Gister m'n Model 3 SR+ (2021) naar de dealer gebracht voor het verhelpen van een irritante tik in het ventilatiesysteem. Aangezien het alleen hoorbaar is in de eerste 5 minuten na een koude start, konden ze het probleem niet reproduceren en kreeg ik een Model Y Performance mee als loaner.
Wellicht interessant qua vergelijk voor sommige mensen:
- Acceleratie is bizar. Zo bizar dat ik me afvraag wanneer je dat nou werkelijk aanspreekt. Het is voor de bijrijder echt misselijkmakend als je onaangekondigd dat ding vloert vanuit (bijna) stilstand. Los daarvan is het natuurlijk wel tof.
- Vering/demping: je merkt dat de Model Y wat hoger op de poten staat en er daardoor ook (veel) meer deining in de koets is bij hobbels, bochten en accelereren/remmen. Zelfs dus met de Performance versie, die toch het strakste onderstel heeft van de Y, deint het meer dan een Model 3 SR+. Logisch natuurlijk, maar wel opvallend en het verschil is best groot.
- Ruimte: heerlijk veel ruimte in de Y. Zitpositie voor de bestuurder is een stuk beter als je lang bent (ben zelf 1.91m) omdat de stoel wat hoger staat en je dus wat meer ondersteuning hebt voor je benen. In de Model 3 heb ik de stoel op z'n laagst staan vanwege zicht door de voorruit en dan kan het stuur niet ver genoeg naar voren naar mijn mening waardoor ik met opgetrokken benen zit en je dus geen steun hebt aan je bovenbenen. Je zit in de Y wel wat meer "op de bok" wat het sportieve gevoel wat teniet doet, maar comfort is ook wat waard.
- Audio: In de Y zit de premium audio en in mijn 3 zit de "half-premium" versie. Verschil is wel echt te horen, zeker vanwege de sub in de Y, maar ik vind het verschil niet wereldschokkend. Vind het geluid wat vermoeiend als je het op een wat hoger volume zet. Wel fijn natuurlijk dat de Y altijd de premium audio heeft, zelfs de RWD.
- Atom vs Ryzen: dit is wel echt een groot verschil. Het systeem in de Y is echt een stuk sneller, vloeiender en lijkt op een hogere fps te lopen. Echt jammer dat er geen retrofit komt voor de Atom.
Al met al, ben ik toch blij met mijn 3. Hoewel de prijzen nu voor een Y performance echt heel concurrerend zijn op het moment. Ik heb de ruimte echter niet nodig (geen kinderen), dus is de 3 goed genoeg!
[
Voor 9% gewijzigd door
Sluuz op 19-07-2023 09:00
]