Bint schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:55:
Wat zijn voor jullie de sterke en zwakke punten van de model Y? Heb nu een model 3 uit 2020, maar mag een nieuwe leasen. Ik twijfel (nog steeds) tussen de MY en de enyaq, qua ruimte maak ik me geen zorgen meer. Ik lees hier en daar over het stugge rijden, over problemen met de hardware en de stoelen, dat is iets waar ik geen problemen mee heb in de M3.
Om de dagelijkse ritjes maak ik me niet druk, dat zal voornamelijk snelweg zijn, en de software is fantastisch. Enige waar het mij (denk ik) om gaat is die ene vakantie naar Italië/spanje, met de kinderen. De enyaq zal dan prìma rijden. Vwb de MY: Zitten de stoelen dan nog steeds prima, want ben met de M3 nog nooit ver weg geweest.
Ik weet het, het is een eerste wereld probleem, maar ben toch benieuwd naar jullie meningen, want ik vind het maar lastig kiezen
Ps: een slechte keuze zal het sowieso niet zijn, beiden zijn het prima auto’s gok ik

Van de week een leen M3 2020 meegehad en nu weer terug in de mYne.
Goed met elkaar kunnen vergelijken dus.
Eerste keer ooit dat ik een M3 reed en dat is beslist geen straf. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die iets zoekt in dit segment.
Volgens mij was het gewoon een standaard RWD versie welke veel sneller optrekt dan een Y RWD maar in die van mij gebruik ik dat zelden. Chill voldoet in alles en in gunstigste geval gebruik ik de kickdown van de Commander voor meer vermogen.
M3 is top en prima stoelen voor mijn 1.94.
Ondanks 4 jaar oud en 92k kilometer niets op aan te merken qua rijden, trillen, remmen etc.
Wel erg veel windgeruis en herrie op de snelweg als je het vergelijkt met de Y en die is veel stiller.
Comfort/vering vond ik vergelijkbaar en prima. De M3 bonkt iets meer over onregelmatigheden in het wegdek en stuurt strakker in het bochtenwerk ook vanwege de lagere koets. Net als iedere andere Tesla(S, X) zijn de 3 en Y beide geen rallywagens. ;-)
Wat dingen die me opvielen
M3 is wel erg laag waardoor ik in en uit de auto moet kruipen.
Portieren moet je in vergelijk met de Y echt dichtsmijten terwijl ze bij de Y bijna vanzelf dichtvallen.
Kofferbak moest ik met de hand openen en sluiten. Dacht dat deze stuk was ;-)
Laadklep ging niet van buitenaf open en zal wel stuk zijn geweest.
Na het vol opladen en wegrijden had ik even een schrikmomentje omdat regeneratief remmen nog niet actief was en ik bij de eerste rotonde stevig de rem moest gebruiken. Gelukkig wist mijn lange termijn geheugen nog waar het rempedaal zat.
Windgeruis van de 2020M3 vond ik eigenlijk het enige echte nadeel maar dat zal bij 2024M3 versie vergelijkbaar zijn als met de Y.
Maar ook daar is vast aan de wenen wanneer je in de markt bent voor een oudere M3
Het bereik van de 2020M3 op 100% was trouwens 331 km voor wie het weten wil. Geen idee wat dat ooit was bij nieuw.