkt te willen snappen is dat de automarkt al jaren in segmenten wordt verdeeld. Eigenlijk zijn al die auto's die je noemt een segment lager dan waar Tesla nu begint. En dan nog zijn velen daarvan niet/nauwelijks goedkoper dan een Model 3. Nog voordat we over features beginnen.
En ja, zoiets als een aanhanger kunnen trekken is net noodzakelijk voor iedereen. Maar zowat iedere fossiele auto kan het wel, dus als het een keer nodig is of je verkoopt de auto dan is het een nadeel. Ook zijn er gewoon objectieve zaken als range en laadsnelheid die bepalen of een EV voor mensen voldoet aan hun mobiliteitseisen.
Iedereen moet zelf de auto kiezen die ze willen. Ik vind het ook prima dat er keuze is. Maar ga niet lopen beweren dat die MX30 een verstandige keuze is als EV. Met 200 km WLTP en langzaam laden is dat gewoon niet een EV waar je een fossiele auto fatsoenlijk mee kunt vervangen. Misschien als tweede auto, maar dan is ie gewoon erg duur voor een boodschappenwagentje. In 2010 was dat OK voor een LEAF als een van de eerste betaalbare EVs. Heb ik zelf 4 jaar in gereden en was (net aan) prima voor woon-werk, maar op reis was toch andere koek. Moesten we alsnog een fossiele wagen regelen voor de vakanties.
Anno 2023 zou ik dat niemand aanraden, als je met een andere EV (incl veel anderen van jouw lijst) voor hetzelfde geld veel makkelijker kunt reizen.
En ja, leasemaatschappijen kunnen kortingen krijgen van grote importeurs en daarmee bepaalde auto's heel gunstig aanbieden. Citroën had een hele mooie private lease ooit voor de ëC4 die ik mijn vader nog heb aangeraden. Voldeed prima aan zijn behoeften en kwam goedkoper uit dan een fossiele C3 kopen. Dus ja, er zijn goede deals te krijgen buiten Tesla om. Maar in de aanschaf is die ëC4 weer duur (>€40k) als je puur naar de zaken als range (350 km) en laadsnelheid (<100 kW) kijkt ivm een Model 3. Oh en die private lease is nu ook flink duurder dan begin 2022 toen ik het mijn vader tipte.
Nu begin je bijvoorbeeld weer over de auto industrie haar favoriete marketing uitvinding: segmenten
En dan zet je dat weg als een soort feit / waarheid. “Een segment lager” zegt dus ook helemaal niks, het is marketing priet-praat en staat compleet los van een feiten gebaseerde discussie (zij het alleen al om de vele manieren van segmenteren). Het ging over het wel of niet “duur” zijn van een auto op basis van rationaliteit, niet op basis van gevoel (of segmenten) zoals veel mensen kijken
Ook in dit stuk ga je weer met “het moet een alternatief voor ICE zijn, trek vermogen hebben, goed op vakantie”. Misschien zijn dat voor jou belangrijke eisen. Maar hele zwermen rijders, gaan met 1 persoon 3x per week 25km heen en weer naar werk en doen verder niet veel met de auto. Dan heeft de M3 veel te veel opties; hij is hiervoor overengineered. Een EV rijdt gemiddeld 290 km per week in Nederland. Dat kan zelfs in die mazda prima. (Als het over tijd naar benzine auto’s toe beweegt, zelfs maar 200 km per week)
Er zijn bij Alphabet dus 71 type auto’s goedkoper in de lease dan de Tesla M3 RWD. Als die auto’s voldoen aan de eisen van de klant, dan zijn dat dus goedkopere alternatieven. Ik snap niet waarom dat zo lastig is om te accepteren.
Ben ook ff met mijn Ali "rommel" bezig geweest op de Y. Wellicht vindt iemand het handig.
Afdekdingetjes voor de gaten onder de stoelen. Handig en zitten goed. Ik zag er anders wel een pen/snoepje/knikker of iets anders in verdwijnen.
Bakjes middenconsole Heb twee bakjes en dat rubber ding voor de bekerhouders. Bakjes zijn top, bekerhouder ook wel OK maar zou ik ook wel zonder kunnen. Bakjes met "flocking" genomen. Weinig verschil met orginele bakjes van Tesla in mijn 3.
Bescherm plastic achterbank Top, zit mega goed en je zou zeggen dat het gewoon van Tesla is. Snap ook niet dat dit in de Y er niet in zit maar OK.
Korte spatlappen Zitten niet echt mega top. Ben op zoek naar wat betere. Vind die van Tesla zelf te lang dus zoek iets betere korte flappen. (Ben van plan om deze maar eens te testen.)
Afdekdingetjes voor de gaten onder de stoelen. Handig en zitten goed. Ik zag er anders wel een pen/snoepje/knikker of iets anders in verdwijnen.
Bakjes middenconsole Heb twee bakjes en dat rubber ding voor de bekerhouders. Bakjes zijn top, bekerhouder ook wel OK maar zou ik ook wel zonder kunnen. Bakjes met "flocking" genomen. Weinig verschil met orginele bakjes van Tesla in mijn 3.
Bescherm plastic achterbank Top, zit mega goed en je zou zeggen dat het gewoon van Tesla is. Snap ook niet dat dit in de Y er niet in zit maar OK.
Korte spatlappen Zitten niet echt mega top. Ben op zoek naar wat betere. Vind die van Tesla zelf te lang dus zoek iets betere korte flappen. (Ben van plan om deze maar eens te testen.)
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 28-07-2023 10:46 ]
Kan die tesla vs andere merken stoppen aub? Lijkt een beetje op die ps vs xbox discussies die ook maar nooit ophouden
Je hebt het over relevantie en serieus nemen en begint hier over 71 andere auto's die goedkoper dan een Tesla zijn bij LeasePlan. Who cares?JohanB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Het is soms gewoon lastig te geloven dat je meent wat je zegt en dat je het op de spits probeert te drijven, vandaar de trollen comment. Tegen gas is goed, maar het moet wel relevant blijven uiteraard
Nu begin je bijvoorbeeld weer over de auto industrie haar favoriete marketing uitvinding: segmenten
En dan zet je dat weg als een soort feit / waarheid. “Een segment lager” zegt dus ook helemaal niks, het is marketing priet-praat en staat compleet los van een feiten gebaseerde discussie (zij het alleen al om de vele manieren van segmenteren). Het ging over het wel of niet “duur” zijn van een auto op basis van rationaliteit, niet op basis van gevoel (of segmenten) zoals veel mensen kijken
Ook in dit stuk ga je weer met “het moet een alternatief voor ICE zijn, trek vermogen hebben, goed op vakantie”. Misschien zijn dat voor jou belangrijke eisen. Maar hele zwermen rijders, gaan met 1 persoon 3x per week 25km heen en weer naar werk en doen verder niet veel met de auto. Dan heeft de M3 veel te veel opties; hij is hiervoor overengineered. Een EV rijdt gemiddeld 290 km per week in Nederland. Dat kan zelfs in die mazda prima. (Als het over tijd naar benzine auto’s toe beweegt, zelfs maar 200 km per week)
Er zijn bij Alphabet dus 71 type auto’s goedkoper in de lease dan de Tesla M3 RWD. Als die auto’s voldoen aan de eisen van de klant, dan zijn dat dus goedkopere alternatieven. Ik snap niet waarom dat zo lastig is om te accepteren.
Jij rijdt toch ook in een Tesla en niet in een Dacia Sandero (vanaf ± €16.000). Dat toont toch al aan dat je niet zomaar alle auto's alleen op prijs moet vergelijken?
En ja, zelfs met een Sandero mag je 1100 kg trekken en kun je een lange reis maken als het moet. Dus dat zijn geen gekke eisen om aan een auto te stellen. De meeste mensen hebben ook maar 1 auto, dus die moet niet alleen de lokale ritjes kunnen doen. Af en toe bij een ver familielid, weekendje weg, vakantie etc. wil je dan ook kunnen doen. Wat een auto gemiddeld rijdt per jaar doet er niet toe; het gaat om je mobiliteitsbehoefte.
Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat we EVs niet moeten overdimensioneren. Maar onder-dimensioneren is ook niet goed, want dan houden mensen behoefte aan een tweede (ICE) auto ernaast. En de Mazda is daar een extreem voorbeeld van.
Maar laten we erover ophouden. We hebben duidelijk een andere blik op de dingen.
Heb zelf die flappen er onder zitten die je wil testen. Sluiten mooi aan en makkelijk te monteren. Wel vraag ik me af hoe effectief ze zijn. Toch nog aardig wat spray op zijkant auto.Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
Ben ook ff met mijn Ali "rommel" bezig geweest op de Y. Wellicht vindt iemand het handig.
Afdekdingetjes voor de gaten onder de stoelen. Handig en zitten goed. Ik zag er anders wel een pen/snoepje/knikker of iets anders in verdwijnen.![]()
Wat ik mij ook afvroeg toen de auto 76 km voor de Supercharger al begon te loeien: heeft een pré-geconditioneerde batterij ook invloed op de beperking van degradatie bij snelladen?Caelorum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Het laden gaat wel iets sneller, maar het kost je wel meer energie en dus meer geld. Daarnaast warmt de battery pack sneller op aan een snellader dan de auto ooit zelf erin zal pompen.
Toen ik laatst rondreed in het zwarte woud (Villingen) viel me (na een tijdje) op dat alle andere Tesla rijders naar elkaar groeten! Net als op de motor. Het is daar dus blijkbaar een select groepjeSjod schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:12:
Toch wel grappig om te zien. Ik ben nu in Spanje op vakantie tussen Santander en Bilbao. Tesla’s zijn hier nog erg schaars. De hele dag door komen er mensen naar de auto kijken en kinderen maken stiekem foto’s 😀.
Bij ons zijn ze zo gewoon geworden. We beseffen vaak niet meer hoe verwend we zijn.
Doet me denken aan mijn Golf I GTI tijdrvleij schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Toen ik laatst rondreed in het zwarte woud (Villingen) viel me (na een tijdje) op dat alle andere Tesla rijders naar elkaar groeten! Net als op de motor. Het is daar dus blijkbaar een select groepje
Model 3 LR (model 2023)
Ik denk dat dit niet zo veel verschil maakt. Aangezien de auto zelf al de laadsnelheid beperkt op basis van de staat van de batterij.Maurice- schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Wat ik mij ook afvroeg toen de auto 76 km voor de Supercharger al begon te loeien: heeft een pré-geconditioneerde batterij ook invloed op de beperking van degradatie bij snelladen?
Het hangt ook deels af van de omstandigheden. Tijdens het rijden is er altijd wel wat verlies (= warmte) in de aandrijving. Als de airco draait haalt die ook warmte uit de cabine. Die warmte kan worden gebruikt om de batterij dus iets op te warmen, waardoor het efficiënter gaat dan aan de snellader. Geen idee hoeveel dat echt bespaart, maar dat is althans de theorie van 'heat scavenging'.Caelorum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Wat houden jullie voor bandenspanning aan? Mijn zomerbanden zijn er twee maanden terug weer onder gezet met een fijne 3,1 bar en ik kan nog steeds niet aan wennen. Ik heb het idee dat ze de auto met iets zachtere banden comfortabeler en stiller zou moeten zijn.
Volgens mij begint de auto bij 2,6 bar te piepen, maar kan ik er ergens tussen in gaan zitten om iets meer comfort te krijgen?
Gaat om een Model 3 LR met 18" en Pilot Sport 4 banden.
Volgens mij begint de auto bij 2,6 bar te piepen, maar kan ik er ergens tussen in gaan zitten om iets meer comfort te krijgen?
is de aanbevolen bandenspanning niet 2,9 bar volgens Tesla? Misschien dat aanhouden?Bigs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:15:
Wat houden jullie voor bandenspanning aan? Mijn zomerbanden zijn er twee maanden terug weer onder gezet met een fijne 3,1 bar en ik kan nog steeds niet aan wennen. Ik heb het idee dat ze de auto met iets zachtere banden comfortabeler en stiller zou moeten zijn.
Er stond altijd 2.9 en verhogen tot 3.1 als je wat comfort wilt inruilen voor meer range. Echter tegenwoordig, sinds een paar weken, staat in de handleiding dat het afhankelijk is van de configuratie van de auto en je op de middenstijl aan de bestuurderskant moet kijken op dat plaatje.raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:17:
[...]
is de aanbevolen bandenspanning niet 2,9 bar volgens Tesla? Misschien dat aanhouden?
2.9 bij koude banden dacht ik.raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:17:
[...]
is de aanbevolen bandenspanning niet 2,9 bar volgens Tesla? Misschien dat aanhouden?
6 weken geleden, bij aflevering, stonden alle 4 de Michelin banden op 3.1 bar.raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:17:
[...]
Nu nog steeds exact hetzelfde.
(M3, SR)
Mbt de hele PK discussie ik snap het niet zo. Het aantal PK zegt zo weinig neem dan in ieder geval het aantal nm torque mee. Maar dan nog, het gaat waarschijnlijk over hoe snel de auto is wat je objectief kunt meten met de 0-100 kmph tijd.
Ik heb liever een auto met 50 pk die van 0 naar 100 gaat binnen 5 seconden, dan een auto met 500pk die er 10 seconden over doet.
Niet te druk over maken en lekker van de auto genieten
Ik heb liever een auto met 50 pk die van 0 naar 100 gaat binnen 5 seconden, dan een auto met 500pk die er 10 seconden over doet.
Benjamin Essel.It is not what you have but what you do with what you have makes the difference
Niet te druk over maken en lekker van de auto genieten
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 28-07-2023 15:08 ]
Hoe zit het eigenlijk met een auto inruilen bij het aankopen bij Tesla??
Ik heb een bmw 320d die ik graag wil inruilen als ik een Tesla aanschaf..
Maar ik zie weinig op de Tesla site over inruilen
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
@Nickrsd gewoon particulier verkopen, houd je meer aan over dan inruil, dat geldt voor alle merken overigens.
Dit is m'n laatste reactie op deze hopeloze discussie.JohanB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Het is soms gewoon lastig te geloven dat je meent wat je zegt en dat je het op de spits probeert te drijven, vandaar de trollen comment. Tegen gas is goed, maar het moet wel relevant blijven uiteraard
Maar ik kan het niet laten om te zeggen dat wat je zegt compleet nergens op slaat.
U heeft het over ''goedkoper'' maar dat is helemaal niet de term die je bedoeld.
''Er zijn bij Alphabet dus 71 type auto’s goedkoper in de lease dan de Tesla M3 RWD. Als die auto’s voldoen aan de eisen van de klant, dan zijn dat dus goedkopere alternatieven. Ik snap niet waarom dat zo lastig is om te accepteren.''
Wat je hier stelt is feitelijk onjuist en aangezien jij het zo graag feitelijk wil houden; er zijn niet 71 auto's die ''goedkoper'' zijn.. er zijn 71 auto's die minder kosten. En dat die auto's minder kosten komt door de uitrusting van de auto's die vergeleken worden. Even daargelaten of de features in een tesla voor de eindgebruiker van belang zijn of niet, ze zitten er op. DAT zijn de feiten dus laten we die vergelijken. Als je dan een vergelijk maakt met andere auto's met nagenoeg dezelfde tot dezelfde features.. dan zijn die auto's duurder. Ze kosten MEER geld en je krijgt DEZELFDE features.
Dat er 71 ev's zijn bij een of andere leasemaatschappij die minder geld kosten daar waar ze voldoen aan jouw eisen maakt niet dat dat ev's zijn die in vergelijking met een M3 RWD goedkoper zijn. De M3 RWD is namelijk een veel uitgebreidere auto die je dan ook niet met die ev's vergelijkt.
En als je dit niet begrijpt dan vind ik dat vooral erg jammer.
Laten we in ieder geval stoppen met deze discussie.
Inruilen kan maar Tesla biedt zo weinig dat het een belediging is. Inruilbod kun je via de website aanvragen.Nickrsd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:12:
Even reagerende op het bandenspanning topic;
Ik vind de banden nogal hard op 3.1 of 2.9 en merk dan ook dat bij korte bochten waarbij er diep ingestuurd wordt de banden weg beginnen te glijden doordat ze zo hard zijn. Heb de bandenspanning dus wat omlaag gehaald naar 2.5 / 2.6 maar het lampje blijft branden (ja heb de bandenconfiguratie gereset).
Blijft het lampje branden ondanks die reset als de bandenspanning onder de 2.6 komt? Ik hoop toch dat ik zelf mag bepalen wanneer dat lampje gaat branden?
Ik vind de banden nogal hard op 3.1 of 2.9 en merk dan ook dat bij korte bochten waarbij er diep ingestuurd wordt de banden weg beginnen te glijden doordat ze zo hard zijn. Heb de bandenspanning dus wat omlaag gehaald naar 2.5 / 2.6 maar het lampje blijft branden (ja heb de bandenconfiguratie gereset).
Blijft het lampje branden ondanks die reset als de bandenspanning onder de 2.6 komt? Ik hoop toch dat ik zelf mag bepalen wanneer dat lampje gaat branden?
Helaas, bij 2.6 gaat hij ongeveer aan! Aanbevolen bandenspanning is 2.9.karsvdtuin schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:32:
Even reagerende op het bandenspanning topic;
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Goede aanvulling. Bij mij staat 42 psi in de middenstijl, wat equivalent is aan 2,9 bar. M3 LR uit mei 2021.Caelorum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:55:
[...]
Er stond altijd 2.9 en verhogen tot 3.1 als je wat comfort wilt inruilen voor meer range. Echter tegenwoordig, sinds een paar weken, staat in de handleiding dat het afhankelijk is van de configuratie van de auto en je op de middenstijl aan de bestuurderskant moet kijken op dat plaatje.
Je bent dus bezig over een semantische discussie, en niet over de inhoud zelf.karsvdtuin schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:27:
[...]
Wat je hier stelt is feitelijk onjuist en aangezien jij het zo graag feitelijk wil houden; er zijn niet 71 auto's die ''goedkoper'' zijn.. er zijn 71 auto's die minder kosten.
Want het gros van de bevolking verstaat onder goedkoper = minder kosten.
Ik heb sinds kort het probleem dat de Tesla App mijn auto niet meer "ziet" of "wakker kan maken".
Het cirkeltje blijft draaien naast de tekst hoelang geleden de app de auto heeft gezien.
Ik heb Sentry op de thuislocatie uitstaan, maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben omdat via de app Sentry normaal gesproken ook aan of uit is te zetten.
Nu lukt dat dus ook niet omdat er geen verbinding is te maken.
Ik heb het vermoeden dat dit sinds de laatste software update is ontstaan, maar weet dat niet zeker.
Herkent iemand dit probleem of weet iemand een mogelijke oplossing?
Het cirkeltje blijft draaien naast de tekst hoelang geleden de app de auto heeft gezien.
Ik heb Sentry op de thuislocatie uitstaan, maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben omdat via de app Sentry normaal gesproken ook aan of uit is te zetten.
Ik heb het vermoeden dat dit sinds de laatste software update is ontstaan, maar weet dat niet zeker.
:strip_exif()/f/image/swTXcSSUPZg4Yz2EYtJMpWd1.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitentemperatuur lag toen tegen de 30 aan en nu op 22, apart dat de druk bij jou niet is gedaald.Peertjah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:07:
[...]
6 weken geleden, bij aflevering, stonden alle 4 de Michelin banden op 3.1 bar.
Nu nog steeds exact hetzelfde.
(M3, SR)
Kan het zijn dat de auto geparkeerd staat op een plek zonder goede wifi/3G bereik?PeterinDen Haag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:46:
Ik heb sinds kort het probleem dat de Tesla App mijn auto niet meer "ziet" of "wakker kan maken".
Nou niet helemaal. In dit geval maakt dat nogal uit omdat er gesteld wordt dat een tesla geen goede deal zou zijn terwijl dat op dit moment, naar mijn mening, wel zo is. Maar ik denk niet dat het gros van de bevolking dat zo verstaat.this schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:40:
[...]
Je bent dus bezig over een semantische discussie, en niet over de inhoud zelf.
Want het gros van de bevolking verstaat onder goedkoper = minder kosten.
Hmm, oké. Jammer om daar dan achter te komen. 1900 kg is zwaar maar het lijkt me onnodig om de banden op 2.9 te houden als dat niet ten goede komt wat betreft weggedrag. Maar dank voor je reactie.adjego schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Helaas, bij 2.6 gaat hij ongeveer aan! Aanbevolen bandenspanning is 2.9.
Je doet net of de auto onbestuurbaar is bij 2.9 bar? Dat is de aanbevolen hoeveelheid vanuit tesla, door bandenwissel was 't bij mij gezakt naar 2.8 en dat was te weinig. Heel comfortabel dat wel, maar plakt wat mij betreft teveel aan wegdek met lage snelheid en wordt draaien vervelender.karsvdtuin schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:17:
[...]
Hmm, oké. Jammer om daar dan achter te komen. 1900 kg is zwaar maar het lijkt me onnodig om de banden op 2.9 te houden als dat niet ten goede komt wat betreft weggedrag. Maar dank voor je reactie.
Dus zelf gezet op 3.1. Voor mij een goede waarde. Het is dus nogal subjectief maar met 2.8 of 3.1 kun je beide prima rijden, het blijft iets wat je zelf moet ervaren.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb vorige week mijn BMW 330e voor maar liefst 7.000 euro meer verkocht dan het bod dat Tesla mij deed ;-)Nickrsd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:12:
Heb dit ook meerdere malen gehad in de 4+ jaar dat ik rijd. Nu alweer een lange tijd niet. Duurt gemiddeld 1 tot 7 dagen voordat het weer werkte bij mij. Kortom, gaat vanzelf weer goed komen.PeterinDen Haag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Inderdaad na een update gekomen, toen stuk of 10x gehad (telkens na een update) en nu nergens last meer van.
Gister RA op 1,8 gereden, ging ook prima. Toch maar snel de band weer opgepompt toen ik het zag. Maar merkte in rijgedrag niet veel. Denk dat het ventiel weer ruk is (2e keer al)Oekol schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Je doet net of de auto onbestuurbaar is bij 2.9 bar? Dat is de aanbevolen hoeveelheid vanuit tesla, door bandenwissel was 't bij mij gezakt naar 2.8 en dat was te weinig. Heel comfortabel dat wel, maar plakt wat mij betreft teveel aan wegdek met lage snelheid en wordt draaien vervelender.
Dus zelf gezet op 3.1. Voor mij een goede waarde. Het is dus nogal subjectief maar met 2.8 of 3.1 kun je beide prima rijden, het blijft iets wat je zelf moet ervaren.
Staat op dezelfde plek sinds aankoop en nooit eerder problemen gehad.raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:07:
[...]
Kan het zijn dat de auto geparkeerd staat op een plek zonder goede wifi/3G bereik?
OK, ik ga het afwachten. Thnx!STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:39:
[...]
Heb dit ook meerdere malen gehad in de 4+ jaar dat ik rijd. Nu alweer een lange tijd niet. Duurt gemiddeld 1 tot 7 dagen voordat het weer werkte bij mij. Kortom, gaat vanzelf weer goed komen.
Inderdaad na een update gekomen, toen stuk of 10x gehad (telkens na een update) en nu nergens last meer van.
Jep, zelfde hier. Soms direct verbinding, soms gewoon niet. Software update gisteren gedaan (2023.20.9)PeterinDen Haag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Daar zal het wel mee te maken hebben.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Soms kan het zelfs uitmaken of je vooruit of achteruit inparkeert. Ik parkeer nu altijd achteruit in op de oprit o.a. omdat de auto geen 3G bereik heeft als ik vooruit inparkeer. In any case kan je makkelijk in de auto zelf zien of die bereik heeft, misschien de moeite waard om te checken.PeterinDen Haag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:42:
[...]
Staat op dezelfde plek sinds aankoop en nooit eerder problemen gehad.
Hier bij oplevering ook 3.1 mee gekregen, maar vond de bandendruk wel echt gigantisch in de warme temperaturen van afgelopen tijd (>3.5 bar), oprecht geen idee of dat gezond is voor de bandjesOekol schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Je doet net of de auto onbestuurbaar is bij 2.9 bar? Dat is de aanbevolen hoeveelheid vanuit tesla, door bandenwissel was 't bij mij gezakt naar 2.8 en dat was te weinig. Heel comfortabel dat wel, maar plakt wat mij betreft teveel aan wegdek met lage snelheid en wordt draaien vervelender.

3960wp SE | Model Y RWD
Tesla ruilt niet in op dezelfde wijze als traditionele automerken. Je kunt een bod aanvragen, maar aangezien de auto direct naar 'de handel' gaat kun je wellicht beter zelf naar dat kanaal stappen.Nickrsd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:12:
Toen in in januari de Tesla bestelde heb ik mijn Kia verkocht aan de garage waar ik deze gekocht had. Aangezien de markt toen heel krap was, kreeg ik een goede prijs.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Auto staat twee maanden op exact dezelfde plek in dezelfde richting. Maar ik ga zeker checken. Thnx!raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Soms kan het zelfs uitmaken of je vooruit of achteruit inparkeert. Ik parkeer nu altijd achteruit in op de oprit o.a. omdat de auto geen 3G bereik heeft als ik vooruit inparkeer. In any case kan je makkelijk in de auto zelf zien of die bereik heeft, misschien de moeite waard om te checken.
Maximale bandenspanning staat altijd aangegeven op de wang van de band.Xrypta schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Hier bij oplevering ook 3.1 mee gekregen, maar vond de bandendruk wel echt gigantisch in de warme temperaturen van afgelopen tijd (>3.5 bar), oprecht geen idee of dat gezond is voor de bandjes
Omdat er ook nieuwe auto’s voorbij komen.
Ditmaal een tweedehandsje, voor de snelle beslisser denk ik (nee, niet van mij. Ook geen bekende verder). Geen idee of het is toegestaan
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Ditmaal een tweedehandsje, voor de snelle beslisser denk ik (nee, niet van mij. Ook geen bekende verder). Geen idee of het is toegestaan
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Daar had ik nog niet aan gedacht. In de deurstijl staat inderdaad 2,9. Dan ga ik er toch maar eens wat uitlaten voor de vakantie, zal op de Duitse autobahn wel schelen.raviculus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:17:
[...]
Wat verwacht je voor verschil?Bigs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. In de deurstijl staat inderdaad 2,9. Dan ga ik er toch maar eens wat uitlaten voor de vakantie, zal op de Duitse autobahn wel schelen.
Bij mij P staat in het service menu geadviseerd 3,2 bar voor en achter.Bigs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. In de deurstijl staat inderdaad 2,9. Dan ga ik er toch maar eens wat uitlaten voor de vakantie, zal op de Duitse autobahn wel schelen.
https://www.autoreview.nl...te-optimistisch-rijbereik
Merkwaardig artikel vind ik, herken het in ieder geval niet.
Runescom schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:58:
[...]
Vet! Zou je een foto kunnen delen als je de auto hebt? Waar heb je deze besteld, zou je een link kunnen delen?
:strip_exif()/f/image/uVoRyQvG93JqXqOgH0ELGmDG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2tOrM74aMzyFpRxaOwVhjHC9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij de before & after. Blij met het resultaat
Bij mij lijkt het soms te helpen om de app geforceerd te stoppen op Android om weer verbinding te krijgen.PeterinDen Haag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:42:
[...]
Staat op dezelfde plek sinds aankoop en nooit eerder problemen gehad.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik ben ook eens aan het kijken naar andere wieldoppen. De standaard vind ik niet zo mooi.
Ik ben al Turbines tegenkomen, maar de meeste hebben een gat in de centerkap. Kan er iemand goede aanraden die een mooiere centercap hebben zoals op de echt M3P?
Bij Teslavie heb ik er gevonden, maar die moeten wellicht ook nog ergens anders goedkoper te vinden zijn.
Ik ben al Turbines tegenkomen, maar de meeste hebben een gat in de centerkap. Kan er iemand goede aanraden die een mooiere centercap hebben zoals op de echt M3P?
Bij Teslavie heb ik er gevonden, maar die moeten wellicht ook nog ergens anders goedkoper te vinden zijn.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Er zijn volgens mij twee verschillende zaken en dit artikel haalt ze een beetje door elkaar.Bever! schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:07:
https://www.autoreview.nl...te-optimistisch-rijbereik
De ophef/Reuters gaat (volgens mij) over de “rated range” die je ipv het batterij percentage kunt instellen. Als je dáár op zou rijden dan komt ‘ie inderdaad nooit overeen met wat je daadwerkelijk kunt rijden.
De voorspellingen van aankomst percentage en verloop van de rit via de navigatie, en daarin het meenemen van alle externe en interne factoren, is juist wél heel accuraat.
De Energie app is daarnaast ook accuraat obv actueel verbruik. Maar ik vind die km weergave bovenin dan ook weinig nuttig.MrAcid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Er zijn volgens mij twee verschillende zaken en dit artikel haalt ze een beetje door elkaar.
De ophef/Reuters gaat (volgens mij) over de “rated range” die je ipv het batterij percentage kunt instellen. Als je dáár op zou rijden dan komt ‘ie inderdaad nooit overeen met wat je daadwerkelijk kunt rijden.
De voorspellingen van aankomst percentage en verloop van de rit via de navigatie, en daarin het meenemen van alle externe en interne factoren, is juist wél heel accuraat.
Maar zo'n artikel van Reuters is ook echt weer typische onzin die mijn vertrouwen in de media danig onderuit haalt. Alles voor de clicks en met Tesla in de titel gaat dat nu eenmaal beter.
Beetje stomme vraag. Als de auto op auto pilot staat, dan zie ik dat door de blauwe iconen. Maar je ziet niet wanneer de auto op cruise control staat?
Jawel kilometerteller is dan dikgedruktRussel88 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:53:
Beetje stomme vraag. Als de auto op auto pilot staat, dan zie ik dat door de blauwe iconen. Maar je ziet niet wanneer de auto op cruise control staat?
Vandaag mn 3 opgehaald en in de instellingen het percentage aangepast naar range, maar dat is dus niet aan te bevelen, begrijp ik nu?MrAcid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Er zijn volgens mij twee verschillende zaken en dit artikel haalt ze een beetje door elkaar.
Ik heb hem over de hoofdsteun gedaaniRinze schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:18:
Vraagje voor de mensen met een kinderstoeltje + top tether. Is dit de manier waarop jullie de top tether hebben aangesloten? Of is er een andere manier. Ik kan hier niks over vinden.
[Afbeelding]
Model 3
Klopt, percentage is nuttiger, dan heb je daadwerkelijk een idee van wat je nog over hebt. Theoretische aantal maximale WLTP kilometers is eigenlijk zo goed als nutteloosRomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:03:
[...]
Vandaag mn 3 opgehaald en in de instellingen het percentage aangepast naar range, maar dat is dus niet aan te bevelen, begrijp ik nu?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dan is de text ‘Max’ blauw gekleurd onder de ingestelde snelheid.Russel88 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:53:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.