Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Volgens mij zit jij met grote regelmaat te zuurpruimen over Tesla waar het in dit topic over gaat. Niet zo kies om dan anderen te berichten van trollen als je wat tegengas krijgt.
- Je lijkt toch weer vanuit de features te kijken en die dan zoveel mogelijk naar een Tesla Model 3 toe te snijden (je hebt gekozen voor range, laadsnelheid, trekhaak, ruimte als de subjectieve maatstaven). Zo zou je in jou zelfde logica kunnen zeggen dat het inderdaad de beste keus is als je phantom breaks, scheetkussens en filmpjes in de auto wil

. Je gaat met gemak aan eisen als bijvoorbeeld "hogere instap" voorbij (waardoor je opeens sommige van deze auto's met de Y moet vergelijken). Als voorbeeld: er zijn erg weinig situaties die meer ruimte dan een EX30 nodig hebben. Daar red je prima een gezin met 1 kind in bijv. qua ruimte (we zitten op gemiddeld 1,5 kind in NL)
Kortom: mensen moeten goed nadenken wat ze nou echt nodig hebben. En daar de passende auto bij zoeken voor de juiste prijs voor die eisen
- Je lijkt te negeren dat bij andere merken een lease bedrijf (veel) korting kan krijgen EN dat Tesla's daardoor?) relatief duur in de lease zijn vergeleken met hun consumenten prijs. Bijv. de
Citroen e-C4 115kW/54kWh Shine Automaat is goedkoper
in de lease, dan een Tesla M3 RWD, terwijl hij (veel) duurder is. Maar zoals gezegd is bijvoorbeeld ook jou Kona voorbeeld
goedkoper in de lease dan de M3
Wat jij niet lijkt te willen snappen is dat de automarkt al jaren in segmenten wordt verdeeld. Eigenlijk zijn al die auto's die je noemt een segment lager dan waar Tesla nu begint. En dan nog zijn velen daarvan niet/nauwelijks goedkoper dan een Model 3. Nog voordat we over features beginnen.
En ja, zoiets als een aanhanger kunnen trekken is net noodzakelijk voor iedereen. Maar zowat iedere fossiele auto kan het wel, dus als het een keer nodig is of je verkoopt de auto dan is het een nadeel. Ook zijn er gewoon objectieve zaken als range en laadsnelheid die bepalen of een EV voor mensen voldoet aan hun mobiliteitseisen.
Iedereen moet zelf de auto kiezen die ze willen. Ik vind het ook prima dat er keuze is. Maar ga niet lopen beweren dat die MX30 een verstandige keuze is als EV. Met 200 km WLTP en langzaam laden is dat gewoon niet een EV waar je een fossiele auto fatsoenlijk mee kunt vervangen. Misschien als tweede auto, maar dan is ie gewoon erg duur voor een boodschappenwagentje. In 2010 was dat OK voor een LEAF als een van de eerste betaalbare EVs. Heb ik zelf 4 jaar in gereden en was (net aan) prima voor woon-werk, maar op reis was toch andere koek. Moesten we alsnog een fossiele wagen regelen voor de vakanties.
Anno 2023 zou ik dat niemand aanraden, als je met een andere EV (incl veel anderen van jouw lijst) voor hetzelfde geld veel makkelijker kunt reizen.
En ja, leasemaatschappijen kunnen kortingen krijgen van grote importeurs en daarmee bepaalde auto's heel gunstig aanbieden. Citroën had een hele mooie private lease ooit voor de ëC4 die ik mijn vader nog heb aangeraden. Voldeed prima aan zijn behoeften en kwam goedkoper uit dan een fossiele C3 kopen. Dus ja, er zijn goede deals te krijgen buiten Tesla om. Maar in de aanschaf is die ëC4 weer duur (>€40k) als je puur naar de zaken als range (350 km) en laadsnelheid (<100 kW) kijkt ivm een Model 3. Oh en die private lease is nu ook flink duurder dan begin 2022 toen ik het mijn vader tipte.