Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 493 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.709.560 views

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:28
Ik zit nog steeds op versie 2024.30.100
Kan je een update forceren of moet je gewoon wachten. Of iets specifieks doen om de update te krijgen?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:36
Vissa66 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:49:
[...]

Bij spiegels de dim optie uitzetten, dan zouden ze direct van dimmen af moeten gaan. Dat scheelt behoorlijk qua zicht.
Ik merk dat dimmen niet werkt obv licht in de spiegels, maar obv tijd / locatie etc. als ik voor mijn deur achteruit inparkeren wacht ik altijd een paar seconden, dan is de dimming verdwenen en zie ik hoe dicht ik naast de stoep parkeer.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10 08:56

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

pdidi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:06:
[...]

Uitzetten 5GHz nog geprobeerd?
Het ligt in ieder geval niet aan de 5GHz band. Ik had nog een oud, ongebruikt FRITZ!Powerline 1260E setje liggen en daardoor kon ik eenvoudig via powerline WiFi naar de garage brengen. Dat werkt dan weer wél... Enige verschil is dat mijn hoofdrouter WiFi 6 / AX is en dat bovenstaande powerline set WiFi 4 / N heeft.

Enfin, ben voornemens om -zodra ik mijn laadpaal ga realiseren- ook direct een UTP kabel naar de garage te trekken en dan een (bekabelde) accesspoint te installeren. Geeft direct de mogelijkheid om ook een ESP32 BLE oplossing te gebruiken i.c.m. de Tesla. Ik weet nu in ieder geval dat het nut heeft, maar heb nog niet helemaal helder waarom de Tesla geen zin heeft in mijn WiFi 6 / AX router op 2,4GHz / kanaal 6.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• Dekleijn
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-01 12:01
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe Tesla Model 3 Long Range RWD opgehaald. Deze zou volgens de specificaties een bereik van 700 km moeten hebben.

Wat mij echter opviel: bij 80% laden geeft de auto een bereik aan van 455 km (zichtbaar als je bovenin op het batterijpercentage drukt).

Volgens mijn berekening zou 80% van 700 km ongeveer 560 km moeten zijn:

700 * 0.8 = 560 km

Waar gaat het mis in mijn redenering?
• De batterij is tot nu toe nog niet tot 100% opgeladen geweest.
• Dit is mijn eerste elektrische auto, dus ik vraag me af: kan het zijn dat het batterijmanagementsysteem nog tijd nodig heeft om te calibreren?

Ik hoor het graag, vooral van ervaren Tesla-rijders. :)

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 22:01
Dekleijn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:09:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe Tesla Model 3 Long Range RWD opgehaald. Deze zou volgens de specificaties een bereik van 700 km moeten hebben.

Wat mij echter opviel: bij 80% laden geeft de auto een bereik aan van 455 km (zichtbaar als je bovenin op het batterijpercentage drukt).

700 * 0.8 = 560 km

• Dit is mijn eerste elektrische auto, dus ik vraag me af: kan het zijn dat het batterijmanagementsysteem nog tijd nodig heeft om te calibreren?

Temperatuur zal meespelen.

• Limitted
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-10 21:57
Damocles.NL schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:07:
Ik zit nog steeds op versie 2024.30.100
Kan je een update forceren of moet je gewoon wachten. Of iets specifieks doen om de update te krijgen?
Wanneer is jouw auto geleverd? Zo ver ik weet kan je niks forceren en alleen maar afwachten. (ik lees vaak 4-6 weken na levering dat de .100 firmware wordt geüpdatet voor de standaard updates)

700 * 0.8 = 560 km

De auto geeft de range obv EPA aan en niet WLTP. EPA is realistischer en dus lager.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:36

700 * 0.8 = 560 km

Gebruik de "energieverbruik" app. Hierin zit ook een tabblad dat je range weergeeft op basis van jouw verbruik. Dit is wat realistischer als je dezelfde routes rijdt.

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Limitted schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:15:
[...]

Wanneer is jouw auto geleverd? Zo ver ik weet kan je niks forceren en alleen maar afwachten. (ik lees vaak 4-6 weken na levering dat de .100 firmware wordt geüpdatet voor de standaard updates)
Heb je verder wel connectivity? Wordt de update wel aangeboden, te zien via oranje pijltje in de bovenste rand van het scherm (statusbalk)? Voor het downloaden zelf moet je wel wifi connectie hebben, ook bij premium connectivity. De melding komt ook via de connecitvity.

Je kunt proberen onder software "Advanced" te kiezenen, dan krijg je de updates mogelijk iets eerder aangebdoen.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

700 * 0.8 = 560 km

Je rijd m ook niet tot 0% leeg

• zephyr_blues
Hallo allemaal trouwens, nieuwe hier. Sinds deze week berijd ik een M3P uit 2019. Tot zover zeer tevreden, al heb ik nog weinig gereden.

• zephyr_blues

700 * 0.8 = 560 km

Kou, maar ook regen en harde wind, kunnen de range drastisch verlagen, tot rond de 30%. Lfp is nog gevoeliger. 700 * 0,7 = 490. Als de dan ook nog lekker een uurtje of wat geparkeerd staat met de cc aan, dan gaat het hard. En inderdaad, die WLTP getallen kun je beter vast meteen gaan vergeten.

https://www.pluginvest.eu...sen-nedc-wltp-epa-test-13

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:13

700 * 0.8 = 560 km

Reken WLTP maar eens om naar EPA (dit geeft de auto aan) en dan daar weer 80% van.
https://ev-range-standard-converter.web.app/
Dan kom je op 480 kilometer uit. Nog wat kilometers er af vanwege de lage temperaturen van dit moment en dan kom je in de buurt van jouw 455 kilometer. Het komt niet op mij over alsof je je een beetje ingelezen hebt in EV's, range en invloeden daarop. Dat hoeft natuurlijk niet, maar dan krijg je dit soort verwondermomentjes.

• Dekleijn
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-01 12:01
Opzich had ik me wel ingelezen… echter ik was niet op de hoogte dat ie met een bepaalde WLTP waarde wordt verkocht, en dat hij het bereik in EPA laat zien.

Natuurlijk ontzettend blij met de aankoop. Snel qua acceleratie en snel qua laden en behoorlijk goed uitgerust! Nog geen Phantom breaking gehad.

Iets wat ik mis of niet kan vinden is de regeneratie instelling (tijdens de proefrit in oktober kon ik de gevoeligheid instellen)

Morgen heb ik dat overigens opgelost met de Commander.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Dekleijn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:04:
Opzich had ik me wel ingelezen… echter ik was niet op de hoogte dat ie met een bepaalde WLTP waarde wordt verkocht, en dat hij het bereik in EPA laat zien.

Natuurlijk ontzettend blij met de aankoop. Snel qua acceleratie en snel qua laden en behoorlijk goed uitgerust! Nog geen Phantom breaking gehad.

Iets wat ik mis of niet kan vinden is de regeneratie instelling (tijdens de proefrit in oktober kon ik de gevoeligheid instellen)

Het uiteindelijke verbruik is wat je nodig hebt om te weten hoe ver je kan komen met jouw rijstijl :9

Op de infopagina van de model 3 staat inderdaad 702km Bereik en tussen haakjes WLTP, als je daar op klikt krijg het volgende te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6WOHpmVIH_CUzlDiBe_sJcc2nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7hpum4l4RgCffd15o4UfvOt.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrisch rijden is even wennen maar ik vind het zalig. :>

Veel plezier met je nieuwe auto :*)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:52

Sebazzz

3dp

Op zich vrij tevreden met de holiday update, die ik nu ruim een week heb. De automatische ruitenwissers die echt heel goed waren de laatste paar updates reageren nu heel slecht op regen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Sebazzz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:26:
Op zich vrij tevreden met de holiday update, die ik nu ruim een week heb. De automatische ruitenwissers die echt heel goed waren de laatste paar updates reageren nu heel slecht op regen.
Tis idd wat minder. Opeen te hoge snelheid wissen bij een miezer bijvoorbeeld

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

700 * 0.8 = 560 km

Auto is Amerikaans. Geeft EPA weer ipv WLTP

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
EvolutionX schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:27:
[...]

Ah dan is is het berichtje wat laat binnengekomen (9 dec.), ik heb bijv. een referral van 30 november en daar stond toen ook al meteen 750 euro.

Die 750euro is vast ook om de voorraadmodellen van de Model Y kwijt te raken, die reguliere bestellingen van de Model Y zijn gewijzigd qua levertijd naar Mei 2025, het nieuwe model dus...
De subsidiepot was op de 27ste leeg dus dat zal de voornaamste reden zijn.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:06
De Tesla app geeft bij mij continue een icoontje.

Ofwel "verbonden"
Of " schakel Bluetooth in om uw telefoon als sleutel te gebruiken"

Ik hoef dit niet te zien, maar onderdrukken van alle meldingen van de Tesla app. op mijn Android telefoon wil ik ook niet.

Is er een mogelijkheid om deze specifieke meldingen niet te tonen/ uit te zetten. Nu heb ik namelijk continue een Tesla icoon op mijn always om display en in de taakbalk.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:55:
[...]

Geeft direct de mogelijkheid om ook een ESP32 BLE oplossing te gebruiken i.c.m. de Tesla.
Als tweaker nu nieuwgierig, wat ga je precies doen met de bluetooth ESP?

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:38:
De Tesla app geeft bij mij continue een icoontje.

Ofwel "verbonden"
Of " schakel Bluetooth in om uw telefoon als sleutel te gebruiken"

Ik hoef dit niet te zien, maar onderdrukken van alle meldingen van de Tesla app. op mijn Android telefoon wil ik ook niet.

Is er een mogelijkheid om deze specifieke meldingen niet te tonen/ uit te zetten. Nu heb ik namelijk continue een Tesla icoon op mijn always om display en in de taakbalk.
Mocht je een Samsung hebben, dan kan je de optie aanzetten "meldingcategorieën voor elke app beheren"
Als je dan naar de Tesla app instellingen van de melding gaat, kan je "status telefoonsleutel" uitzetten. De rest blijft dan werken.

• mjvdzwet
  • Niet online
Dekleijn schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:04:

Commander zeker doen... regenereren aanpassen... niet doen.
Hiermee verkort je het rijbereik, gewoon in een week leren rijden met one pedal drive.

Als je remt met het rempedaal zal de Tesla ook altijd de blokken erbij gebruiken en energie verspillen.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-10 23:46
mjvdzwet schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:44:
[...]

LOL, die gedachte had ik ook, en kwam b.v. dit tegen:
https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

• mjvdzwet
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:03:
[...]

LOL, die gedachte had ik ook, en kwam b.v. dit tegen:
https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble
Klinkt leuk, maar gebruik zelf nu de Home Assistant HACS plugin en de proxy API, als Tesla hier ook geld voor de API gaat vragen in NL.
Dan kan loggen via een Raspberry Pi (zero 2w) misschien een alternatief worden.
Die gebruik ik nu met TeslaUSB om mijn dashcam beelden te uploaden naar mijn server zodra mijn Tesla in bereik is van mijn thuis WiFi.
mjvdzwet schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:13:
[...]

Klinkt leuk, maar gebruik zelf nu de Home Assistant HACS plugin en de proxy API, als Tesla hier ook geld voor de API gaat vragen in NL.
Dan kan loggen via een Raspberry Pi (zero 2w) misschien een alternatief worden.
Die gebruik ik nu met TeslaUSB om mijn dashcam beelden te uploaden naar mijn server zodra mijn Tesla in bereik is van mijn thuis WiFi.
Als je bv slim wilt laden met TeslaSolarCharge zul je wel naar BLE moeten.

• mjvdzwet
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:38:
[...]

Als je bv slim wilt laden met TeslaSolarCharge zul je wel naar BLE moeten.
Waarom? Als oprechte vraag.

Ik gebruik een SmartEVSE V3 die de laadstroom bepaald aan de hand van mijn teruglevering. Daarnaast kan ik het charge percentage naar 50% zetten als ik de auto niet verder wil laden.

Dus ik stuur via mijn paal en niet alleen via de auto.
mjvdzwet schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:44:
[...]

Waarom? Als oprechte vraag.

Ik gebruik een SmartEVSE V3 die de laadstroom bepaald aan de hand van mijn teruglevering. Daarnaast kan ik het charge percentage naar 50% zetten als ik de auto niet verder wil laden.

Dus ik stuur via mijn paal en niet alleen via de auto.
Omdat TeslaSolarCharge het regelt via de API van de Tesla. Dan zit je heel snel aan de limit tegenwoordig. Ik doe het nu ook via de paal overigens. Via de Tesla API ben je net wat flexibeler. Onder 6A beginnen met laden bv.

• mjvdzwet
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:45:
[...]

Omdat TeslaSolarCharge het regelt via de API van de Tesla. Dan zit je heel snel aan de limit tegenwoordig. Ik doe het nu ook via de paal overigens. Via de Tesla API ben je net wat flexibeler. Onder 6A beginnen met laden bv.
Onder 6A laden heeft wel veel laadverlies door dat overige systemen al veel stroom gebruiken in verhouding tot de laadstroom.

"affakkelen" van stroom kan dan wel natuurlijk.

Maar we dwalen af van het topic ;)

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:13
Inspired schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:45:
[...]

Een internationale standaard (IEC 61851) bepaalt dat laden pas begint bij 6A (1380W). Daaronder starten lukt dus niet.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

mjvdzwet schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:44:
[...]

Zie voor meer informatie: https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

Ik meen dat @WoutF deze oplossing ook gebruikt, maar correct me if I'm wrong....

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:04
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:49:
[...]

Een internationale standaard (IEC 61851) bepaalt dat laden pas begint bij 6A (1380W). Daaronder starten lukt dus niet.
Een Tesla start bij 5A en kan ook met 1A overweg als dat alles is wat de laadpaal aanbied. Zolang de paal maar aangeeft dat er minimaal 5A beschikbaar is. Wat eruit komt is niet zo van belang bij een Tesla.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 15-12-2024 10:15 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:16

WoutF

Hoofdredacteur
rogervdh schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:08:
[...]

Zie voor meer informatie: https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

Ik meen dat @WoutF deze oplossing ook gebruikt, maar correct me if I'm wrong....
Klopt :)

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:48

Mad-Matt

TheDoctor#2181

nerovectra schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:40:
[...]

Is LR een must dan? Ik rij privé met m'n netto 40k RWD niet veel maar cross af en toe voor werk door het land en moet dan een hele enkele keer om 16:30 8 minuten aan het superinfuus van ome Elon tegen 28 ct/kWh. Het is alleen dat je met een LR ten opzichte van een RWD met, zeg maar, 120% SoC thuis kunt vertrekken 's ochtends. Dat zijn snel bespaarde euro's. Trek je een caravan of vouwwagen?

En ik ben altijd huiverig voor jong gebruikte auto's. Wat is het eerlijke verhaal? Je moet i.i.g. méér geluk hebben dan met een nieuwe, die op verse bandjes staat en 100% geen stoeprandje gevat heeft. Ik zou zelf nóóit zo'n bedrag aan een gebruikte auto uitgeven.
We rijden nu ook al elektrisch, maar de range is gewoon ruk. We willen iets wat in de winter makkelijk de 300km haalt, ook met snelweg rijden erbij.

Even over de discussie voor nieuw. Er willen geen 50k uitgeven en om eerlijk te zijn vind ik 2 jaar garantie op een nieuwe auto niet echt denderend. Je hebt op een occasion bijna altijd een jaar garantie en met de kms die we rijden komen gebreken in dat eerste jaar wel boven.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• mjvdzwet
  • Niet online
Mad-Matt schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:45:
[...]

We rijden nu ook al elektrisch, maar de range is gewoon ruk. We willen iets wat in de winter makkelijk de 300km haalt, ook met snelweg rijden erbij.

Even over de discussie voor nieuw. Er willen geen 50k uitgeven en om eerlijk te zijn vind ik 2 jaar garantie op een nieuwe auto niet echt denderend. Je hebt op een occasion bijna altijd een jaar garantie en met de kms die we rijden komen gebreken in dat eerste jaar wel boven.
Tesla geeft 4 jaar en 8 jaar op de batterij en aandrijflijn.
Of een bepaald kilometrage, die verschillen per uitvoering.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

mjvdzwet schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:51:
[...]

Tesla geeft 4 jaar en 8 jaar op de batterij en aandrijflijn.
Of een bepaald kilometrage, die verschillen per uitvoering.
Ah, dat is een stuk meer dan hier eerder werd aangegeven 😀

• gjcvro
Mad-Matt schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:11:
[...]

Ah, dat is een stuk meer dan hier eerder werd aangegeven 😀
Misschien las je het verkeerd.. 2 jaar extra garantie ten opzichte van een gebruikte van 2 jaar oud.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:52

Sebazzz

3dp

Ik merk dat de laatste paar weken mijn remmen piepen. Het lijkt niet op te lossen door geforceerd een paar keer te remmen om eventuele roest weg te halen. Moet ik hiervoor onderhoud inplannen? Overigens een 2024 Model 3, dus versleten remmen lijkt mij niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 15-12-2024 11:21 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

gjcvro schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:16:
[...]

Misschien las je het verkeerd.. 2 jaar extra garantie ten opzichte van een gebruikte van 2 jaar oud.
Ja, dat heb ik zeker 😅

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:43
Mad-Matt schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:45:
[...]

Niet om vervelend te doen, maar als je een LR aanschaft, gaat de Tesla app je standaard tot 80% of 90% laten laden. Zéker als de auto je eigendom is, lijkt 't me dat je daar zoveel mogelijk gehoor aan wil geven om degradatie binnen de perken te houden. Dat levert je immers langer meer range op en bovendien een hogere restwaarde. Een RWD ga je vanwege LFP op 100% kunnen gebruiken. En vergeet niet dat de hogere catalogusprijs van de LR zorgt voor een hogere verzekeringspremie. Wellicht is een LR ook nog minder licht zodat dat ook nog impact heeft op je WA premie en/of motorrijtuigenbelasting.
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:49:
[...]

Kan prima. Zelfs vanaf 1A met een Tesla. Niet elk bedrijf volgt de standaard. Tesla sowieso niet.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:55:
[...]

Het ligt in ieder geval niet aan de 5GHz band. Ik had nog een oud, ongebruikt FRITZ!Powerline 1260E setje liggen en daardoor kon ik eenvoudig via powerline WiFi naar de garage brengen. Dat werkt dan weer wél... Enige verschil is dat mijn hoofdrouter WiFi 6 / AX is en dat bovenstaande powerline set WiFi 4 / N heeft.

Enfin, ben voornemens om -zodra ik mijn laadpaal ga realiseren- ook direct een UTP kabel naar de garage te trekken en dan een (bekabelde) accesspoint te installeren. Geeft direct de mogelijkheid om ook een ESP32 BLE oplossing te gebruiken i.c.m. de Tesla. Ik weet nu in ieder geval dat het nut heeft, maar heb nog niet helemaal helder waarom de Tesla geen zin heeft in mijn WiFi 6 / AX router op 2,4GHz / kanaal 6.
Niet vergeten dat jouw Tesla uit 2019 komt. Wifi 6 /AX is pas in 2021 gestandariseerd

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:07
Sebazzz schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:17:
Ik merk dat de laatste paar weken mijn remmen piepen. Het lijkt niet op te lossen door geforceerd een paar keer te remmen om eventuele roest weg te halen. Moet ik hiervoor onderhoud inplannen? Overigens een 2024 Model 3, dus versleten remmen lijkt mij niet.
Bij mij precies hetzelfde. Vooral in de parkeergarage op werk nogal irritant. Met een paar keer hard remmen gaat t ook niet over.

Zou me er niet druk om maken, zal door vocht en kou komen. In de zomer is dat wel weer weg 😅

[ Voor 9% gewijzigd door Rogar op 15-12-2024 11:54 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:58
Rogar schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:53:
[...]

Bij mij precies hetzelfde. Vooral in de parkeergarage op werk nogal irritant. Met een paar keer hard remmen gaat t ook niet over.

Zou me er niet druk om maken, zal door vocht en kou komen. In de zomer is dat wel weer weg 😅
Ook hier, vooral als het een aantal dagen droog is geweest.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-10 22:03
Heinemancp schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:19:
[...]

Ik merk dat dimmen niet werkt obv licht in de spiegels, maar obv tijd / locatie etc. als ik voor mijn deur achteruit inparkeren wacht ik altijd een paar seconden, dan is de dimming verdwenen en zie ik hoe dicht ik naast de stoep parkeer.
Ok, dan werkt het bij mijn MY 2024 toch echt niet. Mmmmm maar eens bij Tesla informeren want dit is zeer irritant in dat donkere hoekje 😉

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

pdidi schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:47:
[...]

Niet vergeten dat jouw Tesla uit 2019 komt. Wifi 6 /AX is pas in 2021 gestandariseerd
Klopt, maar mijn router is natuurlijk ook compatible met oudere wifi standaarden. Genoeg (bijv.) wifi 4 only devices in m'n netwerk.

• pdidi
  • Niet online
rogervdh schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:56:
[...]

Klopt, maar mijn router is natuurlijk ook compatible met oudere wifi standaarden. Genoeg (bijv.) wifi 4 only devices in m'n netwerk.
Check ook even de manual. Ik zag in je eerdere post dat je kanaal 100 gebruikte voor je 5Ghz netwerk. Die wordt in Europa niet ondersteund

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 15-12-2024 16:19 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:06
rogervdh schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 06:59:
[...]

Uiteraard top dat de software ontwikkeling nog steeds door gaat op een 5 jaar oude Tesla, maar dat staat los dat de WiFi kwaliteit kennelijk zeer matig is (of het ligt wellicht ook aan mijn exemplaar). Als m'n Shelly's van een of twee tientjes veel beter/makkelijker connecten, dan irriteert het wel een beetje.
Ik mag mij sinds vrijdag ook trotste eigenaar noemen van een Tesla Model 3 Performance 2019 inclusief FSD(dec) en toen ik hem in ontvangst nam zat er nog software op van afgelopen augustus. Waar mijn Mobiel in de Tesla goed ontvangst heeft ziet de Model 3 het wifi van mijn huis helemaal niet. Opgelost door een hotspot op de mobiel op te zetten maar bij het trekken van de 5x4 laadkabel neem ik ook meteen een UTP kabeltje mee in de tuin om een wifi punt in mijn schuur op te zetten. Sowieso handig voor in de tuin maar alleen de Tesla heeft er echt problemen mee. Wifi ontvangst is echt beroerd.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-10 07:40
Daniel. schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ik mag mij sinds vrijdag ook trotste eigenaar noemen van een Tesla Model 3 Performance 2019 inclusief FSD(dec) en toen ik hem in ontvangst nam zat er nog software op van afgelopen augustus. Waar mijn Mobiel in de Tesla goed ontvangst heeft ziet de Model 3 het wifi van mijn huis helemaal niet. Opgelost door een hotspot op de mobiel op te zetten maar bij het trekken van de 5x4 laadkabel neem ik ook meteen een UTP kabeltje mee in de tuin om een wifi punt in mijn schuur op te zetten. Sowieso handig voor in de tuin maar alleen de Tesla heeft er echt problemen mee. Wifi ontvangst is echt beroerd.
Ja mijn 2019 M3 heeft ook vanaf het begin wifi problemen. Ik heb dan ook een wifipunt bij de laadpaal gemonteerd en nu nooit meer problemen,mits ik hem binnen een meter of 10 van het accespunt zet. De ontvangst is gewoon slecht, zeker bij de oudere model3,s

• Daniel.
jheerink14 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:36:
[...]

Ja mijn 2019 M3 heeft ook vanaf het begin wifi problemen. Ik heb dan ook een wifipunt bij de laadpaal gemonteerd en nu nooit meer problemen,mits ik hem binnen een meter of 10 van het accespunt zet. De ontvangst is gewoon slecht, zeker bij de oudere model3,s
Als dat het enige probleem is is het niet zo'n ramp. Ben de auto nog aan het ontdekken. Dat automatisch inparkeren van wat ik nu heb gemerkt werkt best goed, blijft wel gek dat je het stuur dan los kan laten en dat die alles uit zichzelf doet. De app moet nog gekoppeld worden maar dat duurt een paar dagen.

• pdidi
  • Niet online
Knor66 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:28:
[...]

Ok, dan werkt het bij mijn MY 2024 toch echt niet. Mmmmm maar eens bij Tesla informeren want dit is zeer irritant in dat donkere hoekje 😉
Als de buitenspiegels zijn gedimd kun je dat heel makkelijk zien, want de buitenste rand (+-3mm) van de spiegel wordt niet gedimd

• nerovectra
Knor66 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:41:
Ik moet best krap inparkeren naast een hek. Op zich geen probleem, echter in het donker merk ik dat ik in spiegel geen moer zie. Ff wat nader gekeken, maar volgens mij staan ze nog gedimd. Kan ik dat uitzetten eenvoudig met inparkeren? Zie wel knop automatisch dimmen uitzetten maar dat geeft geen effect.
Ik heb het dimmen een paar weken geleden uitgezet, en mis het eigenlijk niet. Wellicht geholpen door het feit dat het zicht door de achterruit van de MY toch al knap beroerd is. Maar als je geen verschil ziet tussen dimmen aan en uit, dan zou er iets mis kunnen zijn. Al herken ik het niet als een bekend euvel vanuit het forum hier.

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:14
nerovectra schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb het dimmen een paar weken geleden uitgezet, en mis het eigenlijk niet. Wellicht geholpen door het feit dat het zicht door de achterruit van de MY toch al knap beroerd is. Maar als je geen verschil ziet tussen dimmen aan en uit, dan zou er iets mis kunnen zijn. Al herken ik het niet als een bekend euvel vanuit het forum hier.
Ik rijd inmiddels ook met dimmen uit omdat ik het bij het parkeren irritant vindt, bij vorige auto’s geen last van gehad die dimde op basis van licht.

Wellicht mogelijk om met de commander iets te automatiseren dat je bij achteruit rijden het dimmen uit kan zetten. Maar ik heb geen commander dus durf het niet te zeggen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47
rbnw schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:18:
[...]
Wellicht mogelijk om met de commander iets te automatiseren dat je bij achteruit rijden het dimmen uit kan zetten.
Dat zal wel een QoL suggestie zijn zeg!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10 21:35

jefjef

learning by doing

RaRo74 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:32:
[...]

Ook niet met het raam open?
Met alles dicht zit je namelijk in een stille cocon.
Zelfs voor je eigen claxon moet je moeite doen om deze dan nog te horen.
ook dan niet, ik heb de passagier buiten gezet met de vraag of zij wat hoorde bij het naar achteruit rijden maar nee. niets

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-10 21:20
jefjef schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:15:
[...]

ook dan niet, ik heb de passagier buiten gezet met de vraag of zij wat hoorde bij het naar achteruit rijden maar nee. niets
Draadje los van de buitenspeaker ofwel de stekker?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Oekol
  • Nu online
Stoplicht sprintjes FTW!
Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto
Accu’s van elektrische auto’s gaan nog veel langer mee dan gedacht, zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit in San Francisco. Nog een opvallende conclusie: vreemd genoeg vinden accu’s af en toe hard optrekken juist fijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Daniel.
Bij het installeren van de mudflaps kwam ik dit tegen bij de lak. Is dit normaal bij de voorband of moet ik hier iets aan laten doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG9AxB3zyLGWrX1T45NJC1zS_Go=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E4Va5Uy93HyiGPB9IWQTzU9N.png?f=fotoalbum_tile

Nu zit de mudflaps eroverheen dus zie je het niet meer. Zowel links als rechtsvoor zit het.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 15-12-2024 20:27 ]

• jongetje
Alleen niet zo heel goed voor je banden...

• nerovectra
Daniel. schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:14:
Bij het installeren van de mudflaps kwam ik dit tegen bij de lak. Is dit normaal bij de voorband of moet ik hier iets aan laten doen?
[Afbeelding]

Nu zit de mudflaps eroverheen dus zie je het niet meer. Zowel links als rechtsvoor zit het.
Lak eraf door steenslag. Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan ie er héél oud mee worden. Je zou het bij kunnen tippen met een lakstift als je 't niet fraai vindt.

• nerovectra
jefjef schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:15:
[...]

Heb je wèl een vergrendelgeluidje?

• Caelorum
nerovectra schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb het dimmen een paar weken geleden uitgezet, en mis het eigenlijk niet. Wellicht geholpen door het feit dat het zicht door de achterruit van de MY toch al knap beroerd is. [...]
In de model 3 is de achterruit ook ruk, maar daar uitzetten durf ik niet goed aan. Dan wordt ik verblind op de snelweg door alle SUVs die recht vooruit stralen.
Daarnaast parkeer ik toch op de camera in en heb ik nog wel sensoren in de 2019 uitvoering ^^

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 16:23
Vraagje voor de kenners: Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst gesupercharged met de Tesla. Tot op heden zie ik de laadsessie niet terug in de app onder Opladen, en het bedrag is ook nog niet van mijn creditcard afgeschreven. De 150 km gratis superchargen zijn ook nog steeds zichtbaar in de app. In de auto zelf is de sessie wél zichtbaar. Hoelang duurt het normaal gesproken voordat zoiets wordt verwerkt? Ik weet niet of het relevant is maar het gaat om een leaseauto via mijn werkgever, en de leasemaatschappij is Arval.

• nerovectra
Xeor schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:50:
Vraagje voor de kenners: Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst gesupercharged met de Tesla. Tot op heden zie ik de laadsessie niet terug in de app onder Opladen, en het bedrag is ook nog niet van mijn creditcard afgeschreven. De 150 km gratis superchargen zijn ook nog steeds zichtbaar in de app. In de auto zelf is de sessie wél zichtbaar. Hoelang duurt het normaal gesproken voordat zoiets wordt verwerkt? Ik weet niet of het relevant is maar het gaat om een leaseauto via mijn werkgever, en de leasemaatschappij is Arval.
Veel leasemaatschappijen krijgen laadsessies rechtstreeks afgerekend door Tesla. Het is volgens mij ook afhankelijk van de instellingen bij je leasemaatschappij of je je supercharge sessies terug kunt zien.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:12
Daniel. schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:14:
[Afbeelding]

Ik had ook 1 zo'n plekje bij mijn M3LR uit 2019. Aangezien het een witte is is het plekje goed te zien. Heb het dus met een lakstift bijgewerkt jaar terug. Nu moet je ech heel goed kijken om het plekje te vinden.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Daniel. schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:10:
[...]
Exact dezelfde bevindingen dus. Ligt het in ieder geval niet aan mijn specifieke exemplaar. CAT7 grondkabel heb ik al liggen en ga ik ook direct mee leggen zodra ik de 5 x 4 mm2 grondkabel ga leggen. Vooralsnog het laden met de Tesla granny charger (en in geval van 'nood' altijd nog een 11 kW Vattenfall laadpaal op 100 meter afstand).

Ik twijfel nog een beetje tussen een laadpaal op de oprit of in de garage. Ik wil eigenlijk een kabel naar beide locaties leggen (als ik toch alles open heb liggen...), maar wat is wijsheid, qua veiligheid, etc.? Lekker in de garage laden (is de temperatuur in de winter wat fijner)? Of maak ik me nu druk om niks qua veiligheid? Wellicht beetje off-topic.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:46
rogervdh schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:17:
[...]

Exact dezelfde bevindingen dus. Ligt het in ieder geval niet aan mijn specifieke exemplaar. CAT7 grondkabel heb ik al liggen en ga ik ook direct mee leggen zodra ik de 5 x 4 mm2 grondkabel ga leggen. Vooralsnog het laden met de Tesla granny charger (en in geval van 'nood' altijd nog een 11 kW Vattenfall laadpaal op 100 meter afstand).

Ik twijfel nog een beetje tussen een laadpaal op de oprit of in de garage. Ik wil eigenlijk een kabel naar beide locaties leggen (als ik toch alles open heb liggen...), maar wat is wijsheid, qua veiligheid, etc.? Lekker in de garage laden (is de temperatuur in de winter wat fijner)? Of maak ik me nu druk om niks qua veiligheid? Wellicht beetje off-topic.
Het lukt absoluut prima om een auto buiten te laden, dat is niet onveilig.

De vraag is of je auto ook echt in de garage slaapt. Bij de meeste mensen is de garage een bergplaats voor fiets, grasmaaier etc. En kan er al jaren geen auto in.
In de winter is het echt wel een voordeel als je auto in de garage staat als je vertrekt. De batterij is redelijk warm, interieur is op temperatuur en dat levert een lager stroomverbruik op bij iedere rit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

pdidi schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:04:
[...]
Check ook even de manual. Ik zag in je eerdere post dat je kanaal 100 gebruikte voor je 5Ghz netwerk. Die wordt in Europa niet ondersteund
Thanks! Eigenlijk ook gek dat Tesla kanaal 100 niet ondersteund (juist vanaf dat kanaal is een hoger zendvermogen toegestaan). Zit wel DFS op die kanalen, maar verder wel gewoon toegestaan in Europa.

• Fishbeast
  • Laatst online: 08:55
Bint schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:35:
[...]

Thanks, dat stelt me gerust! En je bedoelt met achter achteraf in je laatste zin, gok ik?
Wij zijn (gezin van 5) afgelopen zomer ook voor het eerst met de MY naar Florance geweest, met vouwwagen. We hadden hem net een maand, dus dat was nog wel wat spannend omdat we geen idee hadden wat ons te wachten staat. Wel heel de route meermaals voorbereid en doorgenomen met ABRP, dat hielp een hoop in het vertrouwen dat het allemaal wel los zou lopen. We hebben op de heenreis vlak voor de grotthard pass overnacht en op de terugweg in zuid-Duitsland. We hebben ook altijd bij de Tesla superchargers geladen, die waren beschikbaar, goedkoop en altijd wel ergens op de route. Grootste nadeel van deze is dat ze niet zo handig zijn als je een aanhanger bij je hebt, omdat je achteruit in moet parkeren.
Qua kofferbakruimte zat het helemaal prima, mede dankzij de ruime dubbele bodem. We hadden er uiteindelijk alleen nog een deken overheen liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwPLvVJ552alXzcAQxLkVcVliWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivFWyYuvmQVNNvrSeyOWPE2b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de trekhaak ook achteraf laten monteren: dat deden ze gewoon bij mij op de oprit; met ongeveer 20 minuten was de monteur weer weg.

Hopelijk helpt je dit nog wat meer om een besluit te nemen :)

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 30-10 23:39
Xeor schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:50:
Rijd mijn lease Model Y ook via Arval en nog nooit een supercharge sessie in de app terug gezien. Alles gaat rechtstreeks naar Arval.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Fishbeast
jongetje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:16:
Leuk een bananendozen test, maar ik ben geen bananenboer en als er 1,8 doos in een gedeelte past is dat dus 1. Maar op die plek van die 0,8 doos passen wel gewoon andere spullen.
Dit inderdaad. Wij gebruiken de KNALLA tassen van de IKEA, voor ieder persoon 1 (=5 totaal). Dit werkt voor ons heel goed, omdat ze qua vorm flexibel zijn. Zeker als er alleen maar kleding e.d. in zit.

• Fishbeast
f4stf0rw4rd schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:55:
[...]

Rijd mijn lease Model Y ook via Arval en nog nooit een supercharge sessie in de app terug gezien. Alles gaat rechtstreeks naar Arval.
Cries in MTC :')

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 15:25
RaRo74 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Ga naar de app.
Kies Buttons
Kies je Button naar keuze
Kies Single, Double, of Long Press
Voeg Til mirrors toe
Voeg Dim mirrors toe
Voeg Fog lights toe
RaRo74 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:34:
[...]

Dat gaat helemaal vanzelf en hoef je niets voor te doen behalve de juiste richting op rijden :*)

D = vooruit schakelt alles normaal.
R = achteruit kantelt de spiegels naar beneden, zet het dimmen van de spiegels uit en zet je mistlamp achter aan.

De Drive stalk is dus richting georiënteerd en stuurt de Commander aan.
Ik wil dit waarschijnlijk ook gaan toevoegen (iig proberen).
Wat ik me afvraag: druk je nou een keer op de button als je achteruit gaat rijden, of gaat het automatisch ?

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 16:23
f4stf0rw4rd schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:55:
[...]

Goed om te weten, dan hoef ik dit niet na te vragen. Worden de 150 gratis kilometers automatisch verrekend door Tesla?

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ja.

• Caelorum
Ik zal bij Arval met MTC inderdaad. Alles lekker declareren via MTC. Wij mochten dan wel verzameldeclaraties doen, dus bijv. in 1 keer 200E aan superchargerkosten declareren. Als je alles afzonderlijk moet invullen is het echt om te janken :D

• Fishbeast
Caelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:23:
[...]

Ik zal bij Arval met MTC inderdaad. Alles lekker declareren via MTC. Wij mochten dan wel verzameldeclaraties doen, dus bijv. in 1 keer 200E aan superchargerkosten declareren. Als je alles afzonderlijk moet invullen is het echt om te janken :D
ja, klopt. Nu heb ik het geluk een eigen laadpaal op de oprit te hebben, dus ik heb de auto iedere ochtend gewoon op 80% klaar staan. Ik heb sinds ik de auto in juni heb ontvangen nog maar 3 keer openbaar geladen in Nederland, dus het is ook niet zo'n heel groot issue :)
In mijn geval is de grap op de baas: de tarieven van bijvoorbeeld Fastned zijn serieus hoger dan Tesla SC... >:)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Ik ben wat aan het experimenteren om een custom lightshow in elkaar te steken (I know, daar is een app voor, maar ik doe dit liever eens zelf - bovendien is het een China-app). Daar is online behoorlijk wat documentatie voor te vinden.

Wat ik echter (nog?) nergens ben tegengekomen, is hoe je de matrixlampen aanstuurt, t.t.z. hoe je de koplampen letters (vb. tesla) kunt laten schrijven (/doen laten schijnen). Zou hier iemand weten hoe dit wordt gedaan ? Ik zie niet onmiddellijk hoe dit Tesla-specifiek gebeurt in xLights (het programma waarmee zo'n lightshows in elkaar worden gezet).

Of mocht er iemand een .fseq voorbeeldbestand hebben waarin dit gebeurt, dan kan ik daar misschien ook al iets mee aanvangen. Van de demo's bijvb. die nu in de app zitten, zijn er die zo'n letters schrijven, maar daarvan heb ik geen .fseq bestand(en).

Model 3 LR (model 2023)

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
"Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto
Accu’s van elektrische auto’s gaan nog veel langer mee dan gedacht, zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit in San Francisco. Nog een opvallende conclusie: vreemd genoeg vinden accu’s af en toe hard optrekken juist fijn."

Artikel:
https://www.ad.nl/auto/ve...ektrische-auto~a9560636c/

Even lezen, want echt interessant en een verbazingwekkende uitkomst van dit nieuwe onderzoek.

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10 22:34
[quote]Allewijn schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:00:
"Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto
Accu’s van elektrische auto’s gaan nog veel langer mee dan gedacht, zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit in San Francisco. Nog een opvallende conclusie: vreemd genoeg vinden accu’s af en toe hard optrekken juist fijn."

Hard optrekken, ik doe het niet voor mezelf, ik doe het voor het milieu. O-)

• nerovectra
Allewijn schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:00:

Artikel:

Even lezen, want echt interessant en een verbazingwekkende uitkomst van dit nieuwe onderzoek.
Was al eerder langsgekomen. Maar als Engineering Explained er niet over bericht heeft, heeft het voor mij geen waarde. :7

• Davidas
Allewijn schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:00:

Artikel:

Voel me soms net Max Verstappen in deze auto en nu blijkt ook nog eens dat het een positieve werking heeft op de accu. _/-\o_

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
En ipv enkel het AD, hier de originele bron/uitgebreider:

https://news.stanford.edu...o-40-longer-than-expected

• Tommie12
Davidas schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:16:
[...]

Voel me soms net Max Verstappen in deze auto en nu blijkt ook nog eens dat het een positieve werking heeft op de accu. _/-\o_
De acceleraties van Max bevinden zich vooral in het snelheidsgebied 100-320, maar nog meer in 300-100.
En daar is een Tesla niet goed.

In elk geval, eens goed duwen kan blijkbaar geen kwaad, alleen zijn de plaatsen waar het kan gewoon moeilijker en moeilijker te vinden.

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:47:
[...]

De acceleraties van Max bevinden zich vooral in het snelheidsgebied 100-320, maar nog meer in 300-100.

In elk geval, eens goed duwen kan blijkbaar geen kwaad, alleen zijn de plaatsen waar het kan gewoon moeilijker en moeilijker te vinden.
Nah, Stoplichten en rotondes genoeg in dit land.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Fishbeast schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:52:
[...]

Ik heb de trekhaak ook achteraf laten monteren: dat deden ze gewoon bij mij op de oprit; met ongeveer 20 minuten was de monteur weer weg.

Dat is wel een goede. Ik heb mijn Y RWD sinds vorige week en nog op zoek naar een trekhaak. Ik zie bij Tesla zelf inderdaad de horizontale trekhaak die ze op de oprit kunnen installeren. Ik neem aan dat er nog wel een plaatje voor zit als je zonder trekhaak gaat rijden?

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 16-12-2024 10:53 ]

• Fishbeast
ja. Mijn auto is geleased en ik heb de trekhaak als 'achteraf gemonteerd' meebesteld, scheeld weer ~1k in de bijtelling ;-) Deze werdt achteraf gemonteerd op locatie door een Tesla monteur.
Besef wel dat je afhankelijk bent van evt. drukte bij Tesla voor het laten monteren van je trekhaak. Ik was verrast dat ze dat ding niet in het service-center er al op hadden geschroefd...

[ Voor 33% gewijzigd door Fishbeast op 16-12-2024 10:54 ]

• Tommie12
gjcvro schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:50:
[...]

Nah, Stoplichten en rotondes genoeg in dit land.
Ja... tot 50km/h of 80 km/h...
Dat zijn geen Max snelheden.

• Oekol
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:28:
[...]

Alleen niet zo heel goed voor je banden...
Zeker. Het sprinten valt ook mee. Vlot is het meer. Rij vrijwel altijd als eerste weg maar niet als een gek. Zomer achterbanden zijn bij 75k vervangen. Denk dat ze 60 a 65k gereden hadden. Rest was op de wintersloffen.

• Davidas
Tommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:47:
[...]

Was ook meer met een knipoog, vind vooral het optrekken bij een stoplicht kicken, het bliepje bij het op groen springen geeft daar nog een extra dimensie aan.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 19:06
Op de MY pagina staat 6,99% weer voor financial lease ipv 0%. Bijzonder is dat het aanbod op de MY pagina eerder tm 16 dec op 0% stond vermeld (incl vanmorgen)... Op de hoofdpagina staat tot 16 december.

Ik ben benieuwd of ze dit weer aanpassen. De levering stond ook eerder uiterlijk op 24 dec, wat vorige week naar uiterlijk 31 dec is gegaan op de MY pagina.

Edit: Dit geldt blijkbaar alleen voor de AW en LR AW. Voor de LR AWD en P AWD is het aanbod nu 0% tm 23 dec en leverering uiterlijk 31 dec....

Wat zegt dat over AW en LR AW?

[ Voor 19% gewijzigd door mgizmo op 16-12-2024 11:07 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

dhelios schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:23:
2 vragen voor de non lease (MY) rijders over verzekering en verlengde garantie:

Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik lees veel dingen over het panoramadak dat het bij sommigen onder glasschade valt en bij anderen weer niet.

Tesla heeft ook een "eigen" verzekering via Helvetia, daar kom ik uit op de volgende prijzen (15 jaar schadevrij):

[Afbeelding]

En de verschillen:

[Afbeelding]

Iemand ervaring hiermee? Het is wel erg prijzig.. Ik kan ook bij ABN AMRO en Promovendum een verzekering afsluiten voor < 50 euro per maand. Vandaar de vraag :-)

Ook nog een vraag m.b.t. de verlengde garantie, heeft iemand hier ervaring mee? Dit is ook af te sluiten binnen de termijn van de "beperkte garantie" (4 jaar toch?). D.w.z. dat ik na 46 maanden deze verzekering alsnog kan afsluiten. Heb gekeken wat het nu kost, 4 jaar / 80k kms extra kost 3680 euro (dus totaal 8 jaar / 160k kms). Zou dit na de "beperkte garantie" duurder worden? Al met al, wel veel poen. Maar ben van plan een tijdje met de MY te rijden, de garantietermijn in jaartallen zal eerder bereikt worden dan de kms :+
Ik heb hem nu bij ABNAMRO, hoefde geen kastje in te bouwen op straffe van een iets hoger eigen risico. Voor de rest goede premie. Kijk ook eens naar ZLM, vorig jaar deden ze geen Tesla maar nu wel (naar ik meen) Hele goede verzekeraar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:56:
[...]

Ja... tot 50km/h of 80 km/h...
Dat zijn geen Max snelheden.
Max xsnelheden kennen we inderdaad niet in NL.
Maar dat toch maar pakken wat er wel mag ;-)

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 09:52
bert pit schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb hem nu bij ABNAMRO, hoefde geen kastje in te bouwen op straffe van een iets hoger eigen risico. Voor de rest goede premie. Kijk ook eens naar ZLM, vorig jaar deden ze geen Tesla maar nu wel (naar ik meen) Hele goede verzekeraar.
Ik heb ZLM met een M3 RWD. Ben er erg tevreden over. Verzekeren wel alleen in Zeeland en Brabant.

• jongetje
Fishbeast schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:53:
Besef wel dat je afhankelijk bent van evt. drukte bij Tesla voor het laten monteren van je trekhaak. Ik was verrast dat ze dat ding niet in het service-center er al op hadden geschroefd...
Tesla weet niet dat je dit als accessoire mee hebt besteld (dat is geen optie bij het bestellen), dat moet je daarom achteraf regelen. De wachttijd viel hier wel mee, kon binnen anderhalve week al een afspraak maken. (begin vorige week gepland, eind deze week gemonteerd). Kwestie van een serviceverzoek inschieten, houd wel het nummer van de leasemaatschappij bij de hand, zonder die bevestiging annuleren ze de afspraak.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:09
flupp schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:54:
Ik ben wat aan het experimenteren om een custom lightshow in elkaar te steken (I know, daar is een app voor, maar ik doe dit liever eens zelf - bovendien is het een China-app). Daar is online behoorlijk wat documentatie voor te vinden.

Wat ik echter (nog?) nergens ben tegengekomen, is hoe je de matrixlampen aanstuurt, t.t.z. hoe je de koplampen letters (vb. tesla) kunt laten schrijven (/doen laten schijnen). Zou hier iemand weten hoe dit wordt gedaan ? Ik zie niet onmiddellijk hoe dit Tesla-specifiek gebeurt in xLights (het programma waarmee zo'n lightshows in elkaar worden gezet).

Of mocht er iemand een .fseq voorbeeldbestand hebben waarin dit gebeurt, dan kan ik daar misschien ook al iets mee aanvangen. Van de demo's bijvb. die nu in de app zitten, zijn er die zo'n letters schrijven, maar daarvan heb ik geen .fseq bestand(en).
Ik meen ergens een github repo voorbij te hebben zien komen met voorbeelden. https://github.com/teslamotors/light-show

Ga ervan uit dat je die zelf ook al had ontdekt, anders bij deze :). Lijkt zo 123 inderdaad niks in te staan over de matrixlampen.

Deze is echt fantastisch trouwens _/-\o_

YouTube: Engine cranking but won't start prank - Tesla light show

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:32
Zit er standaard donker glas op de achterruiten van de tesla Model Y? Ik zag het bij mijn buurman, maar kon het nergens terugvinden helaas.

Memories of yesterday, will grow, but never die

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bint schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:09:
Zit er standaard donker glas op de achterruiten van de tesla Model Y? Ik zag het bij mijn buurman, maar kon het nergens terugvinden helaas.
Ja is standaard. 2 collega's van mij hebben dit ook, zonder daar specifiek iets voor aan te vinken.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:32
Fishbeast schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:52:
[...]

Wij zijn (gezin van 5) afgelopen zomer ook voor het eerst met de MY naar Florance geweest, met vouwwagen. We hadden hem net een maand, dus dat was nog wel wat spannend omdat we geen idee hadden wat ons te wachten staat. Wel heel de route meermaals voorbereid en doorgenomen met ABRP, dat hielp een hoop in het vertrouwen dat het allemaal wel los zou lopen. We hebben op de heenreis vlak voor de grotthard pass overnacht en op de terugweg in zuid-Duitsland. We hebben ook altijd bij de Tesla superchargers geladen, die waren beschikbaar, goedkoop en altijd wel ergens op de route. Grootste nadeel van deze is dat ze niet zo handig zijn als je een aanhanger bij je hebt, omdat je achteruit in moet parkeren.
Qua kofferbakruimte zat het helemaal prima, mede dankzij de ruime dubbele bodem. We hadden er uiteindelijk alleen nog een deken overheen liggen.
[Afbeelding]

kijk, dat helpt zeer zeker! Ik ga hem bestellen, ik kan mijn vrouw altijd nog vertellen dat ze maar minder moet meenemen, dat is de meest gemakkelijke optie ;)

//offtopic: waar heb je voor de gotthard tunnel overnacht? ben nog op zoek naar een plek waar ik kan laden en slapen namelijk

Memories of yesterday, will grow, but never die

Pagina: 1 ... 493 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: