Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 500 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.974 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:13
Misschien meer de 7-zits, ben zelf ook wel benieuwd naar de kofferbak ruimte achterin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:05
njiwedu0b schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:50:
[...]

Misschien meer de 7-zits, ben zelf ook wel benieuwd naar de kofferbak ruimte achterin.
Je kunt de achterbank naar voren schuiven dus qua kofferbak ruimte is deze iets flexibeler inzetbaar in de zin van iets achter kwijt kunnen zonder dat de bank dichtgeklapt hoeft te worden. Qua ruimte is het gelijkwaardig aan de 5 zits misschien scheel het 20 liter maar meer dan dat kan het voor mijn gevoel niet zijn. Wel mis je het ondercompartiment waar nu in de plaats de rugleuningen in zijn verwerkt. Check YouTube voor video’s kofferbak ruimte.

Ik was eigenlijk content met het MY 2023 model, maar met 2 koters en grootouders sprak de inzetbaarheid van de 2 extra zetels mij wel aan en vandaar ook de switch. Ik weet dat Tesla onderhuids dingen aanpast. Van de stoelen is wel des Tesla van processen stroomlijnen de stoel van MY komt tenslotte van de M3. Dus highland en MY 1 stoelmodel (minus koeling)? Dat het onderstel zo anders zou zijn had ik echt niet verwacht en dit komt dan als een leuke extra. Wat betreft panel gaps heb ik de auto echt goed geïnspecteerd en ik moet zeggen dat ze dit goed voor elkaar hebben in Berlijn!

[ Voor 4% gewijzigd door sawtomyer op 28-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:31
Michieas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:16:
Vandaag de volgende Model 3 aangeschaft:
- Model 3 (overgang model) (MIC)
- Standard range (440km)
- Nov 2020 eerste inschrijving
- LFP accu
- Geen matrix koplampen
- USB-C uitgevoerd
- Geen warmtepomp (resistief cabine verwarming)

Het lijkt dus een beetje een raar model met enkele 2021 upgrades en sommige upgrades niet.
De prijs was hetzelfde als de andere modellen maar met een iets hogere KM stand (103.000) en een onverzorgde buitenkant welke denk ik met een goede polijstbeurt goed op te lossen is.
Nu op zoek naar wat nuttige accesoires.

Voorheen zelf een M3 LR gereden tot 220.000km met weinig problemen en daardoor de keuze wel durf te maken voor een M3 met LFP en 100k km.
Hopelijk blijft hij zo goed als mijn LR.
Bijzonder modelletje inderdaad, en overstijgt voor mijn gevoel hoe lang ze die 52,5kWh LFP pakketten hebben geleverd. Want eind 21 is er die tussen-refresh geweest met 60kWh LFP, Warmtepomp etc.

Ik dacht dat ze die pakketten maar een half jaartje geleverd hadden oid.

In any case: Veel mooie kilometers! O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:41
bert pit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:08:
[...]

Daar zou ik een service verzoek voor inschieten, want bij goede belijning moet hij strak sturen.
Hij heeft daar geen AP aan he. Leunt puur op de assistentie die ervoor moet zorgen dat die niet de rijstrookafbakening overschrijd door stuuringrepen te plegen. Die pingpongt inderdaad als een gek. Zet AP maar eens uit in je auto en ga eens op de snelweg rijden en niet sturen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 28-12-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
Mar.tin schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:12:
[...]

Bijzonder modelletje inderdaad, en overstijgt voor mijn gevoel hoe lang ze die 52,5kWh LFP pakketten hebben geleverd. Want eind 21 is er die tussen-refresh geweest met 60kWh LFP, Warmtepomp etc.

Ik dacht dat ze die pakketten maar een half jaartje geleverd hadden oid.

In any case: Veel mooie kilometers! O+
Ja het is een rare combinatie. En sport tussen tussen refresh 🤷🏼‍♂️
Ik had eigenlijk gedacht dat er een WP in zou zitten maar kon dit niet verifiëren via VIN.
Accu pakket zal nog even moeten blijken wat er in zit. Eens keer goed leegrijden en opladen.
Hopelijk hoofd de LFP zich goed. Heb er nog niks slechts over gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michieas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:17:
[...]

Ik had eigenlijk gedacht dat er een WP in zou zitten maar kon dit niet verifiëren via VIN.
Accu pakket zal nog even moeten blijken wat er in zit. Eens keer goed leegrijden en opladen.
Mja, Tesla doet random gewoon aanpassingen. De WP kwan in Q1 2021 naar de SR+. De 60kWh LFP Q4 2021. Je moet echt goed je huiswerk doen of tijdens de proefrit ook alles checken. Maakt het wel wat lastiger.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:24
Michieas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:17:
[...]

Kan je gewoon checken door via het scherm te klikken op software en dan klikken op aanvullende voertuig informatie. Daar kan je zien of je wel of geen warmtepomp hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaZwX8lXzuIiozmxVDQBAt3PgJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuO0ckUqcVEsziMftIF8HEvr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door shinken82 op 29-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:52
Vraag voor de ervaringsdeskundigen en kenners van Tesla’s hier.

Even uitleggen. We rijden nu een Tiguan diesel met motor varme aangezien deze meerdere maanden per jaar in Lapland gebruikt wordt. Temperaturen van -20/-25 zijn redelijk standaard. Vandaar de motor verwarming aangezien de motor anders kans heeft op bevriezing. Vorig jaar genoeg ellende mee gehad toen er nog geen motor verwarming op zat.

Nu vraag ik me af. In hoeverre is een tesla geschikt bij veel gebruik in zeer lage temperaturen? Te denken aan -15/-20/-25.

Ik zie ze hier wel rond rijden maar niet heel veel. Meeste auto’s zijn gewoon benzine auto’s. Ivm kleinere kans op bevriezing.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:05
TheKerremenke schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:02:

Even uitleggen. We rijden nu een Tiguan diesel met motor varme aangezien deze meerdere maanden per jaar in Lapland gebruikt wordt. Temperaturen van -20/-25 zijn redelijk standaard. Vandaar de motor verwarming aangezien de motor anders kans heeft op bevriezing. Vorig jaar genoeg ellende mee gehad toen er nog geen motor verwarming op zat.

Nu vraag ik me af. In hoeverre is een tesla geschikt bij veel gebruik in zeer lage temperaturen? Te denken aan -15/-20/-25.

Ik zie ze hier wel rond rijden maar niet heel veel. Meeste auto’s zijn gewoon benzine auto’s. Ivm kleinere kans op bevriezing.
Zie: YouTube: Sleeping in 2021 Tesla Model 3 in -26°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Ik weet niet hoeveel verschil er is met Noorwegen, maar daar is al >90% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. Dus lijkt me dat het wel mogelijk is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

Voor ervaring zou ik eens proberen dezelfde vraag op een Noors of Canadees forum te plaatsen. In Noorwegen is de MY de best verkochte auto.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online

Hier nog een voorbeeld:
YouTube: "Starting" a Tesla in -34C Cold Canadian Winter

Zijn iphone kapt er mee in de kou, de tesla is binnen een paar minuten op temperatuur en klaar om te gaan 8) Youtube staat vol met tesla's in extreme kou.

https://www.youtube.com/r...a+in+extreme+cold+weather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:00:
[...]

Hier nog een voorbeeld:

Zijn iphone kapt er mee in de kou, de tesla is binnen een paar minuten op temperatuur en klaar om te gaan 8) Youtube staat vol met tesla's in extreme kou.

Merci. Dan vanavond maar eens YouTube aan slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38
Had 'm nog niet gezien, maar dit is toch gedoemt om te mislukken? Wind er onder en weg?
Tot 38km/u klinkt als redelijk veel maar toch...

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/luifel-model_y

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 29-12-2024 12:30 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:29:
Had 'm nog niet gezien, maar dit is toch gedoemt om te mislukken? Wind er onder en weg?

Ook wel slim van de banden over de lak van een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:50
Oekol schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:29:

Misschien met wat scheerlijnen.

Dus ermee rijden kan niet?
Waarschuwing: Gebruik de luifel voor Model Y alleen als het voertuig is uitgeschakeld.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:33:
[...]

[...]
Die zal je dan zelf moeten maken inclusief eventuele gaten. Het komt zonder scheerlijnen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:32:
[...]

Ook wel slim van de banden over de lak van een Tesla.
Ja als dat een beetje heen en weer gaat is 't vragen om krassen dunkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
RaRo74 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:33:
[...]

[...]
Ik gok dat die op de windsnelheid doelt en niet de snelheid van de auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:01:
[...]

Het ligt niet aan jou, ik was er in ieder geval ook mee aan het stoeien.
Ik moest: LM vragen om bestuurdersaccount aan te maken zodat mijn telefoon aan de auto gekoppeld kon worden. Daarna lokaal profiel aanmaken (met de bug dat je heel snel de naam moet invoeren) en vervolgens easy entry aanzetten. Waarna een easy entry profiel gemaakt wordt. Vervolgens lijkt het alsof je spiegels en stuur kunt instellen, die instellingen komen in het easy entry profiel. Maar als je terug gaat naar het hoofdmenu krijg je opeens de vraag of de telefoon aan het profiel gekoppeld kan worden en als je een instelling (stuur, stoel, spiegel) wijzigt dan krijg je de vraag om het op te slaan in het profiel. Vind het allemaal maar omslachtig.

Logischer proces imho: klik op profiel aanmaken en log in met je tesla account. Klaar. Misschien alle instellingen die onder het profiel vallen in een overzichtje hebben.
En nu stonden opeens twee extra profielen ertussen op basis van tesla-account. De lokale profielen maar weer eruit gegooid…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Overweeg over te stappen van een Lynk & Co 01 naar een Model 3, maar al die verhalen over phantom braking bij TACC zijn niet bepaald motiverend (de 01 heeft hier in zijn geheel geen last van). Zijn er mensen die een soortgelijke overstap hebben gemaakt en tevreden/ontevreden zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
Frash schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:25:
Overweeg over te stappen van een Lynk & Co 01 naar een Model 3, maar al die verhalen over phantom braking bij TACC zijn niet bepaald motiverend (de 01 heeft hier in zijn geheel geen last van). Zijn er mensen die een soortgelijke overstap hebben gemaakt en tevreden/ontevreden zijn?
Vaak be-j te bange. Geloof toch niet alles wat die mensen die overgestapt zijn uit hun Dacia Sandero met alleen een snelheidslimiter zeggen. Ik had al in m'n golf jaren geleden dat die soms iets ziet wat ik niet zie. Gebeurd heel weinig en als dat de reden is dat je de auto laat staan dan is dat jouw goedrecht. Ik ben blij met elke kilometer die ik rij in de MY. Beste auto die we ooit gehad hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voorafgaand aan mijn MY heb ik enorm veel merken met varianten van adaptieve cc, lane assists in passieve en actieve vormen, file assistenten, etc etc gereden en ervaren.

Mijn MY doet alles beter.
Persoonlijk snap ik alle kritieken niet.
Ik denk zelfs dat degenen die zulke slechte ervaringen hebben mbt binnen lijnen blijven rijden, phantom brakes, autopilot (beta), etc misschien eens een nieuwe calibratie moeten laten doen.

Ik heb nu 15dkm gereden en elke rit is een genot.
Heeeeel af en toe remt hij wel eens voor een voertuig/object waarvan ik zelf denk dat dat niet echt had gehoeven. Er is in mijn woonwerk traject één bochtje in een polderweg waar hij op tacc altijd onverklaarbaar van 80 naar ~40 gaat (weet ik, vang ik op met een tijdig tikje op stroompedaal), maar nooit ervaar ik harde tanden in het dashboard ingrepen.

Gisteren nog een heen-terug rit van 3 uur/300km gemaakt waarbij ik eigenlijk nonstop op de grote wegen autopilot aan heb gehad.
Niet één keer heb ik moeten ingrijpen. Ik heb al die úúren een vingertje op mijn stuur laten rusten. Nooit een wiebel/kracht moeten geven aan het stuur. Ik kom riant om me heen kijken. Naar het scherm kijken gaf pas na +10sec een melding dat ik op de weg moet letten, etc. etc.
Dat... Plus ál het comfort (stuur en stoel lekker warm, goede audio, perfecte navi, perfecte infotainment, etc etc) geven mij alles wat ik wil.

Soms denk ik ook wel eens dat men niet goed weet hoe Tesla's werken. Dat ze een vorm van actieve lane assist door de war halen met autopilot etc.

Je moet sowieso de tacc/autopilot hendel op 2x trekken instellen. Autopilot sturen beta aan. Snelheids instelling huidige snelheid. Marge vast. Snelheids waarschuwing scherm. Limiet relatief. Fcw laat. Rijstrook overschrijding preventie uit. Rijstrook preventie in noodgevallen aan. Automatic emergency braking aan. Obstacle aware acceleratie uit. Geluid groen licht aan. Stopmodus op stilstaan.

Ik ervaar echt een enorm ontspannen en alles begerende one pedal EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:50
Allewijn schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:55:
[...]

Voorafgaand aan mijn MY heb ik enorm veel merken met varianten van adaptieve cc, lane assists in passieve en actieve vormen, file assistenten, etc etc gereden en ervaren.

Ik denk zelfs dat degenen die zulke slechte ervaringen hebben mbt binnen lijnen blijven rijden, phantom brakes, autopilot (beta), etc misschien eens een nieuwe calibratie moeten laten doen.

Heeeeel af en toe remt hij wel eens voor een voertuig/object waarvan ik zelf denk dat dat niet echt had gehoeven. Er is in mijn woonwerk traject één bochtje in een polderweg waar hij op tacc altijd onverklaarbaar van 80 naar ~40 gaat (weet ik, vang ik op met een tijdig tikje op stroompedaal), maar nooit ervaar ik harde tanden in het dashboard ingrepen.

Gisteren nog een heen-terug rit van 3 uur/300km gemaakt waarbij ik eigenlijk nonstop op de grote wegen autopilot aan heb gehad.
Niet één keer heb ik moeten ingrijpen. Ik heb al die úúren een vingertje op mijn stuur laten rusten. Nooit een wiebel/kracht moeten geven aan het stuur. Ik kom riant om me heen kijken. Naar het scherm kijken gaf pas na +10sec een melding dat ik op de weg moet letten, etc. etc.
Dat... Plus ál het comfort (stuur en stoel lekker warm, goede audio, perfecte navi, perfecte infotainment, etc etc) geven mij alles wat ik wil.

Soms denk ik ook wel eens dat men niet goed weet hoe Tesla's werken. Dat ze een vorm van actieve lane assist door de war halen met autopilot etc.

Je moet sowieso de tacc/autopilot hendel op 2x trekken instellen. Autopilot sturen beta aan. Snelheids instelling huidige snelheid. Marge vast. Snelheids waarschuwing scherm. Limiet relatief. Fcw laat. Rijstrook overschrijding preventie uit. Rijstrook preventie in noodgevallen aan. Automatic emergency braking aan. Obstacle aware acceleratie uit. Geluid groen licht aan. Stopmodus op stilstaan.

Herkenbaar in alles wat je zegt :)

Nu na 1 jaar en 35k km nog steeds erg tevreden :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Phantom brakes vallen bij mij mee. Hij wil nog wel eens afremmen maar dat heeft dan wel een bepaalde oorzaak. Weet ook niet hoe andere moderne auto's het doen. Volgende irritatie punten heb ik met de Y.
  • Geen simpele ACC met radar. Altijd "traffic aware" en in de mist heb je niks. Soms wil ik ook gewoon een "domme" ACC zonder alle trafic aware gedoe. Kan dus niet.
  • (Vracht)auto iets in je baan >> auto remt af.
  • Af en toe random verlaging van de ingestelde snelheid op de snelweg. Rij bv 115 en dan ineens bij bepaalde punten terug naar 100.
  • Regensensor blijft matig.
  • Geen dedicated parkeersensoren. Werkt best aardig nu maar geef mij maar sensoren.
  • Lezen van snelheidsborden laat te wensen over > dus soms afremmen door onjuiste snelheid.
  • Bepaalde zaken qua software dom. Ruitenwisser handmatig aangezet dan kun je 5s niet aan je scroll wieltje voor het volume draaien. Navi pakt de kortste route en ik wil de snelste. Beide niet aan te passen blijkbaar.
Maar zo zal elke auto wel iets hebben. Tesla is veel voor weinig. Beetje de Skoda onder de BEVs.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 29-12-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:08:
[...]

Volgende irritatie punten heb ik met de Y.
  • Bepaalde zaken qua software dom. Ruitenwisser handmatig aangezet dan kun je 5s niet aan je scroll wieltje voor het volume draaien. Navi pakt de kortste route en ik wil de snelste. Beide niet aan te passen blijkbaar.
Dan valt me het toch tegen van zo'n slimme bestuurder dat je ipv scrollt niet een keer geklikt het met je scrollwheel. Dan sluit 't menu direct af en kan je je volume aanpassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:19:
[...]

Dan valt me het toch tegen van zo'n slimme bestuurder dat je ipv scrollt niet een keer geklikt het met je scrollwheel. Dan sluit 't menu direct af en kan je je volume aanpassen
Valt me tegen van zo'n slimme auto dat je dit gewoon niet uit kunt zetten. Helemaal als bestuurders zo vaak op het knopje moet drukken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frash
Helder, bedankt voor de input @Oekol @Allewijn @Inspired ! Klinkt in ieder geval niet als levensgevaarlijke situaties (zoals vol in de ankers met 120km/u). Geen TACC in de mist is wel weer jammer, hoewel je dan toch niet hard kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Caelorum schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:31:
@MagniArtistique derde bulletpoint onder kopje Instellingen Autopilot van de handleiding van je auto https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Zowel hier als in de auto te vinden ;)

Het is sowieso aan te raden die pagina en die hele sectie eens goed door te nemen. Op zich de hele handleiding wel, maar sowieso het stuk over AutoPilot.
Heb het gisteravond geprobeerd.. Levensgevaarlijk.

Wij wonen aan de rand van de stad maar nog wel binnen de bebouwde kom. Random remmen zonder directe aanleiding, de berm in sturen, groot licht (gaat schijnbaar ook aan?) voeren terwijl er gewoon lantaarnpalen en tegenliggers zijn.

Ik blijf wel lekker met de adaptive cruise rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
Ik heb gisteren een bijzonder vervelende en gevaarlijke situatie meegemaakt met de lane assist op de snelweg met m'n Model 3 Highland. Ik reed 100 rechtdoor op de A31 en bij de afrit op de baan rechts van mij klapte de AP ineens het stuur om naar de afrit. Dat was behoorlijk schrikken. Ik kon 'm met een harde hand terugduwen, maar had ik m laten gaan weet ik niet zo goed wat er gebeurd was, omdat het helemaal aan het einde was van de afrit bij de doorgetrokken streep. De belijning was keurig in orde; geen idee waarom dit gebeurde.

We zijn er behoorlijk van geschrokken. Ik vraag me ook sterk af of dit wel normaal is. Ik vind over de afgelopen duizenden kilometers de cruise control en lane assist bijna perfect werken op snelwegen, maar dit mag in mijn optiek nooit gebeuren; zoiets is mij nog nooit overkomen met het rijden andere auto's.

Op 80 wegen vind ik de cruise control zelf al erg slecht werken met regelmatig phantom brakes. Ik merk dat al mijn collega's met een Highland diezelfde ervaring hebben, dus ik dacht het is wel normaal, maar ik begin de indruk te krijgen dat dit een defect is. Mijn vrouw gebruikt cruise control helemaal niet op de rit naar haar werk met 80 wegen, omdat ze elke rit wel een phantom break heeft.

Hebben andere mensen wel eens zoiets meegemaakt? Wij zitten te overwegen om de Tesla in te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:35:
Ik heb gisteren een bijzonder vervelende en gevaarlijke situatie meegemaakt met de lane assist op de snelweg met m'n Model 3 Highland. Ik reed 100 rechtdoor op de A8 en bij de afrit op de baan rechts van mij klapte de AP ineens het stuur om naar de afrit. Dat was behoorlijk schrikken. Ik kon 'm met een harde hand terugduwen, maar had ik m laten gaan weet ik niet zo goed wat er gebeurd was, omdat het helemaal aan het einde was van de afrit bij de doorgetrokken streep. De belijning was keurig in orde; geen idee waarom dit gebeurde.

We zijn er behoorlijk van geschrokken. Ik vraag me ook sterk af of dit wel normaal is. Ik vind over de afgelopen duizenden kilometers de cruise control en lane assist bijna perfect werken op snelwegen, maar dit mag in mijn optiek nooit gebeuren; zoiets is mij nog nooit overkomen met het rijden andere auto's.

Op 80 wegen vind ik de cruise control zelf al erg slecht werken met regelmatig phantom brakes. Ik merk dat al mijn collega's met een Highland diezelfde ervaring hebben, dus ik dacht het is wel normaal, maar ik begin de indruk te krijgen dat dit een defect is. Mijn vrouw gebruikt cruise control helemaal niet op de rit naar haar werk met 80 wegen, omdat ze elke rit wel een phantom break heeft.

Hebben andere mensen wel eens zoiets meegemaakt? Wij zitten te overwegen om de Tesla in te leveren.
Dashcam beelden opgeslagen? Lijkt mij heel uitzonderlijk dat hij ineens gaat sturen als er geen gele/spitsstrook lijnen zijn. Zeg niet dat ik je niet geloof hoor. Maar zou graag de exacte situatie zien, en ik denk Tesla ook wel.

Bij normale belijning heb ik dit in 6 jaar Tesla niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
Ik heb gisteren een bijzonder vervelende en gevaarlijke situatie meegemaakt met de lane assist op de snelweg met m'n Model 3 Highland. Ik reed 100 rechtdoor op de A8 en bij de afrit op de baan rechts van mij klapte de AP ineens het stuur om naar de afrit. Dat was behoorlijk schrikken. Ik kon 'm met een harde hand terugduwen, maar had ik m laten gaan weet ik niet zo goed wat er gebeurd was, omdat het helemaal aan het einde was van de afrit bij de doorgetrokken streep. De belijning was keurig in orde; geen idee waarom dit gebeurde.

Misschien in het verleden wegwerkzaamheden geweest en dat er een gele of witte lijn heeft gestaan die zwart gespoten is :?
Bij nat weer ziet de auto die ook nog weleens als een lijn (of laagstaande zon). Neemt niet weg dat je je soms te barsten schrikt met dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dashcam beelden opgeslagen? Lijkt mij heel uitzonderlijk dat hij ineens gaat sturen als er geen gele/spitsstrook lijnen zijn. Zeg niet dat ik je niet geloof hoor. Maar zou graag de exacte situatie zien, en ik denk Tesla ook wel.

Bij normale belijning heb ik dit in 6 jaar Tesla niet meegemaakt.
Ik heb dat niet handmatig toen opgeslagen, dus ik denk niet meer dat ik daar iets van terug kan zien, of wel?

Het was bij deze afslag: https://maps.app.goo.gl/7WKJ9twFhTEejke5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Belecthor schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb dat niet handmatig toen opgeslagen, dus ik denk niet meer dat ik daar iets van terug kan zien, of wel?
Dit zijn van die momenten waarop ik even op de claxon druk, slaat hij ook gelijk een opname op. Niet dat ik het zo extreem heb meegemaakt gelukkig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:33
Ik heb gisteren een bijzonder vervelende en gevaarlijke situatie meegemaakt met de lane assist op de snelweg met m'n Model 3 Highland. Ik reed 100 rechtdoor op de A31 en bij de afrit op de baan rechts van mij klapte de AP ineens het stuur om naar de afrit. Dat was behoorlijk schrikken. Ik kon 'm met een harde hand terugduwen, maar had ik m laten gaan weet ik niet zo goed wat er gebeurd was, omdat het helemaal aan het einde was van de afrit bij de doorgetrokken streep. De belijning was keurig in orde; geen idee waarom dit gebeurde.

Altijd even je dashcambeelden opslaan (dat kan tot 10 minuten na het incident) en een serviceverzoek inschieten als blijkt dat het euvel niet in de situatie zit, maar in het systeem.

Kan het zijn dat je met de rechterwielen over de blokmarkering reed en de auto op het puntstuk dacht dat je de afrit probeerde te nemen? Mijn lane assist geeft trouwens lichte correcties die mij het stuur zéker niet uit de handen trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door nerovectra op 29-12-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
MagniArtistique schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:31:
[...]

Wij wonen aan de rand van de stad maar nog wel binnen de bebouwde kom. Random remmen zonder directe aanleiding, de berm in sturen, groot licht (gaat schijnbaar ook aan?) voeren terwijl er gewoon lantaarnpalen en tegenliggers zijn.

Die aanleiding heeft ie waarschijnlijk wèl, maar niet zo sterk dat jij het als reden om af te remmen ziet. Maar in de handleiding staat inderdaad dat adaptief groot licht (wat dus precies dimt op de plekken waar een zichtbare andere weggebruiker zich bevindt) automatisch aangaat als je TACC of AP aanzet. Ik zet adaptief groot licht binnen de bebouwde zelf eigenlijk altijd uit omdat het daar niet zo nuttig is. Zal wellicht na een toekomstige update nog wel eens automatisch kunnen gaan. Je kunt de lane assist overigens ook op "waarschuwing" zetten, dan ie je niet het gevoel geven dat ie de berm in wil sturen.

Als het overduidelijk een systeemfout betreft, moet je altijd dashcambeelden opslaan en een serviceverzoek inschieten. Anders leert Tesla het nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door nerovectra op 29-12-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
nerovectra schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:05:
[...]

Altijd even je dashcambeelden opslaan (dat kan tot 10 minuten na het incident) en een serviceverzoek inschieten als blijkt dat het euvel niet in de situatie zit, maar in het systeem.

Kan het zijn dat je met de rechterwielen over de blokmarkering reed en de auto op het puntstuk dacht dat je de afrit probeerde te nemen? Mijn lane assist geeft trouwens lichte correcties die mij het stuur zéker niet uit de handen trekt.
Ik reed op de AP en die houdt me doorgaans perfect tussen de lijntjes, dus ik denk niet dat de auto over de lijn reed. Ik moest vrij hard tegendrukken om m niet de afslag te laten nemen en toen schoot ie uit de AP. Het was ook de schrik en dat het zo onverwacht was.

Ik weet doorgaans wel waar de AP het niet snapt en daar zet ik het preventief uit, zoals bij wegwerkzaamheden of 80 wegen, maar dit was heel onverwacht op een keurig stuk snelweg.

Kan het zijn dat als de camera’s vies zijn dat het daardoor niet goed werkt? Ik krijg zeer regelmatige van de pop-up meldingen linksonder dat een camera niet goed werkt oid.

Nu ik erover nadenk werkt bijvoorbeeld mijn automatisch groot licht ook niet goed; erg vaak zie ik dat die beams nog op een tegenligger richten en te laat uit gaan. Ik krijg ook regelmatig seintjes van tegenliggers en vooral vrachtwagens dat m’n groot licht ze in de ogen schijnt. Ook zie ik bij verkeersborden dat het groot licht matrix gedeelte 3/4 keer aan en uit gaat op een verkeersbord, alsof ie het vergist voor een auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Belecthor op 29-12-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
/

[ Voor 180% gewijzigd door Belecthor op 29-12-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Belecthor schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:51:
[...]
Kan het zijn dat als de camera’s vies zijn dat het daardoor niet goed werkt? Ik krijg zeer regelmatige van de pop-up meldingen linksonder dat een camera niet goed werkt oid. [...]
Aangezien de auto letterlijk alles op de camera doet, ja. Ga maar eens een bril opdoen met vieze glazen en dan auto rijden. Dat is niet veel anders met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:02:
[...]

Aangezien de auto letterlijk alles op de camera doet, ja. Ga maar eens een bril opdoen met vieze glazen en dan auto rijden. Dat is niet veel anders met de auto.
Ja de camera’s zijn niet heel vies hoor.

Hoe vaak maakt men hier de camera’s schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
MagniArtistique schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:31:
[...]

Zover ik weet is AP alleen bedoeld voor autowegen en autosnelwegen in Europa.
Staat ergens in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Moet je me toch eens uitleggen wat ik verkeerd doe:
Ik rij al 3 jaar lang met de kia Niro over deze weg, nog nooit een rare remactie gehad en hij blijft netjes op afstand. Vanmiddag met de tesla met TACC bij de 2 auto die ik tegenkom staat hij op de rem. Ja, het is een weg zonder middenstreep, laat ik die nou best veel tegenkomen, en nog nooit een probleem met mijn 'domme' kia.

https://www.google.com/ma...xMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:49:
[...]

Ik rij al 3 jaar lang met de kia Niro over deze weg, nog nooit een rare remactie gehad en hij blijft netjes op afstand. Vanmiddag met de tesla met TACC bij de 2 auto die ik tegenkom staat hij op de rem. Ja, het is een weg zonder middenstreep, laat ik die nou best veel tegenkomen, en nog nooit een probleem met mijn 'domme' kia.

Het zit hem waarschijnlijk in het "domme". De oudere KIA's kijken vrij smal met hun radarbundel. Die had dus waarschijnlijk geen weet van de tegenliggers.

De Tesla probeert het veiliger te doen... maar is wel wat "bang" aangelegd.

Ik gok dat de KIA wel remde als je in een bocht naar links zat en er reden fietsers naast elkaar op het fietspad langs de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:49:
[...]

Is al vaak ter sprake gekomen in dit Forum. Zonder middenstreep denkt je Tesla dat tegenliggers in jouw rijvak rijden en dus als een soort spookrijders beschouwd worden, dus remt de auto. Advies: op dit soort wegen TACC en Autopliot niet gebruiken. Dit geldt ook voor stedelijke gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
mjvdzwet schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:54:
[...]

Het zit hem waarschijnlijk in het "domme". De oudere KIA's kijken vrij smal met hun radarbundel. Die had dus waarschijnlijk geen weet van de tegenliggers.

De Tesla probeert het veiliger te doen... maar is wel wat "bang" aangelegd.

Ik gok dat de KIA wel remde als je in een bocht naar links zat en er reden fietsers naast elkaar op het fietspad langs de weg.
Daar ligt het fietspad 10 meter naast de weg. En hij hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ik zelf niet op de snelheid hoef te letten, is een geliefde plek om te flitsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Mackeessie schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:56:
[...]

Is al vaak ter sprake gekomen in dit Forum. Zonder middenstreep denkt je Tesla dat tegenliggers in jouw rijvak rijden en dus als een soort spookrijders beschouwd worden, dus remt de auto. Advies: op dit soort wegen TACC en Autopliot niet gebruiken. Dit geldt ook voor stedelijke gebieden.
Dat weet ik maar dan moet je ook ophouden met roepen dat het al een miljoen kilometers goed gaat, omdat je het alleen op de snelweg gebruikt. Elk ander 'dom' systeem kun je in heel veel situaties prima gebruiken, als dat een keuze was was die voor mij heel simpel, doe mij die domme maar, dat is blijkbaar het niveau dat ik het nog snap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:01:
[...]

Dat weet ik maar dan moet je ook ophouden met roepen dat het al een miljoen kilometers goed gaat, omdat je het alleen op de snelweg gebruikt. Elk ander 'dom' systeem kun je in heel veel situaties prima gebruiken, als dat een keuze was was die voor mij heel simpel, doe mij die domme maar, dat is blijkbaar het niveau dat ik het nog snap.
Ja, dit vind ik ook. In mijn vorige auto’s gebruikte ik vrijwel altijd cruise control. Nu moet ik ineens erg selectief zijn met de momenten dat ik cruise control gebruik, omdat de Tesla met veel situaties niet uit de voeten kan. Naar mijn mening werkt het gewoon niet zo goed dan.

Sublieme auto verder, maar die rijhulp systemen zijn in mijn optiek een stap terug, net zoals de knippers op het stuur. Dat ze ook na jaren proberen het gewoon niet voor elkaar krijgen om de ruitenwisser goed te laten werken spreekt ook boekdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Ik had net een stuk geschreven over mijn louter positieve ervaringen. Lees maar eens terug.
Nu jij dit schrijft: ja, dit moet absoluut een defect(!) zijn. Dit hoort absoluut niet.
Ik woon in Zeeland. Ik rij elke dag tiéééntallen 80km/u wegen in alle varianten. Met enkele streep. Met dubbele streep. Met enkel belijning voor fietsers. Met sloten ernaast. Met uitgebeten oude witte lijnen. Etc. En het gaat altijd goed. Tacc werkt altijd en autopilot ook echt geweldig en soepel door alle bochtjes. Geen last van tegemoetkomens. Etc. Enkel bij fietspad lijnen aan beide zijden natuurlijk ingewikkeld voor hem (duhhhh).
Rij dezelfde route nog eens. Ervaar je hetzelfde? Beelden opslaan en eens bij Tesla aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
[

[ Voor 99% gewijzigd door Allewijn op 29-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan bij Tesla aankloppen, maar die gaan niets doen. Want AP is beta functionaliteit en je gaat nota bene akkoord bij het inschakelen dat je het alleen op snelwegen gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:34:
Je kan bij Tesla aankloppen, maar die gaan niets doen. Want AP is beta functionaliteit en je gaat nota bene akkoord bij het inschakelen dat je het alleen op snelwegen gaat gebruiken.
Op wie reageer je?

Bij het stuk met gevaarlijk afslaan staat:
" Ik reed 100 rechtdoor op de A31"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Op de laatste reactie? Die van @Allewijn dus?

Geen idee wat je probeert te zeggen, maar we hadden het intussen alweer over 60 en 80 wegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:34:
AP is bèta, TACC niet. Ghost braking tijdens TACC moet je dan ook dashcammen en een serviceverzoek inschieten. Met feedback op een forumpje gaat Tesla niets doen, en blijven ontevreden berijders ontevreden berijders. Bovendien lijkt het er sterk op dat bepaalde hardwarecombinaties héél aardig presteren, waar anderen (met name de nieuwere auto's?) slecht lijken te presteren

[ Voor 13% gewijzigd door nerovectra op 29-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:01:
[...]

Op de laatste reactie? Die van @Allewijn dus?

Geen idee wat je probeert te zeggen, maar we hadden het intussen alweer over 60 en 80 wegen..
En daar hadden we het niet per se over AP, maar over TACC. En @Allewijn was juist erg enthousiast.

Wat ik dus wil zeggen is dat je reactie in het ene geval niet van toepassing is ( het gevaarlijk afslaan was met AP op de snelweg), en in het andere geval hadden we het veelal over TACC dus ook niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 29-12-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:18

Dit is voor mij wel enigszins herkenbaar. Bij een baanwissel terug naar rechts, waarbij je terug komt in de baan op het moment dat er ook net een afrit begint, dan snapt Autopilot/EAP het niet. Vaak krijg ik dan een heftige stuurcorrectie... Al regelmatig gemeld, maar nog geen verbetering gemerkt in de 2 jaar dat ik de Tesla heb. Goed opletten als er een afrit aankomt en indien nodig zelf eerder corrigeren.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 22:11
Zijn er hier mensen met ervaring hebben met de fietsendrager uit de Tesla shop? Wel/niet tevreden? Voor/nadelen? Zit met tegoed en dit zou er een prima bestemming voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:40:
[...]

Dit is voor mij wel enigszins herkenbaar. Bij een baanwissel terug naar rechts, waarbij je terug komt in de baan op het moment dat er ook net een afrit begint, dan snapt Autopilot/EAP het niet. Vaak krijg ik dan een heftige stuurcorrectie... Al regelmatig gemeld, maar nog geen verbetering gemerkt in de 2 jaar dat ik de Tesla heb. Goed opletten als er een afrit aankomt en indien nodig zelf eerder corrigeren.
Ik lees niks over een baanwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
nerovectra schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:28:
[...]

AP is bèta, TACC niet. Ghost braking tijdens TACC moet je dan ook dashcammen en een serviceverzoek inschieten. Met feedback op een forumpje gaat Tesla niets doen, en blijven ontevreden berijders ontevreden berijders. Bovendien lijkt het er sterk op dat bepaalde hardwarecombinaties héél aardig presteren, waar anderen (met name de nieuwere auto's?) slecht lijken te presteren
Ik denk niet dat een serviceverzoek inschieten echt gaat helpen, maar heb er dab ook nog geen ervaring mee. Ik neem aan dat de meest bijzondere gevallen wel worden opgenomen door Tesla zelf in hun verzameling van data. Lijkt me ook niet moeilijk te detecteren als TACC op de rem gaat en vervolgens trapt de bestuurder het stroompedaal door de bodem en kraakt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:42:
[...]

Ik denk niet dat een serviceverzoek inschieten echt gaat helpen, maar heb er dab ook nog geen ervaring mee. Ik neem aan dat de meest bijzondere gevallen wel worden opgenomen door Tesla zelf in hun verzameling van data. Lijkt me ook niet moeilijk te detecteren als TACC op de rem gaat en vervolgens trapt de bestuurder het stroompedaal door de bodem en kraakt er niets.
Ik ken geen autofabrikant die zonder feedback van berijders pro actief in de data gaat kijken of ze wellicht ergens nog iets kunnen verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
nerovectra schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ik ken geen autofabrikant die zonder feedback van berijders pro actief in de data gaat kijken of ze wellicht ergens nog iets kunnen verbeteren.
En laat Tesla nu net op die manier wel de modellen trainen.

Die feedback gaat bij de SeC uitkomen en als ze al weten wat ze er mee moeten doen, dan gaat die melding op het HQ van Tesla 100% gewoon in het niets verdwijnen. Want een persoon daar die dingen laten afhandelen is overbodige overhead als je gewoon als engineer data realtime kan opvragen bij de fleet.

Ze zetten gewoon de parameters van de data die ze nodig hebben en de auto upload het realtime wanneer de situatie zich voor doet. Zie ook dit: https://electrek.co/2020/...lf-driving-training-data/ nog even los van dat ze de fleet kunnen queryen voor bepaalde zaken en dan een auto gewoon instructie kunnen geven om data te versturen (zeg maar wat ze ook deden met cameras van autos die in de garage stonden waarbij er dus in sommige gevallen naakte mensen te zien waren)

Daarnaast heeft Tesla nog nooit iets met klachten van klanten gedaan tenzij iemand met veel volgers Elon wist te strikken om te reageren op een tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:04:
[...]

En laat Tesla nu net op die manier wel de modellen trainen.

Die feedback gaat bij de SeC uitkomen en als ze al weten wat ze er mee moeten doen, dan gaat die melding op het HQ van Tesla 100% gewoon in het niets verdwijnen. Want een persoon daar die dingen laten afhandelen is overbodige overhead als je gewoon als engineer data realtime kan opvragen bij de fleet.

Ze zetten gewoon de parameters van de data die ze nodig hebben en de auto upload het realtime wanneer de situatie zich voor doet. Zie ook dit: https://electrek.co/2020/...lf-driving-training-data/ nog even los van dat ze de fleet kunnen queryen voor bepaalde zaken en dan een auto gewoon instructie kunnen geven om data te versturen (zeg maar wat ze ook deden met cameras van autos die in de garage stonden waarbij er dus in sommige gevallen naakte mensen te zien waren)

Daarnaast heeft Tesla nog nooit iets met klachten van klanten gedaan tenzij iemand met veel volgers Elon wist te strikken om te reageren op een tweet.
Ah, ok. Bij Tesla werkt dat dus andersom. Dan kun je inderdaad beter niets doen en ervanuit gaan dat het wel een keer gefixt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
nerovectra schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:48:
[...]

Voor tesla is jouw data erg waardevol en ze gebruiken het om b.v. de robotaxi te trainen, en de volgende versies van ap. De feedback is onbruikbaar zonder de complete data, en dan nog is het niet de moeite waard uit de hele vloot van auto's die rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:35:
[...]

Voor tesla is jouw data erg waardevol en ze gebruiken het om b.v. de robotaxi te trainen, en de volgende versies van ap. De feedback is onbruikbaar zonder de complete data, en dan nog is het niet de moeite waard uit de hele vloot van auto's die rondrijden.
Precies, ze gebruiken de data voor training van nieuwe producten. Maar vooralsnog lijkt het erop dat Tesla, zónder klachten, het niet lukt om TACC en wellicht AP beter op orde te krijgen over de bestaande productlijn. Maar ik lees in een aantal reacties dat het helemaal geen zin heeft om te klagen, net zoals het hier melden dat je er niet tevreden over bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik weet niet of er al ergens over is geschreven maar die nieuwe automatisch schakelen optie is wel erg handig. Je moet het even in je systeem krijgen maar zodra dat het geval is worden parkeermanoeuvres wel heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-09 20:34
Frash schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:29:
Helder, bedankt voor de input @Oekol @Allewijn @Inspired ! Klinkt in ieder geval niet als levensgevaarlijke situaties (zoals vol in de ankers met 120km/u). Geen TACC in de mist is wel weer jammer, hoewel je dan toch niet hard kan rijden.
Ik had gisteren de eerste ervaring dat TACC uitvalt in de mist. En dan al op het moment dat er nog 500m zicht is. Ik was juist gewend dat je bij serieuze mist op je radar kon vertrouwen omdat die geen last heeft van mist.
Minpunt voor Tesla.
De camera's zijn sowieso zwak punt. Ik krijg voortdurend meldingen dat één van de camera's minder goed zicht heeft en schoongemaakt moet worden, bevroren is of verblind door zon of andere felle lichten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Ben zelf niet onder de indruk van de prestaties onder winterse omstandigheden. Vorige week in Portes Du Soleil mijn eerste ervaring. Een centimeter of 80 sneeuw gevallen en nachtvorst tot -15 ongeveer.
Defrost duurt vrij lang en ook niet alles ijsvrij. Achterklep wilde niet meer open en laadklep niet meer dicht (je komt er dan ook achter hoe broos dat klepje eigenlijk is). Deuren was ook moeizaam verhaal. Spijt dat ik geen stift bij had om rubbers in te vetten tegen vastvriezen. ook de ramen die open moeten om deur te openen ging met geknars en gekraak soms wel soms niet.
camera's ook regelmatig met bevriezend vocht onbruikbaar.
Dat van dat vocht zal in situaties met -26 wel meevallen dan zit er hoegenaamd geen vocht meer in de lucht ;)

Ook ruitenwissers vriezen vast en dan bedoel ik niet het rubber, maar de stangen; in de gleuf waarin die liggen krijg je (ik) half ontdooide sneeuw die weer vastvriest en bij defrost niet goed/geheel ontdooid.
Moest uiteindelijk best veel met de hand sneeuw en ijsvrij maken om fatsoenlijk te kunnen rijden en de deuren en achterklep te kunnen gebruiken.

Had dit soort klachten wellicht ook bij andere auto kunnen hebben, maar moet wel zeggen dat de reisgenoten die niet met een Tesla maar met ICE(VW Diesel) en andere BEV (Kia e-Niro) op pad waren, er minder last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
eltron schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:28:
[...]

Ik had gisteren de eerste ervaring dat TACC uitvalt in de mist. En dan al op het moment dat er nog 500m zicht is. Ik was juist gewend dat je bij serieuze mist op je radar kon vertrouwen omdat die geen last heeft van mist.
Minpunt voor Tesla.
De camera's zijn sowieso zwak punt. Ik krijg voortdurend meldingen dat één van de camera's minder goed zicht heeft en schoongemaakt moet worden, bevroren is of verblind door zon of andere felle lichten.
Ik was juist vrijdagavond verbaasd dat AP gewoon bleef werken in de mist. Ik reed wel op de snelweg. Een deel zonder en een deel met lantaarns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
mjvdzwet schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:47:
[...]
Ik was juist vrijdagavond verbaasd dat AP gewoon bleef werken in de mist. Ik reed wel op de snelweg. Een deel zonder en een deel met lantaarns.
Ik reed gisteren een kleine 1000km snelweg, met soms wel en soms geen mist. Op voor mij geheel onverwachte en onvoorspelbare momenten ging de snelheid omlaag en gaf hij aan dat hij dat deed vanwege mist.... Dat gebeurde in Zwitserland, in Duitsland en in Nederland. En eigenlijk was er geen enkele keer sprake van serieuze beperking van het zicht. Altijd meer dan 200m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
eltron schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:52:
[...]

Ik reed gisteren een kleine 1000km snelweg, met soms wel en soms geen mist. Op voor mij geheel onverwachte en onvoorspelbare momenten ging de snelheid omlaag en gaf hij aan dat hij dat deed vanwege mist.... Dat gebeurde in Zwitserland, in Duitsland en in Nederland. En eigenlijk was er geen enkele keer sprake van serieuze beperking van het zicht. Altijd meer dan 200m
Overdag of nacht of beide? Met 1000km waarschijnlijk beide? In het donker zou ik me voor kunnen stellen dat hij minder goed ziet dat het mistig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ah, de nieuwe model 3s? Er is een hoop wat verbeterd is, maar de 2019 model 3 blijft gewoon doorploeteren op AP. En best wat keren gehad waar ik amper 50m vooruit kon kijken (en soms minder) en dat ding gewoon met 100 door wil blijven rijden. Never nooit niet dat de auto nog op tijd kan remmen als er ineens wat opdoemt, maarja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Allewijn schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:31:
[...]

Ik had net een stuk geschreven over mijn louter positieve ervaringen. Lees maar eens terug.
Nu jij dit schrijft: ja, dit moet absoluut een defect(!) zijn. Dit hoort absoluut niet.
Ik woon in Zeeland. Ik rij elke dag tiéééntallen 80km/u wegen in alle varianten. Met enkele streep. Met dubbele streep. Met enkel belijning voor fietsers. Met sloten ernaast. Met uitgebeten oude witte lijnen. Etc. En het gaat altijd goed. Tacc werkt altijd en autopilot ook echt geweldig en soepel door alle bochtjes. Geen last van tegemoetkomens. Etc. Enkel bij fietspad lijnen aan beide zijden natuurlijk ingewikkeld voor hem (duhhhh).
Rij dezelfde route nog eens. Ervaar je hetzelfde? Beelden opslaan en eens bij Tesla aankloppen.
Ja, fijn dat je er geen last van hebt! Deze auto koesteren, haha. Helaas hebben evident veel mensen wel problemen met de cruise en AP. Heb je een <2021 model Y met nog een radar wellicht? Ik heb gelezen dat er een grote toename van dit probleem was nadat ze de radar verwijderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:59:
Ah, de nieuwe model 3s? Er is een hoop wat verbeterd is, maar de 2019 model 3 blijft gewoon doorploeteren op AP. En best wat keren gehad waar ik amper 50m vooruit kon kijken (en soms minder) en dat ding gewoon met 100 door wil blijven rijden. Never nooit niet dat de auto nog op tijd kan remmen als er ineens wat opdoemt, maarja :)
Radar is ook beter dan een camera in dat soort omstandigheden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:57:
[...]

Overdag of nacht of beide? Met 1000km waarschijnlijk beide? In het donker zou ik me voor kunnen stellen dat hij minder goed ziet dat het mistig is.
Zwitserland en Duitsland (grotendeels) met licht, laatste stukje Duitsland en Nederland in donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Belecthor schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:05:
[...]
Ja, fijn dat je er geen last van hebt! Deze auto koesteren, haha. Helaas hebben evident veel mensen wel problemen met de cruise en AP. Heb je een <2021 model Y met nog een radar wellicht? Ik heb gelezen dat er een grote toename van dit probleem was nadat ze de radar verwijderd hebben.
Sinds 2022.20.9 wordt de radar niet meer gebruikt door de software.

@Inspired

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:08:
[...]

@Inspired
Ook recent nog in slecht zicht gereden dan? Afgelopen vrijdag bij mijn Y meerdere malen Autopilot eraf. En heb je HW3? Zonder vraag ik me af of hij wel Tesla Vision gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 29-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
[...]

@Inspired
Opmerkelijk dat jouw 2019 Tesla anders omgaat met mist dan de nieuwere Tesla’s. Werkt Tesla Vision anders bij de verschillende modellen en versies? Het zou misschien verklaren waarom de ene Tesla beter op AP kan rijden dan de ander.

Ik vind het toch wel heel bijzonder dat er Tesla gebruikers zijn die gewoon AP op 80 wegen kunnen gebruiken en dat er ook een boel mensen zijn waar dat totaal niet werkt.

Ter illustratie: ik heb een collega die ook een Highland heeft die iets eerder geleverd is en ook in zijn model zitten veel phantom brakes, net zoals die van mij, ook vooral op 80 wegen en sommige stukjes snelweg. Terwijl een collega met een 2023 versie er een stuk minder last van lijkt te hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Belecthor op 29-12-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:13:
[...]
Ook recent nog in slecht zicht gereden dan? Afgelopen vrijdag bij mijn Y meerdere malen Autopilot eraf. En heb je HW3? Zonder vraag ik me af of hij wel Tesla Vision gebruikt.
HW3 en intel platform. Wel de oude camera's, dus niet die nieuwe die beter beschermd zijn tegen bijv. regen en ze medio 2021 ofzo gingen gebruiken.

Ik rij ook nog gewoon inderdaad. Ik kan oprecht zeggen dat ik met 142k km nog geen problemen heb gehad met mist of extreem slecht weer zoals sneeuwstorm of zeer zware regen.
Nouja, afgezien van de ruitenwissers dan ^^

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 29-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:31
Belecthor schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:15:
[...]

Opmerkelijk dat jouw 2019 Tesla anders omgaat met mist dan de nieuwere Tesla’s. Werkt Tesla Vision anders bij de verschillende modellen en versies? Het zou misschien verklaren waarom de ene Tesla beter op AP kan rijden dan de ander.

Ik vind het toch wel heel bijzonder dat er Tesla gebruikers zijn die gewoon AP op 80 wegen kunnen gebruiken en dat er ook een boel mensen zijn waar dat totaal niet werkt.

Ter illustratie: ik heb een collega die ook een Highland heeft die iets eerder geleverd is en ook in zijn model zitten veel phantom brakes, net zoals die van mij, ook vooral op 80 wegen en sommige stukjes snelweg. Terwijl een collega met een 2023 versie er een stuk minder last van lijkt te hebben.
Ik heb het wel eens vaker geschreven, maar ik heb sinds ik zelf een HW4 Y rijd (inmiddels +- 12.000km in 3 maanden), en hiervoor +- 100K in een HW3-3 gereden te hebben, het gevoel dat ze de autosteer-software niet opnieuw getraind hebben op de andere camera's maar simpelweg de HW3 output simuleren door wellicht beelden te croppen. In afwachting van een volledig getraind model dat uit de FSD stack komt.

HW4 mist aan de voorkant een camera ten opzichte van HW3, wellicht simuleren ze die uit de beelden die ze hebben van de andere 2 camera's.

Dat kan direct ook verschillen en oneffenheden in gedrag verklaren, immers hebben beide camerasuites verschillende kijkhoeken en zal het één en het ander nét anders zijn waardoor het anders reageert.

Ik heb met mijn HW4 auto dingetjes die in mijn HW3 model niet gebeuren, en dat is inderdaad met name op 80km wegen, tegenliggers éng vinden terwijl er een dubbele streep tussen de banen ligt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Niet echt ontopic maar ik lees al een tijdje mee en ik verbaas me eigenlijk over het feit dat vooruitgang in technologie ook niet altijd vooruitgang is. Ik ben zelf sinds eind augustus eigenaar van een Model S met ap1 en herken de verhalen die hier geschreven worden mbt phantom brakes niet. Een paar keer gehad met wegwerkzaamheden wanneer de weg een parallelweg en/of een andere weg kruist dan wil het systeem nog wel eens terug naar de daarvoor geldende snelheid. Maar voor de rest..... :7

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
eltron schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:28:
[...]

Minpunt voor Tesla.
Op je radar vertrouwen. Bedoel je daarmee dat je erop vertrouwt dat de radar een voertuig, voorwerp of persoon ziet terwijl je die zelf (nog) niet kunt waarnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
TheKerremenke schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:14:
[...]

Merci. Dan vanavond maar eens YouTube aan slingeren.
Als je duits verstaat, dan zijn deze filmpjes ook zeer mooi en interessant over een trip naar de noordkaap in de winter.

https://youtube.com/playl...uckg7&si=939qLLiH-EAiGvvi

Mij lijkt het zeker doenbaar, maar ik zou wel de grote batterij NMC nemen omdat LFP wat moeilijker laadt als die ijskoud is. En dan zorgen voor een thuislader en de auto voorverwarmen aan de laadpaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
nerovectra schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:17:
[...]Op je radar vertrouwen. Bedoel je daarmee dat je erop vertrouwt dat de radar een voertuig, voorwerp of persoon ziet terwijl je die zelf (nog) niet kunt waarnemen?
Het blijft altijd een combinatie van beide. Je blijft zelf verantwoordelijk. Maar waar Tesla met camera het af laat weten, juist als je het hard nodig hebt, werken systemen met radar dan juist wel zoals bedoeld. Je kunt dan rustig een veilige afstand tot je voorganger instellen en loopt dan weinig risico als je maar zelf blijft opletten. Het blijft een rijhulpondersteuning. Maar rijdt wel een stuk relaxter bij echt dichte mist. Dat is bij Tesla dus gewoon een stap terug ( in mijn geval 20 jaar ongeveer).

Gelukkig is het niet zo heel vaak erg mistig :) Meestal heb ik bij mist meer last van mistachterlampen dan van de mist zelf. altijd medelijden met de lieden die dan minder dan 50m zicht hebben terwijl het voor mij nog meer dan 200m is. Die gun ik dan een goede oogarts.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 30-12-2024 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 11:57
[...]

@Inspired
En toch, zodra er wat sneeuw op de neus van de auto (2019 LR RWD) zit krijg ik de melding 'radar geblokkeerd' en kan ik geen TACC/AP meer doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
gertk schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:10:
[...]

En toch, zodra er wat sneeuw op de neus van de auto (2019 LR RWD) zit krijg ik de melding 'radar geblokkeerd' en kan ik geen TACC/AP meer doen...
Op welke versie? Ben benieuwd of ze de radar toch weer ingeschakeld hebben (of zelfs nooit uitgeschakeld hebben in Europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frash schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:27:
[...]

Op welke versie? Ben benieuwd of ze de radar toch weer ingeschakeld hebben (of zelfs nooit uitgeschakeld hebben in Europa)
Ik vraag me dat sowieso af. Ook omdat de typegoedkeuring destijds met radar gedaan is. @gertk was dat met HW3? Of HW2.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 11:57
Inspired schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:30:
[...]

Ik vraag me dat sowieso af. Ook omdat de typegoedkeuring destijds met radar gedaan is. @gertk was dat met HW3? Of HW2.5?
Ik heb HW2.5 met versie v12 2024.45.32

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:17
gjcvro schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:00:
[...]

Hier nog een voorbeeld:

Niet iedereen heeft zoveel geluk met een Tesla die van de eerste keer start, zoals hier onlangs nog bleek :
YouTube: Engine cranking but won't start prank - Tesla light show

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 12:45
Vandaag de achterruit vervangen van de M3P. Was ook bij de nieuwste modellen een vaak voorkomend probleem zeggen ze bij Autotaalglas. De ruiten liggen standaard op voorraad. :+

Mijne is gescheurd op het verwarmingselement, zoals bij alle anderen ook het geval is. Eigenlijk garantie werk, maar Tesla laat het afweten.

Geen enkele reactie vanaf hun kant, 12 februari ben ik de eerste. Zolang ga ik niet wachten met de kans op nog verder scheuren.... fijn die service van Tesla, not!

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Vissa66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:47:
Vandaag de achterruit vervangen van de M3P. Was ook bij de nieuwste modellen een vaak voorkomend probleem zeggen ze bij Autotaalglas. De ruiten liggen standaard op voorraad. :+

Mijne is gescheurd op het verwarmingselement, zoals bij alle anderen ook het geval is. Eigenlijk garantie werk, maar Tesla laat het afweten.

Geen enkele reactie vanaf hun kant, 12 februari ben ik de eerste. Zolang ga ik niet wachten met de kans op nog verder scheuren.... fijn die service van Tesla, not!
O, wat ga ik hier slecht op, fabrikanten die wegkomen met afwijzen van garantiegevallen omdat een verzekeraar er dekking voor heeft. Ik begrijp het van jouw kant héél goed hoor, maar het is triest dat we met z'n allen onnodig te veel premie betalen om ook dit soort onnodige ellende te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
gertk schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:15:
[...]
Ik heb HW2.5 met versie v12 2024.45.32
Misschien dat dat het verschil wel is want ik ben HW3. En zover ik weet is op alle HW3 de radar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
eltron schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:45:
Ook ruitenwissers vriezen vast en dan bedoel ik niet het rubber, maar de stangen; in de gleuf waarin die liggen krijg je (ik) half ontdooide sneeuw die weer vastvriest en bij defrost niet goed/geheel ontdooid.
Moest uiteindelijk best veel met de hand sneeuw en ijsvrij maken om fatsoenlijk te kunnen rijden en de deuren en achterklep te kunnen gebruiken.
Je kan de ruitenwissers altijd nog in service-stand zetten als ze daar vastvriezen. Dat doe/deed je met een reguliere auto ook altijd. Ruitenwissers omhoog zodat ze niet vastvriezen of een stuk karton eronder of een combinatie. Hing een beetje van de auto af.

Overigens heeft de Highland die ik nu heb daar verwarming voor. Het stuk waar de ruitenwisser in ligt wordt dan verwarmd. Het heet 'heated wipers' maar technisch gezien is die naam incorrect. De ruitenwissers zelf zijn niet verwarmd, maar het stuk waar ze op liggen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Korvaag schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:43:
[...]

Overigens heeft de Highland die ik nu heb daar verwarming voor. Het stuk waar de ruitenwisser in ligt wordt dan verwarmd. Het heet 'heated wipers' maar technisch gezien is die naam incorrect. De ruitenwissers zelf zijn niet verwarmd, maar het stuk waar ze op liggen.
Ik weet niet anders dan dat mijn MY '23 dat ook heeft. Volgens mij is het dit rechtse icoontje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xacqZnxGGbPUONgpqXPmXpgux2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lpM0gFCswDmVT5cNiRon4Rw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Hier ook ook heerlijk relaxed op en neer naar Franse alpen geweest grotendeels op AP (MY 24 RWD). Ik heb wel te doen met onze Belgische vrienden, want door de slecht zichtbare belijningen tussen Luxemburg en Maastricht (vooral in de Ardennen) AP daar vaak uit moeten zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:32:
[...]

Misschien dat dat het verschil wel is want ik ben HW3. En zover ik weet is op alle HW3 de radar uit.
Jij kunt ook max 140 op Autosteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

99,8% goede ervaring op goed belijnde wegen. Onlangs bij een stortbui heb ik de AP uitgezet, maar later weer aan want de AP zag het beter dan ik...

Met mijn vorige auto met radar had ik wel vaak phantom breaks.In tunnels en bij fietsers op een fietspad rechts in de bocht naar links.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Oekol schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:53:
[...]

Ik weet niet anders dan dat mijn MY '23 dat ook heeft. Volgens mij is het dit rechtse icoontje.

[Afbeelding]
Het is ergens in de vorige 2021/2022 generatie gemonteerd en geactiveerd waarbij de hardware eerder in de China-modellen zat dan de VS-modellen geloof ik. Geen idee of dit bij de Y gelijk liep bij de 3. Ik heb nooit een Y gehad. Mijn vorige Tesla had het iig nog niet en daar was ik op wintersport veroordeeld tot de service-stand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Korvaag schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:18:
[...]

Het is ergens in de vorige 2021/2022 generatie gemonteerd en geactiveerd waarbij de hardware eerder in de China-modellen zat dan de VS-modellen geloof ik. Geen idee of dit bij de Y gelijk liep bij de 3. Ik heb nooit een Y gehad. Mijn vorige Tesla had het iig nog niet en daar was ik op wintersport veroordeeld tot de service-stand :+
Op mijn MiC MY LR uit maart 2022 was dat toen net nieuw (net als Ryzen en dubbel glas achter).

Aanvulling nav de mist ervaringen: radar deed het toen ook nog. Na de verplichte switch naar Tesla Vision ergens later dat jaar werkt AP in de mist inderdaad een stuk slechter helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door noo op 30-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Ja AP. Wat zal ik daar nou weer over zeggen. Weer flink stuk naar het oosten van het land en terug gereden dit weekend. Ik had op m'n oude model 3 2019 FSD en op deze EAP. Ik vind er weinig vooruitgang in zitten moet ik zeggen. Ik had de hoop dat de nieuwe FSD-software wel wat verbetering zou brengen maar wat ik weer heb meegemaakt (en ik zeg 'weer' want het is niet de eerste keer en hij doet het ook op andere trajecten):

- Zonder reden onderbreken van baanwissel. Alleen van links naar rechts trouwens. Je hoeft het stuur niet meer te nudgen voor een baanwissel maar je moet het alsnog stevig vasthouden want je weet niet bij welke baanwissel ie weer besluit dat het toch geen goed idee is en weer terugstuurt
- Spontaan langzamer gaan rijden op de snelweg. Brug Deventer. Geen phantom brake, maar rustig langzamer gaan rijden. Volgens de auto mag je er 100 (wat ook klopt). Paar keer het gaspedaal een tik gegeven maar bij het loslaten remt ie meteen weer rustig af. Paar honderd meter verder was dat weer over
- Automatische baanwissel van links naar rechts naast een uitvoegstrook (tankstation) geeft ie een zwiep aan het stuur om je de uitvoegstrook op te sturen. Compleet belachelijk. Ik vermijd inmiddels automatische baanwissels naast een uitvoegstrook

Tot zover weer mijn herhalende rant op de verschillende vormen van autopilot. Als dit volledig zelfrijdend moet worden dan neem ik aandelen sleepdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Korvaag schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:43:
[...]Je kan de ruitenwissers altijd nog in service-stand zetten als ze daar vastvriezen. Dat doe/deed je met een reguliere auto ook altijd. Ruitenwissers omhoog zodat ze niet vastvriezen of een stuk karton eronder of een combinatie. Hing een beetje van de auto af.

Ik denk dat 80cm sneeuw gewoon teveel was. Na ontdooien en ondertussen flink vriezen houdt je dan ruitenwissers over die wat het mechaniek betreft in het ijs vast vriezen. Feitelijk kwam het er op neer dat ze nog wel los kwamen maar vervolgens bij de beweging last hadden van het ijs dat er nog zat.
Maar zulke extreme situaties komen weinig voor en al helemaal niet in NL.

Pagina: 1 ... 500 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: