Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.798 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Gelukkig niet zo vaak, maar daarom schreef ik ook “overvallen worden door”. Omdat recente modellen ook al geen radar meer hebben wordt het nog kritischer om goed zicht te hebben onder dit soort extreme omstandigheden.
Maar idd, het komt zo weinig voor dat het geen must-have is. Goed opletten op het weerbericht dus :)
Al had je wel radar en/of mistlampen, je gaat toch niet met zulk slecht zicht op Autopilot rijden, terwijl de rest van het verkeer allemaal 50 rijdt ivm hele dichte mist?

Bovendien zijn de koplampen echt wel prima. Ik heb in het donker door hele harde buien gereden waar ik zelf moeite had de lijnen te onderscheiden, maar de Autosteer gaf geen krimp en gaf gewoon de lijnen en voorgangers goed aan in de visualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:42
SpongeRob schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:57:
Ik zie hier in Frankrijk een Model 3 LR RWD met trekhaak voor €39.500,- staan op de Tesla website. Dat is wel érg veel auto voor het geld!
Daar tonen ze prijzen met de overheidspremie er al vanaf geloof ik. Je moet eens over het info icoontje hoveren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Broodro0ster schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:23:
[...]

Daar tonen ze prijzen met de overheidspremie er al vanaf geloof ik. Je moet eens over het info icoontje hoveren.
Daarom zei ik ook "hier in Frankrijk", ik woon er namelijk... :+
Ik moet alleen te veel bijleggen op m'n huidige auto, dus dat gaat 'm niet worden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
SpongeRob schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Daarom zei ik ook "hier in Frankrijk", ik woon er namelijk... :+
Ik moet alleen te veel bijleggen op m'n huidige auto, dus dat gaat 'm niet worden.
Ik ging er van uit dat je daar met vakantie was :D

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspired schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Mja, dit is toch redelijk nutteloos imho. Of moet ik de rode lijn ook negeren en alleen naar de afstand op het beeld tussen de Y en de andere auto kijken?

Volgens de auto moet ik nu toch ècht stoppen. Er staat geen afstand meer gegeven. Met USS is dat <30cm.

[Afbeelding]

Terwijl dit de situatie is;

[Afbeelding]

Ik tel 4 of 5 stenen dus 80-100cm oid. Is toch wel een hele ruimte marge.

Ik kan er best mee leven hoor maar ik vind dit echt een hele stap terug van USS. Ik zou na 10 maand ontwikkeling wel meer verwachten dan dit. Helemaal van een bedrijf dat zegt zover te zijn met AI, Neural Networks en al het andere dat op de bullshit bingokaart staat. :+
Bij mij is het meestal ~50 cm wanneer hij STOP zegt aan de voorkant. Dan weet ik dat ik nog een klein stukje door kan... Deze 80-100 cm is wel erg ruim idd.

Heb een keer gehad dat ik had geparkeerd zonder auto voor me. Auto is er daarna voor komen staan. Ik stapte in en Park Assist gaf netjes 44 cm aan, wat nog redelijk klopte ook. Dat vond ik dan wel weer knap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eCLHgfd5WqXeN6UGg9PsAQQZfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QK6PlM33VT93fy0mY7900hwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Al had je wel radar en/of mistlampen, je gaat toch niet met zulk slecht zicht op Autopilot rijden, terwijl de rest van het verkeer allemaal 50 rijdt ivm hele dichte mist?
Nee uiteraard niet op autopilot, maar frontal collision warning / automatic emergency braking werkt ook niet zonder goed zicht neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:19
this schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Als ik vergeten ben om de auto eerst van het slot te halen vooraleer ik de laadsessie stop, gebruik ik gewoon die trekkabel in de kofferbak om de laadkabel los te krijgen.
Dan zou ik nog eens even in de handleiding kijken:

CAUTION
Use the release cable only in situations where you can not release the charge cable using the usual methods. Continuous use can damage the release cable or charging equipment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denken jullie dat de highland dezelfde prijs behoud of gaat deze toch weer met een aantal duizend omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:50:
[...]

Nee uiteraard niet op autopilot, maar frontal collision warning / automatic emergency braking werkt ook niet zonder goed zicht neem ik aan?
Die werken sowieso op korte afstand, radar of Vision maakt dan niet uit. Bijv bij 50m zicht moet je dus sowieso langzamer rijden. Ik denk niet dat mistlampen daar veel verschil in maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
flupp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:47:
Hoe onderscheid je een V2 SuC visueel van een V3 SuC ?
V2 heeft 1A/1B erop staan en 2 kabels.
V3 heeft 1 kabel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
Taro schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:58:
[...]
V2 heeft 1A/1B erop staan en 2 kabels.
V3 heeft 1 kabel.
Dus de "oudere" Tesla's kunnen niet met de nieuwere CCS, dus ook niet met de V3 SuC's laden, correct ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Dus de "oudere" Tesla's kunnen niet met de nieuwere CCS, dus ook niet met de V3 SuC's laden, correct ?
Correct, de oudere Model S en X moeten worden omgebouwd / adapter gebruiken voor de nieuwere SuC's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
Denken jullie dat de highland dezelfde prijs behoud of gaat deze toch weer met een aantal duizend omhoog?
Gezien Tesla verbeteringen vanzelf in het productieproces opneemt zal die prijs niet wijzigen. Maar Tesla past hun prijzen wel aan op de hoogte van de vraag. Menigeen laat de huidge model 3 staan dus zie je nu overal kortingen. Maar als er een flinke backlog komt op een model heeft Tesla in het verleden prijzen ook omhoog gegooid zodat de vraag als vanzelf inzakt. En als er een dikke run komt op de facelift model 3 zie ik Tesla er voor aan de prijs dus te verhogen.

Dus ik verwacht initieel eenzelfde vanaf prijs als de rwd model 3 nu: 44.900 euro. Of je er liever op wacht of nu 38k betaalt, 3k subsidie incasseert en voor 35k gaat rijden die keuze is aan jou. De verbeteringen qua camera is vooral gericht op een vloeiender fsd ervaring. 10% extra accu capaciteit geeft je wat 50km extra range? Nieuwe koplampen? Leuk, geeft een ander smoel maar mij het prijsverschil niet waard. Zolang de Europese Unie fsd nog niet toestaat hier zou ik 10k op zak houden en daar iets anders mee doen. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Joosie200 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:11:
[...]

Gezien Tesla verbeteringen vanzelf in het productieproces opneemt zal die prijs niet wijzigen. Maar Tesla past hun prijzen wel aan op de hoogte van de vraag. Menigeen laat de huidge model 3 staan dus zie je nu overal kortingen. Maar als er een flinke backlog komt op een model heeft Tesla in het verleden prijzen ook omhoog gegooid zodat de vraag als vanzelf inzakt. En als er een dikke run komt op de facelift model 3 zie ik Tesla er voor aan de prijs dus te verhogen.

Dus ik verwacht initieel eenzelfde vanaf prijs als de rwd model 3 nu: 44.900 euro. Of je er liever op wacht of nu 38k betaalt, 3k subsidie incasseert en voor 35k gaat rijden die keuze is aan jou. De verbeteringen qua camera is vooral gericht op een vloeiender fsd ervaring. 10% extra accu capaciteit geeft je wat 50km extra range? Nieuwe koplampen? Leuk, geeft een ander smoel maar mij het prijsverschil niet waard. Zolang de Europese Unie fsd nog niet toestaat hier zou ik 10k op zak houden en daar iets anders mee doen. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.
De verkoopprijs zal vermoedelijk idd niet direct wijzigen, maar omdat Tesla het nieuwe model goedkoper kan produceren is het in de toekomst wel mogelijk om verder met de prijs te zakken indien dat nodig is ivm afnemende vraag of toenemende concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Thanks voor de feedback!
Mijn vraag inderdaad omdat de huidige prijs, met velgen + grijze lak nu al ongeveer het maximum van mijn toegestane lease bedrag aantikt. Ik mag binnenkort een auto uitzoeken en twijfel of ik ga wachten op highland of dat ik gewoon voor dit model ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
Taro schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:13:
[...]
... maar omdat Tesla het nieuwe model goedkoper kan produceren ...
Is dit zo ? Waar haal je die info (niet dat ik dit niet geloof, maar wil best wel weten waar zoiets doorgaans bekend wordt gemaakt)...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

De verkoopprijs zal vermoedelijk idd niet direct wijzigen, maar omdat Tesla het nieuwe model goedkoper kan produceren is het in de toekomst wel mogelijk om verder met de prijs te zakken indien dat nodig is ivm afnemende vraag of toenemende concurrentie.
Dat goedkoper produceren is wel de reden waarom Tesla agressief kan zijn qua prijzen. Dan blijft de marge in tact. Dus als ze willen kunnen ze zeker stunten ook met de nieuwe model 3. Al verwacht ik dat stunten om concurrenten voor te zijn van de model 2/a/25k model. Dat is een segment waar Tesla een goede slag kan slaan en de rest te snel af zijn. Aankondigen q3 2024 oid en major release q2 2025 waar concurrenten niet zo snel een release kunnen fixen en nog zitten met een concept car. (denk id 2, Renault 5)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Is dit zo ? Waar haal je die info (niet dat ik dit niet geloof, maar wil best wel weten waar zoiets doorgaans bekend wordt gemaakt)...
Ik meen ergens op YouTube gezien te hebben of op Twitter te hebben gelezen dat er ook verbeteringen aan de castings zijn doorgevoerd.

Heb hier weleens eerder een afbeelding gepost van het grootste verschil in produceren tussen de Model Y en 3, bij de 3 moet er nog relatief veel gelast worden vs de Model Y waar dat een enkele en grotere casting betreft, scheelt heel veel handmatig werk en bespaart veel kosten.

Ik weet niet of ze dit exact en nu direct overnemen bij Highland (of dat ze dit inmiddels al hebben doorgevoerd!), maar dit lijkt mij wel hét moment om dat door te voeren als je de productielijnen toch stil legt.

Aangezien er voor zover mij bekend nog niets officieel bekend is, blijft het voor nu bij speculatie.

Voorbeeld, links de 3, rechts de Y, al die gekleurde delen bij de 3 moeten worden gelast of aan elkaar worden bevestigd. Bij de Y is dat "gewoon" één geheel.
Afbeeldingslocatie: https://e7x3x7m2.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2022/08/picture-1.png

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 18-07-2023 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
[...]

Mja, dit is toch redelijk nutteloos imho. Of moet ik de rode lijn ook negeren en alleen naar de afstand op het beeld tussen de Y en de andere auto kijken?

Volgens de auto moet ik nu toch ècht stoppen. Er staat geen afstand meer gegeven. Met USS is dat <30cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan er best mee leven hoor maar ik vind dit echt een hele stap terug van USS. Ik zou na 10 maand ontwikkeling wel meer verwachten dan dit. Helemaal van een bedrijf dat zegt zover te zijn met AI, Neural Networks en al het andere dat op de bullshit bingokaart staat. :+
Camera reageert op die rode strepen. Ik word ook helemaal gek van de park assist. En volgens mij zijn de witte hulp strepen niet goed uitgelijnd. Als ik parkeer puur op de camera sta ik niet in het midden. Dus ik gebruik old school de zij spiegels.
De model Y rijdt heerlijk hoor. Maar de parkeer sensor is echt 1 grote drama. Maar ja, er is weer 50 euro oid uitgespaard op old school sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De hoofdreden voor het continu verlagen van de productiekosten is vooral dat Tesla uiteindelijk toe wil naar 20 miljoen auto's. Dat lukt niet met een reeks modellen die begint bij €42.000 of daaromtrent.

Tesla schaalt dus zo snel mogelijk op en past de prijs aan om vraag en aanbod binnen een redelijke marge bij elkaar te houden. Is de vraag te groot (en wordt de wachttijd te lang) dan gaat de prijs omhoog. Zakt de wachttijd teveel, dan gaat de prijs omlaag.

Dit allemaal vanuit de visie dat de overgang naar EVs onvermijdelijk is en zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd.

Iets andere insteek dus dan 'de vraag neemt af door concurrentie'.

Punt is dus dat Tesla uiteindelijk als doel heeft ('Secret Masterplan') om de prijzen te verlagen. Alleen tijdelijke issues kunnen wel eens tot een stijging leiden.

De tijdelijke aanbiedingen hebben volgens mij te maken met bootladingen die aankomen en waarvan ondertussen diverse orders zijn gecancelled of aangepast. Die moeten weg, dus krijgen een korting mee. Maar dat staat dus los van de algemene prijsverlagingen (of -stijgingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:17
Russel88 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Camera reageert op die rode strepen. Ik word ook helemaal gek van de park assist. En volgens mij zijn de witte hulp strepen niet goed uitgelijnd. Als ik parkeer puur op de camera sta ik niet in het midden. Dus ik gebruik old school de zij spiegels.
De model Y rijdt heerlijk hoor. Maar de parkeer sensor is echt 1 grote drama. Maar ja, er is weer 50 euro oid uitgespaard op old school sensoren.
Toevallig voor mij vader parkeersensoren voor een BMW Z4 moeten bestellen (gekocht met schade), deze kosten rond de 200 euro per stuk nieuw. Via eBay 30 euro per stuk betaald (gebruikt). Geen idee wat de inkoop prijs is maar vervang prijs voor voor en achter kost je nieuw dus 8x 200 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Mackeessie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Heb je de overheat protection aan staan, dat gebruikt ook stroom. En kan per locatie ingesteld worden. Ik had het toen mijn dochter met mijn Tesla in Frankrijk was. Ik had hem thuis uitgezet, maar in Frankrijk bleek hij aan te staan.
Bij mij staat alles uit, zelfs met mobiele toegang uitgeschakeld was het verbruik zo hoog. Het account wachtwoord is op verzoek/advies van tesla gewijzigd. Er zijn geen alternatieve apps geïnstalleerd of iets. Ook de locatie maakt niet uit, thuis (met WiFi) of op kantoor (zonder WiFi) zelfde gedrag. Het lijkt dus echt iets in de auto waardoor hij niet goed in slaap gaat.

Maar het is al 3 weken in onderzoek bij tesla dus het zal wel spoedig opgelost worden… :X

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
sweebee schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:58:
[...]

Toevallig voor mij vader parkeersensoren voor een BMW Z4 moeten bestellen (gekocht met schade), deze kosten rond de 200 euro per stuk nieuw. Via eBay 30 euro per stuk betaald (gebruikt). Geen idee wat de inkoop prijs is maar vervang prijs voor voor en achter kost je nieuw dus 8x 200 euro :P
Zijn die van goud? Of in een speciale lak kleur ofzo?
Voor mijn schoonvader voor en achter in zijn Polo incl. Bedrading en speakerset €49,95 betaald en een uurtje klussen.
Esthetisch is het mooier voor je bumpers maar in prijs gaat het echt nergens over met zulke aantallen.

@-Jaap-io heb je een LFP accu ? Gaat er wellicht met je BMS iets niet goed? Al eens gechecked of je daadwerkelijk die kWh’s kwijt bent door hem direct aan een lader met meter te hangen en kijken wat er dan ingaat tot 100% ofzo ?

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 18-07-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
[...]

200 als particulier. Als Tesla dit in bulk inkoopt dan is het echt wel stukken goedkoper, misschien niet 50 euro per 8. Maar ze hebben het vervangen zonder dat er een fatsoenlijke alternatief is.
Camera’s reageren op alles. Als ik achter in parkeer, dan piept ie als een gek vanwege de stoep.
Omdat de parkeer systeem onbetrouwbaar is, vertrouw ik op de camera’s. Echter kan ik tijdens het rijden de voor camera’s niet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Russel88 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:23:
[...]

200 als particulier. Als Tesla dit in bulk inkoopt dan is het echt wel stukken goedkoper, misschien niet 50 euro per 8. Maar ze hebben het vervangen zonder dat er een fatsoenlijke alternatief is.
Camera’s reageren op alles. Als ik achter in parkeer, dan piept ie als een gek vanwege de stoep.
Omdat de parkeer systeem onbetrouwbaar is, vertrouw ik op de camera’s. Echter kan ik tijdens het rijden de voor camera’s niet bekijken.
Hier ook hoor, een model 3 zonder sensoren. Ik parkeer altijd het liefst zo dicht mogelijk bij de muur onder onze carport zodat de tweede auto nog net met de voorruit onder de carport kan.

Maar de Tesla begint al stop te zeggen op 1m afstand, rij ik nog iets door en dan zit ik er nog 40cm van af (heb nog moeite met het inschatten van de lengte). Daarnaast word ik blijkbaar ook nog geplet door een virtuele vrachtwagen :P

Met onze Nissan leaf parkeer ik zonder problemen 15cm van de muur af (met uss natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:35
[...]

Daar noem je ook een merk. Onderdelenmarge is gewoon een enorm verdienmodel, zeker voor BMW. Dit soort sensors kosten inkoop hooguit enkele dollars (!). De kostenbesparing voor Tesla ontstaat bij de assemblage. Al die sensoren aansluiten en de kabelboom uitleggen kost veel tijd. Niet alleen USS maar ook radar. Die laatste zijn ook wat prijziger en een beetje high end auto heeft er daar tegenwoordig ook al zo 5 stuks van in de bumpers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja, maar op het plaatje op het scherm kun je ook niet echt af gaan. Dat is veel meer dan 1 meter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
GeeMoney schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:21:
@-Jaap-io heb je een LFP accu ? Gaat er wellicht met je BMS iets niet goed? Al eens gechecked of je daadwerkelijk die kWh’s kwijt bent door hem direct aan een lader met meter te hangen en kijken wat er dan ingaat tot 100% ofzo ?
Het is inderdaad een LFP accu.
Ik zou op de factuur kunnen kijk hoeveel er in gaat. Echter het is ongeacht de SOC in 10uur 4%. Gister met 28% thuis gekomen om 22.00 nu in 8.00 staat hij op 24%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 15:06
Als ik mijn Sentry mode aan zet heb ik nagenoeg de zelfde afname. Dus kijk eens of die op de een of andere manier toch aanstaat. Want als die aanstaat valt de auto niet in slaap en blijft het stilstaan verbruik hoog!

Kijk dan zowel in de app van de bestuurder en in elk profiel van andere bestuurders en doe hetzelfde in de auto zelf. Ik merkte ook dat als ik dat in de app uitzetten maar bij het afsluiten de Sentry Mode weer werd geactiveerd omdat het in de auto zelf nog niet was uitgezet.

[ Voor 39% gewijzigd door royaljoop op 19-07-2023 08:20 . Reden: aanvulling 2e alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
royaljoop schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:18:
Als ik mijn Sentry mode aan zet heb ik nagenoeg de zelfde afname. Dus kijk eens of die op de een of andere manier toch aanstaat. Want als die aanstaat valt de auto niet in slaap en blijft het stilstaan verbruik hoog!
Dat is precies waarom ik het vermoeden heb dat de auto niet in slaap gaat, de vraag blijft waarom… zelfs met mobiele toegang uitgeschakeld is het verbruik zo hoog. En uiteraard staat centry mode uit, net de auto gecheckt, daar ook ;):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2qOeZg2tcczajdH3Wn1Dm-uWO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIQQOYZdfFPylxWFT53gLguK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Verkeerde knopje

[ Voor 95% gewijzigd door -Jaap-io op 19-07-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
-Jaap-io schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Dat is precies waarom ik het vermoeden heb dat de auto niet in slaap gaat, de vraag blijft waarom… zelfs met mobiele toegang uitgeschakeld is het verbruik zo hoog. En uiteraard staat centry mode uit, net de auto gecheckt, daar ook ;):
[Afbeelding]
Je kunt eens een tijdje Tessie proberen. Daarin kun je goed monitoren wanneer de auto wakker is of slaapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzkUNQTaJDDiX9Sn1GO61YvSVNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxzv9IwoqpTTULzOhho4N1ww.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hoe is de autopilot zonder radar en sensoren?
Ik hoop dat even goed zal werken op mijn 2023 model 3 dan toen ik de testrit een half terug met radar.
Erg jammer dat het parkeren met de camera’s niet goed werkt. Hopelijk wordt het nog beter.
Maar met handmatig parkeren kan ik wel nog leven, maar de standaard autopilot is toch wel een van de redenen dat ik hem besteld heb omdat ik veel op de snelweg rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
sweebee schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Je kunt eens een tijdje Tessie proberen. Daarin kun je goed monitoren wanneer de auto wakker is of slaapt.

[Afbeelding]
ik had ook al even naar teslamate gekeken, echter het eerste wat Tesla roept in dit geval is "zet alle 3rd party apps uit en reset het account wachtwoord" dus ik ben een beetje terug houdend om dit soort dingen nu te installeren terwijl ze bezig zijn met uitzoeken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
-Jaap-io schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je vanuit de auto ook al een reboot hebt gedaan via het menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Caelorum schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Ik neem aan dat je vanuit de auto ook al een reboot hebt gedaan via het menu?
jup, hij is zelfs al bij het Service center geweest, waar ze een harde reset op het 12v systeem hebben gedaan (staat op de factuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 10:40
Russel88 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar 50 euro per model auto. Terwijl je er 1.4-1.8 miljoen per jaar maakt, scheelt je dus 50-100 miljoen per jaar aan productie kosten.

Doe je die paar tientjes besparing een keer of 4-5, bespaar je zo een half miljard per jaar aan pure winst.

Het is kut, maar vanuit bedrijfsperspectief snap ik het volledig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 15:43
Gister m'n Model 3 SR+ (2021) naar de dealer gebracht voor het verhelpen van een irritante tik in het ventilatiesysteem. Aangezien het alleen hoorbaar is in de eerste 5 minuten na een koude start, konden ze het probleem niet reproduceren en kreeg ik een Model Y Performance mee als loaner.

Wellicht interessant qua vergelijk voor sommige mensen:
- Acceleratie is bizar. Zo bizar dat ik me afvraag wanneer je dat nou werkelijk aanspreekt. Het is voor de bijrijder echt misselijkmakend als je onaangekondigd dat ding vloert vanuit (bijna) stilstand. Los daarvan is het natuurlijk wel tof.
- Vering/demping: je merkt dat de Model Y wat hoger op de poten staat en er daardoor ook (veel) meer deining in de koets is bij hobbels, bochten en accelereren/remmen. Zelfs dus met de Performance versie, die toch het strakste onderstel heeft van de Y, deint het meer dan een Model 3 SR+. Logisch natuurlijk, maar wel opvallend en het verschil is best groot.
- Ruimte: heerlijk veel ruimte in de Y. Zitpositie voor de bestuurder is een stuk beter als je lang bent (ben zelf 1.91m) omdat de stoel wat hoger staat en je dus wat meer ondersteuning hebt voor je benen. In de Model 3 heb ik de stoel op z'n laagst staan vanwege zicht door de voorruit en dan kan het stuur niet ver genoeg naar voren naar mijn mening waardoor ik met opgetrokken benen zit en je dus geen steun hebt aan je bovenbenen. Je zit in de Y wel wat meer "op de bok" wat het sportieve gevoel wat teniet doet, maar comfort is ook wat waard.
- Audio: In de Y zit de premium audio en in mijn 3 zit de "half-premium" versie. Verschil is wel echt te horen, zeker vanwege de sub in de Y, maar ik vind het verschil niet wereldschokkend. Vind het geluid wat vermoeiend als je het op een wat hoger volume zet. Wel fijn natuurlijk dat de Y altijd de premium audio heeft, zelfs de RWD.
- Atom vs Ryzen: dit is wel echt een groot verschil. Het systeem in de Y is echt een stuk sneller, vloeiender en lijkt op een hogere fps te lopen. Echt jammer dat er geen retrofit komt voor de Atom.

Al met al, ben ik toch blij met mijn 3. Hoewel de prijzen nu voor een Y performance echt heel concurrerend zijn op het moment. Ik heb de ruimte echter niet nodig (geen kinderen), dus is de 3 goed genoeg!

[ Voor 9% gewijzigd door Sluuz op 19-07-2023 09:00 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Sluuz van wanneer was de Y? Er zijn de nodige aanpassingen aan het onderstel doorgevoerd. Ik vind de Y P zeker niet veel deinen. Vind hem lekker strak op de weg liggen. Voor het gooi en smijt werk is de 3 wel beter denk ik. Al heb ik de Y nog maar een dag dus rij nu nog vrij netjes. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
Sluuz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:55:
Gister m'n Model 3 SR+ (2021) naar de dealer gebracht voor het verhelpen van een irritante tik in het ventilatiesysteem. Aangezien het alleen hoorbaar is in de eerste 5 minuten na een koude start, konden ze het probleem niet reproduceren en kreeg ik een Model Y Performance mee als loaner.

- Acceleratie is bizar. Zo bizar dat ik me afvraag wanneer je dat nou werkelijk aanspreekt. Het is voor de bijrijder echt misselijkmakend als je onaangekondigd dat ding vloert vanuit (bijna) stilstand. Los daarvan is het natuurlijk wel tof.
- Vering/demping: je merkt dat de Model Y wat hoger op de poten staat en er daardoor ook (veel) meer deining in de koets is bij hobbels, bochten en accelereren/remmen. Zelfs dus met de Performance versie, die toch het strakste onderstel heeft van de Y, deint het meer dan een Model 3 SR+. Logisch natuurlijk, maar wel opvallend en het verschil is best groot.
- Ruimte: heerlijk veel ruimte in de Y. Zitpositie voor de bestuurder is een stuk beter als je lang bent (ben zelf 1.91m) omdat de stoel wat hoger staat en je dus wat meer ondersteuning hebt voor je benen. In de Model 3 heb ik de stoel op z'n laagst staan vanwege zicht door de voorruit en dan kan het stuur niet ver genoeg naar voren naar mijn mening waardoor ik met opgetrokken benen zit en je dus geen steun hebt aan je bovenbenen. Je zit in de Y wel wat meer "op de bok" wat het sportieve gevoel wat teniet doet, maar comfort is ook wat waard.
- Audio: In de Y zit de premium audio en in mijn 3 zit de "half-premium" versie. Verschil is wel echt te horen, zeker vanwege de sub in de Y, maar ik vind het verschil niet wereldschokkend. Vind het geluid wat vermoeiend als je het op een wat hoger volume zet. Wel fijn natuurlijk dat de Y altijd de premium audio heeft, zelfs de RWD.
- Atom vs Ryzen: dit is wel echt een groot verschil. Het systeem in de Y is echt een stuk sneller, vloeiender en lijkt op een hogere fps te lopen. Echt jammer dat er geen retrofit komt voor de Atom.

Al met al, ben ik toch blij met mijn 3. Hoewel de prijzen nu voor een Y performance echt heel concurrerend zijn op het moment. Ik heb de ruimte echter niet nodig (geen kinderen), dus is de 3 goed genoeg!
Weet je of de M3 2023 ook een Athom processor heeft? Of zit die ook al op een Ryzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Inspired schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:04:
@Sluuz van wanneer was de Y? Er zijn de nodige aanpassingen aan het onderstel doorgevoerd. Ik vind de Y P zeker niet veel deinen. Vind hem lekker strak op de weg liggen. Voor het gooi en smijt werk is de 3 wel beter denk ik. Al heb ik de Y nog maar een dag dus rij nu nog vrij netjes. :)
Het is een R- kenteken met 13k op de teller. Geen idee van wanneer dat is, maar zal een jaar oud zijn denk ik? Of nog net niet.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet echt deinen, maar er zit meer beweging in dan bij de 3. Wat natuurlijk logisch is want hoger op de poten en sowieso hoger ansich waardoor het zwaartepunt hoger ligt.
Hij ligt zeker strak op de weg, maar bij bv vol accelereren helt hij wel flink achterover. Ook bij drempels deint hij meer na dan m'n 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
iRinze schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Weet je of de M3 2023 ook een Athom processor heeft? Of zit die ook al op een Ryzen?
Die heeft ook een Ryzen. Er worden geen Atoms meer geleverd volgens mij, op geen enkel model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Het is ook wel erg jammer dat je op de 3 RWD geen premium audio kan kiezen. Maar er zijn genoeg aftermarket oplossingen. Voor ongeveer 40 euro kan je al de 4 niet-aangesloten speakers aansluiten.
De sub is iets lastiger en misschien ook niet aan te raden als je een leasewagen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Psycho_Mantis schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Het is ook wel erg jammer dat je op de 3 RWD geen premium audio kan kiezen. Maar er zijn genoeg aftermarket oplossingen. Voor ongeveer 40 euro kan je al de 4 niet-aangesloten speakers aansluiten.
De sub is iets lastiger en misschien ook niet aan te raden als je een leasewagen hebt.
Zeker jammer! Had er graag wat voor over gehad.
Maar, die 4 niet aangesloten speakers, welke zijn dat? In ieder geval die twee in de A-stijlen bovenin, maar welke twee andere dan nog? Want volgens mij zitten er in mijn 2021 versie geen onaangesloten extra speakers.

En dan nog: teveel gedoe voor een leaseauto. Daarbij zijn het alleen tweeters die je extra aansluit met de kans dat het systeem wat uit balans raakt. Ik mis vooral wat bass.

[ Voor 11% gewijzigd door Sluuz op 19-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:48:
Ik hoop dat even goed zal werken op mijn 2023 model 3 dan toen ik de testrit een half terug met radar.
Erg jammer dat het parkeren met de camera’s niet goed werkt. Hopelijk wordt het nog beter.
Maar met handmatig parkeren kan ik wel nog leven, maar de standaard autopilot is toch wel een van de redenen dat ik hem besteld heb omdat ik veel op de snelweg rij.
Sensoren doen sowieso niets voor Autopilot, dus dat maakt geen verschil.

Ik heb zelf (sinds 12-2022 17.000 km) nog geen situatie gehad waarin Autopilot niet werkte en waar de radar een verschil zou hebben gemaakt. Zelfs door stromende regen op een slecht verlichte snelweg bleef het prima werken. Ik heb ook wel eens gereden in een Model S met radar en eerlijk gezegd is er weinig tot geen verschil. Alleen wat minder phantom brakes dan in de Model S (hoewel het daar ook meeviel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Sluuz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Zeker jammer! Had er graag wat voor over gehad.
Maar, die 4 niet aangesloten speakers, welke zijn dat? In ieder geval die twee in de A-stijlen bovenin, maar welke twee andere dan nog? Want volgens mij zitten er in mijn 2021 versie geen onaangesloten extra speakers.

En dan nog: teveel gedoe voor een leaseauto. Daarbij zijn het alleen tweeters die je extra aansluit met de kans dat het systeem wat uit balans raakt. Ik mis vooral wat bass.
In de A-stijlen zitten als het goed is aan beide kanten 2 speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
iRinze schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Mijn M3 RWD van een paar weken oud heeft een Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]
Zolang de Europese Unie fsd nog niet toestaat hier zou ik 10k op zak houden en daar iets anders mee doen. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.
Ah leuk daar komt er weer wat geroep. FSD wordt gewoon toegestaan als je kan aantonen dat het werkt.

Ik denk dat het dus beter is op te zeggen: zolang FSD nog niet werkt zou ik die 10k lekker op zak houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
ik had heel lang op 2022.44.xx gebleven en heel tevreden mee.
Sindskort overgestapt naar 2023.20.4.1 maar man man man wat een ellende.
Ja de toevoeging van linker knop controle is fijn (telefoon ophangen, snelkoppeling, etc) maar de ruitenwisser is echt een drama geworden.
Auto was vorige week naar SeC voor een speaker die niet deden, dus even mn S3XY button commander eruitgehaald (just to be sure). En volop geconfontreerd met mega slechte ruitenwisser algorithme van tesla.
Eergisteren de commander terug gezet en oh wat de S3XY button toch echt fijn!
Echt een aanrader!

Is de 2023.20.8 beter? Niet dat het uitmaakt voor mij want ik zal nooit meer rijden zonder de sexy button.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SirLct schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:33:
Ja de toevoeging van linker knop controle is fijn (telefoon ophangen, snelkoppeling, etc) maar de ruitenwisser is echt een drama geworden.
Auto was vorige week naar SeC voor een speaker die niet deden, dus even mn S3XY button commander eruitgehaald (just to be sure). En volop geconfontreerd met mega slechte ruitenwisser algorithme van tesla.
Echt een aanrader!

Is de 2023.20.8 beter? Niet dat het uitmaakt voor mij want ik zal nooit meer rijden zonder de sexy button.
Zo te zien zijn het dus programmeerbare knoppen toch?

Wat heb je dan precies hier aan gekoppeld en werkt het ook niet goed met Voice Commando's?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
SirLct schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:33:
Echt een aanrader!

Ik vind vooral het aanpassen van de automatische wisser-functie (van auto naar uit) de 200,- al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Greatsword schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Wat heb je dan precies hier aan gekoppeld en werkt het ook niet goed met Voice Commando's?

[YouTube: S3XY Buttons - quick and safe way to control your Tesla from enhauto]
Ik heb eentje die ik heb geprogrameerd als "ruitenwisser uit".
En het systeem omzeilt allerlei beperkingen, zo kan je ook ruitenwisser uitzetten ondanks dat je met autopilot rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Eddos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Ik vind vooral het aanpassen van de automatische wisser-functie (van auto naar uit) de 200,- al waard.
Yep, en de "autopilot aan" op linkerkant van stuur :D
Voor de lange ritten echt zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46

Ben laatst eens in de Y van een collega gaan zitten, ben zelf altijd kritisch op stoelen en dan vooral de ondersteuning voor de bovenbenen. Dit heb ik maar in 1 auto goed ervaren, V40 (2014)- weet niet meer welke uitvoering. In die auto kon ik de zetel helemaal naar beneden zetten en dan de voorkant van de stoel omhoog. Zo kon ik mijn (1.84) benen perfect kwijt. Ondersteuning bovenbenen was perfect. Dat heb ik daarna nooit meer voor elkaar gekregen in andere auto's.
Ook de stoel van de Y was in mijn beleving te kort, maar dat is dus eigenlijk normaal.
Wat ik ook een beetje vond tegenvallen was de ruimte in de achterklep. Vanuit de specs had ik een basketball court verwacht. Echter die "kelder-verdieping" telt natuurlijk mee.
Vraag me af hoe vaak je die ook gebruikt bij de boodschappen/kid-spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deviruchi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:22
m.eddy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Echter die "kelder-verdieping" telt natuurlijk mee.
Ik heb zelf een model 3 en de buggy van de kleine past precies in die "kelder-verdieping" als de laadkabel eronder ligt. Echt ideaal imo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 14:59
[...]

Ben laatst eens in de Y van een collega gaan zitten, ben zelf altijd kritisch op stoelen en dan vooral de ondersteuning voor de bovenbenen. Dit heb ik maar in 1 auto goed ervaren, V40 (2014)- weet niet meer welke uitvoering. In die auto kon ik de zetel helemaal naar beneden zetten en dan de voorkant van de stoel omhoog. Zo kon ik mijn (1.84) benen perfect kwijt. Ondersteuning bovenbenen was perfect. Dat heb ik daarna nooit meer voor elkaar gekregen in andere auto's.
Ook de stoel van de Y was in mijn beleving te kort, maar dat is dus eigenlijk normaal.
Wat ik ook een beetje vond tegenvallen was de ruimte in de achterklep. Vanuit de specs had ik een basketball court verwacht. Echter die "kelder-verdieping" telt natuurlijk mee.
Ik gooi de grote boodschappentassen eigenlijk altijd in de kelder. Daar vallen ze niet om.
Ook met vakanties past er mooi een grote duffelbag+babymatras in. Erg praktisch dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Yup, ik gebruik de kelder ook supervaak. Mijn weekendtas (duffel) past er precies in en dat is toch elke keer weer een mooie eyeopener als vrienden dat zien.
En inderdaad boodschappen die niet omvallen. In de Y kan je die plank wel mooi rechtop zetten als een schot. Dat kan helaas niet in de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
[...]

Veelgehoorde 'klacht'. Als je op Carbase de auto vergelijkt met de Volvo XC40 zie je ook dat de zetel veel korter is dan die van de Volvo.
Op lange(re) stukken gebruik ik deze:
https://nl.aliexpress.com...hSMe&gatewayAdapt=glo2nld

Best besteedde 20 euro ooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Greatsword schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:
[...]

[YouTube: S3XY Buttons - quick and safe way to control your Tesla from enhauto]
Zoek evt. bovenin het forum op S3XY en je vindt al veel ervaringen.

Niet alleen de buttons zijn handig, maar ook sommige Smart Actions. Bijv. ontgrendelen van de frunk door de deurhendel wat langer vast te houden (niet nodig om app te openen op telefoon of op het scherm van de auto iets te doen). Of ontgrendelen van de laadpoort door de deurhendel rechtsachter wat langer open te houden. Allerleid handigheidjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Eddos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Veelgehoorde 'klacht'. Als je op Carbase de auto vergelijkt met de Volvo XC40 zie je ook dat de zetel veel korter is dan die van de Volvo.
Op lange(re) stukken gebruik ik deze:
https://nl.aliexpress.com...hSMe&gatewayAdapt=glo2nld

Best besteedde 20 euro ooit :)
Woot! Interessant!
Dit zou meteen mijn vrouw definitief uit de auto jagen want die is 1.52 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:40
m.eddy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Woot! Interessant!
Ik denk dat het juist om lange mensen gaat, de stoel kan omhoog dus voor haar geen probleem dat het zitvlak korter is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13
bokkow schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:38:
Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn met de Model 3:

Vorige week is er vocht bij de rechter knipperlicht camera gekomen, die is er inmiddels ook mee opgehouden, met als vervelende consequentie dat je dan ook geen autopilot meer hebt en af en toe gaat het knipperen bij richting aangeven versneld, waarschijnlijk vanwege het defect gaan van deze unit.

Daarna hield toevallig ook kortstondig de versterker er mee op waardoor er geen bas meer was en de achterspeakers ook niet werkten. Na een "deep sleep" werkte het wel weer maar was er niet gerust op.

Voor beide een service afspraak ingeschoten en voor beide neemt de monteur een vervangend onderdeel mee. De versterker hebben ze op afstand nagekeken en ze zagen daarin een fout (euh ok).

19 juli komt ie langs en de verwachte kosten zijn 0,- als het daarmee ook nog eens opgelost is, dan is het gewoon een goede ervaring wat mij betreft. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat dit nu gebeurt en niet wanneer we net onderweg zijn naar Slovenie zoals 2 weken terug
Zo, de servicemonteur is net weg, minder dan een uurtje werk. Knipperlicht camera unit vervangen, deurtstijl rubber wat verschoven, o-ring service actie uitgevoerd en geluidssysteem doorgenomen, zou toch goed moeten zijn, waarschijnlijk issue met software update geweest..

Hij zei; mocht er toch iets nog niet goed zijn, gewoon service afspraak inschieten en we komen weer langs.

Ik vroeg nog naar remvloeistof en airco onderhoud, dat doen ze ook en kost 120,- waarbij ze die twee zaken en de ruitenwissers vervangen. Mocht airco beetje muf ruiken; vervang luchtfilters, doen zij voor 50,- maar hij zei dat je dat makkelijk zelf kan en lukt dat alsnog niet dan kun je zeggen dat je de filters al in huis hebt en komen zij die voor je plaatsen.

Hele geschikte gast, vond onze wrap ook tof, en is dus geen probleem @turkeyhakan voor wat betreft garantie, alles viel er onder en voor 0,- opgelost. :*)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
datadevil schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat het juist om lange mensen gaat, de stoel kan omhoog dus voor haar geen probleem dat het zitvlak korter is.
Ja dat bedoel ik, voor mij zou het goed zijn maar voor haar niet.
Idealiter uitschuifbaar en instelbaar op profielniveau dus - we zijn eruit. Ik app Elon even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:09
Ik hoor iedereen over sensoren en verkeerde afstanden, maar je hebt toch altijd een achteruitrijcamera waarop je dit kunt zien? Of zit dit niet op alle modellen?

Ik ben ook even aan het inlezen over laden ed, omdat ik daar natuurlijk nog geen ervaring mee heb. Ik zie daar nog weleens wisselende volgorden - eerst auto aansluiten en de ander zegt eerst de laadpaal aansluiten, wat is nou de juiste volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
Romius schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:34:
Ik hoor iedereen over sensoren en verkeerde afstanden, maar je hebt toch altijd een achteruitrijcamera waarop je dit kunt zien? Of zit dit niet op alle modellen?

Ik ben ook even aan het inlezen over laden ed, omdat ik daar natuurlijk nog geen ervaring mee heb. Ik zie daar nog weleens wisselende volgorden - eerst auto aansluiten en de ander zegt eerst de laadpaal aansluiten, wat is nou de juiste volgorde?
Achteruitrijcamera heb je inderdaad en dat werkt prima voor het parkeren. De voorkant echter niet, je hebt geen bumper camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
m.eddy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Woot! Interessant!
Mijn vrouw vervloekt dit ding ook, maar gelukkig is hij eenvoudig los te halen. En ik gebruik hem dus eigenlijk alleen bij ritjes van >1,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 12:26
WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Dan zou ik nog eens even in de handleiding kijken:

CAUTION
Use the release cable only in situations where you can not release the charge cable using the usual methods. Continuous use can damage the release cable or charging equipment.
De handleiding heb ik nog nooit bekeken O-)
Op welke manier kan deze schade aanrichten? Qua stroom of ook echt fysieke schade?
Want ik trek die kabel nooit als er nog stroom op de kabel zit. En ik heb dit intussen al vrij vaak gedaan zonder enige problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88

Je hebt idd de achteruit rij camera, maar niet de vooruit camera.
Als je naar achteren rijd en je ziet dat je nog heel veel ruimte hebt en je auto piept als een gek dan parkeert dat wat minder lekker zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Wanneer heb je die testrit gedaan? Want die radar is al lang uitgeschakeld. Zeker meer dan een half jaar al.
Mijn M3 heeft radars, maar die doen niets omdat ze softwarematig uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this

De volgorde voor te starten met laden maakt in principe niet uit, ik heb al alle volgordes gedaan en ze werken allemaal.
Het is meer het stoppen dat belangrijker is, als je stopt met laden voor de auto unlocked is, blijft je laadkabel in de auto vastzitten. En dan mag je de app openen om de kabel te unlocken, of in de auto stappen om via het scherm de kabel te unlocken. Of 3e optie die ik doe (maar de handleiding afraadt) de kabel er manueel uit trekken via de nood unlock manier. Ik doe die manier omdat die het snelst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Iemand toevallig deze ali express hud én de s3xy buttons?

Vraag me of of het allemaal past met die stekkers onder de midden console.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:41
Iemand enig idee wat ik qua verbruik mag verwachten bij aankomende vakantierit naar Tsjechië.

M3 rwd 2023
Dakkoffer
Fietsendrager (racefiets, damesfiets, 2 kinderfietsen)
110-120 km/h

De Tesla is er zelf nog niet, verwacht/hoop ik aankomende week te kunnen afhalen in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XPS15 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:58:
Iemand enig idee wat ik qua verbruik mag verwachten bij aankomende vakantierit naar Tsjechië.

M3 rwd 2023
Dakkoffer
110-120 km/h

De Tesla is er zelf nog niet, verwacht/hoop ik aankomende week te kunnen afhalen in Tilburg.
Wel wat lastig in te schatten. Bij 120 doet een Model 3 met 18 inch en covers een 16-17kWh bij 120? Denk dat er zo een 30% bij komt. Dus zeg een 21-22 kWh/100km. Ik zou zelf de ABRP referentiewaarde keer 1.3 doen en obv plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-07-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman

M3 rwd 2023
Dakkoffer
110-120 km/h

God is lastig, ik denk dat je gemiddeld zo'n 300 km kan rijden voor je aan de SuC moet, maar zodra je de bergen in gaat kan het enorm fluctueren. (in na of voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

M3 rwd 2023
Dakkoffer
110-120 km/h

Model Y met aanhanger van 750kg met daarop fietsen deed 240 Wh/km over 1000km naar zuid Frankrijk met CC van huis tot bestemming op 100 (of lager waar de Max snelheid lager was), door rijden in de nacht gemiddelde snelheid van 95 gehaald op alle stukken tussen laden. Ik heb zelf in verleden met fietsendrager achter de Y gemerkt dat verbruik rond 225 lag, maar net als alles met EV neemt dat exponentieel toe of af met je rechtervoet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
thetakman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:11:
[...]

God is lastig, ik denk dat je gemiddeld zo'n 300 km kan rijden voor je aan de SuC moet, maar zodra je de bergen in gaat kan het enorm fluctueren. (in na of voordeel)
300km zonder enige extra weerstanden neem ik aan? Met kofferdak en fietsen achterop lijkt mij dat wel straf voor een RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:14:
[...]

De handleiding heb ik nog nooit bekeken O-)
Op welke manier kan deze schade aanrichten? Qua stroom of ook echt fysieke schade?
Want ik trek die kabel nooit als er nog stroom op de kabel zit. En ik heb dit intussen al vrij vaak gedaan zonder enige problemen.
Het is er niet voor bedoeld, het kan sneller slijten of kapot gaan.
Hetzelfde alsof je de deur van binnenuit altijd met de noodknop open maakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
this schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:31:
[...]

300km zonder enige extra weerstanden neem ik aan? Met kofferdak en fietsen achterop lijkt mij dat wel straf voor een RWD.
Je kan redelijk over de 400KM rijden met een volle accu (100-110 op de cruise snelweg)
Ik schat zo rond de 300 of iets daar tegen aan met dakkoffer / fietsendrager (25%ish minder range)

Wederom is dit heel erg lastig, collega van me rijdt al 2 weken met z'n dakkoffer op de MY rond om te kijken wat het met de range doet, en op een volle accu op lange snelweg kilometer gaat er maar 5-7% vanaf. Maarja dat is een gestroomlijnde dakkoffer. Pak je een vierkant hokt en 4 fietsen achterop die helemaal dicht zijn in de wielen en dus wind vangen en dan de berg op. Tjah dan haal je de 180km niet eens.

Het is gewoon erg lastig, gewoon even paar weken van te voren uitproberen wat het met je accu doet in combinatie met je persoonlijke rijstijl en dat zal veel beter beeld geven dan wat toetsenbord helden die wat roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
thetakman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Je kan redelijk over de 400KM rijden met een volle accu (100-110 op de cruise snelweg)
Ik schat zo rond de 300 of iets daar tegen aan met dakkoffer / fietsendrager (25%ish minder range)

Wederom is dit heel erg lastig, collega van me rijdt al 2 weken met z'n dakkoffer op de MY rond om te kijken wat het met de range doet, en op een volle accu op lange snelweg kilometer gaat er maar 5-7% vanaf. Maarja dat is een gestroomlijnde dakkoffer. Pak je een vierkant hokt en 4 fietsen achterop die helemaal dicht zijn in de wielen en dus wind vangen en dan de berg op. Tjah dan haal je de 180km niet eens.

Het is gewoon erg lastig, gewoon even paar weken van te voren uitproberen wat het met je accu doet in combinatie met je persoonlijke rijstijl en dat zal veel beter beeld geven dan wat toetsenbord helden die wat roepen.
Gemiddeld 110-120 (wat ik niet verwacht dat je zult redden) vermoedelijk zo'n 200/220 km met al die zooi erop.

In de praktijk zal je gemiddelde lager liggen, dus verwacht rond de 250-280 wel dat je kunt redden.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct

Voorin is er geen camera, achteruitrijcamera zit altijd in alle modellen.

Laden kan per laadpaal verschillen, maar in het algemeen maakt niet uit of je eerst de laadpaal aansluit of de auto. Wel vereisen ze soms dat je eerst met je pasje langs de reader loop, voordat je de kabel aansluit op de laadpaal. Bijv bij fastned is het pasje wel belangrijk.

Met eruit halen vraagt het wel bepaalde volgorde want anders werkt het niet zo lekker. Je moet met name de auto eerst ontgrendelen bijv door een deur te openen (kofferbak telt nietook!), daarna pasje langs de laadpaal, dan ontgrendelt ie zowel de laadpaal en de laadpoort van de auto. Zo kan je dan de kabel direct eruithalen van beide kanten. (laadkabel met release button/ s3xy button uitgezonderd, want dat is gewoon met knopje los)
tomic schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:31:
Iemand toevallig deze ali express hud én de s3xy buttons?

Vraag me of of het allemaal past met die stekkers onder de midden console.
Volgens mij past het wel want Bjorn en Shiva heeft meerdere dingen altijd lopen, ik weet alleen niet of ze het ook netjes dicht krijgen dat plastic klepje. Ik had zoiets ook overwogen maar na 1 week besef ik dat ik het niet mist. Want de speedometer op de linker bovenkant van scherm is gewoon binnen mijn peripheral vision. Sterker nog, ik vind naar beneden kijken onder de stuur om de "ouderwetse" speedometer te bekijken veel meer als afleiding want het is juist buiten je peripheral vision.

M3 rwd 2023
Dakkoffer
110-120 km/h

Dakkoffer gaat je veel kosten qua verbruik, vooral boven 100km/h. Er zijn ook trekhaakkoffers die juist range "toevoegen" zoals deze https://www.thule.com/nl-...hule-arcos-box-m-_-906100. Want blijkbaar door een soort longtail effect te creeren, is het aerodynamischer en dus meer range. Neem het met korreltje zout ofc.
Maar je heb de trekhaak al nodig voor de fiets zie ik. Dus daar gaat niet. Zelf ook geen ervaring met dakkoffers, dus kan de anderen wellicht verder helpen.
Wat ik me wel afvraag is of je al gekeken heb hoeveel ruimte je heb in de Model 3. Met de frunk en ondertrunk heb je totaal 649 liter. Dat is echt fors. Misschien heb je die dakkoffer niet meer nodig? Puur als een idee, want je weet het beste hoeveel ruimte je nodig hebt.

[ Voor 1% gewijzigd door SirLct op 20-07-2023 11:48 . Reden: kofferbak openen tellen ook mee om laadsessie te kunnen stoppen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
SirLct schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Voorin is er geen camera, achteruitrijcamera zit altijd in alle modellen.

Laden kan per laadpaal verschillen, maar in het algemeen maakt niet uit of je eerst de laadpaal aansluit of de auto. Wel vereisen ze soms dat je eerst met je pasje langs de reader loop, voordat je de kabel aansluit op de laadpaal. Bijv bij fastned is het pasje wel belangrijk.

Met eruit halen vraagt het wel bepaalde volgorde want anders werkt het niet zo lekker. Je moet met name de auto eerst ontgrendelen bijv door een deur te openen (kofferbak telt niet!), daarna pasje langs de laadpaal, dan ontgrendelt ie zowel de laadpaal en de laadpoort van de auto. Zo kan je dan de kabel direct eruithalen van beide kanten. (laadkabel met release button/ s3xy button uitgezonderd, want dat is gewoon met knopje los)
Kofferbak telt toch wel? Ik doe alleen de kofferbak open vooraleer ik de laadsessie eindig en de laadpoort unlockt dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
this schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:28:
Wanneer heb je die testrit gedaan? Want die radar is al lang uitgeschakeld. Zeker meer dan een half jaar al.
Mijn M3 heeft radars, maar die doen niets omdat ze softwarematig uitgeschakeld zijn.
Exact 1 jaar geleden

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zal afhangen van de auto die je destijds gereden hebt. Al heb ik verder met de AP geen grote issues zonder radar. Ik was huiverig maar het gaat eigenlijk wel prima. Het is meer irritant dat de ruitenwisser verplicht aan gaat en dat je nog maar 140 kunt op de AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 21:42
SirLct schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Met eruit halen vraagt het wel bepaalde volgorde want anders werkt het niet zo lekker. Je moet met name de auto eerst ontgrendelen bijv door een deur te openen (kofferbak telt niet!), daarna pasje langs de laadpaal, dan ontgrendelt ie zowel de laadpaal en de laadpoort van de auto. Zo kan je dan de kabel direct eruithalen van beide kanten. (laadkabel met release button/ s3xy button uitgezonderd, want dat is gewoon met knopje los)
Ik wil even wat dingen toeveogen aan bovenstaande. Fastned is een pasje potentieel niet belangrijk. Je kan namelijk gewoon de laadkabel in de auto stoppen en hij laad direct net zoals bij een Supercharger. Dit gaat namelijk via het Autocharge principe, via de code die CCS meegeeft. Een aanrader als je het mij vraagt.
In 2016 hebben Fastned en laderfabrikant ABB hun krachten gebundeld om super eenvoudig snelladen voor alle elektrische autorijders mogelijk te maken. Vóór deze samenwerking konden alleen Tesla-rijders op het Supercharger-netwerk genieten van dit niveau van gemak. Maar Fastned en ABB wilden dat iedereen een gedoe-vrije laadervaring heeft, dus maakten ze dit mogelijk voor alle elektrische voertuigen.

We hebben een heel jaar besteed om Autocharge te ontwikkelen en te testen, en in oktober 2017 hebben wij het met veel enthousiasme uitgerold voor onze klanten. Sindsdien is het een enorme hit - in slechts één jaar werden bijna 150.000 Autocharge-sessies gestart door onze klanten, zonder dat er een RFID-kaart of app voor nodig was.
Verder kan ik bij palen van Allego eerst de kabel daar in en daarna in mijn auto zonder problemen. Bij andere palen o.a. orangecharging moet ik eerst in de auto de kabel doen en daarna in de paal anders doet hij het steeds niet.

Overigens als de auto klaar is met laden doe ik de kofferbak open (telt bij mij blijkbaar wel?), pasje langs paal en dan de laadkabel in de laadruimte ondervloer.

[ Voor 18% gewijzigd door Oekol op 19-07-2023 14:42 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 22:07
De autopilot gebruikt radar niet meer, ook als deze wel in de auto aanwezig is. AP heeft nooit iets met ultrasoon gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 19-07-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
Momenteel nog geen Tesla Model 3 aangeschaft maar één van mijn pijnpuntjes zoals hierboven is toch ook het verbruik op reis. Meebepaald de combinatie Model 3 Rwd met een fietsdrager op de trekhaak met daarop 2 carbon racefietsen ... Geen enkel idee wat ik met deze combinatie moet verwachten kwa verbruik. Cruisesnelheid is meestal 110 km/u bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:38
FrE911 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:04:
Momenteel nog geen Tesla Model 3 aangeschaft maar één van mijn pijnpuntjes zoals hierboven is toch ook het verbruik op reis. Meebepaald de combinatie Model 3 Rwd met een fietsdrager op de trekhaak met daarop 2 carbon racefietsen ... Geen enkel idee wat ik met deze combinatie moet verwachten kwa verbruik. Cruisesnelheid is meestal 110 km/u bij mij.
Als je er dingen achter/bovenop gaat plaatsen dan heb je met een EV altijd meer verbruik. Denk niet dat er andere merken zijn die het per definitie (veel) beter doen. Meer weerstand is simpelweg meer verbruik. Dus als je in de markt bent voor een EV is deze uitdaging er sowieso.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Altijd lastig, maar 1 ding is zeker. De Tesla is het meest efficienste van alle EV's kwa range en gebruik.

Wellicht een LR nemen als je echt meer dan 400+ moet rijden op 1 accu met fietsen achterop.
En anders tjah... dan duurt je vakantie ritje een uurtje of anderhalf langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ongeveer 200Wh/km is mijn recente ervaring. Zelf kruissnelheid 140 km/h aangehouden in Frankrijk paar weken terug en dat was ongeveer 250-260Wh/km. In ABRP zag ik toen als “referentieverbruik” bij 110km/h die 200Wh/km staan, dus dat zou redelijk accuraat moeten zijn.

Dit was met twee aluminium stadsfietsen met een loopfiets ertussen (30kg totaal), maar het grootste verschil is luchtweerstand niet gewicht.

Die 400+km die hierboven genoemd wordt ga je dus nevernooit halen helaas, ook niet met een LR (heb ik). Reistijdoptimalisatie zit ‘m ook meer in de accu tussen 5-60/70% houden dan zoveel mogelijk km’s op een (volle) lading rijden.

Persoonlijk kies ik er (dus) voor om gewoon lekker een tempo te rijden dat het verkeer toelaat en dan maar 1-2x vaker te stoppen.

[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 19-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
DaCoTa schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:01:
[...]

De autopilot gebruikt radar en sensoren niet meer, ook al zitten ze er nog wel op.
Gebruikt de sensoren niet meer? Deed de AP dat dan ooit? Enkel de radar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
this schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Kofferbak telt toch wel? Ik doe alleen de kofferbak open vooraleer ik de laadsessie eindig en de laadpoort unlockt dan gewoon.
Bij mij niet, maar misschien na een update wel? Of misschien een instelling a-la "unlock all doors if trunk is unlocked" oid? Ik zal straks even testen. Vond het idd onhandig want je gaat de kabel id kofferbak stoppen en niet op de stoelen :D
Oekol schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Ik wil even wat dingen toeveogen aan bovenstaande. Fastned is een pasje potentieel niet belangrijk. Je kan namelijk gewoon de laadkabel in de auto stoppen en hij laad direct net zoals bij een Supercharger. Dit gaat namelijk via het Autocharge principe, via de code die CCS meegeeft. Een aanrader als je het mij vraagt.

Overigens als de auto klaar is met laden doe ik de kofferbak open (telt bij mij blijkbaar wel?), pasje langs paal en dan de laadkabel in de laadruimte ondervloer.
Die van mij werkt niet zo bij Fastned, ik zie dat je de Fastned app nodig heb, maar ik heb zo'n mtc pasje van leasemij, kan ik dat koppelen in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
SirLct schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Bij mij niet, maar misschien na een update wel? Of misschien een instelling a-la "unlock all doors if trunk is unlocked" oid? Ik zal straks even testen. Vond het idd onhandig want je gaat de kabel id kofferbak stoppen en niet op de stoelen :D

[...]

Die van mij werkt niet zo bij Fastned, ik zie dat je de Fastned app nodig heb, maar ik heb zo'n mtc pasje van leasemij, kan ik dat koppelen in de app?
Si. Dat is het hele punt. Je laadpas staat een nummer op die koppel je eenmalig in de fastned app en dan start je de eerste keer als je er staat de laadsessie via de app. Et voila. In vervolg lekker zoals bij Tesla. Ze hebben een how-to op de website staan. Vrij makkelijk.

Wat betreft de kofferbak heeft nog nooit anders gewerkt bij mij. Maar heb altijd m'n mobiel bij, welke m'n sleutel ook is dus hij herkent vast iets.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 19-07-2023 15:24 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Oekol schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Si. Dat is het hele punt. Je laadpas staat een nummer op die koppel je eenmalig in de fastned app en dan start je de eerste keer als je er staat de laadsessie via de app. Et voila. In vervolg lekker zoals bij Tesla. Ze hebben een how-to op de website staan. Vrij makkelijk.

Wat betreft de kofferbak heeft nog nooit anders gewerkt bij mij. Maar heb altijd m'n mobiel bij, welke m'n sleutel ook is dus hij herkent vast iets.
Thanks, ik ga het proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
thetakman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Ik zou wat voorzichtiger zijn met dit soort getallen hoor: capaciteit van RWD is 57.5 kWh. SuC laden van zeg eens 10-80%, geeft 40 kWh bruikbaar

Dan moet je voor 300 km 134 Wh/km rijden. Wat echt HEEL enthousiast is met koffer EN fietsendrager op 120 km/h

Ik denk dat het meer in @Inspired z'n getal komt van 200 Wh/km met die set-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
JohanB schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Ik zou wat voorzichtiger zijn met dit soort getallen hoor: capaciteit van RWD is 57.5 kWh. SuC laden van zeg eens 10-80%, geeft 40 kWh bruikbaar

Dan moet je voor 300 km 134 Wh/km rijden. Wat echt HEEL enthousiast is met koffer EN fietsendrager op 120 km/h

Ik denk dat het meer in @Inspired z'n getal komt van 200 Wh/km met die set-up
Exact… Reken ook nog op x% degradatie en eventueel wind tegen..

Zelfs met de LR zou je “normaal” bij die situatie geen 300km behalen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 02:26

aex351

I am the one

[...]

De Volvo V40 heeft redelijk korte stoelen. Volgens mij is dat een eigenschap van Volvo. Want dat was destijds voor mij één van de redenen om de V40 niet te nemen. Audi/BMW/Mercedes met sportstoelen zijn stuk voor stuk dieper en hebben een uitschuifbaar zitvlak. Hetzelfde voor de stoelen van de Golf, Passat en Polo. Alleen die hebben geen uitschuifbaar zitvlak.

Je kijkt dus waarschijnlijk naar de 'verkeerde' merken :)

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
[...]

Ik rij nu 3 maanden met de Y, en heb net 2000 km gereden op vakantie in een paar dagen. Met mijn 195cm heb ik geen enkel probleem met de stoelen (en ik kom uit een Volvo V90).

De ruimte ‘onder de koffer’ gebruik ik zowat elke keer ik boodschappen doe.
Als je daar 2 grote zakken met boodschapin in zet, dan blijven die mooi staan, en niks valt om.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
Tommie12 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:24:
[...]

Ik rij nu 3 maanden met de Y, en heb net 2000 km gereden op vakantie in een paar dagen. Met mijn 195cm heb ik geen enkel probleem met de stoelen (en ik kom uit een Volvo V90).

De ruimte ‘onder de koffer’ gebruik ik zowat elke keer ik boodschappen doe.
Als je daar 2 grote zakken met boodschapin in zet, dan blijven die mooi staan, en niks valt om.
Dat diepe vak is bij ons ook het deel van de achterbak (van onze m3) wat we veruit het meeste gebruiken.
Laadkabel ligt bij ons in de frunk, aangezien we thuis een vaste kabel aan de lader hebben. Mocht je veel publiek laden dan kan ik me voorstellen dat je de onderbak voor de kabel gaat gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Yep! Bak onder de laadvloer wordt veel gebruikt. Oa voor laadkabel, maar ook voor de boodschappen tassen zodat het niet omvalt. De frunk daarentegen wordt gebruikt voor de ikea babystoel zodat we altijd overal in elk restaurant een stoel hebben maar ook voor afhaal eten zoals patat wat erg ruikt. Scheelt weer geur in je auto.

Pagina: 1 ... 57 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: